Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Google en Amazon trekken Apple Watch-apps terug uit de App Store

Door , 67 reacties

Apps van Amazon en eBay en bijvoorbeeld Google Maps ondersteunen Apple Watch niet langer. Deze techbedrijven hebben hun apps, zonder dat het is aangekondigd of een toelichting is gegeven, teruggetrokken uit de Apple Watch App Store.

Google zou de ondersteuning voor Google Maps voor het watchOS-besturingssysteem enkele weken geleden hebben gestaakt. Recente updates van de apps van Amazon en eBay maken geen melding van ondersteuning voor Apple Watch. Ook de app van Tripadvisor is verwijderd uit de App Store, wat begin februari al gebeurde.

Dat het staken van de ondersteuning voor Apple Watch goeddeels ongemerkt is gebeurd, is volgens AppleInsider een teken dat de apps niet veel werden gebruikt. De website heeft Google, Amazon en eBay gevraagd te reageren op het verwijderen van ondersteuning voor watchOS, maar heeft nog geen reacties gekregen.

Google heeft bevestigd dat de ondersteuning voor Apple Watch is verwijderd, maar zegt te verwachten dat die in de toekomst terugkeert. Wanneer dat zal plaatsvinden, zegt het bedrijf niet.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

02-05-2017 • 14:39

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
Toevallig deze maand lange tijd in de USA geweest. Vooral rond San Fransisco zeer veel apple watches gezien, maar ik heb niemand de watch echt zien gebruiken. Niet 1 keer een schermpje dat aan was. Lijkt erop dat het meer een mode product is. Verbaast mij dus niets dat de terugtrekking zo onopgemerkt is gebleven, als niet alleen de apps weinig gebruikt worden, maar de smartwatch zelf ook maar weinig gebruikt wordt.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 2 mei 2017 14:47]

Ik gebruik mijn Apple Watch redelijk 'intensief'.. Maar de meeste mensen hebben dit niet in de gaten omdat ik het ding precies daarvoor gebruik..
  • Onopvallend een (want alleen iMessage en Telegram staan aan) bericht checken
  • mijn volgende afspraak die zich aandient
  • wekker bij het ontwaken zonder de rest wakker te maken
  • tijdens die nacht mijn slaapritme bijhouden
  • timer voor bij het koken
  • als ik toevallig een belletje krijg bij het uitladen van de auto even opnemen
Bovendien gebruik ik hem tijdens het mountainbiken om mijn hartslag te meten (Cyclemeter/Strava/of iedere andere health app). Echt een fantastische manier om inzicht te krijgen in je (nog niet aanwezig) conditie O-)

Ik heb de Apple Watch (edition '0') nog maar een paar maanden (puur gekocht als test voor een zacht prijsje) maar ik ben helemaal overtuigd dat het een blijvertje is.. En het klopt, het is ůůk een (functioneel) mode product ;)
Maar in je verhaal komt niet een keer het gebruik van apps terug van derde. Dit is allemaal functionaliteit die aanwezig is. Ik denk ook dat niet veel mensen andere apps gebruiken dan degene die er al zijn, en dat er daarom veel worden teruggetrokken
Cyclemeter/Strava in mijn betoog niet meegekregen? :/ De Apps van Google, Amazon etc. heb ik er sowieso nooit opgehad.. Dus tja, vanuit dat 'onderzoek' kan ik concluderen dat ze niet populair zijn (aangezien ze dat bij mij ook niet zijn :+ )
hmm, ik kan vrijwel al die zaken ook met mijn miband 2 van nog geen 20 euro :p
Voor al die zaken kun je ook een fitnesstracker kopen. Bijvoorbeeld de Garmin VivoActive. Deze heeft exact dezelfde functionaliteiten (+meer), maar hiervan gaat de batterij ruim een week mee. Bovendien is het scherm altijd 'aan' zodat je niet je pols hoeft te draaien of wat dan ook om uit de slaapstand van je watch te gaan.
Ik gok dat zijn edition 0 in ongeveer dezelfde prijs range viel. Werden een paar maanden geleden tegen fors lagere prijzen aangeboden ivm overstock van sommige dealers.

En dan heel eerlijk, als je toch rond de 200 a 250 voor een wearable uit gaat geven, zou ik ook voor een apple watch gekozen hebben al was het alleen maar vanwege de perfecte koppeling met de rest van mijn fruitschuur.
§349,- (RVS Stainless steel 42MM) Als ik overstap op de 2 kan ik mijn bandjes gewoon overnemen.
Kan ik met die fitnesstracker ook de telefoon opnemen (komt weinig voor maar op het moment dat het handig is is het gewoon.. Euh, handig :) ) of berichten beantwoorden (gewoon inspreken werkt ook verbazend goed, of een bevestigende duim omhoog op een vraag :) )

Batterij heb ik geen last van, ondanks dat de het de eerste editie is heb ik ruim anderhalve dag (en soms zelfs twee) op ťťn lading.. Ik gooi hem id ochtend of avond een kaar aan de lader en klaar.

Mijn pols draaien moet ik ook doen als ik op een gewoon horloge wil kijken.. Voor mijn huidige gebruik verrast hij gewoon.

[Reactie gewijzigd door D-Ed op 2 mei 2017 16:07]

Die zijn er ook niet uit imo. Je kan dat niet dagelijk dragen.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 2 mei 2017 16:08]

oneens. Er zijn mooiere smartwatches zoals de moto360, maar de iWatch hoort daar absoluut niet bij imo. Maar dat is smaak.
Iets met look en stijl bij een outfit?...
Wekker bij het ontwaken zonder de rest wakker te maken? Hoe doe je dat dan? Heb je hem 's nachts niet aan de oplader hangen dan?
Zoals ik al op Tusk reageerde:
"Batterij heb ik geen last van, ondanks dat de het de eerste editie is heb ik ruim anderhalve dag (en soms zelfs twee) op ťťn lading.. Ik gooi hem id ochtend of avond een keer aan de lader en klaar."
Ja, ik heb rond 11 uur 's avonds ook nog altijd ongeveer 50% batterij over, maar toch gaat hij 's nachts aan de lader omdat ik anders overdag misschien een notificatie mis (mijn telefoon staat standaard op stil en ligt ergens op mijn bureau). Maar ik was dus benieuwd of jij iets had ontdekt dat ik nog niet gevonden had. :)
vergaat de wereld dan als je eens een notificatie mist ? :)
Ligt er aan van wie de notificatie is. Als het mijn baas is vindt hij van wel. :P
Wanneer laad je hem dan op? Ik dacht dat de batterij vrij ondermaats was. 's nachts opladen lijkt me dan de voorkeur te hebben, terwijl je slaap bijhouden een mooie functie is.
Ik doe best lang met mijn batterij lijkt het.. Anderhalve dag is makkelijk te doen (natuurlijk niet als je de hartslagmeter gebruikt). En tussen de bedrijven door opladen kost niet veel tijd.

Voor mijn user-case doet hij meer dan ik had verwacht.. Ik mis hem ook echt als ik hem een middagje niet omheb.
Ik kon er makkelijk 2 dagen sowieso wel mee doen, en dan lade ik hem op die avond tijdens slapen.
Verder heb ik hem nu al weer 2 weken niet meer om en mis totaal niet, ik ga weer terug na een mooi echt horloge :)
Opladen een uurtje tussendoor of 2x een half uurtje tussendoor is genoeg om hem de hele dag en nacht te kunnen blijven gebruiken.
Ik heb hem de hele dag en nacht om en zet hem op de stand als ik ontbijt of avond eten eet dan is hij weer vol.
Vooral rond San Fransisco zeer veel apple watches gezien
Dat lijkt me geen toeval met alle Apple mensen daar.
Zelfde ervaring overigens toen ik in Cupertino/Mountain View was vorige maand. En als zelfs de Apple mensen het zelf al niet weten te gebruiken 8)7
Ik gebruikte Google Maps via de watch, nu Apple Maps... toen ik b.v. in Amsterdam weer terug naar huis moest... heb ik veel aan de Apple Watch gehad, wist daardoor precies hoe ik moest lopen.
Ik vind zulke "in mijn omgeving" verhalen of "Ik heb dat gezien" verhalen altijd maar onzin. In mijn omgeving zie ik namelijk hele andere dingen Je hebt die mensen (hopelijk) niet 24/7 in de gaten gehouden dus je kan daar gewoon niet over oordelen. Je bent niet een hele dag met ze meegelopen naar huis of vrije tijd dus ook daar kan je dus niet over oordelen. Maar. Ik heb zelf een Moto gehad en nu een Apple Watch series 2 en ik gebruik hem ook niet de hele dag. Ik heb hem wel om maar Ik hoef niet iedere seconde van de dag mijn calorieŽn te zien en ik krijg niet de gehele dag meldingen. Lekker rustig dus.

Het ding doet waar het voor gemaakt is. Het houd je gezondheid bij, het houd je agenda en meldingen bij en het weergeeft tijd.

Nu weet ik niet wat voor jouw normaal is maar het lijkt mij juist heel logisch dat je niet iedere minuut op je smartwatch of telefoon kijkt.

[Reactie gewijzigd door FrontlineCoder op 2 mei 2017 15:10]

dat je niet iedere minuut op je smartwatch of telefoon kijkt.

Sommige mensen denken blijkbaar wel moet, maar idd het hoeft helemaal niet elke minuut.
Mijn ervaring met san fransisco is dat minimaal 80% van de mensen een iphone heeft, en ze gebruiken hun telefoon echt non stop. Echt bijna iedere vrouw heeft de telefoon in de hand, want ja dan hoeft ie niet meer uit de tas gevist te worden. Ik vind het nogal opvallend dat ik mensen daar hun telefoon extreem veel zie gebruiken, maar ik heb nooit 1 van de honderden apple watches actief gezien. Erg veel mensen hadden daar trouwens de super lelijke apple batterypack, was ook wel nodig gezien hun gebruik.
Het feit dat @Ruw ER een kwalitatieve observatie deelt en niet een uitgebreid statistisch onderzoek maakt zijn opmerking nog niet waardeloos. Vermoeiend hoor dat gezeur om 'bewijs'. Deel anders zelf eens je lijst van artikelen die aantonen dat mensen wel veel hun Watch gebruiken. Tot nu toe zet je er alleen een gelijkwaardige observatie van je eigen situatie tegenover 8)7
@Ruw ER geeft echter wel een andere onservatie die het dragen van de watch meer een veredelde trilband maakt. Het vasthebben van de telefoon zelf maakt waarschijnlijk dat mensen niet op de watch kijken maar direct op het toestel zelf.
Ja, mijn Apple Watch ligt eigenlijk al een jaar in de kast. Ik draag liever mijn andere horloges. Mijn mooie Meistersinger, Oris of Omega :)
Ik heb nu een week een 2e hands 'edition 1' en doe er veel meer mee dan verwacht.

- endomondo
- macID (locken en unlocken via touchID op ihpone en proximity op watch)
- remote voor apple tv
- even snel tijdens fietsen reageren op een appje


Eigenlijk is het een sporthorloge waar je net wat meer mee kan. En als je ziet dat een beetje sporthorloge ook 250,- kost.
Je kon er op wachten. Toen de Apple Watch gereleased werd, kwamen er een hoop apps onder het motto "we zijn een groot bedrijf en we moeten op de eerste rij staan, eventueel nut komt later". Maar het nut was eigenlijk altijd ver te zoeken. Een Watch is niet echt gemaakt om veel interactief te zijn. Snelle informatie, zeker op het juiste moment is veel zinvoller.

Het is jammer dat Google Maps eerst al notificaties terugtrok en nu de hele app. Nu moet je het met Apple Maps doen, maar de kwaliteit loopt nog steeds achter. Helaas.

[Reactie gewijzigd door iAmRenzo op 2 mei 2017 14:48]

Hoezo je "kon er op wachten" ?
"We removed Apple Watch support from our latest iOS release but expect to support it again in the future."
Jumping to conclusions.
Er staat toch echt "future" niet "near future" toekomst is eindeloos?

Lijkt toch dat de smartwatches niet aan slaan. prijs is mij ook nog steeds te hoog. voor bijna hetzelfde geld kun je een smartphone halen. tevens zullen deze smartwatches op den duur EOL zijn en dan vind ik het wel erg zonde. ik gebruik al 8 a 9 jaar nog dezelfde horloge, tevens is een batterij vervangen ook wat makkelijker dan dat van een smartwatch.

[Reactie gewijzigd door mahsalti op 2 mei 2017 14:56]

Precies dit. En dan krijg je hier op tweakers allerlei verhalen van mensen die hun smartwatch wel veel gebruiken, en het wel als een goed product zien. En dat is het ook voor ze, maar je zit op tweakers te reageren omdat je enigszins een tech geek bent. Voor de niet tech geeks is een smartwatch een volstrekt belachelijk idee. We zitten al genoeg op onze telefoon, zo'n ding hoeft er dan niet ook nog eens bij, dat soort meningen.
Ben ik dus ook mee eens ook voor mij als icter vind ik het al onzin, je ben idd al genoeg bezig hele dag met telefoon.
Ik ga mijn apple watch 2 ook maar in de verkoop doen denk ik, heb hem nu al 2 weken niet om en mis het totaal niet.
welke is het en wat wil je er voor hebben? :)
Ik ken veel niet geeks met een Apple Watch die het juist fantastisch vinden. Is ook niet gek, want de customer satisfaction is heel hoog voor de Apple Watch.
Als je kijkt wat mensen bereid zijn neer te tellen tellen voor een refurbished iphone lijkt dat te kloppen. Maar zelf snap ik daar weinig van. Ook het geek-gehalte valt me tegen. De hardware van een smartwatch kan veel meer dan de software die er verplicht op staat toestaat. Dit is juist anti-techgeek als je het mij vraagt.
M'n telefoon is ook op een gegeven moment EOL...
een smartwatch vergelijken met een "gewoon" horloge lijkt me ook niet reŽel...

Ik heb nu AW 2.0 op m'n LG Urbane...qua interface echt een super vooruitgang, maar loop wel tegen wat bugs aan .... :(

[Reactie gewijzigd door Boy op 2 mei 2017 15:25]

En met een normaal horloge kun je het ook niet vergelijken. Die hebben eigenlijk geen eol. Zeker niet de echte horloge merken.
Niet aanslaan? De Apple Watch verkoopt steeds meer. En is ook goedkoper geworden de afgelopen jaren.
It was also our best quarter ever for Apple Watch — both units and revenues — with holiday demand so strong that we couldn't make enough. Apple Watch is the best-selling smartwatch in the world, and also the most-loved, with the highest customer satisfaction in its category by a wide margin. Apple Watch is the ultimate device for a healthy life, and it's the gold standard for smartwatches. We couldn't be more excited about Apple Watch.

[Reactie gewijzigd door GeforceAA op 2 mei 2017 15:49]

Hoewel van het Samsung kamp, heb ook ik een smartwatch (gear s3). Voor mij is het een grappige gadget om te hebben. Ik had het geld ervoor (over) om hem aan te schaffen en dus deed ik dat. Zou ik zonder kunnen? Zeker. Is het leuk om te hebben? Zeker! En daar gaat het uiteindelijk om. Dat jij hem te duur vind voor wat hij doet is je goed recht, en dat hij op een gegeven moment EOL is ben ik ook met je eens maar dat betekent niet dat ze geen bestaansrecht hebben, enkel dat de doelgroep klein is. Tzt zie ik wel of er weer een nieuwe komt en voorlopig gebruik ik deze met plezier :)
Er worden in het stuk meerdere apps genoemd die zijn verwijderd. Jij jumped nu naar conclusies.
Hoe is een eBay of Amazon app handig op een watch. Of Twitter of de krant?
Op mijn Pebble vond ik gmaps wel handig hoor, navigeren op de fiets of wandelend of zelfs in de auto door alleen even snel te kijken welke kant je op moet als je horloge trilt. Ik zou hier wel van balen als ik een iWatch had. Geen idee hoe goed Apple maps is overigens, misschien is het geen gemis.
Ja ik ook! Google Maps deed dat ooit ook maar die functionaliteit is al snel verwijderd. Apple Maps doet dit nog keurig. Altijd instructies in beeld en een trilling als je dichtbij een nieuwe changes was. Nadeel is dat Apple Maps nogal wat (actuele) POI's mist, er geen fietsroutes zijn en sommige adressen niet goed kent.
Apple maps werkt prima. Geeft alleen soms wat laat de instructies door. Ook het tikken werkt goed, een ander tikje voor links en rechtsaf.
Ik maak momenteel veel gebruik van navigatie op m'n horloge. Jammer dat ik dat in het buitenland niet kan doen omdat Apple maps geen offload kaarten heeft. Google Maps heeft dat wel, zou graag een app willen om offline te kunnen navigeren in het buitenland.
Oud nieuws, deze stond "Christian Zibreg on May 1, 2017" al op iDownloadblog. Ik denk dat Maps door veel gebruikers gebruikt werd, al doet kaarten het voor mij prima.

Ik heb de Watch nu sinds release, en ik betrap mezelf er op dat ik deze alleen gebruik als horloge... Bluetooth, en notificaties staan beide uit, ik wil niet zeggen dat het een miskoop is. Maar het was voor mij niet echt nodig.
Ik heb hem nu ook sinds februari dacht ik, en heb hem niet eens meer om laatste 2 weken al.
Ik ben juist minder en minder gaan gebruiken, aan het begin is het leuk daarna vond ik minder.

Notificaties staan toch sowieso al zo goed als uit op de iphone al, aangezien ik niet van alles constant op de hoogte wil zijn.
En ja met sporten heb ik ook al mijn iphone bij me voor de muziek, en in het iphone tasje zitten ook de sleutel van de deur.

Dan heb ik wel niet mijn hartslag maar ja ach als dat alles is.
Nja, nog sterker, meeste sporters zullen een borstband gebruiken voor de hartslag, omdat dat veel nauwkeuriger is.
Ja dat is ook zo als je echt goed wil weten zal je die wel hebben idd.
En toch is hij behoorlijk accuraat. Helemaal in vergelijking met andere smartwatches. Bij mij komt hij altijd overeen met wat het cardio apparaat aangeeft.
Oud nieuws? Dat was gisteren pas. Hoe dan ook, ik wist het nog niet.

On-topic: Ik zat er juist aan te denken er een aan te schaffen maar dit bericht en anderen waaruit zou blijken dat het ecosysteem krimpt doen me wel twijfelen.
Kijk gewoon eerst naar hoe jij denkt dat een SW iets toe kan voegen aan je leven (user-case, design, handig).

Ik zat al een tijdje te wachten op de Pebble Time 2 maar die Kickstarter ging mooi niet door.. Daarom de '0' editie van de A Watch aangeschaft (eerste de §269,- versie 38mm) en binnen no time overgegaan op de 42mm versie, rvs stainless steel).
Ik zal vast aangeven dat ik wel een fanboy ben maar de echte apps gebruik je natuurlijk niet allemaal maar de 10 apps in je dock of complicaties wel. Denk hierbij aan stocard(klantenkaarten) wallet (my order bioscoopkaartje), ov delay voor bustijden, pokemon (jaja ik speel het nog), muziek, fitness, podcasts, agenda, weer en mail. Dus ja het aanbod wordt misschien minder, ie het erg? Totaal niet.
Ik kan me heel goed voorstellen dat dit soort apps niet heel veel gebruikt worden in vergelijking met de reguliere iOS app, Ontwikkelen kost geld, en als blijkt dat het weinig oplevert dan is deze keuze snel gemaakt.
Moet ook eerlijk zeggen dat de ebay app weinig functionaliteit bood. Ik gebruik ebay vrij veel maar heb de app op mijn watch uitgezet..
Het is niet geheel toevallig dat (bijna) tegelijkertijd Android Wear 2.0 uit komt waarop een eigen Play Store zit waarop je onafhankelijk van je telefoon (Android en iPhone) apps kan installeren.

Met andere woorden: als je zo nodig Maps wilt draaien en je hebt een iPhone, zal je toch een Android Wear horloge moeten kopen van Google.

Bonus: het scherm gaat niet helemaal op zwart en het ziet er wat meer als een horloge uit, ipv een gadget.
Dat het staken van de ondersteuning voor Apple Watch goeddeels ongemerkt is gebeurd, is volgens AppleInsider een teken dat de apps niet veel werden gebruikt.
Eeh...
Als er opeens meerdere bedrijven stoppen met ondersteuning dan betekent dat dat het platform achter de schermen (waarschijnlijk door apple) dood is verklaart.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 4 mei 2017 00:33]

Dit is echt heel jammer. Ik vond de Apple Watch app van Google Maps echt bijzonder handig! Hij trilde als hij aanwijzingen gaf, scherm direct aan.

Nu krijg je een melding, met een zacht piepje, dan moet je OF direct kijken OF naar beneden swipen om het bericht te zien. Als je 1 melding niet leest en een 2e krijgt, dan zie je alleen dat er 2 meldingen zijn, niet wat de meldingen zijn... erg onhandig. Vooral met fietsen gebruikte ik het veel maar ook in de auto was het erg handig.

Hoop echt dat hij snel terug komt!
“f Apple maps gebruiken
Die heeft geen fietsmodus en vind het een stuk minder fijn als app.
Ik heb zelf geen smartwatch, maar de enige reden om hem te kopen zou navigatie zijn. Ik kan me niet echt concentreren als ik elke 5 minuten een melding krijg op mijn 1+, dus kijk daar redelijk bewust niet te vaak naar. Notificaties zou ik juist niet willen gebruiken op een watch. Navigatie is wel chill, dan zit je niet de hele tijd met je telefoon in je hand. Los van de hand die je dan vrij hebt aan je fiets- of scooterstuur kijk je er ook alleen op als dat noodzakelijk is, omdat ie niet toch al in de richting van je ogen schijnt.
Rare zaak dat Google Maps verdwijnt, dat is typisch een applicatie die goed extra functionaliteit kan bieden via een horloge. Amazon en eBay zijn wat gelimiteerder naar mijn mening en waarschijnlijk zijn de apps Łberhaupt een gevolg van de initiŽle "wij moeten ook een Watch-app hebben" fase.

Zo zullen er wel meer Watch apps verdwijnen of veranderen. Maar er nu er langzaam een beeld komt van hoe mensen een Watch wťl gebruiken gaan er ook meer apps komen die beter aanslaan. Net zoals ik vroeger nog best vaak een gevoel had van "waarom niet gewoon een website?" als ik een app in opdracht bouwde zijn ze nu veel nuttiger omdat mensen alleen een app bouwen als dat echt voordelen biedt.

[Reactie gewijzigd door BikkelZ op 2 mei 2017 17:08]