EA haalt vijf oude Need for Speed-games uit digitale winkels

Verschillende oudere Need for Speed-games worden op maandag 31 mei uit digitale winkels gehaald. Dat laat uitgever Electronic Arts weten. De in-game winkels worden op diezelfde datum gesloten, en in augustus worden de online-aspecten van de games stopgezet.

Het gaat onder andere om Need for Speed: Carbon, Need for Speed: Undercover, Need for Speed: Shift en Need for Speed: Shift 2 Unleashed, laat community manager Max Myrus weten op Reddit. De nieuwste Need for Speed-game die met pensioen gaat, is Need for Speed: The Run uit 2011. Vanaf maandag 31 mei kunnen gebruikers deze games niet meer digitaal aanschaffen.

Volgens de community manager is dit omdat de online-aspecten van deze vijf games op 31 augustus worden stopgezet. "Tot die datum kun je nog online tegen je vrienden spelen en racen", meldt Myrus. Vanaf 1 september kunnen spelers de games nog wel offline blijven spelen.

"Beslissingen om games met pensioen te sturen zijn nooit gemakkelijk, maar we schakelen nu over om ons te richten op de toekomst van Need for Speed", schrijft de community manager. "De ontwikkelingsteams hebben in de loop der jaren veel tijd en passie gestoken in de ontwikkeling en het onderhoud van deze games. Het aantal spelers is echter op een punt gekomen waarop het niet langer haalbaar is om het werk voort te zetten dat nodig is om deze spellen draaiende te houden."

Sinds de release van Need for Speed: The Run, heeft EA verschillende andere games in de franchise uitgebracht: Need for Speed: Most Wanted (2012), Need for Speed: Rivals, Need for Speed: (2015), Need for Speed: Payback en Need for Speed: Heat. Het bedrijf kwam eerder ook met een remaster van Need for Speed: Hot Pursuit. Die games zijn nog wel te koop in digitale winkels en ook de online-aspecten van die games blijven beschikbaar.

Electronic Arts houdt op 22 juli een EA Play Live-evenement, waarin het verschillende games zal tonen. Een nieuwe Need for Speed-game wordt niet verwacht, aangezien ontwikkelaar Criterion momenteel meewerkt aan de volgende Battlefield-game. Die Battlefield-game wordt wel verwacht tijdens de livestream. Mogelijk toont EA ook nieuwe beelden van Dragon Age 4, een game die het bedrijf al meerdere keren heeft geteaset.

Aanvankelijk zou EA voor maart 2022 een nieuwe Need for Speed-titel uitbrengen, maar het bedrijf kondigde eerder aan dat dit met een jaar is uitgesteld vanwege het ontwikkelwerk voor Battlefield. De volgende game in de franchise zou dan ook voor maart 2023 moeten uitkomen.

Need for Speed: The Run is de meest recente game uit de franchise die met pensioen gaat

Door Daan van Monsjou

Nieuwsredacteur

31-05-2021 • 20:54

162

Reacties (162)

162
160
89
3
0
63
Wijzig sortering
Jammer, Need for Speed: Undercover was DE game. Geen enkele andere versie heeft mij weten te overtuigen of weten vast te houden.
Weet niet hoe oud je bent, maar ik denk dat oude fans met het meeste plezier terug denken aan NFS 3 Hot Pursuit, NFS 4 High Stakes en met name NFS 5 Porsche Unleashed. (Die laatste heeft ook een geweldige testcoureur campaign)

In ieder geval is het een heel wisselende serie qua stijl en kwaliteit. Helaas, want daardoor zijn genoeg missers gemaakt.

De genoemde oude games. Er zullen weinig spelers meer zijn (vziw), ik snap best dat de ondersteuning dan een keer stopt.
Waar ik dan wel vraagtekens bij heb is de manier waarop dit gebeurd.

Nu in mei worden deze producten uit de schappen gehaald. En in augustus stopt het met de online aspecten.

Heb je als consument niet recht op een volledig ondersteund en werkend product voor een paar jaar na aanschaf? Je zal deze spellen maar net hebben aangeschaft in de afgelopen periode.

Als techneut snap ik dat er aan dit soort zaken een einde zit, maar voor een consument geldt gewoon dat zij net een nieuw product hebben aangeschaft. Hoor je dus niet als bedrijf niet gewoon deze beeindiging van online diensten in je verkoopschema te overwegen, en dus al een of twee jaar eerder de verkoop te sluiten OF de online diensten nog een jaar langer vol te houden?

Stel je voor dat je een Echo of Alexa of wat voor ander product aanschaft en deze wordt twee maanden later al deels lam gemaakt zodat de modellen die deze opvolgen een markt hebben. Dat mag toch ook niet? Voor jou is het een nieuw product, zelfs nog direct gekocht van de fabrikant. Kun je dan zoveel later alsnog de koop ontbinden als deze functionaliteit-veranderende ingreep niet duidelijk stond aangekondigd toen je het product oorspronkelijk kocht?
Heb je als consument niet recht op een volledig ondersteund en werkend product voor een paar jaar na aanschaf? Je zal deze spellen maar net hebben aangeschaft in de afgelopen periode.
Vind het eerlijk gezegd een nogal vreemd geval wat je aanhaalt. Dus als een fabrikant ooit 15 jaar geleden een product op de markt gebracht heeft moeten ze het maar tot in de lengte van dagen blijven ondersteunen? Ik vindt het al netjes dat het zolang geduurd heeft. NFS Carbon stamt uit 2006 nota bene..
Zoals ik al zei, als techneut begrijp ik de beslissing. Oude producten hebben een einde.

Maar EA heeft zelf zo goed als alle verkoop in handen. We hebben het hier niet over oude fysieke CDtjes meer, maar pure digitale downloads. Waarom is het acceptabel dat ze dit product tot 31 mei verkochten om het vervolgens in augustus mank te maken?

Voor de consument die dit kocht is dit niet OP=OP verkoop of oude tweedehands meuk. Dit werd direct door de fabrikant op hun officiële verkoopkanalen verkocht. Het mag een oud model zijn, maar als het nog verkocht wordt dan mag je er toch minstens een jaar of zelfs twee jaar aan correcte werking van verwachten?

IMHO hoorde EA de verkoop van deze producten een jaar geleden, of zelfs al eerder stop te hebben gezet. En aangezien ze dat niet hebben gedaan zouden ze in plaats daarvan die servers nog een jaar moeten laten draaien, tenzij ze het afgelopen jaar heel duidelijk hebben aangegeven op de verkooppunten dat online diensten binnenkort worden beëindigd.
Als je een spel aanschaft uit het jaar 2006 waar een online modus bij zit dan kun je zelf toch wel bedenken dat er een mogelijkheid is dat de multiplayer zo goed als niet meer gespeeld word. (niet populair meer)
En zo een spel zal misschien maximaal 5 euro zijn, dus kun je niet veel van eisen (verwachten) als je voor die 5 euro een goede singleplayer hebt mag je al blij zijn. (dit is mijn mening)
Dat iets de norm is, wilt nog niet zeggen dat dat dan ook goed is. Ik denk dat dit ten dele nog de onvolwassenheid van de game industrie is. Spellen van vandaag de dag met een robuuste online ervaring, als je die over 10 jaar koopt verwachten mensen zeer waarschijnlijk wel degelijk dat je daar nog een aantal jaar online plezier aan kan hebben. Game publishers/ontwikkelaars kunnen het ook zichzelf makkelijk maken door niet (per se) een centrale server te vereisen. Dan kan je zelf er prima de stekker uit trekken zonder grote impact op de gebruikers. Maar doordat ze dat vaak niet willen moet dat al geslikt worden door de gebruiker, is het dan ook nog normaal dat je ook moet slikken dat ze de stekker er kort na einde verkoop uit kunnen trekken?
Ja, misschien was nfs niet zo goed als de nfs versies die later kwamen, zodat de playerbase over gaat op de nieuwe game. als je Battlefield 2 als voorbeeld neemt, super veel mensen vinden of vonden dat spel geweldig, EA heeft de officiële servers offline gehaald en het spel vrij gegeven aan BF2Hub zodat zij een doorstart konden maken (ik heb geen idee of ik het zo goed verwoord, maar het spel heeft iig een nieuw leven door BF2Hub) en volgens mij word dat spel nog steeds gespeeld (multiplayer) dat spel is volgensmij ook uit 2005 ofzo, op mijn account staat iig 2006 dat ik begon met spelen.

Dit had misschien ook kunnen gebeuren voor nfs, maar ik heb geen idee of dat populair is.

Ik vind dit zoiezo jammer van huidige games, zoals call of duty vroeger kon je ook zelf een server hosten (of hoe heet dit) en zo kun je jaren lang plezier houden. tegenwoordig heb je alleen lobby's en willekeurige maps. (misschien is dit niet helemaal dit onderwerp, maar wou het even kwijt)

[Reactie gewijzigd door Holmindeboks op 22 juli 2024 19:17]

Eens maar ik vind dat ook EA daarin helder moet zijn bij de verkoop van het digitale product. Vóór de aanschaf moet je als consument een inschatting kunnen maken of online gamen tot de mogelijkheden behoort tot een zekere tijd na aanschaf. Dat is onderdeel van wat je koopt. EA is de enige die aan de stekker trekt bij zo'n spel als de online ondersteuning er uit gaat. Ik vind dat ze eerst minstens een jaar lang een waarschuwing moeten tonen voor het beëindigen van de online modus, in de online stores.

Bij een digitaal product is dat wat mij betreft niet anders dan bij een fysiek product. Zie het als wat men deed bij No Man Sky: Vooraf iedereen lekker maken dat je een online multiplayer hebt en na aanschaf/release blijkt het er niet in te zitten. Dat is hier bij beëindiging van de online modus/support ook het geval, als je het afgelopen jaar een van deze games gekocht hebt zonder die waarschuwing.

Een andere optie is dat EA deze kopers van het afgelopen jaar financieel compenseert voor het wegvallen van de online modus. Geef ze desnoods een voucher waarmee deze groep consumenten in dezelfde store (voor een deel van de waarde) een ander product kunnen aanschaffen.

[Reactie gewijzigd door Goros op 22 juli 2024 19:17]

Wat heeft de leeftijd ermee te maken als ze het nog tot gisteren verkochten? Het zou ze sieren dat geld te retourneren voor iedereen die het dit kalenderjaar heeft aangeschaft.
Om je een vergelijking te geven.
Apple heeft de 13” MacBook Pro 2012 tot en met 2016 verkocht omdat deze als instap model werd aangeboden.

Dat houdt in dat zij wettelijk verplicht zijn om tot 7 jaar na de laatste verkoop datum onderdelen te blijven produceren en leveren voor servicability.
Dat is dus minimaal nog tot 2022-2023.

Ik weet niet of dit voor digitale games ook zo is, maar ik kan me wel vinden in het statement wat Kalikatief aanhaalt
[...]
Vind het eerlijk gezegd een nogal vreemd geval wat je aanhaalt. Dus als een fabrikant ooit 15 jaar geleden een product op de markt gebracht heeft moeten ze het maar tot in de lengte van dagen blijven ondersteunen?
Nee, maar als ze hem vorige week nog verkochten in de winkel, dan mag de klant die het koopt toch nog wel verwachten dat het een zekere tijd (een paar jaar klinkt mij redelijk) werkt zoals geadverteerd.
M.a.w. tenzij voor de definitieve aanschaf door de klant al bekend is gemaakt dat de ondersteuning op korte termijn zou gaan stoppen, heeft de klant wel degelijk recht van spreken.
Consumentenrecht is hier doorgaans heel duidelijk en stellig in, @kalikatief heeft hier wel degelijk een punt.
Het enige verschil is dat deze producten zijn 'geproduceerd' in 2011 en eerder. Qua fysieke producten betekent het dat het al 10 jaar in het magazijn heeft gelegen. Als je een dergelijk product koopt met die kennis is een informatieblad of waarschuwing met: product heeft beperkte ondersteuningstijd in verband met aankomende EOL vrij netjes, vergelijkbaar zou een dergelijke melding op steam zijn. Maar de game niet meer verkopen is iets wat fans ook tegen de borst zou stuiten terwijl er nog wel (voor korter dan 2 jaar) ondersteuning wordt geleverd
Het gaat alleen om digitale verkopen en verreweg het meestgebruikte platform Steam geeft dus geen waarschuwing en je krijgt ook geen korting op het product. Niet dat het mij verbaast.
Tja, ik heb Darkspore zelfs na de EOL nog bij de Media Markt zien liggen (een game die dus helemaal niet meer werkte). Ben benieuwd of ze makkelijk geld terug gaven.
Het gaat hier over een middelmatig beoordeelde game uit 2011, voor consoles die al jaren EOL zijn. Wat denk je dat de verkoopcijfers anno 2021 nog zijn?

Als ik het zo lees hier heeft niemand echt de behoefte om deze game nog te spelen. Dan is het toch zonde om dat nog jarenlang online te houden? Beter om gewoon geld terug te geven aan die ene persoon die dit spel het afgelopen jaar nog gekocht heeft.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 19:17]

Porsche Unleashed, discussie gesloten ;)
Inderdaad. Die game met een stuurtje... Daardoor een 360 leren draaien :)
Vergeet niet het schakelen op 'handmatig' te zetten, op de automaat stand zul je de 360-turn testcoureur missie niet kunnen halen. Eigen ervaring. ;(

[Reactie gewijzigd door scrooch op 22 juli 2024 19:17]

haha, dat kostte mij toen ook 2 dagen ofzo om dat uit te vogelen. En vervolgens zat ik als 17 jarige achter de computer te rijden en te schakelen als een bezetene. Mijn ouders hebben zich toen wel even afgevraagd of rijlessen wel een goed idee waren :)
NFS5 - Porsche Unleased +1 :-)

En dan op 3dfx Glide
Alleen Porsches is saai. NFS4 High Stakes voor mij.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 22 juli 2024 19:17]

Met stuurtje en split screen.. wat een tijden..
Zeker weten. Heb dit spel heel wat nachten online gespeeld. Sommige tracks moest je ook een wall bouncen om sneller te zijn. Mooie tijden. Voor mij is het gestopt bij de needs for speed tupperware tuning.
Ik ben en blijf een Screemer fan hoewel Outrun mij ook altijd bezig kan houden, zeker de originele Arcade gamehal kast.
Dat heeft weinig met leeftijd te maken, of althans dat hoeft zeker niet. Ik ben echt wel oud genoeg voor die games die jij noemt en heb op zijn minst sommige er van ook gespeeld maar meer dan 'wel ok' vond ik ze nooit. Voor mij was nfsu ook een omslagpunt in de serie. Nfsu 2 bracht het met de open wereld op een volgend niveau, en most wanted (2005) was voor mij de absolute top van de serie. Carbon was ook nog leuk maar eigenlijk vooral goed genoemd omdat het een carbon copy van most wanted was. Daarna is de serie voor mij weer helemaal weggegleden en nooit meer echt wat geworden.
Most Wanted is ook mijn favoriet. Ik schrik dat het uit 2005 is.. haha

Tijd om hem weer een keer te spelen!
Voor mij ook Most Wanted!!
Geen editie erna die in de buurt kwam helaas :(
Mij ging het vooral om die tollbooth challenges; dat waren echt uitdagingen!

"Do ya thing"

[Reactie gewijzigd door Rutgertje op 22 juli 2024 19:17]

OMG NFS 5 Porsche die was het best!
Need for speed underground op PS2, dat was de bom ;)
Lil Jon & The Eastside Boyz, Static-X
Wat een soundtrack was dat zeg. 8-)
Eeeeyy..ik heb die game nog steedss..had me toch een aantal dope trackss onder andere Rob Zombie en nog een heel erg opzwepende track...
Bad ass game..
de geforceerde motion blur die deed alsof je wipeout speelde terwijl je net 50 ging? nee de PC versie had ik je gegeven (gezien je daar de motion blur uit kon zetten) maar de PS2 versie vond ik echt een drama
haha ik weet wat je bedoelt :D

..its all coming back now..(insert war memory)
Absoluuuuut NFS 3 Hot Pursuit, altijd de gele lambo! _/-\o_

Kan dan ook ‘Need For Speed Hot Pursuit Remastered’ aanraden (Nintendo Switch)

[Reactie gewijzigd door slijkie op 22 juli 2024 19:17]

Maar in High Stakes zat alles van 3 plus nog meer.... Waarom vind je 3 dan beter?
Op de Playstation 1 had je bij High Stakes geen race tracks van deel 3. Maar bij de PC is High Stakes inderdaad meer een soort Need For Speed 3 SE.
Ah, ok. Ik speelde inderdaad op de PC. 3 was mijn eerste NFS, ook enorm van genoten (eerste game die echt onze 3DFX voodoo 2 exploiteerde wat ondanks dat de graphics op de i740 ook prima waren enorme indruk maakte) en inderdaad waren zeker de exclusieve auto's die daarin geïntroduceerd werden toffer.

Overigens waren de nieuwe dingen in 4 genoeg om het meer te noemen dan een SE m.i.

[Reactie gewijzigd door Kenju op 22 juli 2024 19:17]

maar dat is niet de remake van NFS 3 Hot Pursuit uit 1998 maar van de NFS Hot Pursuit uit 2010
Porche Unleased.... echt fantastisch! Dat heeft menig nachtelijk uurtje gekost en de college's van de dag erna iets minder belangrijk gemaakt O-)
Porsche Unleashed was briljant! Grijsgespeeld.
Porsche unleashed! Daar heb ik zo veel uren in zitten. En qua gameplay gewoon een topper.
Porsche Unleashes, toen ze ineens bedachten om van Arcade naar semi-Sim te gaan. Eerste paar dagen (als 13 jarige) super frustrerend omdat je moest remmen voor bochten haha.

Maar wat een vette game was dat en die graphics met reflecties! O+
Ja, en niet te vergeten: NFS II SE. Dat was ook een pareltje. Lekker arcade. Ik zou die games die je opnoemt wel in een refresh willen zien zoals ze met command and conquer gedaan hebben. Vooral Porsche Unleashed. Het repapreren van je auto, alle porsches tot 2022. Yep Sign me up!
Zou toch leuk zijn als ze iets zouden vrijgeven waarmee je je eigen server kan draaien op LAN parties. Het spel is toch al afgeschreven en ze maken er schijnbaar geen of niet genoeg winst meer op dus om gedorven inkomsten hoeven ze het niet te laten.
Mooi hoe elke keer bij een nieuw Need For Speed artikel de goede oude Need For Speed games besproken worden :p
Ik zou zelf graag een remaster/remake zien van Need For Speed 1 tm 5, die tracks blijven leuk. Maar ja, gaat nooit gebeuren.
Weet niet hoe oud je bent, maar ik denk dat oude fans met het meeste plezier terug denken aan NFS 3 Hot Pursuit, NFS 4 High Stakes en met name NFS 5 Porsche Unleashed. (Die laatste heeft ook een geweldige testcoureur campaign)
De oudste fans misschien, maar de mensen die rond de 25 zijn denken het meest terug aan Most Wanted, Underground 1 en 2 en Carbon. Vooral de BMW uit Most Wanted en de muziek roepen bij iedereen warme gevoelens op. Ik was zelf meer van Underground 2, maargoed ;)
Jammer, Need for Speed: Undercover was DE game. Geen enkele andere versie heeft mij weten te overtuigen of weten vast te houden.
Eens, NFS 3 Hot Pursuit was het dan voor mij persoonlijk, helemaal grijs gespeeld. NFS4 High Stakes was grafisch een stuk mooier maar minder leuke speel ervaring. Porsche Unleashed heeft mij nooit gepakt.. Undercover daarna weer wel. NFS1 en 2 helaas nooit actief mee mogen maken. De goede oude tijd waarin EA nog wel een "oke" naam had.

On Topic: Wel begrijpelijk dat ze een stop erop zetten, als je ook de servers waarop het draait uptodate moet houden en moet migreren naar nieuwere versies. Als er dan maar een paar man op spelen is dat de kosten niet waard.
Vergeet Underground niet, dat is ook een oude favoriet van velen.
Zeker, ook door mij is Underground veel gespeeld en ik kan mij voorstellen dat het voor fans de nummer 1 is.
Porsche Unleashed was voor mij de beste uit de reeks.
Underground heb ik ook nog best wat gespeeld.
Porsche Unleashed wordt zeker hoog beoordeeld (8.7 PC - 8,3 PS), maar over het algemeen wordt Most Wanted hoger beoordeeld (8,7 PC 8,9 PS2). De Undergrounds staan tevens ook wat hoger dan 3 en 4. Dit alles op basis van ratings van spelers op Metacritic.

Ik heb op een enkele na (denk hierbij vooral aan de flink geflopte) ze allemaal gespeeld, en voor mij is de top 3 dan ook UG2, Porsche Unleashed and MW, in die volgorde.
Ik zeg daarbij wel dat ik Porsche Unleashed geen echte NFS vind, en dat is eigenlijk gewoon een compliment, want het was geen arcade, en dat zijn we wel natuurlijk gewend.
Zeker heel jammer dat er nooit een nieuwe is uitgekomen, of iets vergelijkbaars, want het was wel echt tof om te spelen, heb deze ook netjes helemaal uitgespeeld.

UG2 was voor mij wel een bijzondere game door de open wereld, ik vond UG al erg leuk door de sfeer, niet alleen het 'pimpen', maar zeker ook het 's avonds rijden, de verlichting enz, en UG2 verbeterde hier flink op.
MW voelde een combinatie van bijna alles wat daarvoor is gekomen, waarbij het arcade racen wel heel goed gedaan is.

Verder ben ik misschien een vreemde eend, maar ik vind Heat ook een vermakelijk spel, de eerste NFS in jaren die ik leuk vind om te doen. Het voelt ook zeker als een combinatie van UG2 en MW.
Doe mij maar Underground 1/2 en Most Wanted, daarna is het bergafwaarts gegaan.

[Reactie gewijzigd door Slavy op 22 juli 2024 19:17]

Underground, underground 2 en most wanted kwamen na elkaar, dus wat je volgens mij zegt is dat het na most wanted bergafwaards is gegaan.
Die mening deel ik overigens.
Zelfde hier, de 2005 versie van Most Wanted, daar heb ik een heleboel uur in kunnen steken. Ook populair als LAN game tussen vrienden. Underground 1 en 2 waren ook leuk.

Carbon ook nog gespeeld, maar dat was al een flink stuk minder. Zodanig veel minder dat ik daarna geen enkel NFS spel meer heb gespeeld.

Een ververste Most Wanted zou inderdaad een instabuy zijn voor me.

Vond de rap achtergrond muziek in de Underground spellen beter, in Most Wanted (2005) was de rock achtergrond muziek geweldig.
De muziek in underground 2 kon mij blij maken, riders on the storm..
klopt underground 2 moet zowat de laatste en eerste NFS zijn die ik echt graag gespeeld heb.
underground 3 zou welkom zijn. en hoeft voor mij zelfs geen online te bevatten. enkel als leuke extra.
Goed dat je die gemist hebt dan, dat was helemaal niets namelijk :-)
NFS underground, dat spel waar de AI alle cheats uit haalde om maar "catch up" te doen.
Dat heet rubber banding, zit in heel veel spellen. Zie ook
https://www.pastemagazine...ined-by-rubberbanding-ai/

[Reactie gewijzigd door MadMarky op 22 juli 2024 19:17]

Ik kan me heel goed de San fansicso ronde herinneren, met dat trammetje in de laatste bocht. Nek aan nek met de AI. Ik knal vol tegen de tram. AI reed er gewoon doorheen.
Vroeger in nfs noemde we dat catch-up, zelfs de game ontwikkelaar zelf noemde dat zo.

Dus snap wel waar die term vandaan komt, de term rubberbanding is veel later pas opgenomen voor dit fenomeen.
Die term ken ik anders al sinds op zijn minst jaren 90. Specifiek een race in Banjo-Tooie voor de N64, in een mijnkarretje tegen Mary Canary. Zo snel mogelijk A rammen om zo snel mogelijk vooruit te komen, en Mary werkte toen al op een (zeer duidelijke) rubberband AI, en dat werd toen al zo genoemd.
is dat bij de need for speed games niet een feature :P

weet nog goed bij de hot persuits en eigenlijk alle waar politie in zat dat je vaak met een mclearen ofzo tegen de 350 km/h rijd en een politie SUV voorbij ziet vliegen >.>
Dat is waar, zin was krom, gefixt. :)
Carbon was een zesje-vervolg op Most Wanted, maar toch aardig speelbaar. Qua gameplay identiek aan Most Wanted maar story was meer in-depth wat ik persoonlijk wel interessant vond; gebieden veroveren tot punt x, dan eindbaas verslaan in de canyon.
Nee, de gameplay van carbon was niet als most wanted. Echt elk race type was wel een één of andere manier aangepast. Voelde totaal niet hetzelfde en voelde ik veel meer aan als een soort arcade spel.
Ik heb hem wel helemaal gespeeld, puur omdat ik er geld voor had betaald, maar weinig plezier aan beleefd.
Sprints waren sprints, radars waren radars, idem met circuit. Vgm zijn de grootste verschillen de canyon races en de drift races. Maar hoe de auto's aanvoelen is bijna identiek aan Most Wanted. Persoonlijk scheet ik alle kleuren bij elkaar toen ik voor het eerst die canyon races moest doen :D
Carbon had toch helemaal geen tollbooth challenges? Dat was juist het leukste aan Most Wanted.

[Reactie gewijzigd door Rutgertje op 22 juli 2024 19:17]

Klopt, die zitten niet in carbon wat ik opzich ook wel jammer vond, maar ik vond tollbooths juist altijd tegenvallen, haalde het 99/100 keer in 1x, alleen in die van Razor zat eentje waar de timer op 5s kwam te staan.
Niet mee eens, echt anders ervaren.
En gezien het grote aantal negatieve reacties op Carbon na release al, plus de later breed gedeelde mening dat "het na Most Wanted bergafwaarts is gegaan" spreekt boekdelen.

Maar goed, ieder z'n mening.

[Reactie gewijzigd door MeMoRy op 22 juli 2024 19:17]

Shift en vooral Shift 2 zijn ook zeer leuk, look en feel van een simracer met de handeling en damage models van een arcade.
Je had alleen wel een controller nodig wilde je het uit kunnen spelen. Op het laatst moest je driften en dat was met een toetsenbord gewoon geen doen. Ik heb Shift 1 dan ook niet uitgespeeld. Was tot dat punt wel een leuk spel
Most Wanted uit 2005 was echt fantastisch, Underground 2 vond ik ook echt goed. Most Wanted uit 2012 heb ik met goede hoop aangeschaft, opgestart en gedeinstalleerd, hele matige game.
Ik herken je sentiment. Most Wanted uit 2012 heeft 2 races geinstalleerd gestaan voordat het eraf ging.
De eerste MW (en de 2 undergrounds) waren zeker mijn favorieten.

Na de mislukte MW uit 2012 heb ik geen NFS meer aangeraakt.
Dat waren hele goede delen. Wel compleet anders dan de oorspronkelijke setup van de serie. Meer een open wereld met illegale straatraces, waar over het algemeen de oudere delen uit de serie meer hetzelfde gevoel hadden als rally en F1 spellen. Al had Hot Pursuit wel een illegaal straatrace concept, maar wel met de rally type gameplay.

Maar goed, niets mis met een andere gameplay. Zelf heb ik de originele delen best veel gespeeld, maar dan nog vond ik Underground 1 en 2 en Most Wanted echt wel leuker.
NFS-Underground 2 was het voor mij... zeer veel gespeeld op PC!
Zelfs Logitech en Trust stuurtjes voor aangeschaft destijds en zelfs een PS3-like gamepad!
Die moet ik nog ergens hebben liggen, denk ik.
Persoonlijk vond/vind ik de camera placement in NFS: Undercover het slechtst uitgevoerd van welke NFS game die ik heb gespeeld. Misschien zal het met nostalgie te maken hebben maar NFS: Most Wanted (2005) (2012 mag met liefde uit de stores gehaald worden) is voor mij de beste NFS. Ze zouden daar een 4k remake/remaster van moeten maken, die gaan als warme broodjes over de toonbank denk ik.
Joah, daar zou ik mijn game ziel zo ongeveer voor verkopen :+

Helaas kunnen ze schijnbaar alleen nog van die vage 'press drift button to corner' games maken tegenwoordig... ;(

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 22 juli 2024 19:17]

Ja met supervette drift en race specs, want driften moet cool maar ook makkelijk zijn...
/s
yep.......Most Wanted uit 2005 is voor mij nog steeds veruit de meest favo NFS uit de hele serie....4k remaster zou voor mij...en zoals jij ook al aangaf, voor heel veel anderen, waarschijnlijk een instabuy zijn :)
Whah zat net te denken aan die game. Underground 1/2 en Most Wanted staan zeker hoog op mijn lijst, maar qua setting vond ik NFS 4 High Stakes en NFS 5 Porsche Unleashed toch wel mooier bedacht imho.

Dus idd PU enough said 🤣
Mwah ik heb em op de PSP, maar vond het vrij meh. In verhouding met Underground 2 echt compleet andere vibe. Veel meer rij ergens naartoe en doe een race, unlock nieuw gebied en doe hetzelfde.

NFS:U2 had ook veel meer tuning en verscheidenheid aan race types.
Jammer, Need for Speed: Undercover was DE game. Geen enkele andere versie heeft mij weten te overtuigen of weten vast te houden.
Voor mij was dat Need for Speed Most Wanted (2005), dat was voor mij de laatste Need for Speed spel die ik gespeeld heb, en goed vond.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 22 juli 2024 19:17]

Dus je hebt een game in de oertijd voor het laatst gespeeld en dat is dan de beste game, maar die andere games heb je nooit gespeeld?
Die hij gespeeld heeft en goed vond... zegt niets over welke hij nog meer gespeeld heeft en niet leuk vond toch?
Die hij gespeeld heeft en goed vond... zegt niets over welke hij nog meer gespeeld heeft en niet leuk vond toch?
Precies.
Geen enkele? Er waren namelijk nogal wat delen:
https://www.youtube.com/watch?v=_pnDAd4PIUw

Damn... wat voel ik mij oud... :+
Heb zelfs nog n cd versie voor pc van die game
Test drive, met die heerlijke CGA graphics :9
Pfff zoveel uur in de amiga versie van dat spel gestopt.
Ik vond en vind NfS Porsche geweldig. Daar heb ik veel tijd in zitten en was lastig maar erg goed.
Speel je het nog dan? Anders is het toch niet jammer?
Ik ben het grondig met je eens maar Undercover wordt door (die hard) fans gezien als een van de slechtste spellen in de hele franchise. Misschien dat het met leeftijd te maken heeft, en nostalgie van simpelweg je eerste racegame ofzo. De spanning van de (heel slecht aangestuurde) politieachtervolging heeft mij uren beziggehouden.
Ik ga toch voor NFS: Most Wanted (2005)

das voor mij DE game
Jammer dat EA kiest voor deze route. Als je de oude games besluit te willen kopen wordt je nu als het ware geforceerd om de piraterij in te gaan, wat niet de bedoeling is...
Enige andere manier zou dan marktplaats o.i.d. zijn, of inderdaad piraterij. Ze roepen het wel een beetje over zichzelf af, maar ze zullen er een goeie reden voor hebben...
De piraterij kan ze toch niks meer schelen als ze de game toch al niet meer verkopen.
Uiteindelijk zal een piraat een vervolg misschien toch een keer kopen.

Geen producent zou het toe geven, maar piraten schijnen gemiddeld meer te besteden aan media dan de niet-piraat.
Mja, maar hoe vergelijk je dat? Alle mensen die piraten vergeleken met alle mensen die niet piraten? Ja die tweede groep bevat ook gewoon heel veel niet gamers. Zelfs als je het beperkt tot alleen gamers, dan heb je ook een hoop mensen die bv alleen maar FIFA of CoD spelen, die kopen dus ook weinig anders.

Je kunt het ook andersom zien, iemand die gewoon niet veel interesse heeft in allemaal verschillende games heeft dus ook nul reden om te piraten. Dus nogal wiedes dat mensen die dat wel doen, dus mensen zijn die om te beginnen bovengemiddeld geïnteresseerd zijn in games, en dus vaak ook meer geld er aan uitgeven.

Ik denk dat het bijzonder lastig is om echt goed te bepalen of piracy echt leidt tot meer uitgaven aan (legale) games.
Ik denk dat het bijzonder lastig is om echt goed te bepalen of piracy echt leidt tot meer uitgaven aan (legale) games.
Ik denk dat het bijzonder lastig is om echt goed te bepalen of piracy leidt tot minder verkopen van (legale) games.
Oh ja absoluut :) ik probeer niet het tegendeel te beweren... Maar alleen omdat er nu iets gezegd wordt wat positiever is over piracy betekent niet ineens dat het makkelijker te bewijzen zou zijn. Dat is mijn enige punt.
Als het ze niet interesseert, laten ze de boel dan als open source aan de community overlaten.
Dat word zeker geen marktplaats, de uitgever verdient daar toch niets aan, dus dan liever abandonware.
Wat dacht je van gewoon op marktplaats?
Waarom een vreemde betalen? Het geld komt niet meer bij de uitgever. Dan kies ik toch echt voor downloaden.
Geen echte oplossing voor de PC's zonder CD speler. En daar zijn er veel van
Voor nog geen twee tientjes heb je een externe disc drive ;)
Maar die hebben geen kerstverlichting en moet gelegd worden op het elfjeslogo van de gigantische systeemkast
Dit artikel gaat niet alleen over de pc misschien? :+
voor letterlijk enkele tientjes koop je een USB dvd speler en dat werkt prima. Staat 364,5 dag per jaar in de kast hier, maar als ie nodig is even stekker in het stopcontact en usb erin en je hebt een dvd speler aan je PC hangen ;)
Waarom zou je nog een CD speler nodig hebben bij downloads? Alles wat je daarvoor nodig hebt is een programma dat een virtuele DVD drive op je PC creëert, zoals bijvoorbeeld DaemonTools, UltraISO of PowerISO, zodat je een gedownloade ISO/disc image in kunt laden en het spel alsnog kan installeren. En die ISO's, of soms gewoon install files, waarbij je helemaal geen virtuele drive nodig hebt, kan je vinden op sites zoals Ocean of Games (punt com). ;)
Wat een kul oplossing als je gewoon nog cd’s en DVD thuis hebt liggen van leuke games.
Als je even goed gelezen had, dan had je begrepen dat de oplossing die ik voorstelde, relevant is voor de andere Tweaker/gebruiker, dus alles behalve een "kul oplossing". ;)
Niemand fan van Need for speed 3? :P
Ik was zelf groot van van Porshe unleashed (2000). In die game kon je ook gewoon crusen door de bergen enzo en vond het een super fijne manier om te ontspannen na alle unreal tournament potjes online 😂
Wel fan van 3 maar 4 is gewoon hetzelfde en meer, vandaar dat die vaker genoemd wordt. Ik moet zeggen dat NFS tot en met Most Wanted een sterke serie had, misschien niet echt innovatief maar ze brachten wel goede ideeën naar een groot publiek.

Op volgorde van uren gespeeld:
1. Most Wanted, 2. Underground 2, 3. Hot Pursuit, 4. 2:SE, 5. Porsche Unleashed

Op volgorde van kwaliteit (uiteraard naar mijn mening):
1. Porsche Unleashed, ..heel lang niets.. 2. Most Wanted, 3. De rest vóór MW, 4. Alles ná MW
Zeker wel! Helemaal suf gespeeld. Net even wat screenshots opgezocht en ik moet zeggen: in mijn hoofd zag het er minstens 10x beter uit.
Haha. Lekker was dat he! :D Tegenwoordig is er een HD-patch meen ik. Ziet er prima uit. Het blijft nostalgisch ja.
Snap ik niet. Hou ze dan gewoon als offline-only spellen beschikbaar, worst case scenario verkoop je er een paar per jaar, niks te verliezen toch?
Het is een uitgever, die kijken alleen naar verkoopcijfers.

Elk uur wat jij speelt in een NFS-game van 15 jaar geleden, is een uur wat je niet hebt kunnen spelen in de nieuwste NFS. Het in leven houden van oude NFS-games concurreert met de nieuwere releases.

[Reactie gewijzigd door RefriedNoodle op 22 juli 2024 19:17]

Goed mogelijk dat er muziek in zit met een bepaald contract dat na x jaar verliep. Dan kunnen ze die muziek eruit halen maar dan moet er weer wat anders in voor x dollar terwijl de games bijna niet gespeeld worden.
Dit soort dingen is waarom ik het jammer vind dat LAN multiplayer steeds minder te vinden is. Hopelijk vinden modders een manier om de servers te emuleren zoals bij andere games ook al gebeurd was, zodat er toch nog een soort van online scene kan blijven bestaan.

Ik begrijp de beslissing van EA om het spel niet meer te verkopen als de online-functionaliteit wordt gesloopt, maar vind het toch wel ergens jammer.
Zou het nou zo zwaar zijn voor een ontwikkelaar/uitgever om een spel publiekelijk beschikbaar te houden zonder de online functies? Ik kan me niet voorstellen dat deze functies nou zó vitaal zijn voor het functioneren van de bovengenoemde games.
Zo zijn bijvoorbeeld ook nog oude Command & Conquer spellen nog steeds verkrijgbaar, ook al zijn de inbegrepen online functies al lange tijd niet meer beschikbaar.
het beste had geweest om gewoon de server-code min of meer vrij te geven, zodat je het overhandigt aan de community.

Minimaal werk aan hun kant, maar direct van alle kosten vanaf. Of gewoon zoiets al lang voorzien.
Misschien moeten ze maar de server software eens vrijgeven zodoende dat je zelf een potje kan hosten en met je vrienden spelen, maarja het is en blijft EA.
Anoniem: 221563 31 mei 2021 21:38
O.a. waarom ik liever games op schijfjes zie. Die zijn tenminste nog te verhandelen nadat de game niet langer in de winkel te verkrijgen is.

Digitale aankopen zijn immers niet uit te wisselen, helaas.

Ontopic:
Waarom niet gewoon de game in de store houden met een disclaimer dat er geen multiplayer meer in zit? En dan multiplayer uit de filter opties. Ik zie het probleem niet.
Omdat je ook nog een bepaalde tijd ondersteuning moet bieden als je iets verkoopt. Nu kunnen ze over een tijdje ook kappen met onderhoud/updates aan de games.
De F.A.Q. pagina's online laten staan. Besturingssysteem eisen etc duidelijk weergeven (bv Windows XP, Windows 7) en dan heb je toch voldoende support geleverd? Kortom, hetgeen wat men nu al doet/deed.

Het is niet zo alsof die games de afgelopen jaren onderhoud danwel updates hebben gehad. Een game van zo'n leeftijd die een update krijgt is direct frontpage nieuws.
En dan komt er een nieuwe driver voor een grafische kaart op een systeem wat eerder je game goed draaide en werkt je game niet meer. Verkoop vereist actieve support.
Remake van Underground is welkom :Y)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.