Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties
Submitter: JS1982

Intel heeft op zijn Developer Forum-bijeenkomst in San Francisco bekendgemaakt dat het een licentieovereenkomst met ARM heeft gesloten. Daarmee stelt het bedrijf derde partijen in staat om ARM-chips te produceren in zijn eigen fabrieken.

Intel schrijft dat het die partijen gebruik wil laten maken van het 10nm-finfet-procedé om de chips te produceren. ARM meldt in een persbericht dat het daarom zijn Artisan Physical IP, het intellectuele eigendom van ARM, aan Intel beschikbaar heeft gesteld. Op basis daarvan kunnen derden onder andere chips produceren voor Apple en en Qualcomm. Op dit moment worden de chips geproduceerd door Samsung en TSMC. Op deze manier krijgt Intel toegang tot de markt voor telefoons, zo schrijft Bloomberg.

Intel heeft tegelijkertijd aangekondigd dat LG gebruik zal maken van het 10nm-platform van de Custom Foundry. De chipmaker zegt dat het Zuid-Koreaanse bedrijf dit zal gebruiken om onderdelen voor zijn toestellen te produceren.

ARM bevindt zich op dit moment in een overname door het Japanse Softbank. Dat betaalde een bedrag van omgerekend 29 miljard euro voor de onderneming.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Maar... Dit gebeurde al!
Intel liet al derde partijen toe tot hun foundry, waarvan Altera en Netronome de bekendste zijn.
En beide hadden al ARM cores in hun ontwerp...
Waarom is dit groot nieuws? ARM mag toch iedereen maken?
Nou nee dus, dat mág pas als je een licentie hebt. En dan is er een licentie voor eigen gebruik maken, en een nog duurdere om ARM processors voor derden te maken, en er zo geld mee te verdienen.

Dat was, en is, bijvoorbeeld in de wereld van geodata waar ik in werk ook zo, een gebruikerslicentie voor de top10 vroeger kostte ons ~20.000 euro/jaar, een reseller contract 100.000 euro. Nu is dat een van de basisregistraties, en inmiddels gratis, maar het is wel een goed voorbeeld.
Omdat Intel zich de laatste jaren juist heeft ingezet om zijn eigen X86 tegenhanger geschikt te maken voor de mobiele markt. Dus juist als concurrent van ARM.
Intel's x86-architectuur wordt bij tijd en wijlen als concurrent van ARM ingezet, maar weerhoudt Intel er zeker niet van om ook met ARM te werken. Intel heeft sinds de overname van StrongARM van DEC in 1997 een licentie om ARM te maken. Ze hebben zelfs van 2000-2006 een eigen ARM-ontwerp (XScale) gebouwd en verkocht. Die is later aan Marvell doorverkocht, maar de licentie op ARM heeft Intel gehouden. Dus helemaal niet zo bijzonder dat Intel weer iets met ARM gaat doen.

Opvallender is het feit dat ze hun fabs überhaupt beschikbaar stellen voor third parties ongeacht ontwerp. Klinkt alsof er mogelijk sprake is van overcapaciteit...
Overcapaciteit is ook hetgeen wat het eerste in mij op kwam. Wel een enorm slimme zet van Intel waarmee ze bijna niet de fout mee in kunnen gaan. Aan de ene kant promoten ze hun productieproces, die gewoon top-notsch is en fabrikanten over de streep kan trekken om met Intel verder te gaan.

Aan de andere kant verdienen ze nu serieus geld aan productielijnen die anders stil zouden staan.
Dit is alleen niet de eerste keer dat ze capaciteit beschikbaar stellen aan derden; eerder voordat ze Altera overnamen hadden ze daarmee ook al een deal voor FPGA productie gesloten. Ik vind het zelf geen vreemde ontwikkeling, ik denk dat het zelfs niet eens zo heel erg met overcapaciteit te maken heeft. Het zal meer te maken hebben met de steeds meer toenemende kosten van het overgaan naar een nieuw en kleiner productie proces. Door meer te produceren op een bepaald proces en daar inkomsten uit te genereren kunnen ze beter de kosten dekken, en ook hun ervaring en daarom kwaliteit (wat zich o.a. in yield zal vertalen) van een specifieke node verbeteren.
Klinkt alsof er mogelijk sprake is van overcapaciteit...
Wat gezien het instorten van de PC markt nou ook weer niet een verrassing is.
Intel hoopt al jaren Apple als klant binnen te halen. Eerst met x86, maar nu ze weten dat dit nooit gaat lukken willen ze gewoon een foundry voor Apple worden.

De slechte PC markt is inderdaad de reden, want ze zien ook wel in dat deze nog verder gaat dalen, of in elk geval heel traag gaat groeien. Hele generaties kennen alleen nog maar de mobiel om het internet mee op te gaan. De PC is 'ouderwets.'
Nee, niet iedereen mag zomaar ARM processoren maken, je hebt toestemming (licenties) nodig van ARM Holdings, en daar zul je voor moeten betalen.
(https://en.wikipedia.org/wiki/ARM_architecture#Licensing)
Ik weet niet of ik dit als een soort van 'overgave' van Intel moet zien ? In elk geval lijkt het me zakelijk een verstandige keuze. "if you can't beat them ,join them".
Ik denk dat Intel gewoon hoopt om Apple binnen te halen als klant en dat het ze niet zoveel uitmaakt wat voor architectuur het is. De droom van x86 op de mobiel hebben ze al opgegeven, dus waarom niet hun productie capaciteit gebruiken om Apple binnen te halen? Steeds meer capaciteit is onbenut omdat de PC markt langzaam wegkwijnt.
Dat is een goeie vraag of dat nou mogelijk zal zijn. Apple laat eigenlijk altijd maar weinig los over hun processor designs, en hoe deze zijn opgebouwd, dus het is voornamelijk giswerk. Voor zover ik weet is het bijvoorbeeld niet bekend of ze de basis design blokken van ARM (die dus in deze Aritsan Physical IP zitten die nu geschikt worden gemaakt voor Intel's 10nm proces) gebruiken in hun ontwerpen. Ik ga er van uit dat dit vrij low-level design macros zijn waar je vervolgens (naast ook een Cortex bijv.) zelf een compleet eigen ontworpen processor mee kan samenstellen, dus het zou best mogelijk zijn dat Apple dit gebruikt. Bij fabless semiconductor bedrijven gebruik je altijd de design macros van de foundry waar je voor ontwikkeld; dat is in feite de 'interface' die je moet praten om gebruik te kunnen maken van hun productie proces. Indien het dus het geval is dat Apple ook de Artisan Physical IP gebruikt, dan zou dit inderdaad de weg kunnen openen naar een Apple/Intel samenwerking.

Dat Intel daar interesse in zou hebben kan ik goed begrijpen. Wanneer ze Apple niet zo ver krijgen om een mobiele x86 variant te gaan gebruiken, kunnen ze nog wel een graantje mee pikken door de chip productie voor hun rekening te nemen. Voor Apple een voordeel omdat Intel een van de meest vooruitstrevende bedrijven is qua productie processen, en voor Intel interessant om meer inkomsten op een bepaalde productie node te genereren om de kosten te dekken om naar steeds kleinere nodes te gaan, die bij elke generatie sterk toenemen.

[edit, update]:
Het ziet er inderdaad naar uit dat de Artisan Physical IP library onder andere cell macros bevat zoals ik verwachtte:
http://www.arm.com/products/physical-ip/logic-ip/index.php
Vanuitgaande dat Apple dat gebruikt (wat we niet weten), zouden ze dus toekomstig klant van Intel kunnen worden. Het feit dat Apple soms sommige chips bij beide Samsung én TSMC liet produceren zou er wel op kunnen wijzen dat ze dezelfde macro libraries gebruikten voor hun designs en dat deze daarom zo makkelijk tussen de twee verschillende foundries uit te wisselen waren.

[Reactie gewijzigd door Squee op 17 augustus 2016 17:53]

Subjectief, maar leveranciers zijn beter af zonder Apple als klant. Vooral Intel!

Wurgcontracten, boetes als Apple het verneukt dat de leverancier daarvoor aansprakelijk wordt gesteld zelfs als die daar niets aan kon doen (vanwege Apple's clusterfuck bij GTAT is GTAT failliet) , NDA's met miljoenen boetes, je productiecapaciteit wel gereserveerd maar mogelijk niet afgenomen, tegen je concurrenten uitgespeeld worden en op prijs moeten concurreren: Alles wat logge olietanker en veroordeeld monopolist Intel niet gewend is, totaal niet kan, absoluut niet in de cultuur zit en naar mijn onbescheiden mening niet zou moeten willen. Want waar komt 99% van de winst van iPhones terecht? Echt niet bij de foundries. De vraag is dus of je je wil laten leegmelken zonder zelf melk te krijgen.
Intel heeft jaren geleden al eens ARM chips geproduceert, nl de Intel XScale series: https://en.wikipedia.org/wiki/XScale

Die zaten destijds veel in PDA's zoals de HTC/Qtec S110 met windows mobile 5.

Interessante passage in de bovenstaande wiki trouwens:
Intel still holds an ARM license even after the sale of XScale; this license is at the architectural level.

Wat is er nu nieuw dan??

[Reactie gewijzigd door Domino op 17 augustus 2016 08:05]

Wat is er nu nieuw dan??
Een architectural license geeft ze het recht om eigen CPU-ontwerpen te maken op basis van de instructieset ARMv8a (64 bit) of ARMv7. Op deze manier kunnen ook bijv. Apple, Samsung, LG en Qualcomm eigen cpu-ontwerpen maken die wel compatibel zijn met de instructieset.

Intel heeft nu echter een licentie gekocht op Artisan IP. Dit biedt toegang tot 4 zaken:
1) toegang tot de Corelink-bus], waardoor onderdelen op een SoC kunnen communiceren. Zo kan mogelijk een Intel-x86 CPU met een ARM Mali GPU op 1 SoC communiceren. Corelink is belangrijk, omdat Intel altijd maar 1 legosteentje had (CPU) waar er misschien 20 nodig zijn om een SoC te maken. Corelink kan worden gebruikt om de "legosteentjes van andere ontwerpers" te verbinden met die van Intel. Uitleg van S|A incl. Lego-diagram hier.
2) Cortex ontwerpen, bekendst zijn de Cortex A ontwerpen, maar ook Cortex R en M voor realtime / microcontrollers (o.a. koffiezetters e.d.)
3) GPU-ontwerpen, ARM Mali
4) POP IP bij, dat is "process optimalization". Dit houdt in, dat twee "toekomstige" ARM CPU ontwerpen geoptimaliseerd worden voor het Intel 10nm proces, en dat klanten van ARM/Intel die een toekomstige Cortex-Axx willen maken op het Intel proces, een kant en klaar RTL -ontwerp voorgeschoteld kunnen krijgen dat al bewezen heeft dat ARM Cortex-cores goed werken en geoptimaliseerd zijn voor het proces van Intel. Omdat het om twee CPU-ontwerpen gaat die nog niet zijn vrijgegeven door ARm, betekent dit waarschijnlijk, dat zodra deze nieuwe ontwerpen uitkomen, deze vanaf de start net zo goed werken op het Intel 10nm proces, als op het 10nm proces van TSMC / Samsung of (mogelijk?) het 7nm proces van Globalfoundries (GloFo slaat 10nm over). Een uitleg over POP van SemiAccurate is hier te vinden, website onbereikbaar dus Cache-link.

Ed: Zowiezo is het handig dat Intel toegang tot de Cortex-ontwerpen heeft, omdat Altera Stratix FPGA's ARM cores hebben. Toen Intel Altera kocht, verhuisden ARM-licenties die Altera had niet automatisch mee naar Intel; alleen als ARM daar schriftelijke toestemming voor zou hebben gegeven, voorwarden hiervoor staan hier (2e punt).

[Reactie gewijzigd door kidde op 17 augustus 2016 15:19]

Zoals ik het begrijp geeft het Artisan IP helemaal geen toegang tot ontwerpen zoals de Corelink bus, ARM Mali of de Cortex ontwerpen, het is juist de onderliggende laag die de implementatie van dergelijke ontwerpen mogelijk maakt[1][2]. Intel zal daar dus nu geen licentie op hebben genomen (al zullen ze wel een of andere licentie hebben moeten nemen ivm de Altera overname zoals je aangaf, maar dat is een bijzaak in dit verhaal).

Eigenlijk wat je hierboven als punt 4) noemde is het enige wat Artisan IP is; een collectie design macros/cells met low level logica en geheugen (in het algemeen SRAMs in allerlei soorten en maten) waar je je eigen (RTL) processor implementatie naar toe kan synthetiseren voor tapeout. Of je kan natuurlijk een ARM Cortex design aanschaffen wat ook gebaseerd is op de structuren die de Artisan IP biedt; dus nu de Artisan IP libraries geschikt gemaakt worden voor het Intel 10nm proces, kan iedereen die daar zijn designs op gebaseerd heeft (zoals ARM zelf), er automatisch meteen gebruik van maken en genieten van de voordelen die het geavanceerde 10nm proces van Intel biedt.

[1] http://www.arm.com/products/physical-ip/index.php
[2] http://www.arm.com/products/physical-ip/logic-ip/index.php
Inderdaad, mijn fout, als ik het nog een keer goed doorlees lijkt dat te kloppen. Hoewel het nergens wordt uitgesloten dat er meer mee gemoeid is dan alleen PIP; er staat dat de deal specifiek om PIP gaat. Dan dus niet heel Artisan zoals ik dacht te lezen.

Dus dat houdt inderdaad in dat Intel zelf geen ARM Cortex / Mali cores voor zichzelf zal produceren; verwarrende titel van T.net maar klopt op zich wel. En het geeft ook aan dat LG geen gebruik maakt van hun architecturele licentie op ARM om hun eigen ontwerp te maken, maar dat ze zich willen differentiëren van de concurrentie (Samsung/Qualcomm/Huawei) door Intel foundry te gebruiken met een standaard ARM ontwerp. Wilde Altera ook en dat is ze duur komen te staan (Stratix op 14nm is volgens mij nog steeds niet uit, Xilinx produceert vrolijk op TSMC 16FF+). Enige serieuze Intel klant nu is tevens LG. Spreadtrum valt niet serieus te nemen omdat het deels van Intel is. Die doen het dus niet omdat Intel beter is, en de rest zit nog op 22nm. Verder weten we dat ARM nieuwe kernen ontwerpt op Intel 10nm, terwijl die op TSMC 10nm eind dit jaar in pre-productie en volgend jaar al in massaproductie zouden moeten gaan. Kunnen we misschien eindelijk foundry-processen van Intel met TSMC vergelijken met hetzelfde product.
Volgens mij dat ze nu voor 3de partijen mogen produceren, dus bijv Apple kan straks bij Intel haar chips laten bakken in plaats van bijv. bij Samsung / TSMC
Apple heeft een licentie op de instructieset genomen, ze maken hun Eigen architectuur. Deze deal gaat over het laten produceren van door ARM ontworpen modules, die je dan kan mixen met andere elementen (gpu, modems, etc...) van zowel intel als ARM.
Apple zal zelf een deal moeten sluiten met intel als ze dit willen. Qualcom, Samsung en NVidia die net hun business gemaakt hebben om zelf ontwerpen te maken zullen ofwel met zeer goede ontwerpen moeten afkomen, of ze zullen ook met intel in zee willen gaan. ARM krijgt hier nu het voordeel dat intel altijd overeind heeft gehouden: een superieur productieproces.
Wat is er nu nieuw dan??
Ik kan mij niet voorstellen dat die overeenkomst alle, ook toekomstige ARM chips betrof. Zal nu dus waarschijnlijk om de nieuwe ontwerpen gaan.
Zelfs voor de XScale hield Intel zich al bezig met ARM, ze kochten de StrongARM lijn van DEC in 1997 en produceerden deze zelf, tot hij vervangen werd door de XScale in 2000.
(https://en.wikipedia.org/wiki/StrongARM)
Als ik het goed begrijp krijgen andere partijen de mogelijkheid om chips te produceren gebaseerd op de ARM-architectuur met gebruikmaken van de finfet-technologie bij Intel in de schuur. Dat laatste zal wel niet geheel kosteloos zijn en het moet daarom denk ik als een slimme zakelijke zet van Intel worden gezien.
Bonus is dat Intel gebruik mag gaan maken van Artisan Physical IP, maar wat zij daar precies mee (kunnen) gaan doen is mij nog niet geheel duidelijk. In de lunchpauze maar even verder in verdiepen dus.
Zo spannend is het niet,
IP betekent in casu intellectual property,
Artisan is een reeks eigen ontwerpen,
http://www.arm.com/products/physical-ip/index.php onderaan staat er een overzichtje.

Met die basisontwerpen kun je een werkende chip maken of je combineert met andere technieken of creëert iets totaal nieuws. Apple en Nvidia met hun tegra hebben een redelijk uniek ontwerp, qualcomm gebruikt vaak eigen gpu, etc, etc.


Dat Intel gaat samenwerken is niet vreemd. De eigen processoren staan redelijk stil waarbij ze wederom een probleem hebben met het algemeen ontwerp.
De bekende Pentium 4 kun je gruwelijk snel laten gaan maar was een ongelooflijke heethoofd. Architectuur hebben ze op een gegeven moment de deur uitgeflikkert en vervolgens de Pentium 3 weer uit de kast gehaald.

De huidige generatie heeft weer het probleem dat het een prima all-rounder is maar die excelleert nergens goed in. De mobiele varianten zijn altijd langzamer dan de desktop.
Zuinigheid is ARM, die is niet eens supersnel, maar kan prima de taken aan die nodig zijn. De software die nodig is ontwikkelt zich ook nog eens in hoog tempo waarbij redelijk rekening wordt gehouden dat er geen al te exotische functies op komen die niemand gaat gebruiken maar wel het systeem belasten.

Wil je gflops aan rekenkracht dan heb je een gpu nodig en ook daar laat Intel steken vallen. En voor die ruwe rekenkracht is de x86 waardeloos omdat het teveel legacy met zich meesjouwt.
Zelfs een gpu draagt nog te veel legacy met zich mee als je richting AI gaat,
https://en.wikipedia.org/wiki/Vision_processing_unit


Kennis in huis halen om chips modulair op te bouwen die je vervolgens makkelijk kunt schalen is geen gekke move, integendeel. Het zou me niet verbazen als er over een jaar eens fatsoenlijke superchips van Intel komen,
https://en.wikipedia.org/wiki/Xeon_Phi
AMD was toch ook van planom x86 en ARM te combineren op een chip of gaat dat niet meer door?
Ik denk niet dat je het als overgave moet zien, zeker niet als overgave van x86 tegenover ARM. Ik zie het meer als het bezig houden van hun produktiecapaciteit en de concurrentie tegenover andere chipbakkers zoals samsung, tsmc en globalfoundries. Met de mogelijkheid ARM chips te bakken zijn er opeens genoeg potentiele klanten, ik kijk er bijvoorbeeld niet raar van op als apple in de toekomst zijn chips bij intel laat bakken gezien de banden die apple al met intel heeft.
Vraag mij af waarom Intel ARM nooit heeft overgenomen? Iemand die daar een antwoord op heeft?
Een extra vraag daarbij: zou dat wel mogen van autoriteiten die monopolies proberen te voorkomen? Uiteraard is Intel er altijd mee weggekomen dat ze AMD in leven houden, maar bij zo'n grote overname zouden autoriteiten wel eens achter hun over kunnen gaan krabben.
Waarschijnlijk omdat ze zich in eerste instantie groot genoeg achtten om die markt zelf open te kunnen breken met eigen ontwerpen, en omdat er dan serieuze monopoly hordes te nemen zouden zijn. Zeker omdat ARM Brits en dus (nog even) EU is, en de EU er een serieuze stok voor hadden kunnen steken. De overname van ARM door een Japans bedrijf is geopolitiek en geofinancieel gezien, op lange termijn mogelijk beter voor de EU.
Misschien zouden ze geen toestemming krijgen om het over te nemen van een of andere instantie, zou dat kunnen?
Monopolisme.
Ze krijgen zo de markt in handen van de belangrijkste SoC's.
Toen zagen ze daar geen toekomst in, zie het stopzetten van hun arm-chips
Vanwege anti-kartel wetgeving zouden ze daar nooit toestemming voor hebben gekregen. Ze hoopten wel vurig dat iemand anders het zou overnemen en dat ARM dan zijn imago van onpartijdigheid zou kwijtraken. Dat lijkt nu nog niet te gebeuren maar wie weet aan wie Softbank ARM dadelijk verkoopt. De geest is in elk geval uit de fles.
Intel heeft juist xscale verkocht omdat het onhandig is om meerdere architecturen te ontwikkelen, intel gaat x86/64 nooit opgeven voor ARM en dat is wat ze zouden moeten doen als ze ARM zouden kopen.
Ze moesten iemand in de ARM nemen...
Spijtig genoeg waren ze er destijds te ARM voor, mede door de concurrentie met AMD.
Kostte toen al een ARM en een been? :)
Super vet! Ik ben benieuwd hoe deze gaan presteren. Vooral voor Apple lijkt me dit een leuke zet, het idee van een Intel CPU in een iPhone spreekt me erg aan (puur uit vertrouwen in Intel en de optimalisatie van Apple) :D

Heb vroeger de Qtek 9000 gehad, waarin ook een Intel ARM CPU zat, deze presteerde naar mijn idee erg goed. Ik gebruikte het toestel in pak 'm beet 2008 en speelde er elke game op die ik installeerde, applicaties werken goed en snel en zelfs internetten ging nog prima. De ervaring is er dus al lijkt me :)
Het is wel merkwaardig dat deze deal komt na de overname van Arm door het Japanse SoftBank.
Die deal is nog in de maak, er is nog geen formele overname geweest. Softbank heeft op dit moment een bod gedaan waar ARM mee akkoord is gegaan. De verdere afwikkeling, inclusief goedkeuringen moet nog uitgevoerd worden.
Wat is daar merkwaardig aan?
En wie de hell is Softbank?
Men tovert ineens een superrijk Japans bedrijf tevoorschijn die het allerlaatste Europese high-tech bedrijf inpalmt.

Hebben die aandeelhouders van ARM nou nog niet genoeg? Hou het toch Europees, djeez. Straks zijn we WEERAL afhankelijk van zo'n vreemde luis. :-(
Vergeet het Nederlandse ASML niet he :-P
Een lange ARM hebben...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True