Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Gerucht: providers testen aangepaste versie Samsung Galaxy Fold

Providers in Zuid-Korea zouden begonnen zijn met het testen van een aangepaste versie van de Samsung Galaxy Fold. De plastic beschermlaag loopt door tot onder de opstaande rand en de openingen bij het scharnier zouden kleiner zijn.

Door de plastic laag onder de opstaande rand te laten doorlopen, zouden gebruikers die niet meer kunnen verwijderen. Die fix lag voor de hand. Ook zou Samsung de openingen bij het scharnier kleiner hebben gemaakt. Dat zou de kans dat er stof in komt moeten verkleinen. Of de behuizing daarmee is afgeschermd, is nog niet bekend. Samsung heeft de aanpassingen aan zijn vouwbare smartphone niet bevestigd en het heeft evenmin gezegd wanneer de telefoon uitkomt.

De tests van Zuid-Koreaanse providers duren ongeveer een maand en dus claimt het Zuid-Koreaanse Yonhap dat de Fold in juni uitkomt. Providers testen elke telefoon voordat hij uitkomt om zeker te weten dat telefoons goed werken op hun netwerken en frequenties.

Samsung stelde de release van de Galaxy Fold voor een onbekende periode uit. Dat gebeurde nadat reviewers in de Verenigde Staten en China binnen een paar dagen met kapotte toestellen te maken kregen. De fabrikant onderzocht die modellen en heeft daarop besloten de telefoon aan te passen. De release in de Benelux was gepland voor 3 mei. Tweakers publiceerde vorige maand een preview van de Galaxy Fold.

Door Arnoud Wokke

Redacteur mobile

16-05-2019 • 15:13

72 Linkedin Google+

Reacties (72)

Wijzig sortering
Zelfs met deze aanpassingen lijkt het toestel mij volkomen nutteloos. Het kunststof scherm is veel te kwetsbaar, zeker wanneer je het toestel in je zak steekt en er stof, zand en andere troep tussen komt. Dat maalt dan lekker tussen de 2 schermhelfden wanneer je met de telefoon in je zak rondloopt. Het zou mij niets verbazen als deze trend net als 3D schermen vrij snel afgelopen is.
Zoals je hier kan zien liggen de twee delen niet geheel tegen elkaar aan wanneer de telefoon is dicht geklapt. Hierdoor gebeurd het minder snel dat er iets tussen de delen voor schade aan de schermen kan zorgen.
Hoeveel druk kan er op uitgeoefend voordat die delen wel elkaar raken? Of kan de telefoon dit zonder problemen aan? Ik vraag mij af hoe broekzak bestendig zo'n telefoon is.
Bij het scharnier kan het gewoon niet, althans niet zonder het scharnier of de aanhechting daaraan te slopen. Aan de tegenovergestelde kant zal het niet veel druk vergen, maar dat zijn de randen rond het scherm die elkaar dan raken, niet het OLED-scherm zelf. De randen zullen misschien snel lelijk worden, maar om iets het scherm te laten beschadigen moet het dus meer dan de dikte van de 2 randen overbruggen, of toch minstens 1 rand als er wat speling op zit.

Hoe waarschijnlijk dit is? --> hoe schoon houd je je broekzakken? Stof en kleine deeltjes kun je niet voorkomen, maar als je het over bijvoorbeeld een mm dikte hebt... ligt er maar net aan (geen idee of dit 2x een rand is overigens)

Persoonlijk zou ik me er meer zorgen over maken dat draaiende krachten het scharnier kunnen beschadigen, of het vuil dat via het scharnier achter het scherm kan komen (kleinere openingen maken dit minder snel een probleem dan grotere openingen, maar natuurlijk niet onmogelijk)
Ik heb wel eens "pluis" in m'n connector gehad waardoor opladen niet meer werkte. Dat was op te lossen met een cocktailprikkertje.

Pluis in een Fold lijkt me een groot probleem!
Als je normaal je kleding wast en niet continu over de grond tijgert, zal er niet echt troep tussen de helften komen. Een beetje stof wel, maar dat veeg je zo van je scherm af.
niet iedereen is kindloos en werkt in een steriel kantoorgebouw. ;)
Want dat zijn de enigen die normaal met hun spullen om kunnen gaan? Het is uiteraard geen ruggedized telefoon die je meeneemt op een bouwplaats oid. Als je een beetje logisch na kunt denken is dit ook geen telefoon die je aan je peuter van 3 geeft, zodat 'ie ff 5 minuten stil is. Maar je hebt een punt, ik vermoed dat de wat rijkere, kinderloze kantoorwerker eerder de doelgroep voor de Galaxy Fold is dan een stratenmaker met kleine kinderen.
Mja, dat probleem heb je met de concurrenten natuurlijk ook, alleen hebben die het scherm aan de buitenkant zitten. Het is natuurlijk ook nog maar een eerste opzet he, geen redelijk mens denkt dat de huidige eerste varianten niet gaan veranderen.

In toekomstige versies kunnen ze de radius misschien kleiner maken zodat een scherm ook daadwerkelijk sluit, of ze scherm kunnen maken dat oprolt in een goede behuizing. Wie weet zelfs 'vouwbare' schermen op een zeker punt. 3D is echt een gimmick dat wel leuk is als het goed gedaan is, maar dat niet echt veel toevoegt en toch een hoop gedoe is, waardoor het alleen de moeite is als je echt voor gaat zitten.

Een groter scherm, zonder een grotere diagonaal van het toestel is echter iets wat veel mensen willen en wat ook echt iets toe zou voegen buiten wel leuk zijn. Maar daar moet dan wel tegenoverstaand dat het dus niet een hoop gedoe is en geen nadelen heeft die groter zijn dan de voordelen. De huidige vorm is natuurlijk nog niet zo ver, maar of de trend uiteindelijk doorzet zal vooral afhangen van of ze een goede technische implementatie vinden zonder een hoop gedoe, en normaal telefoongebruik zonder last te hebben van het vouwbare karakter.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 16 mei 2019 15:31]

Zelfs als al die problemen opgelost worden zie ik het voordeel niet van een opvouwbare telefoon.

Wat is de use case waar die telefoon voor is gemaakt?

Een groter scherm zodat het als een soort van tablet kan functioneren? Alleen dan zonder de battery life van een tablet, anders wordt de telefoon te dik.

En jaren lang was de trend dunne telefoons, met alle compromissen aan de batterij die daardoor gemaakt moesten worden. Nu mag dik opeens wel? Prima, kom dan maar op met die dikke niet vouwbare telefoons met dubbele batterij capaciteit. Het kut smoesje dat mensen geen dikke telefoon willen kan de prullenbak in, ze zien immers wel markt voor een vouwbaar dik onding.
Dus je geeft nu mogelijkheden voor volgende versies waardoor ze mogelijk wel acceptabel zijn (dunnere batterijen met meer vermogen). Precies mijn punt; dit soort andere benaderingen is precies wat mensen verwachten, en dus juist niet dat die techniek hetzelfde zal blijven. Het kan heel goed zijn dat een totaal andere manier van 'vouwbaar' uiteindelijke de standaard wordt.

Bovendien is of jij een groter scherm nuttig vind jouw persoonlijke mening. Dat jij het niet belangrijk vind betekent niet dat er geen use case voor is, alleen dat jij niet tot de doelgroep behoort.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 16 mei 2019 17:16]

Dunnere batterijen met meer capaciteit voor bestaande telefoons en dan dikker als de huidige.

Een telefoon met de huidige mogelijkheden en een week per charge, zoals vroeger met dumb phones. Daar zijn voldoende use cases voor.
Alsof het bestaan van use case X en Y betekenen dat use case Z er niet is?

En het is al helemaal geen punt tegen mijn opmerking dat niemand verwacht dat vouwbare telefoons precies hetzelfde zullen blijven.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 16 mei 2019 18:28]

Helemaal gelijk, nu nog iemand die me kan vertellen wat use case Z is. De discussie over foldable phones is al meer als een jaar gaande en nergens heeft iemand er een use case voor kunnen geven die niet ook al beter en goedkoper door een telefoon of tablet vervult kan worden.
Nogmaals, dat jij persoonlijk het niet accepteert als use case betekent niet dat het er geen is. Je maakt de klassieke logical fallacy genaamd argument from incredulity. "Ik snap het niet, daarom kan het niet kloppen."

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 17 mei 2019 10:09]

NNogmaals, dat jij niet kan lezen betekent niet dat ik use cases niet accepteer. Ik heb simpelweg nog geen enkele use case gezien, gelezen waarvoor en foldable telefoon een voordeel biedt tov bestaande producten.

Ik houd me aanbevolen, maar net als altijd: in plaats van met voorbeelden te komen waarveen foldable telefoon beter/nodig voor is krig ik alleen maar te horen dat ik het niet snap. Niet erg overtuigend dus.

Kom op mensen: één enkel voorbeeld van iets waar een foldable telefoon beter voor is/wat niet kan zonder foldable telefoon.
De wereld is niet verplicht om zich begrijpbaar voor jou te maken, en al helemaal niet als je overduidelijk gewoon stug eigenwijs wilt doen en het actief niet wilt begrijpen.

In plaats van te blijven hameren dat anderen maar eens met een voorbeeld moeten komen om het aan jou uit te leggen, en anderen te beledigen als ze je op jouw fouten wijzen, zou je zelf de moeite kunnen doen om gewoon eens mee te denken met anderen of gewoon accepteren dat het geen nut HOEFT te hebben voor jou.

Ik ga verder niet meer in op dit nutteloze gezwam.

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 17 mei 2019 10:15]

Ik lees al acht jaar over foldable phones en verder dan je kan een groter scherm in een kleiner fomaat in je zak stoppen, met daarbij meteen de opmerkingen van alle nadelen die je dan voor lief moet nemen.

Wellicht dat er een kleine groep ergens is waarvoor een groter scherm belangrijker is dan alle nadelen van een opvouwbare telefoon. Maar die groep kan tot nu toe geen enkele (p)review identificeren. Als ze alle nadelen weten op te lossen blijft er natuurlijk alleen een voordeel over, maar dan blijft er serieus de vraag over waarom je nu een vouwbare telefoon zou kopen terwijl die problemen nog volop bestaan.

Het is nu 8 jaar sinds het prototype is getoont en de Galaxy Fold bleek nog steeds niet meer dan een veredeld prototype te zijn. Het privilege van beta tester van hardware mag je fijn $2000,- voor betalen.
Wat is de use case waar die telefoon voor is gemaakt?

Een groter scherm zodat het als een soort van tablet kan functioneren? Alleen dan zonder de battery life van een tablet, anders wordt de telefoon te dik.
En zonder dezelfde verhouding, filmpje kijken is even groot als op een willekeurige telefoon van dat formaat.
Het is natuurlijk ook nog maar een eerste opzet he, geen redelijk mens denkt dat de huidige eerste varianten niet gaan veranderen.
Een redelijk mens verwacht anders wel een degelijk product als het 2000eu moet kosten ...

Grootste probleem met vouwbare schermen is de flexibele toplaag. Telefoon fabrikanten hebben zo'n decennia lang lopen investeren in gehard glas (gorilla glas enzo) en dat is hier niet te gebruiken. Imo, wil dit meer dan een gimmick zijn, dan moeten ze daar iets op verzinnen (flexibel maar toch zo goed als onkrasbaar ... klinkt als fantasie), anders nemen deze dingen bij voorbaat al 10 stappen terug in kwaliteit.

Ook helpen dit soort flops niet echt mee aan de algemene acceptatie van de techniek.
Een redelijk mens verwacht anders wel een degelijk product als het 2000eu moet kosten ...
Dat heeft natuurlijk niks te maken met of volgende generaties van telefoons anders in elkaar zitten...

Je punt van de flexibele toplaag ondersteund alleen wat ik zei: je onderschrijft juist dat volgende generaties betere toplagen zullen moeten hebben.
Je punt is wel een beetje een open deur: volgende iteraties van product x zullen beter zijn dan de eerste pogingen...ja klopt maar tegelijkertijd nietszeggend en deze versie kan wel eens zo hard floppen dat er geen volgende iteraties komen op de korte termijn.
Ja lijkt mij ook, maar toch is het kennelijk nodig om mensen daaraan te herinneren. Als je een hele groep producten bij de eerste versie afschrijft omdat 1 merk wat problemen had...
Overigens gaat ook het gerucht rond binnen providers dat Samsung het mechanisme en scherm voor 30 maanden wil garanderen voor vrijwel alles. Dat lijkt me ook de enige methode om de schade te herstellen.
30 maanden garantie, waar de gemiddelde telefoon nog maar pas 2 jaar updates krijgt, gerekend vanaf release datum ?

Lijkt me een gerucht wat verzonnen is aan een koffietafel, en door de verkeerde stagiare is doorverteld
Het is een van de eerste producten met een fold screen. Ze hadden er blijkbaar niet goed over nagedacht dat mensen niet de instructie gingen lezen en de folie er probeerden af te halen. Verder is de kans dat er vuil in het schanier komt verminderd.
Het lijkt mij nu wel een prima pruduct. Ik vind dat het product wel te veel nare reacties heeft gekregen. Het was nog niet in de verkoop en hebben het eerst netjes door de revieuwers gratis laten testen. (geen probleem toch als er paar kleine makenmenten uitkomen)
Ik vind daarom de vergelijking met de Note 7 onterecht.

Van de smartphones is het naar mijn mening meer een luxe product en zal voorzichtig mee omgegaan moeten worden. Ik verwacht dat in de toekomst het wel meer shockproof wordt gemaakt.
Je weet in dit geval wel wat je koopt.

[Reactie gewijzigd door fenno op 16 mei 2019 15:35]

Het was nog niet in de verkoop en hebben het eerst netjes door de revieuwers gratis laten testen. (geen probleem toch als er paar kleine makenmenten uitkomen)
Het was gewoon een productiemodel, waarom zou een paar "kleine" mankementen moeten kunnen bij iets wat je precies zo in je handen zou hebben als je het in de winkel zou kopen? Reviewers zijn ook geen testers.
Revieuwers geven wel meer de echte gebruikers weer. Echte testers van Samsung weten bijvoorbeeld wel dat de folie er bijvoorbeeld niet af moet.
Echte testers slopen wat er maar te slopen valt. Zodat je niet door de klant gesloopt wordt. Als je ontwikkelaars de testers niet haten voor de gekste problemen die ze kunnen vinden zijn het slechte testers.
Voor 99% heb je gelijk natuurlijk, maar je kan niet 100% afdekken.
Er zullen altijd gekken zijn die de grens opzoeken ( will it blend )

En juist die slopers om de views moet je als bedrijf niet als base gaan nemen.

Eens dat een product bij normaal 'iets lomp' gebruik heel moet blijven, maar moedwillig folies verwijderen, of extra lomp ombuigen moet je niet aan de massa toeschrijven
Ze kunnen wel heel wijsneuzerig zeggen dat dit in de documentatie stond, maar hoeveel procent van de kopers gaat die lezen denk jij? Is er één in de categorie 67% van alle statistieken wordt ter plekke verzonnen, maar ik gok zomaar dat de reviewers best een representatief beeld geven van menselijk gedrag.

Dit probleem was hoe dan ook een ding geworden en 't is gewoon suf dat Samsung dat niet voorzien heeft. Als het nodig is uit te leggen hoe iets moet, gaan mensen het verkeerd doen.
Hoe vaak kom jij met je auto op de kombaan van Monza, of ga je naar Hockenheim met je auto
Toch zie je reviewers van auto's vooral dáár hun dingetjes doen.
Leuk dat een auto 220+ kan rijden, maar de gemiddelde gebruiker doet dat dus niet.

Een review is extremen juist opzoeken, maar in de IT/Gadgetwereld is het vooral zoeken naar 'breukpunten' of XX-gate's, waar je in andere takken van reviewing vooral het nut of 'kunnen' opzoekt.

Zou zo'n gadgetreviewer auto's gaan testen, komen ze binnen 15 mintuten tot de conclusie dat met 200KM/u tegen een boom, de airbags niet functioneren zoals in het boekje staat.
Die airbags doen het dan ook hoor, alleen ga je het niet overleven nee.


Aan een los randje peuteren is doodnormaal gedrag, dat is geen grenzen opzoeken. Dat moet gewoon niet kunnen.
Het toestel was al wel in de verkoop maar werd nog niet uitgeleverd, maar dit was zo kort dag (slechts enkele dagen) voordat de winkels in meerdere landen dit model zouden uitleveren aan klanten dat het niet anders kan zijn dan dat er reeds een forse voorraad geproduceerd en verscheept was. Samsung zal zich hier logischerwijs stil over houden, maar ergens liggen zeecontainers vol met waardeloze telefoons.
Ik vind het juist heel goed hoe ze dit hebben opgelost op deze manier. Het product is niet prima ze verbeteren het en zijn er heel transparant over, ze hebben juist van de Note 7 geleerd.
dit wordt een grote flop, het lijkt me sterk dat ze zo'n brak product in zo'n korte tijd productie klaar wteen te krijgen.
Met de Note 7 nog vers in het geheugen zou je denken dat Samsung beter zou moeten weten.
De Note 7 ligt bij de meeste consumenten helemaal niet vers in het geheugen... Mensen vergeten/vergeven sneller dan je zou denken, zeker de overgrote massa. En ja, 90% van de mensen die dit toestel hebben gepreordered horen tot die doelgroep, het zijn echt niet allemaal techneuten. Eerder mensen met geld die het nieuwste willen.
Hoezo,

Het concept werkt gewoon het is meer hoe de mensen de folie er bijvoorbeeld van af trekken etc.
Of dingen tussen het scharnier komt en er zo deuken in het scherm achterop onstaan.

Het product zelf is prima.
Het feit dat mensen, of dingen tussen het scharnier, de telefoon zo snel kunnen stuk maken is juist bewijs dat het product niet deugt. Hoe lang iets mee gaat in de echte wereld zegt veel over de bouwkwaliteit.
Ja ik vindt het wel een beetje dooddoeners hoor.
"Als er iets tussen het scharnier komt kan het stuk gaan" is nogal een open deur. Bij normale telefoons zegt men ook niet "Als er een baksteen op valt kan het stukgaan, waardeloos product!".
Net als de beschermfolie, elk scherm heeft een beschermlaag nodig alleen is het normaal gesproken van glas.
Alleen vallen er bij mij geen dagelijks bakstenen op mijn telefoon. Mijn telefoon komt wel met regelmaat met stof en vuil in aanraking, dus nogal scheve vergelijking.

De beschermfolie zag er letterlijk uit als een slecht geplakte screenprotector, waarvan je met gemak de hoekjes kon pulken. Dat is gewoon slecht, dat er een laag op moet zitten is logisch, maar hoe ze dat gedaan hebben is gewoon erbarmelijk.
Het gaat natuurlijk niet om wat stof en vuil, dat is de doelpalen verzetten. Overigens was het idee dat het scharnier zo bijzonder kwetsbaar zou zijn voor zover ik kan zien uit de lucht gegrepen, niet meer dan een opinie van iFixit. Elk scharnier of bewegend mechanisme kan kapot, toch hebben wij jaren met klaptelefoons rondgelopen. Mijn punt is slechts dat elk ontwerp zo zijn kwetsbaarheden heeft en het is altijd kinderlijk eenvoudig om een scenario te verzinnen waarop iets kapot kan gaan en dat gebeurd dan ook met regelmaat. Die baksteen was ook schertsend bedoeld, je hoeft een glazen telefoon slechts te laten vallen en wanneer hij ongelukkig terechtkomt is hij ook gewoon kapot.

Ben het wel mee eens dat de protector slecht geïmplementeerd was, maar dat is dus wel degelijk op te lossen.
Dat is het punt juist, scharnieren maken is geen rocket science, dat is al veel vaker en eerder gedaan. Punt dat het ding daaromheen juist zo hard op faalt en dan nog 2000euro moet kosten is gewoon schandalig.
Zijkanten van het ding staat letterlijk open, laat een gat van ruim een mm open staan vlak onder het scherm.

Natuurlijk krijg je daar troep in, dat is echt wel wat anders dan beetje stof in het scharnier van je fliphone, dit is troep recht achter het scherm, waar je ook op zit te drukken en dat dubbelgevouwen wordt.
Een zandkorrel richt zo gigantische schade aan het scherm. Dus het gaat juist wel om “wat stof en vuil”.

Het scharnier zelf is huist harstikke degelijk (lijkt wel of 90% van r&d daarin zit). Verdeelt de krachten goed over de twee helften en klinkt niet alsof je hem door midden breekt (zoals bij de Huawei) bij het opendoen (wat met best wat kracht gaat).
Alles eromheen is juist zo triest slecht.

Daarnaast dat de helft van het scherm er spontaan mee ophoud als je hem een paar keer open en dicht klapt.

Huawei heeft tenminste zon harmonica rubbertje over de zijkanten zitten. Is ook niet alles, maar gat is in ieder geval grotendeels dicht.

Dat is waarom iFixit het fragiel noemt. En die gasten hebben echt wel een reputatie dat je ze mag geloven, niet zo maar een mening van het internet geplukt.

Er is gewoon erg slecht nagedacht over het ontwerp en functioneel gebruiken van het ding. Zoals ik al eerder zei, lijkt wel alsof die scharnier het enige fatsoenlijke aan het ding is.
maar je neemt een opinie van iFixit dus niet serieus?
Nou ja, ik trek het slechts minder ver door. Uiteraard is een telefoon met scharnier kwetsbaarder dan een massieve telefoon maar ik zie geen reden waarom dat onverkoopbaar zou zijn. Er zullen ongetwijfeld scharnieren stuk gaan wanneer er iets tussen komt, maar er gaan sowieso altijd grote hoeveelheden mobiele apparaten stuk, het zijn gebruiksgoederen. Het is niet voor niets dat zoveel mensen ze inpakken in hoesjes en bumpers.

Nu is het scharnier van de Fold tot in den treuren geduurtest door samsung en is er volgens mij geen enkele scharnier nog in de praktijk stukgegaan. Een kwetsbaar ontwerp is er wat mij betreft een die bij normaal gebruik uit zichzelf stuk gaat, niet door een ongeluk.
Stof als “ongeluk”. Dat wordt nog een fijne discussie :) .
de vouwtelefoon is niet iets dat nog nooit gedaan is. Er is genoeg ervaring met opvouwbare electronica van de PSION destijds tot vandaag de DS. Clamshell modellen is ook voor Samsung niet nieuws. Dat ze zo'n belachelijke design fouten hebben gemaakt dat er via de scharnieren vuil naar binnen kan komen zegt heel veel over de design afdeling van Samsung. Dat zou nog voor het eerste prototype gebouwd werd al zijn opgemerkt.

Bij de Fold kan je echt wel spreken van een waardeloos product dat de markt voor vouwbare smartphones al naar de knoppen heeft geholpen voor die er überhaupt was.
Dat mag jij vinden, maar dit zijn gewoon de eigenschappen van een gefaald product. Fabrikanten moeten namelijk rekening houden met gebruikers uit allerlei groepen. Dat jij en ik geen problemen zullen ondervinden betekent niet dat dit ook zo zal zijn bij andere gebruikers. Kijk naar de Galaxy Note 5, waarbij je de stylus er ook verkeerd om in kon stoppen. Dat zijn gewoon ontwerpfouten en niet te vergelijken met het vallen van een baksteen op het scherm.
Het product is dus niet prima, als het op een simpele manier kapot kan gaan.
als ik mij niet vergis hadden de mensen die niet het folie er af getrokken hadden net zo goed veel problemen met kapotte schermen.
Niet mee eens. De formfactor is amper praktisch, je moet het ding openklakken voor ieder klein dingetje wat je ermee wilt doen. Bovendien is het scherm niet eens nuttig veel groter als hij uitgeklapt is (nutteloos voor filmpje kijken bijv, flink wat zwarte balk boven en onder).

Daarnaast de bouwkwaliteit, buitenom dat mensen dat folietje eraf konden pulken, ging dat ding bij een hoop testers na een paar dagen al verrot. Helft van het scherm nog maar doet (disco-fold), vuil dat er tussen komt en het scharnier kapot drukt. etc. Erbarmelijke kwaliteit (of zoals iFixit het stelde "verontrustend fragiel"), en dat voor die prijs ...

Lijkt mij absoluut stug dat dit allemaal in zo'n korte tijd is opgelost.
Dit ding is gedoemd te floppen.

Dit ding hoort thuis achter glas (want hij pleurt al uit elkaar als je hem normaal gebruikt, blijkbaar) op een of andere tech beurs als een prototype. Is verre van consument-klaar.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 16 mei 2019 15:27]

De formfactor is amper praktisch, je moet het ding openklakken voor ieder klein dingetje wat je ermee wilt doen.
Als dat je niet aanstaat zal je geen product moeten kopen wat juist op dat mechanisme is gebouwd, zelfs al als je naar de naam kijkt. Fold.

Het kleine scherm is praktisch genoeg voor waar het voor gemaakt is: als je onderweg bent (lopen of wat dan ook) ga je niet met zo'n opengeklapt "monster" werken, dan is een klein scherm voldoende. Voor alle mediagebaseerde zaken die je niet even snel hoeft te doen kun je hem dan openklappen.

Ik heb meer mensen over dit punt horen klagen en eerlijk gezegd ben ik wel klaar met dat specifieke aspect. Is het product wel voor jou dan? Zijn de mensen niet een beetje aan het muggenziften over dat punt?
[...]
Als dat je niet aanstaat zal je geen product moeten kopen wat juist op dat mechanisme is gebouwd, zelfs al als je naar de naam kijkt. Fold.
Zoals de Huawei Mate X bedoel je, die gewoon wel normaal te bedienen en gebruiken is als hij is ingeklapt? Al is bij de Mate het scherm weer kwetsbaar aan de buitenkant dus vind ik het ook nog niet geweldig. Maar in ieder geval beter dan een 2e kleiner scherm aan de buitenkant plakken waardoor je in principe alsnog constant met een irritant klein scherm met debiel dikke bezels zit te werken. Filmpje kijken op 2e scherm, of op uitgeklapte scherm, is allebei net niet (rare verhoudingen). Je levert gewoon veel ste veel in voor een voordeel dat erg veel moeite heeft zijn voordeel te bewijzen. Als het nou een aantrekkelijke prijs had, zodat je het kan proberen, maar nee, hij is ook nog eens schreeuwend duur. Waslijst aan nadelen.

Punt is, zelf al was het mechanisch geen super gefaald ding dat bij minste geringste uit elkaar flikkert, dus als hij van perfect bouwkwaliteit zou zijn, dan nog is het een onding waar blijkbaar gewoon niet goed genoeg is over na gedacht. Echt een prototype.

Ik zie best toekomst in een foldable, maar absoluut niet zoals het onding waar Samsung nu mee komt.
De bouwkwaliteit van het scharnier zelf was prima. De manier waarop het scherm in de vouw was verwerkt was echter gewoon slecht. Onder en boven de vouw konden flinke gaten ontstaan, waardoor het inwendige bijna bloot kwam te liggen. Dat maakte het ontwerp extreem gevoelig voor stof, vuil en vooral vocht.
De overgang tussen het vrij hangende deel van het scherm en de vaste delen was evenmin goed. Wanneer je hier wat meer druk op uitoefenden ontstonden er lelijke randen in het scherm en konden zelfs de pixels beschadigen.
De afwerking van het scherm langs de randen was op zich niet slecht, maar wel lelijk. Door de overeenkomst met een screen-protector lag het achteraf wel voor de hand dat sommige personen dit zouden proberen te verwijderen. Het was echter geen protector, maar het scherm zelf.

Een prima product was het dus zeker niet.
Alleen het feit al dat folie moet voorkomen dat dat ding stuk gaat geeft al aan hoe fragiel het allemaal is.
Denk dat je even in de ruimte vaart moet kijken hoeveel een simple laagje kan beschermen.
Ja maar de kans dat iemand die een fold koopt geen hoogopgeleide astronaut is lijkt me wel redelijk aannemelijk.
Alleen is het scherm geen Gorilla glas maar Plastic. En er zit over de Fold wel degelijk een Plastic Folie over en zonder die Folie werkte de telefoon niet meer.

Zijn allemaal feiten.
Natuurlijk kost dit Samsung bakken met geld. Met de jaren aan R&D-kosten, gecombineerd met de lage aantallen die ze van deze dingen verkopen en bleeding-edge technieken, kan dat niet anders. Dit is een prestigeproject. Een uitgewerkt concept wat niet bedoeld is voor de doorsnee consument. De prijs geeft dat ook aan.

Dit is Samsung die zegt "kijk wat we kunnen" en meer ook niet. Het zal jaren duren voor we het trickle-down-effect in werking zien treden en dit concept in doorsnee consumenten-electronica terugkomt.
Wat bedoel je met: "de puinhoop die Android tablet apps heet"?
De Huawei Mate X lijkt echt zoveel beter uitgewerkt te zijn. dat model heeft ook nog wel problemen maar is daarom ook nog niet uit. de uitwerking van Samsung met het kleine schermpje aan de voorkant is praktisch noch mooi. Ik dacht dat Samsung dit deed om het apparaat steviger te maken, maar nu het toch allemaal problemen blijkt te hebben vindt ik het niets meer dan een flop.
Ik gok dat ze toch echt wel flink wat naar reviewers moeten sturen want mensen zijn dit echt nog niet vergeten hoor. ( ik geef er de centen niet aan uit maar als ze hem uitbrengen en ik had de centen ervoor over dan zou ik toch eerst wat reviews gaan checken :P )

Zodra de reviewers er positief over zijn dan kan de PR machine aan het werk en dan zou het inderdaad nog een succesvol product kunnen worden.
Meeste reviewers waren positief over de functie en werking van de telefoon. Alleen het stukje dat die kapot ging vonden de meeste wat minder fijn.
ja en dat is zon beetje hetgeen wat iedereen ervan mee gekregen heeft :P.

Dus gok als ze dat repareren en ze sturen modellen op naar reviewers en die testen ze een tijdje en die laten weten : Nog steeds dezelfde kwaliteit alleen nu gaat die niet kapot dat het nog best wel succesvol kan worden.

Sidenote : moeten ze wel zorgen dat het dit keer wel goed gaat anders is kans op redding zo goed als 0.0 :9
Ik had denk ik gewoon gezegd jongens het was iets te prototypisch de volgende iteratie is precies zoals wij denken hoe het moet.

En vervolgens de volgende met de Note releasen.
Ben benieuwd hoe het afloopt met mijn promotion voor de Galaxy Fold, waar ik kans op zou maken bij aanschaf van de 1tb ceramic black edition inclusief watch. :?
Nog steeds dat plastic... Dat word echt niks.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True