F1 TV-streamingdienst komt uiterlijk 11 mei beschikbaar

De onlangs aangekondigde streamingdienst voor de Formule 1 wordt pas bij de Grand Prix van Spanje, die vanaf 11 mei wordt verreden, beschikbaar gemaakt. Daarnaast blijkt dat de dienst aanvankelijk niet in Nederland uitkomt, maar wel in België.

In een bericht op zijn website zegt de organisatie dat de streamingdienst F1 TV volgende maand beschikbaar komt. Een precieze releasedatum werd niet gegeven, maar het moet in ieder geval op tijd zijn voor de Grand Prix van Spanje; deze wordt op 13 mei verreden, maar de eerste vrije trainingen beginnen al op 11 mei. Wie interesse heeft moet een bedrag tussen de 8 en 12 dollar per maand neertellen, afhankelijk van het land waarin de dienst wordt aangeboden. Omgerekend is dat ongeveer tussen de 6 en 10 euro.

Uit het bericht blijkt verder dat Nederland waarschijnlijk niet bij de landen zit waar F1 TV Pro, de premiumversie van de dienst met live racebeelden, wordt aangeboden. België wordt wel genoemd. Onduidelijk is of en wanneer Nederland toegang krijgt tot de streamingdienst.

De Formule 1-organisatie zegt dat er ook een goedkoper F1 TV Access-abonnement komt, zonder livevideo. Deze dienst moet toegang geven tot tijdmetingen tijdens de race en radiocommentaar. Verder geeft het abonnement toegang tot samenvattingen van races en een videoarchief. F1 TV Access komt 'vrijwel wereldwijd' beschikbaar, dus het is aannemelijk dat Nederlanders hier wel toegang tot krijgen.

De eigenaar van de Formule 1 kondigde vorig jaar al aan dat het livestreaming van races wilde gaan doen. Voor het begin van het raceseizoen werd de dienst daadwerkelijk wereldkundig gemaakt, maar tot een release is het dus tot nu toe niet gekomen.

Door RoD

Admin Mobile

14-04-2018 • 08:23

242 Linkedin

Reacties (242)

242
228
100
12
0
104
Wijzig sortering
Zelf enorme liefhebber van Olav, in mijn ogen echt een held. Nee, kan qua info misschien niet tippen aan Sky, en ja de man maakt fouten, maar kijk even naar het budget en de grootte van de teams aldaar. Olav doet het alleen, houdt 3 schermen tegelijk in de gaten en imho maakt zijn enthousiasme alle eventuele fouten weer goed.

Dat terzijde snap ik nog steeds niet dat Ziggo niet een F1-abonnement lanceert. 5 euro per maand, en alléén F1. Apart kanaal, of desnoods alleen toegang op raceweekenden vanaf de 1e training tot na de herhaling van de race. Ik denk dat hun omzet keihard omhoog zal gaan. Ik bevind me gelukkig in de positie dat ik Ziggo af kan nemen, maar 150 euro per jaar om zo’n 60 uur tv te kijken is knap duur betaald. Zeker als je, net als ik, geen reet geeft om andere sporten. Leuk dat ik nu 24/7 naar golf kan kijken hoor, maar naast de raceweekenden kijk ik geen seconde Ziggo Sport. Ik vermoed serieus dat een heleboel mensen best een paar euro willen neerleggen, maar 15 euro per maand is gewoon een hoop geld. Veel vrienden van me kijken alle races gezamenlijk bij 1 iemand thuis, om de beurt een kratje bier en een zakje chips meenemen en klaar. Veel voordeliger.

Hoe dan ook, laat maar komen in Nederland, die streamingdienst. Als dat een beetje van kwaliteit is stap ik zo over. Chromecast erbij en gaan!
Ik heb geen ziggo tv enzo, maar wel hun Go abbo. Is nog geen tientje in de maand. :)
Het goedkoopste wat ik van ziggo kan vinden is €18.70 per maand. Kun je misschien verder opweg wijzen naar het go abbo voor een tientje?
Edit: verder gezocht dan mijn neus lang is. http://go.ziggosporttotaal.nl/

[Reactie gewijzigd door cctl01 op 14 april 2018 12:48]

Ben ik geheel met je eens!

Ik begon met kijken toen ik zo'n 5-6 jaar was? Dus rond '90. Eerst Eurosport en toen op een gegeven moment Olav Mol. Die hoort erbij, zeker toen ze Allard in de pitstraat hadden die iedereen wel kende in dat wereldje. Snel commentaar en ja geweldig!
Nu woon ik inmiddels een aantal jaren in België en ja, ik mis zijn stem soms wel. Toen we nog BBC konden kijken deed ik dat omdat ook zij heel veel kennis én budget hadden. Heerlijk commentaar ook.

Nu, hier kijken we zo ie zo weinig live tv en om er dan nog eens 15Euro per maand bij te gooien voor enkel de F1 ? Goed ze hebben hier ook de F E( wat ik op Eurosport kijk vanwege het commentaar in het Engels.) Dan hebben ze de MXGP en het WRC. Daar heb ik niks mee. Ze zouden inderdaad een ABo moeten maken waarmee je enkel de F1 kunt kijken. Of meer gaan uitzenden zoals het WEC, IMSA, WTCR en misschien het SuperGT.

Ze hebben zo veel kanalen en het meeste is voetbal. Dan herhalen ze ook nog eens alle F1 races 10 keer of meer. Terwijl er zoveel leuks is!
Nu kijk ik gratis(buiten tv abonnement gerekend) op de Waalse Ladeux naar het F1. Goed ik versta er niet altijd even veel van want ja Frans en ik gaan niet zo goed samen. Maar de commentator doet het goed. Had voordat Stoffel zelf voor Mclaren ging racen hem als co-commentator. Gasley is er ook even geweest. Heel kundig commentaa rmaar jammer genoeg in het Frans. En natuurlijk support hij voor Stoffel maar het is niet zo heel erg aanwezig. Want ook voor Max, Alonso en Gasley heeft hij goede woorden over :) Voornamelijk is hij onpartijdig en doet gewoon zijn job goed.

[Reactie gewijzigd door Daniel_Elessar op 14 april 2018 17:14]

Het samenwerken tussen de verschillende raceorganisaties zou wel logisch zijn. Maar op de een of andere manier snappen ze niet dat ze van elkaar afhankelijk zijn als het om de populariteit van motorsport gaat. Zeker Liberty Media die gewoon alles zelf zal willen doen. En dan heb je dus zaken als een saai evenement als F1 Live London.
Het commentaar van Olav kan je tijdens de race gratis (online) krijgen via Grandprix radio.
Ik vind het sowieso belachelijk dat Ziggo (zo veel geld betaald voor die licentie en dan nog) niet eens de regie heeft over de live beelden/cameraposities die worden uitgezonden.
Olav word tijdens kwalificatie en wedstijd voor alle live beelden en herhalingen met beide handen gebonden aan de regie die F1 heeft aangesteld.
Alsof elk land en elke zender en elke commentator dezelfde interesses zou hebben en racebeelden wil uitzenden. Zo ouderwets!
Als F1 die regie monopoly zou loslaten is het niet eens echt nodig om die premium dienst te ontwikkelen.
Dat kunnen Olav en het hele team eromheen veel beter. Met al hun enthousiasme en professionaliteit en meer dan 25 jaar F1 ervaring.
Geen enkel land heeft de regie over de beelden en om heel eerlijk te zijn is met de regie niks mis mee. Tenzij je terug wilt gaan naar vroeger toen elk circuit/land zijn eigen regie deed. En wat kreeg je toen telkens s te zien? Schumacher die ongestoord op #1 rond reed met totaal geen actie behalve inhalen van achterblijvers. En een beetje tv-zender (ziggo) is zeker in staat om zijn eigen herhalingen (indien gewenst) over de live broadcast beelden heen te monteren. Sky/BBC doen dit ook vaak genoeg.

En F1 (FOM/Liberty) gaat echt niet zijn eigendom afgeven zodat Ziggo sport een goede show kan neerzetten. Laten we heel eerlijk zijn Nederland stelt in de F1 wereld niet heel veel voor muv Max hype die nu heerst. Maar zelfs dan nog stellen wij als tv land bijna niks voor in de F1 wereld.
"...een goede show kan neerzetten..."

Nee... stel je voor dat iemand het beter doet... en dat iemand anders daarvan zou profiteren... zucht...
Nogmaals met de F1 regie is niks mis mee. Dat Ziggo met Olav een heel minimale show ervan maken moet je niet de FOM/Liberty kwalijk nemen. Als andere landen een goede informatieve preshow en aftershow kunnen maken dan moet Ziggo eerst zich bij hun zelf kijken. Niet zoals jij het brengt dat de FOM maar zijn zaakjes anders moet doen zodat Olav en zijn team een beter show kan opzetten...slaat uiteraard nergens op deze reactie...zucht
Jij vind dat er NIKS mis is met de F1 regie. Jij mag dat inderdaad vinden, ik zeg/suggereer nergerns van niet. Maar jij suggereert nu wel een beetje dat omdat jij dat vindt het daarmee ook meteen een feit is. Mag iedereen dat misschien voor zichzelf bepalen?
En ik reageerde maar op 1 deel van een zin, dan hoef je echt niet nog een keer in herhaling te vallen. Een slecht verhaal word niet beter na herhaling.
Ik bedoel eigenlijk dat het voor best veel grote evenementen geld, Olympische spelen, F1, EK's, WK's (voetbal/hockey/etc...), Champions League...
Verder sta ik nog helemaal achter mijn reactie van "@ethereal81 • 14 april 2018 12:36"
En ga ik me door jou geen frustratie aan laten praten, ik heb meer het gevoel dat ik me moet verantwoorden over hoe het toch in hemelsnaam kan dat ik het niet met jouw eens ben. Je snapt wel dat jouw mening ook maar een mening is toch? Net als die van mij?
Maar goed, argumenten zijn dat er nu echt wel veel inhaalpogingen of interessante acties niet in beeld gebracht worden, of acties worden niet herhaald die echt wel de moeite zijn. In plaats daarvan zie je dan slomo's waarvan het lijkt dat ze ze wel uit moeten zenden omdat ze anders niet kunnen verantwoorden waarom ze al die moeite gedaan hebben om ergens in een oninteressante bocht een camera in het wegdek gemonteerd hebben ofzo... of pitstops uitzenden die er niet toe doen terwijl er ergens om een positie gereden word...
Het zou zomaar zo kunnen zijn dat het nog een commerciele reden heeft ook... dat alle merken minimaal x minuten "tijd in beeld" beloofd is. Maar dat is een aanname.
Verder kan ik me niet voorstellen dat mensen Sky prefereren boven Ziggo omdat bij Sky de wedstrijd onderbroken word door reclame? Iets irritanters als een onderbroken race bestaat niet. (jaja alles is relatief)
En als Olav je niet bevalt kun je hem nog uitzetten en het duitse of engelse of vlaamse geluid erbij pakken, desnoods via je laptop of smartphone ofzo...
Ook van die andere grote evenementen zijn 1 feed die tv-zenders over de hele wereld afnemen.

Maar goed ik haal uit reactie al op dat je maar wat aan het roepen bent. Begrijp best dat je een hekel hebt aan de slomo's. Maar dat moet je maar voor lief nemen het is echt niet zo dat ze dat doen om een bepaald team/merk wat extra zendtijd te geven. Er is geen commerciele reden dat alle merken een minimale zendtijd krijgen. Ik kan me nog herinneren dat (lagere) teams vroeger juist de baan opgingen als niemand reed om extra zendtijd te krijgen voor hun sponsors. Tegenwoordig zie je dit bijna niet meer.

Uit je Sky argument haal ik al op dat je niet echt weet waar je het over hebt. Hoe kom je in godsnaam erbij dat Sky onderbroken wordt met reclame's tijdens een race? Meeste mensen preferen Sky boven Olav vanwege alle kennis die dit team heeft en overbrengt op de kijkers. Hier kan Olav Mol en Jack Plooij gewoon niet tegenop als duo zijnde. Dus het niks persoonlijks tegen hun maar mijn voorkeur gaat liever uit naar de kennis die hun tijdens een race krijgen.
Mijn sky reclame opmerking was met een vraagteken, omdat ik dat idd niet zeker wist.

Maar als jij heel selectief gaat reageren zal ik dat ook eens doen:

"...van die andere grote evenementen zijn 1 feed..."

En dat was precies mijn punt, dat is technisch gezien nergens voor nodig, en voor verschillende landen misschien wel he-le-maal niet wenselijk omdat die een prima regisseur hebben die dat beter kan ipv iemand die toevallig een vriendje is (of nog een belofte moest inlossen) van de baas van de FIFA of Olympische spelen ofzo.
Plus dat het toch altijd veel handiger is als de commentator rechtstreeks en live met de regie kan schakelen bij wat voor soort evenement dan ook om focus voor een sporter of actie of herhaling te vragen, irritant als je voor bepaalde analyses to NA een evenement moet wachten terwijl er tijdens een wedstrijd ook prima tijd is om e.e.a toe te lichten. Maar dat kan nu dus niet omdat je geen idee hebt of en zoja wanneer iets herhaald word of in beeld komt.
Zoals ik al zei; Je bent maar wat aan het roepen

Voor elk land/tv-zender hun eigen regie met eigen camera's is gewoon niet te doen en overigens veel te duur. Stel je eens voor dat ze allemaal staan te vechten bij een bocht voor de beste camerabeeld, netzoals bij de fotograven. Dat jij het gaat zoek in 'vriendjespolitiek' zegt genoeg over jou denkwijze dan de oorspronkelijke regie van een groot evenement. Zoals eerder aangegeven is het niet nodig voor de commentator om contact te hebben met F1 regie. Als de commentator een herhaling opnieuw wilt laten zien dan kan hij perfect contact hebben met zijn eigen regie. Een tv-zender zoals Ziggo/Sky/BBC/Channel4/RTL zijn perfect in staat om de herhaling opnieuw over de live broadcasting te laten zien (indien nodig/vereist).

Maar goed, ik ga verder niet meer discussieren met jou. Zoals hierboven aangegeven ben je nu maar wat aan het zoeken en roepen.
Je zit duidelijk zelf helemaal vast in je eigen mening/bubbel/visie. Ik zal niet zeggen dat dat niet mag maar dan tegen mij zeggen dat ik zomaar wat roep is een beetje raar.
Je doet aannames over wat ik zeg of over wat ik bedoel te zeggen.
Wees een beetje open minded, en/of vraag om verduidelijking als iets voor meerdere interpretaties vatbaar is, dan hoef je ook geen gesprekken af te kappen met zinnen als "ik ga niet meer discussieren met jou".
Blijkbaar is een reactiethread van een nieuwsbericht op tweakers geen goede plek om het hierover te hebben. Daar kan ik prima mee leven hoor.
Ik ben heel open-minded maar wat jij aangeeft is gewoon totaal niet haalbaar (zie mijn argumenten). Dan hebben we ook nog het Sky/Reclame argument. Waarom zou je dat zo aanhalen als argument als je het zelf nog niet eens zeker weet :S Of argumenten zoals wellicht dat een ander land een betere regisseur heeft dan diegene die er nu zit die wellicht 'steekpeningen' neemt. Komop man, als we zo moeten beginnen dan zit waarschijnlijk de niet-toekomstige F1 kampioen de hele dag thuis achter geraniums bij wijze van :+
Ik heb "vriendjespolitiek" gezegd, jij begint nu ineens over "steekpenningen".
Misschien handig om mijn tekst nog een keer te lezen en dan jouw tekst aan te passen?
Verontrustend dat mensen dat een detail vinden.
Sky F1 is tijdens de race volledig reclamevrij. Het is immers ook een betaalzender. Maar UK only. Dus legaal niet te zien in NL. Dus zonder onderbreking, met uiterst deskundige en ook enthousiaste commentaar van David Croft en Martin Brundle. Ted Kravitz in de pits. Damon Hill, Paul di Resta, Anthony Davidson, Johnny Herbert, of Nico Rosberg als Deskundigen aanwezig op het circuit voor voor en nabespreking en interviews. Soms is er tijdens de race contact met teambazen aan de pitwall voor duiding. Allemaal met veel liefde voor de sport zoals dat nu eenmaal is in de UK (3 kwart van de teams resideren in engeland) en zonder klapvee. Ziggo is echt 3 niveautjes minder hoor.
Kan me nog herrineren dat het op RTL7 werd uitgezonden met reclame bloks tijdens de race wat was dat een afgang zeg haha
Moet je RTL Tele eens proberen.... Dan is de helft van de race reclame 👿. Heb hier helaas even geen andere optie
Kleine aanvulling: je vergeet Pinkman :D
Nathalie Pinkham, ja natuurlijk! Ik moet uiteraard niet doen alsof er geen vrouwen bij Sky meewerken.
Hiervoor ook met plezier gekeken en geluisterd naar Suzi Perry en Lee McKenzie op BBC!

[Reactie gewijzigd door piettweet op 16 april 2018 14:35]

Ik keek in de jaren 90 elke zondag in de kroeg (in mijn studententijd), heerlijk. Maar de kwaliteit is niet echt beter geworden naar mijn idee, gewoon net zo goed. Wat is er nu dan zoveel beter? In de jaren 90 kon ik niet alle trainingen e.d. kijken, maar voor de rest? Ze werden toch integraal uitgezonden op ik meen rtl toendertijd, althans in de kroeg heb ik alles gezien jaren lang. Kan natuurlijk dat de drank mijn geheugen wat vertroebeld heeft, zit je om 07.30 aan het bier als je een wedstrijd aan de andere kant van de wereld had :P

Maar ik denk echt: het is gewoon nog steeds goed en Olaf is er nog steeds, ik ben wel tevreden.

Edit: volgens mi heb je het over de show ervoor en erna, die kijk ik nooit. Ik lees eigenlijk alleen wat F1 tijdschriften en af en toe een boek erover en kijk de wedstrijd. Ik heb ook een tijd op sport1 ofzo gekeken, dan had je de wedstrijd zonder commentaar, maar dan heb je weer Olaf niet en dat vond ik toch jammer omdat hij altijd geinige details weet te vertellen die gewoon leuk zijn om aan te horen.

[Reactie gewijzigd door Hobbykok op 14 april 2018 22:08]

In de jaren 90/early 00 hadden veel circuit/landen hun eigen regie. Dus veel personen die eenmaal per jaar de regie in handen handen en wat zag je dan voortdurend? Ze brachten alleen de #1 in beeld en alles wat daar achter zat kwam nauwelijks aan bod. Of ze filmden alleen de coureur van het desbetreffende land en de rest werd genegeerd. Daarop is toen besloten door Bernie? / FOM dat hun de regie zelf in handen hebben en daar een goede show van maken.
Tegenwoordig is dit toch vele malen beter waardoor we meer de gevechten mid field zien. Mochten we iets niet live zien dan krijgen we nog altijd een herhaling achteraf te zien. Dit was tijdens de jaren 90/00 toch wel anders waar we alleen Schumacher op #1 rond zagen rijden.

De Sky opmerking was meer omdat die andere meneer het zo bracht dat de FOM maar de regie aan Olav Mol zijn team moest overlaten omdat hun het beter zouden doen????? Daarop was mijn reactie dat andere landen wel een goede show eromheen doen in tegenstelling tot Ziggo.
duidelijk, het staat me inderdaad wel bij dat het middenveld wel karig ervan afkwam, maar net als de halve wereld was ik een Schumacher fan, dus dan valt het niet zo op, maar dit geeft wel inzichten inderdaad, thanks
Hmm, ik vind het net een voordeel dat elk land dezelfde beelden krijgt. Ik kan me voorstellen dat het in NL gewoon een Max-kwijlspektakel wordt en in België hetzelfde met Vandoorne. Geef mij dan maar een wat evenwichtigere neutrale stream. (is een persoonlijke mening, ik kijk voor de sport in het algemeen, niet voor een bepaalde coureur. Kan me voorstellen dat het bij velen anders is, maar ik wil als Belg Vandoorne zien naar wat hij waard is in de sport, niet omdat hij toevallig binnen dezelfde imaginaire lijntjes op aarde woont.)

De premium dienst is verder vooral een antwoord op de grote vraag naar internetstreaming, heeft in de eerste plek niet echt iets te maken met een eigen keuze van racebeelden.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 14 april 2018 15:51]

Max is ook wel half-Belg en zijn prestaties liggen me veel nauwer aan het hart dan Vandoorne's ;) Hij brengt ook stukken meer spektakel op het circuit dan Stoffel.
Hij rijdt dan ook in een stukken betere auto.
hoeft niet om spektakel op de baan te zetten. Ten tijde van Red Bull's hoogtij was het ook veel interessanter om naar het middenveld te kijken dan naar de kop van de race.
" dat Ziggo (zo veel geld betaald voor die licentie en dan nog) "

Ze zijn toch dochter van Liberty Global? Is dat dan niet een sigaar uit eigen doos geweest?
Dit zal rechten-technisch wel dichtgegooid zijn omdat ze anders de markt te veel controleren. Overigens is het statutair zo dat Liberty Global en Liberty Media, twee losse organisaties zijn. Waarschijnlijk stelt dit ze ook in staat tot een dergelijke constructie. Maar dit betekent dus ook dat een Ziggo gewoon voor de rechten moet betalen uit het budget dat ze hebben gekregen.
Natuurlijk, Olav hoort gewoon bij de NL-F1. Zijn enthousiasme en ongeëvenaarde kennis is waanzinnig. Heb zijn boek in één ruk uitgelezen.
Ruud Terwijde deed het ook wel goed destijds. Maar verder hoort Olav er al mijn hele leven bij.

Hooguit vind ik zijn laatste compagnon vanuit de pits iets minder dan Allard Kalff.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 april 2018 12:29]

'Ongeevenaarde kennis' valt wel mee hoor. Zeker als je hem met zijn collega's vergelijkt. Verder heeft de man natuurlijk een soort monopolie aangezien hij niemand naast zich duldt voor het commentaar. Dus stel dat men het commentaar grootser wil aanpakken, dan moet dat zonder Olav Mol.
Tja, dat is allemaal persoonlijk.
Nee, de voorkeur voor zijn kleurcommentaar en in hoeverre je dit waardeert is persoonlijk. De mate van zijn kennis is gewoon feitelijk te vergelijken. En ik wil nog wel een stapje verder gaan: Olav Mol denkt dat zijn technische onderlegging degelijk is. Maar dat dit onzin is kun je wel deduceren uit het gegeven dat de man nooit op niveau geracet heeft maar serieus denkt dat zijn racetechnische onderbouwing beter is dan die van iemand als Brundle.
Ja dat is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vind persoonlijk Kallf te druk.
En die Rick Winkelman die nu de vrije trainingen doet vind ik gewoon een irritante stem hebben, ik hoop dat hij echt nooit Olav gaat vervangen.
Ik zou bijvoorbeeld wel Jeroen van Inkel of Tim/Tom Coronel het commentaar toevertrouwen.
En misschien is een duo presentatie Olav Mol en Edwin Evers ook een keer een leuk idee.
Ja dat is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vind persoonlijk Kallf te druk.
En die Rick Winkelman die nu de vrije trainingen doet vind ik gewoon een irritante stem hebben, ik hoop dat hij echt nooit Olav gaat vervangen.
Ik zou bijvoorbeeld wel Jeroen van Inkel of Tim/Tom Coronel het commentaar toevertrouwen.
En misschien is een duo presentatie Olav Mol en Edwin Evers ook een keer een leuk idee.
Euuhh.. just No ...
Edwin Evers die zichzelf ohwzo grappig vindt ?
Krijg je allemaal parodieën van chauffeurs ? ...

De man is gestopt op zijn hoogtepunt op de radio ( misschien net over zijn tijd )
Die moet zich gewoon bezig houden met zijn band en muziek gaan maken.
Ik ben het zeker met je eens dat ze te veel lachen in dat programma. Ze moeten een vrolijke ochtendshow maken. 5 dagen per week. Ik heb er respect voor hoe ze dat al zo lang en zo professioneel doen. Ik zou het zeker niet kunnen. Maar ja, je hebt gelijk, ze lachen te veel. En te vaak om niks.
Ik ben het zeker met je eens dat ze te veel lachen in dat programma. Ze moeten een vrolijke ochtendshow maken. 5 dagen per week. Ik heb er respect voor hoe ze dat al zo lang en zo professioneel doen. Ik zou het zeker niet kunnen. Maar ja, je hebt gelijk, ze lachen te veel. En te vaak om niks.
Vooral dat laatste ....
Om niets ...
Wij hadden vroeger de radio wel op 538 of Qmusic op het werk, maar al die ochtendshows zijn zo
Ik begrijp best dat er ook andere luisteraars zijn, maar vooral 538 spant de kroon in ( vooral op de achtergrond ) iets zeggen, en dan met drie man hartelijk er om lachen
Dat is niet vrolijk, dat is gewoon raar.
En ik ben best vatbaar voor humor, en mijn collega's met mij, kunnen ook af en toe flauwe zut uitkramen ( het is blauw en niet zwaar ..... lichtblauw ) maar dat is eenmalig
Je hoorde ze ELKE dag lachen om achternamen ... vragen ze om namen in te sturen die belachelijk zijn .. nee, dat is volwassen radio maken :|

Toen zijn wij afgehaakt, en kwam chromecast + spotify naar voren ..
Coronel als commentator? Jij kijkt zeker nooit naar de voor- en nabeschouwing waar Tom keer op keer onzin vertelt en zich baseert op kennis die bij opgedaan heeft in Nippon en wellicht de keer dat hij voor Arrows mocht testen? Mol wil het commentaar overigens in zijn eentje doen, en wil geen deel zijn van een duo.
Dat opperde ik alleen omdat ik bang ben dat die Rick Winkelman uiteindelijk gaat promoveren naar de plek van Olav. Als Rick de stem word van de race of kwalificatie ga ik zeker switchen naar Sky of welke broadcaster dan ook.
Bij Coronel heb ik nog hoop dat het vermakelijk zou kunnen zijn. Ik irriteer me tenminste niet aan z'n stem. Het is allemaal erg persoonlijk natuurlijk dat snap ik wel maar ja het is nou eenmaal zo.
Ik had eerst ook een onwennig gevoel bij de stem van Winkelman. Maar na effe wennen valt het wel mee hoor. Winkelman is as legit as they come als het om commentaar en race kennis gaat. Doet ook de Nascar wat hij zeer goed doet en is ook bereid realtime social erbij te betrekken. Iets dat je Olav Mol nooit zult zien doen.

Ik denk dat het qua feitelijk commentaar misschien wel de beste race commentator is van Nederland. Misschien niet qua kleurcommentaar, waar Olav Mol goed in is. Zou een ideaal duo zijn.

Tom snapt gewoon te weinig van wat er gebeurt en is puur fan. Maar misschien dat het hem gevraagd is om vooral de clown uit te hangen en karakteranalyse te geven ipv èchte inzichten.

Zelfs als er op Suzuka geracet wordt, waar hij vaker overheen geweest is dan welke andere Nederlander dan ook, draagt hij immers niets bij ober de te rijden lijnen en dergelijke.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 15 april 2018 00:21]

Kallf in de pitsstraat was midden jaren 90 legendarisch. Hij kon toen veel rijders en teamleden snel aanspreken omdat hij met zijn raceverleden ze tot zijn kennissen mocht rekenen. Dat zal nu anders zijn. Ik vind persoonlijk Renee Hoogterp een talent en zou misschien duo verslaggeving een kans geven. Hoeft Olav zich minder druk te maken over boordradio's die hij niet verstaat of begrijpt
Kalf z'n Engels is ook gewoon heel goed. De man kan zich veel beter uitdrukken dan Plooi en legt mensen niet op een kinderlijke manier woorden in de mond,
Ja dat is heel persoonlijk natuurlijk maar ik vind persoonlijk Kallf te druk.
Druk, maar wel een sporter. Dat kunnen we van de omhooggevallen orthodontist niet zeggen.
Mol en Plooij hebben voor een flink deel dezelfde wijze van pitreporten. Kalff heeft wel een race achtergrond en kan zich daarnaast beter uitdrukken. Dus om nu te zeggen dat Kalff drukker zou zijn dat Plooij... Nee. Ze hebben beiden we de neiging om een beetje betweterig te zijn. Ik vergeet nooit hoe Kalff stond te schreeuwen dat Fisichella niet moest proberen om op de koppeling weg te rijden omdat dit nooit zou lukken, waarop Fisichella dus wel degelijk zo wegreed.

Overigens begrijp ik van bepaalde mensen dat Plooij en Mol tijdens hun shows Kalff wat lopen af te zeiken. Plooij was ook al wat denigrerendel tijdens het F1 Café over de bijdrage van Kalff aan het vierkantje terwijl hij feitelijk het verhaal van Kalff bevestigde.
Helaas zijn het de pioniers in Nederland, Moll en Kalff zijn er al sinds midden jaren '90 bij en hebben ( ondanks onze mening ) toch best ervaring.
Kalff ging een andere weg, die wilde meer in beeld qua presenteren, en heeft die kans gekregen en gegrepen.

Ziggo heeft de keuze gemaakt met Kamphues en dat achterlijke pietje-petje met zijn laptop, en de vaste sidekick Doornbos / Coronel .. tja we doen het er mee :)
Ik mag Doornbos niet zo, ooit een keer met hem gesproken, en het is een rare kwibus, arrogant rijkeluisknulletje.
Je bent zijn vriendje alleen maar als je iets kan betekenen voor hem, maar zo zijn er natuurlijk meer in "BN-Nederland"

* FreshMaker is al lang gelukkig dat het niet zo iemand is als Maxim Hartman :+
Tsja, dat die Hartman überhaupt een kans gekregen heeft bij het voetbal was de meest idiote beslissing. Gelukkig dat de PSV-spelers hier meteen heel duidelijk in waren dat dit geen best idee was en dat als ze hen nog in beeld wilde spreken ze gewoon een normale reporter moesten sturen.

Ik moet zeggen dat toen ik begon te kijken het meteen Kalff en Mol waren op RTL. Dus de tijden van de NOS en Eurosport, heb ik niet meegemaakt, dus ik kan ook niets zeggen over wie het deed. Dat Mol destijds gewoon de beste F1 commentator was die we ons konden wensen, lijkt me iets waar de meesten het over eens zijn. Maar je merkt de laatste jaren wel dat Mol aan scherpte verloren is. Hij mist te veel dingen, waar hij vroeger dingen zag die ik nooit had zien gebeuren. Zelf zegt hij dat dit te maken heeft met het feit dat er veel meer informatie is dan vroeger.

Ik wist overigens niet dat Kalff meer screentime wilde. Ik dacht zelf dat het te maken had met zijn eigen racecarrière. Plooij heeft hem voordat hij de vaste pitreporter werd ook meermaals vervangen.

De keus voor Kampues en de manier waarop ze dit doen heeft te maken met het willen aanspreken van een breder publiek. Kampues deed eerst ook alsof hij helemaal niets van F1 wist (terwijl het tegendeel waar is). Vorig seizoen is hij meer zichzelf geworden, maar nog steeds op een manier dat ze bang zijn de minder intense fan te verliezen. Jammer, want het programma lijdt eronder.

Ik heb overigens een andere indruk van Doornbos gekregen dan jij toen ik hem ontmoette. Maar ik hoorde wel bij een partij die iets voor hem kon betekenen, dus wellicht dat de context wat anders was :) Ik vond het wel iemand die altijd heel goed in het promoten was. Maar dat hij amper in een raceauto gezeten heeft de afgelopen jaren, merk je wel. Ik vraag me serieus af in hoeverre hij overeind blijft wanneer er gesproken zou worden over ècht racen, tegenover Coronel, die nu een soort clown moet zijn. Van Gameren heb ik persoonlijk geen probleem mee. Ja, hij moet wat dingen doen die volledig in een rol vallen, maar daar kan hij iets aan doen. Op social is hij iig erg open wat ik erg waardeer. Ook Winkelman is overigens zo. Maar die wordt buiten de FP alleen achter de schermen gebruikt.

Misschien zouden ze eens moeten proberen om tijdens dat eSportprogramma wat ze vooralsnog gebruiken als een verlengstuk van het F1 Café, om daar een verschil in te maken. Slap Café, voetbal inside-achtig-gelul in F1 Café en wat serieuzer werk in dat esport-programma. Al zijn de klachten over dat laatste dat ze te weinig game-beelden laten zien. Iets dat ze zouden kunnen oplossen door op Twitch de game-beelden te laten zien en op Youtube het overige deel. Dan zouden ze qua format ook iets nieuws doen.
Het commentaar wat de NOS gaf was destijds zakelijk, maar dat was ook de tijdsgeest ( TV was minder ... toegankelijk ... [hoe zeg je dat, de mensen bij de NOS waren meer 'elite' ] moeilijk ze te schrijven btw )
Maar commentaren waren zakelijk en correct, geen uitschieters van enthousiasme e.d
RTL was een vrije zender, populair en jeugdig.

Olav Mol heeft inderdaad teveel info, op te weinig oppervlakte, en in te weinig tijd, het is niet allemaal zijn schuld :)
Als je ziet hoe het in de jaren '90 ging, een eigen hokje, zicht op de track en pit, schermen met timing en een heleboel NU belangrijke zaken, deden er niet zo toe.
De kijker wist niet beter :+ alle info de we hadden kwam uit d ekrant, een toevallig artikel in een tijdschrift en commentaren van die mensen.
Nu krijg je directe input vanuit de teams ( twitter ), de FIA heeft een eigen timingsite, en de hele week zijn er updates en wetenswaardigheden over aero en roddels.
Je kan niet verwachten van één man ( of de vier in F1café erbij ) om dat in één item te proppen.
Met een beetje goede wil zouden ze waarschijnlijk elke dag 30 minuten kunnen volmaken, en een grote race-show op zaterdag ervoor te maken.

Doornbos is voor mij persoonlijk zo overgekomen, zijn 'vak' ( promoten ) dat kan hij zeker, de persoonlijkheid leent zich er zeker wel voor.

Nogmaals ik geloof dat er véél kennis bij Ziggo aanwezig is om een goede show weg te zetten, maar hebben ze nog best een weg te gaan.
Olav mist een heleboel. Ik kijk met 3 á 4 schermen (2*live timing, 2*tv) en zie toch vaak beter/sneller wat er aan de hand is of gaat gebeuren dan Olav. Allard vond ik erg goed, maar Jack doet het nu ook goed (hoewel Lewis een beetje geagiteerd op hem reageert)....
Olav heeft af en toe net iets te veel 'wishful thinking' en trekt in zijn enthousiasme iets te snel conclusies. Wel heeft hij een schat aan achtergrondinformatie/parate kennis (en soms onzin/gossip) waarmee hij de 'saaie' momenten opvult. Zo kunnen ook nieuwe kijkers de race goed volgen.

Rick Winkelman komt wat minder enthousiast over, maar is het zeker niet, hij is net wat introverter, maar heeft veel kennis van wat er in de racewereld afspeelt. Bij Ziggo weet "shortshift" Doornebos iets meer van de F1 dan T&T Coronel, en Kamphuus weet vaak een hoop historische feitjes op te lepelen.

De Britten (en Duitsers) hebben een veel groter budget en kunnen daardoor meer bieden (hoewel ze wel chauvinistisch zijn ingesteld). Crofty vind ik erg prettig om te horen en de analyses op Sky met bijvoorbeeld di Resta zijn super. Pinkman is een genot om naar te kijken. Rosberg die zowel bij RTL als Sky actief is, geeft goede F1 info.

Maar waarom laat Ziggo F1 TV niet in Nederland toe? Ze hebben zat exclusiviteit te bieden, bijv. het korte lijntje met Max. Qua prijs zitten ze even hoog....
Inderdaad €5,- voor alleen een F1 kanaal ofzoiets zou ik er voor over hebben. €15 per maand voor allerlei andere sporten waar ik toch niet naar kijk ga ik er niet aan uitgeven. Vroeg me vorige week prcies dit af waarom dat er nog niet is. :-)
Ziggo sport go is 10 euro per maand en per maand opzegbaar dus je hoeft niet te betalen voor de winterstop :)

[Reactie gewijzigd door veryFerrygood op 15 april 2018 01:23]

Maar dan graag zonder Jack Plooij, Rob Kampheus.. Verschrikkelijk
Én zonder die zéér ondeskundige ambachtsschool Olav Mol met zijn Koebieka, terwijl het KoeBIETSa is. Daniel RiCCIardo en niet Ricardo. Temperatuur in de banden krijgen enz. enz.
ehhh. Ricciardo heeft al eens aangegeven in een interview dat 'Ricardo' goed is, zo wordt hij in OZ ook genoemd. Het is nogal kort door de bocht (pun intended) dat wanneer iemand een naam niet juist uitspreekt (naar jouw mening) hem als 'zéér ondeskundig' te bestempelen.
FYI: https://youtu.be/gftV_rjLvVo?t=5s
Haha en "temperatuur in de banden krijgen", Koebietsa i.p.v. Koebieka enz.
Kampheus is inderdaad irritant, die moet gewoon weer lekker terug naar de KRO of RTL4, hij is echt een vervelende toerist in alle autosport programma's.
Vind dat ze het best leuk doen, en gaat jaarlijks met stappen beter.

Tuurlijk maken ze fouten, maar dat komt omdat ik er zelf ook met livetiming apps naast zit.

Van mij mogen ze het zo houden.
Vind die interviews van Jack Plooij altijd een beetje beschamend. Rare vragen stelt hij en vaak geeft ie zelf al een antwoord op zijn eigen vraag, voor de coureur pas wat zegt. en vaak heeft ie het ook nog aan het foute eind.
Ook dit is vele malen beter dan vorig jaar. volgens mij een cursus engels gehad.
Qualificatie en (uiteraard) wedstrijden zijn nu gewoon via Ziggo kanaal 14 te zien. Maar waar kan ik de drie practisen volgen?
Olav > sky? Laat me niet lachen :)
Sky beeld kwaliteit en commentaar is top.
De enige reden dat ik Olav aanhoor is onze "Olaf Mol Drinking game"
Regels zijn heel simpel Iedere keer als Olaf iets niet ziet of er compleet naast zit moet je drinken.
Gemiddeld gaat er een fles sterke drank doorheen met alles wat hij mist en fout heeft. Succes gegarandeerd zelfs de meest saaie wedstrijd wordt leuk als je een fles wodka achter je kiezen heb om 16:00. 8)7

p.s. we doen dit natuurlijk niet echt want je lever zou het niet volhouden met alle dingen die Olaf mist.
Volledig met je eens. Ik kijk al meer dan 20 jaar F1 en ik heb ontzettend veel respect voor Olav Mol.
De mensen die nu lopen te zeiken en Sky de hemel in prijzen, Sky heeft ook hun voorkeur voor een bepaalde rijder en maken ook fouten.
Ik zit vaak ook op de bank met m'n F1 maatje en hoor mezelf zeggen: Opletten Mol! Maar we kunnen de humor er ook wel van inzien en Mol flapt er van alles uit in z'n emotie terwijl ze bij Sky al excuses aanbieden voor een half weggebliepte scheet.
De NOS met hun interviews nou dat is pas cringe met hoofdletter C.
Of desnoods alleen Ziggo Sport Racing. Dat is de enige zender waar ik in geïnteresseerd ben en maar een fractie van het hele sport pakket dus dat kan ook een stuk goedkoper.
Volgens mij haal je 2 dingen door elkaar.
Als je Ziggo hebt, krijg je F1 er gratis bij, op Ziggo sport.

De hierboven genoemde dienst is niet de tv uitzending van het hele race weekend, maar allw individuele auto camera beelden, statistieken etc etc. Die Olav zeg maar ook ziet, maar dan nog meer...
Gewoon een Vodafone Red mobiel abonnement erbij hebben, dan kan je een gratis zenderpakket kiezen. Waaronder ook Ziggo Sport Totaal :)
Probleem is wel dat er maar 3 dagen F1 is, en dat is niet de hele dag. Dan moet het abbo wel scherp geprijsd zijn. Ze kunnen het niet steeds opvullen met oude races of "the inside line".

The service will be priced according to market. Hoop dat het meevalt >_>
Als je al Ziggo hebt hoef je toch niet bij te betalen? Ziggo-mensen gratis, niet-Ziggo mensen 15 euro voor het gehele pakket of 5 euro voor het F1-pakket. Simpel.
het ziggo sport pakket is 10 euro voor niet ziggo klanten, valt best mee.
Ik betaal bij KPN toch echt 15... Maar het gaat me er meer om dat je alléén het totaalpakket af kan nemen, en dat ik denk dat er een heleboel mensen zijn die best een paar euro voor alleen de F1 overhebben maar geen 15 euro pm willen betalen voor zenders waar ze 90% van de tijd niet naar kijken.
graag zie ik dat ook geen voetbal alleen auto sporten
Begrijp ik nou goed dat je met zo'n premium abonnement de hele race vanuit max zijn on board camera kan kijken zonder Olaf Mol? Dat lijkt mij persoonlijk wel erg gaaf! Of zie ik iets over het hoofd?
Klopt volledig :-) En je kan meteen zijn achterligger/voorligger in 360-beeld meenemen.
Als je niet in NL woont tenminste...
Lijkt me vrij saai.
Je wilt toch alles meekrijgen?
Heb ook wel eens bij Ziggo sport het pit kanaal of het onboard kanaal aangezet. Maar dat verveeld vrij snel als je verder geen enkele andere informatie meekrijgt...

Beetje hetzelfde als aanwezig zijn bij een GP.
Zit je op een tribune, maar echt ronde rijden en strategieën krijg je niet echt mee
Je kan je camerabeeld zelf kiezen. Hoe ik het heb begrepen zit de stream die het TV-beeld weergeeft daar dus gewoon bij.
Ze hebben gewoon veel zenders waar ze de F1 op uitzenden. 1 volledig met commentaar,(de rest zonder commentaar) dan een on-board waar je de rijder kunt kiezen, pitstraat overzicht, livetiming in lijst vorm en dan nog een een circuit overzicht met wie waar rijdt. Niet zo enorm boeiend.
dat vermoed ik ook, maar dat had sport1 ook jaren terug. Was op zich wel boeiend dacht ik, maar na 2 races keek ik gewoon weer de reguliere kanalen omdat je echt veel mist als je alleen maar 1 cockpit bekijkt (bij sport1 wisselden de cockpits wel om de zoveel minuten). Misschien als je meerdere schermen hebt dat je wel een coole setup kan maken, maar met alleen een cockpit view is er niet veel aan.
Ben ik met je eens. Ik heb het eens voor een tijdje bekeken maar je mist dan zo veel. Ik kijk nu gewoon op de rtbf en dat is goed genoeg :) HD, weinig reclame op meestal rustige momenten. picture in picture wat sommige landen nog altijd niet doen.
Het verschil is dat je twee schermen in één beeld hebt, dus bijvoorbeeld volledig met comentaar plus onboard. Zie de video: https://youtu.be/0g_H18zrmVM
Ik heb (dit is dan wel ziggo go) de race op gewone tv, en tablet op de tafel met een andere view. werkt ook leuk.
Je kan het toch gewoon open zetten op een second screen?

Kijk je op je tv de race en daarnaast vanuit de door jou gekozen auto.

Vraag mij btw well after work de commentaar gaat doen bij die streams? Iemand een idee?
Nou, die vent van paddock pass is nu in dienst van F1... maar bij de huidige F1 app kont het commentaar van de BBC geloof ik.
Dank, dat lijkt me wel wat! Is die Nederland restrictie met VPN te omzeilen? Ik heb familie in Zwitserland, die zouden eventueel het abonnement kunnen afnemen.
In het eerste persbericht stond dat VPN tegengehouden zou worden, maar het valt natuurlijk nog te zien of ze dat gaan waarmaken.
Hoe willen ze dat doen dan? Alle VPN providers blokkeren? Want anders zien ze niet anders dat mijn stream uit dat land komt.
Hoe willen ze dat doen dan? Alle VPN providers blokkeren? Want anders zien ze niet anders dat mijn stream uit dat land komt.
Net zoals Netflix dat doet, teveel verschillende accounts vanaf hetzelfde adres - block

Als jij een VPN opzet naar een priveadres zal het niet tegengehouden worden.
ik kan gewoon amerikaanse netflix via vpn kijken. Het is maar net welke dienst je gebruikt. Ik wacht het gewoon af, er komt vast wel een workaround. Ik weiger naar die onzin op ziggo te kjjken ondanks dat het hier uit de muur komt, dat heeft werkelijk niets met journalistiek te maken. Ik kijk nog liever naar een haperende sky sports stream. Maar ik zou er graag voor betalen, dus ik hoop dat er iets te omzeilen valt.
Natuurlijk zijn er altijd uitzonderingen.
Maar elk IPadres wat binnen 24u een stormloop aan aanmeldingen van diverse accounts, uit verschillende landen krijgt, wordt genomineerd om te blokkeren.
Jouw VPN heeft dat tot nog toe kunnen omzeilen, OF het is een kleine speler, OF ze zijn actief op zoek naar IPadressen om niet geblokkeerd te worden.
tsja mocht hij geblokkeerd worden dan zijn er ook nog vpn diensten waar je een eigen vast ip adres kan krijgen.
Ik zit bij AIRvpn, en krijg elke keer een ander extern IP adres
Het is altijd maar afwachten op Netfilx start.
Nu boeit het mij niet zo, als ik het niet op de NLservers kan zien, heb ik altijd Torrent en NZB nog ;)
Gewoon zelf een vultr/digital ocean bakkie met vpn erop. Klaar.

Die lijst met landen, heeft zeker met rechten en Ziggo ofzo temaken. Zelfs Curaçao en andere eilanden kunnen het afnemen. Belachelijk eigenlijk, maargoed.

[Reactie gewijzigd door slijkie op 14 april 2018 10:46]

Volgens mij met de nieuwe EU regels kan je voor een betaalde stream dienst binnenkort overal in EU gebruik van maken. Stond laatst nog een artikel over op Tweakers
Klopt, maar daarmee bedoelt men dat je als Nederlander je Nederlandse streamaccount overal in de EU kan gebruiken. Wat niet kan is dat je als Nederlander een buitenlands streamaccount afsluit. (De regels op dat vlak zijn niet gewijzigd)
Het was toch Europese wetgeving juist om dit soort praktijken tegen te gaan?
nieuws: EU beëindigt geoblocking bij online aankoop van goederen en diensten

Europa streeft naar vrij verkeer van personen, goederen, diensten en kapitaal binnen de Europese Unie en heeft daartoe wetgeving ontwikkeld.
Duitsland en België zijn ook EU-landen en daar kun je als inwoner blijkbaar dus wel een buitenlands streamaccount (F1 TV) afsluiten.
Hoe het juridisch in elkaar steekt weet ik (nog) niet, waarschijnlijk zit het gat (als dat er is) in de wetgeving gerelateerd zijn aan de vestigingsplaats van Liberty Media (VS). Als zij opereren binnen de EU zijn zij ook aan de regels gebonden.

Het lijkt mij in ieder geval een flinke juridische kluif.
De auteursrechtenwetgeving is tot nog toe landelijk geregeld, ook binnen de EU. Daarom heeft Netflix bv niet altijd de rechten om een bepaalde content in een bepaald land aan te bieden. Om die reden kan je als Belg bv geen Nederlands Netflixabonnement afsluiten.

Wat bij F1 TV anders is, is dat zij gewoon wel de rechten hebben om hun content in België oid aan te bieden, op dezelfde manier dat bv Netflix de rechten heeft om de Amerikaanse serie Friends in België aan te bieden.

Het gaat hem er niet om dat de dienst buitenlands is, maar wel dat de content hier wel/niet aangeboden mag worden.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 15 april 2018 22:53]

Thanx voor de toelichting, top!

Het auteursrecht begint dus toch in conflict te raken met het streven naar vrijheid van diensten binnen EU, omdat de diensten door landsgrenzen (lees lokale auteursrecht) beperkt worden. Nog een reden om het auteursrecht op de schop te nemen en te conformeren aan één Europees beleid.
Liberty Media heeft zelf de rechten in handen dus zijn zij in principe vrij om in elk land te distribueren.

Ongetwijfeld dat overeenkomsten van voor de overname door Liberty een rol spelen (TV rechten).
Maar wat zou de reden zijn dat in België geen Engels aangeboden wordt?

En sinds de geoblocking is opgeheven, zou bijvoorbeeld een Duitser (of beter gezegd: iemand met zijn residentie in Duitsland) wel in de hele EU zijn F1 TV dienst moeten kunnen gebruiken.
Zeker dat “zonder olav mol” en jack plooij is natuurlijk een gigantisch voordeel. Sky f1 heeft 10 x beter commentaar en irriteer mij gigantisch aan de domme en onkundige opmerkingen en vragen van bovenstaande 2. Echter, voor mij is dat niet een reden om maar f1 TV af te nemen, gezien ziggo sport al bij ziggo er in zit, het alleen nuttig is tijdens een race weekend en verder niet en het is ook niet echt goedkoop, relatief voor de keren dat je t gaat gebruiken.
Het zijn twee grote kinderen die denken dat Max hun zoon is. Ik irriteer me er echt volledig dood aan, net als dat Max Verstappen café op vrijdag. Ik denk dat iedereen van mening is dat het goed is om Max in de F1 te hebben, echter is zijn aanhang een sekte geworden. Het ligt nooit aan Max en altijd aan een ander. Zelfs zijn teambaas heeft gezegd dat het Max zijn fout was in Bahrein, maar de analisten hier durven in de studio met droge ogen te verklaren dat het absoluut niet mogelijk is dat een Max een fout maakt. Zijn ze misschien bang om in elkaar geslagen te worden door Jos?

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 14 april 2018 11:07]

Yep, volledig mee eens! Ik zit zelf bij XS4ALL, en dan is Ziggo Sport de goedkoopste optie om nog F1 te ontvangen op tv... maar ik erger me mateloos aan het continue MAX-gehalte van met name de NL media, alsof het een soort van God is. _/-\o_
Als Hamilton/Vettel iets doet is het "netjes"... zodra MAX iets doet is het "ow mijn hemel, wat is ie goed hè?" |:(
Ik kijk ook bewust de voorbeschouwing/nabeschouwing niet, dat is al helemaal een ramp.

[Reactie gewijzigd door The_Prodigy1982 op 14 april 2018 11:56]

Joh, dat noemen ze chauvinisme en zie je in elk land terug. Kijk naar het Duitse RTL waar alleen al Vettel een god is en alle anderen een stuk lager in de pikorde staan. Same met andere landen en hun rijders.
NIet helemaal waar ;) Hier op de Waalse (franstalige zender) support de commentator natuurlijk voor Stoffel. Maar genuanceerd en ook voor Alonso, Max en de rest. Hij heeft veel kennis en doet het prima om enthousiast te zijn zonder iemand écht heel erg voor te trekken. Maar.
Ja ok... maar draven ze niet een beetje door? Het verpest het kijkgenot van veel fans die er (net als ik) wat neutraler instaan. Zeker commentatoren (zoals Mol/Plooij) zouden zich wat neutraler moeten opstellen, ze hebben immers het doel de kijkcijfers te verhogen, en met kwalitatief commentaar bereik je meer als dat MAX-gehijg van nu.
(die MAX-fans kijken toch wel)
Ze draven zeker door, maar het is aan de andere kant ansich ook wel logisch. Zodra Stoffel begint te winnen of races op het podium eindigt gaat bijvoorbeeld in Belgie precies hetzelfde gebeuren.

@Daniel_Elessar

Zodra Stoffel begint te winnen cq op het podium komt ga je hetzelfde meemaken. Kijk maar naar de discussie toen Max begon te winnen, van wie Max eigenlijk was/is, Belgie of Nederland
Goh, Nu is hij ook nog altijd niet zo overdreven Max fan terwijl hij half Belgisch is.
We zullen het zien.
Ben ik met je eens hoor :) Ik heb ook geen echt favo coureur op dit moment. Het is leuk dat er nu weer een Nederlander en Belg mee doen. Max is nu eenmaal goed, dat heeft hij al wel bewezen. Maar ik kijk voor de sport an zich. Vorige race waren er veel felle gevechten in het middenveld en daar werd ook aandacht aan besteed gelukkig. Dat vind ik ook tof m te zien. Dat Bottas gewoon goed gaat in die mercedes. Ja, hij zit daar ook met een reden, niet omdat het een slechte coureur is. Die zijn er eigenlijk niet in dit veld. Sommige zijn beter dan andere maar overal gezien zitten er alleen maar goede coureurs.
Hij won Mexico vorig jaar op eigen kracht
Channel 4 HD en voor de rest RTL Duitsland op de schotel is FTA dus dat kost je naast de ontvanger/schotel 0 Euro per maand. Jammer dat Channel 4 volgend jaar compleet stopt met F1 want hun commentaar is altijd scherp en onpartijdig. Olaf Mol en Jack Plooy missen heel veel details.
Je hebt niet toevallig een toestel wat DVB-C kan ontvangen? (digitale tv via de kabel)
Wanneer je nu XS4all hebt en in het vroegere Ziggo/Casema gebied woonde en kabeltv had zou het zomaar kunnen dat het antennesignaal nog gewoon uit je muur komt.
In dat geval loont het de moeite om die aloude coax kabel tussen je TV en de muur te steken en de digitale tuner van je tv de kanalen te laten scannen.
Dat Ziggo sport kanaal zit namelijk bij iedereen die Ziggo heeft (en bij vele die het ooit hadden) gewoon ongecodeerd maar wel digitaal op de kabel (vandaar dat je een toestel geschikt voor DVB-C nodig hebt)
Ik heb ook XS4all maar had vroeger Ziggo en sinds ik er achter ben dat er nog Ziggo signaal uit de muur komt gebruik ik voor de F1 gewoon de digitale Ziggo beelden (Olympische spelen ging ook goed, toen 4 extra Eurosport kanalen)
Dat kijkt veel ontspannener dan een uurtje voor de start allemaal shabby sites af te speuren voor een fatsoenlijke stream met Sky.
De storingsvrije ontvangst in HD maakt veel goed, helaas is de downside wel dat je het fantastische commentaar van Sky mist en opgescheept zit met Olav die al meer dan 25 jaar dezelfde grapjes maakt.
Ik heb het vermoeden dat hij zelfs in zijn slaapkamer zegt: "To finish first, you first have to finish"

[Reactie gewijzigd door PalingDrone op 15 april 2018 00:32]

Ik ga geen discussie aan over wie de meeste kennis heeft en begrijp dat ieder zijn eigen favoriete commentaar heeft. Maar wat betreft fan-van-max is dat bij Olav natuurlijk terecht. Maar laatste race als voorbeeld, echt geen overdreven emotie bij het uitvallen van Max en daarna nog geen procent minder enthousiastme voor de rest van het veld.
Moet je Jack van Gelder eens een wedstrijd van het NL-elftal horen verslaan.... enthausiastme voor je land hoort erbij.

[Reactie gewijzigd door Dennisdn op 14 april 2018 12:38]

Het was ook Max zijn fout niet. Ik vond de analyse van Robert heel logisch en juist.

Zijn teambaas zei vandaag juist dat het een software fout was en niet Max zijn schuld is.

Overigens vind ik de heren kundig genoeg.
Nope, Horner heeft dat NIET gezegd:
https://www.racefans.net/...-qualifying-crash-horner/

Verder zijn fans altijd wat enthousiaster dan anderen. Dat gaat voor iedere coureur op. Dus kies je eigen coureur of geniet van allen in dezelfde mate.
Max is in ieder geval een aanwinst voor de F1.
Zelfs zijn teambaas heeft gezegd dat het Max zijn fout was in Bahrein, maar de analisten hier durven in de studio met droge ogen te verklaren dat het absoluut niet mogelijk is dat een Max een fout maakt. Zijn ze misschien bang om in elkaar geslagen te worden door Jos?
Niet de analisten, maar Horner zelf heeft dit gerucht al lang ontkracht:
https://www.ziggosport.nl...appen-toch-weer-vrij.html
Het was een fout in de software van Red Bull.
Op Sky UK praten ze anders nagenoeg net zo lyrisch over Max vol superlatieven. Alleen op een iets andere toon,inderdaad meer als volwassen mensen met veel meer kennis van zaken.
Kan die Mol en Plooij ook niet aanhoren. Het is bijna bijzonder hoe ze van alles missen of verkeerd interpreteren terwijl ze ernaar kijken. Voor mij een reden om dan vaak een dag later de Sky versie te downloaden. Echt zoveel beter. Op BBC was t altijd nog leuker vond ik, maar die hebben de rechten helaas niet meer.

[Reactie gewijzigd door xs4me op 14 april 2018 11:05]

Die doet dan ook de laatste jaren weinig fout. En op de toon en manier als in NL gaat het niet. Maar natuurlijk vinden ze t leuk als een Engelsman t goed doet. Daar is op zich niks mis mee. Ik vind t op de nl tv alleen altijd zo smakeloos overkomen. Maarja. Dat mag iedereen zelf bepalen natuurlijk 😉
Er komt gewoon een zinniger verhaal uit ervaringsdeskundigen als ex F1 coureurs die weten hoe het voelt om te rijden dan uit een grote F1 fan genaamd Olav.
Olav doet absoluut al jaren zijn best om de races interessant te maken/houden maar hij mist gewoon de ervaring van het rijden in zo'n ding.
Dat en het flinke budget wat Sky nou eenmaal heeft maken de ervaring van het kijken naar Sky zoveel aangenamer dan het kijken naar Ziggo (en vroeger RTL)
Begrijp ik nou goed dat je met zo'n premium abonnement de hele race vanuit max zijn on board camera kan kijken zonder Olaf Mol? Dat lijkt mij persoonlijk wel erg gaaf! Of zie ik iets over het hoofd?
Doet iig Harianto een keer niet mee :|
ELKE race, ELKE keer WEER ..... dat zo iemand die er zijn dikke boterham mee verdiend dat nog steeds blijft roepen ....
🤣 🤣 🤣 het is echt tenenkrommend, het was leuk en onderaan de streep heeft hij een respectabele staat van dienst, maar sinds Max is die "gek" geworden. En die fouten komen denk ik van de ouderdom. Hoe dan ook, nu mag die echt weg, want de rillingen lopen over mijn rug bij elke banale praat, misser of herhaling van informatie. Het spijt me zeer, maar ik kan zijn stem niet meer aanhoren. Overigens die winkelmandje, die deed volgens mij de Rtl rally report? Die is misschien wel nog erger. Ik zou doornbos en coronel een leuk duo vinden voor commentaar.

[Reactie gewijzigd door Tummie555 op 14 april 2018 13:34]

Beetje neerbuigend. Voormalig pitreporter (in de 90er jaren) Rick Winkelman heeft een zeer goede staat van dienst. NASCAR, Dakar, F1, etc etc.
Ik sta elke keer versteld van wat Winkelman (en ook van Dam) op weet te rakelen.
Dat je je ergert aan bepaalde personen, prima, maar je kunt het ook net even wat positiever bewoorden...

Coronel is een goed racer en verkoper, maar zijn F1 kennis is toch wat beperkt. Met Doornbos en Kamphues is het een wél goede vermakelijke combo.
Ik heb even gegoogled, maar ik bedoel niet die Winkelman, ik was bang dat ze Frank Verhoeven bedoelde... P.s. Winkelmandje was autocorrect.
Hmm, ik dacht dat dit een erg mooie service zou worden.
Eersteklas Sky-commentaar tegen een eerlijke prijs.

Jammer genoeg zie ik op de officiële website staan dat de stream in België enkel in het Frans, Duits en Spaans beschikbaar zal zijn.

Zoiets verzin je toch niet? Spaans wel en Engels niet? Zelfs met alle rechten in het achterhoofd snap ik niet hoe je zo'n oplossing uit je gat getrokken krijgt?
Geld.

On a serious note, voor mij maakt of kraakt het commentaar de show. Ook al is Olav het beste wat Nederland te bieden heeft, hij is gewoon niet te vergelijken met het commentaar bij Sky.

[Reactie gewijzigd door Devilscomrade op 14 april 2018 08:47]

Een verouderd wereldbeeld dat je aangeboden talen moet scheiden gebaseerd op het land waar het wordt uitgezonden. Het is letterlijk denken in hokjes.

In België kan ik mij voorstellen dat er zat mensen zijn die niet zitten te wachten op commentaar in het Frans, Duits of Spaans. Als Nederlands ontbreekt, geef dan Engels als alternatief. Dat geldt overigens in grote delen van de wereld. Engels is niet de meest gebruikte taal, maar wel de taal die het vaakst gebruikt wordt om op terug te vallen als de eigen taal niet beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 14 april 2018 19:56]

In België kan ik mij voorstellen dat er zat mensen zijn die niet zitten te wachten op commentaar in het Frans, Duits of Spaans.
Hoezo? Bijna iedereen verstaat hier Frans. De meeste F1 liefhebbers kijken ook gewoon naar RTBF in het Frans omdat de kwaliteit zo goed is van hun verslaggeving.

Dat is misschien ook de reden dat het in België wel en niet in Nederland beschikbaar komt in eerste fase, het Frans.
Niet iedereen.
Ik spreek zelf vloeiend Frans maar ik verkies dan toch het Engels...
Bijna iedereen verstaat Frans? Hoe kom je daar in hemelsnaam bij. Meer dan 60% van de bevolking is Nederlandstalig opgevoed. Ja, men heeft mij gedurende 8 jaar Frans bijgebracht in school, maar als je het daarna nooit meer gebruikt dan verdwijnt die kennis weer. Mijn resultaten in het Frans op school waren al niet goed. Ik vond de taal moeilijk en had geen interesse in het leren van die taal. De afgelopen 15 jaar ben ik dan ook amper in aanraking gekomen met het Frans en heb ik de taal nooit nodig gehad. Maar dat is ook 15 jaar aan taal evolutie en nieuwe woorden dewelke je mist. Ik werk sinds kort in Brussel en moet eerlijk bekennen dat ik zeer blij ben dat de voertaal op kantoor Engels is, want ik weet dat mijn kennis van het Frans onvoldoende is om een goede conversatie te houden en ik heb er dan ook geen vertrouwen in om het te doen.

Het stoort mij dan ook enorm wanneer internationale bedrijven een Belgische website opzetten en je dan ofwel automatisch begroeten in het Frans en soms zelfs enkel maar een Franstalige versie online zetten. Sommige mensen lijken nog altijd te denken dat Frans de voertaal is in België en de enige taal die je nodig hebt om ergens te geraken. Het heeft tot in de jaren 60 van de vorige eeuw geduurd eer de Belgische Grondwet beschikbaar was in het Nederlands en we hebben ook daarna nog moeten strijden voor gelijke taalrechten tussen Nederlandstaligen en Franstaligen. En ook vandaag blijkt dat de Franstaligen nog altijd in het voordeel zijn onder het motto van: Et pour les Flamands la même chose.

Ik denk ook dat de meeste F1 liefhebbers jarenlang gewoon naar de BBC gekeken hebben. En zij met een schotel, zoals ik, bekijken de helft van de races vermoedelijk nog altijd gewoon op Channel 4.
Geheel akkoord met jouw verhaal!
En daarbij komt dat ik uit Nederland kom en Frans dus zo ie zo slechter is :p
Maar ik kijk op de Waalse omdat dat gratis is en ik kan het inmiddels wel redelijk volgen. Al moest ik vanmorgen wel mijn vriendin aankijken over het verhaal van de Ferrari enginer van vorige week wat hij iets toelichtte. Ik ving maar delen op. Toch vind ik dat hij het goed doet, genuanceerd en niet heel overdreven partijdig.
Iedereen heeft hier noties Frans. Dat iedereen Frans verstaat (= voldoende om bv F1 commentaar verstaanbaar te luisteren) durf ik echt wel ontkennen. Ik sluit me volledig aan bij Blokker_1999
De reden zal zijn dat Telenet de rechten heeft voor het Nederlandstalige gebied in België. Daarom dat ook onze Nederlandse vrienden niks krijgen. Wie is er eigenaar van Telenet, Ziggo en de F1?
Dit komt gewoon door licenties die liberty media niet kan krijgen... Zelfde geldt waarom de live dienst die überhaupt niet naar Nederland komt.
De F1 is van Liberty Media, dus zij bezitten ook de licenties!
En ze willen niet met hun eigen diensten bij Ziggo en Telenet concurreren, want die brengen meer geld op.
De F1 TV Pro service was gelanceerd met het doel om F1 beschikbaar te maken voor mensen die in regios wonen waar F1 niet vrij te bekijken is op publieke kanalen, maar enkel in een betaalpakket zit. En dat maakt de keuze voor het verwijderen van Engels nog vreemder omdat in Wallonië men gewoon naar F1 kan kijken bij de RTBF terwijl deze in vlaanderen achter een zenderpakket bij Telenet verstopt zit.
In België kan ik mij voorstellen dat er zat mensen zijn die niet zitten te wachten op commentaar in het Frans, Duits of Spaans. Als Nederlands ontbreekt, geef dan Engels als alternatief. Dat geldt overigens in grote delen van de wereld. Engels is niet de meest gebruikte taal, maar wel de taal die het vaakst gebruikt wordt om op terug te vallen als de eigen taal niet beschikbaar is.
Kijk eens naar (race-liefhebbend) Zuid Amerika, daar wordt Spaans (en Portugees) meer gebruikt dan Engels. Spaans wordt overigens door meer mensen gesproken dan Engels -link-.
Liberty heeft gewoon gekeken naar landen waar F1 het meest populair is. Duitsers willen überhaupt alles in hun eigen Sprache.

Dat het een verouderd wereldbeeld is ben ik wel met je eens, maar het zal ongetwijfeld ook een rechtenkwestie zijn. Een audiostream meer vergt nu niet echt veel extra bandbreedte, zeker gezien in verhouding met FullHD of 4k(in de toekomst)....
Natuurlijk geld. Uiteindelijk staan we hiermee gewoon gelijk aan NL hé...

Spaans wel aanbieden is echt nog wat zout in de wonde gooien :P
Ik denk dat daar nog wel een staartje aan zit, qua rechten.

vzviw is België drietalig, NL, Frans en Duits, en moeten deze talen iig aangeboden worden.
Of Duits een daadwerkelijke verplichting is, durf ik niet stellig te geven, maar NL en Frans zeer zeker ( vandaar dat alles met die ondertitels aangeboden wordt in de Bios en TVprogramma's ( Frans bij is aan te zetten zoals wij hier TT voor doven hebben )

Maar omdat het een streamingservice is, KAN het andere regels hebben natuurlijk ( al zijn de Belgen best beschermend daar over )
Een gevolg van de unieke politieke situatie in BE, in Vlaanderen zijn de rechten in handen van een betaalzender maar in Wallonië van een openbare zender. Aangezien je IP's niet/moeilijk kan filteren per gewest wordt de dienst in het ganse land aangeboden maar enkel in de taal waarvoor men over de rechten beschikt.

Een gelijkaardig truukje bestaat bij Netflix waar je je content bijna verdubbeld door je taal op Engels te zetten en de content van beide gewesten krijgt.
Interessant ... dat wist ik niet, ik ken een paar mensen in het Duitse deel, maar vooral in het Antwerpse.
En die zijn niet 'tech-whizzy" om maar zo te zeggen
Mogelijk geeft Sky en Channel4 de rechten daarvoor niet?
Dat is eigenlijk mijn vraag. Volgens mij werd Sky genoemd als aanbieder van de Engelse commentaar, ik vermoed dat die in alle landen beschikbaar is die op de lijst staan.

m.a.w. waarom zou Sky aan België geen rechten willen verlenen en aan de rest wel? Er moet toch een partij binnen België zijn (Telenet) die dit tegenhoudt?
Zou best kunnen dat Telenet denkt op deze manier toch veel kijkers uit Vlaanderen aan zich te binden.
Enkel in België, in alle andere landen is Engelse Sky commentaar wel beschikbaar.
Volledige lijst met hoe en wat hier : https://imgur.com/gzzF0ah?r

[Reactie gewijzigd door bloobje op 14 april 2018 08:51]

In België spreekt slechts 40% van de bevolking Frans.
Als het normaal is dat Franse commentaar aangeboden wordt (wat op zich logisch is), is het zeker normaal dat Nederlands (60%) ook aangeboden wordt.

Ik kan me inbeelden dat een van de twee partijen zijn commentaar niet aan F1 TV wil verbinden, maar om dan ook nog eens de Engelse commentaar tegen te houden, dat gaat m'n petje te boven. Ik geef er totaal niet om dat er geen Nederlandse commentaar zou zijn...

[Reactie gewijzigd door Dashter op 14 april 2018 08:59]

http://ec.europa.eu/publi...chives/ebs/ebs_243_en.pdf

Het is 56% Nederlands, 38% Frans.

/edit: waarom nou weer -1? Volgens mij plaats ik geen flame oid?

[Reactie gewijzigd door Sjoan op 14 april 2018 10:05]

Dat kan je hier vinden (incl bronvermelding)
Dus als er in Brussel veel Franstaligen wonen spreken gelijk de meeste belgen Frans. Dat vind ik nogal een rare beredenering.
Ik trok geen conclusie in mijn posting. Meer een gis. En je kan weleens ernaast zitten met een gis.
België is meer dan Brussel.
Het nadeel van geschreven comments is ofc dat je maar beperkt argumentatie kan leveren en niet elke uithoek van je argument kan coveren.

Wat officiële cijfers zeggen en wat ik zelf op school altijd leerde is dat ca. 60% Nederlandstalig en ca. 40% Franstalig is.
Ik durf echt niet beweren dat een meerderheid van de Belgen perfect Frans kan spraken, wel dat een meerderheid van de belgen de taal verstaat. Maar moet je daarom de grootste groep weer achterstellen? Waarom bied je een dienst aan in het Frans, maar niet in het Nederland of het Engels, de twee talen die in Vlaanderen bij de meeste mensen nog altijd voorgaan op het Frans. Waarom moet de vlaming weer genegeerd worden?
Ligt het nu aan mij of is een betalende dienst voor live timing er wel erg over? Heel veel grote race series bieden zelfs volledig gratis live streams met commentaar aan. Samenvattingen en voorbije races kunnen daar dikwijls ook bekeken worden, soms zelfs gewoon via het officiële youtube kanaal.
Dit zijn niet alleen timings, maar hier kan je zelf kiezen welke coureur je ziet, je kn ze vergelijken, terug kijken, etc

Edit: maarja, inderdaad wel overpriced en ik ken niemand die dit zou willen afnemen..

[Reactie gewijzigd door Qlusivenl op 14 april 2018 08:46]

Hoezo overpriced? 8-12 dollar per maand, waar ziggo sport totaal (los ziggo abbo) 10 euro per maand kost op het moment. Als het beschikbaar is in NL stap ik direct over
Alleen is ziggo sport meer dan alleen f1.
Alleen is ziggo sport meer dan alleen f1.
Persoonlijk geef ik niets om het "meer"
Ik kijk geen golf, geen voetbal, en buiten de F2 zijn de andere klasses maar incidenteel interessant.
Ik kijk meestal highlights terug, daar heb ik Ziggo iet voor nodig.
Mijn schoonmoeder heeft de combi Ziggo/VF, en kijkt alleen naar NL1-2-3 en RTL, dus gebruik haar "gratis" pakket voor Ziggo sport op mijn tablet, de Quali's en F1-race zelf kan ik op TV kijken, de vrije trainingen kijk ik op haar account wel.
Dat klopt maar ziggo biedt voor F1 wel minder dan wat je bij F1TV zult krijgen
Tja, maar voor die paar keer zoveel meer moeten betalen? Nouja, ieder zijn ding natuurlijk.
Ik heb een TV-only abo van Ziggo - een los Ziggo abo dus - daar zit Ziggo Sport gewoon bij in hoor. Of bedoel je 'los van elk Ziggo abo'?
nee wat er online is, heet ook Ziggo sport totaal. is een abbo voor 10 euro in de maand en heb je F1 en wat andere sporten wat je kunt zien, oa voetbal golf etc.
Ziggo Sport Totaal is inderdaad niet gratis. Ziggo Sport (kanaal 14 bij Ziggo, zo uit mijn hoofd) is wel inbegrepen voor Ziggo klanten. ;)
Hier in België is de enige manier om F1in het Nederlands te kijken via Play Sports van Telenet. Dit zit NIET standaard inbegrepen wanneer je al bij Telenet zit en kost bovendien welgeteld € 24 (!) per maand. Je krijgt er wel nog andere sporten bij, maar die interesseren mij niet echt. Het commentaar is ook niet voor naar huis te schrijven. Ongeveer € 8 is dus wel redelijk veel, maar persoonlijk ga ik hier toch op ingaan. Wel jammer dat het niet verkrijgbaar is in het Nederlands of Engels, maar het toch nog waard vind ik.
Je kunt nog op RTBF kijken? Dat zit standaard in je tv pakket dacht ik. En die zenden F1 uit, ja in Frans maar die man die daar zit doet het meer dan oké. Jammer dat ik alleen niet zo goed Frans spreek als Nederlander zijnde :+

Ik vind het inderdaad wel heel erg raar waarom ze geen NL of gewoon het Engelse commentaar erbij geven.
Nou die prijs valt wel mee nu moet je € 15,- betalen voor ziggo sport! Die kan je dan opzeggen waardoor je geld bespaard. (Tenzij je natuurlijk bij ziggo zit waar je verplicht bent om ziggo sport af te nemen)

Maar ik ben benieuwd het kan dus in bepaalde situaties een alternatief zijn voor ziggo sport en mogelijk veel meer toegevoegd waarde leveren!
Als je klant bent bij Ziggo, is Ziggo Sport gratis, daar betaal je echt geen €15,- voor. Ik heb alleen TV van ze en betaal een €18,67 of zo per maand. Als €15,- daarvan richting Ziggo Sport zou gaan, blijft er weinig over voor de andere zenders. ;)

Ontopic:
Uit het bericht blijkt verder dat Nederland waarschijnlijk niet bij de landen zit waar F1 TV Pro, de premiumversie van de dienst met live racebeelden, wordt aangeboden. België wordt wel genoemd. Onduidelijk is of en wanneer Nederland toegang krijgt tot de streamingdienst.
LibertyGlobal is uiteindelijk de partij dat eigenaar is van de F1. Drie keer raden waar Ziggo onder valt. Ik begreep dat in de meeste landen waar LibertyGlobal een stevige marktpositie heeft dat deze F1 TV dienst er niet komt. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 april 2018 15:23]

Als je klant bent bij Ziggo, is Ziggo Sport gratis, daar betaal je echt geen €15,- voor. Ik heb alleen TV van zd en betaal een €18,67 of zo per maand. Als €15,- daarvan richting Ziggo Sport zou gaan, blijft er weinig ovsr voor de andere zenders. ;)
Hij spreekt als iemand die een klok gehoord heeft, maar de klepel nog moet vinden.
Het is licht verwarrend, er is Ziggo sport ( kanaal14 ) en er is Ziggo sport ( kanalen 401-406 )
De laatste zijn inderdaad de betaalde kanalen ( welke je als VF abbo kan vrijschakelen naar keuze )
De laatste is geen verplichting, maar een keuze
Heet dat niet Ziggo Sport Totaal? Was ik althans wel vanuit gegaan.
Klopt, maar 'haters' zien dat als één product ;)
Dan is het niet gratis maar inbegrepen in de prijs.
Definieer s.v.p hoe Ziggo Sport gratis kan zijn.
Je betaald er gewoon x voor zonder dat je er vanaf kunt komen bij Ziggo.
Met F1 TV erbij betaal je dus twee keer voor de primaire beelden.

@CH4OS
Standaard in het pakket betekend voor mij dat je er ook standaard voor betaald.

[Reactie gewijzigd door 119961 op 14 april 2018 12:52]

Het zit standaard in het zender pakket, mits je klant bent. Ik doel dan niet op Ziggo Sport Totaal, wat wel een betaald pakket is.

Je betaalt dan idd ook niets extra's en dus standaard. Ziggo is daar vrij duidelijk in. Ze noemen het gratis voor marketing. ;)

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 14 april 2018 13:04]

Ook als je geen klant bent zit het in je zenderpakket kwam ik pas achter :+
Heb je wellicht mobiele telefoon via Vodadone? Dan krijg je volgens mij standaard het Ziggo sport pakket. Mijn pa mag, omdat hij zijn pre-paid kaart omzette naar een abo, zelfs 3 zenders naar keuze toevoegen aan zijn pakket.
Nee ik zit helemaal niet bij Ziggo/Vodafone, maar ze hebben hier het basissignaal op de kabel gezet kwam ik achter. (Geen idee waarom!) Tot mijn verbazing is F1 te kijken zonder Ci+. Scheelt weer, en Ziggo kon het niet boeien “maar hou er rekening mee dat het elk moment afgesloten kan worden”. Dat is intussen al zeker anderhalf jaar zo. :X

Blijkt dat dat best vaak voorkomt in Ziggo gebieden.

[Reactie gewijzigd door WhatsappHack op 14 april 2018 16:08]

Dat is alleen kanaal 14, maar voor de kanalen 401-406 (Ziggo Sport Totaal) moet je betalen.
Klopt, maar dat moet je als abonnee ook dacht ik? 14 is gratis voor alle klanten, de rest is een extra pakket; Ziggo Sport Totaal.
Nou, niet dus. Het is namelijk nog niet beschikbaar in Nederland bij de release. Wellicht is daar een workaround voor, maar echt een alternatief voor ziggo sport is t niet. Ziggo Sport omvat veel meer, waarbij f1 tv alleen maar f1 is en je er dus enkel iets aan hebt tijdens een race weekend. Daarbij zit er bij Ziggo Sport veel meer bij aan commentaar, programmas, noem maar op.
Maar als je Ziggo sport alleen maar hebt om F1 te volgen, is dit dus een goedkoper alternatief, mits het in Nederland beschikbaar komt
Maar als je dus al Ziggo hebt, heb je automatisch ziggo sport er al in zitten, op de betaalde dingen na... maarja dat zijn alleen de vrije trainingen. Anders heb je dus al een abonnement voor je TV en daarbij ook nog eens F1 TV of Ziggosport natuurlijk zelf, als je KPN hebt bijv. Bij dit laatste is het inderdaad een goede optie om F1 TV te nemen, maar mis je alsnog veel commentaar, maar wellicht is dat juist positief, aangezien dhr Mol en tandarts Plooij wel met pensieon mogen.... Niet om aan te horen..
Nou die prijs valt wel mee nu moet je € 15,- betalen voor ziggo sport! Die kan je dan opzeggen waardoor je geld bespaard. (Tenzij je natuurlijk bij ziggo zit waar je verplicht bent om ziggo sport af te nemen)

Maar ik ben benieuwd het kan dus in bepaalde situaties een alternatief zijn voor ziggo sport en mogelijk veel meer toegevoegd waarde leveren!
Ziggo Sport is gratis voor Ziggo klanten ;)
En daarnaast kan je via Ziggo Sport ook Nascar en Daytona races live volgen. Soms dan kijk ik ook wel eens voetbal, als een van mijn broers langskomst.

Qua commentaar stoor ik mij niet aan, er wordt ook wel veel strategieën besproken. Als ik de F1 races niet kan kijken, dan heb ik gpupdate.net wel open staan. Het is leuk dat je 360 graden beeld hebt, maar je wilt de race volledig kunnen bekijken.
Mooiste zou zijn als er ook nog een map bij is zodat je precies kan zien waar welke coureur rijdt, net zoals in race sims :p
Daar heb je de officiële F1 app voor, met live timings, commentaar, en een 2d/3d map met de positie van de auto's....
Je bent niet verplicht als ziggo klant ziggo sports af te nemen. Elke klant krijgt van Ziggo kanaal 14 gratis. Op dit kanaal valt F1 al prima te volgen. Optioneel kan je kiezen voor de betaalde variant waarbij je alle kanalen van Ziggo sports krijgt, waar je veel buitenlands voetbal, golf en andere motorsporten kan volgen.
F1 is gratis op ziggo.
Of stopt dat als deze dienst komt?
Ik had het vooral op de "access" variant die ze ook beloven. Hier zitten geen live beelden bij, dus je betaalt effectief alleen voor live timing en een samenvatting.

€10/maand is ergens nog te doen voor 2-3 races, maar dan zou het imo gewoon wereldwijd en zonder beperkingen beschikbaar moeten zijn. Ik begrijp dat er licenties verkocht zijn (ongetwijfeld voor belachelijk hoge bedragen), maar ze moeten toch ook beseffen dat mensen geen duur TV abo gaan nemen om 2-3 races per maand te kunnen zien?
Edit: maarja, inderdaad wel overpriced en ik ken niemand die dit zou willen afnemen..
Dat zal wel de reden zijn, Nederlanders zijn veel te gierig :+
Is er geen Europese wet aangenomen dat het streaming aanbod in heel de EU gelijk moet zijn en dat je het overal binnen de EU moet kunnen kijken? Ik kan sinds kort wel mijn Foxsports abonnement gebruiken als ik over de grens ben.
Bedoel je dit? nieuws: Aanbod van onlinediensten is vanaf 1 april in hele EU toegankelijk

Nee, dat gaat erover dat wanneer je een abonnement afsluit, je in alle lidstaten toegang moet kunnen hebben tot die content. Maar niet dat elk land dezelfde content moet aanbieden, dat mogen de aanbieders nog steeds zelf bepalen.
Maar als ik het kan afsluiten in een land waar het wordt aangeboden. En ik het daarna ga bekijken in Nederland, dan zouden ze dit niet mogen blokkeren? Of lees ik dat verkeerd?
Vaak moet je in het land waar je het afsluit gedomicilieerd zijn. Zal hier niet anders zijn.
Kan per aanbieder verschillen zelf heb ik een ziggo go abbo voor tien euro en daarvoor hoef je geen adresgegevens in te vullen.
Dan maar via een vpn en kijken of we het zo aan het werk krijgen.
Zou toch wel graag zo'n abo willen.
Zo'n tien tot vijftien jaar geleden hadden velen hier waarschijnlijk niet verwacht dat het nu heel normaal zou zijn om een acceptabel bedrag per maand te betalen voor legale content, naast of in de plaats van het reguliere TV abonnement. Ik zag het destijds ook als een sport om zo vroeg mogelijk de nieuwste films thuis te kunnen kijken, het liefst nog voordat deze in bioscoop draaiden. 😌 Tegenwoordig hebben we bijna allemaal Netflix en af en toe kijk ik ook wel eens een filmpje via bijvoorbeeld Pathé Thuis, waar per film moet worden betaald. Gewoon iets kiezen uit het enorme aanbod in plaats van speuren naar de nieuwste titels, zonder gedoe of planning vooraf, gemak dient de mens. 😌 Een maandelijks abonnement om een Formele 1 race te kunnen kijken vind ik zelf wat ver gaan en ik denk dat dit een drempel kan vormen om de dienst van de grond te krijgen. Persoonlijk zou ik er minder moeite mee hebben om per race een Euro of vijf te moeten betalen voor mooie live beelden met deskundige commentaar, bijvoorbeeld in vorm zoals Fox hier voetbal aanbiedt voor mensen die geen abonnement hebben.
Dat gaat ongetwijfeld komen, maar eerst hebben ze abonnees nodig voor de basis...
Misschien levert het on demand concept juist meer en sneller iets op. Of een proefabonnementje, om mensen over de streep te trekken.
Anoniem: 474132
14 april 2018 10:04
Ook al heb ik Ziggo sport wat ik tegenwoordig doe is streamen via een torrent van Sky Sport f1 en dan via de Macbook Pro en Airplay naar de Apple TV 4k en Oled. Werkt over het algemeen goed en beter commentaar dan Olav Mol. Je moet alleen je weg een beetje weten (morningstreams + soda player).
Sinds deze week ook met soda en morningstreams in aanraking gekomen. Werkt echt super chil, moet alleen wel ff bufferen. Maar werkt dit middels torrents en deel ik dan ook mee? Zelfde idee als popcorntime? Werkt dat via AirPlay goed? Sluit nu meestal HDMI kabel aan omdat ik (nog) geen Apple TV heb.

Maar ik heb best geld over voor dit F1 pakket, mits Engels Sky sport commentaar. Via een VPN naar UK, zou dat te doen zijn?

[Reactie gewijzigd door Timo002 op 14 april 2018 19:28]

Anoniem: 474132
@Timo00215 april 2018 07:52
Ja, het is torrent based dus je doet actief mee met uploaden. Airplay werkt probleemloos, soms is er initieel opzetten van de verbinding een probleempje maar restart van Sodaplayer geeft dan altijd uitkomst. Torrent video werkt redelijk betrouwbaar, heel af en toe wel buffering en soms ook dat een stream ineens wegvalt. Meestal gaat het echter goed, en als het goed gaat is de beeldkwaliteit van de 5000kps/1080p stream acceptabel op een 55" oled.
Je zou verwachten dat een grote club zoals Formula 1, zijn zaken op orde zou hebben en vanaf de allereerste training van het nieuwe seizoen deze dienst klaar zou hebben.

Daarnaast is er nog steeds weinig bekend over de technische aspecten. In welke resolutie en op welke bandbreedte de beelden beschikbaar komen is nog steeds niet bekend!
Het oude liedje weer: Ik wil best betalen om mijn favo content te kijken. Ik wil best betalen voor F1 hd met commentaar en analyse van SkyF1 in het engels. Maar Liberty besluit dat ik naar Ziggo moet kijken. Olav trek ik nog wel, Jack Plooi echter niet met zijn idiote en respectloze manier van interviewen. Verder bied Ziggo weinig toegevoegde waarde. Soms kan Robert Doornbos iets nuttigs brengen, maar dat is bij lange na niet op het niveau van Anthony Davidson of Paul di Resta. Voeg daar Martin Brundle nog aan toe en de vergelijking is duidelijk. Het verschil in budget is dat ook natuurlijk. Maar omdat ik niet zelf mijn favoriet mag kiezen, neem ik de illegale oplossing.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee