Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'Microsoft komt met Intelligent Delivery om op hdd-ruimte Xbox te besparen'

Door , 63 reacties

Microsoft werkt naar verluidt aan technologie met de naam Intelligent Delivery voor zijn Xbox-consoles. Het doel van de techniek is om games in stukken te verdelen en alleen de delen die de gebruiker echt nodig heeft, te installeren. Dit zou flinke besparingen in opslag opleveren.

De functionaliteit zou er niet alleen voor zorgen dat games minder opslagruimte innemen, maar ook dat downloads sneller binnen zijn. Om Intelligent Delivery te laten werken, moeten gameontwikkelaars delen van gamebestanden van tags voorzien. Digital Foundry, dat documentatie over de techniek inzag, geeft als voorbeeld taalpakketten, die dan afhankelijk van de de regio binnengehaald kunnen worden.

De functie is daarnaast te gebruiken voor de extra gamebestanden die de Xbox One X nodig heeft voor 4k-weergave. Als een gebruiker bijvoorbeeld een Xbox One-game op een externe schijf heeft staan en overstapt op een Xbox One X, hoeft Microsoft alleen de extra data voor de X-versie te distribueren.

Daarnaast kan Intelligent Delivery voordeel bieden wat opslag betreft door data voor singleplay en multiplay te onderscheiden en componenten die spelers wellicht niet gebruiken, zoals level editors, niet standaard te verstrekken. De techniek maakt voor ontwikkelaars ook het gebruik van tot aan 25 blu-rayschijven mogelijk. De essentiële gamedata staat dan op de eerste schijf, met taalpakketten en andere extra content op overige blu-rays. Momenteel kunnen ontwikkelaars slechts twee schijven bij Microsoft indienen voor mastering.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwsco÷rdinator

15-09-2017 • 12:07

63 Linkedin Google+

Reacties (63)

Wijzig sortering
Op dit moment is het al zo dat niet alle data gedownload/ge´nstalleerd moet zijn voordat je aan de slag kunt. Zo is bij bijvoorbeeld F1 2017 enkel AustraliŰ te selecteren als circuit, terwijl de rest op dat moment nog ge´nstalleerd wordt. Hier krijg je melding van op het moment dat je de game kunt opstarten. Bij Arkham Knight kon je bijvoorbeeld enkel de story line spelen als installatie nog niet compleet was.

Waarschijnlijk ligt de in het artikel genoemde techniek in het verlengde hier van. Dus niet automatisch ook de rest laten downloaden, maar enkel als die keuze gemaakt wordt.
Een beetje zoals Hitman het doet op de Xbox One. Elke episode die je speelt moet je apart downloaden voordat je het kunt spelen.
Half.
Hitman heeft episodes, net als met life is strange.

Goed voorbeeld is halo mmc.
Dit spel moest ik downloaden. Maar kon beginnen met halo 3 campaign. De rest was ie nog aan het downloaden(multiplayer gedeelte, en halo 1,2,4)
Met het verschil dat je hier ook kan kiezen om gedeeltes te verwijderen, zoals de MP als je die toch niet speelt. En het gaat verder dan alleen episodes van een game. Ook feature based zoals geen SnapMap bij DOOM als je het niet gebruikt.

edit: typo

[Reactie gewijzigd door BrutalDave op 15 september 2017 21:52]

Het verschil zal zijn dat de huidige methode je inderdaad het spel laat spelen voor de download klaar is, maar dat ondertussen wel echt alles wordt gedownload. In het nieuwe systeem wordt het een opt-in basis.
Hopelijk maken veel ontwikkelaars hier gebruik van, nu heb je ook dat een game tijdens het installeren zegt: klaar voor gebruik, maar als je het spel vervolgens opstart, krijg je een in-game scherm met de voortgang van de installatie en kun je verder niks. Wat is hier de meerwaarde van vraag ik mij af.

[Reactie gewijzigd door Ulas op 15 september 2017 18:11]

Dit heb ik nog niet eerder gezien. Overwatch was wel helemaal kut tijdens installeren. Je kan dan alleen de tutorial doen
Dat is al meer dan die games wat ik bedoel haha. Destiny 1 is er een voorbeeld van, maar niet de enige.
WoW heeft nog een veel geavanceerder techniek: die kan alle content gewoon streamen(en dit daarna gelijk opslaan)
hoe moet ik dit voor me zien? Meestal als je een spel download gebruik je alles toch? En hoe weet Microsoft van te voren al welke delen niet gebruikt gaan worden?
Dat zal wel zoiets zijn als bijvoorbeeld dat je een game gaat downloaden, je een aantal vragen krijgt, zoals in welke taal je het wilt spelen, of je alleen de singleplayer campaign wilt spelen, of multiplayer...of allebei.

En aan de hand van dat soort antwoorden wordt dan bepaald wat er gedownload moet worden
De vragen hoeven niet gesteld te worden, dat is allemaal al ingesteld op system level.
De xbox one X kent regio, taal en land instellingen (je kunt dus gewoon de taal op engels hebben en aangeven dat je in NL woont en spreekt met US Engels)
In feite krijg je altijd al de vraag in welke taal je het spel wilt spelen, want die automatisch binden aan de taal van de regio of van de console, dat vind ik persoonlijk niks

Ik draai het liefst mijn OS in de Nederlandse taal, net als Office en zo, maar games moeten in het Engels bij mij
En vergeet niet dat buiten alle bovenstaande punten dit ook helpt bij mensen die niet een 50mbit+ verbinding hebben, en dat zijn er genoeg buiten Nederland.
Buiten Nederland? Er zijn er genoeg binnen Nederland. Zo heb ik, wonende in een prachtig buitengebied ergens in De Achterhoek, slechts de optie van een koperen KPN lijntje met max, 11 mbit download. Kan net digitale TV kijken. En voor de kabelboeren blijkt aanleg van glas niet rendabel genoeg te zijn.
Het is volgens mij niet perse zo dat het gedownload moet worden. Het kan ook prima dat de content op disk staat en niet op de HDD gezet wordt totdat deze nodig is.

Ik stel me zo voor dat wanneer je [favoriete shooter here] opstart, dan zet hij alleen het menu op HDD. Pas wanneer je Multiplayer kiest uit het menu gaat hij de multiplayer shizzle op de HDD zetten (en daarna kun je pas spelen), idem voor single player. Bij Multiplayer kun je dan nog verder kijken en alleen de maps die je gebruikt op de schijf zetten, of bij single player pas de missies wanneer je daar komt.

Speel je een spel dan maar deels, dan is niet meteen je hele Xbox vol.
Misschien kun je beginnen met het lezen van het artikel.
Om Intelligent Delivery te laten werken, moeten gameontwikkelaars delen van gamebestanden van tags voorzien. Digital Foundry, dat documentatie over de techniek inzag, geeft als voorbeeld taalpakketten, die dan afhankelijk van de de regio binnengehaald kunnen worden.
Verschillende voorbeelden, maar bv je hebt een Xbox S, heb je geen 4k texture pack nodig. Je hebt je taal/regio op NL staan, dat pakt bv FIFA enkel NL-commentaar. Voor bv BF zouden ze een optie menu kunnen geven wat je eerst wil hebben, MP of SP, die krijg je dan als eerste gedownloaded.
Mogelijk dat als je in een spel de level editor aanklikt dat je dan een melding krijgt dat je eerst deze moet downloaden. Voor regiebestanden (vertalingen e.d) zal hij wel enkel degene downloaden van de regio waarop je XBOX is ingesteld.
Ah, geweldig. Microsoft kennende krijgen we hier in BelgiŰ alles in het Frans, zonder de mogelijkheid om de taal te wijzigen!

De movie store van MS is hier in het Frans en afhankelijk van de film is enkel Franse audio als taaloptie aanwezig. En niet enkel lokale of kleine films, ook blockbusters als bv. Deadpool. En inderdaad is dit momenteel niet aan te passen.
Ja vaak als ik iets moet betalen in de Xbox store verschijnt er ook Franse tekst.
Stel jij download CoD, Je bent in nederland dus alleen de nederlandse taal en de engelse hoeven gedownload te worden. Dan zeg je ik wil nu alleen de singleplayer spelen, dan wordt alleen de singleplayer gedownload en kun je spelen. als je overschakelt naar een xbox one X hoef je alleen de nieuwe textures etc. te downloaden en kun je meteen spelen zonder een hele nieuwe versie van de game te downloaden. Hierdoor hoef je de andere delen die je niet gebruikt ook niet op te slaan.

Een goed voorbeeld hiervan is hoe Blizzard werkt; https://i.imgur.com/IDc49lY.png
terwijl je speelt kun je ervoor kiezen de rest binnen te halen.
voorbeeld:
Taalpaketten EN, NL, DE, FRA, ITA; Jij gebruikt alleen NL of EN dan zijn de andere bestanden niet nodig. StoryMode of Online Only.. Als jij Call of Duty alleen MP speelt zou je een optie kunnen hebben om de story mode te excluden.

Bij de 4K XBOX zou je ook naar de resolutie kunnen kijk zo zouden de HD beelden achterwegen gelaten kunnen worden en alleen de 4K te installeren.. enz enz.. dat kan totaal enke GB aan data schelen.
nee, zowel code als assets (textures, models en geluid, etc) kunnen allemaal dynamisch geladen worden.
terwijl de game draait. dit kan zelfs gestreamd worden terwijl de game draait vanaf internet.

Als je er maar rekening mee houd en je game daarop aanpast.
Veel games van Blizzard zoals WoW hebben deze functionaliteit.
Dit is op Steam al een tijdje, bijvoorbeeld met Black Ops III. Nooit van plan om Zombies of de Campaign te spelen? Geen probleem, dan vink je alleen Multiplayer aan. Dit bespaard volgens mij rond de 30GB om te downloaden, en je hebt geen Campaign of Zombies nodig om de Multiplayer als een "stand alone" te starten.
Dit heet Selective Download... selecteer wat je nodig hebt en download/installeer alleen dat.
Ik las ergen op Windows Central dat het zo wordt geimplementeerd dat bestaande gamedata op HDD's van XBox gamers ook aangepakt kan worden

Bron:
https://www.windowscentra...e&utm_campaign=navigation
Dit is op Steam al een tijdje, bijvoorbeeld met Black Ops III.
"Een tijdje" is een understatement. Steam is van voor tot achter ingericht om dit soort gedeeltelijke downloads (en updates/patches!) te doen sinds medio 2011. Alleen maken de meeste ontwikkelaars er geen gebruik van.

De mogelijkheid om language packs selectief te installeren gebaseerd op installatietaal predateert dat systeem zelfs nog eens met meerdere jaren.

Microsoft is weer aan het doen waar ze goed in zijn: voordoen alsof ze met iets heel innovatiefs gekomen zijn.
Misschien kunne ze beter kijken naar de game files zelf. Ik heb 2 xbox titels op pc
Forza en gears 4 en die zijn samen al bijna 200 gb.
Ik weet niet of dit vergelijkbaar is op de xbox maar ken voor de rest geen games die zo veel ruimte innemen. Zelfs witcher 3 en wow doen dat niet.
Vanwege de relatief zwakke processor van de Xbox moeten assets als afbeeldingen ongecromprimeerd opgeslagen worden. Het on-the-fly decompressen van de afbeeldingen kost namelijk te veel rekenkracht. Om deze code allemaal weer om te schrijven voor de PC versie is te veel werk.
Vanwege de relatief zwakke processor van de Xbox moeten assets als afbeeldingen ongecromprimeerd opgeslagen worden. Het on-the-fly decompressen van de afbeeldingen kost namelijk te veel rekenkracht. Om deze code allemaal weer om te schrijven voor de PC versie is te veel werk.
Vraag me af of dat niet een broodje aap verhaal is, aangezien graphics cards direct met pre-compressed textures kunnen werken en decompressie dus niet eens nodig zou moeten zijn.
Ik heb een xbox one met 500 GB hier en je kunt echt niets installeren of hij staat alweer vol. Wij hebben maar een stuk of 6 titels en games als killer instinct al in zijn geheel maar verwijderd door ruimte gebrek. Heb er nu een 1Tb schijf naast liggen en kunnen nu weer even vooruit. Maar goed heb ik weer een extra schijf in mijn TV meubel erbij liggen.

De 360 was nog enigszins een gebruiksvriendelijk apparaat de one echt helemaal niet. Die interface ook, je kijkt je zelfs scheel om te zien wat nu geselecteerd staat of niet.
Ik erger me dood als ik de 360 weer opstart. Vind de One echt prettiger. Daarnaast is het wel prettiger om te selecteren wat je gebruikt. Sommige games kun je wel alvast opstarten, maar dan kom je niet verder dan het startscherm
Ik verlang nog steeds terug naar de snelheid van het 360 menu. Gewoon op de homeknop en dan direct je friends en achievements. Op de One duurt het allemaal zo lang voordat het verschijnt, zelfde met die store, waarom kan de PS4 zoiets wel direct laden en moet het op de One zo langzaam en stroperig gaan?
Hopelijk wordt dat op de X beter.
De Xbox 360 was ook met die externe hardeschijf mooi gedaan, even afkoppelen en zo bij iemand anders de schijf erin. Dat kan nu alleen nog maar met USB. Je kon ook op de controller precies zien welke speler je was. Ik snap niet dat die dingen zomaar overboord zijn gezet bij de One. Wat dat betreft kwam de Xbox 360 op mij ook beter uitgedacht over.
"Die interface ook, je kijkt je zelfs scheel om te zien wat nu geselecteerd staat of niet."

Nooit problemen mee, misschien een kwestie van wennen of het tv is te klein voor je afstand of je ogen zijn niet helemaal oke ;), maar met de nieuwe update wordt het sws duidelijker dus maak je geen zorgen 8-)
Gewoon de harde schijf gemakkelijk uitbreidbaar te maken met derde partij schijven? Ik bedoel, een 8 TB disk kost bijna niks meer.

Klinkt een beetje als Softricity voor games ( App-V ).
Klopt, dat is ook de hele implementatie. En dit gebruiken ze ook al voor Office 365. Wordt nu dus voor de xbox klaargemaakt.

Overigens wordt dat principe al voor een gedeelte gebruikt omdat het een streamed installatie is. Bij veel games kun je al starten en het 1ste level spelen terwijl hij pas op 40% van de installatie is.
(overigens moet de developer dan wel de stream goed geconfigureerd hebben.. en dat valt ook wel eens tegen en dan kun je pas beginnen met spelen op 95% of krijg je alleen een laadscherm dat meldt dat de download nog loopt -Destiny- :P)

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 15 september 2017 14:39]

Gewoon goed packagen ;) Drama werkje trouwens.
Zou fijn zijn als je een keuze kunt maken om ook Single player of online multiplayer elementen on demand te installeren.
Wat ik nog bij de ps4 kan herinneren is dat de installatie veel sneller ging en veel minder ruimte koste terwijl de xbox de hele disc kopieert. Heeft de ps4 niet al zon vergelijkbare functie voor opslag?
Ik heb pas nog een test gedaan (gister zelfs), en bij mijn test download de xbox sneller dan de ps4. En ja ik heb ze beide :9
Ik heb het over het installeren van de game(bluray) en dat gaat bij de ps4 veel sneller. Het 100% installeren gaat sneller wat ik kan herinneren en koste ook minder ruimte terwijl de xbox one de hele disc installeert en je direct 30 tot 50 gb kwijt bent (ligt aan het spel). Ik heb nu een xbox one en idd downloaden gaat VEEL sneller :D

[Reactie gewijzigd door raymondtoonen op 15 september 2017 17:38]

Oke dat wist ik dan niet |:(
Wat ik nog bij de ps4 kan herinneren is dat de installatie veel sneller ging en veel minder ruimte koste terwijl de xbox de hele disc kopieert. Heeft de ps4 niet al zon vergelijkbare functie voor opslag?
PS4 kopieert ook de hele disc, maar doet het iets slimmer waardoor de game kan starten zodra de eerste paar essentials geinstalleerd staan. De rest wordt gewoon in de achtergrond gekopieerd en bevat veelal zaken die later nodig zijn, bijv. in latere levels v/e single player campaign.

Mocht de game een file nodig hebben die nog niet gekopieerd is; dan grijpt de PS4 die tijdelijk alsnog direct van de disc, dacht ik, maar dat weet ik niet zeker.
Voor mensen die willen weten hoe dit kan werken, via de video van DigitalFoundry geven ze wat inzicht https://www.youtube.com/watch?v=PBw30bs4eC0.

Zo zou je bijv. voor FIFA alleen de talen kunnen installeren die jij nodig vindt. En bij shooters alleen de SP of MP eerst installeren.

Eigenlijk is het een soort van setup wizard voor je consoles.. En zo wordt de grens tussen console en pc-gaming steeds vager.
Zeer interessant, zou mooi zijn als je lvl 1-4 van alle moeilijkheids graden binnen haalt en na het uitspelen van 2, 2 vervangt door 5 van die betreffende moeilijkheidsgraad.
Uiteraard geldt dit enkel voor "campain" spellen, maar voor rpg spellen hoef je enkel de "aangrenzende" zones te hebben. Voor een spel als F1 lijkt het mij een frustrerend om voor quick play steeds te moeten wachten op de download.
We shall see

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone X Google Pixel 2 XL LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*