Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 80 reacties
Submitter: doenietzodom

Er zijn renders opgedoken van de Venice, wat de eerste BlackBerry met Android zou zijn. Bovendien zijn er foto's en een video naar buiten gekomen van een BlackBerry Passport Silver Edition die Android draait.

De slides die Crackberry publiceerde, tonen onder meer hoe de BlackBerry Hub er ongeveer zou uitzien op Android, laten zien dat de Venice toegang heeft tot Chromecast en geven een exploded view van de camera, die volgens de tekst van de slide een maximale resolutie heeft van achttien megapixels. Die slide geeft ook een blik op de achterkant, die overeenkomsten lijkt te vertonen met die van de Z30 uit 2013.

De Venice heeft vermoedelijk een Snapdragon 808-soc van Qualcomm aan boord. Verder spreken de geruchten over een 5,4"-scherm met een resolutie van 2560x1440 pixels. Wanneer de Canadese fabrikant het toestel aan wil kondigen is onduidelijk.

BlackBerry Venice slideBlackBerry Venice slideBlackBerry Venice slideBlackBerry Venice

Daarnaast is er beeldmateriaal van hoe de Android-variant van BlackBerry er in het echt uitziet. De manier waarop de gebruiker werkt met Android en de manier waarop het afsluiten eruitziet, doet denken dat het niet gaat om een launcher, maar om echte software van BlackBerry. Bovendien is BlackBerry Safeguard zichtbaar, iets dat normaal niet in het hoofdmenu verschijnt.

De software draait op een Passport Silver Edition, blijkt uit de publicatie van Mondo BlackBerry. Het is onbekend of dit alleen als test bedoeld is, of dat gebruikers op een gegeven moment ervoor kunnen kiezen een door BlackBerry uitgebrachte Android-firmware te gaan gebruiken.

De skin heeft veel weg van stock Android, onder meer in de manier waarop het hoofdmenu, het multitaskmenu en andere elementen eruitzien. Eerder zei BlackBerry-directeur John Chen dat zijn bedrijf een beveiligd Android-toestel zou bouwen als het daartoe in staat is.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (80)

Wat is de meerwaarde van een blackberry met android? Er zijn al zoveel android telefoons dat zo'n ding gewoon opgaat in de grijze massa van beschikbare telefoons. Blackberry was altijd bijzonder vanwege hun eigen OS. Volgens mij kon dat OS sowieso al android apps draaien. En volgens mij had het ook veel betere privacy instellingen dan android. Android op blackberry is net zoiets als android op iphone: iets bijzonders reduceren tot grijze massa.
Nee, Blackberry is nog steeds bijzonder vanwege hun superieure fysieke toetsenbord.
Ik vind het zo vreemd dat andere merken amper nog telefoons met toetsenbord maken.
Ik vind het zo vreemd dat andere merken amper nog telefoons met toetsenbord maken.
Omdat Blackberry het fysieke keyboard heeft gepatenteerd op diverse manieren. De licentiekosten tikten flink aan als ik me het goed kan herinneren in is rond de $10.

Eigenlijk zijn er 3 groot- meeverdieners aan patenten. Microsoft, Google (ex-Motorola) en Blackberry.
$10 is wellicht fors, maar als dat de sleutel naar succes is dan had een fabrikant als Samsung dat denk ik wel betaald. Er zal dus meer moeten zijn dan puur het keyboardje.
HTC chacha is ook geen succes geworden zover ik weet...
De consument wil nu eenmaal een heel groot scherm in een zo klein mogelijke telefoon (maar vooral dat eerste dus) en zo'n fysiek toetsenbord maakt je toestel:

1. Vrij dik als je voor een slider-oplossing gaat
2. Vrij lang als je een toetsenbord onder een groot scherm gaat plaatsen.

Maar goed, sommige mensen nemen dat graag op de koop toe om een fysiek toetsenbord te hebben, dus er zou een markt voor moeten zijn.
Ook het non fysieke toetsenbord van BlackBerry os10 is superieur. Ik word altijd de beetje moedeloos als ik op mijn shield tablet wat moet gaan typen ipv op mijn z10. Sowieso vind ik het BlackBerry os10 een veel fijner systeem dan android. Jammer dat het nooit bekend is geworden onder de grote massa. Helaas heeft blackberry geen passende opvolger voor de z10/30 of je moet de passport interessant vinden.
Het virtuele toetsenbord voor BBOS10 is dacht ik gebaseerd op dezelfde techniek als Swiftkey. Mogelijk dat een oplossing voor je is op Android.

Edit: Bron
RIM is using technology from SwiftKey in their new keyboard, if not in the physical layout, then at least in the prediction engine.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 10 augustus 2015 11:06]

Nee. Ze zijn totaal anders. Het enige op Android dat op het BBOS10 toetsenbord lijkt is Flesky. En die hebben hun product gewoon op het BBOS10 toetsenbord gebaseerd.

Het voelt een beetje hetzelfde aan met de gestures ed maar zaken als correcties en voorspellingen en het scrollen door mogelijkheden werkt op het BBOS10-toetsenbord toch een stuk beter.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 10 augustus 2015 14:22]

Het gaat ook niet om het uiterlijk, maar de techniek. Ik heb een bron toegevoegd die het bevestigd.
De voorspellings-enginge van Swiftkey is dan ook de beste die er is naar mijn ervaring. Echter is dat het enige. Het BB-toetsenbord doet niet aan swypen en heeft ook een heel andere manier van het corrigeren van de autocorrectie en de zaken die Kenju eigenlijk al aangeeft.

De feel is dus heel anders. Flesky is inderdaad het alternatief dat het dichtst in de buurt komt van het BB-toetsenbord.
In het geval van de passport is dat makkelijk, noem ÚÚn highend android device met een fysiek toetsenbord, voor zover ik weet zijn er geen. Het kan zijn dat je zelf geen behoefte hebt aan een fysiek toetsenbord, maar er zijn genoeg mensen die dat wel fijn vinden.

In het geval van een full touch toestel is het iets lastiger te verdedigen, maar nog steeds is er veel voor te zeggen. Blackberry heeft ook aangegeven dat ze alleen een Android toestel maken als ze die veilig kunnen maken, dus het is echt niet zo dat ze gewoon met de zoveelste kloon uitkomen. Als er iemand is die ik het zou toevertrouwen om Android te beveiligen en het gedegen door te testen dan is het Blackberry wel. Het zou dus goed kunnen dat een Android van Blackberry een goede keuze kan worden in situaties waar beveiliging belangrijk is maar je toch graag Android wil draaien (al is het maar vanwege de publieke opinie, want de meeste Android apps draaien ook prima in BB OS, maar ja het heeft een slechte naam).
De meerwaarde is naar mening de toetsenbord van bb. Daarnaast, voor Android apps moest je amazon appstore eerst(toen ik een bb had) side-loaden, dit is gewoon niet gebruiksvriendelijk.
Tot slot de BB OS sloeg gewoon niet aan. Nu kan elke willekeurig persoon die een android had overschakelen naar de bb. Het is tegenwoordig erg lastig om van ecosysteem te veranderen. Let op, ik heb het nu niet over de tweaker, maar de alledaagse mensen. Lijkt mij genoeg reden om naar android te gaan.
Mogelijk naamsbekendheid bij de consument?
Of omdat je een Android toestel hebt laat Google toe de Google Play Services te gebruiken in BlackBerry OS 10?
Denk ook aan de samenwerking van BlackBerry met Google voor Google Work intergratie.
SamSung samenwerking met voor SamSung Knox intergratie.
Ondersteuning van BES 12 is met update 12.2 voor Android is aanzienlijk beter.
BES is nu dus breder inzetbaar en doorzelf een Android toestel te hebben kun je dit misschien nog beter maken?

Tot zo ver mijn positieve gedachten!
Zelf vind ik Android op een BlackBerry niks voor mij.
Blijf zelf bij mijn Passport met OS 10, voor mij het fijnste toestel dat ik heb gehad tot nu toe.
Als er Řberhaupt al een grijze massa is, is er sowieso al teveel aanbod ongeacht het OS.
Blackberry zijn selling point kan prima werken op Android. Blackberry OS met QNX is zeker niet slecht. Integendeel. Maar je wil op ten duur misschien toch Android proberen als dan de sales omhoog schieten.

Ik zelf heb er opzich wel oren naar, helemaal als ik naar de kwaliteit kijk van BlackBerry en hun services zijn altijd geniaal. :)
Voordelen voor de nieuwe weg die BB inslaat zijn.

1. Fysiek toetsenbord.
Ideaal voor text messaging etc. Veel mensen vonden dit altijd ideaal en lekker typen (waaronder ik ook)

2. Android OS
Apps natuurlijk is sowieso wat BB miste, en met android kunnen ze nu wat terug winnen.

Daarnaast waren de sterkste punten van BB
1. Fysiek toetsenbord
2. BB Ping ;) dit sloeg echt zo hard aan bij de pubers, dat ouderen het ook gingen gebruiken.
Terwijl het een ''business thing'' was collega's konden onderling met elkaar communiceren (was op dat moment het meest veilige messaging)

OS was alleen een knelpunt, langzaam, niet altijd even lekker mee werken etc..
Goed nieuws: BlackBerry 10 is een heel ander beestje! Naar mijn mening is BlackBerry 10 een onderscheidende en toegevoegde waarde alleen... Ik begrijp heel goed dat mensen niet zo snel BlackBerry 10 zullen proberen indien zij ervaring hebben gehad met een BlackBerry met OS 4/5/6/7... Die laat een nare smaak na en dat weerhoudt mensen van nieuwe pogingen, wat ergens wel begrijpelijk is.

Zelf hoop ik dan ook van harte dat BlackBerry 10 blijft bestaan en dat er heel goed nagedacht wordt wat zij met de Android Runtime gaan doen. Er zijn enkele Android apps die ik fijn vind. Maar een volledig Android OS hoef ik absoluut echt niet.

We gaan zien wat er gaat gebeuren. Hopelijk binnenkort officieel nieuws!
Mensen moeten gewoon eens proberen. Je gaat Windows 8.1 of 10, of zelfs 7 ook niet links laten liggen na Vista. Dus.... Iedereen maakt eens vergissen, gaat erom hoe je daar mee omgaat en wat je er daarna van maakt. Wij in NL kunnen altijd heel goed zeiken, maar iets nieuw proberen doen we alleen als het goedkoop kan (lees het succes van Pingen een paar jaar geleden bij de BB's)
Het OS als knelpunt noemen, zo ervaar ik het totaal niet. Draait juist lekker soepel en doet wat het moet doen, had laatst een S6 in mijn handen gloednieuw uit doos en wat zat daar een lag in qua UI...

Daarnaast leuk al die apps, maar wie scant ze op bedreigingen? Niet Google, ja de standaard dingetjes, maar verder niet. En wat moet je met miljoenen apps waarvan het overgrote deel toch echt niet lekker werkt of niet werkt?
Daarnaast kon BlackBerry10 al Android apps draaien, dus zou het argument apps niet zo zwaar horen te wegen.
Ik praat niet over de BB10 enz he ;)

Ik praat over jaren terug van BB CURVE/BOLD en noem zo maar op, toen was het OS echt knelpunt in mijn ogen.

Langzaam, niet snel, omslachtig werken en noem zo maar op.....
Dan is het raar om daarmee te gaan vergelijken, want dan zul je het ook met het Android van toen moeten vergelijken en dat was ook verre van goed.
En daar worden wij (lees; BB fanaten en gebruikers) een beetje moe van. We gaan het toch ook niet meer hebben over de N64 en z'n controller waarvan de joystickies bij iedereen afbrak of stuk gingen!?
Dus stop met die ouwe koeien uit de sloot te trekken met je laatste krachten, of probeer gewoon eens een recente telefoon van ze uit. Bijv. de Passport.
En voor alle pessimisten die zeggen dat je ze nergens kan kopen, ja die ligt gewoon bij de Coolblue in de winkel!!!!
noem 1 android telefoon met een vergelijkbaar scherm en toetsenbord als de passport? Is je vraag nu beantwoord?
Een fysiek toetsenbord ook niet
O jawel hoor. Touch screen zal het nooit halen bij een fysiek toetsenbord. Helaas is deze te smal.
en als je dat als Android gebruiker wil koop je gewoon een bt toetsenbordje. Dan kun je zelfs je telefoon neerleggen en het tb in je handen hebben. oeeh meerwaarde.
ja want dat zit niet handig aan je telefoon vast, moet je los mee slepen, werkt op BT, en je kan niet en typen en je telefoon vast houden tegelijk. |:( Halve oplossing die ondingen.
Je vergeet nog even dat je een draadloos toetsenbord ook appart moet opladen, alsof er nog niet genoeg constant opgeladen moet worden in ons leven. :P

Als Bluetooth toetsenborden inderdaad echt een optie waren dan had Blackberry niet bestaan (en dan had ik geen Blackberry gehad) :)
Neuh, een tobo op je telefoon hebben met fysieke toetsen vind ik zeker wel een echt voordeel, je hebt niet altijd een plek om een lullig klein en licht toetsenbordje lekker neer te leggen. Op schoot is het bijvoorbeeld al zwaar ruk.

Als je productief wil zijn onderweg is de passport wel degelijk een toestel met zijn eigen USP's. Neemt niet weg dat ik het een foeilelijk ding vind, maar ok.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 9 augustus 2015 12:40]

Je hebt nu drie verschillende uitgaves van de Passport en zelfs in meerdere kleuren. Nog steeds geen 1 die een beetje in jou smaak valt?

BlackBerry Passport van AT&T
BlackBerry Passport Black, White and Red
BlackBerry Passport Silver Edition
Dat is een mening, ik kan niet zonder mijn fysieke toetsenbord. Blind typen gaat natuurlijk veel beter en wat betreft vierkant scherm dat vind ik zelf ook fijner wat betreft berichten lezen en schrijven. Er past net even meer over de breedte op het scherm. Dus dat is per persoon net wat je wilt en zoekt. Jij kan niet bepalen voor een ander wat hij of zij fijner vindt.
Je vergeet 1 ding: tegenwoordig zadellen alle fabrikanten ons op met een powerbank. Omdat ze wel zonodig quadcores in een mobiel willen stoppen maar weinig aan batterij ontwikkeling doen. Dus Powerbank erbij want je bluetooth zuigt stroom als de nete!

1 van de redenen waarom ik nog steeds vaak mijn N900 gebruik is omdat er nog niet echt iets vergelijkbaars was met fysiektoetsenbord.
Blijf het een apart scherm vinden in die paspoort. Verder hoop ik voor bb dat dit een succes wordt. Zij blijven toch heer en meester in beveiliging !
Zij blijven toch heer en meester in beveiliging !
Tenzij je in het verkeerde land woont. Nee, het OS onderscheid zich niet met beveiliging maar vooral in de omgang (gestures) en multitasking.

[Reactie gewijzigd door nst6ldr op 9 augustus 2015 10:49]

Het OS onderscheid zich zeker wel op veiligheid.
Die paar landen waar de regering het in kan zien doet niet af aan de veiligheid van het OS zelf.
Ook in combinatie met BES is het een OS wat voor op loopt qua beveiliging.
De aangehaalde artikelen hebben niks met het OS te maken, deze gaan over BIS. BIS is tegenwoordig ookal niet meer nodig voor BB10 dus wat dat betreft zijn alleen degene op een legacy device 'kwetsbaar' hiervoor. Daarnaast als je via je bedrijf dus een telefoons had die op BES zat/zit dan heb je hier sowieso niet 'kwetsbaar' voor omdat deze gebruik maken van een andere sleutel, welke per bedrijf uniek is.
Niet als je er Android op zet. Dan is BB evengoed afhankelijk van Google, Google Play Services en alle niet grondig gecontroleerde apps in de Play Store.
Android is niet onveilig. iOS had 100 exploits, Android had er 10 dit jaar.
Het probleem is dat de meeste Android toestellen geen updates krijgen of heel traag.
Dit kan BlackBerry natuurlijk anders doen.
Dat zijn wel hele mooie getallen. Waar kan daar meer informatie over vinden?
Ongeacht ik een Android liefhebber ben zegt dit natuurlijk niks over de werkelijke situatie. Die kan niemand weten. Niemand weet hoeveel exploits en bugs in bepaalde software zit. Maar mensen die zeggen dat Android onveilig is, is net zo fout als iemand zegt dat Windows Phone onveilig is of iOS.

We kunnen het niet weten. Het gaat er om hoeveel ogen er op bepaalde software stukjes code zijn gericht en hoeveel er getest is. En dat weet niemand. Hoe meer ogen hoe vaker soms zero day kwetsbaarheden te voorschijn komen. Maar het kan ook anders zijn, dat er weinig ogen op bepaalde software is gericht waarbij er veel exploits vrij komen.

Een ratio van hoe veel er naar een bepaalde stuk functionaliteit/code gekeken wordt + het aantal exploits geeft een betere indruk. Echter bestaan dit soort cijfers gewoon niet.

[Reactie gewijzigd door Texamicz op 10 augustus 2015 09:16]

Inderdaad, het blijft een apart scherm. Ik ben benieuwd hoe het toestel uiteindelijk gaat zijn. Het zou tof zijn als Blackberry op zijn eigen manier een mooi Android toestel zou kunnen neerzetten.

[Reactie gewijzigd door pclinde op 9 augustus 2015 10:39]

Een BB met een Snapdragon 808 en gewoon een candy-bar-formfactor op basis van BBOS10, was ik wel in ge´nteresseerd geweest. Maar met Android? Waarom zou ik dan niet gewoon voor een van de andere opties gaan die al jaren Android aanbieden? Van merken die ook nog eens een Nederlands aanspreekpunt hebben voor support?

Als je een BB wil vanwege de security, is een keus voor Android niet logisch (ook niet als het aangepast is, BBOS10 is altijd beter). Als je niet geeft om de security, is de keus voor een BB-toestel niet logisch.
Helemaal mee eens. Ik ben erg gecharmeerd van de BlackBerry Classic. De enige reden dat ik er nog niet eentje in huis heb gehaald is juist omdat ik bang ben dan BB overstapt op Android en stopt met BB10.

Als meneer Chen beloofd geen Android toestellen te gaan maken en volledig inzet op BB10 haal ik dezelfde dag nog een Classic. Wordt het Android dan biedt BlackBerry (voor mij) nauwelijks meerwaarde meer.
Ik kan heel goed snappen dat je terughoudend bent vanwege alle zichzelf tegensprekende nieuwsberichten. Veel van die nieuwsberichten zijn ook losjes met de pols geschreven, oftewel zeeer vrijelijk ge´nterpreteerd. Het beste is denk ik om de interviews met John Chen zelf te bekijken. Hij laadt zich daar zeker niet uit in absolute uitspraken, maar wat ik, en andere BlackBerry 10 gebruikers opvangen, is dat Android niet het primaire OS voor BlackBerry telefoons gaat worden. Wat hij recentelijk nog zei is dat hij alleen Android OS zou kiezen als hij het veilig zou kunnen maken. Je zou dat ook als grapje kunnen opvatten dat hij daarmee bedoelt dat Android OS te onveilig is. Daarnaast zijn er nog genoeg enteprise BES klanten die BlackBerry 10 willen. Ook dat zal hem ervan weerhouden om BlackBerry 10 dood te maken. Maar helaas zal hij geen harde uitspraken doen want zijn tactiek is, in mijn ogen: "follow the money".
Kun je je security punt GOED onderbouwen? Dat Android onveilig is, is net zo waar als dat een ander OS ook onveilig is. Dat er veel exploits en zero days openbaar komen komt voornamelijk door dat Android ook in de spotlight staat, er veel mensen naar de code kijken / testen en daardoor de ratio nog steeds lager kan liggen dan bij Andere OSen waardoor je eventueel tot conclusie zou kunnen komen dat het juist heel veilig is.

Daarnaast gaat BlackBerry natuurlijk hun security services op het Android toestel plaatsen.
Sowieso lijkt het privacy-punt me evident. Verder zijn er allerlei beveiligingsmaatregelen toegepast zoals het automatisch wissen van alle inhoud wanneer een wachtwoord te vaak wordt toegepast en het feit dat je vanaf je PC op afstand je toestel kan vergrendelen, je data onherstelbaar kan verwijderen, het toestel als gestolen kan markeren en wachtwoorden kan veranderen. Verder beschikt BBOS10 over FIPS 140-2 gevalideerde beveiliging. Dat geldt ook voor hun diensten die ze op iOS en Android aanbieden, maar alleen daarvoor; iOS en Android toestellen zijn natuurlijk ook bedoeld voor gebruik buiten die diensten om.

Verder is het gros van de BBOS-functionaliteit ge´ntegreerd in het OS, en werkt het niet op een losse manier, waardoor ik me kan voorstellen dat die losse apps op zichzelf minder snel voor beveiligingsfouten kunnen zorgen. Ook het gegeven dat je per app alle toegangen kan managen brengt een sterk punt in deze. En aangezien Blackberry het beheer zelf doet, kunnen ze ook sneller patchen.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 10 augustus 2015 15:31]

Geintegreerd in het OS, Samsung integreerd ook heel veel dingen in Android zoals bij de Note e.d. Waarom zou BlackBerry dit niet kunnen? Ik denk van wel. Android is opensource en je werkt met een alliance groep waarbij Google de grootste contributor is.

Als verder het de play diensten niet onbruikbaar maakt zou BlackBerry prima hun diensten kunnen integreren in het OS. Waar zie jij dit probleem?
Ik vind het vreemd dat deze editie wederom geen dual-sim heeft, veel zakelijke klanten hebben een prive en zakelijke sim?
Dual sim is niet perse meer nodig voor meerdere nummers. BlackBerry heeft sinds vorig jaar een virtuele sim oplossing waardoor aan 1 simkaart meerdere nummers gekoppeld kunnen worden.
http://us.blackberry.com/enterprise/products/worklife.html

Bij WorkLife is alleen het zakelijke nummer inzichtbaar voor de ict/telecom afdeling.
Goed punt. Hier heeft BlackBerry ook aan gedacht. Door www.movirtu.com over te nemen. Je kan op die manier meerdere nummers hebben op 1 sim en daarnaast ook bill splitting doen... of je dit als puur consument kan aanschaffen is mij echter onduidelijk, dat kon ik helaas niet goed terug vinden.

Edit: sorry, zie dat padrini mij te snel is afgeweest!

[Reactie gewijzigd door itsyaboy op 10 augustus 2015 09:56]

Aangezien er maar 1 telefoon per jaar meer gaat uitkomen, is dat dan de op Android draaiende Passport of de slider? Of zullen deze toch beide worden uitgebracht?

John Chen heeft gezegd dat hij alleen een telefoon met Android zal uitbrengen als hij het veilig krijgt. Om dat uit te zoeken, moet je ermee experimenteren. Dat er bepaalde foto's zijn opgedoken, zegt dus niks, misschien worden deze plannen helemaal niet gerealiseerd. Dat hij het wel probeert is begrijpelijk en wordt het niks, dan maakt dat een flink statement. ("zelfs BlackBerry kan iets niet goed beveiligen")

Mensen die of een toetsenbord willen, of twijfelen over de veiligheid van hun telefoon en persoonlijke gegevens, zullen eerder een op Android draaiende BlackBerry kiezen, dan een andere Android telefoon. Vanwege het veilige gevoel. In dat opzicht hoop ik dat BlackBerry het wel lukt om Android veilig te maken. Heel wat mensen zullen denken dat ze beter af zijn, en hebben dan ook nog eens een goede kwaliteit telefoon met al hun geliefde apps.
Deze versie van de Passport is al uit, maar dan met BlackBerry10, dit is namelijk de Silver Edition versie. http://global.blackberry..../blackberry-passport.html

En of de slider Android zal draaien is officieel nog niks bekend, alleen maar gelekte beelden zoals in dit artikel, maar het kan gerust zijn dat het alleen intern materiaal is om te laten zien wat test resultaten zijn en hoe het er mogelijk uit ziet en hoe het dan zal werken.

[Reactie gewijzigd door padrini op 9 augustus 2015 12:28]

Ik heb het natuurlijk over de Silver Passport met Android, die in het artikel hierboven wordt genoemd. Een telefoon met een heel ander OS noem ik een nieuwe uitgave.
Het zou dan niet logisch zijn om exact hetzelfde toestel te doen lijkt mij, levert alleen maar verwarring op.

Dit zal wel alleen voor intern gebruik zijn om te testen voor een mogelijke update of nieuwere versie van de Passport.

[Reactie gewijzigd door padrini op 9 augustus 2015 12:50]

Dat ging met de M8 toch heel goed? Gegeven, bijna nergens te vinden, maar de consument ziet echt wel het verschil, en anders is het aan de verkoper om de verschillende versies duidelijk maken (als ze dan Řberhaupt nog een BB10 versie willen verkopen, het grootste deel van de BB10 devices krijgen mensen via hun werk)
Het grootste deel BB10 wordt gekocht door mensen die er specifiek een willen. Maar veel mensen denken zo gauw ze BlackBerry horen nog aan de oude curve en bold.

Daarnaast moet je een verkoper van een Nederlandse provider al helemaal niet vragen naar een BlackBerry die roepen direct dat BlackBerry failliet is en dat alles beter is enzo om je daarna een iPhone te verkopen of de laatste high end Samsung.
Zo zie je dat BlackBerry ook op hardware vlak meer markten gaat bespelen. Met de software tak zie je al dat ze multiplatform zijn gegaan. Zoals BES en BBM kan je nu op alle platformen gebruiken. John Chen snapt tenminste hoe je een bedrijf moet runnen anno 2015.
Het design van die venice heeft wel iets lumia achtigs aan de onderkant, het lijkt me een goede design keuze om die speaker iets lager te plaatsen dan het scherm zodat je niet onbedoeld met je duim over het scherm glijdt.
Dit kan heel goed uitpakken voor BlackBerry, namelijk als ze snel updates uitbrengen en de beveiliging goed op orde is. Laat die laatste nou juist een sterk punt van BlackBerry zijn. Ik denk dat ze wel relatief populair hiermee zouden kunnen worden.
Als ze nou eens een landscape slider zouden maken met Android waar iedereen al jaren om roept in plaats van vertical sliders en passport clones.... So close but no cigar.
Wie weet dat Nokia nog zoiets uitpoept in de toekomst, ik zou het ook toejuichen,
alleen is het nadeel dat alle apps ook horizontaal moeten kunnen werken, anders typt het nog niet echt handig ;).

Overigens ben ik een vervent SwiftKey gebruiker, i.c.m. swipe enabled werkt dat ook lekker snel, misschien nog wel sneller.
Landscape slider, zou ik ook wel willen. Ik heb een Sony slider gehad, beviel me prima. Wel was een keer toetsenbord gedeelte stuk gegaan, maarja blijven apparaten.
als ze het keyboard nou hadden vervanden door een soort van silicon plug-on
dan zag het er wel beter uit

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True