Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA: remake Dead Space komt uit op 27 januari 2023

Motive Studios en EA Games hebben tijdens een livestream aangekondigd dat de remake van Dead Space op 27 januari 2023 uitkomt. De sci-fi survival-horrorgame wordt volledig heropgebouwd op de Frostbite-engine en verschijnt op Playstation 5, Xbox Series-consoles en pc.

Tijdens de ‘Crafting the Tension’-livesteam onthulde het team bij Motive Studios ook hoe ze het artdesign, de personages en de visuele effecten van de originele game uit 2008 hebben geanalyseerd en heropgebrouwd voor de remake en dat zonder de basisingrediënten van de game uit het oog te verliezen. Dat zijn volgens de studio horror, immersie en een afgeleefde wereld.

Eerder dit jaar raakte al bekend dat Dead Space een volledig nieuw audiosysteem zou krijgen. Dat werd aangekondigd tijdens een vorige livestream van de ontwikkelaar waarin ook het ALIVE-systeem werd uitgelegd. Dat systeem staat voor Adrenaline, Limbic System Response, Intelligent Dialogue, Vitals en Exertions. Ieder van deze termen beschrijft een apart onderdeel van de dynamische weergave van de staat van hoofdpersoon Isaac. Zo belooft het bedrijf veel genuanceerdere geluiden bij het bewegen, buiten adem zijn en in staat van spanning verkeren middels het systeem.

Dead Space verscheen in 2008. De game gaat over Isaac Clarke, die een ruimteschip moet repareren en op zoek is naar zijn partner Nicole, maar daarbij wordt tegengewerkt door monsterachtige aliens; de zogenaamde necromorphs. De originele game kwam uit voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc. Daaropvolgend bracht EA in samenwerking met Visceral Games, ten tijde van de eerste Dead Space nog bekend als EA Redwood Shores, drie hoofddelen in de franchise uit. In 2017 werd de studio gesloten. De remake wordt gemaakt door Motive Studios, een Canadese studio van EA die eerder Star Wars: Squadrons en de singleplayer van Star Wars Battlefront II maakte.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Redacteur

12-05-2022 • 21:01

38 Linkedin

Reacties (38)

Wijzig sortering
Ik heb toen echt genoten van het origineel. 's nachts, alleen, koptelefoon op en lekker schrikken :+

Ik snap alleen niet waarom alles een remake moet krijgen. Zijn de ideeën dan echt op...

[Reactie gewijzigd door Vuikie op 12 mei 2022 21:26]

Reageer
Ik snap alleen niet waarom alles een remake moet krijgen. Zijn de ideeën dan echt op..
Omdat mensen het willen kopen. Zo simpel is het.

Ik kijk uit naar de remake. Ik wil graag met een vriendin het deel spelen. Voor mij is het zo lang geleden als dat de eerste uit kwam en zij kent het nog niet. Mits de remake net zo goed wordt als het origineel wordt dat weer een goede ervaring.

Ik hoop wel dat er nog meer informatie over het geluid komt. Wat ik lees her en der over de remake gaat allemaal over graphics, maar voor mij was juist het geluid dat Dead Space zo uniek maakte.
Reageer
Maar dit deel heeft toch geen coop?
Reageer
De coop van Dead Space 3 is nog steeds een van de beste game ervaringen die ik heb. Online met een vriend samen, discussiëren wie er als eerste de volgende kamer binnen moest lopen want we durfden beide niet voorop te lopen.
Reageer
Maar dat is juist de slechtste uit de 3 games
Reageer
Ik vond de game absoluut niet slecht, van de 3 games ben ik er wel het langst mee bezig geweest en replays. Maar ik snap wel waar het sentiment vandaan komt, aangezien de eerste zoveel creepier, claustrofobisch en meer mysterieus is. De charme bij dit soort dingen is er vaak snel al vanaf als je gaat uitleggen waardoor het allemaal komt (zeker als je er dan ook nog eens aliens bij gaat betrekken). En uiteraard de gameplay veranderingen. Wapen crafting systeem vond ik best cool maar maakte de game wel te simpel, ook de keuzes rondom ammo enzo wat wat jammer is. Dus de derde moet je echt los zien van de rest. Opzichstaand geen slechte game ofzo, maar die eerste waren gewoon zoveel beter.

@Weltschmerz Ik heb de trilogie laatst nog gespeeld, en imo, kan je die eerste nu ook nog steeds prima spelen. Maar ik snap dat als er een remake aan zit te komen dat je daar dan op wacht, maar het beantwoord @Vuikie's vraag niet want ook zonder die remake is de game nog uitstekend te spelen. Qua graphics is het denk ik alleen de gezichten waar je erg aan merkt dat het wat verouderd is, verder prima games.

[Reactie gewijzigd door Zoop op 13 mei 2022 10:36]

Reageer
Misschien dat deel 1 en 2 beter zijn maar coop kan echt iets toevoegen aan een game. Best wat spellen die ik puur koop vanwege coop (oa Deadspace (3), Fear (3), Sniper Elite (3/4)) en anders waarschijnlijk nooit gekocht zou hebben.
Reageer
Slechte dingen kunnen leuk zijn met vrienden. Fear 3 is nog zo'n game die alleen leuk is met een vriend omdat je het dan met een vriend speelt.
Reageer
Ik heb met een vriend alleen maar lachend door t spel heen zitten lopen omdat we beide er van geschrokken waren wat een vage 'corridor shooter' van DS3 gemaakt was. Bepaalde elementen waren interessant, maar de micro-transactions en relatief simpele A.I en levels haalde de immersie wel weg. Terwijl we beide DS2 compleet kapot hebben gespeeld in de Singleplayer én Multiplayer die heel sterk was. (DS2 alleen geen Coöp uiteraard)
Reageer
Zo heb ik het niet ervaren, voor mij had die game de perfecte balans tussen crafting, survival en combat. Wat een leuke coop game was dat zeg, ondertussen al 3x volledig uitgespeeld met een vriend. Ken weinig games waar de coop zo goed in elkaar steekt.
Reageer
Die hebben we inderdaad ook meerdere keren uitgespeeld, topgame :)
Reageer
Nee, maar zoals je vast weet zijn er mensen die het leuk vinden om te kijken hoe games gespeeld worden. Wij zitten samen op de bank en wisselen controller, of delen simpelweg de ervaring van het verhaal en de sfeer. Kan erg leuk zijn.
Reageer
[...]
Omdat mensen het willen kopen. Zo simpel is het.
Dat zal op den duur de verkoop van nieuwe consoles wel stagneren, want waarom zou ik een nieuwe console kopen of game als het op een 'oud' systeem ook is te spelen. Het zal er misschien iets mooier uitzien, maar de beleving zal het hetzelfde blijven.

Zoals Sackboy op de PlayStation 4 (Pro), ik zie echt geen verschil ten opzichte van de PS 5

Nog een mooi voorbeeld is Wreckfest ik zie GEEN verschil.

Denk dat het eerder neerkomt op wat we WILLEN zien, en wat we DENKEN te zien, plus het stukje FOMO wat ook nog meespeelt.
Reageer
Het verschil is natuurlijk dat de genoemde titels vaak nog tegelijkertijd op beide generaties verkrijgbaar zijn, dat zie je zowel op de Xbox als op de PlayStation, en behalve dan een resolutie en frame rate upscale kan je niet zo heel veel toevoegen aan de zogeheten next gen versies van die games.

Als een remake echter van de grond af opnieuw gemaakt wordt, exclusief voor de next gen/current gen consoles, dan kunnen ze er wel veel meer uit halen en zal het verschil ook veel groter kunnen zijn.
Reageer
De ideeën zijn op zich niet op, maar dit is veel goedkoper om te maken en dus met veel minder risico, en commerciële bedrijven gaan nou eenmaal liever voor een safe bet, want de nieuwe (en vaak ook de ouwe) generatie koopt 't toch wel.
Reageer
Het is goedkoper en minder risicovol als product om in te investeren.
Limited scope (de gameplay en de gehele campaign bestaat al), prior art om op te leunen (belichting, textures, muziek, sfx), level design vereist alleen wat updates en heeft minder iteraties nodig dan een compleet nieuw level, bekende IP met een bestaande customer base.

Saai? Tja, helemaal mee eens, maar het verkoopt. Hoe ruk ze ook zijn.
Reageer
Ik vind een remake van een gouwe ouwe altijd nog beter dan deel 12 van uitgemelkte franchise x.

Maar wat zou het mooi zijn als de grote spelers wat meer risico's zouden nemen.
Reageer
We zijn ook best een aantal jaren verder, er is een generatie die deze game nooit heeft gespeeld. Daarbij is de generatie die het juist wel heeft gespeeld, juist weer zin om hem opnieuw te beleven.

[Reactie gewijzigd door MyKey op 13 mei 2022 08:57]

Reageer
Er zijn in prinicpe maar een aantal "verhalen" als je alles met elkaar gaat vergelijken. Ik vind het persoonlijk niet erg. Op deze manier evolueren onze verhalen, onze ideeen met ons mee terwijl we opgroeien. Superman van nu is niet wat superman ooit was. Besides, als ik moet kiezen tussen weer een nieuw verhaal dat alleen een combi is van alles eromheen maar geen eigen identiteit heeft of een verhaal wat zich al bewezen heeft, die ik al jaren niet meer gespeeld heb en nu hermaakt is met betere technologie... Dan is de keuze toch echt gauw gemaakt voor mij!
Reageer
Er zijn nog altijd mensen die oude games nog nooit gespeeld hebben. Om het dan in moderne vorm uit te brengen trekt wel nieuwe mensen aan.
Reageer
Er is een uur durende livestream gemaakt specifiek over geluid genaamd 'The Sound of Fear Reimagined | Audio-ontwikkelaar Livestream':

https://www.youtube.com/watch?v=yMQOkpZO5eM

[Reactie gewijzigd door Keesje_NL op 13 mei 2022 04:45]

Reageer
Ik ben heel eerlijk, ik heb nog nooit een Dead Space game gespeeld, maar hoor er zo veel goede dingen over dat ik toch wel benieuwd ben naar deze game. Dus wil deze wel een keer bekijken.
Reageer
Ik heb er ook nog geen enkele gespeeld, dead space 2 is momenteel wel 'gratis' te claimen met twitch prime
Reageer
Heb helaas (nog) geen Twitch Prime, maar alle 3 de spellen staan op Xbox Game Pass, zowel console als op de PC.
Reageer
Wat een game was dit! Topnieuws. Ben heel benieuwd. Dead Space deed mij altijd denken aan de film Event Horizon.
Reageer
"Twinkle twinkle little star....." }>

Ik ben nooit echt ver gekomen in dit spel. Wel vond ik het echt erg gaaf, met zo enorm veel sfeer en een tof verhaal. Ook was het ontbreken van de HUD mooi in het spel geïmplementeerd.

Geluidseffecten, belichting, muziek, hoe alles in het spel met elkaar samenviel was erg goed. Qua sfeer te vergelijken met Silent Hill en Amnesia en een vleugje Resident Evil.
Deel twee heb ik nooit gespeeld helaas, en deel drie ook een heel klein stukje omdat die in PS+ zat. De twee Dead Space animaties vond ik trouwens nog best oké en gaven wat meer achtergrondverhaal.

Was toentertijd wel een mooie periode van EA, ze kwamen met Dead Space, Mirror's Edge en Dante's Inferno, drie prima singleplayer spellen. Animaties van Dead Space en Dante's Inferno waren ook goed, en mogen ze wat mij betreft vaker doen.
Reageer
Ik heb deadspace al jaren in mijn game library, echter toen ik het laatst wilde spelen kwamen ik bij de "door bug" uit. Omdat vsync enablen de oplossing was, maar ik had vsync al aanstaan, en ik geen zin had om nog maals door de lange intro te gaan, heb ik het opgegeven.
Reageer
Je kan ook gewoon een framecap op 200 zetten, geen vsync nodig.
Reageer
Ik heb geen scherm die 200 FPS aan kan, gaat dat niet verschikkelijk tearen?
Reageer
Ja, zonder vsync is het spel best waardeloos, je merkt het met name bij flitsen (flikkerende tl buizen enzo) die steeds maar de helft van je scherm belichten (en een frame later, de andere helft), ik draaide t op een cap van 120, omdat mijn scherm dat ook draait. Spel zelf draait prima vloeiend, maar die tearing is wel naar. Dit is een game die vsync nodig heeft, imo.
Reageer
Hangt van je fps af natuurlijk.
Je kan de fps limit vrij instellen (in Nvidia control panel of AMD chill).

Zonder limiter zat je ook aan 200+ fps, want anders was je wel door die deur geraakt ;)
Reageer
Geweldige game. Als de remake VR ondersteuning krijgt dan koop ik hem.
Reageer
DS1 heb ik helaas (om redenen) nooit uitgespeeld. Ik ben dus persoonlijk zeer benieuwd naar de remake. DS1 voelde voor mij namelijk te claustrofobisch in de zin van dat de besturing nét te beperkend was en er dan frustratie uit voortvloeit.
DS2 daarentegen had een, in mijn ogen, pérfecte balans gevonden en mede daar door blijft dit 1 van de beste horror spellen die ik ooit gehad heb. Dus ik hoop dat ze de bewegingsvrijheid van DS2 in de DS1 remake zetten.

[Reactie gewijzigd door LongTimeAgo op 13 mei 2022 09:21]

Reageer
Ik heb DS1 helaas nooit gespeeld (want ik was met andere games bezig) maar ik wilde t wel graag spelen. tijdje terug op de kop getikt, maar de graphics enzo zijn gewoon oud. Als de remake t zelfde gevoel geeft maar geupdate naar huidige specs ben ik echt wel geïnteresseerd!
Reageer


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True