Gerucht: Apple heeft eerste prototypes van vouwbare iPhones geproduceerd

Apple heeft naar verluidt de eerste twee prototypes van zijn vouwbare iPhone geproduceerd. Het zou gaan om een clamshelltoestel, oftewel een klaptelefoon. De foldable zou op zijn vroegst in 2026 moeten verschijnen.

Apple heeft twee prototypes van iPhones ontwikkeld die verticaal gevouwen kunnen worden, schrijft The Information op basis van gesprekken met ingewijden. Het techbedrijf zou ook met een leverancier in Azië in gesprek zijn voor onderdelen voor twee iPhone-foldables van verschillende groottes. Het apparaat bevindt zich volgens het verslag nog in de beginfases van de ontwikkeling. De site meldt dat de massaproductie in 2025 moet starten, wat zou betekenen dat de foldable vanaf 2026 verkocht zou kunnen worden.

Apple werkt naar verluidt al jaren aan vouwbare iPhones en zou sinds 2018 stilaan bezig zijn met de ontwikkeling. Analist Ming-chi Kuo beweerde in 2021 al dat Apple van plan was om zijn eerste foldable in 2023 uit te brengen. Sindsdien bleef het in het geruchtencircuit lange tijd stil over een vouwbare iPhone, hoewel er onlangs geruchten over vouwbare iPads en laptops zijn verschenen.

The Information beweert dat Apple tijdens de ontwikkeling van de vouwbare iPhone tegen een hoop technische problemen aanliep. Zo zou het bedrijf in eerste instantie geprobeerd hebben om displays aan de buitenkant toe te voegen die zichtbaar zijn als de telefoon gesloten is, maar dit ging ten koste van de duurzaamheid. Ook was het streven om de iPhone in opgevouwen toestand niet dikker te maken dan de reguliere iPhones, maar ook dat bleek onmogelijk vanwege de accugrootte en beperkingen van de displaytechnologie, schrijft The Information. Daarnaast zou Apple niet genoeg functies kunnen bedenken om de hogere prijs van de foldable te rechtvaardigen.

Volgens ingewijden besloot het bedrijf om die reden in 2020 het werk aan een vouwbare iPhone voorlopig stil te leggen en in plaats daarvan te werken aan een vouwbare iPad. Die zou wel dikker kunnen zijn, aangezien die niet in de broekzak van gebruikers hoeft te passen. Ook hoeven iPads van Apple minder duurzaam te zijn dan iPhones, aldus The Information. Momenteel zou Apple nog werken aan een oplossing om te voorkomen dat er een kreukel ontstaat in het display als het apparaat veelvuldig wordt gevouwen. Daarnaast wordt er naar verluidt gewerkt aan een scharnier zodat de iPad volledig plat kan liggen.

Door Kevin Krikhaar

Redacteur

08-02-2024 • 10:44

123

Reacties (123)

123
121
28
0
0
61
Wijzig sortering
Heb niet echt het idee dat klaptelefoons iets is waar de markt op zit te wachten. Zijn intussen al wat pogingen gedaan, maar meer dan dat ik gelezen heb dat ze op de markt kwamen heb ik er niet van vernomen. Dit was al weer een paar jaar geleden.
Zie bij Amazon ook geen te koop.
Ik had dezelfde gedachte eerst. Maar het is echt een gevalletje van "je weet niet wat je mist, tot je het probeert". Ik heb nu een tweetal jaar een Samsung fold, en ik zie mezelf nooit nog iets anders gebruiken. Het feit dat ik altijd een scherm op zak heb de grootte van een ipad mini is goud waard. Zeker nu mijn ogen de laatste jaren wat beginnen achteruit te gaan...
Dit is voor mij de enige usecase waarin een foldable interessant is: een normaal formaat smartphone die je kunt uitklappen naar een minitablet.
Van een telefoon die je kunt inklappen naar een kleinere maar dikkere versie snap ik het nut niet.
Dat ben ik volledig met je eens. Misschien enkel om minder plaats in te nemen in de tasjes van de dames, maar anders zie ik daar ook geen nut van in.
Nou ook voor de heren zijn de huidige telefoons wel erg onpractisch groot geworden.
Niet mee eens. Het ligt er maar helemaal aan wat voor kleding je draagt, hoe ruim de zakken zijn, hoe strak die kleding zit en of je (altijd) een tas (man purse, laptoptas, rugzak, heuptas, etc.) bij je draagt of een groot formaat telefoon een probleem is. Zelf ervaar ik nul problemen of ongemakken met het bij me dragen en ik heb een 6,7" telefoon.
En toch zat een formaat iphone 6 prettiger in je broekzak dan een iPhone 13 pro

Niet alleen formaat, maar ook gewicht.
Ongetwijfeld, maar de stelling was dat (ook voor heren) alle huidige telefoons onpraktisch groot zijn. Mijn stelling is dat dat heel persoonlijk is.
Die versies zijn niet zo heel veel dikker, dat valt echt wel mee. En de kleine vormfactor is wel degelijk heel fijn. Veel mensen lijken dit vergeten te zijn in de huidige markt van grote telefoons Maar als je een compacte Android telefoon wilt, is dat gewoon de enige optie. Alle anderen zijn gewoon heel groot en daarmee minder praktisch in gebruik en opbergen.

De meeste lijken er wel aan te wennen dat je telefoon niet meer in je broekzak past en in je achterzak of jaszak moet en nemen genoegen met dat ongemak, maar das nog geen reden om dat te doen..
'Dat went zo' is geen argument om iets te doen © Theo Maassen
Veel compacter in de broekzak. Men Razr vind ik veel aangenamer om mee te hebben dan de iPhone. En niets zo leuk als een gesprek te beeindigen door de telefoon gewoon dicht te klappen.
Ik ken een bouwvakker die z'n scherm steeds kapot wist te krijgen en daar met een fold geen last meer van heeft. Redelijk beperkte usecase, maar toch.
Daar kan je beter een bril voor aanschaffen.
Die heb ik ook. Wat zijn we weer vriendelijk.
Was niet vriendelijk/onvriendelijk bedoelt.
Gewoon een constatering dat veel mensen grijpen naar grotere schermen ipv naar een goed hulpmiddel als een bril.
Ik denk eerder dat het vooral om een groter scherm gaat (on-demand) en dat die opmerking van z’n ogen gewoon een bijzaak is, als “off-hand” comment als laatste in z’n bericht. Maar dat wist je zelf ook wel, ik weet hoe het werkt, was zelf ooit ook zo irritant.
Klinkt als een jong iemand, die nog niet in de gaten heeft dat een bril de zichtproblemen, die met de leeftijd komen, slechts beperkt kan oplossen.

Jou beurt komt nog wel.
</vriendelijke, wetende glimlach waar de ontvanger dan wat meewarig op reageert> :+
Ik heb altijd het gevoel gehad:
Iets wat scharniert, gaat sneller stuk dan iets wat niet scharniert..

Het geeft toch groter risico dat je telefoon kapot gaat? Ik zag het vroeger al bij de klaptelefoontjes. Allemaal lamme scharnieren e.d. en dan nu met de vouwbare beeldschermen..

ik wacht wel tot de Apple Vision in een normale bril/contactlens zit wireless gekoppeld met een device wat in je broekzak past.
Idem met ‘draaiende’ componenten. Neem als voorbeeld de oude 8-bit Nintendo versus een nieuwe console. Misschien dat de NES slijtage heeft door het verwijderen en plaatsen van de cartridges, maar dat is wel zo’n beetje het enige wat stuk kan gaan.

Ps: vooral niet blazen in de cartridge of de NES

[Reactie gewijzigd door D3F op 22 juli 2024 17:25]

Ik denk dat je de invloed van Apple niet moet onderschatten.
dit idd, maakt niet uit wat ze uitbrengen het verkoopt....
Er zijn genoeg voorbeelden van Apple producten die niet succesvol zijn geworden.
zoals? Het zijn er niet veel volgensmij sinds de launch van de iphone
Apple Watch Edition, Time Capsule, AirPort Express, Ping, Trashcan Mac Pro, Butterfly keyboard Macbooks (de hele serie ook, niet enkel één type) -- dat is wat ik zo snel kan verzinnen, maar er zal vast wel meer zijn.
Even ter info betreft the butterfly keyboard macs(we spreken hier over het product, dus niet design keuze van een onderdeel):
https://www.statista.com/...since-first-quarter-2006/

De butterfly keyboard werden tussen 2015 en 2019 in gebruik genomen. Enige wat behoorlijk ruk was aan die laptops, is omdat het net als windows laptops - een Intel processor in zat dit bij elke scheet volle toeren ging draaien.
Zijn niet bepaald veel. Airport expres en time capsule vallen ook onder hetzelfde rijtje. Apple watch edition is ook niet persee een product, maar meer een optie. Vind dat Apple vaak wel goed is in bestaande ontwerpen te realiseren in de markt
Oké, en een vouwbare iPhone zou niet een 'optie' zijn dan?

Verder hoeft het niet gigantisch veel producten te zijn die faalden; het gaat hier puur er om dat het argument "maakt niet uit wat ze uitbrengen, het verkoopt toch wel," onzin is.
Aah excuses,

Ik had het vermoeden dat het ging om “Ik denk dat je de invloed van Apple niet moet onderschatten.”
Niet helemaal mee eens. Ik denk dat er absoluut wel een markt is voor een smartphone zoals de Surface Duo (2), alleen vereist een dergelijke smartphone wel naadloos werkende software, en daar schortte het aan bij beide systemen, waardoor ze DoA waren.

Apple is veel beter in staat om software te ontwikkelen voor niche producten, zie de Apple Vision Pro.
Zie bij Amazon ook geen te koop.
ik weet niet hoe je zoekt op amazon hoor, er is zeker wel een markt voor flip en foldables.
Dank je, heb altijd ruzie met de zoekfunctie bij Amazon.
Ben benieuwd of dat een groeimarkt is.
ik ben ook altijd verbaasd bij amazon hoe dat werkt (of juist niet). foldables en flips blijven denk ik wel een nichemarkt en zullen nooit de huidige telefoons vervangen.
Soms denk ik dat je beter google kan gebruiken om op Amazon te zoeken
De mate van de groeimarkt wordt mede bepaald door de betaalbaarheid. Ik heb laatst het topmodel van Samsung in mijn handen gehad bij de Mediamarkt en ik zie de meerwaarde er zeker van in maar vind de prijs nog te hoog. Ik wacht nog jaar of 5(-10?) voordat het betaalbaar wordt (lees < €500,-).
Maar deze worden geen van alle door Amazon zelf verkocht…
Ook moeite met zoeken op amazon?

huawei
Samsung
Het feit dat iemand wat aanbiedt betekent nog niet dat er een markt is. Die markt is er pas als het ook daadwerkelijk in redelijke aantallen wordt verkocht.
Wat is redelijk? 1 miljoen, 10 miljoen, 20 miljoen, 100miljoen?

Gelukkig heeft Tweakers daar al naar gekeken ;) . Het is nog steeds redelijk niche, zoals ik al in een andere post zei. Maar het heeft wel een groeiende afzetmarkt. IDC verwachte voor 2023 een stijging van 50%, maar kan niet ergens de eindcijfers vinden.
Als er geen markt voor was dan zou een Samsung niet reeds 5 generaties hebben uitgebracht, zou Motorola er geen 4 hebben uitgebracht zou Huawei ....

Er zijn redelijk wat fabrikanten en ze blijven er elk jaar meer en meer verkopen. Om dan te zeggen dat je ze niet eens kunt vinden doet mij echt wel vragen stellen bij hoe mensen zoeken tegenwoordig.
Iedere keer als ik de Pro Max in mijn zak steek en die grote verticale massa daarin zie denk ik bij mezelf dat ik het heel prettig zou vinden om over te stappen op een foldable. Nu heb ik geen zin om over te stappen op Android, omdat ik het ecosysteem van Apple heel prettig vindt en een overstap alleen maar problemen zou opleveren in mijn workflows, maar anders had ik al lang een foldable gehad (een Flip, geen Fold, uiteraard).

Dus ja, ik denk dat de markt er wel op zit te wachten, ik zal vast de enige niet zijn.
En dan steek je de iPhone fold in je zak en is het geen grote verticale massa maar een dikke massa die uit je broekzak puilt (als hij er al inpast), of dat nou zo'n verbetering is.
Het heeft een hoge 'wauw' factor, maar na een dag is het nieuwtje er af en dan zinkt het langzaam in dat het voor de meeste mensen te weinig toevoegt en vooral duurder en kwetsbaarder is.
Kwetsbaar? Hoe kom je er toch bij?

Ik heb de laatste jaren spijtig genoeg enkele minder leuke momenten beleeft, daarbij is mijn eerste Razr inderdaad gesneuveld, maar dat was niet het enige dat dat ongeluk niet overleefd heeft. En mijn huidige heeft o.a. een val overleeft met de speed pedelec waarbij ik mijn sleutelbeen gebroken heb en de telefoon zelf 5m verder heb mogen oprapen. Ja, er is een hoekje gedeukt. Denk niet dat andere telefoons er beter van af zouden zijn gekomen.

Van alles wat ik kan zien is het scherm binnen zeer goed beschermd en ook het scherm op de voorkant doet niet onder voor elke andere smartphone.
N=1 en een handjevol telefoon ‘ervaringen’ zeggen niet zo veel, maar goed; Ik ben met m’n zesde mobiele telefoon bezig sinds 1997. Twee Sony’s, een Razr, iPhones 3GS, 5 en xr. En een tweedehands Samsung Galaxy om software mee te testen. Ik ben behoorlijk zuinig op m’n spullen maar alle eerdere telefoons zijn onbruikbaar geworden of tenminste veel slechter bruikbaar geworden door falende dan wel gaan haperende knopjes. Een speaker (aansturing?) die kapot ging en niet meer te maken was. Een stompje antenne dat afbrak (bij de eerste Sony). De Galaxy heeft een oplaad-connector die, vermoedelijk na contact met vocht, niet meer werkt. Het is niet dat een klaptelefoon per se op het scharnier kapot gaat, maar hoe meer knopjes, scharnieren, connectoren, uitstekende of breekbare onderdelen, klepjes die los kunnen, afijn hoe meer er aan kapot kàn, hoe meer er gemiddeld aan kapot zal gaan bij een val of gewoon langdurig gebruik.

Alle klaptelefoons die ik tot nu toe in handen heb gehad, waren ook dikker. Dan is voor mij het voordeel al weg, want het breedte/hoogte-formaat is het probleem niet maar meer dikte gaat al snel eerder knellen.
Is dat relevant of het wel of niet bij Amazon te koop is?
Apple zelf is ook zo ongeveer tot de conclusie gekomen dat het niet genoeg waarde toevoegt:
Daarnaast zou Apple niet genoeg functies kunnen bedenken om de hogere prijs van de foldable te rechtvaardigen.
Is dit een gevalletje 'niet de boot/hype willen missen'? Of zijn de Apple fans zo fanatiek dat ze dit toch wel gaan kopen ondanks dat de fabrikant zelf er niet eens in gelooft?
Sinds wanneer heeft Apple een rechtvaardiging nodig voor een hogere prijs?
Als Apple een vouwbare telefoon uitbrengt verwacht ik dat ze het qua gebruikerservaring anders aanpakken dan wat nu beschikbaar is. Anders voegt het zoals je stelt niet veel toe is mijn persoonlijke mening, zeker niet voldoende om extra voor te betalen. En daarbij mag het risico op defecten niet groter zijn dan bij de huidige iPhones i.v.m. risico op imagoschade als een vouwbare telefoon vervolgens wel aanslaat en er vele miljoenen van verkocht worden.
Anders voegt het zoals je stelt niet veel toe is mijn persoonlijke mening
eehhh, de enige reden om een vouwbare telefoon te maken is omdat het kleiner is. Dat je vervolgens extras toevoegt zoals een klein scherm aan de buitenkant oid, maar dat is niet DE reden om een foldable te kopen. Kleiner (of eigenlijk compacter), dat is alles. Wat zou het meer moeten toevoegen?
ik denk dat de voornaamste reden voor een foldable smartphone een innovatiecrisis is. Apple moet elk jaar met iets nieuws komen. als je de iphone 15 naast de iphone 11 legt dan merk je dat ze het knap lastig krijgen om nog elk jaar te verbazen. "This is the fastest iphone ever made bla bla bla" maar voor de rest is er eigenlijk niks fundamenteel veranderd.
Ik zou er graag een hebben om mijn 13 mini te vervangen, ik doe weinig op mijn telefoon en haat het om zo'n baksteen bij me te dragen.
Dus vanwege de grootte heb ik al interesse.
Je onderschat daarbij echt de waarde die iPhones hebben bij de jeugd. Ongeacht hoeveel geld zo'n telefoon moet kosten, er staat Apple op en dus wil men het hebben. Apple zou juist voor de doorbraak van foldables kunnen zorgen, daar kunnen Samsung en anderen weer van gaan profiteren.

Persoonlijk heb ik het er niet zo op, voornamelijk vanwege de prijs. Maar ik zie zeker wel use cases voor deze dingen.

[edit: verduidelijkt dat ik doel op iPhones, niet op alle Apple producten]

[Reactie gewijzigd door CamelKnight op 22 juli 2024 17:25]

Als je denkt dat het daarbij gaat bij Apple producten heb je het volgens mij niet echt begrepen. Het gaat vooral om de totale integratie, het vlekkeloos werken, de beveiliging, je niet hoeven sommeren over hoe het werkt maar dat het gewoon werkt
Dat zijn jouw redenen om op Apple over te stappen, maar de jeugd heeft niet altijd zowel iPhone als Macbook, etc. Die dingen zijn namelijk erg duur en ondanks dat de jeugd wel geld te besteden heeft, hebben ze niet zoveel te besteden.
Ik werk op een hogeschool met zo'n 40.000 studenten. Het gros heeft gewoon een Windows laptop, en niet eens omdat de opleiding dat vereist maar omdat het gewoon goedkoper is.
Dus, eerst stel je dat Apple zo'n grote waarde heeft bij de jeugd dat ze het sowieso toch wel kopen, om vervolgens te constateren dat het gros dat dus niet heeft.

Lijkt mij een duidelijk geval van jezelf tegenspreken.
Mwah, ik zal m'n post wat aanpassen zodat het voor jou wat duidelijker is maar ik dacht met de opmerking 'Ongeacht hoeveel geld zo'n telefoon moet kosten' duidelijk genoeg te maken dat ik doel op de iPhone, niet op alle Apple producten. Voornamelijk ook omdat dit artikel gaat over een telefoon, niet over andere Apple producten.
Iedere keer als ik de Galaxy Flip zie, dan denk ik: die zou ik wel willen, maar dan graag met iOS...
Ik zelf zit niet te wachten op een klaptelefoon inderdaad, het maakt het toestel niet beter en hoe dan ook veel dikker in de zakken.

Wel hoop ik ooit op een iPhone Max / ipad Mini hybrid dmv een vouw of nog beter uitrol concept… dan vind ik een dikker dicht geklapt toestel ook nog ‘te verantwoorden’ aan m’n broekzakken 😝
Alle OLED iPhones ooit gemaakt hebben een vouwbaar OLED scherm; hier heeft iemand van het 2017 iPhone scherm X een vouwbare iPhone gemaakt om het te bewijzen:
https://www.youtube.com/watch?v=k1DxL-vyjfs

Ikzelf zie er geen nut in maar heel veel mensen zijn er tevreden mee en beweren allemaal geen last te hebben van de vouwlijnen, duurzaamheid, of andere compromissen. Dus misschien dat Apple gebruikers er ook blij mee kunnen zijn? :)

[Reactie gewijzigd door OLED op 22 juli 2024 17:25]

Wat voegt een foldable toe als je een extra handeling uit moet voeren om op berichten te kunnen reageren vanuit je broekzak? Buten dat past een huidige iPhone in een broekzak… dus wat voegt een dikker apparaat toe?

Apple is een bedrijf dat saaie producten maakt, en dat is zo omdat het functioneel is en kneiter goed werkt in wat het adverteerd.

Ik doe wel eens een uitstapje naar iets anders (gewoon uit nieuwsgierigheid) en dan merk ik pas wat voor kwaliteit ik eigenlijk mis. (GNU/Linux telefoons inbegrepen) Dus nee, ik hoef niet tevreden te zijn met minder in een gebruiksvoorwerp dat ik dagelijks zo’n twee uur per dag van mijn leven gebruik.

En ik ben ook geen fanboy, aangezien ik MacOS dan weer onder vind doen voor het gebruiksgemak van Fedora.
De meeste vouwbare telefoons hebben ook schermpjes aan de buitenkant, je klapt het toestel alleen open als je een groot vierkant scherm nodig hebt: voor foto’s of bellen of veel andere functies zoals berichten typen hoef je het toestel niet open te klappen, maar als je het wel doet dan heb je een groter scherm dan je normaal zou hebben bij een niet-vouwbare telefoon.

Ik persoonlijk heb jarenlang bij de 5S en SE2016 gezworen, alles groter was onhandig en onzinnig in mijn ogen. Nu gebruik ik echter een 14 Pro Max en het formaat blijkt reuze ( 8-) ) mee te vallen. Terwijl ik dit nooit voor mogelijk had gehouden. Daarom wil ik een vouwbare telefoon niet uitsluiten maar alleen als/zodra er geen compromis is
Ik ben weer terug bij kleine en lichtere telefoons, helaas zijn de opties zeer gelimiteerd. galaxy S23/24 or Iphone 13 mini. Had voorheen de M51 die ook zeer groot is met 7000mah batterij. Begon opeens RSI klachten te krijgen bij mijn beide polsen, na veel onderzoek bleek dat mijn telefoon te zwaar was en de oorzaak van het probleem.

Denk dat een hoop mensen niet stilstaan bij het feit dat je een hoop mensen een paar uur per dag hun telefoon vasthouden. Het is niet alleen gewicht, maar ook formfactor. Kon de M51 niet normaal vasthouden schijnbaar.

Ter vergelijking:
Iphone 14 pro max: 240g
Samsung M51: 213g
Iphone 13 mini: 141g
Galaxy S23: 168g
Flip 5: 187g

Zal eerlijk zijn, ben best onder de indruk van het gewicht van jouw telefoon hahaha.
Het is niet prettig als je klachten krijgt van telefoongebruik, dus ik begrijp dat je weer lichtere telefoons verkiest! Het gewicht van de pro max is inderdaad erg hoog op papier, maar in gebruik voelt het persoonlijk juist heel solide en degelijk aan. Misschien ben ik toch meer Schwarzenegger dan ik dacht :D Het blijft belangrijk denk ik om zo min mogelijk een telefoon vast te hebben, omdat het bijna altijd een slechte houding uitlokt.
Maar je hoeft toch niet een extra handeling te doen om op een bericht te kunnen reageren? De SamsungFold kan je gewoon unlocken en op een bericht reageren zonder deze te hoeven uit te vouwen?

Het is net hoe het vouwbare wordt gebruikt. Openklappen of uitvouwen.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 22 juli 2024 17:25]

Wellicht geen extra handeling, maar de vraag wat het toevoegt blijft voor mij ook staan. Dan heb je i.p.v. een langer voorwerp een dikker voorwerp in je broekzak. Ook technisch zou ik niet weten welk probleem dtit oplost.
Ligt er natuurlijk aan hoe dit uiteindelijk op de markt komt. Als je doormiddel van het uitvouwen van je telefoon (zoals bij de glaxyfold kan), dan is er toch toegevoegde waarde? Dan heb je een Ipad mini in je broekzak.

Dan zijn er genoeg usecases dat een vouwbare iphone 'problemen' oplost door meer schermgrootte te realiseren zonder dat de telefoon niet meer in je broekzak past.
Ik hoef geen iPad Mini in m'n broekzak. Ik vind de huidige generatie iPhones nu al te dik, dus ik hoef ZEKER geen nog dikkere foldable waarvan ik het extra schermformaat toch niet nodig heb. Het liefst zou ik een iPhone 15 Pro hebben op het formaat van een iPhone 13 mini, en dan nog wat dunner.

Als ik echt aan het werk moet, dan pak ik mijn iPad Pro. Die heeft een fatsoenijk scherm. Foldables zijn een totale gimmick. Maar wel prima voor de fabrikanten van tablets en telefoons. Want natuurlijk gaan die schermen slijten op de vouwlijn, dat kan niet anders.
Nee maar dat vind jij, en iemand anders gaat het weer handig vinden?

Ik verklaar alleen wat de toegevoegde waarde kan zijn, niet dat dit per definitie voor iedereen zal gelden. Daarom snap ik wel waarom Apple ook deze kant opgaat.

Ik zie persoonlijk hier wel de toekomst in, vooral voor het mainstream publiek. Net zoals dat grotere telefoons uiteindelijk de maatstaaf zijn geworden.

Kan mij nog de reacties herinneren toen Samsung met zijn eerste Note kwam en Apple met de Ipad, lijkt allemaal een beetje wat ik hier nu lees.
Ik ben alleen nog steeds benieuwd wat ze er nu op gaan laten draaien. Ze hebben immers een duidelijk onderscheid gemaakt tussen iOS en iPadOS, dus wat gaat dit dan draaien? Een hybride tussen beide lijkt me vreemd, gezien het onderscheid dat ze per se willen.
Gezien het gerucht over een clamshell model gaat lijkt me toch dat het gewoon iOS zal draaien? Het blijft een telefoon, en kan niet openklappen tot een tablet.
Dat is waar, maar tegelijkertijd staat er ook in het artikel:
Het techbedrijf zou ook met een leverancier in Azië in gesprek zijn voor onderdelen voor twee iPhone-foldables van verschillende groottes.
Dat kun je dus lezen als óf twee verschillende clamshells óf een clamshell en een ander model.
Zo lang het scherm nog van plastic is en dus al krast / groeven achterlaat als je drukt met je nagel hoeft dat van mij niet. Ook de vouw die je ziet bij de Fold / Flip modellen, ik stoorde me er al direct aan toen ik het toestel uit aan het proberen was bij een bekende..

Misschien dat een rollend scherm een betere uitkomst gaat bieden, je hebt dan geen groef in het midden en gewoon een 'strak' scherm, blijft nog steeds erg gevoelig helaas.

[Reactie gewijzigd door SgtElPotato op 22 juli 2024 17:25]

Onlangs nog een oude Nokia X2 telefoon vastgehouden, een robuust ding dat je heel gemakkelijk kan wegsteken en waarvan je niet eens merkt dat je het in je zak hebt, zo licht en klein tov mijn huidige pixel 7 pro. Mijn ideale telefoon zou dat kleine formaat en gewicht hebben, maar toch kunnen openklappen en moderne basis functionaliteit hebben. Beste benchmarks maakt niet uit, ik game niet op de telefoon, gewoon een super praktisch en comfortabel toestel, dat moet toch een gat in de markt zijn?
Ik heb zelf een flip 5 van samsung en ik ben er eigenlijk best over te spreken. Ik heb inderdaad weinig last van de vouw in het midden en ik vind het heerlijk omdat hij makkelijk in je broekzak mee te dragen is. Dat is iets waar ik enorm aan hekel bij de nieuwe telefoons, het formaat is gewoon te groot geworden. Geef mij maar de flip!
Als Apple het allemaal nóg dunner weet te maken, een minder plastic gevoel weet mee te geven en een goede accuduur dan wordt het een winnaar.
Leuk zo'n iPhone voor 3000 euro :)
Zou Apple het dan gelukt zijn, om die vouw volledig glad te strijken? Apple kennende wordt een product pas op de markt gebracht als het feilloos werkt.
Het zou helemaal bij Apple passen, een product waarmee je gezien wil worden. Ben erg benieuwd naar hun hardwareoplossingen voor het scherm en klapmechanisme.

[Reactie gewijzigd door Tweddy op 22 juli 2024 17:25]

Vind het altijd wel apart dat Apple vaak pas later start met het onwikkelen dan van andere modellen smarphones terwijl andere fabrikanten inmddels al veel verder ermee zijn. Misschien op zich geeneens zo verkeerd om eerst de kat uit de boom te kijken en af te wachten.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.