Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

PlayerUnknown's Battlegrounds is meest gespeelde non-Valve-game op Steam

Door , 102 reacties

Het spel PlayerUnknown's Battlegrounds heeft het record behaald voor het grootste aantal actieve spelers in een spel op Steam dat niet afkomstig is van ontwikkelaar Valve. De game werd tijdens zijn piek door bijna vijfhonderdduizend mensen tegelijk gespeeld.

Het officiële Twitter-account van ontwikkelaar PlayerUnknown maakte via een gepubliceerde schermafbeelding bekend dat de populaire game een recordaantal van 481.000 online spelers behaalde. De piek werd volgens Steam Charts ergens in juli behaald. Steam Charts is een onofficiële website die de activiteit van spelers bijhoudt.

PlayerUnknown's Battlegrounds passeert met het aantal actieve gebruikers games als Fallout 4 en Grand Theft Auto V. Momenteel staat de game op de derde plek van de meeste online spelers. Het spel moet nog Dota 2 en Counter-Strike: Global Offensive inhalen om de eerste plek te bereiken, al zal dit waarschijnlijk nog wel even duren. Beide games van Valve hebben honderdduizenden actieve spelers meer dan PlayerUnknown's Battlegrounds.

Hoewel het nog een 'Early Access'-versie van het spel betreft, is de online shooter erg populair. De zogeheten battle royale-game kwam in maart op Steam en is sindsdien meer dan vijf miljoen keer verkocht. Gemiddeld had het spel 228.000 actieve spelers in juli; dit is een stijging van 63 procent ten opzichte van de maand daarvoor.

Reacties (102)

Wijzig sortering
Toch wel mooi dat er nog gaten in de markt zijn en opgevuld kan worden door kleine studio's ipv het grote Ubisoft of EA.
Ik heb het idee dat de grote studio's vaak grote gaten laten, bijna geen innovatie van hun komt.
Populaire spellen als Rocket League, League of Legends en PUBG zijn allemaal kleine ontwikkelaars die een markt zagen er ook nog eens iets moois van wisten te maken (hoewel PUBG nog aardig wat problemen heeft)
Ik betwijfel of deze games zijn gemaakt met het idee een grote markt aan te boren of veel geld te verdienen. Vaak zijn het kleine teams die gewoon besluiten een bepaalde game te maken. Dit slaat aan of sterft vanzelf weer af.

De games die je noemt en iets als Minecraft zijn de uitzonderingen op de regel. Hoeveel indie/greenlight/early access games veranderen in verlaten projecten of floppen gewoon? Dat zijn er honderden of misschien wel duizenden voor elk succes verhaal. Logisch dat grote studios voor veilige keuzes gaan.

Daarnaast zou een grote studio nooit uitkomen met PUBG zoals het nu is. Mensen klagen hier over dat Ubisoft en EA met games komen die bugs bevatten. Stel je de shitstorm eens voor als ze PUBG uit zouden brengen zoals het nu is met als belofte nog verbeteringen aan te brengen? (Doet me denken aan No Man's Sky)

[Reactie gewijzigd door Chrono op 31 juli 2017 15:32]

Vergis je niet dat PUB oorspronkelijk nog niet uit is en nog in early access zit, een leverancier als EA/Ubisoft levert een full price game waar ze voor conoles gewoon 69,99 durven te vragen die onspeelbaar is.
En als je kijkt naar de vooruitgangen dan neem PUB flinke stappen de juiste richting in, en de makers weten dat ze op een geldkoe zitten, alleen even doorbijten de bugs eruit halen en ze kunnen gaan porten naar de consoles en nog meer cashen.
Welke full priced EA/Ubi game van is in het verleden onspeelbaar geweest? Tevens schurken console games dichter tegen de 50 euro dan de genoemde 70 euro.
SimCity (2013) van EA was in de eerste week na de release onspeelbaar. Volgens mij liep For Honor (Ubi) ook niet echt lekker met de release, maar was wel speelbaar.
Grootste problemen met de spelen van de grote publishers is het te kort aan servers. Daar hebben dit soort 'kleine' spellen minder last van omdat die gefaseerd uit komen, veel van dit soort early access games zijn vaak in het begin ook niet te spelen, ook vol met gamebreaking bugs en beperkte gameplay, en daarom heb ik er eigenlijk een hekel aan, want dat is gewoon een spel dat nog bij lange na niet af is op de markt brengen om alvast te kunnen cashen, en zekerheid of het spel ook daadwerkelijk afgemaakt wordt is ook maar de vraag, genoeg early access games die vol met (gamebreaking) bugs zaten die nooit verder afgemaakt zijn want men had al een hoop geld binnen.
veel van dit soort early access games zijn vaak in het begin ook niet te spelen, ook vol met gamebreaking bugs en beperkte gameplay
Maar daarom komen ze toch als early access uit? Dat er game breaking bugs na release zijn, dat vind ik pas echt niet kunnen. Op pc zijn er genoeg ports geweest die echt crappy waren. Early access is eigenlijk een beetje als Kickstarter imo.

Sommige games blijven idd trouwens te lang in early access of beta.
Simcity was een compleet ander verhaal. Game was af, maar veels the weinig servers,
En je had always online waardoor de gehele game onspeelbaar was. Daar kwam bij dat ze trading tussen landstukken hadden uitgezet dus heel multiplayer deed niet wat het moest doen als je er al in kom komen
Dat gevoel heb ik ook. Ze kijken alleen maar naar wat goed verkoopt en maken daar meer van (je standaard fps games, generic sport games en tegenwoordig zo veel mogelijk overal open world erbij, want dat bleek ook hip te zijn), terwijl andere formules mogelijk nog beter verkopen. Zo komen er nu veel populaire spellen van kleinere studio's, omdat zij het wel aandurven om andere formules te proberen. Jim Sterling had daar laatst een interessante video over: https://www.youtube.com/watch?v=_aGNqw0mDm8
dat is ook gewoon zo, grote studios gaan voor wat in hun ogen zekerheid bied, mondjes maat komen daar wel eens nieuwe dingen voorbij, maar grootste innovatie en vaak ook de leukste games komen toch zeker van de kleine ontwikkelaars, klein voorbeeldje van games die naar mijn idee een markt aanspreken die onvoldoende benut wordt door grote ontwikkelaars:

- Savage Ressurection
- Path of Exile
- The Talos Principle
- War for the Overworld
- Shiness
- The universim
- Planet Coaster
enz enz.
En Factorio, na Portal 2 het spel met de hoogste gemiddelde waardering op Steam. Ik gok ook kanshebber voor de titel "meeste speeluren per speler"..
Factorio: 1304 uur hier en nog steeds met het spel bezig.
Zullen we Savage ressurection maar erbuiten houden. Reden: Devs hebben het verlaten.
is toch goed speelbaar nu?
En er zijn bijna geen spelers te vinden :(

Het concept is echt goed bedacht, het spel zelf goed speelbaar, maar om een of andere reden niet aangeslagen bij het grote publiek.
ja jammer, het origineel heb ik echter wel grijs gespeeld (Battle for newerth) en dan vooral met de mod waardoor je met 3 partijen tegen elkaar speelde.
Het is zeker goed speelbaar tegen bots :(
denk dat het ook een groot gedeelte met de aandeelhouders te maken heeft.

die willen winst zien en daardoor krijg je vaak die zekerheid.
iets nieuws kan floppen of enorm aanslaan. de grote studios draaien gewoon om het snelle winst maken en dat elk jaar maar weer. die zijn er niet om games voor ons te maken maar om de aandelen koers te zien stijgen elk jaar.

met nieuwe ip's kunnen ze bakken geld binnen halen maar ook verliezen.
verder komt daar nog bij dat we van een grote speler meer verwachten dan een kleine op een bepaalde manier.
verder komt daar nog bij dat we van een grote speler meer verwachten dan een kleine op een bepaalde manier.
We? Ik, en vele anderen met mij, denken daar toch anders over. Ik verwacht al jaren geen goeie doorbaak van games van grote partijen zoals EA, Ubisoft ed. Het is allemaal eenheidworst bij hun (Fifa 20xx, en de zoveelste Assassins Creed en Battlefield). Iets origineels kunnen ze niet bedenken omdat ze vastgeroest zitten in hun oude patroon.

De kleine indies en nieuwe spelers op de markt komen met gedurfde concepten (die misschien niet allemaal even goed aanspreken), maar ze proberen het wel. Daar heb ik meer vertrouwen in tegenwoordig.
ja maar grotere games moeten vaak meer opties en mogelijkheden hebben.
enorm uitgebreid en alles moet mogelijk zijn (beter en meer dan het vorige deel)

de concepten van kleinere spelers zijn beter omdat die het juist aandurven en niet vast zitten aan regels en de drang om winst te maken (met het zelfde uitgemolken idee omdat het verkoopt)

die maken wat ze zelf leuk vinden / waar ze een markt in zien en hebben hier waarschijnlijk meer lol aan dan de devs van een grote game.

leuke ideen moeten bij een grote studio eerst door 20 verschillende kanalen en goedgekeurd worden en noem het maar op terwijl een kleinere studio dit er gewoon in zet en het beste er van maakt..
En daarom zijn ze gedoemd onder te gaan.

Laat het maar lekker gebeuren, ik treur er niet om als er een Activision, EA of Ubisoft minder is.
Sorry hoor, maar ook al die kleine games zijn niets meer dan standard fps games etc. Men vindt vaak alleen de setting van die leuk. Een echt originele (fps) game heb ik al lang niet meer gezien. Probleem is gewoon, alles is eigenlijk al wel gedaan, dus het enige wat je nu nog krijgt is hetzelfde concept maar in een mooier jasje (en dat is eigenlijk ook wat de doorsnee speler wil).
League of legends is verre van klein, Tencent is de eigenaar van Riot en die zijn groter dan Valve dacht ik.
Toen ze begonnen was dat alleen niet het geval, toen was Riot klein, waren de LoL servers buggy en mocht je blij zijn als die dag probleemloos kon gamen.

Counter-strike was ook klein begonnen, maar is nu permanent verbonden aan Valve, maar vroeger was het ook maar gewoon een mod team net zoals de maker van Player Unknown Battleground.
Counter Strike was al van Valve voordat het uberhaupt uit de beta kwam. Dus past imho niet in dat rijtje. LoL was al een tijdje uit voordat het over werd genomen.
League of Legends is nu verre van klein, maar het begon wel met een kleine studio zonder grote publisher er achter.
Hopelijk gaat PUBG niet dezelfde kant op als Riot (uitmelken, extreme grind).
Ik zie eerlijk gezegd niet hoe ze van PUBG een extreme grind kunnen maken. Er zijn hier geen champions en runes om te unlocken om de 'volledige ervaring' te krijgen. Het uitmelken daarentegen, Skins komen in veel games voor tegenwoordig en het zou zo kunnen dat ze hier wat extra op pakken
LoL valt heel erg mee qua grinden. Alleen voor runes/runepages is het een ellende, maar die gaan afschaft worden.
Na zo'n 1200 games te hebben gespeeld ben ik het toch niet met je eens.

Als je casual speelt (3-4 games per week) kan je onmogelijk bijblijven met de nieuwe hero's tenzij je ervoor betaald. Ook de dingen als mastery/rune pages maken het frustrerend om meer dan een paar hero's optimaal te kunnen spelen.

Als je het vergelijkt met HoN of Dota is het een grote stap achteruit, want in die games is een level 1 account net zo competitive als een level 100.

Ook het feit dat je geen rune pages on the fly kan aanpassen tijdens de hero select is puur zo gemaakt zodat je geforceerd wordt om geld uit te geven.
Alle 3 de games zijn anders helemaal niet zo orgineel. Rocket league is niet eens het eerste deel uit de serie, league of legends heeft dota nageaapt en voor de man achter PUBG was het niet eens z'n eerste battle royal game.
ik geloof dat Yathzee dat mooi heeft gezegd in zijn videos over spunkgargleweewee

[Reactie gewijzigd door Origin64 op 31 juli 2017 14:31]

Dit komt natuurlijk ook deels doordat de grote studio's tegenwoordig zeer vaak niet meer aan de wensen van de gamer voldoet. Ze brengen grote AAA titels uit die vaak vol bugs zitten en als je als gamer geluk hebt krijg je een half jaar na release nog eens een patch die de problemen moeten fixen. Ondertussen worden er 10 DLC paketten toegevoegd.

Ik focus mijzelf tegenwoordig ook steeds op de games van de kleinere studio's. En dan alleen op games die released zijn en nog support ontvangen, want de andere valkuil tegenwoordig is natuurlijk Early Access wat vaak resulteert in een money grab van de ontwikkelaar zodat hij zich weer op zijn volgende EA titel kan focussen.
De grote studio's doen wel aan de wensen van de gamer, maar toevallig niet aan die van jou. De gemiddelde gamer wil gewoon hetzelfde maar dan met mooiere graphics.
Een echte kleine studio is het niet meer. Playerunknown werkt nu bij bluehole. De studio die ook achter de voornamelijk in azie populaire Rift MMO zit. Hij is hiervoor naar zuid-korea verhuisd.

Ik heb in een interview gelezen dat hij hier zijn eigen team heeft gekregen, gezien de grootte van het spel kan ik me indenken dat dit een flink team moet zijn.

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 31 juli 2017 14:10]

Had toch liever gehad dat dit spel door een grote ontwikkelaar was gemaakt, dan had het toch wat meer polish gehad.
En ik toch denken dat GTA de grootste was die "non-Valve" is op Steam.
Grootste is in dit geval "meeste spelers tegelijk online":GTA V is 80 miljoen keer verkocht. 7,7 miljoen keer op Steam. Die 72 miljoen andere spelers zaten op Social Club en niet op Steam.
Ik heb GTA V nooit online gespeeld. Gaat het hier om GTA online activiteit of om active users die de applicatie GTA V opstarten ongeacht of het online of offline is?

Dat maakt nogal een verschil namelijk. Ik heb GTA V jaren geleden (op releasedag) offline gespeeld op mijn xbox 360.

Dus ik vraag me af of die 72 miljoen andere spelers echt allemaal "online" zijn via social club.

Verkoopcijfers en "online-counters" zijn niet echt te vergelijken. ;)

[Reactie gewijzigd door PizZa_CalZone op 31 juli 2017 17:03]

Hij geeft meer aan dat het niet te meten is, dus de cijfers van 364k tegelijk kan niet kloppen. 72 miljoen mensen hebben het elders gekocht en een gedeelte spelen mogelijk online via Social Club. Die cijfers hebben we geen inzicht in. Hij zegt ook immers niet dat die 72 ook allemaal online spelen.
GTA V kan je ook buiten steam om kopen en gebruikt dan enkel social club ipv steam.
Denk dat veel pc spelers mogelijk hun GTA V versie wel ergens anders hebben gekocht vanwege de hoge prijs op steam. Lijkt me enigszins van invloed.
Het is ook gewoon een dijk van een game! En de ontwikkelaar brengt wekelijks updates uit met echte verbeteringen. Dit spel is echt een schoolvoorbeeld van early access! Kunnen veel grotere studios nog van leren zeg.
inderdaad mooi spel, alleen houdt ik niet van wachten en heb ik een graf hekel aan campers.

Speel het spel misschien nog 1x in de week, maar merk eigenlijk niks van de updates?? 1x een nieuwe wapen maar voor de rest zie ik weinig verschil. Zal natuurlijk wel dingen zijn veranderd, maar het is niet echt merkbaar. Terwijl er toch nog grote irritatie punten zijn zoals slechte optimalisatie en dat springen over een muur knap lastig is voor je character ^^
Hier een mooi overzicht van wat er allemaal veranderd(en groottes van patches etc).
Het zijn voornamelijk optimalisaties en aanpassingen aan de wapens en hoe ze handelen. Ik kan me voorstellen dat je niet alle wapens gebruikt(I know I skip quite a few in favor for others)

Kwa springen en muurtjes, dat is een Monthly update ding(ik kan niet zo snel vinden wanneer ze deze wilde doen), daarin worden grootte (nieuwe) features gedaan, en de wekelijkse patches zijn bugfixes en optimalisaties.
Ze beginnen jammer genoeg ook aan het stereotype te voldoen. Rare player bans (devs die zich met individuen bemoeien), pre-release DLC + alle customization monetized (tegen de early-access regels in), vreemd gedrag van de devs op Discord/Twitter.

Ik zat een tijdje te twijfelen, maar ik zie dit de verkeerde kant op gaan. Geen kritiek tegen de game of de gameplay, maar met de honderden miljoenen die ze verdiend hebben verwacht ik beter van ze.
30 euro moeten betalen voor een game die nog niet af is, en waar nu al bekend is dat er ook microtransactions gaan komen. camping is de hoofdmoot... nee, geen dijk van een game dus.
Ik blijf het een fantastische game vinden. De ontwikkelaar brengt ook elke week updates uit en je merkt dat de game er echt op vooruit gaat. Helaas zit er nog niets in de huidige release waarmee je fatsoenlijk over muurtjes kunt klimmen, dat vind ik nog wel jammer. Desalniettemin al ruim 230 uur heel veel plezier aan gehad.
Over muren klimmen gaat er nog komen.
Zit er zelf ook op te wachten, maar betekend nog meer op de uitkijk staan voor verstop plekjes van de tegenstander.

*En de cirkel(blauw) zou naar mijn mening wel wat minder snel mogen

Maar dit laat zien dat een dev ook naar de players/kopers luistert en niet zoals dice maar doet wat ze willen omdat het toch wel wordt gekocht

Als mensen nog twijfelen om dit spel te kopen, ik zou zeggen gewoon kopen.
Pure vermaakt / Teamplay wat je zelf in de hand hebt
Dice is precies een grote studio die wel luistert naar de community.
En juist het 'luisteren' naar de players/kopers is wat menig van dit soort games juist het spel verneukt hebben, want speler A vindt iets wel leuk dat speler B niet leuk vindt, en later kan het juist ook weer andersom zijn. Zal mij ook niet verbazen als over niet al te lange tijd het spel gruwelijk verziekt wordt (pay to win, want ja microtransactions gaan er aan komen).
Daar heb je meer en deels gelijk in.
Pay to win - Never |:(
tja, ergste is dus dat je daar eerst 30 euro voor neergeteld hebt zonder te weten dat men dit later zou gaan invoeren, had je dat geweten, dan had je waarschijnlijk niet zo snel dat geld neergelegd en gewacht tot de game echt klaar was (of 'free-to-play' met microtransacties).
Ik lig niet wakker van 3 tientjes.
Heb er momenteel 141uur in zitten en naar mij weten heb ik nog nooit zo veel fun gehad voor een spel van 30euro.
De microtransactions zullen waarschijnlijk voor extra's zijn, skins/kleding enz en dat kan je nu ook al kopen in de store.
We zullen zien ;)
Kleine kanttekening is natuurlijk wel dat de spellen waarmee vergeleken wordt al een stuk ouder zijn dan deze game, de vraag is natuurlijk hoeveel spelers er overblijven zodra de intiŽle hype voorbij is. Desalniettemin een mooie prestatie, zeker voor een kleine ontwikkelaar :)
Het lijkt nog flink te groeien hoor. Zie de tweede grafiek op SteamDB: https://steamdb.info/app/578080/graphs/
Het is dan ook een geniale game. Zodra het potje afgelopen is wil ik gelijk weer een nieuwe doen. Of ik nu in de top 5 eindig of dat ik na een paar minuten al dood ga.
Zit nog steeds te twijfelen of ik hem ga refunden, de filmpjes zien er erg leuk uit maar de physics(bewegingen toch in het spel?) zijn wel een stapje terug in de tijd, ook het richten heb je niet zomaar onder de knie en voelen houterig aan.
Knap gedaan hoor, zo'n succes, de gameplay blijkt toch echt de winnaar te zijn, en terecht, graphics, sounds, en een heleboel andere dingen zijn sterk verouderd maar houdt de liefhebbers niet tegen.
Leuk spelletje, maar er mist nog wel het een en ander.

Hoewel met redelijke snelheid aan het spel gesleuteld wordt bevat het nog een vrij groot aantal bugs en eigenaardigheden. Vandaar ook de Early Access stempel natuurlijk, maar ik hoop echt dat ze de besturing nog wat verder op kunnen poetsen.

Daarnaast vindt ik de map best generiek, ik hoop dat er in de toekomst iets meer variatie komt met wat interessantere omgevingen.

Verder is het een leuke spelleke waar ik als het even kan lekker een potje mee kan pikken.
Verder is het een leuke spelleke waar ik als het even kan lekker een potje mee kan pikken.
Om vervolgens als een van de eerste 10 mensen keihard gepakt te worden omdat de persoon die naast je neerkomt. Veel eerder een gun in zijn handen heeft. :p
Ik heb al verschillende keren mensen vermoord met mun blote handen hoor. Waren ze druk op zoek naar een gun, dus snel er achteraan voordat ze er een hebben. Moet je wel snel zijn anders ben je idd dood. :)

Springen en dan slaan doet nog best veel schade vindt ik, en melee wapens zijn ook niet mals. Maarja, hoe kom je dichtbij genoeg? :+
Veel meer dan een pan heb je niet nodig :+
5 miljoen is natuurlijk een supergrote mijlpaal, zeker als je het vergelijkt met meest verkochte titel op pc: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_best-selling_PC_games (<-wiki is niet de meest betrouwbare bron maar toch staat die boven sommige zeer grote titels!)

Tel daarbij spellen als Dayz (3.0 milj.) & Arma 3 (3.0 milj.) en je ziet dat dit type spel gewoon heel goed scoort.
Ik heb lang niet zoveel plezier gehad aan een game als met deze!


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*