Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox One is in de toekomst mogelijk te besturen met muis en toetsenbord

Door , 178 reacties

De Xbox One krijgt in de toekomst mogelijk ondersteuning voor muisinvoer. Dat heeft Xbox-baas Phil Spencer gemeld. Ondersteuning voor invoer van usb-toetsenborden is er al. Het gebruik van muis en toetsenbord bij de Xbox One zou van grote invloed kunnen zijn op gameplay.

Phil Spencer bespreekt de mogelijkheid in reactie op een vraag van een fan, die de toevoeging graag zou zien zodat hij deze kan gebruiken bij de aankomende rts-game Halo Wars 2. Spencer zegt dat de functie niet ten tijde van de release van dat spel aanwezig zal zijn. "Maar dit is ondersteuning die we graag zouden toevoegen zodra het naar het Xbox-platform komt", zegt hij.

Op het moment is het technisch gezien wel mogelijk om de invoer van een Xbox One-controller na te bootsen met een muis en toetsenbord, maar daar zijn dan wel onofficiële adapters voor nodig. Deze werken vaak niet vlekkeloos, aangezien de invoer van een muis vertaald moet worden naar de invoer van een joystick, die wezenlijk anders van aard is.

De concurrerende PlayStation 4 heeft al een dergelijke functionaliteit, maar deze is beperkt tot tot een keyboard en muis van Hori, die deze onder licentie van Sony produceert. Ook voor de PlayStation zijn onofficiële adapters beschikbaar om andere muizen en toetsenborden te ondersteunen.

Reacties (178)

Wijzig sortering
Zoals ik het lees gaat dit vooral over de ondersteuning in Halo Wars 2, en niet zozeer over de ondersteuning op de Xbox One. Dat de X1 muis/keyboard support ging krijgen is al maanden en maanden bekend.
Leuk als je online een shooter speelt met een controller en je komt er een tegen met muis en toetsenbord, good luck with that. Het is juist een van de redenen waarom ik multiplayer games altijd speel op de console, omdat ik geen zin heb om me te verdiepen in alle verschillende muizen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 31 januari 2017 16:18]

kan me een consoltje herinneren, eoa ding van sega de dreamcast, daarbij was het ook mogelijk om keyboard + muis aan te sluiten. Zo kon je fijn headshots scoren op een console. Een van de titels was unreal(tournament) die dit mogelijk maakte. Vervolgesn krijg je als gamer een vinkje bij muis/keyboard - en speelde je tegen andere met muis en keyboard. Optioneel kon je ook met/tegen controllers spelen. Uit die sessies bleek heel duidelijk - de controller is altijd in het nadeel :+
Vergeet GTA 5 niet, die geeft altijd aan of iemand met muis/keyboard of controller speelt.
Ik ben echt niet super goed maar ik kon me goed weren tegen KB/mouse spelers met Quake 3 op de DC met controller.
Dat zou gedetecteerd kunnen worden neem ik aan?
Dat er een scheiding komt in de online servers tussen muis en controller.
Want games op de console hebben nog niet genoeg scheidingen in de matchmaking?

Ranked vs Unranked
Gamemode vs Gamemode
DLC vs Vanilla
Nieuwe game vs Oude Game

en dan ook nog dus Controller vs Muis? :D
Crossplay XBox/PC wordt wel steeds vaker genoemd, de muis gebruikers bij de PC-gebruikers onderbrengen wellicht? Maar goed dat haalt nog steeds gebruikers weg uit de controller-groep.

En op de PC heb je dan 60fps+ als oneerlijk voordeel, dat lijkt me wellicht ook nog een groot nadeel van muis op console - als je 30fps hebt dan voelt een muis niet zo fijn in gebruik.
Je vergeet even dat er op de pc natuurlijk ook mensen zijn die op 30 fps spelen :)

Ik zou trouwens juist vaker een scheiding op de PC willen tussen muis en controller, dit omdat ik vaak lui vanuit de bank met een controller wil spelen maar geen schijn van kans maak tegen de mensen die met muis spelen . gelukkig beginnen steeds meer games hiermee :D :D
Ik ben alleen bang dat er hacks komen die een keyboard+muis als controller laten zien.

Van mij mag de console gescheiden blijven van pc gamers.
Wellicht dat het de kant is die Microsoft uitwil. Als eigenaar van XBox en Windows zien ze lijkt me liever iedereen daar op één groot unified platform dan op Sony's Playstation.

Ik hecht zelf geen enkele waarde aan het comfort van de bank, bureaustoel zit prima en ik gebruik de controller eigenlijk enkel voor racegames en fighting games. Maar ik speel voornamelijk MMORPGs, MOBA's en RTS - de controller ligt dus al een tijdje te verstoffen.
De ontwikkelaar van de game zou een onzichtbare scheiding kunnen maken dmv benadeling van de ene groep ten opzichte van de andere. Dan heeft niemand last van 'extra' scheidingen.
Dan heeft niemand last van 'extra' scheidingen.
Dat heb je dan dus wel, langere queue times, minder volle servers. In een tijd waar jaarlijks Call of Duty/Battlefield games uit komen is het dus extreem belangrijk om niet de spelerbase nog verder te fragmenteren, want als mensen door krijgen dat er niet veel mensen een game online spelen dan vervalt de hele online community van zo'n game. Kijk maar eens op Steam, er staan genoeg goede online shooters/online games tussen, maar die worden nooit gekocht omdat de spelerbase niet boven de 1000 komt. Het schrikt mensen af als je online playerbase niet fatsoenlijk is.
Mijn idee fragmenteert de playerbase niet. Het houd het juist bij elkaar.

Sterker nog. Min of meer doet Overwatch dit al. De damage berekening etc.. bij console spelers is anders als bij pc spelers in Overwatch. PC spelers (met muis en toetsenbord) hebben meer precisie, dus moeten meer 'werken'. Console spelers (met controller) hebben een assist waardoor het spel beter te spelen valt voor die groep.
Het kan dus weldegelijk zonder dat men er echt last van heeft.

[Reactie gewijzigd door Zeror op 1 februari 2017 13:11]

Bij de controller heb je vaak een aim-assist die je bij de KB+muis niet hebt.
Al betwijfel ik of er een balans te vinden is waar iedereen blij mee is ;)
En die heeft PC niet? Daar heb je zelfs nog 1 game die stream vs winstore er bij heeft. Dus dat kan prima.
Als ze nou eens kappen met Unranked (offline only maken met bots ofzo), gamemodes beperken tot de populairen en DLC afschaffen is er geen probleem =D
Precies! Op de PC gebeurt dit bij bijvoorbeeld GTA 5 ook al. Gelukkig, anders is er niks aan met controller.
Het laatste wat we nodig hebben voor online gaming is nog een scheiding tussen peripherals/platform/dlc whatever.

Juist een meer uniform ervaring is belangrijk.
Ben met je eens dat de gebruikersgroep fragmenteren niet handig is, maar juist op het vlak van controller vs muis lijkt het me toch wel een goed idee. Wat verschrikkelijk is, is als er DLC heeft die niet iedereen heeft en dan worden die allemaal uit de game gegooid als zo'n DLC map laadt... en dan is het voor de mensen die de DLC wel hebben ook minder aan in die maps.

Gelukkig beginnen uitgevers dit wel door te krijgen volgens mij.
Je bedoelt in multiplayer? Uit tests van MS in Gears of War 4 blijkt dit:
Windows 10 and Xbox players had closely-matched results when comparing Average KD, Score and Kills per match based on skill ratings
Dit is wel even ervan uitaande dat W10-spelers ook kb+m gebruiken niet alsnog een controller.

nieuws: Gears of War 4 krijgt unranked crossplatform-multiplayer op Xbox One ...
Het valt mij ook op, als bezitter van zowel high-end PC als PS4 pro, dat tegenspelers online in shooters relatief gezien allemaal even goed zijn. Ik kan me niet voorstellen dat als ik een toetsenbord + muis zou hebben op mijn PS4 dat ik dan magisch aanzienlijk beter zou zijn.

Uiteraard is een controller niet beter dan een kb+m, maar de verschillen zijn veel kleiner dan dat we denken voor mensen die veel ervaring hebben met hun platform
Ik ben jarenlang een PC gamer geweest en heb daarbij voornamelijk competetief FPS gespeeld. Ik heb heel lang geen FPS op de console willen spelen omdat het niveauverschil simpelweg te groot was. Na een tijd, toch maar een aantal shooters voor mijn xbox gekocht en ik ben er zeker beter in geworden. Ondanks dat ik vrijwel alleen nog maar op console speel, ben ik nog steeds (stukken) beter in het besturen van een muis en toetsenbord. Bijvoorbeeld Battlefield 4; op de console zijn mijn K/D ratio en accuracy een stuk lager dan op de PC.

Ik verkoop mijn console in ieder geval als de support er is (en ook in zulke games supported gaat worden). De waarde van een console is er dan in mijn ogen niet meer.
Als jij een lagere K/D hebt op de PS4, betekent dus dat jouw prestaties tegenover de prestaties van andere PS4 spelers relatief gezien slechter is dan op de PC.

Accuracy is natuurlijk een ander verhaal.
Ik ga de proef gewoon eens op de som nemen en mijn XBO controller aan mijn PC hangen. Eens kijken hoe dat gaat, ik ben stiekem eigenlijk best benieuwd hoe groot dat verschil is.
Als je bent opgegroeid met M/KB op pc om een shooter te spelen (DOOM bijv.) en je gaat over op controller (dan wel PC of console), dan zit je de meeste van de tijd te vloeken waarom je niet goed kunt richten...

Als je opgegroeid bent met een controller in je hand (ik gok zomaar de wat jongere spelers) dan zit je te schutteren als je over gaat op M/KB...
Ik zelf ben overigens ook voornamelijk PC gamer. Ik wil echter wat vaker in de woonkamer zitten dus ik probeer echt de PS4 een kans te geven.

Call of Duty online vind ik veeeel te moeilijk op de PS4, maar bijv. bij Overwacht haal ik toch best nette scores, zeer vergelijkbaar met de PC. Ik denk dat dat een kwestie is van beter match-making systeem.

Ik vind het vooral jammer dat auto-aim (wel/niet aanwezig, en indien aanwezig telkens anders) en acceleratie curves per game significant verschillen waardoor je bij iedere game weer moet wennen. Bij PC games heb ik dit een stuk minder omdat je daar vaak alle "mouse smoothing" en "mouse acceleration" dingen kan uitzetten.

Na inspelen kan ik vaak blind mijn muis bewegen om mijn wapen te richten op een object in beeld (zeg maar, kijk waar heb object staat, sluit je ogen en richt) met enige nauwkeurigheid, maar met de PS4 heb ik hier vaak vrijwel geen feeling voor.

Misschien komt dat nog met oefenen :)

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 31 januari 2017 17:52]

quote: Gamebuster
Na inspelen kan ik vaak blind mijn muis bewegen om mijn wapen te richten op een object in beeld (zeg maar, kijk waar heb object staat, sluit je ogen en richt) met enige nauwkeurigheid, maar met de PS4 heb ik hier vaak vrijwel geen feeling voor.
Dat kan in het echt trouwens ook. Veel wapens kun je amper blind richten zonder dat je er centimeters vanaf zit (wat meters kan zijn bij je doel). Enige wapen waarbij dat niet zo is tot nu toe is de Luger (P08), door de hoek van het handvat.

Zo zie je maar, ergonomie is overal heer en meester!
Ik verwacht dat het zo meteen met VR allemaal helemaal anders wordt. Helm op je hoofd en in elke hand een controller waarmee je kunt lopen en draaien en wapens wisselen ed, camera beweegt mee met je hoofd en wapen met je handen. Dan kun je pas écht mikken.
Gears of War is dan ook een third person shooter met een cover based systeem. Dat is heel wat anders dan bijvoorbeeld Battlefield 1 waar je rechtstreeks door een scope kijkt en ineens snel om je heen moet kijken voor vijanden. Ook kun je met een muis vaak preciezer aimen met sniper rifles etc. Zo is er zelfs een test gedaan met de beste teams in titanfall tegen elkaar met controller en muis + kb.. Het is dus helemaal afhankelijk van hoe de aim assist in een game is uitgewerkt en dit kan tot een oneerlijk voordeel leiden voor zowel controller als muis + kb.

Je zult voor veel games dus wel degelijk aparte servers moeten opzetten anders ben ik bang dat het voor veel mensen niet meer leuk is om met een controller te spelen.

Daarnaast, waarom zou je op een gameconsole uberhaupt een muis + tb willen? Dan kun je net zo goed een steam machine in elkaar draaien. Heb je en betere hardware en je kunt ook upgraden wanneer je het wilt.

[Reactie gewijzigd door Annihilism op 31 januari 2017 16:58]

Daarnaast, waarom zou je op een gameconsole uberhaupt een muis + tb willen? Dan kun je net zo goed een steam machine in elkaar draaien. Heb je en betere hardware en je kunt ook upgraden wanneer je het wilt.
Misschien omdat de community vaak veel groter is op een Console?
Dat is niet zo. De community is misschien tijdelijk iets groter, een half jaar na release is dat beeld vaak héél anders.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 31 januari 2017 17:26]

Een groot voordeel is de prijs... voor de prijs van een Xbox One krijg je geen PC die de spellen vergelijkbaar kan draaien en een aantal jaren de nieuwste spellen aan kan.

Dus voor mensen die gewend zijn te gamen met kb+muis, maar niet het geld hebben om een high-end game pc te kopen, dan is dit een ideale oplossing.
Op pc zijn de spellen natuurlijk goedkoper en eens je je pc hebt moet je enkel maar je videokaart eens upgraden. Een videokaart kost dan natuurlijk wel weer evenveel of meer dan een volledige console. Een pc kan je ook voor veel meer gebruiken. Ikzelf game ook op console en de Xbox One S bevalt me super om regelmatig eens Fifa 17 of Gears Of War 4 vanop de bank te spelen. Ikzelf heb nooit kunnen wennen aan muis en toetsenbord maar veel vrienden van mij gamen enkel daarmee. Van mij mag er support komen voor keyboard en muis maar dan wel met matchmaking.
En je hoeft niet. Hoe meer keuze, hoe beter voor de consument.
Ik spreek alleen voor mezelf, maar:
Omdat ik een PC gamer ben en ik af en toe ook eens exclusive games wil spelen op de PS4 zoals uncharted ed. Deze hebben actie-scenes met schieten en met een controller kan ik echt niet overweg, juist omdat ik de muis zo gewend ben.
"je moet gewoon even aanpassen", zeg je dan? Heb ik echt geen tijd voor, met een huishouden, druk werk, vriendin,... heb ik maar soms tijd om te gamen op mijn pc (80% vd tijd), en dus maar heel soms eens op console (want tv dient voor tv te kijken voor vriendin). Dus ik heb geen tijd om mij aan te passen aan controllers voor shooters bv (voor fifa, racegames, snowboard games ed geen probleem).
Huh? Ik zeg nergens in mijn reactie dat iemand zich moet aanpassen?
Ik leg uit waarom ik een console wil:
Daarnaast, waarom zou je op een gameconsole uberhaupt een muis + tb willen? Dan kun je net zo goed een steam machine in elkaar draaien. Heb je en betere hardware en je kunt ook upgraden wanneer je het wilt.
Voor dingen die zoals uncharted, gta (omdat het meer dan een jaar vroeger uitkomt op console),... waar ik me niet wil/kan voor aanpassen in zo'n korte tijd dat ik maar game. Daarom wil ik op een console m+k ipv een controller, voor de rest van de games graag een controller, maar voor die heb ik echt geen zin om met een (in mijn ogen) domme thumbstick rond te kijken en slecht te mikken (omdat ik het niet gewoon ben)...
Waarom geen steammachine? Omdat er redelijk wat exclusives zijn dat ik leuk vond op console (Uncharted, Gta dat vroeger uitkomt, Red Dead Redemption en nog die moeten uitkomen: Horizon Zero Dawn,...).
Nu is GoW niet de meest snelle shooter. In racegames zal het verschil ook nog wel meevallen. Maar in iets zoals CS zou het mij benieuwen als een controller opkan tegen een muis.
True, true.
Vergeet niet dat de Gears serie toch iets minder precies is als je het vergelijkt met een CoD, Battlefield of GTA waar afstanden groter zullen zijn.
Had iedereen dan geen aim assist, of hadden de console players aim assist en de PC spelers niet?
De beslissing om cross-play toe te laten voor Gears 4 is volgens mij vooral gebaseerd op het feit dat de pc-versie al sinds vlak na de release zo goed als dood is. Het regende klachten daarover op de officiële forums.

Daarnaast is Gears een redelijk trage en logge game, zeker in vergelijking met andere shooters zoals BF, CoD en Titanfall.

Microsoft had vermoedelijk gehoopt dat er meer 3rd party devs en uitgevers op de uwp kar zouden springen. In-game ondersteuning voor muis+kb op de xbox heeft enkel zin als er cross-play is met pc, want anders zou de doelgroep te verwaarlozen zijn.
De verschillende typen muizen zullen toch niet zo'n groot verschil hebben onderling lijkt me. Misschien dat betere/pro spelers met duurdere muizen spelen, maar het lijkt me waarschijnlijker dat ze geld uit willen geven aan een muis omdat ze ws veel gamen, dan dat ze door hun dure muis pro gamers zijn.

Het is vooral het verschil tussen joystick en muis dat zeer groot is, je hoeft je niet te verdiepen in allerlei muizen om een muis te vinden waarmee je beter FPS kan spelen dan met een gamepad. Mijn huidige muis heb ik nu al bijna een decennium en heb ik niet eens zelf uitgekozen. Was een (wel enigszins miraculeus perfect) sinterklaascadeautje waar ik niet eens om gevraagd had.
Daar gaat het niet om, ik wil als ik een potje COD of iets dergelijks speel gelijke kansen hebben en daarom speel ik multiplayer games altijd op de console. Als ik met een muis had willen spelen, dan zou ik mijn pc wel voor dat soort games gebruiken. Dus ik hoop dat ze in ieder geval niet met gemixte servers gaan komen.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 31 januari 2017 17:07]

Je hebt een muis met 1 ms reactie tijd nodig, rest valt af.
Deze kunnen gewoon op input geblokkeerd worden, of je moet met die vage adapters aan de gang, waar je toch geen winst uit haalt.
Ergens heb je nog steeds een punt, maar het argument gaat al niet helemaal meer op aangezien steeds meer games voor de Xbox cross play ondersteunen met PC. Juist nu hebben in dat geval de mensen op de Xbox een nadeel, omdat ze geen toetsenbord en muis kunnen gebruiken. Als Microsoft dit wel zou gaan ondersteunen, heeft de gamer zelf de keuze om dit nadeel op te lossen.
Wat jij "steeds meer games" noemt zijn in werkelijkheid enkel een handvol games van Microsoft zelf, die bovendien aan belachelijk hoge prijzen exclusief in de Windows Store worden verkocht. Bijgevolg laat het gros van de pc-gamers die games links liggen, waardoor het momenteel nutteloos is dat Microsoft in-game ondersteuning toevoegt op de Xbox. Het aantal Xbox bezitters dat daar effectief gebruik van zou maken zou zo klein zijn, dat het concept al snel een stille dood zou sterven.
Shooters op een console voelen altijd als fietsen met een enorm slag in je wiel. Het kan wel, maar niemand wordt er beter van.

Als je fatsoenlijk shooters kan spelen op een console, kan eindelijk de Game PC de deur uit. Al moet je dan nog een tafeltje voor je TV zetten om je keyboard + muis te gebruiken...
Verdiepen in muizen? Dat is in 10 min gevonden. Beetje een aparte reden om van de pc weg te blijven imo.
Het gaat mij er om dat ik een console koop om lekker met een controller (online) te gamen, als ik mijn multiplayer games met muis had willen spelen, dan had ik mijn pc wel gebruikt. De games die ik speel op mijn pc, speel ik eveneens met een controller.
Fallout 4 of DOOM... met M/KB... hmmm zie ik niet gebeuren!
Ik denk dat nu heel de PC gaming wereld je vreemd aankijkt :)
hahahaha inderdaad. Dat was even een 'wtf' momentje.

on-topic: Vind het juist wel prima dat MS dit gaat ondersteunen, snap eigenlijk niet waarom dit er niet al eerder in zat.
Ik bedoelde echt op de Xbox One... niet op pc!!!

PC speel ik zo:
FPShooters : M/KB
3PShooters : Controller
Race-games:controller
Lego-games:controller

ik zie het alleen niet gebeuren dat ik dat dus ook op console kan gaan doen.

[Reactie gewijzigd door qbig1970 op 31 januari 2017 18:23]

Zie je niet gebeuren? Weet bijna wel zeker dat FO4 meer op PC gespeeld is dan op consoles. Ook is het richten in FO4 vrij ruk met een Xbox-controller.
Hoezo? Ik kan me nog herinneren DOOM te spelen met toetsenbord ZONDER muis!
Damn... ik word oud....
Toen kon je ook nog niet omhoog/omlaag kijken, dus had je geen muis nodig.
Ja klopt, volgens mij was Heretic de eerst waarbij dit wel kon.
Ik herinner me wel dat we WOLFENSTEIN 3D alleen met toetsenbord speelde en toen zijn een game-vriend, dat het beter te spelen was met toetsenbord en muis.

DOOM vanaf het begin met toetsenbord + muis gedaan en toen gingen we naar een LAN party en mijn broer en ik waar de enige die het met muis speelden. }>

Ik weet nog dat ik op een website van de organisators stond met: "When he starts playing DOOM with his mouse, he loses all his friends" :+
Zelfs Quake had standaard nog geen mouselook (moest met console command mlook), dus de eerste keer dat ik dat online speelde vroeg ik mij af waarom anderen zo snel konden mikken ;)
Ik wel.

Heb hier een Xone controller en een muis/tobo.
Fallout 4 met een Xone controller is voor mij in elk geval niet te doen.
Geef mij maar een muis/tobo.

Ik gebruik de Xone controller eigenlijk enkel voor racegames, aangezien mijn stuur moeilijk doet onder W10.

Het is maar net wat mensen gewend zijn of fijner vinden. Op de X360 gebruik ik overigens ook een muis/tobo voor Tomb Raider. Why ? Omdat het haast niet te doen is met een controller. Accuracy is ver te zoeken met een controller ..
Doom speelt wel echt heerlijk op de PS4, maar ook de PC versie is awesome.
had je dat niet al met UT3 op de PS3?
Klopt. Kon je alleen in servers waar anderen ook met toetsenbord en muis speelden. Werkte goed, heb het ook meermaals gedaan.
Dus het kan prima gebalanceerd worden.
Je had het zelfs al met Quake 3 Arena op de Sega Dreamcast :Y
Muis / tobo en op dezelfde servers als pc.

[Reactie gewijzigd door justifire op 31 januari 2017 17:54]

Ga naar MediaMarkt en kies een willekeurige muis wat er leuk uit zien van een goed merk voor een redelijke prijs? Als je een muis van 20 euro hebt betekent het niet dat je het gevoel krijg dat je met een trackball speelt.
Kan toch nu al in Gears, is al cross platform, dus kan prima tegen een PC gamert Gearen.
Dat verschil is er al lang. Nu kun je ook met adapters met een toetsenbord en muis spelen op vrijwel elke console.

Ook heb je al het verschil in controllers omdat sommige controllers met van allerlei mods gebruiken waardoor ze in theorie veel sneller kunnen schieten bijvoorbeeld in schooters.

Echt eerlijk was het nooit op dit gebied.
Ja, adapters en mods. Die kleine groep zal je altijd wel blijven houden, maar het breed ondersteunen van dit soort functionaliteit is nogal een verschil.
Nou, op 30 fps/vsync met kb+m is ook geen lolletje. Ik herinner me nog héél goed het fiasco dat Unreal Tournament 3 heet op de PS3. Dat was met alle randapparatuur totaal onspeelbaar.
Waarschijnlijk zal er nog steeds aim-assist op controllers zijn, dus dat is eigenlijk niet echt een probleem.

Maar inderdaad mensen die uitstekend kunnen richten met muis zullen wel de overhand hebben.
Heb je wel eens COD Black Ops III op PC gespeeld? De aim assist is daar zo sterk dat je beter af bent met een gamepad dan een muis en toetsenbord. Afhankelijk hoe deze aim assist word geïmplementeerd kun je console players makkelijk met PC spelers paren.
Ben ik het niet helemaal met je eens, ga voor de grap eens GTA V online doen op de pc en zet de aim mode maar eens op full aim assist (dit werkt alleen met een controller). Ik kan je nu al vertellen dat je met een muis en keyboard setup geen schijn van kans maakt, want die mensen met full aim assist hoeven maar op LB te drukken en hoppa je zit op die persoon geaimd en die is gegarandeerd raak. Als de controller spelers geen aim assist hebben (of partial, waar het vaak maar een klein effect heeft) dan is het een ander verhaal, die maken inderdaad moeilijk kans tegen muis en keyboard spelers.

Wat ik bedoel te zeggen is dat het dus makkelijk kan en dat ze het net zoals in GTA moeten doen met verschillende lobby's gericht op verschillende invoermethodes.

En nu nog iets wat 1000x belangrijker is dan muis/keyboard ondersteuning, dat ze maar vaart maken met x-platform games zodat we volgend jaar misschien eens eindelijk fifa (en andere games) tegen xbox one of ps4 spelers kunnen doen.
Ik denk dat de invloed van aimassist nogal afhankelijk is van de wapens en of headshots goed werken. Met aimassist krijg ik nauwelijks headshots terwijl ik die zonder wel behoorlijk veel krijg, In games als csgo met instakill headshots heeft mouse een groot voordeel denk ik.
Het voordeel van een console wordt me steeds onduidelijker.
Het wordt nou juist steeds duidelijker, je krijgt namelijk een gamepc voor de helft van de prijs. Dat het de grens tussen pc en console laat vervagen is een ander verhaal, maar een pc is niet afgestemd voor de tv. Ik begrijp wel dat je dat naar je hand kunt zetten, maar een console werkt out of the box zonder flauwekul en misstaat vaak niet in de kast. Wanneer je een zelfbouw pc met dezelfde specs maakt ben je duurder uit, draait het minder goed (meer overhead) en heb je veel meer te maken met allerlei incompatibilities en errors die alleen op de pc voorkomen. (Steam big picture is zo een mooi voorbeeld, waar 80% vd spellen controller support hebben, maar van die 80% hebben maar 15% full controller support. Voor al die andere spellen heb je dus een muis of toetsenbord nodig om het spel op te kunnen laten starten). Zo zijn er nog tal van voorbeelden zoals de hdmi passthrough op de xbox, wil je dit op je pc kunnen zul je dure kaarten moeten aanschaffen met specifiek dat doel.
Een PC met dezelfde specs kost duurder? Zoveel kost het ook niet om een pc te bouwen die op 1080P @30 fps draait op de medium-high presets.

Ten tweede is een console geen volledige vervanging voor een PC. Er zijn weinig huishoudens waarin geen PC te vinden is.

Over de technische problemen heb je wel gelijk, echter op PC kan je het misschien zelf wel oplossen. Met een console wordt je aan je lot overgelaten aan de klantenservice indien er wat aan de hand is.
Volgens Tweakers, vorige week, heeft in België slechts de helft van de Vlaamse huishoudens een desktop computer.

In mijn omgeving zie ik het ook dalen..
Wat doen ze nog op de Desktop dat niet op een Tablet kan?
Documentje schrijven, Netflix, bankzaken, etc. Voor veel is een simpele laptop of zelfs een tablet al goed genoeg.
De mobieltjes&tablets hebben een groot deel van het nut van een PC weggenomen.
Sinds wanneer is een laptop geen PC meer? Aan de hand van jouw link valt te zien dat elk huishouden minimaal één PC heeft. En volgens mij had ik het over het feit dat een console geen PC vervanger is. Vanwaar je opmerking over tablets en smartphones? Candy Crush en dat soort spellen vallen niet bepaald onder "games".
Ik schijf ook "desktop" ipv. "PC".

Gezien je het over zelf bouwen had ging ik ervan uit dat jij een "Desktop" bedoelde waar je "PC" schreef.

Het onderscheid tussen spel en game ontgaat me. Volgens mij is dit namelijk exact hetzelfde maar in een andere taal.

Candy Crush geen spel noemen is redelijk bekrompen.
Dat jij het geen bijzonder spel vind wil niet zeggen dat het geen spel is.

Sterker nog , het is een van de 5 best verdienende games in de play store.
maar een console werkt out of the box zonder flauwekul en misstaat vaak niet in de kast..
Sorry maar wat is de laatste keer dat je een console hebt gebruikt? zelfs toen ik nog op consoles speelde (jaar of 4-5 geleden) was dit al niet meer het geval, denk aan eindeloos trage systeem updates, patches en 'instalaties' voeg daar aan toe dat consoles games tegenwoordig ook nog eens regelmatig crashen en weg zijn de voordelen
Gisteren nog en sterker nog de xbox one wordt iedere dag gebruikt als mediaplayer (tv/plex/netflix/youtube) crashes heb ik weinig en de games draaien inderdaad gewoon prima. Op de pc heb ik vaker crashes. Dat ik zeg dat een pc met dezelfde specs duurder is heeft te maken met t feit dat je op een pc meer api overhead hebt en je dus feitelijk een zwaardere setup nodig hebt om hetzelfde te kunnen bereiken (console games zijn vaak goed geoptimaliseerd). Systeemupdates heb ik er nog geen 1 van meegemaakt, en toch ben ik up to date want dat doet ie automatisch.

De punten waar ik t wel mee eens ben is dat t traag is en zeker als je al jaren ssd's gebruikt dat voelt de xbox bijv traag aan. Ik begrijp best dat pc gamers (zoals ikzelf) het hier niet mee eens zullen zijn en dat de console maar een onding is of wat dan ook. Maar als mediator is het perfect en eerlijk is eerlijk, fifa of racegames spelen fijner met een controller dan met een muis/toetsenbord en dan heb ik het nog niet eens gehad over playerbase (die is bij fifa op de pc om te huilen).

Buiten dat prefereer ik zeker een pc en dat is dan ook mijn dagelijkse machine waar ik normaliter op game, maar om nou te zeggen dat consoles slecht zijn? Dat vind ik zeker niet en vind het prettiger werken als mediator dan menig andere oplossing. Al kan ik me voorstellen dat als dat de enige reden is om een console aan te schaffen dat er dan betere en goedkopere oplossingen zijn. Ikzelf heb de xbox gekregen en moet zeggen dat ik verbaasd was over wat het ding allemaal kan aangezien ik een heel laag beeld had van consoles.
Hoezo? Graag iets meer dan een oneliner.
Spreekt het niet voor zich dan? Het is een kwestie van tijd voordat een PC die minder kost dan een XBone de games beter kan draaien, als dat niet al zo is. ( Daarvoor verwijs ik je naar deze video. TL;DW: Linus kreeg het niet voor elkaar om een GTX 480 even langzaam te maken als een XBone :+ ) Daar zijn MS en Sony nu ook achter gekomen, gezien Scorpio en de PS4 Pro. Maar dat maakt juist weer dat het voordeel van een console ( één apparaat kopen en jarenlang gamen) ongedaan gemaakt wordt.

Dan biedt zelfs een PC van 50 euro nog de toegevoegde functionaliteit van streamen, downloaden, browsen, tekstverwerken, noem het maar op. Dat kan een console niet. Daarbij kan je, mocht je GPU nu echt te traag worden, die simpelweg vervangen door een leuk tweedehands exemplaar. Heb je meer opslag nodig prop je er een extra HDD in. Wil je met een controller spelen? Gewoon aansluiten en gaan. Wil je games emuleren? Kan allemaal. Daarbij zijn games meestal goedkoper op de PC, wat ook weer mooi is.

Kortom, een PC kan alles wat een console kan en nog veel meer tegen ruwweg dezelfde prijs. Qua gebruiksgemak is een PC makkelijker, de hardware valt te upgraden, je hebt veel meer keuzevrijheid, je hebt Steam, noem het maar op.

Het concept van een console was leuk toen fabrikanten zelf hun chips ontwierpen, maar met een low-end APU verliest een console alle voordelen en krijgt het alleen maar nadelen.
Dus..... een PC?

Binnenkort koop je om het jaar de nieuwste console van Microsoft, want ieder jaar wordt de hardware ietsje beter. En in 2018 kun je er zelfs op tekstverwerken. In 2019 wordt het dan ook toegestaan om hem zelf open te schroeven.
En misschien kun je in 2020 zelfs games installeren van andere shops dan de Windows Store. ;)
Een PC welke niet upgradebaar is en waarvoor support gedropped gaat worden over een paar jaar.
Ook daar zijn er nu al genoeg van hoor.
Opzich niet zo gek toch, als de Scorpio eenmaal uit is? Een apparaat dat een 8core CPU heeft en een aangegeven ~6 Teraflops. That is vergelijkbaar met een huidige GTX1070 GTX1060

Over een jaar koop je dus een wat nu een High End Game PC is (tegen die tijd mid-high) voor waarschijnlijk een stuk lager bedrag. Ja je bent gebonden aan de MS store, maar voor de wat minder die hard gamer kan dat best interessant zijn.

Edit: Correctie door uitleg koning willy. Mijn Dank daarvoor.

[Reactie gewijzigd door Faab de nde op 31 januari 2017 19:42]

Je kan Teraflops van AMD en Nvidia niet door elkaar halen, een GTX1070 is een stukje krachtiger dan de RX480 bijvoorbeeld.
De Scorpio heeft eerder een overgeclockte versie van de RX480. Dus eerder een GTX1060.

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 31 januari 2017 18:48]

Geen idee waarom je downmodded wordt, want je hebt helemaal gelijk. Teraflops is een puur theoretisch getal en de vergelijking is daardoor niet te maken.

Een volledig ingeschakelde Polaris chip met kleine overklok (volgens verschillende onafhankelijke bronnen komt er binnenkort ook een iets hoger geklokte RX480) doet, toevallig, ook exact 6 TFLOP. Ik durf er wel een weddenschap op te zetten.
Ignorante mensen die niks van hardware weten en die lekker hun boosts op mij verspillen :F
Of het kan ook een gevalletje Nvidia vs AMD fanboys zijn.
Je kan trouwens het hier melden: Het kleine-mismoderatietopic deel XXVIII

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 31 januari 2017 18:56]

Microsoft zal nooit 3rd party shops toestaan op hun consoles.
Microsoft heeft de laatste jaren wel bewezen dat ze bereid zijn bepaalde onverwachte dingen te doen: Bash in Windows, opensourcen van verschillende projecten, ... Wie weet is het met jouw statement niet anders?
Ik ken de beweegredenen niet achter de inderdaad verrassende initiatieven van Microsoft die je opnoemde. Maar de kans dat Microsoft ooit Steam toelaat op de xbox console lijkt me zo goed als onbestaande.

Hun grootste bron van inkomsten van hun console is enerzijds de royalty's die ze ontvangen bij de verkoop van ELKE game, en anderzijds de Live Gold subscriptie die nodig is om online te kunnen gamen.

Steam verkoopt méér en goedkope games, en hanteert bovendien een semi-open economie waarbij devs zonder enige kost keys kunnen genereren om te verkopen via concurrerende 3rd party stores. Verder heeft Steam betere en frequentere sales, en bieden ze elke game-gerelateerde service die Xbox Live biedt plus nog zoveel meer VOLLEDIG GRATIS.

Stel dat Microsoft Steam en Steamworks zou toelaten op de volgende Xbox console. Wie gaat er dan nog betalen voor Xbox Live of dure games kopen in de Xbox Store?

Daar komt nog bij dat Microsoft al een tijdje hard aan 't proberen is om pc gamers in hun eigen (dichtgetimmerde) ecosysteem te duwen. Ik schat de kans dus extreem klein in dat Steam ooit op de Xbox gebruikt kan worden.
En dan zeggen mensen inderdaad "Ach joh, ik had 30 jaar geleden al zo'n apparaat! Dat heette toen een computer". ;)
in 2022 kan die dienen als server :+

Maar de Xbox One zelf is al een pc min of meer. Het draait een x86 architectuur, heeft in feite windows 10 Xbox One edition en directx12 :).

Playstation 4 zou het in feite ook kunnen voordat ik hier een stel sony boys op nek heb :+
ik ben bang dat het toch langzaam die kant op (moet). In ieder geval is het daarmee niet per definitie slechter dan een pc, wellicht wel anders. Gericht op huiskamer gebruik.
Tegelijkertijd kan je PCs steeds minder upgraden met gesoldeerde RAM, CPUs of zelfs SSDs :P (tenzij zelfbouw)
Kant en klare pc's zijn nooit echt geschikt geweest om van alles aan t verbouwen en vaak is het zo dat de behuizing dat ook niet toe laat. Dit is dus feitelijk niet echt iets nieuws.
Het meest modulaire systeem wat er is en je kan het minder upgraden? Grappenmaker, lol.
Ik bedoel vergeleken vroeger. PCs worden steeds kleiner en met meer custom hardware waardoor upgraden voor gaming moeilijker wordt.

Zelfbouw uitgezonderd natuurlijk
Phil Spencer heeft de Xbox gered met zijn openheid, ik was bang dat de xbox ten onder ging nadat Steve ballmer alles zowat dicht gooide.
Dit was toch al in een aantal eerdere berichten bevestigd, vraag is alleen wanneer komt het :)
Ik vind BF1 op Xbox one echt niet spelen, het is een verademing om dit te spelen op m'n PC. En dan spreek ik niet alleen over de verschillen in laadtijden :)
Het is toch van de zotte dat dit anno 2017 nog niet eens mogelijk is en dat dit zelfs nieuwswaardig moet zijn...
Vrouwtje wil de PC niet in de huiskamer hebben, met deze ontwikkeling gaat dat haar haar rechten over de TV dus kosten. }>
Het is Windows dus dat zou nu al mogelijk moeten zijn.
Ja, het is Windows, maar niet de reguliere versies die jij op je PC hebt draaien. Vergelijk het met SBS (Small Business Server), wat een "small" Windows Server variantje had moeten zijn. De meeste die ik ervan tegenkom zijn met relatief simpele aanpassingen (DLL's wijzigen / verplaatsen) omgetoverd toendertijd door het handige neefje / buurjongen in volledige Server 2003 / 2008 installaties....

Zelfde geld voor de One / One S. Ja, daar draait Windows op. Nee, dat is geen reguliere Windows (nog niet). Net als de Surface Tablets, trouwens.
Dan nog zou een muis en toetsenbord nog steeds mogelijk moeten zijn. Waarschijnlijk werkt het wel als je er een devkit van laat maken.
Mogelijk ja, hardware technisch. Software technisch staat het uit gok ik
Waarschijnlijk wel ja.
Was dit trouwens al niet mogelijk?
Dacht me zoiets te herinneren dat door middel van een aantal aanpassingen, je al met een muis/toetsenbord kon spelen.

Anyway: Als dit de norm word: toetsenbord&muis of controller, dan zal de toetsenbord&muis altijd winnen in MP FPS.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*