Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Xbox One- en Windows-games krijgen ondersteuning voor audioformaat DTS:X

De Xbox One-console en Windows-systemen krijgen ondersteuning voor het audioformaat DTS:X bij games. Gebruikers van de gameconsole van Microsoft of pc-bezitters kunnen al enige tijd gebruikmaken van het vergelijkbare Dolby Atmos, maar ondersteuning voor DTS:X ontbreekt nog.

Steven Wilssens, een hoofd van Microsofts audio-onderdeel, meldt op Twitter dat de ondersteuning voor DTS:X om de komende weken zowel naar Windows als de Xbox One komt. Het audioformaat komt als eerste naar PC Insiders, waarna het ook voor uit te testen is voor de Xbox Insiders. Het is nog onbekend wanneer er updates uitkomen waarmee de DTS:X-ondersteuning officieel wordt uitgebracht.

Net als bij DTS:X gaat het bij Dolby Atmos om objectgebaseerde audiosignalen met hoogte-informatie. Microsoft bracht in april 2017 al een update voor de Xbox One uit waarmee Dolby Atmos en DTS:X via bitstream passthrough al wel beschikbaar zijn voor het afspelen van blu-rays. Op de Xbox One kan de Dolby Access-app worden gebruikt om Dolby Atmos mogelijk te maken in games.

Er zijn voor zover bekend nog geen Xbox One-games aangekondigd die het audioformaat DTS:X ondersteunen. Wellicht komt er ook een app uit die het formaat beschikbaar maakt voor koptelefoongebruikers, zoals ook al het geval is bij Dolby Atmos.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

28-01-2019 • 17:47

37 Linkedin Google+

Reacties (37)

Wijzig sortering
John Carmack heeft ten tijde dat hij nog eigenaar van Id Software was, laten weten dat er technisch gewoon niet zoveel winst meer valt te behalen in audio. Hij vergeleek het met films, waarbij het voor videogames heel moeilijk was om technisch ook maar in de buurt te komen van de gemiddelde blockbuster, terwijl ze op audio al bijna op een gelijk speelveld zaten. Dit zou rond 2006 zijn geweest, al kan ik de exacte clip niet zo snel terug vinden.

Denk dat ie wel een punt heeft. Een high end TV van twintig jaar terug is nu meuk maar een high end stereo van twintig jaar geleden is nog steeds een goede stereo. Ik betwijfel dus de meerwaarde van zulke audio verbeteringen.
Een high end stereo zal nooit meer dan 2 kanalen kunnen weergeven. Ja, je hebt maar 2 oren, maar zonder koptelefoon en audio met binaural achtige techniek zal je nooit een goeie plaatsbepaling kunnen doen met 2 weergevers... Ik vind de geluidsbeleving in spellen dus juist met sprongen vooruitgegaan de laatste 10 jaar, maar dat is op een mid to high end(Denon 3808, dus wel 10 jaar oud)surround set en geen stereo.

Maar audio processing in games mag nog steeds beter wat mij betreft....

Ik stoor me trouwens ook eerder aan middelmatig geluid dan middelmatig beeld, misschien is dat mijn afwijking... Geldt zowel bij games, als films en series.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 28 januari 2019 18:28]

Een high end stereo zal nooit meer dan 2 kanalen kunnen weergeven. Ja, je hebt maar 2 oren, maar zonder koptelefoon en audio met binaural achtige techniek zal je nooit een goeie plaatsbepaling kunnen doen met 2 weergevers... Ik vind de geluidsbeleving in spellen dus juist met sprongen vooruitgegaan de laatste 10 jaar, maar dat is op een mid to high end(Denon 3808, dus wel 10 jaar oud)surround set en geen stereo.

Maar audio processing in games mag nog steeds beter wat mij betreft....

Ik stoor me trouwens ook eerder aan middelmatig geluid dan middelmatig beeld, misschien is dat mijn afwijking... Geldt zowel bij games, als films en series.
Precies, ook een van de rede dat ik de Edifier S760D - 5.1 Speakerset kocht, het maakt het gamen zo veel mooier en meer het gevoel geeft dat je echt in de spel zit.

Wil echt niet meer terug naar Stereo, en ja ik heb het ook met me films, voor mij is de geluid zelfs iets belangrijker voor mij dan zelfs het beeld kwaltijd, kijk nog steeds me series/films op een 40" Led LCD scherm, van 10+ jaar terug.
Kun je nagaan hoe het klinkt met echte speakers...
Ehhh het zijn echte speakers, ik heb geen idee waar je het over heb.
Klopt deels, echter : Speel maar eens oude counterstrike game op a3d.. meer accurate output in verschil tussen links en rechts verbetert je plaatsbepaling van origine. Tevens is door door demping van bijv loop geluid wel degelijk iets van een gevoel van richting op de y- en z-ass. Dit heeft maybe wat ervaring nodig in de game, maar ik had destijds echt geen headphone met seperate channels.. Het was echt een voordeel tzt. Tevens denk ik dat een multi speaker setup niet persee beter is voor gaming: plaatsing van de speakers moet dan perfect zijn, om overeen te komen met de game wereld, en derhalve bepalen locatie van geluidsbron.
Naruurlijk, het is geen zwart-wit verhaal, behalve bij mono. Daarom zei ik ook 'goede'. Ook met stereo speakers kom je een eind, maar die staan meestal voor je en daar gaan games ook vaak van uit. Geluid achter je projecteren lukt beter en preciezer met surround en een binaural recording op een koptelefoon is bijna onwerkelijk, daar krijg je zelfs een goed gevoel van boven en onder.
Ik ben het niet met je eens. Je kan nu met 2 oren ook perfect buiten horen waar het geluid vandaan komt. En dat komt omdat je brein beide oren met elkaar vergelijkt. Zolang een game gewoon de audio goed voor elkaar heeft wordt daar al een 'binaural' techniek gebruikt. Luister maar eens barbershop op youtube

Speakers in ruimte opstelling is weer een ander verhaal. Maar ook daar als je speaker opstelling correct is en je akoustiek ook goed is zul je verbaasd zijn wat voor ruimtelijk effect je krijgt.
Aangezien hij het over high end stereo had heb ik het over speakers. Die zijn wat minder geschikt voor binaural geluid, zoals je zelf ook aangeeft. Ik benoem het zelf in een andere reactie op dit item, dus ben het wel met je eens hoor. :)
Denk juist dat geluid in 3d zoals atmos een extra dimensie kan toevoegen aan de hele beleving. als je zo een systeem hebt probleem eens te kijken met stereo of met atmos dts-x. De beleving van een film is heel anders en voor een game zal dat niet anders zijn.
Denk juist dat geluid in 3d zoals atmos een extra dimensie kan toevoegen aan de hele beleving.
Maar games kennen dat truukje al langer dan dat atmos bestaat.
3D games zijn inherent te gebruiken voor 'object based sound'.
Denk dat ie wel een punt heeft. Een high end TV van twintig jaar terug is nu meuk maar een high end stereo van twintig jaar geleden is nog steeds een goede stereo. Ik betwijfel dus de meerwaarde van zulke audio verbeteringen.
Op een stereo setup waarschijnlijk niet nee, maar daar daarvoor is Dolby Atmos en DTS:X dan ook totaal niet bedoeld. Die zijn juist ontwikkelend voor 5.1+ systemen met o.a. speakers in het plafond. Dus ik begrijp niet helemaal, impliceer je dat surround sound geen toegevoegde waarde heeft ten opzichte van stereo?
Vroeger hadden we nog EAX (Environmental Audio Extensions). Dit is een library van effecten die dan door de DSP op de geluidskaart ("hardware accelerated") werden uitgevoerd. Je had wel een Creative Soundblaster nodig. Het heeft overigens niets te maken met 3D positional audio want dit werd en word meestal afgehandeld door DirectX of OpenAL. EAX werd ondersteunt door o.a. Doom 3, F.E.A.R., and Prey. (de 2006 versie). Het gaf wel een sfeertje aan de game. Geluid is belangrijk.

Later kocht ik een ASUS DX kaart want een SNR van 116dB voor de front speakers en 112dB side, centre en rear klonk mij als muziek in de oren. De chip op het moederbord kon en (kan?) hier niet aan tippen. Deze kaart zit nu nog in huidige pc. Asus had de moeite genomen om EAX te reverse engineren en bracht toen een gratis DS3D (Direct Sound 3D) GX engine driver update uit en zo werd een kaart van Creative overbodig. Hier was Creative niet erg blij mee ;)

EAX is een stille dood gestorven. Geen game meer die het ondersteunt. De meeste games ondersteunen wel OpenAL. Zeker in First Person Shooters is het verdomd handig als je weet waar de voetstappen en schoten vandaan komen. In andere games is het minder relevant. Het maakt verder niet uit want ik speel nu met een headset op (head-related transfer functions aka HRTF. woohoo) op waar ik vroeger een 5.1 set had. Maar ik heb nu ook met anderen rekening te houden. Zucht.
EAX was een crappy techniek om omgevingen te faken met reverb en wat andere filters. De directe concurrent destijds, A3D, was daarentegen echt vooruitstrevend door een (versimpelde) representatie van de 3d wereld te gebruiken om uit te rekenen hoe geluidsbronnen weerkaatsen en uiteindelijk je oor bereiken. Jammer genoeg heeft Creative Aureal kapot geprocedeerd en uiteindelijk opgekocht, om vervolgens op de patenten te gaan zitten en er nooit meer iets mee te doen, terwijl ze hun inferieure EAX bleven pushen :/. Zo jammer, we hadden vandaag de dag al zoveel verder kunnen zijn met realistisch geluid als Creative zijn eigen ego gewoon opzij had kunnen zetten.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 januari 2019 21:04]

A3D was alleen voor twee speakers en niet geschikt voor vier speakers of meer.

EAX 3 ondersteunde dankzij de EMU10K2 chip (o.a. SB Audigy)

64 simultaneous voices processable in hardware
'Smoothing' between 3D audio environments
Direct access to all reverb parameters
Environmental Panning
New reverb engine
Beginning of the AdvancedHD Designation from new reverb engine

De eerste versies waren wat primitief.
A3D was alleen voor twee speakers en niet geschikt voor vier speakers of meer.
Onjuist, het ondersteunde ook 4 speakers. Niet meer idd, maar 5.1 was toen nog lang niet gemeengoed.

EAX 3 is gewoon een doorontwikkeling op de voorgaande versies, maar het was niet fundamenteel anders. Had het wel kunnen zijn, met de patenten van Aureal inmiddels in bezit. Verder is het natuurlijk een beetje oneerlijk om EAX 3 uit 2002 te vergelijken met A3D 2.0 uit 1998. Een kans om door te ontwikkelen hebben ze nooit gehad.

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 28 januari 2019 22:07]

Wat jammer! Ik kan mij inderdaad nog herinneren dat ik met een koptelefoon Hidden & Dangerous speelde, en dat dat toen A3D ondersteunde, en dat dat verbazingwekkend was, je kon gewoon precies horen waar de kogels vandaan kwamen.
Dit is waarom ik de reacties lees, dit is leuk om te lezen.
Vind het jammer dat er geen moederborden uitgebracht worden met dolby live of dts connect
Niet nodig. Je kan over HDMI uncompressed discrete kanalen versturen. Ik heb over mijn surround versterker dus zowel DTS en Dolby Digital als surround in games(dus sowieso 6 kanalen, misschien ook 8 ). Over S/P-DIF werkt het inderdaad niet. Die kan uncompressed 2 kanalen of één van beide surroundformaten(en vast nog wel meer). En dan zit je aan kaarten vast die de encoding voor je moeten doen. Deze oplossing werkt minstens net zo goed zonder enige investering in kaarten die toch weer een keer obsolete worden.

Ik heb zelfs een trucje uitgehaald om zowel surround als 4k te kunnen doen. Mijn versterker gaat maar tot 1080p, maar de TV is 4k. De TV moet dus direct op de PC. Maar om geluid(surround) te hebben moet ik ook een HDMI verbinding met mijn versterker hebben. Aangezien Windows geen audio stuurt over HDMI zonder beeld heb ik een tweede 'scherm' die wel via de versterker loopt(en ook aangesloten isop HDMI 3). Deze zie ik echter nooit. :)

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 28 januari 2019 19:29]

Je kunt ook kijken naar een HDFury Integral 2 of Vertex. Als je geen dolby vision nodig hebt dan is er ook zoiets van Egreat.
Is op zich een mooie oplossing, maar dit werkt net zo goed en voor die prijs kan ik beter mijn versterker inruilen voor een meer recente. ;)
EAX is een stille dood gestorven. Geen game meer die het ondersteunt
Dat komt omdat datzelfde microsoft het effectief de nek heeft omgedraaid met Vista en het weglaten van D3D direct sound. Meer een soort stille moord. Al was het zeer controversieel destijds.
Kunnen we ophouden met het gebruik van de term "PC" wanneer Windows bedoeld wordt? Het lijkt mij niet dat Microsoft moeite gaat doen om een audio formaat te ondersteunen in Linux, macOS, of een ander PC OS...
Ja my bad, je leest nu ramen, ofwel Windows :P
Wat is er mis met de pricewatch dan? OSX, Linux, etc, bakken zijn ook gewoon PC's. Net als de categorie "smartphones" waar Android, iOS, WM, etc onder vallen.
Tja dat krijg je als je denkt dat pc voor Windows machine staat en niet voor personal computer
Als beeld van blueray en 4k kwaliteit kan worden voorzien kan geluid niet achter blijven
en dit zonder extra speakers vanaf 1.5
( wel tot 32 speaker locaties en tot 11.2 channel system )
Mooie ontwikkeling! Object based audio zou juist goed tot zijn recht moeten kunnen komen in games waar de game engine de geluiden waar nodig kan plaatsen. Maar goed, vooralsnog zijn er geen games aangekondigd die het ondersteunen. Iedereen die wel eens een keer in een Dolby Cinema geweest is kan weten hoe goed object based audio kan klinken :)

[Reactie gewijzigd door JackDashwood op 28 januari 2019 18:40]

Het is natuurlijk ook bedoeld voor (streaming) films en (UHD) blu-rays. Die UHD disc player zit niet voor niets in de Xbox One ;)
De Xbox One richt zich wat dat betreft behoorlijk op de breedte in entertainment.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 29 januari 2019 12:54]

Inderdaad, maar er was al ondersteuning voor het bitstreamen van Dolby Atmos en DTS:X. Deze update gaat specifiek om games.
Microsoft bracht in april 2017 al een update voor de Xbox One uit waarmee Dolby Atmos en DTS:X via bitstream passthrough al wel beschikbaar zijn voor het afspelen van blu-rays.
Nou heb ik thuis een atmos opstelling met 7.4.1, speciaal voor films en games. Maar ik merkt dat games de support nu juist weg halen (kosten?). BF1 wel BFV niet, Starwars bf wel Starwars bf2 niet.
Ja super irritant. Maar de nieuwe Tomb Raider dan weer wel! Zelfs de nieuwe Resident evil 2 noemt atmos, maar volgens mij voor Headphones.
BfV en rdr2 lijken dan vooral alleen nog maar 5.1 te ondersteunen ;(

[Reactie gewijzigd door BillyBee op 29 januari 2019 00:24]

Ik zou een stuk blijer zijn als Kodi op de One ook bitstream passthrough zou krijgen. Nu is ie alleen geschikt voor casual series kijken of gamekings.tv. HD-audio films wil ik niet gedownmixed naar DTS hebben.
Een vraagje. Als je een Dolby Atmos/DTS:X receiver hebt staan, en sluit daar gewone 7.1 speakers aan, dus geen Dolby Atmos speakers of speakers tegen je plafond.
Heb je dan nog steeds verbetering in geluid, of is het dan hetzelfde als Tru-HD en DTS-HD?
Ik heb me eens laten vertellen dat je kwa geluid er sowieso er op vooruit gaat als Dolby Atmos/DTS:X is ingeschakeld. Door de objectgebaseerde audiosignalen, maar ik weet niet of dat waar is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True