Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Samsung heeft gewijzigd ontwerp Galaxy Fold gereed

Samsung heeft naar verluidt de wijzigingen die het aanbrengt aan de vouwbare Galaxy Fold-smartphone annex -tablet gereed. Het bedrijf zou onder andere de beschermende laag over het scherm doorgetrokken hebben.

Samsung heeft de beschermende kunststof laag die de oleds bedekt nu om het hele scherm gelegd waardoor deze onder de schermranden uitkomt. Dat moet voorkomen dat gebruikers deze laag eraf pulken, zoals met reviewexemplaren van de Fold gebeurde. Dat claimt althans Bloomberg op basis van bronnen die bekend zouden zijn met de plannen.

Verder zou Samsung het scharnier zo aangepast hebben dat deze iets hoger ten opzichte van het scherm uitkomt en daarmee de beschermende laag omhoog duwt om kieren te voorkomen. Ondanks dat de wijzigingen van het ontwerp gereed zouden zijn, heeft Samsung volgens de publicatie nog geen nieuwe introductiedatum gekozen.

Waarschijnlijk is het bedrijf nog de laatste testen aan het afronden. Dat meldde de ceo van Samsung dinsdag althans. "Aan sommige problemen dachten we niet eens", zei hij toen. De Galaxy Fold had 26 april moeten verschijnen maar reviewers maakten melding van schermproblemen die al snel ontstonden. Sommige reviewers hadden niet door dat de beschermende laag er niet af mocht, maar ook gebruikers die deze erop lieten, ervoeren problemen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

03-07-2019 • 07:53

70 Linkedin Google+

Reacties (70)

Wijzig sortering
Dit klinkt als iets wat nog veel meer problemen gaat opleveren wanneer miljoenen mensen het gaan gebruiken.

Als een paar reviewers er al zoveel problemen mee kunnen ontdekken dan betekent het gewoon dat de buigbaarheid een pandoras box aan problemen kan openen.

Waarschijnlijk moet hier een paar generaties overheen gaan om er een volwassen concept van te maken.
Daarom ben ik ook benieuwd hoeveel mensen dit toestel durven aanschaffen. Je krijgt er geheid problemen mee.
Ben ook benieuwd met welke reclamecampagne Samsung nu weer op de proppen komt
Ja als ik dit zo lees heb ik er ook weinig vertrouwen in. Het scharnier iets aangepast om zo de kier te verbergen. Mijn ervaring is dat stof nog wel komt in een volledig rondom gelijmd scherm. Stof en vuil kruipt echt overal in. Ik denk dat het scherm wat naar achteren laten vallen hier weinig aan gaat veranderen. Zo'n toestel moet gewoon dicht zijn. Kieren in een telefoon die in weer en wind met je mee gaat is echt geen optie! Als ik zie hoeveel stof er iedere keer op mijn telefoon zit als ik het ding uit mijn broekzak pak.... Maargoed kunnen alle exemplaren over een tijdje weer opnieuw terug naar Samsung. Net zo lang tot ze het net als met de note opgeven en een jaar er serieus aan kunnen werken. Ik denk dat het alleen op te lossen is door een deel van de behuizing even flexibel te maken als het scherm. Zodat je het scherm er gewoon op kunt lijmen en stof er ook daadwerkelijk niet meer bij kan... Ik vraag me ook sterk af wat dit toestel doet in de regen... Als er een drupje precies in het scharnier valt dan is het toestel volgensmij gelijk dood.

[Reactie gewijzigd door sygys op 3 juli 2019 08:31]

Een toestel van 2K stop je waarschijnlijk niet in weer en wind in je broekzak tenzij je echt genoeg geld hebt.
Maar afgezien daar van; ook in laptop zitten kieren, zelfs by design, en stof is daar ook geen groot probleem. Eens in de zoveel tijd even uitzuigen/uitblazen en het is allemaal weer prima in orde.

En dan de waterdichtheid; ik heb nu sinds jaren mijn eerste waterdichte mobiel, daarvoor al minstens 15 toestellen gehad waarvan allemaal gezegd werd dat je er niet mee in de regen moest gaan staan omdat ze er niet tegen kunnen. Dat is nou eenmaal normaal bij elektronica.
Daarom hebben de meeste tegenwoordig een (spat) waterdicht ontwerp. Dus het kan best. En een telefoon van 2k niet in je broekzak, waar dan?
Binnenzak, rugzak .. ik heb een iPhone Xr maar ook die is simpelweg niet handig in een broekzak.
Dan loop je te klooien als je gebeld wordt met je rugzak. Onhandig. Een telefoon moet altijd binnen bereik zijn onderweg anders is er gewoon niet goed over nagedacht.

Vind ik.
Ik heb een Apple Watch, daar bel ik altijd mee... 😶 nee ik word eigenlijk nooit gebeld .. en als het niet uitkomt bel ik later wel terug. Maar als t moet gewoon via de Watch.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 3 juli 2019 13:15]

Hij is simpelweg te groot voor meeste broekzakken en de mensen die hem zullen kopen die lopen meestal rond met een jasje/tasje waarin hij prima past.
Ik zou een device van 2K bijvoorbeeld ook niet meenemen naar een festival of concert; dat doe ik met mijn dure D-SLR toch ook niet... De use-case voor zulke apparaten is gewoon anders.
snap niet dat ze niet mbv rubber of zo die buigranden dicht kunnen maken.. of met soort harmonica systeem..?
In Nederland moet een product deugdelijk zijn. Als deze kapot gaat binnen de garantietermijn, dan is de verkoper verplicht deze te repareren of te vervangen. In Nederland is het zelfs zo dat als reparatie niet lukt, of als reparatie/vervanging niet voldoende blijkt te zijn, de winkel verplicht is het hele aankoopbedrag terug te betalen.

Dus het gaat niet echt om "durven", meer om of je bereid ben door lange garantieprocedures heen te gaan en een tweede smartphone hebt. Als je het geld hebt om een Fold te halen, dan denk ik ook dat je het geld hebt voor een tweede smartphone.

[Reactie gewijzigd door NotCYF op 3 juli 2019 09:34]

Kleine nuance op je claims van geld terug en niet (goed) te repareren aangezien dit te vaak kort door de bocht wordt geclaimd;
* Er kan en mag navenant gebruiksduur een korting op het te retourneren geld toegepast worden.
* Pas na meerdere niet gelukte pogingen voor hetzelfde probleem kan geëist worden dat het product omgewisseld dan wel gecrediteerd wordt. Hoeveel 'meerdere pogingen' precies is staat nergens zwart op wit, maar is afhankelijk van afspraken tussen de eigenaar en verkopende partij samen. Gemiddeld na 3 pogingen is vervelend voor de eigenaar, maar realistisch bij 'technisch complexe' apparatuur.

Verder denk ik ook niet dat het een kwestie wordt van durven inderdaad. Samsung heeft nu een aantal maanden extra de tijd gehad om het ontwerp aan te passen en (nog steeds) te testen. Falen van het ontwerp zal nu vooral sporadisch moeten zijn in plaats van 75%, bij wijze van, om niet nogmaals een gefaald product te lanceren. Daarvoor heeft Samsung nu te veel tijd en geld in de Fold gestoken.
De mensen die dit toestel kopen hebben geen probleem om 2000 tot 2500 euro of meer neer te leggen. Dat ze problemen ermee krijgen is vervelend maar niet zo erg. Het is een statement dat ze maken. Iedereen weet dat dit een extreem duur toestel is.
Dit is de doelgroep dat een toestellen koopt zonder de prijs te zien bij of daar wakker van kan liggen. En zodra er weer een nieuwer statement toestel uitkomt zullen ze meteen weer overstappen.

Deze doelgroep zal echt geen twee jaar met een toestel doen. Ik verwacht eerder een half jaartje....

En laten we eerlijk zijn, als je met veel pijn en moeite het geld voor zo een toestel bij elkaar kunt krijgen en als het kapot gaan en het geeft je financiële problemen, dan moet je misschien je prioriteiten aanpassen...
Er zullen echt geen miljoenen van verkocht worden. Deze eerste generatie in het beste geval waarschijnlijk enkele tienduizenden.
Dat is wel een hele lage schatting.

Als ze de 2 miljoen niet halen word het gewoon een flop.

Want dit toestel heeft wel specifieke R&D nodig gehad en dat kunnen ze dan niet terug verdienen.
Want dit toestel heeft wel specifieke R&D nodig gehad en dat kunnen ze dan niet terug verdienen.
Wie zegt dat ze de R&D kosten van het fold design persé bij dit toestel moeten terug verdienen? De vergaarde kennis wordt gewoon weer voor een volgend toestel gebruikt.

Het zou mij verbazen als Samsung verwacht dat dit een verkoop hit zal worden.

[Reactie gewijzigd door Caayn op 3 juli 2019 08:20]

Goh, vanaf het moment een bedrijf iets op de markt brengt, is het de bedoeling winst te maken. Je spreekt van R&D die in latere toestellen terug komt, dat klopt weliswaar, maar de reeds opgelopen imagoschade En de mogelijke imagoschade bij een nieuw fiasco, kosten ook een pak duiten.
Het lijkt me sterk dat he dat risico als bedrijf zomaar neemt...
Je kan ook gewoon R&D doen en de opgedane kennis op de plank houden voor later zonder risico op imagoschade.
Dan is dan het lesgeld voor de volgende generatie opbouwbare telefoons.

De prijs is op dit moment ook nog erg hoog, over 3 (of misschien wel 5) jaar worden dit soort telefoons gemeengoed. Samsung heeft dan de kennis uit dit soort producten nodig om dan te kunnen presteren.
Als ze de 2 miljoen niet halen word het gewoon een flop.
Misschien gaan ze voor dit toestel wel uit van verlies, en gebruiken ze het enkel om een deuk te slaan in de markt voor volgende generaties.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 3 juli 2019 13:52]

Dat verdienen ze ook echt niet terug met enkel dit toestel maar met de nieuwe generatie producten die volgen
Tienduizenden? Het mag een nieuw product zijn, maar die verwachting is wel krankzinnig laag.
De Samsung CEO spreekt zelf van 2000 test units op dit moment dus ik denk dat hun verwachtingen toch veel hoger liggen (anders zouden ze het maar houden op een paar honderd als er geen vraag was).

https://www.techradar.com...ive-us-a-little-more-time

Analisten hadden in februari verwacht dat er 1-2 miljoen zouden verkocht worden. Of ze dan effectief veel gebruikt gaan worden is uiteraard een andere vraag. De Huawei Mate X zou in september uitkomen dus dat zal wss wat van de mogelijke verkopen afsnoepen.
Ik denk dat een hoop mensen na die enthousiasme zoiets hebben van; deze laat ik even gaan tot deze door miljoenen andere mensen is 'getest'. Het waren de meest kleine dingen die die problemen veroorzaakten, het zou me echt helemaal niks verbazen als Samsung iets over het hoofd heeft gezien of ergens wederom niet heeft nagedacht.
Ik begrijp niet hoe je als Samsung zijnde, nu inmiddels nog steeds niet weet hoe je een product moet "testen"..

Geef het ding aan meerdere medewerkers, maak een groep buiten je bedrijf (inclusief NDA), laat ze alle mogelijke capriolen uithalen.

Anyway, er zal nu voor altijd een vloek rusten op de Fold, net zoals dat het op de Note (7) doet.
Wie zit erop te wachten vraag ik me dan ook af. Mij lijkt dit een beetje een verhaal zoals 3D op TV's indertijd.

Veel marketing, veel spierballen gerol, maar de consument liep er niet warm voor.
Wie zit erop te wachten vraag ik me dan ook af.
Ja ik weet niet hoor, maar iedereen* vraagt om telefoons met een groter scherm, maar tegelijkertijd wil men geen grotere telefoon. Tot op heden kreeg je een race naar maximale relatieve schermgrootte om de bezels te verkleinen.

* "ik wil helemaal geen grote telefoon!!! :@" ja ik weet het :) Er zijn uitzonderingen. Er zijn ook nog mensen met een dumbphone.

De Samsung Galaxy Fold past de spelregels aan van deze relatieve-schermgrootte-race door een scherm te leveren die (wanneer uitgeklapt) groter is dan de telefoon (wanneer ingeklapt).

Ik denk dat deze telefoon(s) als warme broodjes over de spreekwoordelijke toonbank vliegen na enkele generaties, wanneer men heeft kunnen zien dat de telefoons betrouwbaar zijn, de kinderziektes eruit zijn, het ontwerp iets minder bulky is en de prijs gedaald is.

Zeker als je kijkt naar "de jongere generaties"... de smartphone is 1 van de meest gebruikte apparaten die ze bezitten. Geen laptop of PC, gewoon de smartphone, want die heb je altijd bij je, en je favo apps staan erop. Zo'n foldable is een uitstekende oplossing met alle voordelen van een compacte smartphone, maar dan met een groter scherm.

Maar goed, we gaan het zien. Ik ben niet zo'n Android fan, anders had ik er zeker wel 1tje gehaald.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 juli 2019 09:54]

Mwa, het probleem lijkt me te groot is te groot. Ja je kan het vouwen maar dan heb je nog altijd de dubbele dikte hoe je het ook draait of keert.

Ik weet niet hoe het met jou zit maar met ook nog sleutels ed.. het zit al aardig vol in mijn zakken. Ik voorzie ook nog niet direct die maatschappelijke omslag waarbij mannen handtassen of zo gaan dragen.
Een "dikke" telefoon past prima in mijn broekzak :) Dat konden we vroeger ook heel goed.

Ook kan de telefoon dan weer wat kleiner zijn. Een dubbele-dikke iPhone X past prima in mijn broekzak.

[Reactie gewijzigd door Gamebuster op 3 juli 2019 13:37]

Tja, 3D op TV's is nog steeds geweldig, grootste probleem is vooral het gebrek aan content, en de content die er is zoals 3dbluray's blijven verrekte duur, zeker in vergelijking met de 2D versie (nooit begrepen waarom ze niet gewoon in de bluray standaard hadden toegevoegd dat een 3D bluray ook als 2D afgespeeld kon worden door dan dus het 2e frame gewoonweg niet te tonen (sommige spelers kunnen dat dus wel), zodat je nooit een aparte 2D disc nodig had.
En dat jij niet op zo'n foldable zit te wachten betekent niet dat anderen dat ook niet doen. Als het zou werken zie ik het nut er wel van in, en tja, er zal toch ooit een 1e versie uit moeten komen om zo ook beter de praktijkproblemen te kunnen nagaan (dat gaat je niet lukken met een kleine tester groep).
Genoeg mensen die wel het geld er voor over hebben om de 1e te zijn om met zo'n foldable te kunnen werken (zijn vaak ook de rijkere mensen natuurlijk, want voor hun is de prijs van zo'n foldable zoiets als voor ons een blikje cola kopen).
Überhaupt dit:
Dat meldde de ceo van Samsung dinsdag althans. "Aan sommige problemen dachten we niet eens", zei hij toen.
Juist met zo'n apart en nieuw product, dan hou je toch echt alle opties open, hoe onwaarschijnlijk het ook is. We hebben het hier ook niet over een start-up die foutjes kan maken, maar 1 van de grotere elektronica bedrijven over de wereld.
En waarom zou een grote elektronica bedrijf niet zulke foutjes kunnen maken, het zijn vaak gewoon net zulke kleine afdelingen die deze producten ontwikkelen als een doorsnee start-up. En je kunt gewoon niet aan alles denken, achteraf inzicht is altijd makkelijk praten.
Aangezien dit best een nieuw concept is, is het ook voor een doorgewinterd bedrijf als Samsung gewoon mogelijk om iets over het hoofd te zien. Wat voor een gebruiker heel logisch kan zijn, kan door een bedrijf wat een bepaalde procedure hanteert over het hoofd gezien worden doordat het simpelweg niet verwacht wordt.

Die vloek valt wel mee. Zolang die niet ontploft is er niets aan de hand aangezien de Fold nooit officieel is uitgebracht met problemen, maar alleen aan reviewers en testers. Straks zetten ze gewoon ene heel sterk product neer die de problemen niet meer heeft en netjes werkt zoals je als gebruiker verwacht. Maargoed, dat is afwachten natuurlijk.

Daarbij zal de Fold nooit echt groots omarmt worden, om verschillende redenen, maar dat is ook niet de bedoeling van dit product. Dat kleine schermpje voorop is natuurlijk een beetje apart, helemaal als je hem vergelijkt met de Huawei Mate X, welke gewoon de helft van het grote scherm gebruikt. Maar vanuit dit product worden gebruikservaringen meegenomen en door ontwikkeld in een Fold 2, die goedkoper is, beter, duurzamer, etc etc etc.

Het enige wat we nu kunnen doen is afwachten of kopen en zelf testen.
Geef het ding aan meerdere medewerkers, maak een groep buiten je bedrijf (inclusief NDA), laat ze alle mogelijke capriolen uithalen.
Ben ik het zeker mee eens!
Onzin, ze wilden dit ding gewoon te graag zo snel mogelijk lanceren om de eerste te zijn met een vouwbaar scherm en zo de concurrentie voor te zijn en de hype-train en early adopters te pakken.
En natuurlijk om niet de zoveelste te zijn met dergelijk product en weggezet te worden als copycat
Ze weten het ook, ze doen het niet. Wat zo'n drie jaar geleden tot tweemaal toe is gebeurd met de Note, herhaalt zich. Los van dat, Samsung blijkt daarnaast ook al niet te betrouwbaar wat betreft misleiding, en één van de topmanagers is veroordeeld voor corruptie. Dit is niet iets wat de laatste tijd speelt, maar dit speelt al jaren, helaas ...
Ik vraag me af hoe krasbestendig die (bescherm) laag is, het is natuurlijk geen Gorilla Glass.
Scherm vouwt naar binnen dus in theorie zou het minder in aanraking moeten komen met de buitenwereld.
Aan de andere kant levert een zandkorreltje dan misschien juist meer schade op.
Ik las je eerste zin, en dacht als eerste aan je laatste zin. Dat gaat een ding zijn op termijn denk ik. Het dichtklappen gaat met redelijke kracht, en locked dan. Als daar een zandkorrel tussen komt of iets vergelijkbaars, kan die helemaal z'n gang gaan.

Ik lees alleen niks over die kieren van de scharnier zelf, dit was ook een ding, dat er vuil tussen de scharnier kan komen. Ik lees alleen dat deze is aangepast zodat de bescherm folie iets omhoog geduwd wordt, maar niks over het mechanische aspect. (Dat was ook één van de issues, dat er troep zoals zand onder het scherm kwam via de scharnier.

[Reactie gewijzigd door xoniq op 3 juli 2019 08:41]

Corning, het bedrijf achter Gorilla Glass, heeft ook Willow Glass. Deze variant is zo dun dat hij gebogen kan worden en werd in 2012 voor het eerst aan het grotere publiek getoond.

https://www.youtube.com/watch?v=uXQEpVRtGtw

Alhoewel hij de curve van de Fold mogelijk niet haalt zou het mij niet verbazen als zij een doorontwikkeling hebben gedaan op deze.
Je zou toch denken dat Samsung, na zo veel problemen met dit scherm, niet eens zo'n fragiel product voor zoveel geld op de markt zal brengen...
Om recalls en refunds te voorkomen


Ik sta versteld.

[Reactie gewijzigd door DeArmeStudent op 3 juli 2019 08:11]

Voor alles is een eerste release nodig ;)
Ondanks alle negatieve reacties van iedereen, die echt goede argumenten aanbrengen waarom dit een flop wordt, heb ik wel respect dat ze dit doorzetten. Het is een 'compleet' nieuwe techniek die wel weer eens iets nieuws brengt in de smartphone wereld. Een hele tijd terug verklaarde men Apple ook voor gek toen zij kwamen met hun eerste iPhone die een touchscreen had. Niemand kon begrijpen wat voor voordelen dit had en kijk nu eens: elke telefoon heeft een touchscreen.

Nu verwacht ik ook dat dit wel anders zal lopen dan de touchscreens van toen, maar ben toch benieuwd wat hier de reacties van gaan zijn als het daadwerkelijk uitkomt!
Apple was echt niet de eerste met een smartphone, en zeker al niet met een touchscreen; ik had een Compaq iPac als eerste smartphone en die had dat ook al, vele jaren voordat Apple zogezegd met een 'innovatie' kwam ..
Daarna ook nog een Mio smartphone gehad, ook van voor het Apple iPhone tijdperk.

[Reactie gewijzigd door NineliveZ op 3 juli 2019 09:33]

Die iPaq draaide Windows CE .... dat was sowieso al nooit bedoeld als 'mobiel OS'. Dat geklooi met zo'n pennetje en gebrekkige synchronisatie (hoi Activesync!)...

Apple kwam met multitouch, een 'full size' display, relatief snelle processor, een snel en overzichtelijk OS gebaseerd op touch, in een mooie verpakking.

En ja er was genoeg op af te dingen (provider lock-in, iTunes noodzakelijk voor syncrhonisatie etc) maar de manier waarop ze het in de markt hebben gezet is ongeëvenaard.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 3 juli 2019 10:02]

Ik denk ook dat je mij verkeerd begrijpt:

" Een hele tijd terug verklaarde men Apple ook voor gek toen zij kwamen met hun eerste iPhone die een touchscreen had."

Apple kwam met hun eerste iPhone met een touchscreen. Hiervan was de presentatie/implementatie/marketing gewoon erg goed waardoor mensen die in de eerste instantie negatief reageerde toch terug zijn gekomen op hun woorden.
En hoe waren je ervaringen met die apparaten? Het nadeel van de software uit dat tijdperk was dat er vanuit andere idiomen werd gedacht, veelal door ontwikkelaars en mensen met een tech-achtergrond ontworpen werd en echt bedoeld was voor mensen die zich met tech bezighouden. Gebruiksvriendelijk was het allemaal niet echt, er waren nauwelijks apps voor te krijgen (wat gezien de grootte van de markt en de verscheidenheid aan platforms niet heel gek is) en ze waren nog "moeilijk" te vinden ook...

Het is inderdaad niet zo dat Apple één briljant dingetje heeft bedacht en daarmee de markt heeft veroverd, het is het complete plaatje: gebruiksvriendelijkheid, fancy ontwerp, capacitief touchscreen, vlot reagerende ui (in tegenstelling tot Symbian), fatsoenlijke ondersteuning voor multimedia en web (behalve flash, maar nog altijd beter dan i-mode) en beschikbaarheid van apps en een store sinds iPhone OS 2. En natuurlijk een sterke marketing babbel.
...veelal door ontwikkelaars en mensen met een tech-achtergrond ontworpen werd en echt bedoeld was voor mensen die zich met tech bezighouden. Gebruiksvriendelijk was het allemaal niet echt...
Die goede oude tijd, toen interfaces nog logisch waren, en kwaliteit een basis eis was....

Tegenwoordig heb je hele volksstammen die zich bezig houden met het gebruikersvriendelijk maken van GUI's en dat heeft ervoor gezorgd dat GUI's nog nooit zo gebruiksONvriendelijk waren dan nu.

Vroeger had je 1 menu waar je alles kon vinden. Tegenwoordig moet je allerlei trucks uithalen met je vingers om verborgen opties tevoorschijn te toveren.

Vroeger kon je gewoon typen op een klein toetsenbord. Tegenwoodig heb je een virtueel toetsenbord dat over je content heen valt waardoor je de content niet meer ziet.

Vroeger had je kleine (spel)computers die je ook dubbel kon vouwen. Met een degelijk scharnier en degelijke randen om de boel aan vast te houden. Tegenwoordig gaat het al kapot als je er naar kijkt.

Sorry hoor...vat dit niet persoonlijk op.....ik moest ff zeuren....ik kan de "achteruitgang" namelijk niet meer bijhouden ;-)
Tegenwoordig heb je hele volksstammen die zich bezig houden met het gebruikersvriendelijk maken van GUI's en dat heeft ervoor gezorgd dat GUI's nog nooit zo gebruiksONvriendelijk waren dan nu.
Grappig dat je dit zegt want dat valt mij de laatste jaren ook op, alleen niet zo heftig als jij het bedoelt denk :+

Er wordt bij bedrijven door designers soms iets heel fancies gemaakt, wat "anders" is dan wat er al is. Vaak om als bedrijf, of designer, te showen wat je allemaal kan. Ik heb in mijn tijd bij een bedrijf ook al vaker bij een ontwerp aangekaard dat ik niet kan begrijpen hoe mensen dat makkelijk gaan vinden om te gebruiken. Design werd vaker meer gepushed dan échte gebruiksvriendelijkheid. Of sommige designers dwalen misschien te ver af in het design.

Dat gezegd hebbende; het merendeel weet wél hoe het moet.

Verder ook een beetje in perspectief; er zijn héél wat meer voorbeelden op te noemen van Apps die echt wel beter werken dan hoe het vroeger allemaal ging.

[Reactie gewijzigd door JorzoR op 3 juli 2019 11:41]

En een hoge prijs, geen 3g, maar 4gb of 8gb opslag, geen sd kaart support, geen selfie camera, geen flitser, iOS1 had geen apps.

Ik heb het idee dat de 1e iphone compleet op naam en faam van steve jobs is verkocht. Be different enzo. Het enige wat ze naar mijn mening echt goed hebben gedaan, is de focus op een stylusloze interface. Voor de rest was het technisch achterhaald.

[Reactie gewijzigd door Ruw ER op 3 juli 2019 10:28]

Vergeet niet dat de eerste iPhone uitkwam in een tijdperk waarin Nokia nog een sterke naam had en Symbian en HTC dé boegbeelden van Smartphones waren. De Nokia N95 kwam in hetzelfde jaar uit en kijk eens wat dat achteraf voor een gedrocht was, maar in die tijd was dat gewoon een high-end toestel! Die was, net als de iPhone, voorzien van 4 of 8 GB opslag en dat was in die tijd gewoon heel redelijk. Mobiele data (3g) was in die tijd nog best een luxe, geen must-have. Achteraf gezien lijkt het natuurlijk allemaal een beetje rommel, maar voor toen was het gewoon een zeer competitief toestel.
Windows CE werkte perfekt in die tijd hoor, mijn ervaring waren super, TomTom werkte als een trein, enorme hoeveelheden software (want toen heette dat nog niet 'apps'). Geen enkel probleem mee gehad.
Als je nu die ervaring nog eens zou moeten hebben zou je er toch anders over denken waarschijnlijk. Mijn herinnering er aan is toch wel anders (ok, ik was er al early adopter wel heeeel vroeg bij, maar toch...). Je moest vooraf plannen welke tomtom kaarten je op je device installeerde want er was niet genoeg ruimte om ze er allemaal op te zetten. Tomtom kon niet over landsgrenzen navigeren, tenzij je een europa kaart installeerde maar die had weer alleen de hoofdwegen. Dan moest er met Bluetooth verbinding gemaakt worden met een externe GPS module, wat soms wel en soms niet goed werkte want Windows CE ondersteunde eigenlijk nog geen Bluetooth en de experimentele 3rd party Bluetooth stacks rammelden aan alle kanten. En als het dan allemaal werkte kon je er maar beter voor zorgen dat de batterij van je device nooit leeg raakte want een groot deel van de software stond gewoon op een soort RAM drive die weg was als de stroom uitviel. Ja, de toenmalige PDA's met Windows CE waren echt probleemloos.
Dat is uw ervaring he, ik heb daar allemaal geen last mee / van gehad hoor... Ik heb niets dan goede herinneringen aan het WinCE tijdperk ;) Ik zeg niet dat sommige mensen geen problemen ondervonden, maar dat bestaat de dag van vandaag ook nog steeds. Die RAM drive waar je over spreekt heb ik nooit gezien, alles stond op SD / flash bij mij en lege batterij is nooit een probleem geweest want dat kwam veel voor met navigatie omdat toen alles nog wel wat veel power nodig had.

[Reactie gewijzigd door NineliveZ op 3 juli 2019 12:15]

Dan ben je gewoon een stuk later ingestapt dan ik, toen al dat soort problemen al opgelost waren. Dit was mijn PDA toen, in 2002 (https://www.zdnet.com/pro...-loox-600-s26391k120v122/ )... Gekocht als opvolger voor m'n Palm Vx uit 1999, maar uiteindelijk heb ik de Palm gebruikt tot 'ie op was en de Windows PDA heeft z'n tijd vooral in de la doorgebracht...
Je hebt duidelijk de keynote van Apple gezien en was geen gebruiker van smartphones destijds.

Toen de iPhone uitkwam, waren smartphones in opmars. Chips werden steeds beter, CPU/GPU werden steeds sneller, GPS werd standaard op high end modellen (behalve de iPhone), mobiel internet werd betaalbaar en sneller (betaalde destijds 10 euro voor onbeperkt internet), schermen kregen steeds hogere resoluties, en websites gingen steeds vaker mobiele sites voor smartphones maken.

Niets maar dan ook niets had met Apple te maken, dit was allemaal nog voor de iPhone. Apple zag dit en was slim genoeg op een moment in te springen toen smartphones een sterke groei hadden.

Capacitieve schermen worden nog wel vaak in het argument erbij gehaald. Klinkt leuk, maar dit was gewoon de tijd, het was super nieuw en ze waren tevens niet de eerste. Ze namen gewoon een product af.

Niemand zal zeggen dat Apple niets heeft gedaan voor de populariteit van smartphones, maar ze gebruikte gewoon de laatste tech (minus de 3G, GPS en resolutie), met een daarop gebouwd OS. Heel slim, maar als ze het niet hadden gedaan, dan had het er nu niet veel anders uit gezien. Dit was een ontwikkeling die gewoon ging gebeuren.

Het is een beetje hetzelfde wanneer een premier hier de credits pakt voor een goede economie terwijl die net is aangesteld, dat is namelijk een ontwikkeling van jaren, en tevens ook nog eens door alles wat in de wereld gebeurd.
Om mezelf maar even te quoten:
Het is inderdaad niet zo dat Apple één briljant dingetje heeft bedacht en daarmee de markt heeft veroverd, het is het complete plaatje: gebruiksvriendelijkheid, fancy ontwerp, capacitief touchscreen, vlot reagerende ui (in tegenstelling tot Symbian), fatsoenlijke ondersteuning voor multimedia en web (behalve flash, maar nog altijd beter dan i-mode) en beschikbaarheid van apps en een store sinds iPhone OS 2. En natuurlijk een sterke marketing babbel.
Nee, Apple heeft niet het capacitieve touchscreen uitgevonden, ze hebben inderdaad een goed stukje software geschreven wat zich kon onderscheiden van de concurrentie en dat hebben ze slim vermarkt. Dat mobiel internet in die tijd zo populair was staat me totaal niet bij, ik heb nog altijd het plaatje in mijn hoofd van mensen met Symbian telefoons (Nokia/Sony Ericsson), de Samsung D/E-900 en i-mode. Dat er wat met mobiel internet zou gaan gebeuren hing natuurlijk wel in de lucht en zal inderdaad hoe dan ook gebeurd zijn.
Hoe deden zij zich onderscheiden van de concurrentie? Iconen? Onscreen toetsenbord? Hoe precies? Wat deden zij nu anders, behalve dat het een net nieuw OS was die gebruik maakte van de hardware die net uit was?
Tevens gezien hoe enorm beperkt het OS was, kan je ook niet stellen dat ze de concurrentie versloegen. Dus wat maakte ze zo speciaal?

Windows Mobile 6 was al uit toen de iPhone uitkwam, en WM deed het in die tijd erg goed. Ik weet nog dat alleen de HTC Touch al een derde had verkocht van het aantal iPhones.

Zelf had ik destijds een Qtek 9100 waar ik WM6 op had gezet, en ook onbeperkt internet. Dat ging wat traag omdat die nog GPRS gebruikte, maar er was al een hoop content, nieuwssites, forum software e.d. hadden allemaal al prima mobiele sites.

Verder had je natuurlijk ook Blackberry die het gewoon goed deed.
En moet je kijken wat er gebeurd is met Windows Mobile/Phone. Érgens hebben ze het anders aangepakt wat tot nou toe beter lijkt te werken voor ze. Juist het feit dat het een nieuw OS was en tóch mensen over de streep heeft weten te trekken zegt al vrij veel..

Begrijp me niet verkeerd, ik heb niks tegen Windows Mobile/Phone of wat dan ook, maar Apple heeft het gewoon beter weten te verpakken richting de gemiddelde consument.
Windows Mobile zat op een rottig moment. WM6 was een flinke upgrade van WM5, maar dat was nog gericht op een professioneel en 'open' OS. In die tijd heel normaal, het OS gericht op stylus controls was toen ook volstrekt normaal.

De smartphone zat in een stroomversnelling en het was duidelijk dat de nieuwe doelgroep van de smartphone en nieuwe technologieën, het bedrijf een ander OS moest maken.

Door de komst van Android, begon MS achter te lopen, terwijl ze eerst voor liepen. En tja toen kwam het het hele userbase en support verhaal.

Ik heb zelf jaren WP gebruikt en zou direct overstappen, zou ik APKs kunnen installeren.

De verhalen van MS en Apple zijn op 1 punt vergelijkbaar, het ging om marketing, en Apple stapte op een heel goed moment in.

Verder was Apple niet de dood van WM/WP, maar Android. Apple zat in haar eigen wereldje en nog steeds. WM kon ook veel en veel meer dan iOS. Zij waren gewoon nooit de grote concurrent. Zoals Bill Gates pas geleden nog zei, er is maar 1 OS naast Apple mogelijk. Er is 1 grote partij, en Apple als kleine.
Ben het deels met je eens. Maar het verhaal van de iPhone klopt niet. Ik had al een mobiel apparaat met touchscreen voor de iPhone release. Wat de iPhone wel heeft gedaan dat de interface voor de vingers is geoptimaliseerd ipv stylus. De zet om een capacitieve touchscreen te gebruiken ipv resistief was dus briljant. Maar dat ze iets compleet nieuws hadden bedacht? Ze hebben er opnieuw naar gekeken en mooie oplossing voor bedacht.
Ik zou me nog het minst zorgen maken over de vouw, ik geloof best dat dat opgelost is. Een veel groter probleem is het concept zelf. Een 2000 euro dure smartphone die slechter is in het zijn van een smartphone dan een 300 euro mid-end, namelijk veel zwaarder en een piepklein scherm. Maar daar staat tegenover...je kunt hem uitvouwen en dan kom je in de wondere wereld van Android tablet apps. Een verlaten riool. Dit apparaat is onzettend slecht in twee dingen tegelijkertijd.
Ik denk niet dat dit wat gaat worden. Er moet iets vervangends komen voor die beschermlaag.

[Reactie gewijzigd door zlpsycho op 3 juli 2019 09:16]

Dat moet weer verder innoveren. Corning (fabrikant van Gorilla Glass) werkt aan buigbaar glas concepten voor deze toepassingen.

https://www.theverge.com/...glass-bendable-smartphone

Dus dit is meer een consumenten prototype foldable phone, waar een hoop aan te verbeteren valt, en dat gaat in de volgende iteraties ook wel gebeuren.
Gerucht gaat ook dat ze er een nieuwe naam voor hebben. De galaxy break
We zijn van haast onverwoestbare iPhone SE achtige toestellen naar fragielen glazen iPhone X achtige dingen gedaan puur voor draadloos opladen (ik vraag vaker aan mensen met een iPhone 8 of nieuwer of ze het ooit gebruiken: nog niemand gevonden) of schermen met vervormingen (de ronden zijkanten van Edge telefoons, notch of hole punch) en nu krijgen we een super fragiel toestel waarbij de coating niet meer krasbestendig is en na een tijdje rare dingen beginnen te gebeuren rond de vouw (want dit krijgen ze nooit goed na één korte iteratie).

Ik verbaas me er wel over wat voor simpele basisdingen er opgeofferd worden om maar innovatief te lijken.
Nou, dan heb je er één gevonden... of eerder, twee. De iPhone XR wordt 3 maal per week draadloos opgeladen hier, in de transparante cover, op mijn Samsung draadloze lader. Je raadt het al, mijn Samsung met Edges wordt juist wel gebruikt om snel bij diverse apps te komen. BAM, 2 voor de prijs van 1 ;)
Dat neemt niet weg dat er een vervorming in je scherm zit waardoor de rand vaak glanst en de kleur afwijkt. En het glas al kapot springt als je een keer te boos kijkt op een selfie. Daar hadden de oude plastic modellen geen last van.
Daar is het forum voor, probeer het daar eens. :)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.