Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 95 reacties

BlackBerry overweegt om dit najaar een Android-smartphone met fysiek toetsenbord uit te brengen. Dat melden bronnen binnen het bedrijf aan het over het algemeen betrouwbaar geachte persbureau Reuters. Het zou voor het eerst zijn dat BlackBerry overstapt op Android.

Met de release van een Android-toestel wil BlackBerry aantonen dat zijn BES12-dienst voor bedrijven in staat is om ook toestellen met het besturingssysteem van een concurrent te beveiligen, schrijft Reuters. Het zou gaan om een toestel met een groot touchscreen en uitschuifbaar fysiek toetsenbord, waarmee de omschrijving lijkt op een telefoon die BlackBerry enkele maanden geleden al toonde, maar waar het verder geen details over gaf.

Reuters baseert zich op meerdere bronnen binnen het bedrijf, maar BlackBerry bevestigt de stap niet en zegt in plaats daarvan dat het nog steeds toegewijd is aan zijn eigen besturingssysteem BlackBerry 10. Dat verscheen vanaf 2013 op BlackBerry-toestellen.

Als BlackBerry een Android-smartphone uitbrengt, dan zal die vermoedelijk voorzien zijn van de App Store van Amazon. Die levert BlackBerry nu al mee op toestellen met zijn eigen besturingssysteem, dat eveneens compatibel is met Android-apps. Of de Canadese fabrikant na de release van het Android-toestel toestellen uit blijft brengen met BlackBerry 10, is onbekend. Het zou voor het eerst in jaren zijn dat een bekende fabrikant een high-end Android-smartphone met fysiek toetsenbord uitbrengt.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (95)

Of het nu met of zonder hun eigen software is, maakt denk ik niet uit. De doelgroep die nog perse een fysiek toetsenbord wil, met daardoor een klein scherm, is niet groot. Daar moet je het mee doen. De nieuwste "swype" toetsenborden op de andere toestellen zijn dusdanig goed en snel, dat het niet veel meer uitmaakt. Ze gebben de slag verloren en krijgen er met android echt geen nieuwe klanten bij.
De doelgroep die nog perse een fysiek toetsenbord wil, met daardoor een klein scherm, is niet groot.
Heb je het artikel gelezen en de foto bekeken? Het gaat om een uitschuifbaar toetsenbord dus met een normaal formaat scherm.
Een uitschuifbaar toetsenbord maakt je telefoon wel fragieler, dus of dat nou zo'n groot voordeel is... en totaal niet customizable, "normale" Android phones kan je gewoon zo'n beetje alles veranderen wat je maar wilt, kan misschien met de fysieke ook wel, maar de fysieke knopjes houden toch echt dezelfde letters.
Een uitschuifbaar toetsenbord maakt je telefoon wel fragieler, dus of dat nou zo'n groot voordeel is... en totaal niet customizable,
Fragieler? Wellicht. Maar alle sliders die ik tot nu toe heb gehad hebben in al die jaren nog nooit problemen gehad met het schuifdeel. Dat geldt voor een Sony Xperia X1, een HTC Desire Z (het Z-mechanisme lijkt fragiel, maar is verbazingwekkend stevig) en een Samsung Galaxy S Relay 4G.
"normale" Android phones kan je gewoon zo'n beetje alles veranderen wat je maar wilt, kan misschien met de fysieke ook wel, maar de fysieke knopjes houden toch echt dezelfde letters.
'Customizable'? De markt waar BB zich op richt zijn landen waar QWERTY veelal de standaard is. Ook zijn hoesjes/cases gewoon te ontwikkelen voor sliders.

Laat een slider in landscape mode maar komen. Dat heeft zoveel voordelen, zeker als je exotische zaken doet als bijvoorbeeld Remote Desktop. En ik schrijf een stuk beter op een fysiek toetsenbord dan touch, en gekeken naar de communicatie met anderen blijft touch foutgevoeliger. Het schrijven van een wat langer mailtje gaat ook veel lekkerder zonder dat driekwart van je scherm wordt opgeslokt door een on-screen keyboard met daarboven een invulveld dat niet altijd representeert hoe iets eruit ziet.

Dus BB, dit kan interessant zijn. Echter:
• Het toestel moet echt high-end zijn. Buiten de dikte om moet het kunnen concurreren met de paradepaardjes van de andere grote merken. Neem dus goede hardware, geef het een zakelijke strakke look, etc.
• Het onderscheidende van het toestel (het toestenbord) moet goed zijn. Daar hebben jullie zat ervaring mee, en neem die vooral mee.
• Een ander punt waarop geconcurreerd kan worden: batterijduur. Een slider is iets dikker en dat wordt geaccepteerd. Gebruik die dikte ook.
• Persoonlijke wensen van mijzelf: een landscape slider en een telefoon die (eventueel na het verbreken van een 'zakelijke' garantie, o.i.d.) gewoon van een third-party ROM voorzien kan worden.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 12 juni 2015 09:36]

Compleet mee eens, kijk dan ook vooral uit naar hopelijk de oplossing van Samsung met de Note 5 met toestenbord. zelfs al zit deze in de cover.
nieuws: Gerucht: Samsung komt met afneembare toetsenbordaccessoire voor Note 5
klopt mijn oude HTC Z doet het nog steeds prima, ondanks de mishandeling van mrsT ... behoorlijk hufterproof..
Sliders zijn inderdaad geweldig voor remote desktop en sms'en.
Heb bijna 3 jaar geleden een LG C550 gekocht samen met een vrindin. Heeft voor beide 2 jaar best goed gewerkt. Af en toe wat gekke toestanden gehad maar niets dat de gsm onbruikbaar maakte. Ondertussen zijn beide vervangen door een LG C800. Ik heb er CM9 opgezet, vrindin heeft het bij stock rom gehouden. En moet zeggen, we hebben er geen spijt van!
Heb ze wel moeten importeren van amerika, maar voor 75 euro/stuk was het echt wel de moeite. Voor het zwaardere werk heb ik wel een Mlais m52 altijd op zak.
Slider is uiteraard wat versleten bij de C550 maar lijkt mij niet meer dan normaal. Maar werkt nog prima. Moet wel zeggen dat ik voor de C800 wat meer zorg draag, na een dik half jaar gebruik is er nog geen slijtage merkbaar in de slider. Hoop hiermee minstens 3 jaar mee te doen eigenlijk.
Een uitschuifbaar toetsenbord maakt je telefoon wel fragieler,
Je hebt waarschijnlijk nooit een smartphone met een uitschuifbaar toetsenbord gehad, zowel dan een prul.
Ik heb een N900 deze is helemaal niet fragiel. Het device zal alleen wat dikker worden. Wat ik niet erg vind.
dus of dat nou zo'n groot voordeel is... en totaal niet customizable, "normale" Android phones kan je gewoon zo'n beetje alles veranderen wat je maar wilt, kan misschien met de fysieke ook wel, maar de fysieke knopjes houden toch echt dezelfde letters.
Dat je een fysiek toetsenbord hebt wil niet zeggen dat je het onscreen toetsenbord niet hebt.
Je zou het fysieke toetsenbord zelfs onscreen kunnen uitbreiden.
Het nadeel is wel dat het toestel dikker en zwaarder wordt. Ik denk dat ze goed moeten kijken naar de vraag van de consument en niet weer een toestel voor een kleine niche uit moeten brengen.
Hoeft niet dikker te zijn de telefoon .

Je kan ook touch toetsenbord hebben ;)
Dikker, maar ook wel kleiner in lengte en breedte. Teminste, bij een qwerty phone is de noodzaak voor een groter display minder: er is immers geen virtueel toetsenboard dat ~80% van het scherm bedekt tijdens het typen, waardoor een groot scherm eigenlijk niet nodig is.
Inderdaad, en daarnaast zou ik een heel graag weer een fysiek toetsenbord willen.
hiervoor wil ik echter niet op schermformaat inleveren :|
ik heb nog niet ťťn schermtoetsenbord geprobeerd dat sneller en foutlozer typt dan het toetsenbord van mijn N97.
Eerlijk is eerlijk, het was een ruktelefoon eersteklas, maar het toetsenbord en FM-transmitter waren verekte handig.
Niet iedereen wilt met een koelkast lopen..
BES rommel? Je weet echt niet waar je over hebt he? Ik stel voor dat je je eens inleest op BES 12 en dan wat gaat roepen...

Wat betreft BlackBerry af te rekenen op een slecht gemaakt model: dan kun je denk ik de meeste merken gaan afzweren. Allemaal hebben ze wel een brak model op hun naam staan. De Blackberries met OS10 zijn stuk voor stuk super robuuste en betrouwbare toestellen. Het enige minpuntje vond ik de matige accuduur van de Z10 (die had ik dus).
Als fanatiek Blackberry gebruiker (OS 10), blijft het mij verbazen hoe zeer de rest van de wereld (lees: Android en iPhonegebruikers) BB blijven onderschatten. Het kleine marktaandeel van BB maakt het product inderdaad niet sexy voor het grote publiek, maar dat zegt eigenlijk meer over het grote publiek dan over het operating system van BB. Android wordt gedragen door een aantal grote hardwarefabrikanten, dankzij wiens enorme marketinginvesteringen hun toestellen (en bij uitbreiding het operating system) heel succesvol zijn. Deze andere merken (Samsung, Sony, HTC, LG) hadden echter geen andere keuze dan voor Android te gaan. Het enige alternatief dat theoretisch bestaat is Windows, maar Windows mobile had een dusdanig slechte reputatie opgebouwd dat elk alternatief succesvol maakte... Jammer dat BB zijn software niet ter beschikking stelt van andere hardwarefabrikanten. Er zou al lang geen sprake meer zijn van Android...
Ze hebben ook steken laten vallen. Het OS werkt na wat gewenning erg aardig maar sommige toestellen hebben wel wat issues.

De Z10 is een van de eerste toestellen op de markt en heeft een erg erg slechte battery life.
Ook werken sommige Android apps niet naar behoren en zeker al niet als er integratie is met bijvoorbeeld andere Google services. Niet per se hun fout, maar handig is dit niet.

Ze zijn gewoon te laat op de markt gekomen met hun OS10 en kunnen nu geen kritische massa aantrekken voor apps te maken. Zelfs als ze hun OS nu gratis aan andere hardwarefabrikanten geven, zouden er volgens mij nog veel het risico niet willen nemen.

Edit: OS10 verduidelijking

[Reactie gewijzigd door FragileM64 op 12 juni 2015 13:23]

Ze zijn gewoon te laat op de markt gekomen met hun BboS en kunnen nu geen kritische massa aantrekken voor apps te maken.
Te laat op de markt? Geen idee hoe oud je bent maar BB had al lang voor de iPhone een goed werkend systeem op de markt. Het is een kwestie van de wet van de remmende voorsprong. Ze hadden iets wat goed werkte, veel geld opleverde, en er was geen serieuze concurrentie. Android of iPhone leken aanvankelijk geen concurrent, want niet veilig genoeg voor de zakelijke markt. Toen dat niet meer speelde stonden ze opeens ver achter, en nu is het een kwestie van overleven.

Ik hoop echt dat het ze lukt, net zoals met Nokia, en dat ze op termijn een goed alternatief weten te bieden. En dan bedoel ik iets met een hardware keyboard, of met achterliggende diensten, hoewel ik dat eerder los zie van de hardware.
Ik doelde uiteraard op de release van BB OS10 en nieuwe toestellen met dit OS om te kunnen inspelen op de toenmalige trends. Heb het aangepast in mijn post. Verder volledig eens met je post.

En qua smartphonegebruik ga ik al mee sinds de Qtek s100 ;)
Die matige batterijduur is met de update naar 10.3 opgelost. Ik haal nu met gemak een hele dag.
Mijn Z10 gaat toch echt 2 dagen mee op een accu over het algemeen. Als hem echt actief gebruik 1.5 dag.

En overigens kan je er voor erg weinig geld een extra accu voor kopen en eventueel een acculader. Een optie die veel telefoons tegenwoordig niet eens meer hebben.

[Reactie gewijzigd door xSNAKEX op 12 juni 2015 12:30]

?? Mijn Z10 werkt gewoon prima hoor. Ik heb hem voorzien van de laatste update en ik ben erg tevreden over deze telefoon. Ook qua batterijduur.

Ik heb een tijdje de M2 van Sony, voorzien van 4.4.4, gebruikt maar Android is niet mijn ding.

Ieder OS zal wel zijn schare aanhangers hebben maar als ervaringsdeskundige vind ik OS 10.x boven IOS en Android uitstijgen. Ik spreek voor mezelf hoor.

Apps die specifiek voor Android zijn uitgebracht kan ik redelijk makkelijk converteren naar OS10.x zonder snelheidsverlies. Muzieknummers kun je ook vanaf je Macbook (iTunes) overzetten naar je BB.

Nee, ik durf zonder meer te zeggen dat mijn volgende telefoon weer een Blackberry wordt. Bijvoorbeeld de BB Leap voor rond de 250 Euro is gewoon waar voor je geld. Voor mij een high end phone voor een midrange prijs.
Er zijn meer alternatieven die technisch mogelijk beter zijn te noemen dan Android. Denk aan Sailfish OS, Web OS, Meego etc. Kenners en gebruikers prijzen die systemen hoog en toch blijven ze voorbehouden aan een niche. Er zijn legio voorbeelden van superieure technieken aan te wijzen die niet aansloegen bij het grote publiek.

Ik denk dat voor het grote publiek het belangrijkste is dat een systeem van hardware en diensten heel herkenbaar is als een afgerond product en dat het er ook nog een beetje 'sexy' uit moet zien. Nu is dat laatste moeilijk te vatten maar laten we het houden op een combinatie van mooi ontwerp en laagdrempeligheid. Ik ben nooit een Apple fan geweest maar het introduceren van een app store voor de massa was de beste stap ooit. Inmiddels kan iedere digibeet apps installeren en gebruiken zonder enige technische kennis van zijn of haar telefoon. Dat was iets dat het m.i. technisch superieure Windows Mobile niet had en dus was het binnen een paar jaar bekeken met Microsoft op de mobiele markt. Overigens natuurlijk ook dankzij Android dat ios snel volgde en in rap tempo de grootste werd.

Jij noemt Windows Mobile en dan vermoed ik dat je Windows Phone bedoelt. Ik had een decennium geleden een HTC Wizard. Die draaide op Windows Mobile 5 (en later 6) en had ook een uitschuifbaar toetsenbord. Dat was tot nu toe mijn beste telefoon ooit. Natuurlijk wel bekeken in het tijdsbeeld, want de software zou nu niet meer toereikend zijn maar destijds werkte het fantastisch. Wat mij betreft, was de eerste iphone daarbij een lachertje en ik verbaasde mij lange tijd om het succes ervan, maar we weten allemaal hoe snel het is gegaan. Sindsdien mis ik overigens een fysiek toetsenbord enorm: onscreen toetsenborden blijft geklooi met mijn dikke vingers en het gemis van tactile feedback maakt het er allemaal niet beter op. Op mijn HTC Wizard kon ik zoveel sneller typen dat ik er zelfs standaard al mijn emails mee beantwoordde. Nu ben ik blij met Whatsapp in de browser zodat ik thuis normaal kan typen zonder al die typfouten en auto correct onzin. De BB in het artikel lijkt overigens een toetsenbord in de lengte te krijgen en dat zou wel een misser zijn. In de breedte heb je niet alleen veel meer ruimte voor de toetsen maar kantelt ook het scherm waardoor je een meer PC-achtige gebruikservaring hebt. BB-koppigheid?

Blackberry was altijd voornamelijk voor de zakelijke gebruiker. Gewone stervelingen kwamen er praktisch nooit mee in aanraking en ik denk dat BB zich moeilijk aan deze stempel zal kunnen onttrekken. In AziŽ is BB overigens wel populair onder gewone stervelingen. Of ik moet zeggen was, want ook in AziŽ stappen mensen inmiddels massaal over op Android sinds BB in moeilijkheden zit. Die krijg je nooit meer terug.

Ik kijk als Android-gebruiker overigens uit naar de release van Windows Phone 10, of Windows 10 Mobile zoals het nu gaat heten. Of eigenlijk gewoon Windows 10 want het onderscheid in OS'en voor PC en telefoon gaat langzaam verdwijnen. Hetzelfde systeem op telefoon en desktop vind ik een bijzonder 'sexy' concept. Ubuntu is met hetzelfde concept bezig alleen hebben zij helaas teveel tijd nodig voor de ontwikkeling en lijkt het erop dat Microsoft ze alsnog voor is. Voor tablets en convertables is het prachtig want dan kun je normale desktop apps overal gebruiken. O.a. een volwaardige Photoshop voor onderweg is onverslaanbaar. Wat dat betreft vrees ik dat Google niet op tijd in de gaten krijgt dat Android voor semi-laptop-gebruik ontoereikend is terwijl m.i. ook de ARM-processors er inmiddels prima toe in staat zouden moeten zijn. Android en productiviteit gaan helaas nog steeds niet echt samen door een deur.
Voor de juiste prijs zou BB dat vast wel gedaan hebben (OS licenties uitgeven), maar in een snel groeiende markt wilde iedereen het zelf proberen en niet al in een vroeg stadium afhankelijk worden van een ander. Veel fabrikanten probeerden het met hun eigen systeem.

Pas later en toen de achterstand te groot werd, kozen ze voor (gratis of goedkoop) Android of Windows Mobile. IOS doet Apple niet in de licentie, tenzij ze ook de hardware onder controle krijgen en dat wil niemand uit handen geven.

Ik snap die BB gebruikers wel maar het is een niche en ik vraag me af of ze het vol blijven houden.
Hoewel ik geen ervaring heb met BB10 blijf ik me ook verbazen over het succes van Android. Zelf ben ik erg te spreken over iOS en WindowsPhone.
Imho is Android een lelijk gedrocht van onsamenhangende features. Een klein simpel voorbeeld is dat het instellen van meerdere exchange accounts tot 1. Een onoverzichtelijke hoop in je mail cliŽnt leidt en 2. De integratie met de calender app nooit goed synchroon gaat. Op iOS en WP hoef ik daar echt niet lang over na te denken en werkt het gewoon.
grappig want ik heb juist bij win phone het idee dat het een even snel in elkaar geprakte hoop spaghetti-code is, en het feit dat exchange niet werkt onder android, tja dat deed het al niet onder symbian (dat voor android marktleider was... dus misschien zegt het wel meer over exchange dan over android,

als er al een probleem met android is, dan is het dat google niet van hardware-boeren / en telefoon bouwers eist dat ze gedurende x-tijd bijv 3 jaar na de release een aosp rom van hun toestel blijven updaten tot de laatste nieuwe versie. zelfs als dat betekend dat je bijv geen sense meer hebt op je htc toestel, is het altijd nog beter dan helemaal geen rom upgrades, (zoals bij de desire hd, ONE SV, en de moterola moto 4G (xt1039), want als je op je OEM moet vertrouwen voor nieuwe roms kun je beter je adem maar niet inhouden,
Exchange niet werken onder Symbian? Geinig...toch jaren zakelijk rond gelopen met een Nokia E72 en ik heb mij helemaal de tandjes gemaild met dat ding. En wij hebben toch echt een Exchange-server staan....

Wat betreft je comments op Android: kan het daar alleen maar mee eens zijn... Wat betreft je comments op Windows Phone. Bij elkaar geharkt is het niet: de UI is consequent uitgevoerd. Dat de flow van de UI niet lekker voor je aanvoelt (ik vind het persoonlijk ook niet veel) is dan weer een ander ding. Mijn directe collega is verliefd op zijn Lumia 735.....zoveel smaken, zoveel oplossingen
Ik heb 2 Exchange accounts en dat gaat perfect op mijn HTC One M7. Sterker nog, collega's met een iPhone klagen juist.

Ik ben het wel deels eens met petersamyn. Samsung is marktleider geworden door astronomische marketing budgetten. Niet omdat hun toestellen mooi, stevig, goed waren of omdat hun schil geweldig was. Integendeel.

Hetzelfde gaat echter op voor iOS, niet om te bashen maar Apple kon lange tijd minimale upgrades uitbrengen en toch stonden massa's in de rij om hun oude toestel in te leveren.
Marketing, hype, tussen de oren.

Je kan een perfect OS bouwen, maar dat verkoopt zichzelf niet.
Als je goed kan verkopen boeit het geen drol hoe goed je OS is.

Maar dat Android een onsamenhangend geheel is, dat was exact mijn ervaring met iOS 2 jaar geleden. Niets meer dan een stuk glas met losse apps. Juist bij Android vond ik het een meer samenhangende ervaring. Ik had toen al mijn HTC. Nu is de Android ervaring per fabrikant wel erg verschillend. De reden dat ik altijd HTC heb gehad en verder alleen gecharmeerd ben van Sony en Motorola.

Ik denk nu weer aan mijn Sony Xperia Mini Pro met horizontaal uitschuifbaar toetsenbord en 3.5" scherm. Wat een typgenot. Voor serieuze zaken is een fysiek toetsenbord ALTIJD gewenst. Daarom typ je ook liever op je laptop dan een tablet.

Voor privť gebruik voldoet typen op het scherm meestal wel. Ik zie het daarom eigenlijk alleen nog als nuttige toevoeging voor werkende lui.

[Reactie gewijzigd door Jazco2nd op 12 juni 2015 09:35]

Eindelijk!

Ik ben altijd voorstander geweest voor telefoons met een fysiek uitschuifbaar toetsenbord.
HTC is daar met de overstap naar android vanaf gestapt en sindsdien heb ik altijd moeite met het uitzoeken van een telefoon. Een touchscreen toetsenbord haalt het gewoon niet bij een echt toetsenbord.
Grote kans dus dat ik dit toestel op dag 1 uit de winkel ga halen.
Wel weer extreem jammer dat je het toetsenbord over de lengte moet uitklappen en niet over de breedte. Een breed toetsenbord geeft ruimte aan de knoppen en dus ook aan mijn dikke vingers.
Ben nooit aan de blackberry gegaan omdat ik nooit lekker heb kunnen werken met hun OS. Android maakt daar dus verandering in voor mij.

De vraag die nu nog overblijft is natuurlijk hoe high-end is high-end.
HTC had de Desire Z met Android en toetsenbord. Die is zelfs nog te koop, 5 jaar na dato.
Waarom kijken jullie niet eens naar Jolla met een uitschuifbaar toestsenbord. Het OS begint beetje bij beetje meer volwassen te worden en het werkt echt soepel!

[Reactie gewijzigd door Bongoarnhem op 12 juni 2015 14:30]

Ik wil juist geen uitschuifbaar toetsenbord. Jolla vind ik daarentegen weer wel interessant. Met name de tablet.
Idem dito hier! Eerste smartphone was een HTC desire Z. Toen razendsnel berichten kunnen typen en volledig gewend geraakt aan fysieke knoppen. Enige tijd geleden nog goed rond gezocht voor smartphone met een keyboard zonder succes.
Hoop dat Blackberry verder gaat met fysieke toetsen zodat de trend nog alive blijft. Ik blijf alsnog wachten op de opvolger van de Desire Z :D

Verwacht het alleen niet
Ik weet 100% zeker als ze een goede High-End smartphone op de markt zetten. Dus eentje die kan concurreren met de S6, iPhone 6 en LG G4 (bijv.)
met een fysiek toetsenbord. Dat er zeker nog een markt voor is.

Maak voor mij maar een telefoon met:
- 5'' inch Full-HD of hoger scherm
- Snelle processor
- Goede camera
- Android (liefst zo stock mogelijk)
- En een fysiek toetsenbord
Dan ben ik verkocht. Mijn telefoon hoeft geen 6,8mm dik te zijn.
Maar hem van mij maar 1,2cm dik met een goed toetsenbord en een mega accu.

Neem de N97 van Nokia. Dat was toen High-End. Als ze zoiets op de markt weten te zetten _/-\o_

[Reactie gewijzigd door Dubrillion op 12 juni 2015 08:53]

Die hebben ze al: de blackberry passport evenveel pixels als full hd alleen dan op een 1:1 verhouding, 1440x1440. Hij draait geen android maar dat staat ook niet in je lijstje.
De N97 was niet high end hoor ..... Die stond volledig in de schaduw van de N900
Ik ben benieuwd of ze wel willen investeren in de hardware die eigenlijk wel nodig is om het publiek voor BB te laten kiezen. Met de hardware die ze voor de Leap gebruiken, lopen ze 3 jaar achter op andere merken (Galaxy S3 kwam uit met deze processor in 2012). Het gaat in het geval van de Leap om een telefoon van 250 euro en hun eigen OS en dus ook lagere kosten.
Als ze courante en veel snellere hardware willen gebruiken, dan houd ik mijn hart vast voor de bedragen die ze dan zullen vragen voor een OS die ze moeten inkopen en de snellere en mogelijk duurdere hardware.

Als ze goed willen concurren, dan moet de software in perfecte conditie zijn en het liefst ook erg veilig. Hiermee zit je dan snel op minimaal Android M of 5.0, met de mogelijkheid om zelf rechten toe te kennen/af te nemen van apps. Hoe het zit met encryptie op processoren weet ik zo niet, wellicht zou dit wel kunnen met een nieuwe 64bits processor.

Info over de Leap is hier te vinden:
nieuws: BlackBerry Leap komt uit in Nederland
720p 5"-scherm
1,5GHz Dual core Qualcomm Snapdragon S4plus (MSM8960)
http://www.samsung.com/nl...martphones/GT-I9300RWAXEN


hmmm hier staat dat de galaxy s3 destijds een quadcore 1,4 Ghz processor had.
bb heeft een soc uit q1 2012 en die samsung uit q1 2013
dus ja verouderd hardware...
http://en.wikipedia.org/wiki/Qualcomm_Snapdragon
Klopt helemaal.

Ik heb het even opgezocht en de S3 heeft 2 verschillende processoren gehad. De S4plus en de Exynos 4412. De S4 Plus kwam uit in o.a. Amerika en Canada. Hier in Nederland was toen vermoedelijk de Samsung Exynos 4412 Quadcore met hun eigen processor actief.

http://en.wikipedia.org/wiki/Samsung_Galaxy_S_III
http://www.futuremark.com...y+S3+%28MSM8960%29/review
Ik ben wel benieuwd hoe ze bepaalde dingen gaan realiseren:
  • Ze staan bekent om hun beveiligde telefoons. Android wordt niet helemaal door BB ontwikkeld. Raken ze dan niet een stuke conrole kwijt?
  • Doordat BBos niet al te zware hardware vereist, kunnen ze relatief oude hardware in hun toestellen stoppen, en daardoor hogere winstmarges hebben. Hoe gaan ze dat gat opvangen?
oww en wie zegt dan dat ze niet zelf kunnen ontwikkelen met android?
misschien weet je het niet maar dat amazon en nokia zijn hun voor gegaan.
daarbij google android versie kunnen ze wel extra beveiliging invoeren en denk niet dat google daar om kwaad woord,
Maar dat kost wel het nodige. Terwijl ze al jaren weinig inkomsten hebben en hun geld in de ontwikkeling van BB10 gestoken hebben.

Er zijn wel zakelijke klanten die veiligheid hoog waarderen maar voor velen zal de keus voor iOS meer voor de hand liggen, aangezien dat een overweldigend aanbod aan applicaties heeft, breed geaccepteerd is, ook in de zakenwereld op aansluiting kan rekenen en een goede reputatie heeft qua veiligheid.
oww en wie zegt dan dat ze niet zelf kunnen ontwikkelen met android?
misschien weet je het niet maar dat amazon en nokia zijn hun voor gegaan.
daarbij google android versie kunnen ze wel extra beveiliging invoeren en denk niet dat google daar om kwaad woord,
Lees nou eers Johan zijn reactie eens. Je maakte een vertaalslag voor jezelf die niet helemaal klopt. Vervolgens ga je Johan verwijten voor de door jou gemaakte vertaalslag. Komt niet echt snugger over.

Voor de duidelijkheid.

"Android wordt niet helemaal door BB ontwikkeld. "
is NIET
"BB kan niet ontwikkelen in Android"
Ik den persoonlijk dat dit echt dikke bullshit is. BlackBerry probeert zich juist de afgelopen jaren weer te profileren als veilige haven van tegenover het brakke Android (op gebied van beveiliging) . Als BlackBerry over gaat op Android dan gooien ze hun laatste unique selling point te grabbel.

Sterker nog, als BlackBerry overgaat op Android dan doe ik mijn Passport weg en koop ik een Lumia
Ik snap er soms niks van dat mensen een smartphone-merk als een soort verkapte evangelie zien. Ik ben fervent BB-gebruiker (Passport) maar ik snap ook dat er geld verdient moet worden. Als dat dan moet via Android....soit. Zolang ze mijn Passport en het OS10-ecosysteem blijven ondersteunen heb ik daar geen problemen mee.

Ik hoop persoonlijk dat dit toestel voor een nieuwe groep mensen een opstap kan zijn naar BB-toestellen met OS10. En laten we eerlijk zijn: die nieuwe groep mensen kan BB goed gebruiken.
En ik denk dat heel veel vaste BlackBerry gebruikers zo denken.
Maar het probleem is juist dat er niet zo heel veel vaste BlackBerry gebruikers meer zijn. Ik heb de statistieken even niet bij de hand, maar bijvoorbeeld in Nederland zit men op een percentage dat nauwelijks meer meetbaar is.

Op het moment dat ze kiezen voor een wat aangepaste versie van Android (zoiets als Knox bij Samsung, maar dan beter uitgevoerd) in combinatie met Android M, dus met het nieuwe permissiesysteem voor apps, dan maken ze wel een kans.

Ze zullen iets moeten om het tij te keren. Als je ziet dat zelfs Microsoft moeite heeft om op een vergelijkbaar niveau te komen met apps in vergelijking met iOS en Android, dan geeft dat aan dat er blijkbaar geen ruimte is voor nog meer besturingssystemen met ieder hun eigen ecosysteem. En in het geval van Blackberry, als je toch al Android apps wilt emuleren, dan kan je misschien beter de keuze maken om het op het native platform te doen. Dan weet je dat het in ieder geval goed werkt, zonder allerlei rare toestanden die met emuleren gepaard gaan.

Het nadeel is dat je nog meer inwisselbaar bent voor willekeurig welke andere fabrikant van Android toestellen en daarmee slechts 1 van de vele hardwareleveranciers bent. Daarmee ga je mee in wat lijkt op een race-to-the-bottom op marges. Dan moet je er dus erg zeker van zijn dat je naast je hardware (fysiek toetsenbord) en softwaretoevoegingen de moeite waard zijn. Bijvoorbeeld op het gebied van privacy en veiligheid en je moet er daarnaast direct voor zorgen dat je software niet op andere Android toestellen draait.

Doe je dat goed, dan is er zeker kans op overleven. Maar dan moet de uitvoering wel goed zijn, hardware die bij de tijd is (geen SoC's van 3 jaar terug), design aansprekend etc. Kortom, er is niet veel ruimte voor fouten.

[Reactie gewijzigd door wph op 12 juni 2015 09:01]

Volgens mij zou het toestel wel eens gewoon een demonstrator van hun komende Blackberry Experience Suite kunnen zijn, waarmee ze als ik het goed begrijp de hub en security naar andere platformen willen brengen. Zie http://global.blackberry....rry-experience-suite.html

Ik ben alvast zeer benieuwd aangezien ik waarschijnlijk in het komend jaar een nieuwe phone nodig zal hebben en ik echt niet weet wat ik zou moeten kopen. Ik ben een tevreden Z10 gebruiker, maar ik mis toch soms een bepaalde app. Android apps lopen toch vaak niet erg goed op BB10. Maar de hub, ondersteuning voor verschillende emails, perfecte calendar en de overall flow van BB10 zou ik echt niet kunnen missen. De iPhone van mijn werk vond ik wel goed in elkaar zitten maar niet erg vlot werken (de kleine dingen, bv swipen). Android vind ik echt irritant om mee te werken. Windows phone heb ik niet echt ervaring mee.
Zoals ze op CrackBerry zeggen:

"It isn't clear from the report if this shift would be for one particular upcoming smartphone, or if it would be a larger move away from BlackBerry 10. In either case, it would be quite the radical turn for BlackBerry, which has poured considerable resources into its efforts with BlackBerry 10. However, when asked to comment by Reuters, BlackBerry said that it is still committed to BlackBerry 10.

For right now, we'd recommend taking this latest news with the requisite giant grain of salt. Rumors of the BlackBerry upcoming BlackBerry slider running a further improved Android runtime, which BlackBerry already uses on current BlackBerry 10 devices, have been around since the device was shown off at Mobile World Congress."

[Reactie gewijzigd door pineapple23 op 12 juni 2015 09:44]

Hopelijk zet BlackBerry hiermee een nieuwe trent voor fysieke keyboards, ik zou zo graag een telefoon willen met een fysiek keyboard. Touchscreens zijn gewoon niet geschikt om op te tikken als je een beetje flinke vingers hebt, dat probleem heb je met fysieke keyboards niet.

Nu alleen hopen dat er nog een bedrijf zo gek is dit te doen met een fatsoenlijke Windowsphone :P
Er zijn alternatieve toetsenborden voor dikke vingers, zelf gebruik ik messagease. Vereist wel enige gewenning.
Altijd een BB fan geweest maar toch overgestapt naar Android (ben ook google fan :p )
Voor mij zou dit ideaal zijn! Ik hoor nog steeds van mensen dat ze graag terug een fysiek toetsenbord willen, dit in combi met touch zou een uitkomst kunnen zijn.
Ik denk zeker dat als BB ze met zowel toetsenbord als zonder maakt toch veel mensen hem zouden kopen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True