Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Amazon staakt ontwikkeling LOTR-mmorpg na mislukte onderhandelingen met Tencent

Amazon Game Studios staakt de ontwikkeling van de Lord of the Rings-mmorpg. Dat zou volgens Bloomberg te wijten zijn aan moeilijke onderhandelingen met het Chinese bedrijf Tencent dat het moederbedrijf van de verantwoordelijke gamestudio, Athlon Games, eind december overnam.

Amazon Game Studios werkte voor deze geplande mmorpg samen met het Chinese Leyou Technologies, het moederbedrijf van gamestudio Athlon Games dat de game mee hielp ontwikkelen. Leyou Technologies werd afgelopen december overgenomen door het Chinese Tencent en die trok volgens bronnen van Bloomberg de stekker uit de samenwerking na moeilijke onderhandelingen.

Volgens een woordvoerder van Amazon zijn de bedrijven er niet in geslaagd om tot een overeenkomst te komen waardoor ze de ontwikkeling van de game moesten staken. “We zijn dan ook teleurgesteld dat we de game niet in de winkels zullen krijgen”, aldus een woordvoerder van Amazon aan The Verge.

De plannen voor een Lord of the Rings-mmo werden voor het eerst in 2018 bekendgemaakt door Athlon Studios. In 2019 kondigde Amazon Game Studios aan dat het samen met Athlon Games zou werken om deze mmorpg als een free-to-playgame aan te bieden op zowel pc als consoles. Eind vorig jaar raakte bekend dat Amazon Game Studios in de zomer van 2021 een eerste prototype van de mmorpg klaar wou hebben, alsook een open bèta voor de pc-versie van de game tegen begin 2023. Die plannen lijken voorlopig stopgezet.

Het is niet voor het eerst dat Amazon Game Studios de ontwikkeling van gametitels staakt. Zo stopte de studio in 2018 met de ontwikkeling van de multiplayergame Breakaway. In oktober van vorig jaar trok het ook de stekker uit de ontwikkeling van de third-person shooter, Crucible, nadat de game tijdens het voorjaar van 2020 nog enkele weken in bèta was. De langverwachte mmorpg New Worlds werd begin dit jaar dan weer voor een derde keer uitgesteld naar 31 augustus 2021.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Jay Stout

Nieuwsposter

18-04-2021 • 13:17

81 Linkedin

Submitter: Trousercough

Reacties (81)

Wijzig sortering
Heeft iemand uberhaupt al een spel gespeeld dat ontwikkelt is mede door Amazon? Ik kan me herinneren dat Amazon CryEngine heeft gekocht en er Amazon Lumberyard van heeft gemaakt, maar dat er niet veel mee gebeurd is. Recent las ik ook nog een bericht dat een ander spel wat in ontwikkeling was door Amazon afhaakte.
Star Citizen wordt ondertussen ontwikkeld op Lumberyard, maar dat schiet ook nog niet helemaal op helaas.
In een discussie met de vraag om succesverhalen op het gebied van game ontwikkeling zou ik Star Citizen sowieso niet noemen, tenzij je het wilt hebben over het binnen harken van zoveel mogelijk crowdfunding 8)7
Ik wilde net zeggen, financieel gezien is Star Citizen een van de allergrootste successen ooit volgens mij.
Enron en Bernie Madoff waren ooit ook financiëel enorme successen.... :P
En een heerlijke running gag! Ik ben altijd in mijn nopjes als er weer een bericht verschijnt en de discussies losbarsten! Veel leuker dan DNF omdat SC nog veel fans heeft!
op advies van reddit heb ik al een schip in SC II gekocht. ik wil de boot niet missen...
Hoe is het om in het bezit te zijn van een luchtkasteel?
Het gaat wel steeds sneller en er is echt een versnelling en momentum in te vinden nu.
Sinds 3.12 speel ik het NON-STOP, backer sinds 2016.
Een vermakelijke sandbox met genoeg te doen, als je het geduld hebt en met de bugs weet om te gaan.
Steeds meer YouTube en Twitch content ook.
Er is op dit moment geen andere game met zoveel immersie, graphics en nieuwe technologie en daarom op dit moment de enige game die mij nog boeit in het landschap van vandaag.
Dat er veel mismanagement en feature creep is kan niet ontkent worden, maar wat er is (en binnenkort nog / al gaat komen) is echt prachtig. Er valt genoeg te beleven nu, zowel solo als met anderen.
Patch 3.13 staat al weer om de hoek en is live in PTU. :)

[Reactie gewijzigd door Darkwolf_1982 op 19 april 2021 13:28]

Amazon Lumberyard is inderdaad een fork van CryEngine 3 ja. Vzv ik begrepen heb is Lumberyard echter een gedrocht en zodoende zijn er ook weinig succesverhalen qua gereleasede games.
Lumberyard lijkt te proberen een soort Hero Engine te zijn met meer grafische mogelijkheden en minder tegenwerking door de engine waar Hero last van heeft, als ik de berichtgeving erover moet geloven.

Echter lijkt het uitgezonderd het grafische aspect daar nou niet echt in te slagen, afgaande op het weinige commentaar dat beschikbaar is gekomen in de loop der jaren.
Ergens dit jaar zou New World uit moeten komen? Ik denk dat dat een goede referentie zal zijn naar de kwaliteiten... maar ook de ontwikkeling van die game ging niet helemaal van z'n leien dakje; en van veel te veel beloftes zijn ze afgezwakt naar een scope die wel haalbaar is.
New World is al meerdere keren uitgesteld. Ik heb het spel gepreordered zodat ik de beta (of alpha, geen idee hoe je het wilt noemen) kon spelen. Dat heeft me toch wel een partij teleurgesteld.

Ze lijken qua combat wat creatieve dingen te willen proberen, maar slagen daar mede door de clunky controls en de vele crash-to-desktops ook niet heel hard in. Hoewel de art-style wel OK was zag het er grafisch al gedateerd uit. Niets wat echt veel heel enthousiastmakend was.

Qua verhaal ben ik niet ver gekomen door alle crashes, maar ik denk dat dat 'm ook niet meer kon redden voor mij. Meteen refund aangevraagd.

Ik vrees ervoor dat deze ook een stille dood sterft.
Dit zag ik persoonlijk al een beetje aankomen. Eerste aankondiging beschreef voor mij de "perfecte" MMO. Vervolgens werd dit hele idee op de schop gegooid en is het veel meer PvE geworden. Toen nog een paar keer uitgesteld... Typisch verhaaltje hoge verwachtingen scheppen en vervolgens niet (kunnen) leveren.

De extreemste gevallen die ik ken zijn: Chronicles of Elyria en Wild West Online
The Grand Tour Game is een game die is uitgebracht door Amazon op PS4 en Xbox maar die was niet echt succesvol.
De enige die mensen handson hebben gespeeld lijkt New Worlds, waar nog steeds een zeer grote discussie gaande is waar grote streamers/youtubers gewoon betaald worden voor positieve reviews, als je de game wegzet tegen huidige populaire gamemechanics van MMO's, is gewoon een generieke game zonder echt iets bijzonders waardoor ze al jaren bezig zijn met deze game. Ze pakken veel populaire woordjes mee (absoluut niet P2W, PVP is een keuze, grote dungeons, class-spec system), terwijl in de jaren van ontwikkeling aardig wat features al naar achter zijn geschoven.
Ik heb crucible gespeeld voordat die gecanceld werd. Voelde heel erg aan als een indie game. Alles wat erin zat was half-half.
Amazon is gewoon de nieuwe Google... :P
Google is de nieuwe Google. Amazon is de oude Microsoft.
Doelde eigenlijk op de budgetten die deze giganten in de gaming divisie pompen zonder enige fatsoenlijke titel af te leveren. Dacht recent nog gelezen te hebben hier op Tweakers dat Amazon jaarllijks 500 miljoen euro verbraste in hun gaming divisie.
Jammer, ik wist niet eens dat hieraan gewerkt werd! Ik speelde 9 jaar lang LOTRO, inmiddels al heel wat jaren gestopt, maar een nieuwe LOTRO lijkt me wel weer leuk om op te pakken.
Toen het uitkwam was het episch. The weather top beklimmen, naar de prancing pony in Bree enzovoort. De Moria uit redding was ook geweldig. Riders of Rohan met mounted combat was ook een leuke toevoeging. Helaas werkt dat mounted combat voor geen meter meer sinds ze de servers in Europa hebben afgesloten.
Ja die server migratie staat me ook nog wel bij. Van zo'n 20ms lag naar 100+ werd het destijds. Toen speelde ik steeds minder.
Toch jammer dat er weer een LOTR spel wordt gecanceld. Blijft het echt de veste wereld vinden en speel alle LOTR spellen wel.

Toen der tijd had ik veel interesse in LOTR the white council, maar ook die werd gestaakt.

Ik hoop echt dat er nog een keer een goeie LOTR singelplayer komt waarin zij de wereld echt goed tot leven brengen en het liefst dan het verhaalt omtrent de ring. Een spel alla Skyrim.

[Reactie gewijzigd door Mooraalkikker op 18 april 2021 14:15]

Het verhaal rondom de ring is extreem lineair en is vrijwel volledig (van het smeden tot de vernietiging) in de boeken beschreven (vergeet de Silmarillion en Hobbit niet). Om een open world game ala Skyrim ervan te maken zou je sterk hiervan moeten afwijken, en dan is het toch wel écht geen LOTR meer.

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 18 april 2021 17:50]

Nouja, we zullen zien wat amazon met hun serie gaat brengen aangezien zich dat ook alleen afspeelt in die wereld. En volgensmij heeft zo'n game als shadow of mordor toch ook succes gehad zonder dat het het verhaal nog eens vertelde.
Het opnieuw vertellen van LOTR heeft idd weinig nut. De wereld is groot genoeg voor meer verhalen erin zoals je al zei :)

[Reactie gewijzigd door ChromeBallz op 18 april 2021 22:37]

Skyrims verhaal is anders ook behoorlijk lineair. Als je als speler even geen zin hebt in de main quest, dan staat de wereld gewoon voor je stil, en gaat alles pas weer verder als je de volgende checkpoint hebt geactiveerd.

Ik zou het alsnog niet aanraden voor LOTR, want die wereld zou er ongetwijfeld meer onder lijden dan de toch al magere kwaliteit schrijfwerk dat Bethesda er toen heeft uitgegooid, maar het kán wel.
Is niet het zelfde waar voor elke RPG met een grote wereld / veel sidequests?
Ik bedoel, in Witcher 3 kan ik ook eerst alle Velen sidequests en Gwent doen voordat ik uberhaupt maar die Bloody Baron ga helpen...
De reden dat het bij Skyrim niet werkt is dan ook niet per se het feit dat het lineair is in een open wereld, maar (onder andere) omdat het "botst" met de druk van het verhaal: de druk is gebaseerd op een legendarische draak, Alduin de Wereldeter, brenger van een nieuwe tijdscyclus, die verschijnt, een dorp verwoest en vervolgens verdwijnt. Zolang je daarna niet een quest voltooit van een hofmagiër in een nabije stad, zal er niets gebeuren.

Dat voelt raar, want je wordt in het eerste begin van het verhaal al geconfronteerd met een vernietigend element dat los rondvliegt. De ervaring "voelt aan" als iets waar tijdsdruk op staat - je moet iedereen waarschuwen! Als je verder door het verhaal speelt, zullen NPCs je blijven opjutten. "We moeten opschieten!" "Ik ga alvast lopen, ik zie je daar!" Eigenlijk liegt het spel tegen je: de haast is geheel artificieel, en als het spel je zoveel kans geeft om van het pad af te gaan, dan prik je zo door die haast heen. De manier waarop Skyrim zijn lineaire verhaal vertelt, is dan ook niet geschikt voor een open wereld waar je vrij rondloopt.

Dit kan op verschillende manieren verbeterd worden. Eventjes twee manieren uit de mouw schudden om geen Skyrim-ervaring te hebben in een lineaire open world game:

1. Laat de druk niet op tijd gebaseerd zijn. Morrowind was qua gameplay behoorlijk ruw, maar het verhaal omarmde het feit dat je sidequests deed. Je baas in het begin van het spel vertelt je dat je moet gaan werken bij lokale gildes of politieke huizen, zodat je kunt integreren. Tegelijk leer je veel over de wereld, en door de main quest heen leer je over een profetie. Het centrale gevaar is opgesloten, maar "lekt uit" naarmate je meer delen van de profetie vervult. Het plot is duidelijk bedoeld voor een open wereld. In Skyrim had een soortgelijk iets gedaan kunnen worden door de verschijning van Alduin pas op het laatst te laten plaatsvinden, en het grootste gedeelte van het spel is de speler bezig met groeien in zijn rol van de "Redder".

2. Verbind consequenties aan niets doen. Het hoeven niet per sé negatieve consequenties zijn, maar de main quest kan makkelijker of moeilijker worden afhankelijk van de staat van de wereld. Moet je ergens binnensluipen, en wacht je te lang? Dan heb je kans dat er versterking is aangekomen. Of de antagonist is een stap dichterbij zijn doel. Deze aanpak geeft een mooie aanzet tot (al dan niet expliciet gemaakte) sidequests. Misschien is het verstandig om een bepaalde factie te gaan verzwakken, of moet je de antagonist saboteren. Skyrim zou dit niet doen, omdat ze bij Bethesda niet zo dol zijn op fail states (dood uitgezonderd).

Er zijn vast wel andere manieren, maar dit is maar even om te illustreren dat een lineair verhaal hebben niet betekent dat je geen vrijheid meer kunt hebben zonder een rare ervaring te hebben waarin de wereld duidelijk om de speler draait, in plaats van dat de speler een levende wereld bewoont. Voor LOTR kan ik me best voorstellen dat je de spelers op een reis wilt laten gaan. Dus je "jaagt ze op" door oorlog en nazguls. Als ze terug willen kan dat, maar de vraag is of de kosten dan wel de baten waard zijn. Sidequests zijn dan ook niet uitgesloten, maar zorg wel dat het toevoegt aan de reis, en niet dat je een dwerg in de bergen van Moria tegenkomt die zijn broek kwijt is. Dat soort dingen doen voelt altijd raar als je bezig bent de wereld te redden.
Nou ja, en in skyrim werd de main story ook niet echt goed... Zoals in de meeste Bethesda games. Precies dat wat je noemt - Dat de wereld stilstaat als je niets met de main quest doet - Is een kritiek op vrijwel alle open world games.

LOTR heeft één doel: De ring vernietigen in mount doom. Lijkt mij niet heel handig om dan sidequests erbij te pleuren aan de andere kant van middel aarde om brood te bakken, dan kill je de suspense wel :)

Lijkt mij dan wel weer melig om, mocht zoiets wel gebeuren, dezelfde mensen de game zien prijzen die bijvoorbeeld de main story van Cyberpunk sterk bekritiseren 'omdat die niet in een open world past' :P
Dat sterk moeten afwijken valt ontzettend mee. Wellicht staat niet iedereen hier altijd bij stil, maar de wereld en de geschiedenis van Midden Aarde beslaat vele millennia, dus binnen dat kader is er nog heel veel mogelijk zonder dingen opnieuw te moeten gaan vertellen of aan te moeten passen.
Toch een bijzondere situatie dat 2 publishers besluiten over het lot van 1 game.
Waarom? Als je een game maakt ben je afhankelijk van voldoende middelen en samen gemaakte afspraken om dat te kunnen doen en voort te zetten. Het is handel en dan is het maken van de game vaak niet het doel maar de winst die de verschillende belanghebbenden ieder voor zich uit denken te halen. Het lijkt eerder bijzonder als de eigen belangen lieten voor wat die was om kosten wat het kost een game uit te brengen.
Het zou best kunnen dat Amazon wel door had gewild, maar Tencent lijkt er de stop op hebben gezet. Normaal gesproken is er altijd maar 1 publisher die het te zeggen heeft.
Het kan eerder zijn dat ze het niet eens zijn over de prijs en leverafspraken dan dat ze wel of niet door willen met een game.
Als ik het goed begrijp uit het artikel, is Amazon de publisher. Tencent is alleen eigenaar van de ontwikkelaar in deze situatie.
Goeie keuze dit. De chinese pay2win markt sloopt gemiddeld multiplayer game.
Ontzettend jammer dit maar beter geen nieuwe LOTRO dan weer 1 waar tencent hun vingers veels te veel in de pap willen hebben.
Goeie keuze? Grappig vraag, noem eens een grote chinese MMO. Niet de mobiele games die ze elke dag uitpoepen, maar grote titels die een groot succes hebben gehaald.

Even randoms die in China groot waren, Cabal is koreans, Dungeon Finder komt van Nexon, Fantasy Westward is een game van bijna 20 jaar oud, de enige die nu groot richting europa lijkt te komen is SOLO, waar juist veel mensen op zitten te wachten.

P2W in MMO's is geen Chinese eigenschap, dat is een eigenschap van bijna elke MMO. Koreans, Japans, US, overal waar ze weten dat de game geen eeuwig leven heeft, komt gewoon een flinke itemshop bij kijken waar mensen wat extra geld kunnen uitgeven.
Er zit een behoorlijk verschil tussen de itemshops. Maar met een free to play model zal de nadruk helemaal op de itemshop liggen.
ESO en GW2 zijn prima voorbeelden waar ze niet aan P2W doen. Wel doen ze aan P2 make it easy. En dan voornamelijk op inventory management.

En dan heb ik het over geen sub mmo.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 18 april 2021 17:29]

De grens tussen P4F/P2W/P2C of noem elke exotische naam die ze aan de itemshop/lootboxes hebben gegeven, is vrij dun, GW2 heeft de balans heel erg netjes staan, daar hebben ze 99% cosmetisch en wat functionaliteit, waarbij die laatste nogal de discussie is welke kant die zitten. Echter de hele trade van Gem naar Gold is open ter discussie, net als Black Desert of Tera kan je technisch aanzienlijk veel kopen door gewoon een berg gems op de markt te zetten, ik vind dat nog steeds geen p2w maar er is een aardig grote groep die zo'n systeem (zgn whalers en 'instabuyers') wel degelijk p2w vinden.

Je hebt duidelijk zwart/wit scenarios waar je wel weet welke kant het op zit (cabal als p2w bijvoorbeeld), maar er zijn er heel veel die technisch dezelfde kant op leunen maar waarbij je met genoeg tijd hetzelfde niveau zou kunnen bereiken.. tijd = geld = tijd.
SOLO komt binnenkort naar het westen en die ziet wel heel interessant uit. Blijkbaar loopt die al een jaartje of 3 in China en is subscription-only met een minimale cash shop, waarin alleen een paar costumes te krijgen zijn.
SOLO? Kan er zo snel niet iets over vinden
Swords of Legends Online.

Je moet van de stijl houden, het is vooral 'Chinese cultuur'. Ook hou ik nog een slag om de arm, maar van alles wat ik tot nu toe kon vinden lijkt het een veelbelovende game te zijn als je zo weinig mogelijk P2W en cash shop spul in je MMO wil hebben.
Ik zal eens kijken! Klinkt veelbelovend maar ik blijf (helaas) eerst een beetje sceptisch :)
Maakt het uit dat het een mobile game zou zijn? Ik vind dat nigal denigrerend alsof mobile games/gaming minder gaming zou zijn. Mobile gaming moet je echt niet onderschatten, dat JIJ het niets vindt is een ander verhaal, ik vind het ook niet fijn gamen op zo'n kleine touchscreen met touch controls, maar zoveel gamers die daar geen problemen mee hebben.
Fortnight,

Komt ook uit de tencent koker ,

Paragon,

alles wat epic doet.
Perfect World had back in the day best veel succes.
Al waren die weer beetje het voorbeeld van copy paste van hun games, na Perfect world had je Ether Sage, Swordsman, Jade Dynasty, allemaal games die gewoon een clone van hun engine was met alleen een andere skin/setting :P Al zaten die extreem aan de cosmetische kant, game was ook beetje in de tijd dat iedereen natuurlijk uniek wilde ogen ingame (en ze een serieus goeie soundtrack hadden).
Wat in de basis altijd een mobiele game is geweest, alleen wat mee bereik gemaakt met PS4 en PC, maar blijft gewoon een gachapong game.
Ik zou het tegenwoordig echt geen mobile game noemen. Is niet vergelijkbaar imo.
Ehm MOBA's? League of Legends is ook van Tencent, Riot Games is namelijk een dochter onderneming van Tencent en staat 2x in de Top 5. Het is maar wat je slopen vindt, financieel zijn ze succesvol. En LoL is niet pay2win, tuurlijk heb je hard counters, maar dat kan je ook zien als een challenge om teamplay te verbeteren.
Wie weet wat er achter de schermen gebeurt is en wat de werkelijke reden is.

Jammer, maar helaas. Amazon zal zich inmiddels beseffen dat jezelf inkopen in de game industrie niet makkelijk is...
Amazon kan ook inkopen om iets om zeep te helpen.
Ik snap ook niet helemaal waarom Amazon zo wanhopig zichzelf de gamemarkt binnen aan het werken is. Alle grote publishers en studios tesamen hebben minder omzet dan Amazon. De omzet van Amazon was vorig jaar 135miljard. EA Games 5,5miljard, Activition-Blizzard, 8,1miljard, Ubisoft 1,5miljard.

Ergens geeft het me ook geen fijn gevoel als zo'n partij de game markt binnen komt donderen, vooral gezien de tactieken die Amazon toepast om ergens marktleider te worden.
Ondertussen maken indie devs briljante games met een minder budget en met minder middelen. Maarja vrijheid tot creatie en ook de vrijheid tot falen en op staan is daar aanwezig. Dit zorgt voor verbetering...iets wat ik van amazon nog niet gezien heb zodra het op creatief vlak aankomt.
The Lord of the Rings Online is er nog wel, en krijgt nog steeds uitbreidingen. Deze MMO gaat al heel wat jaren mee en dat is te zien aan bijvoorbeeld de monsters en NPC's die qua animatie en design halverwege de jaren '00 zijn blijven steken. De weidse landschappen zien er anno 2021 echter nog prachtig uit en je kunt zeker zien dat hier met en na Riders of Rohan veel aandacht naar uit is gegaan.
Moet je eens uitspreken: "LOTR-mmorpg".
Alsof je bij het tandenpoetsen haren in je keel niet kwijt kunt raken.
Geen wonder dat Amazon dat woord nooit meer in de mond neemt.
Ik vind het jammer maar met de reden er achter is het beter zo
Wat is de daadwerkelijke reden dan? Die lees ik namelijk nergens. Ja, de medeontwikkelaar doet niet meer mee, omdat zij overgekocht zijn door een partij waarmee onderhandelingen zijn vastgelopen. Dan zet je de partij toch aan de kant en zoek je een andere partner (als het om een medeontwikkelaar gaat).

Naar ik aanneem en zo lees heeft Amazon de rechten in handen, anders spreek je ook niet over een medeontwikkelaar. Om nu zomaar al het werk over boord te gooien lijkt mij nu ook geen handige zei of men was al/voornameliojk gericht op de chinese markt, waar de toegang zonder Tencent gewoon moeilijk is geworden.
dat is zeker waar het is nogal een aannamen maar als ik het zo hoor hebben zij inderdaad enkel de naams recht en willen hiermee flink profiteren zonder zelf te veel moeite te doen. iets met te veel geld hebben en overal je vinger in de soep hebben.. zo komt het althans over.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True