EA brengt nieuwe Battlefield-game niet in 2020 uit en zet in op live services

EA meldt dat de volgende Battlefield-game niet volgend jaar uitkomt. Een nieuwe Battlefield-titel volgt in het boekjaar van 2022, wat van april 2021 tot maart 2022 loopt. Het bedrijf brengt minder nieuwe games uit en gaat zich nog sterker richten op live services.

Dit betekent dat eerdere geruchten over de komst van Bad Company 3 als mogelijke titel die bij de release van de nieuwe Xbox en de PlayStation 5 uitkomt, niet juist zijn gebleken. EA-ceo Andrew Wilson zei tijdens de mondelinge toelichting dat de volgende Battlefield-titel sterk zal drijven op live services en een aantal nieuwe dingen op het vlak van multiplayer en competitie zal introduceren die nieuw zijn voor de Battlefield-franchise, schrijft Polygon. Nadere details over de volgende Battlefield-game gaf hij niet. Door de komst van een nieuwe Battlefield-titel op te schuiven, breekt EA met de jarenlang volgehouden cyclus waarin nieuwe Battlefield-titels elkaar na anderhalf tot twee jaar opvolgen.

Verder is gecommuniceerd dat een nieuwe Star Wars-game, de eerstvolgende die na de aanstaande release van Star Wars Jedi: Fallen Order volgt, voor april 2022 moet uitkomen, meldt onder andere analist Daniel Ahmad op basis van uitlatingen van EA. Volgens hem is dat overigens nog geenszins een zekerheid. Ook gaf EA aan dat een nieuwe Dragon Age-titel van BioWare in ontwikkeling is en waarschijnlijk na het boekjaar van 2022 uitkomt, wat betekent na april 2022.

EA maakte ook bekend dat NBA Live 20 is geannuleerd. Drie maanden geleden maakte het bedrijf al bekend dat dit basketbalspel zou worden uitgesteld tot het laatste kwartaal van dit jaar, maar nu wordt het in zijn geheel geschrapt. Andrew Wilson zei dat er wordt gewerkt aan een tijdelijke game-ervaring rondom het All-Star-weekend van de Amerikaanse NBA-basketbalcompetitie.

Een aantal van deze keuzes, zoals het schrappen van NBA Live 20 en het opschuiven van een nieuwe Battlefield-game hangen waarschijnlijk samen met een vernieuwde strategie van EA, waarmee het bedrijf vol gaat inzetten op live services. CFO Blake Jorgensen gaf aan dat er flink geïnvesteerd gaat worden in live services en de kernfranchises, waarbij er vooral geld wordt gestoken in games die spelers langer spelen. Het gaat dan vooral om games waarin spelers blijvend geld kunnen uitgeven, waarbij vooral gedacht moet worden aan Apex Legends, The Sims 4 en met name de Ultimate Team-modi van FIFA en Madden. Het vol inzetten op live services en dus de ondersteuning van bestaande games en franchises betekent onder meer dat er in het volgende kwartaal geen enkele game van EA uitkomt.

EA denkt dat met deze strategie meer geld is te verdienen, wat in ieder geval ondersteunt lijkt te worden door bijvoorbeeld de spelersaantallen bij de verschillende Ultimate Team-modi. FIFA's Ultimate Team-modus had in het afgelopen kwartaal 22 procent meer unieke spelers dan in dezelfde periode een jaar eerder en voor Madden gaat het om een stijging van 19 procent. Bij deze modi gaat het onder meer om de aanschaf van kaartjes om spelers te bemachtigen.

Overigens meldde de uitgever ook dat Apex Legends tot nu toe 70 miljoen spelers heeft gehad, al is onduidelijk hoeveel daarvan ook daadwerkelijk actieve gebruikers zijn. EA omschrijft dit spel als 'de shooter voor het volgende jaar', wat een indicatie is dat het bedrijf flink gaat investeren in het spel en volgend jaar geen andere shooter uitbrengt, zoals de volgende Battlefield-game. Overigens laat EA weten dat het Titanfall 'niet is vergeten', maar nadere details over bijvoorbeeld Titanfall 3 werden niet gegeven.

Het afgelopen kwartaal was gunstig voor EA, gelet op de omzet die van 1,29 miljard dollar naar 1,35 miljard dollar steeg. De winst viel fors hoger uit in vergelijking met een jaar geleden, maar dat was voornamelijk te danken aan eenmalige belastingmeevallers. Uit de cijfers blijkt ook duidelijk dat live services een aanzienlijke groeimotor vormen, waarbij het onder meer gaat season passes, losse dlc en de opbrengsten uit de Ultimate Team-modi. De digitale net bookings, een term die staat voor het nettoaantal producten en diensten die tijdens een periode digitaal zijn verkocht, waren goed voor 790 miljoen dollar, terwijl dat in hetzelfde kwartaal een jaar eerder nog op 637 miljoen bleef steken. Van dit cijfer van 790 miljoen dollar was 493 miljoen en dus 50 procent toe te schrijven aan live services; een jaar eerder waren de live services nog goed voor 328 miljoen dollar en hadden ze een beduidend minder groot aandeel.

Door Joris Jansen

Redacteur

30-10-2019 • 08:15

140

Reacties (140)

Sorteer op:

Weergave:

En toch gaat EA weer compleet de verkeerde richting op, want ze begrijpen het probleem niet wat gamers op dit moment hebben met hun games. De leiding van EA is gewoon blind aan het staren naar andere opties om zoveel mogelijk geld te verdienen, Live services of season passes zijn gewoon verkapte vormen van de 'lootboxes' problematiek. Ik wil gewoon een game blijven spelen waarbij men trouw blijft aan het ontwerp en niet met allerlei domme skins en rotzooi aan komt zetten. Ja het vergroot door veel jonge gamers misschien de levensduur van de game maar je jaagt er ook genoeg gamers mee weg.

Ik vindt ook dat men allerlei type games door elkaar haalt, een game die gratis te spelen is en waarbij men battle passe, season passes of wat voor type verdienmodel toepast vindt ik totaal geen probleem. Zolang men maar zorgt dat het alleen cosmetisch is en het geen pay2win wordt. Men moet de kosten uiteindelijk op de een of andere manier moeten terugverdienen. Maar het probleem is dat EA dezelfde functies toepast bij games die wel voor de volle mep (€60,-) worden aangeschaft.
Daarnaast is ook de manier waarop EA het toepast om te kotsen, de prijzen vliegen de pan uit en staan niet in vergelijking met wat je er voor krijgt. Ja men kan het soms ook vrijspelen door gewoon de game te spelen, maar meestal kost dit zoveel tijd dat men getriggerd wordt om toch wat geld te besteden.

Gezien de reactie van EA ben ik bang dat ook in de toekomst originaliteit ver te zoeken is en dat men alleen gaat voortborduren op bestaande franchise. EA zal nog wel even bestaan, maar als ze niet drastisch het roer omgooien zullen ze het zwaar krijgen. Men heeft helemaal geen idee meer wat gamers echt willen. Jaren geleden riepen mensen al dat men de Battlefield franchise om zeep zou helpen met hun 1,5/2 jaar releases, maar alles voor het geld.
En EA kijkt alleen naar de omzet die gegenereerd wordt, de rest is niet relevant. Geef ze eens ongelijk. Er moet brood op de plank komen. Zolang de klant niet inbindt en de producten niet meer koopt zal het niet veranderen.
Brood op de plank zeg je. Je moet eens weten met wat voor auto de baas van EA rijd en in wat voor gigantisch huis hij woont. Heeft NIKS meer met brood op de plank te maken, maar meer met elk jaar je zakken meer en meer vullen. Ze moeten het geld wat binnenkomt goed besteden en niet elk jaar salarissen nog meer omhoog om je eigen zakken meer te vullen. EA heeft schijt aan iedereen en ze bewijzen dat om de zoveel jaar zelf door stomme acties.
Je hebt helemaal gelijk; de ontwikkelaars worden al ontslagen voordat de game in te koop is en fatsoenlijke bonus-regelingen met winstaandelen voor de teams zelf zijn ook al afgeschaft. Dit heeft niets met de continuïteit van de bedrijfsvoering of hoge ontwikkelingskosten te maken, maar puur met zelfverrijking van management en maximalisering van de uitkering voor de aandeelhouders. Dit gaat ten koste van de klant, de medewerkers, de franchises zelf (die verkracht en daarna begraven worden) en dus uiteindelijk ook het voortbestaan van het bedrijf. Het focussen op live services voor slechts enkele games die niet vernieuwend zijn is een walgelijke vorm van Russische roulette spelen met het voortbestaan van studio's en de uitgever zelf.
Op kort termijn heb je gelijk, maar men heeft nu al verschillende games die geflopt zijn en hun huidige reputatie is al niet al te best. Men heeft het geluk dat ze franchises hebben als Fifa en andere sport games waarbij mensen graag elk jaar een nieuwe game kopen. Maar afgezien van die franchise doen ze het erg slecht. Nieuwe games zijn geflopt en mensen zijn erg ontevreden over de gang van zaken.

Persoonlijk heb ik bijna alle BF games gespeeld, maar de laatste heb ik links laten liggen. Dit hebben ze aan zichzelf te danken.En naast mij zijn er veel gamers afgehaakt met de nieuwe BF.
EA heeft al 20 jaar een bagger reputatie, dat is echt niet iets van de laatste tijd. Veel games zijn 'geflopt', maar zo zijn er zat die nog flink worden verkocht. Hardcore gamers moeten zich wellicht realiseren dat EA geen games meer voor hun maakt, maar voor de 'masses' (het mass effect ;-)...

BF heeft mij eerlijk gezegd nooit zo heel erg aangetrokken, BF2 wel wat gespeeld, maar de rest gewoon niet. Verschillende andere shooters van meer 'fringe' studios trekken mij veel meer. Mensen moeten ook bedenken dat ze ouder worden en wat ze vroeger leuk vonden, misschien nu niet meer voor hun is. Ik zou bv. absoluut niet meer een hele nacht lang Pacman op de Atari 2600 willen spelen, ook geen moderne versie op mijn PC... Datzelfde kan heel goed gelden voor shooters als BF of voor anderen CoD.
Klopt ook, de omzet stijgt nog steeds, ondanks dat er diverse games geflopt zijn blijven ze hun strategie op de verkeerde voet voortzetten. Je merkt dat de klant niet echt warm meer loopt en de kracht idd in de franchices zit. Ook daar gaan ze aan lopen rommelen door minder games en meer ingame rommel te verkopen. Het zal inderdaad niet lang meer duren voordat we op een kantelpunt komen en ze het imago dat nu verder opgebouwd wordt hopelijk in 5 jaar weer terug kunnen verdienen, als het dan al niet te laat is voor ze.
Laat de markt z'n werk maar doen ...
Vooralsnog zijn het toch echt de gamers die nog steeds (of het nou minder dan voorheen is) massaal hun games kopen. En dan lees ik al jarenlang van die artikelen van mensen die klagen op social media over hoe slecht 't niet is, maar ondertussen hebben ze de game vaak wel weer gekocht. Dan moet je ook principieel zijn en het bedrijf niet sponsoren. Ze hebben natuurlijk een machtspositie, maar "wij" geven die macht.
Blijkbaar doen ze dus ook wat zaken goed ... Het is aan andere bedrijven om het beter te doen.
Die nieuwe Bf is meer een cod wanna be, van Bf verwacht ik actie op een grote schaal en het liefst 2x zo groot als t in 1943 was maar dit is alleen maar minder geworden ipv meer.
EA is een bedrijf dat miljarden per jaar omzet en het al jaren volhoud in een heel competitieve markt...denk je dat die niet weten wat ze doen en gekke risico's zouden nemen?

Misschien ben jij het niet eens met hun beslissingen, maar genoeg mensen kopen gewoon hun games.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 18:24]

Dan kijk toch maar eens naar de cijfers, want de sport games blijven aardig constant en populair. Maar franchises als BF en Anthem waren erg teleurstellend voor EA. Zo erg zelfs dat de aandelen zelfs in vergelijking met Juni/Juli 2018 gekelderd zijn met 30%.

Iedereen kan wel miljarden omzetten, maar wat uiteindelijk bepalend is voor het voortbestaan en de groei is de winst. Er zijn genoeg bedrijven die miljoenen of miljarden omzet draaien maar toch verlies lijden.
Ik weet niet hoor,

Om een voorbeeldje aan te halen,

de CEO van Western Digital vond ook dat ze moesten puur op HDD blijven inzetten, die SSD hype ging wel overgaan vond hij :) :) :)

tja,

Spijtig genoeg zal de goede man wel zoals steeds zijn mooie bonus gekregen hebben :)
Loon naar werken is spijtig genoeg enkel iets voor de middenklasse en lager vrees ik.
Ik geloof niet dat ze je horen boven het geluid van al het geld dat binnenstroomt voor al die dingen waar we een hekel aan hebben maar toch geld aan uitgeven.

Het grootste risico dat EA op dit moment heeft zijn de potentiële lootbox reguleringen. Als die erdoorheen gaan dan hebben al hun sport games een groot probleem. Het idee van Battlepass gaat een harde grens aangeven aangezien iedereen maar finiete tijd heeft om te besteden en er teveel games komen met battlepasses.


Vergeet ook niet te stemmen met je portemonnee door dat nieuwe Starwars spel te kopen!

[Reactie gewijzigd door Darth TNT op 22 juli 2024 18:24]

Ja ze verdienen nog genoeg geld, maar lang niet zo veel als ze hebben gedaan. De laatste uitgebrachte games waren voor EA echt teleurstellend. Waarom denk je dat ze een andere richting in slaan? Vast niet omdat het zo geweldig gaat...

Tegen de tijd dat overheden en de EU regelgeving heeft ingesteld omtrent 'lootboxes' hebben ze al lang iets anders gevonden om mensen het geld afhandig te maken. Zolang mensen inderdaad mee doen en die ingame onzin blijven kopen zal er niets veranderen. Maar voor bepaalde games hoeft dat ook niet, want de 'lootboxes' zijn niet per direct het probleem. Het zijn de ontwikkelaars en de manier waarop ze dit soort elementen implementeren.

Ik heb al jaren geen EA spel gekocht, en dat heeft niet direct wat met de ontwikkelaar te maken. Mijn laatste game die ik gepre-ordered heb was BF4. De launch was zo dramatisch en het heeft maanden geduurd voordat de game een beetje normaal was voor mij. Vanaf dat moment koop ik geen enkele game meer voordat ik reviews heb gelezen.
Dit is niet alleen met EA zo, dit is de hele aAa industrie samengevat in een notendop.

Alhoewel EA een van de ergste is, er is maar een bedrijf waarvan ik 'momenteel' nog blindelings op kan vertrouwen en dat is CD project Red.

De andere zijn aA publishers.

Ikzelf zou blijzijn als EA helemaal in elkaar stort, jammer voor de mensen die daar werken...maar je creatief doodmaken in een cubicle is ook geen leven.
Nu komt morgen de Pacific uit voor BF 5 en ik zie nu al op het internet verschijnen dat men zijn japanse soldiers met cosmetics en elites loopt te vernagelen :(
https://www.reddit.com/r/...all_customized_and_ready/

|:(
Ik vind het geweldig wat ze doen met battlefield games, heel vervelend bij cod dat er elk jaar een nieuw deel uit komt en daarmee de vorige gelijk obsolete is geworden.

Battlefield 5 in het bijzonder erg netjes met veel nieuwe content die notabene gratis is.

Je kunt zeggen over EA wat je wilt, maar wat ze met bf5 doen kunnen veel publishers nog wat van leren.
Ik vind juist van niet. Battlefield 5 is echt een train-wreck om het zo te zeggen.
De content mag dan wel gratis zijn ,maar word ook constant vertraagd of geschrapt. Er worden false beloften gedaan en sommige aspecten worden gewoon dood gezwegen.

Bijvoorbeeld:
Al Sundan is een nieuwe map die uit zou komen. Er werd na de eerste problemen gezegd dat de map mid juli zou uitkomen., Wanneer kwam die nou echt uit? 26 september.. Dat is 2 maanden vertraagd. Daarom heeft deze map ook de passende nickname "Al SoonDan'.

In de trailer van Chapter 4 werd vol op geteased met nieuwe maps, een nieuwe 5v5 mode en nieuwe wapens zoals de Welrod (Gedempt pistool). Dit zou allemaal in Chapter 4 uitkomen, onder gejubel van de fans want dit zou echt de redding zijn van het tot op dat punt bizar slechte live-service verhaal.
Wat blijkt aan het eind van chapter 4 als iedereen zich afvraagt waar deze content is? 5v5 mode geschrapt, en toevallig ook heel van van de content die dus geadverteerd werd in de trailer.

Private servers werden ook belooft voor Chapter 4, en die zijn niet geleverd. En tot op heden is er nog niks concreets over gezegd.

In het Battlefield 5 Armory menu is een tabje met "Vehicle Customization". Dat is iets wat bij launch al "Soon" zou komen. Wij zijn nu bijna een jaar verder en er staat nog steeds dood leuk "Coming soon"
Volgens DICE zelf zou dat beschikbaar zijn in December 2018 / Januari 2019. Zoals hier beschreven op hun eigen roadmap.

De functie waarbij je team mates die neer geschoten waren naar een veilig plek kon slepen om ze te re-animeren. Iets wat vrij vaak in marketing gezegd werd is geschrapt. Een beetje raar om te adverteren met iets wat je nog niet eens werkend hebt.

Zo zijn er nog taloze voorbeelden van lege beloften.
Ik moet op mijn werk niet proberen een klant iets te beloven over 2 weken en dan na 3 weken nog steeds niks van mij laten horen.Hoe dat toch structureel blijft gebeuren binnen een enorme studio als DICE is mij toch een raadsel. Iemand moet eens serieus huishouden bij het management daar.

Wat mij betreft is Battlefield V een van de beste voorbeelden van hoe een Live service NIET moet. Ik snap ook niet hoe je kan zeggen dat je het geweldig vind wat ze doen met de Battlefield games.

Vanuit mijn oogpunt is het 1 groot spectakel van mismanagement.
Het feit dat zij door zetten met Battlefield V in plaats van een nieuwe game uit te brengen doet mij dan wel weer goed. Ik denk dat het gewoon een Battlefield kwaaltje is waarbij de game pas echt 'release' waardig is 1 jaar naar uitkomst.. (ex; Battlefield 3, Battlefield 4)

[Reactie gewijzigd door Burning op 22 juli 2024 18:24]

hmmm dit is wel een hele nette reactie, daar kan ik dan ook weinig tegen in brengen. Het klinkt niet best.

Alleen ben ik denk ik tegenwoordig veelste casual waardoor ik dat allemaal niet meer meekrijg. :+

Als "casual" BF5 speler met een uurtje of 120 op de teller vind ik het in ieder geval allemaal nog erg leuk en verras mij telkens weer over de nieuwe content. Wel mag die m1 garand nu echt eens opschieten...maar hij komt eraan.
Als je het nieuws niet bijhoud en daarom ook niet kijkt naar wat gezegd wordt versus geleverd dan kan ik mijn inderdaad voorstellen dat het wel mee valt met teleurstelling.

Ik ben zelf vrij actief buiten de game om dus krijg veel van dit mee.

Wat betreft de M1 Garand, heb ik leuk nieuws voor je. Die is er, nu. Gister is de Pacific update patch uitgekomen een daar zitten al wat nieuwe wapens bij die je alvast kan gebruiken, en morgen komen de nieuwe Pacific Maps uit met desbetreffende voertuigen.

Dus je kunt straks lekker aan de slag met de M1 Garand (En Browning MMG, Type 100 SMG en Type 99 Bolt-Action Rifle) wel een goed wapen goede damage, wel wat langere reload en een hoge rare of fire dus je knalt snel door de 8 kogels heen. Ik raad de rechter optie aan in de skill tree, dit zorgt voor meer damage op langere afstand tenkoste van wat rate of fire. Een goeie trade off als je het mij vraagt. :)

[Reactie gewijzigd door Burning op 22 juli 2024 18:24]

Als je iets meer in wilt verdiepen, je wordt als consument van alle kanten totaal belachelijk gemaakt. En nou is het wel 'easy' om het te negeren als casual, maar ook JIJ gaat er steeds meer hinder van ondervinden.

1. Games die niet af zijn en half in ontwikkelfase worden uitgebracht
2. Dom SJW gepush in games, karakters die er maar inzitten omdat je een gay of female karakter moet hebben
3. Over monitization door lootboxen en andere MTX
4. Geen game maken met focus op 'laten we een geweldige game ervaring creeeren' maar 'hoe kunnen we dit het meest winstgevend maken' (i.e het kussen van je Shareholders ipv respecteren van je klanten en je niet als piggybank zien).

Er is zoveel mis met alle aAa developers, maar als je kritisch bent erover wordt je voor 'hater' uitgemaakt.
Ik ben geen hater, ik kan me nog herrineren dat gamen wel eerlijk was zonder al deze fucking bullshit. Waar je skins in de game zaten die wat waard waren omdat je ze kon vinden en vrijspelen.

Kijk een van de volgende kanelen ter verdieping.
Upper Echelon Gamers (imo de beste, best onderbouwde stukjes... en iets waar veel gamejournalisten(kots kotaku) veel van kunnen leren.
The Quartering
LegacyKillaHD
YungYea
Geeks And Gamers (minst favoriet om naar te kijken, hij komt altijd zo schreeuwerig over)

[Reactie gewijzigd door Bjorn89 op 22 juli 2024 18:24]

Dat is een manier van werken/klanten binnenhalen. Zo werkt dat bij elk groot bedrijf. Je wilt niet weten hoeveel functies en extra's er aan de voorkant wordt verkocht wat helemaal niet bestaat en nog gebouwd moet worden. Zo haal je de klant binnen. Vaak komende de beloofde functies wel maar vaak (veel) later.

Dat is hier ook het geval. En ja, soms wordt er iets aan de voorkant "verkocht" wat helemaal niet gemaakt kan worden (of veel meer resources kost dan gedacht en kan het dus niet uit) en wordt dus uiteindelijk geschrapt. Geen idee of dat bij BF V ook het geval is maar deze manier van werken komt vaker voor dan je denkt.

En ze zijn er ook heus wel bewust van dat ze hiermee spelers verliezen maar dat hebben ze allang ingecalculeerd als risico.

In het bedrijfsleven lijken sommige beslissingen stupide maar daar is vaak echt wel goed over nagedacht. Helaas zijn de consumenten vaak de dupe.
Goed geschreven, goede argumenten.
Zelf heb ik het idee dat EA probeert om een soort van kopie te starten van wat Rockstar doet met GTAV online en RDR2 online.
Helaas voor EA zal ik geen enkel spel of service meer van ze kopen of voor betalen.
De focus ligt enkel en alleen op meer meer meer geld..., ipv het maken van een goede game.

Greed..., hetzelfde geldt wmb voor Activision.
Daarom zelf ook al maanden gestopt met bfV. Hopelijk wordt er met de extra live service tijd nu nog wat aan verbeterd. Stiekem hoop ik nogsteeds op een oostfront gedeelte. Mis de soviets wel tot zo ver
Live servers zonder elites en cosmetics _/-\o_ ... just plain WW2
Maar boordevol hackers in firestorm oplossen doen ze niet. Duo mode eruit halen terwijl dat een heerlijke modus was. Nee ea is goed bezig!
Ik vind dat ze juist Battlefield compleet aan het slopen zijn en het totaal geen fun meer is tegenwoordig. Na Battlefield 4 zijn ze in mijn ogen met rap tempo bezig om de franchise te slopen.

Blijft altijd leuk om te zien hoe hierover de meningen verdeelt zijn :)
Ik ben helemaal akkoord. Na BF4 ben ik afgehaakt, heb mij echter laten vangen door BF5 te kopen, heeft net 2u opgestaan en is daarna verwijderd. Gameplay trekt op niets, het spel is zielloos en commercieel uitgeperst tot de laatste druppel. Een schande als je bekijkt hoe ze zo'n perfect uitgewerkt concept zo hebben doen verdrinken... EA is pure evil. }>
Absoluut niet mee eens.
Bf2 top.
Bf3 top
Bf4 iets te snel maar toch nog goed. Ahoewel dat duurde voordat ze de game gegixed hadden.
Bf1 begin van het einde.
Bf5 mist teveel. Extreem weinig content. het duurde echt lang voordat nieuwe maps kwamen. Graphics zijn beter dan de gameplay.

Speel nu nog wekelijks bf4
Geweldig? Mislukte cod game...
EA denkt dat met deze strategie meer geld is te verdienen, wat in ieder geval ondersteunt lijkt te worden door bijvoorbeeld de spelersaantallen bij de verschillende Ultimate Team-modi. FIFA's Ultimate Team-modus had in het afgelopen kwartaal 22 procent meer unieke spelers dan in dezelfde periode een jaar eerder en voor Madden gaat het om een stijging van 19 procent. Bij deze modi gaat het onder meer om de aanschaf van kaartjes om spelers te bemachtigen.
Dat zijn een hoop woorden om te zeggen dat ze meer gaan inzetten op microtransacties, iets waar EA heer en meester in is. Games die dit minder of niet hebben worden nu uitgesteld, ik weet niet of dat zo'n goede ontwikkeling is.
Dat zijn niet alleen een hoop woorden, maar geeft eigenlijk aan dat Tweakers gewoon meedoet aan de misleiding van zijn eigen lezers. Anders zouden ze wel nader verklaren wat die live services precies inhouden. Uiteindelijk draait het allemaal om geld, ook in het techjournaille.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 22 juli 2024 18:24]

Ik dacht dat dat wel duidelijk had mogen zijn in de constante hoge cijfers van Tweakers voor elke FIFA game ooit, waar in de reviews vrij weinig of helemaal niets wordt gezegd over de vele bugs of fundamentele problemen van de games die na jaren nog niet zijn opgelost - Nog maar te zwijgen hoe in de laatste review letterlijk werd gezegd dat "andere publishers wel kunnen leren van FUT".

Ofwel de reviewer is een enorme blinde fanboy of ze worden onder de tafel door EA gesponsord.
Uiteindelijk draait het allemaal om geld, ook in het techjournaille.
Toch ook in de Technische Informatica... We werken allemaal om te kunnen leven en de dingen te doen die we (wel) leuk vinden, zo ook EA en Tweakers.net. Het zijn geen goede doelen en zelfs daar moeten mensen hun brood verdienen.

Microtransacties is echt geen halszaak, mits het goed is geïmplementeerd. Er zijn zat games waar dat heel goed geregeld is, maar veel meer waar dat heel slecht is geregeld. Ik krijg de indruk dat het bij bv. Apex Legends redelijk is geregeld, ik vraag me echter af of dat aan EA ligt of aan Respawn Entertainment. Dat ze de productie hebben stilgelegd zodat ze er aan kunnen sleutelen is een hele goede actie, dat ze misschien wat minder gaan uitbrengen en bestaande titels langer gaan supporten is imho ook een hele goede zet, op Steam weer beschikbaar is ook een goede zet, etc.

Er is imho hoop voor EA, maar dat betekend zeer zeker niet dat ik iets ga preorderen van ze...
Ik hoop dat hun live services wel een hoop surprise mechanics zullen bevatten want hoe anders kom ik aan mijn dagelijkse portie sense of pride and accomplishment? :+

Maar zonder gekheid, wat moet ik precies verstaan onder 'live services' dan?
Je kan naar Apex of Fortnite kijken wat live services zoal inhouden. Doorlopende updates, dagelijkse en wekelijkse challenges, grote thematische events om de zoveel tijd, en complete seizoenen die nieuwe content met zich meebrengen.
tegen een maandelijkse fee van 10 euro per maand

Dus je betaald voor de game even 240 euro in de 2 jaar dat je het speelt.

Geen wonder dat ze hiet heil in zien maar wij gamers zouden dit echt niet moeten willen. Vroeger betaalde je 60 euro voor een game + 20 euro per DLC met 3 DLC`s was dat 120 euro nu met abbo`s en vaak zijn die meer dan 10 euro betaal je gewoon het dubble of 3 dubbele.

Ik snap wel dat gelduitpersers als EA dit een betere oplossing zien. zeker met daarlangs nog eens een cosmetische store waar jonge spelers gevoelig voor zijn en Papa afentoe bijna gedwongen wordt om de cc te swipen want anders hoort je zoon er niet meer bij immers alle clas genoten hebben de toffe skin.
Welke fee van €10 per maand? Zowel Fortnite als Apex Legends zijn gratis te spelen, alleen skins kosten geld.

Vroeger betaalde je €60 voor een multiplayer spel en had je überhaupt geen skins.
Geen skins ?

Ik heb juist de meest te gekke models en skins gehad in halflife , quake2 , quake1, unreal tournament.
Homer simpsom, the mask, beavis and butthead (ja beide tegelijk als 1 player model) , Weirde gasten in rolstoellen. kangaroos, Alle transformers, etc etc.

Je kon het zo gek niet bedenken, of de modding community had het gebouwd.

Het is juist met de moderne games zo geworden dat alles gelocked is, en de upgrades zijn niet meer dan dezelfde skin met wat andere kleurtjes.

wat dat betreft mis ik echt de oudere game play
Dat model is heel lang geleden al in de kast gezet, de modding community wil ook vaak geld zien (zie bv. TF2). Als je dergelijke moddable games wil spelen, dan kan dat nog steeds, ze zijn er, ze zijn echter verre van populair. Dat komt omdat de doelgroep van tegenwoordig op een handjevol knopjes wil rammen en direct spelen en dat kon met het oude model niet.

Daarnaast een skin maken voor een HL of Q2 is wel een hoop minder werk dan wat je tegenwoordig moet doen voor een goede skin, hogere quality graphics en animaties zorgen voor een hele hoop meer werk voor modders.

Als ik bv. naar Hero's of the Storm kijk, heb ik bergen met skins, etc. waar ik niet voor betaald heb, ook zeer mooie. Het issues met veel mensen/jeugd is 'instant gratification', het moet allemaal nu en daar spelen bedrijven als EA op in en verdienen hun geld ermee. Persoonlijk heb ik dan liever dat ze het geld aan EA geven ipv. aan bv. Marlboro...
Ow want ja, skins maken een game goed :+ .

Snap die hele onzin niet, kon me met de halo games al niet veel uitmaken welke helm of opzet stukjes je had, maar dit zat iig in de base game om te unlocken, zonder kistjes of bullshit.

Tuurlijk verschilt dit per persoon, en zijn er mensen die deze nieuwe standaard leuk vinden.
Maar er is gewoon een groot gedeelte wat helemaal niks met deze zooi te maken wilt hebben, maar het moet nu ineens overal door je strot heen geduwd worden.
Merk zelf dat ik bijna niet meer game, terwijl ik het altijd leuk vond om te doen.
Ik vind het persoonlijk helemaal prima. Ik speel vrij veel Apex Legends en Star Wars Battlefront. Beide games met een live service model. Heb bij beide games nog nooit een skin gekocht en heb ook nog nooit de drang gehad om dat te doen. Maar ondertussen speel ik wel alle gratis updates en in Apex Legends heb ik niet eens betaald om het spel te spelen in de eerste plaats. Dus doe mij maar liever deze nieuwe standaard dan een season pass waar je de volle mep voor moet betalen of een game die je na een jaar nooit meer aanraakt omdat je hem al hebt uitgespeeld.
Dat komt omdat anderen in jouw plek betalen. Zodra de bereidheid wegvalt gaan ze nog verder met geld proberen te innen, zoveel en zovaak mogelijk.
En dat is dan het moment om uit te stappen en niet eerder, nu is het verdien model goed (genoeg) voor veel mensen. Dat het misschien veranderd in de toekomst is geen reden om het nu niet te spelen, tegen die tijd kan je er al lang en breed op uitgekeken zijn...

Daarnaast vind ik het niet zo erg om voor een F2P game geld neer te leggen, zolang dat een keuze is. Als ik bv. 1200+ uur in Planetside 2 heb zitten (over jaren), vind ik het niet erg dat ik over een periode van 2 jaar ~€200 aan abo kosten erin heb gegooid. Das een betere investering dan de 100 uur die ik in een spel van €60-€120 heb zitten... En voor veel €60 spellen is 100 uur al heel erg veel tijd.

Natuurlijk zijn er mensen die honderden uren in een spel hebben zitten welke ze uit de aanbiedingen bak hebben gehaald, maar dat zijn uitzonderingen ipv. regels. Er word bijzonder veel tijd gestoken in games als Apex Legends en Fortnite, dan is het voor een F2P game niet vreemd dat mensen er wat geld in steken voor wat leuks.

@Sn0wblind Dat vraag ik me sterk af.
#1 Dat zijn over het algemeen geen whales.
#2 Het zijn kinderen en die hebben niet zoveel geld, maar een paar keer een miljoen keer €1 is ook veel geld.
#3 Het zijn minderjarigen en hebben hun ouders nodig om aankopen te doen bij EA (tenzij ze een Origin Game Card kunnen kopen bij een lokale boer).

Persoonlijk verwacht ik eerder dat het geld in een iets ouder segment zit zonder kinderen.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 22 juli 2024 18:24]

Het is juist dat ze hele slimme UX tactieken toepassen om te jonge gamers eigenlijk verslaafd te maken en echt aansporen tot aankopen te doen. Het is juist het uitbuiten van een relatief kwetsbare groep dat het probleem is naar mijn mening. Juist deze groep haalt het cash binnen.
En jij denkt dat menig kind, al niet stiekem, zo'n kaartje koopt? Kinderen geven ongemerkt meer geld uit aan dit soort games dan je wellicht denkt.
Dat heb je te danken aan het alomtegenwoordige Pareto principe (eigenlijk Pareto efficiëntie), ongeveer 20% van je klanten zijn bereid om een premium prijs te betalen voor je diensten zonder dat de reguliere klanten hier nadeel van hoeft te ondervinden. Dat dat niet altijd opgaat zie je wel bij freemium diensten a la Evernote (die dan uiteindelijk hun verdienmodel moeten aanpassen).
en had je überhaupt geen skins.
En ik vraag me nog steeds af hoe ik mijn jeugd overleefd heb zonder skins te kunnen kopen }:O
Maandelijks fee van 10 euro? Drink een bak koffie en verdiep je eerst in de materie voor je zo’n ongefundeerde uitspraak doet.
Allereerst duurt een fortnite season ongeveer 10 week. Je hoeft 1x de fortnite battlepass te kopen en daarna nooit weer indien je levelt. En dit levelen duurt niet zo lang voor een nieuwe battlepass.

Maar als je er totaal niks van bakt kost het je 10 per maand inderdaad :)
ja in fortnite maar in 90% van alle andere games is het gewoon een maandelijkse fee van +- 10-25 euro. Enzoals je zelf al aangeeft heeft ook fortnite gewoon 10euro per maand (Asl je niet veel speelt)
tegen een maandelijkse fee van 10 euro per maand

Dus je betaald voor de game even 240 euro in de 2 jaar dat je het speelt.

Geen wonder dat ze hiet heil in zien maar wij gamers zouden dit echt niet moeten willen. Vroeger betaalde je 60 euro voor een game + 20 euro per DLC met 3 DLC`s was dat 120 euro nu met abbo`s en vaak zijn die meer dan 10 euro betaal je gewoon het dubble of 3 dubbele.

Ik snap wel dat gelduitpersers als EA dit een betere oplossing zien. zeker met daarlangs nog eens een cosmetische store waar jonge spelers gevoelig voor zijn en Papa afentoe bijna gedwongen wordt om de cc te swipen want anders hoort je zoon er niet meer bij immers alle clas genoten hebben de toffe skin.
Even gefixt :)

Dat kan nu nog steeds. Ik speel Pes2020 en Gran Turismo Sport en niks geen bijkomende kosten.

EA kan je ook met een boog omheen lopen. Geen idee wanneer ik voor het laatst een EA game heb gekocht. Minimaal 10 jaar terug als het niet langer is. Activision inmiddels ook al heel lang geleden hoewel de nieuwe COD mij bijna gelokt had.

Wat betreft kinders die ouders dwingen. Dat is een waardeloze opvoeding. :)

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 juli 2024 18:24]

Waardeloze opvoeding,

Wil jij je kind even uitleggen waarom hij op school gepest wordt omdat papa en mama aan een betere opvoeding doen. ?

Edele woorden alleen zo zit de wereld helaas niet meer in elkaar en komt vaak idd door slechte opvoeding alleen zijn er tegenwoordig meer slecht opgevoeden kinderen dan correct opgevoede kinderen dus is die laatste groep het haasje. Als je niet mee doet wordt je het pis paaltje.
Zoals Skilla aangeeft:

Jij oppert voor het kiezen van de weg met de minste weerstand. Lekker makkelijk toch? Ben je van het gezeik af.

Vervolgens wel gaan wijzen naar elders. Het ligt immers aan anderen.

Ik ben anders opgevoed. Ik zie ook genoeg kinderen in mijn omgeving wiens ouders duidelijk beperkingen opleggen en grenzen aangeven als het gaat om gamen. Daar is niets mis mee.

Pesten pak je op een andere manier aan.

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 22 juli 2024 18:24]

"Als je niet mee doet wordt je het pis paaltje."

Simpelweg maar het verkeerde doen - en niet opstaan voor het juiste - omdat het de weg van de minste weerstand is, is nu juist de oorzaak van het probleem. Die boodschap van 'vooral maar meelopen en iedereen napraten' is veel schadelijker voor het kind !
Weet niet even welke game je pakt dat het 10 euro per maand is?

Fortnite en Apex gebruiken het Battle Pas systeem.
Je betaald 1 keer voor de Battle pas en als je speelt unlock je cosmetics en currency dat je de volgende battle pas kan kopen. Ik zelf heb maar 4 euro betaald voor de Apex battle pas ( via origin service kreeg je 1000 coins ) en heb seizoen 2 en 3 kunnen betalen met wat ik uit de battle pas heb gehaald.
Als je genoeg speelt heb je elke keer wel de aantal coins terug waarbij je de nieuwe seizoen battle pas kan kopen.

De games verdienen vanuit de verkoop van cosmetics en battle pas, je hoeft er niet aan mee te doen want het is free to play.
Lol ik zou zeggen gooi de pc of console de deur uit en zet hem op een sport XD
Vroeger betaalde je omgerekend ongeveer 70 a 75 euro voor een Super Nintendo Cartridge en als er een bug in zat was je gewoon fucked :+
Behalve dat er amper bugs inzaten er er veel meer content aanwezig was dan tegenwoordig. Van de tienduizenden officiële SNES games zijn er maar een paar met game-breaking bugs geweest.
En dus ook een blijvende dwang om alles mee te moeten krijgen, want achterlopen is haast een ander spel spelen. Niet mijn potje thee.
Zoals het gigantisch geflopte Ghost Recon Breakpoint. Een full-priced game waar de helft van de content uitgesloopt is, die je vervolgens met microtransactions moet kopen. Verder season passes, battlepasses, lootboxes, xp-boosters voor echt geld, etc.
Waar Ubisoft het dan weer wel stukken beter doet Met Rainbow Six Siege. Alleen Premium cosmetics kosten echt geld, zoals elite skins of Pro Leage skins, waar van de opbrengsten weer richting Pro Leage prijzen gaan.
Verder ieder jaar nieuwe maps, operators, etc. geheel gratis. Skins zijn trouwens ook gratis vrij te spelen.

Stond dus ook echt op de te kijken hoe erg ze Ghost Recon hebben laten floppen met Dagobert Duck mentaliteit. Had heel veel hoop voor deze game, vooral na succesvolle Siege.
Tja ook bij Siege zie je het wel een beetje. Sure, nieuwe operators zijn uiteindelijk door alle spelers vrij te spelen. Maar de prijs is hoog (je moet er lang voor grinden) en er zit een exclusiviteit van 1 week op voor season pass holders. Niet onoverkomelijk, maar je voelt wel dat Ubisoft je probeert te pushen naar het aankopen van een season pass. Maar je hebt wel gelijk dat bij Siege de balans veel redelijker is.

Bij Breakpoint straalt alles gewoon uit dat Ubi je geld uit de zak probeert te kloppen.
Ergste was dat ik las dat wapens voor echt geld te koop zijn, belachelijk gewoon... dus laat toekomstige Ubisoft games links liggen...
sorry, maar de offciele term is "suprise mechanics". microtransacties en lootboxes geeft potentieel het idee dat om gokken gaat wat het natuurlijk niet zijn.
Ah mijn excuses. Mijn sense of pride and accomplishment was even verdwenen.
Free to Pay zul je bedoelen :+
Je mag gratis spelen, maar iedere nacht komt er iemand van EA om je tijdens je slaap wat op je gezicht te slaan. :+
Live service betekent dat ze het spel langer blijven voorzien van updates/dlc etc. Zoals een MMO meestal werkt. Uiteraard tegen betaling dan wel mtx(als ze het goed doen cosmetic only).
Nee, live services betekent gewoon een geoptimaliseerd uitmelk verdien-model; de echte verliezer is hier de speler die structureel meer gaat betalen voor minder content. Daarnaast introduceert en stimuleert het negatieve principes zoals gokken en pay-to-win; walgelijk gewoon.
Eindelijk iemand die serieuze verklaring geeft, dan sarcastische sneer naar Dice/EA.
Lijkt mij eigenlijk wel logisch.
COD interactive lost het op door elk jaar een release dmv 3 studio die om en om in 3 jaar productie tijd sequel uitrollen.
Live service waar Game zoals MMO actief voor vele jaren updates krijgt bereik je ongeveer hetzelfde.
Alleen een jaar release is grote thema switch makkelijker van W1 W2 Modern near future Vietnam etc.
Misschien dat er ook thema update komen.

Gezien game concept voor sequel het content veranderd . Meer als total conversion en kwa engine features het vaak al voldoet en dus minor tweaks .

Maar ik zit niet te wachten op maandelijkse fee. Vind game retail + season pass 90 euro fijner.
Ben dus benieuwd wat dat werkelijk gaat inhouden.
Een full priced early access spel met een geweldig uitgewerkte micro-transaction shop.

Anthem was zo'n geweldig success dat ze dachten, kom, dat doen we gewoon nog eens.

[Reactie gewijzigd door KaiZas op 22 juli 2024 18:24]

Zo'n beetje precies wat ze de afgelopen tijd hebben uitgebracht. Battlefield V, Fifa, NBA, Anthem. Games die vooral gedreven worden door microtransacties en spelers proberen te binden door ze een extreem gevoel van FOMO mee te geven.
Gratis content. Of naja content waar de whales voor betalen.

Je hoeft met Battlefield V geen skins te kopen om alle maps, vehicles en wapens etc gratis te krijgen.
Ik vind dit prima, BF5 is eindelijk een volwaardige game aan het worden en er zijn nog genoeg mogelijkheden om uit te breiden. En de setting blijft natuurlijk geweldig!

Daarnaast geeft het Dice ook de tijd om de opvolger als een volwaardige game te kunnen lanceren bij launch.
BF5 is eindelijk een volwaardige game aan het worden
Release date: 9 november 2018
En dan nu al een volwaardige game aan het worden, wow. Nou ik ben om, geweldig wat ze bij EA doen.
Eens maar beter laat dan nooit en dit is niet de eerste keer bij een BF game. Misschien dat dus de volgende BF game wel een volwaardige release heeft.

Ik prijs EA ook niet de hemel in hé begrijp dat goed.
"Misschien dat dus de volgende BF game wel een volwaardige release heeft."

En hoe lang maakt DICE/EA inmiddels BF games? En hoeveel zijn het er?

Sorry hoor, maar het excuus wat je nu probeert te maken is al sinds 2006 niet meer acceptabel...
BF1 ging prima toch? Ik maak geen excuus, ik hoop op een zet in de goede richting.
EA en volwaardige games as a service releasen? Anthem dit jaar gemist zeker?
Wat een EA gebash weer, R6 Siege van Ubisoft was ook verschrikkelijk het eerste jaar, daar hoorde ik niemand over op Tweakers. Nu is het een super steady game met een player-base waar je u tegen zegt.

Battlefield 4 was bijna onspeelbaar het eerste jaar, daarna 1 van de beste FPS shooters ooit geworden.

Ja ik ben het met je eens dat studio's games eens volledig af moeten lanceren en hopelijk gaan we ook naar deze tijd toe. Betekent dit echter dat een studio meteen de duivel is? Nee. Had ik het zelf anders willen zien, ja. Maar als je nu al kijkt naar BFV met the Pacific die morgen uit komt, het ziet er geweldig uit. En de meeste bugs zijn ook uit de game inmiddels.
Sorry maar EA heeft idd niet echt mijn vertrouwen, zeker gezien je net zelf zegt dat er wel meerdere games zijn die niet af zijn bij release. Ik heb BF franchise enorm veel gespeeld, maar na 4 ben ik toch echt afgehaakt en heb ook enorm plezier gehad van Siege (maar ook pas 1 1/2 jaar na release gekocht).

Maar ik zie niet in waarom ik opeens wel vertrouwen moet hebben als ze de live-service games gaan uitbrengen en dat is niet alleen EA, het hele live-service games gedoe vind ik maar kut.

1/3 game uitbrengen, hopen dat het aanslaat, want tja zo niet, cancel je gewoon je Roadmap voor content, maar gelukkig voor de aandeelhouders waren bij de release genoeg cosmetics te koop zijn zodat ze igg wel van paar idioten wat geld hebben kunnen aftroggelen.
Ja is dat zo? Ik heb van het weekend de free trial gespeeld en alle 10-12 potjes die ik heb gespeeld heb waren eenzijdig. Dat had volgens mij vooral met spawnpoints te maken, want het team dat geen captures had zat op een gegeven moment helemaal vast.

Het spel ziet er schitterend uit en elke keer als ik er filmpjes van zie (zeker van de nieuwe maps) wil ik het spelen, maar ik ben nu weer met hangende oortjes terug naar BF4 gegaan.
BF4 het meeste gespeeld van al mijn games ooit en daar zitten ook vaak genoeg eenzijdige potjes in. Dit gebeurt nu eenmaal met online games. Dat neemt niet weg dat DICE idd moet werken aan de autobalance en ook aan het aantal cheaters voor BF5. Of dit gebeuren in de nabije toekomst is afwachten en hopen maar ondertussen ben ik al wat positiever over deze game door de veranderingen die de afgelopen maanden zijn doorgezet.
EA verklaart dan dus eindelijk "boxed" singleplayer games als dood. Prima, maar maak dan nooit meer een Mass Effect of Dragon Age game. Zet nieuwe IP's op die je als live services kunt vermarkten.

En Star Wars Jedi: Fallen Order wordt in opdracht van Disney gemaakt. Dat lijkt dus nog wel sterk op een "complete en gesloten singeleplayer ervaring". Ik gun EA in de toekomst dan ook niet meer van dit soort deals. EA heeft deze opdrachten niet nodig om als studio overeind te blijven. Er zijn tal van kleinere studio's die staan te springen voor zo'n opdracht. Obsidian Entertainment was tot Microsoft het kocht zo'n studio.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 22 juli 2024 18:24]

EA verklaar ik hierbij dood, terwijl ik er in een ver verleden nog spellen van gespeeld heb. Zijn er andere gamestudio's die ook zo inzetten op microtransacties en dergelijke of doen ze dat tegenwoordig allemaal?

In de gameswereld zie ik nu een absolute corruptie van het gamesconcept van een activiteit die plezier moet geven naar één grote geldgraaimachine met als doelgroep de nietsvermoedende jonge gamer. Ik heb me laten vertellen dat dit blijkbaar iets is van de afgelopen 5 jaar, want daarvoor was ik me niet bewust van een dergelijke ontwikkeling.

[Reactie gewijzigd door psychicist op 22 juli 2024 18:24]

sorry, maar de offciele term is "suprise mechanics". microtransacties en lootboxes geeft potentieel het idee dat om gokken gaat wat het natuurlijk niet zijn.
Nee, zoals de ESRB ook bevestigd heeft; de gameplay-trailer van NBA 2020 met daarin een spinnende fruitautomaat en een pachinko machine heeft absoluut niets met gokken te maken en is gewoon geschikt voor alle leeftijden; pay to win is voor iedereen ! Heb zelf nog nooit een basketball minigame in een casino-game gezien, maar goed, het is weer wat anders ... * kuch * kuch *
Zonder sarcastisch te klinken. Tuurlijk gaan ze zich nog meer richten op live services, hier verdienen het meeste mee, (micro) transacties, dlc's enzovoort. Ze gaan zich nog meer richten op whales want die geven wel tot 50k uit aan een spel. En ze doen dit met een belangrijke reden, overheden beginnen steeds meer in te zien dat deze praktijken heel lucratief zijn maar ook zeer verslavend en zijn langzaam aan dit soort dingen aan banden aan het leggen, maar dat gaat nog jaren duren, in die jaren wil EA zoals wij ze kennen al maar dan ook al het geld uit je broekzak kloppen voordat de wet er komt. Dit heeft niets meer met entertainment te maken en verantwoordelijk is het ook niet, maarja het is toch al het meeste gehate bedrijf wat er bestaat in de game industrie dus ja kan je maar net zo goed alles er aan doen om zo veel mogelijk geld binnen te harken, schijnbaar zijn er nog genoeg malloten die erin trappen.
50k is wel verdomd veel, je bent namelijk al veel sneller een whale. Facebook ben je dat al als je 25 per maand uit geeft. Maar in veel gevallen is met 100 euro per maand een gamer wel een whale.
Zolang de cijfers maar goed zijn!
Ze mogen van mij best een vervolg op Battlefield V maken of toch de langverwachte "2143", Camp Gibraltar was zo een gave map!
Inderdaad zeg, dat was echt top👍🏻
Kennelijk heeft die sci-fi BF het toch niet zo goed gedaan als ze in de afgelopen 13 jaar er geen opvolger van hebben gemaakt. Of toch wel in de vorm van Titanfall, alleen dan zonder de BF naam?
Vind het best, van mij krijgen ze (EA) toch geen bal, dat hebben ze helemaal verpest, en toch al maakt niet uit wat EA flikt, want toch gaan mensen volop hun games kopen, echt mensen leren niks, en wat is live services precies, dat een spel online gespeeld kan woorden alleen, en dat er volop microtransacties en lootboxes in zit? If so, no thanks.
Omdat gross gewoon plezier aan games heeft en gewoon gamed ipv azijn pissen. En groot deel uiteraard op de consoles. Gisteren op de nieuwe mappen bespeeld Break through. Ik heb idee dat kleine groep vooral PC gamers meeste zeiken omdat vroeger zoveel beter was. Mij lijkt het eerder dat toen ik de 1ste FPS games speelde het inovatie en orginaliteit en verniewende de ervaring overschaduwd. En dat toen veel simpeler en nogal basic was. Daarnaast de massa waarvan groot deel stuk tot heel stuk jonger heeft die balast niet en zijn meer oververtegen woordigd op console.
Mij lijkt het eerder dat oude garde de genre of games ontgroeid zijn of onrealistische hoge standaard zetten en over critisch zijn. Maar ja vind je niks Dan zoek andere game. De meest ideale FPS game bestaat voor mij ook niet . Je zou het dan zelf moeten maken en dan kom je dingen tegen dat bepaalde features niet samen gaan of balanse niet effe uitgewerkt gaan en hoop compromisen. Waarbij Studio ook te maken heeft met invloed van de publisher. Ik kan genieten van wat er is.
Omdat gross gewoon plezier aan games heeft en gewoon gamed ipv azijn pissen. En groot deel uiteraard op de consoles. Gisteren op de nieuwe mappen bespeeld Break through. Ik heb idee dat kleine groep vooral PC gamers meeste zeiken omdat vroeger zoveel beter was. Mij lijkt het eerder dat toen ik de 1ste FPS games speelde het inovatie en orginaliteit en verniewende de ervaring overschaduwd. En dat toen veel simpeler en nogal basic was. Daarnaast de massa waarvan groot deel stuk tot heel stuk jonger heeft die balast niet en zijn meer oververtegen woordigd op console.
Mij lijkt het eerder dat oude garde de genre of games ontgroeid zijn of onrealistische hoge standaard zetten en over critisch zijn. Maar ja vind je niks Dan zoek andere game. De meest ideale FPS game bestaat voor mij ook niet . Je zou het dan zelf moeten maken en dan kom je dingen tegen dat bepaalde features niet samen gaan of balanse niet effe uitgewerkt gaan en hoop compromisen. Waarbij Studio ook te maken heeft met invloed van de publisher. Ik kan genieten van wat er is.
Nee sorry daar ben ik al helemaal niet mee eens, er werd al volop gegamed in de jaren 80s, Atari, C64, Nintendo NES, Sega, Amiga, MS-DOS, en ga maar zo door, en ik kon veel kinderen op school die een van deze consoles/computers hadden, was toen al niet meer zeldzaam ruim halverwege de jaren 80, maar er was een ding die totaal anders was met die games, GEEN microtransacties en lootboxes, geen jullie zijn lekker de Beta/Apha testers (all die mensen die de spellen kochten of illegaal kopieerde), wat nu steeds meer is, half afgemaakte spellen op de markt brengen, de makers bedrijven stonden veel meer achter de klant, je weet de gezegde nog wel van vroeger, de klant is koning, nou dat woord al vele jaren niet meer gezegd en aan gehouden, ja de game wereld was vroeger beter, en heeft NIKS met de oude garde te maken, ik ben geen eens oud, ik was ook een klein kind toen ik begon te gamen al in de jaren 80 rond +/- 1989.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 18:24]

En zie daar de echte reden om weer terug te keren op steam. Niet game verkopen zijn belangrijk maar live services en hun inkomsten. En die zijn gebaat bij grotere aantallen spelers.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.