Sony betaalt 3,6 miljard dollar voor overname Destiny-studio Bungie

Sony Interactive Entertainment neemt Bungie over; dat maken de twee bedrijven maandag bekend. De studio is bekend van de Destiny-franchise en zette daarvoor de Halo-serie op de kaart. Met de deal zou 3,6 miljard dollar gemoeid zijn.

Bungie maakt de overname bekend op zijn website.Volgens de studio blijft het team onafhankelijk opereren en zal er voor spelers van Destiny 2 niets veranderen: "We zullen onafhankelijk games blijven maken en publiceren. Daarbij streven we naar een verenigde community. Onze games blijven beschikbaar voor de community, waar ze ook op spelen". Ook Sony benadrukt in zijn aankondiging dat de games van Bungie op alle huidige platforms beschikbaar blijven.

De overname is niet alleen opvallend omdat het de tweede grote overname in de gamesindustrie is deze maand, maar ook omdat Bungie van 2000 tot 2007 onder Microsoft viel, waar het de eerste Halo-games voor de Xbox ontwikkelde. In 2007 maakte Bungie zich los van Microsoft. Tussen 2010 en 2019 had Bungie een deal met Activision Blizzard voor het uitgeven van Destiny, maar aan deze deal kwam in 2019 een einde.

Voor de overname van Bungie zou Sony 3,6 miljard dollar neerleggen. Daarmee komt de overname op de zevende plek als het gaat om de meest dure overnames in de gamesindustrie. Op nummer één staat sinds begin deze maand de deal tussen Microsoft en Activision Blizzard.

Bungie Sony

Door Robert Zomers

Redacteur

31-01-2022 • 19:31

195

Reacties (195)

195
187
123
3
0
47
Wijzig sortering
Ik ben benieuwd of de deal met Sony ook deels gemotiveerd is door de ambities van Bungie om cross-mediaal meer te doen met de 'Destiny Universe'. Vorig jaar was hier nog een nieuwsbericht over:
To expand the Destiny IP and bring new stories and experiences to their highly engaged community, Bungie appointed Mark Noseworthy (Vice President, Destiny Universe) and Luke Smith (Executive Creative Director, Destiny Universe) to oversee and prepare for the expansion of the Destiny Universe into additional media. Justin Truman (General Manager, Destiny 2) takes over the successful development leadership of Destiny 2
https://www.bungie.net/en/Explore/Detail/News/50109

Ik kan me voorstellen dat er binnen de Sony-groep nu wat blokkades mogelijk verdwijnen voor Bungie als het gaat om het produceren en publiceren van bijvoorbeeld series of films.

edit: nu ik dat bericht weer lees, ook interessant om te weten dat men dit jaar een verbouwing afrond waardoor het aantal m2 bijna 2,5 keer vergroot wordt in de in al vrij ruime studio in Belluevue (WA); dus de ambities waren al wat langer bekend voordat Sony om de tafel ging.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 23 juli 2024 07:25]

Sony koopt ze zodat ze multiplatform blijven want MS koopt alles wat los en vast zit en locked het onder Xbox denken ze bij Sony ?

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 07:25]

Wellicht een bargaining chip, als Microsoft call of duty op PlayStation houdt houden zij Destiny op Xbox...
Al denk ik gevoelsmatig dat Destiny en CoD niet echt even 'groot' zijn zeg maar, dus de vraag of dat genoeg gaat zijn.

Edit: jammer dat je er met je edit nou weer snel zo'n hatelijk bericht van moet maken...

[Reactie gewijzigd door Finraziel op 23 juli 2024 07:25]

Phil Spencer speelt veel Destiny 2 dus dat is wel een hele tactisch aankoop van Sony.

Het was trouwens meer een vraag hoe Sony MS nu ziet. En niet zozeer een statement, maar niemand kan ontkennen dat MS groot content aan het inkopen is om gamepass aantrekkelijk te maken.

[Reactie gewijzigd door Palindrome op 23 juli 2024 07:25]

Sony heeft Bungie echt niet tactisch gekocht om Phil Spencer persoonlijk te stangen 8)7
Het is niet dat de CEO van Sony Playstation denkt; oh de Xbox baas is fan van Destiny 2, laten we die lekker gaan treiteren! Hier zit een hele business case achter waar maanden (of wellicht jaren) aan gewerkt is.
Daarom was het ook een grap :+

Deze deal is hoogstwaarschijnlijk ook al begonnen voordat het bericht van Activision/blizzard naar buiten kwam.

Iemand anders noemde het al mogelijk "Fomo" om niet te laat te beginnen met content in te kopen in het fps genre.
Aldus de chef van Gamesindustry.biz gingen Sony en Bungie medio 2021 rond de tafel zitten dus er is een flinke poos onderhandelt. En aldus hem zullen er nog meerdere overnames volgen.

https://twitter.com/Chris_Dring/status/1488219213923819523
Dat zal ook gelden voor MS en Activision. En ondanks dat dat voor de "gewone burger" behoorlijke out of the blue kwam, zal dat bij Sony waarschijnlijk wel ten gehore zijn gekomen.
Oh ongetwijfeld dat men een redelijk beeld heeft van "wie met wie" allemaal om de tafel zit :)
Dus kan nog steeds reactie zijn geweest op de overname van Activision door MS.
Dat kan. Maar van wat 'we weten' zijn Activision en MS pas in het najaar van 2021 'serieus gaan praten' nadat er weer een stapeltje schandalen naar buiten kwam (waardoor de waarde van ActiBliz omlaag ging). Maar goed, "praten" is geen "kopen"; zou me niet verbazen als beiden bedrijven meerdere lijntjes hebben uitgegooid zonder dat dit concrete "reacties" zijn, men kan natuurlijk ook proactief met elkaar om de tafel zitten.
Mmm… Ben benieuwd hoeveel dan nog, want zoveel is er niet over en de oorlogskas van Sony zal na deze aankoop wel flink leeg zijn.
Sony Playstation heeft ergens laten weten dat ze nog zeker 18 miljard voorzien voor uitbreidingen, zonder specifiek te zeggen of dat zou gaan om investeringen in eigen studios, of overnames. En zelfs dat is niet hun volledige "oorlogskas", maar gewoon een bedrag dat ze op voorhand bekend maken zodat aandeelhouders niet totaal in paniek schieten als er uitgaven worden gedaan.
Het "probleem" is natuurlijk dat MS gewoon zoveel geld teveel heeft vanuit verschillende andere onderdelen van de business. Die lachen eens goed om 18 miljard.
Klopt, maar met 'koopt alles wat los en vast zit' klinkt het meteen weer als een verwijt.
Ik denk inderdaad ook niet dat Sony zomaar alles multiplatform zal houden, daar moet dan op zijn minst wel iets tegenover staan ja. Ze doen het niet uit de goedheid van hun hart (en exact hetzelfde voor Microsoft met games op PlayStation uit blijven brengen, doen ze ook alleen maar als ze er zelf beter van worden natuurlijk, zo werken bedrijven).
Destiny is op dit moment denk ik de grotere game qua concurrent players afgaande van Steamcharts versus de huidige staat van COD Vanguard.
Wat een lastige vergelijking is voor pc is Steam het enige platform.voor CoD heb je de battle.net(of hoe hij vandaag de dag heet😀) en Steam. Dus logische dat die minder is. Maar neem je ook Warzone(2) mee dan legt D2 het af.
Destiny is natuurlijk ook multiplatform maar Steamcharts neemt die cijfers niet meer. Zelfde geld voor COD op Battle.net. Maar van waar het nu op lijkt lopen beide Vanguard en Warzone niet zo heel denderend.
CoD:Warzone is niet op Steam. Wel is Warzone op Steam te vinden. En dat is een indien turn base strategie game. Ie

En CoD:warezone is op Steam en battle.net. niet alleen Steam zoals Destiny 2. Uiteraard hebben ze beide op PS/Xbox/stadia etc.
Ooh, is Warzone ook op Steam? Ik speel dat al jaren op m'n mobiel, zo'n fijne Risk-inspired game.
ze bedoelen Call OF Duty: Warzone, de gratis BR mode voor Modern warfare en Cold war
CoD:Warzone is niet op Steam. Wel is Warzone op Steam te vinden.
Ik begreep dit als "er is een onderscheid tussen de CoD game, en een andere game met dezelfde naam", waardoor ik dacht aan Warzone, het vroegere WarLight. Maar klaarblijkelijk is er dus NOG een andere game die gewoon Warzone heet.
https://store.steampowered.com/app/712230/WARZONE/

Maar dat is geloof ik weer een andere als die op mobiel is...
Ha, bah, das idd NOG een ander spel dat dezelfde naam heeft. Zal ik wel gewoon verder blijven gaan zoals normaal.
Hoeveel spelers spelen destiny oo steam, die trouwens een free to play is gedeelte en cod die op ps alleen al 15 miljoen spelers kent. Denk dat cod de grotere is maar destiny is geen kleine game. Enige die groter is dan cod is foetnite denk ik. Halo is ook aardig terug met infinte met 20 miljoen spelers maar hoeveek mensen het nog spelen durf ik niet te zeggen.
Dit is het lastige, er is een hoop gerotzooi met playe rnumbers. Er wordt zelden naar actieve accounts gekeken, Halo bijvoorbeeld zat in game pass en heeft zo op papier veel spelers verkregen maar zijn die blijven hangen? Warzone was echt massive in het begin, maar daar is de community nu ook wel een beetje weggelopen na de lancering van de nieuwe map bijvoorbeeld.
Ja percies al die nummers zeggen mijnweinig, maar de grote shooters nu zijn warzone, fortnite, halo, destiny en misschien siege de oude dan wel.
Ik denk ook niet dat de 'cijfers' vergelijkbaar zijn qua aantal spelers en populariteit. Maar goed: Destiny is mogelijk wel een mooie uitbreiding voor PS Plus (of Spartacus of whatever die gamepass-'concurrent' gaat heten). D2 verdwijnt van Gamepass dus Sony zal zelf dit vast ergens ook op die manier willen inzetten. En zolang mensen nog geld in de MTX stoppen zal er waarschijnlijk wel wat afdrijven richting Sony onder aan de streep.
Persoonlijk zal ik geen Xbox kopen voor CoD en ik gok dat er meer mensen zijn die dat niet zullen doen. Daar is cod niet bijzonder genoeg (meer) voor.

Er zal vast wel wat anders komen dan en des te meer reden voor Sony om bijv Socom af te stoffen en daar een leuke shooter van te maken.
Sony koopt het niet om het multiplatform te houden. Zowel Sony als Microsoft handelen volledig uit eigen belang. Sony gaat echt geen 3,6 miljard over de balk smijten om de status quo te behouden. Reken er maar op dat toekomstige Bungie producten Sony exclusief zullen worden.

[Reactie gewijzigd door EnigmaNL op 23 juli 2024 07:25]

In-game aankopen leveren meer op dan hardware console verkopen.
Playstation Timed Exclusives voor Destiny hebben al eerder bestaan en reken er maar op dat ze dat na de WQ expansie erin gaan zetten.

Dat raakt hun in-game omzet niet, maar zorgt toch voor dat extra duwtje richting Playstation.
Ik geloof ook niet dat ze het multiplatform gaan houden hoor, maar moet wel even aanmerken dat 'de status quo behouden' niet per se werkt als je een bedrijf koopt honderden miljoenen per jaar binnensleept. In principe als ze groei zien en verwachten dat Destiny 3 groter wordt dan het tweede deel zou je met een multiplatform spel gewoon enorme winst binnen kunnen halen zonder iets te veranderen. Dan zou dat alleen dus al in 'interresante investering' zijn.

Dat ze mensen willen lokken naar het Playstation-systeem lijkt de logische conclusie, maar wat ze ook doen, het kan zich altijd uitbetalen.
Reken er maar op dat het gaat om winst via microtransacties voor een live service. En die kan je prima generen via een concurrerend paltform.
Niet zozeer Xbox, maar Microsoft duwt veel Gamepass in (die games heeft voor zowel PC als Xbox). Microsoft richt zich meer op subscription based gaming, zoals EA Play bijvoorbeeld en Ubisoft ook iets vergelijkbaars hebben. Dat is waar zij in de long run de meeste omzet uit verwachten te halen. Dat kan alleen als je games exclusive kan maken waardoor je bepaalde spelers naar jouw platform trekt. Met deze manier van werken wil men er ook voor zorgen dat het niet zozeer uitmaakt waarop je de games speelt, zolang je maar een Gamepass subscription hebt. Of je dat via PC doet, via Xbox (die men immers met verlies verkoopt) of desnoods via gamestreaming services, maakt dan niet meer uit.

Sony zegt wel dat men met Destiny multiplatform wilt blijven, maar het gaat mij niet verbazen als dat uiteindelijk PSN+ gaat exclusive gaat worden. Ik denk dan ook serieus dat deze aankoop niet alleen een middelvinger naar Microsoft is, maar ook een soort van FOMO, om te voorkomen dat ze zelf bijna niets overhouden om een vergelijkbare dienst te kunnen aanbieden.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 07:25]

Met een goed werkend subscription model heb je toch juist weinig exclusieve nodig? Zo lang je er voor zorgt dat genoeg interessante games binnen je abo dienst komen te vallen - waar je bij de andere partij de volle prijs voor dient te betalen - zit je goed, lijkt mij.
Massa is kassa bij subscription based omzet. Je moet het dan hebben van de enorme aantallen betalende leden om gelijkwaardige of meer omzet te draaien. En hoe trek je die? Met goede games inderdaad, maar nog beter, met exclusives die je alleen op xbox speelt voor maar een tientje per maand.

Third party games komen niet meteen op gamepass, omdat de studio’s dan omzet missen. Kan MS uiteraard afkopen, maar dan kun je beter de studio gewoon kopen :p

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 07:25]

met exclusives die je alleen op xbox speelt voor maar een tientje per maand.
beetje naief om te denken dat dat de prijs blijft.
Het gaat erom dat de klant maar 1 kant op kan voor zijn of haar favoriete content, dat is wat de unique selling point is/wordt.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 07:25]

Sony koopt ze zodat ze multiplatform blijven want MS koopt alles wat los en vast zit en locked het onder Xbox ?
Nou ik mag toch niet hopen dat Sony 3,6 miljard dollar uitgeeft alleen maar om ze multiplatform te laten zijn vanwege Xbox. Dat zou wel een erg onverstandige move zijn.

Nee laat Sony ze maar lekker een krachtige exclusive maken. Met de glans van Sony en de shooter elementen van Bungie kan dat wat worden schat ik zo in.
Zou ik ook niet verwachten maar de verwoording erbij is heel wat minder dubbelzinnig dan die van Phil Spencer. He lijkt erop dat bungie semi independent blijft maar wel met backing van Sony.

Zal Sony dan voornamelijk gaan op de expertise van de developers en ingame aankopen en minder de IP's.
Ik denk dat er meer MS games op PlayStation te spelen zijn dan andersom :)

Verder zal het mij persoonlijk een worst wezen... heb toch alle consoles in huis :D

Verder wel een logische aankoop mijn inziens omdat Sony wat shooter geweld mist t.o.v. MS.

[Reactie gewijzigd door Thalaron op 23 juli 2024 07:25]

Als er 1 bedrijf anti-consumer is, dan is het Sony wel..
Na aankoop van cod door Microsoft is dit een begrijpelijke move. Ik ben minder voorstander van dit soort aankopen. Liever gebruik van creativiteit ipv dit soort aankopen.
Ik denk en hoop toch niet dat dit soort deals in 2 weekjes beklonken worden. Daar gaat toch maanden overheen met juridisch en financieel onderzoek.
Als men echt wil, waarom niet? Het is een privately owned company, dus als Sony handjeklap wil doen met $3,6 miljard, why not? Het zou me geheel niets verbazen dat de eigenaren van Bungie gewoon een verkoop prospectus (met al het papierwerk) in de kluis hebben liggen voor als een grote studio ze weer wil overnemen (voorheen Microsoft)...

Het kan ook zo zijn dat dit al speelt sinds de overname van Bethesda bekend werd gemaakt...
Ik denk niet dat ze binnen een weekje de hele boekhouding doorgespit hebben op eventuele lijken in de kast tijdens een due diligence-onderzoek. Hierbij moet Sony proberen vast te stellen of Bungie de koopprijs waard is en wat voor risico’s aan de voorgenomen overname van de onderneming zijn verbonden. Normaliter richt een due diligence-onderzoek zich op financiële, fiscale, juridische en commerciële aspecten. Het due diligence-onderzoek alleen al zal langer duren dan die twee weken.

Daarna moet er nog een koopovereenkomst opgesteld worden (share purchase agreement of asset purchase agreement) en waarin de voorwaarden zoals earn-out, garanties, vrijwaringen, voorkomen van (bestuurders-)aansprakelijkheden, zekerheden voor betaling van de koopprijs, bepalingen omtrent (non)concurrentie, vrijval van oude zekerheden, continuering van bestaande financieringen, vergunningen en essentiële contracten worden vastgelegd.

En dat zijn maar twee stappen in het gehele proces. Wat ik zo kan vinden duurt een gemiddeld overnameproces tussen de 6-12 maanden. Daarbij ben ik zelfs nog het gehele proces voor dat er over een koop gesproken wordt nog vergeten waarbij eigenlijk altijd NDA-contracten worden opgesteld voor de personen die er bij betrokken zijn voor er überhaupt onderhandeld wordt.

[Reactie gewijzigd door jdh009 op 23 juli 2024 07:25]

Binnen zo'n groot bedrijf als Sony gebeurt niks binnen een week. Zeker niet met 3,6 miljard. Er gaan hele legers aan advocaten gemoeid met deze deals. Die zijn ook echt niet binnen een week klaar.
Haha, sorry, maar dit is wel een tikkeltje naïef hoor. Overnames zijn langslepende procedures, al helemaal in de corporate wereld.
Je koopt toch ook het creatieve vermogen van een studio en niet perse de IPs? Natuurlijk is het lekker om de rechten te hebben van een veel verkopende franchise. Maar het een sluit het andere niet uit.

Misschien is het onderdeel zijn van een grotere speler wel de kans om iets minder te kijken naar zekere inkomsten en juist een kans om wat andere dingen te doen, naast je bekende franchises of ipv.
Welke ip’s van bungie zijn er boeiend? Ik kan alleen destiny bedenken..
Een kleine IP genaamd Halo, ondanks dat ze de IP niet meer bezitten hebben ze wel de mensen en de fame die met deze IP gepaard gaat.

[Reactie gewijzigd door yindave op 23 juli 2024 07:25]

De vraag was denk ik welke IP’s ze meenemen naar Sony, en dat is niet Halo. Bethesda voor slechts de dubbele prijs zijn bijv tientallen IP’s en studio’s. Ik vind ruim 3 miljard echt veel geld voor een studio met 1 noemenswaardige IP…
Welke live services van Bethesda hebben de zelfde revenue als destiny?
Bedoel je dat je een soort abonnement moet hebben a la world of Warcraft om destiny te spelen? Ik heb geen idee, maar dan zou ik er sowieso ver vandaan blijven tenzij het onderdeel zou zijn van een soort game pass. Ik heb destiny 1 wel eens gespeeld maar vond het niet goed genoeg om mijn interesse te wekken voor Destiny 2. Maar ik ben ervan overtuigd dat ze icm Sony een fantastische nieuwe IP kunnen maken, want ooit maakte Bungie echt een gave games
Nee geen abonement maar wel elk 'seizoen' weer een 'expansion' van 30 a 40 euro.
Zonder die expansions is Destiny ook te spelen, maar wel aanzienlijk beperkt.
Dat is eigenlijk ongeveer gelijk aan bijvoorbeeld Fortnite, alleen een stuk prijziger.
Niet helemaal correct.
Elke jaar is er een grote campaign release van min. 60euro.
Daarnaast zijn er door het jaar heen 4 seizoenen die je apart voor 10(als ik het goed heb) euro kan kopen.
Of zoals dit jaar zo is, kan de Deluxe versie van de campaign gekocht worden voor 90 euro en heb je alle seizoenen er ook bij voor het jaar.
Je hebt gelijk. Alleen Beyond Light kostte 40.
Elder scrolls online onderschat je hier gigantisch.
dat is ook mijn gedachte. Voelt echt beetje als reactie op MS en dan ook nog eens veel te diep in de buidel getast.
Dat snap ik, maar dat is dus niet meer van hun.
Vandaar "ip's" ;)
Maar kan nog steeds niet zo heel veel vinden.
Sinds 2000 hebben ze drie IP's gehad: Oni, Halo en Destiny. Daarvoor hadden ze ook nog Myth en Marathon. Verder zijn de meeste originele leden van Bungie al lang en breed vertrokken.
Ze hebben nooit IP van Halo gehad dit was altijd van Microsoft, en Oni is alweer 21 jaar oud..
Mis wel die soort games als Oni.
Dan heb je ook gelijk alles benoemd wat ze hebben, het laatste wapenfeit van Bungie is een 5 jaar oude FPS.
Dat wil niet zeggen dat ze niets in ontwikkeling hebben, Sony zal echt niet zomaar 3.6 miljard uitgeven aan een bedrijf dat dat niet waard is. Zijn hebben ongetwijfeld meer informatie dan wij.
Destiny is geen kleine game. Maar het punt was meer dat deze mensen nu wellicht de bronnen hebben (ook) aan andere games te werken die ze ergens op de tekentafel hebben liggen, maar niet konden maken omdat ze het geld niet hadden, capaciteit misten, of niet konden veroorloven om Destiny niet te pushen of een nieuwe game commercieel te zien mislukken.
De prijs die Microsoft heeft betaald voor Activision is niet om het talent dat daar rond loopt, want die is langzamerhand wel weggegaan.
Dat denk ik juist niet. Microsoft heeft het doel om per kwartaal minstens één AAA exclusive uit te brengen. Daar helpen die 15 (!) studios van Activision goed bij.
Liever onder Sony of Microsoft dan gekocht te worden door EA.
Of nog erger(?) Tencent of meta.
nou ja, Tencent is voor bijna 30% eigendom van Prosus, een "Nederlands" bedrijf :P
Tencent zit overal met de vingers in, dacht ook Ubisoft, epic en Activision, en nog een hele lading.
Naast het opkopen van een bedrijf en het rechten van games, heb je ook gelijk een bak aan ervaren game creators/programmeurs te pakken. Laat daar een enorm te kort aan zijn, dus dat zit ongetwijfeld ook in de business case :)
Wat doet Bungie nog meer behalve Destiny?

MS koopt een hele catalogus aan spellen, Sony koopt er 1?
Wat doet Bungie nog meer behalve Destiny?
Ze deden daarvoor Halo. Dit is dus Sony die het persoonlijk maakt met een duw richting 'you take one of ours; we take one of yours.' Al denk ik dat als het er op aankomt Sony dus daarmee sterk bluft en MS niet bij zal kunnen benen als ze kiezen terug te slaan. Al met al denk ik geen verstandige keuze voor de goede verstandhouding. Maar we zullen zien.

[Reactie gewijzigd door R4gnax op 23 juli 2024 07:25]

De laatste Halo van bungie is alweer 12 jaar geleden, daarna is alles gedaan door 343 industries wat van Microsoft is en speciaal opgericht om Halo voort te zetten na de verzelfstandiging van Bungie. Bungie heeft alleen Destiny te bieden want alle Halo rechten zijn altijd van microsoft geweest.

Denk dat deze overname microsoft zelfs niet met de ogen laat knipperen. Zou je Destiny PS exclusive maken dan vraag ik mij af of Bungie zelfs zonder verlies kan draaien. Daarnaast is er de komende Jaren geen Destiny 3, en heeft volgens mij niemand een idee wat Bungie op dit moment doet.

[Reactie gewijzigd door Groningerkoek op 23 juli 2024 07:25]

De laatste Halo van bungie is alweer 12 jaar geleden, daarna is alles gedaan door 343 industries wat van Microsoft is en speciaal opgericht om Halo voort te zetten na de verzelfstandiging van Bungie. Bungie heeft alleen Destiny te bieden want alle Halo rechten zijn altijd van microsoft geweest.
Klopt. Daarom is het ook zo ridicuul. Bungie heeft op het moment enkel Destiny als relevant IP te bieden en doet het sinds de Halo dagen lang zo goed niet meer, kijkend naar het geheel.
Daarom schreef ik dus ook: deze aanschaf is vooral een (misplaatste) steek onder de gordel richting MS. Het persbericht dat Bungie 'zelfstanding blijft' en hun titels 'op alle platformen blijven uitkomen' is wat dat betreft alsof ze MS een spiegel voorhouden met de aanschaf van Bethesda en Activision.
Sony heeft niet de diepe zakken die MS heeft om een biljoenen-overname zoals laatstgenoemde voor elkaar te krijgen, dus spelen ze (een beetje) op gevoelswaarde.

(Is Bungie trouwens niet heel lang ook onderdeel van Activision geweest nadat ze Halo-af waren?)
Dat is dan wel veel geld voor een emotionele statement.

Het zal ongetwijfeld gaan om de developers expertise en mogelijk tech of toekomstige IP die ze nu al ontwikkelden ook is deze deal al even in de maak.
Bungie is nooit van Activision geweest maar had wel een publishing deal met hen voor Destiny.
Dus jij denkt dat Sony 3,6 miljard dollar neerlegt om op het sentiment in te spelen? Ik lees veel van dit soort reacties. Ga er maar vanuit dat dit niet in n week besloten, gewaardeerd en gekocht is. Wij kennen de bedrijven en de ins en outs niet, dus hebben echt totaal geen idee waar we het over hebben.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 07:25]

Bungie is begonnen op Apple met marathon. Dat is later bij MS de halo reeks geworden dacht ik.
Destiny 2 wordt geen ps exclusive. Dit hebben ze op hub website aangegeven. https://www.bungie.net/en/Explore/Detail/News/50988
Klopt, daarvoor is het ook al veel te laat, de game is 5 jaar oud en veel gamers op andere platformen hebben er met season passes al rap 200,- aan uitgegeven, nu nog een exclusive van maken zou kort gezegd een ongelofelijk "hoerenstreek" zijn. Maar Destiny 3 is een nieuwe start dus dat zou prima kunnen als ze zouden willen (en die game er ook echt een keer komt)
Destiny 3 gaat nog ffe duren. Ze hebben aangegeven dat hun laatste expansion (voor het huidige light / darkness verhaal). in 2024 gereleased zal worden. Dus ALS er een D3 uitkomt dan wordt dat waarschijnlijk medio 2025 / 2026 die ze dus parallel moeten developen. Ik denk het niet :')

[Reactie gewijzigd door brotipneeded op 23 juli 2024 07:25]

Het enige wat we weten is dat ze aan een andere IP zouden werken, maar wat en wanneer precies is onbekend. En dat er in elk geval voor 2025 geen Destiny 3 komt. (wat niet wil zeggen dat die in 2025 of zelfs jaar erop er wel komt.)

Destiny lijkt mij een te succesvol spel om geen deel 3 te maken. Deel 2 verkocht 92 miljoen stuks in de eerste week, al zou het maar de helft zijn dan is het al een kaskraker.
Het is ook een vrij mager bedrag in vergelijking met wat Microsoft gekocht heeft. Veel meer kan Sony ook niet doen denk ik, ze hebben simpelweg niet zulke diepe zakken als Microsoft.
De vraag is eerder, moet alles honderden miljarden kosten om ergens je succes vandaan te halen? Die mensen die riepen (Sony heeft het geld niet), gaan nu roepen dat "Sony kan niet veel meer dan dit doen"? En dan komt waar vandaan?

Deze deal was al 6 maanden in gang. Dat dit zou gebeuren met een studio die multiplatform is, zat er aan te komen natuurlijk. Hun huidige interne studio's groeien nog steeds namelijk want bijna elke studio is vollop devs aan het aannemen.

Die diepe zakken van MS is geen garantie voor enig succes wat je binnenhaalt.
Geen garantie, maar met 30 studios word die kans wel heel groot.
We zijn nu tenminste wel van het gezeur van sommige mensen af dat Sony alleen bedrijven koopt die al ontwikkelden voor de PlayStation.
Destiny zit zelfs in de gamepass van Microsoft en het ziet er naar uit dat bungie destiny ook multi platform houdt (ik denk ook dat als sony dat niet zou doen, ook direct de stekker uit CoD gaat voor PlayStation): https://www.shacknews.com...tform-following-sony-deal
Eens, dat argument houdt nu geen stand en werd wel erg vaak aangehaald door Playstation fanboys.
Volgens de laatste cijfers heeft SONY over hun hele organisatie ongeveer $40 miljard Cash on hand, alhoewel een bedrijf niet heel hun potje opmaakt en ook cash nodig heeft of operationele zaken kunnen ze wel besluiten nog investeringen te doen voor PlayStation, alhoewel niet in een hoedanigheid als een EA bv die momenteel op zo'n $42 miljard geschat wordt. Het licht ook niet echt in de lijn van SONY, die eerder gericht "kleinere" deals doet zoals ze tot nu toe steeds hebben gedaan.
Je hebt gelijk, voor 3,6 miljard koop je absolute topkwaliteit en voor 7,5 miljard en 68,7 miljard koop je eigenlijk enkel bagger. Kan haast niet anders...
Bungie heeft al een al zo'n 3 jaar een hero shooter in ontwikkeling. Die zou dacht ik in 2023 gepresenteerd worden en 2024 release.
Of je nou een koopt of een heel arsenaal is niet relevant. Het gaat natuurlijk om de omvang. Gta is toch ook grotendeels door een ontwikkelaar gemaakt?
Wel dan... Tot zover de onzin die veel Tweakers hier uitkraamde dat Sony "nooit studio's koopt die ze niet "organisch" hebben helpen bouwen".

Anyways...

Van Bungie's uitleg lijkt het eerder een samenwerkingsdeal dat een echte aankoop, meer in de richting van hun deal met Activision hiervoor. Ze blijven onafhankelijk, maar gewoon on de PlayStation naam.

Dit is nu overigens ook al de 2de studio die Sony heeft gekocht in een dikke 2 jaar tijd die zo gefocused was op onafhankelijk te blijven tot puntje bij paaltje kwam...
3,6 miljard voor een samenwerking? Lijkt me sterk.
Je kunt een bedrijf na overname assimileren maar je kunt het ook zelfstandig voort laten bestaan en dan samenwerking doen met andere bedrijven onder je paraplu, De 2e optie is vrij populair bij overname van studios.
Van Bungie's uitleg lijkt het eerder een samenwerkingsdeal dat een echte aankoop, meer in de richting van hun deal met Activision hiervoor. Ze blijven onafhankelijk, maar gewoon on de PlayStation naam.
Eh... Nee, de deal met Activision was een 10 jaar durende publishing deal, met Sony hebben we het over een daadwerkelijke verkoop/aankoop. Ze zullen vast net zo onafhankelijk blijven als elke andere zelfstandige dochter, totdat dit niet langer het geval is...
Van Bungie's uitleg lijkt het eerder een samenwerkingsdeal dat een echte aankoop, meer in de richting van hun deal met Activision hiervoor. Ze blijven onafhankelijk, maar gewoon on de PlayStation naam.
Dat zegt degene die gekocht wordt altijd, klinkt altijd beter dan we zijn de kleine jongen die opgeslokt wordt.
Sony begint zich dus een beetje te verweren tegen het Microsoft geweld. Concurrentie tussen deze twee zwaargewichten kan positief zijn voor de gamers, maar het gewoon overkopen van de gamemakers vrees ik dat op het einde dit wel eens zeer slecht kan zijn voor de gamer. Alle grote studio's zullen op termijn in handen zijn van de reuzen.

Momenteel laten ze de ontwikkelaars van deze studio's nog zeer veel ruimte om hun eigen ding te doen, maar een (voor ons) foute wissel in het management en dit kan zeer snel veranderen
Ik verwacht dat beide partijen toewerken naar een Netflix/Disney/Amazon model. Je koopt geen console, discs, etc meer, maar je betaalt gewoon per maand voor streamen. Indien betaalbaar zullen de meeste gamers een Abo op beide partijen nemen verwacht ik.
Zeker bij Microsoft met de combi gamepass en xcloud is inderdaad spelen op elk device voor een vast bedrag per maand steeds dichterbij
Als Microsoft zou willen kunnen ze Sony als impulse kopen.

Microsoft's Market Cap +/- 2.3 Biljoen vs. Sony Market Cap +/- 155 Miljard.

Microsoft is op overname pad om Sony Exclusives te dwarsbomen, het zou me dan ook niks verbazen als ze Ubi en/of EA overnemen, zeker niet na de overname van Activision | Blizzard.

Hoe dan ook Microsoft wint, zeker omdat Sony nu ook geforceerd wordt hen exclusives aan te bieden via de PC.

Of dit allemaal gezond is......denk het niet.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 23 juli 2024 07:25]

Sony als impulse aankopen is echt onzin namelijk. Er zijn nu al problemen met de aankoop van ABK in Amerika, waar ze zich over gaan buigen. Om Sony in zijn geheel te kopen, mogen ze meer dan de marktwaarde betalen en dat gaat ze echt niet zomaar lukken, laat staan of ze die toestemming alleen al krijgen vanuit Japan en andere landen.

Het gaat niet om "ik heb zoveel geld" dus ik kan alles hebben.
Wat voor problemen zijn er dan met de overname van AB? Dat autoriteiten er naar kijken is normaal, maar zelfs als MS deze overname doet zijn ze nog steeds (iets) kleiner dan Sony qua marktaandeel, dus waar komen die problemen vandaan dan?
Heel die gameindustrie gaat compleet de verkeerde kant op qua geldlust en geldsmijten. Straks houd je nog maar een handjevol grootmachten over die alles in bezit hebben. Alles maar hebben, hebben, hebben.

Check dit maar eens, want zo gaat de gameindustrie er ook uit zien als er steeds meer grote overnames blijven plaatsvinden:
https://www.independent.c...ing-you-buy-a7400971.html

[Reactie gewijzigd door Zeror op 23 juli 2024 07:25]

Ja, het is best zorgwekkend. Maar ik denk dat Sony en Microsoft beiden ook denken: "wat als Amazon of Apple met geld gaat smijten?" Het kan een motivatie zijn om andere grote concurrenten ook voor te te blijven.
Voor Sony lijkt het wel, nu kopen of ze verliezen alle grip op de gamemarkt. Microsoft lijkt sowieso Sony en de andere grote tech bedrijven voor te zijn, met de aankoop van Activision Blizzard kunnen ze op papier niet eens meer ingehaald worden.
met de aankoop van Activision Blizzard kunnen ze op papier niet eens meer ingehaald worden.
Misschien heb ik niet goed gelezen en geluisterd, maar volgens mij staat MSFT na die overname nog steeds achter Sony en Tencent toch?? Ze zijn nu wel Nintendo voorbij, mar om eerlijk te zijn... Ik denk dat Nintendo de meeste kans heeft om iedereen in te halen als ze het slim spelen. Eigenlijk hoeven ze maar 1 kaart te spelen. Cross platform.

MSFT speelde als eerste die 'hardware onafhankelijk' kaart. Niet omdat ze dat al waren, maar vooral omdat ze niet meer zo vergeleken wilden worden. Maar degene die op papier het meest hardware onafhankelijk is van allemaal is Nintendo. Want ondanks dat ze soms hardware uitbrengen die absurd goed verkoopt (Wii, DS, Switch), is er 1 ding waar ze nog velen malen beter in zijn. Software verkopen. En dit is het gedeelte van die hardware onafhankelijkheid wat MSFT aan het fixen is. Met grof geweld :P
Maar stel je voor dat alles van Nintendo op PC, TV en Smartphone beschikbaar is. Dan vliegen ze zelfs Tencent voorbij. TV aan -> Play Mario Kart Ultimate = end game. Elk kwartaal nieuw content erin (tracks, karts, karakters, cosmetische meuk), elke 4 jaar een flinke grafische boost en done. Set for life.

Ik denk dat we met Sony, Nintendo, MSFT en Valve als grote platformhouders best blij mogen zijn. Alles liever dan een Amazon en Apple die zich ermee gaan bemoeien.
tja zo werkt dat in de game-industrie supermarkten en noem maar op hou je ook niet tegen ook niet
Anoniem: 221563 31 januari 2022 20:10
Van ontwikkelen voor Apple naar de Microsoft Xbox naar de Sony Playstation.... over 10 jaar wordt Bungie verkocht aan Nintendo zodat we het cirkeltje rond hebben? :+
Over 10 jaar koopt Apple Nintendo, terwijl Rusland Polen annexeert en wij allemaal in schuttersputjes zitten aan het Oostelijke Front :o
Eindelijk weer een echte Battlefield😄
Aah goeie aankoop, ik ben geen fan van de Destiny franchise maar een fijne shooter (nee niet Killzone) miste ik nog wel in de first party line-up.

Wel een hoop geld voor een enkele studio.
Een boel is natuurlijk ook omdat de franchises een bepaalde omzet hebben, de aandelen ook een bepaalde waarde hebben en best flink overboden zijn, anders zul je ook niet zomaar instemmen met de verkoop van de aandelen. ;)
Waren ze een paar jaar geleden niet blij dat ze van Activision verlost waren zodat ze weer vrijheid van handelen hadden? Kennelijk toch niet helemaal bevallen want hoewel ze stellen dat ze onafhankelijk blijven zal Sony toch bepaalde eisen op tafel leggen om hun investering veilig te stellen.
Waren ze een paar jaar geleden niet blij dat ze van Activision verlost waren zodat ze weer vrijheid van handelen hadden?
Dat was in 2017. En in 2007 kochten ze zich ook al heel publiekelijk vrij van Microsoft om een vergelijkbare reden. Als ik het goed begrijp heeft MS trouwens nog een klein aandeel in Bungie. Dat was na het vertrek in 2007 in ieder geval nog wel zo.
Dat was 2019, en het ging om een publishing deal niet om ownership o.i.d.
Toch profileren ze zich wel heel erg als onafhankelijke developer. Wat dat betreft is het toch wel apart dat ze zich nu laten overnemen door Sony.
Ja en nee, natuurlijk komt er nu een Board of Directors waar Sony een hand in heeft, aan de andere kant is er nu geld om uit te breiden en onbezorgd door te kunnen gaan met nieuwe dingen. De grote cashflow van Destiny neemt met de tijd ook steeds verder af, de game is zo ongeveer 5 jaar oud nu.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.