Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties

BlackBerry-directeur John Chen heeft in een interview niet ontkend dat de Canadese smartphonemaker werkt aan een Android-toestel. "Als ik een manier kan vinden om een goed beveiligde Android-telefoon te maken, dan bouw ik die", aldus Chen.

BlackBerry-directeur John Chen in interview met CNBCHoewel Chen dus de ontwikkeling van het toestel niet bevestigt, is het verre van een ontkenning. Chen gaf een reactie op het gerucht tijdens een interview met tv-zender CNBC. Op de vraag of het bedrijf werkt aan een Android-telefoon, zei Chen: "BlackBerry maakt alleen beveiligde telefoons en BlackBerry's zijn de best beveiligde toestellen. Als ik een manier kan vinden om een beveiligde Android-telefoon te maken, dan bouw ik die ook." Vaak is het ontbreken van een dergelijke ontkenning een sterke aanwijzing dat het gerucht inderdaad klopt. Als BlackBerry dit niet zou overwegen, had Chen vermoedelijk het gerucht simpelweg ontkend of gezegd dat hij geen commentaar kon geven.

Chen zei tevens dat er enkele nieuwe modellen van de fabrikant uit zullen komen 'tegen het einde van het fiscale jaar'. Het fiscale jaar van BlackBerry eindigt eind februari 2016. Vermoedelijk zal de Canadese telefoonmaker zijn toestellen uitbrengen voor de feestdagen, de periode dat in veel landen de meeste telefoons over de toonbank gaan.

Het is voor het eerst dat de Canadese smartphonemaker reageert op de aanhoudende geruchten over het maken van een Android-telefoon. Tot nu toe heeft BlackBerry altijd vastgehouden aan zijn eigen besturingssystemen voor zijn smartphones.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

Nooit dus.

=edit=
Op mij komt dat over als een duidelijke ontkenning en een duidelijke dis naar de onveilige natuur van Android, maar het kan aan mij liggen....

[Reactie gewijzigd door Ramon op 24 juni 2015 07:38]

Android is hun grote concurrent. Geen enkele ceo neemt op deze manier de naam 'android' in de mond. Er is wel degelijk iets aan de hand.

Blackberry kan ook niet anders. Jaren lang hebben ze angstvallig gezworen bij hun eigen OS en eigen hardware. Apple heeft al bewezen dat die aanpak heel goed kan uitdraaien maar je kan een ecosyteem niet blijven opdelen. Op een geven moment kiest de consument voor een technologie en dan kan je als bedrijf niet veel anders doen dan je erbij neer te leggen. Hetzelfde gebeurde met de video format Betamax versus VHS. Soms stopt het ergens. DVD vs HD...

Ik ben er zeker van dat je zelfs met android telefoons het verschil kan marken in een door rommel overompelde markt. Veel android-toestellen hebben een ondermaatse hardwarekant. Ik zeg niet dat blackberry the king of hardware is, maar ze hebben nu eenmaal meer ervaring dan pakweg Fairphone of Oneplus1. Ook wat services betreft en data encryption chips... veel mogelijkheden om zich heel duidelijk te onderscheiden van de crowd.

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 24 juni 2015 10:00]

Ik denk niet dat het ingezakte marktaandeel iets te maken heeft met hun huidige OS, BB OS 10. Ze worden half geboycot door telefoon-boeren: ze hebben ze vaak niet eens in de winkel liggen. Er zijn weinig mensen die een BlackBerry zouden weigeren omwille van het OS. Ook apps is geen excuus want je kunt gewoon Android-apps draaien en met Snap is de Android Marketplace gewoon binnen handbereik. Voor mensen die graag willen zware games willen draaien op hun mobiel gaat die vlieger niet op, maar dat is ook maar een niche natuurlijk.

Maar dan moet je wel eerst mensen zo ver krijgen om het OS te proberen, en daarvoor moeten ze aan de man gebracht worden. Een telefoonverkoper die een BlackBerry aanraadt, bijvoorbeeld. Advertenties, wat al niet meer. Marketing van BlackBerry in Nederland is vrijwel 0 op dit moment, dus is het niet zo gek dat er niet veel verkocht wordt.

Een nieuwe BlackBerry met Android gaat daar geen verandering in brengen. Een flinke marketingcampagne en het zorgen dat ze op voorraad zijn in winkels en actief gepromoot worden door de verkopers wel.

De consument kiest geen technologie. De meeste consumenten komen gewoon in de telefoonwinkel en zeggen: "Ik wil een telefoon waar ik foto's mee kan maken en van die, hoe noem je dat? Apps? Waar ik apps op kan draaien..". En dan komt de verkoper met de Samsung Galaxy S of de iPhone aan. De gemiddelde consument heeft geen flauw idee of daar dan iOS of Android op draait, of BB OS.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 24 juni 2015 09:31]

Ik vind het minstens net zo vervelend dat je een aparte module in je internet aan moet zetten voor ¤x per maand voor je mobiel kunt internetten.
Kijk, en daar gaat het dus weer fout in de marketing. Dit was voor het oude BlackBerry OS zo, versie < 10. Bij BB OS 10 is dat niet nodig, je kunt elke willekeurige bundel gebruiken en hebt géén BlackBerry-abonnement nodig. Als je op een iPhone / Android phone kunt internetten kun je met dezelfde simkaart / abo internetten op je BlackBerry met BB OS 10.

[Reactie gewijzigd door MadEgg op 24 juni 2015 09:32]

Ah top, eindelijk. Maar bij Vodafone en KPN staat volgens mijn laatste onderzoek een tijdje terug de blackberrybundel nog bij de optie's.
Misschien de BB-bundel optie's die je bedoeld een 'Enterprise' optie?
Om mobiel te kunnen internetten hebben de toestellen met BB OS10 geen aparte bundel meer nodig zoals bij BB OS7 of lager. Zelf zonder simkaart kun je nog internetten maar dan heb je wifi nodig :)
Ik heb geen idee? Er stond/staat alleen BlackBerry-bundel, bij een consumenten abonnement.

Even terug gezocht, klik

Bij Vodafone hebben ze alleen bij prepaid nog blackberry-blox staan en ook dat je die nodig hebt om met je blackberry te kunnen internetten.

[Reactie gewijzigd door Miglow op 24 juni 2015 11:21]

Providers weten niets over BlackBerry. Het is gewoon heel simpel: voor BlackBerry 10 heb je niets speciaals nodig. Een willekeurige simkaart met internet/of zonder internet is voldoende. Alles kan ook via wifi.

Gebruik je toevallig de oude BlackBerry OS 5/6/7, dan heb je wel een BIS (BlackBerry internet service) abo nodig. Deze toestellen worden overigens al een tijdje niet meer gemaakt en zijn (bijna) niet meer nieuw te krijgen.
Blijkbaar. De consument en winkelmedewerkers helaas ook niet en die vertrouwt op het oordeel van de medewerker, waardoor ik me voor kan stellen dat mensen denken die bundels nodig te hebben en kiezen voor een andere telefoon dan blackberry. Wellicht zit daar een kans voor blackberry om wat onwetendheid weg te nemen?
Overigens staat er wel op die link van KPN:
De BlackBerryBundel werkt alleen in combinatie met een BlackBerrytoestel, met uitzondering van de BlackBerry Z10
De Z10 wordt hier dus uitgezonderd. Echter, de consument kan daar weer weinig mee natuurlijk. De Z10 wordt niet eens nieuw meer verkocht, maar is opgevolgd door de Z30.

En ja, daar ligt inderdaad de kern van het probleem: marketing. BlackBerry moet flink aan de slag om alle onduidelijkheden en onwetendheid omtrent de koers die ze met BB OS 10 zijn ingeslagen uit de wereld te helpen, willen ze ooit nog meer telefoons gaan kopen. Het OS is er klaar voor, nu de markt nog. Dat geldt net zo hard als ze een Android-telefoon gaan uitbrengen, dus dat kunnen ze wat mij betreft die energie beter in hun eigen OS steken wat wat mij betreft zwaar superieur is aan Android.

Een nieuwe BlackBerry met brute specs zou dan ook nog leuk zijn voor de spec-geile consument die puur naar de megaherzen en het aantal cores kijkt.

Ben het sowieso wel met Ramon in 'nieuws: Directeur zegt dat BlackBerry beveiligd Android-toestel bouwt als het dat kan' eens dat ik het gevoel krijg dat Chen hiermee ietwat omslachtig "nooit" probeert te zeggen.
Ja maar die blox zijn dus voor de oudere BlackBerries bedoeld.
zal er misschien ook iets met te maken hebben dat er nog wat mensen rondlopen met een oude BlackBerry. Voor enkel mail/sms/telefonie zijn de oudere bold-modellen nog steeds heel goed, maar die hebben dus zo een abo nodig
Dit omdat niet magisch alle <10 toestellen naar 10 zijn geupdate.
Snap ik, maar op het moment dat je een blackberrytoestel overweegt en je ziet bij je provider een optie staan voor ¤x per maand, kiezen de meeste mensen toch een ios of android. Zeker omdat ik wel eens voor de gein luister naar (ver)koopargumenten in telefoonwinkels of mm en je dan dingen voorbij hoort komen als camera, zelfde als ze nu hebben maar dan nieuwer, groter, kleiner en mooie kleur. De leukste vond ik trouwens: Ja, dit is een mooi hoesje, voor welke telefoon is die?
Providers en verkopers weten ook niets van BlackBerry. In de telefoonwinkels (uitgezonderd enkele internet belwinkels en Coolblue) hebben ze het niet eens staan, dus wordt het ook niet aangeboden. Het speciale abo geldt alleen voor de toestellen die nog op OS7 draaien. Maar sinds ze OS10 hebben heb je geen speciale abo meer nodig. Hun eerste toestel dat daarop draaide was de Z10 en die is al 3 jaar oud. Het is duidelijk dat niet alleen de consument maar ook de aanbieders niet weten wat BlackBerry te bieden heeft. Erg jammer want ik zou na IOS, Android en Windows geprobeerd te hebben niets iets anders meer willen.

[Reactie gewijzigd door elwais op 24 juni 2015 20:09]

Zo komt het niet op mij over, Blackberry was voorheen ook een goed beveiligd (zakelijk) toestel. Heb meer het idee dat hij daar naar verwijst. Als het zo slecht beveiligd zou zijn, ik denk niet dat BB dan dit soort opmerkingen zou maken en er überhaupt tijd en energie in zou steken.
Hij doelde erop dat ze Android nooit zo veilig kunnen maken...
Maar...als hij het hem wel zou lukken dat hij het dan wel zou maken.
Tenzij Android toestel met Blackberry Enterprise Services 12 is gekoppeld :)
Op mij komt het inderdaad ook zo over. Hij zegt dat hij gewoon veilige telefoons wil bouwen, en dat als hij dat met Android zou kunnen doen, hij dat zou doen. Al is het maar de vraag in hoeverre dit iets zegt over de mogelijkheden of onmogelijkheden met Android.

De manier waarop Arnoud tussen de regels iets denkt te hebben opgemaakt vind ik een zwakke suggestie.
Hetzelfde als Nokia toen met hun androids.
Ik hoop alleen dat Blackberry wel hun standaard weten vast te houden qua veiligheid.
Blackphone was idd ook zo'n apparaat, of het ooit is aangeslagen?????
Dat komt denk ik door naambekendheid. Iedereen weet teenwoordig wie Blackberry is en wat ze doen, maar Blackphone heeft niemand van gehoord (ik voorheen ook niet)

Blackphone is ook wat buggy, waardoor telefoon enthousiasten en Tweakers deze misschien hebben laten liggen.
Iedereen weet wie BlackBerry is maar de meeste weten niet wat ze allemaal doen.
Blackphone was daarnaast niet veilig te noemen.
Ik was er wel benieuwd naar, maar ik zal er eens over nadenken of ik die telefoon wel wil haha!
Blackphone was geen succesverhaal omdat het een compleet gestipte versie van Android was, er stond bijvoorbeeld geen Google Play store op. Op deze manier hebben ze Android toch iets veiliger gekregen, dit in combinatie met een paar apps van externe partijen wat berichten sturen en bellen via een beveiligde connectie mogelijk maakte. Het punt met deze applicaties was dat ze ook zo te krijgen zijn in de Google Play store en dus niet uniek zijn voor Blackphone, bovendien hebben ze een groot deel van de geloofwaardigheid verloren door berichten als deze welke toch bewijzen dat, hoe veel je ook aanpast, Android toch Android blijft:
http://rt.com/news/227275...rypted-sms-vulnerability/ http://arstechnica.com/se...-and-gets-hacked-sort-of/
Interessant citaat uit het Ars artikel:

BlackBerry partisans gloated over the hack. But the irony is that three days earlier, researchers from Accuvant showed in a presentation at Black Hat that they could remotely attack BlackBerry phones (as well as some Android and iOS devices) with a femtocell man-in-the-middle attack, getting root without even touching the phone. So the question is whether BlackBerry fans have any room to brag, or whether they're simply safer because they're not as big a target as Androi
Je hoort als maar over veilige en onveilige telefoons, maar ik ben werkelijk nog nooit ook maar 1 iemand tegengekomen die een gekraakte of een veiligheidsprobleem met zijn telefoon had gehad. Met name wanneer je niet buiten de betreffende stores je appjes download. En dan nog, heb ik de indruk dat even een backup terugzetten in de meeste gevallen afdoende is. Sowieso installeer ik jaarlijks de laatste update en dat doe ik meestal clean, om de boel weer een beetje op te ruimen. Wellicht ben ik verschrikkelijk naïef, maar ik heb toch de indruk dat het allemaal wel meevalt en dat het ergste dat je kan overkomen is dat je zonder dat je het weet iemand je whatsappjes meeleest.

Moet erbij zeggen, ik betaal uit onderbuik/gezondverstand veiligheidsoverwegingen met bankpasjes. Zo'n plastic dingetje dat niet permanent aan het internet hangt.

[Reactie gewijzigd door Hugo-Q op 24 juni 2015 09:46]

Er zijn bij meerdere phissing-acties al wel signalen geweest dat de emailadressen en persoonlijke gegevens die gebruikt worden voor die phissingmailes via apps verzameld zijn.

Naast veilig, is een BlackBerry ook advertentievrij.
Er is geen advertentienetwerk dat je tijdens het gebruik van je telefoon lastig kan vallen.
Welcome to the BlackBerry Advertising Service

The BlackBerry® Advertising Service will reach its end of life on June 16, 2015. At that time, the servers will be disabled and the APIs will no longer work. Please read the blog post to find out what actions you need to take prior to the end of life.
Op zich ook prettig.
Ja dat is nog zoiets. Ik zit op Android en ja wanneer je gratis apps download, dan zit daar vaak zo'n bannertje met een advertentie voor tuintrappen bij, of iets dergelijks. Maar als de app leuk en/of handig is dan kan je vaak tegen betaling van een euro, dat advertentietje laten verwijderen. Vind dat een prima deal. Verder alleen maar last van reclame in de email, maar zelfs daar valt dat allemaal in speciale mapjes. En dan hebben we nog de bloatware op een Samsung en ook die kan je bijna allemaal uitzetten en anders even in een apart mapje zetten unused. Na ja, ik herken gewoon zo ontzettend weinig van die Tsunami aan reclame en verschrikkelijk gevaarlijk gehackte telefoons. Kom het allemaal nooit tegen.
Is het niet zo dat Amerikaanse ontwikkelaars per definitie een back door moeten inbouwen?

Daarnaast is Android van Google, van Google :)

Google & Facebook en privacy :)


Dus wat is onveilig? Het is maar hoe je er zelf tegen aan kijkt.
Dat is precies mijn punt, wat is onveilig, die vraag wordt veel te weinig beantwoord. Wat is nu precies het ergste dat je kan overkomen? Dat is meestal veel geld kwijt raken of er kunnen bijvoorbeeld naaktfoto's van je gestolen worden. Wellicht dan toch maar thuis met een e-dentifier je bankzaken regelen en af en toe nog wat cash bij je hebben en zet nooit naaktfoto's van jezelf online. Voor alle andere "gevaren' is een nieuwe telefoon kopen of een paar wachtwoorden veranderen afdoende. Ga je het internet op dan sta je in je digitale nakie. Als je privacy wilt dan moet je niet het internet op. Van zwemmen word je hoe dan ook nat.
Nu ja bla bla zoiets
Voor de gewone consument is beveiliging inderdaad niet zo belangrijk. Het enige dat zou kunnen gestolen worden zijn wat privégegevens die diezelfde consument al zonder enig probleem cadeau geeft aan bedrijven als google en facebook.

Maar het zijn niet enkel particulieren die gebruik maken van mobiele telefoons en voor bedrijven en overheden kan zulke beveiliging een heel grote meerwaarde betekenen. Bedrijfsspionage is niet zo uitzonderlijk voor grote organisaties en kan een firma héél véél geld kosten. Ook overheden kunnen grote hinder ondervinden van spionage (zeker het militaire apparaat). Het is niet voor niets dat een dag nadat het nieuws was uitgelekt dat de nsa Merkel haar iPhone gehackt had ze rondliep met een extra beveiligde BlackBerry Z10 ;)
Blackberry zal niet "zo maar" Android toestellen in de markt zetten. Blackberry kan als ze zouden willen wel heel makkelijk een Android toestel uit kunnen brengen.

Alles hiervoor is namelijk in huis. Zo werkt Blackberry inzake Android Auto al nauw samen met Google, en is Blackberry`s QNX is het onderliggende platform waar Android Auto op zal draaien. http://www.qnx.com/partners/partner.html?partnerid=161707

The first thing to remember is that cars with Android Auto are probably not running Android, but actually BlackBerry’s QNX. Sounds strange, I know, but BB’s QNX has been out for a while and many car firms have adopted it to run their infotainment systems.

Dus als Blackberry een Android telefoon net als de rest van de massa in de markt zou willen zetten, kan dit volgende week klaar zijn. Gelukkig is Blackberry een bedrijf wat wel serieus nadenkt over Security, en daarom zal Android zoals dit nu wordt verkocht niet volstaan. Wellicht een aangepaste versie van Android M... want ook Google geeft met de Android M versie al aan dat huidige versies van Android qua security de nodige vragen oproepen.

Gewoon even een Android toestelletje in de markt zetten is makkelijk, maar zo werkt dat bij Blackberry dus Niet.
Gewoon even een Android toestelletje in de markt zetten is makkelijk, maar zo werkt dat bij Blackberry dus Niet.
Dat hadden zij beter wel kunnen doen onder een consumentenlabel of iets dergelijks (denk aan Cisco->Linksys). Er is zeker ruimte in de markt voor een mooi, strak, zakelijk uitziend Android toestel (mogelijk een slider). De inkomsten en de ervaring van het ontwerpen van dit toestel kunnen dan meegenomen worden naar de ontwikkeling van een echt Blackberry model.

Zoals ik het hierboven lees klinkt het alsof Blackberry weer achter de feiten aan gaat rennen. Beveiliging is belangrijk, maar aan het einde van de dag moet je ook iets op de markt hebben om in de race te blijven. Zij hoeven geen marktleider te zijn, maar moeten ook niet stralen door afwezigheid.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 24 juni 2015 10:05]

Android wordt steeds populairder in Azië of Afrika.
Maar als je naar de het westen, of Europa kijkt, zie je dat het marktaandeel aan het verliezen is ter gunste ios en windows phone.

Nu nog kiezen voor Android, terwijl de eerste consumenten het platform weer verlaten en dus het platform 'over the hill' lijkt te zijn lijkt mij een keuze van achter de feiten aanlopen. Tegelijk, ondanks dat het krimpt in Europa is het nog altijd het grootste platform.

In een markt waarin iedereen bezig is met een race naar de bodem, kun je ook alleen winst maken als je heel veel verkoopt of je product onderscheidend is. Zoals Chen ook aangaf, iedereen kan een 5", 720p telefoon in elkaar zetten voor $100 en daar wil je niet mee concurreren.

Als er een toekomstige Android komt van BlackBerry zal die dus in ieder geval met zijn hardware zich moeten onderscheiden. Maar ik ben benieuwd of Blackberry een platform dat ontworpen is door en voor de grootste online advertentie verkoper veilig genoeg kan maken naar eigen hoge standaarden.
Met Android toestellen blijf je niet perse "in de race" (HTC is een mooi voorbeeld)

Chen heeft een strategie uitgezet en deze werkt! Zelfs met de verkoop van slechts 1.1 Miljoen telefoons dit kwartaal weet Blackberry het hoofd (meer dan) boven water te houden, en sterker nog, bescheiden winst te boeken. Met de BES12 verkoop gaat het ook prima en de samenwerkingen met andere grote vendoren gaan straks ook hun vruchten afwerpen.

Resume, een prima Basis waarbij Android telefoontjes niet echt een grote rol spelen. Blackberry is zoveel meer dan gewoon mobieltjes verkopen!
Ben benieuwd.
Ben zelf in het bezit van een Passport en daar ook zeer tevreden over.
Wanneer een BB met Android op de markt zou komen zou ik die wel overwegen te kopen.
Alleen vanwege het feit dat op mijn werk BB10 niet wordt ondersteund in het BYOD/MDM programma.
Binnen ons bedrijf wordt alleen iOS, Android en WP ondersteund.

Bovenstaande lezende begrijp ik alleen niet hoe het zit met veiligheid van BB10 Vs. de andere OS-en icm. MDM?
Waarom kiezen bedrijven voor een oplossing met Android en MDM in plaats van BB?
Een MDM versie welke OS10 niet ondersteund? Dit lijkt meer een organisatorische / management keuze dan een technische beperking.
Waarom zou je een prive telefoon willen onderwerpen aan bedrijfs MDM?
Kan zijn dat het inderdaad een organisatorische/management keuze is.
Vorige week heb ik wel een artikel uit medio 2014 gelezen dat enkele suppliers geen OS10 supporten. Ik weet niet welke oplossing mijn werkgever gekozen heeft.

Waarom ik mijn prive telefoon aan MDM wil onderwerpen?
* Geen gezeul met twee telefoons
* Agenda is automatisch up-to-date
Loop ik niet risico onnodig vroeg op het werk te zijn
* Altijd het gehele telefoonboek van de organisatie ter beschikking.
* Wanneer nodig kan ik mail lezen
Voor alle genoemde punten moet ik nu mijn laptop openen en eventueel via VPN inloggen.
Nadeel voor een halve workaholic is wel dat ik thuis op de bank als niets op TV is of in een wachtkamer ik e-mail van het werk zit te lezen.
Ik vind het een beetje dubbel, Blackberry die Android toestellen gaat maken... Toch ben ik wel weer benieuwd, maar gaat Blackberry dan niet voor een tweede keer het wiel uitvinden? De Blackphone is toch ook al een beveiligd Android toestel? Of zit ik er nu compleet naast?
Van wat ik herinner was dat Blackphone ruim de tijd had genomen om Android 4.4 geheel veilig te maken in zijn eigen OS, maar dat bij de release Android 5.0 al lang op vrijwel ieder nieuw toestel stond. Bovendien was er volgens mij ook gelijk een ernstig lek in de eerste weken, waarbij je toch gaat twijfelen aan het nut van zo een 'veilig' toestel. De specificaties waren namelijk ook al niet om over naar huis te schrijven. Voor mij een absolute no go dus.
Op zich zou ik het wel leuk vinden als Blackberry een analyse zou doen van bijvoorbeeld de Bull Hoox m2 en de GSMK Cryptophone 500 en de geidentificeerde zwakke punten zou publiceren, want Bull en GSMK stellen dat hun android-gebaseerde telefoons redelijk veilig zijn, dus kennelijk verschillen de meningen over wat mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door begintmeta op 24 juni 2015 15:52]

Heeft iemand ook daadwerkelijk geluisterd naar het interview? Chen zegt toch echt "at the end of the calendar year".

Vertaling: "Aan het einde van dit kalenderjaar".

Dus waar komt het verhaal dan vandaan dat hij gezegd zou hebben aan het eind van het fiscale jaar?
Op CB wordt al gespeculeerd dat hij potentieel de slechtste CEO is. Met deze uitspraken maakt Chen zich bij mij ongeloofwaardig. Het begrip privacy wordt door Google heel anders opgevat dan door BlackBerry.
Op CB zijn ze juist onwijs blij met Ome John..
Die hosanna stemming is aan het keren na de uitspraken in dit nieuwsbericht. Op CB zitten de meeste mensen niet te wachten op Google Tracking Train. Met de laatste berichten over een Android telefoon, Samsung samenwerking en nu deze vage antwoorden van Chen lijkt men niet langer daadkrachtig in te zetten op BB10. http://crackberry.com/che...ded-he-can-make-it-secure