Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Respawn maakt seizoen 2 van Apex Legends beschikbaar

Respawn heeft seizoen 2 van de battle royale-game Apex Legends live gezet. De release gaat gepaard met een nieuwe battle pass voor wapens en skins, de nieuwe legend Wattson en aanpassingen aan de balans.

Wattson is een defensieve Legend die kan laden bij Interception Pylons en elektrische hekken kan plaatsen om tegenstanders te weren en delen van de map af te schermen. Er is een nieuw wapen, de L-Star die plasmaprojectielen kan afvuren en alleen via airdrops te krijgen is. Verder zijn de Hop-ups Disruptor Rounds en Hammerpoint Rounds toegevoegd die schade toebrengen aan doelwitten die respectievelijk beschermd en onbeschermd zijn.

Respawn heeft verder aanpassingen aangebracht aan de Kings Canyon-map en zo lopen daar nu bijvoorbeeld de grote Leviathans rond. Het gamebedrijf heeft een lijst van alle aanpassingen, waaronder die aan de balans, opgesteld op Reddit.

De battle pass van seizoen 2 is te krijgen voor 950 Apex Coins of als bundel voor 2800 Apex Coins waarbij de eerste 25 levels al zijn unlocked. Spelers kunnen xp verdienen met regelmatige challenges in het spel en naast nieuwe wapens en skins zijn er muziekpakketten, nieuwe emotes en laadschermen.

Respawn hoopt met de battle pass wat van de kritiek op het gebrek aan goede items van de vorige battle pass weg te nemen. Het bedrijf waarschuwt wel dat seizoen 2 een flinke omvang heeft. Op de PS4 en Xbox One neemt de update meer dan 20GB in beslag. Op de pc is dat meer dan 18GB. Het bedrijf verwacht dat komende updates minder omvangrijk zijn, al sluit het niet uit dat ook toekomstige updates flink wat ruimte kunnen vergen.

Met seizoen 2 is ook de eerste Series in de nieuwe Ranked Mode van start gegaan. Deze duurt tot september. Ranked Mode bevat zes competities: Bronze, Silver, Gold, Platinum, Diamond en Apex Predator. Wedstrijden kosten Ranked Points maar spelers kunnen die ook verdienen. Een systeem voor matchmaking deelt spelers in en bij een groep vrienden zal de matchmaker indelen op basis van de speler met de hoogste ranking.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

02-07-2019 • 21:35

28 Linkedin Google+

Reacties (28)

Wijzig sortering
Het staat er zo maar kort tussen verborgen: "General optimizations to improve framerate." Ik speel het spel op een PS4 Pro, op een grote UHD TV. De visuele verbetering is hier enorm. Als ik na een paar spelletjes Apex omschakelde naar CoD of Fortnite was het verschil in FPS (en daarmee in "bewegingsscherpte") zeer goed waarneembaar. Dat verschil is met de nieuwe versie (op PS 1.14) zo goed als verdwenen. Prima ontwikkeling!
Dit viel mij ook op! Het voelt niet alleen vloeiender maar ook directer.
Zeker op mijn oude, eerste generatie, PS4 is het een wereld van verschil.
Hier toch maar weer de Battle Pass gekocht. Season 1 heb ik een tijd gespeeld, maar voor het gevoel duurde het te lang om te levelen met de Battle Pass. Daarnaast had ik ook andere verplichtingen, dus die level 100 heb ik nooit gezien.

Vanavond heb ik dus even season 2 gespeeld (hier trouwens 16GB op de PC). De map heeft kleine veranderingen gekregen. Waar eerst een kleine base was, is dit nu vernietigd en weg. Draken die je ziet vliegen hebben een death box vast. Door ze te raken met kogels laten ze deze boxes vallen. Leuke toevoeging trouwens! In het begin was het voor mij en wat vrienden niet duidelijk hoe je moet levelen met de Battle Pass. In Season 1 is het gewoon door matches te spelen. Nu krijg je hier niks meer voor en moet je daily / weekly challenges doen. Terwijl ik niks had voltooid ging ik ineens van level 1 naar level 3.
Zoals ik het begrijp krijg je wél Battle Pass punten voor het spelen van matches. Het voltooien van challenges geeft hier boosts op, wat ik ervan gezien heb is 3k punten per challenge. Gelukkig maar, want ik ben op zijn best een 'mediocre' speler en het voltooien van die challenges valt hier bepaald niet mee;-)
Ik heb verschillende potjes gespeeld en na een match zie je bij de Battle Pass statistieken dat ik geen punten heb gekregen hiervoor. Op een ander moment kreeg ik ineens 80k XP voor mijn normale rank.

Bij challenges krijg je vaak 3 tot 6k aan XP voor je Battle Pass rank. Ook zijn er challenges waar je direct 1 level omhoog gaat. Alleen is het niet helemaal duidelijk waarom je soms geen XP krijgt. In season 1 kreeg je altijd Battle Pass XP voor het spelen van matches.
Bij de daily challenges van vandaag stond bij mij een BP level upgrade bij het behalen van 27k XP. Die heb ik zonet behaald en meteen daarna kreeg ik een nieuwe challenge op 36k XP. Of dit blijvend steeds wordt opgehoogd, zullen we moeten ondervinden. Ik hoop het wel want het grootste deel van die challenges lukt me niet. Overigens spreekt die challenge over "36000 * or XP." Die * is dus eoa nieuwe beloningseenheid. Misschien gekoppeld aan de premium BP?
Is de nieuwe champ ook gewoon 12k rode coins ?
Thanks heb ik ze voor een goede reden bewaard.
Ik speel het spel sinds de release en ben echt geen actieve gamer meer. Wat ik wel altijd heb gehad is dat ik mij op 1 game focus. Zo is dit jaren WoW geweest en Counterstrike Source.

Half jaar voor de release van Apex het gamen weer opgestart (samen wonen, dus meer tijd voor jezelf) Counterstrike gestart en moet zeggen ging me vrij goed af. Nu Apex en ik ben een lamlul betreft aim.

Maar wat een vet spel zeg. Ben al weken op de release van season 2 aan het wachten en gisteren al een paar potjes gespeeld. Heerlijk, ik snap het ''geklaag'' hier dan ook niet echt, want meen dat de playerbase van Apex echt niet onder doet van de gemiddelde online game.
tsja, stel je voor dat je een entertainment product probeert te promoten op notabene een entertainment platform :+ ze dragen de streamers niet op de game extreem te verkopen, alleen maar om te spelen. bij de grootste blockbuster films wordt je ook doodgegooid met filmposters, reclames en andere campagnes.
Werd inderdaad door EA gepusht door een aantal streamers een zak geld te geven. Maar doodgebloed? Geen idee, volgens mij spelen nog zat mensen dit spel. Of heb jij inside-information?

Zie verder het probleem niet maar goed.
Ja, en?

EA heeft dikke winst gemaakt. Alleen al in de openingsmaand februari lagen de inkomsten rond de 92 miljoen. Who cares dat de game aan het doodbloeden is. EA heeft dikke winst gemaakt, Respawn heeft weer laten zien dat ze hele degelijke games kunnen maken en stond goed in the picture en wij hebben een paar maanden mogen genieten van een gratis game. Win-win-win voor iedereen lijkt me (op een paar zeurpieten na).

Wat was ook alweer je probleem?

[Reactie gewijzigd door ChojinZ op 2 juli 2019 22:31]

Jij en @ChojinZ hebben beide wel een punt, maar Apex vind ik een slecht voorbeeld als je het hebt over een drol met sugarcoating. Daar mag je wat mij betreft een hoop Early Access titels met microtransactions onder scharen maar Apex was bij release gewoon een goeie volwaardige f2p game binnen het genre (en dat ook in tegenstelling tot menig andere EA releases).

Bovendien hebben ze 0,0 marketing gedaan vóór de release. Dat ze later wat traag waren met updates en dat het eerste content seizoen tegenviel dat is een ander verhaal.

In omschrijving kun je veel beter Anthem als voorbeeld gebruiken.

[Reactie gewijzigd door Micha89 op 2 juli 2019 23:13]

Ben het wat dit betreft helemaal met jou eens hoor dat de kwaliteit van games door dit soort producten mogelijk gruwelijk achteruit kan gaan. Gelukkig weet de praktijk ons nog te verrassen en valt het allemaal wel mee.

Ik ben groot singleplayer liefhebber, daar ligt absoluut mijn voorkeur, maar ben het afgelopen jaar/jaren daarmee bijzonder goed vermaakt met o.a. RDR2, god of war, spiderman, Re2, allemaal games van bijzonder hoge kwaliteit. Moet wel zeggen dat sony hofleverancier is van tripple A singeplayer games momenteel..

er is niets mis met een markt voor games als apex, zolang dat maar niet de enige markt gaat worden omdat er daar simpelweg veel meer geld te verdienen valt.
So, ga jij af op het aantal likes of een het een goede game is?
Ik ga eerder af op reviews, maar aangezien dat wereldje ook wordt overspoeld door "we mogen niet hard zeiken of we krijgen geen exemplaar meer"-reviews, ben ik eigenlijk blij met die ganse twitch en youtubevideo's. Ik krijg zo echte ingame footage te zien, en kan zo kiezen of een game echt iets voor mij is.
Nou, het probleem lijkt me dat games die eigenlijk weinig mensen kunnen vasthouden vooral door een enorme marketing campagne worden gepushed.

Zeg maar een drol met een sugar coating erop van de marketing afdeling. Koop een paar streamers om, en je kunt jarenlang bagger blijven produceren.
Als je het puur economisch gaat bekijken, hebben die bedrijven gelijk. Een jaar een grote serverfarm runnen voor die game. Na een jaar kan je de helft al gaan ombouwen voor je volgende game. Kostenbesparend op de serverfarm, en op dat jaar (of zeg maar het eerste half jaar) haal je eigenlijk al je inkomsten binnen.
Mijn probleem is dan dus dat de kwaliteit van games steeds verder achteruit gaat, steeds meer afhangt van micro-transacties voor cosmetische items, of nog erger, pay to win constructies, en dat er steeds minder echt originele games verschijnen.
Of je mee wil gaan in cosmetische items is jouw keuze. Ik speel wel wat spelletjes van ubisoft. Bij sommige "missies" krijg je coins. Die kan je gebruiken voor een korting op een volgende game, maar ze smijten er zoveel naar je hoofd dat ik ze ook gebruik voor cosmetic items. Nog altijd geen harde euro's van mijnentwege (buiten de aankoop van de game)
Verder stel ik ook vast dat ik jaren kan spelen met games van paradox. Nu zijn dat dus niet de games die gehyped worden via alle kanalen. Games die jàren meegaan. Ondertussen kennen ze ook wel het spelletje van de dlc, maar genoeg mods online die evenveel spelplezier verschaffen.
Als het gaat over originaliteit in games, moet je niet kijken naar de grote uitgevers. Het is meestal nadat een game van een "kleinere" studio dat pakje boter aan gurt klopt, dat de grote uitgevers interesse hebben. Kijk naar "the witcher 3" of "kingdom come". Beiden zijn RPG's in een middeleeuwse achtergrond. De witcher vind ik persoonlijk grafisch iets meer af en ook het spel nodigt meer uit tot snellere gameplay. Bij kingdom is er meer op geschiedenis gespeeld. De moves met je zwaard bestonden echt. De achtergrond waartegen het verhaal zich afspeelt, is geschiedkundig geschapen etc.
Uren gameplay voor je geld zou ik zeggen.
Nog enkele pareltjes. Oxygen not included. Thea the awakening.
Deze zijn natuurlijk niet die snelle gameplay die je gewend bent van een potje apex, maar je veroudert zonder het te beseffen :P
Wat was ook alweer je probleem?
Naar mij idee is dit net zo slecht als likes kopen op facebook, of vieuws op youtube.

Mensen peilen vaak de hoeveelheid twitch kijkers als zijnde (oprechte) populariteit. Op dit moment 160.000 voor fortnite en 149.000 voor apex(waarvan 60.000 weer twijfelachtig).
In andere woorden: slechts een verschil van 11K dus een populaire game. Vandaar ook dat T.net aandacht besteed aan deze game.
71k verschil als je die 60 er af zou trekken. Afgezien daarvan staat hij nu weer even hoog vanwege de update.
Bij elke game zullen er twijfelachtige counts zijn. Dus we kunnen het beste gewoon uit gaan van wat we zien indien we "niet zeker" zijn van wat er af moet gaan. Vandaar dat ik rekende met de originele getallen.
Waar komt het vandaan dat 60k "twijfelachtig" is. Overigens vind ik streamers betalen ook niet heel gek, dat is trouwens ook geen geheim want volgens mij zijn streamers en EA daar vrij open over. Je zult toch marketing moeten doen voor je game... het doodbloeden valt trouwens wel mee, als ik zie hoe snel ik een match heb (pc) en hoe actief de Reddit community nog is.

[Reactie gewijzigd door raiders op 3 juli 2019 10:41]

https://www.twitchmetrics.net/games/popularity

Dat verschil van 11K is nu even, over een paar dagen bungelt het weer rond de 15K viewers gemiddeld per dag en zakt dit weer weg.
Is meg Fortnite toch ook gebeurd. Ze hebben bijvoorbeeld de rapper Drake een zak geld gegeven om het spelletje te spelen en streamen. Is ook wel begrijpelijk omdat er gewoon heeel veel geld is te verdienen.
En hoeveel van Fortnite zijn er twijfelachtig?


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True