Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

'EA stelt nieuwe Need for Speed uit, Criterion werkt mee aan Battlefield-game'

De volgende Need for Speed-game is met een jaar uitgesteld. Dat meldt Laura Miele, chief studio officer bij EA, in een interview met Polygon. De game is niet geschrapt, maar Criterion ondersteunt momenteel de ontwikkeling van de komende Battlefield-game.

Miele noemt onder andere de werkomstandigheden tijdens de pandemie als reden voor het uitstel, schijft Polygon. Ook de overname van Codemasters speelt een rol in deze beslissing, aangezien die studio later dit jaar al minimaal één nieuwe racegame uit zal brengen voor EA. Miele stelt hierdoor dat de herplaatsing van Criterion een 'rationele beslissing' is.

Electronic Arts meldde in november aan investeerders dat de uitgever voor maart 2022 nieuwe Battlefield- en Need for Speed-games zal uitbrengen, maar het bedrijf komt hier nu dus op terug. Need for Speed wordt met een jaar uitgesteld en moet dus uiterlijk in maart 2023 uitkomen. Daarbij benadrukt Miele dat de franchise niet wordt geschrapt en ook niet wordt overgedragen aan Codemasters of een andere EA-studio. "Criterion Games gaat weer aan de slag met Need for Speed." De volgende titel in deze racefranchise zou ook uitkomen voor de current- en last-gen PlayStation- en Xbox-consoles.

DICE LA, waar Respawn-topman Vince Zampella sinds vorig jaar aan het hoofd staat, werkt ook mee aan de komende Battlefield-game. Die studio zou voornamelijk werken aan de live service-onderdelen van de game. Het bedrijf is daar inmiddels iets langer dan een jaar mee bezig, meldt Miele.

De nieuwe Battlefield-game wordt eind dit jaar verwacht. Hoewel EA nog geen officiële titel voor het spel heeft genoemd, zou de game volgens geruchten Battlefield 6 heten. Het spel zou volgens Battlefield-leaker Tom Henderson terugkeren naar een hedendaagse setting en een multiplayermodus met maximaal 128 gelijktijdige spelers krijgen. Miele ging in het interview met Polygon niet in op deze geruchten.

Battlefield 1 uit 2016

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

01-03-2021 • 20:14

53 Linkedin

Reacties (53)

Wijzig sortering
Screenshot geeft mij déjà vu gevoel. Criterion op ps2 met de game Black.
Beste en mooiste shooter op de ps2 gevolgd door BF.
Nog steeds jammer dat er niet meer van dergelijke games zijn gevolgd.
Er was een tijd dat Criterion geweldige console games maakte (o.a ook Black, Burnout etc) . Nu is het allemaal vooral meuk :(
Ik zou zo graag een remaster van Burnout 3: Takedown zien!
Dan pop je hem toch gewoon even in PCSX2? Interne resolutie omhoog en wat betere texture filtering doen al een hoop. Een goede framerate hadden die games sowieso al.
Criterion begreep als geen ander het belang van een goede physics engine. Ik denk dat dat de rode draad was. Zowel Black als Burnout (die crash mode! Meer gespeeld dan wat dan ook in de franchise :D) dreven daar bijna volledig op om zich te onderscheiden van de rest.

Denk niet dat je dat nu nog terugvindt bij de studio... Het is wel veelzeggend dat EA zoekende is. Je zou toch zeggen dat ze aardig wat ontwikkelaars hebben zitten onderhand? Toch een beetje brain drain? Ach gut...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 2 maart 2021 10:26]

Dan heb je MoH Frontline niet gespeeld... Black was een goede game, maar geen enkele PS2 shooter was beter dan MoH Frontline.
Die was zeker tof, maar als we het over onvergetelijk shooters hebben in de PS2 tijd mag ook zeker de TimeSplitters franchise niet ontbreken. Jammer dat die na Future Perfect nooit meer een vervolg heeft gekregen op modernere consoles. Er is al heel lang een klein team van fans bezig met een TimeSplitters remake, maar ik ben bang dat dit zal sterven omdat het te lang duurt.
Black was een fantastische game, alleen het geluid al. :D
Klopt, heb nog een sealed copy van black op mijn kast staan, ook mijn favoriete game voor de ps2 ;)
Het spel is gewoon heel erg nostalgisch voor mij door de level design, muziek etc... en elke keer als ik Criterion zie, komt het allemaal weer los, de herinneringen van jaaaren terug.

Fingers crossed, maybe 1 day.
Dit is een screenshot van Battlefield 1 waarschijnlijk.
Oude dev en 2 acteurs vd cast van Need for Speed Most Wanted (2005) hadden een "reünie" een paar week terug samen met 2 YouTubers: KuruHS & LP-Ripper 24. Heel interessant om de vroegere backstory/geschiedenis van één van de meest verkochte NFS's te zien en horen. Aanrader voor de NFS fan.
https://youtu.be/rvqqnXvx62k

Ik hoop dat ze gewoon weer terug gaan naar NFS UG/UG2 en MW05. Gooi daar hi-res textures en graphics overheen met een simpele multiplayer en je bent binnen. Schijnt alleen ingewikkelder te zijn dan het lijkt.
MW05 en Carbon zijn in mijn ogen de 2 best NFS games, dus ik hoop zelf weer in de richting van MW05
Grappig, net daar begon het afglijden vond ik. Veel te snel super exclusieve wagens. Mijn lol was lekker hard gaan in een Corsa of een RX-8. En ik vond die korte race-modussen van drift, drag en street X erg leuk voor de afwisseling.
Een Aston Martin DB9 "tunen" was bij mij een beetje een wtf

[Reactie gewijzigd door DropjesLover op 2 maart 2021 15:32]

En toch zou ik een HD remaster van NFS3 en 4 ook graag zien. Maar ja, daar ben ik begonnen dus die bekijk ik allicht te rooskleurig :)

NFSU 1 & 2 helemaal grijsgespeeld op de gamecube destijds. Fantastische games.
Ik ben met name benieuwd of dit de lang verwachte Underground 2 Remaster is, die in 2021 werd verwacht, of een geheel nieuwe opvolger van de serie.
Lijkt me straf dat ze een team als Criterion op remasters zouden zetten. Ik gok eerder op een volledig nieuwe game, al kan dat een Underground setting krijgen.

Ik zou liever wel gewoon een nieuwe Burnout game zien. Er zijn wel al NFS games met de gameplay van Burnout gepasseerd door Criterion. Maar auto's onder licentie plooien nooit echt mooi rond een paal, dat wordt niet toegelaten... :)
Ik meen dat aan de Hot Pursuit Remastered ook door Criterion is gewerkt, maar correct me if I’m wrong!
Volgens mij was Hot Pursuit (2010) de eerste NFS met Criterion als developer. Zou kunnen dat ze nu ook aan de remaster gewerkt hebben, die info vind ik niet onmiddellijk. Zijnde een in house developer bij EA zou het niet vreemd zijn natuurlijk.
De eerste Need for Speed game van Criterion Games was inderdaad Hot Persuit uit 2010. Bij de Remastered zie ik op Steam Stellar Entertainment Limited bij de developer staan staan. Op andere websites wordt Criterion Games wel genoemd.
Hot Pursuit (2010) zelf is dan ook al een remake van NFS3: Hot Pursuit, dus zoveel zegt het allemaal niet.

Een game zoals underground zou mooi zijn. Maar we zien vanzelf wel. Ik ga me er niet druk over maken. :P
Hot Pursuit (2010) zelf is dan ook al een remake van NFS3: Hot Pursuit, dus zoveel zegt het allemaal niet.
De handling van de wagens lijkt daarentegen weer meer op Burnout dan op een NFS-game.
Underground 3 die dan goed is uitgevoerd. Ea krijgt dan zo mijn geld. Maar ik ben bang dat het een een nfs is die net niet is.
Sinds dat Underground 2 is uitgekomen hoop ik op een Underground 3. Ondertussen 17 jaar verder en bij ieder artikel dat ik zie over een nieuwe Need For Speed krijg ik lichtjes hoop. Maar denk niet dat het er van gaat komen. Wat ik vreemd vind is dat EA nog had geroepen dat ze NFS Underground 3 gingen uitbrengen als het 15 miljoen exemplaren kon verkopen.

Volgensmij iets dat enkel Underground 2 en Most Wanted hebben kunnen doen. Underground, Underground 2 en Most Wanted (2005) zijn de bestverkochte NFS games ooit maar alsnog geen reden geweest om een waar vervolg met diepgang te maken. Als het goed gaat het sowieso verkopen in tegen stelling tot sommige van de recentere NFS games.
NFS2015 was zo slecht toch niet? Ok, geen NFSU2, maar zeker niet slecht. Vooral de bodykits en velgen waren stukken beter.
Eens. Super veel tijd in die game gestoken. Vrijwel alle toffe auto's zaten er in, heel veel te customizen, rijgedrag was precies goed tussen realisme en arcade, driften en drag racen was tof gedaan.

Als je eenmaal die oude porsche had werd het allemaal wel erg makkelijk, maar verder een top game, die ik nog steeds wel eens opstart.

In een vervolg daarop zou ik graag een uitgebreidere customizer willen zien buiten het spel om, waarin ik zonder rekening te houden met geld auto's kan pimpen en kan opslaan.

Ook zou ik willen zien dat het minder gekoppeld is aan always online. Dan wordt het spel opnieuw te spelen, iets dat mij tot nu toe niet is gelukt.

Ook zou ik graag nog iets meer visuele styling zien voor de motor, interieur en audiosystemen, wellicht gekoppeld aan events waar dit centraal staat in de game.

Dan kom je toch weer dichter in de buurt van underground 2.

[Reactie gewijzigd door crptc op 2 maart 2021 06:07]

Inderdaad en met een aantal mods kon je de auto's echt plat op de grond leggen (wat echt een ding is in het tuning wereldje), zoals Crowned veelvuldig in zijn video's laat zien:
https://youtu.be/iH2mrc1JnWo?t=19

Kan je hele gave builds mee maken :)
Zolang ze vast houden aan hun belachelijke drift physics hoeven ze van mij geen underground 3 te maken... Mochten ze ook weer terug gaan naar de arcade maar wel nog redelijk gebaseerd op de werkelijkheid race physics van underground/most wanted (2005), dan ja graag! Maar daar durf ik bij EA echt niet meer op te hopen.
Volledig mee eens. Zolang EA de franchise in handen heeft vrees ik dat het nooit meer goed komt met NFS. Nochtans een hele leuke franchise. Zolang EA de besturing van Most Wanted 2005, Porsche 2000, Hot Pursuit 1/2(originele) niet terugbrengt wordt het nooit meer iets met NFS. Met dat overdreven driften moeten ze stoppen. Dat is physisch totaal geen realistische besturing. Ze moeten meer naar de sim kant opschuiven.

[Reactie gewijzigd door Fredi op 2 maart 2021 13:46]

Die drift-mode physics waren een beetje... over de top. Maar dat paste er net weer perfect bij in mijn ogen.
Met realistische physics wordt driften (voor punten) nagenoeg onmogelijk.
Welnee... In underground en most wanted kon je ook driften, alleen dat koste zowaar oefening. In de hedendaagse NFS games is het niet meer dan een knopje indrukken (of even kort de rem aantikken of zo en je kunt elke bocht nemen ongeacht hoe scherp en of je op topsnelheid aan kwam zeilen).
In Forza Horizon zit trouwens ook driften, werkt prima (al kost het ook daar wat oefening).
Het probleem wat ik met NFS heb is vooral dat je MOET driften. Grippy rijden is bizar veel langzamer, dat is gewoon geen optie want dan verlies je alles.

Edit: twijfel nou even of het in most wanted 2005 zat... Maar in ieder geval in underground 2 had je drift events. Met als hoogtepunt de berg af, Initial D style :D

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 2 maart 2021 17:20]

Perfect, hoogstwaarschijnlijk zijn beide het kopen niet waard. Keer op keer me laten vangen. Nu laat ik het links liggen. In ieder geval genoeg excuus om een RTX kaart nog wat uit te stellen tot er wel een deftig spel op de markt komt die dergelijke hardware waard maakt...
Ik heb bf1 en bf5 totaal niet gespeeld en ook niet gekocht want geen tijd(nee echt) laatst bf4 maar weer eens oogestart en prima vermaakt :D
BF5 was het op zich gewoon waard hoor, prima game niks mis mee! Het enige nadeel is dat de wapens uit WW2 komen en het daarom een WW2 spel genoemd wordt, het verhaal zelf heeft er weinig mee te maken.

BF1 vond ik zelf minder alhoewel heel veel mensen dit een geweldige game vonden (snap ik niet).

Hopelijk brengen ze het unlock systeem terug naar hoe het was, nu is het makkelijk om punten te verdienen waarmee je vrijwel direct alle unlocks kan kopen die jij wilt. Nee, ik wil gewoon mijn guns en attachments upgraden door middel van ermee te spelen en niet door middel van een token/coin systeem.

Als EA verder gaat zoals BF4(laten we de problemen rondom release even overslaan) was dan ben ik er zeker van dat er weer een goede game op de plank komt te liggen maar ik heb een donkerbruin vermoeden dat ik teleurgesteld gaat zijn.
Battlefield 1 was juist erg goed, de atmosfeer was geweldig. Voelde echt chaotisch aan zoals je verwacht van een ww1 shooter. Dus snap niet wat jij niet goed vind aan BF1.
Het heeft mij nooit echt vermaakt. Ik heb het maar 40-50 uur gespeeld tegenover 500 uur BF4 en rond de 200 BF5.

[Reactie gewijzigd door Zackito op 2 maart 2021 13:16]

Ik ben benieuwd hoe de technische uitwerking van Battlefield 6 gaat zijn. Of deze bijv. exclusief gaat zijn voor next-gen en PC (en wellicht daarnaast een current-gen variant apart ontwikkeld wordt) en hoe de Frostbite engine ingezet gaat worden. Er is nog niets bekend over een eventuele versie 4 van de Frostbite engine zover mij bekend?
Ik ben bang dat het net als BF5 en BF1 gewoon een kopietje word van voorgaande games met dezelfde fouten.
Dus onzichtbare muren als je achter cover zit waardoor jij je tegenstander niet kan raken maar hij jou wel omdat je kogels ergens uit je middel lijken te komen ipv het puntje van je wapen.
Kogels die simpelweg niet registreren of juist wel registreren als je naast ze schiet terwijl ze stil staan...

Ik denk dat ik hem uit voorzorg totaal links laat liggen.
last gen wordt 32 vs 32 enn next gen 64 vs 64.
Ik lees hier en daar dat er geen versie nummers meer worden gebruikt. Dit zou best eens kunnen kloppen... Bij het opstarten van Battlefield 3 zag je Frostbite 2 staan. Bij het opstarten van Battlefield 4 zag je Frostbite 3 op het scherm staan. Vanaf Battlefield 1 was het zover ik weet afwezig.
Het spel zou volgens Battlefield-leaker Tom Henderson terugkeren naar een hedendaagse setting
Gelukkig, hier kijk ik naar uit qua games.
Battlefield 5 faalde op veel vlakken, ik verwacht dat het dit keer een banger gaat worden door alle negativiteit rondom het spel. BF5 royale was ook bijzonder te noemen
Ik mag het eigenlijk tegenwoordig niet meer zeggen maar ik voel toch wel een kleine hype voor BF6
multiplayermodus met maximaal 128 gelijktijdige spelers krijgen.
Ben ik de enige die dat jammer vind?
Vanuit competitief standpunt zullen je acties dan minder invloed hebben op het hele gebeuren.

Als er zoveel volk rondloopt dat het voor het spelverloop (winst/verlies) niet uitmaakt of ik er nu ben of niet, dat doet voor het competitiebeest in mij toch flink afbreuk aan de fun.

In Battlefield 5 heb ik nu met een 500 gespeelde potjes een winpercentage van 74%. De acties die ik onderneem zijn toch met als voornaamste doel ook echt te winnen, niet om zomaar wat lekker rond te knallen.

Met 128 spelers vallen die acties meer in het niet. Hopen dat een groot deel van die 63 teamgenoten ook ietwat competitief ingesteld zijn.

[Reactie gewijzigd door Dashter op 1 maart 2021 22:25]

Nadruk op maximaal. Je hebt veel gamemodi in de Battlefield series waarbij je ook op kleinere schaal en met minder mensen kunt spelen. Bijvoorbeeld Conquest tov Tactical (kleinere) Conquest. Ik vermoed dat 128 personen voornamelijk voor Breakthrough-potjes zijn.
Communicatie en strategie worden dan inderdaad veel belangrijker dan het individu.

Ik begrijp je punt dat jij er jammer vindt echter zullen er vast wel modi zijn met minder mensen.
Criterion heeft ook de Battle Royal van Battlefield 5 gemaakt (ja... die zat er in!). Alhoewel het redelijk buggy was in het begin, is het uiteindelijk zeker geen slechte BR. Alleen jammer dat het dus verstopt zat achter een paywall en er letterlijk 0 aandacht aan is besteedt door EA. Om natuurlijk geen aandacht/geld weg te kapen bij hun andere paradepaardje; Apex Legends.

Hopelijk worden ze dit keer wederom niet ondergescheten...
Call of duty is ook een goede battle royale geworden. Echt netjes alles.
En wat heeft EA met Warzone te maken?