EA toont eerste beelden van Dead Space-remake

Motive Studios werkt in opdracht van uitgever EA aan een remake van Dead Space. De scifi-horrorgame wordt 'van de grond af aan opnieuw opgebouwd' voor de nieuwe Xbox- en PlayStation-consoles en pc. EA toont een eerste teasertrailer.

De Dead Space-remake wordt gemaakt met de Frostbite-engine en komt niet naar de consoles van de vorige generatie. De trailer toont beelden die in de engine zijn opgenomen, maar geen gameplay. Volgens Motive krijgt de remake ook gameplayverbeteringen, maar blijft het spel trouw aan het origineel.

Dead Space verscheen in 2008. De game gaat over Isaac Clarke, die een ruimteschip moet repareren en op zoek is naar zijn partner Nicole, maar daarbij wordt tegengewerkt door monsterachtige aliens; de zogenaamde necromorphs. Het is nog niet bekend wanneer de remake verschijnt.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

22-07-2021 • 20:14

73 Linkedin

Reacties (73)

Wijzig sortering
Bij de filmindustrie zie je dezelfde trend gaande. Er zijn een aantal hele dure producties geflopt wat studio's ontzettend veel geld kost. Er wordt daarom liever op "safe" gespeeld door eerdere successen te hergebruiken. Door mee te liften op oude titels heb je daarnaast twee doelgroepen hooked; de "oude garde" die uit nostalgische overweging de remake wil herbeleven en daarnaast de jongere gamers die graag recente AAA titels spelen. Ook bespaar je een hoop geld omdat het verhaal al geschreven is en de levels al designed, ook heb je minder marketingkosten als de naam al bekend is. De ontwikkeling is verklaarbaar maar zie zelf persoonlijk liever dat studio's iets nieuws proberen.

[Reactie gewijzigd door Jorissie87 op 22 juli 2021 20:28]

Het aloude riedeltje: dat een studio deze game maakt, betekent niet dat er niets nieuws komt.

Vaak zijn het ook kleine studio's die zo'n kans krijgen, o.a. om te bewijzen dat ze de investering waard zijn, zodat ze de volgende keer wel iets nieuws en origineels mogen maken.
Dat is heel leuk gezegd was het niet dat innovatie in de game industry op een bijna lachwekkend laag pitje staat. Vooral triple A studios doen alleen wat oud en bewezen is of springen op de bandwagon van de laatste trend nadat een andere studio WEL iets nieuws heeft geprobeerd en dit succesvol bleek.
innovatie in de game industry op een bijna lachwekkend laag pitje
Is dat wel zo? De omzet uit de game industrie is inmiddels enorm en zal wellicht afvlakken omdat het aantal mensen dat de mogelijkheid heeft om te gamen niet meer zo hard stijgt. Maar die omzet stijging is ook het gevolg van multiplayer gaming met veel grotere aantallen, nieuwe consoles, game-streaming. Ook dat was innovatie.
Daarbij komt dat video-kaarten inmiddels op het niveau van real-time live-images rendering, lijkt te liggen. Daar was toch innovatie voor nodig.

Het nadeel is dat het bedenken van een nieuw game-type steeds moeilijker wordt omdat ze toch een beperkte basisset gebruiken en niet alle combinaties mogelijk zijn of goed werken. Ook wordt het vervolgens als minder vernieuwend gezien.
het aantal mogelijkheden is zeker niet klein maar kleine afwijkingen van een ouder concept worden dan weer niet als vernieuwend gezien.

Ik heb nog geen analyse gezien maar bij verhalen bestaat ook zo'n set van basis-structuren en een goed verhaal hoeft lang niet altijd een nieuwe combinatie te zijn van dergelijke basis-structuren. Als een oude verhaal goed vertelt wordt, kan dat nog steeds beter zijn dan het origineel.
De ontwikkeling van videokaarten staat naar mijn mening compleet los van de innovatie in video games. Keer op keer blijkt dat de meest unieke en innovatieve games helemaal niet de meest fancy graphics hoeven te hebben.

Er zijn eindeloze mogelijkheden aan gameplay en verhalen die verteld kunnen worden. Maar in plaatst van er voor te kiezen iets nieuws te doen wordt een oud idee afgestoft en opnieuw uitgegeven met wat extra polygoontjes. Ziellozer een spel ontwikkelen bestaat niet. Daarbij komt nog dat vaak bij de nieuwere iteraties vaak content wordt weggelaten of weggestopt achter DLC's of micro-transacties. Al deze beslissingen laat zien dat de studios helemaal niet bezig zijn met innovatie en een zo goed mogelijke game leveren, maar alleen maar met winst maximalisatie en zo weinig mogelijk risico.

Dat zijn voor mij al genoeg redenen om niet in deze trend mee te gaan en de game niet te kopen. Simpelweg omdat ik het niet eens ben met deze trend. Maakt me dan niet uit hoe goed de game ook is, de zielloze manier waarop deze worden uitgepompt is voor mij genoeg reden om er geen geld aan uit te geven. Dan koop ik liever een paar indie titels van ontwikkelaars die WEL met passie hun spel hebben gemaakt voor de speler, en niet voor de portemonee van de aandeelhouders.
Dat ben ik wel met je eens. De innovatie die een direct andere/betere game-ervaring biedt blijft wat achterwege.
Dat ben ik het niet met je eens. Als je even wat verder kijkt dan de AAA's (die uberhaupt nooit bekend stonden om innovatie) dan kom je al snel unieke nieuwe games tegen.
Motive heeft al wel Star Wars Squadrons gemaakt en werkte daarvoor mee aan Star Wars Battlefront II. Dus ja nog een relatief jonge studio maar heeft al wel een nieuwe game mogen maken.
Een remake zoals de eerste mafia vond ik erg nice. Ik was ten tijden van het origineel te jong om zulke spellen te spelen. Vond het toch leuk dat ik het verhaal in een nieuw jasje heb kunnen ervaren. Ja gameplay over graphics, maar het is toch leuk als het er een beetje goed uitziet.
... maar het is toch leuk als het er een beetje goed uitziet.
Je redeneert achterstevoren. Een totaal nieuwe versie (in plaats van een remake) heeft ook moderne graphics. Dus alsnog liever een nieuwe game in de serie dan een oude game in een nieuw jasje.
Ik zie ook het liefst nieuwe games maar ik heb deel 1 van dead space nooit uitgespeeld omdat ik gek werd van die oude mechanics. Deel 2 en 3 echt kapot gespeeld dus als deze uitkomt ga ik hem zeker spelen om toch iig het verhaal uitgespeeld te hebben
Los even van deze remake, ik ben veel meer geïnteresseerd in The Callisto Protocol (from the creators of Dead Space)
The Callisto Protocol is the first game from Striking Distance Studios, a new team made of industry veterans behind games like Dead Space and Call of Duty, including studio founder and CEO Glen Schofield, and Chief Development Officer Steve Papoutsis.
Ik kende hem nog niet, maar deze staat direct op mijn Wishlist.
Je ziet trouwens erg snel aan de stijl dat dit echt van dezelfde makers als dead-space is.
Lijkt me inderdaad een toffe game! Ik kreeg er een beetje het Half-Life gevoel bij.
Kijk er ook naar uit.
Remake of niet, deel 1 was een verdomd goede game.

De sfeer was echt duister en ziekelijk wat de eerste deel ook echt deed schijnen. Was ook een horror game na lange tijd die me echt terugtrok om verder te spelen.

De andere delen (daar spreek ik liever niet over) waren te actie georiënteerd met te veel scripted scenes. Het waren eigenlijk meer 3rd person shooters met necromorphs.

[Reactie gewijzigd door bakuku op 22 juli 2021 22:08]

Ben gestopt met spelen omdat het te zenuwslopend werd voor mij …
Tijdje terug dit gezien: How Dead Space's Scariest Scene Almost Killed the Game | War Stories | Ars Technica. Ik zal niet verklappen welke scene maar blijkbaar was de game bijna niet gemaakt. Dan besef je je wel hoe moeilijk game developing soms is, iets waar je vrijwel nooit bij stil staat als je de game speelt.
Ik speel nu deel 1 op de Xbox SX. Het spel komt eigenlijk hier op neer: Loop een ruimte in, zet een machine aan/uit/pak keycard/herstel stroom en dood de monsters die plotseling verschijnen. Of de ruimte gaat ineens op slot en een zootje monsters verschijnen uit het niets. Rinse and repeat. Snap niet dat zoveel mensen er zo lyrisch over zijn.
Ik ben hem ook net voor het eerst aan het spelen op de PC. Daar komt het wel een beetje op neer ja, maar is dat niet wat je zo'n beetje doet bij ieder spel?
De sfeer is behoorlijk vet en de monsters zien er vies uit.
Mensen zijn lyrisch over de gameplay, het level design en de sfeer. Als horror games niet je cup of tea zijn prima natuurlijk, maar als je de kwaliteit van de eerste twee Dead Space spellen niet onderkent dan ben ik benieuwd wat je wel goed vindt.
En wat heel nieuw was geen HUD, geen veiligheid in inventory, en geen veiligheid in ruimtes, als je een control room gecleared had, kon er toch de volgende keer weer een necromorph staan.
Voor de rest ben ik het inderdaad met je eens, maar dat is niet zo heel gek. Dat is al aan de hand sinds FEAR. Een horror game wil je laten schrikken, dat kan maar op een aantal manieren.
Soma. Ik moet wel bekennen dat de audio van Dead Space erg goed is. Maar de schrikeffecten zijn afgezaagd.
Ik heb deze aantal jaren terug gespeeld en toevallig ben ik afgelopen keer begonnen met spelen, gewoon ff kijken hoe de graphics zijn. Het valt zeker niet tegen moet ik zeggen, goeie graphics en vooral die audio van enge monsters, wow, goeie spel is het. Ik ben nu al bij chapter 9 en wacht ff totdat deze uitkomt. Dead Space 2 en 3 ook al uitgespeeld, maar is ook een tijdje terug, dus die volgen ook na deze deel. :P
Het is natuurlijk ook al een ouder spel, maar wat mij er nog van bijstaat is het geluid en de algehele sfeer (met name door het prachtige gebruik van de HUD). Je zit er echt in, en als je een keer gaat onderzoeken naar hoe het geluid gemaakt is snap je waarom het een redelijk uniek spel is.
fast and furious, racen en de vijand verslaan en hop gewonnen . Er zijn nu al 9 films? lol repeat
Ik word echt een beetje schijt ziek van al die remakes.... heel leuk hoor, maar maak gewoon een nieuw spel goed spel.
Het erge is nog toen EA deze ontwikkelaar overnam hebben ze deadspace meteen in de ijskast gezet en de helft van het team ontslagen, want niemand zat volgens hun nog te wachten op single player games. Alles moest online multiplayer worden. Maar nu opeens omdat remakes geld in het laatje brengen wordt dead space opeens weer uit de kast getrokken en is die game opeens wel goed genoeg voor EA. Triest maarja EA blijft EA he

[Reactie gewijzigd door ro8in op 22 juli 2021 20:58]

Misschien heb ik ze niet allemaal op een rijtje. Maar volgens mij is Dead Space door EA Redwood Shores gemaakt, wat in 1998 door EA is opgericht. En dan waren er ook nog (onder andere) een tweede en derde deel. Misschien heb je het over een andere franchise en/of ontwikkelaar?
Ok misschien niet na een overname, maar wel in de ijskast gezet en team de deur uit gedaan, want niet goed genoeg voor EA. Maar wel nu een remake uitbrengen....
Tsja, na drie delen uitgebracht te hebben kan natuurlijk blijken dat ‘de koek op is’. Dat vind ik eigenlijk helemaal niet gek en het gebeurt toch heel regelmatig? Er zijn maar weinig games waarvan langere tijd elke 1-3 jaar een nieuw deel wordt uitgebracht.

Ik heb zelf overigens ontzettend veel plezier gehad met de eerste twee delen, het derde heb ik niet meer gespeeld omdat ik er geen tijd meer voor had.
Zolang mensen het kopen zullen er remakes gemaakt worden.
Vergeet niet het verschil tussen remaster vs remake. Bij een remake word het spel helemaal opnieuw opgebouwd (b.v Metro 2033 Redux) terwijl bij een remaster er alleen nieuwe textures worden toegevoegd en de engine een beetje word getweakt.

Een remake kan voor een game heel goed uitpakken. Bij Metro 2033 Redux was dit heel goed gelukt. De originele Metro 2033 was vrij grof en voor een groter publiek bijna niet te spelen, de reduxversie loste enorm veel problemen op en maakte het spel wat meer verfijnder waardoor meer mensen de Metroseries gingen spelen, waardoor het publiek voor Metro groter werd. Misschien zal zoiets vergelijkbaars ook bij Deathspace gebeuren.
ik heb dead space 1 en 2 helemaal grijs gespeeld, ze staan nog steeds in mijn absolute top 5. Ik ben heel benieuwd wat EA gaat 'remaken' aan deze games. naar mijn mening kan dat niet veel goeds betekenen...
Andere engine, laagje lens flares/4K/HDR/120fps gewauwel eroverheen en misschien een paar ‘surprise mechanics’… maar zonder gekheid: laten we de reviews afwachten :)
De eerste Dead Space was echt een zeer goede game. Ik zou een remake met hedendaagse graphics best wel willen spelen.

En deze game in VR...
Hebben mensen gevraagd voor remake?
Niet direct een remake. Maar deel drie veranderde de formule zo drastisch dat de 'ziel" van het eerste deel verloren ging.

2008/2010 was echt goud voor gamers. Er werden allemaal nieuwe IP's aangekondigd en uitgebracht.

Een remake lijkt mij de perfecte manier om nieuwe mensen kennis te laten maken met de franchise.
Remake = same idea, different execution.
Ik zou liever nieuwe Dead Space game hebben.
Remake = same idea, different execution.
Ik zou liever nieuwe Dead Space game hebben.
Ja, maar hier verdienen ze blijkbaar meer aan, de eerste spel is wat ik begreep de best verkochte versie.

Ik zelf kwam niet ver in het spel, ik kon hem niet spellen, ik zit zit er helemaal in, en ja dan is een horror spel als Dead Space heel moeilijk voor mij, zit veelte erg op het puntje van me stoel, had het zelfde met Silent Hill 2, voor mij zijn horror spellen 10x erger dan een horror films.
Ja, maar hier verdienen ze blijkbaar meer aan, de eerste spel is wat ik begreep de best verkochte versie.
Ze verdienen er meer aan omdat ze het veel goedkoper kunnen produceren. Het hele spel is in principe al bedacht. Je krijgt dus minder game en je gaat opnieuw de volle prijs van een nieuwe game betalen.

[Reactie gewijzigd door koelpasta op 22 juli 2021 22:45]

[...]

Ze verdienen er meer aan omdat ze het veel goedkoper kunnen produceren. Het hele spel is in principe al bedacht. Je krijgt dus minder game en je gaat opnieuw de volle prijs van een nieuwe game betalen.
Klopt dat is ook zo natuurlijk, ze gebruiken de originele spel als voorbeeld.
xD ik zit er ook altijd helemaal in en eigenlijk moet ik die games ook niet spelen want ik schrik me echt de rambam maar toch heb ik 2 en 3 helemaal stuk gespeeld omdat die sfeer in die ruimte schepen zo ontzetten goed gedaan was
xD ik zit er ook altijd helemaal in en eigenlijk moet ik die games ook niet spelen want ik schrik me echt de rambam maar toch heb ik 2 en 3 helemaal stuk gespeeld omdat die sfeer in die ruimte schepen zo ontzetten goed gedaan was
Ik vind dat absoluut niet lekker spelen, dat ik me constant dood schrik en zo, voor mij gaat de lol er dan snel van af, maar mooi dat jij het wel leuk vind om het dan nog te spellen.
En straks Dead Space in VR.
xD dat ga ik niet overleven denk ik
Wellicht is dit de beste manier om een goede nieuwe Dead Space game te krijgen.
Zo haken ze nieuwe spelers aan op het beste deel van de serie en kunnen ze daarna altijd nog overwegen om de serie weer op te pakken (mocht het een succes zijn).

Maar we zullen het zien.
Ik kijk hier erg naar uit! Ik probeerde laatst deel 1 te spelen op de pc, maar dat is echt een hele slechte poort met allemaal problemen. Ik heb geen XBOX waar het origineel op draait, dus dan is dit de perfecte manier om het verhaal opnieuw te kunnen spelen met goede graphics.
Op de XBox Series X loopt het spel gesmeerd. Ziet er ook nog erg goed uit voor zo'n oud spel.
Dat had ik dus ook begrepen! Alleen al voor al die oudere spellen wil ik misschien toch een Xbox series S halen.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Kies score Let op: Beoordeel reacties objectief. De kwaliteit van de argumentatie is leidend voor de beoordeling van een reactie, niet of een mening overeenkomt met die van jou.

Een uitgebreider overzicht van de werking van het moderatiesysteem vind je in de Moderatie FAQ.

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.




Google Pixel 7 Sony WH-1000XM5 Apple iPhone 14 Samsung Galaxy Watch5, 44mm Sonic Frontiers Samsung Galaxy Z Fold4 Insta360 X3 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee