Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Steam-bèta-update laat spelers Xbox-controller gebruiken in elke game

Door , 49 reacties, submitter: MusicAddict

In een nieuwe bèta-update van de Steam-client is ondersteuning toegevoegd voor Xbox One- en Xbox 360- controllers. Daardoor kunnen spelers die controllers met elke game gebruiken, alsof deze een Steam-controller zijn.

In de patchnotes is te lezen dat de ondersteuning zich tot elke generieke Xinput-controller uitstrekt en dat dezelfde mapping-functies als voor de Steam-controller beschikbaar zijn. De update zorgt er verder voor dat gebruikers profielen aan verschillende controllers kunnen toevoegen, al is er nog geen mogelijkheid voor Steam om onderscheid te maken tussen verschillende Xinput-controllers.

Valve kwam half december met een soortgelijke update voor de DualShock 4-controller, waarbij ook ondersteuning voor de gyroscoop en touchpad werd geïntroduceerd. Het is onduidelijk hoe lang het zal duren voordat de bètafunctie beschikbaar komt in een stabiele release. Het duurde bij de PS4-variant ongeveer een maand voordat de stabiele release plaatsvond.

Reacties (49)

Wijzig sortering
Als toevoeging werkt het dus naast in game dus ook in Windows (en ik neem aan macOS + Linux) zelf, waardoor je ook met een 'normale' controller nu grotendeels alle functies van een toetsenbord + muis kunt gebruiken.

Vergelijkbaar met andere software die dat al jaren kan, maar altijd handig voor een mediacenter of even relaxed op de bank wat doen. Verwacht dat veel mensen Steam toch al op de achtergrond hebben draaien. Voordeel is dat er verder per game configuraties worden opgeslagen, dus heb je alle vrijheid om alles naar wens in te stellen, en profielen te gebruiken van andere Steam gebruikers.

[Reactie gewijzigd door MusicAddict op 6 januari 2017 20:25]

Als dit ondersteuning voor macOS toevoegd zou het wel erg fijn zijn. Ik werk op mijn macbook nu via een 3rd party driver om het aan de praat te krijgen. Zou fijn zijn als ik (aangezien ik bijna exclusief steam games speel) die niet meer nodig zou hebben.
Dat ligt niet aan steam. Dan moet Microsoft eerst driver uitbrengen voor OSX.

Er zijn nu ook wel drivers te vinden (homebrew), maar die emuleren knoppen van het toetsenbord met de controller. Dit werkt erg slecht, en de analoge sticks werken daarmee al helemaal niet.

Vooralsnog op OSX is een xbox controller (iig de one, 360 weet ik niet zeker) op een mac niet slecht te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door DarkUnreal op 7 januari 2017 15:46]

Ik zeg al, ik werk zelf met een 3rd party driver, en die werkt verder echt perfect, ook analoge sticks en zelfs rumble volgens mij. Ik weet niet of je zelf een Mac hebt en of je nog recent hebt gezocht naar drivers maar ik gebruik deze: https://github.com/360Controller/360Controller/releases

Ik snap dat zonder officiele driver van Microsoft er nog steeds geen officiele ondersteuning is op macOS, maar via Steam is al een mooie stap.

[Reactie gewijzigd door s1h4d0w op 7 januari 2017 19:52]

+2, gebruik zelf ook die repo op mijn macbook pro retina 13 (2014)

[Reactie gewijzigd door eL_Jay op 9 januari 2017 14:19]

Alhoewel ik het applaudisseer vraag ik me af waarom Valve dit (en de PS4-compatibility) doet.
Op deze manier drukken ze de verkoopcijfers van hun eigen Steam Controller toch?
Ik vermoed dat de verkoopcijfers van de Steam Controller laten zien dat markt voor de Steam Controller zo'n beetje verzadigd is. Valve wil met deze updates waarschijnlijk de markt aanboren van mensen die een PS4 of Xbox One hebben staan en eventueel een laptop of pc, maar die nog niet aan pc gaming doen. Deze mensen worden zouden nu best eens gemotiveerd kunnen worden om eens een spelletje via Steam te downloaden en het te proberen via een controller die ze al in huis hebben om zo hopelijk (voor Valve) een vaste klant voor de Steam Store te worden.
Mogelijk, maar mijn Xbox360 controller is draadloos en standaard krijg je bij Xbox spelcomputer geen controller connector er bij..
Voor een paar euro kun je via verschillende Chinese groothandels een draadloze ontvanger voor de Xbox 360 controller bestellen. Niet nodig om dus een officiële te kopen van Microsoft. :)
Bij de one in principe wel. De Xbox one controller sluit je gewoon aan via micro USB. Gewoon de lader van je smartphone pakken dus. En de Xbox one S controller heeft zelfs Bluetooth support, zodat je draadloos kan spelen op je pc zonder zo'n Xbox wireless stick.

Heb toevallig vandaag een Xbox one S controller gekocht voor me pc (heb geen Xbox one) en het werkt al perfect in games als GTA V. Support voor meer games via stream vind ik dus hartstikke prima
Na de steam controller in handen te hebben gehad is het mij duidelijk dat hij niet kan concurreren, de PS4 en Xbox one controller zijn superieur aan wat valve heeft uitgebracht. En van die 2 ligt de Xbox controller het best in de hand (geen kleine Aziatische handjes)
dat is gewoon jouw persoonlijke voorkeur en geen feit. Zelf heb ik hier 5 Steam controllers liggen als vervanging voor mijn oude XBox controllers, 1 voor op mijn PC en 4 voor op de Steam Link voor party games.

Wat wel een groot voordeel is van de Steam Controller is dat je deze heel gemakkelijk kan gebruiken voor games met alleen maar muis en toetsenbord support, en dat je zelfs het virtuele toetsenbord van Steam heel gemakkelijk kan bedienen door middel van de twee trackpads en triggers.

Daarbij moet ik wel zeggen dat ik in het begin even heb moeten wennen, want de knoppen rechts zaten niet meer op de plek waar ik gewend was. En ik heb voor de rechter trackpad die als vervanging van de right stick mijn eigen configuratie voor het bedienen van de camera in games. Bijvoorbeeld als een game voor een XBox controller gemaakt is, dan vertel ik de trackpad dat als ik mijn duim in het middelste gedeelte heb dat deze moet werken als een trackball die vertaald word naar joystickbewegingen, en zodra ik de vinger naar de rand beweeg blijft de trackball functie op een vaste snelheid doorrollen naar deze richting, zodat ik niet mijn vinger op hoef te tillen wat wel bij een trackball nodig zou zijn als je de camera continue een richting wilt op draaien. Bij FPS shooters activeer ik tevens de Gyrosensor en gebruik ik deze voor het fijne richtwerk en de trackpad voor het grovvere werk om zo toch vrij snel de croshair op het hoofd van mijn tegenstander te krijgen.

De meeste games zijn wel al geoptimaliseerd voor de XBox controller op PC, maar ik zie de Steam controller wel als de beste PC controller, aangezien je vrijwel elke game ermee kan spelen, ongeacht of deze controller support heeft ja of nee.
Gezien de prijzen waarvoor hij verkocht werd in de Winter sale zijn ze de voorraad aan het opmaken. Niet dat ik dat erg vind want samen met de Steam Link werkt het erg prettig, niet voor shooters uiteraard maar om op de bank een RPG oid te spelen is het ideaal.
Ik denk eigenlijk dat Valve helemaal niet zo geïnteresseerd is in hardware verkopen. Ze doen het wel, maar volgens mij puur gericht op het verrijken van hun ecosysteem. Ze maken steam er aantrekkelijker mee en daar komt het grote geld voor Valve vandaan. Dus dan is dit hartstikke logisch, ze zorgen er zo voor dat ook mensen die andere controllers gebruiken zoveel mogelijk met steam zullen doen en dan waarschijnlijk dus ook meer games in steam zullen kopen.

Edit: en ik zie dat ik praktisch herhaal wat henk717 al zei, zover had ik niet door gescrolld :+

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 7 januari 2017 00:52]

Het gaat valve niet om hun hardware, het gaat valve om het platform.
De steam controller is een zeer prettige controller en ik zou hem dan ook niet voor de anderen willen ruilen. Traditionele controllers ondersteunen is juist een slimme zet om console spelers over te halen op de PC te spelen. Omdat alle configuraties voor de controllers door de community ontwikkeld worden kunnen zij hun vertrouwde controller gebruiken op het nieuwe platform.

Valve is zich dus bewust dat diversiteit en tweakbaarheid hun platform alleen maar ten goede komt, mogelijk ten koste van de sales van de steam controller maar gezien zij toch geld ontvangen als jij hierdoor je games sneller op steam koopt winnen ze uiteindelijk in beide scenario's.
Ik heb zo'n vermoeden dat de steam controller meer iets is om de populariteit van de steam box te promoten en dat de populariteit daarvan op het moment niet zo hard loopt. Door betere ondersteuning van andere PC controllers kunnen ze waarschijnlijk een stuk meer omzetwinst boeken. Daarmee kan je potentieel heel wat extra games verkopen aan de gamers die nu met TV/PC/Controller spelen.
Ik hoop dat ze ook nog ondersteuning voor oudere "non x-input" controllers toe gaan voegen
Welke andere 'non x-input' controllers? voor zover ik weet zijn alle controllers die een directX driver hebben gewoon een x-input controller..
Je hebt naast XInput ook nog DirectInput ;) Deze controllers werken vaak slecht of helemaal niet in XInput games. Maar ik zie nu dat de Steam beta hier idd ook ondersteuning voor biedt.
Betekent "non x-input" niet gewoon iedere andere standaard? Het lijkt mij dat ze specifiek dit ondersteunen omdat het zoveel gebruikt word. Ik denk niet dat het even het een (x-input) en het ander (non x-input) is, maar x-input en dan tientallen andere standaarden.
Ik snap het artikel eigenlijk niet zo. Ik gebruik al lang mijn XBOX ONE controller op mijn Windows 10 PC. In Steam werkt de controller ook. Waarom is deze update dan? Was dit dan toevallig omdat het compatible games waren met de xbox controller en niet echt steam controller games zijn?
Via deze update kun je ook keyboard+muis emuleren in games die geen XInput ondersteunen. Je kan dan bijvoorbeeld Mass Effect 1+2 spelen (hebben geen gamepad support) met een Xbox controller zonder dat je daar gare Chinese programmaatjes zoals Joy2Key voor nodig hebt.
ozo... ik snap het nu.
Yes.
Deze update laat de xbox controller toe in alle steam games.
Dan heb je de mazzel dat dat dan net allemaal games zijn die je hebt, die een controller van zichzelf al ondersteunen. Vanaf deze bèta kun je bij alle games een controller gebruiken zolang ze maar gebruik maken van Ximput.
ah ok... nu snap ik hem!
Werkt het net als pinnacle game profiler?
Dat werkt redelijk vlekkeloos 98% van de games reageert er goed op.
Zag het voorbij komen in het update log, goed om te zien, denk dat we die PS3 controller ondersteuning ook nog wel gaan krijgen nu Sony's concurrent ook de oude controller toestaat.
Daar had ik al controller companion voor, betaald :')
Nu dus ingebakken? Ach prima, wel lullig voor de lui van controller companion.
Mooi! Ik heb voor kerst een Xbox One controller gekregen en via bluetooth aan mijn pc gehangen, echt heerlijk in GTA V voor het besturen van voertuigen. Schieten gaat wel met muis en toetsenbord. Top dat dit straks in meer games mogelijk is!
Een aanrader is ook om de headset erbij te kopen. Ik gebruik deze i.c.m teamspeak bij sportgames zoals bijvoorbeeld FIFA.
Ik heb een Logitech G930-headset, doet het perfect dus ik zie geen reden om een andere te kopen ;).
je vergeet wel 1 ding erbij te zeggen; bij jou kotm al het geluid uit je headset..
met een xbox controller waar je een headset op plugt, wordt er een extra geluidskaart toegevoegd, en kun je gewoon via je speakers blijven spelen en ondertussen via de headset de voice horen... daarom is dit ook veel handiger vind ik, bovendien voel je amper dat zo'n lichte headset op je kop zit...
nadeel is wel dat niet alle software dit goed begrijpt, zo werkt het bv perfect met Teamspeak, maar niet met de nieuwere progsels (zoals die ene die ook een social media is, kan ff niet op z'n naam komen); maar als je daar je headset voor voice kiest, krijg je gelijk al het geluid door je headset en da's dus niet wenselijk (want je eindigt dan met mono geluid aan betrekkelijk lage kwaliteit)
Een Logitech G930 is ook een eigen geluidskaart, dus ik kan nu ook zelf bepalen welke bron ik hoor via mijn headset ;).
met dat verschil dat de xbox headset 1 oor bedenkt en het niet afschermt, waardoor je ook nog perfect andere dingen kan horen... de g930 is voor zover ik weet een gewone headset met cones die over je oren gaan waardoor je veel minder omgevingsgeluid te horen krijgt ('t zou me zels ni verwonderen als er active noise cancelling opzit, waardoor het helemaal onhandig wordt om die enkel voor voice te gebruiken en de andere geluiden via je speakerset te moeten horen; vijandelijke voetstappen enzo kunnen dan wel eens worden gemist)
De xbox one s controller heeft een 3mm plug waar je oordoppen met microfoon in kunt stoppen.
De controller van de xbox one S heeft een Bluetooth verbinding voor het verbinden met Windows PC's ;)
Ja, wel geteld met 1 controller tegelijk. Als je meerdere van die controllers hebt zullen ze toch echt via de oude vertrouwde dongle moeten.

Gelukkig is dat een Windows limiet, en geen controller limiet. Waarschijnlijk zal Linux er meerdere tegelijkertijd ondersteunen als de support voor de controller af is (of is dit er al, weet iemand dit?).
Het was toch juist een limiet van de Bluetooth verbinding(oftewel toch hardware)? Maar in de tijd dat zelfs console splitscreeners/couch Co-op games dun gezaaid zijn vind ik dat niet echt een probleem.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 6 januari 2017 22:00]

Ja, mijn Xbox 360-controller werkt al tijden probleemloos met ieder spel (ook via Steam), onder Linux (Gentoo).

Het verbaast me dan ook om nu ineens te lezen dat dat blijkbaar onder Windows nog helemaal niet gangbaar is...?

[wijziging]
Oh, ik las je reactie niet helemaal goed. Jij doelt specifiek op meerdere tegelijk. Dat heb ik niet getest, maar zou normaalgesproken ook zeker geen probleem mogen zijn onder Linux, aangezien die ondersteuning al op een laag niveau (in de kernel) is ingebouwd.

[Reactie gewijzigd door NoBody op 7 januari 2017 00:27]

Nee ik heb het specifiek over de Bluetooth controller van de Xbox One S, niet de normale met de dongels.
Sinds XBOX One S ondersteunen deze controllers ook bluetooth.... Wel maximaal 1 controller maar werkt dus wel.

Zie Microsoft video : http://support.xbox.com/e...uetooth-issues-windows-10
Je kan nu ook (net als met een Steam controller) Windows besturen met een 360 controller, kon dat al of is dat ook onderdeel van deze update?
hoe dan ? ik kan met mijn xbox one controller echt alleen gamen ? weet iemand hier meer over?
Steam opstarten, Big Picture Mode, Settings, Base Configurations, Desktop Configuration.
Daar kun je de config die actief is op je desktop aanpassen (Standaard staan er wat
onhandige knoppen ingesteld) Steam moet wel op de achtergrond blijven draaien anders werkt het niet meer.

[Reactie gewijzigd door Meelobee op 8 januari 2017 19:17]

het gaat hier om klanten binnen halen...

neem nou als voorbeeld ik speel al jaren op een xbox.
de playstation controller ligt mij niet lekker en heb daarom ook geen playstation gekocht (terwijl al mijn vrienden 1 hebben)

als ik voor de playstation een xbox controller had kunnen gebruiken dan had ik die gekocht.
verder komt hier bij dat de AAA games van de consoles 9/10x ook op de pc beschikbaar zijn.
waarom zou je dan niet wat extra in je pc investeren ipv in een console?

je kan nu immers de controllers gebruiken en grafisch ziet het er allemaal beter uit.
hier komt bij dat je met een steamlink dus in feite ook gewoon een console hebt.

ik denk dat ze daarom deze extra's toevoegen zodat ze nog een klein beetje van de console markt mee kunnen snoepen (als mensen beide systemen hebben kunnen ze nu profiteren van op de pc aangeschafte games)
ik gebruik gewoon een 5m hdmi kabel om op de tv te spelen... werkt perfect

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch Google Pixel XL 2 LG W7 Samsung Galaxy S8 Google Pixel 2 Sony Bravia A1 OLED Microsoft Xbox One X Apple iPhone 8

© 1998 - 2017 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Hardware.Info de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True

*