Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Samsung maakt nieuwe releasedatum Galaxy Fold binnen enkele weken bekend

Samsung maakt binnen enkele weken bekend wanneer het de Galaxy Fold gaat uitbrengen. Dat heeft het concern bekendgemaakt bij de presentatie van de kwartaalcijfers. Dat gebeurt in elk geval nog dit jaar.

Samsung verwacht in de tweede helft van dit jaar 'vouwbare smartphones uit te brengen', zo schrijft het bedrijf in zijn bespreking van de kwartaalcijfers. De nieuwe releasedatum van de Galaxy Fold komt volgens het bedrijf in de komende weken naar buiten. Samsung had de Galaxy Fold afgelopen vrijdag willen uitbrengen in de eerste landen, waaronder de VS, en komende vrijdag in Europese landen waaronder de Benelux. Door schermdefecten bij reviewers voelde Samsung zich genoodzaakt de release uit te stellen.

Samsung leverde afgelopen kwartaal 78 miljoen smartphones en dat zijn er iets meer dan in dezelfde periode vorig jaar. De winstgevendheid van de mobiele divisie liep terug, doordat de fabrikant hogere kosten had aan de productie van nieuwe Galaxy A-telefoons. Samsung laat doorschemeren dat het daar minder winst op maakt doordat de fabrikant relatief lage prijzen vraagt en hoge kosten heeft aan de ontwikkeling ervan.

Het Zuid-Koreaanse concern heeft zijn mobiele strategie gewijzigd en zet sommige functies nu eerder op midrange-modellen dan op duurdere Galaxy S-telefoons, om zo de Galaxy A-modellen aantrekkelijker te maken. Zo kregen Galaxy A-telefoons vorig jaar als eerste een camera met ultragroothoeklens, terwijl de nieuwe Galaxy A80 een roteerbare camera heeft. De Galaxy S10-serie verkoopt beter dan verwacht, zegt Samsung.

De tv-divisie draaide afgelopen kwartaal beter door een vervroegde release van nieuwe modellen. Komend kwartaal gaat de tv-tak het lastiger krijgen vanwege het gebrek aan een groot sportevenement, traditioneel een motivatie voor sommige mensen om een nieuwe televisie aan te schaffen.

De componententak profiteerde van de groeiende vraag naar opslag met hoge capaciteit voor smartphones met 128GB aan opslag of meer. Desondanks ging het niet alleen maar goed, want Samsung had last van een gebrek aan groei op de Chinese markt. Een afnemende vraag van 'grote klanten' naar flexibele oledschermen speelde het bedrijf ook parten. De bekendste afnemer van flexibele schermen naast Samsung zelf is Apple, die ze gebruikt voor de iPhone X, XS en XS Max.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

30-04-2019 • 07:07

85 Linkedin Google+

Reacties (85)

Wijzig sortering
Ze hebben dit toestel al een aantal keer uitgesteld en gezien de problemen met de review-toestellen zou het mij verbazen als ze het van ‘zorgwekkend fragiel’ naar solide product weten te brengen in een half jaar en dat ook nog eens op grote schaal kunnen gaan produceren.
En dan nog ben ik benieuwd wie een dergelijk toestel koopt van €2000 met deze geschiedenis.
Pas over 5 jaar is dit een solide product, die status hoeft de huidige nog niet te hebben, wel moet het (iets) beter dan ze dat het nu is.

Niet voor niks is dat ding uitverkocht terwijl die mensen echt niet de illusie hebben dat het de degelijkheid van de S10 iig heeft.

Beetje jammer dat er bij elk bericht mensen gaan doen of dit zo degelijk moet zijn als een regulier toestel. Het is namelijk geen regulier toestel. Lijkt me niet heel moeilijk te begrijpen.

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 30 april 2019 07:33]

Dat ze het dan over 5 jaar uitbrengen als het product pas dan solide is. Waarom zouden mensen die het besteld hebben niet het idee hebben gehad dat dit een solide product is? Mensen zijn net flabergasted dat Samsung het toestel in deze staat durfde uit te brengen.

Beetje idioot te gaan stellen dat dit geen regulier product zou zijn. Als het geen regulier product is moeten ze dat ook vermelden "prototype that will break within a few days, buy at your own risk" zou er dan in het promotie materiaal moeten staan.

Het is al ver gekomen als we het nu ook al normaal gaan vinden dat bedrijven toestellen uitbrengen die stuk gaan na een paar dagen normaal gebruik en dat we dan zeggen "oh maar dat is normaal" 8)7
Aan de andere kant.
Wat verwachten mensen dan? Als vouwbare telefoons zo makkelijk waren, waarom bestaan ze nog niet? Het is een product met een enorme benodigdheden van R&D. Het toestel zal ook de mogelijke kopzorgen leveren om in elkaar te zetten en de hardware zelf is ook niet echt allemaal off-the-shelf.

Samsung waagt zich tenminste nog om er echt serieus mee bezig te zijn en niet alleen te komen met prototypes.

Als je dure first gen gadgets koopt, is de kans altijd erg groot op problemen en gezeik. Dit is niet nieuw voor de Galaxy Fold. Dit risico loop je altijd als je graag de nieuwste snufjes aanschaft. Als we bedrijven hier nu hard op gaan afrekenen. Kunnen we een boel toekomstige ontwikkelingen gedag zeggen.

[Reactie gewijzigd door batjes op 30 april 2019 08:06]

Wat verwachten mensen dan?
Nou voor €2000 verwacht ik best wat ja, is dat zo vreemd?
In ieder geval niet een toestel wat wordt omschreven als 'zorgwekkend fragiel'.
Als vouwbare telefoons zo makkelijk waren, waarom bestaan ze nog niet? Het is een product met een enorme benodigdheden van R&D. Het toestel zal ook de mogelijke kopzorgen leveren om in elkaar te zetten en de hardware zelf is ook niet echt allemaal off-the-shelf.
Als het voor Samsung, en waarschijnlijk ieder andere fabrikant op dit moment, zo moeilijk/onmogelijk is om een dergelijk product uit te brengen wat niet 'zorgwekkend fragiel' is lijkt het me logischer om het gewoon nog niet te doen. Is namelijk ook gewoon een optie.Niet je klanten met een brak toestel opzadelen van €2000 bijvoorbeeld. En wat dacht je van de imagoschade die Samsung hiermee oploopt?
Of denk je dat ze nu nog een keer wegkomen met een dure reclamecampagne waarin ze hun Q&A-proces de hemel in gaan prijzen?
Samsung waagt zich tenminste nog om er echt serieus mee bezig te zijn en niet alleen te komen met prototypes.
Zeer innovatief, ben ik zeker met je eens. Maar ik vraag me eerder af of dit eenkwestie van domheid is of eerder 'laten we het ding maar op de markt gooien zodat de torenhoge R&D-kosten misschien nog terugverdiend worden'? Zeer slim lijkt het me in ieder geval niet.
Dit is niet nieuw voor de Galaxy Fold.
Understatement of the year!
Dit risico loop je altijd als je graag de nieuwste snufjes aanschaft.
Ik heb toch weinig van degelijke nieuwe snufjes omschreven zien worden als 'zorgwekkend fragiel'.
Kun jij er eentje noemen?
Als we bedrijven hier nu hard op gaan afrekenen.
Nee, wat je wat we moeten doen? Bedrijven keihard belonen door een toestel van €2000 aan te schaffen die je binnen een maand (?) in de prullenbak kan flikkeren! Strak plan!
Kunnen we een boel toekomstige ontwikkelingen gedag zeggen.
Dat lijkt me toch de beste manier ja, als dit namelijk de richting is waar de ontwikkelingen naartoe gaan dan kunnen we daar het beste zo snel mogelijk eenhalt toe roepen.

[Reactie gewijzigd door Vexxon op 30 april 2019 08:45]

Ook een first gen product moet degelijk zijn. Uiteraard kan je verwachten dat volgende generaties producten verbeteringen zullen bieden, maar een first gen product dat niet af is, heet "prototype".
De categorie mensen die deze producten koopt, accepteert dat een product nog niet perfect is in eerste uitvoering. Hoeveel ergenis ze willen accepteren is natuurlijk de vraag.
Van 'zorgwekkend fragiel' naar 'niet perfect'.
Dat is wel een hele roze bril
Ik zeg alleen dat het voor fabrikanten zoeken is waar de grens ligt tussen een niet perfect product en reputatieschade. Hier hebben ze blijkbaar zelf heel anders getest dan de reviewers
Geen enkel product is “perfect”, maar elk product dat aan de reguliere consument wordt aangeboden hoort degelijk te zijn en de gebruiker het gebruiksgenot te bieden gedurende de normaal te verwachten gebruiksduur (waarbij 2 jaar als het absolute minimum wordt beschouwd). De fabrikant is zelfs juridisch verplicht daarvoor de nodige garanties te geven.
Niet perfect of onbruikbaar? Dit is gewoon echt te slecht om op de markt te brengen. Daar kun je geen €2.000 en ook geen €200 voor vragen.
Dan wil ik die mensen echt wel eens zien want volgens mij is er dan geen enkele fold gepreodererd want er bestaan geen mensen die €2000 aan een smartphone besteden en verwachten dat die het nog geen week volhoudt.

Het is gewoon onzin te stellen dat er mensen zijn die dit normaal vinden van een product dat ze kopen. Ik heb nog nooit in mijn leven zo'n launch gezien dus waar je het vandaan haalt dat er mensen zijn die dit normaal zouden vinden snap ik niet.
Je zegt dat de categorie mensen die dit koopt dit accepteert. Ik beschouw mezelf als zo iemand die een Fold zou kopen voor €2000 moest die niet van Samsung zijn. Ik zeg er bij moest die niet van Samsung zijn omdat ik nog geen enkele goede ervaring heb gehad met Samsung. Maar iets nieuw dat nog niemand heeft staat altijd hoog op mijn radar. Maar ik verwacht dan toch echt wel een deftig werkend product.
Het probleem met Samsung is dat ze hun eigen ego op de eerste plaats zetten. Het gaat er bij hen om om eerst te zijn en of dat een deugdelijk product oplevert kan hen worst wezen. Wat Samsung hier doet is de markt voor foldables enorme schade toebrengen. Consumenten zullen wel 2 keer nadenken wanneer ze een foldable foon zien liggen in de winkel.

Je kan van een first gen gadget (ja je benoemt het correct) verwachten dat er problemen zijn maar dat het toestel direct kapot is na een paar dagen normaal gebruik dat verwacht je niet. Bekijk eens goed wat er allemaal fout zit aan dat toestel. Er komt van alles binnen in het toestel via de scharnier. Sorry hoor maar dat kan toch echt niet. Dat moet je toch bedacht hebben voor je zo'n toestel op de markt brengt?

Ik koop veel first gen stuff en als daar iets mis mee is is dat altijd al softwarematig geweest en wordt dat gefixt. Het Fold fiasco is van een totaal andere orde.

[Reactie gewijzigd door monojack op 30 april 2019 08:22]

Ik sta er dubbel in. Aan de ene kant: kan ik me geen hele nuttige toepassing voorstellen. 2x 5.8 inch naast elkaar is nog steeds geen iPad-mini.

Maar als we terug kunnen naar het model Startac uit de jaren '90, en daarmee samen toch een 5.8 scherm heb, heel graag!
Sorry, maar wat een onzin is dit. We mogen een bedrijf niet afrekenen op een fragiel product dat 2000 euro kost, omdat het nieuw is? De fouten die Samsung heeft gemaakt hadden al tijdens het testen aan het licht moeten komen. Dat vouwbare smartphones in de toekomst beter zullen worden is een feit, echter hoeft dat niet te betekenen dat je nu alles maar moet accepteren. Als je als fabrikant een lage standaard verwacht te zetten, dan kies je ook niet voor een premium prijs van 2000 euro.

[Reactie gewijzigd door NotSoSteady op 30 april 2019 10:29]

Toen Steve Jobs een paar maanden voor de release van de eerste iPhone het toestel bekeek dat hij een paar weken had uitgeprobeerd was hij heel ontevreden over de krassen op het plastic scherm en riep hij zijn team bij elkaar en eiste dat ze het zouden vervangen met onkrasbaar glas.

Resultaat: de eerste iPhone had een scherm uit glas ipv plastic zoals eerst de bedoeling was.

Kun je je voorstellen? Krassen op het scherm vonden we toen doodnormaal maar Steve Jobs vond niet dat hij zo'n toestel aan zijn klanten kon verkopen.

Bron:
Ik vind dit een wel zeer bijzondere redenering.

De promotie van Samsung suggereert nochtans dat dit een solide top-product is, en ze vragen er een topprijs voor.

Maar blijkbaar verkopen ze dus een illusie.

Eerlijk gezegd verwacht ik nog altijd dat ze het toestel afblazen. Dit krijgen ze niet meer goed en als ze het toch weer durven lanceren, wordt het een debacle. Watch my words...
Niet voor niks is dat ding uitverkocht...
Uh uitverkocht? Waar haal je dat vandaan? Ze zijn niet leverbaar, en als iets niet leverbaar is kan het niet uitverkocht zijn.
Volgens mij is het eerder zo: Een product moet vanaf de eerste iteratie goed is, zo niet dan is er een negatief sentiment en is het concept ten dode opgeschreven.
Dat geloof ik alleen voor een hele nieuwe categorie. Niet voor een nieuwe feature in een bestaande categorie. Zo heb ik een waardeloze fingerprintscanner en slecht retina scherm in een Toshiba G900 uit 2008
Daarom zijn er ook geen Toshiba telefoons meer wellicht...
Verzamelaars? Deze zou net als de allereerste iPhone best wel eens wat waard kunnen gaan worden. Zeker als het toestel verder niet veel wordt verkocht.
Verzamelaars... Ik denk inderdaad dat Samsung bij het ontwikkelen van dit toestel zich specifiek op deze groep wilde richten.
Met dat verschil dat de allereerste iPhone perfect werkte en de standaard werd voor moderne smartphones.

De Fold zal niet de standaard worden. Fabrikanten zullen er net alles aan doen om niet de Fold te kopiëren.
Met dat verschil dat de allereerste iPhone perfect werkte en de standaard werd voor moderne smartphones.
We liepen ons altijd te verkneukelen om de collega met de eerste iPhone. De andere smart phones crashten niet. De iphone was echt erg en hoe die om het minste geringste vast ging lopen.
Dus nee een standaard was het niet, en hij was verre van perfect.
Het geeft wel rust als je weer eens niet bereikbaar bent.
Het enige waar de iPhone mischien wel het eerste mee was (maar dat kan ik fout hebben), was het gebruik van een capacitatief touch screen in plaats van een resistief op een smartphone,
En inderdaad, ik heb het fout, apple was ook daarin niet het eerste.
Dan blijft er alleen marketing over dus. Daar zijn ze echt goed in, zoals blijkt.
"De andere smartphones crashten niet", over welke smartphones heb je het dan? Ik had ook verschillende smartphones voor de iPhone en die crashten ook, ze waren ook totaal onbruikbaar. Ik kocht toen om de 6 maanden een nieuwe smartphone omdat ik nooit een model vond dat perfecte werkte. Daar is met de iPhone dus verandering in gekomen.

Apple was de eerste met een smartphone die door niet techneuten kon gebruikt worden. Dat was wat de eerste iPhone zo perfect maakte.
Nee, het was geen perfect product. Hooguit was er op dat moment eventjes niets beters. Het was een mooi samenraapsel van technologie die grotendeels van anderen kwam.
Het was maar de telefoon die heel de industrie op zijn kop heeft gezet en het voorbeeld was voor elke smartphone van andere fabrikanten. Zonder iPhone was er zelfs nooit aan de fold gedacht geweest maar goed ;)
Zonder wifi, ARM, geheugen, display, bleutooth, applicatie-winkel, aanraakscherm, gui en alle andere technologie was er nooit een iPhone geweest, maar goed.....

Het is allemaal relatief. Het is niet Apple's werk alleen geweest die ons zo ver heeft gebracht.

Kijk bijvoorbeeld naar dit moment welke smartphones de beste camera's hebben.
De LG Prada was al voor de iPhone op de markt, en werkte net zo. Er werd ook duidelijk gesteld dat Apple van LG heeft afgekeken.
De eerste Samsung met de eerste touchwiz (toen Croix) kwam rond dezelfde tijd als de iPhone op de markt (korea), en werkte naar later verluid gebruiksvriendelijker en met minder crashes dan een iPhone.
Zoals ik al ergens anders zei: Apple is goed in het verdraaien van de historie en van hun eigen belang in die historie. In de westerse wereld lopen we gewoon achter op het verre oosten (Zuid Korea, China en Japan om specifiek te zijn).
Je weet maar al te goed hoe de reacties van de andere fabrikanten waren. Nokia lachte met de iPhone, Microsoft zei dat het geen succes ging worden en Google (blijkbaar de enigste die het snapten) sloeg de schrik om het hart en hebben Android helemaal moeten aanpassen om met een touchscreen overweg te kunnen.

De beste camera? Really? Ga je beweren dat je met een iPhone geen goede foto's kan nemen? Het zegt genoeg over je gebrek aan argumentatie als je in 2019 de camera's van de high end smartphones van dat jaar moet aanhalen om een toestel uit 2007 weg te zetten als niet het perfecte toestel.
Microsoft was ook in paniek toen bleek dat de meeste ontwikkelaars meer zagen in iOS en Android.

Ik zeg niet dat je met de iPhone geen goede foto's kan nemen (al zijn de foto's onrealistisch warm gekleurd).
Maar de concurrentie loopt momenteel een stuk voor op de iPhone.

Iets wat perfect is, is niet na drie jaar niet meer perfect. Daarom is de eerste iPhone helemaal niet perfect. Vergelijk de foto's van de eerste iPhone met huidige modellen. Waren die foto's perfect? Nee, dat waren ze niet.

Ik denk dat je wat voorzichtiger moet zijn met magische krachten aan Apple toedichten. Het is maar een smartphoneboer. Een van de velen. Apple speelt een grote rol in de ontwikkeling van de smartphone, maar zonder de andere technologiebedrijven was Apple nergens geweest.
Wat betreft Microsoft , je zegt het zelf "toen bleek dat de meeste ontwikkelaars meer zagen in iOS en Android". Android kwam veel later uit dan iOS en de eerste iPhone had zelfs nog geen App Store. Toen de iPhone uitkwam lachte Steve Ballmer om de eerste iPhone. Het toestel was te duur en zou nooit een succes worden.

Wat die camera's betreft dat is ook zo'n onzin, natuurlijk zijn er betere camera's uitgekomen ondertussen. In oktober is de nieuwe iPhone weer de beste camera en een maand later komt de concurrentie met een betere camera. Zo is het toch al jaren. De iPhone is ook altijd de snelste en tegen dat de nieuwe iPhone uitkomt zijn er snellere toestellen van de concurrentie. Apple brengt 1 keer per jaar een iPhone uit, de concurrentie meerdere.
Uiteraard heeft Apple geen magische krachten, maar waar ze zich vaak in onderscheiden is: visie. De iPhone was technologisch an sich geen uitzonderlijk product, maar het was de achterliggende visie, om allerlei bestaande technologie, hardware en software op een bepaalde manier in één product te integreren, die het een uitzonderlijk product maakte.

In vergelijking is een product zoals de Fold een banaliteit: technologisch brengt het wel iets nieuws (als is het niet zo goed uitgevoerd), maar er is weinig visie mee gemoeid. Het is een poging om voor een technologie een toepassing te vinden. Je denkt hoogstens: wat knap dat ze een scherm buigbaar kunnen maken zonder dat het breekt. Vervolgens valt er nog weinig te bewonderen, niet in het minst omdat de software nauwelijks is aangepast, het design vragen oproept en je je afvraagt wat de toegevoegde waarde nu is, eens de gadgetfactor uitgespeeld is.

Let wel, misschien wordt het ooit iets, maar dit is niet iets wat de aanschijn van de smartphone-industrie zal veranderen.
Ze hebben dit toestel al een aantal keer uitgesteld en gezien de problemen met de review-toestellen zou het mij verbazen als ze het van ‘zorgwekkend fragiel’ naar solide product weten te brengen in een half jaar en dat ook nog eens op grote schaal kunnen gaan produceren.
En dan nog ben ik benieuwd wie een dergelijk toestel koopt van €2000 met deze geschiedenis.
Er zijn genoeg mensen en bedrijven die €2000,- met een review terugverdienen aan reclame inkomsten oid. Als ze Samsung kunnen prijzen of aan de schandpaal kunnen hangen dan doen ze dat.

Daarom heeft Samsung alle modellen terug geroepen. Niet alleen voor onderzoeken, maar ook om de negatieve imago van het product te redden. (tot zover dat te redden was)
Zou zo maar kunnen dat Samsung meerdere versies van dit model heeft en ook een mechanische zwaardere uitvoering dat nu wordt ingezet. We zullen het zien.
Voor de die-hard fans die het niet erg vinden om 2000 euro voor een beta-toestel uit te geven om zo een deel te zijn van een veelbelovend toekomstige vinding.
En dan nog ben ik benieuwd wie een dergelijk toestel koopt van €2000 met deze geschiedenis
Early adopters met een goed inkomen kopen dat. Zoals het altijd gaat met bleeding edge tech. Vanuit daar zal blijken of er een toekomst zit in vouwbare telefoons in zowel technische als praktische zin.
Ik sta er persoonlijk zeker wel voor in de markt, maar dan moet de techniek meer solide worden en ook vooral minder gaan kosten.
En met minder, bedoel ik significant minder dan de helft van wat die fold nu kost want daar zit gewoon de grens van wat ik aan een smartphone uit wil geven die écht wat te bieden heeft.

In een wereld waar je zeer competente smartphones koopt voor 400 tot 600 euro verkopen die flagships die tegenwoordig gewoon meer dan duizend euro kosten en eigenlijk niets unieks te bieden hebben ook gewoon dus ik ben er niet bang voor dat Samsung deze fold toestellen gewoon slijt aan een zeker publiek.

[Reactie gewijzigd door Koffiebarbaar op 30 april 2019 12:22]

Ik vind het concept van een uitvouwbare telefoon zoals de Galaxy Fold en de Huawei Mate X Fold echt super. GEwoon best of both worlds. Dikte boeit niet, de meeste mensen willen liever een wat dikkere telefoon die stevig in de hand ligt. Een grotere accu is ook echt helemaal top. Het feit dat je ook gewoon een klein scherm kan gebruiken is ook super.
Dit laatste kwam in een laatste review van MKBHD nog naar voren. De Galaxy Fold heeft namelijk ten opzichte van de Huawei een heel klein raar schermpje (een 2e scherm dus). Maar de meestal kijk je even snel op je telefoon of zoekt het weer op. Hiervoor hoef je niet een groot scherm te hebben en is ook een stuk energie zuiniger uiteraard.

Toch vind ik persoonlijk de manier waarop Huawei het heeft uitgevoerd beter, om de volgende redenen:
1) Camera. De positie en werking van de camera is beter dan de notch + camera achterop wat Samsung heeft.
2) De vouw in het scherm. Beter een lange bocht buitenom dan een scherpe vouw zoals bij de Galaxy. Die van de Huawei zal minder snel slijten doordat er minder spanning elke keer op staat.
3) geen extra scherm. Gewoon 1 groot scherm die software matig door de helft kan als het ingeklapt is.

Dit laatste heeft ook een nadeel... het scherm zit natuurlijk altijd aan de buitenkant, maar nu dus dubbel...

Ik ben benieuwd hoe solide het product van Samsung wordt en wat de komende jaren de itteraties zullen zijn. Ik zou er zeker wel 1 willen hebben, maar 2k is gewoon te duur nog.
"De Galaxy Fold heeft namelijk ten opzichte van de Huawei een heel klein raar schermpje (een 2e scherm dus). Maar de meestal kijk je even snel op je telefoon of zoekt het weer op."

Precies. Dit is een nog veel groter probleem dan de fragiliteit. Samsung heeft het totaal niet begrepen. De smartphone is het 1e scherm voor de meeste mensen, niet het 2e scherm. Niemand gaat dit ding uitvouwen om een WhatsApp te beantwoorden. Mensen zijn niet voor niets terug gegaan van tablets naar grote smartphones.

De fold is iets van een 4" loeizware, peperdure smartphone met een minuscuul scherm. Zo zul je die ervaren 75% van de tijd. Ironisch hoe een fold dus juist kleiner is in praktisch gebruik. In de 25% van de tijd dat je hem uitvouwt, zul je je snel realiseren dat het Android tablet app ecosysteem een drama is.
En zelfs uitgeklapt heb je nog niet echt een tablet formaat, de breedte wordt niet groter (bijna vierkant), dus het heeft bijv weinig nut om hem open te klappen om een filmpje te kijken, want dan zit je alsnog met gigantische zwarte balken (wellicht fijn voor ondertitels, maar thats it). Enige wat ik mij kan voorstellen dat internet browsen wel wat relaxter is (voor die gevallen en voor deze prijs kan je dan beter een tablet erbij nemen). Maar voor ff snel een berichtje sturen is het juist weer onhandig.

Dus wat @Qlusivenl zegt, best of both worlds? Nee, niet echt, meer worst of both worlds. Het is net geen tablet en als telefoon is hij ook net niet praktisch. Tel daar bij op dat hij dikker, zwaarder en veel duurder is dan gemiddelde telefoon. Dus al zou hij kwalitatief perfect zijn, dan nog heb je een hoop nadelen voor 0,0 voordelen.

Als je dat soort dingen opoffert, zou er wel een aantal echt dikke positieve dingen tegenover moeten staan.

Dit ding laat alleen het concept van een foldable zien, enkel en alleen de techniek. Het laat totaal niet zien hoe het in een bruikbaar consumenten product uitgewerkt is. Dit ding hoort achter glas als prototype op een of andere techbeurs, waar niemand hem aan mag raken (anders gaat ie stuk).

[Reactie gewijzigd door Zoop op 30 april 2019 10:34]

Fold lijkt me wel qua uitklapbaar scherm beter dan de Mate X.
Dit omdat de Mate X bijna een vierkant open geklapt scherm heeft, waarmee je eigenlijk niks kunt. Een telefoon/tablet is gemaakt voor 1 app en geen als naast elkaar. Heb altijd ruzie met 2 apps boven elkaar.
Met een groter scherm wil ik video's kijken, maar die zijn net zo groot als op een 6.90 inch 16:9 scherm.
De fold komt uit met zijn 7.3 inch scherm op een 6.92 inch 16:9 scherm. Dus iets minder zwarte balken.

Maar beide verre van ideaal. Zeker niet als je echte bioscoop films (21:9) erop wilt kijken.

Buiten het feit dat ze duur zijn en Samsung nog een kwaliteit probleem heeft (ben erg benieuwd hoe sterk die Mate X is), zie ik het functionele voordeel nog niet echt.
Mij ideale formaat zou 18:9 zijn, die dan inklapt tot een 9:9 telefoon.
Helemaal mee eens met al die punten. Ik vind het een prototype en daarmee best bizar dat Samsung het daadwerkelijk in de markt zet als produkt. Ik denk dat de marketing waarde van de eerste zijn met iets ze in dit geval onzettend veel slechte marketing gaat opleveren.
Heb je hem al gebruikt?
Ik wel en kan je zeggen dat het gebruik van de manier waarop je je toestel gebruikt totaal veranderd.

Dus wat je hier zegt is totaal niet waar...
Wat is er dan beter of wat is dan de killerapp?
MS word?
Apps naast elkaar werkt nooit fijn op android telefoon/tablet.
The killer app is er niet echt! Er zijn ook veel problemen dat ontken ik ook niet.

Het is ook niet realistisch om te denken dat een GEN 1 zich moet kunnen meten met een GEN 100 van de heden ten dage smartphones.

Veel apps laten bijvoorbeeld gewoon blown up Smartphone apps zien.

We zijn zo gewend geraakt aan goede "rijpe" producten dat we een soort van verwachten dat alles wat nu uitkomt ook zo zou moeten zijn.

Maar Samsung had het een "Explorer edition" moeten noemen, dan hadden ze alles getackeld en de verwachtingen wat getemperd.
Waarom is dat niet realistisch? Als ik 2k neer leg voor een foon verwacht ik zowel hw als sw gewoon in orde is hoor. Anders is het gewoon een slecht product
Beste Zoop,

Dat deze telefoon problemen heeft is een grove fout van Samsung en had nooit moeten gebeuren. Daar zijn we het samen over eens.
Alleen moet je dit wel als een GEN 1 apparaat blijven zien. En als je die koopt weet je dat er problemen mee "kunnen"zijn.
Dat is inherent aan een first Gen kopen. Mensen die de 1e TV kochten of de 1e auto denk je dat die geen problemen hadden?
Net als de 1e discman die niet tegen stootjes kon. En dat de versies later een buffer hadden.

Wat je wel mag verwachten is dat Samsung er zeker van is dat dit product goed genoeg was voor dagelijks gebruik en daar hebben ze in gefaalt.
Punt was over de producten die jij noemt, zij boden allemaal iets nieuws, dus de nadelen wogen op tegen de nadelen. Wat biedt dit ding nou?

Een vouwbare telefoon is amper nieuw te noemen, hooguit het vouwbare scherm, maar vuil dat in scharnieren kan raken en dergelijke heeft echt niks met first gen problemen te maken, maar pure slordigheid.
Goh, goed onderbouwd ook. Alles is totaal niet waar, maar waarom niet....omdat dat niet zo is.
Hoe moet ik het uitleggen dan. Ik zeg dat je de telefoon compleet anders gaat gebruiken dan jij hier schetst. Ik verwachte dat je dat buitenscherm ook meer zou gebruiken.

Maar uiteindelijk is het een soort van smartwatch achtig. Je gebruikt het alleen voor notificaties.
Het is heel moeilijk om onder worden te brengen, totdat je hem 1 week heb mogen gebruiken voordat hij helaas terug ging naar Samsung.
Ik ben het vertrouwen wel een beetje kwijt.
Sowieso te duur en niet echt mooi.

Vindt de Huawei Mate X een stuk aantrekkelijker om te zien.

[Reactie gewijzigd door EdvanAl op 30 april 2019 07:12]

Vreemd, wel een nieuwe release-datum maar niets over wat er eventueel gewijzigd is aan het Fold-ontwerp om 'm nu wel op de markt te brengen.
Lijkt me dat er nog juist veel gewijzigd moet worden aan het ontwerp wat ze nu nog niet bekend kunnen maken en dat de Fold niet ‘nu’ weer op de markt gebracht wordt maar over maanden pas.
Wellicht willen ze zeker weten dat de gevonden issues een bepaalde omvang hebben, en hem alsnog onveranderd (maar met sticker) uitbrengen. Er is nu al zo veel rumoer, dat ze het niet af kunnen doen met 'pech' oid - zeker gezien hun geschiedenis. Dus mogelijk alleen uitstel voor onderzoek, en als het onderzoek gedaan is, alsnog uitbrengen.
hoezo ontwerp, eerder de kwaliteit van de schermen of de ''schermfolie'' beter afwerken waardoor mensen niet gaan trekken aan de folie en zo dus het scherm kapot gaat.

De Fold blijft gewoon het zelfde natuurlijk.
Heel leuk natuurlijk maar woord hij weer €2000,-?

Smartphones woorden steeds meer absurd duurder, en nee heb niks met splinter nieuwe techniek te maken, anders werden de andere smartphones van Samsung en Apple en zo ook niet zo goed als iedere jaar een STUK duurder.

En heb iemand gevraagd om een vouwbare smartphone? Je hebt een Smartphone en een Tablet samen voor nog geen eens de helft voor die prijs.
Afname groei op de chineze markt is logisch ( zie link hieronder met marketdata uit China)

Huawei : 28%
Oppo: 20%
Vivo: 19%
Apple: 12%
Xiaomi: 9%
Meizu: 2%
Others: 10%

https://www.counterpointresearch.com/china-smartphone-share/

Hier in China heeft Apple nog wel enigzins een reputatie ( maar dat is ook al erg naar beneden aan het gaan als luxemerk)

Vooral Xiaomi en Huawei zijn hier echt snel gegroeid ( logisch zijn natuurlijk chineze bedrijven) en zie steeds minder iphone/samsung is waarschijnlijk ook stukje prijs. Ben zelf uiteraard ook erg blij met me 190 euro kostende Xiaomi redmi note 7 :9

Wijziging:
Ook deze phone zal misschien wel wat worden in China ( ze houden nou eenmaal van de laatste tech om status te laten zien) echter grote kans dat ze gaan voor de Huawei,helemaal als die niet begint met een rits aan slecht nieuws als start.

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 30 april 2019 07:22]

Pfoe, ik ben normaal wel iemand die dit soort innovaties geweldig vind, en vooraan staat om zoiets gaafs in huis te halen. Echter voor 2000(!!!) Euro en deze voorgeschiedenis laat ik hem toch echt liggen.
Het verbaast me keer op keer hoe snel mensen afgeven op een 'first' die NATUURLIJK niet perfect is.
Dan lees ik dat het product zo 'fragiel' is. Ja en? Met alles wat meer dan 1000 euro kost ben ik heel erg voorzichtig.

Voor dit toestel is geen marktconforme prijs. Het is een prijs die Samsung er voor denkt te kunnen krijgen en dat lukt ze ook duidelijk want in de VS was de Fold binnen 1 dag in de voorverkoop al uitverkocht.

Het is een device voor tech nerds en liefhebbers die niet kijken naar prijs/kwaliteit maar gewoon het willen hebben omdat ze het geld er voor over hebben. DAT zijn ook de mensen die door het in de praktijk te gebruiken de flaws aan Samsung aanreiken waardoor het apparaat verbetert kan worden.

Overigens is 99% van alle testers van de Fold (razend) enthousisast over de functionaliteit, werking en kwaliteitsgevoel. Het kunststof scherm blijft natuurlijk kunststof en zal altijd kwetsbaar blijven.

Daarom heb ik ook nul vertrouwen in de kwaliteit van de Huawei oplossing waarbij het scherm naar buiten vouwt. Zodra je 'm in je zak stopt heb je al krassen.

Gun Samsung gewoon de tijd om er iets geweldigs van te maken waar de rest van de smartphone wereld een voorbeeld aan zal nemen en wij allen over een paar jaar van kunnen genieten van een totaal nieuwe formfactor.
Samsung probeert gewoon een product op de markt te zetten dat niet af is. De flaws werden na enkele dagen duidelijk, dat had Samsung zelf wel kunnen vinden, als dat hun zorg was.

Ik heb anders veel scepsis gelezen over het apparaat, het concept, de software, de design... Ik denk dat je je een beetje verslikt in je eigen enthousiasme.
Dan lees ik dat het product zo 'fragiel' is. Ja en? Met alles wat meer dan 1000 euro kost ben ik heel erg voorzichtig.
Volgens de consumentenbond moet een product voldoen aan wat je ervan mag verwachten. Als Samsung als grootste telefoon fabrikant ter wereld een vouwbare smartphone maakt dan mag je er van verwachten dat deze goed functioneert en dat het scherm niet na een tiental keer vouwen problemen geeft. Je hoeft er dus niet extra voorzichtig mee om te gaan. Je moet hem behandelen als iedere andere smartphone.

Als het toestel defect raakt dan is dit gewoon garantie, dus in dat opzicht is er ook weer niet zoveel aan de hand. Maar als het erg vaak voor komt begrijp ik wel dat consumenten hun vertrouwen verliezen in het product.
Een account speciaal aangemaakt om Samsung te promoten...

Het product lijkt wel een onaf prototype, en dat hoort uiteraard niet.

Ik vrees dat Samsung nog een paar jaar zal moeten doorontwikkelen en dat we de Fold niet meer zullen zien dit jaar.

[Reactie gewijzigd door quantumleapje op 30 april 2019 11:49]

Triest, figuren zoals jij, die speciaal een account aanmaken, om een prototype dat 2000€ euro kost en door de mand valt na de eerste reviews, goed te kome. praten op een tech site . Wat bezielt jou eigenlijk? Word je betaald door Samsung of zo?

Als de Fold ooit nog op de markt komt, voorspel ik een grote afgang. Watch my words. Hetzelfde debacle als met de Note7 waar ze het toestel ook weer lanceerden, tegen beter weten in...
In Nederland heet ie de Galaxy Vod :P
Ik moet zeggen dat ik dit een uiterst vreemd artikel vind. Gaat deze newspost nou over de kwartaalcijfers of de galaxy fold ? Of beide?

Als het over de kwartaalcijfers gaat is dit behoorlijk verborgen, uit de titel kan ik dit niet opmaken, en neem ik aan dat er nog een apart artikel komt over de kwartaalcijfers .


Ik vind het echt bizar. Operational Profit is 60%!!!! gezakt tov zelfde kwartaal vorig jaar!
En dan krijgen we zo een newspost en 1 over 4nm. Eigenlijk alleen maar positieve verhalen , terwijl een 60% daling toch echt (rot , maar) groot nieuws is.

Zie hier:
Samsung ziet winst verder dalen ondanks sterke verkopen Galaxy S10

https://www.sammobile.com...t-profits-in-three-years/

Het LIJKT er hierdoor op alsof Samsung zijn PR machine toch ook invloed uit kan oefenen op tweakers.


60% winstdaling, en... bijna niets hier. Ongelofelijk.
Als Apple zijn totale omzet met 5% zakt is dit al goed voor een headline hier.

Ik ben benieuwd wat er wordt gepost op tweakers als Apple vanavond zijn kwartaalcijfers bekend maakt en wat de titel van dat artikel zal zijn.

[Reactie gewijzigd door Halo_Master op 30 april 2019 17:32]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Apple

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True