'EA wil zichzelf laten overnemen en slaagde daar bijna in bij NBCUniversal'

Gameuitgever Electronic Arts is naar verluidt op zoek naar een partij die het bedrijf zou willen overnemen. EA zou gesprekken hebben gevoerd met Apple, Disney, Amazon en NBCUniversal. Tot op heden zou er achter de schermen nog geen overeenkomst gesloten zijn.

Vooral de gesprekken met NBCUniversal zouden een vergevorderd stadium bereikt hebben, alvorens alsnog te stranden. Volgens een rapport van de Amerikaanse journalist Dylan Byers van Puck, die zich beroept op bronnen 'met kennis van die gesprekken'. EA-ceo Andrew Wilson zou de wens hebben om onder een nieuwe eigenaar alsnog ceo te blijven van EA, waar NBCUniversal niet op tegen geweest zou zijn. De onderhandelingen zouden alsnog vastgelopen zijn vanwege onenigheden over 'prijs en structuur'.

EA zou de tijd rijp vinden wegens de vele overnames die recent in het gaminglandschap plaatsvonden. Dat zijn deals als die van Take-Two, dat Zynga overneemt voor 12,7 miljard dollar, Microsoft dat Activision koopt voor 69 miljard dollar en Sony, dat voor 3,6 miljard dollar de nieuwe eigenaar van Bungie wordt.

Wat de motivatie precies is voor EA om zich te laten overnemen in plaats van zelfstandig te blijven, is niet helemaal duidelijk. Wel is bekend dat de marktwaarde van het bedrijf in de afgelopen twee jaar gedaald is van meer dan 40 miljard dollar twee jaar geleden naar rond de 36 miljard dollar nu. Daarnaast heeft EA straks niet langer een exclusieve licentie op Star Wars en laat het in toekomstige voetbalgames de FIFA-naam ook los. Daarnaast gaf het toe dat de ontvangst van Battlefield 2042 'tegenviel'. Daarvoor was er Anthem, waarin EA de hoop opgaf.

Officieel erkent EA niets van het verhaal. Tegenover Puck meldt het bedrijf dat het 'niet reageert op geruchten en speculatie rond fusies en overnames'. De gameuitgever zegt verder op basis van onder andere zijn portfolio een 'mooie toekomst' voor zich te zien. Vorig jaar gaf het ook nog opgeteld vijf miljard dollar uit bij de overnames van Codemasters, Glu Mobile en Playdemic.

Bekende franchises van Electronic Arts zijn Battlefield, Apex Legends, The Sims, FIFA, Mass Effect, Titanfall, Command & Conquer, Dead Space en Star Wars Jedi: Fallen Order. Het bedrijf bestaat sinds 1982 en is gevestigd in Redwood City, nabij San Francisco.

Battlefield 2042
Battlefield 2042

Door Mark Hendrikman

Redacteur

22-05-2022 • 10:36

163

Lees meer

Reacties (163)

Sorteer op:

Weergave:

Misschien moeten ze weer eens “kwaliteit” games gaan maken i.p.v de shitshow en melkkoe waar ze nu mee komen. Ik laat EA games bewust links liggen tegenwoordig, dan speel ik het maar niet.
Wat de motivatie precies is voor EA, wordt niet helemaal duidelijk uit het stuk. Wel is bekend dat de marktwaarde van het bedrijf in de afgelopen twee jaar gedaald is van meer dan 40 miljard dollar twee jaar geleden naar rond de 36 miljard dollar nu. Daarnaast heeft EA straks niet langer een exclusieve licentie op Star Wars en laat het in toekomstige voetbalgames de FIFA-naam ook los. Daarnaast gaf het toe dat de ontvangst van Battlefield 2042 'tegenviel'. Daarvoor was er Anthem, waarin EA de hoop opgaf.
Dat mensen EA "links laten liggen" hoor ik al heel lang. Maar hun games werden tot nu toe altijd zeer goed verkocht. Volgens mij is het nu met Battlefield 2042 voor het eerst dat gamers op zo'n grote schaal zo'n populaire franchise links laten liggen.

Verder geef ik je wel gelijk hoor, als ik kijk hoe ze met sommige franchises om zijn gegaan.. kwaliteit heeft niet de bovenhand bij ze. Ik hoop dat dit Battlefield drama een wake up call is voor EA en dat ze toch weer wat meer tijd aan hun games gaan spenderen.
Bij Battlefield 1 werd dat al duidelijk zichtbaar, Battlefield 5 deed daar een schep bovenop en met Battlefield 2042 kan eigenlijk niemand er nog omheen dat Battlefield niet meer is wat het ooit was. Dat EA niet eerder al ingegrepen heeft verbaasd mij enorm, ze hadden dit veel eerder al kunnen zien aankomen wat mij betreft.
Enige juiste conclusie in mijn ogen.
Dat gevoel is weg, zeker na BF4.
Dat 1 en V een andere tijd zou zijn, dat was te verwachten ergens. Maar nadat Hardline verscheen had ik wel het idee dat de tijden zouden veranderen.
BF2 is de game waarmee ik na euh Delta Force van vroeger pas echt met online gamen begon, en het zonder gedachten knallen en met gasten op TS zittende (Heb ook niets met Discord en de ingame VIOP) leuke tijden gehad.
Ik maak nu mijn uren in Arma3.
Hardline was ook wel een vreemde eend in de bijt, had weinig met het echte Battlefield te maken, daarom is ook Hardline bij 1 game gebleven (gelukkig ook, naar mijn mening). Maar het luidde inderdaad wel in dat er andere tijden aan zaten te komen. Uiteindelijk had EA wel enigszins de weg teruggevonden, maar pakte dat vervolgens best belabberd aan en ging steeds verder bergafwaarts sinds Battlefield 1.

Hardline zat immers tussen BF4 en BF1 in. Al moet ik ook wel bekennen, dat ik BF4 minder gespeeld heb dan BF3. Meeste heb ik nog BF2 gespeeld, met 1000+ uur of zo in totaal. Daarna is het eigenlijk snel minder geworden (ook omdat ik teveel UT gespeeld heb tussendoor, denk ik).
Hardline had even goed een DLC kunnen zijn voor BF3 ipv een standalone game, maar dan konden ze natuurlijk de volle mep niet vragen.
BF4 dan, want Hardline kwam ná BF4 pas uit en vóór BF1. Had ik gisteren ook speciaal opgezocht. ;)
Battlefield Vietnam was voor mij de beste, dat heb ik heel lang online gespeeld
Ja klopt.

Iedereen die bij DICE en EA werkte die de Battlefield franchise groot gemaakt hebben hadden ze ontslagen of zijn uit hun zelf weggegaan.

De Battlefield reeks kan niet en word nooit niet meer zoals het was :/
Lekker squad spelen, is een door ontwikkeling van Battlefield 2 en laat je ook nog eens bepaalde basis elementen bouwen in de map.
Het is voor een bepaald publiek en dat is okee. Ik koop al meer 20 jaar games maar ik heb nog nooit een EA game gekocht. Hun franchises interesseren me gewoon niet.
Ik heb al jaren geen EA games meer gekocht, de sacrilige die gepleegd was met Dungeon Keeper Mobile was de laatste druppel voor mij.
It takes two is het wel waard imo.
Jedi the falen order is nog wel aardig anders
Mijn laatste EA game was Crysis 1 (2007) :D
Mijn laatste Battlefield 1942 :P
Nog een paar maanden en het is 20 jaar geleden dat ik mijn laatste EA game heb gekocht :+
In ieder geval geen 2042 :D en die was volgens Tweakers "Groter, mooier en met fijne uitsmijter" LOL
Ja, gewoon reclame dus i.p.v. revieuw.
Dat mensen EA "links laten liggen" hoor ik al heel lang. Maar hun games werden tot nu toe altijd zeer goed verkocht.
EA is de McDonald's van de gaming industrie.

Is McDonald's een echt restaurant? Ja.

Gaan mensen er werkelijk eten? Ja.

Is het winstgevend? Ja.

Staat het lekker op je CV? Nee...
Ligt er aan; CFO van McDonalds ja zeker! Kok bij McDonalds inderdaad niet zo.
Bij EA echter andersom.

Catering bij EA? Mwoah.

CFO? Dan kan je beter op je CV zetten dat je vast zat voor een zedenmisdrijf...
EA is een prima bedrijf om voor te werken, ook als vrouw.
Ze hebben een van de hoogste graden van vrouwen in games, en ook in hogere posities.

Dit zedenmisdrijf waar jij naar hint heb ik nog nooit van gehoord, maar EA doet juist enorm zijn best om een welcome omgeving te creeren voor iedereen, man, vrouw, trans, homosexueel, elke ethniciteit etc.

Sterker nog ze kregen gezeik over zich heen nadar ze vrouwen toevoegde in fifa en battlefield, en andere ethniciteiten etc etc.

Bron, ik werkte er, ja ik ben niet objectief, maar ga niet zomaar lasteren dat als je daar werkt je wss iets vies gedaan hebt zeg.

En overigends is een job bij EA goed op je CV, binnen de games industrie.

Ik kan genoeg zeiken over EA maar niet over dit aspect.
Work life balance, zeer goed
Diversiteit erg goed
Outreach naar universiteiten en make a wish foundation etc
Extreem goed.

En om dat even in perspectief te zetten dat is in vergelijking met Apple, Google, Naughty dog, Santa Monica Studios En meer. En dat zijn geen slechte namen en EA deed het daaruit het best

Enige die het beter deed mogelijk is/was insomniac.

[Reactie gewijzigd door freaq op 23 juli 2024 06:48]

ik denk dat zijn punt was dat het niet persé vrouw onvriendelijk was maar dat wat er uit komt mcdonalds materiaal is. Ziet er lekker uit op het eerste zicht, maar na het eten voel je je maar kort beter en achteraf weet je zeker dat je teveel betaald hebt.

EA is de campina van de gaming industrie, maar dan zonder de zuivelproducten, maar er word al jaaaren professioneel gemolken }:O
En als je als cfo voor elkaar krijgt zulke cojfers te maken met zulke “slechte”
Producten. Ja dan wil iedereen je hebben.
Prima dat ze diversiteit onder t personeel hebben, maar het lijkt erop dat dat belangrijker is dan de kwaliteit van het personeel.
Dit zedenmisdrijf waar jij naar hint
Dat was geen hint; enkel dat een periode werkloosheid ivm uitzitten van een ernstige strafzaak beter op je CV staat dan een verwijzing naar EA.

Overigens is het PR-beleid van EA, dat je indirect benoemt, geen indicator over de kwaliteit van EA an-sich. Behalve misschien de PR afdeling die het kennelijk ook wel goed doet.
Als jij denkt dat het vervullen van een ziek kind laatste wens om de nog niet uitegkomen fifa te spelen en zijn held te laten ontmoeten, voor de pr is,

Mag je me uitleggen waarom de pers er niet bij was.

We hebben dat kind gescand, in de game gestopt terwijl hij de faciliteiten tourde, getimed met dat zijn voetbalheld er kon zijn.
En dat was de mooiste dag in dat kinds leven.

En nee niks geen blogpost, geen camera crew, geen niks. Dat is gewoon omdat dat iets goed is om te doen, nederlands cynisme altijd.

En nee EA staat erg goed op je CV. Het heeft mij erg veel goed gedaan. En niet alleen mij.

[Reactie gewijzigd door freaq op 23 juli 2024 06:48]

is McDonalds een restaurant? Nee, het is een onroerend goed bedrijf.

voor de rest klopt ie wel :Y)
Was met battlefield V ook al zo. Nu met 2042 nog meer...

Ik denk dat EA zo van hun slechte image af wil...
De mensen die dit soort uitspraken doen zijn de 1% techneuten. de andere 99% interesseert het niets.
Die willen gewoon een nieuwe skin over Fifa heen en dan zijn ze weer blij.

En ik snap dat aan de ene kant. Als je fan bent van een bepaalde franchise, dan ben je dat met een reden.
Als de volgende versie dan betere gfx heeft met een paar nieuwe guns / gameplay elementen, dan ben je al dik tevreden.
Dat de games nog steeds goed verkocht worden ligt natuurlijk aan het feit dat voor iedere zelfbewuste, kritische gamer die EA links laat liggen of veel selectiever is in de EA titels die hij wel koopt, er ook 100 schapen zijn die zonder blikken of blozen wèl ieder jaar weer de nieuwe Fifa en dergelijke kopen, en die ook vrolijk in de hele loot box mechaniek blijven trappen, dus uiteraard zal er dan onderaan de streep nog flink verdiend worden op meerdere IP's.
Voor de wat serieuze gamer is EA inderdaad vaak niet heel uitnodigend. Maar dat is vanuit de visie van iemand die gaming als hobby of passie heeft. Er zijn legers met mensen die gewoon elk jaar hun FIFA kopen, of hun Madden in de VS en dat is dan hun main game.

Daar zit gewoon heel veel geld in.

[Reactie gewijzigd door FrankoNL op 23 juli 2024 06:48]

Niks mis mee als dat werkt en mensen er geen problemen mee hebben (zoals bij de sport games), maar als ze hetzelfde doen met de serieuzere games uit hun collectie gaat dat fout en dat hebben ze denk ik nu ook wel door (zie de laatste Battlefield bijvoorbeeld).

Erg jammer, sinds ze wel erg goede IP's hebben, ook in het verleden, en die worden gewoon verpest of afgeslacht door geldzucht.
Dat was vroeger inderdaad het geval
Maar tegenwoordig maakt EA alles steeds meer pay-to-win, waardoor ook de casual gamers afhaken
En ook voor casual gamers zijn constante disconnects niet leuk
Persoonlijk maakt het me niet uit als een titel wordt uitgemolken als het product goed is en blijft.
Van mij mogen ze een titel tig DLCs geven over de tijd heen zolang de basis titel maar gewoon ook goed is, en de DLCs gewoon echt wat toevoegen.

Er is uiteraard in de praktijk vaak een omgekeerde relatie tussen kwaliteit en de uitmelkfactor.

Mij interesseert in het in de praktijk niet wie het maakt of uitgeeft. Dat is alleen een logootje of merkje. Maar dat gezegd hebbende, moet ik erkennen dat EA weinig franchises heeft die mij boeien. Bij mij houdt het op bij:
The Sims
Mass Effect
Dragon Age

Oorlogsimulators interesseren me niet, sport-spellen van welke soort dan ook, ook niet, en dat zijn wel de bulk (niet 100%) van waar ze de laatste jaren uitbrachten. (De verschillende Star Wars titels waren het ook niet voor mij. Net als Apex Legends en Anthem, wat echt heel erg iets voor mij zou moeten zijn, vind ik erg mwah. Weet niet waarom, maar het boeide gewoon niet voor mij)
Sinds EA de stekker uit Playfish trok maar voor de aankondiging hiervan nog even ingame credits verkocht voor 50% korting om het laatste beetje uit de gebruikers te halen ben ik gestopt met EA spellen te kopen/ en eigenlijk ook te spelen.
Totaal mee eens. Ze hadden echt mooie games maar altijd dat randje ' jullie willen geld maken en spelers plezier komt op 2'. Vaak nog wel games gekocht, laatste jaren na een paar dikke tegenvallers helemaal mee gestopt. Net als Ubisoft BTW.
Uh apex legends, it takes two en star wars fallen order zijn topgames toch. T imago komt vooral door de fifa games die steeds hetzelfde doen en helaas battlefield 2042
Onzin, EA's games verkopen als een trein. Al de rest maakt niet uit.
Ik zou dolgraag EA links willen laten liggen, maar helaas voor een nieuwe iteratie van Dragon Age en Mass Effect (of anderzijds bijv. een spin-off) moet ik toch bij hun terecht.
Vast en zeker investeerders/ groot aandeelhouders welke de onderneming eerst van binnen uit flink uitgehold hebben voor winstmaximalisatie die en nu er snel willen uit stappen voor dat EA de Hindenburg achterna gaat.
Madden was zo goed tot 2K8 (met wat missers ertussen maar dat hoort erbij) daarna, was het nooit meer hetzelfde.
Die meuk die er al tussen 2014 en nu wordt uitgegeven is echt tenenkrommend.
Moet ook heel eerlijk zeggen, dat Sega met FM 20xx het ook zeker niet beter doet.

Denk dat omdat ze de licenties niet meer kunnen/willen betalen omdat de games die ze maken zo slecht zijn de boel willen dumpen.
EA staat voor "We killed Bullfrog, Mythic, Westwood and Maxis" Dat WKBMWAM niet helemaal overeen komt met de naam EA is is negligible.
Dice kun je bijna ook nog toevoegen
In principe negeer ik hun games ook, maar sommige wil ik toch wel even checken en daar wacht ik dan ook een ruime tijd mee. Bijvoorbeeld Mass Effect Andromeda heb ik pas dit jaar voor het eerst gespeeld, dik 4 jaar na release dus meer dan genoeg tijd om alle sloppiness eruit te krijgen. Ja, het is gemaakt door BioWare maar EA heeft nog steeds behoorlijk wat te zeggen, als publisher en eigenaar van BW.

Voor mijn gevoel is één van de grotere problemen al dat pre-order gezeik; "veel" mensen pre-orderen dus de developers moeten steeds meer gaan rushen om op de beloofde datum iets uit te brengen. Want anders vragen mensen gewoon hun geld terug, krijgt de game een mindere reputatie (want shitposts ergens online) en zullen ze denk ik uiteindelijk minder centjes krijgen dan wanneer ze "op tijd" een half-baked versie uitbrengen. Mensen hebben over het algemeen minder moeite met "duurt wat langer" dan "gebroken beloftes" (dingen die in een game zouden zitten maar vanwege tijdgebrek niet (goed/volledig) zijn geïmplementeerd).
Volledig mee eens, pre-orders is gewoon een voortijdige cashflow voor de ontwikkelaars waarbij de druk omhoog gaat.
Ik hoop dat die overnames van grote uitgevers een keer stopt. Alles bij een paar partijen is denk ik niet goed voor de innovatie in de gaming branche.
Daar tegenover zie ik gelukkig wel dat bepaalde indie games het heel goed doen. En het is niet zo alsof bedrijven als Bungie geforceerd worden. Ze hadden zichzelf afgekocht van Activision en vervolgens super trots zijn dat ze onafhankelijk zijn. Boeken veel success o.a. op Steam. Vervolgens kiezen ze er tóch voor niet meer onafhankelijk te zijn en met Sony een deal te sluiten.

Ik gok dat Bungie na een aantal jaren weer ontevreden is...
EA is ook al tijden geen goede partij als het op innovatie aan komt.
Een nieuwe eigenaar zou daar juist misschien verandering in kunnen brengen.
Dat gaat helaas niet gebeuren, EA is gewoon goed in het herkennen van bedrijven die geschikt zijn om overgenomen worden. Daarbij komt ook nog eens dat verschillende studio's die door hen overgenomen werden financieel wat zwakker waren doordat hun laatste game minder/niet succesvol was.

Helaas zijn door het principe van EA veel studio's uiteindelijk teloorgegaan door de “every game must be a big hit” mentaliteit. Waardoor de overgenomen studio's weinig bewegingsruimte krijgen om fouten/minder rendabele spellen te maken. Ik vrees dus dat de lijst met studio's en franchises langer zal gaan worden. Al moet ik zeggen dat de lijst in mijn boekje al een stuk langer is door de microtransactie en/of 'ultimate' teams sausje wat ze er vaak over weten te gieten.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 juli 2024 06:48]

Ik denk dat je mijn bericht niet goed hebt gelezen. Ik heb het over uitgevers die overgenomen worden. Zoals een Activision-blizzard en bethesda. Ik hoop niet dat Ubisoft of EA de volgende is.
wat je ziet bij de meeste grote overnames is dat het regelrecht naar de grond gaat, dit zag je met Westwood ooit heel goed maar Bioware en CDPR ook (CDPR is nog op zich zelf maar ze zijn te groot geworden).
Heb maar weinig overnames door EA gezien waar de games hetzelfde of beter werden, meestal werden meteen slechter in kwaliteit. Ze nemen de studio dan ook over maar personeel begint hierna vrij snel te lopen en gaat ergens aan de bak of stichten een nieuwe game studio op.
Ik heb het over uitgevers niet ontwikkelaars.

Dat ik hoop dat uitgevers zoals Ubisoft en EA niet overgenomen gaan worden. Ik heb het dus niet over ontwikkelaars die EA mogelijk overneemt.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:48]

Westwood heeft zichzelf helaas de grond in geholpen. EA gaf een uitweg. De studio zou zonder EA failliet zijn geweest voordat RA2 in de schappen was beland.

Bullfrog was vrij vergelijkbaar, Dungeon Keeper 2 zou nooit het levenslicht gezien hebben zonder EA.

Dat de studios binnen enkele jaren na overname alsnog door EA afgebroken worden blijft jammer.
Je beschrijft een eigenschap van het kapitalisme. En we leven in een tijd waarin marktregulatie tamelijk terughoudend wordt toegepast als het gaat om overnames. Dus ik zie dit niet snel veranderen.
Dit was te verwachten als je ziet dat ze de FIFA-naam zijn verloren. Veel meer dan dat is er niet bij EA.
Veel meer dan dat is er niet bij EA.
Apex Legends
Battlefield-serie
Burnout-serie
Command & Conquer-serie
Crysis-serie
Dead Space
Dragon Age-serie
FIFA-serie
Harry Potter-serie
James Bond Nightfire
The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth, The Lord of the Rings: The Battle for Middle-earth II
Mass Effect
Medal of Honor-serie
Mirror's Edge
NBA Live-serie
Need for Speed-serie
Sim-serie
SimCity-serie
De Sims-serie
Spore
The Simpsons Game
SSX
Star Wars: The Old Republic
Star Wars: Battlefront
Star Wars: Battlefront 2


I rest my case...
Apex Legends → doet het goed.
Battlefield → meest recente game slecht ontvangen.
Burnout → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
C&C → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
Crysis → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen. Doet het middelmatig met de remasters, maar dit zijn niet echt 'recente games'.
Dead Space → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
Dragon Age → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
FIFA → doet het goed.
Harry Potter → geen idee maar volgens mij geen recente games.
James Bond → geen idee.
The Lord of the Rings → geen recente games, meest recente game middelmatig ontvangen.
Mass Effect → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen. Doet het middelmatig met de remasters, maar dit zijn niet echt 'recente games'.
Medal of Honor → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
Mirror's Edge → geen recente games, meest recente game oké tot goed ontvangen.
NBA Live → geen idee.
Need for Speed → geen recente games, meest recente game oké tot goed ontvangen.
Sims → geen idee.
SimCity → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
Spore → geen recente games, meest recente game slecht ontvangen.
Simpsons → geen idee.
SSX → geen idee.
Star Wars games → afwisselend; sommige goed ontvangen, sommigen slecht.

Nu; dit is mijn armleuning reactie. Ik heb de winstcijfers van de IP's niet opgezocht. Ik kijk hier naar hoe de games onder gamers ontvangen worden en soms weet ik of een franchise goed loopt of niet. Maar als ik naar dat lijstje kijk dan zie ik veel waardevol IP en ik zie ook veel mislukkingen.

Ik denk dat dit bedoelt wordt door de oorsprongkelijke poster met de tekst 'Veel meer dan dat is er niet bij EA.'

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 23 juli 2024 06:48]

Burnout paradise remastered is helemaal niet slecht ontvangen.

Dead space komt een remaster aan.

James bond licentie ligt bij IO interactive en niet bij EA.

Licentie Harry Potter ligt niet bij EA.

Jedi fallen order is heel goed beoordeeld en er is een tweede deel op weg.

Nhl doet het goed

F1 doet het goed


Dan hebben ze nog veel andere games:

-It takes two
- lost in random
- knock-out city
- rocket arena

Het is echt niet allemaal zo slecht als je doet voorkomen.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:48]

Wanneer veel van je remasters het beter doen dan de recent ontwikkelde games van deze IP's wat zegt dit dan?
De laatste burnout game was burnout paradise, dezelfde waar ze nu een remaster voor uit hebben gebracht. Die deed het ook gewoon goed.

Voor de rest noem ik veel games op die nou juist geen remaster zijn en het gewoon goed doen. T.o.v. Andere uitgevers brengt EA relatief weinig remasters uit.

EA heeft een divers aanbod aan games, anders dan sommige andere uitgevers zoals Activision-blizzard die zich eigenlijk vooral bezig houden met 1 game.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:48]

Ah ja, Activision - Blizzard, de uitgever van alleen world of Warcraft
Ik heb het dan voornamelijk over COD. Meeste ontwikkelaars binnen Activision-blizzard houden zich tegenwoordig bezig met die game.

Zelf ontwikkelaars die andere games hebben ontwikkeld zoals crash bandicoot 4 moeten nu aan cod mee werken.
Vandaar mijn sarcastische opmerking haha
Sims alleen is al bijna de moeite waard om EA te kopen volgens mij :)
Ja dat dacht ik ook net idd. Top 10 best verkochte games ooit, en nog steeds een huge playerbase. Die games brengen een half miljard per jaar binnen
Als je de sims wilt spelen is er een goedkoper alternatief dan een heel bedrijf kopen.
DA: Inquisition slecht ontvangen? Naast de barslechte multiplayer was het gewoon een goede game met goede reviewcijfers. Ja er is te veel over gehyped en dat was dus waarom het door de diehard DA-fans slecht ontvangen was.

https://www.metacritic.co...-4/dragon-age-inquisition
Wie doet het hypen? Doen de spelers dit? Of de marketingafdeling van EA?

Verder werd het verhaal als ondermaats en lineair bevonden dacht ik.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 23 juli 2024 06:48]

Hoewel ik het persoonlijk een slechte game vond, kreeg Inquisition gemiddeld een 8.5 en het werd bestempeld als de meest succesvolle launch van BioWare ooit. Oftewel zeer goed ontvangen.
Tegenover de eerdere DA games? Ja. Tegenover een gemiddeld verhaal in games? Nee, het verhaal was goed
dat is bij DAI en DAII ook zo. DAI was te langdradig zelfde als DAIII, teveel sidequests die je af lieten gaan van de main story line. DAII vond ik zelf nog het leukste zelfde als MEII, daar hadden ze voor mij de beste balans in alles gevonden.
De laatste c&c game was een remaster en die is zeer goed ontvangen.
Hoop nog steeds op een red alert 2 en tiberian sun remaster..
Zou wel weer eens een echt goede Battlefield of Battlefront game willen zien...
Als dit het beste rijtje is waarmee je kunt komen, dan mag EA zich wel serieus zorgen gaan maken.
- Battlefield-serie: Viel het laatste deel ongelooflijk tegen.
- Burnout heeft in 2018 nog een remaster gehad, laatste originele game was uit 2011?
- C&C: In 2020 een remaster, in 2018 een mobile game. En daarvoor moet je minimaal 10 jaar terug voor iets zinnigs.
- James Bond Nightfire is uit 2002 toen de GameCube, Xbox en PS2 nog hip waren.
- Mirror's Edge hoor je na de enige game echt niets meer van.
- NBA Live hebben ze een paar jaar volledig opnieuw opgebouwd (zijn ze 2 jaar mee bezig geweest). Laatste editie was NBA Live 20 en deze is in 2019 gecanceld en sindsdien niets meer van terug gekomen.
- SimCity is al heel lang niets meer uitgebracht en is dik ingehaald door o.a. Cities: Skylines.
- Laatste SSX is ook alweer 10 jaar oud.

Nee, laten we heel eerlijk zijn. EA heeft in hun schuur nog een paar kippen rondlopen en die heten FIFA Ultimate Team en The Sims. En heel misschien nog Apex Legends maar dan houdt het eigenlijk wel op. De rest van de kippen zijn tragisch maar professioneel geslacht. Mocht er ooit op een magische wijze een wereldwijde ban komen op micro transacties dan is EA bankroet. Op het creatieve vlak zijn ze dat overigens allang.
Mirror's Edge Catalyst kwam in 2016 uit. Dus er is na het eerste deel wel nog een tweede deel uitgekomen.
Wat heeft ea gedaan voor command & conquer? Een redelijke remaster van red alert 1 is het meeste wat ze hebben gedaan. Ze hebben command & conquer niet gemaakt maar gekocht, wat vast voor veel games die je hebt opgenoemd zal gelden.
Westwood heeft command & conquer gemaakt.

[Reactie gewijzigd door Vlizzjeffrey op 23 juli 2024 06:48]

Die laatste SimCity was echt een draak van een game en City.Skylines gaan ze nooit meer inhalen. Die game is zo goed als dood.
Ik heb beide en ondanks dat C:S beter is op zo'n beetje elk front. Was de laatste SimCity ook best vermakelijk en liep niet zo heel ver achter. Grootste hekelpunt bleef de kleine maps.

Maar de grote maps van C:S zorgen er voor dat ik na ~100k inwoners nog maar ~10 fps overhoudt en dan alsnog kap voor ik een mooie stad kan bouwen. Naast dat je lategame 90% van de tijd alleen maar een traffic simulator aan het doen ben.

In SimCity kom ik een stuk verder, helemaal als ik een region solo en ben ik veel meer tijd lekker bezig met bouwen en puzzelen. Destijds heb ik het met een groepje vrienden van de Neowin community lekker gespeeld, toch een paar weken als clubje actief geweest. Dat was best vermakelijk, beetje samenwerken, iedereen zijn eigen sectoren perfectioneren. Gezamelijk die speciale meuk supplyen.
En dan wel grappig als metaal spelletje: hoeveel van deze game series zijn er beter op geworden de laatste jaren?
Ik denk dat het missen van die naam geen enkele invloed zal hebben op de verkopen. Iedereen die elk jaar fifa koopt zal dit gewoon blijven doen onder de nieuwe naam.
Veel meer dan dat is er niet bij EA.
EA heeft toch aardig wat grote namen onder zich, zoals een need for speed, F1, Battlefield etc

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 06:48]

Sowieso is de naam niet meer zoveel waard, in de gamers wereld. EA melkt al jarenlang zijn populaire franchises uit met middelmatige games.
Net zoals ongeveer de rest van de markt? Ubisoft, Activision-blizzard, Rockstar etc. Waarde wordt niet bepaald op originaliteit, maar meer op revenue.
Dat is juist een enorm groot voordeel voor EA.
Het bespaart miljoenen voor enkel de FIFA naam en de game is dusdanig populair en met weinig concurrentie dat die er toch niet minder om verkocht wordt met een andere naam.
Verloren zou ik het niet noemen. Volgens mij was dit eerder een bewuste keuze. FIFA die de prijs ineens verdubbelde. Het spel blijft hetzelfde, alleen andere naam. Met de nadruk op blijft hetzelfde :).

[Reactie gewijzigd door Powerblast op 23 juli 2024 06:48]

Raken ze niet ook meteen alle rechten voor namen kwijt? Ik denk dat velen als hun favoriete speler ineens pietje puk of klaas vaak heten het niet meer zo boeiend vinden.
Het grootste deel van de licenties zou EA gewoon behouden. In een artikel van Eurogamer zei de VP van EA Sports het volgende:
"Our unique licensing portfolio of more than 19,000+ players, 700+ teams, 100+ stadiums and 30 leagues that we've continued to invest in for decades will still be there, uniquely in EA Sports FC. That includes exclusive partnerships with the Premier League, La Liga, Bundesliga, Serie A, the MLS - and more to come."
Daarmee is natuurlijk niet duidelijk wat er met de specifieke licenties via FIFA verdwijnt. Eén voorbeeld wat wel zeker is, zijn de rechten op games rond het WK. Maar heel veel andere dingen worden geregeld met individuele licenties.
Die WK game is maar één keer in de 4 jaar en behoorlijk niche ren opzichte van de rest van de game.
En de game is dusdanig populair dat een andere naam echt geen verschil gaat maken aan de verkopen.

De FIFA heeft zichzelf nogal overschat door EA het dubbele te vragen. Dat is een makkelijke keuze om de FIFA licentie links te laten liggen.
Nee. Dat zijn andere licenties.
De FIFA licentie heeft niets te maken met het gebruiken van de spelersnamen. Daarvoor is er een FIFPRO (internationale vakbond waar veel spelers bij aangesloten zijn) licentie vereist en die is eind vorig jaar vernieuwd:

https://www.eurogamer.net...entic-football-experience
Nee hoor, enkel de Fifa naam... Voor de individuele licenties is het voornamelijk touwgetrek met KONAMI (PES).

nieuws: Electronic Arts geeft voetbalgame FIFA volgend jaar nieuwe naam
Bovendien hoeft EA de komende jaren helemaal niks te vrezen van Konami op het voetbalfront: eFootball/PES is momenteel een drama.
Er zijn een hele boel relevantere/betere spellen bij EA dan FIFA. Ze hebben veel andere studio's overgenomen die échte spellen maken, de EA Sports tak is al lang niet meer hun hoofdafdeling.
Winstgevend zal het best zijn nu het volledig pay2win is, maar winst is niet alles
Denk dat we hier niet over hoeven te rouwen.

Ik snap het werkelijk niet hoe ze op dit punt terecht zijn gekomen, EA die zelf groot is geworden door studio’s over te nemen en daarna de nek om te draaien. Zoveel prachtige IP’s in hun stal waar helemaal niets mee gebeurt, zoveel potentie. Wat brengt EA op dit moment eigenlijk nog uit behalve sportgames en een mislukte Battlefield en alles helemaal vol met MTX.

Onder een ander dak zien we misschien weer eens wat oude bekende de kop op steken, ik zou dat meer dan verwelkomen.
Twee geliefde games, Sim City en Command & Conquer zijn bij EA ten onder gegaan. Ik heb het idee dat het bedrijf beter is met deals sluiten (met F1, FIFA e.d.) dan met daadwerkelijk ijzersterke games maken.
Ja die laatste SimCity, auw.
Gelukkig was daar Cities Skylines om dat gat op te vullen. Echt een heel heel tof spel is dat!
Command & Conquer zou ook zonder EA ten onder zijn gegaan. Nog voordat RA2, Renegade en Generals in de winkels kwam te liggen.

Westwood was zo goed als failliet voordat RA2 klaar was. Zou toch een gemis zijn geweest.

Probleem is dat het originele Westwood team na Zero Hour opgestapt is.
ze hebben zoveel goede IP's waar niets mee gedaan wordt, daar zit best veel potentie in lijkt mij, waarom ze daar niets mee doen is een raadsel

[Reactie gewijzigd door mschol op 23 juli 2024 06:48]

EA pakt het ook verkeerd aan als ze zichzelf willen laten overnemen. Wat op lange termijn slim zal zijn is door het bedrijf op te splitsen in kleinere studio's die allen hun eigen creativiteit kunnen loslaten, en EA zelf meer een soort van Devolver Digital wordt (ik wil niet uitgever zeggen, want Devolver coacht meer dan alleen maar eisen stellen).

Plus dat voor ons gamers het heel leuk zou zijn om namen als Maxis, Westwood, etc, weer terug op het scherm zien.

Het is ontzettend belangrijk voor ons dat EA zelfstandig blijft, hoe slecht ze het ook doen op dit moment. Nog even en we houden alleen nog Microsoft, Sony en TenCent over.

[Reactie gewijzigd door Memori op 23 juli 2024 06:48]

Wat op lange termijn slim zal zijn is door het bedrijf op te splitsen in kleinere studio's die allen hun eigen creativiteit kunnen loslaten
Eens in de zoveel jaar doen ze dit weer en uiteindelijk worden ook deze studio's wederom uitgehold. Het is de eeuwige EA-cyclus.
gros van het personeel die bij deze studio's werkte voor de overname zijn allang weg, Petroglyph Games is hier een voorbeeld van. Zij hebben ook C&C geremastered.
Omdat ze de studios om zeep geholpen hebben door steeds achter de laatste trends aan te hollen.
PopCap overnemen en meteen de helft van het personeel ontslaan want Facebook games zijn de toekomst!
Inmiddels maakt PopCap alleen nog Battlefield reskins...
Hmm als Apple nieuwe afleveringen van mass effect en dragon age in him ecosysteem krijgt dan is dat een mooi excuus om een M1 Mac in huis the halen :P
Mijn 1e gedachte was waarom zou Apple dit willen, die hebben hun Arcade en EA games zijn veel te duur daarvoor en Apple zal weinig behoefte hebben om te releasen op Microsoft/Sony/Nintendo.

Bijna alle Apple gebruikers die ik ken (inclusief mijzelf) hebben als zij willen gamen een console erbij voor gaming en staan helemaal niet te springen om op hun Macbook te gamen.
Apple gaat niet zoveel extra hardware verkopen als ze spellen van EA zouden bemachtigen. De grote groep gebruikers ligt toch definitief bij het Windows platform en de consoles.
Er is zeker wel een markt voor games op de Mac, en al helemaal op iOS. Maar het is gewoon geen logische overname. Wat moet Apple met studios als DICE en Respawn? Ze gaan echt geen console games maken. En het lijkt me ook sterk dat ze met een paar exclusives heel veel extra hardware gaan verkopen.
Apple lijkt me uit het lijstje toch wel de minst waarschijnlijke koper.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 06:48]

Met andere woorden, investeerders zien in dat ze op een zinkend schip zitten en willen er vanaf. Onder huidig management gaat EA het waarschijnlijk niet redden, er komt al jaren alleen maar troep uit en dat zien de consumenten nu ook in. EA heeft zijn naam en reputatie compleet verwaarloosd. Het verbaasd mij dat ze nog zo veel waard zijn...
Maar ze harken het geld dus echt met de koffers tegelijk binnen dankzij Ultimate Team...
Sure, maar de vraag is of dat zo blijft als ze de fifa naam verliezen. Het gaat een hoop geld en tijd kosten om je playerbase er van op de hoogte te stellen dat de nieuwe game de opvolger is. Het klinkt misschien suf, maar een naamswijziging als dit kan voor een gigantische dip zorgen, zeker als bepaalde belangrijke competities er niet in zitten.
EA heeft een gigantische berg IP in bezit waar ze best wel wat waarde uit kunnen trekken mits ze competent management hebben (maar dan moeten de aandeelhouders wel competent management zien te vinden). Daarnaast zijn er nog wat cashcows die het bedrijf in leven houden.
Dus een bedrijf dat allemaal game makers overgenomen heeft en dat vervolgens moet terugverdienen wil overgenomen worden zodat dat vervolgens terugverdiend moet worden. Dat klinkt als een garantie voor kwalitatieve bug vrije games toch ?

Overigens nog steeds jammer van anthem. Ik heb me prima vermaakt met de game. De gameplay vond ik vernieuwend en weer eens wat anders. De game was niet zo mooi als beloofd maar dat was maar goed ook gezien mijn gpu destijds.
Een overname door Apple zou een hele interessante ontwikkeling zijn voor gaming binnen Apple's ecosysteem. Wat toch nog steeds een ondergeschoven kindje blijft. Ik vraag me alleen wel af of Apple dat (o.a. bij TV+) zeer kritisch is op de content die het publiceert, wel zo happig is op sommige franchises van EA.
Als Apple interesse had in AAA games dan hadden ze daar al lang wat mee gedaan. Het past totaal niet in hun strategie. Apple is hardwareverkoper. Ze doen wat met diensten omdat Google dat doet en ze anders ondergesneeuwd werden, maar Microsoft zien ze niet als concurrent.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 06:48]

Jarenlang lag de focus op in-game aankopen/microtransacties. Als je dat zo lang doet dan gaat iedereen met een beetje creatief denken wel naar een ander toe, op zoek naar een developer waar je wél vrij een leuk spel kan ontwikkelen. Dat de creativiteit is opgedroogd is wat mij betreft dan ook niet verrassend, nu hebben ze alles uitgeknepen wat ze hadden en hebben ze geen franchises meer die eerbied doen aan de omvang van EA.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.