Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 46 reacties

Een Amerikaanse rechter heeft de directeur van retailer Wireless Zone veroordeeld tot een celstraf, huisarrest en het betalen van een boete voor het laten uitlekken van cijfers over hoeveel exemplaren de 400 winkels van de retailer hadden verkocht en hoeveel klanten terugbrachten.

De topman kreeg 2000 dollar per maand om analistenbureau Detwiler Fenton 'realtime' inzicht te geven in verkoopcijfers van smartphones. De topman is daarom veroordeeld voor fraude, meldt persbureau Reuters. De zaak kwam aan het rollen door een aanklacht van fabrikant BlackBerry na een publicatie van het analistenbureau in april 2013.

Detwiler Fenton claimde op basis van de cijfers van Wireless Zone dat meer mensen de BlackBerry Z10 terugbrachten naar de winkel dan dat mensen het toestel kochten, waarmee de smartphone in die periode een negatief verkoopcijfer zou hebben. Het analistenbureau noemde dat in zakenkrant The Wall Street Journal een unieke situatie. Klanten zouden het toestel terugbrengen omdat ze de besturing van BlackBerry 10 via gebaren 'niet intuïtief' vonden. BlackBerry ontkende de cijfers uit het rapport vrijwel direct.

De informatie klopte op basis van de cijfers van sommige van de 400 winkels van Wireless Zone, maar die cijfers waren waarschijnlijk niet van toepassing op de wereldwijde situatie van de BlackBerry Z10. Met de veroordeling lijkt een einde te komen aan de zaak, die 2,5 jaar heeft gespeeld.

BB Z10

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (46)

Hoe kan het in hemelsnaam verboden zijn om verkoopcijfers openbaar te maken??
Omdat hij ze niet openbaar maakte, maar doorschoof naar een bureau, dat het vervolgens als prive-onderzoek publiceerde, en zo de markt op stelten zette. Had hij het direct in de krant gezet dan was het iets anders.
Inderdaad,
Het probleem zoals ook aangegeven in de link naar het bericht van Reuters is dat deze info als inside information gebruikt werd door investeerders.
Prosecutors said the information gave the analyst "real time" insight into what happened at the franchiser's stores and was used for research reports sent to investors.
Dat betekend dat ze konden handelen met kennis die anderen onmogelijk konden hebben. En dat mag niet. Dus ik vraag me wel af of ook die mensen nog aangeklaagd worden, dat zal natuurlijk vooral te maken hebben met of ze wisten hoe Detwiler Fenton aan die info kwam, of konden weten dat die info onmogelijk eerlijk verkregen kon zijn.
Dit is een heel twijfelachtig geval. De desbetreffende persoon werkt niet voor Blackberry en heeft tevens geen zicht op officiële documenten van Blackberry.

Het is een 'topman' van een franchise-organisatie waar hij een trend signaleerde.
En vervolgens krijg je met statistieken te maken. Het aantal winkels zijn niet genoeg om een grote marktspeler te zijn, echter kunnen ze wel representatief zijn.

Er zit wel een dikke mits aan, als reseller mag je in de regel geen uitspraken doen over het aantal verkopen en terugnames. Dat wordt netjes in contracten vastgelegd. Als die regels worden overtreden dan volgen sancties.
De gegevens die worden verstrekt zouden niet in de markt mogen komen.

Een bedrijf als dynafix;
Ervaringen met Dynafix
weet bijvoorbeeld heel snel welke modellen bepaalde kuren vertonen, als dit bekend wordt gemaakt is er dan sprake van voorkennis.
Maar je hebt grote partijen als wall-Mart in de VS en Mediamarkt in Europa,
als die met voorraden blijven zitten, sprake van voorkennis?


Er worden contracten gebroken,
maar of je dan kunt spreken van voorkennis. Het issue dat ook nog eens speelt is of je kunt achterhalen waar de gegevens vandaan komen.
En contracten gebroken,
maar of je dan kunt spreken van voorkennis. Het issue dat ook nog eens speelt is of je kunt achterhalen waar de gegevens vandaan komen.
Grote kans dat dit wel op deze manier bedoelt/gebruikt is, echter lijkt het er op dat Amerika meer in zet op veroordeling dan op maximale veroordeling indien gevonden word dat deze info gebruikt werd voor het handelen in aandelen.

Indien je de bronnen bang maakt met het feit dat ze heel makkelijk te veroordelen zijn krijg je minder bronnen en kun je dit probleem(handelen met voorkennis) misschien wel veel makkelijker uitroeien dan via heel ingewikkelde weg bewijzen dat er gehandeld is met die kennis.

Zie bijv.
http://www.haynesboone.co...network_participants.ashx
Als ik het Reuters artikel goed begrijp was dat het probleem niet. Hij is veroordeeld omdat hij privé informatie van zijn werkgever verkocht.

Wireless Zone mag volgens mij informatie over welk model het best loopt in hun winkels verkopen aan wie ze dan ook maar willen.
Volgens mij is daar waar hij inderdaad voor veroordeelt is. Maar er zijn artikelen genoeg online te vinden die schrijven dat dit pad door het Amerikaanse openbaar ministerie gekozen is om een vrijwel zekere veroordeling te hebben in plaats van een uiterst gecompliceerde zaak waarin het moeilijk te bewijzen is wie nou gehandeld heeft met deze voorkennis.
Dank voor deze post. Ik snapte ook eerst niet wat het probleem was, maar het gaat hier dus om het faciliteren van handel met voorkennis, en dat is strafbaar. Zeker in de situatie van de Z10, een financiële flop, was dit erg gevoelige informatie om privé te houden. Als het gewoon op het internet was gezet, toegankelijk voor iedereen, zie ik het probleem niet. maar als je de info gaat verkopen, wil dat zeggen dat bepaalde investeerders informatie hebben die anderen niet kunnen hebben, en dat geeft hen een marktverstorend voordeel.
Wat je je afvroeg , vroeg ik me meteen ook af. Dat onderzoeksbureau worden die niet veroordeeld. Ze betalen immers bewust voor informatie waar ze normaal geen toegang toe hebben en weten dat ook

Het lijkt op iemand omkopen die daarvoor veroordeeld wordt maar de omkoper gaat vrijuit.

Ook typisch is huisarrest. De man zal een leuk inkomen gehad heben, goede advocaat kunnen betalen en ja dan krijg je voor dit soort witte boorden criminaliteit geen celstraf maar mag je lekker thuis zitten.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 16 september 2015 09:36]

Nee, hij krijgt 5 maanden cel + 5 maanden huisarrest.
Klopt staat idd bij de link in het artikel.

[Reactie gewijzigd door bbob1970 op 16 september 2015 09:45]

Totaal niet "duur". Geen idee wat de salarissen zijn voor een dergelijke topman maar laten we het even op $100.000/jaar houden.

Daarnaast ontving hij vanaf 2010 t/m sowieso 2013 maar mogelijk lang ook nog een $2000/maand van Detwiler. Dat is minstens 40 maanden extra inkomen oftewel $80.000 (zwart verdiend).

De straf die nu is opgelegd is $76.000 dollar en 5 maanden huisarrest. De maximale straf voor een dergelijk vergrijp is 20 jaar gevangenis, > $250.000 boete en 3 jaar reclassering/supervisie.
Plus vijf maanden celstraf die hij al eerder heeft uitgezet. Da's toch een jaar geen inkomsten, plus nog eens de tik die zijn carriere heeft gekregen, wat nog jarenlang doorwerkt in zijn salaris. Met een strafblad is het toch een stuk lastiger een leuke baan te vinden.
Het zijn geen normale verkoopcijfers maar vertrouwelijke inside informatie, als dat zo is afgesproken dan heb je je daar aan te houden als topman of wie dan ook.
Ook omdat de koers instortte na dit nieuws en er dus veel geld mee verdiend kan zijn door deze topman of vriendjes. Handelen met voorkennis.
aan de andere kant, bedrijven als dynafix en dergelijken hebben vaak toegant tot dit soort informatie en moeten dit geheim houden via allerlijk schimmige contractjes terweil bedrijven als mm vervolgens willens en wetens producten met een defect verkopen... handelen met voorkennis my ass, dat staat in het niet bij de massale zwendel die bedrijven als BB plegen met de moedwillige verkoop van defecte (ontwerpfouten enzo) producten... zonder klanten op de risico's te wijzen.
Het gaat niet om defecte toestellen in deze maar om het gegeven dat mensen de gesture bediening niet fijn vinden en wellicht andere redenen (bijv. dat er geen Android op staat).

Daarnaast is het maar de vraag om het doorgespeelde gegeven überhaupt klopt. Ten eerste ging het maar om één retailorganisatie en dan ook nog eens slechts een paar winkels van die organisatie. Dit terwijl er conclusies werden getrokken alsof het een generaal gegeven was.

Ik heb overigens verschillende Z10's in mijn omgeving gehad. Naar mijn ervaring prima toestellen. Zelfs mijn moeder kan ermee werken en dat zegt een hoop.
Waarschijnlijk omdat hij tegen betaling en alleen aan een enkele partij de info gaf.
Beursgevoelige informatie aan een beperkt aantal mensen geven is strafbaar.

Maar misschien speelt hier nog meer mee. Er wordt hier twee en half jaar juridisch touwtrekken in 3 alinea's gepropt.
Wat een geniale onzinpost. Ronduit treurig.

Allereerst: de Z10 is een super gebouwd toestel. Ik heb er zelf eentje gehad en dat ding was niet kapot te krijgen. Als je even googled (of hier op tweakers rondkijkt) kun je lezen dat mijn ervaring niet een unieke is.

Ten tweede: de Z10 werd gemaakt in o.a. Canada en Mexico. Niet direct de landen waaraan ik denk als je het hebt over erbarmelijke arbeidsomstandigheden.

OT: ik kan begrijpen dat mensen die voor het eerst BBOS10 in hun handen krijgen flink kunnen schrikken. Want het is inderdaad heel anders dan andere OS-en. Voor mij persoonlijk werkt het super: ik heb weer niks met de workflow in andere OS-en. Maar goed dat er verschillende OS-en op de markt zijn voor verschillende smaken.
Intussen is OS10 ook alweer een aantal versies verder sinds het incident uit het artikel en het werkt super.

De veroordeling lijkt mij overigens terecht: insider informatie dien je niet op deze manier te delen. BB wil dit niet, maar een Apple zit er ook niet op te wachten als je op deze manier tegenvallende verkoopcijfers onder de tafel doorschuift.
Misschien was BlackBerry 10 in het begin "anders" dan iOS of Android of BlackBerry 7 en lager. Men had het meer een kans moeten geven, als dit niet was gebeurt had OS10 misschien veel meer aangeslagen.

Erg jammer want OS10 is een mooi is die heel veel goede dingen heeft, en ik mis nog steeds bepaalde dingen in iOS 9.1 die OS10 al vanaf 10.1 hebben.
Wat mij betreft het zelfde als Windows Phone.
Omdat de grote massa het niet heeft wordt het door veel mensen bij voorbaat afgeschreven terwijl het juist voor de grote massa helemaal niet van belang is om alles uit hun telefoon te halen maar gewoon een goed werkend systeem te hebben.

Helaas is dat wel hoe de markt werkt. Je hoeft niet de beste of de goedkoopste te zijn om het meest te verkopen.
Ik ben nog steeds gelukkig met mijn Z10. Het OS zit verschrikkelijk simpel in elkaar. Bij iOS snap ik nog steeds niet waarom de instellingen niet sneller zijn te benaderen. En de hub is gewoon een werelduitvinding.

Zaken die ik mis, zijn dingen die mijn oude Nokia's hadden: native ondersteuning voor voip en een fatsoenlijke synchronisatie met Outlook op mijn laptop. Bij Nokia werkte dat perfect Nooit omkijken naar. Helaas werkt het zelfs via een usb-kabel niet lekker met BB-link. En een amoled scherm met een klok als screensaver. Die mis ik ook.
De huidige kritiek op BlackBerry is in mijn optiek niet meer terecht en gebaseerd op ervaringen van jaren geleden. Na jarenlang gebruik te hebben gemaakt van Android en ook een tijdje ios heb ik sinds kort een BlackBerry Passport. Mijn ervaring tot dusver is dat ik niet begrijp dat dit systeem zoveel kritiek over zich heen krijgt. Het werkt namelijk erg prettig, snel, soepel en intuïtief. Persoonlijk vind ik het zelfs prettiger werken dan een Android toestel. Er zit ontzettend veel verborgen functionaliteit in het toestel verwerkt welke met gestures en het toetsenbord kunnen worden aangesproken. Het toetsenbord zelf is zelfs een grote touchpad welke zoveel meer biedt dan alleen het typen van teksten.

Het lijkt wel alsof men BlackBerry ziet als een voetbalclub dat niet de jouwe is en bejegend moet worden met een vastgeroeste tirade aan oude vooroordelen. Dat vind ik erg jammer en niet fair. De huidige markt gedraagt zich als een groep 'boeren' die 'niet eten wat ze niet kennen', maar er zodanig wel een mening over heeft. Erg jammer want BlackBerry heeft zich zeer positief ontwikkeld.

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 16 september 2015 09:04]

De huidige kritiek op BlackBerry is in mijn optiek niet meer terecht en gebaseerd op ervaringen van jaren geleden.
De kern van dit artikel op Tweakers gaat over de verkoopcijfers Q1 2013 in een zeer beperkt aantal retail-winkels. Door de manipulatie & misinterpretatie van deze cijfers, kwamen analisten met een zeer vreemd beeld naar buiten wat op geen enkel moment te spiegelen was aan eender welke andere fysieke/virtuele winkel te wereld.

Dat een BB een goed/slecht produkt is, kan ik niet beoordelen aangezien ik deze niet gebruik. Maar waar ik dan wel een beetje over val is het verdedigen van een produkt (jouw goed recht trouwens) onder een artikel wat geen enkele kritiek/lof uit over de werking van het produkt.
De rede dat de veroordeelde directeur aangaf waarom BlackBerry toestellen werden teruggebracht door de klanten was dat het BlackBerry os een gebrek had aan intuïtiviteit. Vandaar mijn post. Anno nu kan ik namelijk concluderen uit eigen ervaring dat dat niet (meer) het geval is. Zo'n nieuwsbericht kan het stigma dat er nu al ligt omtrent BlackBerry alleen maar meer versterken, dat is onterecht.

[Reactie gewijzigd door darkdesign op 16 september 2015 09:25]

De rede dat de veroordeelde directeur aangaf waarom BlackBerry toestellen werden teruggebracht door de klanten was dat het BlackBerry os een gebrek had aan intuïtiviteit. Als je het artikel dus goed had gelezen had je de link wel gezien.
Sorry maar dat haal ik er niet uit; Detwiler Fenton (het analystenbureau) onder bezielende leiding van Jeff Johnston, kwam met deze cijfers naar buiten.

De veroordeelde topman, genaamd James Dunham, is in de eerste artikelen uit 2013 helemaal niet genoemd en komt pas in beeld tijdens zijn arrestatie in februari 2015.
Ik heb mijn post iets veranderd en aangevuld, je hebt hem geqoute voordat deze waren doorgevoerd.
Blackberry heeft enorme voorraden moeten afschrijven (dat kon iedereen in de kwartaalcijfers zien), en duwde die overgebleven toestellen uiteindelijk voor spotprijzen de markt in (dat kon ook iedereen in Pricewatch zien) dus dat de Z10 slecht liep was overduidelijk. Maar goed, dat was achteraf, Blackberry kon destijds de publiciteit hierom missen als kiespijn.

Alsnog heeft menig Tweaker zijn slag geslagen met een high-end toestel voor een spectaculaire prijs, da's altijd het voordeel van geflopte produkten (de Samsung ATIV S was er ook zo eentje, en ook de laatste Palm toestellen waren in de VS voor een schijntje te koop).

[Reactie gewijzigd door Dreamvoid op 16 september 2015 08:51]

Een directeur van een bedrijf met 400 vestigingen die slechts 2000 dollar per maand verdient aan het verstrekken van realtime informatie met het risico op zulke verregaande gevolgen? Klinkt als iemand met gokschulden die de eindjes aan elkaar probeert te knopen...
Zelfs dan doe je het beroerd slecht, ik vermoed dat zijn salaris daar toch ver boven moet zitten... Verder heb ik stiekem het vermoeden dat de cijfers misschien wel niet helemaal perfect waren, maar dat ze toch dichter bij de werkelijkheid zitten dan de officiele BlackBerry-cijfers.
Klanten zouden het toestel terugbrengen omdat ze de besturing van BlackBerry 10 via gebaren 'niet intuïtief' vonden.
kan mij goed in vinden eigenlijk.
weet nog dat een ander tweaker (nul nog wat) zij van dat het de beste was en hoog scoorde en zo...
maar veel mensen hebben liever de hamburger menu want ze weten waar ze op moeten drukken.

mooi voorbeeld is de multitasking menu op ios en oud android versie"s2 maal of lang drukken op de home butten".
ik en veel andere gebruikte die haast nooit omdat het, 1 niet zicht baar is en 2 een vertraging is(ik hoor bij nummer 2 :P).
maar met de laatste 2 android versies hebben ze de setting verwisseld met multitasking en woord het vaker door mensen gebruikt.
Wat ik me afvraag is hoe je meer blackberries terug kan brengen dan verkopen. Alleen als ze de aankopen van andere winkels zouden terugnemen of als mensen zelf blackberries produceren zou dit te verklaren zijn. Het verkoopcijfer kan toch niet lager dan 0 worden!?

Ah, even in het bron artikel opgezocht:
Prosecutors said after Dunham told the analyst, Jeff Johnston, that returns of the phone exceeded sales at some of the franchiser's stores,
In some stores, er waren dus mensen die hem in store A kochten en bij store B terugbrachten. Beetje dramatisering van het Nederlandse artikel

[Reactie gewijzigd door ThaStealth op 16 september 2015 08:19]

Kan toch als je er 1000 per dag verkoopt de eerste paar weken en daarna stort het in naar 100 per dag en 500 mensen per dag die hem in die eerste weken hebben gekocht brengen hem terug :)
Als je dan nieuws overklopt, hoeveel celstraf en hoeveel boete hebben we het over?
Waarschijnlijk meer dan zowat de zwaarste straf hier in Nederland.

Ontopic:
Heel slecht, dat men bereid is om al voor een relatief laag bedrag zulke gevoelige informatie door te spelen, en zo de boel kan beinvloeden. Dat men zelfs voor een 'laag bedrag' te porren is om zulke dingen door te geven, baart mij wel zorgen.
Hij krijgt helemaal geen celstraf...
Copy/paste uit jullie eigen Reuters bron:
"to serve five months of home confinement"
Sorry maar je hebt de bron niet goed gelezen.
Lees de eerste zin eens opnieuw:
A former wireless retail executive was sentenced to five months in prison Tuesday for selling confidential industry information to an analyst whose subsequent 2013 report on sales of BlackBerry Ltd's newest smartphone sent the company's stock price down.

James Dunham, 60, was also ordered by U.S. District Judge Douglas Woodlock in Boston to serve five months of home confinement following his prison term and to pay $76,000, after pleading guilty in June to wire fraud.
Dus 5 maanden cel + 5 maanden huis arrest.

[Reactie gewijzigd door laurensschu op 16 september 2015 09:09]

Klopt, overheen gelezen. I stand corrected.
Verkoopcijfers zijn toch het eigendom van de verkopende partij? Blackberry had beter de Analisten kunnen aanklagen vanwege het publiceren van eenzijdige gegevens. Ik ga maar niet proberen Amerikaans jurisprudentierecht te begrijpen. Is het trouwens iemand opgevallen dat het opvallend stil is in het Blackberry-supportersverenigingkamp? Nul07 heeft al anderhalve maand niets meer gepost.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True