Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Apex Legends komt waarschijnlijk uit voor mobiele apparaten

Uitgever Electronic Arts heeft tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers laten weten dat er 'vergevorderde onderhandelingen' gaande zijn om Apex Legends zowel op mobiele apparaten als in China uit te brengen.

Blake Jorgensen, de chief operating officer bij Electronic Arts, gaf in een toelichting op de kwartaalcijfers nog geen nadere details, zoals een releasedatum. Ook zei hij verder niets over de platforms waarop de mobiele versie moet uitkomen. Vermoedelijk komt de game uit voor zowel Android als iOS, maar het kan dat een van de besturingssystemen eerst aan de beurt is. Zodra de onderhandelingen voor een mobiele versie van Apex Legends zijn afgerond, zal EA daarover berichten, aldus Jorgensen. Overigens heeft de uitgever het spel via Origin ook beschikbaar gemaakt in Zuid-Korea.

In de toelichting werd het succes van Apex Legends benadrukt, waarbij mijlpalen als het snel bereikte spelersaantal van 50 miljoen werd aangehaald. De populariteit van het battle royale-spel lijkt inmiddels minder hoog te zijn dan in de eerste paar maanden na de release in februari; daar zegt EA niets over, maar het bedrijf gaf wel aan dat het zich nu sterk richt op het bieden van een 'lange termijndienst' voor Apex Legends, inclusief nieuwe seizoenen met 'meer robuuste' Battle Pass-content, nieuwe legends en 'spannende evoluties' van de in-game omgeving. Onder meer op de content die met de eerste Battle Pass werd geïntroduceerd was de nodige kritiek.

Andrew Wilson, de ceo van EA, ging ook in het op het slecht ontvangen Anthem. Hij zegt dat het spel in het vierde kwartaal niet aan de verwachtingen heeft voldaan. 'Maar we geloven in het team van BioWare en we geloven ook in wat ze met de game hebben willen neerzetten, namelijk het bouwen van een nieuwe ip en het mengen van genres om een nieuw publiek te bereiken'. Hij spreekt ook over 'de pracht van de wereld' in Anthem en dat 'het rondvliegen in de Javelin-suits voor geweldige gameplay zorgt'. Wilson erkent echter ook dat er de nodige negatieve feedback van spelers is en dat ze onder andere meer verdieping en variatie in missies willen. Wilson meldt dat het team achter het spel zich nu richt op verbeteringen en dat er daarna meer inhoudelijke updates en events volgen.

Het afgelopen vierde fiscale kwartaal boekte het bedrijf een nettowinst van 209 miljoen dollar, terwijl dat een jaar eerder nog 607 miljoen dollar was. De omzet kwam uit op 1,24 miljard dollar, terwijl dat in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog 1,58 miljard dollar was. EA zegt dat Apex Legends tien keer zoveel inkomsten opleverde dan verwacht. Ook op het vlak van de digitale verkopen van producten en diensten, waar bijvoorbeeld het nog altijd goed presterende FIFA ultimate team onder valt, was er wederom een stijgende lijn te zien. Met name het onderdeel live services groeide, maar ook de digitale verkopen voor pc en andere platforms zaten in de lift.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

08-05-2019 • 08:02

43 Linkedin Google+

Lees meer

Reacties (43)

Wijzig sortering
Zelf woonachtig in China en ik kan je verzekeren de smartphone game markt is hier echt vele malen groter dan de PC gaming markt.

Meeste mensen hebben nou eenmaal een smartphone en aangezien de meeste jongeren het niet kunnen veroorloven om op zichzelf te wonen ( in de grote steden ik woon bijv in Beijing ken ik maar weinig jongeren van 20-30 die het kunnen veroorloven om in hun 1tje een appartment te huren ( Salaris ligt met bachelor eerste paar jaren rond de 1k-1.5k max euro en dan doe je het al zeer netjes) en betaal je pak hem beet 500 euro voor een kamer waar een 2 persoons bed in past en weinig ruimte voor een PC ,1-2 slaapkamer appartment kost je pak hem beet 800-1000 euro minimaal( in de binnenstad).

Ook belangrijk is dat het hier een cultuur is van : Wees op kantoor maar of je ook echt werkt is maar een 2de vraag dus genoeg die gewoon zitten te gamen op hun mobiel aangezien de werk pc uiteraard wel opvalt combineer dat met reistijden in de metro van 1-2 uur en thuisgamen is gewoon weg niet interessant voor groot gedeelte van de mensen in china.

Samengevat:
Geen ruimte voor PC
Lange reistijden naar werk dus uitstekend geschikt voor mobiel gamen
Geen cultuur van PC gamen

En gamen opzich word hier ook niet als iets puur mannelijk beschouwd ( groot gedeelte van vriendinnen spelen LOL / PUBG op hun mobiel maar zouden het nooit aanraken op een PC).

Voor de chinese markt als ze Apex willen uitbreiden is een mobiele versie maken toch wel het slimste. Nou hopen dat ze ook de hackers kunnen stoppen ( china is flooded met hackers en bots).

PS : Micro transacties zijn ook makkelijker te fixen met mobiel ;) een leuke skin en je kunt betalen met Alipay/Wechat pay zoals standaard is bij zon beetje alle betalingen in supermarkt dus dan is 2-3 euro zo over gemaakt ipv met PC dat je nog je mobiel erbij moet pakken ;).

[Reactie gewijzigd door Zyphlan op 8 mei 2019 08:48]

Ditzelfde is toepasbaar op Indonesie en waarschijnlijk ook op India. Mega-markten waar de smartphone een veel groter aandeel heeft dan een vaste PC.

offtopic:
Mooi uitgezette post @Zyphlan
Ik vraag me echt af welke doelgroep dit überhaupt zal installeren en spelen op zijn smartphone.
Zelfde doelgroep als bij pubg??

Pubg op pc was ik echt verschrikkelijk slecht....
Maar op mobiel kon ik best goed meekomen. Zelfs vaak in de top, met touchscreen controls.

Dat maakte de game uiteindelijk een stuk leuker. Ben toevallig net begonnen met Apex Legends. Het idee van de game spreekt me wel aan (beetje mix van pubg met Overwatch) maar zodra mijn team bij het begin kiest een een drop waar het druk is, is het meteen game-over.

En als dat je 7x achter elkaar gebeurt is dat gewoon niet leuk meer. Iets meer balance is fijn dan. Een ranked systeem (waar daadwerkelijk naar je niveau wordt gekeken, zoals bij Overwatch) zou de game een stuk speelbaarder maken.

Denk dat ik op mobiel meer plezier heb dan nu op de pc.

(En ja, je kunt ook heel veel tijd erin stoppen om goed te worden. Maar de tijden van 16 uur gamen en om 3 uur snachts op bed zijn wel voorbij voor mij.)

[Reactie gewijzigd door waah op 8 mei 2019 08:16]

Er is vrij zeker een ranked systeem, heb een 2de account gemaakt om met collega's die de game net spelen mee te doen, maakt echt superveel uit vergeleken met mijn main account...
Ben benieuwd waar dat op gebaseerd is. Op het level van je account? Of op je daadwerkelijke spelresultaten (zoals bij Overwatch). Bij Overwatch zijn de meeste games die ik speel best spannend, ook al ben ik ook daar geen topper in. Maar het voelt meer gebalanceerd. Tuurlijk zitten er games tussen waar je kansloos bent. Maar dat ligt dan toch ook vaak meer aan de team-effort dan een individuele speler.

Bij Apex heb ik het idee dat, zeker op lagere levels zoals ik, 1 goede speler een heel team kan dragen naar de eindzege. Zo was mijn eerste game met 2 mensen die het aardig konden, en was ik meteen Champion :9
Gewoon zonder het groepje droppen ;) Leuk dat ze mobiel bezig zijn, maar wat nieuwe content/game modes zouden ook zeer welkom zijn.
Ja want 1 vs 3 is vaak een goed plan :+ zeker als beginner :9 :Y)
Ik heb niet de 1337 SkiLLz om alleen een heel squad aan te kunnen. 1v1 is al een uitdaging, tenzij ik een schotgun heb :9
Wuah in een druk gebied droppen is ook wel leuk op z`n keer, zorgt wel voor wat random hilarishe momenten met fistfights vooral 3 op 1 kerel die net een gun gepakt heeft en dan vierkant gemept word :)
Maar enfin, no matter hoe goed je matchmaking is, het beste bij dit soort games waar team play super belangerijk is, gewoon met vrienden spelen.
Och het is ook niet erg voor een keertje hoor. Is best leuk soms inderdaad hoe chaotisch het dan word....

En ja, met vrienden spelen is zeker een aanrader.... maar heb geen vrienden......... die gamen :9
Dus ja dat wordt een uitdaging O-)
Zit al bij Fathers of Tweakers (want heb niet heel veel tijd om te gamen) maar nog niet heel veel samen gespeeld :Y) misschien maar eens wat meer tijd in steken.
PUBG mobile zit vol bots. Zo haal je altijd wel de laatste 3
Toen ik het speelde (hele tijd geleden, toen het net uit was) geen bots hoor.
Corrigeer me als ik het fout heb hoor,
maar was het bij launch niet zo dat de lobby ongeveer 50/50 bots/player was voor je eerste X aantal games?
Eerste aantal games inderdaad, wordt minder naarmate je level hoger is.
Maar dan nog heb je 25 menselijke teams van 2 players, of 50 losse players...
Dus top 3 is niet zo standaard als mensen doen voorkomen.
Jawel, 50/50 ongeveer
Dan heb je nog altijd 50 real players. Los van dat het bestaan van Bots zelfs door The Verge (die er mee kwam) niet eens 100% bevestigd is. Het vermoeden is groot, omdat de bots vrij slecht spelen....
EDIT: toch wel confirmed

net als beginners zeg maar :Y)

Maar zelfs met 50 echte spelers is top 3 niet standaard dus. :Y) en dat 50/50 is vooral in de eerste levels. Zodra je hogere levels hebt speel je tegen meer menselijke spelers.

Aantal bots kan je trouwens tellen. Tel het aantal mensen dat uit het vliegtuig springt. De bots spawnen gewoon op de map. Gaan nooit gebouwen in (kunnen geen deuren openen) en hebben standaard een wapen bij de start.

[Reactie gewijzigd door waah op 8 mei 2019 10:16]

" ... maar zodra mijn team bij het begin kiest een een drop waar het druk is, is het meteen game-over.

En als dat je 7x achter elkaar gebeurt is dat gewoon niet leuk meer. Iets meer balance is fijn dan. Een ranked systeem (waar daadwerkelijk naar je niveau wordt gekeken, zoals bij Overwatch) zou de game een stuk speelbaarder maken.
"

Ik ben persoonlijk van mening dat het zogenaamde "hot droppen" wat je hierboven vernoemd los staat van "balance".
Tuurlijk heeft het met elkaar te maken omdat je toch met een zooi in een game terecht komt en dát heeft met een balance/ranking systeem te maken.
Maar uiteindelijk kiezen om te hot droppen of (zo) lang (mogelijk) in het drop ship te blijven zitten is een keuze van "speel ik agressief of bouw ik het rustig op dmv eerst 10-15m op zoek te gaan naar loot".
True, dat ben ik met je eens. Daarom had ik dat ook op een aparte reactie geplaatst. Staat inderdaad los van de balance.

Balance is meer het niveau kwa spel. Daar is tactiek natuurlijk onderdeel van. Maar bij een goed balancing-systeem zul je snel genoeg bij het juiste niveau komen. Waarbij je inderdaad bij hotdroppen nog steeds vaak doodgaat, maar niet ALTIJD.

Zodra we hotdroppen weet ik wel hoe laat het is: een game van 15 seconden :Y)
Mobile is ook meer een true experience denk ik, PC heb je toch wel veel meer ruimte voor cheaters die allerlei trucs uithalen, zoals aimbots en door muren heen kijken, om de top te bereiken.
Pubg mobile was pak een auto en je wint een game xd

Weet niet of dat nog steeds zo is. want mensen reden elkaar gwn over.
Auto kon je mensen over rijden. Maar ook was je een makkelijk target en je hoorde het van verre aankomen.
Makkelijk target was je niet want mensen konden voor geen meter richten xd

Ik starte dat spel 1x op en had meteen 9 kills.. waarvan 1 met een gun en de rest car kills.

Ja was niet echt iets uitdagends aan xd

[Reactie gewijzigd door erwinwernars op 8 mei 2019 19:07]

Waarschijnlijk dus vooral bots omver gereden :+ 8-)
Lijkt me niet dat er bots zijn in een br game die zo populair is ook op de mobiel xd
https://www.indiatoday.in...t-them-1423250-2019-01-04
Wel dus :Y)
Ook The Verge heeft er een artikel over geschreven. En vanuit gameplay is het niet eens een gek idee. Als je namelijk elke ronde afgemaakt wordt (wat logisch is met een game als PUBG, de rest kent de map al, weet de loot te vinden en welke wapens goed zijn. Jij weet niets als beginner) is de lol er snel af. Maar met bots kan je toch vrij makkelijk hoger eindigen en wat kills maken....

[Reactie gewijzigd door waah op 9 mei 2019 10:30]

ze vullen alleen de spots die niet gevuld kunnen worden door echte spelers. Het lijkt mij dus erg sterk dat toen het net uitkwam en iedereen het ging proberen er bots in de game waren en als ze er waren is de kans erg klein dat alle 9 kills bots waren.
Uit het onderzoek van The Verge bleek dat vooral op lagere niveaus juist veel bots waren (zelfs tot 75 bots/25 spelers). Juist om de reden die ik schreef: Een grotere kans op winnen van de match, of in ieder geval de end-game te halen.

Hoe hoger het level, hoe lager de kans op zoveel bots. Maar zelfs op dus de hoge niveaus blijken nog regelmatig bots te zitten, ongeacht het aantal spelers.

Hoe het nu is, geen idee. heb de game niet meer geinstalleerd.
gek dat ze dan dit als ondertitel gebruiken:
PUBG MOBILE brings in bots to fill up left-out spots in a 100-player Classic mode match. Bots display a unique characteristic for identification in the game.

dat staat haaks op wat jij zegt.
Daarom verwees ik naar The Verge:
https://www.theverge.com/...n-review-vs-xbox-fortnite

Maar goed. vind de discussie wel gesloten. Als je per sé wilt geloven dat je een god op aarde was in PUBG met je auto, no problem. Zelf weinig omver gereden, en mensen die rondreden in auto's waren vaak in no-time afgeschoten door snipers.
beetje gek dat je dan een andere linkt die jou standpunt tegenspreekt maar indd discussie kan wel gesloten worden.. kans dat bij de laatste 5 er bots tussen zitten lijkt me sws sterk en daar had ik er tussen 4 gekilled.

was gewoon te makkelijk, misschien nu anders omdat er meer mensen zijn die de controllers gewent zijn geraakt of met een xbox/ps controller zijn aangesloten.
Best een grote doelgroep. Niet per sè in Nederland, maar in veel andere landen is mobiel gamen enorm populair.

Overigens, zelfs in Nederland heb je gewoon casual gamers die het prima vinden om in de bus/trein even een spelletje te spelen. Gewoon voor de lol.
In China, met meer dan 1,400.000.000 inwoners, gamen ze graag op hun smartphone. En dan zijn er nog vele andere landen in Azië waar dit de norm is.
Commercieel gezien een logische keuze om die markt mee te pakken.
Nou, ik zou dit niet direct via mijn telefoon spelen. Ik zou mijn telefoon verbinden met de TV als een soort game console om de rook pauzes van mijn vrienden door te brengen😂
Bij mijn weten vooral in Zuid-Korea en Japan zie je hele volksstammen met een PSP-achtige setup in de trein/metro/bus driftig aan het gamen.
Ik vraag me af hoe ze dit gaan gaan doen. Apex Legends is een fast paced shooter in vergelijking met PUBG. Als dit op Android/iOS gaat uitkomen is het alles behalve fast paced 8)7
Fortnite dat sneller speelt als PUBG bestaat ook op mobile.

[Reactie gewijzigd door Wux op 8 mei 2019 09:44]

Hoop niet dat er teveel resources in gaan zitten ten koste van de huidige platformen...
Gok dat het gedaan wordt door Tencent of een van de andere grote spelers in China aangezien die er ervaring mee hebben en de mankracht hebben en het kunnen localizen.
Het is een fijn spel met zijn plus & minpuntjes. Op mobiel zou het wel eens tof kunnen worden, voor je batterij minder tof. Want ALS je kan overleven is je spel niet meteen gedaan. Een ranked system moet er echt komen want nu word je beoordeeld op kills via Apextracker leaderbord. Die uitkeringstrekkers die 24/7 spelen zitten lekker kills te farmen natuurlijk terwijl personen met drukker leven niet eens de kans hebben om erin te komen.
Zal dit eventueel goede hoop betekenen voor de Nintendo Switch versie?
Deze is nooit uitgesloten door McCoy. Zou mooi passen bij de aankondigingen.
Okey Apex Legends, je gaat een nieuw platform erbij halen maar de server problemen zullen daarmee niet opgelost worden!

Echt een slecht management, zo snel mogelijk geld krijgen van de game en daarna lekker laten doodbloeden. Zonde van deze game, want heb me echt vermaak en vermaakt me nog steeds!

alleen wordt ik soms wel eens moe van de servers...
Zijn ze dan gestopt om dat op te lossen?

Bij dit soort nieuwsberichten wordt vaker wel dan niet geklaagd waarom X wel wordt gedaan maar Y niet. Maar er wordt naar mijn mening dan helemaal niet gekeken of dat juiste opmerking is.

Na een beetje zoeken kon ik dit officiële bericht zelfs vinden:
"Trage serverprestaties aan het begin van een match

Tot dusver weten we dat een aantal datacenters hier meer last van heeft dan andere, dat het gebeurt op talloze verschillende serverconfiguraties, en dat het niet lijkt te gebeuren bij meerdere server instances die op dezelfde machine draaien. Met andere woorden: het is niet dat één machine is overbelast en alles op deze machine te traag draait. Het is eerder dat één instance op dezelfde machine meer werk lijkt te doen dan andere instances, en we doen er alles aan om erachter te komen wat voor werk deze instance dan doet en wat de oorzaak hiervan is. Dit heeft een zeer hoge prioriteit voor ons, en we houden jullie op de hoogte over onze vorderingen."

[Reactie gewijzigd door Emiel1984 op 8 mei 2019 15:25]

Uhm vast niet maar ze zaten te zeuren dat ze het team niet willen belasten zoals de fortnite devs, maar brengen het wel op een nieuw platform uit terwijl het platform waar het nu op draait nog niet vlekkenloos loopt ;)


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Microsoft

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True