Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Formule 1 wil in 2018 livestreams van races gaan aanbieden

De eigenaar van de Formule 1, Liberty Media, is van plan om vanaf de start van het volgende raceseizoen van de Formule 1 een eigen streamingservice te gaan aanbieden waarmee kijkers live de races en andere bijbehorende content kunnen bekijken.

De commerciële directeur van de Formule 1, Sean Bratches, heeft tegenover de website Autosport verklaard dat er geen keuze is en dat er een 'over the top'-aanbod moet komen als de sport een groter publiek wil trekken. Hij vindt dat de Formule 1 een verplichting heeft jegens de fans om ervoor te zorgen dat ze de content kunnen bekijken op welke manier dan ook. Daarbij gaat het niet alleen om de live races, maar bijvoorbeeld ook om archiefmateriaal. Over de bitrate van de streams, de resolutie, de audioformaten en welke apparaten allemaal worden ondersteund, is niets bekendgemaakt.

Het gaat om een streamingdienst die de eigenaren van de Formule 1 geheel zelf ontwikkelen. Geïnteresseerden kunnen direct bij de Formule 1 een abonnement afsluiten, zonder dat er een bestaande streamingdienst, distributeur of kabelaar tussen zit. Eerder waren er nog geruchten dat de Formule 1 voor de raceweekenden gebruik zou gaan maken van diensten als Netflix of Amazon. Bratches wil echter wel van bestaande streamingdiensten als Netflix gebruikmaken om andere content over de Formule 1 beschikbaar te maken, die los staat van de races.

De streamingservice zal overigens alleen beschikbaar komen in markten waar de Formule 1 niet wordt aangeboden door partijen die in de bestaande contracten exclusiviteit hebben bedongen. In Vlaanderen heeft heeft Telenet de rechten, en in Nederland is dat kabelmaatschappij Ziggo. Ziggo is onderdeel van Liberty Global, een zusterbedrijf van Liberty Media, de eigenaar van de Formule 1; dat betekent wellicht dat de streamingservice in Nederland geen hinder zal ondervinden van het exclusieve contract van Ziggo. Ook Telenet is onderdeel van Liberty Global.

Wellicht komen met de eigen streamingservice van de Formule 1 ook 360-gradenvideo's beschikbaar. Tata Communications heeft in september tijdens de Formule 1-race van Singapore twee 360-gradencamera's getest. De live 360-gradenvideo's liepen volgens Tata voor het eerst zonder vertraging en geheel synchroon met de normale live-uitzending op de tv. Dit was echter nog een proof of concept; er is niet bekendgemaakt wanneer de beelden beschikbaar komen voor gebruikers.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

23-10-2017 • 17:25

137 Linkedin Google+

Reacties (137)

Wijzig sortering
Of je kijkt in Nederland ook gewoon via het Duitse RTL :+
Het zou eens tijd worden, ik hoop heel erg dat ze het commentaar van Sky nemen want naar mijn mening is er niets beter dan dat. En het is natuurlijk te hopen dat het enigsinds betaalbaar word. Als ze per race 10 euro gaan rekenen vind ik dat bijvoorbeeld een hoop geld, maar een 10 euro per maand abbo zou nog te doen zijn.
Naar mijn mening zijn de commentatoren van Sky Sports (met o.a. Johnny Herbert en Damon Hill) best goed, maar geef mij maar liever Channel 4 (met o.a. David Coulthard en Eddie Jordan). Daar zie ik toch het meeste respect van alle drivers op de pit naar toegaan. Helaas heeft Channel 4 niet alle rechten en Sky Sports wel.

Formula One 2017 UK television schedule

26 Mar: Australia - Sky Sports F1
9 Apr: China - Sky Sports F1
16 Apr: Bahrain - Sky Sports F1, Channel 4
30 Apr: Russia - Sky Sports F1, Channel 4
14 May: Spain - Sky Sports F1
28 May: Monaco - Sky Sports F1, Channel 4
11 Jun: Canada - Sky Sports F1
25 Jun: Azerbaijan - Sky Sports F1, Channel 4
9 Jul: Austria - Sky Sports F1
16 Jul: Great Britain - Sky Sports F1, Channel 4
30 Jul: Hungary - Sky Sports F1
27 Aug: Belgium - Sky Sports F1, Channel 4
3 Sep: Italy - Sky Sports F1
17 Sep: Singapore - Sky Sports F1, Channel 4
1 Oct: Malaysia - Sky Sports F1, Channel 4
8 Oct: Japan - Sky Sports F1
22 Oct: USA - Sky Sports F1, Channel 4
29 Oct: Mexico - Sky Sports F1
12 Nov: Brazil - Sky Sports F1
26 Nov: Abu Dhabi - Sky Sports F1, Channel 4

Anyway, met https://www.filmon.com kon ik redelijk makkelijk een jaarabonnement afsluiten voor 15 euro per maand, wist ik veel dat ze niet alle rechten houden. Met Sky sports kreeg ik het niet zo gauw voor elkaar. Alles beter dan dat chauvinistische geschreeuw van Olav, ik ben ook trotse Nederlander, maar ik wil ook de rest van de rijders zien en horen en een objectieve analyse van de hele grid en wedstrijd.

Maar inderdaad, kom maar op met paytoview. Als ik de camera views zou kunnen kiezen, inclusief boardradio, zou het helemaal te gek zijn.
§120 per jaar voor 18 races a 90 minuten vind ik best veel geld. Eigenlijk verbaas ik me al langer erover dat sportcommentatoren succesvol de overstap van de radio naar de TV hebben kunnen maken. De meeste vertellen je namelijk precies dat wat ze zien, net zoals ze dat op de radio doen, maar bij TV kan ik dat ook zelf zien! Als je bij een F1 pakket die 4 of 5 kanalen kunt streamen die de commentatoren kunnen zien, dan kunnen we eigenlijk ook prima zonder commentatoren.
Als dat slaat op het Nederlandse sportcommentaar: helemaal waar.
Maar als je over de grens kijkt, is het een wereld van verschil. Belgische wielrencommentaar is ver superieur, Sky F1 commentaar is zoveel beter. Niet om hoe ze het doen, maar om wat ze doen. Analyse, tactische inzichten, informatie die niet meteen op het scherm staat, achtergrond, etc.

Ik kijk, als ik tijd heb, naar een stream van Sky ipv naar Ziggo...
Belgisch wielren commentaar ver superieur? Sorry maar zo'n stelling vraagt om sluitend bewijs :+

Nee sorry, ik hoef echt geen lijstje van je, zal toch allemaal subjectief zijn vond het alleen wel grappig.

Als ik moet kiezen tussen Eurosport of VRT voor een klassieker ja dan is er natuurlijk geen competitie. Maar voor een grote ronde kijk ik liever naar de NOS, omdat VRT zich voornamelijk op het Belgisch perspectief richt.
Komt misschien deels door mijn Vlaamse achtergrond, maar de lol die Jose De Cauwer, Renaat Schotte en Michel Wuyts in hun beroep hebben, de interviews, de (tactische) achtergrondinformatie en ook de geintjes en onzin... Dat krijg je bij de NOS niet of nauwelijks. Dat zit denk ik ook in de achtergrond van de betreffende personen.
Natuurlijk richt de VRT zich op de Belgen, dat doet de NOS met de Nederlanders en de ZDF met de Duitsers en ik kan me niet voorstellen dat dat in andere landen anders is. Maar los daarvan.
Maar los daarvan.
Da's best wel een groot 'detail' voor degene die toch echt meer geÔnteresseerd zijn in een ander perspectief :)
Goede commentatoren kunnen best waarde toevoegen met achtergrondinformatie (zeker voor de instappende kijker), maar die 4 of 5 kanalen zijn zeker een must; dat je kan kiezen welk duel je volgt.
Er zijn 22 auto's , 2 helicopters en een stuk of 10 rond het veld, dus je zou zelfs 25 streams kunnen aanbieden. Maar gezien de snelheid van de wedstrijd is dat waarschijnlijk zonder regie onbruikbaar.

Bij veel evenementen (F1?, voetbal, wielrennen?) mogen de uitzendende partijen zelfs niet hun eigen regie doen, en kunnen dus soms dingen zien die de kijker niet kan zien omdat de regie op iets anders of herhaling focust.

Maar bij eerdere Solar Challenge races stream-den verschillende team uit de kopgroep live, terwijl meerdere derden commentaar leverden. En dat was best gaaf dat amateurs dat 4 jaar terug al konden en de profs nu nog steeds niet.

Is overigens §4.44 per uur TV, dat is idd fors duur. Een netflix abbo kost net zoiets en heb je onbeperkt toegang tot cultuur.

[Reactie gewijzigd door mbb op 23 oktober 2017 18:29]

Bij Sky is het commentaar echt goed en bieden ze waardevolle informatie tijdens de race, feitjes, insights maar ook live commentaar van teambazen op de pitwall. Verder heb je commentaar van oud en huidig (Paul Di Resta) F1 coureurs en dat is heel veel zinvoller dan een Olav Mol die het verschil tussen verstappen en Ricciardo niet eens kan zien.

Ik zou het een gave toevoeging vinden als je met live streams een aantal streams tegelijk kan bekijken, zoals continue de onboard van je favouriete coureur naast je hoofdprogramma. Ik zit hier met 3 schermen op mijn pc, het liefst volg ik de show op 3 schermen met verschillende beelden, gewoon omdat het technisch kan. (1 hoofdprogramma, 2 onboard, 3 plattegrond met live timing).
Olav heeft een co-commentator nodig. Iemand die voor hem de lijstjes naloopt en de timingschermen in de gaten houdt wanneer hij naar de race kijkt, en andersom. Dat is het grootste probleem met Olav, hij moet alles zelf bijhouden. Wanneer hij iets opzoekt in de lijstjes, dan kijkt ie dus niet naar het beeld wat wij zien, en mist hij dingen. Het grootste probleem is dat er dus niemand naast hem zit om hem te corrigeren als hij zegt dat het RIC is terwijl het Max is, en dan duurt het een seconde of 10 voordat hij het doorheeft.
Op de camerapunten is IMO het verschil tussen Max en Ric ook slecht te zien. Misschien dat Sky dan meer informatie heeft over wie in beeld is, want ik heb er veel moeite mee om met 300km/u te zien wie er een geel streepje op z'n camera heeft.
Valt wel mee, als je een beetje zicht hebt op het veld en er rijd een auto achter dan zie je al snel wie het kan zijn aan de hand van de positie op de baan en de auto's er omheen. Ook is het nummer op de auto van Max een stuk groter aangezien het 33 vs 3 is. Ik heb er eigenlijk zelden moeite mee om te zien wie er in beeld is, enkel bij Haas vind ik het nog wel eens lastig
Olav heeft net zoals betalende f1.com subs een real time plattegrond met posities, dat maakt het nog makkelijker.
Behalve dat je niet alleen betaald voor die 18 races. Je hebt quali, pre en post race shows etc. Ipv 90 minuten kijk ik vaak het dubbele.

100 ~ 120 euro zou ik prima vinden. Ik moet het nu doen met streams omdat er waar ik woon geen Engels commentaar te krijgen is.

Hoop trouwens wel dat je zelf je commentaar stream kan kiezen en je niet vast zit aan wat er in een bepaalde locatie aangeboden word.
een eigen streamingservice
zucht... begrijpen ze het nou echt niet daaro ? WEER een streamingservice erbij. Zitten we echt op te wachten.
Ja! Daar zitten we op te wachten. We willen geen "meer aanbod dan je kunt kijken" dienst voor §200 per maand, maar meerdere diensten die gezamenlijk precies bieden wat je wilt zien voor een paar §10tjes per maand. Een alles overkoepelende dienst kan niet anders dan heel duur worden, want je betaalt ook voor dat wat je niet consumeert. Het is lekker makkelijk maar ook lekker duur.
Steeds meer consumenten zeggen hun dure kabelabonnement op (in ieder geval in de USA..), html5/browser is eindelijk de standaard dus prima als er meer keuze is, ipv 1 monopolist die bepaalt hoe jij het wel of niet mag kijken. En mij interesseert de F1 niets, en tot MAX was er in Nederland ook bijna geen interesse meer en dan is het mooi als je niet kijkt je ook niets betaald.

[Reactie gewijzigd door BramV op 23 oktober 2017 18:23]

Welke andere live streamingservice is dan te gebruiken? Youtube, zodat je Youtube Red aan moet schaffen (nog geen worldwide uitrol en CC nodig iirc) valt weg. Twitch is voor games. Dat zou leuk zijn voor F1 2017, maar 2018 komt pas halverwege volgend seizoen uit. Netflix, VideoLand e.d. is VOD, dus achteaf. Zoals in het artikel staat is Netflix ook in the picture voor ander F1-materiaal, maar livestreams != Netflix.

Ik zou het fijn vinden als dit dus een groot archief wordt met de racebeelden, waarbij je verschillende hoeken kan bekijken en oneindig momenten terugkijken.

Bovendien is een eigen streamingservice voor de F1 heel nuttig. Dat kan eventueel worden geÔntegreerd met hun bestaande timingservices, en je zou kunnen focussen op bepaalde camerapunten of coureurs en eventueel direct terugkijken.
Belangrijk punt dat gemist wordt: Het is alleen toegankelijk voor landen die niet al een exclusief F1 contract hebben met een aanbieder. Zoals de meeste westerse landen.

FIA wil vooral dat het overal beschikbaar komt, ook als er geen vrijwillige aanbieder in het land is.
Dat had ik bewust laten liggen, omdat de Nederlandse situatie wat dat betreft waarschijnlijk geen probleem zal vormen. We hebben hier geen derde partij zoals Sky met exclusieve rechten, zoals in het VK. Uitzendpartij Ziggo is onderdeel van Libery Global, een zusterbedrijf van Liberty Media, de eigenaren van de Formule 1. Dus er zal hier waarschijnlijk niet zo'n issue qua rechten zijn.
Maar je hebt niet alleen Nederlandse bezoeker, ook Belgische. En hier heeft Telenet wel de exclusieve uitzendrechten...
Telenet is onderdeel van datzelfde Liberty Global (zelfde als Ziggo), welke vanaf dit seizoen dus eigenaar is van de F1.

Maar ik het er een hard hoofd in dat dit voor BelgiŽ Vlaanderen beschikbaar zal komen. Ik vermoed namelijk dat Telenet zal proberen om de streaming dienst tegen te houden bij ons, aangezien ze de F1 wedstrijden aanbieden in het Play Sport abonnement (§18,40/maand) en ze geen inkomsten verloren willen zien gaan... want ja elk verkocht F1 stream abonnement zou anders een Play Sports abonnement geweest zijn (althans zo is de redenatie meestal)

/edit: BelgiŽ moest in dit verhaal Vlaanderen zijn.

[Reactie gewijzigd door Diablo668 op 23 oktober 2017 18:39]

Let wel, het artikel is hier in fout. De rechten voor Vlaanderen liggen bij Telenet. Ik kan elk weekend rustig afstemmen op de Waalse RTBF (publieke omroep) die de race live uit zendt. Weliswaar commentaar in het Frans maar Telenet bezit niet de rechten voor heel BelgiŽ. Dat zou bijzonder krom zijn voor de Waalse fans waar Telenet bijna geen diensten aan biedt.
En die hebben alleen de rechten voor NL BE, ik kijk altijd naar de FR BE uitzending en die is gratis. En voorzien van betere commentaar.
Fair enough, ik ga dit punt nog even toevoegen.
Wees daar maar niet zo zeker van. Ziggo moet waarschijnlijk ook gewoon betalen voor de uitzendrechten en we kennen de deal die zij hebben niet. Daarnaast had het in het VK dit jaar net wel gekund omdat er daar dit jaar geen exclusiviteit is van Sky. Die zal er volgend jaar wel zijn.
Klopt Met HBO is het niet veel beter geworden. Die is ook niet via andere manieren te bekijken.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 23 oktober 2017 18:18]

HBO is toch niet van Liberty Media (of Global)? Dus dat heeft hier weinig mee te maken.
HBO Nederland is een joint venture van HBO-WB en Ziggo. HBO-WB stapt er uit en blijft Ziggo dus als enige over. En besluiten de hele pot dicht te gooien en HBO als enige enige uitzend rechten te hebben.
Maar de rechten an-sich blijft bij HBO. Dus als die besluit de rechten aan iemand anders te verkopen kan dat nog. Bij Ziggo zal dat niet zo snel gebeuren aangezien de uitzendrechten worden verkocht door een zusterbedrijf.
Als de zak geld die een andere partij bied groot genoeg is, zal liberty die vast gewoon aannemen. Dat bedrag zal wel significant boven de korte en lange termijn opbrengsten die via ziggo naar de aandeelhouders zouden vloeien moeten liggen, maar uiteindelijk moet er winst gemaakt worden en anders is het slechte bedrijfsvoering.
Dat is een rare aanname.
Ook hun cijfers moeten kloppen en rechten moeten vrij op de merkt verkocht worden.
Dus kan hier volgens mij geen uitzondering gemaakt worden.
Weet je toevallig hoe het in Nederland zit qua exclusiviteit met Ziggo? Ik kan via Google niets vinden over het contract. Het is natuurlijk wel interessant dat Ziggo en FOM beide onder Liberty Media vallen. Dit schept misschien kansen :)
Goed zoeken:

http://www.totaaltv.nl/ni...seizoenen-op-ziggo-sport/

2016 - 2018 bij Ziggo. Wat daarna gebeurt geen idee, maar zou natuurlijk raar zijn als F1 niet bij Ziggo blijft... Ziggo = LIberty Media = F1

Dus vrees dat we nog jaren met Olav Mol en Sjek Plooi opgescheept zitten en verwacht ook geen streaming service hier. Zou wel leuk zijn als Ziggo gewoon FP1-3 op een open zender gooit of bv. alleen online... scheelt zoeken naar een stream.

[Reactie gewijzigd door loekf2 op 23 oktober 2017 17:50]

Ik erger me kapot aan mol en dat zooitje bij ziggo sport, die hebben een gigantische bril op die zo oranje als wat is.
Ik heb ziggo maar kijk F1 ergens anders waar ze er iets meer verstand van hebben, skysport.
Ik ben blij dat we nog jaren met Plooi en Mol opgescheept zitten. Het gras is niet altijd groener aan de overkant.
In dit geval wel imho. SkySports F1 en, in iets mindere mate, Channel4 zijn bijvoorbeeld echt een verademing om te kijken in vergelijking met Ziggo. Veel beter commentaar, zeer diepgaande analyses, pitlane interviews, meer experts aan het woord, et cetera.

Als ze net als op formula1.com de content en het commentaar van SkySports F1 gebruiken voor deze streamingdienst, dan word ik daar heel erg blij van. :)

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 23 oktober 2017 18:43]

Ben het helemaal met je eens, het commentaar en de analyses zijn zoveel fijner bij sky, 9 van de 10 keer is het bij Ziggo door een Verstappen bril...
Een lichte bias, zeker voor een landgenoot, is op zich nog niet zo heel erg. Croft heeft ook duidelijk een voorkeur voor Hamilton. Maar het commentaar zelf is meestal on the point, interessant, vol enthousiasme en over het algemeen wel een stukje neutraler inderdaad. Nee, dan dat popiejopie gedoe en stompzinnige vragen tijdens interviews. Beetje lollig doen, slecht Engels en enorm veel fouten tijdens de wedstrijd; dat irriteert me het meest aan Ziggo.
Typisch Nederlands.. zeiken op commentatoren.
Typisch Nederlands.. zeiken op commentatoren.
Typisch Nederlands - je bent een commerciŽle onderneming met een monopoly-positie voor de doorgifte en doet vervolgens verslag conform het 'voor een dubbeltje op de eerste rang' principe. Minimale investering - maximale omzet.

In alle eerlijkheid, ik mis de verslaggeving van de BBC, zoals zij dit tot 2016 nog deden. Maar zelfs de Duitsers van RTL, met al hun reclame-onderbrekingen, doen het stukken beter dan Ziggo Sport. Ik hoop maar dat voor mij als consument en supporter de streams van bijv. Sky Sports vanaf volgend seizoen legaal te beschikking worden gesteld. Het is te ziek voor worden dat in een 'ťťn Europa' op dit vlak de landsgrenzen nog zů ongelofelijk hermetisch gesloten worden gehouden.
Ach ja, gisteren tijdens de race eens op zitten letten en die Olaf Mol haalt om de haverklap de rijders van hetzelfde team door elkaar. Dat is behoorlijk irritant en een professioneel kommentator onwaardig. Trouwens ook niet de eerste keer dat mij dat opvalt en ik kijk 9 van de 10 races.
Dat was mij ook al tijden opgevallen, ik ben dan ook al sinds 2 jaar volledig over op SkySports, daar staan mensen met echt verstand (oud coureurs, en huidig reserve coureur van Williams)

Maar programma's als F1 Cafe vind ik dan wel weer leuk om te kijken.
Mwa.. ben zelf niet zo'n fan van die Doornbos en van der Garde. Mij wat te popiejopie.
De foutjes kloppen. Maar daarentegen vind ik sky (dezelde commentator als bij de samenvattingen van het officiŽle f1 youtube kanaal toch?) overenthousiast wanneer dit niet hoeft.

Jack plooi en die irritante interviews tijdens de verkeerde momenten vind ik wel irritant.

Los dŠŠrvan: Ik ben Max verstappen fan, en ik denk dat je dan bij ziggo het beste zit. Wil je idd wat neutraler commentaar (wbt max/red bull) dan kan je beter elders kijken.
Hoezo? Volgens mij ben ik best vol lof over de commentatoren van SkySport F1 en Channel 4. :)
Het zeiken op Nederlandse commentatoren? Mja, misschien moeten ze dan eens beter hun best doen en wat professioneler worden. Dan is er ook minder commentaar op het commentaar van deze commentatoren. ;)
Daar ben ik het helemaal mee eens. toen ik nog de torrents kon krijgen van SKY F1 wachte ik totdat deze online kwamen.
Die mensen hebben pas verstand van Formula 1 en hebben zeer goede connecties.
Het beste voorbeeld was van een jaar geleden. Olaf Mol vertelde dat ze maanden bezig waren om een interview te krijgen met Christian Horner, terwijl SKY hem elke training, qualifying ,race en post race hem aan de microfoon kregen.
Ted Kravitz is een wandelende encyclopedie.
Elke keer zitten er ex formula 1 rijders bij ect.
Ik zou graag sky F1 willen krijgen
IPTV i.c.m. Kodi, meer zeg ik niet :-)
Dit is herkenbaar. Ted Kravitz is een super pit reporter. En lijkt ook wat makkelijker ergens binnen te wandelen.
Nou jippie.. moet je naar die crofty luisteren.. nee geef mij maar olaf en jack.. mooi team zo.
Ik heb er ook geen moeite. Van mij mogen ze het nog jarenlang blijven doen. Je kunt toch nooit iedereen tevreden houden.
Afgelopen weekend de race van Skysport mogen aanschouwen. Man, wat een wereld gaat er open voor je! Olav Mol is gewoon ronduit irritant om over Jack Plooi maar te zwijgen.
Wat een rust, wat een uitstekend commentaar, wat een professionaliteit. Wat een betere interviews ook, als de coureurs gťťn clown voor hun neus hebben staan.

Geen idee hoe nog, zal wel een illegale stream worden, voor mij alleen nog Formule 1 bij SkySport.
Jammer, balen dat we nog niet afkomen van Olav Mol en de Sjek Plooi! :( :( :(
Ik denk dat Ziggo hier niet heel blij mee is.
Als het contract is afgelopen(1/2/3/4 jaar?) dan zullen ze in Nederland ook wel de online livestream willen gaan aanbieden. Uiteraard kan Ziggo het exclusiviteits-contract verlengen voor 3x de huidige prijs.
Ziggo is onderdeel van Liberty. Zal wel wat meevallen. Zullen ze vast een dealtje sluiten om dat rond te krijgen.
Volgens mij mag dat niet. In NL mag je geen (zuster) bedrijven voortrekken vanwege een gezamelijk belang. Ook niet andersom overigens, je mag een (zuster)bedrijf ook niet teveel laten betalen. Dat zou bv wegsluizen van geld in de hand werken. Ongeacht de kopende partij zullen de prijzen dus in een marktconforme bandbreedte moeten liggen. Dus een klein beetje voordeel zou mogelijk kunnen, maar te groot verschil zal tot ingrijpen kunnen leiden.
HBO vergeten? HBO-WB gaat weg bij HBO Nederland en Ziggo neemt het alleen recht over. En niemand buiten de consument om kraait er naar.
Ik snap je punt en je hebt gelijk maar tussen Liberty Global en Ziggo gaan honderden miljoenen op en neer. Als ze de kosten van de Formule 1 rechten zouden willen verstoppen dan proppen ze een kloppende factuur in de boekhouding maar zetten ze er gewoon weer een andere factuur tegenover en wat er dan werkelijk betaald is vind je die nergens meer terug.
Lol, het is een beursgenoteerd bedrijf en jij denkt werkelijk dat een enorm bedrag als de F1 rechten 'verstopt' kunnen worden? Staat gewoon in het jaarverslag niets geheim aan.
Check 'jan de belastingman' op npo. Daar leggen ze uit hoe je geen belasting betaald. Denk dat theborg dat bedoeld.
Waarom mag dat niet?
Dat zal niet zomaar gaan. Wanneer F1 toestaat dat een zustermaatschappij in NL de uitzendrechten blijft houden na afloop van het huidige contract, maar dezelfde rechten niet beschikbaar stelt in andere landen, of andere aanbieders in NL niet de kans geeft om op de uitzendrechten te bieden, dan hebben ze een heel groot probleem.
Waarom zou dat kansen scheppen? Ze hebben nu al een los betaalpakket voor F1 en ze hebben liever dat je overstapt naar Ziggo (met gratis Ziggo Sport).
Dat vroeg ik mij inderdaad af want in de meeste landen zit F1 achter een paywall. Net zoals in BelgiŽ waardoor ik ben afgehaakt, maar ook door het gebrek aan spanning en de verschrikkelijk klinkende motoren t.o.v. vroeger.
Gelukkig is de F1 op de Duitse TV nog gratis te kijken, anders had ik er ook de brui aan gegeven.
(Nu kijk ik nog wel eens, als ik niets anders te doen heb)
Volgend jaar is dat waarschijnlijk niet meer het geval.
Ik dacht dat ARD/ZDF daarvoor in de race is. Die zijn voetbal en OS kwijt en dat geld willen ze nu inzetten voor F1. Laten we het hopen
Wil best voor F1 betalen. Sterker... F1 is het enige waarvoor ik wil betalen. Zodra er een betrouwbare livestream beschikbaar is gaat de TV aansluiting de deur uit.
Dat kan nu ook gewoon via Ziggo Sport.
Scheelt dat de uitzendrechten in Nederland bij Ziggo liggen (oftewel Liberty Global).
Dat zou erg jammer zijn want het commentaar van Ziggo is zo slecht dat je net zo goed een kleuterklas een microfoon kan geven tijdens de race.
Heb ik ook wel eens last van er is helaas bijna niemand anders.
Zou mooi zijn. Neem ik alleen nog een internet verbinding en weg met de gewone tv. Heb Netflix en Videoland, voor publieke omroep heb je uitzending gemist.
voor wie het nog niet weet..

Alle wedstrijden worden uitgezonden op de duitse RTL , inclusief een uur voorbeschouwing, aangezien wij Nederlanders best wel redelijk duits kennen prima te pruimen en gratis ...

Anders was ik overigens ook afgehaakt sinds het bij ziggo zit.. die verpesten alles met hun paywall...
Moet je die zender ook nog ontvangen....
schoteltje ophangen is niet zo moeilijk hoor.
Waarom zou ik dat doen? Een aartslelijk ding aan mijn gevel schroeven om gratis naar F1 te kijken in het duits?
Beetje realistisch blijven he :)
Trouwens, hier moet ik een vergunning krijgen voor zo'n schotel omdat hij aan de voorgevel(straatkant) moet.
Wel 300x een Krombacher reclame tussendoor... Ook niet echt ideaal dus.
Dat is 300x een mooie reminder dat je een pilsje open moet trekken :)
gemiddeld voor elke kilometer ongeveer eentje dus?

Gaat er snel door dan, tegen 300KPH :D
Race distance Austin; 308.405 KM en Mexico City: 305.354 KM. Dus dat word door drinken!
dat valt best mee , en bij meeste providers zit het er dacht ik gratis bij .. hang me er niet aan op he .... (dekt zichzelf alvast in )
Gratis Krombacher? Yum!
Die verpesten het niet alleen met hun paywall maar met Olav Mol en die interviewer daar. Ik snap dat Max Nederlands is en dat we allemaal wel voor hem zijn maar dat gaat me echt te ver. Ik kijk de F1 vanwege meerdere coureurs als Alonso en Vettel en dat Max erin zit is een bonus.

Dus ik ben blij met het Duitse commentaar wat ik persoonlijk beter aan te horen vind dan dat geschreeuw op Ziggo, dus ik zet RTL aan ook al hadden we laatst een weekend gratis ziggo.
Je kan (als je een nieuwe box hebt) gewoon Engelstalig F1 krijgen. Je moet een knopje omzetten van origineel naar original.
Hoe moet dit dan? Ik heb wel eens zitten zoeken, maar niks gevonden. Zou erg fijn zijn :)
RTL heb ik hier helaas niet op mn analoge ziggo TV :/

Wel gek trouwens, 'vroegah' was F1 altijd op elk kanaal; vaak 4+ tegelijk (BBC, duitsland, belgie en een nederlands kanaal); tegenwoordig is het helemaal weggestopt achter paywalls. Alsof ze willen dat mensen de F1 vergeten uit hun collectieve geheugen! Ik mis het iig meestal tegenwoordig, terwijl ik het vroeger altijd op de voet volgde. Kan me niet voorstellen dat dit in het voordeel is van de sport, of hun inkomsten, op langere termijn..
Zou wel eens tijd worden ja! Ik heb geen tv abonnement (met Ziggo Sport) en moet dus allerlei kunst en vliegwerk uithalen om de races te kunnen kijken. En ik wil best betalen voor een service, als deze goed en veel materiaal levert met kundig commentaar, niet zoals bij Ziggo dus...
Kijk het via Ziggo Sport Totaal Go. 10 Euro p/m voor een Ziggo Sport Totaal Go abonnement is een koopje. 24/7 sport (Premier League, NBA, Golf, Tennis, Primera Division, Champions League, etc ) te zien op 6 kanalen plus 5 extra kanalen voor tijdens de F1, live timing, driver cam, etc. Dit kan je los afsluiten en via chromecast of AppleTV naar je tv streamen. Dat noem ik geen kunst en vliegwerk. Het enige wat ze nog zouden moeten doen is Allard Kalf terughalen en Jack Plooij mooi maar ergens in Mexico laten. Ook zijn er voorbeschouwingen bij alle races en elke vrijdag het F1 Cafe.

[Reactie gewijzigd door Clint.Eastwood op 23 oktober 2017 17:51]

Tja, "leen" nu ook Ziggo Go van iemand, maar ik hoef geen 300 sportprogramma's, ik wil alleen F1. En het liefst met het Engelse commentaar van niveau Sky of de vroegere BBC. Daar zou ik best §10p/m voor over hebben.
Niet dat het relevant is, aangezien je Sky hier niet krijgen, maar alleen Sky F1 kost al £20,- per maand, dit is dus nog naast het normale Sky abbo.

Dus voor met een tientje kom je niet ver.
£18 voor F1 of £20 voor alle Sky Sport kanalen incl F1, geen moeilijke keuze volgens mij. Een tv pakket van Sky in Engeland is (veel) goedkoper dan een vergelijkbaar Ziggo/KPN abbo.
Een switch knopje voor het wisselen van commentaar zou een droom zijn inderdaad. Olav is te doen, maar Jack erbij maakt het bijna ondraagelijk.
Je wil alleen formule 1 en er geen 10 euro voor betalen maar wel als het sky is? Ik betaal wel gewoon voor Ziggo sport go en zeg mijn abonnement op wanneer het seizoen voorbij is. Het is maandelijks opzegbaar.
Channel 4 HD behoort tot de Free to Air zenders in GB en kan je gratis uit de lucht pikken met een schoteltje.
De grap is wel dat de stream van F1 vaak bij de start er gewoon uitknalt en je dus terug moet gaan kijken...
Dan moet je eens naar je verbinding kijken, want sinds wat probleempjes in 2014 (het jaar dat F1 populair werd dankzij Max) waarbij de stream inderdaad niet werkte (en ZST netjes het hele maandbedrag terug heeft gestort, ondanks dat ik maar een uurtje problemen heb gehad) heb ik sinds de start van 2015 nog 0 keer iets gemist. Zal ook te maken hebben met het nieuwe streaming platform wat Ziggo Sport Totaal in gebruik heeft genomen in 2015.
Mijn verbinding thuis is tip-top in orde. Ik was de voorbeschouwing aan het kijken en dit ging afgelopen zondag heel mooi in HD waarna het 1min voor de start opeens helemaal kelderde en toen werd ik uit de stream gegooid. Ongeveer 5 minuten na de start werkte alles weer normaal.
Mijn vrouw heeft zondag probleemloos kunnen kijken (ik ook maar ik zat in de studio). Geen idee wat daar de oorzaak van is geweest dan.
Vergeet het maar. Je mag straks naar Ziggo aangezien die de rechten al hebben. Wat @Bosmonster zegt, er wordt alleen directe streams aangeboden als er geen ander aanbod is. Dus in het VK bijvoorbeels heeft Sky de rechten en komt F1 direct er niet.
Valt wel mee hoor, 9.95§ per maand via http://go.ziggosporttotaal.nl (heb je wel Olaf als commentator maar soit)
Wanneer kan ik nou eens de Schumacher vs Hakkinen era terugkijken :( Als ze dat nou eens on-demand zouden verkopen...
Daarom heb ik destijds iedere race op een videoband opgenomen 8-) genieten! Goede zaak dat er meer content voor meer mensen beschikbaar komt :*) . De vorige eigenaar(en) hebben het natuurlijk lang afgehouden en vooral de centen verdiend met de tv-contracten. Liberty kijkt verder naar zowel de bezoekers langs de baan als de mensen thuis.
Even uploaden naar een Youtube channel dan 😋
Begrijp dat ze ook oude races willen gaan aanbieden.
"Hij vindt dat de Formule 1 een verplichting heeft jegens de fans om ervoor te zorgen dat ze de content kunnen bekijken op welke manier dan ook." - klinkt meer alsof hij het een verplichting vindt om zoveel mogelijk geld te verdienen aan een monopolie-positie.
Natuurlijk. De tijd dat het bij elk willekeurig groot sportevenement puur om de sport gaat ligt ver achter ons. Het zijn allemaal geldmachines geworden waarbij de sport zelf en de fans op de tweede plaats komen.
Wanneer ze de inkomsten kunnen verdubbelen waarbij de sport onbereikbaar gemaakt wordt voor 90% van de fans zullen ze daar geen moment over twijfelen.
Goed plan dit. Laat mij maar per zondag race 5 euro betalen om hem in full-HD te kunnen streamen. Of 8 euro voor een volledig race weekend. Of 12 euro om het ook met Virtual Reality goggles te kunnen zien vanuit het perspectief van alle coureurs, on demand.

Vroeger werd het uitgezonden op de Nederlandse TV. Toen dat achter een pay-wall ging was er nog BBC. Die verdween ook en toen ben ik maar gewoon afgehaakt. Het is ůf erg duur, of gewoon illegaal te streamen. Dan maar niet.

Doordat ze dit opengooien voor iedereen (behalve met de nog lopende exclusieve contracten, die hopelijk niet verlengd worden, nergens) boren ze hopelijk veel meer nieuwe fans aan.

Ze moeten het alleen niet te duur maken. Want volgens mij willen alle grote mediabedrijven graag een eigen streamingservice opzetten. Straks moet je er 5 betalen om al je content te kunnen zien... Dan ga ik weer terug naar BitTorrents hoor.

Het zou fijn zijn als al die diensten (HBO, Netflix, F1) gewoon een on-demand optie bieden. Als ik 1 episode wil kijken van House of Cards, waarom kost mij dat niet gewoon 30 eurocent? Da's goedkoper dan een kopje Nespresso. Als ik 30 episodes per maand kijk dan ben ik 9 euro kwijt, grofweg de huidige maandelijkse kosten.

Voordeel voor consumenten: we kunnen meer services betaalbaar afnemen.

Nadeel voor deze services: een grote hoeveelheid mensen met een minimaal gebruik leveren veel minder op. Maar dat zou je kunnen oplossen door een minimumbedrag per maand af te spreken. 5 Euro per maand voor Netlix, en dan 30 cent per film of episode. Of als je 12 euro per maand betaalt dan krijg je alles onbeperkt. Dan zou ik graag voor die 5 euro per maand gaan denk ik.
Amerikanen denken in Amerikaanse verdienmodellen.

https://nos.nl/artikel/21...-van-mma-er-mcgregor.html

90 euro voor een partijtje boksen.
Kan gewoon hoor bij Ziggo, 3,99 per race.
Voor geen 2 tientjes per maand krijg je basis tv bij ziggo.
Dat is dus incl. 2 of 3 races. 5 euro per race, dus deze maand heb je voor 3,70 de trainingen en kwalificaties er ook bij, en de rest van de tv for that matter.
Zou mooi zijn als het voor de Gear VR en andere VR sets beschikbaar zou komen. Heb al voetbalwedstrijden op de Gear VR gezien (Barcelona), bokswedstrijden, en veel NBA basketbalwedstrijden. Ook de Champions League finale afgelopen zomer werd in VR uitgezonden.

Ook Fox Sports zendt al uit in VR.

Niet zo gek dus om het ook voor Formule I te doen. Sport en VR hebben zeker toekomst.
Dan eerder voor Windows MR. Zoals Intel voor de komende Olympische Spelen gaat doen.
Ik kan met bij AR niet zo heel veel voorstellen bij sport? Wat zou dat toevoegen denk je?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank en Intermediair de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2018 Hosting door True