Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Helft nieuwe bromfietsen in Nederland is elektrisch

In de eerste vier maanden van dit jaar was iets meer dan de helft van het aantal verkochte nieuwe bromfietsen in Nederland elektrisch. In dezelfde periode vorig jaar was dat 31 procent. Van de verkochte snorfietsen heeft het merendeel nog een verbrandingsmotor.

Het is voor het eerst dat er meer elektrische bromfietsen worden verkocht dan modellen met een verbrandingsmotor, meldt de RAI Vereniging. Het ging om 5216 exemplaren in de eerste vier maanden van dit jaar en dat is goed voor 50,16 procent van het totaal. Het aandeel elektrische modellen in de categorie snorfietsen lag in dezelfde periode op 43,5 procent. Dat gaat om 4495 stuks. Als de cijfers van verkochte brom- en snorfietsen worden samengevoegd, komt dat uit op 46,7 procent elektrische scooters. In de dezelfde periode vorig jaar was dat nog 33,9 procent.

In absolute aantallen daalde het aantal verkochte elektrische snorfietsen echter met 24,8 procent. De RAI Vereniging stelt dat dit voor een belangrijk deel te maken heeft met de op handen zijnde landelijke helmplicht voor snorfietsen. De invoerdatum daarvan staat nog niet vast, maar politiek is er overeenstemming over.

Door die komende helmplicht is het aandeel bromfietsen ten opzichte van snorfietsen nu nagenoeg gelijk. Een jaar geleden was dat nog 76,1 procent snorfietsen tegenover 24,9 procent bromfietsen. Snorfietsen hebben een lagere maximumsnelheid en mogen in veel gevallen op het fietspad rijden.

De overheid en de sector hebben volgens de RAI Vereniging de ambitie om het bestaande park van zo'n 820.000 snorfietsen te elektrificeren. Per 2025 zouden alleen nog nieuwe elektrische modellen verkocht worden. De RAI Vereniging stelt dat de elektrificatie van de in omloop zijnde snorfietsen vertraging kan oplopen door de teruglopende verkopen.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

09-05-2022 • 14:32

348 Linkedin

Reacties (347)

Wijzig sortering
Nog veel te weinig. De verkoop van nieuwe brommers en scooters met verbrandingsmotoren hadden allang verboden moeten worden. Waar voor auto's de elektrische variant nog niet overal volwaardige vervanging is, daar zijn elektrische fietsen en scooters en speedpedelecs allang een volwaardig alternatief voor die vervuilende herriedingen.
Reageer
bovendien heb je van die stink dingen veel directer last. Op drukke punten in de stad is de lucht soms niet te harden. Dan ook nog eens vaak van die figuren die nodig vinden om telkens gas te geven als ze bij het stoplicht staat te wachten...

Moderne auto's hebben allerlei maatregelen om de stankoverlast te beperken. Maar brommers stinken er gewoon op los. Als ik er achter sta bij een stoplicht, zet ik de lucht altijd op circuleren. Hoef ik bij een auto (mits geen 190D) niet te doen... Dat hier nog geen enkele politieke partij op is ingehaakt is mij overigens ook een raadsel

[Reactie gewijzigd door Tusk op 10 mei 2022 20:16]

Reageer
(mits geen 190D)
:D :D
Reageer
Wat ik heel veel door heb aan die scooters die lopen gas te geven bij de stoplichten is dat die totaal niet goed afgesteld staan en niet of nauwelijks stationair kunnen lopen. Vorig jaar ook een scooter gekocht en zo veel mogelijk geprobeert te onderhouden. Vindt dat ze een APK plicht voor een scooter in moeten stellen.

Gevaren op de weg die dingen als ze niet worden onderhouden
Reageer
En hoeveel subsidie en bijtellingsregelingen waren daarvoor nodig? Of is dit wel een product dat zonder regelingen populair kan worden?
Reageer
Voor mij persoonlijk irrelevant, ik vind het een goede ontwikkeling en betaald er graag voor (in de vorm van onze belastingen).
Reageer
Bromfietsers stinken daarnaast enorm, maken herrie en zorgen voor een flink aandeel van de luchtvervuiling.
Reageer
Of dat laatste waar is vraag ik me af, maar dat ze herrie maken en stinken als je erachter fietst, dat absoluut.

Edit:
Toch maar een beetje gegraven. Het is een stuk erger dan ik dacht.
Een artikel uit 2015 van de Volkskrant zegt:

Concreet, onderzoek van TNO wees uit dat een tweetakt-bromfiets tot wel 2700 keer vervuilender was dan een bestelbus. Viertakt-brommers zonder deze mengsmering deden het weliswaar beter, maar haalden de daarvoor gestelde normen ook niet. Verder onderzoek leert dat de echte pijn zit in de uitstoot van fijne deeltjes. Waar een vrachtwagen 30000 deeltjes fijnstof per kubieke centimeter uitstoot, behaalt de kleine brommer een waarde van 35000. In perspectief: de cilinderinhoud van een vrachtwagen is een factor 200 tot 300 groter dan de bromfiets. Daarbovenop bestaat nog het probleem van ultrafijnstof, wat ruimschoots aanwezig is in brommeremissies en nog verder in de longen kan doordringen.

Argumenten dat het wel meevalt met de bijdrage van de brommer aan vervuiling worden door een TNO-studie ook onderuit gehaald. Gefocust op Amsterdam (binnen de ring) bleek dat brommers tot 5% van de verkeersstroom uitmaakten, maar verantwoordelijk waren voor respectievelijk 10 en 24 procent van de totale uitstoot in CO2 en koolwaterstoffen (HC), een van de hoofdoorzaken van smog.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 9 mei 2022 15:16]

Reageer
Het valt echt enorm tegen, brommers veroorzaken tot 44% van de uitstoot die je inademt op een fietspad. Het probleem is vooral dat scooters hun uitstoot praktisch rechtstreeks je luchtpijp in blazen en onderhevig zijn aan minder reglementen.

Bronnen
https://www.fietsersbond....n-ultrafijn-stofkanonnen/
https://ggdgelderlandzuid...tkwaliteit-fietspaden.pdf
Reageer
Die 'de eerlijke brommer' stickers vind ik altijd mooi

https://images.app.goo.gl/Er5GdWoXU4qyJ9qc8

[Reactie gewijzigd door sjongenelen op 9 mei 2022 15:32]

Reageer
Inderdaad! Enig idee of die nog ergens te krijgen zijn? :)
Reageer
Ik heb er even naar gezocht, maar kon ze niet meer vinden. Ik heb wel het plaatje kunnen vinden (in lage resolutie):
https://images0.persgroep...ty=0.8&desiredformat=webp

Ik dacht dat Milieudefensie ze destijds had ontwikkeld. Als je contact opneemt kan je het vast in een wat hogere resolutie krijgen. Kan je zelf stickers laten afdrukken :)

Edit: excuus, ik zie dat @sjongenelen hierboven exact hetzelfde plaatje linkt.

[Reactie gewijzigd door mwolthers op 10 mei 2022 13:23]

Reageer
Toch zijn die scooters heel zuinig met brandstof
Reageer
Dat is hetzelfde als een elektrische scooter gebruiken, en opladen met stroom, opgewekt door bruinkool ;).
Reageer
Buiten dat het worst case scenario van een bruinkoolcentrale heel veel efficiënter energie omzet dan de verbrandingsmotor in een scooter, zijn bruinkoolcentrales doorgaans op een iets minder overlastgevende plaats hun rook aan het uitspuwen dan scooters... Dus voor klimaat/milieu al beter, maar als je dan de overlast nog meeneemt gaat jouw redenering toch lichtelijk mank ;)
Reageer
Tweetakt is niet meer relevant, rijdt nog amper rond. Scooters zijn kijkend naar hoever je komt met een aantal liter brandstof juist efficiënt.
Reageer
Tenzij je het aantal liter per kilometer deelt door het aantal te vervoeren mensen, kilo’s of producten.

Feit en punt is dat brommers, zelfs moderne, in verhouding heel vies zijn voor de binnenstad en voor fietsers die recht in de baan van de uitlaat rijden.

Gezien een elektrische brommer maar een beetje duurder is, goedkoper rijdt, en minder onderhoudskosten zal hebben, zal het niet lang duren voordat de verkoopverhouding nog meer doorslaat richting elektrisch en we langzaam verlost worden van de herrie die ze maken.
Reageer
Een beetje duurder?????
Noodgedwongen moest ik in 2020 een brommer kopen.
Graag wilde ik elektrisch gaan rijden echter ik liep vast op de maximale afstand per acculading en/ of een aanschafprijs die ruim het dubbele was van een stinkbrommer 2500 t.o.v. 5600 euri's.
Dan is de keuze snel gemaakt ondanks het "goedkopere" rijden op electrisch.
En het gebruik van accu's is beslist niet milieuvriendelijk, te beginnen bij productie en verwerking na einde levensduur.
Komt bij dat electrish rijden een NIMBY verhaal is aangezien minimaal 50 % van de gebruikte stroom in NL komt van centrales met fossiele brandstof en Franse kernenergie, hoezoo milieuvriendelijk????
Reageer
Vrachtwagen moeten aan allerlei strenge normen, of ze mogen op plekken niet meer rijden. Euro 5, Euro 6... Als je daar niet aan voldoet verkoop je geen vrachtwagens meer. Het is dus do or die. In de brommerwereld is dat incentive er blijkbaar niet.
Reageer
Er zijn genoeg zone's waar je met je oude brommer/scooter gewoon niet in mag voor net als vrachtwagens die niet aan de norm voldoen.
Er is dan een verbod op 2-takt of gewoon alles van voor een bepaald jaartal.

Daarnaast zijn er ook gewoon scooters die aan euro normen voldoen laatste keer dat ik me er in verdiepte.
Vervuilende 2-takt is nieuw al een aantal jaar veboden.

Verschil met een vrachtwagen of eens scooter is ook gewoon dat een scooter enkele liters brandstof per keer tankt waar een vrachtwagen honderden liters tankt. Dus een schone vrachtwagen levert meer op (neemt niet weg dat scooters/brommers ook gewoon moeten verduurzamen hoor).

Grote pest van e-scooters is dat ik me regelmatig helemaal kapot schrik als er opeens van achter zo'n ding lang je heen schiet. Je hoort ze namelijk amper op soms een klapperende kap na, en dan rijd ik gewoon zonder oortjes of telefoon zoals het hoort.
Reageer
Er zijn genoeg zone's waar je met je oude brommer/scooter gewoon niet in mag voor net als vrachtwagens die niet aan de norm voldoen.
Gelukkig kan ik met mijn 350cc tweetakt nog zo een beetje overal komen.... daar hebben ze blijkbaar geen rekening mee gehouden :)
Reageer
Dat is omdat er amper tweetakt motoren in omloop zijn. Heb de mijne weggedaan omdat viertakt sowieso al een stuk schoner is, maar ook die gaat het veld ruimen. Tegenwoordig doe ik alles op de niet-gemotoriseerde fiets 👌🏼
En wanneer ze electrische stepjes eindelijk eens toe gaan laten op de weg dan haal ik er misschien wel een. Praktisch, klein, weinig grondstoffen voor gebruikt. Met een goed keurmerk zijn het prima dingen.
Reageer
Dat is omdat er amper tweetakt motoren in omloop zijn.
Nee, het komt omdat de diverse overheden motoren over het algemeen over het hoofd zien (net als automobilisten)
Afaik zijn er in Nederland helemaal geen milieuzones die voor welke motor dan ook gelden.
Reageer
Amsterdam selecteert op bouwjaar, ook voor motorfietsen.

(FWIW: Selecteren op bouwjaar staat mij erg tegen.)
Reageer
Ze moeten een tweede zachtere toeter legaliseren. Rijden op zo'n escooter is geen doen. Je bent niet hoorbaar en de gewone toeter is veel te hard om als bel te gebruiken. Ik vind het bijzonder dat dit nog steeds niet kan.
Reageer
Ik denk dat 4% daarvan niet aan de EURO5 emissie voorwaarden voldoet. Er rijden nog genoeg 2 taks brommers of brommers die nog een oude EURO<3 rating hebben. Exacte cijfers heb ik niet, maar er rijd veel oud spul rond.

Wat ook grappig is, sommige motorblokken zijn helemaal niet veranderd sinds 2008 tot 2018. Technisch gezien kan je het motorblok modificeren om aan de EURO5 voorwaarden te voldoen. Maar daar schiet je verder niets mee op omdat het motorblok alsnog het label behoudt zoals deze destijds verkocht is.

Wat de politiek vooral probeert is het onaantrekkelijk maken van het rijden van scooters. Kijk maar naar de helmplicht. Dat is in feite gewoon ontmoedigingsbeleid.

[Reactie gewijzigd door Robe90 op 9 mei 2022 16:10]

Reageer
Concreet, onderzoek van TNO wees uit dat een tweetakt-bromfiets tot wel 2700 keer vervuilender was dan een bestelbus.
Die conclusie is zoals verwacht. Met mengsmering verbrandt je olie, zonder dat die olie (significant) bijdraagt aan de energie om vooruit te komen. Het enige dat het doet is (eenmalig) de motor smeren.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 mei 2022 15:51]

Reageer
Amsterdam heeft als eerste stad van het land een milieuzone voor oude brommers ingesteld. Er zijn ook maatregelen genomen om de verkoop aan banden te leggen voor verouderde motoren. Euro 5 is nu de norm en voor snorfietsen is vanaf 2025 alleen nog een elektrisch exemplaar te verkrijgen.
Reageer
Kan iemand dit bericht uitprinten, in een envelop doen en naar burgemeester Femke Halsema sturen?

Groen Links heeft zoveel idiote acties ondernomen afgelopen 4 jaar onder het mom van "is gezonder", heel af en toe zat daar heus wel iets goeds bij, maar meestal sloegen ze de plank compleet mis in Amsterdam.

Als ze dit aanpakt, gewoon dit soort scooters niet meer toestaan per 1-1-2024 en vanaf deze zomer al beperken in delen van de stad waar de lucht echt slecht is (heel westelijk Amsterdam). Wordt heerlijk ademen in het verkeer.
Reageer
Binnen de ring in Amsterdam zijn bromscooters met verbrandingsmotor per 2025 niet meer welkom. https://motorrai.nl/allee...ische-motor-amsterdam-in/
Reageer
Jammer dat in dit onderzoek geen onderscheid is gemaakt tussen de oude viertakt met carborateur en de nieuwe met elektronisch inspuit systeem.
De nieuwe met electronische inspuiting schijnen een stuk beter te zijn zover ik weet.
Reageer
Hoe je een schone motor maakt is geen geheim, je kunt alles wat in een auto gebeurt terugzetten op de motor van een brommer. Maar... de reden waarom brommers zo achterlopen is dat er op een auto van tienduizenden euro's meer budget is voor schone motoren. Het is dus heel logisch dat brommers wat betreft schone verbranding niet mee kunnen komen. Dan zul je ze dus ook eerder willen elektrificeren, want dat kan vrij makkelijk in het klein en dan heb je al die truuks niet nodig.

Ik weet niet of wat nu in de winkel ligt allemaal injectie heeft, maar gezien we pas in 2018 de tweetakt verboden hebben, zou het mij niet verbazen als er ook nu nog carborateurs gebruikt worden.
Reageer
Nee, ik was toevallig laatst op zoek omdat mijn moeder een ongeluk gehad had eerder dit jaar. Ik kan je dan ook vertellen dat alle nieuwe modellen Euro5 motoren met injectie hebben.
Vaak zie je nog oude voorraad in de aanbieding staan wat in de meeste gevallen nog Euro4 carburateur motoren zijn.
Euro5 word vanaf 2020 verkocht geloof ik. Dus geen idee hoeveel oude Euro4 voorraad er nog bij bedrijven zijn.
Reageer
Sorry voor mijn niet onderbouwde reactie. Ik was even te lui om de betreffende stukken erbij te zoeken. Dank daarvoor en goed omschreven ;) .
Reageer
Geen sorry nodig natuurlijk!
Reageer
... Waar een vrachtwagen 30000 deeltjes fijnstof per kubieke centimeter uitstoot, behaalt de kleine brommer een waarde van 35000. In perspectief: de cilinderinhoud van een vrachtwagen is een factor 200 tot 300 groter dan de bromfiets.
Ik mis context: in welk tijdsbestek is dat, en/of voor hoeveel kilometers?
Het lijkt er op deze manier op dat een vrachtwagen zo'n 175 tot 250 keer meer vervuilend is dan een vrachtwagen. Maar een vrachtwagen maakt ook heel veel meer kilometers, ongeveer 45.000 per jaar gemiddeld. Dus een vrachtwagen maakt 10~25 keer meer kilometers per jaar dan een scooter.
Reageer
Het is een quote uit de volkskrant. Graag gedaan.

De vergelijking is tussen een brommer en vrachtwagen die dezelfde afstand aflegt, per cm3 cilinderinhoud.

Dus een vrachtwagen stoot per cm3 cilinderinhoud ca 14% minder uit (100 - 100*(30/35) = 14,7%) maar omdat een vrachtwagen een 200x grotere motor heeft, stoot het dus ca 170x meer uit.

[Reactie gewijzigd door Strebor op 10 mei 2022 12:45]

Reageer
Donder, Ik wist wel dat ze niet super goed waren voor moeder aarde, maar dat het zo erg was had ik nooit bedacht. Gelukkig lijken ze relatief makkelijk te electrificeren gezien je niet hoeft te verwachten dat iemand 500 tot 600KM wil rijden op 1 tank.maar dat het met rond 150 a 200KM per lading wel voldoende is. Maar... misschien zie ik dat verkeerd, ze zijn ook wel kleiner dan auto's
Reageer
Dat is vooral bij 2 takt zo. Die dingen stoten meer uit dan een stadsbus dus die moet je zo snel mogelijk van de weg hebben.

Daarnaast is voor een brommer elektrisch ideaal het valt me tegen dat de helft van alle nieuw verkochten scooters nog steeds een brandstof motor heeft.

Als ik zo een beetje rond kijk zitten ze qua prijs wel in de buurt van de brandstof versies. Maar wellicht is de range een probleem? daar ben ik namelijk nog niet echt ingedoken.
Misschien moet de overheid gewoon snel aangeven dat alleen nog maar elektrische modellen verkocht mogen worden. bij die voertuigen zie ik in Nederland de meerwaarde van een brandstofmotor niet. Misschien als je de hele dag door er op moet rijden dan is tanken natuurlijk sneller maar hoe snel doe je dat privé? bedrijven kunnen dan meerdere scooters hebben of wisselbare accu's of zo om dat mogelijk te maken.
Reageer
ze moeten gewoon de verkoop van brandstof scooters en bromfietsen afschaffen. Dingen maken gewoon veel te veel lawaai en zijn gewoon slecht voor het milieu. Je zit alleen met je range en het opladen ervan, en dat is gewoon vervelend. Er moet dus meer infrastructuur komen om je acus snel op te laden of te "swappen" voor volle (zoals in Azië gebeurt).
Reageer
ze moeten gewoon de verkoop van brandstof scooters en bromfietsen afschaffen. Dingen maken gewoon veel te veel lawaai en zijn gewoon slecht voor het milieu.
Het geluid van een niet gemodificeerde moderne 2-takt scooter valt wel mee. Het is dat eigenaren ze helaas nogal vaak opvoeren.

Daarnaast is niet alleen het kabaal erg. De sukkels die een bromfietsuitlaat op een scooter met een snorfietskenteken zetten, en dan zonder helm +45 km/u gaan rijden over het fietspad zijn ook een aanslag op de maatschappij, want die medische kosten door een ongeluk op hoge snelheid zonder helm moeten wel betaald worden. |:(

Overigens ben ik het met je eens, onder één voorwaarde: ICE gemotoriseerde bladblazers worden per direct verboden. :P

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 9 mei 2022 16:19]

Reageer
Overigens ben ik het met je eens, onder één voorwaarde: ICE gemotoriseerde bladblazers worden per direct verboden. :P
Klopt die zijn net zo erg. Had Lubach daar niet een keer een mooi stukje over?
Reageer
Echt, zet daar antigeluid op. Paar maanden terug een paar dagen lang de hele dag dat geluid van die mega-wespen. 100 x de blaadjes heen en weer blazen. Dan einde dag de boel laten liggen. Dan de volgende dag met bezems de blaadjes voor de zuigwagen vegen. Ik heb er nog spijt van dit ik die bij elkaar geblazen zooi niet in de fik gestoken heb.
Reageer
2 takt had xx jaar geleden al verboden moeten worden, brandstof verbanden is nog wat voor te zeggen maar smeerolie verbranden... prima dat het vroeger werkte maar in de jaren 60 was dit al een achterhaald concept!
Reageer
Het geluid van een niet gemodificeerde moderne 2-takt scooter valt wel mee. Het is dat eigenaren ze helaas nogal vaak opvoeren
Daar moeten ze ook eens mee stoppen, vooral bij Snorfietsen.

Het is uitermate debiel dat ik wel zonder AM rijbewijs op een 25km/u E-Bike mag zitten
Maar verplicht een AM rijbewijs moeten hebben voor een 25km/u snorfiets.

het enige verschil is dat je bij de een moet trappen en bij de ander niet.

Zelfs het ANWB kan mij niet vertellen waarom...
De enige reden dat ik kan bedenken is dat ze opgevoerd worden en dus harder gaan rijden dan 25km/u.
Reageer
Welke range heb je nodig dan op een scooter of bromfiets?
Ik denk dat de meeste scooters/brommers voor stadsverkeer en woon/werk zijn, niet om mee naar zuid-frankrijk op vakantie te gaan.
Ik brommer elektrisch ~40 km (Almere/Amsterdam) enkele reis en dat lukt op 1 acculading (60Ah/60v) heen en weer in weer en wind, en ik kan op de zaak aan een wandcontactdoosje opladen als ik dat wil (de accu van 20 kilo mee is een beetje teveel gevraagd)
Er staan er bij ons wel meer snor en brom te laden.
Maar 40 km is best een behoorlijk eind tuffen hoor, verder wil je voor woon werk echt niet.
En met een grotere batterij is je brommer natuurlijk ook gelijk een stuk duurder, maar dat is aan jezelf.
Reageer
Vanaf 2025 is er een verbod op de conventionele motor van de snorfiets. En Amsterdam rijdt voorop met een milieuzone.
Reageer
Klopt en ze zijn daarbovenop nog eens heel luidruchtig. In principe zou je ze als maatschappij kunnen verbieden of extra belasten omdat ze zo'n negatieve impact hebben terwijl er gewoon elektrische alternatieven zijn in de zelfde prijsklasse.

Het grootste probleem is dat in de meeste landen de hele infrastructuur op auto's en trams is gemaakt. In beide gevallen drukken ze de fietsers letterlijk weg. Zeker in België was en is er heel weinig politieke bereidheid om te investeren in betere infrastructuur ten voordele van individuele 2-wielers. Er moet al een donker groene politieker aan de macht zijn om de basis in orde te krijgen.

In Amsterdam is dat iets anders. Daar rijden 85.000 scooters rond en veel zijn tientallen keren vervuilende dan een moderne auto. Milieu zones doen wel iets maar je verplaatst het probleem.

In China rijdt trouwens iedereen al jaren met een Elektrische scooter. Ze hebben dat moeten doen omdat de luchtvervuiling daar extreem was.

Eigenlijk wil je zoveel mogelijk mensen toegang geven tot een e-bike met een verbruik van amper 0,9 kWh per 100km is het een heel zuinig en snel vervoersmiddel. Zelfs een Speed pedelec is maar 1,6 kWh per 100km. Een EV ongeveer 18kWh/100km ter vergelijking. btw, De fiets is 0,0 ;-)

[Reactie gewijzigd door Coolstart op 9 mei 2022 16:05]

Reageer
"Een EV ongeveer 18kWh." Met huidige stroom tarieven van 0.50-0.70cent/kWh

https://www.google.com/se...&sourceid=chrome&ie=UTF-8

betekend dat dan €9.00-€12.60 stroom kosten per 100km? Of bereken ik iets verkeerd?
Wat is aan €9.00-€12.60 per 100km voordeliger dan een zuinige benzine auto die 5L/100km verbruikt?
Reageer
betekend dat dan €9.00-€12.60 stroom kosten per 100km?
Klopt. Kijk je een jaar terug, was dat minder dan de helft qua kosten.

Daarnaast kun je niet zomaar zelf benzine maken in je tuin, maar je elektrische auto opladen met zonnepanelen is zeker niet ongebruikelijk. Dan kost het je ook minder per kWh.
Reageer
"opladen met zonnepanelen is zeker niet ongebruikelijk. Dan kost het je ook minder per kWh"

Maar dan moet je nog een investering doen in zonnepanelen, naast het hogere bedrag dat je in een elektrische auto hebt moeten investeren. Mijn punt is, is een goedkope benzine auto met een laag L/KM verbruik per saldo niet voordeliger?
Reageer
Daar heb je inderdaad gelijk in.

Een lichte oude tweedehandse zuinige benzine auto met een kleine motor zal ongetwijfeld voor heel veel kilometers veel goedkoper blijven dan een zware nieuwe elektrische auto.

Daar kan (helaas) geen zonlicht tegen op.
Reageer
We leven idd in turbulente tijden. Het leven zal er niet goedkoper op worden maar het ziet er naar uit dat in EU de accijnzen op brandstoffen gaan stijgen en de accijnzen op elektriciteit zullen zakken waardoor EV’s weer een stuk goedkoper zullen worden tegenover diesel of benzine.

Een EV is ook eenvoudiger co2 arm te maken dan als je de benzine rechtstreeks verbrand. In Belgie was de afgelopen maanden 75% van de elektriciteit co2 arm. 50% nucleair en 25% groen.

Een EV verbruikt bovendien netto de helft van de energie van een verbrandingsmotor. Incl de netverliezen.

Het grote probleem is de co2 die vrijkomt bij de batterijproductie. Als die niet groen wordt opgewekt (is vandaag nog vaak zo) zal een EV in zijn levenscyclus amper groener zal zijn dan een ordinaire verbrandingsmotor. Er is dus nog werk aan de winkel wat regulering betreft.

Maar me moeten voorkomen dat mensen hun geld gaan steken in een olie en brandstoffen. Dat zijn verkeerde investeringen. Mss goedkoper voor u deze maanden maar voor de rest werk je de energietransitie, elektrificatie en de klimaatdoelstellingen tegen.
Reageer
4-takt valt mee. 2-takt had al veertig jaar geleden verboden moeten worden.
Reageer
En vervolgens koken mensen fijn in hun open woonkeuken met recirculatiekap waarbij de vervuiling net zo erg is als op een snelweg en tot diep in de avond in de woning blijft hangen :+
Reageer
Ja, dat is de reden dat ze die extra vervuiling van brommers en snorfietsen er niet bij kunnen hebben... :+
Reageer
Recirculatie afzuigkappen zijn er ook vanwege energiebehoud, je verliest erg veel warme lucht als je dat allemaal naar buiten blaast (of als je het niet gebruikt, aan warmte verlies). Je moet wat over hebben voor de natuur ;)
Reageer
Ik denk dat je 'bromfietsen' bedoelt in plaats van 'bromfietsers'...
Reageer
Fossiele brandstoffen worden door Nederland, maar ook door de EU, zwaar gesubsidieerd. Vliegmaatschappijen betalen niet eens belasting over kerosine.

Raar dat je dit soort opmerkingen over subsidies en regelingen alleen hoort als het om milieuvriendelijker alternatieven gaat.
Reageer
Raar he aangezien we ons krom betalen aan accijnzen bij de pomp. Een vliegtuig kun je dan ook moeilijk vergelijken met auto of bromfiets voor dagelijks vervoer. Ik doel meer op het feit dat elektrificatie van klein vervoer als scooters en steps prima gaat zonder dat daar overheidsbemoeienis voor nodig is. De Tesla's die rond rijden zouden er niet zijn als daar geen subsidies en kortingsregelingen voor zouden zijn, ondanks alle belastingen en accijnzen die we aan de pomp betalen.
Reageer
waarom zo negatief, er zijn vast genoeg mensen die liever in een elektrisch auto rijden, wel of geen subsidie..
Reageer
omdat als er geen financiële vergoeding tegenover staat, men niet zo snel een elektrische auto aanschaft/leased.
Reageer
Ik ben benieuwd waar je dit op baseert? Wellicht heb je zelf nog geen ervaring met electrisch rijden, want ik vind het persoonlijk fan-tas-tisch!

Zelfs als het iets duurder zou zijn dan een verbrandingsmotor zou ik nooit niet meer terug willen. Het rijdt fantastisch! Veel rustiger (schakelmomenten) dan bij een "reguliere automaat", heel fijn koppel waarbij je makkelijk kan versneller bij inhalen bijvoorbeeld. En het meest belangrijke: nooit meer hoeven tanken!!

Ja dat klinkt misschien raar, maar start elke dag met een "volle tank". Dus nooit meer "oh ik moet zo eerst nog even tanken". En die actieradius is ook maar overrated als je het mij vraagt. Voor de meesten biedt bijna elke EV voor rijden binnen Nederland ruim voldoende bereik.

En dan hebben we het nog niet eens over de veel lagere totale kosten per kilometer ("brandstof", onderhoud, afschrijving) t.o.v. een "ouderwetse" verbarandingsmotor.

En denk je misschien aan die vakantie naar Spanje en het opladen? Ja dat klopt, dan moet je iets meer plannen (afhankelijk ook van de EV) en ben je netto simpelweg langer onderweg. Maar voor mij is dat hooguit één keer per jaar en ga ik alleen op basis van die paar dagen niet de EV laten staan. Daarnaast begint bij mij de vakantie als ik thuis de deur dicht trek. Dus ik kan me daar totaal niet druk over maken.

On-topic: Ik snap heel goed dat een electrische bromfiets om diezelfde reden (en niet dat lawaai aan hoeven horen) ook heel populair is!

[Reactie gewijzigd door FlameBoy op 9 mei 2022 15:59]

Reageer
Ik kan zo'n auto niet betalen....
Reageer
Daarom kochten de welgestelden het 2 jaar geleden, zodat jij het over 2,3 of 5 jaar op de 2e hands markt kan kopen.
Reageer
Dit verhaal hoor ik vaker maar het aantal is daarvoor te klein op dit moment (huidige aantal ev's op de weg). ook gezien het niet dalen van de prijzen van electrische auto's op de tweede hands markt acht ik die kans klein dat dit in die korte tijd effectief gaat zijn. De waardedaling is absurd laag ondanks mogelijk hoge kosten bij oudere auto's voor o.a. vervangen accupakket in de 8-10 jaar oud tijd.
Reageer
Ook 2e hands benzineauto’s en hybrides zijn op dit moment erg duur. Elk jaar worden procentueel meer EV’s gekocht. Daardoor komen ook elk jaar procentueel meer ev’s op de 2ehands markt. En dit zijn feiten.
Enige wat jij hebt gezegd zijn jouw onderbuikgevoelens. Maar dat zegt natuurlijk niet veel.
Reageer
Ik denk niet dat de prijs dan al dermate gezakt is, dat Jan Modaal dat eventjes kan kopen.... De 2e handsmarkt gaat er straks heel anders uit zien. Waar je nu voor tussen de 500-2000 euro een autootje kunt kopen waar je nog jaren mee kunt rijden, wordt het straks 20000 euro of (wat ik nu zie) 9000 euro voor een EV met een kapotte accu....
Reageer
Modaal inkomen volgens het cbs is ongeveer 38.000. Laat staan dat je tweeverdieners hebt. En ik weet natuurlijk niet waar jij woont. Maar een gemiddeld gezin koopt geen auto voor 500-2000eu. Studenten, misschien. Maar die zijn niet jan modaal. Kijk uit het raam, hoeveel 500-2000 auto’s zie je? Ik ken letterlijk niemand die een fulltime baan heeft en in een 1000eu auto rijdt. Ik ken ook niemand die een koophuis heeft en als enige auto een barrel van 20jr oud heeft.
Jij haalt twee zaken door elkaar. Jan modaal koopt geen barrels.
https://bieb.knab.nl/inko...leidingsniveau-en-branche

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 10 mei 2022 11:35]

Reageer
Er rijden meer gebakjes rond van 2000 euro dan over de 10000 euro. En voor 2000 euro kun je een goede jap kopen waar je langer mee rond rijdt dan een Renault van net uit de fabriek (spreek uit ervaring helaas).

Je gaat voorbij aan het punt dat er geen EV komt in het 2e hands circuit die betaalbaar is. Nooit. Over 20 jaar ook niet. Omdat het gouden ei van de EV te duur is, de accu. De rest gaat niet stuk. Bij een fossieltje kan een keer wat met het motorblok zijn, maar die heb je voor een schappelijk bedrag vervangen.

Ik heb niks tegen EV, als ik het kon betalen, zou ik het kopen en mijn dak vol met panelen leggen. Dat lachte ik iedereen uit financieel gezien. Maar ik kan het niet kopen. Maybe lease over een paar jaar, al heb ik dan nog altijd een dieselauto er naast nodig voor de aanhanger.
Reageer
Je noemt een motorblokje vervangen voor een schappelijke prijs, maar niet de duizenden euro’s onderhoud al die jaren. Olie, oliefilter, bougies, distributieriem etc.
En kom eens met getallen en bronnen als jij claims maakt. Hoeveel mensen hebben nou een auto van 2000eu dagwaarde als hun belangrijkste vervoermiddel en niet als hun 2e, 3e auto. Wat jij zegt blijft onderbuikgevoelens. Zoals ik al zei, jan modaal koopt geen auto’s van 2000eu. Die verdient in zijn eentje 38000 per jaar. Leuk dat er meer 2000 barrels rondrijden, maar dat is niet gekocht door jan modaal.
En net als ice, dalen de ev’s ook gewoon in waarde. Dus je kan gewoon een goedkope ev kopen over een paar jaar. Voor de ice moest je toch al 8, 10 of15 jaar wachten voordat die 2000eu werd.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 10 mei 2022 16:51]

Reageer
Maybe effe kijken op de statistieken van de 4 grote auto trading sites en de jaartallen van de geregistreerde voertuigen in acht nemen voor je iets roept ;)

Ik verdien 2x modaal en kan never een EV betalen.

Een ICE van 2000 euro gaat niet komen, ook niet over 15 jaar. Ja als de accu pack ter ziele is. Voor een ICE heb je dan voor pak en beet voor 2000 euro een nieuwe accu pack, die moet je er nog effe bij tellen. Bij een EV is dit nog somberder omdat de accu pack substantiieel groter is.

Reken daarnaast op nog inflatie de komende 15 jaar, dus wat jij denkt dat gaat gebeuren, gaat niet gebeuren!

En tegen die tijd moet ik nog steeds een diesel hebben vanwege de aanhanger.
Reageer
Welke van die 4 sites geeft cijfers over jan modaal? Je blijft over handel van barrels praten. Maar dat is helemaal niet wat jan modaal koopt. Wat zorgt voor de meeste transacties is niet wat jan modaal koopt. Jij verdient 2x modaal en je kan geen 2e hands ev kopen? Dan ligt het probleem niet aan de prijs, maar aan jouw uitgavenpatroon. student met bijbaantje als flitsbezorger kan nog geen ev betalen. Logisch. Die barrel van 500eu is voor hem. Maar nogmaals student met bijbaan is geen jan modaal. En daar hebben wij het toch over? Dus kom maar op met je statistieken van die trading sites. Ik zie ze met vertrouwen tegemoet. Let wel op dat je de transacties van handelaren eraf haalt voor export. Dat is namelijk ook geen jan modaal.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 10 mei 2022 22:08]

Reageer
Jij hebt het over barrels, jij vind auto's onder wss 20000 euro barrels. Mijn punt is: die kunnen prima rijden. Ik snap nu deels jouw punt: ik woon in een "wijk" waar ik de minste auto heb en de buren ook maar een goedkope auto (XC 90 van 2014), de rest rijdt hier allemaal in Jaguars, Porsches, van die hippe Range Rovers, een Elise zag ik laatst bij een andere buurman, de Shelby niet vergeten en her en der nog wat BMWs die denk ik over een derde van mijn hypotheek uit komen.

Waar ik eerst woonde, was bijna in het centrum van een stad. Daar reed maar weinig over 5000 euro. Allemaal auto's van 8-20 jaar, voor jouw barrels, studentenauto's, maar gewoon in gebruik door veel tweeverdieners. Waarschijnlijk werken die allemaal niet hard genoeg volgens jou of het ligt aan hun uitgave patroon _/-\o_

Grappig dat je het over mijn uitgave patroon hebt, kom een keer langs ;) Nee serieus, kom eerst eens met een GOEDE 2e hands EV advertentie met bijbehorende prijs. Dan praten we even verder. Ik zie massa's 2e hands EVS voor net geen 10000 euro, allemaal met defecte accu in de advertentie. Die tel ik dus niet mee!

Mijn uitgave patroon is dat ik zo'n stomme sukkel ben met een koophuis, vroeger met een huurhuis had je al die kosten niet...

Jij doet alsof Jan Modaal 1000 euro per maand spaart. Geloof me, daar komt Jan niet aan....
Reageer
Een auto bezitten van 8 tot 20 jr wilt niet zeggen dat je het voor 2000 hebt gekocht. Mensen hebben dat gewoon met veel meer geld gekocht toen de auto jonger was en rijden er langer in.
In welke post zeg ik dan jan modaal 1000eu spaar? Leuke insinuatie.
Waar zeg ik dat men niet hard werkt? Weer een leuke insinuatie.

Jouw hoge hypotheek is letterlijk een uitgave. 2x modaal is richting de 4,5-5k per maand. Dus letterlijk een probleem in jouw uitgave patroon. 8)7 Voor elke ev advertentie met accu problemen kan ik 5 advertenties opnoemen zonder accu problemen. 8)7
Kom eens met feiten ipv jouw onderbuikgevoelens. Jan modaal koopt geen auto’s voor 2000 euro.
Waar zijn de statistieken??? Je had toch zoveel cijfers over jan modaal?

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 12 mei 2022 19:33]

Reageer
Ik kan geen huis met eigen oprit betalen…
Reageer
Dat is geen voorwaarde om een ev te kopen, maar oke, bedankt voor de info.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 10 mei 2022 16:27]

Reageer
Als ik niet thuis kan laden en er 1 laadplek voor de hele buurt is?
Reageer
Als die paal nooit bezet is, dan kan jij er mooi staan. Verandert niets aan mijn stelling dat oprit geen voorwaarde is voor aankoop ev.

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 10 mei 2022 21:57]

Reageer
Ik neem aan dat je thuis op de oprit kan laden?
Reageer
Ik denk er net zo over als FlameBoy en moet publiek laden. Geen enkel probleem ervaren in 3 jaar rijden met een EV. Wel vergt het soms wat aanpassing, maar niet iets dat onoverkomelijk is of door mij word ervaren als minder dan een ICE. Gewoonweg wat anders.
Reageer
Hier gewoon bij het werk, en vaak genoeg in de parkeergarage, geen eigen lader nodig om er van te kunnen genieten.
Reageer
Subsidies zijn bedoelt om het te versnellen anders komt het amper van de grond.
Het gros kijkt naar de portemonnee, dat gebeurd ook bij zonnepanelen ondanks ze verbloemen achter het argument milieu.
Reageer
Ergens moet de verandering ingezet worden, want uit onszelf stappen we niet snel in een auto die veel duurder is in aanschaf, en in de praktijk toch ook nog wel wat stevige nadelen kent. Met subsidies kun je die verandering een zetje geven. De vraag neemt toe, dus fabrikanten zijn sneller geneigd om te investeren in nieuwe technologie.

Dat tot nu toe vooral de zakelijke rijders en de "rijkeren" profiteren, is jammer, maar dat geldt voor heel veel innovaties. Je moet ergens beginnen.
Reageer
Het is nog altijd goedkoper om een auto met verbrandingsmotor aan te schaffen/te leasen, dus daar zal het niet aan liggen.
Reageer
De afgelopen jaren was het veel goedkoper om elektrisch te leasen. De bijtelling was bijzonder laag (of zelfs 0%) waardoor het heel gunstig was. Nu wordt dat wel afgeschaft langzaamaan. Het heeft dus bij sommigen zeker wel een invloed gehad.

In mijn geval was het beide, financieel iets goedkoper dan dezelfde diesel auto die ik reed weer gaan leasen. Maar het milieu aspect is voor mij belangrijker. Ook al zou het nu voor mij duurder zijn om elektrisch te rijden, dan heb ik het er wel voor over.
Reageer
Het milieu aspect wat voor mij ook erg belangrijk. Mensen vergeten de laatste tijd kennelijk ook nog eens dat onze gas- en olie reserves aan het opraken zijn en we ook gewoon over moeten gaan stappen op andere energie bronnen.
Reageer
Onze olie- en gasreserves wereldwijd zijn nog lang niet aan het opraken. In Nederland wel.
Reageer
Ik heb er toch echt eentje zonder subsidie gekocht. En hoewel ik best wat te klagen heb, met name over snelladers, rijd de auto zelf uitstekend.
Reageer
Ik rij zelf nog Plug-In Hybride, omdat ik het net nog wat te lastig vind om altijd te moeten laden. Heeft vooral te maken met gemak, maar dat wordt vanzelf beter.

Maar mijn L&C 01 heeft 78 KM elektrisch bereik (bij dit huidige weer), en rijdt veel lekker dan de Volvo motor (wat op zich een prettige motor is met meer dan genoeg Pk's) die er ook in zit. Als je eenmaal elektrisch hebt gereden wil je dat steeds meer.

Hele grote kans dat onze volgende auto dan ook volledig elektrisch zal worden.

Jij heb duidelijk echt geen idee waar je het over hebt. Hoewel ik dan wel grappig vind dat je een MG logo hebt als avatar, dus misschien vergis ik me.

[Reactie gewijzigd door nevyn67 op 9 mei 2022 15:40]

Reageer
Juist met een Plug-In Hybride moet je altijd laden. Immers je elektrisch bereik is zo klein dat je na elke rit weer die stekker in de paal moet steken. Met een volledige elektrische auto met een beetje range is dat veel minder noodzakelijk. Ik zou juist nooit een plugin willen hebben, dan moet ik veel te vaak naar de paal, waar hij ook nog eens maar kort moet staan.

Ik vind de Plug-In Hybride maar een vreemd concept. 2 power-trains dus dubbel de complexiteit, 2 maal onderhoud. Degene die schoner is, is ook nog eens nauwelijks bruikbaar vanwege een te korte range en slechte efficiency (veel slechter dan volledige elektrische). Gevolg is dat velen nog steeds veel op brandstof rijden en tevens een te grote batterij meezeulen waar ze effectief niet zo veel mee doen. Kijkend naar nuttig gebruik dan is een normale hybride of een volledige elektrische auto logischer.
Reageer
door een PHEV verbruik ik minder dan de helft tegenover de vorige auto (2L/100km + elektra).
Doordat ik ook thuis kan laden is dat zeker geen probleem om het dagelijks te doen.

Doordat ik (deels) elektrisch rijd, ben ik ook bewuster geworden van mijn gebruik. Ik neem dan ook gemakkelijker de e-fiets, of probeer net meerdere dingen in 1 rit te combineren i.p.v. apart elke keer te rijden.

bij mij heeft de PHEV voor een grote verandering in mijn verbruik geleid.

Het is zover dat ik soms de auto achterlaat, zodat hij op zonne-energie kan laden terwijl ik met de fiets ga werken. Het duwt me dus perfect in de goeie richting.

Nu volledig elektrisch zou mogelijks nog beter zijn, maar af en toe (bijna maandelijks) moet ik wel een lange rit doen met een aanhangwagen, en dan is die benzine toch nog vrij handig.
Reageer
Aanhanger, zeker als je dat maandelijks niet doen, is zeker wel een dingetje. Ik zie de plugin hybride een prima tussen oplossing, zeker bij een aanhanger. Pas als dit probleem volledig is opgelost voor electrische auto's kunnen mensen met aanhanger/caravan wens de overstap maken.

Ik heb zelf geen caravan en zelfs geen trekhaak op mijn vorige auto's, dus ik mis dat absoluut niet een rij prima electrisch.
Reageer
Hett is wachten op een aanhanger met extra accu's, dan is dat probleem ook weer opgelost.
Reageer
Daar is niet het enige heb ik begrepen, je zit ook nog met regeneratief remmen waar ook rekening mee gehouden moet worden bij aanhanger. Ik weet de details niet precies, maar daar is ook iets mee.

Het voornaamste probleem bij accu in een aanhanger is dat het nogal prijzig is. Een aanhanger gebruik je niet zo heel vaak en dan is het eigenlijk zonde van het accu pakket wat erin zit. Naast de uitdaging om een standaard te hebben zodat de extra accu in de aanhanger ook de electra kan leveren aan de auto die het trekt.

Het is een technologische uitdaging waar nog goed over nagedacht moet worden
Reageer
Alsjeblieft niet, mijn aanhanger is leeg al 900 kg!
Reageer
Doordat ik (deels) elektrisch rijd, ben ik ook bewuster geworden van mijn gebruik.
Ik ben me bewuster geworden van het verbruik van mijn benzine auto. Aan de andere kant denk ik nu makkelijker over het gebruik van een elektrische auto want die rijd zo lekker schoon. Dus waarom nog de fiets nemen.
Reageer
verbruik auto: ~16-18kWh/100km
verbruik e-fiets: 0.5kWh/100km
verbruik speed-pedelec: 1.2kWh/100km

ja de fiets is stukken efficiënter, geen grote massa te verplaatsen.
Reageer
Het mooie van zo'n vergelijking is als je er benzine (8,9 kWh per liter) bij zet. Bij een verbruik van 1:20, wat erg zuinig is en in de praktijk onhaalbaar, wordt je verbruik dan 44,5 kWh per 100 km. Kun je nagaan wat het in de praktijk is.

Geeft direct aan waarom we asap van brandstoffen af moeten. Een zuinige ICE auto bestaat niet.
Reageer
En dan laat je het energieverbruik om die liter benzine in je auto te krijgen (olie oppompen, raffineren, vervoer, etc) nog buiten beschouwing. Je bent (vanaf de bron) ~40% van de energie al kwijt voordat je een volle tank hebt. Effectief gebruikt een ICE 3 tot 6 keer zoveel energie per gereden kilometer.
Reageer
Goed punt!

bij diesel is dat 10.6kWh/liter. Met 1:25 = 4L/100km (wat mijn vorige auto deed) kom je dan uit op 42.4kWh/100km.

Daarmee zie je dat ICE idd een efficiëntie van 25-30% hebben in omzetten brandstof naar beweging. En dan heb je nog geen remenergie recuperatie.
Reageer
In NL rijden we gemiddeld ongeveer 30km per dag per automobilist, dus voor de gemiddelde Nederlander is PHEV ideaal. Lekker elektrisch rijden 80-90% van de ritten, en als we naar oma moeten, een weekendje weg, of naar Frankrijk naar de camping, zijn we niet afhankelijk van de beschikbaarheid van laadpalen.
Mijn punt is: voor ieder scenario is een ander voertuig ideaal. EV is nu vooral ideaal als je zelden/nooit verder dan 350-500km rijdt en zowel thuis als op je werk kunt laden, en je zakelijk kunt rijden (want duur in aanschaf, ondanks subsidies).
Reageer
In NL rijden we gemiddeld ongeveer 30km per dag per automobilist, dus voor de gemiddelde Nederlander is PHEV ideaal.
Een keer per week 200 km is ook 30 km per dag, maar elektrisch met een PHEV niet haalbaar/praktisch...
Reageer
Ken jij veel mensen die 1x per week 200km rijden en de rest van de week niets?
Werken ze ook allemaal maar 1x per week? En ze wonen allemaal in Groningen en werken 1x per week in Nijmegen(of andersom).
En stel jij kent er best veel. Hoeveel meer mensen ken jij die wel 4/5 dagen per week moeten werken en binnen 50 km van hun werk woont?
Gemiddeld woon-werk is 19 km.
https://www.rtlnieuws.nl/...eden-randstad-thuiswerken

[Reactie gewijzigd door Dabbel op 10 mei 2022 01:18]

Reageer
Helemaal gelijk, heb zelf ook nagedacht bij aanschaf nieuwe auto plug-in of full electric. Kwam tot de conclusie dat een EV de beste keus is. Heb nu ruim 2 maanden de auto en het rijdt super, en het aantal keren stekkeren valt best mee.
Reageer
Ik doel meer op het feit dat elektrificatie van klein vervoer als scooters en steps prima gaat zonder dat daar overheidsbemoeienis voor nodig is
Waar baseer je dit op? Want in je eerdere post vraag je je dit nog af.
Reageer
Voor een brommer maakt dat weinig uit want die rijden al 1 op 50 op benzine, zonder subsidie kiezen mensen voor de benzine variant.

Electrische snorfietsers verwacht ik weinig van gezien je daarvoor al een pedelic hebt.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 mei 2022 17:41]

Reageer
In mijn scootertijd was 1 op 50 vrij uitzonderlijk, die van mij deed max 1 op 30 ( 2 takt)
Zou graag nu een elektrische fiets hebben maar met deze prijzen, en die criminelen op straat die ze maar al te graag van je afnemen zie ik het niet zo snel gebeuren
Reageer
In mijn tijd (dik 10-15 jaar geleden) was het al 4 takt, die lopen zuiniger, 1 op 40 of zelfs 1 op 50 was prima te halen, scooter was onbegrenst die rijden zuiniger op dezelfde snelheid.

[Reactie gewijzigd door mr_evil08 op 9 mei 2022 18:06]

Reageer
Fossiele brandstoffen worden door Nederland, maar ook door de EU, zwaar gesubsidieerd.
Nou, dat mag nog wel iets hoger want ik merk ik niks van aan de pomp of op de rekening voor het warmtenet (was gekoppeld zit aan de prijs van fossiele brandstof; gas)...
Reageer
Moet je nagaan hoeveel je al gematst wordt.
Reageer
Raar dan dat we hier op slechts een handvol landen na de allerduurste brandstof hebben ter wereld..
Reageer
De luchtvaart, lekkere dooddoener daar heb je als gemiddelde inwoner in Nederland geen ene mallemoer aan. Als daar nu gewoon BTW geheven zou worden dan kon de brandstofprijs voor de gewone man flink omlaag. Elektrisch rijden is sowieso zaligmakend, maar dat terzijde.
Reageer
De luchtvaart, lekkere dooddoener daar heb je als gemiddelde inwoner in Nederland geen ene mallemoer aan.
Waarom denk je dat vliegtickets zo goedkoop kunnen zijn en zo massaal worden gekocht door diezelfde gemiddelde Nederlander?

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 9 mei 2022 15:59]

Reageer
Ik vlieg niet naar mijn werk en hier in BE maken taksen, accijnzen, BTW en nog wat andere dingen gewoon meer dan 50% uit van de prijs die ik betaal aan de pomp (zelfs met die oorlog ginderachter erbij gerekend). Waar subsidies?
Reageer
https://financien.belgium...oor-fossiele-brandstoffen

in 2019 in Belgie: 11201,8 miljoen, of 2.4% van het BNP en nog eens 2102 miljoen indirect.

[Reactie gewijzigd door killercow op 9 mei 2022 16:45]

Reageer
en heb je dat ook gelezen ?

de redenering die men hier (en overigens ook in veel andere studies) maakt is "we hadden 20 miljard aan accijnzen kunnen heffen, maar we heffen maar 10 miljard. dus is dat 10 miljard aan subsidies"

als dat ook al subsidies zijn ?
Reageer
Ik heb het document niet gelezen, maar ik zeg je wat er in staat. Normaal bedragen de taksen, accijnzen en BTW op de verkochte fossiele brandstoffen X miljard EURO. Daarvan worden er Y miljoen gestort in bvb het stookoliefonds, .... ter herverdeling van de lasten aan de armlastige personen, gezinnen, etc. De staat houdt dus maar X-Y miljard EURO over.

1. Ik als werkende mens krijg 0 EURO (nul) van die Y en ik betaal nog steeds de hoofdprijs voor mijn brandstoffen.
2. X-Y maken nog steeds de helft van de kostprijs van stookolie uit.

Daarom nogmaals: Waar subsidies? Om die Y subsidies te noemen, komaan zeg!

Nu, ik vergeef het je. De reguliere pers slaagt er ook niet in om de truuk met de duif te doorzien. Ze spreken ook daar effectief van subsidies.

[Reactie gewijzigd door grrfield op 9 mei 2022 18:01]

Reageer
De meest harde belasting (100%) op brandstof zou ticketprijzen €10-€50 per stuk duurder maken. Nou poe poe. De brandstof wordt verdeeld onder alle reizigers (en zou eigenlijk ook een sleutel moeten hebben voor de vracht).

De impact van belasting op brandstof voor auto's (indvididu) is derhalve tien keer groter. Dus ja, die belasting op brandstof voor vluchten heb je als Nederlander inderdaad niks aan. Dat is op jaarbasis €10-€100 euro, terwijl er met bijv. mijn brandstofverbruik zo'n €2000 naar de staat gaat.
Reageer
Waarom wordt dit opgewaardeerd?

Met "zware EU en NL subsidies" zou de brandstofprijs minder dan 1 euro zijn

Tot voor kort heffte de NL overheid BTW en Accijnzen over brandstof.


https://www.shell.nl/cons...pbouw-brandstofprijs.html

Kort geleden is dit tijdelijk teruggedraaid.

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 9 mei 2022 15:18]

Reageer
Waarschijnlijk wordt het opgewaardeerd door mensen die het verschil tussen diesel/benzine/LPG en kerosine kennen, en wellicht ook begrijpen dat het subsidiëren van fossiele brandstoffen iets anders is dan btw en accijnzen heffen over fossiele brandstoffen.
Reageer
Leg AUB uit welke subsidies we op brandstof hebben gekregen de afgelopen 30 jaar.

Dus het kwartje van Kok was ook een "subsidie"?

[Reactie gewijzigd door obimk1 op 10 mei 2022 16:36]

Reageer
Dus het kwartje van Kok was ook een subsidie?
Nee, dat was gewoon verkapte belasting
Reageer
Dat is mijn punt, volgens mij hebben we nooit in NL subsidie ontvangen op brandstof.
Reageer
Ten eerste heeft HooksForFeet het over kerosine voor vliegtuigen, ten tweede zijn de reguliere diesel en benzine die jij bedoelt nog steeds volop belast. Er is nu enkel 17ct minder vaste accijns. Als er helemaal geen accijns en belasting meer op brandstof geheven zou worden zouden de literprijzen ver onder de euro zitten.
Reageer
HookForFeet maakt allereerst hij ongefundeerde opmerkingen over fossiele brandstoffen in het algemeen. Fossiele brandstoffen worden in het algemeen gesproken juist zwaar belast, dus dat is een weinig sterke opmerking. Om zijn bijdrage iets sterker te maken licht hij de fossiele brandstof die het minst belast wordt eruit: Kerosine.

Afwezigheid van belasting is geen subsidie, maar belangrijker is dat hij een bewering deed over fossiele brandstoffen in het algemeen.

Er is hier dus sprake van verdraaien en het neerzetten van onjuiste feiten. "+2 informatief" voor een dergelijke bijdrage is sowieso kolder. Daarmee is sprake van mismoderatie. Ik ben van mening dat de bijdrage zelfs op -1 gewaardeerd moet worden, omdat geen sprake is van iemand die per abuis zijn feiten verkeerd had, maar iemand die willens en wetens de discussie wil beïnvloeden door doelbewust met verkeerde feiten te schermen.

[Reactie gewijzigd door dmantione op 9 mei 2022 15:55]

Reageer
Afwezigheid van belasting is geen subsidie
Het verbranden van die brandstof levert schade op aan de maatschappij. Zonder belasting worden die kosten dus niet vergoed door de vervuiler maar door de rest. Ze krijgen misschien niet direct geld in hun handen gedrukt, maar toch wel een flink lagere rekening dan noodzakelijk.
Reageer
Dat ontken ik geenzins en als HookForFeet dat aangehaald had, dan zou een valide punt in stelling brengen en zou positieve moderatie terecht zijn. Hij bracht echter een evident onwaar argument in stelling en werd daar door moderatie voor beloond. Dat is niet de bedoeling hoe er op Tweakers gemodereerd moet worden.
Reageer
@HooksForFeet Beetje appels en peter vergelijken dit. Te makkelijk
Reageer
Even afgezien van het vergelijken van een persoonlijk voertug met 'openbaar vervoer' zitten er nogal wat haken en ogen aan het heffen van accijns/belasting over kerosine.

Maar indirect doe je precies dát met een electrische scooter: In plaats van dat je zelf de brandstof koopt om in je scooter te gooien wordt die brandstof in een centrale lekker centraal opgefikt. Uiteraard een groot verschil in de lokale uitstoot, maar ook in de accijn-opbrengsten.

Men doet net alsof die e-Scooter ineens 'schoon' is, terwijl dat gewoonweg niet het geval is als je kijkt naar hoe onze samenstelling van de electriciteit is.

Gemiddeld genomen zijn scooters en brommers gewoonweg het vervoermiddel voor luie mensen. Juist in de stad zou het veel beter zijn als mensen gewoonweg fietsen. Is niet alleen écht beter voor het milieu, waarschijnlijk ook beter voor je gezondheid ;)
Reageer
Subsidies op fossiele brandstof? Gas en benzine is in Nederland schreeuwend duur vanwege alle accijnzen en extra millebelasting. Hoe kom jij erbij om te roepen dat fossiele brandstof gesubsidieerd is?
Reageer
De eerste aanzet of kickstart is met subsidie om de e-brommer de weg op te krijgen. Populair zijn de deelscooters en dat is best een praktische oplossing.

Nog drie jaar en dan mag een conventionele snorbrommer niet meer verkocht worden. Einde met de snorbrommers die in mijn ogen nu een stoffig imago hebben. Ombouwen kan een prijzige optie zijn. Sinds 2018 worden geen euro 2 en 3 meer verkocht. Sinds 2020 mogen geen euro 4 modellen meer verkocht worden. In sommige steden geldt een verbod op brommers en scooters die ouder zijn dan 2011. De markt beweegt richting een alternatief.

Een e-plof is ook nog eens stiller en kan behoorlijke afstanden afleggen. En dan nú in opvolging de conventionele motoren waarvan er nog altijd weinig als e-motor rondrijden. Een ban zal nog wel uitblijven op het zwaardere werk, alhoewel dat doorgaans allemaal 4 strokes zijn die jaarlijks gekeurd worden op onder ander hun uitstoot.
Reageer
Voor zover ik weet geen, ik zie tegenwoordig overal Super Soco scooters, sommige lijken wel motoren. Zijn gewoon hip en cool bij de jeugd.
Reageer
die dingen rijden ook aangenaam op mijn Ninebot/Segway E110S heb ik oa een USB poort om mijn telefoon op te laden, sleutels met afstandsbediening en proxmity unlock, etc. Veel van die krellen op brandstof liggen nog in de jaren 90 qua end-user experience.
Reageer
Heb ik... een Super Soco TS, en ik ben 52, dus leuk dat je mij jeugdig, hip en cool noemt :-)
Rijdt trouwens subliem, een beetje traag weg bij de verkeerslichten, maar voor de rest echt een heerlijke brommer.
Reageer
Coole dingetjes die pseudo motor-tjes, kan me prima voorstellen dat dat een populair ding is. Hier in het buitengebied zou ie ook niet verkeerd zijn om naar de supermarkt/sportschool te rijden, stukken milieuvriendelijker dan de auto voor die "kleine" stukjes
Reageer
En hoeveel subsidie en bijtellingsregelingen waren daarvoor nodig? Of is dit wel een product dat zonder regelingen populair kan worden?
Ik zou zeggen: verdiep je even in de materie voordat je zoiets post. Bijtellingsregelingen voor scooters bestaan niet, en subsidies voor electrische (brom-)fietsen bestaan ook niet. Wel is het zo dat je de milieuzone in sommige gemeenten niet meer in komt op een oudere brom- of snorfiets.

Overigens ben ik heel benieuwd wat het aandeel is van scooterverhuurbedrijven (Felyx, Check, Go-Sharing etc) in de registratie. Die worden immers steeds populairder, en gebruiken uitsluitend electrische scooters. Ook schakelen maaltijdbezorgers steeds vaker over op electrische scooters.
Eigenlijk zou je bij deze statistiek de verdeling tussen particuliere en zakelijke registraties willen zien.
Reageer
Je snapt mijn punt niet. Blijkbaar is het voor elektrische auto's nodig om mensen belastingkortingen en subsidies te geven voor ze deze aanschaffen, in een vrije markt worden ze minder gekocht. En blijkbaar werkt dat wel bij bromfietsen, dat is het verschil dat ik aan wil geven.

[Reactie gewijzigd door Andros op 9 mei 2022 16:02]

Reageer
Ah, excuus, dan had ik je opmerking inderdaad verkeerd geïnterpreteerd.

Ik denk dat het verschil inderdaad wordt veroorzaakt door bedrijven die, in navolging van de (door subsidiëring) steeds populairdere EV's, electrische scooters aan hun vloot toevoegen in plaats van scooters met verbrandingsmotor. Ze gebruiken e-scooters als marketinginstrument, om uit te stralen dat ze lekker milieuvriendelijk bezig zijn.
Reageer
Kan ook zijn dat ze anders nu gewoon te duur zijn. Ook dacht ik dat het grote merendeel van de verkochte elektrische auto's, auto's van de zaak zijn. Zodra ze wat betaalbaarder worden, zal het zeker toenemen!
Reageer
hoeveel belastinggeld kost alle zorgkosten door de vervuiling van die benzine scooters?
Reageer
Hoeveel geld kost het als steeds meer mensen lang blijven leven, en ouder worden? Hoeveel missen we aan accijns op de brandstof, etc :)
https://www.youtube.com/watch?v=DApcnbjG5io
Reageer
Hier in BE geen subsidies - het model dat ik heb koste maar een paar honderd euro meer dan eentje op brandstof, en de verbruikskost is ongeveer 1/4e t.o.v. brandstof.
Reageer
De meerprijs van deze dingen is veel lager dan bij auto's, nadelen (kleinere range, tijd nodig om op te laden) minder relevant (niemand die met de scooter op reis wil, en de batterij is aan een normale stekker snel genoeg op te laden), en de uitstoot van troep (CO en NOx) is bij bromfietsen vele malen hoger dan bij auto's, waardoor je het verschil zelf echt merkt qua stank.

[Reactie gewijzigd door kiang op 9 mei 2022 18:49]

Reageer
er is geen enkele overheidsvoordeeltjes voor gemaakt. het is gewoon een beter vervoersmiddel.
Reageer
Hier kan mij niet genoeg 'subsidie en bijtellingsregelingen' in gepompt worden. Weg met die ongezonde, lawaaige vieze stinktroep. Betaal ik graag voor.
Reageer
Wat een onzin! Bijtelling?!? Het is geen leaseauto 😂🤣😂 En sommige gemeentes hadden hiervoor een klein subsidiepotje, die alweer heel snel op was. Ik denk dat ze nu gewoon populair zijn, doordat de beperkte range geen probleem is, aangezien de meeste mensen met een brommer niet meer dan 50 KM per dag rijden. Bovendien zijn elektrische brommers niet echt veel duurder en op de langere termijn zijn ze veel goedkoper dan een brommer met een ICE.
Reageer
of je koopt een oude elektrische scooter en gooit er wat lithiumaccus in :Y)
Reageer
Superfijne ontwikkeling! Niet alleen maken bromfietsen en scooters buitengewoon enorm veel herrie voor de hoeveelheid "vervoer" die ze bieden, ze kunnen ook nog eens vervuilender zijn (voor de gezondheid specifiek) dan kleine stadsautootjes, omdat kleine moderne stadsautootjes meer ruimte hebben voor filters, katalysatoren en efficiëntere motoren.
Reageer
Er zijn alleen veel en veel meer kleine vieze stadsautoo(tje)s, dus de impact zal vermoed ik erg meevallen.

Waarschijnlijk is dat ook de reden dat de verkoop van benzine scooters niet aan banden wordt gelegd, omdat het vrij weinig impact heeft op het totaal. Daarnaast moeten al die elektrische scooters ook weer een batterij, terwijl er al tekorten zijn. Die batterijen kun je beter in auto's stoppen (hetzelfde vind ik persoonlijk voor elektrische fietsen, dat de gemiddelde 55+er nu met 25km/u moet kunnen rondracen heeft geen enkele milieu impact, maar kost wel batterijen)

Verder eens, voor de herrie is het zeker fijn!
Reageer
Die batterijen kun je beter in auto's stoppen (hetzelfde vind ik persoonlijk voor elektrische fietsen, dat de gemiddelde 55+er nu met 25km/u moet kunnen rondracen heeft geen enkele milieu impact, maar kost wel batterijen)
Een electrische fiets heeft in de regel een 500wh accu en de meeste scooters zitten rond de 2000wh, die accu's in een auto stoppen heeft niet zoveel zin, omdat je wel 100 electrische fietsen kan maken met de accu van een kleine EV.

Zelfs als door het bezit van een electrische fiets een auto maar enkele procenten minder gebruikt wordt is er al winst voor het milieu omdat een electrische fiets maar een paar procent van de energie verbruikt die een auto nodig heeft per kilometer.

Mijn speed pedelec kan bijvoorbeeld 160 keer volgeladen worden met de energie die in een tesla model 3 gaat, en hiermee kan ik ongeveer 5500 kilometer rijden.
Zelf al zou ik maar 10% van de kilometers die ik rij op een speed pedelec ritten zijn die ik anders met de auto zou doen dan is het al beter voor het milieu dan wanneer ik geen speed pedelec zou hebben.
Reageer
Maar dit gebeurt juist niet. Mensen gebruiken de elektrische fiets vooral om ritjes op een normale fiets te vervangen. Ritjes met de auto of trein blijven we daarmee doen. Per saldo heeft de komst van de elektrische fiets dus juist nadelen voor het milieu.

Dat geldt niet voor de elektrische scooter. Ik neem tenminste aan, dat mensen die een elektrische scooter kopen, dit doen om hun brandstofscooter te vervangen. Dat is dikke vette winst, vooral voor de vervuiling en lawaai in de stad.
Reageer
Heb je daar een bron voor van een onderzoek? Ik ken namelijk wel mensen die eerst met de auto naar het werk gingen en toen een e-bike kochten om daarmee naar het werk te gaan. Dat scheelde dus weldegelijk een hoop auto kilometers.
Reageer
Ik gebruik mijn elektrische (cowboy) fiets om ritjes met de auto/bus te vervangen. Voor mijn elektrische fiets had ik geen fiets.
Mijn elektrische brommer gebruik ik om ritten van mijn EV te vervangen. Ik moet 2x per week van Almere naar A'dam en met de brommer is dat net zo snel als met het OV, maar ik krijg maar 50% reiskosten op basis van OV, de EV kan ik niet parkeren (want duur parkeren in A'dam) dus economisch gezien is een elektrische brommer dan best handig. Brommer is ook minimaal 4x zo zuinig als mijn EV en ik kan in de fietsenstalling van mijn werkgever laden (met 1,5 uur is hij weer vol)
Reageer
Maar dit gebeurt juist niet. Mensen gebruiken de elektrische fiets vooral om ritjes op een normale fiets te vervangen. Ritjes met de auto of trein blijven we daarmee doen. Per saldo heeft de komst van de elektrische fiets dus juist nadelen voor het milieu.
Tuurlijk gebeurt dit wel.

Elke keer dat iemand van A naar B moet maakt hij een afweging waarmee hij dat gaat doen. Voor deze afweging zijn 3 dingen van belang: tijd, comfort en kosten. Een electrische fiets scoort beter op comfort en tijd t.o.v. een normale fiets omdat trappen minder moeite kost en je harder gaat. De kans dat iemand met een electrische fiets de auto laat staan is dus groter dan wanneer hij een normale fiets heeft.
Reageer
De impact van het electrificeren van personenauto's zal al helemaal top zijn, al wordt ik natuurlijk nog veel blijer van forenzen die een e-bike, e-scooter of e-brommer pakken in plaats van een blok metaal van 1 á 2 ton. Alle kleine beetjes zullen helpen, dus als ik het voor het zeggen had, overal verbrandingsmotoren aanpakken :)
Reageer
Of ze pakken gewoon een velomobiel/ligfiets, en zijn net zo snel (zo niet sneller) als een e-bike, en nog veel milieubewuster. (En ze werken meer aan hun conditie!)
Reageer
Je kan ook te ver door slaan.
Reageer
Die batterijen kun je beter in auto's stoppen (hetzelfde vind ik persoonlijk voor elektrische fietsen, dat de gemiddelde 55+er nu met 25km/u moet kunnen rondracen heeft geen enkele milieu impact, maar kost wel batterijen)
Voor een land als Nederland geldt dit misschien, maar in België maakt dit nu echt wel een verschil. Veel mensen stappen over naar een elektrische fiets voor hun woon-werkverkeer de laatste jaren. Vooraf deden ze die verplaatsing vaak met de wagen. Het heeft dus wel degelijk een grote impact. Belgen fietsen veel, maar lang niet zoveel als Nederlanders en dit helpt echt wel om mensen uit de wagen te krijgen.
Reageer
Inderdaad zonde van de accu's. Veelal worden normale fietsen vervangen met elektrische fietsen en rijdt men er geen brommer of auto minder door. Uitzonderingen daargelaten.
Reageer
Scooters weet ik zo niet maar de gemiddelde ebike heeft ongeveer 1% van de accu capaciteit van de gemiddelde electrische auto... Dus dat schiet niet heel hard op als je die accu's wil bewaren voor auto's.
Reageer
De keuze is alleen niet tussen bromfiets en auto, maar tussen elektrische bromfiets en niet-elektrische bromfiets.

Dan is het mooi dat gekozen wordt voor elektrisch, geeft ook een goed signaal naar fabrikanten.
Reageer
Een deel van je post is niet helemaal correct: de verkoop van benzinescooters wordt wel degelijk gereguleerd. Zo is het sinds 2018 niet meer toegestaan om scooters te verkopen die niet voldoen aan Euro 4 (zoals eigenlijk alle tweetakt) en is het vanaf 2025 alleen nog toegestaan om elektrische scooters met blauwe plaat te verkopen. Gele plaat enkel elektrisch in de verkoop laat nog wat langer op zich wachten.
Reageer
Die stilte heeft voor mij ook nadelen; ik woon in een toeristisch centrum, en veel voetgangers kijken gewoon niet uit hun doppen en lopen gewoon de rijweg op met hun ogen op hun smartphonescherm gelijmd. Als je dan een ongeluk hebt zit je nog altijd met de zooi van zwakke weggebruiker ook al is er grove nalatigheid zoals dit. Otoh, die herrie van food delivery scooters niet meer door mijn straat heel de nacht tijdens de zomer als de ramen open staan zou wel een welkome verandeming zijn.

Hier in Gent werkt o.a. Pizza Hut al met elektrische bezorgschooters, en hebben die een charge bank waar ze batterijen opladen in het restaurant. Is de batterij bijna leeg als een bezorger terugkomt word die omgewisseld.
Reageer
Daarom zou het mooi zijn als verkeersstromen nog meer gescheiden worden: rijdende tweewielers, voetgangers en auto's apart. We doen dat in Nederland al redelijk goed, maar het kan beter.
Reageer
Hier in Gent valt het mee, maar is het nog altijd niet goed. In Antwerpen en Brussel is het gewoon afschuwelijk.

Je hebt wel volkomen gelijk - eg in Londen hadden we gigantische problemen hierdoor en ik zou daar nog altijd niet durven fietsen.
Reageer
Je hebt wel volkomen gelijk - eg in Londen hadden we gigantische problemen hierdoor en ik zou daar nog altijd niet durven fietsen.
Ik heb de afgelopen twee weken door Amersfoort, Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Antwerpen, Brussel en Parijs gefietst. In de Nederlandse steden is het erg goed geregeld. Antwerpen viel nog mee, maar Brussel en Parijs: drama. Het grootste probleem is de inconsistentie. Soms wel, soms geen apart fietspad. Soms een fietspad dat begint en eindigt met een stoeprand (echt). Fietspaden die geblokkeerd zijn (in Parijs waren ze marktkraampjes aan het plaatsen op het fietspad), gecombineerde fietspaden (voetgangers en fietsers), stoplichten waarop een voetganger staat afgebeeld, maar die ook voor fietsers gelden. In die steden is de gemiddelde inwoner ook absoluut niet gewend aan fietsers.
Aan de andere kant: ik voel me in Nederland het minst veilig op de weg omdat vooral automobilisten veel risico nemen als ze je passeren (soms op minder dan een halve meter). In het buitenland zijn automobilisten veel en veel voorzichtiger. Ik heb gereden in Engeland, Zwitserland, Duitsland, Belgie en Frankrijk en op de weg rijden (dus niet op het fietspad) is daar echt veel veiliger dan in Nederland.
Reageer
Ik heb recent nog eens een internationele fietstrip ondernomen en moet jammer genoeg zeggen dat Frankrijk en Luxemburg over het algemeen een stuk schappelijkere autobestuurders hebben dan België. In (zuidelijk) België lijkt men de fietser veel eerder een onnodig obstakel te vinden.

Toegegeven, in de auto voelde het ook aan alsof ik een obstakel was voor anderen, zelfs al deed ik 80 in een 70 zone. De verwachtingen zijn... anders.
Reageer
Die stilte heeft voor mij ook nadelen; ik woon in een toeristisch centrum, en veel voetgangers kijken gewoon niet uit hun doppen en lopen gewoon de rijweg op met hun ogen op hun smartphonescherm gelijmd. Als je dan een ongeluk hebt zit je nog altijd met de zooi van zwakke weggebruiker ook al is er grove nalatigheid
Dat valt eenvoudig op te lossen, nieuwe elektrische autos zijn tegenwoordig ook voorzien van speakers extern (of iets dergelijks) en maken precies om de door jou aangehaalde reden geluid.
Reageer
Daar heb je inderdaad volledig gelijk in - hopelijk snel regelgeving hiervoor want anders gaat dit het wilde westen blijven.
Reageer
Ik merk dat ook nu met mooi weer, voor mijn ritje woon werk moet ik door het centrum van Muiden (zoek het even op) en daar sterft het van de touristen. Nu heb ik een klapperende topkoffer op mijn brommer en zet ik af en toe mn knipperlicht aan zodat ze me wel horen maar anders steken ze soms inderdaad zo over.
Reageer
Valt mee. Hier is laatst en weer het autoverkeer afgesloten en gelijk een stuk minder vervuiling, terwijl de scooters gewoon doorrreden.

Het autoverkeer is een veel grotere vervuiler. Maar het is helemaal hip om over scooters te klagen.
Reageer
Dat er een stuk minder vervuiling is als er geen auto's rijden wil nog niet zeggen dat tweetaktmotoren niet véél vervuilender zijn dan viertaktmotoren natuurlijk.
Reageer
Tweetaktmotoren zie je al bijna niet meer bij scooters die worden al jaren niet meer verkocht.
Reageer
I stand corrected, het is alweer een tijdje geleden dat ik sowieso iets met scooters heb gedaan. Overigens blijkt uit onderzoek (elders hier gelinkt) dat ook viertaktscooters en -brommers een bijzonder grote bijdrage leveren aan de totale uitstoot op de weg.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 9 mei 2022 15:45]

Reageer
Even los van het feit dat je een anekdotische ervaring deelt, is het sowieso niet het één of het ander. Tuurlijk met de hoeveelheid autoverkeer zijn auto's in totaal vervuilender. Dus ja, je wil graag dat mensen minder de auto gebruiken.

Nu is het inderdaad zou dat scooters minder CO2 uitstoten, dus in dat opzicht zijn ze milieuvriendelijker. Maar ze zijn wel slechter voor de volksgezondheid aangezien ze wel meer andere stoffen uitstoten die o.a. zorgen voor smog.

En bovenstaande is eigenlijk ook een non-discussie. Scooters met een brandstofmotor vervuilen nog steeds namelijk, zeker meer dan elektrische scooters.
Reageer
Scooters hebben ook gewoon een euro classificatie voor de motor.

Sowieso heeft een moderne scooter een injectiesysteem met een katalisator Die katalysator zit er onderhand ook al een 10 jaar op.

De scooter is een millieuvriendelijker soort van vervoer dan een auto. Maar dan trap je automobilisten weer tegen hun heilige koe.
Reageer
De scooter is een millieuvriendelijker soort van vervoer dan een auto. Maar dan trap je automobilisten weer tegen hun heilige koe.
Het zou prettig zijn als je de hele reactie leest waar je op reageert :) Of nog beter, überhaupt de reactie leest en daar ook inhoudelijk op reageert. In feite herhaal je nog in een ander formaat wat je al eerder hebt gezegd zonder eigenlijk in te gaan op wat ik aanhaal. Kortom, ik heb het idee dat je reageert op het algemene onderwerp, niet echt op mij.
Reageer
Er zit een heel brandstofsysteem met katalysator in die zorgt ervoor zorgt dat er geen smog is. Dat lijkt me toch een reactie op jouw reactie.
Reageer
Als ik had geschreven dat autos helemaal geen smog veroorzaken en scooters wel dan was het inderdaad een reactie geweest op wat ik heb geschreven. Maar, dat is niet het geval.
Reageer
Ik snap wat je bedoeld, echter kan je deze vergelijking moeilijk als argument tegen de stelling "scooters zijn vervuilend" gebruiken - het feit dat de luchtkwaliteit in jou straat toeneemt wanneer auto's tijdelijk verboden waren, zegt niets over het feit dat een scooter wel of niet per getransporteerde passagier meer lucht vervuilt dan een auto, nog los van het feit dat scooters daarvoor én daarna aanwezig waren.

Anyways, ik hoop dat een toekomst zonder verbrandingsmotoren dichtbij ons ligt.
Reageer
Ik zou zeggen, ga eens een stukje fietsen achter een brommer en ervaar het zelf. Een normale auto op bedrijfstemperatuur stoot nauwelijks schadelijke stoffen uit, als je dat vergelijkt met een scooter. Je ruikt het gewoon.

De brommerrijders ruiken zelf niks, maar vergassen de straat voor fietsers die duurzaam en gezond bezig willen zijn. Misschien de uitlaat eens aan de voorkant monteren?
Reageer
Ze zijn ook vervuilender omdat ze ontzettend geknepen worden om max 25 of max 45 kmph mogen. Dit dmv propjes, restricties in de motor etc. Verbranding is veelal slecht
Reageer
Ik vind het eigenlijk wel een nadeel dat ze geen 'herrie' meer maken, aangezien je ze niet meer hoort aankomen. Maar goed dat is eigenlijk ook het enige nadeel.
Reageer
Ik vraag mij toch af wat de motivatie dan is om te kiezen voor elektrische bromfiets en niet voor elektrische fiets. Zeker voor de doelgroep 40 jaar en ouder... Want een elektrische fiets kun je makkelijk (en illegaal) laten aanpassen zodat ie 30/35 rijdt en dat is ook ongeveer de gemiddelde snelheid op een brommer waar je 45 km/u mee mag. En op een fiets kun je doorgaans meer meenemen (fietstassen / kinderzitje) én past achterop een fietsendrager.
Reageer
... Want een elektrische fiets kun je makkelijk (en illegaal) laten aanpassen zodat ie 30/35 rijdt en dat is ook ongeveer de gemiddelde snelheid op een brommer waar je 45 km/u mee mag. ...
Ja want dat is echt een heel goed plan.

Even zonder dollen die dingen zijn levensgevaarlijk, ik heb al regelmatig gehad dat ik met mijn auto een hier in de buurt erg onoverzichtelijk fietspad wou oversteken; links rechts - links rechts keek en wou rijden en plotseling een moedertje als een raket voorbijschiet.
Ik snap dat het fijn en handig is maar die dingen zouden echt niet harder mogen dan die mensen normaal zelf zouden kunnen fietsen, het moet een hulpmiddel zijn om het fietsen minder intensief te maken maar opgevoerde moedertjes met kinderen en boodschappen is absoluut geen goed plan.
Reageer
Maar dat is weer omdat mensen zich niet aan de regels houden. Een speed-pedelec mag in de stad max 30. Je mag er geen 45 mee rijden op fietspaden. Op de rijbaan mag je er 45 mee net als buiten de bebouwdekom. Maar net als met brommobielen vind ik dat niet echt handig dat houd het verkeerd op. Waarom maken we er dan niet 50 van zodat je mee kan rijden met de rest van het verkeer.
Reageer
Ik heb zo'n speed pedelec en ik voel me gedwongen om me niet aan de regels te houden (muv de maximum snelheid - dat is geen probleem). Het is meer de plaats op de weg - daar is door de wetgever een zooitje van gemaakt. In den haag pieker ik er niet over om op de rijbaan te rijden - staat gelijk aan zelfmoord.
Gelukkig heeft de politie meer verstand in haar pink dan het hele ministerie - want die laten de speed pedelecs (mits ze zich gedragen) ongemoeid (en zo hoort het).
Reageer
Vanwege compleet achterhaalde regels dat wanneer je constructie-snelheid 50KM/uur is, je op de autoweg mag.
Waarom ze dan niet die wet ook aanpassen naar minimaal 80 voor de autoweg, dat is een andere vraag.
Reageer
Ik haal dat soort snelheden ook makkelijk zonder ondersteuning. Moet ik dan ook een begrenzer hebben?
Aan de andere kant, als het een onoverzichtelijke situatie betreft zou ik niet in vol tempo doorkachelen.
Reageer
Ja alleen jij moet er nog enig moeite voor doen en bent je waarschijnlijk (zoals je zelf eigenlijk al zegt) dan wel bewust van je snelheid.
Het probleem bij die mensen is dat het te makkelijk gaat, en dan inderdaad niet afremmen bij een onoverzichtelijke situatie omdat ze simpelweg niet bewust zijn van hun snelheid.
Mogelijk ook bezig met hun kinderen e.d.

Overigens kunnen wielrenners e.d. ook vaak net zo link zijn. Menig wielrenner gehad die dacht voorrang te hebben op toch echt een autoweg. Maar goed andere discussie :+
Reageer
Deze discussie zou je ook moeten voeren over het begrenzen van auto’s. Waarom kan je 50 km/u rijden waar je dertig mag?
Reageer
Zodra je een rijbewijs moet halen voor een elektrische fiets dan vervalt mijn argument uiteraard.
Daar aan toegevoegd: https://www.hartvoorautos...verplicht-in-nieuwe-auto/
Reageer
Edit: geen commentaar meer van mijn zijde.

[Reactie gewijzigd door Barth89 op 9 mei 2022 18:45]

Reageer
Wij hebben hier beide een scooter zodat we makkelijk onze 2 kids kunnen vervoeren, iets dat niet zou lukken op 2 fietsen (kids zijn 'beetje' te groot). Alsook koffer achterop en koffer onder het "zadel".
Reageer
Omdat lang niet iedereen er op zit te wachten om z'n fiets illegaal aan te laten passen, met kans op bekeuringen, verlies van garantie en ongelukken waarbij de verzekering niets uitkeert.

Dan gaat de strijd meer tussen elektrische brommers en 'speed pedelecs' waarbij het opvalt dat je voor 2000-3000 euro een electrische scooter hebt, maar voor een goede speed pedelec ben je zo het dubbele kwijt.
Reageer
Omdat mensen legaal willen bezig zijn?
Omdat mensen graag verzekerd zijn als ze zich op de openbare weg begeven?
Omdat gebruikers graag hebben dat de remmen en het kader gemaakt zijn voor de gereden snelheid?

Nog redenen nodig?
Reageer
Wellicht dat mensen geen zin hebben in problemen met oom agent of wel denken aan hun veiligheid. Er zijn redenen waarom een opgevoerde fiets de openbare weg niet op mag.
Reageer
Ja dat kan, alleen is het wel ernstig gevaarlijk, ook de accu is veel sneller leeg. Het is niet de moeite waard.
Reageer
Idiote situatie die helmplicht voor snorfietsers.

Er reed een deel van de snorfietsen te hard en dat werd onvoldoende gehandhaafd. Inplaats van beter handhaven koos men er voor om de snorfiets naar de rijbaan te verplaatsen. Maar op de rijbaan rijdt men 50 en geen 25 km/u dat levert gevaarlijke situaties op. Gevolg is de helmplicht voor snorfietsers. Maar wie wil er nou nog een snorfiets rijden als je een helm moet dragen? Dan heb je alle nadelen van de snorfiets en alle nadelen van de bromfiets. Dus al die snorfietsen zijn straks niets meer waard maar de eigenaren worden niet gecompenseerd. Ze moeten zelfs flink betalen om hun snorfiets om te keuren en om te bouwen naar bromfiets. En dat alles omdat er gewoon niet voldoende gehandhaafd werd (of zien we ook hier weer de invloed van de fietsersbond/Pon?).
Reageer
Dit heeft echt absoluut niks met handhaven te maken. De helmplicht komt er om het aantal verkeersdoden te verminderen (en voor 45km is die er al heel lang). Je kunt niet handhaven op of mensen vallen, je kunt wel voorkomen dat ze ernstig gewond raken.

Daarnaast altijd dat gejank over compensatie. Regels veranderen, dat maakt het niet dat je scooter het minder goed doet. Altijd maar 'we moeten gecompenseerd worden' roepen, maar ondertussen belasting uitmaken voor alles wat god verboden heeft en ook nog klagen dat er geen handhaving is.
Reageer
Daarnaast altijd dat gejank over compensatie. Regels veranderen, dat maakt het niet dat je scooter het minder goed doet.
Dit is zo'n non argument. Het doel van een snor brommer is dat je zonder helm mocht rijden en voor jou info. Deze mogen ook niet harder dan 25km/h (volgens de wet). Als je dan met helm op moet gaan rijden heeft dat ding geen doel meer en dus is het niet meer goed. Dus ja, iets met compensatie!

Oja ook iets veranderen van de regels wat de veiligheid echt te kort doet -> fietsers van 2 richtingen over een rotonde. Wie verzind dit?
Dus jou gejank wil ik niet meer horen!

Ik ben van mening dat sowieso alle motorvoertuigen op de weg horen, maar ook dat deze wat harder kunnen dan 50km per uur. Dan lopen deze voortuigen geen gevaar voor het harder rijdende verkeer. Dat iedereen zich aan de regeltjes houdt is echt een utopie!
Altijd maar 'we moeten gecompenseerd worden' roepen, maar ondertussen belasting uitmaken voor alles wat god verboden heeft en ook nog klagen dat er geen handhaving is.
Zou je dit kunnen uitleggen?
Reageer
Altijd maar 'we moeten gecompenseerd worden' roepen, maar ondertussen belasting uitmaken voor alles wat god verboden heeft en ook nog klagen dat er geen handhaving is.
Zou je dit kunnen uitleggen?
Mijn gok is dat @kebin er op doelt dat veel mensen vinden dat we (te) veel belasting betalen, maar waar denk je dat een compensatie uit betaald zou worden? Geld groeit niet aan de boom tenslotte
Reageer
Dit heeft echt absoluut niks met handhaven te maken. De helmplicht komt er om het aantal verkeersdoden te verminderen (en voor 45km is die er al heel lang). Je kunt niet handhaven op of mensen vallen, je kunt wel voorkomen dat ze ernstig gewond raken.
Waar is dan de helmplicht voor fietsers en hardlopers? Want die gaan net zo hard als een snorfiets.
Daarnaast altijd dat gejank over compensatie. Regels veranderen, dat maakt het niet dat je scooter het minder goed doet. Altijd maar 'we moeten gecompenseerd worden' roepen,
Waar slaat dit nu weer op? Stel morgen besloten wordt dat brandstof auto's niet meer op de openbare weg toegestaan zijn Dat maakt niet dat je auto het minder goed doet. En als je wilt kun je hem altijd nog op eigen kosten ombouwen en omkeuren naar elektrisch... Maar de facto maakt het je auto nutteloos en waardeloos. Vind je dan ook dat er sprake is van "gejank"?
We moeten hier gewoon realistisch in zijn; de overheid is eigenlijk bezig de categorie snorfiets af te schaffen, dat kan maar dan moet je mensen gewoon netjes compenseren.
maar ondertussen belasting uitmaken voor alles wat god verboden heeft en ook nog klagen dat er geen handhaving is.
Waar zie je mij klagen over belasting betalen? Klagen over een gebrek aan handhaving vind ik terecht wanneer men concludeert dat er een probleem is met te hard rijdende snorfietsers.
Reageer
Kijk daar ben ik het dus mee eens.

Er werd vrijwel niet gehandhaafd. ik zag bijna alleen maar opgevoerde snorfietsen, want dan hoefde ze geen helm op.

Opgevoerde cita's, waarbij ik niet snapte dat ze er zo hard mee durfde te rijden.
En ik had dus een Kreidler die een 80 liep.

Wettelijk gezien zat ik met me opgevoerde Kreidler natuurlijk net zo fout, maar technisch gezien.
Die remmen, van een cita tov die van een Kreidler.

Maar goed, als ik heel eerlijk ben, vraag ik me ook af hoe een Kreidler ooit onder de categorie rijwiel met hulpmoter kon vallen.

Je schroeft trappers onder een lichte motor fiets en noemt het dan een brommer.

Maar terug naar die 25 km op de rijbaan. Dat is dus echt wel gevaarlijk door het snelheid verschil met de auto's. Dat was bij de brommers namelijk ook al. Hoewel het wettelijk niet mocht, kon je met een opgevoerde brommer veel beter met het verkeer (de auto's) mee rijden.
Reageer
Heeft niks met handhaven te maken, maar met de zeer gebrekkige wetgeving in Nederland. Snorfietsen hadden in 1e instantie nooit toegelaten moeten worden, aangezien het gewoon begrensde brommers zijn, dus is de verleiding zeer groot om de begrenzing eraf te halen, aangezien 25 KM veel te langzaam is voor de meeste mensen. Hetzelfde geldt ook voor bromfietsen, belachelijk dat die in Nederland begrensd moeten zijn op 45 KM, hierdoor kun je niet legaal met het verkeer meekomen, waardoor er gevaarlijke situaties ontstaan. Ik heb dan ook nooit een brommer gehad die begrensd was. 60 KM is een prima maximum snelheid voor een brommer en dat halen ze ook gewoon onbegrensd. Ze zijn er op gebouwd wat frame en remmen betreft.
Reageer
(...) Gevolg is de helmplicht voor snorfietsers. Maar wie wil er nou nog een snorfiets rijden als je een helm moet dragen? (...)
Je slaat de spijker op zijn kop. Dit is ook de precieze reden: de snorfiets uitbannen.
Ze zijn volgens sommige mensen gevaarlijk en onvoorspelbaar (beiden afhankelijk van de bestuurder uiteraard!) en hoofdletsel bij een ongeluk is vaak behoorlijk. De elektrische fiets is om precies dezelfde reden óók studie-onderwerp voor een helmplicht.

PS. ik ben ook brommerliefhebber en heb er 4 staan van 35+ jaar oud.
Reageer
Is dat nog een ding joh brommers en scooters? Toen ik 16 werd (16) jaar geleden dus :P reed zo’n beetje 80% van de jeugd uit ons dorp op iets dat snel ging en lawaai maakte :D Heb echt het idee dat die dingen de laatste jaren uit het straatbeeld aan het verdwijnen zijn ook bij de jeugd.
Reageer
Ja, heb altijd op opgevoerde brommers gereden. Nou is opgevoerd een beetje groot woord, aangezien ik meestal alleen de begrenzing verwijderde. Het enige wat ik soms gebruikte om een brommer op te voeren was een expansieuitlaatje. Het grappige was dat mijn 1e scootertje met een paar simpele ingrepen onbegrensd werd, waardoor die standaard zo'n 65 liep, mooie snelheid om gewoon met het verkeer mee te komen. Tegenwoordig zie je dan ook nog maar zelden brommers die echt opgevoerd zijn.
Ik kan mij nog wel herinneren dat er zowat wekelijks rollerbank-controlles waren, tegenwoordig hoor je er nooit meer iets over.
Reageer
Vario-ring Verwijderen was een veelgebruikte mannier bij motorvoertuigen op school :+
Reageer
Klopt, ook werd de CDI (electronische ontsteking) vaak op een simpele manier 'ontgrensd', simpelweg door het doorknippen van een draadje. Op zich niet zo verwonderlijk, aangezien brommers wereldwijd verkocht worden en in veel landen ze niet begrensd zijn. Wat dat betreft loopt de Nederlandse wetgeving zwaar achter, aangezien je in het buitenland al op je zestiende legaal op een 80cc brommer mocht rijden, uiteraard wel met bijbehorend rijbewijs.
Reageer
Ligt aan de stad/dorp waar je woont, hier in deze stad (midden des lands) zijn vooral in de kansen/aandachts/kracht/prachtwijken het aantal (opgevoerde) bromscooters enorm. Vaak onverzekerd overigens of met berijders zonder rijbewijs (dus ook onverzekerd...).

Electrische scooters zie je vooral als deelscooter en als bezorgscooter
Reageer
Vandaag door Rotterdam getourd op e-bike. Vooral veel deelscooters tegen gekomen, betekent dat ze goed ingeburgerd zijn. Vooral bij scholen zie je deelscooters staan, nee niet bij basisscholen :) ..
Reageer
Nou ja kijk eens naar Youtube filmpjes van de Nederlandse politie. Een zeer groot deel is scooter-gerelateerd eigenlijk. Gestolen, geen rijbewijs, zwaar opgevoerd...
Reageer
Ik klink misschien als een ouwe lul, maar ik heb wel het idee dat er tegenwoordig alleen maar tuig op opgevoerde (gestolen) scooters rijdt. Vroegah was het heel normaal dat zowat iedereen op een opgevoerde (eigen) brommer reed.
Reageer
Dat idee heb ik ook, ik zie ook steeds minder hangende jeugd met scooters e.d.
Mogelijk versplinterd de jeugd meer en zijn er nu ook meer gamers bijvoorbeeld.
En je ziet ook meer hoverboards, elektrische steppen, en al die ongein.
Reageer
Voor mij is het vooral handig omdat ik in een autovrije zone woon en het gros van mijn transport binnen de stadsring is; ik heb voor een snorfiets/A-klasse gekozen omdat bijna alles in een straal van 10km een zone 30 is en als ik 45 kan rijden ik gewoon meer boetes in de bus ga krijgen op lange termijn.

Voor mijn werk moet ik (soms) naar Brussel, en vanuit Gent is dit gewoon het gemakkelijkste met de trein, maar het stuk tot aan St. Pieters is echt een time sink als je met de tram moet gaan. Ook boodschappen en naar mijn kantoortje hier rijden is gewoon veel makkelijker.

Ik heb hiervoor lang een (elektrische) Swapfiets gebruikt, maar een snorfiets/A-klasse is toch wel veel aangenamer. Kasseien en tramsporen blijven lastig met een fiets hier.
Reageer
Hier zijn er nog genoeg mensen in het dorp die het leuk vinden om hun brommer om 1 uur 's nachts even te laten horen aan heel het dorp :)

Daarom ben ik ook van mening dat de elektrificatie zo snel mogelijk mag gebeuren.
Reageer
Hoeveel "deelscooters" zitten in dit percentage?
Reageer
Dat vroeg ik me ook af want die bedrijven lijken allemaal voor elektrisch te kiezen en heel veel van die voertuigen aan te schaffen. Op zich maakt het natuurlijk niet uit. Die dingen zijn er en mensen maken er gebruik van, of ze nu zelf de eigenaar zijn of slechts huren.
Reageer
Afgelopen week een lang weekend in Berlijn geweest en daar zijn de kleine electrische vervoersmiddelen meer van deze dag.
Vooral electrische steppen zie je overal staan, erg leuk om mee te rijden. Nu NL nog!
Reageer
Ze zijn wel leuk in gebruik (en ik gebruik ze ook regelmatig), maar die dingen worden enorm slecht onderhouden door de dienstverlener. Bijna de helft van de keren moet ik rapporteren dat er iets mis was met eg remmen, vering of de bel.

Ik ben niet echt een tegenstander van die dingen, maar zet duidelijke spelregels uit en enforce ze. Zet die dingen op de rollen om de maximumsnelheid te betalen, enforce helmgebruik zoals de popo doet met eg snorfietsen, en stel minimumeisen aan staat en kwaliteit en valideer deze.
Reageer
Dan moeten gebruikers wel goed opgevoed worden.
Er was een hele periode dat ik elke ochtend de steps van voor mijn garage moest wegdragen alvorens ik er met mijn auto uit kon.
Zo worden we geen vrienden. :+
Reageer
Daar ben ik ook wel benieuwd naar. Het is echt bizar hoeveel van die diensten/voertuigen er overal aanwezig zijn tegenwoordig.
Reageer
Hoeveel "deelscooters" huurscooters zitten in dit percentage?
(tekst even gecorrigeerd voor je ;) )

Vergeet maaltijdbezorgers en andere bezorgdiensten niet. Veel daarvan zijn overgeschakeld van brommertjes naar ofwel e-bikes of electrische scooters. En daarnaast worden speed pedelecs ook als bromfiets geregistreerd; niet dat dat schokkende aantallen zijn maar ook dat worden er steeds meer.
Reageer
https://www.vandale.nl/gr.../deelscooter#.YnlJMylNdUI

Deelscooter is gewoon correct gebruikt hoor. We hoeven echt niet elke vorm van mogelijk verkeerd gebruik direct te corrigeren.
Reageer
Kip vs Ei. Van Dale geeft (juist bij dit soort nieuwe termen) vooral de algemeen gangbare definitie weer, zonder heel kritisch te kijken of het taalkundig juist is. Dus in dit geval geeft Van Dale dus aan wat de meeste mensen onder een deelscooter verstaan, wat eigenlijk puur het gevolg is van een uitgekiende marketingstrategie van een paar verhuurbedrijven. Ik denk dat we als maatschappij best wat kritischer mogen zijn op bedrijven die zaken mooier voordoen dan ze zijn.

Het fenomeen 'deelscooter' en 'deelauto' is geboren uit een stroming waar een aantal gelijkgestemden samen een vervoersmiddel kochten, en het gebruik en de kosten ervan gezamenlijk deelden. Uiteraard is dat goed voor het milieu en de bankrekening van de deelnemers.

Daar is een aantal bedrijven ingesprongen om onder het mom van deelscooter of deelauto een verhuurpraktijk op te zetten. Juist door de bij veel mensen inmiddels populaire term 'deelscooter' en 'deelauto' feitelijk te misbruiken voor een bedrijfsmodel dat toch verdacht veel op verhuur lijkt, zijn deze bedrijven populair geworden.
Reageer
Maar als deelscooter/auto een gebruikelijke term is hoef je dat toch niet te corrigeren want het is gewoon de gebruikelijke term. Dat jij het een marketing strategie vind mag best.


En mogen we daar als maatschappij kritischer op zijn ben ik enigszins met je eens. Maar doe het dan op de juiste plekken en met wat uitgebreider betoog ipv een oneliner.. ook op de oneliner communitie mogen we iets kritischer zijn toch?
Reageer
Maar 'deelauto/scooter' blijft een onzinnige term, die weg moet. Als ik een camera huur bij Budgetcam heb ik het ook niet over een 'deelcamera'. Er wordt niets gedeeld.
Reageer
Nee dan hebt je het over huur dan wel lease.

Een deelauto is vaak kortdurende (normale huur is halve dag of hele dag.

Als je de camera slechts enkele uren wil gebruiken. Waarbij je hem zelf snel van de kan schroeven en daarna weer ergens in de buurt terug mag hangen kan je misschien over een deelcamera spreken ja.

Vergeet niet dat traditionele auto verhuur ook nog steeds mogelijk is.
Reageer
Rij nog lekker rond op mijn 2t aerox
Reageer
Jij wel, en iedereen achter jou zit in de stank.
Reageer
Tja dat was vroeger ook al haha
Reageer
Ik rij op mooie dagen met een Kreidler Floret RMC uit 1981, die uitstoot in het begin is denk ik niet heel best dan komt er echt eerst alleen maar rook uit. :)

Maar gezien dat het geen brommer is voor alledaags gebruik en ik hem 2x per jaar start zal de vervuiling wel meevallen, toch?
Reageer
Gebruik mijn scooter alleen met mooi weer ook haha
Reageer
Heerlijk, nog even en we hebben niet meer van die opgefokte grasmaaiers met knalpijp rond rijden. Dan kan je gewoon fatsoenlijk zonder oordoppen slapen.
Reageer
het heeft ook een nadeel. Je hoort ze niet meer aankomen wat gevaarlijk kan zijn als je vooral op gehoor navigeert. Nu moet je altijd netjes links , rechts, links en oversteken gaan toepassen :+
Reageer
Dat is zeker een nadeel. Elektrische auto's hoor je nog aankomen vanwege het geluid wat de banden produceren, die e-brommers hoor je niet- of nauwelijks. In een naburige plaats waar ik woon hebben we een fietstunnel en je moet goed kijken en voorzichtig rijden omdat (lijkt het) die e-brommers overal vandaan komen. Vooral die bezorgdiensten, pizzabezorgers rijden nog hard en roekeloos ook.
Iets geluid is zeker welkom.

[Reactie gewijzigd door WOteB2 op 9 mei 2022 14:56]

Reageer
Daar had een pizzaboer enige tijd geleden al iets op gevonden. Geluid om het ding kenbaar te maken combineren met reclame :+

https://www.youtube.com/watch?v=n17B_uFF4cA

Al heb ik wel medelijden met de werknemer die de hele dag met dat geluid rond zoeft.

[Reactie gewijzigd door Andros op 9 mei 2022 15:08]

Reageer
Wat ik wel weer een mooi ding vond: er zijn elektrische scooters die zelf een soort bromtoon afspelen terwijl ze rijden om beter hoorbaar te zijn. Je kon als eigenaar bij de fabrikant dan weer andere geluiden kopen om hem te laten klinken als Harley of als ruimteschip of zo.
Reageer
Dat netjes oversteken helpt alleen als die stille botsscooters zich daar ook aan houden :) ...geen idee hoe bij u in het dorp/stad is, maar hier heeft elke electrische (bezorg)scooter net zo'n hekel aan verkeersregels als zijn lawaaierige stinkende voorganger.
Reageer
Dat moet je sowieso al voor fietsers vooral wielrenners en opgefokte peddelecs .
Dus ik zie het probleem niet. Het probleem is dus de laks heid om niet te kijken bij oversteken. Daarnaast in auto met muziek krijg kwa geluid ook vooral bij moderne auto weinig kee kwa geluid buiten de auto. Dus daar kijk je ook meer dan op gehoor.
Vroeger met brommer die kabaal maakt krijg je als bestuurder ook al weinig mee kwa geluid wat andere deelnemers aan verkeer maken. Dan rij je ook op zicht ipv gehoor.
Reageer
En zonder gasmasker erachter fietsen.
Reageer
Je wordt gemind, maar je hebt gelijk. De hoeveelheid luchtvervuiling die scooters veroorzaken is enorm ten opzichte van personenauto’s.
Reageer
Ik reed vroeger op een herenbrommer (met een 4-takt motor) en inmiddels op een motorfiets. Wielrenners die vlak achter je wiel gaan rijden om te slipstreamen zijn ontzettend irritant. Bovendien ook gevaarlijk; als ik in de ankers moet heb ik een wielrenner in m'n nek.
Reageer
Helemaal eens wat betreft het gedrag van wielrenners, maar de uitlaatgassen van met name een 2-takt motor heb je tientallen meters verderop nog last van. Daar hoef je dus niet voor de kleven.
Reageer
Zeker, maar vergeet ook de gemiddelde motor niet qua geluid. En daarvan weer de Harleys.
Helemaal onderaan staan de quads, dat lijken wel straaljagers die langsrijden.
Reageer
Veel motoren zijn verschrikkelijk. Andermans oren in stukken scheuren voor dat lekkere trilgevoel in jouw lulletje.
Reageer
Toen ik in 2008 in Beijing was viel het me op dat daar alle tweetakt motoren waren vervangen door elektromotoren. Dit werd verplicht om de luchtvervuiling terug te dringen. Ik kan niet wachten totdat wij volgen! Scheelt zo enorm veel in stank/lawaai overlast.
Reageer
Half Europa rolt in de steden al rond met elektrische stepjes, monowheels en allerhande ander elektrisch speelgoed. Enkel in Nederland is al dat spul verboden omdat ze het juridisch niet dichtgetimmerd krijgen. En ik heb begrepen dat dat wat te maken heeft met dat Stint ongeluk in Oss enkele jaren geleden, sindsdien is het bijzonder lastig geworden om ook maar iets elektrisch met wielen op de openbare weg gekeurd te krijgen in Nederland.
Reageer
Op zich rolt half Nederland er ook al mee rond, alleen mag het technisch gezien niet. :P
Reageer
Inmiddels zijn ze op een enkele plekken in China weer verboden. Dit omdat de combinatie stil+snel ze ideaal maakt voor tasjesdieven.
Reageer
Kan me voorstellen dat dieven zich niet aan die regels houden
Reageer