Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties

Gigabyte heeft een mini-itx-versie van de GTX 1070 aangekondigd. De kaart met een lengte van 16,9 centimeter, wordt overgeklokt geleverd. Gigabyte heeft de GeForce GTX 1070 Mini ITX OC van een enkele 90mm-ventilator voorzien.

De nieuwe kaart in de mini-itx-reeks van Gigabyte draagt de productnaam GV-N1070IXOC-8GD, meldt Computerbase. De kaart draait op 1531MHz met boost naar 1721MHz, maar in OC Mode neemt de kloksnelheid toe naar 1556MHz met een maximum van 1746MHz. De GTX 1070-referentiekaart van Nvidia loopt op 1506MHz met boost naar 1683MHz.

Er is 8GB gddr5-geheugen aanwezig dat effectief op 8008MHz loopt, net als de standaardkaart van Nvidia. Gigabyte heeft de GeForce GTX 1070 Mini ITX OC van een 5+1-fasige stroomvoorziening voorzien, waar de referentiekaart het met 4+1 fasen moet doen. Wat uitgangen betreft zijn displayport 1.4, hdmi 2.0b en een duo dvi-poorten aanwezig. Volgens de Duitse site komt de prijs rond 485 euro te liggen bij de release.

Gigabyte GTX 1070 Mini Itx OCGigabyte GTX 1070 Mini Itx OCGigabyte GTX 1070 Mini Itx OCGigabyte GTX 1070 Mini Itx OCGigabyte GTX 1070 Mini Itx OCGigabyte GTX 1070 Mini Itx OCGigabyte GTX 1070 Mini Itx OC

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Pitting klein kaartje :)

Even wachten tot hij wat getest is en dan in een klein mini game station steken.
Vraag : uit het verleden, presteren deze kleine kaarten zowat het zelfde als de reguliere formaten?
reviews: AMD R9 Nano: krachtpatser op itx-formaat

Een review die de R9 Nano (Ook mini-itx formaat) met (o.a.) de R9 fury vergelijkt, wat denk ik wel vergelijkbaar is met deze situatie.
Nee, de R9 Nano is een lager geklokte Fury X. De R9 Fury is een andere chip (minder streamprocessors). Jouw vergelijking gaat dus niet op.

Wat acst aangeeft: het zou wel kunnen dat de kaart warm wordt en de boostclock niet stabiel kan behouden, maar dat is ook nog speculeren. Als de koeling goed genoeg is om hem constant op stock 1070 snelheden te laten lopen is de kaart niet langzamer dan de grote reference versie.

Ik verwacht wel dat de grote custom 1070's in het algemeen sneller zijn, omdat die waarschijnlijk nog verder overclocked zijn. Ten opzichte van de stock kaart zijn er echter al voorbeelden waaruit blijkt dat een mini-versie minstens net zo snel kan zijn.

[Reactie gewijzigd door Mitchell-CWD op 1 juli 2016 13:23]

Zet je het energielimiet op 30%, overclock van 50mhz en je hebt een volledige fury X zonder 1 seconde throttlelen
Ja, alleen kan er thermal throttling optreden, wat betekent dat de kaart te heet wordt en dat de ventilator de hitte niet meer aankan waardoor die teruggeclockt moet worden.
Heb een kleine versie van de 970 en die klokt prima over zonder throtteling. Denk dat dat bij de mini 1070 niet anders is.
Ja kijk maar naar de 970 mini
Zo'n kaart presteert dus nog beter dan de 1070-referentiekaart? Waarom zijn alle videokaarten dan altijd zo lang en lomp als ze ook een stuk korter en kleiner kunnen? (Al vind ik de langere kaarten er wel mooier uitzien dan dit ;))
Ik vermoed dat er een hoop meer werk kruipt in het uitstippelen van de traces tijdens het ontwerpen van het board. Het lijkt me dat dit bij grotere kaarten veel eenvoudiger is want dan heb je gewoon meer plaats. Een hogere dichtheid van traces kan namelijk tot onderlinge interferentie leiden.
Maar als dat zo is, is het des te vreemder om twee versies te maken. En versie maken is nog altijd simpelere, en je kunt een klein pcb eventueel groter maken met loze ruimte om een grote, stille koeler te faciliteren.

Ik denk wel dat er wellicht minder powerfases zitten op de kleine pcb, maar die zijn met name voor overklokkers van belang.
Als er ruimte voor is dan is de grootste kaart de beste keus, echter is het helemaal niet raar dat er meerdere formaten zijn, er zijn immers ook laptop versies van de meeste GPU's, die zijn nog kleiner.
Maar bij een laptopversie worden duidelijke compromissen genomen, er is amper sprake van een kaart in dat geval.
Je kunt niet zo vaak spreken van een "laptopversie" dat dezelfde nummering aangehouden word betekend niet dat het dezelfde chips zij. Hier zijn natuurlijk wel uitzonderingen op
De referentiekaart is ook de basis, de G1 Gaming (groot formaat) van Gigabyte daait stock tegen de 1600 en bijna 1900 boost. Het zal wel een compromis blijven met mini vs normaal, verbruik is wel vrij laag, maar neem aan dat zo'n ding in een ITX kast zonder degelijke circulatie toch wel gaat thermal throttelen.

Maar zit zijn natuurlijk cijfers, geen idee wat deze kaart in de praktijk kan doen.

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 1 juli 2016 12:48]

Ik ben geen expert maar waarschijnlijk veel beter te koelen.
Yup, bij sommige van de Mini-ITX kaartjes heb je gewoon een koptelefoon nodig als je aan het gamen bent :)
Sommigen willen geen straaljager in hun pc en kiezen voor een groter exemplaar dat beter, maar vooral Stiller koelt.
dan kun je dus nog steeds 1 (kleine) kaart ontwerpen, alleen de koeling groter maken

en als we dan toch aan het speculeren zijn, zal levensduur er ook iets mee te maken kunnen hebben?

[Reactie gewijzigd door Rebels op 2 juli 2016 03:21]

Degene die dit een -1 of 0 geeft, kun je aub antwoord geven op de vraag? Dat vraag ik me ook af.
Vergeet niet dat ze desktop versies in notebooks gingen stoppen. Nou zo dus . Het kan blijkbaar makkelijk.
Nog steeds geen goed low profile kaartje :(. Nu had ik dit ook niet verwacht natuurlijk maar er zit ook nog een dik stuk aan de bovenkant met aan de rechterkant een nog dikker stuk waarboven ook nog een 8pin connecter moet. Zie niet veel behuizingen waar deze kaart goed in gebruikt kan worden. Ik zie liever een low profile kaartje die iets langer is met een connector aan de ongebruikelijke achterkant. Kan je een mooie slimline pc maken.
low profile is ook simpelweg niet mogelijk, de GPU chip zelf is al groter dan de hoogete van een low profile kaart.
Ik zit ook al een tijdje te wachten op een goede low profile kaart. De GTX 750Ti is momenteel het beste dat er op de markt is, en dat is toch wel dringend aan een upgrade toe. Dat er misschien geen volledige 1070 chipset op past kan ik wel begrijpen, maar er zijn toch al wel oplossingen waarbij het wel zou gaan (persoonlijk wil ik er dan ook waterkoeling op, maar dat is mijn eigen projectje)

Waar ze hier de mist in zijn gegaan is de 2de DVI connector. Anders had je met een waterkoeling een single slot oplossing gehad voor die hele kleine ITX cases (en ja, daar past waterkoeling in, dat is dan weer een ander projectje van me :p)
Nu moet je weer dat 2de slot hebben, zelfs al gebruik je het niet.
Linustechtips heeft daar een oplossing voor: https://youtu.be/5pu0Y4h5Has
;)
Als je het nog kleiner wilt kan je altijd nog voor water koeling gaan (zodra het uit is voor deze kaart).
Platter als dat ga je het op dit moment niet krijgen.
Ik hoop dat er een waterblok voor uit komt. Dan ga ik zelf proberen een mini itx systeem te maken met water.

Deze kaart lijkt me erg fijn.
De vraag is of het allemaal wel klein blijft want je hebt namelijk ook een radiator nodig en misschien een reservoir etc. Kan je nog bijna bij lucht koeling blijven als je het klein wilt hebben. Toch blijft een ITX water pc leuk en mooi :D
Is wel weg te werken denk ik hoor. Dat is het mooie van zo'n project.
Daar dacht ik ook al aan, als deze kaart echt zo warm word waarom dan niet water koelen? Goede oplossing als je toch stil wilt gamen ;P
Wat is dat gat net boven de HDMI aansluiting ?
Het lijkt wel alsof daar een schroefje in moet, maar ze het weg hebben gehaald.
Als je goed kijk (op de foto waarbij je het Gigabyte logo ziet boven). Zie je een soort metalen lipjedat vaak vastgeschroefd wordt voor aarde. Bij deze blijkbaar niet?
Voor vaste installaties (digital signage en zo) zijn er HDMI-kabels met een schroefje aan de connector, zodat de kabel er niet per ongeluk uit kan. Veel professionele apparatuur/spul dat ingebouwd gaat worden heeft daarom schroefdraad boven de HDMI-aansluiting.
Denk het niet, want als je de kaart insteekt dan zit de plaat van de kast ervoor.
Kijk maar achter je kast waar de sloten zitten.
Het zal het voor ong. de helft bedekken.

Edit: Toch maar even opgezocht: https://www.google.nl/sea...m=isch&q=gtx+1070+bracket
Een schroefje wat ontbreekt.

[Reactie gewijzigd door GoT op 1 juli 2016 13:40]

*onwaarschijnlijkheidsmodus aan* ... apart media bij je displayport :+ *onwaarschijnlijkheidsmodus uit*
Ziet er zeer netjes uit. En doordat hij vrij zuinig is, produceert hij ook niet zoveel hitte. Waardoor hij in een mini-ITX behuizing past :). Erg handig als je een compact game-pc'tje wilt.
Waar haal jij vandaan dat hij 'vrij zuinig' is? Hij wordt standaard overclocked geleverd, daar worden die chips over het algemeen niet zuiniger van.
omdat de 1070 van zichzelf zuinig is een lichte overclock maakt niet dat die dan opeens niet zuinig meer is.
Een heel belangrijk onderdeel is het ontwerp an de chip.

Simplistisch,
als je een chip hebt van 100mm2 en je hitte is geconcentreerd op een locatie, dan zal dat een ongelooflijke last zijn. Zelfs kleinere chips in smartphones kunnen daar last van krijgen, een mooi recent voorbeeld was de 810 van qualcomm.
Als je je ontwerp zodanig construeert dat die verdeelt is over bv 4 plaatsen dan wordt dat een stuk makkelijker koelen.

De 1080 en 1070 lijken wat dat betreft koele kikkers,
http://www.guru3d.com/art...e-gtx-1080-review,10.html
Die trekt dus onder belasting 150 watt, maar omdat het over een groot oppervlak verdeelt is heb je er relatief weinig last van.

Zoals je het liever niet wilt hebben,gtx titan x;
http://www.guru3d.com/art...tx_titan_x_review,10.html
Niet egaal maar ook geheugen wordt gruwelijk heet. Hoe hoger de temperatuur, hoe groter de weerstand, hoe meer energie je weer nodig hebt om de boel draaiende te houden en zo val je in een vicieuze cirkel totdat de boel gaat haperen.
Heb je gelijk in. Maar ik doelde met "zuinig" ook niet op de overklok. Ik doelde hiermee op de GPU zelf, die op 16nm gebakken wordt, en daardoor erg zuinig is.

Zie ook hier:

productreview: MSI GeForce GTX 1070 GAMING X 8G review door Foritain

Sowieso ligt deze boostclock lager dan die van de 'normale' modellen.

[Reactie gewijzigd door AnonymousWP op 1 juli 2016 14:22]

Zover ik weet maakt Nvidia gebruik van TSMC die 16nm chips produceerd.
Je hebt gelijk. Ik was in de war met de RX 480.
Vergeleken met de vorige generatie, zoals de 980(ti), waarmee de prestaties vergeleken kunnen worden, is de 1070 vrij zuinig te noemen, ook met een overclock.
Ben benieuwd naar de mate van thermal throttling, voor de rest wel gaaf dat je tegenwoordig een zeer bruut systeem kan maken in itx formaat.
Ik vind het hele oranje thema van Gigabyte nog steeds en beetje wennen. En als ik heel eerlijk ben vind ik dat hun coolers nog steeds redelijk goedkoop lijken. Vooral omdat ze nu veel met plastic werken. Zodra de andere grote namen op de markt hun Mini-ITX kaarten releasen ben ik bang dat Gigabyte hier niet zo snel mee weg komt.
Mij was het oranje streepje nog niet echt opgevallen, maar nu je het zegt.. Zou mij niks verbazen als ze dat gedaan hebben om de indruk te wekken dat het een Linus Tech Tips versie is ofzo. Het is ook nog precies die kleur oranje.
Hahahaha ja die gasten zouden dat helemaal vet vinden!
Ik ben zelf een grote fan van gigabyte maar ik heb inderdaad precies hetzelfde, waarom is alles ineens van plastic in plaats van het metaal dat ze eerst altijd hadden. Bijvoorbeeld mijn gv-n780ghz heeft nog een oudere windforce koeler met een hoop metaal en een strakke zwarte backplate. Ik ga nu puur door de oranje strepen geen gigabyte kaarten kopen omdat dat totaal niet past in mijn groene setup.
Nou wordt ik niet erg warm van die boostsnelheden. (De kaart waarschijnlijk wel :+ )
Maar mooi dat er een ITX versie is, compacte krachtige systemen zijn altijd leuk om te zien.

Nou vraag ik me wel af hoeveel er wordt ingeleverd op prestaties als het PCB blijkbaar een stuk kleiner kan dan reference.
Er hoeft niet veel ingeleverd te worden, het kost alleen iets meer (meer laagjes PCB is duur, en een goede layout maken is ook niet gratis). Wellicht doen ze ook aan cherry-picking om beter undervoltende GPUs te gebruiken.
Het aanbod van I/O verbaast mij een beetje tegenover de Gigabyte GV-N970IXOC-4GD.

1x DisplayPort, 1x HDMI en 2x DVI? De Mini-ITX 970 variant heeft 3x DisplayPort, 1x HDMI, 2x DVI (een -I en -D variant). Voelt als een achteruitgang, als je 2 of meerdere monitoren hebt met DP.

Vanwaar die keuze van Gigabyte om in de 1070 niet meer DisplayPort uitgangen te bieden?
Zijn de prestaties van zo'n kaart dan ook minder dan die van een groter model?
Denk het niet, hij is hoger geklokt dan de founders edition dus zou die sneller moeten zijn. Weet iemand of dit 100% klopt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Nintendo Switch Google Pixel Sony PlayStation VR Samsung Galaxy S8 Apple iPhone 7 Dishonored 2 Google Android 7.x Watch_Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True