Ming-Chi Kuo: Apples vouwbare iPad verschijnt in 2024 en krijgt een kickstand

Apple wil volgend jaar een vouwbare iPad uitbrengen. Dat zegt analist Ming-Chi Kuo. Die vouwbare iPad zou een kickstand van koolstofvezel krijgen. Het bedrijf zou daarnaast van plan zijn om begin volgend jaar een gerefreshte iPad mini in productie te nemen.

Kuo verwacht dat die vouwbare iPad in 2024 verschijnt en door het Chinese bedrijf Anjie Technology wordt gemaakt. De analist geeft niet veel details over het product, maar zegt wel op basis van enquêtes dat het een kickstand krijgt die gemaakt is van koolstofvezel. Daardoor zou die kickstand lichter zijn en langer mee kunnen gaan. Anjie Technology zou in ieder geval de kickstand maken. Kuo verwacht ook dat vouwbare apparaten steeds vaker met kickstands uitgerust zullen worden.

Er gaan al langer geruchten over een vouwbaar Apple-product. Zo zei Kuo in 2021 dat Apple dit jaar met een vouwbare 8"-iPhone zou komen, al zei Samsung onlangs dat Apple juist niet meer aan zo'n vouwbare smartphone werkt. Mark Gurman sprak eerder over een vouwbaar apparaat met een 20"-scherm dat een hybride zou zijn van een MacBook en een iPad. Mogelijk krijgt dit apparaat een kleuren-E Ink-paneel als tweede scherm.

Verder verwacht Kuo niet dat Apple in de komende negen tot twaalf maanden nog met nieuwe iPads komt. De analist denkt dat Apple daardoor dit jaar tien tot vijftien procent minder iPads zal verkopen dan in 2022. Mogelijk is een gerefreshte iPad mini Apples eerste nieuwe iPad; die zou in het eerste kwartaal van volgend jaar in massaproductie kunnen gaan.

Door Hayte Hugo

Redacteur

30-01-2023 • 11:23

195

Reacties (195)

195
193
62
0
0
100

Sorteer op:

Weergave:

Ik vind het niet raar dat Apple minder Ipads verkoopt. Dat komt niet alleen door verzadiging van de markt, maar ook door de bizarre prijzen. Een vriend van mij wilde in eerste instantie een Ipad kopen, maar ik wees hem op goedkopere alternatieven in het android segment. Er ging een wereld voor hem open. Bijna dezelfde specificaties voor een goedkopere prijs. De meeste mensen gebruiken hem enkel voor social media en wat simpele spelletjes.

[Reactie gewijzigd door DanielChopin op 22 juli 2024 17:52]

En toch winnen iPads steevast alles tablet tests, dat is niet voor niets.
Ja je kan altijd goedkoper, maar is dat wat je wil als je of functionaliteit, bruikbaarheid en bouwkwaliteit moet inleveren?
Leuk dat ze de tests winnen, maar wat koop je daarvoor? Ik moest twee tablets kopen voor m'n kids. Ik dacht ook eerst aan een iPad maar toen zag ik de prijzen. 360 euro voor een iPad en 180 (de helft) voor een Galaxy Tab A8. Dus je hebt twee Android tablets voor de prijs van één iPad.

En wat doen ze erop, wat basic spelletjes. Wat Netflix/Youtube en dat is het. Bumper eromheen en werkt perfect waarom zou je dan meer betalen? Denk dat Apple met z'n hoge prijzen toch een vrij grote markt laat liggen.
Mijn dochter heeft al sinds ze jong is een iPad Pro. En die doet nu echt wel meer dan
"wat basic spelletjes. Wat Netflix/Youtube"
die heeft haar creativiteit kunnen ontwikkelen dankzij de iPad ICM Apple Pencil. Dus als je de beperking/ compromis accepteert dan werkt dat prima voor jou.
Define 'jong'. 2 is jong maar 15 ook.

Ik ga voor m'n zoontje van 2 echt geen iPad Pro kopen, die gooit hem heel de kamer door :+

iPad pro praat je over 900+ euro. Dan koop ik liever een laptop voor ze met een deftig toetsenbord. Ik snap niet wat een Apple pencil te maken heeft met het ontwikkelen van creativiteit sorry. Dat riekt naar marketingpraat.
Ik mocht dit jaar een keertje suikertante spelen, en heb de twee lieve kinderen (7 en 9) van mijn onlangs overleden beste vriend, allebei een iPad gegeven voor hun verjaardag.

Dat werkt ook super met kinder accounts en gezinsdeling. Hun moeder kan met haar iPhone toestemming geven voor elke app die ze willen downloaden. De iPads gaan ook ongeveer mee tot ze naar de middelbare school gaan, 4 tot 5 jaar. Dan maar eens zien wat ze dan nodig hebben.
Dat kan met Android met family link ook allemaal hoor :)
Dan moet je er wel een Android voor de moeder bij kopen
Die had ze al, en @Burgertrut zegt ook dat de moeder met haar iphone toestemming moet geven. Dus ook daar is het niet anders.
Ze kan toch niet met haar iPhone toestemming geven op family link op android? Of wel?
Bestaat dat andersom ook? Dan heeft de moeder meer keuze bij een volgende telefoon. Apple kennende zal dat wel niet.

/edit: nu wordt ik omlaag gemodereerd. Waarom? Ik vraag of er ook zo iets is als met je Android telefoon een iPad van je kinderen te beheren. Blijkbaar bestaat dat op iOS wel voor Android tablets. Ik vraag dus of dat ook andersom bestaat. Ik denk van niet omdat Apple echt niet zijn beveiliging open gaat zetten voor Google/Android.

[Reactie gewijzigd door Burgertrut op 22 juli 2024 17:52]

I stand corrected. :)
Ze hadden van die brakke goedkope Android tablets (Die van Samsung zijn heus wel oké, maar al die goedkope troep echt niet) en mochten als ze hier op visite waren altijd op een (van twee oude) iPads spelen. Daar waren ze altijd zo blij mee! Bij hun vader hadden ze ook al een oude iPad Pro 9.7 van mij. Die is echter verloren gegaan na zijn overlijden (erfenis gedoe).

Overigens kregen de meiden ook stiften en kleurplaten en dergelijke, en daar waren ze net zo blij mee.
Ja ben wel met je eens dat er een hoop brakke zooi op de markt is. maar als je een tablet koopt voor 80/90 euro moet je eigenlijk 2x nadenken of dat wel kan. Ben ook niet echt een fan van Samsung, maar je krijgt altijd wel een bepaalde minimum kwaliteitsstandaard, redelijk updatebeleid etc. voor een goede prijs. De rest en dan de B/C merken zou ik m'n vingers ook niet aan durven branden.
Ja hoor. Pfff ben blij dat ik van de Android Google frustraties met Family link af ben hoor. Werkt maar half zo goed als bij Apple.
Jong als in 5.

Als je niet snapt wat een Apple Pencil toevoegt aan creativiteit dan stel ik voor dat je er eens onderzoek naar doet. Het veranderd compleet de manier waarop je je iPad kan gebruiken. Met name grafisch.
Wat een onzin ook weer.

Paar jaar terug waren alle (uiteraard, non Apple) devices met pencils nog debiel en onbruikbaar.

Nu moeten we echt ff goed snappen hoe geweldig het wel niet is en wat je allemaal kunt met een pencil.

Echt wat een ongelooflijk partij brainwashing , gewoon schokkend.

Heb er zo onderhand gewoon afkeer van gekregen richting tweakers. Knap werk

[Reactie gewijzigd door DutchKevv op 22 juli 2024 17:52]

Tja, de Steve Jobs-quote was natuurlijk lekker stemmingmakerij, maar dat moet je ook wel een beetje in de context plaatsen. In de tijd van de stylus-apparaten-zijn-o bruikbaar-quote ging het over mobiele apparaten (pda's/telefoons) met resistieve schermen die veelvuldig gerecalibreerd moesten worden om accuraat te blijven. Het verschil tussen aanraken met een vinger en een styluspunt was daarbij soms makend of brekend, omdat het systeem soms op het een, soms op het andere was gemaakt (zowel Windows Mobile als PalmOS kenden beiden grote en kleine touchtargets gemengd in dezelfde UI). Bij het kalibreren gaat het systeem uit van de stylus, dus je kalibreert 'volgens de handleiding' met een klein en accuraat punt. Je vingeraanraking is veel minder accuraat dan dat, en bij resistieve schermen hangt dat nog extra af van hoe hard je drukt. Dus: een apparaat met een UI die afhankelijk is van beiden, maar qua techniek daarin een redelijk groot compromis moet maken, is daardoor qua gebruikersgemak suboptimaal.
Gaan we tien jaar verder, en kijken we naar creatief gebruik, waarbij de apparatuur steeds krachtiger wordt, dan is het een ander verhaal: grafische software draait met hetzelfde gemak op tablets, en de hardware die vroeger in bijv. Wacoms zat, kan nu geïntegreerd worden in datzelfde apparaat. En: zowel vinger- als pengebruik zijn onafhankelijk van elkaar en even accuraat als voorheen. Een capacitief aanraakscherm met een actieve stylus vergelijken met een resistieve schermen en passieve stylus is wat mij betreft niet echt Tweakers-waardig.
En ja, die originele quote kende de nuance niet, maar laten we die dan gewoon in dezelfde categorie scharen als de (mis)quote over 640kb RAM.
Dat gezegd hebbende, ik had o.a. een Palm Vx en een aantal HP/Compaq PDA's en zelfs met het kalibratiegedoe vond ik het top, kleine formfactor met een handschriftherkennend vlak i.p.v. een toetsenbord voelde een stuk meer als de toekomst dan typen op een smartphone nu. Daar kan zelfs mijn huidige iPad met Pencil niet tegen op.
Heb er zo onderhand gewoon afkeer van gekregen richting tweakers. Knap werk
Je bent niet verplicht hier te komen en te reageren.
Heb er zo onderhand gewoon afkeer van gekregen richting tweakers. Knap werk
Tja, ook Tweakers gaat dezelfde kant op als FB en NU.nl

Zal wel een weerspiegeling van onze huidige samenleving en maatstaven zijn.

Het is niet anders.
Mooi toch al die zure mensen, je kan ook gewoon accepteren dat iedereen een eigen mening heeft en doorgaan met je eigen leven XD
De pencil werkt sinds 2018 ook op reguliere iPad modellen, draait verder ook goede graphische software, scheelt een hoop geld. Het is alleen wat trager voor het echt professionele werk, en de scherm kwaliteit is wat minder.
Wellicht, ik geef ze gewoon een doos met stiften, stuk goedkoper.

Als je je 5 jarig kind een iPad Pro geeft met een pencil ben je wat mij betreft volledig doorgeslagen en/of niet goed bij je hoofd.
Waarom zeg je dat? Ik ben oprecht geïnteresseerd, los van de verwensing, zie ik niet in waarom een iPad en creativiteit leeftijdsgebonden zijn?
Ja ik ben wat ouderwets misschien. Een kind van 5 moet bij mij gewoon met kleurpotloden spelen. In de auto bij een lange rit mag er dan best een Disney film worden bekeken maar ik ga zo'n jong kind geen iPad Pro geven om zijn 'creativiteit' te ontwikkelen.

Die kinderen moeten tegenwoordig allemaal wonderkinderen zijn en alles kunnen van hun ouders en worden zwaar onder druk gezet. Kind mogen ze neit meer zijn. Nee ze moeten op 5 jaar al direct geindoctrineerd worden met extreem duur Apple spul, ik vind het een beetje triest eerlijk gezegd.

Maar jij zal je redenen hebben he, no offense. Iedereen voedt z'n kinderen op zijn eigen manier op wat hij denkt dat het beste is.
Dat klinkt genuanceerder.
Ik verwacht helemaal niets van mijn kind. Maar ik merkte wel dat ze langer bezig blijf met een tekening als er de mogelijkheid was om een 'vergissing' ongedaan te maken. Hierdoor experimenteert ze meer en heeft ze zichzelf dus aangeleerd dat het niet 'eng' is om fouten te maken in een digitale omgeving omdat deze bijna altijd eenvoudig te herstellen zijn.

Laten we voorop stellen dat ik een kind heb en het voor mij dus makkelijker is omdat ik niet twee (of meer) devices hoef te kopen. Maar dat ik sowieso vind dat geld geen beperking zou moeten zijn in een opvoeding. Dat is een slippery slope dat realiseer ik me ook. Maar wat jij zegt, iedereen doet het op zijn eigen manier.
Geld is sowieso een beperking. Ik heb drie kinderen dus ik kan moeilijk iedereen een ipad pro geven. En dan als ze 12 zijn willen ze allemaal een iPhone pro max. van nou, tegen die tijd zullen ze wel 2000 euro of meer kosten.

Maar wat jij eigenlijk zegt is dat hoe meer geld je er tegenaan gooit hoe beter je kind wordt opgevoed. Niet letterlijk maar daar komt het wel op neer ;) Ik vraag me echt werkelijk af of een set kleurpotloden en een schrijfschrift en een gommetje niet hetzelfde resultaat geeft als een iPad pro met pencil.

Heel flauw nu maar misschien leer jij je kind juist dat fouten die je maakt toch altijd ongedaan gemaakt kunnen worden. Maar IRL is er geen CTRL-Z ;)
Maar wat jij eigenlijk zegt is dat hoe meer geld je er tegenaan gooit hoe beter je kind wordt opgevoed. Niet letterlijk maar daar komt het wel op neer ;)
Nee dat zeg ik niet, ik zeg dat geld in mijn optiek geen belemmering moet worden in een opvoeding. Ik heb de mogelijkheid dit te doen, ik snap dat niet iedereen kan en/of wil.
Ik vraag me echt werkelijk af of een set kleurpotloden en een schrijfschrift en een gommetje niet hetzelfde resultaat geeft als een iPad pro met pencil.
Je kan je ook afvragen of ze in een koude teil in de keuken niet ook schoon worden ipv in een douche of bad. Zelfde resultaat.
Heel flauw nu maar misschien leer jij je kind juist dat fouten die je maakt toch altijd ongedaan gemaakt kunnen worden. Maar IRL is er geen CTRL-Z ;)
Niet mee eens, ook IRL kun je gewoon je fouten corrigeren.
Ik blijf het een heel vreemde uitspraak vinden dat geld geen belemmering zou moeten zijn want dat is het altijd. Ik neem aan dat jij je kind ook niet naar de duurste privéschool stuurt. Of misschien ook wel he, geen idee :)

Ik krijg niet goed vat op die uitspraak, als ik erover nadenk ontploft m'n hoofd :) Ik snap dat geld belangrijk is maar tot op zekere hoogte om in de basisbehoeftes te voorzien. Daarna zijn andere dingen veel belangrijker. Aandacht, liefde etc.

Mooi voorbeeld, we waren laatst op vakantie. All-in resort op Tenerife. En echt serieus, bij 20-30% van de gezinnen hadden de kinderen tijdens het eten een tablet voor hun neus. En niemand keek ervan op schijnbaar was het de normaalste zaak van de wereld. Ik zou me echt doodschamen.

Ik zie dus ouders vaak hun verantwoordelijkheid afkopen door ze maar dure spullen te geven, want dan zijn ze lekker bezig en hoef ik ze geen aandacht te geven. Ik zeg niet dat dat bij jou zo is en ik maak mezelf daar zeker ook soms schuldig aan maar het lijkt de algemene tendens te worden.
Ik blijf het een heel vreemde uitspraak vinden dat geld geen belemmering zou moeten zijn want dat is het altijd. Ik neem aan dat jij je kind ook niet naar de duurste privéschool stuurt. Of misschien ook wel he, geen idee :)
Zodra dat nodig blijkt te zijn doen we dat ja. Vooralsnog is dat nog niet het geval.
Maar om je een concreet antwoord te geven op je vraag, ze worstelt met bepaalde vragen in en over het leven waar wij niet altijd bij kunnen helpen, dus ze heeft een kindercoach die haar daar mee helpt. Dat moet niet, wordt ook niet vergoed, aar ze wil het graag, het helpt haar en ons dus die kosten nemen we graag op ons.

Dus wat ik probeer te zeggen is dat ik niet graag hoor dat iets niet kan, want het kan altijd.
Je nick is ook 911GT2 dus blijkbaar heb je geld als water. Niet slecht bedoelt hoor blij voor jou dat je het allemaal kunt betalen. Maar 5 jaar als kind en dan al worstelen met allerlei vragen waar je ouders je niet bij kunnen helpen. Dat komt bij mij heel vreemd en zelfs eng over. En dan een kindercoach inhuren. Klinkt mij als de typische familie met genoeg geld die 24x7 werken en geen tijd meer voor hun kinderen hebben.

Soms wat aandacht geven doet meer wonderen. Het lijkt of jij een beetje geobsedeerd bent door geld en dat als de oplossing voor alles ziet. Probleem: Smijt er geld tegenaan en het lost zich wel op.

Ik weet het, het is een vooroordeel maar vooroordelen komen ergens vandaan he. Ik heb een oom die is miljonair die heeft het ook alleen maar heel de dag over geld tot je er gek van wordt 8)7
Blijkbaar ben je niet zo goed in begrijpend lezen.
Maar 5 jaar als kind en dan al worstelen met allerlei vragen waar je ouders je niet bij kunnen helpen. Dat komt bij mij heel vreemd en zelfs eng over.
Waarom denk je dat ze 5 is? Ik heb enkel gezegd dat ze een iPad Pro heeft sinds ze 5 is.
Soms wat aandacht geven doet meer wonderen.
Ok mr know it all waaruit concludeer je dan dat ze geen aandacht krijgt.

Ik vind je vooral erg vooringenomen, stigmatiserend en eerlijk gezegd zelfs simpel. Moet lekker zijn als je alles op kan lossen met een aai over een bol en een knuffel. Loop je wel de kans dat je zelf iets mist in de opvoeding... maar goed jij weet het beter.
Jong als in 5.
Jouw eigen woorden. En dat van die bol en knuffel zijn ook jouw woorden. Maar genoeg gediscussieerd, dit gaat wel heel erg off-topic nu. Meer iets voor een opvoedforum oid.
[...]


Jouw eigen woorden.
Mijn dochter heeft al sinds ze jong is een iPad Pro.
Nee jouw eigen interpretatie, dat is namelijk niet wat ik zei.
Oef. Dat lijkt me een ietwat 'de pot verwijt de ketel' opmerking. In geen van je comments lees ik dat je niet vooringenomen bent, stigmatiserend en dat je de wereld op een heel simpele manier ziet. Ik zie nergens dat @Marve79 zegt dat je alles kunt oplossen met een aai over de bol en een knuffel.

Opvoeding is, in mijn ogen, niet je kind het duurste van het duurste geven om creativiteit te stimuleren, maar je kind meegeven hoe het in de samenleving later op eigen benen kan staan. Een iPad om creativiteit te stimuleren is dan echt geen must. Ook bij een 'gewone' tekening mag je fouten maken; daar leer je van. Niet in iedereen schuilt een Rembrandt. Ja, het kost wat schetsboeken, maar soit. Die kan iedereen wel betalen bij de Action. Creativiteit stimuleren en meegeven dat je best een fout mag maken of 'domme' vragen mag stellen, dat kan ook met minder. Je zou zelfs kunnen stellen dat je je kind een bepaald soort 'kind-zijn' ontzegt als je het niet doet, als je even door de andere bril kijkt.

Zelf heb ik 4 kinderen, waarvan 2 hoogbegaafd en 2 'gewoon' op VWO-niveau (als we de cito's mogen geloven). Moeilijke, diepere vragen waar ze mee worstelen, zijn me en mijn vrouw niet vreemd. Sterker nog, ik zie veel raakvlakken met mezelf (ook hoogbegaafd). In mijn tijd had je daar geen speciale kindercoaches voor. En ik denk eerlijk gezegd dat die ook niet nodig zijn. Het gesprek aangaan, samen zoeken naar antwoorden op hun prangende vragen, zeg maar die hele ontdekkingstocht tot hun eigen ik, dát is, in mijn ogen, opvoeden. Soms is het ook prima dat er géén antwoord is op een vraag. In het echte leven komt dat namelijk ook voor.

Verder nog een serieuze vraag: Ben je niet bang dat je iets meegeeft aan je kind, een bepaalde houding of verwachting van/naar het leven toe? Bij de scholen die ik ken, zijn elitaire mensen, maar ook mensen die de vrijwillige ouderbijdrage van 30 euro niet kunnen betalen. Zelf zijn we best gefortuneerd en geld is in principe geen belemmering, maar we letten er wel op wat we ze geven en of dat op de mediaan ligt van wat op school als 'normaal' wordt gezien. Ik wil ook niet dat andere kinderen bij ons komen spelen, omdat onze kinderen mooiere, betere of vooral duurdere spullen hebben dan een ander. Let op, ik zeg niet dat ik alles weet of alles goed doe in de opvoeding. Maar dat wisten onze ouders en die voor hen ook niet. Is ook allemaal goed gekomen.

[Reactie gewijzigd door Frituurman op 22 juli 2024 17:52]

Verder nog een serieuze vraag: Ben je niet bang dat je iets meegeeft aan je kind, een bepaalde houding of verwachting van/naar het leven toe? Bij de scholen die ik ken, zijn elitaire mensen, maar ook mensen die de vrijwillige ouderbijdrage van 30 euro niet kunnen betalen. Zelf zijn we best gefortuneerd en geld is in principe geen belemmering, maar we letten er wel op wat we ze geven en of dat op de mediaan ligt van wat op school als 'normaal' wordt gezien.
Nee, ik heb een hekel aan de Nederlandse mentaliteit waarin je 'normaal' moet doen en vooral niet boven de mediaan uit moet steken. Het verhinderd namelijk uitzonderlijke groei en bagatelliseert talent. Maar goed dat zal jij wel ervaren met twee hoogbegaafde kinderen.
En ik denk eerlijk gezegd dat die ook niet nodig zijn. Het gesprek aangaan, samen zoeken naar antwoorden op hun prangende vragen, zeg maar die hele ontdekkingstocht tot hun eigen ik, dát is, in mijn ogen, opvoeden. Soms is het ook prima dat er géén antwoord is op een vraag. In het echte leven komt dat namelijk ook voor.
Ook niet mee eens. Er zijn mensen die beter zijn in techniek, die repareren je auto. Er zijn mensen die beter zijn in wiskunde die berekenen constructiesterktes van gebouwen. En er zijn mensen die beter weten hoe je een gesprek moet voeren die noemen we psycholoog. Geen van deze dingen doe je zelf, dus waarom bij je kind wel? Ik wil niet alleen maar aan modderen.

Als dat voor jou werkt prima, ik zoek graag kennis bij mensen die ervoor geleerd hebben.
Corrigeren is niet hetzelfde als ongedaan maken. Zoals Bob Ross placht te zeggen: "We maken geen fouten, alleen maar blije ongelukjes." En dan maakte hij vogeltjes van het zojuist onbedoeld geplaatste streepje zwart op de blauwe lucht.
Haha zalige reactie. Bob Ross kon ik echt uren naar kijken. Helemaal toen ik nog jong was en weleens een jointje opstak :P

Net als snooker, daar kan ik ook 3 uur naar kijken zonder me te vervelen.
Ja ik ben wat ouderwets misschien. Een kind van 5 moet bij mij gewoon met kleurpotloden spelen. In de auto bij een lange rit mag er dan best een Disney film worden bekeken maar ik ga zo'n jong kind geen iPad Pro geven om zijn 'creativiteit' te ontwikkelen.

Die kinderen moeten tegenwoordig allemaal wonderkinderen zijn en alles kunnen van hun ouders en worden zwaar onder druk gezet. Kind mogen ze neit meer zijn. Nee ze moeten op 5 jaar al direct geindoctrineerd worden met extreem duur Apple spul, ik vind het een beetje triest eerlijk gezegd.

Maar jij zal je redenen hebben he, no offense. Iedereen voedt z'n kinderen op zijn eigen manier op wat hij denkt dat het beste is.
Ik lees het van jullie alle twee zo eens en zit precies in het midden merk ik.

Mijn kleine heeft geen iPad Pro (wel een iPad mini, waar ze af en toe op mag) maar vind het wel waanzinnig leuk om op de mijne te tekenen met de pencil en merk daarin eigenlijk hetzelfde als @911GT2, ze corrigeert en verbeterd veel meer dan dat ze dat op papier doet en we zien dat dit het creative process juist ten goede komt.

Het is nu nog 50/50 of ze kiest voor fysiek kleuren of “ipad kleuren” maar het zou ons niet verbazen als dat binnenkort anders is.

Wat mij betreft helemaal prima, de tijd dat creatief altijd fysiek moest zijn ligt al weer eventjes achter ons wat ons betreft.

Een nieuwe iPad Pro koop ik er niet voor maar zodra ik de mijne ga vervangen dan zal deze wel naar de kleine gaan ipv verkocht worden vermoed ik.

Edit: (Onze kleine is 4 overigens)

[Reactie gewijzigd door Donstil op 22 juli 2024 17:52]

Ik ben het volkomen met je eens! Lekker buiten spelen en af en toe op de IPad!
Bedankt
Als je je 5 jarig kind een iPad Pro geeft met een pencil ben je wat mij betreft volledig doorgeslagen en/of niet goed bij je hoofd.
Bedankt :)
Bijna een must toevoeging die Pencil als je een "pad" koopt tegenwoordig zou ik zeggen.
Heb er 1 op me Samsung en gebruik hem erg vaak en mis hem meteen als hij niet voor de grijp ligt.

Voor me moeder ook 1 gekocht voor haar Lenovo pad en die werkt ook meer met dan zonder.

Maar Apple is hier dus niet uniek in.
Voor creativiteit hebben we een aantal goede potloden en verfsets gekocht. En sinds kort ook lid van een tekenclubje.

Een 5 jarige onder het mom van 'creativiteit' een Ipad onder de neus schuiven vind ik ronduit bizar.
Ik vind tekenclubjes bizar. Ieder zijn ding.

Overigens heeft ze ook potloden en verfsets hoor, maar die gaan lastig mee op vakantie.

[Reactie gewijzigd door 911GT2 op 22 juli 2024 17:52]

Nee hoor, gaat prima. Lukte vroeger toch ook prima toch er geen Ipads waren?

Ik zou zelf 'gemak' nooit voor laten gaan tegenover een beetje moeite voor de kleine. Of het nu het meenemen van de spullen op vakantie is, of brengen naar tekenles waar de vriendinnen ook heen gaan.

Maar inderdaad, ieder zijn ding. Ipad is ook een optie.
Ik kom nog uit de tijd dat men op de lagere school (nu heet het de basisschool) en middelbare school uit het hoofd moest rekenen. Of met pen en papier. Of rekenliniaal.
Op de middelbare school waren de rekenmachines (Casio) in opkomst, maar men mocht echter geen rekenmachine gebruiken, omdat men dacht dat de rekenvaardigheid achteruit zou gaan.
Ik ga echt niet zeggen dat men naar pen en papier terug moet gaan: dat is totaal achterhaald en is in het verleden leven.
Daar hebben ze behoorlijk gelijk in gekregen.
Wat dacht je van het niveau van taalvaardigheid. Door sms, twitter, whatsapp, et cetera is niveau erg omlaag gegaan. https://www.hartvannederl...mstige-basisschoolleraren
Dat geloof ik meteen. Sinds de smartphone bestaat is mijn attentiespanne extreem kort geworden en ben ik erg laks geworden omdat ik het toch altijd kan opzoeken.
En je ogen gaan achteruit door veel naar een schermpje te staren.
https://www.ad.nl/gezond/...en-nu-ingrijpen~a46b933b/
Voor die leeftijd zijn er kleur potloden. Niet alles hoeft met een scherm opgelost te worden.
Waarom ‘moet’ dat op die leeftijd dan. Waarom is dat de norm?
Omdat uit steeds meer onderzoeken ook de nadelige effecten van al die schermen blijkt.

Je wordt creatief door met beperkingen om te gaan, niet door alles zomaar te krijgen. Dat werkt het beste als je ook de handmatige basisbeginselen snapt.
Kan die alleen maar beamen. Ik log nu standaard met mijn iPad (Pro M1) in op online meetings b.v. en gebruik dan Concept.app, is vector based met een unlimited canvas. Ook maak ik 3D tekeningen met Shapr3d (wel hele dure app). Ik ben ook mijn huis aan het verbouwen en heb zo'n Bosch bluetooth/laser afstandsmeter waarmee ik dan direct tekeningen kan maken na het digitaal meten van ruimtes b.v..

De kids hebben ook 2 iPads met pennen (geen Pro's), niet normaal wat die daar al mee kunnen tekenen in Procreate. Voor mij is het echt totaal nieuwe ervaring. Ik heb ook altijd een Wacom tablet gehad, heb ik nog, maar is toch anders. Ik gebruik de iPad niet als laptop vervanging, maar als iets nieuws (voor mij dan), soort van creatief input ding. Ik heb mijn laptop aan mijn vrouw gegeven en gebruik een Mac Mini M1 als main computer en dan die iPad ernaast. Ik werk wel 100% thuis.
Lees de thread met verbazing. apple vs android, creativiteit rechtstreeks koppelen aan een tablet

Creativiteit vindt zn weg heus wel , daar is geen “brand X tablet met pen” voor nodig
Niet ieder kind zal opeens kunstenaar worden als je ze een iPad met pencil geeft. Je moet het andersom bekijken; als het kind al interesse heeft in tekenen/kunst/wat dan ook, dán kan je ervoor kiezen om voor ze te investeren in een dure iPad. Dan zal deze inderdaad echt geweldig zijn om de creativiteit te ontwikkelen
Niks mis met potlood en papier. Waarom zou je een iPad als startpunt zien voor een kind om te bekijken of het kind zich die richting op wil ontwikkelen?
Kunst kan met beoefenen met verf, pen, papier, doek, penseel, potlood, Ipad, et cetera. Maakt allemaal niet uit: het zijn werktuigen. Elke tijd heeft zijn eigen werktuigen. Een iPad is alleen wat duurder dan een potlood en papier. Daarom kiezen ouders, denk ik, voor een potlood en papier.
Is waar. Maar ik wil een kanttekening bij maken, op een tablet kun je heel makkelijk eventjes op undo klikken. Dit geeft een bepaalde soort van creatieve vrijheid, omdat je niet bang bent iets fout te doen.
Klopt helemaal. Maar juist de spanning om geen fouten te maken, is een uitdaging.
Bijvoorbeeld bij aquarelleren, elke penseelstreek kan de aquarel verpesten.
Op de kunstacademie heb ik in de basisjaar nog met een pen en inkt letters moeten schrijven. Nu is dat totaal anders: alles gaat op de pc.
Samsung heeft in dit geval voldoende alternatief in een meer budget segment zoals de Tab S6 Lite (inclusief S Pen) voor €300,- of de Tab S7 FE (inclusief S Pen) voor €419,- als je een wat luxer model wel. Scheelt toch bijna de helft als je dit vergelijkt met een iPad inclusief Apple Pencil. Al zal de iPad een beter app aanbod hebben is er voldoende creatief aanbod te vinden op Android. Het zal alleen mogelijk wat minder gelikt werken, maar daar mee om leren gaan biedt ook voordelen ;)
N=1=anekdotisch bewijs. Fijn dat jouw dochter de ipad pro volledig benut, maar voor de meesten is 't enkel voor wat browsen, streamen, socials en simpele games. Daar heb je geen ipad pro voor nodig. Verschillende mensen = verschillende wensen.
Ja want daar heeft ze echt een ipad voor nodig. Ze had haar creativiteit natuurlijk nooit kunnen ontwikkelen met een pak papier en een bak potloden van een paar euro.

Op Android tablet zijn trouwens ook pennen te krijgen maar dat even terzijde.
Beperkingen helpen in ontwikkeling ook vaak met creativiteit. Creativiteit is niet alleen maar alles kunnen doen wat je wil, maar ook je doel bereiken en problemen oplossen met de middelen die je hebt. Als je geen beperkingen krijgt, of fouten moet verwerken, kan de eindeloze/onbeperkte vrijheid ook juist een te grote oceaan zijn om in te verzuipen in plaats van te leren zwemmen. Dat kan enorm overweldigend zijn, en ik kan me voorstellen dat die overdaad aan mogelijkheden en middelen ook de nodige vragen oplevert over het leven.
Leuk hoor maar naar 5 jaar krijgt die iPad gewoon nog updates en zelfs als je hem verkoopt krijg je daar zonder problemen nog 100-150,- voor. Kijk nu voor de grap maar eens naar een iPad van 2018.
Waarom zou ik die verkopen dan heb ik geen tablet meer. En die Galaxy Tab speelt over 5 jaar ook nog gewoon Youtube filmpjes af hoor. De vraag is wel of de batterij tegen die tijd niet naar de vaantjes is maar dat is met de iPad precies hetzelfde. Maar als ik over 5 jaar een nieuwe Tab koop ben ik nog altijd heel veel goedkoper uit dan de iPad.

Maar ik zeg al ik ontken niet dat de iPad beter is, dat is vast zo. Maar ik rij ook in een Toyota en niet in een Rolls Royce en ik kom ook gewoon op m'n werk. Kwestie van doel/middel/budget.
Je verkoopt hem op het moment dat je een nieuwe koopt, duh, zo heb je "korting" op je volgende toestel, waardoor de hogere aanschafprijs een stuk minder erg is. Een gemiddelde android is naar een paar jaar al geen hol meer waard.

Ik heb bij veel Android dat het voelt als plasticcen meuk, het is goedkoper, maar zo voelt het dan ook (algemene statement natuurlijk, uiteraard zullen er uitzonderingen zijn). Bij apple heb ik meer het idee dat een nuttige investering is, gaat lang mee, is nog wat waard als ik er toch vanaf wil.

Mijn moeder heeft altijd mijn iPhone afdankertjes gehad, kon ze prima overweg. Nu ga ik ook langer met mn mobieltjes (gemiddeld 4 jaar nu), dus helaas geen afdankertje meer voor mn moeder. Mn vader moest inmiddels ook wel eens een smartphone (is tegenwoordig haast verplicht, overal is een app voor), dus hebben ze nu allebei een android (volgens mij nokia, want dat klonk hun bekend). Een-en-al ellende met beide toestellen, software dat er spontaan mee ophoud, crash to homescreen, camera die ophoud met werken tot een reboot en dan hebben we het nog niet eens gehad over gebruikgemak, als er ooit een instelling aangepast moet worden kunnen ze dat van geen meter vinden, op apple altijd logisch en snel te vinden.

Moeder heeft ook een ipad, en die gebruikt ze het liefste voor alles, want "die android is een kutding", dus pretty much only bellen...

N=1, anekdotisch en whatnot, maar in mijn omgeving is dit wel algemeen sentiment. Apple voor de no-nonsense werkt gewoon. Android? Kan je maar beter een techneut zijn die weet waar hij mee bezig is (al is het alleen al voor het uitzoeken van het juiste model, Nokia was volgens mij sowieso al een miskoop ..) wil je die paar centen kunnen besparen ...

[Reactie gewijzigd door Zoop op 22 juli 2024 17:52]

Denk dat er een hele hoop vooroordelen zijn. Mijn moeder heeft een Galaxy A53 kan ze prima mee overweg en dat is een complete digibeet. Beide kampen zeggen vaak van de ander dat het voor geen meter werkt :)

Als je een digibeet een iPhone geeft gaat die ook vragen stellen. Foolproof bestaat bij beide niet.
Ugh ik ken dit. Mijn schoonouders hebben Android en mijn ouders iPhones. Hoe vaak ik mijn schoonouders moet helpen basic shit te fixen. Nadeel is nu wel dat mijn ouders zijn moeten overstappen naar een iPhone zonder home button. Daar raken ze niet echt aan gewend (maand of zes nu).
Een Samsung-tablet kan nooit goedkoop genoeg zijn. Zelfs als je er geld bij krijgt kan die het niet van een iPad winnen vanwege de enorme hoeveelheid brakke bloatware en gruwelijke installatie-ervaring.
Absoluut geen problemen mee gehad, de kindjes lopen er mee weg en sommige van die bloatware is zelfs nuttig voor de kids :)

Ik snap dat een iPad beter is maar voor de kinderen is het goed genoeg.
Eens, kinderen zijn doorgaans ook niet zo heel erg netjes op hun spullen.
Mijn dochter, toen een jaar of 16, heeft nagenoeg elk mobieltje wat ze had, het scherm stuk weten te krijgen binnen 24 uur ...

Sinds haar 18de koopt ze zelf haar mobieltjes, en er is nagenoeg niets veranderd, duurt nu gemiddeld 7 tot 14 dagen langer ...
Heb je nog recente ervaringen gehad met een Samsung tablet? Vroeger had ik je statement gevolgd, ten tijde van TouchWiz bvb. Ondertussen is One UI toch een pak beter, ze blijven hier en daar wel de Samsung account en Bixby pushen, maar het valt al bij al wel mee.

We hebben beide vandaag (iPad pro, Samsung S8 Tab + A8 Tab), een nieuwe iPad zal er hier thuis niet meer inkomen. Dus wat dat betreft laat Apple volgens mij zeker wel een markt liggen door geen goedkopere "familie / kids tablets" in de markt te zetten.
Heb je nog recente ervaringen gehad met een Samsung tablet?
De meest recente is met een Tab S6 van mijn schoonvader. Wat een gruwelijk apparaat om te installeren. Google Assistant EN Bixby, Google account EN Samsung account, Google Drive EN Samsung Cloud EN Dropbox als gesponsord programma, de standaard fotogallerij EN die van Samsung, Google Play updates EN Samsung Updates...

Popups, popups en meer popups met of ik dit wil, dat wil, en zus wil. Op een gegeven moment is dat tablet tijdens de installatie bijna door het raam gegaan. De enige reden dat dat niet is gebeurd is dat het MIJN raam was.

Op een iPad log ik in met mijn Apple ID en 10 minuten later is alles dat op mijn ene iPad stond ook geïnstalleerd op de nieuwe (als je voor die optie kiest).

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 17:52]

Helaas een aantal jaar geleden ervaring mee gehad. Tablet was 16GB, en standaard iets van 10GB gevuld met bloatware.
Uiteindelijk met adb de meuk verwijdert, maar dat kan je niet van iedere gebruiker verwachten.
Nee hoor, die zijn niet zo heel geïnteresseerd in de markt voor kinderen. Kijk maar eens naar de uitbreiding in het 'Pro' segment. Daar zijn ze veel gerichter naar opzoek. Dat argument van geld vind altijd veel bijval onder de nodige studenten en starters maar zodra je eenmaal in de zakelijke omgevingen zit dan speelt dat geen enkele rol meer. En dat wordt nog al eens vergeten ;).
Leuk dat ze de tests winnen, maar wat koop je daarvoor?
Het is maar precies waarvoor je een tablet koopt!

Die van Apple zijn wel rete duur, maar aan de andere kant, ik hoef geen goedkopere tablet om aan Googles datahonger mee te werken. Daarnaast vind ik Android een hopeloos besturingssysteem én heb ik een iPhone, dus dat is dan echt wel heel makkelijk kiezen.
Voor de kids gewoon prima, heb er ook zo een gehaald. Maar het is niet echt geweldig qua software en performance. Voldoet aan de eisen alsnog.
Scholen met tablets draaien 9/10 keer op iPad. Neen daarbij dat Apple super mooie apps heeft voor educatie. Neem bijvoorbeeld Apple Freeform of Swift Playgrounds. Nee voor mijn kids geen Android. Nu kunnen ze spelletjes spelen en leren ze ondertussen codeertaal. Het totale ecosysteem is gewoon veel uitgebreider. Ipad wint al lang niet meer op hardware, net zoals iphone. De software is (bij tablets) echter een wereld van verschil, vooral voor kids. En na 5 jaar zijn ze nog steeds snel genoeg.

[Reactie gewijzigd door Huppol op 22 juli 2024 17:52]

Scholen met tablets :')

Mensen met een Mercedes rijden 9 van de 10x Mercedes. Heel het onderwijs wordt gedomineerd door Chromebooks.
Het punt is juist dat je goedkoper kan zonder functionaliteit, bruikbaarheid en bouwkwaliteit in te leveren.
Mijn punt is dat dat dus niet kan. Al is het maar omdat de iPad 'de standaard' is en dus een bredere userbase heeft met alle voordelen van dien.
En daar verschillen de meningen dus over.
In jouw wereld is er wellicht een bredere userbase voor iOS. Om mij heen is de userbase voor android veel breder.
En wat het "fijnste/beste" werkt is voor de meeste mensen simpelweg wat ze op dat moment gewend zijn.
De oldschool base iPad, die met homebutton, is er vanaf € 439,-. Ik ben zelf nooit in de markt geweest voor een tablet, maar ik weet wel dat dit een zeer capabel apparaat is die nog vele jaren mee kan. Ik weet niet wat de huidige staat is van Android tablets. Nog niet heel lang geleden was er niet veel support voor apps en veel van de aanwezige apps waren opgeblazen telefoon apps, waardoor ze er niet uitzagen.

Mijn punt is dat je voor een toch wel redelijke prijs (in mijn optiek) een iPad kan aanschaffen die eventueel in je ecosysteem past.
De userbase blijkt een kwestie van perspectief. Toen ik nog op Android zat, was de userbase nagenoeg alleen Android. Na over te zijn gestapt op iOS, alleen iOS. Het gaat puur om waarin jij je begeeft.

Het is niet gek dat @911GT2 komt met deze comment. Apple heeft namelijk (net als Android) een ecosysteem. Echter, hoe verder je gaat in het Apple ecosysteem, hoe meer je ervan afhankelijk wordt. Dit is een vorm van klantenbinding, die ook bij Google/Android voor komt.

Voor beide partijen valt iig iets te zeggen als het gaat om prijs/kwaliteit. Zo merk ik persoonlijk bij Google telefoons, dat ik meer rommel op mijn scherm krijg. Het grootste deel van de apps zit namelijk boordevol reclame. En als je de reclame niet wilt, dan betaal je de volle mep, voor iedere app! Een service als Apple Arcade wordt daar namelijk (nog) niet/niet meer (was dat ooit Stadia?) op aangeboden. Met een Apple device betaal je dus een premium prijs, voor een premium product, waarbij de standaard door Apple zelf wordt gezet voor wat er zich in hun ecosysteem bevindt. Dat zorgt direct ook voor duidelijkheid en betrouwbaarheid in het product dat, ongeacht de prijs, altijd dezelfde hoeveelheid support krijgt. (Tenzij je er natuurlijk meer hardware support bij koopt.)

Bij Android devices wordt er verwacht dat een telefoon net zo lang mee moet gaan, terwijl de budget telefoons vanzelfsprekend totaal niet van dezelfde kwaliteit gebouwd zijn. De stempel onduidelijk en onbetrouwbaar wordt zo dus, dankzij deze budget devices, in het harnas gewerkt. De kwaliteit gaat werkelijk waar àlle kanten op, waardoor lagere (maar ook hogere prijzen), haalbaar zijn in diverse segmenten.

Het lijkt - in vergelijking met Apple devices - vaak op een ratjetoe aan verschillende soorten devices, in een markt die reeds verzadigd lijkt te zijn met Android-based eenheidsworst. Zo is er natuurlijk voor iedereen wàt. Dus ieder nadeel heeft wat dat betreft z'n voordeel. Maar het is voor "Henk en Jannie van de overkant" natuurlijk een stuk moeilijker om te kiezen. Wanneer je naar Apple telefoons kijkt, dan is het vaak erg simpel:
  • Budget: iPhone SE
  • Premium: iPhone
  • High Premium: iPhone Pro
De Premium versies ook nog in verschillende display sizes.

Voor beide platforms betaal je met data/informatie. Ik heb alleen nog steeds het idee dat Apple daar minder actief mee bezig is dan een Google (call me naive?... ¯\_(ツ)_/¯ ), wat de premium prijs voor een Apple device imho zou kunnen rechtvaardigen.
Voor beide partijen valt iig iets te zeggen als het gaat om prijs/kwaliteit. Zo merk ik persoonlijk bij Google telefoons, dat ik meer rommel op mijn scherm krijg. Het grootste deel van de apps zit namelijk boordevol reclame. En als je de reclame niet wilt, dan betaal je de volle mep, voor iedere app! Een service als Apple Arcade wordt daar namelijk (nog) niet/niet meer (was dat ooit Stadia?) op aangeboden.
Mooi verhaal, maar klopt niet. Daar heb je de playpass voor. 5 euro, en het hele gezin heeft honderden games en apps zonder reclame...

Maken wij al een paar jaar gebruik van...
[...]


Mooi verhaal, maar klopt niet. Daar heb je de playpass voor. 5 euro, en het hele gezin heeft honderden games en apps zonder reclame...

Maken wij al een paar jaar gebruik van...
Laat dat nou exact onderstrepen wat ik al aangaf in de eerste alinea van mijn eerdere post. :)

Wat ik aangaf was ook een (wellicht ietwat té) subtiele hint naar dat ik het oprecht niet wist.
nog steeds geen android tablet gevonden met zoveel jaar os updates en beveiliging support als de ipad. ;)
Een tijdje geleden lag er een voorstel bij de EU om dit te gaan verplichten, net zoals USB-C:

https://www.rtlnieuws.nl/...ates-5-jaar-europese-unie

Wellicht dat dit dus in de toekomst veranderd :)
Je hebt updates en upgrades. Het kan best zo zijn dat fabrikanten verplicht worden om vijf jaar updates te geven, maar of het dan verder gaat dan alleen beveiligingsupdates en bugfixes, moet je nog maar afwachten. Bij Apple komt ieder jaar een nieuwe versie van iOS / iPadOS uit en de toestellen die nog ondersteund worden, krijgen gewoon de nieuwe versie met vaak ook de nieuwe features (als daarvoor geen hardware limitaties zijn).
Dat zal de prijs van de goedkoopste tablets dan ook wel omhoog trekken...
Of als je gewoon een ding wilt om YouTube op te kijken. Want eerlijk, dat is wat ik met mijn iPad doe :P
Dan neem je een Android toch? Kan je ReVanced installeren voor ad-vrij.
uYouPlus is een goed alternatief voor iOS/iPadOS. komt ook met adblocker, sponsorblock en download mogelijkheden en meer. (en nee, geen jailbreak nodig)

maar, voor simpel youtube filmpjes kijken zijn iPads wel gewoon te duur geworden vind ik..

[Reactie gewijzigd door DennisDeMennis op 22 juli 2024 17:52]

Dit kende ik nog niet, ik installeer net de altstore op mijn laptop en mijn virusscanner vondt het niet zo leuk.
Is dit wel te vertrouwen?
Oh dat heb ik niet gehad (meerdere keren op Windows geïnstalleerd).
Maar is wel gewoon te vertrouwen ja
Is ReVanced een fork van Vanced? Die laatste gebruikte ik altijd, maar ik zit op Android One (Nokia 7.2), en die word al heel lang niet meer supported met casten waardoor ik alsnog gebruik moet maken van normale YouTube.
Probeer eens https://github.com/gilbsgilbs/NewPipeSponsorBlock
Werkt echt goed voor mij, wel vaak updates om te kunnen blijven werken met YouTube, maar zal met andere ook zijn denk ik.

[Reactie gewijzigd door Chris_147 op 22 juli 2024 17:52]

iPas is gewoon de benchmark. Al het andere is gewoon echt stukken minder, alleen mensen blijven maar vergelijken op gebied van specs. Dat moet je in dit segment (en met Apple) gewoon niet doen. Als je dat wel doet dan moet je inderdaad bij een ander merk gaan shoppen, wat dus helemaal niet erg is. Wil je het beste, wat gelijk werkt, wat geweldig is qua support en wat behoorlijk waardevast is? Dan kies je een iPad. Neem je met minder genoegen, wil/kan je niet meer betalen óf wil je gewoon geen Apple? Dan kies je voor iets anders.

Ik heb al zoveel verschillende tablets in mijn handen gehad en voor mij niets anders dan een iPad.

[Reactie gewijzigd door Redondo1982 op 22 juli 2024 17:52]

Het eerder gemaakte punt blijft wel valide: de prijzen zijn bizar aan het worden.

Toen ik een kleine 4 jaar terug een iPad Pro 12.9 inch (3de generatie, uit 2018) kocht, was dat de enige +/- 13 inch tablet (of groter) die op de markt was. Voornaamste doen: bladmuziek weergeven, in landscape, die gebladerd kan worden met een voetschakelaar.

De prijs was €1029. Dat is een enorm bedrag voor een tablet dat enkel en alleen bladmuziek hoeft weer te geven, maar ik had het ervoor over omdat er niets anders op de markt was dat hetzelfde kon zonder in te leveren op de functionaliteit van ForScore (iPad only), de Pencil, bouwkwaliteit, accu-capaciteit en support; en de mogelijkheid om indien nodig later de batterij te laten vervangen. (Dat kan met een iPad bijna overal, of bij Apple zelf. Vergeet het maar met de meeste andere merken.)

De goedkoopste iPad Pro 12.9 inch kost nu €1469. Dat is 43% duurder. Dat is in mijn ogen wel een beetje een bizarre prijsverhoging.

Voor mijn doel heb ik natuurlijk geen iPad Pro nodig, dus als Apple ooit uitkomt met een iPad Air of zelfs een standaard iPad van minstens 13 inch in 4:3 of 3:2 (kort gezegd, ruwweg het formaat en verhouding van een A4), dan zal ik zeker die aanschaffen in plaats van een Pro.

[Reactie gewijzigd door Katsunami op 22 juli 2024 17:52]

Klopt, maar alle prijzen zijn aan het stijgen. Je bent van vele factoren afhankelijk: beschikbaarheid, budget, benodigdheden etc. Hierop moet je een keus maken. Ik ben in de luxe positie dat ik niet hoef te kijken naar de prijs, maar ik begrijp best dat anderen dit wel moeten/willen doen. Dat wil niet zeggen dat ik lukraak koop, maar als ik het nodig heb dan vind ik het waard om het te kopen. Impulsaankopen hebben we allemaal weleens, al is een iPad Pro sowieso geen impulsaankoop denk ik. Wel is het zo dat de Pro de beste iPad is en dat je wordt gedwongen om deze te kopen als je maar beetje gevoelig hiervoor bent. Het grotere en betere scherm etc.

Al blijf ik erbij: ik heb al vele tablets in mijn handen gehad en iPad is toch echt zijn geld waard. Het gaat alleen richting Macbooks en dan kiezen mensen hier misschien ook sneller voor. Ik gebruik het naast Windows en MacOS. Ik ben zelf al lifetime Windows gebruiker, alleen de mobile devices van Apple vind ik van ongekend hoog niveau.
Op de desktop ben ik 2 jaar geleden full-time overgestapt op Linux. Mocht ik ook weer (semi)professioneel gaan fotograferen, dan haal ik wel een Mac Mini voor Affinity Photo en/of Capture One.

Ik heb 15 jaar Android gebruikt, maar ik was het gewoon zat om me af te moeten vragen of ik wel een update naar een nieuwe versie zou krijgen en/of er security updates zouden uitkomen voor de laatste versie. Ik zie bijvoorbeeld voor sommige van de grote 13+ inch tablets een aantal in de Pricewatch staan die vorig jaar geïntroduceerd zijn met Android 10 (!) , dat ten tijde van die introductie 3 jaar (!) oud was. Zelfde met veel smartphones.

Dit jaar heeft de iPad Pro 9.7 uit 2015 (!) nog iPadOS 16 gekregen, terwijl die tablet origineel met iOS 9 kwam. Dat zijn 7 updates, en dan nog de security updates voor (minstens) een jaar. Als mijn iPad Pro 12.9 uit 2018 ook 7 updates krijgt, dan gaat die van iOS 12 naar iPadOS 19 en nog minstens 1 jaar ondersteuning van die laatste versie. Dat is 8 jaar support. iOS 16 gaat ook terug tot de iPhone 8, en volgens mij worden de 6 en 7 nog steeds ondersteund met de OS-en die daarop de laatste waren. De iPhone 6 is ondertussen (bijna) 10 jaar oud.

Dat was voor mij de reden om ondertussen een iPhone en 2 iPads (de Pro voor bladmuziek en de Mini als e-reader/youtube-tablet) te hebben; dan kan ik mijn zooi tenminste een jaar of 8 gebruiken zonder erheen om te kijken. Misschien nog langer, met een nieuwe accu erin, want voor enkel bladmuziek en youtube heb ik wellicht niet eens de laatste security updates nodig.
Ik ken het gevoel. Had ooit een iPad 3 (de eerste met retina scherm) en nu nog steeds een eerste generatie iPad Pro (uit 2016 denk ik). Was langzamerhand wel geinteresseerd in een nieuwe iPad Pro maar voor de huidige prijzen sla ik liever nog 1 of 2 generaties over. Of misschien koop ik helemaal geen iPad meer. Ik gebruik 'm weliswaar veel maar onmisbaar is ie niet.
Ik denk dat je mede DanielChopin zijn punt bewijst. Alle tests wint de iPad maar dat is zijn punt niet. Het punt is dat ze ook duur zijn en dat voor het grootste gedeelte van de mensen de accuduur en snelheid helemaal niet uitmaakt omdat ze enkel wat browsen en een spelletje spelen. Je kan je dus afvragen in hoeverre dat de tests de echte wereld simuleert?

Ik ben trouwens enkel akkoord met de bouwkwaliteit (en zelfs dan, er zijn ook Android tablets met een uitstekende bouwkwaliteit) want zeg eens welke functionaliteit in een iPad zit die niet in de gemiddelde €250 Android tablet zit? Het belangrijkste bij de iPad vind ik trouwens zijn lange ondersteuning en dus beveiligingsupdates. Maar als je dat wil, kan je bv ook altijd kijken naar een chromebook. Ik heb voor mijn kinderen een dikke 2 jaar geleden een Ideapad Duet gekocht. Haal het toetsenbord er af en je hebt een tablet en met toetsenbord was ideaal tijdens corona om als laptop te dienen. Vele jaren ondersteuning voor een spotprijsje (minder dan €200 op dat moment).
want zeg eens welke functionaliteit in een iPad zit die niet in de gemiddelde €250 Android tablet zit?
Integratie met andere Apple apparaten (van automatisch koppelen van je Airpods tot bookmark/password synchronisatie, iPad gebruiken als extra scherm, deels uitwisselbare aankopen in de App store etc).

Maar ook: een beter/gestandaardiseerd geluidssubsysteem: het aanbod aan fantastische muziek/geluidsbewerking software is echt vele malen groter dan dat op Android. Ook: betere speakers - verbaas me nog steeds over hoe ze zo'n geluid uit zo'n klein apparaat krijgen.

Voor software ontwikkelaars is het zowiezo sneller interessant een iPad versie uit te brengen: het is makkelijker testen omdat er minder verschillende apparaten zijn en omdat gebruikers vast zitten aan de Appstore (en de meerderheid niet jailbreaked) is de investering sneller terugverdiend. Als je alleen Youtube gebruikt zal het je een zorg wezen, maar als je bv. een tablet voor Procreate zoekt heb je niks aan een Android.
Dus het belangrijkste van de ipad is dus een softwarepakket waar de gemiddelde mens nooit van heeft gehoord? De marketing van Apple heeft alleszins gewerkt. En laten we alsjeblieft niet beginnen integratie met hun eigen hardware als pluspunt te noemen.
Dus alles moet maar uitsluitend gemaakt zijn voor 'de gemiddelde mens'? Stel je voor dat er mensen zijn die meer met een stuk techniek willen doen dan video's kijken...
Uiteraard niet maar als je die vraagt stelt, heb je duidelijk mijn antwoorden niet goed gelezen. Nog een laatste poging: Max Verstappen gaat toch ook niet aan iedereen die een auto wilt een F1 wagen aanraden omdat dit de beste auto is en deze ideaal voor hem is?
De buitenlandse media organisatie waar ik voor werk wint apple ook steevast in allerlei tests die ze publiceren. Dat de hele redactie allemaal met apple werkt (lees krijgt) en steevast laat zien in uitzendingen en reportages dat ze ermee werken staat daar natuurlijk los van...
Ik heb een tijdje overwogen om mijn MacBook te vervangen door een iPad Pro, maar iets simpels als een desktopsite ophalen via de iPad ging niet eens. Het is gewoon een hele grote iPhone en verder niks. Android heeft daarentegen meer echt een desktop mode en je hebt de vrijheid om apps buiten de Play Store om te gebruiken.
Grapjas.

Zelfs op mijn iPhone (12 Pro Max), een telefoon dus, heb ik de mogelijkheid om een desktop-site op te halen.

Links onderin, naast de URL klikken op het aA-icoontje en klikken op “vraag om desktop-site”.

Op iOS 12 werkt het ook zo, alleen stond het dan rechtsboven.

IOS 12 is uit 2018..

Bovendien wordt op iPadOS 13 standaard al de desktop-site geladen.

Bij sommige sites krijg je dan hetzelfde, maar dan is de site dynamisch, vaak op basis van schermresolutie. Dan heb je gewoon een ruk-site.

https://www.howtogeek.com...ite-on-mobile-safari/amp/
Ja, dat klopt. Die functie ken ik. Maar dat betekent niet dat die functie goed werkt. Regelmatig liep ik tegen het probleem aan dat je dan een desktopwebsite krijgt die totaal niet functioneert of dat het gewoon op de mobiele website blijft hangen.

Mijn studeerportaal van de universiteit bijvoorbeeld deed het voor geen meter en ik kon studiematerialen gewoon niet inzien zonder een laptop. Elke keer moest ik de laptop pakken. Op de desktop doet diezelfde website het prima. Zo heb ik meer problemen gehad.

[Reactie gewijzigd door Rhinosaur op 22 juli 2024 17:52]

Vreemd dat mijn iPad Pro uit 2018 mij gewoon de keus geeft om de desktop site op te halen. Dit standaard zo ingesteld, maar met een druk op de knop kan je ook naar de mobiele site schakelen. Daarnaast is de Pro sowieso al meer dan een iPhone, alleen al omdat je met USB-C gewoon harde schijven en andere accessoires kan aansluiten die dan ook gewoon werken. Ook een reden om iOS en iPadOS los van elkaar te weken. ;)

Ik gebruik mijn iPad Pro voor fotografie en ik heb geen desktop meer nodig. Kan mijn camera rechtstreeks aan mijn iPad hangen of een XQD cardreader. Daarna de foto's nog even backuppen naar mijn externe SSD en dan kan ik aan de slag met Lightroom om mijn raw bestanden te verwerken. Met de pencil makkelijk lokale aanpassingen doen, wat zelfs met een muis minder handig gaat over het algemeen.

Bij iOS en iPadOS kan je ook sideloaden, hoewel dat wel zeer beperkt is. Echter per saldo mis ik niet echt wat qua apps, om buiten de Appstore om te moeten gaan. Stellen dat de iPad een grote iPhone is zonder enige voordelen is echt onzin, dan heb je je huiswerk niet goed gedaan. Of de iPad voordelen biedt tov een MacBook, dan wordt het mogelijk een ander verhaal.
"En toch wint de Mercedes het van de Dacia": Natuurlijk het zijn uitstekende tablets!
Daniel's punt is dat het ook voor minder kan, als je bereid bent bepaalde voordelen op te geven.
Het sentiment zakt hier alleen zo vaak naar het nivo 'en daarom is iedereen die geen Dacia rijdt gek'...
Ik ken hem... zulke reacties, wanneer ze niet onderbouwd zijn, vrolijk een -1 geven.
Ik heb mn oudjes op mn oude Ipad gezet , moet er niet aan denken om ze aan een android tablet te zetten , met alle gevolgen van dien ;) zeker mn moeder die graag tablet spelletjes speelt.

Zelf gebruikte ik de ipad wel eens om iets te lezen ,etc maar dan kan ik beter wat meer investeren in mn telefoon ( en een grotere kopen )

[Reactie gewijzigd door Metallize op 22 juli 2024 17:52]

Goh, mijn moeder is anders zeer tevreden van haar Lenovo tablet van 180€.
Tijdens Corona heb ik haar een iPad Air 2 geleend met 4G om te kunnen videobellen.
Ik merk geen verschil in support vragen hoor. Beide gaan even goed
Voor mensen die voor de eerste keer een tablet gebruiken maakt het niet uit of het Android of iOS is. Het is allebei even veel wennen.
Maar laat ze even zien waar de apps zitten die ze belangrijk zijn dan kunnen ze met allebei net zo snel aan de slag en zijn ze net zo happy.
Je weet toch wel onderhand dat Apple producten overrated zijn. Puur naam. Ze worden op vele vlakken ingehaald. (OKE goed hun CPU is koning, oke dat geef ik je.)

Enigste waarom ze het nog goed doen is omdat mensen nog steeds in het eco-systeem zitten en dus moeilijk overstappen is.
Binnen mijn vrienden kring en familie kring. (Als ik vraag waarom haal je dan geen android. Nee ik heb hier alles verbonden met elkaar. Dat heb ik niet bij android meer. Is hun antwoorden)

Hun core producten zijn niet meer het top. Daar doen andere merken het toch beter en veel goedkoper.

Men kan degelijk wel goedkoper voor evenveel als niet zelfs meer functionaliteit.

[Reactie gewijzigd door theduke1989 op 22 juli 2024 17:52]

Natuurlijk zijn tablets duur, maar in de praktijk is het een luxegoed. Sommige mensen hebben er geen probleem mee daar wat meer voor te betalen (anders kochten ze het zowiezo niet).

En ja, het kan voordelig zijn om in het ecosysteem te blijven zitten voor behoud van gebruiksgemak en software aankopen. Als je overstapt en dure apps moet vervangen ben je misschien meer kwijt.
Ik heb precies het tegenovergestelde. Hiervoor een iPad gehad. Wat een waardeloos apparaat. Heb nu een Samsung S6 en moet niet meer denken om ooit terug te gaan naar een iPad. Ik kan er 10 keer meer mee, de bouwkwaliteit is om het even. En als ik iets mis dan zoek ik ergens op XDA of GitHub en iemand heeft vast de oplossing al wel gemaakt.

Tevens is om mij heen de userbase voor Android vele malen groter en dan voornamelijk van Samsung. Nog een enkele iPhone bezitter, maar elk jaar worden dit er minder. Ze komen er allemaal achter dat je voor 200 euro een leuke telefoon hebt en voor 200 euro extra een tabled. Hier kunnen ze 3 a 4 jaar mee doen. Dan kopen ze beide nieuw en kunnen ze er weer 3 tot 4 jaar mee doen. Dus voor 800 euro kunnen ze 6 tot 8 jaar vooruit. Die optie is er niet eens als je een apple kiest...
En toch winnen iPads steevast alles tablet tests, dat is niet voor niets.
Ja je kan altijd goedkoper, maar is dat wat je wil als je of functionaliteit, bruikbaarheid en bouwkwaliteit moet inleveren?
Welke functionaliteit, bruikbaarheid en bouwkwaliteit lever je in als je bijvoorbeeld een Galaxy Tab A / S of een Microsoft Surface neemt?

Wij hebben thuis meerdere merken tablets liggen (o.a. 2 x Samsung, 1 x Lenovo en 1 iPad (van de zaak)). Ik pak liever de Samsung tablets dan de iPad, waarom? de iPad heeft een beeldverhouding van 4:3, ja de oude beeldbuisformaat. Wel perfect om oudere series te kijken, niet perfect om normale filmpjes te kijken.

Daarnaast is Samsung enorm gegroeid in de tablet markt, doordat ze daarop ook maandelijkse security updates uitvoeren en afhankelijk van de klasse, ook upgrades doen. Zelfs de Galaxy Tab A is prima voor basisgebruik of als streaming tablet. de Tab S is meer geschikt voor mensen die bijvoorbeeld documenten willen bewerken of iets betere scherm willen hebben.

Lenovo daarentegen is meer bedoeld voor wegwerpgebruik. Daarop komen er geen security updates meer beschikbaar en heb je dus een tablet voor eenmalig gebruik.

Dat de iPad hoog scoort, is omdat mensen gewend zijn om binnen de Apple eco systeem te blijven. Daarnaast heeft Apple geen tig versies van de iPad, zoals Samsung dat wel heeft, waardoor Apple zich kan richten op de softwareondersteuning.
Ook speelt het mee dat de iPad qua bediening iets makkelijker is voor ouderen, omdat je niet zo veel opties hebt om te customizen.

Zoals @Marve79 het ook al zegt, kinderen gooien die dingen overal aan en hebben de besef niet dat het een vrij dure ding is. Je kan beter een goedkope tablet nemen of ééntje speciaal voor kinderen, die wat rugged is.

Kortom, er is voor ieder wat wils, maar de meeste mensen kijken toch naar de prijs en of de merk betrouwbaar (lees: voldoende ondersteuning) is. En dan kom je toch al gauw op de Galaxy Tab A klasse, want die kan precies alles doen wat een iPad ook kan.
Ja je kan altijd goedkoper, maar is dat wat je wil als je of functionaliteit, bruikbaarheid en bouwkwaliteit moet inleveren?
Het hangt puur ervan af wat je use-case is natuurlijk, daar moet je eerst naar kijken. En dan pas kijken naar wat er in je budget past met je vereisten.

Als je simpelweg wilt dat je kids enkel en alleen op youtube/netflix/disney+ gaan, dan zou ik echt geen ipad kopen voor ze , hoe lief ik ze ook mag vinden. Dat is gewoon zonde van het geld. Vooral als je 2 kids hebt en je allebei van een tablet wilt voorzien.

Als je een tablet wilt per-se als mobiel gaming apparaat en je wilt geen steamdeck (want laten we nou eerlijk zijn een base steamdeck is dezelfde prijs als een base ipad, danwel niet 2 tientjes goedkoper) , dan zou ik voor een Apple gaan want die hebben nou eenmaal de betere games. En zelfs ook (helaas) dat games die op beide ecosystemen uitzijn zoals Genshin impact, dan beter draait (120 fps en native controller support) op IOS dan Android.
Welke functionaliteit, bruikbaarheid en bouwkwaliteit heb je met een iPad meer dan met een goede Android tablet? Die iPad mag dan misschien steviger zijn, maar het is maar de vraag of je het nodig hebt. Ik ga er niet op zitten en gooi er ook niet mee. En functionaliteit is relatief: ze kunnen allemaal hetzelfde, het zijn gewoon grote smartphones zonder belmogelijkheid. Misschien is de een sneller dan de ander, maar vraag is of je dat nodig hebt. Hangt helemaal af van jouw gebruik. Net als een smartphone overigens. Tenzij je allerlei high-end games doet, is die snelheid niet heel erg relevant.
Misschien is een heel mooi scherm het belangrijkste voor de mensen die veel films e.d. kijken. Maar dan is het de vraag of je de meerprijs ervoor over hebt.

Het is uiteindelijk een hele persoonlijke keuze. Geen enkele table IS beter dan de ander. Je VINDT 'm beter dan een ander vanwege jouw specifieke eisen en wensen. En als je van het Apple kamp bent, heb je zeg maar pech, want dan is er weinig keuze. Maar je was dan toch al gewend om overal teveel voor te betalen :+
Voor alleen een beetje social media en filmpjes, is een iPad echt overkill. Leuk dat de brouwkwaliteit beter is, maar als je er 3 of meer voor dezelfde prijs kan aanschaffen, maakt dat ook niks meer uit.
Gelijkaardige ervaring hier. Ik kocht onlangs een tablet voor de kindjes. Hoewel ik altijd voor Android smartphones ga voor mezelf (moto G serie elke 2-3j is voor mij ruim voldoende), ging ik toch even kijken bij Apple. Ik wou gerust een meerprijs betalen voor wat extra duurzaamheid en by-default minder ads. Maar toen ik die prijzen zag kon ik het gewoon echt niet verantwoorden.
Voilá exact dezelfde ervaring als ik. Ik dacht ook de iPad is de betere keuze, gaat waarschijnlijk langer mee. Betere tablet apps. Totdat je de prijzen ziet.

Ik zeg ook altijd ik boek nooit meer bij Ryanair, waardeloze maatschappij. En dan zie ik de prijzen van de rest en kom ik op hangende pootjes weer terug :+

Uiteindelijk is de prijs toch doorslaggevend. Je gaat voor je kind van 3 geen iPad van 360 euro kopen met de kans dat het scherm al na een week stuk is. Toch een gemiste kans voor Apple dat ze eigenlijk gewoon geen betaalbare producten voor jonge kinderen hebben. Want wat ze nu gebruiken is de kans groot dat ze dat later ook doen.
Prijs kan inderdaad doorslaggevend zijn. Maar als Ryanair alleen een keuze is, omdat de rest "te duur" is, dan vlieg ik niet. 1x retour mee gevlogen en mij niet meer gezien om daarmee te vliegen. Betaal liever meer voor een beetje normale behandeling.

Ik snap best dat Android voor genoeg mensen een waardig alternatief is, als je alleen een simpel spelletje erop speelt of youtube erop kijkt. Of als je meerdere kinderen hebt en het budget het niet toelaat om 2-3 iPads te kopen. Maar zodra je wat meer wil doen dan die 2 zaken, gaat het voordeel toch al snel richting de iPad. Uiteindelijk moet iedereen voor zichzelf bepalen wat hij/zij het waard vind en daarbij aansluit. Ik kan een iPad Pro voor mijzelf verantwoorden, hoewel ik de laatste ook exorbitant vind worden, ondanks dat ik hem makkelijk kan betalen. Voorlopig is mijn 2018 Pro nog goed genoeg voor mijn fotografie hobby.
Waarom een apparaat kiezen op basis van het meer of minder aanwezig zijn van advertenties?

Stel je goedkoperr Android tablet in met een adguard DNS en je hebt nul komma niets aan advertenties.
Voor YouTube revanced en je kinderen gaan praktisch geen advertenties meer tegenkomen.
...moto G serie elke 2-3j is voor mij ruim voldoende...
Maar toen ik die prijzen zag kon ik het gewoon echt niet verantwoorden.
Mijn iPhone 6 is ~6 jaar mee gegaan, mijn iPad Air 7.5+ jaar. Dat is 2x-4x zo lang als je 2-3 jaar voor je smartphone.

Laten we een iPhone vergelijken met je MotoG, gaat ongeveer 2x zolang mee (bij mij). Ik heb €448 neergelegd voor mijn nieuwe iPhone SE, hoeveel minder dan €224 heb jij neergelegd voor je meest recente Moto G?

Laten we een iPad vergelijken met je een tablet die 2-3 jaar meegaat, mijn iPad Air ging ~3x zolang mee, ik had een van de duurdere iPad Airs (256GB) €809 / 3 = €270. De goedkoopste (nieuwste) iPad is momenteel €590 (iPad 10th generation) / 3 = €197.

En meer ads betekend gewoon verspilde tijd in een leven, iets dat je nooit meer terug krijgt.

En wat @DanielChopin zegt is natuurlijk een beetje kort door de bocht, je koopt een dergelijk stukje hardware niet voor de specs, maar voor de gebruikers ervaring. En de ervaring leert dat die bij Android toestellen niet consistent is, die kan variëren van absolute bagger to goed. En nu zal ik de eerste zijn die toegeeft dat het alweer heel wat jaartjes geleden is geweest dat ik actief Android toestellen heb ondersteund, maar toen was de ervaring dat wilde je een 'goed' ervaring, dan nog zat je vast aan de duurdere Android toestellen (of moest je zelf een hoop aanpaswerk verrichten, wat tijd=geld kost). En het grootste obstakel was de security update support, hoe goedkoper je toestel, hoe korter dat was/is.

Heel veel mensen kijken primair naar de prijs en niet naar de duurzaamheid, dat is niet alleen een issue bij smartphones en tablets, maar vaak ook bij overige hardware en niet alleen van Apple. Hoe vaak bedrijfjes het goedkoopste van het goedkoopste aanschaffen, het een niet super prettige gebruikers ervaring is, en het binnen een paar jaar alweer te moeten vervangen door iets anders omdat het of stuk was of niet meer snel genoeg. Heel veel MKB klanten hiervan moeten overtuigen...

De enige reden dat ik een Android zou overwegen is omdat Apple FaceID door je strot probeert te pushen. Ik heb dan ook gekozen, juist voor de (laatste) Apple toestellen die touchID hebben! Over een paar jaar zien we wel of Apple is teruggekrabbeld of niet...

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 17:52]

Een Android tablet is ook veel veelzijdiger vind ik. Je kan er veel meer mee omdat Apple alles zo beperkt. Ik heb een Ipad en diverse Android tabs en ik heb die laatste veel liever.

Op mijn Android tablet kan ik inloggen op SSH met mijn yubikey, een hele Linux omgeving draaien in Termux, meerdere gebruikersaccounts aanmaken en nog wat kleinere dingen die niet op een iPad kunnen. Een iPad is tof als je helemaal in het Apple ecosysteem zit, maar ik gebruik alles door elkaar en dan is het best beperkend. Aan de meerwaarde van iCloud heb je dan niets dus een heleboel pluspunten van het ecosysteem vallen dan af.

Op Android heb je ook betere apps voor bijv. Youtube zoals mensen hierboven noemen, advrij enz. Ook heb je vaak betere hardware opties zoals OLED schermen <3

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 17:52]

Geweldig voor jou, maar ik ken meerdere mensen die niet dagelijks op de SSH inloggen met de yubikey, maar wel b.v. internet browsen, Emails sturen, spelletjes doen enz. Daar werkt een iPad gewoon erg goed.
Tegenvoorbeeld: ik heb een paar applicaties zoals met name iConnectHue. Er zijn Android equivalenten, maar ik vind deze gewoon de beste van alles wat ik geprobeerd heb.
Ik vind internet browsen ook veel beter gaan op Android, omdat ik daar gewoon de volle Firefox ter beschikking heb, inclusief addons als uBlock Origin, bypass-paywalls enz. Zonder dat is het internet gewoon niet meer te doen, en op iOS/iPadOS kan je die plugins niet gebruiken omdat je vast zit aan de webkit engine. Emails ook, ik vind Nine ( https://9folders.com ) een veel betere app dan Apple mail.

Alleen spelletjes doe ik eigenlijk nooit. Lampen bedien ik alleen via home assistant.

[Reactie gewijzigd door GekkePrutser op 22 juli 2024 17:52]

Klopt vast: maar wat ik bedoelde te zeggen is dat jij een uitgesproken technisch gebruik maakt waarbij je het tablet naar je eigen hand wilt zetten: dan is Apple niet de eerste keus. Voor mijn moeder die met computers begon toen ze over de 80 was is het een zegen gebleken. Ik meen ook dat het enige tijd terug is dat ze op haar SSH met een yubikey is ingelogd...
Snap ik, maar er wordt vaak gezegd dat Apple beter is in het algemeen. Dat is gewoon niet zo, het is wellicht beter voor een modale gebruiker maar dat is lang niet de enige groep die er bestaat.

Ook is Android helemaal niet slecht meer in de meer standaard gebruikers rollen, ik ken diverse computer analfabeten die het prima kunnen gebruiken.

Apple is een soort standaardmaat, "one size fits all", die zoveel mogelijk de middenmoot bedient maar niet echt uitblinkt. Bij Android kan je veel beter kiezen op het gebruik dat je aanstaat. Productiviteit als mini-laptop, video kijken met een OLED scherm bijv.
je gebruikersnaam is al een beetje een weggever in dezen, denk ik. Apple maakt geen producten voor de diep-technische knutselaar die er allerlei zaken mee wil doen waar 80% van de gebruikersgemeenschap niks mee doet.

Dat maakt een Android tablet niet 'beter' of een Apple iPad 'slechter'. Dat maakt Apple minder geschikt voor jouw use-case en Android meer geschikt.

Jij zult ook sneller begrijpen dat een bepaalde app zich misdraagt of rare informatie verzamelt en daarop maatregelen nemen. Jan Modaal heeft dat niet door en stuurt maandenlang z'n financiele gegevens door naar Rusland, om maar een voorbeeld te geven.

User + Use Case = Device Choice
Maar andersom is het niet zo dat omdat Android meer geschikt is voor de knutselaar, dat het daardoor minder geschikt is voor de computer leek. En dat is wel wat hier meteen word gesuggereerd.
Jij heb het niet gezegd maar:
internet browsen, Emails sturen, spelletjes doen enz. Daar werkt een iPad gewoon erg goed.
Daar werkt een android tablet ook gewoon erg goed.
Hoe kan iemand uberhaupt denken dat dat niet erg goed zou gaan op Android?

Of het ene systeem fijner werkt of het andere is gewoon een kwestie van wat je gewend bent.
En als je omgeving systeem A gebruikt, dan kunnen ze je makkelijker helpen als jij ook systeem A hebt. En gebruiken ze systeem B dan kunnnen ze je makkelijker helpen als jij ook B hebt.
De waarheid als een koe :)

Punt is meer dat je veel evangelisten hebt. Ben je van kamp Apple dan is Android de grootste rommel en ben je van kamp Android dan is Apple dichtgetimmerde kleuter meuk, alleen geschikt voor domme mensen.

Geen van beiden is waar.

Je kunt prima SSH doen met een iPad (ik doe het). Maar ook kreten als:
Ik vind internet browsen ook veel beter gaan op Android, omdat ik daar gewoon de volle Firefox ter beschikking heb, inclusief addons als uBlock Origin, bypass-paywalls enz.
Veel ervan (zo niet alles) werkt ook prima op een iPad.

Dus definieer 'beter'. Het is subjectief. Het is beter omdat diegene beter weet waar hij dat moet instellen en misschien in een verleden bij de andere aanbieder nul op het rekest kreeg. De realiteit ligt veel genuanceerder.
Ik heb een ipad pro m1 en ik ben het met je eens. Ipads zijn oke, maar overrated. De bediening is lang niet consequent bijvoorbeeld; veeg naar links, omhoog, naar beneden, ik weet niet precies wat wanneer gebeurt. Wisselen tussen apps, dat rare stage manager van ze, File browser die maar geen file browser wil zijn. Het is tijd dat Apple een paar dogma’s loslaat en gewoon iets betere software gaat maken. We hebben het wel over een apparaat met een prijs waar je twee goede laptops voor kunt kopen.

Qua hardware klaag ik niet. Snel. Dient als tweede scherm. Copy paste handig tussen apparaten.
Ik kan mij eerlijk gezegd moeilijk voorstellen dat je een tablet hebt gevonden met bijna dezelfde specificaties van bijvoorbeeld de iPad Pro. Daarnaast ken ik geen Android tablet die meer dan 5 jaar consistent bij de release van een nieuwe versie van het OS een update ontvangt.

Apple's iPads zijn absoluut niet goedkoop maar je krijgt er veel voor terug. De bouwkwaliteit en de softwareondersteuning is meestal van een veel hoger niveau. Maar wanneer je iedere twee jaar de nieuwste tablet wilt met de laatste specs dan kom je al snel bij Android terecht (tenzij je de prijs van een iPad prima vind).
grappig dat zowel mensen bouwkwaliteit roepen, terwijl niemand ook meer enige inzicht heeft in bouwkwaliteit.
En ik heb ook nog nooit een telefoon of tablet gehad die door een gebrek aan bouwkwaliteit niet meer te gebruiken was.
Hoeveel mensen hier hebben last gehad met een gebrek aan bouwkwaliteit? Ik wil ze wel eens horen.
Wanneer de behuizing van een tablet zoveel flex heeft als de Samsung tablets dan is dat wellicht geen direct gevaar voor het functioneren maar het zegt wel iets over de kwaliteit in het algemeen.
Mja, heb mijn iPad nu sinds 2018, denk dat ik het nog wel even vol kan houden als ik zou willen.
Gewoon ieder jaar kijken wat de nieuwe versie brengt en of het echt nuttig is voor mij.
Duur zijn ze absoluut, maar het geld waard? Zeker. iPads zijn de beste apple apparaten met value voor money zou ik zeggen, meer dan iPhones, airpods e.d.
Ik heb ook wel eens naar android tablets gekeken, maar ik ben het niet met je eens. Android tablets kunnen voor de prijs gewoon niet op tegen de base model ipad van 380 euro. De software support is altijd ruk. Als ik voor <380 euro een android tablet zoek, krijg ik gewoon tranen in mijn ogen. Wat een rommel is dat allemaal zeg. Lage scherm resoluties, weinig werkgeheugen en opslag en ga zo maar door. Ja ze zijn "goedkoper" maar na 2 jaar krijg je de neiging om ze het raam uit te gooien als een frisbee omdat ze zo traag zijn en/of ze krijgen dan al geen patches meer.
Mijn iPad uit 2017 die ik toen voor 300 euro in de uitverkoop heb gekocht doet het nog steeds prima en draait op de aller nieuwste versie van iPadOS. Dus die is nog steeds goed bruikbaar na ZES jaar. Dat moet ik een android tablet van onder de 400 euro nog zien doen. 5-6 jaar updates is al bijna geen ding in android land full stop, laat staan voor tablets.
Dan maakt het mij dus ook niet uit dat ik een android tablet kan kopen voor 150-200 euro, want daar doe ik dan ook nog niet half zo lang mee als een iPad en ben ik dus in euro's per jaar duurder uit.

Een iPad 2021 zou nog steeds mijn suggestie zijn voor mensen die een basale tablet zoeken die even mee kan. De 2022 is mij veel te duur en hij voegt feitelijk niets toe voor de meeste gebruikers.

[Reactie gewijzigd door youridv1 op 22 juli 2024 17:52]

Bijna dezelfde specificaties voor een goedkopere prijs.
Helaas zeggen specificaties vrij weinig. De software en de optimalisatie daarvan is vele malen belangrijker, en dat is een punt waar Apple heel sterk staat.
Markt is verzadigd waardoor ze dus niet meer kunnen verkopen dan een jaar daarvoor. Een manier om toch omzetgroei te realiseren is door de prijzen van de Ipads te verhogen. Dit zie je ook in de mobiele markt bij zowel Apple als bijvoorbeeld Samsung.
350 euro voor een ipad, vind ik nu niet zo absurd duur.
das de instapper hé met dezelfde look en feel van een 2017 iPad. Maar idd voor heel veel mensen een prima iPad. Wil je meer dan krijg je minder erbij voor heel veel geld. Zo is de stap van iPad naar iPad Air naar iPad Pro iedere keer maar weinig maar wel een bak geld. Ik persoonlijk vind het 120Hz scherm een must dus kom je automatisch bij de iPad pro uit maar eigenlijk veel te duur als je dat vergelijkt met de concurrentie. Een Samsung S8+ performt bijna gelijk maar wel buiten het apple eco systeem voor dik 500 euro minder inclusief een pen. Dan ga je toch nadenken.
Dan spreek je louter over jou, niet de gemiddelde koper die ziet dat zelfs niet.
Iedereen ziet het en merkt het. Of iedereen het belangrijk vind denk ik niet.
Ik kies ondanks de prijs toch voor een iPad. Waarom? Ik doe er gewoon 8 jaar mee. Recent nog een Samsung en Lenovo tablet gehad en waren na 2 jaar echt wel op in de trant van snelheid dat gewoon halveerde zo niet erger. en 1 dat al geen updates meer kreeg.

Als ik naar de jaarlijkse afschrijving kijk, dan ontlopen Android en iOS tablets elkaar amper. Dan kies ik toch liever iets waarvan ze zeker een jaar of 6 minimaal updates krijgen en gewoon snel en bruikbaar blijven.
totdat je die krengen weer moet ondersteunen omdat ze vol zitten en je niet zonder dat ding te rooten de helft van de bloated apps die meekomen kunt verwijderen. Ik heb mijn ouders expres op apple gezet, niet omdat het prijs/kwaliteit de goedkoopste is, maar omdat ze mij nooit meer aan mijn kop zeuren dat iets niet werkt. En dat is voor mij goud waard. Zelf werk ik prive ookal weer 10 jaar op mac. en in die tien jaar, zit ik pas aan mijn 2e mac en dat was meer omdat ik benieuwd was naar de M1 dan uit noodzaak. Voor mij steekt een iPad echt met kop en schouders boven alle tablets uit. Gemak dient de mens. ook wel handig dat je gewoon 5 jaar of meer nog updates krijgt..
Bij Apple gaat het ook niet om de specificaties, maar om gebruiksvriendelijkheid, vijf jaar steevast OS en beveiligingsupdates, design en ecosysteem. Of je daar nu fan van bent, of niet. Daarbij is de M1/M2 processor die in de recente (2021/2022) iPad Pro 12.3 zit i.c.m. een XDR scherm wat betreft specificaties erg sterk (Okay, wat betreft prijs ook. ;)).

[Reactie gewijzigd door Jumpman op 22 juli 2024 17:52]

Gebruiksvriendelijkheid, design en ecosysteem is puur persoonlijk.
Jij vind het blijkbaar geweldig. Ik vind het niet beter dan de concurentie en vaak slechter.
Smaken verschillen nou eenmaal. Ga niet doen alsof het feiten zijn.

Lange periode van beveiligingsupdates is wel een feit. Dat doen ze goed.
De meeste mensen gebruiken hem enkel voor social media en wat simpele spelletjes.
Grappig dat je dat zegt.

Ik zie juist dat steeds meer mensen hun tablet (lees: iPad) inzetten als vervanger van een (prive) laptop.
Sorry hoor maar de iPads zijn een pak krachtiger dan die androids.

En trouwens, specs zijn maar een klein deel van het totaalplaatje. De ervaring die je met ene ipad hebt is gewoonweg vele malen beter.

Op vlak van prijs ben ik het wel met je eens. Ik vind dat ze de laatste iPads veel te duur hebben gemaakt. Misschien heeft enkel de iPad Air een terechte prijs maar de nieuwe gewone iPad en de iPad Pro zijn te duur geworden. De goedkoopste Pro had niet meer dan 1000€ mogen kosten en had 256GB opslag moeten krijgen voor die prijs.
Je kunt de kwaliteit van en Android tablet niet vergelijken met een iPad. Je betaalt wat meer maar je krijg ook een veel beter product zowel qua hardware als software. En ook zeer lange software updates.
Alle waar naar zijn geld.
Als je dubbel betaalt maar dubbel zo lang ermee kan, EN het is nog een apple product ook? Jahoor prima.
Dat ben ik wel met je eens, en ik zit behoorlijk 'invested' in het Apple Ecosysteem met een iPhone, Macbook Pro, iPad Pro 12", AppleTV etc.
Ik keek toevallig gisteren naar een iPad mini voor erbij, voor onderweg in trein en bus etc. Handig en handzaam, met 5G connectiviteit. Om het nieuws te lezen, aantekeningen maken, dat soort werk. Alles tezamen (standaard 64 GB opslag (ook al idioot anno 2023!), Folio hoesje, 5G connectiviteit) kwam ik uit op iets van 935 euro. Voor een iPad MINI. Ik heb het browsertabblad weer gesloten. Ze zijn niet goed bij hun hoofd geworden bij Apple wat betreft de iPad prijzen. Voor 400 had ik 'm direct besteld, voor 500 ook nog wel. Alles daarboven? Totaal kolder.
En dat zeg ik terwijl ik oprecht vind dat elke euro voor bijvoorbeeld een Macbook Pro 16" z'n geld waard is, als je die hardware voor je werk echt nodig hebt.
Heb je bij Android ook zoiets als Apple Arcade? Ik heb zelf geen kids (en wil ik wss ook never nooit), maar ik zou ze nooit op een tablet laten die toegang heeft en/of apps heeft van de "normale" app stores. De advertenties die tegenwoordig bij kindvriendelijke spelletjes zitten... Kleine mannetjes die tussen de tieten van een gigantische dame klimmen, zag ik bijvoorbeeld de laatste maand heel vaak. Ik ben klaar met die *******zooi, ga alleen nog maar games van Apple Arcade spelen.
Nou ik heb dat allemaal vanaf januari zakelijk ook bekeken. Ik heb een zakelijk persoonlijk budget wat de keuze allemaal wat makkelijker maakt maar ook weer niet helemaal. Ik moest de keuze beneden de 1000 euro houden. Daar kon ik idd geen nieuwe iPad Pro 12.9 voor kopen maar wel evt een 11 inch. Ik ben met de BTW weg ermee dagen naar de MediaMarkt geweest en heb toen mijn oog laten vallen op 3 mogelijkheden iPadPro 12.9 (met het idee dat ik dan een refurbished M1 model zou nemen ipv de M2), een Microsoft Surface Pro 8 platinum en een Samsung S8 Ultra. Ik ben een regelmatige Apple gebruiker maar was in eerste instantie wel erg gecharmeerd van de de Samsung. Ik heb toen bij de helpdesk nagevraagd van mijn opdrachtgever of dit kon aangezien zij Microsoft tintune gebruiken om de company mobileapps te isoleren. Daar werd android afgeraden omdat tintune niet zo ver was ontwikkeld als inTune op Apple devices en natuurlijk op microsoft zelf. Dus helaas die viel af (dat toetsenbord wat ik erbij zou willen hebben koste ook 349 euro bijna net zo duur als van de iPad). Toen bleef de Surface over en de refurbished iPad Pro. Ik was echt heel erg aan het twijfelen. 809 euro voor een surface met een quadcore en 512GB ram was echt wel een goede deal maar ik vond het scherm echt een heel heel stuk minder dan van de iPad. Ik heb toch uiteindelijk de iPad Pro 12.9 gekocht voor 1036 euro bij Mac voor minder en deze was ook écht niet van nieuw te onderscheiden. Alles werkt feilloos en ik heb er een Logitech Touch Folio bijgekocht. Dit wordt mijn werkplek voor in de trein zodat ik daar ook kan werken. Ik vind dat je gelijk hebt dat de prijzen bizar zijn maar vaak is 1 stapje terug bij apple tegen nieuw aan wel betaalbaar met dezelfde garantievoorwaarden. Probleem nu is dat niemand op een iPad met M2 chip zit te wachten voor die prijs. Mensen willen liever een M1 voor 1000 euro ipv 1500 euro betalen voor de M2. Als inTune niet de dealbreaker zou zijn geweest was ik voor de S8 ultra gegaan maar ik heb nu eenmaal een zakelijke afhankelijkheid.
Ongeacht wie er een groter marktaandeel heeft qua Apple en Android devices is en blijft de iPad de standaard keuze, en for good reason. OS behapbaarder, alle apps werken naar behoren (Kijk eens naar Genshin Impact, soms dramatische performance op Android tablets) en ongeacht welke iPad je koopt, hij doet precies wat die moet doen zonder gezeur.
Ik heb hier een ipad, ik ben het niet eens met keuzes van Apple en het moet de Apple way zijn (als programmeur). Maar een ipad, ik heb er hier eentje van 2018, die batterij gaat nog altijd ongelooflijk lang mee, daar is gewoon niks aan. Een samsung tablet na 3-4 jaar kijk je naar de batterij en die daalt, en dat is ook met de S models zo. Zijn wel prachtige schermen die S models. Nuja hier gaat er ook een hoes rond. Nuja het is een keuze, het hangt af van het gebruik en hoelang je er mee wilt doen. Samsung is nog best wel ok, andere kan ik niet over oordelen. Maar die ipad steekt ver uit boven de Samsung. En ik ben absoluut geen apple fanboy, in tegendeel zelfs.
Op het punt qua prijs heb je zeker gelijk, maar op levensduur wint een ipad.
Dan ben ik wel benieuwd naar welke opties je ziet als concurrent van een iPad. Want naar mijn mening kent de iPad geen concurrent. En dan kijk ik met name naar een van de (voor mij) belangrijkste zaken: accuduur.

Ik niet zo heel lang geleden twee Android tablets geprobeerd, vanwege de prijs, maar het batterijmanagement is echt enorm slecht.
Bijna dezelfde specificaties voor een goedkopere prijs.
Welke Android tablets hebben bijna dezelfde softwaresupportduur en bijna dezelfde (CPU) performance?
En bijna dezelfde focus op privacy?
Sorry maar het feit dat je een twijfelt tussen een android telefoon of een iphone kan ik nog begrijpen. Maar op de tablet markt heeft apple 0,0 concurrentie. Er is geen enkel deftig alternatief. Een android tablet lijkt op een 10" phone, het OS trekt op geen reet.
Sorry, ik geloof niet echt dat Apple een vouwbare iPad gaat uitbrengen, want dat vraagt altijd om problemen, zoals mankementen, veel reparaties nodig, enzovoort. Daar zal Apple vast wel erachter komen dat het echt slecht idee is. Maar van mij mogen ze het uitproberen.

[Reactie gewijzigd door Dark Angel 58 op 22 juli 2024 17:52]

Met soortgelijke redenen kwamen critici toen Apple de eerste iphone lanceerde zonder een fysiek toetsenbord.......zie hier 15 jaar later....
Daarvan zou je nog kunnen zeggen dat de technologie die daarvoor nodig was, niet heel baanbrekend moest zijn. De multi touch screen was er toen al.

In dit geval kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat meneer Ming-Chi zich schuldig maakt aan stevig wishful thinking. Als ik kijk naar de implementaties van Motorola en Samsung op hun fold-phones, dan zijn die 'not impressive'. Ik zou denken dat Apple daar niet in mee zou gaan.

Ik denk dat Apple zeker interesse heeft in een uitvouwbaar of uittrekbaar scherm. Ik zou daarbij echter wel verwachten dat zij de techniek behoorlijk verfijnd willen zien voordat ze daarmee aan de slag gaan. In mijn optiek zijn vouwbare of oprolbare schermen voor mobiele toepassingen zover nog niet. Ik zou daar over een jaar of 1-2 pas op gaan rekenen. En Apple kennende kost de eerste versie een hypotheek.

Daar bovenop heb ik het idee dat Apple veel meer in gaat zetten op AR en AI dan op opvouwbare apparaten. Als ik zou mogen gokken, dan zou ik mijn geld zetten op dat Apple daar momenteel de meeste engineering uren in steekt ipv in het opvouwen of oprollen van een OLED scherm.

Maar je weet 't natuurlijk nooit.
Daar hadden ze destijds ook wel echt een technologische sprong naar voren gemaakt. Het kan nu ook zijn dat ze dat dadelijk ineens presenteren en dat Apple de vouwbare schermen een nieuwe standaard laten worden, maar ik vermoed dat we er dan al meer van hadden gehoord via geruchten enzo
Welke technologische sprong dan?
Waar NV2013 op doelt; de multi-touch intergratie. Die was bij de release van de iPhone niet 'nieuw' maar wel voor het eerst zo goed consequent beschikbaar voor de grote markt.
Ik hoop van harte dat ze straks hetzelfde doen met vouwbare schermen, maar ik zie het gewoon nog niet gebeuren.
Interessant. Ik denk dat het vooral afhangt van of Apple er een goede use case omheen kan bedenken. Dat is uiteindelijk altijd hun unique selling point geweest: niet zo zeer de technische innovaties, maar hoe je die op een voor de gebruiker vernieuwende manier integreert. Zie daar de innovatieve kanten van de iPod, de iPhone, de iPad en de Apple Watch.

Eerlijk gezegd zie ik die ook niet zo bij een vouwbaar scherm, maar ik ben wel benieuwd op welke vernieuwende manier Apple dat zou weten te integreren voor ons als eindgebruikers.
Maak je geen zorgen: als er b.v. om 20" foldeble tablet gaat komen van Apple, dan wil je die €2000 of zo er toch niet voor neerleggen....
€2000? Meteen in de aanbieding zeker? :+
Ik was nog voorzichtig...
Ik zie het inderdaad ook niet gebeuren. Met name omdat het op dit moment nog niet mogelijk is om de 'crease' te voorkomen. Als een vouwbare iPad dat gaat hebben dan vind ik dat voor mijn gevoel niet "des Apple's". De crease zie ik als een noodzakelijk kwaad om de technologie te kunnen blijven ontwikkelen en aan producten met die status waagt Apple zich zelden.

En stel dat het in 2024 wel mogelijk is om zonder crease te werken dan kijkt Apple alsnog vaak de kat uit de boom.
Wat heeft een kickstand voor nut als je hem ook vouwbaar weg kan zetten?
Je kan je hele scherm blijven gebruiken..?
Apple Surface Pro Foldable dus, schattig.

Er was een tijd dat het nog spannend was als Apple wat ging introduceren, ik merk wel dat de impact een beetje begint te verdwijnen. Zo spannend zijn hun producten niet meer en een foldable tablet? Tja, tja... Ik mis een beetje de wow factor daarvan, of zelfs überhaupt een bestaansrecht.

Het spannendste zal zijn of ze nog architectuurveranderingen voor hun SoCs hebben. Tot dusver is het cores bij de GPU en CPU erbij prikken en clocks omhoog omdat het proces wat kleiner is geworden, maar meer spannends komt er al meer dan twee jaar niet uit.
In mijn optiek heeft apple slechts een keer of twee keer als je genereus bent een nieuw product gereleased.

Dat is de iPod en de iPhone. Waarbij de tweede discutabel een evolutie is van de eerste.

Dus ik snap nooit zo dan men zoveel verwacht van innovatie van Apple. Ze perfectioneren anderen ideeën maar zijn veelal geen innovatieve partij. Maar door hun integratie en implementatie van nieuwe technieken worden ze wel vaak door de massa geadopteerd.
Idd, wat apple doet is al de ideen die op dat moment bestaan, die verzamelen, distileren en er wel een goed werkend geheel van maken. Daar zijn ze toch enorm goed in.
Maar welk formaat zullen ze gaan vouwen?
Een uitklapbare Mini tot ongeveer-normaal formaat zou mij dan het meest logisch lijken.
Ik voorspel een 2000$ kostende basisversie met 64GB opslag aan boord .

:)
Carbon is gemaakt van koolstofvezels. Dat wil niet zeggen dat alles van koolstofvezels carbon is.
En carbon is niet alleen gemaakt van koolstofvezels.
Is carbon niet gewoon een kortere benaming voor Carbonfiber wat in het Nederlands gewoon koolstofvezel is.
Ja, precies, laten we gewoon alles in het Engels doen, stuk makkelijker. 8)7
'Carbon' is Engels voor 'koolstof'...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.