Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 98 reacties
Submitter: doenietzodom

BlackBerry heeft een nieuw midrange-toestel aangekondigd dat in april uitkomt. De Leap beschikt over een 5"-touchscreen met een resolutie van 1280x720 pixels. De fabrikant komt dit jaar met nog drie andere toestellen, waaronder een slider met toetsenbord en gebogen scherm.

BlackBerry voegt de Leap toe aan zijn productlijn voor dit jaar en richt zich met het toestel op zakelijke gebruikers die een mainstreamtoestel willen. Met een 5"-scherm met een resolutie van 1280x720 pixels komt de ppi-waarde uit op 294. De processor is een Qualcomm MSM 8960, die op 1,5GHz werkt. Er zijn 2GB ram en 16GB opslaggeheugen, en uitbreiding van de opslagcapaciteit kan via een micro-sd-slot.

BlackBerry Leap

Verder zijn er een 8-megapixelcamera en een 2-megapixelfrontvariant. De accucapaciteit bedraagt 2800mAh en hiermee zou het toestel het 25 uur uithouden 'bij zwaar gebruik', claimt BlackBerry. Het toestel komt in april in Europa uit. In de VS kost de Leap 275 dollar. Omgerekend is dat 246 euro en met btw zou dat uitkomen op bijna 300 euro.

BlackBerry toonde in Barcelona ook een gebogen toestel met uitschuifbaar toetsenbord. Dat model moet nog dit jaar uitkomen, maar verdere details zijn onbekend. Daarnaast zouden er nog twee smartphones van de fabrikant verschijnen.

BlackBerry curved slider

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (98)

300 euro is een fors bedrag voor zo'n telefoon vind ik. Microsoft bijvoorbeeld heeft gisteren de Lumia 620 gepresenteerd met behoorlijk gelijkwaardige hardware specificaties en gaat slechts 159 euro kosten voor het 4G model. De kleine verschillen in de specificaties maken die 140 euro extra niet echt goed is mijn mening.
Lumia:
Internal 8 GB, 1 GB RAM
Secondary 1 MP, 720p
Quad-core 1.2 GHz Cortex-A7
http://www.gsmarena.com/microsoft_lumia_640_lte-7055.php


Leap:
Internal 16GB, 2GB RAM
Secondary 2 MP, 720p
Qualcomm MSM8960 Snapdragon S4 Plus Dual-core 1.5 GHz Krait
http://www.gsmarena.com/blackberry_leap-7099.php


Qualcomm Snapdragon S4 Plus (MSM8960) vs 400 (Quad)

http://cpuboss.com/cpus/Q...omm-Snapdragon-400-(Quad)


S4 is sneller.. en dan is de benchmark nog de 1.6 niet eens de 1.2

More than 4.2x better GLBenchmark 2.1 egypt offscreen score

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2015 15:02]

De specs bij GMSarena kloppen niet helemaal. De Qualcomm MSM8960 Snapdragon S4 Plus bevat de Adreno 225 niet de 305. Niet alleen is de 305 stukken sneller, hij is (net als de cpu) stukken energiezuiniger. Dit is ook niet raar, de Qualcomm MSM8960 is een cpu uit 2012.

Daarnaast ben ik benieuwd of BlackBerry de optie biedt om apps op de SD-kaart te installeren, iets Wat wel met iedere Lumia smartphone mogelijk is.

[Reactie gewijzigd door vali op 3 maart 2015 16:24]

Bij BlackBerry zul je 'nooit' apps op SD kunnen installeren vanwege de veiligheidsproblemen die dan optreden. SD kunnen ze niet zo perfect beveiligen als het interne geheugen.
Want? Een SD is niets anders dan een block device wat je op de gebruikelijke manier kan beveiligen.
http://bizblog.blackberry...rity-starts-at-endpoints/

Neem even een kijkje hoe diep de beveiliging van BlackBerry gaat. Het begint op chipniveau, hetzelfde veiligheidsniveau kun je niet bereiken met achteraf geplaatst geheugen.
Een nietszeggende link (zie TPM of more to the point Trustzone voor de daadwerkelijke achtergrond).

Waarom zou je een SD kaart niet vanuit de hardware zelf kunnen encrypten? Sterker nog daar staat de S van Secure voor in SD, een host kan een SD kaart locken.

Maar zelfs zonder dat je de SD kaart locked (het is "maar" een 16byte sleutel en wordt de data vernietigt na een x aantal pogingen of is dit te bruteforcen) kan je met een key management processor als trustzone een willekeurig block device voorzien van FDE op een veilige manier.

Edit: de android manier waar trustzone een tee kan zijn. En er bestaan al jaren bootloaders die signing toepassen (bv een Motorola Milestone, welke weer te bypassen was met een kernel bug)

[Reactie gewijzigd door Dorank op 4 maart 2015 00:46]

Met 16GB intern geheugen is dat toch ook niet nodig? Multimedia op je SD kaart en applicaties op het toestel geheugen. Is ook veel beter voor de prestaties.
De 225 is sneller als de 305... De 225 is wel ouder, maar het is de oude high-end GPU waar de 305 de nieuwere budget GPU is. Hier een lading benchmarks voor de 225 en hier een lading benchmarks van de 305.

Al zet ik een paar resulaten van bechmarks die de tand des tijds hebben doorstaand op een rijtje zie je hte verschil:
3DMark(720p): 4197 voor de 305, 4969 voor de 225
GLBenchmark 2.5: 13.5 voor de 305, 16.5 voor de 225
NenaMark2-: 58.7 voor de 305, 59,9 voor de 225

De CPU van de S4 plus is wel veeel trager als die van de S400. Ik heb hier al eens eerder dezelfde vergelijking op CPU gebied gedaan.

[Reactie gewijzigd door wttj op 3 maart 2015 16:09]

Klopt, maar de benchmark link klopt wel.. en nee je kan geen apps installeren op SD kaart bij BlackBerry 10, en snap de reden er ook niet helemaal voor.
Volgens mij kunnen apps zelf wel dingen op SD opslaan ipv op geheugen bv games en navi

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2015 15:09]

van de 16 houdt je ongeveer nog 13GB over. Als BlackBerry niet de optie geeft om apps op je SD-kaart op te slaan kan die 13GB(dat inc OS is) best hard gaan. Zeker als er ook geen mogelijkheid is om offline navigatie mappen op je SD-kaart kan zetten.
Met 16GB intern geheugen is dat toch ook niet nodig? Multimedia op je SD kaart en applicaties op het toestel geheugen. Is ook veel beter voor de prestaties.
Heb je een bron dat het beter is voor je prestaties?

[Reactie gewijzigd door vali op 3 maart 2015 15:26]

Een Class 10 SD card doet volgens de Class-specificaties 10 MB/s. hoe snel het geheugen van je telefoon is verschil natuurlijk per toestel, maar high-end toestellen doen gerust 20+ MB/s. Dat is meer als het dubbele en dat ga je zeker terug zien in hoe snel de boel opent.
Dat valt ook wel hoor hoeveel sneller interne opslag is. Hier hebben paar gebruikers een kleine benchmark gedaan en laat zien dat er inderdaad snelheid winst is als je het intern installeert, maar het is niet zo dat het echt significant sneller is.

Zeker bij goedkopere smartphones (en daar vallen de Lumia 5xx,6xx onder) zeker een fijn gevoel dat je niet gelimiteerd bent aan je 8 of 16GB opslag.
De CPU van de S4 plus is wel veeel trager als die van de S400. Ik heb hier al eens eerder dezelfde vergelijking op CPU gebied gedaan.
Verrek je hebt gelijk, ik was van mening dat de gpu sneller was, maar het is inderdaad de cpu :)

[Reactie gewijzigd door vali op 3 maart 2015 16:25]

Bij Sygic en tomtom kun je je kaarten iig wel op de SD-kaart zetten, is mijn ervaring.
Mooi idee van Blackberry om zo'n toetsenbord in een smartphone te bouwen. Je hebt het voordeel van een groot scherm en van een toetsenbord. Dat het dan meteen zo duur is snap ik ook niet helemaal. Er zijn inderdaad voor die prijs veel betere telefoons te krijgen en voor minder telefoons die even goed zijn als deze. De LG G2 bijvoorbeeld zit ook in deze categorie, dat is toch een segmentje hoger wat specs betreft.

btw het is de 640 (XL) die je bedoeld denk ik.
Maar op die telefoons draait geen BB OS 10. De keuze voor de hardware is secundair. Primair kiest men voor het OS.
Telkens als ik een bericht zie over blackberry denk ik weer zijn ze nog levend?

Waar ging het mis? Dit bedrijf heeft denk ik te lang geteerd op de exclusiviteit van BBM waardoor hun hardware redelijk simpel kon blijven en ze niet zo nodig hoefde te innoveren. Iedereen wilde immers pingen en we keken totaal niet hoe het toestel eruit zag als we maar konden pingen,...

Totdat er gratis alternatieven kwamen whatsapp en BB bijna dood was...
Het is de moeite om is een blackberry toestel te proberen, ik heb mijzelf een Z10 gekocht voor zo'n 150 euro, hiervoor android en IOS gehad. Beste aankoop dat ik heb gedaan, mijn andere gsm ligt al maanden mooi in mijn nachtkastje.
Idem dito hier. Z10 wordt binnenkort vervangt door Leap.
Waarom? Kijkende naar de specs van de z10 en de leap:
+0.8" groter
+1Ah extra in de batterij

Verder nauwelijks verschil (anders dan dat de chipsets wat nieuwer zijn).

Ik lees hier allemaal verhalen over de degelijkheid en updates en dat de optimalisatie van het OS zware hardware overbodig maakt. Vanwaar dan de upgrade woede? Ik vervang mijn devices pas als de hardware het niet meer trekt om de current versie van OS en applicaties te draaien. Voorheen om de 2 a 3 jaar, maar gezien de toestellen uit 2012/2013 al zo'n 2 GB RAM hadden en de OSen steeds minder lijken te gaan vreten zal mijn volgende upgrade waarschijnlijk pas plaats vinden op het moment dat het device physiek stuk is.
Die extra accucapaciteit zal het enige minpuntje van de z10 oplossen.
Hoezo een minpunt?. Met de update naar BB OS10.3 gaat de batterij november langer mee van de Z10. Zegt je telefoon kan 4G en ze gaf nog langer mee. En als ze allemaal nog niet genoeg is en je kunt onderweg niet opladen kan je altijd nog de batterij verwisselen bij dit model.
Ja hij gaat langer mee maar dat wil nog steeds niet zeggen dat het uren langer meegaat... Bij mij toch niet. Maar ik ben 1 van fe weinige mensen die bijna constant bezig is op zijn telefoon... Batterij verwisselen is een leuke optie, maar ik vind het een beetje omslachtig... Dan moet ik altijd zorgen dat twee batterijen opgeladen worden en zo.

Ik vindt de 2800 mAh accu in deze BB een goede upgrade. Daarbij is de z30 of z10 moeilijk verkrijgbaar in de winkels tegenwoordig.
2gb ram? In 2012/2013
Noem er eens 5?

Gaat je niet lukken.
De highend toestellen van pakweg een jaar geleden kregen 1,5 à 2 GB mee. En jij zit nog een jaar eerder.

De os-en verlangen door optimalisaties steeds minder, maar de apps (vooral games) echter steeds meer.
Kijk naar Windows. Met 2 GB kun je Windows 8 redelijk goed draaien met een grafische kaart van zo'n 1gb.
Pak een topgame van dit moment en je zit zo aan de 8gb en een grafische kaart met meer dan 2gb.

Dus niet het os bepaald hoe krachtig de hardware zou moeten zijn, maar de apps die je wilt draaien.
2gb ram? In 2012/2013
Noem er eens 5?

Gaat je niet lukken.
Je vergist je, de tijd gaat snel:
Note 2 (sept 2012)
S3 LTE (sept 2012)
S4 (apr 2013)
Nexus 4 (nov 2012)
HTC One m7 (mei 2013)

edit: Natuurlijk de Experia Z (jan 2013)

[Reactie gewijzigd door Dorank op 3 maart 2015 23:39]

Yep, je hebt me. De tijd haalt me in.

Ik trek mijn reply in. Jammer dat ik je niet omhoog kan modereren.

Zal de leeftijd wel zijn :'(

[Reactie gewijzigd door jqv op 4 maart 2015 07:30]

De Z10 is een heerlijk toestel.
Het is ook bijna het enige toestel, dat na een 1 jaar nog steeds voor die prijs 2e hands op marktplaats verkocht wordt voor tussen de 140/150 euro.
Als je hem toen gekocht had, voor 150 of voor 120 euro had je een hele goede deal.

Daarnaast onderscheid het zich doordat het in die prijsklasse ook luxe zaken als Nfc/4G/privacy opties heeft, jarenlang met veiligheids updates en nieuwe os versies ondersteund wordt, en ook net als de andere blackberries zaken als BlackBerry HUB heeft.

Het is jammer, dat de nieuwe leap 2x zo duur is als de BlackBerry met ¤100,- cashback toen. Maar als die daalt naar de prijs van ¤200 is het een zeer te overwegen keuze.
BB is veel meer als alleen de telefoontak. Ja, de telefoontak is zgal dood met <0,5% marktaandeel. De rest van BB is nog even levend als 10 jaar terug.
Het feit dat jij 1 van de 6 miljard, maakt toch ook niet dat jij dood bent? Met 4 nieuwe toestellen is de afdeling gewoon springlevend.
De afdeling is springlevend. Een traditionele smartphone (leap), een pure businessphone (Classic) en een high end phone (Passport). Maar wat denk ik bedoeld wordt is dat het marktaandeel van BlackBerry niet echt noemenswaardig meer is te noemen. Komt natuurlijk ook omdat ze zich niet meer op de gemiddelde consument richten maar voornamelijk op de zakelijke gebruiker. Ik hoop wel dat ze hun marktaandeel weer langzaam een stukje kunnen vergoten en dat de hardware tak van BlackBerry levensvatbaar blijft. Het is zo'n beetje een van de weinige bedrijven die nog een beetje variatie in het telefoonlandschap brengen.
Dus terug naar de roots.

BBM maakte dat ze even heel,populair waren bij jongeren vanwege het pingen.
iPhone komt uit en android...whatsapp erop en de jongeren stapten over.
Telkens als ik een bericht zie over blackberry denk ik weer zijn ze nog levend?
En wanneer gaat er bij jou een lampje branden dat het tij gekeerd is? Iets met een ezel die zich stoot...

Blackberry was op zakelijk gebied heel populair. Toen de particulieren BBM ontdekt en het een hype werd heeft Blackberry hier niet op gereageerd. De focus bleef op de core business (zakelijke klanten). Uiteindelijk hebben ze de strijd verloren door dat zakelijke gebruikers steeds meer met consumenten apparatuur aan de slag gingen omdat het er mooi uit zag. Nu is Blackberry herstellende van de zware strijd en maken ze echt hele mooie toestellen op zeer stabiele software, maar hebben geen reclame middelen zoals Samsung of Apple.

Zelf heb ik de Z10 nu een jaar en helemaal met de nieuwe 10.3 update weer zo goed als nieuw (model is 2 jaar oud). Wanneer ik een Android 4.4/5.0 of iPhone in mijn handen heb denk ik toch nog vaak dat sommige dingen onhandig in elkaar zitten. Dit terwijl ik iOS 8 en Android 4.4 KitKat ook regelmatig gebruik. Vooral de HUB wil ik nooit meer kwijt.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 3 maart 2015 15:33]

Wat mij opvalt is dat het marktaandeel uitsluitend gemeten wordt aan de hand van de nieuw verkochte toestellen... Wat gebruik betreft is het marktaandeel van BB waarschijnlijk veel hoger. BB-toestellen van 4 of 5 jaar oud worden in het bedrijfsleven (en in mindere mate privé) nog gretig gebruikt. Dat kan niet gezegd worden van LG's, Samsungs of HTC's...
Maar ja, met reeds verkochte telefoons maak je geen winst meer. Daarvoor zul je toch echt nieuwe exemplaren voor moeten verkopen. En dat is nu eenmaal je marktaandeel.
Je loopt heel wat achter als je nog steeds denkt dat BlackBerry dood is of dood zou moeten zijn. Beetje bij beetje zijn ze aan het herstellen. En dan doel ik niet op het gebied van marktaandeel, maar op het gebied van financiën.

[Reactie gewijzigd door YStec op 3 maart 2015 15:00]

De verliezen lopen inderdaad terug maar zijn nog fors. Voor echt herstel zullen ze een aantal jaren winst moeten maken.
Ze waren altijd een van de grootste bedrijven in de zakenwereld (mede ivm de veiligheid). Toen de consumentenmarkt daarna ineens Blackberry ging gebruiken zijn ze te laat ingehaakt op die trend, waardoor de consumenten ondertussen waren geswitcht naar bijv. Samsung. Door deze focus op de consumentenmarkt verloren ze marktaandeel in de zakenwereld, waardoor ze niet veel meer over hadden.

Zo te zien gaan ze nu weer meer inspelen op de zakelijke markt (terug naar hun 'roots'). Ik ben benieuwd of ze zo weer boven water kunnen komen!
Het was populair in de corporate omgevingen. Die BBM hype die kort onder de middelbare scholieren heeft geleefd was van 0 effect. En instant messaging via je telefoon kon al in de Symbian/winmo tijd met bijv. MSN Messenger (als je een bedrijf wil noemen dat de IM en social media markt volledig in handen had kunnen hebben...).

BlackBerry abonnementen waren daarvoor ook veel duurder wegens de BIS en BES plannen.
Onlangs is er nog een nieuwe OS update gekomen wat het mogelijk maakt om bijna(?) alle android and iOS app te draaien. De hele interface is ook helemaal vernieuwd, overzichtelijker en alle functies die ik nog miste zitten er nu wel bij.

Altijd al een BlackBerry gehad en zal ook nooit maar dan ook nooit over stappen naar iOS of Android.
maarrrr als blackberry dan verbeterd is, waar kan ik in nederland naar de winkel om er een te halen? geen een winkel biedt ze aan! kan iemand mij hiermee helpen... Ik kan ook moeilijk contact gevens zoeken van een blackberry klantenservice in Nederland.
En is het zo dat ik al de apps van amazon op blackberry kan downloaden?
Ik ken er maar een waar je ze ook in de winkel kan halen en dat is Coolblue (Pdashop).
Via Internet zijn ze wat algemener te krijgen. Te vinden o.a. via Pricewatch http://tweakers.net/categ...bRZYk5SlbRSsYWhiZKsbW1tQA

De mijne Z10 en Passport heb ik gekocht via Pdashop en Studentmobiel op internet.

En ja, je kunt ook de apps van amazon installeren op je bb.

[Reactie gewijzigd door elwais op 4 maart 2015 11:57]

Niet alle oudere toestellen worden nog verkocht. Typhone biedt bijvoorbeeld 3 toestellen aan: http://m.typhone.nl/gsm/blackberry

De klantenservice heb ik sinds BB10 niet nodig gehad en weet er dus ook niks van, sorry.

De Amazon appstore staat inderdaad standaard geïnstalleerd op nieuwe BB10 telefoons. Daar kan je Android apps downloaden, maar je kan ook bijvoorbeeld Snap installeren (copy van Google Play Store) of de Google Play Store zelf.
coolblue / pdashop / smartphoneshop verkoopt altijd de nieuwste blackberry's
Een van de andere 2 toestellen is een Porsche Design versie en volgens mij bedoelde ze de gekleurde Classic (wit, brons, blauw) met het andere toestel.


Betreft de slider, zover ik kan zien lijkt dit een samenwerking met Samsung (Note Edge) maar ipv een gebogen kant heeft deze 2 gebogen kanten.
Als dit inderdaad samenwerking met samsung is hoop ik dat ze ook 1440x2460 scherm gebruiken wat heel logisch is als je kijkt naar de geschiedenis van BlackBerry 10.


720x720
720x1280
1440x1440
1440x2560 (meest logische)

De Z3 met een lagere resolutie valt even buiten het standaard idee.

Verder zoals ze zien is op de foto heeft de slider 4 rijen, dus niet 3 zoals bij de passport.
Wat ook te zien is is dat er 3 touch gevoelige knoppen zijn aan de onderkant van het scherm.

Hoe dan ook, heel erg interessant apparaat en waarschijnlijk de opvolger van mijn passport (alleen indien 1440x2560 scherm).


Verder, design is niet uiteindelijk, BlackBerry laat altijd een wat "hoekerig" device zien als het frame nog niet final is (google bv op BlackBerry windermere of Dev alpha c)

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2015 14:49]

Of gewoon de S6 Edge. Deze heeft ook twee gebogen kanten. Deze heft ook een 1440p scherm ;)
Maar geen BlackBerry OS 10 of een hardware toetsenbord.
Ik dacht dat de Edge maar een kant had, misschien was dat de Edge 5, anders is de kans nog groter dat het gewoon een S6 edge scherm is :)


edit: http://i1.cdnds.net/14/36...ng-galaxy-note-edge-4.jpg
http://www.digitalspy.co....play.html#~p5Sw0wYyag03oH

ze zeggen "double edged" zoals bij de Slider van BlackBerry, maar op de foto zie ik dit niet terug?


edit: hier wel
http://www.gsmarena.com/s...nd_s6_edge-news-11395.php

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2015 15:17]

Dat bedoel ik. Je hebt het de hele tijd over het scherm van de Galaxy Note Edge op deze Blackberry, maar volgens mij is het vanzelfsprekend dat deze Blackberry over hetzelfde scherm als de Galaxy S6 Edge beschikt. Deze heeft ook een 1440p scherm.

De Note Edge had aan 1 zijde een doorlopend scherm, de S6 Edge heeft dit aan twee kanten: reviews: Samsung Galaxy S6 Edge: prijzige kromming

Misschien ook wat Android-nieuws in de gaten houden? ;)
Klopt, maar dat zou niet betekenen dat BlackBerry & Samsung overeen komen een 1080p of 720p scherm te maken met 'edge' vandaar mijn opmerking dat ik 'hoop' dat ze gewoon letterlijk het S6 scherm gebruiken inc de resolutie ipv hem 'downscalen' naar 1080 of 720.

En gemiddeld vind ik Android nieuws niet heel erg interessant omdat 90% van de telefoons niet interessant zijn, enige wat beetje leuk is is die edge omdat het iets aparts is. Voor de rest van de Android toestellen zijn het gewoon dezelfde telefoons met een ander jasje em bijna dezelfde specs

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2015 15:23]

Ik denk niet dat Samsung de capaciteit heeft om een ander scherm te maken wat gebogen kan worden; durf met zekerheid te zeggen dat hier ook een 1440p scherm in zit ;)
Geen idee haha, maar ik hoop het wel dan heb ik de opvolger / 2e telefoon naast mijn passport gevonden.

Natuurlijk speelt de soc, camera enz ook nog mee.. maar met 2560p scherm heb je niks aan de S800 en dat weet BlackBerry ook wel.

Van mij mogen ze best overstappen op samsung soc's

[Reactie gewijzigd door doenietzodom op 3 maart 2015 15:27]

Gezien Samsung haar toestellen met Blackberry-features gaat leveren en er af en toe weer een gerucht over een overname langs springt, zou het me niks verbazen dat ze ook op SoC-gebied naar Samsung gaan overstappen ;)
Is dat zo langzamerhand niet het commentaar wat bij elke smartphone gegeven wordt? De specs zeggen zo ongeveer even veel over de gebruikservaring als de resolutie van het scherm over de uiteindelijke kijkbeleving... Er is meer dan alleen maar specs mensen!
Helemaal mee eens. Niet alleen naar de specs kant bekijken maar ook de compatibiliteit van de OS.
Over apps heb ik ook veel verhalen gehoord. Blackberry heeft niet zoveel apps als Android of Apple maar ik vraag me af of ze de apps daadwerkelijk nodig hebt in dagelijks leven. Ik heb het niet over games.
Komt Blackberry ook met een dual-sim versie van deze modellen?
Nee, BlackBerry bied virtualsim als oplossing (BES)
Vet! De Leap of Z20 ziet er aantrekkelijk uit, leuk design.
Als die ook nog een klein beetje zakt in prijs naar de 200-250 euro, is het een erg interresante telefoon.
Jammer dat die slider niet is zoals bij de HTC Desire Z.
Ik zat met smart te wachten op een nieuwe Blackberry, specs maken mij niet uit in ruil wat voor pracht OS ik er voor terugkrijg. Eindelijk Google de deur uit. Microsoft en Apple zijn geen waardige vervanger gezien zij ook alles van jou doorspelen en verkopen.
Wat een 'leap' voorwaarts.. die prijs is veel te hoog voor een 4 jaar dual-core en slechts een 5" 720p LCD zonder bijzondere eigenschappen, 'maar het is wel een BlackBerry' voegt hier ook weinig toe aangezien het géén uitschuifbaar toetsenbord heeft.

Edit: ik dacht dat het om twee telefoons ging, één met en één zonder slider mechanisme.
Edit 2: Wél te duur dus voor oude hardware zonder toetsenbord..

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 3 maart 2015 15:30]

Doet me een beetje denken aan de HP Pre 3.

Verder strak geprijst, bij blackberry is de hardware iets minder essentieel voor goede gebruikerservaring.
Telefoons met verborgen toetsenborden zijn natuurlijk niet nieuw. Zo had ik zakelijk ooit een HTC TyTN : een relatief dik en zwaar toestel met Windows Mobile er nog op. Maar, voor het tikken van langere teksten vond ik dat toetsenbord maar wat fijn. Ook Nokia had nogal wat toestellen met dit principe.

Ik heb nu een Z10 en ik wilde over stappen naar de Passport. Nu toch twijfel of ik op die slider-telefoon moet wachten :)
Een S4 Plus uit 2012.. Voor de prijs van +/- 300 euro mag je toch eerder hopen op een S4 Pro, een S600 of misschien zelfs de recent aangekondigde S425. maar gezien de BB Classic zullen ze het x jaar geleden wel groot ingekocht hebben? :P

Nou jah.. aan de andere kant, de Classic doet ook gewoon wat ie moet doen, reageert snel, stottert niet, dus 't zal wel goed zijn?

[Reactie gewijzigd door GS88 op 3 maart 2015 15:01]

Denk dat ze hebben gekeken naar een combinatie van prijs en zuinigheid en het gegeven dat ze al een hoop optimalisaties hebben gemaakt in het OS voor dat systeem. De pro is wat minder zuinig, en het voornaamste voordeel is op het gebied van de GPU, iets waar ze bij BB niet veel willen doen. Als je games wil spelen kun je beter voor iets als de G2 gaan of een navenant Android toetstel.

Door de keus voor een oudere SoC waar ze met BB10 al een hoop optimalisaties hebben gemaakt kunnen ze een goed draaiend toestel leveren met een goede accuduur voor niet al te veel geld.
ik vind de prijs juist netjes vooral omdat er een toetsenbord er achteruit zit!!
ik vraag me wel af waar die geproduceerd woord.
"BlackBerry toonde in Barcelona ook een gebogen toestel met uitschuifbaar toetsenbord. Dat model moet nog dit jaar uitkomen, maar verdere details zijn onbekend."

Gaat over een ander toestel dan het hier aangehaalde dus.

OT:
Ik krijg steeds meer het gevoel dat mensen van mening zijn dat Blackberry geen bestaansrecht zou hebben in de huidige smartphonewereld. Vaak wordt dat alleen gebaseerd op specs, terwijl een gebruikerservaring van meer dan alleen specs afhankelijk is. Als een OS goed geoptimaliseerd is (wat, laten we eerlijk zijn, van Android nou niet echt gezegd kan worden... Dat draait op zo goed als alles) zijn specs minder belangrijk voor een goede ervaring. Ik vind overigens de PPI-waarde wel wat aan de lage kant.

Ik vind juist toevoegingen die min of meer uniek zijn in het huidige smartphoneland, zoals een toetsenbord, waarde toevoegen. Dit toestel heeft zo'n 'unieke' feature helaas niet, wardoor ik bang ben dat het gewoon ondergesneeuwd raakt als een dertien-in-een-dozijn toestel zonder onderscheid.

[Reactie gewijzigd door michaelvink op 3 maart 2015 15:02]

De zojuist gepresenteerde Leap, welke zo'n 300 euro zal gaan kosten, heeft geen uitschuifbaar toetsenbord. Een model met uitschuifbaar toetsenbord zal later dit jaar komen.