Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

EA werkt aan Lord of the Rings-smartphonegame

EA werkt aan de free-to-play smartphonegame The Lord of the Rings: Heroes of Middle-earth. De game wordt ontwikkeld door Capital Games, dat ook de smartphonegame Star Wars Galaxy of Heroes op zijn naam heeft staan.

The Lord of the Rings: Heroes of Middle-earth krijgt volgens de aankondiging een meeslepend verhaal, turn-based gevechten, diepgaande verzamelsystemen en veel personages uit het universum van The Lord of the Rings en The Hobbit. EA noemt het spel een collectible role-playing-game en een 'strategische, sociaal-competitieve ervaring'. Verdere inhoudelijke details over het spel zijn niet bekend. In de zomer zal de game voor het eerst op beperkte schaal getest worden.

De titel wordt gemaakt door Capital Games. Die EA-studio is ook verantwoordelijk voor smartphonegame Star Wars: Galaxy of Heroes. Dat free-to-play spel is sinds eind 2015 beschikbaar voor iOS en Android en bereikte volgens Sensor Tower in 2019 de grens van een miljard dollar aan omzet.

Uitgever EA is voor het nieuwe Lord of the Rings-spel een samenwerking aangegaan met Middle-Earth Enterprises, dat de wereldwijde rechten op The Hobbit en The Lord of the Rings van schrijver J.R.R. Tolkien bezit.

EA wil met het spel zijn aanbod van mobiele games en live services uitbreiden. Dergelijke games zijn een grote inkomstenbron voor uitgevers. Vorig jaar nam EA de maker van smartphonegame Golf Clash over voor 1,4 miljard dollar. Ook kocht de uitgever ontwikkelaar Glu Mobile voor 2,1 miljard dollar.

EA werkt aan LOTR-smartphonegame

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-05-2022 • 15:14

61 Linkedin

Reacties (61)

Wijzig sortering
Toch altijd weer diezelfde rotzooi, niet te geloven. Er kunnen best leuke mobiele games bestaan maar in geen honderd jaar geloof ik dat deze niet extreem P2W gaat worden.

De Lord of the Rings franchise heeft veel goede games - op dit moment ben ik War in the North aan het spelen in online co-op (aanrader, maar dan enkel in co-op) en ik herinner me de MMO nog alsof het gisteren was, ik speel deze dan wel al even niet meer. De PS2/Gamecube games waren ook uitstekend.

Ik zou redelijk wat geld over hebben voor een nieuwe AAA game in dat universum, bvb a la de recentere Assassin's Creed's. Het LotR universe heeft zó veel potentie, voor verschillende genres.

Witcher 3 maar dan met de LotR IP, set in de second age vóór de val van Numenor. De spelwereld is in Beleriand met toegang tot iconische plaatsen als Doriath, Nargothrond, etc... One can dream :)

Edit: Beleriand bestond in de first age, niet de second. Even mijn LotR kalender in de war ^^

[Reactie gewijzigd door AydenhA op 9 mei 2022 20:23]

Reageer
BeleriandOnline wil ik al jaren.
Maar ja, licentie.

Je kunt er de grootste game-wereld MMORPG ooit mee maken.

Edit: Beleriand bestaat niet meer als Numenor bestaat. Numenor is een eiland gemaakt nadat Beleriand is verzonken.

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 9 mei 2022 16:48]

Reageer
Witcher 3 maar dan met de LotR IP, set in de second age vóór de val van Numenor. De spelwereld is in Beleriand met toegang tot iconische plaatsen als Doriath, Nargothrond, etc... One can dream :)
:9~
Reageer
Elke game van EA, Blizzard, Ubisoft is gemaakt om groot geld te verdienen.

Het schil tussen een nieuwe games en oude games is dat je honderden euros kan spenderen en je hebt nog steeds niet alles.

Vooral bij EA en Blizzard gaat het echt te ver...
Reageer
Ik wacht met de echte investeringen op een serieuze AAA LOTR VR MMORPG. Daar wil ik mijn spaarpotje wel voor stukslaan, maar niet in de pre-order of kickstarter.

Maar dit soort tussendoor spelletjes kunnen prima zoethouders zijn. Zelfs een P2W mobile gacha. Als de spelmodus genoeg vrijheden en mogelijkheden tot strategie heeft en de community een belangrijke en goede factor is waar je als speler in wil investeren, kan je ook als F2P speler een hoop vermaak aan zo'n spel beleven.

Enige waar ik bij P2W RPG spellen wel tegenaan loop is dat dat gezeur om "kopen" "kopen" "kopen" voor roleplayers echt een ontzettende immersion breaker is. Dat merk ik wel in F2P spellen die pretenderen RPG te zijn: het lukt gewoon niet goed om je in te leven als er de hele tijd aan je portemonnee wordt getrokken. In die zin is F2P RPG voor mij een teleurstelling.
Reageer
Heb je voor de huidige generatie Middle Earth: Shadow of Mordor/War gespeeld? Hoewel het veel typische moderne open-world features bevat zijn het goede games in het Tolkien universum, en in sommige dingen beter dan de Assassins Creed games.

Zeker de moeite waard aangezien ze vaak voor een leuk prijsje te vinden zijn.

On-topic: Dit moet wel absolute bagger worden en is de naam Lord of the Rings sowieso niet waardig. Maar then again, ik hoef het dan ook niet te spelen of te installeren.
Reageer
Shadow of Mordor heb ik gespeeld maar niet gefinished, werd de Nemesis gimmick naar het einde van de game toe een beetje moe. De wereld was leuk en herkenbaar maar ook eentonig. Combat was a la de Arkham games en heel tof. Kortom, prima bij vermaakt maar geen top in mijn ogen.

Mede daardoor heb ik Shadow of War ook laten schieten. Misschien dat ik 'm spotgoedkoop nog eens erges tussenin ram maar voorlopig zijn er een plethora aan andere games die mijn interesse meer wekken :)

Alleszins bedankt voor de recommendation!
Reageer
Don't you guys have Phones? :D
Reageer
Don't you guys have Phones? :D
Potentiële tegenvragen aan EA:
"Heeft de top van EA geen ziel?"
"Zeg eens; dat vuil wat er aan jullie handen kleeft? Was je dat nog gewoon weg; of heb je daar iets speciaals voor nodig? Een destilaat uit baby-traantjes of zo?"

(Ergens zie ik de meme-plaatjes van de CEO gekruisd met Gollum al verschijnen...)

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 9 mei 2022 17:45]

Reageer
Ik koop sowieso geen games van EA uit principe, dus ze doen maar. :D
Reageer
"Heeft de top van EA geen ziel?"
Uiteindelijk is het een bedrijf die geld probeert te verdienen.

Dat zeggende, ik koop al jaren geen games meer.

[Reactie gewijzigd door dieAndereGozer op 10 mei 2022 10:52]

Reageer
Wat een blamage dit. Ik had dit echt niet verwacht.

Ik speel al jaren Star Wars Galaxy of Heroes, zonder geld uit te geven. Een halve verslaving die ik beter niet had kunnen beginnen.. maar goed.
Capital Games is een studio die echt ongelooflijk slecht werk levert, dit wordt uiteraard vaker gezegd van studios, en zeker van EA. Maar in dit geval spreken we toch echt wel over next level problematisch.

Los van dat dit een game is die gericht is om keihard geld uit de zakken van hun spelers te kloppen (wil je 1 van de sterkste units in zeg een maand hebben, dan kost je dit makkelijk 5k euro. Maar ook als speler die al jaren speelt die veel resources al heeft, zit je al snel op 1-2k of natuurlijk 6 maanden farmen). Is het grootste probleem dat content en bug fixes gewoon uitermate problematisch is. Bugs die al letterlijk jaren in de game zitten, bijv crashes die veelvuldig voorkomen, waardoor je belangrijke gevechten verliest, maar ook talloze kleine bugs waar ze niets aan doen, echter zodra iets te koop is dat niet klopt (in hun nadeel), dan is er gewoon iemand op de zondagavond die de server down haalt om dit zeer snel te fixen.
Dan hebben we het nerfen van karakters waar mensen resources hebben uitgegeven die niet vergoedt worden. En tja content is dramatisch. Wel steeds nieuwe karakters introduceren, maar een testing ground of een real time pvp waar mensen al jaren en jaren om vragen, worden gewoon niet aangeboden, terwijl zeker die eerste uitermate makkelijk te introduceren is (spel heeft de technologie al). Waarom? Tja dat levert niet direct geld op.

Personeel bij CG blijft niet lang, community managers verdwijnen constant (op dit moment hebben ze er wederom geen - ja een tijdelijke te leen van een andere studio), eerlijke communicatie is er niet, en ze blijven rustig maanden en maanden stil.

Dat EA toch met ze verder gaat, zal vast komen omdat ze er keihard geld mee kunnen binnenhalen, maar het is beschamend dat ze deze kwaliteit accepteren. Zouden ze wat developers aannemen dan gaat de winst misschien tijdelijk wat omlaag, maar zou dit uiteindelijk goed zijn voor het spel, en ook om de omzet, maar ik zie het ze niet doen.

Ik vermoed dat dit spel op de engine zal draaien van SWGoH, of iig een aangepaste, gezien ze anders geen reden hebben om hen te gebruiken, daarnaast verwacht ik dat het team niet zal verdubbelen, maar slechts iets zal groeien. Met als resultaat dat beide spellen minder aandacht krijgen dan nodig is.

Het is een enorm soepzooitje
Reageer
Ai ai, dat klinkt niet best. In het beste geval leren ze van hun fouten bij dit LOTR spel, maar je moet wel een behoorlijke optimist zijn om daar veel van te verwachten.
Reageer
Vergeet de cheaters niet. Het is schrikbarend wat Capital Games heeft gemaakt van een spel en universe waarin zo ontzettend veel geld aan verdiend wordt. Het is dat ik een leuke guild zit, maar anders...
Reageer
Inderdaad de cheaters zijn ook zeer problematisch.

Ter info voor mensen die dit niet kennen/spelen.
Een gevecht starten gebeurd online, maar vervolgens wordt dit lokaal gedaan, opzicht handig, maar dit zorgt er voor dat cheaten zeer makkelijk is met een aangepaste versie. Hierdoor kan je bijvoorbeeld je damage, defense enz aanpassen, waardoor een super zwak karakter de beste teams zonder moeite kunnen kapot maken.
Je client stuurt alleen de informatie die aan het einde van het gevecht relevant zijn, dus wie leeft er nog, hoeveel health en hoe lang het gevecht duurde. Automatische detectie van cheaten is er niet. In 1 modus kan je wel die data inzien, dus mocht een superzwak karakter jouw sterke team verslaan, dan willen ze nog wel over gaan op een ban, maar zolang de uitkomst mogelijk is, dan gebeurd dit niet, dus mensen doen volop cheaten om een edge te krijgen over de tegenstander, zonder dat de tegenstander ooit weet of kan bewijzen dat ze cheaten.
Reageer
Er is al een LOTR mobiel spel...uitgebracht door een Chinees bedrijf.
Het is letterlijk een kopie paste van anderen spellen en P2W ook eens.
Spel ziet er ook bagger uit.

Hopelijk dat EA werkt aan een echt spel zonder P2W elementen.
Reageer
EA werkt aan de free-to-play smartphonegame
Dus ga er maar niet vanuit dat er geen P2W elementen inzitten. Bij EA moet ook de kachel branden.
Reageer
Want goede spellen uitgeven is niet belangrijk als je een top speluitgever bent?
Reageer
Dat is nog eens een eigen draai aan andermans woorden brengen...
Ik wil alleen aangeven dat EA ook z'n inkomsten wil hebben uit een spel. Als het free to play wordt zullen er dus wel pay to win elementen inzitten.
Waar zeg ik dat het niet belangrijk is om een goed spel uit te brengen?
Reageer
Hoeft natuurlijk niet, je kan het ook op cosmetics gooien. Ik zie alleen niet zo goed hoe je dat moet doen in een established IP als LOTR. Gandalf moet er gewoon uit zien als Gandalf 😅
Reageer
Je kunt iemand voor veel geld Gandalf laten kopen als speelbaar personage natuurlijk. Betaal je niet, krijg je een random no-name human. Voor een klein prijsje kun je een ander ras kopen (bv spelen als hobbit of dwarf). En als je de geldkraan open zet krijg je Frodo, Sam, Gandalf, etc. Genoeg manieren om geld te verdienen aan zo’n spel. En genoeg manieren om m te verpesten met endless grinds waar je alleen voorbij komt door te betalen. We zullen zien waar het heen gaat.
Reageer
Eh het is EA, ik weet niet wat jij de laatste jaren van ze gezien hebt maar top uitgever en goede spellen zijn nou niet de eerste gedachten die ik bij EA heb.
Reageer
Nee, topuitgevers brengen imho voornamelijk rommel uit 😉

Ik reageer trouwens op degene boven jou.

[Reactie gewijzigd door marhalm op 9 mei 2022 16:43]

Reageer
Vind Jedi the Fallen order toch wel leuk hoor. Of Titanfall 2, lost in random die heb ik toch niet willen missen.
Reageer
EA
zonder P2W elementen.
Ehhhhhhh...
Reageer
Hopelijk dat EA werkt aan een echt spel zonder P2W elementen.
Als ik onderstaande zo lees
EA noemt het spel een collectible role-playing-game en een 'strategische, sociaal-competitieve ervaring'.
Dan zou ik er vanuit gaan dat het een enige vorm van P2W zal bevatten. EA kennende zullen ze op alle mogelijke manieren geld willen verdienen.
Reageer
Het is opzich een leuk spel, maar je moet het ook nog eens echt veel spelen om er plezier uit te halen.
Je kan met meerdere mensen en tactiek wel mensen verslaan die betalen, maar het is wel een stuk lastiger.

Heb het 3 seizoenen gespeeld met season pass, maar na 3 seizoenen was ik er wel klaar mee.
Reageer
Ik ben nog geen enkele Hero Collectible game tegengekomen die niet P2W was.
Reageer
Nu EA weer rechten heeft gekocht van de Tolkien estate, bestaat er dan een mogelijkheid voor een Battle for Middle-Earth 3?
Reageer
Ja, een Battle of Middel Earth 3 met een beetje meer RPG elementen voor de hero erin.
Reageer
Ik lees alleen het standaard marketing braaksel gelijk aan elke ander shitty mobile game.

Waarom ben ik niet verbaast.
Reageer
Door 2 klinkers in de titel?
Reageer
Ik verwacht ook dat het een Re-skin wordt van Star Wars Galaxy of Heroes of een willekeurige andere collectible RPG (lees cashgrab P2W). De markt begint verzadigd te raken in mijn ogen, dus grijpen ze naar steeds populairdere franchises om zich in de spotlight te werken.
Reageer
Oe, Lord of the Rings?!
...diepgaande verzamelsystemen ... EA noemt het spel een collectible role-playing-game
OK, ik ben klaar.
Reageer
Klinkt alsof ze Star Wars Galaxy of Heroes gaan uitbrengen, maar dan met een LOTR skin.
Reageer
krijgen we dan net als met Star Wars eerst een nieuwe LotR-film met nieuwe personages die vervolgens in het kaartspel qua power-stats sterker zijn dan Sauron en Glorfindel? (net als wat ik zag op het grote boze interewbz dan Kylo en Rey blijkbaar een hoger 'powerlevel' hebben dan Vader en Luke?

Tja, het is LotR dus ik zal het toch maar even moeten gaan bekijken.

Ik zie Edoras in het artwork 8-)
Reageer
Die is er al. Bij amazon. Chicks met zwaarden en multi ethnische hobbits.
Reageer
Galadriel hebben ze daar voor zover ik kan zien best goed uitgebeeld hoe ze geweest zou kunnen zijn zoals ze was, dat is prima beschreven dus vooralsnog is dat prima.
Over de hobbits hoef ik het niet te hebben :P
Ik vind die dwergenkoningin... ZONDER baard, een stuk kwalijker.

Anyway, die chick met het zwaard is al een bestaand karakter en heeft toch al praktisch het hoogste powerlevel dus daar verandert niks :P

[Reactie gewijzigd door tyrunar op 9 mei 2022 16:29]

Reageer
Haleth uit de Silmarillion had een hele lijfwacht van 'chicks met zwaarden' en kon zelf ook een aardig potje knokken.
Reageer
Nee dank je, ik wacht wel op The Gollum game op PC.. Die lijkt mij echt waanzinnig..
Reageer
Een F2P smartphone game.
Dat kan alleen maar fantastisch worden.
Reageer
je bent de /sarcasm vergeten. Want inderdaad een mobile P2W LoTR game daar zaten we echt op te wachten... jay nog meer p2w games om eruit te filteren in de appstore.
Reageer