EA neemt ontwikkelaar smartphonegame Golf Clash over voor 1,4 miljard dollar

Uitgever Electronic Arts wil ontwikkelaar Playdemic overnemen van WarnerMedia. De studio is bekend van de mobiele game Golf Clash, die 80 miljoen keer is gedownload. EA betaalt 1,4 miljard dollar voor de studio.

EA wil Playdemic overnemen vanwege het succes van Golf Clash, maar ook de medewerkers en expertise van het bedrijf zijn waardevolle aanvullingen, schrijft de uitgever. EA beschrijft de overname als 'de volgende stap' in een strategie om zijn sportportfolio uit te breiden en zijn groei op de markt voor smartphonegames te vergroten.

De overname van Playdemic volgt enkele maanden na de overname van Glu Mobile. In februari kondigde EA aan dat bedrijf over te nemen voor 2,1 miljard dollar. Glu Mobile is de ontwikkelaar van diverse casual smartphonegames, waaronder een Kim Kardashian-titel. Die overname is eind april afgerond.

Playdemic werd in 2010 opgericht en is vooral bekend van Golf Clash. Die free-to-play game is beschikbaar op Android, iOS en Facebook. In het golfspel kunnen spelers het wereldwijd tegen andere spelers opnemen. De overname door EA moet nog goedgekeurd worden door regelgevende instanties.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

23-06-2021 • 15:49

39 Linkedin

Reacties (39)

Wijzig sortering
Grappig. Ik maakte van de week nog een punt tegen iemand, door te stellen dat EA zelf niet in staat is om met een (succesvol) eigen IP te komen (kuch, Anthem, kuch), maar dat ze die binnen halen door een studio op te kopen, Hun product/IP eerst flink te verzuren, dan de stekker uit de studio te trekken wegens tegenvallende verkopen, om vervolgens een paar jaar later ineens de IP 'nieuw leven' in te blazen. Ik neem aan dat de tijd ons zal leren wat het lot van deze studio is, maar de realiteit is helaas dat studio's die onder de vlag van EA komen, uiteindelijk nooit heel lang blijven bestaan.

Dat ging specifiek over een gerucht over een nieuwe Dead Space, waar EA hetzelfde geintje bij Visceral Games heeft herhaald, dat ze al talloze keren daarvoor toe hebben gepast. Laat je je toch afvragen waarom studio's ook nog maar iets te maken willen hebben met EA....

[Reactie gewijzigd door Smuey op 23 juni 2021 16:04]

Zelf maakte ik van de week nog een mooi punt dat EA helemaal niet zo slecht is als men hier over het algemeen denkt. Nu weet ik de details van de laatste jaren niet. Maar als ik kijk naar mijn ooit favoriete gamedev Westwood. EA heeft ze van de financiële afgrond gered, zonder EA was mijn all time favoriete game Red Alert 2 nooit uitgekomen. Dan hadden we Generals ook nooit kunnen spelen. Bij Bullfrog zou Dungeon Keeper 2 zonder EA nooit zijn uitgekomen.

Westwood, Bullfrog en Maxis stonden op het randje van de afgrond toen EA ze opkocht.

Zo winstgevend is de gamemarkt niet en elke release blijft een enorm risico. Een flop kan zo vele (tientallen) miljoenen kosten. Met een omzet dat een fractie van bv een Microsoft of Google is, zijn dat enorme bedragen.

EA is niet voor niets 1 van de bizar weinig zelfstandige game publishers/ontwikkelaars van 30+ jaar geleden die nog steeds bestaat.

Vergeet ook niet dat EA tot begin 2000 een ijzersterke reputatie had.

Verdiep je er eens wat meer in ipv op de EA haat bandwagon mee te reizen.
OK, en waar zijn Westwood, Bullfrog en Maxis nu dan? Onceremonieel gesloten, nadat de IP's die ze hadden vakkundig de grond in zijn gedreven onder de vlag van EA. Red Alert 2 was een succes, maar alle titels die daarna kwamen, kregen minder en minder succes. Generals is helemaal een lachertje, die game is nog steeds te buggy om knap te kunnen spelen en EA heeft nooit de moeite genomen om daar echt iets aan te doen. De laatste C&C-titels waren een totale flop, de laatste Sim City was gewoonweg niet leuk om te spelen en Dungeon Keeper 2... Sja, die hadden ze net zo goed niet uit kunnen brengen. Ik vind het interessant dat de franchises die je noemt, juist de hele mooie voorbeelden zijn als het aankomt op hoe zo onder EA ten onder zijn gegaan. Visceral, met Dead Space, is daar een ander mooi voorbeeld van.

Nee, ik blijf bij mijn punt. EA is een parasiet, die van franchise naar franchise gaat en ze om zeep helpt, en niet een welwillend bedrijf dat andere ontwikkelaars graag een helpende hand toesteekt. De reputatie van 'Slager van gamestudios' is gewoon een verdiende titel. Daarnaast is de werkwijze van EA gewoon objectief aantoonbaar, of het bewust is of niet. Dat heeft helemaal niets met een 'EA haat bandwagon' te maken. En dan ben ik nog niet eens begonnen over de complete fixatie op lootboxes, of oh nee, 'Surprise mechanics' en de nogal onfrisse marketing van die meuk naar minderjarige kinderen, en valse beloftes over nieuwe releases (Anthem, anyone?).

[Reactie gewijzigd door Smuey op 23 juni 2021 18:16]

Red Alert 2 (Yuri's Revenge) is dan ook de laatste game waar Westwood als team aan gewerkt heeft. +/- de helft is na het uitkomen van RA2 vertrokken. Generals is de laatste titel waarvan de ontwikkeling gestart is door het originele Westwood team. Na Zero Hour zijn de laatste paar Westwood werknemers vertrokken.

Het is dan opzich niet heel vreemd dat EA het niet gelukt is om de serie voort te zetten als de mensen daarachter vertrokken zijn. Het is dan niet makkelijk om dezelfde flow en feel aan een opvolger te geven. Ze zijn keihard te verkeerde kant op gegaan en voor iemand die in zijn top 3 games, 2 CnC games heeft staan is dat heel pijnlijk.

DK2 was een erg populaire game die goed ontvangen is door Dungeon Keeper fans. War for the Overworld is niet voor niets op DK2 gebaseerd en niet op de originele Dungeon Keeper. Zelf vond ik de eerste ook beter, maar DK2 blijft een goed en vermakelijk spel.

MAXIS heeft de keuzes voor Simcity 2013 toch echt helemaal zelf gemaakt (het grootste probleem was dat ze op brakke low end PC's ingezet hebben). MAXIS, in tegenstelling tot de meeste overnames, was redelijk onafhankelijk van EA, dat was namelijk 1 van Will Wright's eisen bij de overname . MAXIS heeft helemaal zelf hun eigen graf gegraven.

Zonder EA had ik een hele lijst goede games nooit kunnen spelen. Red Alert 2, Generals, Dungeon Keeper 2, Battlefield Vietnam/2/3/4/2142/BC1/BC2, Simcity 3000 & 4, Theme Park Inc., Black & White 1 & 2, Medal of Honor Allied Assault, Def Jam Vendetta, SSX Tricky, NFS Underground 1 & 2, NFS Most Wanted, Burnout 3 & Paradise, We love Katamari.

Spore was ik niet zo'n grote fan van, maar best leuke game. De Madden, FIFA en andere sport series zijn behoorlijk populair. Zo zullen er nog stapels titels zijn die ik vergeten ben, waar veel mensen van genoten hebben.

Je kan veel over EA zeggen, ze hebben inderdaad redelijk wat franchises om zeep geholpen en zeker niet de beste keuzes gemaakt, ook hebben ze genoeg crap uitgebracht. Maar van mijn top 25 beste games aller tijden, is een significant deel uitgekomen dankzij EA!

EA is uiteindelijk onder de streep al tientallen jaren een positieve en sterke aanwinst van de gamemarkt.

Het mooie is, veel mensen zeiken wel op EA. Maar dat EA partijen zoals Westwood, Bullfrog en MAXIS heeft over kunnen nemen, is voor een groot deel te danken aan ons. Ik was 1 van de zeldzame paar mensen met een legitieme kopie van Tiberian Sun, Red Alert 2, Generals + Zero Hour, Dungeon Keeper 1+2, Theme Hospital, Simcity 2000 en meer van die games. 99% (overdreven allicht, maar zal er niet heel ver vanaf zitten) van de spelers in die tijd had een illegale kopie!!! Hoeveel moeite ik wel niet moest doen om met vriendjes, familie en internetkenissen via Hamachi en whatever om met ze te kunnen multiplayen. Bijna niemand had in de jaren 90 begin 2000 legale games. Playstations waren vrijwel allemaal omgebouwd, Nederlanders waren grootaandeelhouder van Usenet en de in grote delen van de wereld verspreide Twilight CD's waren niet voor niets van Nederlandse komaf.
Generals is fantastisch :) Ik speel af en toe nog gewoon een campagne van het spel. Leuke fracties waarmee je kan spelen, moeilijkheid is goed te bepalen en fijne snelheid. Gespeeld op meerdere machines, nooit problemen. Voordeel is ook dat je nu met een onboard videokaart, maximaal kan spelen.

Heerlijk spel :)
Je hebt al erg voldoende aan ondersteunend bewijs voor jouw punt. Blijkbaar is het zo "obvious" dat medetweakers het hier ook in de comments al dan niet in kortere zinnen ook herhalen. (myself included)

En de "regelgevende instanties" die deze overname zouden goed of niet goedkeuren... Nou voor hen is dat geen belang maar ik vraag me nu af hoe groot EA zou moeten worden in deze industrie om een "Neen" te krijgen op een overname.

Of is het zo dat grote vissen de kleine vissen onbeperkt mogen overnemen en er enkel sprake is van "te veel" als een grote vis een ander grote vis willen overnemen ? Daar weet ik niet genoeg over maar het is wel interesant.
Zonder sportgames was EA al lang dood. Dat is hun cashcow
Dit geldt niet alleen voor EA en de game industrie. Kijk ook naar de grote it dienstverleners op deze aarde. Te log geworden om zelf nog te innoveren, kopen de ene na de andere partij op om nog iets van innovatiekracht te bemachtigen (en die partijtjes zijn x jaar na aankoop vervolgens ook kapot , wanneer de corporate processen erop los gelaten worden ;) )
EA maakt ook geen spellen.
Dat ging specifiek over een gerucht over een nieuwe Dead Space, waar EA hetzelfde geintje bij Visceral Games heeft herhaald, dat ze al talloze keren daarvoor toe hebben gepast. Laat je je toch afvragen waarom studio's ook nog maar iets te maken willen hebben met EA....
Money money money. Er is geen andere reden. Ze denken snel te kunnen cashen door de zooi te verkopen. Voor veel bedrijven is dat ook gewoon een doel. Verkopen zodra het mogelijk is en flink cashen.
Ze hebben één game uitgebracht en dat is 1.4 miljard waard?
Willen ze bij EA hun lootbox/seasonpass geld witwassen?
Valt wel mee hoor, simpel rekensommetje kom je op ~17,50 per gebruiker over de 4 jaar tijdspanne, wat in mobile gaming wereld een vrij toegankelijk/normaal bedrag is wat gemiddeld speler uitgeeft. Als jij doorrekent dat je minimaal datzelfde aantal kan behalen of de uitgave per persoon kan verdubbelen, kan je op papier dit redelijk makkelijk terugverdienen.
Dus de totaalomzet over meerdere jaren is exact gelijk aan het overnamebedrag? Ik denk dat je simpele rekenvoorbeeld iets te simpel is :+
Nee, het is een rekensommetje van de mogelijke waarde van het bedrijf, waar Xfade de vraagtekens bij had. Overname zal veel meer in zitten, stukje IP, stukje software, stukje personeel, ging voor het rekensommetje puur even over de 'realistische' waarde van zo'n bedrijf.
Op zich is 1 a 1,5x de jaaromzet een van de rules of thumb bij een bedrijfsovername, dus zo gek is dat niet geredeneerd. Daarna komen al die extra's om de hoek kijken.
Maar dan kan 80% ook wel al klant zijn bij EA...
En die kunnen dat prima weer uitgeven, diverse onderzoeken gaan van 5 tot zelfs 20 euro per maand wat mensen bereid zijn uit te geven aan 'leuke mobiele games', dus zelfs reeds bestaande klanten hebben de potentie ook geld uit te gaan geven in deze game.
Lekker gemiddelde gezien 99% van die inkomsten uit whales komen.
Let wel dat aantal downloads /= aantal gebruikers (en al helemaal niet gelijk aan aantal actieve gebruikers). Voor hetzelfde geld speelt nog maar 10% dit spel actief of heeft 30% het geïnstalleerd zonder het te spelen. Maar goed, daar zal EA vast meer over weten dan wij en het zal ongetwijfeld in het bedrag verrekend zijn :)
EA zal echt wel in de boeken gekeken hebben hiervoor. Ze zullen echt niet zoveel betalen voor een studio als deze game momenteel niet meer gespeeld wordt, of wanneer ze denken dat ze deze kennis zonder overname in huis te kunnen krijgen.

Wat ook een mogelijkheid is, is omdat het een studio van Warner is, is dat ze hierbij misschien ook de mogelijkheid hebben gekocht om mobiele games te ontwikkelen waar een trademark van Warner op rust.
(Niet alle details zijn inzichtelijk gemaakt tenslotte)

EA is een gigantisch bedrijf met veel accountants en advocaten. Ze zijn niks voor niks zo groot geworden en weten dus echt wel goede financiële beslissingen te nemen.
(Dat wij tweakers niet snel warm worden van mobile games, hoeft niet te zeggen dat de rest van de markt er ook zo over denkt)
De verkoper zal echter hetzelfde doen, en als ze zien dat ze deze winst zelf ook de komende jaren kunnen behalen, dan verkoop je het ook niet.

Oftewel er zit een flinke meerprijs aan zo'n bedrijf, en het zal dus wel een gok zijn..
Maargoed ze zullen wel iets hebben wat EA graag wilt, want 1.4 miljar terugverdienen aan 1 mobiele game is lastig.
Hmmm... Er zijn ook cijfers die aangeven dat 2,2 procent (https://www.gamesindustry...lay-users-ever-pay-report) van de spelers betalende spelers zijn. Dan kom je op gemiddelde uitgave van ongeveer $ 800 per betalende speler. Daarbij ga ik er bij deze rekensom ook nog van uit dat elk van de 80 miljoen downloads een actieve speler is. Als ik daarmee rekening hou en ik lees bijvoorbeeld dat 50 proces van de gebruikers een game binnen één dag alweer verwijderd, dan komt je op dubbel dat bedrag per betalende gebruiker.

Wellicht dat jij iets ziet, dat ik niet zie, maar ik geloof hier niet in.
Ik heb het idee dat geld steeds harder minder waard aan het worden is. Maar er is vast een simpele berekening aan vooraf gegaan waarbij blijkt dat er op termijn weer gauw winst kan worden gemaakt, dus de moeite waard om te kopen. Denk dat de bedragen ook zo hoog zijn omdat het mogelijke publiek natuurlijk vele malen groter is nu met internet/telefoons, vergeleken met de klassieke/tradtionele spellen van vóór dat tijdperk. Even gekeken hoe het er uit ziet, maar niet per se bijzonder, maar blijkbaar zo'n typisch spelletje dat leuk is voor veel mensen om te spelen. Maar dan nog vraag ik me af hoe zulke gigantische bedragen worden verantwoord.

[Reactie gewijzigd door Tjeerd op 23 juni 2021 19:47]

Geld wordt ook minder waard gezien we elk jaar inflatie hebben.

Het ding is dat het gat tussen arm en rijk in een rap tempo aan het toenemen is in het westen, dusdanig dat we momenteel op een soortgelijk niveau zitten als meer dan 150 jaar geleden.
Nooit van gehoord... Maar goed voor mij zijn android games dan ook zo goed als dood. Niets dan 1 grote DLC machine om gekken meer en meer te laten betalen.

Wel een absurd bedrag als je dat doorbereken kom je op 17.5$ per download uit maar die mensen hebben er in de verste verte geen 17.50 aan besteed en zoveel gaat er ook niet meer uitgegeven worden het overgrote deel betaald nooit voor game een ander deel heeft de app meteen weer verwijderd en je gaat mij niet vertellen dat de rest zo veel geld op levert.

Als je dan even naar het bedrijf op zich kijk vraag ik me echt af wat EA denkt:

https://rocketreach.co/pl...-profile_b5ee3b83f42e7503

12 miljoen reveneu met 17 man.
Maar 1 ding is zeker de eigenaar van dat bedrijf lacht zich helemaal scheel momenteel. Absurde bedragen. Wat is er gebeurd met value gebaseerd op reveneu...
[....]. Wat is er gebeurd met value gebaseerd op reveneu...
Het gaat zoals hoe het op Wallstreet gaat. Een dikke dosis speculatie: wat is het waard volgens ons gevoel op dit moment en wat we denken dat het waard zal zijn een minuut later.
Als ik zie hoeveel sommige whales uitgeven in Android spelletjes dan ken je de markt echt nog niet goed. Ik ken lui die spenderen het veelvoud van die 17,50 dagelijks. Daar zit het geld het gaat EA niet om degene die een keertje 5 euro erin stopt, maar de 500 die duizenden uitgeven en al die F2P games zijn om die paar lui gebouwd.

[Reactie gewijzigd door Hakker op 23 juni 2021 17:29]

Ik heb dit spel een tijdje gespeeld en inderdaad niets uitgegeven.
Een vriend van me heeft er zeker 200 euro aan besteed.
17,50 is dus helemaal niet zo gek. Zeker als je bedenkt dat het behoorlijk actieve player base heeft, vooral onder volwassenen.
Er zijn 2-3 per maand toernooien etc. Met geld koop je bijvoorbeeld voor een paar euro betere ballen die echt verschil kunnen maken. Het is steeds een paar euro, maar doe dat eens iedere week..
En in de nabije toekomst :

" 2026 - EA sluit studio Playdemic vanwege tegenvallende resultaten. Een klein gedeelte van de oud medewerkers gaan werken aan andere titels binnen het EA mobile pakket."
Ik denk eerder dat de mobiele game vol komt te zitten met loot boxes of hoe EA het noemt 'surprise mechanics' en dat ze meer games met zo'n freemium model gaan maken. Ook in de mobile markt is er veel winst te behalen met in-app aankopen in (gratis) games.
Bedoel je dat dit spel dat nu al niet heeft? Lijkt me heel sterk dat het een eenmalige aankoop of echt gratis game is als ze er 1,4 miljard voor over hebben.
Ja dat zal het ongetwijfeld nu ook al hebben, de game is gratis met in-app aankopen.
Wat een bedrag voor één succesvol spel.
Concept kan je ook zo kopiëren zonder ze over te nemen. Wat zijn die gasten denkende?
Na de goedkeuring voor de zoveelste overnamen dat EA voor elkaar heeft gekregen is het toch niet een overdreven gedacht dat dit nog een studio zal zijn dat de deuren mag sluiten "binnenkort".

Het zal niet de eerste keer zijn toch ? Wat denken de andere Tweakers hier?
Het voelt een beetje aan als een dejavu met EA en overnames.

.
Wat misschien belangrijker is, is dat de andere bedrijven van Warner Bros. Games (TT Games, Avalance en nog een aantal WB. Games studios) niet verkocht zal worden maar onderdeel zal blijven van het nieuwe Warner Bros. Discovery.
The remaining Warner Bros. Games portfolio will be included in the WarnerMedia-Discovery transaction and become part of that new company.
Er waren namelijk geruchten dat WB Games geen onderdeel zou worden van het nieuwe bedrijf maar op zichzelf zou staan na de fusering tussen Warner Bros. en Discovery

[Reactie gewijzigd door VirinR op 23 juni 2021 16:32]

another one bites the dust

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone SE (2022) LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S22 Garmin fēnix 7 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2022 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee