EA wil Codemasters overnemen en biedt meer dan Take-Two

EA wil Codemasters overnemen en heeft een akkoord bereikt met het bestuur van de game-ontwikkelaar. Eerder bood Take-Two al rond 900 miljoen euro voor het Britse bedrijf, maar EA biedt bijna een miljard euro.

EA en het bestuur van Codemasters hebben een akkoord bereikt over de voorwaarden voor een overname, zo laat EA weten. Codemasters bevestigt dat het aandeelhouders adviseert in te stemmen met het bod van EA en niet met dat van Take-Two. EA wil onder meer de franchises van beide bedrijven samenbrengen in abonnementen en vermoedelijk duidt EA daarbij op EA Play. Terwijl EA Need for Speed en Real Racing in handen heeft, ontwikkelt Codemasters gameseries als Formula One, DiRT, DiRT Rally, Grid en Project Cars.

De aangekondigde overname komt een maand nadat Take-Two al aankondigde Codemasters over te nemen. Die overname gaat niet door, omdat EA meer biedt. Het overnamebedrag van Take-Two zou uitkomen op omgerekend ongeveer 850 miljoen euro, terwijl EA rond 985 miljoen euro wil bieden voor de gamemaker. Net zoals bij Take-Two is ook deze overname nog niet definitief: EA denkt de overname binnen 3,5 maand te kunnen afronden, voor eind maart volgend jaar.

DiRT 5, een van de nieuwste games van Codemasters

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

14-12-2020 • 09:59

175

Submitter: altasia

Reacties (175)

175
173
58
6
0
98
Wijzig sortering
RIP DreamWorks (Medal of Honor, LOTR)
RIP Maxis (Sims/Simcity/Spore)
RIP Black Box Games (Need for Speed)
RIP Criterion Games (Burnout)
RIP Mythic Entertainment (Dark age of Camelot / Warhammer Online)
RIP DICE (Battlefield 1942) (Half, natuurlijk)
RIP PopCap Games (Plants vs Zombies)

Aan het lijstje toevoegen:

RIP Codemasters (F1, Dirt, Grid, Colin McRae)

[Reactie gewijzigd door Valandin op 25 juli 2024 01:31]

je vergeet Westwood (Command & Conquer) en bullfrog (syndicate, dungeon keeper) nog :)
Origin Systems (Wing Command, System Shock, Crusader: No X, Ultima)
Ja inderdaad, bezefde ik mijzelf ook dat origin er ook nog tussen zat. Weg was wing commander ja.

Eigenlijk alle studios die uitschoten in kwaliteit zijn opgekocht :)
Bullfrog was natuurlijk ook theme park en hospital, laten we die juweeltjes niet vergeten
Mijn favoriete developer studio ooit, Bullfrog ging ten onder omdat ze van EA Dungeon Keeper 3 moesten cancellen voor Harry Potter en vervolgens gemerged werden met EA UK. Lionhead Studios wat uit veel ex-bullfrog developers bestond ging ten onder aan Microsoft die alleen maar Fable games wouden zien en ook hadden gezegd dat ze geen boxed single player games meer gingen maken
Och daar noem je een tweetal schoonheden!

Command and Conquer
Dungeon Keeper
Populus
Theme hospital

geniale titels die nadien ook nooit meer te vinden waren. Hoewel ik aardig tevreden ben over de remaster van C&C merk je toch wel dat een dergelijk groot bedrijf op de release dates gaat drukken.

Mis ergens de tijd dat er bedrijven op eigen geld konden en durfden te werken om zodoende onafhankelijk te zijn. Dit kwam vaak ten goede van de kwaliteit van het stukje software.
Het is nou niet alsof AL die studios puur door ea niet meer “bestaan” sommige gingen zelf al minder/slecht.

Dat gezegd...
Het is nou niet alsof AL die studios puur door ea niet meer “bestaan” sommige gingen zelf al minder/slecht.

Dat gezegd...
Mee eens, een deel had niet meer bestaan nu. Echter, de meeste studios werden op hun hoogtepunt verkocht en zijn daarna in rap tempo de vernieling in geholpen door EA.

Het probleem met EA is dat het veel meer bezig is met winst dan met het maken van goede games. Op korte termijn kun je zo wel extra geld verdienen, maar op lange termijn kost dit je fans.
Op lange termijn heeft EA met zijn praktijken - inclusief overnames - ondertussen genoeg winst (en klanten!) binnengehaald om dit soort overkopingen voort te zetten.

Dat ze een slechte reputatie hebben gekregen en hun klantenbestand naar een andere doelgroep hebben verlegd maakt dan vrijwel niets uit.
Helaas heb je gelijk. Activision is net zo.
Op korte termijn kun je zo wel extra geld verdienen, maar op lange termijn kost dit je fans.
Niet dat dat ze ook maar iets kan schelen. Aantal seconden dat ze daar wakker van hebben gelegen: 0.
Schijnbaar niet...gamers willen alleen nog maar grafische hoogstandjes. Gameplay is de underdog en daar is EA heel erg goed in.
Bestaat nog steeds en heeft onder EA aardig wat goed werk uitgebracht :) Het ging vooral over studio's en franchises die sneuvelden na de overname van EA.
Bestaat nog steeds en heeft onder EA aardig wat goed werk uitgebracht :)
Welk goed werk dan? Na Neverwinter Nights/KOTOR was het toch echt wel afgelopen voor mijn gevoel met echt goed werk...
Hoewel ik het met je eens ben is het allemaal koffiedik kijken, wie zegt dat die game studio's wel bestaansrecht hadden gehad als ze niet overgenomen waren.

Iets wat je veel ziet bij game ontwikkelaars die nog wel onafhankelijk zijn of die al heel lang bestaan is dat men moeite heeft om dezelfde kwaliteit te realiseren dan de grote studio's. Is dit meteen iets slecht? Nee absoluut niet. Maar daardoor schuift men steeds meer naar de achtergrond.
De kosten die de triple A games met zich meebrengen maken het ingewikkeld voor ontwikkelaars om echt onafhankelijk te blijven. Een top game en ze worden als snel overgenomen of een flop en men zit tegen een faillissement aan. De kosten en risico's zijn gewoon te hoog om triple A games te maken zonder een goede financiering.

Dat de bedrijfscultuur veranderd en de bedrijven is ook niet zo vreemd. In plaats van tientallen mensen werken er honderden niet duizenden aan een game. Dit moet allemaal in goede banen geleid worden en dat ga je niet redden met alleen maar mensen die graag games ontwikkelen en maken. Dit kan nog wel maar dan moet je een indie studio hebben en dan richt men zich op bepaalde soort games.

Wat ik echt mis in de huidige game markt zijn innovatie en nieuwe IP's, vooral bij de grote ontwikkelaars. Al die grote ontwikkelaars borduren alleen maar voor op bestaande franchises en daar waar men het probeert is het een grote flop.
Popcap was fantastisch in het maken van casual games. In plaats daarvan maken ze nu Battlefield reskins. Welke mafketel bij EA dat nou weer heeft verzonnen...
Dat klopt, ik praat de praktijken van EA ook helemaal niet goed. Ze hebben echt wel ontwikkelaars kapot gemaakt. Maar hoeveel van deze ontwikkelaars had het op eigen kracht wel gered. Dat weet niemand en gaan we nooit weten. Maar we kunnen er zeker van zijn dat er genoeg zijn die uiteindelijk op zoek moesten gaan naar financiers en dan waren ze ook veel zeggenschap kwijt geweest.

Ik heb het idee dat mensen niet snappen dat de wereldeconomie nu eenmaal zo in elkaar zit. Kun je het niet winnen van je concurrent dan koop je het bedrijf op of je trekt de sleutelfiguren weg. Allemaal het spel hoe men het tegenwoordig speelt. Er is geen bedrijf zo groot geworden door lief en aardig te zijn tegen concurrenten.
De kosten van Triple A games zijn tegenwoordig meestal onnodige extra kosten, waarom zou je miljoenen neer willen leggen voor een vol orkest als je ook een kleinere sound design team net zo goed kwaliteit willen neerleggen (denk aan DOOM 2016, dat was 1 composer; Mick Gordon). Of miljoenen neerleggen voor filmsterren om een stem in te spreken waar dat niet nodig is (De klassieke stemacteurs kosten veel minder en qua kwaliteit zijn die net zo goed). Óf nog leuker, anderhalf keer de game budget neerleggen voor marketing...

Tegenwoordig hebben we allemaal de tools om Triple A kwaliteit games te bouwen voor een fractie van de huidige kosten. En om eerlijk te zijn is Triple A niet meer wat het was, zeker nu al die releases Live-services zijn met hun corresponderende buggy launches.
Dat zijn maar kleine voorbeelden, de meeste kosten zitten in manuren. De mensen die de 3D modellen maken, het coderen, de engine en de ontwerpen en ideeën en het uiteindelijk tot leven brengen van de game. En al die managers die deze mensen allemaal aan sturen.

Welke triple A games ken je waar men beroemdheden miljoenen betaald om in het spel te krijgen? Dat zijn er misschien maar een paar.

Waarom zouden bedrijven zoveel geld betalen voor marketing? Omdat het blijkbaar werkt, niemand en geen enkel bedrijf of mens met een gezond verstand zou 2 of 3 keer zoveel geld spenderen aan iets wanneer dat niet nodig is. Ja het is tegenwoordig erg makkelijk om iets naar buiten te brengen helemaal via internet en sociale media, maar je bent niet alleen. Je moet er uitspringen om echt indruk te maken. Je kunt geluk hebben met een geweldig filmpje die viraal gaat maar jammer genoeg kun je zulke dingen niet afdwingen.
Nou ja, COD, FIFA en FAR CRY zijn misschien maar een paar voorbeelden waar dat zo speelt maar ze zijn niet de enigste.

Je hoeft niet miljoenen sales te hebben om een succesvolle game te hebben, deze alles of niets mentaliteit is ook niet houdbaar. Als je een game bouwt dan doe je toch eerst markt onderzoek? ik ken genoeg developers die zich prima het hoofd boven water houden ondanks dat bijna niemand van ze gehoord hebben.
Even een ander voorbeeld; Hellblade: senua's sacrifice...
budget van rond de 500k en toch zou ik zeggen zit het wel heel erg dicht op de Triple A "standaard".
Praktisch geen marketing budget maar hebben toch hun kosten in 1 dag eruit kunnen halen...

Mijn punt was vooral dat die reclames vooral gericht zijn op de mensen die eigenlijk buiten hun "target audience" zitten. Als ze hun budget zo stellen zodat ze zich vooral richten op hun target audience dan kun je het budget zeker halveren... Dit is precies hoe ook de meerendeel van de indie developers werken, ze hebben een gameconcept, zoeken uit wat hun target audience is, maken een sales forecast en budgetteren daarop zodat ze in ieder geval wat winst eruit kunnen halen...
Nou ja, COD, FIFA en FAR CRY zijn misschien maar een paar voorbeelden waar dat zo speelt maar ze zijn niet de enigste.
Dit zijn nu net de games die een heel hoog copy-paste gehalte hebben en bijna identiek zijn als hun voorganger. Toch zullen daar de kosten van de acteurs ook klein zijn. Voor Fifa hoeft men de spelers niet individueel geld te betalen, men betaald grof geld voor de rechten aan de Fifa.

Wie zegt dan dat je miljoenen moet hebben om een succesvolle game te hebben? We praten hier over ontwikkelaars die 'zogenaamd' door EA kapot zijn gemaakt. Wat deels klopt, maar wie zegt uiteindelijk dat deze game ontwikkelaars nog steeds bestaan hadden als men niet door EA overgenomen was. Dat was mijn hele punt. En om van een mega populaire game ontwikkelaar naar een indie developer te gaan is natuurlijk grote onzin. Geen ontwikkelaar die daar in de tijd aan dacht, toen bestond het woord net of nog niet eens.

Ik heb het idee dat je reacties meer gericht zijn op indie developers dan waar ik hier over praat en dit is naar mijn mening niet met elkaar te vergelijken. Ook de grote ontwikkelaars richten zich naar hun eigen doelgroep, alleen is deze over het algemeen heel breed. Dus daarom zet men de marketing ook breed in. Waarom maar een klein deel van je audience pakken als het geld technisch mogelijk is om juist een heel groot en brede marketing campagne te gebruiken.
De overnames die MicroSoft heeft gedaan niet te vergeten.

Ik zie dan MS EA ook nog wel eens inlijven wat dat betreft.
Zijn ze al mee bezig. Zie EA Play in Xbox Gamepass.
RIP Visceral (Dead Space)
RIP Bullfrog (Dungeon Keeper)
RIP Bioware... soon.
Yep, en zo blijven we door gaan met de concurrentie kapot maken. Wat dat betreft ben ik best blij dat studio's zo als CDProjekt Red en andere groepen zich blijven vormen omdat de EA's en Ubisofts van deze wereld alleen maar door zullen gaan met geen risico nemen dus de zelfde titels steeds maar weer uitbrengen en natuurlijk succesvolle developers opkopen om ze vervolgens steeds maar weer de zelfde onzin te laten schrijven zo als de gehele FIFA/NHL series en iedere paar maanden weer een uitbreiding voor The Sims.

Zo als zo vele voor hen zullen ook de heren en dames van Codemasters verliezen van het bedrijf dat EA heet en na dat ze vele jaren successen hebben geboekt zullen ze nu een laatste meh, titel uitbrengen veel van de echt goede mensen verliezen en uiteindelijk opgaan in EA UK.
Hier uit zullen wel een aantal nieuwe studio's ontstaan geleid door mensen die niet onder het juk van EA slechte games wilden maken. Als ze eenmaal echt succesvol zijn worden ze heus wel weer op gekocht door EA of Activision een bedrijf dat niet heel veel anders werkt dan EA het is alleen wat later begonnen met groot inkopen van development studio's
Zeker en vast zijn deze ontwikkelaars en hun titels vakkundig om zeep geholpen, maar ging, en gaat het EA er niet om om al het talentvolle personeel, om die later in te brengen bij hun cash cow titels?

Tweede voordeel is dat je toekomstige concurrenten voor bent, in deze zeer competitieve business, dit is binnen de IT (als je game ontwikkeling daarbij mag rekenen) de mores, eten of gegeten worden.

Maar uiteindelijk gaat het toch om ons, de kopers of een bedrijf zoals EA bij de gratie van onze portemonnee mag blijven bestaan...........en dat doen ze, dus doen ze toch iets goed!

Maar gelukkig is het een tak van sport waar nieuwe studios en ideeën snel gaan, de tools die er nodig zijn worden steeds beter, en vaak gratis aangeboden (Unreal engine bijvoorbeeld) natuurlijk als je game een succes word dan delen ze mee in dat succes, maar dat vind ik niet meer dan logisch, en dat is ook in het belang van de game ontwikkelaars, dat de game ontwikkelsoftware, ook ontwikkeld blijft worden 8)7


Of codemaster games ook RIP gaat worden? Denk het niet, ze hebben een paar heel sterke licenties, en ik snap wel waarom EA ze graag willen overnemen, een deel van hun grootste titels zijn ook sportlicentie gerelateerd, dus de games van codemaster gaan net als bij bijvoorbeeld fifa, iedere jaar een update krijgen voor het volle bedrag, iets dat Codemasters al doet, past perfect in het business model van EA.

En laten we eerlijk zijn, game ontwikkeling wordt steeds duurder, en uitgebreider, licentie moeten dik betaald worden, dus ja we hebben een situatie waar de grote ontwikkelaars deze licenties gaan ontwikkelen, en de kleinere studios de creative nieuwe titels gaan maken, tot het moment dat zij gaan cashen en worden opgekocht |:(
RIP Black Box Games (Need for Speed)
Hoewel ik het in grote lijnen met je eens bent, zijn de beste NFS games door EA zelf ontwikkeld; namelijk de eerste 4. Eerlijkheidshalve, de eerste NFS waar Black box aan meewerkte (NFS Hot Pursuit II uit 2002) was ook nog een goede game, maar daarna is de serie eigenlijk al hard onderuit gegaan. NFS Underground, hoewel vermakelijk, had imho gewoon een heel eigen nieuwe gameserie moeten worden en niet onder de NFS vlag moeten hangen.
Inderdaad, nemen alles over en zuigen het dan leeg.
Zeker voor games die dan nog eens werken met een licentie zoals LOTR Battle for middle earth 1&2 en Warhammer online die nu waardeloos zijn omdat de licentie verlopen is.
ik weet niet of je zomaar een formula 1 game kan killen.
net als Nba2k, Fifa, NHL.
F1 Ultimate Team incoming 8)7
Och met Take-Two zou het hetzelfde zijn. Wat een bagger zijn hun NBA games tegenwoordig
Och met Take-Two zou het hetzelfde zijn. Wat een bagger zijn hun NBA games tegenwoordig
Dat is ook het treurige aan deze situatie.

EA of Take-Two... Het sentiment is dan ook vooral: welke overname is 'erger' of 'minder erg' voor gamers, maar het zal nooit zijn, welk overname is het 'beste' voor gamers..... Echt een verlies-verlies situatie.

Kortom: RIP Codemasters...

[Reactie gewijzigd door VonDudenstein op 25 juli 2024 01:31]

Ik heb bij Codemasters het idee dat ze te klein zijn om een echt kwalitatief goede F1 game neer te zetten. De game die ze nu uitbrengen is 'prima', maar ook niet meer dan dat, terwijl er weldegelijk potentie in zit.
Een overname door een grote partij kan dan wel helpen, maar daarin zijn EA en Take-Two niet echt de gewenste partij voor.
Wat vind je er eigenlijk nog niet goed aan de f1 games dan eigenlijk?
De game is al jaren grafisch niet hoogstaand doordat ze nog steeds een engine uit 2015 gebruiken, en de modi die je kunt spelen zijn vrij basaal.
In Dirt Rally gebruiken ze een nieuwere versie van dezelfde engine, inclusief VR. Dus een betere engine ligt wel binnen de mogelijkheden. Al zal die versie voor Dirt Rally wel flink profiteren van het feit dat er geen andere auto's weergegeven hoeven te worden.
Wat voor gamemodes zal je er nog meer in willen dan? Ik was al erg blij met de my team gamemode.
En qua graphics zal het waarschijnlijk een stuk beter gaan worden. Ik denk dat er ook wel ray-tracing toegevoegd zal gaan worden
Geen gamemodes, maar betere gameplay.

Betere weersmodellen, droge lijn, langzamer opdrogend.
Realistischere schade modellen.
Een AI die veel minder op rails rijdt
Vuile lijn
Het gedrag op de curbs.
Betere Tracklimitis, of buiten de ideale lijn zou sowiezo niet sneller moeten zijn
Betere safetycar implementatie
stabielere online ervaring
Betere matchmaking in lobbies
Ben je bereid om daarvoor doorsnee content achter paywalls te zien landen bovenop het feit dat je de volle mep voor het spel moet betalen?

Kosten/baten afweging.

EA kan je alles bieden wat je zoekt en vraagt daar dan vervolgens de hoofdprijs voor.
Je moet ook wel bedenken dat ze deze game wereldwijd verkopen. Dus als ze beter graphics kunnen doen, maar daardoor valt een heel marktaandeel weg omdat die het niet kunnen draaien dan doe ze dat natuurlijk niet.
Erg jammer, weer een game bedrijf die weg gaat, alles wat EA overneemt maken ze kapot, erg triest nieuws dit.
wat als battlefield volgend jaar een goede game heeft?
Niet helemaal, wij consumenten zijn niet de enige die dit zien en er zijn genoeg mensen die voor deze studio werken die genoeg kennis ideeen en nu ook geld hebben om een nieuwe studio te starten.
Op die manier komen we van zelf op een punt dat er weer een nieuwe studio een verrassend goede game maakt, en een volgende game die nog beter is waarna men simpel weg verwacht van deze groep dat ze dat vol blijven houden en dat zullen ze ook doen tot er iemand (EA, Activision, Take Two etc) met een flinke zak geld het management overtuigt dat verkopen beter is voor hen en een aantal senior mensen voldoende geld verdienen om een nieuwe groep te starten.

Codemasters ondanks dat hun games goed waren was een beetje een one trick pony geworden waar men eigenlijk alleen nog maar race games bouwde (Ja heel af en toe een Dizzie game maar dat is het dan ook wel zo'n beetje). Als dat straks overgaat in EA zodat zij deze groep kunnen samenvoegen met de groepen die Need For Speed bouwen en zo beide franchises nog verder om zeep kunnen helpen ach het is jammer voor de fans maar voor de rest van de wereld betekend dat dat er nu weer minimaal 1 maar waarschijnlijk 2 of meer nieuwe studio's zullen ontstaan die nieuwe games gaan bouwen.

En zullen we een F1 Ultimate team gaan zine vast wel, EA kocht dit voornamelijk voor de heerlijke license die ze nog tot in lengte van dagen uit zullen melken. En dat is hun goed recht net als met de andere games zullen ze de grote sterren van de sport overhalen om reclame te maken voor hun producten zullen ze de grote teams allemaal een virtueel race team op mogen zetten en dan maar promoten die handel zodat je zo veel mogelijk sales er uit kunt persen.
Ik kan het EA niet kwalijk nemen het is hun business model en het levert ze goed geld op. Het is natuurlijk heel erg jammer voor de fans maar ach daar zit EA niet so mee zo lang vele andere mensen maar geld blijven besteden aan ieder jaar weer een nieuwe F1 game kan EA er echt niet van wakker liggen.
Daarom is het goed nieuws... Dezelfde rotzooi allemaal onder 1 flag. Dat maakt het eenvoudiger om te vermijden en het geeft hopelijk de mogelijkheid voor meer game studios om in het achtergelaten gat te springen.
Welke studio zie jij het geld neerleggen voor de F1 licentie? Deze groten kunnen allemaal meer bieden.
Je hoeft niet perse een licentie te hebben om een goede game te maken.
Het is natuurlijk leuk om in de daadwerkelijke F1 auto van verstappen te zitten maar het maakt het spel er niets beter op. Sterker nog, welke gelicentieerde game is echt goed in zijn genre? Ik kan je er niet eens één opnoemen.
Klopt wel wat je zegt. Maar de marketing met de licentie is een pak makkelijker. F1 maakt zelf ook reclame voor de game als die uitkomt, wat een enorme meevaller is.

Natuurlijk hebben wel ooit goede games zonder licentie gehad (Monaco grand Prix racing simulation 2 vond ik erg goed). Een slimme ontwikkelaar steekt er dan een editor in.

Goede licentiegames: de NBA reeks van 2K was erg goed tot ergens 2013. Toen werden ze hebberig.
Hoeveel % van diegene die de game kopen doen dat omdat ze wél in de auto van $coureur willen rijden? De markt is al niet zo groot voor een F1 game als je die dan nog kleiner gaat maken krijg je de budgetten niet meer rond.

Ik heb na geof crammonds gp2 geen F1 spel meer gespeeld overigens...:P
Laten we hopen dat er een aantal dappere ontwikkelaars opstappen bij EA en een eigen studio beginnen om daar een gooi naar te doen.
De licentie op F1 van Codemasters loopt nog door tot 2025. Qua licentiegeld gaat een andere gameontwikkelaar het ook niet van EA of Take-Two winnen.
En toch nog erg populair. Niet alle gamers zijn even kritisch, zeker niet als het om dat soort games gaat. Ieder jaar een nieuwe game van hun favoriete sport.
Ik verkies EA juist boven Take-Two. EA heeft haar gedrag mbt after purchage sales al aangepast en vaart sinds het Battlefront II debacle een klantvriendelijker beleid. FUT is zo'n specifiek model, dat wordt eerder (door de toezichthouders) van Fifa los getrokken dan dat het ultimate team in andere games wordt geïntegreerd.

De games van Codemasters passen prima in het EA Play (Pro) abonnement. 2K wil niks weten van abonnementsdiensten gelooft heilig in zelfstandige aankopen (voor een hogere prijs). En wil niks weten van crossplay/crossbuy. Nee, geef mij dan maar liever EA ipv 2K.

Maar het liefst had ik gehad dat Codemasters zelfstandig bleef. Ze hadden zelf recent nog de Slightly Mad Studios (van Project CARS) gekocht.

[Reactie gewijzigd door Maulwurfje op 25 juli 2024 01:31]

Steps to fix EA:
* Win lottery (largest jackpot ever)
* Build rocket with elon musk
* begin first asteroid belt mining operation
* become the worlds first multi-trillionaire from the profits of the space mining industry
* buy EA
* Fire complete upper management
Wel populair dat boos doen naar EA, maar als ze zoveel dingen verkeerd zouden doen dan had je niet zoveel geld nodig om ze te kopen.

Das hetzelfde als zeggen dat Volkswagen alles verkeerd doen omdat jij niet van Golfjes houdt.

Blijkbaar pompen hele volksstammen wél geld in EA en zijn er blijkbaar erg tevreden over.
Ik maakte een grap en ik ken het publiek ondertussen wel ;) ... hoewel ik het ook echt zou doen als het kon... enkel de eerste stap lukt me niet zo goed.
Nou, dat was de F1 franchise.
De codemasters F1 licentie loopt tot 2025/2027.
https://www.codemasters.c...ds-formula-1-partnership/

Ik verwacht dat de game tot die tijd wordt door ontwikkeld op de EGO engine, net als de afgelopen 11 versies. Een nieuwe codemasters eigenaar zal waarschijnlijk niet zoveel investeren om de game in een andere engine te lepelen zolang de markt nog ieder jaar een iteratie van de oude game accepteerd.

Wat dat betreft is de F1 reeks van codemasters niet anders dan bijvoorbeeld de FIFA games.

Edit @BugsNL had dat in het verleden niet te maken met dat EA geen licentiekosten op 3rd party engines wou betalen (winst drukkend)? de EGO engine is IP van codemasters (en dus van de nieuwe eigenaar).

[Reactie gewijzigd door kid1988 op 25 juli 2024 01:31]

Als EA ze opkoopt blijft de kans nog bestaan dat ze in de Frostbite engine moeten gaan werken. Gewoon omdat het EA zijn eigen engine is en ze die zien als de beste.

Voorspel dan niets goeds. Kijk maar naar Dragon Age en Mass effect. In de Unreal engine waren dat prima games. Totdat EA ze verplichte de Frostbite engine te gebruiken en ze zoveel tijd kwijt waren aan het worstelen ermee. Dat ze geen tijd meer hadden voor goede gameplay.
Het verschil hier is dat EGO geen licentiekosten heeft en unreal wel.
Voor de aandeelhouders zal het weinig uitmaken dus of het EGO of Frostbite is want van beide krijgen ze 100% van de inkomsten
EGO kost ontwikkelkosten. Een engine ontwikkelen is verre van gratis, en vaak een hoop duurder dan een engine inkopen. Je doet dit als studio eigenlijk alleen als je niet tevreden bent met de mogelijkheden die bestaande engines bieden, en nooit om kosten te drukken.

Als je die ontwikkelkosten in Frostbite stopt, kan je denken, dan kunnen we ook meteen geweldig racen in BF6/ME4/etc en heeft Dirt etc meteen alle features die met Frostbite komen. Leuk idee, werkt niet.

Het idee om als uitgever met één engine te werken en te zorgen dat die engine alles kan is leuk. Het werkt alleen helaas niet. En de engine laten zoals het is is een optie, maar de engine bepaald voor een deel het spel en dan wordt het net Fifa, elke nieuwe versie is weer het zelfde spel maar dan met nieuwe auto's, maps en manieren om je geld af te troggelen.
En juist dat laatste is een perfecte omschrijving van EA, engine laten zoals het is, spel uitmelken, lagere verkopen, studio opheffen want te duur.

Het past perfect in het plaatje van EA
Ontwikkelling van de engine is wel een factor. Het zou kunnen dat om kosten te besparen er ofwel over gegaan wordt op frostbyte of de andere race games van ea ook EGO gaan gebruiken.
Ik geloof daar niks van.

Formula 1 managed haar merk ook, en bij te veel negatief geluid, kunnen ze een volgende ronde licenties wel vergeten.

De kopers zijn niet gebonden aan ea, maar aan een (realistische, of die naam hebbende) F1 ervaring. Die zijn meteen weg als de licentie over gaat.

De techniek gaat snel en makkelijker. Een proof of concept door een concurrent is zo gemaakt. Dus ea moet het wel kunnen.

In het verlengde, developpers willen ook niet aan oude shit werken. Die vliegen zo naar andere studio's, zeker nu door corona de overstapkosten veel lager.zijn geworden
Die was toch al vrijwel niks meer, sinds het meer een arcade game is geworden.
Dat is natuurlijk een persoonlijke mening. Want het zijn prima vermakelijke race games.
Alleen jammer dat ze al die jaren niks aan het brakke online hebben gedaan. Elk spel met dezelfde problemen.
Dat ben ik wel met je eens inderdaad. Daar mogen ze wel wat meer tijd in steken. VR staat ook hoog op het verlanglijstje als je het mij vraagt.
Dat het een arcade game is (was het altijd), betekend niet dat het niet vermakelijk kan zijn.
Helaas geen hardcore sim spel :( mis dat ook.
Mocht men er een hardcore sim van maken dan zouden ze nooit de investering in de licentie terug verdienen. De meeste mensen die racegames spelen willen geen simtitel. Hell, de meeste sim racers zouden met een goede sim F1 niet eens een rondje kunnen rijden.
volgens mij is er al eens geopperd (toen de echte f1 stil lag en veel coureurs online f1 speelden) om een aparte sim licentie af te geven. Niks meer over gehoord, maar dat zou geen onlogische gedachte zijn natuurlijk met de snelle groei van het simracen.
https://the-race.com/espo...orsport-esports-schedule/

Gewoon een voorbeeld. Met prijzen. Het komt echt wel. Winter is coming
Dat ben ik dus niet met je eens, want ze geven zelf aan de simulatie ervaring te bieden via instellingen. Alleen is die gewoon niet goed gebouwd. Je kunt in een simulatie game een mix van casual en sim echt wel inbouwen. Zie Assetto Corsa Competizione die ook op de console is verschenen. Dit is zowel met stuur als met controller/joypad goed te bedienen.

Het zit hem in hoeveel tijd je hieraan wilt besteden, niet in de mogelijkheden.
Als simracer mis ik dat helemaal niet. Ik vind F1 juist een leuke afwisseling van de RF2,AC(C),RR en AMS2. En voor AC is er een hele goede F1 mod beschikbaar inclusief de meeste F1 tracks met aankleding. Was dit jaar zelfs beter gezien mods wel de alternatieve circuits konden bieden. Ja je mist het hele circus er omheen wat wel goed is in de F1 games en de carrière, maar als hardcore simmer zal het je toch vooral om het racen gaan :)
Dan moet je iracing gaan spelen. F1 games zijn voor de massa
Ja en Iracing voor alleen even F1 te rijden is weer onzinnig duur.
En mijn hoop dat er ooit een nieuw deel van Overlord uitkomt is hiermee ook als sneeuw voor de zon verdwenen.
Het grote uitmelken kan weer beginnen. EA - Marktleider in het afknijpen van innovatie.
Afknijpen van innovatie... Dat doen ze al sinds DiRT3 en F1 2015 ofzo bij Codemasters, dus ik denk dat er niet zoveel zal gebeuren, ik zie het zelfs positief omdat EA misschien wat mooie technieken gaat overgieten naar de DiRT en F1 games.
Inderdaad, hopelijk wat meer focus op accurate simulatie.
Een game over het hoogste niveau autosport hoort toch geen arcade te zijn. (Het liefst zou ik een club als kunos betrokken zien worden in de ontwikkeling van de F1 game).
Volgens mij was er vroeger een F1 game waarbij je arcade of Sim of kon kiezen.
Of haal ik dat door de war met een eerdere versie van Gran Turismo.
Jep F1 '97. Wat heb ik dat spel veel gespeeld toen.
Alleen die is gemaakt door Bizarre creations. Waarbij er naar sluiting denk ik wel mensen naar codemasters zijn gegaan.
Meer accurate sim gaat nooit gebeuren aangezien Liberty (de eigenaar van F1) de formule1 zo toegankelijk mogelijk wil maken voor een zo groot mogelijk publiek. Dus die interesse is er niet vanuit hun.
Er is een reden waarom Max Verstappen (en dat is toch ook voor Liberty een belangrijke coureur) niet aan dat digitale F1 racen mee deed begin dit jaar, dat kan die mannen ook niet ontgaan zijn. ;-) Zijn kritiek op ook de F1 2020 game was niet voor niks als rijder.
Het is te hopen dat het geholpen heeft maar ik ben bang van niet.
En als het wel geholpen heeft, hoop ik dat de oplossing komt in de vorm van een aparte sim-licentie (als het even kan aan het Nederlands Studio 397 van rFactor).
F1 hebben ze dit jaar toch een nieuwe spelmodus gecreëerd (gebaseerd op de normale carrière maar toch).
Mijn eerste reactie hierop: Nee, alsjeblieft niet.
Na het om zeep helpen van Westwood, Maxis en het killen van de Burnout-serie van Criterion, hoop ik echt niet dat Codemasters overgenomen wordt door deze uitgever.
Je hebt gelijk EA is bijna 100% afval.
Maar een overname door Take Two is ook niet top, dan krijg je het principe zoals GTA.
We wachten al jaren op GTA6, of anders een grote uitbereiding op GTA5 Story mode... helaas.
Red Dead Redmption 2, best een grappig spel als het niet vastloopt en veel uitbereidingen zijn er niet geweest.
Helemaal mee eens. Ik heb enorm veel plezier gehad aan de storyline van GTA V en ik ben momenteel de storyline van RDR 2 aan het spelen op de PlayStation 5. Rockstar kan wat mij betreft hele goede single player games maken, maar het is zo jammer dat de hele focus op die online pay2win multiplayer zooi ligt. GTA Online is al jaren verre van leuk meer. Vooral toen ze er een soort mix tussen GTA, Star Wars en Fortnite van gemaakt hebben.

Red Dead Redemption Online ga ik niet eens aan beginnen. Zelfs al zouden ze met een goede story line expansion komen voor GTA V, zou ik al erg blij zijn, maar zelfs dat doen ze niet.
Je kan de Mercedes unlocken voor slechts $11,99.
Voor EA begrippen is dat wel erg weinig. Het is eerder 'koop een lootbox voor $11,99 en maak kans op de Mercedes'.
Maar de zwarte mercedes skin is los te verkrijgen in het premium deluxe dlc pakket voor maar $5,99 daar bovenop
F1 met frostbite engine, yes please!

Ik ben alleen bang dat de overname niet veel goed brengt EA kennende..
Sinds Fifa de Frostbite engine gebruikt zijn de games alleen maar achteruit gegaan imo.
Ja, en ligt dit aan frostbite of aan EA?
Wat is er zo awesome aan Frostbite?
Wat is er zo slecht aan Frostbite?

Het kan zijn dat de devs moeite hebben met de engine, maar dat is niet noodzakelijk de schuld van die engine. De engine is enkel daar om iets in beeld te krijgen maar heeft in de basis geen invloed op hoe je als dev de gameplay implementeert.
Over het algemeen (vind ik) dat deze games er gelikt uit zien, het huidige F1 spel kan wel een upgrade gebruiken zowel op gameplay gebied als op graphics gebied.

Bij een overname door EA moet ik toch direct aan frostbite denken dan i.p.v. van andere engines.
.oisyn Moderator Devschuur® @FlemishDroid14 december 2020 11:10
Een engine dicteert geen gameplay.
F1 met frostbite engine, yes please!

Ik ben alleen bang dat de overname niet veel goed brengt EA kennende..
Volgens mij heb jij niet helemaal meegekregen hoeveel game franchises in de problemen zijn gekomen nadat de devs werd gezegd dat ze Frostbite MOESTEN gebruiken.

EA vind duidelijk dat Frostbite een magisch game ingredient is, maar de praktijk wijst anders uit. Waarom ze dit denken? Omdat iedere keer dat ze iets zien dat in Frostbite draait, het er heel mooi uitziet, en dan gaan ze allemaal van "oooh, shineyyyy" als Indianen die een stel kralen krijgen in ruil voor een pels.
Als gamer maak ik me niet druk over het feit dat Frostbite (schijnbaar) problemen geeft bij de ontwikkelaars? Ik zie alleen het eind resultaat en dit ziet er vaak meer dan prima uit.

De F1 game heeft overigens meer behoefte aan gameplay veranderingen, dan een grafische uprade.
F1 games die weer beginnen met "EA sports, it's in the game"
Dat was vroegah, nu met al die lootbox shit is het:
'If you pay it may be in your game.'
Is wel realistisch net als in de echte F1, als je pa miljardair is kun je zo een stoeltje kopen. Volgend seizoen hebben we 3 miljardairszoons in de F1.
Wat dus weinig is als je in de historie van de sport gaat kijken.
In dat opzicht kan ik je van harte de Netflix episode van "My next guest" aanraden met Lewis Hamilton. Hij vertelt over hoe hij de sport is ingerold als "arme luis" en dat het inderdaad niet zo vanzelfsprekend is. Toch staat hij er maar mooi. Niets is onmogelijk.
Ik tel er 4: Norris, Stroll , Mazepin en Latifi.
Norris en Mazepin kunnen ook nog wel echt rijden, die hadden het zonder rijke vader wellicht ook wel gered
Norris Sr. heeft veel geld, maar is geen miljardair
Dat is overigens bij elke coureur zo. Zonder geld kun je hooguit karten, maar wil je mee in de serieuze racewereld dan zul je flink wat geld moeten inleggen.
Ik heb helemaal niks met racespellen, maar voor het aanbod van Game pass zal dit natuurlijk alleen maar positief zijn.
F1 2019 zat al in de Game Pass, kan je onbeperkt spelen. Met EA Play krijg je voor sommige games slechts 10 uur speeltijd en daarna moet je ze kopen. Ook voor de kwaliteit van de games ben ik bang. In Codemasters heb ik veel vertrouwen, maar aan een EA game begin ik steeds met lage verwachtingen.
EA Play krijg je 10 uur bij nieuwe games. Games worden na ongeveer een jaar toegevoegd aan het gratis deck. Dus dat zou met F1 2019 ook zo zijn geweest en zal over een klein jaartje ook wel voor F1 2020 gelden (tenzij die natuurlijk een soort van DLC krijgt voor het 2021 seizoen, net als de auto's in de F1 zelf :) )

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 25 juli 2024 01:31]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.