Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Originele Xbox-controller komt beschikbaar voor pc en Xbox One

Door , 59 reacties, submitter: Malistix1985

De controller van de originele Xbox komt beschikbaar voor de Xbox One en Windows 10. Gamehardwaremaker Hyperkin uit Los Angeles werkt samen met Microsoft om een vernieuwde versie van de originele controller ook te laten werken op de Xbox One en op Windows 10-systemen.

Hyperkin is sinds eind 2015 een door Microsoft gecertificeerde hardwaremaker en werkt nu samen met Seamus Blackley, die mede aan de wieg stond van de Xbox, aan een nieuwe versie van de controller, die ook met de Xbox One en pc's met Windows 10 werkt. Of de nieuwe controller, genaamd The Duke, ook echt alleen werkt op pc's met Windows 10, is niet duidelijk.

De hernieuwde versie van de oude controller is grotendeel hetzelfde als de originele, maar wordt op een aantal punten aangepast. Zo komt er een display die het Xbox-logo kan tonen, krijgt de controller een afneembare kabel van 2,75 meter en krijgt de controller bumpers aan beide zijden.

Fabrikant Hyperkin heeft laten weten dat The Duke-controllers slechts in een beperkte oplage beschikbaar komen. Uit een door Hyperkin gepubliceerde video blijkt dat de controller waarschijnlijk rond de vakantieperiode uitkomt. Hoeveel de controller gaat kosten, is nog niet bekendgemaakt.

In 2005 bleek al dat de controllers van de originele Xbox niet zouden worden ondersteund door de Xbox 360-console. De voornaamste reden hiervoor was het feit dat dat de Xbox 360 was ontworpen om draadloos te kunnen functioneren.

Maandag maakte Microsoft bekend dat het zijn Xbox Design Lab-dienst in de zomer in Europese landen wil introduceren. De dienst is vanaf nu beschikbaar in een aantal landen, waaronder Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Met het Design Lab zijn draadloze Xbox-controllers te personaliseren door verschillende onderdelen aan te passen.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

13-06-2017 • 15:17

59 Linkedin Google+

Submitter: Malistix1985

Reacties (59)

Wijzig sortering
Die dingen waren sowieso al usb, alleen zit er een andere stekker op. Er zijn wel verloopjes en custom drivers in omloop volgens mij. Maar goed, dan is het windows only. Jammer dat MS niet gewoon verloopjes verkoopt (die je makkelijk op de break away connectoren kunt monteren - past de Xbox 360 versie er eigenlijk niet op?)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 13 juni 2017 15:29]

Die dingen waren sowieso al usb, alleen zit er een andere stekker op. Er zijn wel verloopjes en custom drivers in omloop volgens mij. Maar goed, dan is het windows only.
Er is gewoon een Linux driver voor de originele Xbox controller. Die wordt zelfs meegeleverd met de kernel. Dezelfde driver heeft overigens ook ondersteuning voor de Xbox 360 en One controllers.

Met de originele 'S' controller (tweede generatie) heb ik zelfs Fallout 3 helemaal uitgespeeld. LB en RB gekoppeld aan de witte en zwarte knoppen, en gaan.

De afgebeelde controller is inderdaad de 'Duke', de allereerste (en bijzonder groot). De daaropvolgende 'S' controller stond aan de wieg van de bekende controllers voor de 360 en de One.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 13 juni 2017 15:43]

Controller van de 1e X-Box kon je idd met een verloopje (of zelf een USB-stekker erop zetten) en een driver gewoon op de PC aansluiten.

Persoonlijk vind ik het de beste controller ooit.
Hij werkt ook prima op een raspberry pi. Ik heb een stuk of 30 in totaal voor vrienden/kennissen/geinteresseerde omgesoldeerd met een 5 meter USB-kabel van de action :)
Werken de USB verloopjes voor een 360 controller ook voor de originele Xbox controllers?
Ik lees hier namelijk net dat de controller met USB aan te sluiten is, alleen zie ik ze alleen voor de 360 te koop staan.
Dat weet ik niet. Heb zelf een stekkertje aan de originele controller gemaakt en dat werkte prima.
Ik denk dat de mensen die dit kopen het sowieso niet gaan gebruiken om te gamen, maar enkel om in de verzameling te zetten. De 360 controller was ergonomisch gezien zo'n gigantische verbetering dat ik me niet kan inbeelden dat iemand de klassieke xbox controller prefereert.
Ik wel, ik ken er wel een aantal. Mensen met gigantische handen prefereerde de ouder controller vaak boven de nieuwere. Ik niet hoor, maar ik ken er wel een aantal. Geen idee of dat een grote doelgroep is (denk het niet).
De 4-way knop was verschrikkelijk maar verder is dit mijn favoriete controller! Heerlijke triggers, prettige pookjes en goede vorm/locatie van de knoppen.
Oh, ik en mijn kolenschoppen denken daar anders over.
... Serieus, dat ding is voor mij als controller nog steeds onovertroffen, eerste (en enige) controller die daadwerkelijk 'de handen vult' - ook de gewone 360 controller, bv, clawgrip ik bijna (en die miniscule PlayStation vodjes gaan we maar helemaal niet over beginnen -ongetwijfeld een goede controller hoor, maar voor mij ongeveer schaal 1:2 :+)
Inderdaad, ik heb er verscheidene met een USB kabel. Gewoon openschroeven, Xbox kabel lossolderen, USB kabel erop solderen en klaar is Kees. Imo nog steeds de fijnste controller om mee te spelen (behalve voor beat-em-ups)
Of je vervangt het laatste stukje kabel door zoiets: (snip)
Is een stuk makkelijker dan solderen.
Geen idee of de shop goed is, was de eerste op Google...


Edit niet de juiste, moment...
Was me er niet van bewust dat de bedrade 360 controllers ook zo'n breakaway stukje hadden, kan zo'n kabeltje niet voor de originele Xbox controller vinden zo snel... Maar goed, er zijn wel verloop kabeltjes te krijgen.

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 14 juni 2017 07:31]

Ik heb ooit zelf verloopjes gemaakt voor mijn oude Xbox controllers. Dit werkt inderdaad prima met custom drivers. Heb ze ook werkend gekregen op Linux/RetroPi.

Windows:
https://www.s-config.com/...l-xbox-controllers-win10/
(blijkbaar zijn er recent weer mensen mee bezig geweest)

Linux:
https://pingus.seul.org/~grumbel/xboxdrv/
(al zal het vaak zonder deze drivers ook al werken)

[Reactie gewijzigd door Noddahead op 13 juni 2017 15:50]

Was er destijds niet heel veel kritiek op het formaat van deze controllers? Ze waren cht een behoorlijk stuk groter dan de PS/PS2 variant toch?
Het is echt een hele grote, lompe controller. Daarom is vrij kort na de release een nieuw kleiner model uitgebracht dat meer lijkt op de controllers zoals we die nu kennen.
Volgens mij was de "kleine controller" ook wel genaamd de "Contoller S" uitgebracht in Japan ten tijde van de release van de Xbox en in de westerlijke omstreken met The duke. Maar wegens druk vanuit het publiek is de S ook in de westerlijke omstreken gereleased. Voornamelijk omdat deze controller bij veel mensen veel beter in de hand lagen.

Kan mij nog herinneren, toen bij klasgenoot op de The Duke te hebben gespeeld, man, wat een zere klauwen had ik net zoals bij de PS controllers.
Toen ik zelf een xbox kocht was the duke al vervangen door de S. Vele malen beter en de X360 controller is daar weer een doorontwikkeling op.

Maar wel gaaf om een nieuwe retro controller te hebben :D
Inderdaad. Ik had de originele en de S. Als er vrienden kwamen games was het altijd ruzie wie de S mocht gebruiken. :)
Die grote controllers passen anders prima bij grote handen, ik vind die kleine controllers echt vreselijk.
Ik heb kolenschoppen zoals ze vaak tegen mij zeggen en ik vind juist de Playstation controller fijn. Me vriendin heeft bijna de helft van mijn handen en die speelt het liefste met de xbox controller. Dus denk meer dat het persoonlijk is dan dat het de handen zijn.

[Reactie gewijzigd door Finger op 13 juni 2017 20:11]

Die grote controllers passen anders prima bij grote handen, ik vind die kleine controllers echt vreselijk.
Anderen vonden deze controller weer te groot. Fijn dat er keuze is toch?

Uiteraard moeten er geen tientallen verschillende zijn maar 4 (groot bedraad, groot draadloos, klein bedraad, klein draadloos) is genoeg.
Waren er niet verschillende formaten? Wij hebben thuis 2 controllers, 1 grote en 1 kleinere. De kleinere vond ik persoonlijk fijner in de hand liggen.

Maar mijn Xbox kennis is niet uitgebreid genoeg om te weten of het een originele of 3rd party controller was. :P

[Reactie gewijzigd door MrSenne op 13 juni 2017 16:10]

Als het een 3rd party controller was, zou je aan de onderkant denk ik wel iets van een merkje of iets moeten zien. :)
Dan zou ik de zolderdozen moeten gaan doorzoeken. :+

Blijkbaar is er later een Controller S uitgekomen die origineel alleen in Japan beschikbaar was, deze is kleiner dan de originele controller. :)

https://en.wikipedia.org/wiki/Xbox_Controller
De orginele duke controller werd in de eerste jaren geleverd bij de xbox.

Maar inderdaad door het formaat, is toen de s controller ontworpen, en deze werd daarna ook als standaard geleverd bij de xbox
De originele Fat wel, de S lijkt op een beetje op de 360 controller.
Fijnste controller die ik heb gebruikt, was echt perfect voor grote handen/lange vingers. Vind ze tegenwoordig echt te klein. Ga er zeker eentje aanschaffen, als hij niet zo debiel geprijst is zoals de Elite.

[Reactie gewijzigd door xtrmx op 13 juni 2017 18:00]

sommige mensen hadden juist kritiek op de playstation controllers omdat ze kramp in hun niet eens al te grote handen kregen van het fijnknijpen van dat priegelding
Ook in normale of zelfs kleinere handen vind ik een Dualshock/sixaxis een ramp. Ik heb zowel Xbox 360 als PS1/2/3 controllers en bij de PS dingen heb ik na een uur fanatiek gamen kramp. Die dingen zijn voor mij in elk geval totaal niet ergonomisch(is ook eigenlijk een PS1 controller met 2 pookjes erin gecut en paste als afterthought..)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 13 juni 2017 18:28]

Naar mijn idee is die kramp die mensen krijgen gewoon een kwestie van gewenning. Ik heb er op PS controllers nauwelijks last van, maar ik weet wel dat ik dat vroeger wel had als ik de zaterdag middag met een vriendje Gran Turismo zat te spelen. Na een paar weken noliven was dat wel weg :) en met een PS controller krijg ik er nooit meer last van.

Recent Tekken 7 gekocht, ik speel dat nu met een 360 controller, en ik krijg na een uurtje pittig doorspelen ook al kramp in mijn handjes en een tere duimtop.

Terwijl ik die 360 controller al heel wat jaartjes gebruik voor shooters, racers en ander spul (die 360 vind ik daar gewoon het beste voor) en er nooit eerder kramp in kreeg terwijl ik daar ook rustig dagen achtereen mee gespeeld heb. Maar Tekken speelt natuurlijk ook anders (hyper actief button bashen met een vleugje skills)

[Reactie gewijzigd door batjes op 14 juni 2017 01:13]

Het feit dat ik PS1 t/m PS3 controllers(en dus ook consoles) heb/had zegt denk ik iets over de gewenningstijd. ;) De 360 controller die ik pas later kocht voor mijn PC (en snel daarna een Xbox) voelde als een ergonomische opluchting aan!

Dus gewenning, vind ik er eentje van het 'You're holding it wrong'((c) Steve Jobs) niveau. Er zijn zoveel kleine dingetjes fout naast de basale vorm(waaronder de bolle triggers en bolle pookjes) die ik op de 360 echt veel beter vind. Het enige nadeel van de 360 WAS voor de aanpassing de d-pad, maar dat ding gebruik je toch amper.

Bovendien was kruisje driehoekje(htf verzin je dat?) etc altijd een dingetje wat soms mis ging.AB XY was ik echt heel snel aan gewend. En daarbij helpen de kleuren ook ook.
Als het werkelijk om de allereerste controller gaat zoals in dat plaatje... dan inderdaad ja, dat was een verschrikkelijke controller wat verkrampte handen tot gevolg had. Microsoft heeft niet voor niets later een kleiner model uitgebracht vanwege de vele kritiek op die controller... laten we hopen dat ze het over die tweede versie hebben.

Links versie 1, rechts versie 2

https://upload.wikimedia....boxOriginalController.jpg
Ze hebben het dus over de linker, als je de vorm in het filmpje en de foto in het artikel even goed bekijkt. versie 2 holle onderkant, versie 1 (oude type) bolle onderkant, versie 2 klein 'middenconsole' waar xbox op staat, versie 1, groot.

Deze retro versie heeft duidelijk meer van jouw versie 1, en dus de originele xbox controller, precies wat ze willen met dit product in een beperkte oplage. Gaat niet zozeer om gemak van spelen, maar gewoon omdat sommige gamers het fijn vinden zo'n ding in de kast te hebben liggen, staat leuk en is geinig als er eens mensen langskomen.

Daarnaast is het gewoon goede timing voor ze om het nu aan te kondigen, samen met de backwards compatible aankondiging voor de games van de originele Xbox :)

Wat mij wel opvalt aan de foto's is dat de wangen links en rechts langer lijken op deze retro versie dan ze waren op de originele, maar dat kan ook de hoek zijn.

[Reactie gewijzigd door KiDoNL op 13 juni 2017 17:29]

De "Duke" was eigenlijk de opvolger van Dreamcast controller, net iets te groot om goed vast te houden en je kon in een "normale grip" niet de start- en backbuttons bedienen. De S-variant, die eigenlijk voor de aziatische markt bedoeld was, vond ik, ondanks het feit dat ik vrij grote handen heb, in alle opzichten beter spelen, perfect zelfs..

Met de sony controllers heb ik altijd een "meh" gehad omdat ik ze niet lekker in de hand vond liggen en er geen uren achtereen mee kon spelen.
Dit heeft ook een groot deel te maken met de nieuwe orginele xbox op de xbox one mogelijkheid. Op deze manier speel je de game eigenlijk met de "echte ervaring" wat natuurlijk niet slecht is. Hoop dat ze van goede kwaliteit zijn ook ook goed reageren.

Laatste hyperkin controllers die ik had waren nou niet echt bepaald om over naar huis te schrijven maar die kreeg ik ook bij me Retron 2. Geloof dat hyperkin in de tijd wel wat betere producten is gaan leveren.
die dingen waren niet USB, voor zover ik het me kan herinnerren. Het wat een ronde stekker (leek op een soort kleine ps/2 aansluiting) met een verloopkabel naar een ovale aansluiting op de xbox. Pas bij de Xbox 360 werd het USB.

maarre, wat moet je nu nog met die logge dingen?

[Reactie gewijzigd door PresidentSkroob op 13 juni 2017 15:26]

Het was weldegelijk "gewoon" usb, alleen zat er geen USB A connector op.
Technisch was het eigenlijk gewoon USB maar dan met een andere vorm.
De originele xbox spellen worden ook backwards compatible met de One, vandaar deze controller
In de basis is het puur nostalgie, al is een groep die nog steeds de eerste xbox controllers 1 van de beste vonden, mede gezien het formaat en hun formaat handen. Toegegeven dat ik de x360 controllers stuk fijner vond dan de PS3 (of PS2) controllers, te vaak kramp in m'n trigger-vingers omdat de controllers net iets te klein waren (PS4 zijn groter geworden).

Het is natuurlijk in thema met het nieuws dat ook de games van de eerste Xbox nu BC gaan worden voor de XBO, dat zo'n controller daar een beetje bij zou horen.

Voordeel van samenwerking is wel dat deze (niet 100% zeker) ook draadloos worden, veel 'aftermarket' controllers voor PS4 en XBO zijn uitsluitend bedraad te gebruiken.
Ik denk het haast wel, beide bronnen die ik erover gelezen heb hebben het over een 'detachable' cable, waar dit bij de oude controller niet het geval was volgens mij toch?
Kep ook paar xbox controllers hier.
Maar ze zijn toch altijd compatible geweest met pc.
Zijn wel beste controllers voor pc.
ah...weer wat geleerd. dank!
Aaaah, mijn eerste kennismaking met console gaming was op de eerste Xbox met deze gigantische controller en ik vond het werkelijk fantastisch!
Ik gebruik anders al maanden de Xbox One S Draadloze Controller via Bluetooth op Windows 10; Werkt prima.
Was de originele Xbox controller niet juist het kritiek van de hele console? :?

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 13 juni 2017 16:17]

en waarom laat Microsoft dit doen door een ander bedrijf? ik denk dat gebruikers er veer meer voor zouden willen betalen als het van Microsoft kwam.
Sorry hoor maar er zijn heel wat mensen die liever niet meer betalen alleen omdat er microsoft op staat.
Er zijn zeker mensen die er niet meer voor zouden betalen, maar ik denk dat er ook een hele grote groep is die dat wel zou doen.
Ik vraag me gewoon af waarom Microsoft dit heeft gedaan vanuit hun positie.
Waarschijnlijk zodat hun productielijnen vrij blijven voor hun recente producten en zo minder risico lopen mocht het niet aanslaan