Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Respawn gaat detecteren of consolegamer Apex Legends met muis en keyboard speelt

Respawn Entertainment, de ontwikkelaar van Apex Legends, is bezig met het testen van verschillende methodes om te detecteren of spelers een muis en toetsenbord gebruiken om het spel op hun PlayStation 4 of Xbox One te spelen.

De ontwikkelaar zegt in een bericht op Reddit deze praktijk van het inwisselen van de reguliere controller voor muis en toetsenbord niet goed te keuren. Respawn test naar eigen zeggen verschillende manieren om te kunnen detecteren wanneer dit gebeurt, maar het bedrijf geeft nog geen nadere informatie. De communitymanager van Respawn meldt dat in de nabije toekomst meer wordt verteld, onder andere over de voortgang bij de detectiecapaciteit en wat er gaat gebeuren met spelers die doorgaan met het gebruik van muis en toetsenbord.

In het bericht licht Respawn niet toe welke bezwaren het heeft tegen deze praktijk, maar dat heeft waarschijnlijk te maken met het feit dat spelers met muis en toetsenbord in principe een competitief voordeel kunnen behalen ten opzichte van degenen die de reguliere controller gebruiken. Verschillende spelers wijzen onder het Reddit-bericht het standpunt van Respawn overigens af. Zij wijzen erop dat spelers met controllers niet per definitie een nadeel hebben wat de precisie bij het richten betreft.

Vanuit de hardwaremakers, Sony en Microsoft, lijkt het ondersteunen van muis en toetsenbord langzaamaan steeds meer de norm te worden. Zo heeft Sony een officiële licentie gegeven voor de Hori Tactical Assault Commander Pro; in feite is dat een speciaal voor de PlayStation 4 bedoelde combinatie van een klein toetsenbord en een muis.

Microsoft heeft sinds november vorig jaar ondersteuning voor toetsenbord en muis toegevoegd aan de Xbox One. Verschillende games bieden deze mogelijkheid, al moeten de makers daar wel zelf voor kiezen. Respawn heeft daar niet voor gekozen, maar spelers weten het toch te gebruiken.

Dat is onder meer mogelijk via een usb-adapter van XIM, waarmee de speler naar wens verschillende input-apparaten kan gebruiken. Dit is een uitkomst voor mensen met bijvoorbeeld een lichamelijke beperking, maar in games als Apex Legends, Overwatch en Fortnite wordt er ook gebruik van gemaakt door spelers zonder een dergelijke beperking. Omdat de console denkt dat de gebruikte muis en het toetsenbord een gamepad zijn, kan er soms ook gebruik worden gemaakt van assistentie bij het richten, wat deze spelers een aanzienlijk voordeel geeft.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

22-07-2019 • 11:59

181 Linkedin Google+

Reacties (181)

Wijzig sortering
Als men met muis en toetsenbord gaat spelen, wat is dan nog het voordeel van een console? Dan kan je toch beter de overstap maken naar een PC. Wat in mijn opzicht een stuk prettiger speelt (ja, PC gamer hier). Hoewel ik ook toe moet geven af en toe een controller aan te sluiten op mijn PC om zo nu en dan een potje Rocket League te spelen, puur omdat dat handiger is met besturen 8)7 .
bron, artikel, laatste alinea:
Omdat de console denkt dat de gebruikte muis en het toetsenbord een gamepad zijn, kan er soms ook gebruik worden gemaakt van assistentie bij het richten, wat deze spelers een aanzienlijk voordeel geeft.
Deze personen doen het vooral voor de Aim-Assist. Aim-Assist is een functie in veel spellen bedoeld exclusief voor Controller-gebruikers, niet om het richten zoals de naam doet denken, maar om het tracken. • weet je wat, ik noem het gewoon tracking-assist. Ik snap ook niet waarom het aim assist heet, de crosshair vliegt niet naar een target toe, het trackt pas zodra je crosshair een target raakt...

Ikzelf speelde een maand ofzo Fortnite op de PC maar je kon duidelijk zien dat de console spelers daar een gigantisch voordeel hebben met Aim-Assist.

De tracking-assist* daar is 100% flawless en is daarom super oneerlijk tegenover muis/keyboard.
Iemand met een controller kún je niet tegen manoeuvreren of bunnyhoppen op de hoop dat ie gaat missen, want het trackt je toch wel. Je kunt beter stilstaan, knielen en hipshot om nog een kansje te hebben en dat maakt het vechten tegen een andere bediening zo oneerlijk.

De console-gebruikers beweren bij hoog en laag dat ze in het nadeel zijn, zelfs met aim/track assist, maar een muis+toetsenbord kan niet flawless torso tracken tijdens bunnyhops van beide kanten.
Het enige waar console gebruikers last van kunnen hebben is als alleen je hoofd zichtbaar is en je krijgt het voor elkaar om pixel-precies op het hoofd te richten, dan vliegt de crosshair naar waar de torso zou zijn :P. Ja dat is jammer, dan maar weg met aim-assist en een muis pakken toch?
Elk voordeel heeft z'n nadeel zullen we dan maar zeggen. En, niet te vergeten, mensen treden graag in de slachtoffer rol. En zoals jij het uitlegt/mee hebt gemaakt heeft het allebei wel een stukje voordeel.

Ik denk dat de discussie een beetje verder gaat dan ik in eerste instantie bedoelde 8)7
Maar toch interessant hoe iedereen hier naar kijkt op zijn eigen manier. :)
Oef, je hebt wel veeeeel reacties gekregen ja. _/-\o_
Nou, niet alleen de bediening. Voordeel van een console is dat als je er een spel voor koopt, het gewoon werkt. Okee, de gigabytes aan patches laten we even buiten beschouwing :P

Je hoeft niet eerst aan de gang met allemaal drivers en de instellingen zijn beperkt. Hooguit wat opties voor de OneX en PS4Pro.

Ook geen gehuil over verschillende launchers. Je start de console op en alles is meteen te zien.

En er zijn genoeg console gamers, zoals ik, die hun console hebben aangesloten op een monitor en achter hun bureau zitten.

Ontopic: interessant, want hoe gaan ze dat doen? Voor zover ik weet wordt het al min of meer ondersteund of hebben de devices een soort ingebouwde emulatie waardoor het niet bekend is waar er mee gespeeld wordt. Ik heb zelf een Strikepack, daar kan je ook macro's mee maken. Dat werkt ook gewoon online trouwens. Ik gebruik het eigenlijk alleen voor de paddles, die macro's vergeet ik namelijk altijd :')

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 22 juli 2019 12:16]

Games werken op m'n pc ook direct hoor. Het voordeel van een console is dat je je geen zorgen hoeft te maken of het spel een beetje ok draait. Het draait namelijk altijd op een speelbaar niveau.
Helaas is dat ook niet altijd het geval hoor (zeer zeker deze generatie), genoeg games die ondermaats presteren en met pijn en moeite 30fps weten te halen.
Is niet de console's schuld, maar van slordige devs.

Consoles was juist altijd geen bullshit, game gekocht, cd/cardridge in console en gaan maar, en die games draaide ook echt goed. Tegenwoordig moeten die games eerst installeren, en daarna een paar gb aan patches binnensleuren, om vervolgens alsnog maar matigjes te draaien. Gebeurd jammer genoeg, imo, toch iets te veel.

Maar goed, in dat geval heb je dan ook weinig keus (behalve wellicht een ps4pro ofzo). Bij een PC is het na een paar jaartjes toch wat meer afvragen "ik hoop dat mn pc dat trekt". Dat heb je niet bij een console, nee. Als het ruk draait, dan draait het ruk, kan je niks aan doen :+
Daarom zeg ik "speelbaar" niveau, ik ben van mening dat 95% van de console games praktisch onspeelbaar is ;).
Ik zou niet direct de schuld bij devs leggen, die werken ook tegen strakke deadlines opgelegd door publishers of wie dan ook - ik als dev zou maar al te graag de beste code opleveren maar dat is bijna niet mogelijk. Budget en tijd is vaak de hoofdreden van bugs en performance issues, niet iets waar de meeste devs invloed op hebben.
Vind ik een onzin excuus. Die devs hebben zich op laten kopen of gaan in zee met die publishers, dus ze delen die blaam gewoon samen.
Maar als een game letterlijk ruk draait bij release (zeer zeker op consoles!), dan is daar gewoon geen excuus voor. Dat is gewoonweg slecht, of ze nou onder druk stonden of niet, interesseert mij als consument dan niet echt.
Ik zal mij nog wel een 2e keer bedenken om ooit nog eens een product van die dev of publisher te kopen.
Zoals Koeitje ook zegt, games werken bij de PC ook direct. Ik hou juist van de vele instellingen zodat je alles lekker kan tweaken.
Mijn punt was meer dat ik een console zie als iets voor controllers bij bepaalde games, zie race en voetbalgames. En dat een console, in mijn ogen, hier zijn functie verliest.
Ik sluit m'n controllers op mijn pc aan zodat ik games die een controller voordeel hebben kan spelen op mijn pc. Maar ik ben het wel met je eens, als je kb/muis gaat gebruiken heb je toch een bureautje of redelijke tafel nodig om goed te spelen. Met een keyboard op schoot en muis op de bankleuning is het toch sub-optimaal. Als je dan toch kb/mouse gaat spelen doe het dan op de pc.
Ik heb al in geen jaren meer meegemaakt dat een pc game niet meteen werkte, beetje blijven plakken in de jaren 90 (mooie tijd voor games was dat overigens)?
Helemaal niet werken gebeurt inderdaad niet veel (hoewel ik toch nog wel af en toe issues gehad heb met games die meteen crashen), maar het kan zich ook op andere manieren uiten. Zo had ik recent met mijn nieuwe Razer keyboard nog het probleem dat de knoppen tijdens games af en toe bleven hangen (niet fysiek maar de pc denkt dat ze nog ingedrukt zijn terwijl dat niet zo is). Heeft me toch aardig wat troubleshooten gekost weer om op te lossen.
En ik heb dat er ook voor over hoor, maar er is zeker wat te zeggen voor de eenvoud van een console.
Met je ... Razer... keyboard.

Tja... Elke andere ramplank werkt gewoon. Had je Synapse niet geinstalleerd? 8)7

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2019 10:23]

Tja als je het ding een ramplank noemt dan gebruik jij zeker een trust van 3 euro of zo? 'elke andere ramplank' kan overigens prima last van ghosting krijgen.

En nee, lijkt niks met de software te maken gehad te hebben maar is opgelost nu ik hem in een usb 3.1 gen2 poort heb zitten ipv gen1 (dus ik denk een conflict met de controller, of misschien met een ander apparaat op die controller).

Mocht je juist een keyboard snob zijn, ik weet het, de echte mech fan haalt zijn neus op voor Razer, Logitech of Corsair, maar ik wou graag een volume wiel op mijn keyboard en al die zogenaamd betere merken hebben altijd alleen de standaard knoppen.
Wat even snel op het shopping forum voorbij kwam is dat de AMD 5700 GPU totaal niet lekker werkt met Apex. Dus nee het draait niet altijd direct super out of de box. Soms moet er nog wel eens her en der een update wprden uitgevoerd.

Bij Console ook. Alleen krijg je dan wel een melding dat je eerst moet updaten.
Toch regelmatig in het nieuws geweest dat een aantal games icm een specifiek merk videokaart bijvoorbeeld, niet voor uit te branden is, of crashed of andere gare problemen.
Sure, slecht gemaakte game dan.
Maar bij console hoef je letterlijk nooit bij een hardware configuratie stil te staan.
Heb Crypt of the Necrodancer moeten refunden omdat het spel crashte wanneer je de resolutie veranderde (en de default resolutie op een 4K-scherm de grootte van een postkaartje aannam).
Voordeel van een console is dat als je er een spel voor koopt, het gewoon werkt.
Dit is inmiddels echt wel een achterhaald argument hoor. Zowel in het feit dat de PC games op redelijk doorsnee configuraties gewoon starten en dat console games helemaal niet zo gegarandeerd bugvrij werken. Zeker niet sinds ze gewoon after the fact kunnen patchen door de internet vereiste van moderne consoles wordt er ook op de console geregeld schaamteloos een belabberde kwaliteit geleverd. Bij elke game die je nu koopt heeft wel een launch patch.

Ik heb een been in beide ecosystemen en wat ik waarop speel hangt vooral van de titel af. Story driven games vind mijn wederhelft doorgaans leuk om bij mee te kijken dus die koop ik regelmatig op de PS4 welke in de woonkamer staat, Games die meer om de gameplay gaan en waarbij meekijken helemaal niet zo leuk is, en dan met name de wat meer hardcore getinte shooters, koop ik op de PC die in een hoekje weggemoffeld is.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 22 juli 2019 13:19]

''Voordeel van een console is dat als je er een spel voor koopt, het gewoon werkt.''

Vreemd, op mijn pc doen alles games het ook gewoon, hoe kan dit een voordeel van een console wezen? op mijn pc werken de games nog een stuk beter ook zelfs.
Dat "gewoon" werken vind ik toch wat overroepen. Er zijn genoeg games die absoluut geen stabiele framerate kunnen houden. Je kan schommelingen tussen de 20-30fps op de originele XB1 of PS4 "gewoon werken" noemen, maar dat noem ik persoonlijk zware mankementen. voor betere performance moet je tegenwoordig bij de XB1X en PS4Pro zitten. Dus toch nog knoeien met nieuwe hardware.

En games die brak zijn, blijven gewoon brak overal. Fallout 76 nog recent die PS4's deed crashen. Sure, dat is de uitzondering... Maar ik kan me echt niet herinneren wanneer ik voor het laatst echt problemen heb gehad met het launchen van een nieuwe game. Hoogstens was issues met games die minstens 10-15 jaar oud zijn ondertussen.

Niet dat console gaming slecht is. Ik heb zelf ook een PS4 Pro. Maar de redenen om je platform te kiezen zijn al een tijdje niet meer technisch. Als je digitale games koopt via Steam of via PSN, is de ervaring is bijna identiek. Draai Steam in Big Picture Mode aan een TV en je zal echt zelden iets moeten doen dat je niet op een console moet doen.

De echte redenen in mijn opinie zijn exclusives, context, en community. Exclusives zijn duidelijk lijkt me. Met context bedoel ik: wil je spelen op een TV of liever achter een bureau? Voor TV kies je rapper voor een console want dat is gewoon handiger. Ik zou graag split-screen gaming erbij zetten als voordeel bij consoles, maar dat valt heel dik tegen deze generatie. Ik zocht onlangs nog wat couch co-op games om te spelen met mijn zusje op Xbox One... Vroeger waren er toch veel meer opties... Quasi alle opties zijn ook op PC, en zelfs vaak een stuk vroeger via Early Access. Dan nog community: dat is volgens mij de grootste. Waar gamen je vrienden op? Bij mijn vriendengroep is dat nu eenmaal PC. Al die technische argumenten maken allemaal niet uit als je niet samen kan spelen met je vrienden.

Ik vind het wel heel interessant hoe de input barrières aan het verdwijnen zijn. Dankzij Steam Input draaien alle controllers nu gewoon perfect op PC zonder problemen. Ik heb een aantal jaar geleden nog zitten knoeien met PS3 controllers op Windows... Dat was het toch niet hoor. En de komst van muis/keyboard naar console was ook al een hele tijd mogelijk, maar is nu pas echt makkelijk. Het is zelfs op telefoons makkelijk aan de praat te krijgen nu. De verschillen tussen de platformen zijn aan het verdwijnen. Het enige was nog echt mist is universele cross-play, waardoor het community aspect ook zou wegvallen. Tussen PC en Xbox is het een kwestie van tijd. We zullen nog zien hoe Sony en Nintendo reageren?

[Reactie gewijzigd door Niosus op 22 juli 2019 14:01]

Ik zie niet zo goed hoe dit voordelen van de console zijn. De PC heeft dit allemaal ook gewoon. Wat is je laatste PC ervaring, Windows XP ofzo?

- Updates. Een console heeft net zo goed game patches en OS updates(firmware) dus 0,0 verschil met een Windows PC. Ook installatie is niet sneller op een console dan op een PC met een beetje CPU en een SSD, integendeel zelfs.

- Launchers... tja. Je klikt op twee icoontjes in plaats van één icoon. Als dat een selling point is ben je erg diep gezonken denk ik. Verder heeft de PC legio applicaties om je leven wat dat betreft simpeler te maken. Zaken als Playnite maar ook in-home streaming en de keuzevrijheid om de toegang net zo te regelen als jij dat prettig vindt. En de 'standaard' manier doet al niet onder voor een console. Bureaublad of zwaar beperkt menu, het blijven iconen.

- Instellingen. Ze zijn er maar je hoeft er niks mee. Een applicatie als GFExperience doet alles automagisch en ook games defaulten automatisch al naar een setting die je doorgaans op jouw hardware lekker kan draaien. Non issue dus, en precies tegenovergesteld juist een PC voordeel. Je móet er niks mee, maar het kán wel.

- Het gewoon werkt... er zijn al legio consoles games onspeelbaar geweest op release dag of hadden een day 1 patch nodig van vele GBs. Dus dat valt hard mee. En als het 'gewoon' werkt, dan heb je in een flink aantal games last van microstutter, frame drops tot onder de 30 fps, enzovoort. Om niet te zeggen dat het eigenlijk gewoon om te janken is in sommige gevallen. En weet je wat nou zo grappig is, dat PS3 schijfje werkt niet 'gewoon' in je PS4. Maar ik kan dmv emulatie wel zo'n beetje alles wat Sony uitbracht spelen op de PC, bijvoorbeeld de complete PS2 library, en de PS3 is erg dichtbij. Wat nou backwards compatible, gewoon altijd compatible. En voor current gen is 95% van alle games beschikbaar/geport dus dat maakt sowieso geen verschil.

Dus ja, voordelen. Het zal wel een race to the bottom achtig voordeel zijn dan, want ik zie het echt niet. Maar ieder zijn ding, nietwaar... *start zwaar gemodde versie van game naar keuze op @ 120fps* :z

Oh, en tik je ook nog even je maandbedrag voor online af, als je toch bezig bent met die 'voordelen'? ;)

[Reactie gewijzigd door Vayra op 23 juli 2019 10:17]

Ja echt moeilijk hoor een driver installeren of iets dergelijks om een pc spel aan de praat te krijgen. Is misschien 5 seconden werk

En btw zelf moet 'k maar men drivers updaten 2 keer op een jaar ofzo, en dat is ook het enigste dat 'k moet doen. En hier en daar eens een patch downloaden

Pc heeft tenminste de keuze tussen hoge fps en allerlei settings,

En allerlei launchers, die zijn nog geen 2mb groot ofzo. Dat is meer een drama voor mensen die trophy's verzamelen. Pc heeft ook een open markt voor games die de prijs aanzienlijk goedkoper maken voor digitale games. Ze smijten de games naar je kop op dat platform

En voor exclusives vind 'k persoonlijk dat je ook geen console moet kopen, die games kan je ver uit spelen in een weekje tijd. Terwijl je op pc massa games hebt die je voor jaren kan bezig houden, of in ieder geval toch langer dan een weekje. Nu goed dat is persoonlijke smaak

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 24 juli 2019 17:38]

Voordeel van een console is de prijs, en het gemak.
Het is misschien mogelijk om een PC te maken met soortgelijke specs als die van een console - maar lang niet iedereen kan dat.
Daarnaast vind ik dat toetsenbord en muis op de console gewoon moet kunnen. Ik snap dat ze dat niet in MP willen - maar voor SP zou dat geen probleem mogen zijn.
Sommige spellen spelen beter met KB+M, en andere zijn makkelijker met een controller.
Waarom de spelers niet gewoon de keuze geven?
Er is voor ieder wat wils, ik zeg verder ook niet dat ik de spelers geen keuze wil geven. Ik vroeg mij enkel af waarom mensen er voor kiezen om een console te blijven spelen als ze liever met tobo+muis willen spelen.

Een vraag aan de mensen die het willen lezen :)
Ik vraag het me eerder andersom af. Waarom zou je €1000 uitgeven aan een game-PC als je voor €200 een console kunt kopen waarmee je hetzelfde kunt? Dan bespaar je jezelf ook nog allemaal DRM-malware op je PC ook.
Enige reden die ik kan bedenken is piraterij (is op de PC triviaal en console niet), maar als je zoveel geld kunt besparen op hardware kun je daar weer een heleboel games van kopen.

Ik heb nog steeds een Core 2 Duo als hoofdcomputer. En waarom ook niet? Het ding is snel genoeg voor wat ik nog met PC’s doe. Sinds ik een PS3 en daarna een PS4 heb, heb ik nooit meer de behoefte gehad om dure videokaarten te kopen voor dezelfde prijs als een complete console.
PC heeft ook grote keuze aan exclusives zoals MMO's, maar gelukkig komen er meer MMO's voor consoles.

Heb ook vaak de switch gedaan van PC>console, maar dan mis ik weer de muis en keyboard voor COD of BF.
Anders wel kunnen genieten van COD Advanced Warfare op de Xbox One, ben gelukkig niet te slecht met controller. :D

Maar heel goed wat Respawn aan het doen is, het is gewoon niet eerlijk tegenover een speler met controller.
Ik geloof dat PUBG Mobile ook zo'n detectie systeem heeft die ziet of je een controller gebruikt en zet jou in een potje met mensen die dat ook gebruiken.
Ja, ieder z’n smaak denk ik. De consoles hebben ook veel exclusives, dus afhankelijk van je favoriete genre kan dat argument makkelijk in het voordeel van de consoles uit vallen. Zelf heb ik het na WoW wel weer gehad met mmog’s (veel te grote timesink) en vind de exclusives op de consoles leuker.
Veel succes met total war te spelen, en allerlei andere top games die je enkel op pc kan spelen. Dan begin 'k nog niet eens over sites als humble bundle en pc hun open markt voor digitale games

Verder vraag 'k me ook af wat al die pure console gamers hier doen op een site als tweakers, dit is geen belediging vraag 'k me echt af

Heb ook een console, maar daarnaast heb 'k ook een game pc. Vind het gewoon vreemd dat iemand die enkel gamed op een console zich aansluit op een site als tweakers. Die zelf aangeeft dat hij totaal geen interesse heeft in een game pc
Wat een onzin zeg. Iedereen die enigszins in tech geinteresseerd is moet meteen een game pc hebben? Ik ben begonnen op de pc maar vind m door de jaren heen steeds minder geschikt geworden om op te gamen. Vooral nu je gewoon k&m op console hebt, heeft de veel te dure “game pc” nog veel minder bestaansrecht gekregen.

Weet je wat ik niet voor tweakers vind? Een OS voor suffe kantoor PC’s als Windows. En dat is nou juist weer het standaard OS wat gamers draaien door het grootst beschikbare aanbod. Op dezelfde voet als jouw opmerkingen zou ik dus kunnen stellen dat iemand die op kantoorsoftware games speelt niet op deze site thuishoort. Maar dat ga ik niet doen, want iedereen mag lekker zelf beslissen waar ie warm van wordt. In jouw geval blijkbaar Windows game PC’s, in mijn geval Linux en consoles. Laat iedereen lekker in z’n waarde graag.
Veel te duur ? Een game pc heeft je net de vrijheid om zelf alles te beslissen, en die games die ze naar je kop gooien maakt de meerprijs zeker wel goed. Je maakt het zo duur dat je zelf wilt, en heb 'k ook nog eens een poging gewaagd met een muis op console. Echt eerlijk vind 'k dit niet, en het was gewoon een soepje met al die kabels op je bureau. En dan steeds dat geklungel met je settings.

Het is verre van ideaal, en veel games draaien ook niet goed met een muis. Op pc werken alle input devices naar behoren en heb je al dat geklungel niet.

VInd pc nog steeds de beste optie als je echt massa games wil spelen, op console zit je immers met een gesloten markt die de prijs echt de hoogte duwt. Dan hoor 'k je al afkomen met je 2dehands argument. Maar laten we eerlijk zijn de prijzen dat ze daar soms vragen, dan kan je het zowel in de winkel kopen.

Wil gerust mensen in waarde laten, maar dan moeten ze ook niet afkomen met onzin dat een console het betere platform is om op te gamen. Dat heeft allemaal te maken met persoonlijke voorkeur en eisen dat men stelt.

Beiden hebben hun voordelen en nadelen, maar als je het mij vraagt zijn de nadelen op pc echt wel nihil. Maar dat is weer iets dat is gebaseerd op een persoonlijke mening, iedereen heeft daar zijn gedacht over :p

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 29 juli 2019 20:15]

Voor mij persoonlijk was het noodgedwongen. Ik wilde Apex Legends op de PC spelen (had het al geinstalleerd en alles), maar doordat de oudere AMD's een bepaalde codec niet runnen, ondanks dat mijn pc meer dan genoeg power heeft, kan ik hem daar niet draaien.

Ik ben altijd shooters op PC gespeeld, maar als iemand die niet veel tijd meer heeft om te gamen is het mij niet waard mijn hele pc te upgraden voor 1 (gratis) spel. Daarom maar gekozen hem op de PS4 te spelen (met controller, dat wel). Het was een paar weken wennen, en kan er inmiddels goed mee uit de voeten, maar ben bij lange na niet zo goed als ik met tobo+muis zou zijn.
Dat is inderdaad wel erg ruk. Maar je bent dan wel een van de "eerlijke"(zoals ik nu begrepen heb van iedereen) die het in ieder geval probeert met zijn controller in plaats van zijn tobo+muis aansluit
Laat ze inderdaad maar lekker gebruik maken van toetsenbord en muis, zelfs in multiplayer. Krijgen ze misschien meer interesse in pc's ;)
Het voordeel of nadeel (hoe je het ook wilt noemen) bij een console is toch niet afhankelijk van een wel of niet gebruiken van een controller?
Dat zie ik zeker anders, ik heb mijn console juist voor racegames en bijvoorbeeld een fifa, omdat dat fijner speelt met controller. Al het andere speel ik liever op mijn PC, met tobo+muis.
Ik veroordeel het ook zeker niet, maar het was meer een mening die ik hierover heb.

Daarbij moet ik ook toegeven dat ik zo nu en dan een controller aansluit op mijn PC om een game te spelen, dus dat het wellicht een klein beetje hypocriet is.
Ik heb een aantal single player first person shooters (de Bioshocks bijv) met controller op PC gespeeld. Speelt echt hetzelfde als op console. Dat geldt evengoed voor Fifa of je racegames.

Heb ook tijdje kb/m gebruikt op ps4 (vond het niks), maar beiden speel ik vanachter mijn buro (ps4 zit op monitor).

Dus ik sluit mij aan bij @Scrtz
Het voordeel of nadeel bij een console is toch niet afhankelijk van een wel of niet gebruiken van een controller?
Ik vind wat dat betreft het verschil tussen PS4 en PC even groot als tussen PS4 en Xbox, en dat is puur game-aanbod (exclusives enzo). Manier van input heeft daar dus (imo natuurlijk) niks mee te maken.
Daarom heb ik een ps4 naast mn pc staan, omdat hij bepaalde games heeft die de pc niet heeft (en vice versa), en dat is werkelijk de enige criteria voor mij (daarom ook geen xbox, vind ps4 exclusives interessanter, echt geen andere reden dan dat).
Ik heb een aantal single player first person shooters (de Bioshocks bijv) met controller op PC gespeeld. Speelt echt hetzelfde als op console. Dat geldt evengoed voor Fifa of je racegames.
Maar dat is weer een andere discussie, mijns inziens. Ik zeg ook niet dat het anders speelt op console dan op PC, met een controller. Echter als je gaat kijken naar het ogenschijnlijke voordeel van een tobo+muis op een console, dan is er wel degelijk een verschil. Misschien niet in gameplay maar wel in concurrentie en competitiveness.
Ik vind wat dat betreft het verschil tussen PS4 en PC even groot als tussen PS4 en Xbox, en dat is puur game-aanbod (exclusives enzo). Manier van input heeft daar dus (imo natuurlijk) niks mee te maken.
Daarom heb ik een ps4 naast mn pc staan, omdat hij bepaalde games heeft die de pc niet heeft (en vice versa), en dat is werkelijk de enige criteria voor mij (daarom ook geen xbox, vind ps4 exclusives interessanter, echt geen andere reden dan dat).
Ik snap de link hiervan niet helemaal. Het gaat niet om het game aanbod, maar om het voor-/nadeel van een console met betrekking tot het spelen met een controller. Waar ik van mening ben dat dat zeker een rol speelt. Ook omdat er vaak geen cross platform is bij veel spellen. Daarom zou ik liever spellen als fifa/racegames spelen op console met controller en zou ik liever shooters met muis+tobo op mijn pc spelen. Dus niet met tobo+muis op een console, waar ik dus het nut niet van zie als je een PC kan hebben die veel meer te customizen/tweaken is. Zeker qua gameinstellingen en caps e.d.
Zou niet weten wat er hypocriet is om een controller te gebruiken op pc, pc heeft je allemaal die keuze. Dus waarom er geen gebruik van maken

Pc draait allemaal om verschillende keuzes, vroeger als kind speelde 'k zelf fifa worldcup met zo'n joystick. Het zijn van die pc diehards die zweren dat iedere game met een toetsenbord en muis gespeeld moet worden, maar eerlijk je hebt massa games die gewoon beter aanvoelen met een controller. Zelfde heb je dan weer met een muis en toetsenbord
Het hypocriete gaat ook niet om de controller gebruiken op PC, maar om dat ik zeg waarom op console tobo+muis gebruiken terwijl ik het op PC ook doe.
Op pc is dat toch aanvaard, op console vind 'k het niet echt eerlijk om met muis en toetsenbord te spelen. Maar dat is echt zo'n discussie, 'k snap wel waarom veel mensen de voorkeur hebben voor muis en toetsenbord te gebruiken

Is een beetje hetzelfde verhaal met die sturen, dat speelt ook veel leuker in race games. Zelfde heb je met muis en toetsenbord voor shooters.

De ideale oplossing is om gewoon mensen te verdelen naargelang hun input dat ze gebruiken, vooral voor pvp shooter mp games
Als men met muis en toetsenbord gaat spelen, wat is dan nog het voordeel van een console?
Makkelijk kunnen winnen tegen andere die een controller gebruiken om hun ego te kunnen strelen.
Is een gewone controlleroptie. Als ik Apex op een console zou spelen, zou ik ook voor de input-optie gaan waar ik me prettiger bij zou voelen. Neemt niet weg dat het goed is dat ze daar nu een splitsing in gaan maken.
Wat is het voordeel van een console vraag je? Gebruiksgemak misschien? Niet iedereen wil een computer hebben die je om de zoveel jaar moet vervangen of upgraden. Een console koop je knal je aan je tv en je bent klaar om te gaan voor een 5 tot 10 jaar. Daarnaast is console gaming ook nog behoorlijk goedkoper.
Tja console is ook geen apparaat die 10 jaar meegaat, toch niet die apparaten die 'k gehad heb, en een gemiddelde game pc heeft toch ook dezelfde levensduurte als een console. Tenzij je echt te goedkoop gaat

Al zo'n apparaten hebben een cyclus van 4-6 jaar, ze werken nog maar om nieuwe games te spelen. Hebben beide toch nieuwe hardware nodig

Denk maar niet dat die ps 5 te koop ga staan voor 400 euro, denk dat er daar zich veel aan ga mispakken. Mocht hun dat lukken om weer zo'n budget prijs voor mekaar te krijgen, dan zeg 'k wel chapeau zunne _/-\o_

En of console daadwerkelijk altijd de goedkopere optie is betwijfel 'k toch ten zeerste, al die games op release zijn zo'n 20-30 euro duurder. Dat tikt ook aan als je massa games koopt. Hangt er natuurlijk vanaf of je games houdt of op 2dehands gooit

[Reactie gewijzigd door XhizorBE op 29 juli 2019 20:32]

Omdat een tweedehands console ten opzichte van een pc toch een stukje goedkoper is +het werkt in 1 keer zonder dat je grafische settings moet kennen etc.
Door te spelen met een toetsenboord en muis ben je in heel veel gevallen sneller. Je kan sneller reageren (het zelfde als op de computer) maar speelt tegen vijanden die met een reguliere controller spelen. Dit vinden ze veelal niet eerlijk bij zulk soort spellen.
Dat kan ik inderdaad begrijpen, maar dat was mijn punt niet zo. Ik snap dat mensen het als oneerlijk zien, ik vroeg mij meer af waarom mensen op een console met tobo+muis spelen.

Ieder heeft zijn voorkeur natuurlijk, ik zag als voordeel voor console juist dat mensen met controller spelen bij bepaalde spellen. En als je graag met tobo+muis wilt spelen zou ik zelf naar PC gaan.
Omdat die console over het algemeen nog steeds goedkoper is dan een PC? Omdat consoles minder ruimte in nemen dan een PC?
Je kan tegenwoordig ook PC's samenstellen die ook niet groter zijn dan een broodrooster. Het prijskaartje is inderdaad een flink stuk hoger (als je high-end wil) maar er zijn ook genoeg mogelijkheden tot een budget systeem die met bepaalde settings een game prima aan kan.

Het is maar net wat je er voor over hebt. Een tobo+muis hebben ze schijnbaar toch al, want die gebruiken ze immers. Een console is tegenwoordig ook al gauw €400-500.

Het mooie aan een PC is dat je klein kunt beginnen en naarmate je de behoefte hebt om een beter systeem te krijgen, je je PC per deel kan upgraden. In plaats van een compleet nieuw systeem aan te schaffen. Zo kun je de kosten goed verspreiden en sparen als je toe bent aan aan upgrade.
Xbox One X graphics heb je niet voor de prijs van die console. Als je over 3-4 jaar je PC wilt upgraden, ben je waarschijnlijk weer evenveel geld kwijt als dat je een console koopt. Dat kan de gedachte zijn van mensen.
Gemak. Die console plemp je onder de TV, stekker erin, LAN/WIFI erop, HDMI eraan en gaan. Geen gezeik met drivers die nog moeten worden bijgewerkt, patches worden op de achtergrond geregeld (wat lang niet alle PC-platforms doen) en je weet zeker dat games die je koopt, ook gewoon werken.

En ja, een PC kun je per onderdeel upgraden. Maar de onderdelen die er toe doen zijn dan wel gelijk even duur als die console (kijk eens wat een deftige videokaart kost), en je hebt altijd het feit dat als je je CPU wilt vervangen (wat voor de meeste mensen al een brug te ver is), je ook je moederbord en meestal je RAM mag meenemen. Plus je kunt je OS opnieuw installeren, dan al je programma's en games weer installeren. Allemaal te doen, maar de meeste mensen zitten niet op dat gezeik te wachten. Die kopen dan over vijf jaar gewoon de volgende console. Oude bak eruit, nieuwe erin en klaar.
Mijn ervaring met consoles is toch anders, toch ook massa gezeik meegemaakt op console. 3 maanden men headset niet kunnen gebruiken door een bug in één van hun updates.

Games niet kunnen spelen omdat de psn server plat lag

Party chat die gewoon niet werkt zoals het zou moeten,

Standard open mic met alle gevolgen van dien, en geen gemakkelijke optie om te muten

Btw als je al last hebt met patches en drivers op pc, dan vraag 'k me af of wat je eigenlijk wel kan ? Al die zaken gaan automatisch. Zelf heb 'k nog maar 2 keer men driver geupdate in 3 jaar tijd.

Een moederbord vervangen en een processor hoeft ook geen 600 euro te kosten, dit is iets dat misschien moet gebeuren om de 4-5 jaar. En dan nog heb je massa opties in prijs, zelfde met videokaarten.

En games op een console moeten nu ook geinstalleerd worden, nee 'k snap al de nadelen die jij opnoemt echt niet
Maar ze zijn dan beter dan vele andere en dat streelt hun ego. |:(

[Reactie gewijzigd door Tiniduske op 22 juli 2019 12:58]

NIks te maken met ego strelen, veel mensen vinden het gewoon leuker om met toetsenbord en muis te spelen. Maar hebben niet de motivatie om de meerprijs te betalen voor een gaming pc

Wees boos op sony dat ze hier nog steeds geen werk van gemaakt hebben, en dat ze zo'n slecht beleid ervoor hebben
Console exclusives zijn helaas toch nog altijd een ding. Voor mij een reden dat ik naast PC een PS4 en Switch heb. Gamen zonder reguliere controller op PS4 doe ik dan ook nog wel eens, gewoon omdat ik dit prettiger vind. Heeft overigens weinig te maken met ego streling zoals sommige in de tweaker comments willen doen blijken, in mijn geval speel is geen eens multiplayer op de PS4. Heeft er gewoon mee te maken dat controllers vrij beroerd in de hand liggen om mee te gamen als je het mij vraagt voor actie games, shooters, etc.

Overigens geloof ik er weinig van dat mijn spelen met toetsenbord en muis mij een voordeel zou geven tegenover controller spelers. Sommige spelers hebben gewoon altijd wat te huilen omdat ze er niets van bakken in combinatie met niet tegen hun verlies kunnen. Als ik zie hoe sommige betere spelers met controller presteren doet dat echt niet af aan betere spelers met toetsenbord en muis.

Op PC multiplayer gaming is zo altijd de helft van de spelers een hacker, cheater of wat dan ook als je het gros van de slechtere spelers mag geloven.
Zelf vind 'k al die kabels en geklungel met settings één groot drama, snap zeker je punt rond die controller. HIer krijg 'k zelf kramp om met die ps4 controller te spelen

Moet wel zeggen massa mensen aan men vaders kant met reuma en artrose, dus die kramp kan te maken hebben daarmee :P
Games zijn er voor het vermaak. Of iets in een game dus wel of niet geschikt is, zal zich vooral uiten door de mate waarin men zich ermee kan vermaken.

Getuige dat FPS-games op de console (met controller) inmiddels een enorm marktaandeel hebben (misschien zelfs wel meer dan op de PC met muis en toetsenbord) lijkt me dat dit er prima voor geschikt is.
Nee lekker digitaal je mannetje bewegen met WASD knopjes is lekker geschikt :+
Granted, WASD is digitaal, maar het feit dat je met een muis véél sneller bent maakt dat nadeeltje ruimschoots goed. Analoog lopen is in FPS games niet zo'n voordeel als dat het bijvoorbeeld in een platformer is, waar je over dingetjes van vijf pixels breed moet kunnen lopen.

Ik kan op de PC gewoon kiezen, want bijna alles ondersteunt ook gewoon de 360 controller, maar daar kies ik bij FP(S) games (ben nu weer bezig met Mirror's Edge Catalyst) toch echt voor tobo+muis.
Ik game op mijn PC alleen maar met een controller(soms in de vorm van een stuur) :) Vind in principe dat je bij zowel console als PC vrij moet zijn om je input methode te kiezen. Iedereen heeft zijn eigen voorkeur (is natuurlijk ook afhankelijk van je spel keuze en wel of niet online). Alleen is het online wel fijn dat je bij gelijkgezinden(gelijkbesturenden ;) ) ingedeeld wordt. Dus deze detectie is een mooi stap.
Ik game op mijn PC alleen maar met een controller(soms in de vorm van een stuur) :)
Dat is nou precies het punt wat ik probeer te maken _/-\o_ Alleen heb ik het bekeken vanuit de console en dat ik daarbij niet snap waarom je op console zou spelen als je diezelfde randapparatuur op PC kan doen.

Maar zoals al velen zeggen kan niet iedereen het betalen of heeft niet iedereen behoefte aan een PC voor de games die zij spelen. Alleen snap ik dan ook niet dat je per se met een tobo+muis wil spelen als je enkel op de console speelt. Dan is de concurrentie ook gelijk een stuk kleiner, aangezien jij een voordeel hebt gekregen met het gebruik van je randapparatuur.

Ik heb het niet geheel eens met het gelijkgezinden stuk. Ik ben voor cross-platform gaming, zie Rocket League. Zoals ik ergens anders in dit stuk ook een reactie hierover heb geplaatst:
Dat splitsen van lobby's zou ik ook niet zien zitten, zeker nu steeds meer games juist cross-platform willen gaan. Bij de laatste game (shooter) die ik op console met controllers heb gespeeld, was er ook aim-assist. Zou dit het verschil niet positief kunnen beïnvloeden?

Stel je voor dat mensen met tobo+muis sneller kunnen reageren, maar de mensen met controller aim-assist hebben. Dan hebben ze beide een voordeel. De één reageert sneller en kan dus sneller schieten waar de andere wat later kan schieten maar wel "hulp" krijgt bij het schieten. Dan moet degene met controller alleen nog hopen dat de tobo+muis niet gelijk met headshots komt. O-)
Met gelijkgezinden bedoel ik dus ook mensen die op een console met TB+muis willen spelen. :) Zo lang de games het maar kunnen detecteren kan je die mensen indelen bij degenen die dezelfde input gebruiken. Dat bevordert alleen maar meer cross-platform. Waar ik ook voorstander van ben. :)

Dat is trouwens ook waarom ik er op wijs dat ik exclusief met een (Xbox 360)controller game op de PC, dat zou net zo min een console ding moeten zijn als TB+muis een PC ding.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 22 juli 2019 14:14]

Mijn punt is ook niet dat het gebruik van een controller of tobo+muis een exclusiviteit moet zijn/worden. Het gaat mij meer om het nut van een console als je er alsnog een tobo+muis op aansluit. Ik ben van mening dat een PC dan veel fijner zou zijn (of multifunctioneler, geef het beestje een naam).
Vooropgesteld dat ik vele malen liever een PC heb kan ik wel een paar redenen herkauwen van anderen: minder cheaters, lagere prijs, vrienden die ook een console hebben en natuurlijk exclusives. Ik zelf hoef er echter nooit weer één. :)
Ik weet dat er een aantal mensen zijn die met mouse en keyboard op console spelen omdat ze op de pc veel hackers tegenkomen.
Tja, dan zelf maar cheaten op consoles om dat te ontwijken? Beetje een vreemde redenering van ze, niet?
Ik zie dat niet als cheaten. Als de consolebouwer zélf het mogelijk maakt om dat te gebruiken, dan kan dat gewoon. Het is niet alsof we nog in de tijd van de Game Genie zitten of zo.
Hoezo niet, bij deze game wordt het door de game-ontwikkelaar geblokkeerd, en de consolebouwer laat de keuze aan de ontwikkelaars. Dat je dan via een apparaatje toch nog weer je muis+tobo gaat gebruiken valt gewoon onder cheaten ;)
Minder concurrentie! Je zit sneller bij de top 100-500 van de wereld.
Misschien omdat veel mensen niet zo'n krachtige PC thuis hebben staan, je moet er al minimaal een GPU in hebben zitten die meer kost dan de hele console.. Maar je geeft zelf precies aan waarom muis/keyboard ook op de console interessanter wordt, dat is handiger met besturen...
Zelf voor mn PS3 een speciale muis gekocht die bewegingen omzet in dualshock bewegingen, en sindsdien kan ik ook shooters spelen op de console, want met de dualshock kom ik soms niet eens voorbij het eerste level omdat ik gewoon echt niet kan richten met die pookjes..
Op de PC speel ik zelf altijd met joystick (voor movement en acties) en muis (richten, schieten), helaas alleen dat sommige spellen het zelf niet fatsoenlijk native ondersteunen en je dus voor joystick een apart programma moet gebruiken die joystick signalen omzet naar toestaanslagen.. De reden dat ik geen keyboard rechtstreeks gebruik is vanwege RSI, naast dat met die joystick je veel relaxer gewoon achterover kunt zitten spelen..
Ja speelt ook veel prettiger, maar ben toch over gegaan naar console.
Ten eerste omdat bijna al mijn vrienden er 1 hebben en geen PC en ten tweede omdat ik de cheaters zat ben.
Ik speel liever tegen XIMers dan tegen cheaters, maar moet zeggen dat de XIMers met no recoil script me ook al aardig de strot uikomen.
Een no recoil script lijkt me ook een soort cheat toch? Aangezien het een aanzienlijk voordeel geeft door middel van een extra programmaatje.

Het gaat mij overigens ook niet om de console vs PC oorlog. Het gaat me om het gebruik van de randapparatuur op een console, wat naar mijn mening beter bij een PC past. En dat het naar mijn mening het nut van een console reduceert.

Ik snap dat mensen met bepaalde redenen overstappen naar een console, maar om dat op een console te spelen met tobo+muis snap ik niet. Als je de keuze maakt naar console te gaan, ga dan ook voor de keuze de controller te gebruiken. Ipv tegen willens en wetens in een voordeel te halen met andere randapparatuur.
Nah ja, tegen willens en wetens.
Sony zelf licenceert de Tactical Hori, dus vind ik dat 3e partijen vrij zijn om hier hun eigen invulling aan te geven.
Het principe is namelijk precies het zelfde, alleen de scripts ben ik op tegen.

Voor mij is het nut van een console; geen geouwehoer. bij iedereen draait de game hetzelfde. als er bij jou gekke dingen tijdens een game voorkomen dan gebeurd dat bij een ander ook.
Bij PC zijn de high-ends vaker in voordeel tov low ends. dan nog maar te zwijgen over 144hz schermen waar je ook een klein voordeel uit kan halen.
Er werd zo ontzettend veel gecheat op pc's waarbij iedereen de meest onmogelijke FPS kills kon maken dat het voor mij een verademing was om zonder die onzin te kunnen spelen op consoles. En uiteraard de prijs van een console ten opzichte van een game pc...
Als consoles (volledige) muis en toetsenbord ondersteuning krijgen ben ik direct om. Ik vind werken met controllers het vreselijkste wat er is. Er zou dan ook gewoon een aparte matchmaking kunnen komen voor muis/toetsenbord gebruikers. Hoef ik ook geen dure Game PC meer in elkaar te zetten.
Ach de nummer #2 van de wereld qua kills in Apex, AverageAden, speelt op PC met een controller. Die maakt iedereen af op PC met z'n controller. Just saying }>
In een game met (een best wel sterke) aim assist als je een controller gebruikt.

Voor mij is dat net als het hebben van een ingebouwde aimbot. ze kiezen zelf voor een objectief slechte input methode voor een FPS en worden daarvoor beloond met een aimbot om ze te helpen.

Maar dat is op de PC.
De discussie hier is muis en keyboard op de console, waarbij die M+K spelers OOK die aim assist krijgen.

[Reactie gewijzigd door Countess op 22 juli 2019 13:22]

Wel raar dat pc onderscheid maakt tussen M&K en Controller. Maar bij console niet.
Apex Legends op de console ondersteunt toetsenborden en muizen helemaal niet, het gaat hier om spelers welke (veelal vrij dure) aftermarket hardware als de XIM gebruiken.

Zulke hardware doet de console denken dat er gewoon een controller ingeplugd is, terwijl je er bijvoorbeeld een toetsenbord en muis, of een joystick aan kan hangen.

Nou is een geemuleerde muis lang niet zo goed als een fysieke muis, maar het is substantieel beter dan de normale joystick van een controller. Vooral als je de relatief zware aim assist van veel console games er bij mee telt.

Het spel ziet gewoon een controller, het is aan de devs om een algoritme te verzinnen welke spelers met zulke hardware er uit kan pikken.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 juli 2019 14:28]

Ooh ik dacht dat het USB M&K inpluggen was en gaan.
Verschillende games bieden deze mogelijkheid, al moeten de makers daar wel zelf voor kiezen. Respawn heeft daar niet voor gekozen, maar spelers weten het toch te gebruiken.

Dat is onder meer mogelijk via een usb-adapter van XIM, waarmee de speler naar wens verschillende input-apparaten kan gebruiken.
Ik zou het wel leuk vinden als meer console games native M&K ondersteunen, en dat die spelers dan worden gegroepeerd met de PC spelers. Dan zou ik een console wel interessanter vinden, vooral nu er ook 60fps spellen zijn.
überhaupt raar dat we heden dag nog steeds aimassist in online gameplay tegen komen... al helemaal in een niet-PVE-setting!
Waarom is het raar dat we vandaag nog aim assist hebben maar 10 jaar geleden niet? Controllers zijn er niet bepaald accurater op geworden in de laatste 20 jaar.

Aim assist houd spellen toegankelijk, het gros van de spelers maakt absoluut geen kans zonder aim assist en heeft ook weinig zin om veel tijd of moeite te steken in het onder de knie krijgen ervan.

Het grote 'nadeel' van aim assist is hoe eerlijk het is, mensen die niet kunnen richten hebben dezelfde aim assist als mensen die wel kunnen richten, maar halen er veel minder voordeel uit.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 juli 2019 15:30]

Het grote 'nadeel' van aim assist is hoe eerlijk het is, mensen die niet kunnen richten hebben dezelfde aim assist als mensen die wel kunnen richten, maar halen er veel minder voordeel uit.
Met die niet kunnen richten halen er minder voordeel uit...? Minder? Meer bedoel je?
Aim assist houd spellen toegankelijk, het gros van de spelers maakt absoluut geen kans zonder aim assist en heeft ook weinig zin om veel tijd of moeite te steken in het onder de knie krijgen ervan.
Maar als iedereen zonder aim assist speelt... dan is het toch alsnog even eerlijk? ;)

Ik ben groot voorstander van het afschaffen van aim assist. Het maakt de gameplay juist eerlijker en bovendien makkelijker om te leren aangezien er geen tweede factor (de aim assist) interfereert met de "muscle memory". :)
Met die niet kunnen richten halen er minder voordeel uit...? Minder? Meer bedoel je?
Nee, minder. Als jij je crosshair consistenter (en dus vaker) op de vijand weet te houden haal je veel vaker voordeel uit aim assist.
Maar als iedereen zonder aim assist speelt... dan is het toch alsnog even eerlijk? ;)
En dus exact even saai voor de grote meerderheid welke niet goed is in richten. ;)

I.p.v. dat twee beginners elkaar overhoop knallen met zijwieltjes, krijg je dan de situatie dat de veteranen iedereen neermaaien zonder dat zelfs de beginners onderling een kans maken.

Apex Legends is een behoorlijk toegankelijk spel, voor zowel professionele (e-sports) spelers als iemand met een drukke werkweek welke gewoon even wil neerploffen in de bank voor een potje. Aim assist zorgt voor een groot deel van deze toegankelijkheid, vooral voor de groep welke geen tijd, behoefte of zelfs fysieke mogelijkheid heeft om beter te worden.

@Annihlator Beetje kort door de bocht vind je niet? Ik vind de complete afwezigheid van toegankelijkheidsopties juist een stap terug naar het jaar 0. Want dat is uiteindelijk wel wat aim assist is, een toegankelijkheidsoptie.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 juli 2019 19:13]

Het is een gelegisleerde cheat.
We hebben het niet over een barebow vs een recurvebow met vizier maar iets wat veel directer dan dat aan iemand zn speelprestatie mort.

last ik het sportmanship noemen dat dat soort shit not-done is; helemaal in de context dat zeer vaak mensen zonder en met aim assist in eenzelfde lobby kunnen belanden. Ik wil nieteens spelen tegen aim-assist maar heb daar feitelijk geen andere keuze in dan zelf principieel uit houden of meedoen; wat nou toegankelijkheid.
Even voor de duidelijkheid; Ik ben zelf ook geen fan van aim assist (Ik be überhaupt al jaren geen console gamer meer) en zou ook het liefst de optie zien om enkel gematched te worden met andere spelers zonder aim assist, maar ik ben ook zeer zeker geen voorstander van het compleet verwijderen.

Of je het nou leuk vind of niet, veel mensen hebben geen tijd of mogelijkheid om echt te investeren in een spel, een deel van die mensen kunnen dit zelfs fysiek niet. Aim assist houd spellen toegankelijk voor deze groep mensen.

Een gelegaliseerde cheat is het overigens per definitie al niet, aangezien iedereen er gebruik van kan maken.

Het over de noemer sportsmanship gooien heeft al helemaal geen nut aangezien smurfing en pubsstomps heel 'normaal' worden gevonden door dezelfde groep spelers welke zich sterk opzet tegenover dingen als aim assist. Alles om hun eigen spelletje leuker te maken, maar o wee als een ander lol heeft.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 22 juli 2019 19:57]

Hoezo o-wee als een ander lol heeft; het is een competitief spelletje.

Heel bot; als je geen zin hebt in competitieve settings ben je beter af daar meteen een geschikt speltype voor te kiezen.
Je ziet dit het duidelijks in de categorie Battle-Royale; doordat allen een beetje een centrale keus maken tussen arcade en simulatie en niet te kiezen voor een uiterste blijven die playerbases eindig heen en weer schuiven in plaats dat ze voor henzelf kunnen ontdekken of ze nou meer de arcadey-type speler zijn of de simulatie-speler.

De aim-assist is enkel ontstaan voor mensen hun voorkeur naar een apparaat met bepaalde nadelen aan de vorm van input; als je die nadelen niet wenst is de daadwerkelijke oplossing een andere vorm van input te kiezen; niet om die input middels software bij te sturen zodat het bruikbaar is; het botte oordeel hoort dan te zijn dat die besturingsmethode ongeschikt is voor jou als persoon. (En de vraag ook op te werpen waarom je het in hemelsnaam wil verkiezen áls het je dat nadeel geeft!)

Voorbeeld; als je bij de boogschietsport ervoor kiest zonder contrabalans te schieten is dat jouw eigen keuze en heb je de nadelen te accepteren; net-zogoed bij de keuze tussen controller/joystick/mouse+kb.

TLDR; als een speler wenst te kiezen voor een inputmethode mét drawbacks, verdient die keuze géén extra handycap.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 25 juli 2019 17:28]

(En de vraag ook op te werpen waarom je het in hemelsnaam wil verkiezen áls het je dat nadeel geeft!)


TLDR; als een speler wenst te kiezen voor een inputmethode mét drawbacks, verdient die keuze géén extra handycap.
Waar haal je vandaan dat dit een keuze is op de console versie van Apex..? Ik rep geen woord over de PC versie.
Er is op de console nog minder argument om het wel toe te passen omdat dat mensen ook kan motiveren andere input devices in te zetten die daarbij een nog veel groter en oneerlijker voordeel behalen...
zegmaar de hele reden dat dit artikel bestaat?
Zonder deze mechaniek is iedereen alsnog op een gelijk speelveld enkel mét niet meer... als dat niet zo zou zijn is dat dan enkel op het kunnen van de speler aan te schrijven zolang we niet edgecases gaan opzoeken zoals mensen met een beperking... willen we denken dat die personen geholpen zijn met ook maar de kans op een mouse+kb-speler mét aim-assist? dan zijn ze nog meer geholpen in een situatie algeheel zonder...

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 25 juli 2019 17:50]

En al mijn reacties bevestigen dan ook dat dit gedrag afgestraft moet worden..? Ik geef al vanaf m'n 1e post aan dat het om aftermarket hardware gaat welke het systeem niet meer dan fopt alsof er een controller aanwezig is. Als de devs officiële support wouden voor toetsenborden en muizen was deze er al lang, MS en Sony staan de integratie hiervan al een tijdje toe namelijk.

Console games zijn totaal ontoegankelijk voor het gros van de spelers zonder aim assist. Je kan hoog en laag blijven springen dat men maar beter moet worden, maar het gaat hier niet om de lol van een enkele (groep) speler(s), maar dat van de hele playerbase. Zonder playerbase geen inkomen, zonder inkomen geen games.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 25 juli 2019 17:50]

Je gaat het gewoon op die manier niet oplossen alsnog; zogauw men gaat detecteren wat voor device verbonden zou zijn, gaat men gewoon die apparaten spoofen... dat lijkt mij nogal voor de hand liggend gezien we het hier zondermeer hebben over mensen die voordeel proberen te behalen over anderen.

Met dit soort oplossingen als detectie zorgen wij er enkel voor dat er een oplossing gaat ontstaan om usb-inputdevices te koppelen aan een apparaat die vervolgens die input ommapped alsof het net-zogoed een controller is; en-dan? Let ook; dit soort hardware heeft ook al in PS2 en XB360 tijdperk bestaan! Tegelijkertijd kan het uitbannen van die oplossingen ook sommige mensen met een beperking hun oplossingen beperken... dat mes snijdt enorm aan twee kanten, van welke kant we het probleem helaas ook zullen bekijken :)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 25 juli 2019 17:54]

Je gaat het gewoon op die manier niet oplossen alsnog; zogauw men gaat detecteren wat voor device verbonden zou zijn, gaat men gewoon die apparaten spoofen... dat lijkt mij nogal voor de hand liggend gezien we het hier zondermeer hebben over mensen die voordeel proberen te behalen over anderen.
Maar waar wil je nu precies heen met deze discussie? Het is altijd al developers vs cheaters geweest ongeacht het platform, en dat zal ook nooit anders worden.
Met dit soort oplossingen als detectie zorgen wij er enkel voor dat er een oplossing gaat ontstaan om usb-inputdevices te koppelen aan een apparaat die vervolgens die input ommapped alsof het net-zogoed een controller is; en-dan? Let ook; dit soort hardware heeft ook al in PS2 en XB360 tijdperk bestaan! Tegelijkertijd kan het uitbannen van die oplossingen ook sommige mensen met een beperking hun oplossingen beperken... dat mes snijdt enorm aan twee kanten, van welke kant we het probleem helaas ook zullen bekijken :)
Ik ben mij er goed van bewust dat vergelijkbare hardware ook in die tijd al bestond, ik heb dan ook genoeg mensen gebanned zien worden van populaire shooters door het gebruik ervan. :+

Dat iets gebruikt kan worden betekend niet dat dat ook de bedoeling is, en al helemaal niet dat het aangemoedigd zou moeten worden.
Dat iets gebruikt kan worden betekend niet dat dat ook de bedoeling is, en al helemaal niet dat het aangemoedigd zou moeten worden.
Precies, dat aim-assist gebruikt kán worden betekend net-zogoed niet meteen dat het de bedoeling is... én het is dé motivatie voor de valsspelers om te doen alsóf iemand met een controller speelt... dus we hebben al twee hele goede en elkaar versterkende redenen om het niet te moeten willen...

Maakt buiten die situatie iemand de keuze om dan alsnog met een ander inputdevice te spelen en beschouwen anderen dat als oneerlijk dienen ze echt te (her-)overwegen of hen inputdevice voor hen daadwerkelijk de juiste is... als iets je een nadeel geeft; weeg af welke voordelen er zijn en wat het meer waard is... zónder software-gegoochel.
Precies, dat aim-assist gebruikt kán worden betekend net-zogoed niet meteen dat het de bedoeling is... én het is dé motivatie voor de valsspelers om te doen alsóf iemand met een controller speelt... dus we hebben al twee hele goede en elkaar versterkende redenen om het niet te moeten willen...
Het feit dat het standaard aan staat lijkt mij een prima indicatie dat dit juist wel de bedoeling is.

Aim assist heeft geen drol te maken met het wel of niet cheaten in games. Een muis is een stuk accurater in games, daar valt niet over te discussiëren - zelfs wanneer deze door een emulatielaag heen moet om een analoge joystick na te bootsen. Zolang er geen muis/keyboard ondersteuning in het spel zelf zit gebouwd blijft het valsspelen*, hoe af- of aanwezig aim assist ook moge zijn.
Maakt buiten die situatie iemand de keuze om dan alsnog met een ander inputdevice te spelen en beschouwen anderen dat als oneerlijk dienen ze echt te (her-)overwegen of hen inputdevice voor hen daadwerkelijk de juiste is... als iets je een nadeel geeft; weeg af welke voordelen er zijn en wat het meer waard is... zónder software-gegoochel.
Die keuze is er niet zonder het systeem te omzeilen, hoe vaak moet ik dat nu nog duidelijk gaan maken? Het schitterende aan consoles is juist dat iedereen het met dezelfde hardware moet doen, op een zeer gelimiteerd aantal (toegankelijkheids)opties na is de ervaring voor iedereen nagenoeg het zelfde, direct vanuit de doos.

*Vooral als je even het feit meetelt dat zulke hardware lang niet overal in de wereld verkrijgbaar is of geleverd word, en zulke hardware flink aan de prijs is. En dat is nog naast het feit dat de gebruiker vervolgens ook een muis en toetsenbord moet kopen.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 25 juli 2019 18:46]

Die keuze is er niet zonder het systeem te omzeilen, hoe vaak moet ik dat nu nog duidelijk gaan maken? Het schitterende aan consoles is juist dat iedereen het met dezelfde hardware moet doen, op een zeer gelimiteerd aantal (toegankelijkheids)opties na is de ervaring voor iedereen nagenoeg het zelfde, direct vanuit de doos.
Die keuze is er wél zolang de developer het toestaat; dat ze dat niet doen én aim assist integreren is wat dat betreft hen beslissing met álle gevolgen van dien...

De consoles zelve ondersteunen de hardware dus dat is niet meer dan een drogreden.

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 25 juli 2019 22:02]

Die keuze is er wél zolang de developer het toestaat; dat ze dat niet doen én aim assist integreren is wat dat betreft hen beslissing met álle gevolgen van dien...
De developers staan het dus niet toe, en niet alleen in Apex Legends. Maaruhm, vanwaar zit je nog steeds te hameren op aim assist..? Dat is een optie welke je vrij bent om aan of uit te zetten gericht op console gamers met een controller, en compleet irrelevant voor valsspelers.
De consoles zelve ondersteunen de hardware dus dat is niet meer dan een drogreden.
En mijn PC ondersteund gedownloade hacks.

De consoles ondersteunen de hardware dus juist niet, en moeten worden gespoofed om te denken dat er gewoon een controller is aangesloten. Verreweg de meeste keyboard/mouse adapters vereisen alsnog een echte controller om te kunnen pairen met de console. Op die fiets is een hack op de PC nog meer 'legitiem' dan deze hardware ook, ik ben niks bijzonders nodig om het beveiligingssysteem te omzeilen dan exact de hardware welke ik al in huis heb om het te gebruiken.

Zodra jij een generiek USB setje kan aansluiten op je console en in alle games vrij kan gebruiken, dan mag je mij vertellen dat het ondersteund word en dat mensen niet moeten klagen. Tot die tijd is een adapter welke 2 tot 4x de prijs van een normale controller kost, en zich in een zeer grijs gebied bevind, geen redelijk alternatief voor de meeste spelers.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 25 juli 2019 22:24]

Zoals al bij FF xiv, warframe, war thunder, ESO en neverwinter al gebeurt? dat zijn enkel de voorbeelden die ik voor ps4 specifiek uit mn hoofd weet...
Apex Legends op de console ondersteunt toetsenborden en muizen helemaal niet, het gaat hier om spelers welke (veelal vrij dure) aftermarket hardware als de XIM gebruiken.
Ik geef al vanaf m'n 1e post aan dat het om aftermarket hardware gaat welke het systeem niet meer dan fopt alsof er een controller aanwezig is.
Als de devs officiële support wouden voor toetsenborden en muizen was deze er al lang, MS en Sony staan de integratie hiervan al een tijdje toe namelijk.
Zodra jij een generiek USB setje kan aansluiten op je console en in alle games vrij kan gebruiken, dan mag je mij vertellen dat het ondersteund word en dat mensen niet moeten klagen.
Nogmaals; De XIM en vergelijkbare hardware, is naar mijn mening, en dat van veel devs, niet meer of minder dan een cheat device welke je een belachelijk voordeel geeft in games welke officieel enkel controllers ondersteunen.

Maar goed, ik begin in herhaling te vallen en heb het idee dat we het hier nooit over eens gaan worden. Lets agree to disagree.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 26 juli 2019 17:29]

Genoemde voorbeelden gebruiken echter géén XIM, gewoon native ondersteuning ;)
En dat is exact waar ik op reageerde? :>

Het hele aanhalen van andere games heeft geen nut, ik heb vanaf de eerste reactie al aangegeven dat Apex Legends het niet ondersteund, en vanaf de 2e al dat er gewoon de mogelijkheid is voor toetsenbord/muis ondersteuning mits de devs daar voor kiezen. Apex Legends is niet een van die games, en gezien de houding van de devs t.o.v. rotzooi als de XIM gaat dat er ook niet op korte termijn komen.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 26 juli 2019 17:58]

Dat laatste snap ik maar het niet ondersteunen van kb/muis is welliswaar een developerleuze, echter m.i. zondermeer niet de beste en ook m.i. is deze keuze de indirecte veroorzaker van het hele probleem. Dat laatste is waarin wij vooral van mening lijken te verschillen.

Mijn hoofdargument blijft echter dat gezien dit de keuze is van de developer, die ook best implicaties zoals het voordeel van het omzeilen van het systeem botweg beter hadden mogen inschatten; dat er niet vanaf moment één detectie inzat is voor mij het duidelijkste teken dat het botweg een huge oversight is... het is nu dus dweilen met die kraan open.

Wederom; wat is er op tegen wel de native ondersteuning erbij te pakken en iedereen op dat daadwerkelijk gelijke speelveld te zetten? wederom; als iemand een controller het nadeel vindt, pak dan een beter passend invoerapparaat en dring aan op ondersteuning... de andere weg is botweg hacky puur omdat iemand te eigenwijs is eerlijk te zijn over op welke aspecten een invoerapparaat beter/minder is; er is nou eenmaal geen perfect apparaat, leer en accepteer dat en kies wat het dichtst bij je ligt.

de keuze van controller kan een speler in contrast tot kb bijv veel meer controle geven over movement, weeg dat anders af in plaats van erbovenop aim-assist te implementeren wat enkel misbruikt kan worden door alle anderen als direct gevolg...
een degelijke console speler gebruikt die movement ook om aim bij te werken; leer het aan of accepteer het botte feit dat je iets niet perfect aan het doen bent en een miss niet minder dan verdiend is.

Het is maar een spelletje, dus met de casual insteek zou het niet zoveel mogen boeien áls je het ondersput delft; je speelt om vermaak, niet prestatie.

Zelf speel ik wel eens Escape From Tarkov en accepteer ook dat botweg de kans voor mij nihil is dat ik rondes overwin in plaats van technieken te eisen die andere spelers niet eens nodig hebben om het idee te krijgen dst ik op een gelijk speelvlak zou staan terwijl dat gewoon niet zo is...

"Balance by Imbalance" noem ik zo'n aanpak dan ook grappend...

Ga dan lekker naar PVE environments/games; tegen npc's is een stuk meer fair dan tegenspelers; geef een signaal aan de game-industrie dat er mensen zijn die eigenlijk op zoek zijn naar wat anders... wees eerlijk en duik niet op elke rehash van hetzelfde; dan krijgen bedrijven ook niet zo snel het idee dat BR zoals we het nu vooral kennen zo'n gouden formule zou zijn als het blijkbaar gewoon niet is... Er zijn vast méér formules met ook vast een aantal die vanuit gameplay-aspecten meer aansluit bij een casual speelstijl ipv assists.

Hoe kan het in hemelsnaam dat naarmate de jaren vorderen en we eigenlijk betere controllers hebben dan bijv het n64 tijdperk we alleen maar meer van dit soort crap standaard gaan integreren? kan niemand meer tegen zijn verlies ofzo? zijn we zo slecht geworden in de traditionele aspecten van game-design en balance?

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 26 juli 2019 19:07]

echter m.i. zondermeer niet de beste en ook m.i. is deze keuze de indirecte veroorzaker van het hele probleem.
Valsspelers zijn de veroorzaker, niks meer, niks minder. Altijd al zo geweest, en zal ook altijd zo blijven.
Mijn hoofdargument blijft echter dat gezien dit de keuze is van de developer, die ook best implicaties zoals het voordeel van het omzeilen van het systeem botweg beter hadden mogen inschatten;
dat er niet vanaf moment één detectie inzat is voor mij het duidelijkste teken dat het botweg een huge oversight is... het is nu dus dweilen met die kraan open.
Je vergeet even dat het nog altijd een zeer klein percentage gebruikers is welke zulke apparatuur heeft of het zich kan veroorloven.
Nee, het feit dat de devs geen afweer voor edgecases in hebben gebouwd is niet meer dan normaal.
Het feit dat steeds meer spelers het schijnbaar normaal vinden om devices als de XIM te gebruiken is wat stoort.

Prima als devs support voor andere input devices inbouwen, maar het is ook prima als devs hier niet voor kiezen. Ga op dat punt dan als groep klagen i.p.v. het te vergallen voor andere spelers.
Nee, ze spelen liever vals en houden het voor zich dan om te gaan klagen. Of is het je nog niet opgevallen hoe weinig mensen pushen op bredere support van alternatieve inputmogelijkheden?
Wederom; wat is er op tegen wel de native ondersteuning erbij te pakken en iedereen op dat daadwerkelijk gelijke speelveld te zetten?
Wederom; Het mooie van consoles is hoe deze vanuit de box vrijwel identiek is voor iedereen. Het speelveld is al gelijk.
wederom; als iemand een controller het nadeel vindt, pak dan een beter passend invoerapparaat en dring aan op ondersteuning...
Wederom; Er is nog altijd weinig interesse vanuit het grote publiek.
de andere weg is botweg hacky puur omdat iemand te eigenwijs is eerlijk te zijn over op welke aspecten een invoerapparaat beter/minder is; er is nou eenmaal geen perfect apparaat, leer en accepteer dat en kies wat het dichtst bij je ligt.
Volgensmij beweert ook niemand dat de ene input (altijd) beter is dan de ander, maar om de developers nou eigenwijs te noemen om enkel het device wat letterlijk 100% van alle gebruikers heeft niet als standaard aan te houden? Juistem.
Het is maar een spelletje, dus met de casual insteek zou het niet zoveel mogen boeien áls je het ondersput delft; je speelt om vermaak, niet prestatie.
Tjah, dat is jouw mening. Ik heb zelf ten alle tijden een competieve mindset, het maakt niet uit waar ik mee bezig ben - ik wil mezelf bewijzen beter te zijn dan anderen, en bij verlies werken om dit in de toekomst niet weer voor te laten komen.
Ik haal m'n lol uit het winnen of het gelijk spel spelen / net verliezen van iemand van m'n eigen niveau, en niet om neergemaaid te worden door spelers welke vals spelen of simpelweg niet thuishoren in de rating waar ik thuis hoor.
Zelf speel ik wel eens Escape From Tarkov en accepteer ook dat botweg de kans voor mij nihil is dat ik rondes overwin in plaats van technieken te eisen die andere spelers niet eens nodig hebben om het idee te krijgen dst ik op een gelijk speelvlak zou staan terwijl dat gewoon niet zo is...
Ik speel zelf ook Tarkov, exact waar heb je het over? Het gaat hier niet over gamesense en skill, maar over het illegitiem gebruiken van input devices welke een zwaar voordeel opleveren boven wat officieel word ondersteund.

Alsof je in Tarkov opeens rond kan rennen met de dikke endgame gear tegenover mensen welke net begonnen zijn. (Mocht je het nog niet weten; dat kan niet)
Ga dan lekker naar PVE environments/games; tegen npc's is een stuk meer fair dan tegenspelers;
Lekker makkelijk om dat te gaan verkondigen naar spelers i.p.v. te kijken naar de kleine minderheid welke misbruik maakt van de situatie door vals te spelen..?
Hoe kan het in hemelsnaam dat naarmate de jaren vorderen en we eigenlijk betere controllers hebben dan bijv het n64 tijdperk we alleen maar meer van dit soort crap standaard gaan integreren?
kan niemand meer tegen zijn verlies ofzo? zijn we zo slecht geworden in de traditionele aspecten van game-design en balance?
Compleet andere discussie, we leven inderdaad in een tijd waar iedereen een of andere participation medal moet winnen.

[Reactie gewijzigd door D4NG3R op 26 juli 2019 19:31]

Alsof je in Tarkov opeens rond kan rennen met de dikke endgame gear tegenover mensen welke net begonnen zijn. (Mocht je het nog niet weten; dat kan niet)
Als je de gear hebt en wil inzetten, zijn er eigenlijk géén limieten anders dan wat je in je backpacks kan proppen... Je benadeelt eerder jezelf door te over-gearen omdat het risk of loss te groot wordt.
Het belangrijkste is daar gewoon de juiste wapens voor jou en voor de omgeving te kiezen, zelf heb ik een voorkeur voor close-quarters op te zoeken en aan de low end loop ik dan altijd met de shotgun.

Mij zijn iig géén gear-restricties voor gebieden bekend, al heb ik inmiddels zo'n 3 mnd (Sinds de stashwipe in April iig) niet gespeeld; Heb er eigenlijk ook niks over gehoord, lijkt me wel een formaat change die luid gecommuniceerd wordt en een snelle google-zoekopdracht brengt ook niet direct uitkomst; Heb je misschien een bron?
Compleet andere discussie, we leven inderdaad in een tijd waar iedereen een of andere participation medal moet winnen.
Dit gaat net zo erg over het onderwerp als het verbuigen van het misbruiken van de aanwezigheid van aim-assist naar het inzetten van XIM, wat volgens jouw eigen argument net-zogoed toegankelijkheid kan bevorderen voor mensen met DIY/maatwerk oplossingen... ook ivm handicaps bijvoorbeeld.

Je benoemde voorheen genoeg dat mensen niet zouden kunnen kiezen, maar van die mensen is er maar één groep en die treft nadelen aan een systeem dat geoptimaliseerd is alleen voor de standaard controller mede omdat zij zelf dat ding nieteens kúnnen gebruiken; is dat nog steeds eerlijk? Het ligt gewoon op alle mogelijke vlakken :)

[Reactie gewijzigd door Annihlator op 27 juli 2019 15:34]

Misschien hebben de mensen maar te accepteren dat ze gewoon tegen net zo vleeslijke mensen spelen en het enkel daardoor een daadwerkelijk gelijkwaardig speelveld blijft. Met dit soort oplossingen krijg ik altijd het idee dat hedendaagse matchmaking alsnog uit het jaar 0 stamt...
Sorry maar als iemand die shooters speelt op pc met controller vanwege RSI, eerste wat uitgaat is AIM assist.. Je kan veel beter killen in BF1, BFV of BF2 zonder aim assist
elke games aim assit is anders. die van axep is behoorlijk sterk, en die van fortnight kon je met L2 spam gewoon consequent head shots maken zonder skill.

verder heeft battlefield echte bullets met bullet travel time waar de aim assist geen rekening mee houdt bij bewegende doelen, terwijl apex en fortnight hitscan wapens hebben en dat dus niet eens hoeven te doen.
Als die aim assist weg kon bij de controller maakt hij wel minder kans. Dan zakt tie wel een paar plaatsen.
Geen last van in Battlefield V of Battlefront 2
daarom kan je apex legends ook niet serieus nemen, belachelijke aim assist op de controller.
Moet je een game serieus kunnen nemen? Ik vind het echt een heerlijke game en vermaak me er prima mee. Kan niet zeggen dat ik er iets van merk (op de PC). En als iedereen die een controller gebruikt er gebruik van kan maken is het toch prima? Blijkbaar zijn er anderen met keyboard/muis die net zo goed of beter zijn, dus blijkbaar is het juist een manier om het gat kleiner te maken en daarmee het spel meer toegankelijk.
Moet zeker niet, heb ik ook niet gezegd, maar mag er dan niet gezegd worden dat de aim assist belachelijk hoog staat voor de controllers in apex legends?
Ik vind het sowieso belachelijk dat het erin zit hoor, maar in een snelle shooter met controllers, ik kan me het ook wel voorstellen. Vraag me af of het nog leuk is voor het grote deel dat het speelt als het een stuk wordt teruggeschroefd.
Knappe jongen als je met het type shooter gameplay van Apex Legends het met een controller af kan zonder aim assist.
Je hebt mijn reactie niet goed gelezen, ik heb gezegd dat de aim assist te hoog staat imo, niet dat het eruit moet.
Ik zou best een potje csgo tegen hem willen spelen hoor :*)
Of je kan gewoon TB en muis support in consoles en games inbouwen zoals velen al 15 jaar willen.....
wel zo makkelijk...

Je heb dan meteen ge mogelijkheid om cross platform met vrienden te spelen. wel zo leuk en dan kan iedereen dus de hardware kopen die hij of zij wil.

Maarja bedrijven als dit geven geen reet om de gamers maar alleen om geld en dus zal dit er nooit van komen en blijft de gamer de pineut ondanks dat het tot meer console verkopen zou kunnen leiden omdat er mensen die nu geen console kopen dan wel een console zouden kopen.
Ik zou zo een one x kopen maar zolang niet alle games gewoon tb en muis ondersteuning hebben ga ik dat niet doen.
Het aaantal games dat met een controller speelbaar is is toch echt beperkt tot games als final fantasy en the likes en dat is geen console aanschaf waard.


Wouw in de min in minuten topper weer...

@Caayn
anyway jij denkt dat game studios het geen snars uitmaakt hoeveel consoles er verkocht worden.., Waarop denk je dat hun games gespeeld worden?
1 miljoen meer console verkopen is 1 miljoen meer potentiële klanten.

En nee dat ligt niet alleen aan de game developer MS en sony zouden dit kunnen forceren en daarmee het ijs breken en de deur open zetten naar echt cross platform gaming ipv hier een daar een titel waar het halfbakken uitgevoerd is.
Game developers moeten uiteindelijk de support in games bouwen maar die motivatie moet er wel zijn. en standaard is die er niet.
Een deel moet vanuit de developers komen maar de console makers kunnen hier ook een flinke duit in het zakje doen.
Zonder hun komt de game namelijk gewoon niet op het platform en dus hebben ze de mogelijkheid om het af te dwingen.
En dit alles is ook weer goed voor pc gaming en uiteindelijk de game devs zelf.
Games kunnen sneller naar de pc geport worden er hoeft immers geen nieuwe interface gemaakt te worden en tb en muis support word beter in pc games iets dat nu nog wel eens een drama kan zijn als het duidelijk een console port betreft.

En als je alle kb en muis gamers op de servers voor pc gamers gooit heeft nog steeds iedereen dezelfde handicap. Je moet natuurlijk niet deze gamers gaan mixen dat word een zooitje.

[Reactie gewijzigd door computerjunky op 22 juli 2019 12:44]

Je heb dan meteen ge mogelijkheid om cross platform met vrienden te spelen. wel zo leuk en dan kan iedereen dus de hardware kopen die hij of zij wil.
Dit kan gewoon al :? De keuze hiervoor ligt bij de ontwikkelaar. Al lijkt het erop dat Sony of Microsoft nogal moeite heeft om PS met Xbox te koppelen qua multiplayer. (maar dat is een andere discussie)
Maarja bedrijven als dit geven geen reet om de gamers maar alleen om geld en dus zal dit er nooit van komen en blijft de gamer de pineut ondanks dat het tot meer console verkopen zou kunnen leiden omdat er mensen die nu geen console kopen dan wel een console zouden kopen.
Dit statement zou alleen kloppen als Respawn/EA zelf ook hardware verkochten om games mee te besturen. Verder zal het EA/Respawn een worst weten hoeveel consoles ze met hun games verkopen, zolang hun games maar verkopen.

Zoals in het artikel aangegeven ondersteunen de consoles gewoon M&K en is het een keuze van de ontwikkelaar om dit ook daadwerkelijk te ondersteunen in hun games.

Persoonlijk ben ik wel voorstander van het gebruik van een eigen input device naar keuze. Echter moet ik wel bekennen dat ik liever mutliplayer op consoles speel omdat iedereen dezelfde "handicap" heeft, iedereen speelt met een controller. Tuurlijk heb je verschillende controllers maar de onderlinge verschillen zijn minimaal ten opzichte van een controller tegenover M&K. Vanuit dat oogpunt vind ik het juist weer ideaal dat controllers de defacto standaard zijn op consoles. Vooral ook omdat ik M&K op de bank niks vind en een controller juist weer wel.
Of je kan gewoon TB en muis support in consoles en games inbouwen zoals velen al 15 jaar willen.....
wel zo makkelijk...
En de andere gamers die dat niet willen? Die een console kopen om lekker met een controller op de bank te spelen. Hebben die dan gewoon pech omdat er gamers zijn die K/M willen, terwijl ze ook al zo op PC kunnen spelen?
Prima op te lossen door middel van Lobbies:
https://www.reddit.com/r/...r_be_in_the_same_lobbies/

Zolang men geen XIM gebruikt is er niks aan de hand en ik zou het zelfs waarderen als je dus zelf kan aangeven in je Lobby of je wel of niet tegen mouse / keyboard wil spelen. Aangezien ik game met wat maten die Apex liever spelen met een controller.
Nee geen goed idee, want op pc zijn aimbots beschikbaar. Dat is 1 van de reden dat ik naar console ben gegaan.
En hoe gaat de developer onderscheid maken op wie wel of niet wegens een beperking een toetsenbord gebruikt, en waar ligt de grens? Slechte ontwikkeling dit. Hit assistentie is natuurlijk niets meer of minder dan cheating maar het gebruik van een toetsenbord is voor iedereen een optie en developers moeten zich daar niet mee bemoeien. Tevens zal cross platform tussen in elk geval Xbox en PC steeds meer de norm worden in de toekomst wat willen ze daar dan mee doen?
Gamers met een console en een controller zullen altijd de optie moeten krijgen om competitief te kunnen gamen met een controller. Prima als je een muis en toetsenbord wil gebruiken, maar dan wel alleen tegen spelers met dezelfde setup.
Verkleint de bereikbare playerbase en vergroot aldus de wachttijden in lobby's tot een match/team is gevonden. Moeten we op de XboX ook aparte lobby's gaan maken voor normale controllers en Elite controllers omdat de mensen met een Elite in het voordeel zijn?
Langere wachttijden? Ik denk dat het vooral voor keyboard/mouse spelers zo zal zijn. Voor mensen die gewoon met een controller spelen zal het denk ik niet tot extra wachttijden leiden.

Eerlijk gezegd vind ik dit een goede zet, keyboard en mouse is in shooters bijna altijd superieur ten opzichte van de controller, voor controller users gaat Apex dus een beetje eerlijker aanvoelen.

Voor cross-platform wil je in FPS games waarschijnlijk toch wel een keyboard en mouse gebruiken, dan kan de aim assist er op de console dus ook vanaf en is het ook voor de PC-gamers in sessie die geen aim-assist hebben eerlijker.

De enigen die je hiermee treft zijn de mensen die dus aim-assist met keyboard/mouse gebruiken en de mensen die een bepaalde handicap hebben.
Als er crossplay komt tussen PC en consoles dan zullen de PC gamers verplicht zijn om een controller te gebruiken.
Als de ontwikkelaar m+k verbiedt en je dat toch gaat proberen te omzeilen via xim, dan moet je er niet van opkijken als ze maatregelen tegen je gaan nemen. Die analogie die je dan ook geeft werkt hier niet.
Ontwikkelaars kunnen spelers gewoon de optie geven, zoals volgens mij ook al het geval is in Fortnite. Ik heb bijvoorbeeld geen zin om op de PS4 tegen spelers met een muis en toetsenbord te spelen. Daarom speel ik alle multiplayergames op de console en de singleplayergames op de pc.
Aim assist zit gewoon standaard in heel veel spellen. Volgens mij zo ongeveer elke shooter met controllers gebruikt een vorm van aim assist. Dus dat is niet bepaald cheating, het probleem is dat bijvoorbeeld in BF5 aim assist enkel voor controllers aan staat, en niet voor muis+toetsenbord gebruikers. Echter als die net doen alsof ze een controller gebruiken, dan krijgen ze dus zowel aim assist + het voordeel van muis + tobo.

Als je vanwege een beperking muis + toetsenbord gebruikt (geen idee welke dat zou zijn) gebruik je nog steeds muis + toetsenbord, dus is het redelijk dat je niet makkelijk de controller gebruikers mag gaan afslachten.

Aparte lobbies zou redelijk zijn. En ja, dan moeten diegene met muis + tobo heel lang wachten waarschijnlijk. Maar beter dat dan het spelletje voor de rest vernachelen. Uiteraard is het simpelweg makkelijker voor developers om te zeggen geen muis + tobo, en daarop controleren. Lijkt mij niks mis mee.

[Reactie gewijzigd door Sissors op 22 juli 2019 13:06]

Ik doelde op aim assist welke niet in het spel zelf zit, had ik even duidelijker in kunnen zijn.
BF5 is toch helemaal niet te spelen met kbm zonder zon adapter?
Wat bedoel je dan met aim-assist die niet aanstaat voor kbm gebruikers?
Ik heb geen console zelf, maar op de PC versie staat aim assist aan voor gebruikers van controllers en uit voor kbm gebruikers. Geen idee dus of er kbm ondersteuning is op consoles, maar het principe blijft gelijk: Als je de software laat denken dat je een controller hebt terwijl je die niet hebt, dan krijg je onterechte aim assist.
Ah zo ja ik snap je, dat klopt inderdaad. En dat tweede ook. Een beetje sportieveling zet die aim assist uit, wat kan. Maar t gross gebruikt t juist vanwege de scripts helaas. Maar allicht beter dan aimbotters.
niet alsof dit heel moeilijk is.
de triggers van de controllers zijn analoog terwijl mouse1 digitaal is.
Je dient je ps4 controler aan te sluiten op je xim via een pc, laptop of r-pi. De omvormer zorgt ervoor dat je digitale signaal als authentiek controller signaal wordt verstuur naar de console.
Vaak kan je ook je trigger response instellen, bv bf5, waarbij je aangeeft dat je maar 5% je trigger hoeft te pullen voor registratie van signaal.
Ik heb opzich niet zo veel moeite met xim spelers in bf5, het is toch al zo chaotisch als wat. Alleen xim biedt ook de mogelijkheid om no recoil scripts enzo te draaien.
echter zul je met een controller nooit tussen 0% en een vast percentage gaan bij ieder schot.
Ach, daar bedenken makers van dat soort doosjes dan ook weer iets op, je randomized het outputniveau.

Dat is les #1 bij het schrijven van een bot voor wat voor spel dan ook, dus waarom niet hier?
omdat je dan al direct een wave te pakken hebt en iedereen die hier misbruikt van maakt de console kan verbannen.
en dat alles met bijna geen werk.

[Reactie gewijzigd door Crotchy op 22 juli 2019 13:21]

Maar je zou ook je knoppen op console kunnen wijzigen, zodat je niet met je triggers, maar met je bumpersschiet. dat is dan wel weer een digitale invoer.
Plus de triggers in shooters staan van ingesteld op een percentage invoer.
dus dat wordt denk ik ook als digitaal verwerkt?

als het echt zo makkelijk was hadden ze er allang een stop op kunnen zetten lijkt mij

[Reactie gewijzigd door Dutch_CroniC op 22 juli 2019 15:38]

Haha, doet me denken aan mijn eerste LAN party bij de buurman. Hij klagen dat ik Quake met de muis speelde (want ja, de deathmatches eindigden vrijwel elke keer 20-0 :) ), terwijl hij met het tobo aan de gang was.
Doet mij juist denken aan de middelbare school tijd waarbij veel vrienden met console claimden dat ze makkelijk van mij en mijn muis+toetsenbord konden winnen. :D
Mocht het gaan jeuken bij jou en/of je buurman: er wordt nog steeds gespeeld! :)

ezQuake client, QuakeWorld.nu en een overzichtje met servers!
Ik ben liever voor de mogelijkheid om met muis en toetsenbord te spelen. Desnoods splitsen ze de lobby's op in gebruik van controllers / mkb of mixed. Ik merk dat ik gewoon niet mee kom met een controller, maar ja blijven oefenen. Game wel nog steeds het liefst achter mijn pc.
Dat splitsen van lobby's zou ik ook niet zien zitten, zeker nu steeds meer games juist cross-platform willen gaan. Bij de laatste game (shooter) die ik op console met controllers heb gespeeld, was er ook aim-assist. Zou dit het verschil niet positief kunnen beïnvloeden?

Stel je voor dat mensen met tobo+muis sneller kunnen reageren, maar de mensen met controller aim-assist hebben. Dan hebben ze beide een voordeel. De één reageert sneller en kan dus sneller schieten waar de andere wat later kan schieten maar wel "hulp" krijgt bij het schieten. Dan moet degene met controller alleen nog hopen dat de tobo+muis niet gelijk met headshots komt. O-)
Ik denk dat als men het springen in games eruit zouden halen, dat muis en keyboard spelers niet zoveel beter zijn dan controller spelers
Snel een critical shot richten is met een muis sneller en gemakkelijker dan met een controller. En macros op een toetsenbord geven ook een voordeel. Ook zonder springen zal een team van keyboard/mouse spelers een team wat alleen met controllers speelt in een FPS arena meestal volledig aan gort knallen.
Daarom werkt ook dat multiplayer game streaming vanaf je woonkamer met een controller niet . Ik ging voor de grap BF5 spelen op mn Shield. Voordat ik uberhaupt kon richten was ik al dood.
Heb sinds een maandje nu een PS4 en ook even Apex Legends gespeeld. Je merkt dat iedereen dan dezelfde "handicap" heeft met de controller waardoor het speelbaar blijft.
Ik hoop dat ze het kunnen detecteren anders wordt dit spel en ook andere shooters verpest.
Toen MS de ondersteuning bekend maakte was er spraken van dat games andere lobbys voor die spelers zouden krijgen.
Op die manier zou het geen probleem moeten zijn maar als je met je gamepad vs een muis komt te staan tja dan ga je het niet winnen. Dus wel goed dat ze het gaan detecteren en het dan gaan splitten.

Had eigenlijk al meteen moeten gebeuren anders is het niet eerlijk. + auto aim moet bij muis en tobo gewoon uit.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True