Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: Apple en Foxconn testen prototypes vouwbare iPhones

Apple heeft prototypes van een vouwbare iPhone naar fabrikant Foxconn gestuurd, meldt een Chinese krant. Het zou gaan om vouwbare modellen met een oledscherm of een microledscherm, meldt het gerucht.

Getest wordt onder meer of het scharnier honderdduizend keer kan worden gevouwen zonder te breken, meldt Economic Daily News. De schermen zouden afkomstig zijn van Samsung. Het is onbekend of het gaat om een vouwbaar scherm of om een smartphone met twee schermen met een scharnier ertussen, zoals de Microsoft Surface Duo.

Apple zou de release van het prototype voorbereiden voor de generatie iPhones van 2022. Het is niet voor het eerst dat er dit jaar geruchten verschijnen over een prototype van een vouwbare iPhone. Jon Prosser meldde in juni dat er een prototype is met meer dan één scherm.

Als schermtechniek zou Apple oled of microled overwegen. Alle huidige iPhones hebben gebogen oledschermen. Net zoals bij veel andere duurdere smartphones zit het scherm daarbij gebogen in de behuizing om de schermrand aan de onderkant te beperken, terwijl het scherm voor de gebruiker plat is.

Microled is een schermtechniek met kleine leds. Schermen met microleds hebben geen backlight nodig, de leds geven zelf licht als individuele pixels. Ze delen eigenschappen met oleds, maar in tegenstelling tot die leds gebruiken ze geen organisch materiaal, maar bijvoorbeeld galliumnitride. De techniek is nog niet in gebruik voor displays in consumentenelektronica.

Terugkijken: videoreview iPhone 12 mini en 12 Pro Max van dit jaar

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-11-2020 • 15:38

93 Linkedin

Reacties (93)

Wijzig sortering
Apple test waarschijnlijk honderden verschillende vouwbare modellen en schermen, wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk naar productie gaan. Er zijn duizenden concepten en implementaties van toffe tech waar mee geëxpirimenteerd is tot aan de producent aan toe.
Dit. Daarnaast moet de productiecapaciteit ook eerst op orde zijn voordat dit überhaupt bij Apple uitgebracht wordt. Samsung verkoopt misschien 50.000 Folds per kwartaal. Maar als Apple besluit een vouwbaar toestel uit te brengen weet je gewoon dat er een gigantische vraag is, ongeacht hoe goed het product is.

Grootste probleem voor Apple om nieuwe technologie in een toestel te stoppen is gebrek aan productiecapaciteit.
...ongeacht hoe goed het product is.

Dat is nu juist de reden dat Apple meteen enorme vraag weet te creëeren. Ze brengen een product pas uit als het echt goed is. Ze werken op basis van een minimum delightful product; eerder releasen ze niet. En daartoe moet de technische implementatie voldoen aan een bepaalde user experience. Pas dan wordt een nieuwe productcategorie gereleased. Iets technisch nieuw als eerste neerzetten is daardoor nog nooit een drijfveer van Apple geweest. Kijk naar de iPhone, iPad, Apple Watch en Airpods. En de iOS metamorfose voor een home-buttonless UI tbv edge to edge display. Allen enorm succesvol in hun categorie en stuk voor stuk is de UX van de laatste modellen in essentie te herleiden naar het eerste model. Dát is de reden dat er direct enorme vraag is bij nieuwe Apple producten. Mensen hebben vertrouwen dat ze iets goeds krijgen en worden niet teleurgesteld.
En dat begint bij de overtuiging dat techniek de UX moet faciliteren en niet de UX de techniek bruikbaar moet maken. Techniek is nooit het doel opzich.

Ter illustratie; niemand zal in 2022 praten over hoe de Samsung Galaxy Fold de UX voor een foldable kickstartte, omdat het simpelweg niet het uitgangspunt was van de Fold.

Edit: typos

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 november 2020 07:42]

Hoewel dat grotendeels klopt heeft Apple ook wel z’n failures gehad. Denk bv aan de UI van de eerste Apple watches met dat honeycomb app scherm. En first gen Apple hardware (iPhone 2G, Watch S0, 1st gen MacBook Air, 1st gen iPad) is eigenlijk altijd net niet goed genoeg. Niet qua specs, maar ook niet qua design.

Dus ja, ze gaan voor een minimum delightful product, maar soms ook we echt de bare-minimum. Ze hebben gelukkig een grote schare gebruikers die er genoegen mee neemt om een verkapte beta-tester te zijn, zodat ze veel data verzamelen om te gebruiken en een betere 2nd generation neer te zetten.
De iPhone 2G als voorbeeld noemen is echt niet eerlijk. Dat model heeft er eigenhandig voor gezorgd dat on-screen keyboards gemeengoed is geworden. En capacitieve touchscreens.
Daarnaast is de MacBook Air de reden dat daarna laptops van 2-5 cm naar 1-2 cm dik zijn gegaan. Net niet goed genoeg voor huidige standaarden nee, maar voor die tijd zijn tijd ver vooruit.
De punten die je aanhaakt zijn precies haat ik bedoel. Ze waren uniek en vernieuwend op bepaalde gebieden, maar hadden ook duidelijke tekortkomingen.

Ja de iPhone heeft de smartphone wereld veranderd. Maar destijds was er veel kritiek op bv de prijs en het feit dat het apparaat geen 3G had. Om maar niet te spreken over de waardeloze headphone aansluiting waar alleen Apple oordopjes in pasten.

En betreffende de MacBook Air eigenlijk hetzelfde. Het heeft de ultrabook categorie gemaakt, maar de eerste versie was eigenlijk best kut. Ook hier weer erg duur en de scharnieren van het scherm hielden het vaak geen 3 jaar vol. Daarnaast ging de accu uitzetten na overmatig gebruik waardoor het trackpad en toetsenbord stuk gingen.

En om er nog een anecdote aan toe te voegen: ik heb van 2007-2014 bij een Apple Reseller gewerkt en al deze apparaten met problemen echt te vaak voorbij zien komen. Bij 1st gen apparaten waren het echt geen incidentele gevallen, maar structurele problemen.
Ik zal zelf altijd een Mac over een Windows apparaat kiezen en iOS over Android, maar ik zal echt nooit een 1st gen device kopen.

Kortom: fantastisch innovatieve producten die bepaalde dingen érg goed deden. Maar puntje bij paaltje waren de eerste gebruikers gewoon beta testers om de kinderziekten eruit te halen...

[Reactie gewijzigd door RobbieB op 16 november 2020 22:28]

Laat ik nu net de iPhone 2G, iPad 1 en Watch 0 gehad hebben.

- de 2G was een openbaring toen ik hem eerst in gebruik nam. Het enige wat “ontbrak” mijn inziens was op dat moment 3G, maar ik heb er enorm van genoten en zelfs toen mijn iPhone 4 voor reparatie ging heb ik de 2G als vervangende telefoon gebruikt met veel plezier en feest van herkenning.

- Zelfde verhaal voor de iPad. Grootste doorontwikkeling was snelheid. Wat nu eenmaal een gegeven is met processoren. En nooit heb ik de iPad 1 als traag ervaren. Ook de UX is t/m de intro van iPad OS gelijk gebleven en is dat sindsdien nog grotendeels.

- Watch 0. Honingraad structuur is nog steefs standaard ingesteld als app navigatie structuur. De UI van het OS heeft zich sinds lancering inderdaad ontwikkeld, maar de belangrijkste stappen daarin m.b.t. app drawer en quick apps zijn ook op de 0 doorgevoerd. De taptic engine voor voelbare feedback en stille notificaties, digital crown en platte knop die de basis van de UX vormen zitten echter sinds het begin in de Watch. Grootste stappen die worden gezet zijn in het onafhankelijk worden van je iPhone door meer snelheid, GPS en cellular; zoals de iPhone onafhankelijk werd van iTunes/je computer én het introduceren van nieuwe sensoren.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 november 2020 07:57]

Ik geloof er gewoon geen reet van dat er ooit een opvouwbare iPhone komt.

Omdat t totaal geen meerwaarde heeft. Dik, lomp, vierkant scherm dus klote films kijken etc etc.
Je weet maar nooit. Steve Jobs geloofde ook niet in meerdere iPhone-modellen en kijk nu eens?
En waarom dan nog geen usb-c op iPhones? Of is usb-c ook nog altijd "te nieuw" en biedt het "onvoldoende user experience"?
Omdat het enige waarvoor die poort echt gebruikt wordt opladen is en ze al járen voor USB C überhaupt uitgekristalliseerd was lightning lanceerden met het grootste UX voordeel; geen verkeerde manier om de kabel erin te steken. Veranderen om het veranderen is geen innovatie. Ik verwacht haast nog eerder USB C nooit op een iPhone zal komen.
Op Mac en iPad is dat weer een ander verhaal ivm connectiviteit met allerlei external devices.
Voor Apple-only-mensen is het inderdaad geen voordeel, maar voor mensen met een iPhone en apparatuur van andere fabrikanten is er wél een UX-voordeel, namelijk dat je niet speciaal een Lightning-kabel hoeft te pakken/mee te nemen, maar gewoon de usb-c-kabel van je andere apparaten kunt gebruiken om je iPhone op te laden.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2020 18:18]

Tjah voor Apple’s klandizie ligt dat weer anders. Waarom weer alle kabels vervangen voor USB C? Buiten het “voordeel” wat je noemt zitten er alleen nadelen aan; weer nieuwe kabels kopen, weer meer afval.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 november 2020 18:19]

Dat met die kabels had je toch ook toen Apple overging van die grote pins op Lightning?

Maar goed, en hoe zit het dan met het Butterfly-toetsenbord? Dat was nou niet bepaald een goed doordacht concept, dus het boodt "onvoldoende user experience" ondanks dat Apple dat volgens jou nooit doet.

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 17 november 2020 18:20]

Dat butterfly keyboard is toch echt ontwikkeld om nog dunnere devices mogelijk te maken. De oorsponkelijke visie was dat het keyboards in alle laptops zou gaan vervangen. Het is uiteindelijk teruggedraaid doordat het te veel defecten opleverde, dat bleek pas in de praktijk met miljoenen dagelijks intensieve gebruikers. In gebruik heb ik juist van velen gehoord dat het prettig werkte, los van de verhoogde kans op defecten.

En van 8 pins naar lightning was juist een grote vooruitgang; het hele iPhone 5 design had niet gepast met de oude aansluiting + de kabel had niet langer 1 juiste manier om erin te stoppen.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 17 november 2020 18:33]

Dat butterfly keyboard is toch echt ontwikkeld om nog dunnere devices mogelijk te maken. Hes is uiteindelijk teruggedraaid doordat het te veel defecten opleverde, dat bleek pas in de praktijk.
Jouw argument was dat Apple wachtte met iets uitbrengen tot het goed was uitgedacht, maar nu spreek je jezelf dus tegen, want Apple had volgens jouw eerdere redenatie dus moeten wachten met Butterfly.
En van 8 pins naar lightning was wel juist grote vooruitgang; het hele iPhone 5 had niet gepast met de oude aansluiting + de kabel kon er niet verkeerd in.
Maar evengoed "weer nieuwe kabels kopen, weer meer afval." (jouw woorden).
Wat wil je nu?

1.Het butterfly toetsenbord bleek op gigantisch schaal in de praktijk problemen met zich mee te brengen. Dat is simpelweg niet te testen. De achterliggende gedachte was dat het een vooruitgang was en dat werd door velen beaamd met het oog op portability.

2.Dat was nieuwe kabels omwille van UX én design vooruitgang. Wat jij wil is vervangen om het vervangen. De UX van usb c is gekopieerd van lightning. Vind je het gek dat Apple dan niet weer een kabel transitie aan al zijn klanten oplegt als dat 0 voordeel oplevert bij het gebruik van je iPhone?
"Maar als Apple besluit een vouwbaar toestel uit te brengen weet je gewoon dat er een gigantische vraag is, ongeacht hoe goed het product is" is even een klein elleboogje uitdelen en naar mijn mening niet geheel terecht omdat Apple vrijwel nooit over 1 nacht ijs gaat. De producten zijn goed uitgedacht en uitgewerkt en zijn kwalitatief erg goed. De gebruikers weten dat en vertrouwen daarop.

Los daarvan zie ik vooralsnog helemaal niets in het concept zoals ik nu ken.
Gewoon twee aan elkaar geplakte telefoons. Ja, uitgeklapt een groter schermoppervlak maar in de broekzak is het alsof je gewoon twee telefoons meedraagt. Niks ruimtewinst. En ik vind het bovendien superlelijjk.

[Reactie gewijzigd door wndwlckr op 16 november 2020 17:51]

kuch butterfly toetsenbord kuch

Even één simpel voorbeeld hoe dat echt gewoon niet correct is. Ik heb apple telefoons en laptops moeten repareren en je ziet er precies even veel domme beslissingen als bij Dell of Lenovo (welliswaar andere soorten domme beslissingen, maargoed).
Klopt, dat was echt niet goed echter eerder een uitzondering dan bij concurrenten. Apple hoeft niet de eerste te zijn maar wil de beste gebruikerservaring geven.
Apple blinkt met name uit in de gebruikservaring en marketing, niet zozeer superieure techniek.
En ze cherrypicken inderdaad bestaande concepten en kiezen welke daar van het meest waarschijnlijk zijn, maar de voorlopersrol die ze bij de Ipod en eerste Iphone hadden die zijn ze allang kwijt. En dat is ergens toch best jammer.
Ik ben het niet helemaal met je eens betreffende de techniek. Hoe o.a. de iPhone, iPad en iMac in elkaar zitten is echt topnotch. Strak, minimalistisch en estetisch fraai. Als je kijkt hoe efficient ze zijn met hun eigen chips etc. dan is er geen die dat beter doet. Dat vind ik ook innovatie.
De iPod en iPhone hebben een revolutie veroorzaakt en dat gebeurt niet vaak. Het is ook lastig om op dat gebied weer hele grote stappen te zetten, voor elke partij. Zo eens in de zoveel tijd is er weer een grote ontwikkeling, ben benieuwd naar de toekomst. We zijn allemaal best verwend, alles moet sneller en sneller, we hebben weinig geduld (ik althans).

[Reactie gewijzigd door wndwlckr op 17 november 2020 15:52]

Precies. De iPod heeft eigenhandig de muziekwereld over gekregen op digitale distributie. Dat was serieus een revolutie, de platenmaatschappijen verkochten toen alleen cd's en voerden rechtszaken tegen Napser en consorten.

De iPhone heeft een revolutie in de smartphonewereld veroorzaakt? Ik durf te zeggen dat de iPhone de smartphone heeft gedefinieerd! Toen hadden we wel Nokia's met Symbian waar je apps op kon installeren, maar dat was echt heel erg beperkt qua mogelijkheden en vooral qua bediening.

Zelfs de iPad was een revolutie opzich. Jaren heeft Microsoft het geprobeerd met Windows XP en een stylus. HP deed ook nog een poging, maar het was allemaal net niks. Toen kwam de iPad en die wilde iedereen hebben. Er kwamen later wel Android tablets (en de Surface), maar nog steeds is er geen echt product wat ook maar enigszins tegen iPad op kan.

Helaas is het al heel lang afgelopen. Ja, de iPhone is telkens verbeterd, de MacBook is steeds dunner geworden enz enz enz. Apple Watch was wel een nieuw product, maar geen revolutie. Ze missen een Steve Jobs, iemand met een visie die risico's durft te nemen. iPhone lijkt met elke nieuwe versie weer een beetje meer op Android. Meer instellingen, hogere resolutie, het zet allemaal niet echt zoden aan de dijk.

Ook die vouwbare telefoons, ik zie daar echt helemaal niks in. ZELFS als ze garanderen dat hij 100k keer opengevouwen kan worden, dan nog zal ik bij elke opening het gevoel hebben dat m'n telefoon slijt. Daarbij zoals gezegd veel dikker en de extra schermruimte voegt niet echt iets toe. Wellicht is er een doelgroep voor, maar die is vast niet groot.
iPhone lijkt met elke nieuwe versie weer een beetje meer op Android. Meer instellingen, hogere resolutie, het zet allemaal niet echt zoden aan de dijk.
Ik geloof niet dat Apple de ambitie heeft om producten op Samsung te laten lijken. Er worden functionaliteiten toegevoegd omdat dit toch handig blijkt te zijn zoals bijvoorbeeld de widgets. Hogere resolutie? De laatste keer dat er een resolutie 'bump' is geweest was bij de iPhone 6 Plus. Toen gingen ze voor het eerst naar Full HD. De huidige exemplaren hebben nog steeds een Full HD resolutie (iets meer ivm scherm verhouding).
O maar die widgets bedoel ik ook niet. Die zijn prima. Ik bedoelde meer al die knopjes en palletjes onder instellingen. Natuurlijk snap ik wel dat er af en toe nieuwe functies bij komen en dat daar ook instellingen voor nodig zijn. Maar het wordt de laatste tijd wel erg overdreven. Toegang tot foto's bijvoorbeeld, dat kan nu zelfs per foto. Prima dat de mogelijkheden worden uitgebreid, maar Steve zou dit echt te ingewikkeld hebben gevonden. Mijn moeder snapt er in ieder geval niks meer van.

Ander voorbeeld is die bak ellende die je nu over je heen krijgt als je een icoontje wat langer indrukt. Vroegah kon je de icoontjes dan van plek verslepen, dat was logisch en begrijpelijk. Nu krijg je gewoon een rechts-klik context menu met allemaal overbodige opties.

Ik neem even de NOS-app als voorbeeld. Ik krijg dan drie opties: Edit home screen (onnodig want dat kon al door lang te drukken), Share app (wtf, waarom zou ik een app willen sharen, dat kan toch veel beter vanuit de app store) en Remove app (onnodig, dat kon al met het kruisje in het wiebelende-icoontjes-scherm waar je normaal gesproken meteen al op uit kwam. En als je kiest voor Remove app word je op nog meer ellende getracteerd: Of je de app wil deleten (uiteraard! Anders koos ik die optie toch niet?) of Remove from home screen? Wat? Is daar een verschil in dan?

Natuurlijk begrijp IK wel dat die laatste optie te maken heeft met die nieuwe App Library. Je kunt een App nu weghalen van het homescreen zonder 'm daadwerkelijk te verwijderen, je kunt 'm dan nog gebruiken zonder dat hij in de weg staat. Leuk en voor sommigen misschien handig, maar dat nieuwe stukje functionaliteit heeft wel tot gevolg dat je ALLE users lastigvalt met (in hun ogen) onzinnige vragen. Mijn moeder durft nu geen app mee te verwijderen, want ze begrijpt al die vragen niet. Ze wil gewoon die app verwijderen, hoe moeilijk kan het zijn.

Dat soort functies en opties doen me denken aan Android, want daar konden dat soort dingen altijd al en dat was altijd al veel te ingewikkeld. Het USP van iPhone wordt steeds minder uniek en dat is niet doordat Android beter wordt, maar omdat iPhone slechter wordt.

[Reactie gewijzigd door PhilipsFan op 17 november 2020 12:50]

Gezien je nogal fan was van Steve Jobs (overigens niet onterecht, naar mijn mening!), hoe had je er tegenaan gekeken als Jobs een opvouwbare iPhone had ontwikkeld en aangekondigd?
Cherrypicken... als dat zo eenvoudig was zou iedere fabrikant dat toch kunnen doen?
Dit punt wordt inderdaad vaak onderschat.
Het zou mij ook niet verbazen dat de reden die jij aanhaalt ook (deels, zo niet volledig) verklaart waarom Apple geen ProMotion in hun iPhone 12 reeks gestopt heeft; het ontbreken van de productiecapaciteit van LPTO schermen incl. bijbehorende specs/prestaties die Apple in het hoofd heeft.
Wat denk je van gebrek aan kennis bij Apple? Samsung is al meer dan 7 jaar bezig met een smartphone met een vouwbaar scherm. Kijk alleen al hoeveel patenten er op het scharniermechanisme van de Fold zitten. Dat doe je niet zo maar even na. Daar zijn jaren onderzoek voor nodig.

Pas sinds september dit jaar heeft Apple de beschikking over een groot aantal foldable schermen van Samsung om te testen. https://www.macrumors.com...foldable-display-samples/

Ben ook benieuwd of Apple in staat is om een naar binnen vouwende Fold te maken of dat ze zich moeten beperken tot een naar buiten vouwend exemplaar zoals die van ZTE en Huawei. Als Apple dat doet wordt hun Fold een fail.
Apple vraagt er dan gewoon 5000 euro voor, dan is de vraag niet zo heel hoog meer.
Samsung had bijna 120k preorders in de eerste maand van hun originele fold.

De vraag is er.
120K is voor telefoon begrippen helemaal niks
Apple watch met een vouwbaar scherm zou wel een erg hoog cool gadgetgehalte hebben! Stel je voor dat je je Watch open vouwt en direct een kompas-app wordt geopend met een AR-interface.
Klinkt als een gimmick die ik nooit zou gebruiken, als ik eerlijk ben.
Same her, maar als de watch in opgevouwen staat 25% van het oppervlakte zou zijn, en bij uitvouwen verschillende configuraties kan hebben ( 2cm2 ingeklapt - 2x2x4cm in de lengte/breedte en dan 4x2x4cm grid model ) zie ik daar wel handigheid in.

Niet dat ik het zou aanschaffen ;) maar het idee staat me gewoon aan :)
Wordt ie wel 2x zo dik. Lijkt mij niet echt gewenst.
Ik zou eerder een praktische toepassing zien in de zin van een horloge wat rond loopt, dus om je pols, inclusief de polsband, in plaats van alleen een vlak stukje aan één kant.

Je zou dan bijvoorbeeld de tijd kunnen laten zien aan de kant waar je op kijkt, zonder dat je je pols hoeft te draaien / stuur hoeft los te laten. Of heel het bandje mee laten kleuren alarm, etc.
Ik wil gewoon een telefoon die ik om mijn pols vouw. Dan is het ook gelijk een horloge.
Of een Watch met een touchscreen side projection op de rug van je hand. Ik zie daar persoonlijk meer in dan iets klapbaars op je Watch.

[Reactie gewijzigd door nms2003 op 16 november 2020 20:19]

Apple test waarschijnlijk honderden verschillende vouwbare modellen en schermen, wil niet zeggen dat ze daadwerkelijk naar productie gaan. Er zijn duizenden concepten en implementaties van toffe tech waar mee geëxpirimenteerd is tot aan de producent aan toe.
Samsung test ook met vouwbare schermen, en laat klanten ervoor betalen...
Haha. Net als Google destijds met de Glass.
precies dat; zo heeft nokia hele mooie (ergonomisch?) vormgegeven toestellen in proto/concept fase gehad; https://blogs.windows.com...est-nokia-concept-phones/ toen onmogelijk, met technieken van nu zou dat misschien wel moetne werken :P doe er maar zo eentje
Die Aeon had ik altijd al willen hebben, als die nu uitgebracht zou worden zou ik die zo kopen.
Heel veel verschillende flexibele schermen zijn er niet op de markt. De ontwikkeling daarvan is kostbaar en de schermen van Samsung zijn best goed (maar wel kwetsbaar). De achterstand die Apple op dat gebied heeft maken ze niet zomaar goed.
De ontwikkeling van een scharnier is een stuk minder kostbaar. De eisen die aan het scharnier mechanisme worden gesteld zijn niet mis. Dicht moet het scherm zo veel mogelijk ruimte krijgen, open moet het scherm mooi strak getrokken worden. Tijdens het openen en sluiten mag er geen vuil en liefst ook geen vocht in komen. In zowel geopende als gesloten toestand zijn die eisen nog strenger. Je vieze of natte vingers kunnen vuil en vocht zelfs naar binnen drukken.
Zeg maar gerust.. éérg kwetsbaar. En lelijk in de middellijn.

Nee dat hele opvouwbare idee is een grote misser. Niet omdat t moet maar omdat t kan.
Ik heb zelf een Samsung Fold (gekregen) en gebruik die nu een jaar. De vouw in het midden is zichtbaar, maar dat went erg snel. De kwetsbaarheid valt eigenlijk mee. Een paar keer vallen is geen probleem, ook niet in geopende toestand. In het begin was ik heel voorzichtig en gebruikte ik hem buiten alleen met mooi weer en zeker niet bij het sporten (fietsen/wandelen). Nadat ik hem een keer per ongeluk wel mee had genomen bleek hij echter prima met bezwete omstandigheden overweg te kunnen. Waar andere telefoons wel eens condensatie achter het scherm lieten zien had de fold daar geen last van. De ventilatie is prima en doordat het scherm niet van glas is condenseert het zweet niet snel. Na die ene keer ben ik hem eigenlijk veel vaker op de fiets mee gaan nemen.

Het enige echte zwakke onderdeel is het scherm. Dat krast snel. Kleine krasjes verdwijnen na een poosje wel, maar grotere zijn blijvend. Na een jaar ziet mijn scherm er nog prima uit. Hij vervangt mijn telefoon, tablet en e-reader en wordt vaak gebruikt. Geen zware taken, maar wel taken die veel schermhandelingen vergen.

De kwetsbaarheid van het scherm klopt, maar het toestel is beslist niet fragiel. De vouw in het midden is zichtbaar, maar niet opvallend of storend. De term éérg kwetsbaar vindt ik overdreven en berust meer op een vooroordeel. Een misser is het evenmin. Als je een misser moet noemen is dat het kleine scherm aan de voorkant, maar dat is bij de fold 2 verbeterd. Gezien de hoge prijs zal het voorlopig wel een niche product blijven, maar het zal wel een blijvertje zijn.
Misschien iets zoals de surface duo? Dat was de enige "fold" telefoon die goed uitgewerkt en niet te experimenteel was. Vooral als ze het hebben over scharnieren en niet het scherm zelf die fold/
Goed uitgewerkt? De reviews die ik gelezen heb waren weinig lovend over de software van de Surface Duo.
Wellicht heeft dat we wat mee te maken dat deze hardware eigenlijk uit had moeten komen met een of andere Windows variant in plaats van Android.
Idd. Duidelijk gevalletje technology first.
Ik zou het heel tof vinden als ze de modulaire kant opgingen, zoals dit concept van iemand die niet bij apple werkt. Zou ook heel goed samenwerken met de transitie naar ARM, en icm de apple watch.

https://www.louisberger.de/work/mosaic/mosaic.html

[Reactie gewijzigd door bikabob op 16 november 2020 15:53]

Modulair werkt gewoon niet op een smartphone. Want je wilt een smartphone zo klein mogelijk en bij modulair bouwen moet je altijd rekening houden met de grootste module die je erop wilt zetten.

Tevens laten alle mislukte pogingen ook wel zien dat het waarschijnlijk niet goed werkt.
Alle smartphone fabrikanten zijn foldables aan het testen, niet alleen Apple.

Apple is echter volledig afhankelijk van Samsung als leverancier van de schermen en die zal Apple nooit schermen leveren met de meest moderne techniek. Die zal Samsung voor haar eigen smartphones reserveren. Lastige situatie voor Apple.

Microled foldable OLED schermen lijkt me volstrekt onmogelijk. Deze techniek zit voorlopig alleen nog maar in grotere Samsung tv's

[Reactie gewijzigd door MartinnVR op 16 november 2020 15:50]

De fabrikanten die niet ook hun eigen parts maken zijn gewoon niet in staat om zich te differentiëren. Apple maakt tenslotte ook eigen SoC's en zorgt er daar mee dat ze een voorsprong hebben op de rest van het veld. Ik kan me goed voorstellen dat ze er wel goed ziek van zijn dat Samsung alles op het gebied van displays eerst heeft maar ze zijn in ieder geval niet in de val getrapt om maar gewoon op de kromme randen het scherm door te laten lopen, puur omdat het kon.
Larie. Samsung Display is niet hetzelfde bedrijf als de wearables divisie.
Apple is echter volledig afhankelijk van Samsung als leverancier van de schermen en die zal Apple nooit schermen leveren met de meest moderne techniek. Die zal Samsung voor haar eigen smartphones reserveren. Lastige situatie voor Apple.
Waarom zou Samsung z'n meest moderne schermen niet aan Apple leveren ? Ze kunnen er een extra hoge prijs voor vragen, die Apple, binnen redelijke grenzen, toch wel aan zijn gebruikers door kan berekenen. Daarnaast is Apple niet de meest direkte concurrent voor Samsung; iPhone gebruikers zijn waarschijnlijk relatief merk-trouw, en Samsung gebruikers zullen gemiddeld ook eerder een ander merk Android telefoon kiezen, dan een iPhone. Dus als Samsung z'n nieuwste schermen aan Apple verkoopt, dan boren ze een markt aan die daarvoor deels onbereikbaar was. Goede deal lijkt me.
Je klinkt wel heel stellig, de afgelopen jaren het nieuws een beetje gemist? LG Display en BOE maken een groot deel van de OLED's voor iPhones:

Apple supplier BOE making OLED screens for iPhone 12
LG Display has been given the rare chance to take on competitor Samsung in a major way, a new report claims, with Apple allegedly tapping the company to produce millions of OLED panels for its upcoming iPhone models.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 16 november 2020 17:01]

Apple is echter volledig afhankelijk van Samsung als leverancier van de schermen en die zal Apple nooit schermen leveren met de meest moderne techniek. Die zal Samsung voor haar eigen smartphones reserveren. Lastige situatie voor Apple.
Zo werkt dat echt niet. Samsung verkoopt Apple de allerbeste schermen die Samsung maar kan maken. Als ze dat niet doen vraagt Apple ze vriendelijk of Apple, goed voor een miljardenomzet in schermen, die dan bij Samsung moet weghalen en bij de concurrent laten maken?

Met de verwachting dat als die de winst van die extra miljarden omzet steekt in R&D om een met Samsung concurrerend scherm te produceren ze waarschijnlijk voorlopig niet bij Samsung terug komen. De klant niet het beste product bieden wat je kan leveren is gelijk de beste manier om de concurrenten die dat wel willen doen in het zadel te helpen..
Goeie tactiek voor de korte of middellange termijn, maar intussen is het duidelijk dat Apple in zo'n geval rustig zelf aan de slag gaat om het dan maar zelf te gaan doen. Zal niet vandaag of morgen zijn, maar op den duur kopen ze een bedrijf op of starten ze wat zelf. Kijk naar de ARM chips die ze nu maken, of de netwerk chips, en zo zijn er vele voorbeelden.
Ik denk dat Samsung hier op den duur nog spijt van gaat krijgen. Hoewel ze er dan al heel wat geld mee binnen hebben gehaald, en een lange tijd een voorsprong hebben gehad ntuurlijk.
Je bent hier wel een beetje de Samsung-messias aan het spelen. Totaal geen nuance, misschien verklaart dat ook wel de score waar je je zo druk over maakt.

Het verhaaltje dat Apple zelf niks kan wordt al 20 jaar uitgekauwd. Inmiddels hebben ze in-house ontwikkelde CPU's en GPU's die alle concurrenten in hun hemdje laten staan. Het is dus zeker niet gezegd dat Samsung ook een keer gek staat te kijken als ze inderdaad de door jou beschreven houding zouden hebben.
In de eerste iPhone's zaten SoC's van Samsung, daar heeft Apple snel afscheid van genomen. Toen heeft Samsung nog een aantal jaar de chips mogen produceren, tot dat Apple daar ook een betere partij voor had. Nee, gelukkig voor Samsung hebben ze daar niet echt jouw arrogantie om te denken dat andere smartphone-fabrikanten niet om ze heen kunnen.

[Reactie gewijzigd door fsfikke op 17 november 2020 13:54]

Tuurlijk zijn ze niet zomaar Samsung voorbij. Maar je ziet bij Apple gewoon dat als ze te lang achterblijven met hardware omdat de leverancier niet beter levert dat ze dan wat anders gaan doen. En dat gaat niet over 1 nacht ijs.

De overstap van IBM naar intel, en nu naar ARM. Daar zijn jaren overheen gegaan, maar beide leveranciers zullen wel spijt hebben dat ze Apple als klant kwijt zijn.
Hun 5g chip zijn ze al een tijdje mee bezig, nadat Intel het niet voor elkaar kreeg.

Of het ze altijd lukt, nee. Maar Apple kennende gaan ze het zeker proberen. Ze zijn natuurlijk ook met schermen al wat jaren met LG bezig oa. Wie weet wat daar in de toekomst nog uitkomt.

[Reactie gewijzigd door Mud.Starrr op 17 november 2020 07:17]

En voor je het weet gaat apple het van de daken schreeuwen dat zij de eerste hiermee zijn net als zo vaak is gebeurd in het verleden!!

Uugh!
Ok, wanneer is dat gebeurd dan?
Graag feiten.
Verbaasd me niks van Apple omdat het voor Microsoft ook een bijzonder interessante optie is om een vouwbare scherm, phone, op de markt te zetten. Voor onderweg kan dat een laptop vervangen en het neemt makkelijk mee.

Het is niet de eerste keer dat Apple meegluurt over de schouders hun conculega’s.
Die telefoon fabrikanten zullen toch wat moeten...Heel veel nieuws is het allemaal niet meer, hoe vaak willen ze de camera nog updaten? Apple doet het op zich wel slim, die doen tech updates de laatste jaren altijd geruime tijd na de concurrentie, maar omdat ze hun eigen ecosysteem hebben vind iedereen het toch weer "nieuw". Volgend jaar een in-display fingerprint scanner?
(edit: of 120 Hz schermen! Dat is pas iets nieuws!)

Ik denk dat er een hoop mensen niet meer zoals vroeger iedere twee jaar een nieuwe telefoon nodig hebben. Een nieuwe batterij wellicht, maar qua alledaagse snelheid merk je weinig meer tussen telefoons van nu en die van twee jaar geleden. De camera's zijn ietsje beter, maar wat is "beter" voor de normale gebruiker die een paar vakantiekiekjes schiet...

Vouwbare schermen bieden dan wel echt toekomst. Zodra ze die schermen sterker krijgen en de som van de twee delen ongeveer zoveel weegt als een telefoon van nu dan wil ik best investeren, helaas blijft het nu nog bij prototypes - zelfs die samsung is nog lang niet "af".
Ik denk trouwens dat we eerst over moeten op een andere batterijtechniek, anders zal het allemaal toch erg "chunky" blijven met die vouwbare toestellen.

[Reactie gewijzigd door Xiranhi op 16 november 2020 16:15]

Als een vouwbare telefoon een kleinere telefoon oplevert is het helemaal prima. Maar ik heb geen flauw idee hoe ze het probleem gaan oplossen dat het scherm niet compleet vouwloos is.
Dat is een feature die ze toch al in de iPhone 6 Plus hadden?
nieuws: Gebruikers klagen over iPhone 6 Plus die buigt in broekzak
Vergeet de huidige en vorige iPad Pro niet! 🤣
Weet niet of er veel mensen zijn die 3500 euro gaan uit geven voor een smart phone.

Het moge duidelijk zijn dat dit een overdreven duur dingetje gaat worden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPhone 12 Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 Black Friday 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.