Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Dota 2-team is gediskwalificeerd wegens gebruik van programmeerbare muis

Een Peruaans team voor Dota 2 is door Valve gediskwalificeerd voor het grote, prestigieuze e-sportstoernooi The International, omdat een lid van het team tijdens een wedstrijd een niet toegestane, programmeerbare muis heeft gebruikt.

Het gaat om het Peruaanse Dota 2-team Thunder Predator. Een van de vijf spelers van dit team, Atun, bleek een ongeoorloofde muis te gebruiken tijdens een kwalificatiewedstrijd op 19 juni. De muis betreft een Razer-model met Synapse 3-software, zo meldt Motherboard. De organisatie FACEIT meldt op Twitter dat de programmeerbare muis in hun ogen gelijkstaat aan het gebruiken van een softwarescript. Deze muis heeft programmeerbare knoppen en dat gaf de speler een niet toegestaan voordeel bij het besturen en teleporteren van klonen van de hero Meepo.

Elke kloon van deze hero moet individueel worden aangestuurd en dat is niet eenvoudig. Het viel op dat hij in staat was om alle klonen heel snel en precies over het speelveld te verplaatsen. Drie verschillende klonen bleken op exact hetzelfde tijdstip te teleporteren, iets dat handmatig schier onmogelijk is, omdat ze allen individueel moeten worden geselecteerd en daarbij de teleporteerfunctie moet worden geactiveerd en de doellocatie moet worden aangewezen. Zoiets gelijktijdig doen kan in principe alleen met behulp van bijvoorbeeld macro's.

Thunder Predator heeft ontkend dat er softwaremacro's zijn gebruikt en zegt dat er helemaal geen hacks of bepaalde softwarefuncties zijn gebruikt. Volgens de organisatie is de gebruikte Razer Synapse-muis ingesteld volgens een persoonlijke configuratie en maakte dat de prestaties mogelijk. De organisatie meldt dat elke professionele speler zijn muis op een dergelijke gepersonaliseerde manier instelt.

De diskwalificatie betekent dat het team niet meer kan meedingen naar de aanzienlijke hoofdprijs die de winnaar van het toernooi ontvangt. Op dit moment beslaat de totale prijzenpot een bedrag van 15,5 miljoen dollar. Vorig jaar kreeg de winnaar van het toernooi, Team Liquid, een bedrag van 10,8 miljoen dollar.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

26-06-2018 • 12:00

85 Linkedin Google+

Submitter: IceBlackz

Reacties (85)

Wijzig sortering
De hero Meepo is een Hero die een ultimate heeft Divided We Stand. Hij kan zichzelf clonen en deze clones indivudeel besturen. Doormiddel van de skill POOF kun je van de ene kloon naar de andere kloon teleporten (poofen) dit doet aardig wat damage op de plek van aankomst en vertrek. Als jij ervoor kunt zorgen dat je alle meepo's tegelijk op 1 plek kan laten verschijnen delete dit meeste heroes direct. Niet echt eerlijk dus als je dit zonder veel moeite kan doen. Overigens staat de manager van dit team bekend om zijn "dirty tactics"

[Reactie gewijzigd door Santoryu op 26 juni 2018 13:13]

meestal kost dit minimaal 6 klikken. als het goed is save je elke meepo onder een cijfer knop ctrl 1 bv. dan moet je dus 1, portskill, 2 port skill , 3 portskill = 6 keer klikken. als je dit met 1 knop kan doen dan speel je in mijn ogen vals. Meepo is niet voor niets een van de moeilijkste heroes om te masteren. naast chen dan met zijn pets.

als je niet van micromanagen houdt, speel deze heroes niet
Show me the Mouse!

(pre-check van de game arena moet dit toch 1,2,3 afvangen voor de wedstrijd? Easy Peasy?)
Dit waren de kwalificaties die online plaatsvonden. Dmv van combat log replay had een redditer gevonden dat input dmv macro gedaan moest zijn. https://www.reddit.com/r/...n_meepo_at_ti_qualifiers/
Voor de mensen die niet weten wat meepo voor hero is hier even korte uitleg. Meepo heeft vier klonen die gezamenlijk een healthbar delen. Gaat 1 meepo dood dan zijn ze allemaal dood. Elke meepo heeft zn eigen cooldowns en ze delen de stats met de “hoofd” meepo. Wordt de hoofd meepo sterker dan worden de clonen ook sterker. Elke meepo heeft een mogelijkheid om te teleporteren naar een andere meepo, maar je moet elke meepo apart de opdracht geven. Dus je kan ze niet allemaal selecteren en naar een meepo sturen. Dus dat betekend dat je 5x een meepo moet selecteren en 5x moet aangeven waar de meepo heet moet teleporter. Dat zijn al 10 klikjes. Soms heeft de hoofdmeepo ook nog een blinkdagger om een stukje te blinken. Dit betekend dus 11 klikjes die meerdere keren perfect achter elkaar uitvoerde zijn. Het mooiste is om zo snel mogelijk achter elkaar je meepos achter elkaar te teleporteren. Dit met name omdat de enemy anders BKB kan activeren. Meepo wordt overigens als 1 van de moeilijkste dota 2 heros gezien, met name omdat er veel micromanagment is. Je kan prima 5 meepos over de hele map hebben, maar je moet dan wel goed opletten, anders ben je zo dood.

Hierbij het filmpje:

https://www.youtube.com/w...1o&feature=youtu.be&t=324

[Reactie gewijzigd door grote_oever op 26 juni 2018 13:02]

Als ik dit lees weet ik gelijk waarom ik geen DOTA2 speel :P
Koop gewoon een Razer muis en dan ben je zo een Pro :P

Maar OT, probleem was dus blijkbaar dat deze heer uit Chile alle 10 klikjes op hetzelfde moment deed en dat kan dus niet zonder een macro. Lijkt me duidelijk dus.
Same here ik wacht wel op de nieuwe Diablo geen idee wat het wordt maar dat kan ik nog wel spelen.

[Reactie gewijzigd door ferdienand op 26 juni 2018 13:55]

Of je speelt Albion Online, veel beter dan Diablo en MMO.
Of je speelt Albion Online, veel beter dan Diablo en MMO.
Bedankt voor de tip zal die eens gaan spelen ziet er wel leuk uit opzich.
Ik heb eventueel een referral link voor je, dan kan je 7 dagen gratis spelen. :) Moet je maar even een DM sturen. ^^
zal ik doen bedankt!
Zal m je zo sturen. :)
Klinkt meer als werken ipv ontspannen gamen. :+
Goede beschrijving van Meepo echter de vier klonen delen geen healthbar maar hebben allen een individuele healthbar.
Je hebt gelijk, ik heb het verkeerd beschreven. Alle healthbar's werken individueel, maar is er ÚÚn dood dan is de rest ook dood.
Het woord van de dag is vandaag: 'hoofdmeepo'
Soms heeft de hoofdmeepo ook nog een blinkdagger om een stukje te blinken.
Bijvoorbeeld in een zin te gebruiken als: 'Ik heb een klacht over jullie product, mag ik de hoofdmeepo spreken?..'

:P
Ook de videos zeggen al genoeg. Je kunt niet met <= 0.1 sec 3 clones maken. Ik ken het spel niet, nooit gespeeld, maar dit weet ik nog wel van gamen.
Tenzij je 'Phantom Lancer' speelt, (maakt als ie een aanval doet met % kans passief clones :*) ) dan heb je zo een hoopje clones om je heen staan!
Hardware op lan wordt inderdaad gecontroleerd. Dit was echter een open online qaulifier voor the international. Ze zijn er echter gekomen door de logs van de game te analyseren. Uit deze logs bleek dat de speler in kwestie 2 acties op hetzelfde moment uitvoerde, wat niet mogelijk is zonder macro’s.

[Reactie gewijzigd door jessy100 op 26 juni 2018 12:07]

Ik neem aan dat het gebruik van de muis dus geen probleem was, maar het gebruik van macro's. Die kun je ook gewoon aan een keyboard toets koppelen met de juiste software. Beetje een slechte titel dan.

Zou ook wel lomp zijn als je dus geen razer muizen meer zou mogen gebuiken, ook als je geen macro's instelt.
Prima titel, want het was via de muis gedaan.
En dat het ook met het toetsenbord kan, maakt het gebruik van macro's nog steeds niet legaal.
Maar het gaat dus niet over het gebruik van de programmeerbare muis maar over het gebruik van macro's. Met de juiste software is elke muis 'programmeerbaar', zelfs een 20 jaar oude HP die je standaard overal gratis bij kreeg.

Ik weet zeker dat er nog veel meer mensen waren die dezelfde muis gebruikten maar niet gebanned zijn, omdat ze gewoon geen macro's ingesteld hebben.
waarom doen ze dan niet een aantal verschillende soorten muizen beschikbaar stellen.

of gebruiken ze software om meegenomen muizen compleet te wipen van enige macro's en alleen de standaard instellingen.

of ze moeten de muis 3 weken van te voren inleveren om zo te bekijken of er geen specifieke scripts op zitten. (zals press button 1 for: ^^VV<><>BA)
hierdoor is de kans op valsspelen veel kleiner.

dat je macro's hebt om gemakkelijker te switchen snap ik nog wel, maar macro's om snel te switchen en de characters te laten moven zoals jij wilt is weer te ver gezocht, gezien zijn stragegie bij elke match bijna identiek zou moeten zijn, indien de pesoon in kwestie hetzelfde character gebruikt
Deze matches waren onderdeel van eerst de Open qualifiers waarbij honderden teams meededen over de hele wereld. Dit werd gevolgd door de regional qualifiers met een kleine aantal teams die geselecteerd waren of die de open qualifiers hadden gewonnen.
Deze qualifiers worden online gespeeld vanuit de thuisbasis van ieder team. Het is dus vrijwel onmogelijk om alles te controleren.
Zo is er bv ook een team dat doodleuk iedere match pauzeerde na de draft. Vermoedelijk om tactiek te overleggen. Immers heeft ieder team recht op 10 min pauze per game voor technische issues. Dit team gaf iedere keer aan technische issues te hebben.

Kortom je kan niet alles inperken en gaat uit van de eerlijkheid van de teams en spelers. Want hoe dan ook komen ze er vroeg of laat wel achter als er een shortcut is genomen.
Voor basketbal mag je b.v. ook zelf kiezen welke schoenen je aan doet. Totdat iemand met schoenen met sprinveren aan komt zetten.

Lijkt me dat de organizatie gewoon duidelijk was "geen macros" en dat dit team daar een loophole probeerde te vinden met deze macro muis.

Het gaat dus niet om de Razer muis maar om het gebruik van een macro. Dat deze macro was gemapped naar een button op de muis doet er dus eigenlijk helemaal niet toe.

Dat is een beetje het probleem van een 3e hands, uit het Engels vertaald, newsitem ;)
Online thuis hoef ik geen muis mee te nemen, want die heb ik al in huis. |:(
Omdat mensen hun eigen muis gebruiken en er gewend aan zijn. als jij dus thuis een muis gebruikt welke niet beschikbaar gesteld wordt, ben je uiteindelijk gewoon in het nadeel. Daarnaast eigen instellingen, gewicht van de muis etc. Kan redenen genoeg verzinnen waarom het niet wenselijk is. dan moeten ze iets verzinnen om dit soort acties tegen te gaan.
Zelfs als je een muis laat zien via een camera betekent het nog niet gelijk dat je die ook gebruik. Je kan ook een tweede muis hebben liggen als die verder toch niet in beeld is.
Synapse 3 is helemaal geen muis maar de software van razer
Dat geeft toch gewoon aan dat de muis gebruikt maakt van Razer Synapse 3? Ik zie niet helemaal waar het mis gaat.

Ik gebruik een iOS smartphone... dat betekent toch ook niet dat mijn telefoon een "iOS' heet in plaats van iPhone *nummer*?
Inderdaad. Het is een vrij veel gebruikte manier van aangeven welke OS/software een machine gebruikt (Windows pc is ook een goed voorbeeld).
De muis kun je waarschijnlijk dus gewoon programeren met Synapse (zelf niet bekend hier mee). En dan staat de macro lokaal op de muis opgeslagen.

Ik weet dat dit wel zo werkt voor Logi(tech). instellingen staan tegewoordig op de muis zelf opgeslagen. Zo blijft deze plug&play.
Volgens mij speelt hier ook mee dat je bij razer ook je gebruikersprofielen in de cloud kunt opslaan, dan kunnen ze het profiel op de muis wel controleren op macro's maar als je inlogt staan de macro's er alsnog op.
Bij Logitech kun je kiezen of de profielen op de muis worden opgeslagen of op je PC.
Nee, Razer Synapse onthoudt alle macros; op de muis wordt niets opgeslagen. Als je jouw systeem herstart of van gebruiker veranderd, moet je eerst wachten totdat Synapse geladen is voordat je jouw macros kan gebruiken (is overigens zeer irritant een van de laatste programma's dat geladen wordt in de system tray... zelfs met een snelle SSD en registry edit).

Edit: en Razer vindt het zelfs superieur om afhankelijk te zijn van in feite een softwarematig middle man vertaler (Synapse), i.p.v. op muis lokaal opgeslagen profielen:
How is Razer Synapse an evolution of onboard memory?
Although Razer Synapse and an onboard memory both serve the same purpose (which is to provide a storage solution for user settings), Razer Synapse is not limited by storage capacity the same way onboard memory is. Unlike an onboard memory which has a physical limitation, Razer Synapse is able to save its settings to the cloud and provides virtually unlimited space for users. And because Razer Synapse is cloud-based, it’s a lot easier to transfer user settings from an old device to a new device whenever you upgrade.
Bron: https://support.razer.com/software/synapse/

Want een paar MB aan geheugen voor profielen is zo duur. /s

Gevolg is overigens dat je afhankelijk bent van Razer voor welk platform ze Synapse ondersteunen (zo ben je afhankelijk van een third party opensource implementatie van Synapse indien je Linux wilt gebruiken, omdat Razer Linux de moeite niet waard vindt om te ondersteunen).

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 26 juni 2018 15:39]

Juiste opmerking hierboven uiteraard, maar lijkt wel een fout in het oorspronkelijke artikel op Motherboard:
"That happened over the weekend when the Peruvian team Thunder Predator used a Razer Synapse 3 gaming mouse"
Zelfs als dit fout stond in the originele artikel is dat nog steeds geen excuus om het zo over te nemen zonder even te denken/checken.
Eerlijk is eerlijk, "Synapse 3" zou ik zonder meer geloven als een muis product van Razor...
nu ja staat bijna gelijk aan elkaar een razer muis kan je bijna niet deftig gebruiken zonder de synapse klote software.
ik heb een oriochi muis (eigenlijk al 2 versies) maar sinds synapse er is zijn de muizen niet meer gewoon te gebruiken als dood normale windows muis, je moet de stekker constant in en uit steken totdat Windows het opgeeft om de synapse te gebruiken (die niet ge´nstalleerd is) en de muis als normale HID in gebruik neemt.
ik gebruik de muis enkel vanwege de unieke formfactor, klein voor bij de laptop en toch net groot genoeg voor mijn kleine handen om geen kramp in de vingers te krijgen wat ik bij andere "babymuizen" wel heb.
synapse heb ik dus totaal niet nodig.

nuja titel blijft hier als in het origineel stuk verkeerd.
het is niet omdat er een Razer muis gebruikt werd, het is niet omdat er een programeerbare muis gebruikt werd, ook niet omdat synapse ge´nstaleerd was, of enig andere gaming sofware van een andere makelij.
wel omdat de muis geprogrameerd was. aka macro actief gebruikt.
anders zou je geen enkele gaming muis nog mogen gebruiken.
Nee de standaard HP/MS muis van 20 jaar geleden telt in mijn ogen niet als programeerdbare muis.
als zat er een programeerbare chip in, die kon jan modaal zeker niet programmeren.
andere toetsen toewijzen kan je moeilijk programmeren noemen.
het gebruik van een G13 of een razer naga waarbij elke toets ook 1 aanslag is, is nog niet het gebruik van een macro en staat niet gelijk aan programmeren.
pas bij het gebruik van macro's zou je uitgesloten moeten worden.
Dit klopt.
Alleen kan je die instellingen op de muis opslaan en gebruiken zonder razer software.
Dit had inderdaad bekend moeten zijn bij de organisatie naar mijn mening.
Dit is bekend bij de organisatie daarom is het dus ook verboden om dat soort muizen te gebruiken.
Ja helder, maar ze laten het team eerst spelen en dan DQ.
Dat kan toch van tevoren gecontroleerd of duidelijk gemaakt worden?

[Reactie gewijzigd door d1kk3 op 26 juni 2018 12:31]

Iemand is natuurlijk pas schuldig als hij/zij het strafbare feit heeft gepleegd.

Dat iemand een 'illigale' muis mee neemt naar het toernooi maakt het niet illigaal. Pas zodra die hem gebruikt, dan wel.

EDIT: bleek een online match te zijn, dus fysieke controle kon niet?!
Zie deze reactie

[Reactie gewijzigd door demonic op 26 juni 2018 12:43]

fixed it, dank!
Volgens mij staat er gewoon "Razer-model met Synapse 3-software" of hebben ze dat aangepast?
Even serieus wat vragen:
- Worden bij dit soort kwalificaties dan eigen computers gebruikt?
(laat maar ja dus: open online kwalificatie)
> Synapse is voor zover ik weet niet in staat macro's hardwarematig op de muis te zetten (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Logitech muizen).
- Indien er dus computers van de organisatie werden gebruikt hadden de spelers rechten om software te installeren op dezen? Gezien Synapse (of andere software zoals Logitech Gaming Software) niet nodig is om de muis, als muis te laten functioneren.

[Reactie gewijzigd door Starke op 26 juni 2018 12:14]

Deze kwalificatiewedstrijden mag je gewoon vanaf huis spelen. Vaak hebben de teams natuurlijk sponsors en spelen ze bijvoorbeeld vanuit een teamhuis, maar het blijven dus min of meer eigen pc's waar ze op spelen.

Dit is vrij normaal in dota voor kwalificatiewedstrijden. Er zit namelijk ook nog een open kwalificatie voor, waar iedereen aan mag deelnemen en vanwege de hele planning (alle grote wedstrijden van dit seizoen moeten gehouden zijn voor deze kwalificaties en de kwalificaties moeten heel ruim voor The International worden gehouden natuurlijk) is het natuurlijk ook wel lastig om team op 1 locatie per regio te krijgen.
Eigen toetsenbord, gaming headset en muis wordt toegestaan. ;)
Beetje jammer om hier achteraf over te beginnen. Kan gemakkelijk afgevangen worden door ofwel een lijst met banned hardware ofwel een check voor de match begint..
Zoals eerder gezegd is dit niet op lan maar online. En om nou softwarematig alle muizen met macro ondersteuning te bannen is niet te doen.
Een goede toevoeging voor het artikel lijkt me :)
Alleen een el-cheapo Chinese muis van een onbekend merk zal niet op de lijst met banned hardware staan, dus ben je er nog niet :+
Zit wat in, maar zie het als een soort dopingcontrole bij wielrenners, of dat auto's door een speciale commissie op ieder moment door hen gecontroleerd kunnen worden bij de F1, dus in principe ook na de race of de kwalificaties.
Mag je serieus een Razer muis niet gebruiken of mag je Synapse niet gebruiken?

Hoe zit dat dan met Logitech?

Ik heb een Deathadder en een G502. Kan je zoveel aan programmeren.

Mag je deze muizen nu serieus niet gebruiken bij deze FPS? 8)7

Ik ben niet thuis in Dota en niet thuis in het "pro gamen", maar dit is verbazingwekkend!


Thanks voor de replies met toelichtingen!
Was voor mij niet helemaal duidelijk uit het nieuwsbericht op te maken, maar het is nu duidelijk!~ _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Mit-46 op 26 juni 2018 12:28]

Je mag hem gewoon instellen zoals je zelf wilt, qua gevoeligheid en dergelijke. Je mag alleen niet er macro's opzetten die voorgeprogrammeerde acties kan verwerken.
Ah!
Dat maakte ik niet op van het nieuwsbericht.

Dank voor de toelichting. :Y)

Ik vond dat al bijzonder vreemd overkomen.
Ten eerste is DOTA 2 geen FPS, maar een MOBA game, net als League of Legends. Ten tweede mag je die muizen wel gebruiken, maar zonder scripts. Op LAN-events wordt de hardware voorafgaande aan de wedstrijd gecontroleerd en alle macro's geblokkeerd / verwijderd. Dit betrof echter een online match, waarbij de teams gewoon vanuit hun eigen huis speelden op hun eigen computers. Het is dan niet mogelijk om macro's en scripts te blokkeren.
Dat je een muis kunt programmeren is niet het punt.
Dat hij hem geprogrammeerd heeft wel.

Hij heeft een macrop opgenomen die een dozijn toetsaanlagen doet in .001 seconde.
https://i.imgur.com/M8Iedxr.jpg Zie het tijdstip voor de 3 "poofs"
Dat word dus wel gezien als cheaten
Mag je deze muizen nu serieus niet gebruiken bij deze FPS?
Correctie: een officieel toernooi met $15 miljoen aan prijzen geld.
Als jij nu thuis Dota opstart dan kun je ze gewoon gebruiken.
Dat het met zo'n prijzenpot niet mag lijkt mij op z'n minst logisch. :)
Je mag die muizen wel gebruiken, maar niet de macro's die deze muizen ondersteunen.
Ps. Dota is geen FPS.
Gaat echt om de macro's die je wel of niet gebruikt.

Er zijn ook genoeg muizen met zo'n dedicated trigger knopje die 3-5 muiskliks achter elkaar spamt. Ook dat is een macro en bv verboden in BF en CS.
Misschien een domme vraag hoor, geen gamer hier :P, maar dat kan je toch niet laten afhangen van de muis? Immers kan je zoiets toch ook bereiken met (keyboard) shortcuts/macro’s op werkelijk elk keyboard of muis? Lijkt me dat ze dan toch moeten aantonen dat je daadwerkelijk zoiets hebt gedaan, of t nou op muis of keyboard is. Al is dat allen tegelijk teleporteren natuurlijk wel erg verdacht.
Ze hebben het aangetoond door de game logs te analyseren, waaruit bleek dat de speler meerdere acties tegelijk uitvoerde. Iets dat niet mogelijk is in dota zonder scripts of macros.
Ik vind het allesinds raar dat iedereen hier spreekt over dat Synapse een software is van Razer, maar dan niemand er naar linkt voor de mensen die het nog niet zouden weten wat het exact is : https://www.razer.com/synapse-3

"Maximize your unfair advantage with Razer Synapse 3, the unified hardware configuration tool that takes your Razer device to the next level. Get access to advanced options and granular control as you rebind buttons, assign macros, personalize device lighting and more."