Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 55 reacties

Microsoft gaat hardwarefabrikanten toegang geven tot het Xbox Wireless-protocol dat tot nu toe enkel in Xbox-consoles gebruikt werd. Lenovo is de eerste fabrikant die een pc uitbrengt waar draadloze Xbox-controllers en -accessoires direct op kunnen worden aangesloten.

Xbox WirelessVolgens Microsoft is de Lenovo IdeaCentre Y710 Cube de eerste computer die gebruikmaakt van het Xbox Wireless-protocol. Dat betekent dat draadloze Xbox-accessoires zoals controllers direct kunnen worden aangesloten op de game-pc, die eerder op dinsdag werd aangekondigd.

In de pc van Lenovo is Xbox Wireless nog niet volledig in de hardware geïntegreerd, maar wordt er simpelweg een Xbox Wireless-adapter intern aangesloten en weggewerkt in de behuizing. Microsoft zegt in de toekomst de ontvanger direct op moederborden te willen plaatsen in samenwerking met hardwarepartners. Producten die het protocol ondersteunen zullen te herkennen zijn aan een logo.

Microsoft zegt dat er naast Lenovo meer hardwarefabrikanten zijn die Xbox Wireless zullen inbouwen in hun game-pc's en noemt als voorbeelden Astro, PDP en Turtle Beach. Daarnaast zouden nog 'veel meer' fabrikanten het protocol willen implementeren.

De nieuwe controller van de Xbox One S heeft naast het eigen protocol van Microsoft ook bluetooth, maar daarmee kan maximaal één Xbox-controller op een Windows 10-apparaat worden aangesloten. Om meerdere controllers aan te sluiten was tot nog toe een optionele usb-dongle nodig. Bij hardware die voorzien is van Xbox Wireless-techniek is dat niet meer nodig en kunnen tot acht draadloze apparaten worden aangesloten.

Xbox One S

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (55)

"maar wordt er simpelweg een Xbox Wireless-adapter intern aangesloten en weggewerkt in de behuizing"

Voor § 35,- zou je dit dus ook zelf kunnen realiseren?
pricewatch: Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart
pricewatch: Longshine LCS-6080

[Reactie gewijzigd door All0The0Web op 16 augustus 2016 20:43]

In een desktop PC ja, niet in een laptop.
Je kunt hem ook mooi wegwerken door hem in je usb-hub van je monitor of zelfs keyboard te doen.

nice profile picture btw

[Reactie gewijzigd door Koning Willy op 16 augustus 2016 21:28]

Zelf heb ik die adapter ook en dat is best een fors ding moet ik zeggen. Mocht je monitor een USB hub hebben zou hij daar mooi verstopt kunnen worden, achter je toetsenbord zal een beetje te veel opvallen naar mijn mening.

Goede naam ook ;-)
Blijven jullie allebei wel van de vrouw van Dorian af? ;)
Denk dat dit ding vooral in kant en klare gamepc's zal worden ingebouwd. Niet in laptops.
Zodra hier een embedded variant van komt (bijv geÔntegreerd in het moederbord/wireless module) zal dit naar meer laptops en eventueel zelfs tablets komen.
Ik had liever een open standaard gezien voor ALLE gaming hardware, dan een gesloten protocol voor Xbox branded devices.

Na de beperkingen van de uwp games uit Windows Store, is dit alweer een bewijs dat Microsoft een gecontroleerd en deels gesloten ecosysteem wil bouwen op pc zoals ze ook op xbox hebben. Dit is echt geen goeie zaak voor pc-gaming.
Hold your horses! Ik denk dat het al vaak genoeg gezegd is - door verschillende experts - dat Tim Sweeney niet weet waar hij het over heeft wat betreft UWP (ik veronderstel dat je Windows Store-issue daar uit voort komt). UWPs zijn geen gesloten platform, je kan net zo goed UWPs installeren vanuit andere app stores, downloaden van een website, etc. Sterker, Windows 10 staat standaard toe dat je UWPs installeert buiten de Store om. Dat er momenteel nog enkele softwarematige limitaties zijn in UWPs maakt het geen gesloten platform.

Wat dit protocol betreft: waarom zouden ze het openbaar maken? Microsoft ondersteund zelf al een wijd verspreid protocol naast dit: Bluetooth. Dit protocol is echter speciaal ontworpen voor Xbox controllers om goed met een Xbox te kunnen communiceren, desnoods met meerdere tegelijkertijd.
UWP's zijn "open" in die zin dat alle devs en stores ze kunnen gebruiken. Maar UWP's zijn ook gesloten, in die zin dat je niet aan de bestanden kan (bye bye modding/tweaking), er geen exe is waardoor tal van overlays en 3rd party tools niet werken, en er niet onbeperkt drivers kunnen geschreven worden door 3rd party fabrikanten zoals wel kan onder win32.

Voor "apps" zoals Skype maakt dat allemaal totaal niet uit, voor core games op pc wel. Als Microsoft er in slaagt om pc-gaming naar uwp te pushen, dan zou dat de doodsteek zijn voor community content. En nee, de curated "mod support" die Microsoft voor ogen heeft is daar absoluut geen oplossing voor. Er zijn honderd keer meer officieuze mods dan curated mods, en mods zoals sweetfx of dsfix zouden sowieso niet mogelijk zijn onder uwp.

Wat Sweeney beweert is nog iets totaal anders, maar ik kan net zo min als jou inschatten of die man gelijk heeft of niet.

[Reactie gewijzigd door Ge0force op 17 augustus 2016 00:59]

Hierin raak je een aspect dat voor de een als nadeel wordt gezien en voor de ander als voordeel.

Met jouw bericht impliceer je namelijk mijn inziens dat het ook lastiger wordt om games te hacken, en dus om te cheaten.

Persoonlijk heb ik liever een gesloten unhackable game, dan open user content driven hackable games. Ik denk met name door de aard van de games die ik speel: overwegend competitive.

Met mij zijn er ongetwijfeld vele anderen.
Als het nu nog effectief zo was dat hacken of cheaten moeilijker was vanwege de beperkingen van UWP dan zou ik je gelijk geven. Helaas werken hacktools zoals cheatengine prima voor UWP games en zijn Quantum Break en Gears Ultimate reeds vlak na de release gehackt en illegaal te downloaden.

Daarnaast zijn er andere manieren om cheats te bestrijden in plaats van een dichtgetimmerd ecosysteem op te dringen. BattleEye heeft voor R6 Siege reeds een groot deel van de hackers een permban gegeven.
Dus eigenlijk zeg je hier dat de eerder door je genoemde nadelen reeds opgelost zijn.
Denk je nu echt dat het gros van de modders in staat is om uwp's te hacken zoals Skidrow en de makers van CheatEngine doen?
Dat is volstrekt onbelangrijk. Het gaat erom dat die mods beschikbaar zijn en komen en dat daarmee jouw stelling naar het land der fabelen is verwezen.
Voor alle interessante soms ""superbeveiligde"" spellen zijn in de loop der tijd mods verschenen en UWP is daarbij nauwelijks een drempel extra.
Kortom onzin dus!
Je vergelijkt appelen met peren. Er is een verschil tussen via een hack de health manipuleren, of intensieve aanpassingen maken zoals dsfix voor Dark Souls of scriptextender voor Skyrim doen. Beweren dat uwp nauwelijks een drempel extra is, is dan ook pure onzin.
Het is inderdaad allebei fruit
Het ene dan toch een aardbei en het andere een kokosnoot :p
Net waren het nog appel en peren. Dan werkt die UWP mod beter dan je dacht ;)
Neen, ik pas me gewoon aan aan je kinderachtig niveau. Het is en blijft een feit dat op dit moment geen enkele mod op nexusmods mogelijk zou zijn als de betrokken games UWP waren. Ook hebben de makers van DsFix en SweetFX reeds meermaals gezegd dat hun tools niet kunnen werken voor UWP games.

UWP is nog in ontwikkeling, dus er is altijd kans dat dit in de toekomst nog verandert. Dit kan zowel positief zijn (bv. een app instellen als "trusted" zodat de beperkingen worden opgeheven) als negatief (Microsoft overweegt blijkbaar om alle apps standaard te encrypten).

Hoe dan ook, zolang er niks verandert koop ik geen enkele uwp game. Dat is mijn keuze, en daarmee zou ik graag deze zinloze discussie afsluiten.
Discussie wekt de indruk dat er door uitwisseling van argumenten een potentiele verandering van een mening kan ontstaan. Ik heb geen moment het idee gehad dat je open stond voor argumenten.
Je blijft dezelfde stelling herhalen zonder veel onderbouwing.
Dat jij geen UWP games koopt is volledig je goed recht. Niet doen dus!
Dus inderdaad EOF.
"Je blijft dezelfde stelling herhalen zonder veel onderbouwing."

Volgens mij heb ik genoeg mijn best gedaan om die te geven:

- modmakers zijn geen hackers
- er is een verschil tussen een waarde veranderen in het geheugen en ingrijpende wijzigingen aanbrengen aan de graphics en/of gameplay
- makers van tools zoals DsFix hebben duidelijk aangegeven dat hun tools nooit zouden bestaan hebben in een UWP ecosysteem

Al die dingen spreken jouw stelling dat UWP nauwelijks een drempel extra is voor de modscene tegen met feiten. Ik vraag me dan ook sterk af in hoeverre je zelf ervaring hebt met het modden van games op pc.
Waar haal je dit? Integendeel, MS bezorgt ons hierdoor een extra manier om game-controllers aan te sluiten toch? Je kan niet van 'gesloten' spreken als er een optie/keuze wordt toegevoegd. Het is niet alsof andere gamepads of controllers (zoals de Steam Controller) plots niet meer zullen werken.
Andere gamepads of controllers (zoals de Steam Controller) werken momenteel al niet voor UWP games. Niets houdt Microsoft tegen om enkel Xbox Wireless branded hardware te ondersteunen voor Windows 10 games.
UWP Games kunnen gewoon verkocht worden via andere kanalen dan de store. Het is simpelweg het .appx bestand aanbieden. Side-loading is zelfs standaard ingeschakeld.

En er zijn ook gewoon third-party controllers voor de Xbox One, ik neem aan dat die ook met deze ontvangers werken.
Wat een uitbuiterij. Hoe zit het straks met een los verkrijbare module die je intern kan integreren? Heb niets tegen MS, maar je zou toch denken dat ze ook de gamepads zelf aan kunnen passen met techniek of fw. Kan toch over het huidige bt protocol?
Die is er al lang, kost je 2 tientjes en kan je tot 8 controllers zonder problemen aansluiten.
Typo :P

[Reactie gewijzigd door SinergyX op 16 augustus 2016 20:52]

Voor X360 controller heb ik er eentje van 7 euro bij AliExpress. Werkt prima.

http://nl.aliexpress.com/...ext=xbox+360+receiver+usb
Bij mij niet. Goedkope ding deed niks (ging aan, lampje knipperen, drivers etc, maar connecten ho maar) Daarna toch maar een originele gekocht.
Dit komt omdat die goedkope dingetjes geen device ID hebben waardoor windows niet automatisch de jusite drivers erbij koppelt. Die zal je zelf moeten koppelen in apparaat beheer.
Gaat wel een beetje offtopic maar zo fix je die dingen en daarom zijn ze ook zo goedkoop, maar ze zijn even goed als een echte. Ik heb ervaring met beide.
Ik heb er hier een die tot op een cm of vijftig van de controller redelijk betrouwbaar is -meer dan dat en je krijgt disconnects elke paar minuten. De kwaliteit is... variabel met die off-brand accessoires :+
Dit komt omdat die goedkope dingetjes geen device ID hebben waardoor windows niet automatisch de jusite drivers erbij koppelt.
En waardoor een heleboel games die dingen ook niet als X360 controllers detecteren waardoor ze niet werken; niet correct werken; continu wegvallen; axes en buttons verkeerd mappen; etc.

Enige probleem dat de officiŽle ontvanger heeft, tenzij MS daar eindelijk iets aan gedaan heeft, is dat de zendkracht van dat ding ronduit Kwalitatief Uitermate Teleurstellend is; je hebt bijna line-of-sight nodig om hem goed te gebruiken.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 17 augustus 2016 09:06]

Volgens mij is het maar 2 tientjes. Scheelt toch even :P
Voor 20 euro heb je een Wireless Adapter voor in je huidige apparaat (USB).

pricewatch: Microsoft Xbox Wireless Adapter for Windows Zwart
Excuus, had geen idee. Wist niet dat er meerdere pads op aangemeld konden worden, dus bedankt voor de info. Blijft jammer dat het niet gewoon over het bluetooth protocol kan.
De nieuwe Xbox one S controller werkt wel met bluetooth
Maar dan zijn er geen meerdere pads op aan te sluiten. Deem (reactie zie onder ) slaat de spijker op z'n kop. Het blijft onzinnig dat dit niet werkt. Als het alleen een softwarematige oplossing betreft blijf ik bij mijn eerste post. Uitbuiting.
Jij hebt kennis van de manier waarop de Xbox Controller werkt dat je dit onzinnig kan noemen?

Het is niet alsof er in de Xbox een bluetooth adapter zit waar je wel 8 devices naar kan connecten, er is een totaal nieuw wireless protocol ontwikkelt om very low latency en high-bandwidth te kunnen gamen: http://www.dualshockers.c...-20-times-more-bandwidth/
Leuk ook de reacties op de link die je aanhaalt. Ik ben niet overtuigd.
PS4 ook zo'n protocol? Geef a.j.b. liever een link naar een vergelijking tussen de "standaarden". Ik wil juist X one pads kopen, maar liefst pairen via bt. Makkelijk, groot bereik en weinig latency!

Edit: Kan het niet laten sorry: Jij hebt waarschijnlijk de kennis wel. Windtunnel, wind mee? Gr, MS fan

[Reactie gewijzigd door i7 930 op 16 augustus 2016 23:06]

Hebben we al een verklaring waarom je met bluetooth maar een enkele controller zou kunnen aansluiten?
Er lopen verschillende discussies, het zou initieel zijn vanuit xbox party die blijkbaar maar 1 'bron' accepteert vanuit Bluetooth, maar dat is dan eerder een software probleem dan een hardware probleem.

Andere kant, je moet wel een nieuwe controller hebben, die integratie werkt met alle xbox controllers (tot zelfs day one).
Ben benieuwd of er dan ook interne uitbreidingen beschikbaar komen. Wil best die integratie maar hou mn usb poorten ook graag vrij. Aangezien ik al een pc heb komt er ook geen nieuwe :p
Er zijn ook interne USB-poorten. En je kan zo veel USB-poorten toevoegen als nodig is.
Huh? Die nieuwe controllers hebben toch al Bluetooth? Waarom dan nog extra investeren in een gesloten protocol en daar extra voor betalen als dat alleen maar extra spelers toevoegt. Dan kan je beter optioneel die dongle kopen die in alle apparaten en controllers werkt.

[Reactie gewijzigd door Deem op 16 augustus 2016 20:29]

Ik denk dat Microsoft van plan is om net zoals de Steam Machine een "Xbox Machine" te maken (of te laten maken door fabrikanten). Een computer die je kan uitrusten met een Xbox-achtige interface en je dus Xbox controllers op kan gebruiken. Om het hele 'zero-configuratie' van een console dan te benaderen is het handig als zo'n chip geÔntegreerd is.
Het is voor Microsoft gewoon een makkelijke manier om licentiegeld binnen te krijgen voor verkochte gaming hardware. Als gamer zullen we er niet beter van worden, tenzij je echt een tekort hebt aan usb-poorten.
Er zullen slechts eens paar game pc's worden uitgerust met deze Xbox Wireless integratie. De kosten voor een losse module zijn voor consumenten slechts 20 euro, voor fabrikanten zal het veel minder zijn. Ik denk dus niet dat Microsoft dit doet om rijk te worden van de licentiegelden.
Niet alleen game pc's, maar ook headsets, controllers en moederborden. Als Microsoft bij elke verkoop wat centjes binnen rijft en hun Xbox logo er op kan plakken, dan halen ze er toch wel voordeel uit imo.

Daarnaast spreekt het voor zich dat je XBox Wireless enkel zal kunnen gebruiken voor Windows 10. Er zit dus wel degelijk een lock-in strategie achter.
Omdat bij deze verbinding de latency beter is? Bluetooth is leuk voor wat simpele controllers of bv een headset, maar input wil je graag met zo min mogelijk lag. Nou kun je ook een kabel gebruiken, maar voor draadloos is dit zeg maar de next-best-thing. Tenminste, als je de marketing poeha geloofd ;)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 augustus 2016 01:13]

Als we toch eens een universele standaard zouden hebben voor communicatie op korte afstand... iets met blauw en tand... ? Proprietary zou illegaal moeten zijn.
Waardoor alle innovatie 15 jaar langer duurt. Lijkt me niet handig.
Waardoor alle innovatie 15 jaar langer duurt. Lijkt me niet handig.
Oh; geen probleem met proprietary hoor. Zolang daarnaast ook maar de open standaard degelijk ondersteund wordt.

In dit geval wil dat zeggen dat MS de moeite doet om hun crappy drivers en randsoftware te fixen zodat meerdere XBOne controllers gelijktijdig over Bluetooth kunnen werken. Er is namelijk niets in de Bluetooth standaard dat dit onmogelijk maakt. Het is gewoon de onwil van MS om het correct te implementeren.
Bluetooth? Zou dat betekenen dat die ook zou kunnen werken met ps4? Zou super zijn als dat kon blijft toch een veel betere controller als die van ps4 zelf
Huh, interessant. Is dit puur een hardware feature of is er ook software voor nodig wat hier op in speelt? Zal deze module ook kunnen gaan werken op Linux? Ik neem aan dat er niet echt documentatie over is en dat alles dus reverse engineered zal moeten worden?