Gerucht: EA Motive werkt aan 'revival' van oude EA-franchise

EA Motive, de ontwikkelaar van Star Wars Squadrons, werkt volgens geruchten aan een revival van een oude EA-franchise. De game in kwestie zou aangekondigd worden tijdens de EA Play-presentatie op donderdag 22 juli.

De informatie is afkomstig van VentureBeat-journalist Jeff Grubb, die vaker correcte informatie over onaangekondigde games bekendmaakt. Grubb meldt niet over welke franchise het gaat, maar vertelt in een podcast dat de game wordt getoond tijdens EA's komende presentatie, merkten ook VGC en Eurogamer op.

"We gaan het zien, als we niet eerst dood zijn", teaset Grubb. Mogelijk betreft het een nieuwe game in de Dead Space-franchise, schrijft ook Eurogamer. Diezelfde website meldt dat de claims van Grubb overeenkomen met informatie die Eurogamer zelf heeft vernomen. De studio achter de Dead Space-serie, Visceral Games, werd in 2017 gesloten. Visceral werkte op dat moment nog aan een ongetitelde Star Wars-game, die ook werd geschrapt. De laatste Dead Space-game verscheen in 2013.

EA Motive werkt naar eigen zeggen aan verschillende nieuwe games. De studio meldde dat in oktober 2020 in een blogpost. De ontwikkelaar heeft nog weinig details bekendgemaakt over de projecten waaraan het bedrijf werkt, maar het vermeende revival-project zou over een maand gedeeld worden. De EA Play-presentatie vindt plaats op 22 juli. Het is nog niet bekend hoe laat EA de presentatie houdt.

Star Wars Squadrons-ontwikkelaar EA Motive zou werken aan de revival van een fan-favorite franchise

Door Daan van Monsjou

Redacteur

21-06-2021 • 18:33

70 Linkedin

Lees meer

EA rondt overname Codemasters af Nieuws van 18 februari 2021

Reacties (70)

70
69
34
4
0
28
Wijzig sortering
Clive Barker's Undying in de nieuwe Unreal Engine graag.
Dan ga ik alvast nieuwe billen doekjes halen.

Vooruit, een herziening van Hellgate mag ook.

[Reactie gewijzigd door Vrijdag op 21 juni 2021 18:52]

Ja, echt een game waar je niemand over hoort maar hij was zo vet!!
Hoogst waarschijnlijk Command and Conquer. Petroglyph, een studio opgezet door ex-Westwood medewerkers en ontwikkelaar van Command and Conquer Remastered heeft een aantal maanden geleden al hun bestaande projecten stop gezet omdat een publisher (Waarschijnlijk EA) ze een aanbod heeft gedaan waarvoor ze all-hands-on-deck nodig hebben.

https://store.steampowere.../view/3078748458998765598
Dat zou heel mooi zijn, maar ik ben bang van niet, alles lijkt op Dead Space te wijzen. Een echt nieuwe C&C game gemaakt door mensen die de de games eer aan hebben gedaan zou mooi zijn. Maar ik ben bang dat de aankondiging niets anders zal zijn dan een remaster van een bestaande Dead Space game, nieuwe engine er onder, assets even afstoffen en oppoetsen en kassa...

Het zou goed kunnen dat Petroglyph aan een nieuwe C&C werkt in opdracht van EA maar als men daar nu al de eerste beelden van zou tonen dan zou is dat geen goed teken omdat dat wel heel erg snel zou zijn wat over het algemeen de kwaliteit van de game niet ten goede komt.

Ik zelf hoop op games als Populous, Wing Commander en andere geweldige games uit de tijd dat games nog innovatief waren en een nieuwe IP of gameplay mechanic niet een risicovolle investering was maar een manier om iets nieuws uit te brengen en misschien wel succesvol te worden.
Wat dat bereft mis ik de oude games wel waar een heleboel nieuwe dingen werden uitgeprobeerd en games vaak simpel weg niet leuk waren maar als ze wel leuk waren om te spelen ook echt vernieuwend en gewoon leuk waren. De meeste games die nu uitkomen zijn niets meer dan een variatie op de games die toen ('90 & '00) uit kwamen. Met de remasters van games uit die tijd toont de markt aan dat er te weinig echte innovatie is en dat men het te veilig wil houden om voor al maar niet een keer de plank mis te slaan en dat is erg jammer.
Dat zouden ze nooit aan durven. C&C Generals paste heel erg bij zijn tijd, maar nu zou een bedrijf als EA veel belangrijke mensen (Lees; Winnie de Pooh) voor het hoofd stoten als ze een game maken waarbij het Chinese leger Hong Kong inrijdt om opstandelingen dood te schieten.

O, en vergeet ook niet dat de derde factie in het spel, de GLA is. Ze praten Arabisch, hun HQ heeft een stel minaretten en ze gebruiken onder andere autobommen waarmee ze inrijden op feestvierende mensenmassa's. Ik kan het allemaal wel in context zien: 9/11 was een paar jaar terug, de Irak oorlog was net begonnen en we dachten dat we de wereld wel weer konden rechtzetten in een jaartje.

Nu 15 jaar later is de wereld een stuk grimmiger, en nog belangrijker, verdient EA veel te veel geld aan de China. Ze durven China opeens ook niet meer te noemen in de nieuwste Battlefield bijvoorbeeld.
C&C Generals is al verboden in China omdat de CPC iets had tegen het uitbeelden van een slachting van Chinezen en het vernietigen van Tiananmen en Beijing met kernwapens tijdens de nationale parade.

Wat dat betreft zijn ze wel consistent; alle ellende rond Tiananmen gaat in de ban...
Het achtergrondverhaal van C&C Generals is ook wel oncomfortal voor moderne spelers. Het ingrijpen van de VS in het Midden-oosten veroorzaakt een machtsvacuüm waardoor een islamitische staat ontstaat welke zich al snel uitstrekt over een groot gebied... Precies zoals echt gebeurde.

Andersom zie je juist dat veel games tegenwoordig juist 'echte partijen' proberen te vermijden. Alle shooters hebben nu huurlingen (PMCs) of splinterfracties... die natuurlijk totaal geen reskin zijn van de Amerikanen en de Russen. Zombies vallen ook een beetje onder de banner van 'eenvoudig fodder zonder lastige politiek' want bergen zombies die de straten plunderen en de huizen platbranden zijn veel makkelijker af te knallen dan zeg... de Duitsers.

Recentelijk zag ik tien minuten gameplay van de laatste Assessin's Creed en terwijl de speler letterlijk een klooster aan het plunderen was en de stallen in de fik zette, kreeg de speler een game-over omdat hij een monnik dood sloeg... WTF Ubisoft. Maak dan gewoon geen game waarin je nederzetting plundert.

Dus ja, games gaan meer dan ooit over niets. Want we willen niemand beledigen. Jammer, want dat betekend dat we allemaal ook nooit een interessante Assassin's Creed kunnen spelen ten tijde van de Troubles, of de Chinese burgeroorlog, of iets anders met enige interessante culturele context.
Recentelijk zag ik tien minuten gameplay van de laatste Assessin's Creed en terwijl de speler letterlijk een klooster aan het plunderen was en de stallen in de fik zette, kreeg de speler een game-over omdat hij een monnik dood sloeg...
**** Deze reactie bevat lichte spoiler die de meeste mensen wel zullen weten ***

Hier zit gewoon een logica achter. Ik weet niet of je bekent met de assassins creed games. Maar de mensen in het heden verbinden hun lichaam met een computer. De computer kan dan in je dna kijken om je voorouders te kunnen bekijken/besturen in je hoofd en hun leven te leren kennen. Als jij dus vreemde dingen gaat doen zoals onschuldige mensen doden (hoeft dus geen eens een monnik te zijn) klopt de geschiedenis niet meer en verliest de computer de connectie met die dna. Even simpel uitgelegd.
****einde spoiler***

Nu kan je zeggen het blijft nutteloos dus dat het kan maar het is wel realistischer dat het kan. Anders gaan mensen ook klagen dat je iemand 100 keer kan slaan en er niets gebeurd. Ik heb bijvoorbeeld eens gehad dat ik mijn doelwit wou doden met een dodelijke giftige dart. Toen liep er een onschuldige persoon ervoor die ik dus raakte. Zou dus niet realistisch zijn als die persoon dus niets zou mankeren.
Revival van oude EA franchise. Ze hebben kort geleden nog een remaster gemaakt van c&c en red alert. Dus ik denk niet dat die er aan zit te komen.
Mass Effect heeft ook nog een remaster gekregen.
Of juist wel. Microsoft heeft die marketingstrategie ook toegepast. AoE IV aankondigen, en terwijl de eerste 3 delen remasteren om aandacht en een momentum te creëren.
Ik hoop het niet. Het zou veel leuker zijn als ze bijvoorbeeld Populous terug zouden brengen. Of misschien eens wat meer doen met de oude Wing Commander series, dan wel eindelijk Ultima nieuw leven in blazen.

Helaas lijkt het er op dat men met Dead Space aan de haal gaat. Helaas omdat er nog erg veel mensen zijn die hier goede herinneringen aan hebben en die dus een zelfde game verwachten met een betere engine er onder zodat het er allemaal wat netter uitziet.
Als ze bijvoorbeeld met Populous aan de haal zouden gaan dan zouden ze een veel groter speelveld kunnen maken, de AI een stukje slimmer en het spel net even anders dan het was omdat er nog maar zo weinig mensen zijn die nog echt weten hoe het speelde en deze mensen ook wel begrijpen dat de markt veranderd is en men dus niet gewoon het zelfde spel kan maken met een leukere grafische interface.
Wing Commander is ook zo iets, men zou zeker ook de full motion video weer moeten doen, de game er een stuk mooier uit laten zien de gevechten grootser en mooier maken en natuurlijk ook wat elementen toevoegen want waarom niet. Een remake is echt zonde.

Helaas ben ik bang dat EA (het is hun goed recht natuurlijk de aandeelhouders willen niets anders) het zo veilig mogelijk speelt. Met een nog wel bekende titel uitkomt die niets anders dan een remake is van een origineel spel. Als dat in de smaak valt dan wordt de hele serie met de zelfde engine opnieuw uitgebracht zodat men voorlopig zonder al te veel werk lekker kan cashen. Als er daarna nog vraag is naar meer dan zal men heel misschien het aandurven om een nieuwe game te maken met het zelfde IP maar die kans is redelijk klein omdat de kans op falen groter is en dat willen de aandeelhouders natuurlijk niet.
Helaas is het op dit moment een trend bij de grote developers/uitgevers om oude games opnieuw uit te brengen omdat men weet dat de gameplay goed was, het verhaal sterk en de markt er van genoot. Alles wat je dan hoeft te doen is de assets opknappen voor de nieuwe engine (als ze niet gewoon beschikbaar zijn in hogere kwaliteit (zeker meer recente titels is dat vaak wel zo)) en er voor zorgen dat de game ook input van een controller accepteert in plaats van alleen keyboard en muis. De verhaal lijn is gelijk alle missies zijn gelijk alle problemen die je over de maanden na de release hebt gepatched zijn al gevonden en opgelost en dus is de kans dat je een Cyberpunk stijl release hebt minimaal. Success is bijna 100% zeker en dat vinden bedrijven aandeelhouders erg fijn.
Zou Wing Commander dan niet logischer zijn, gezien de recente ervaring van de studio?

(Ik hoop het iig)

[Reactie gewijzigd door Magic op 21 juni 2021 18:38]

Wing commander zonder Chris roberts is geen wing commander. Maar goed, als het een dead space game zou zijn dan zou die ook niet gemaakt worden door de orginele studio.
Ik heb het idee dat Chris Roberts inmiddels ook de weg kwijt zou zijn mbt wat een Wing Commander game moet zijn :)
Chris Roberts doet nogaltijd wat hij altijd heeft gedaan, alleen heeft hij nu niemand boven zich die perk en paal stelt en hem een deadline geeft. Met de (lijkende) on-uitputtelijke stroom aan crowdfunding lijkt hij oneindig lang door te kunnen gaan.

Echter als hij verstandig was, zou hij terug grijpen op zijn eerst ontwerp voor star Citizen, wat feitelijk een vervolg op de Wing Commander series is, maar dan al Space MMO, door deze in modules uit te gaan brengen. Eerst een basis en door op verder bouwen... zoals ze eerst met de hangar module begonnen, daarna de shooter met scheepjes en vervolgens de firstperson shooter...
Wing commander zonder Chris roberts is geen wing commander. Maar goed, als het een dead space game zou zijn dan zou die ook niet gemaakt worden door de orginele studio.
Precies, het zelfde met Star Wars (de films), zonder George Lucas als director of producer en schrijver, zijn de films niks.
Ja dat zou gaaf zijn! Ultima of strike commander of populous zou ik ook prima vinden.
Hoop op een black 2
Ahh heb je onterecht een plus 3 gegeven haha. Dacht dat je doelde op Black and White 2 ;-)
Er was een Black & White 2 toch? Ja 2006, dus Black & White 3 dan :D
Army of Two? Maar die zullen de voornamelijk pc gamers hier toch niet kennen.
Misschien wel logisch ja, gezien de populariteit van co-op games tegenwoordig.
Squadrons was niet wat ik er van had gehoopt.
Geen game zoals Tie-Fighter of Xwing Alliance.
Hopelijk komt daar gauw een remaster van uit (community is er mee bezig).

Wellicht dat ze aan Wing Commander werken? Dat was ook een epische game!
Ik kon maar niet wennen aan de besturing
Een TIE Fighter remaster remake zou top zijn, maar dat zie ik echt niet meer gebeuren. Tegenwoordig is het volle bak inzetten op multiplayer en staat de Star Wars licentie een remake in de weg. Ook een minder officiële versie zal waarschijnlijk direct de kop ingedrukt worden.

Jammer, want een van mijn favoriete games ever :)
Zal wel niet c&c zijn, maar een mens kan hopen.
En natuurlijk Desert/Jungle/Urban Strike, James Pond of Skate or Die? Dat waren pas games.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee