PS3-games op PlayStation Plus Premium krijgen geen dlc

Games die gestreamd worden via het PlayStation Plus Premium-abonnement, ondersteunen geen dlc. Dat schrijft VGC. Volgens de site zullen hierdoor PS3-games op het platform enkel zonder downloadable content te spelen zijn, net als bij het aflopende PlayStation Now-abonnement.

Sommige PlayStation 4-games, die ook via de abonnementsdienst gestreamd kunnen worden, ondersteunen volgens VGC dlc-paketten door deze eigenhandig te downloaden en de game vervolgens op de console zelf te spelen. Bij PS3-games is dit echter niet mogelijk.

Het komende PlayStation Premium-abonnement zal 29 PS3-games bevatten, waaronder Demon’s Souls, Ico, Infamous, Infamous 2, Castlevania: Lords of Shadows 2, Devil May Cry HD Edition, Asura’s Wrath en Red Dead Redemption: Undead Nightmare. VGC merkt op dat Asura’s Wrath heel wat dlc bevat die daardoor niet beschikbaar zal zijn via PlayStation Plus Premium, net als Castlevania: Lords of Shadows 2. Deze game heeft vier dlc-pakketten.

Sony kondigde eind maart aan dat het met nieuwe PlayStation Plus-abonnementen zou komen. In Nederland en België gaan de nieuwe formules op 22 juni in. Het huidige PlayStation Now-abonnement vervalt. De inhoud daarvan zit in het Plus Premium-abonnement. Het Plus Essential-abonnement is vergelijkbaar met het huidige PlayStation Plus.

Naam Inhoud Kosten
Plus Essential Maandelijkse downloads (1x PS5 en 2x PS4)
Korting op games
Cloudopslag
Online multiplayer
€ 8,99 per maand
€ 24,99 per kwartaal
€ 59,99 per jaar
Plus Extra Alles van Essential
Downloaden van 400 PS4- en PS5-games
Toegang tot Ubisoft+ Classics
€ 13,99 per maand
€ 39,99 per kwartaal
€ 99,99 per jaar
Plus Premium Alles van Essential en Extra
Streamen van PS3-games
Downloaden en streamen van PSX-, PS2- en PSP-games
Trials van games
€ 16.99 per maand
€ 49,99 per kwartaal
€ 119,99 per jaar

Door Jay Stout

Redacteur

25-05-2022 • 09:53

113 Linkedin

Reacties (113)

113
113
50
2
0
50
Wijzig sortering
Aparte keuze, bij de xbox 360 spellen is het wel het geval momenteel. Lijkt mij ook makkelijk geld verdienen aan oudere spellen op die manier en als je het spel en de dlc al had kun je die ook gewoon spelen.

Ook gewoon erg jammer voor spellen waar bij de dlc het verhaal uitbreid of afrond.
Je kan veel beter een tweedehands ps3 op de kop tikken en wat games erbij kopen. Speelt zoveel beter dan via streaming. En je bent waarschijnlijk nog goedkoper uit, voor die 60 euro per jaar dat je er extra voor betaald kan je prima een ps3 kopen met wat games erbij.
Ja gewoon jammer dat het zo moet. Microsoft heeft het toch beter voor elkaar op backwards en forward compatibility. Gewoon disc erin en je kunt je spel spelen op je nieuwe console met extra features zoals beter beeld en framerate. En geen gezeur met saves en versies van spellen als je switched tussen de xbox one en series.
Bij Microsoft is dat ook een stuk makkelijker. Alle Xboxen tot nu toen zijn gebaseerd op de x86-architectuur en kunnen dus gewoon draaien.
Sony heeft bij de PS3 gebruik gemaakt van de Cell-architectuur en bij de PS4 en PS5 van x86. Daarom zouden PS3 games dus daadwerkelijk geëmuleerd moeten worden en dat vraagt een stuk meer.
XBox360 was toch een PowerPC architectuur, geen x86?
Shit, daar heb je wel gelijk...
Microsoft heeft sinds de Xbox One generatie gekozen voor verschillende vormen van virtualisatie binnen het OS van de consoles. Door deze keuze heeft men ook makkelijker de emulatie voor elkaar weten te boksen; waarbij Sony doorgaans gekozen heeft voor meer hardware-matige vormen van emulatie (met alle hoofdpijn die daar bij hoort). Ik vermoed zelf dat dit komt omdat Sony altijd wat meer toegang heeft gegeven tot de hardware voor de ontwikkelaars voor allerlei optimalisaties; en bij MS men wat meer in het DirectX keurslijf zit waardoor ontwikkelaars wat meer afgeschermd werken van de hardware; met als voordeel dat Microsoft zelf via de varia tussenlagen hier meer grip en invloed op kan uitoefenen.
Microsoft beheerst het Emulatie spelletje as geen ander in de zakelijke wereld, dat hebben ze meegenomen naar de game console.
De vraag is echter hoe lang je nog in de PS3 store kan om DLC te kopen (of updates te krijgen op de games). Eigenlijk wilden ze die al vorig jaar sluiten. nieuws: Sony houdt PlayStation Store voor PS3 en PS Vita na kritiek toch open
Dat is natuurlijk altijd de vraag bij legacy stores. Vooralsnog blijft die nu gewoon open, ik denk niet dat ze zomaar terug komen op het besluit. Er zijn nog genoeg mensen die op de ps3 spelen namelijk.
Weet jij per ongeluk wat de grootste HDD is die je in/aan een PS3 kan koppelen? Want dit soort acties vraagt eigenlijk gewoon om mn complete library te installeren en updaten
1,5TB is volgens mij de max, maar ook die geven problemen. Meeste mensen zetten er een 1TB in. Meer info: https://www.reddit.com/r/.../ps3_max_hddssd_capacity/
Cool. Die heb ik nog wel liggen uit de PS4 geloof ik
Toch vreemd dat ze oude games niet als goty of definitive edition streamen, met alle dlc er in. Al die content is lang beschikbaar en maakt de games compleet. En als je dan ook nog eens niet in staat bent ze naderhand toe te voegen is zeer gebrekkig.
Maar bij de xbox kan het volgens mij ook alleen als je de game lokaal installeert, en dat is met PS3 games dus niet mogelijk omdat die zo'n aparte architectuur had. Zo apart vind ik het dus niet. Ik meen tenminste dat Xbox cloud gaming ook geen dlc ondersteunt.
Volgens mij is dat niet zo, ik kan namelijk gewoon verder spelen met spellen op xcloud. Saves zijn normaal niet compatible als je niet alle DLC geinstalleerd hebt. Voor fable 2 was mijn DLC in elk geval gewoon beschikbaar die ik al had en ik weet van Forza Horizon 5 ook dat ik alle auto's gewoon heb die DLC zijn.

Ik vraag mij dan ook af of je op PS Now wel bestaande cloud saves kunt gebruiken. Lijkt mij niet dat je gewoon een save kunt laden waarvoor je DLC nodig had.

Sowieso vind ik de vergelijking niet helemaal op gaan juist omdat je de optie hebt om een spel te spelen op je console in plaats van alleen cloud.

[Reactie gewijzigd door LOTG op 25 mei 2022 11:36]

Ik vraag mij dan ook af of je op PS Now wel bestaande cloud saves kunt gebruiken. Lijkt mij niet dat je gewoon een save kunt laden waarvoor je DLC nodig had.
Nee, dat kan niet. Het zijn bij ps now aparte saves. Dus je kan ook geen save importeren.
Weet je dat zeker? Ik was laatst ook benieuwd of ik PS3 save games kon overzetten om te gebruiken in PS Now en toen kwam ik dit artikel tegen: https://www.techradar.com...to-playstation-now-on-ps4

Heb het niet geprobeerd nog, dus weet niet of het werkt.
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb het net getest en het werkt. Nooit geweten dat dit kan.

Het is zelfs zo dat je bij ps4 streaming direct de vraag krijgt of je een save wilt importeren. Bij ps3 is het een handmatige actie.

[Reactie gewijzigd door Ghost babel op 25 mei 2022 15:58]

Bedankt voor het testen! Mooi dat het werkt. :)
Ok, dan heb je gelijk en is de oplossing van Sony wel duidelijk inferieur (ook wat Ghost zegt, dan kun je dus ook niet op je console spelen en dan later via cloud doorspelen... Dat zuigt best wel).
Had er nog helemaal niet bij stilgestaan dat saves dan ook niet compatibel zouden zijn.
Blijkbaar kan het wel, hierboven heeft @Raem een link neergezet met de uitleg hoe je de Save game kan importeren.
Ah dat is mooi dat dat wel kan. Alsnog wel jammer als het niet 'vanzelf' gaat. Ik weet niet of het misschien met PS4 games die je kunt streamen wel gaat, maar ik was meer aan het denken als je bv normaal thuis op je console speelt maar ook wel eens elders via de cloud. Bij Xbox gaat de save automatisch de cloud in en als je gaat streamen dan synct hij ook eerst die save file weer waardoor je er zelf verder niet over na hoeft te denken.

Specifiek voor PS3 games maakt het natuurlijk minder uit. Er zullen niet heel veel mensen zijn die nog op een echte PS3 spelen en dat afwisselen met streamen uit de cloud (of als je het wel doet vind ik het beter te verdedigen dat dat niet zo soepel werkt, het is een oud systeem).
In principe kan je de ps3 automatisch laten syncen. Maar bij de ps3 is dat een moment wat je instelt. Bijvoorbeeld altijd in de nacht. Bij de ps4 en ps5 wordt hij wel direct gesynct met de cloud.
Klopt. Ik heb daarom de DLC van Elder Scrolls IV Oblivion opnieuw gekocht, ook al kon ik een aantal DLC via disc installeren, zo kon ik ook via Xcloud van de DLC gebruik maken.
Ja ik dacht dat het bij Xbox onderdeel van het verdienmodel was. Laat mensen gratis een oud spel spelen en verdien nog wat cash wanneer de mensen die het leuk vinden de DLC kopen.
Naast dat je als klant zo in ieder geval de kans hebt op een complete ervaring, in plaats van een halfbakken implementatie.

Aan de andere kant, Sony doet dit vaker, halfbakken oplossingen introduceren en ze later fixen of vervangen. De Sony exclusive spellen zijn leuk hoor, echt een USP, maar de totale gebruikerservaring is bij MS echt fors beter geworden de laatste paar jaar.
Het is niet echt een "keuze", eerder een beperking. Want dit is helaas hoe de PS Now streaming-functionaliteit mbt PS3 games altijd heeft gewerkt; en de Premium-tier is in feite gewoon PS Now met een ander naampje.
En dat vind ik erg spijtig. Want ik gebruikte now wel, maar plus niet. Nu ben ik genoodzaakt om premium plus te nemen voor now. En dat ga ik dus niet doen.
Het kan nog erger worden want sommige dlc's zorgen er enkel voor dat je locked characters kunt unlocken. Een voorbeeld dat ik ken én ervaren heb: Dragonball Z: Battle of Z. Met de dlc kan je 3 characters bestaandje uit Vegito, Bardock en Goku in Naruto kleding. En het ergste? Die characters zitten AL IN HET SPEL ZELF! Ik vind het te ver gaan met hoe Sony het allemaal regelt. De actuele console aanschaffen zoals een tweedehands PS3 en PSVita blijft een veel betere en verstandigere keus.
De PS3 met die exotische cell chip was echt een foute keuze. Vandaag de dag kun je dat nog steeds niet consistent emuleren en zitten ze met relatief dure streaming infra opgescheept.
Je noemt het een foute keus, maar ik neem aan dat Sony geld verdient aan het streaming-platform. Dus waarom is het een foutieve keus dan (geweest) ?
het is achteraf een 'fout' omdat ze nu hogere kosten hebben aan infrastructuur.

lagere kosten voor infrastructuur betekent meer winst:
- meer marge per klant
OF
- lagere prijs voor het abonnement, wat meer klanten oplevert.
Reken hierbij ook de theoretische winst die ze hebben gemaakt omdat het moeilijk te hacken was.
Voel me nog tot op heden genaaid dat ze Linux eraf hadden gehaald -_-, zonder Linux alsnog gehacked..

[Reactie gewijzigd door DragonChaser op 25 mei 2022 10:56]

Hoezo moeilijk te hacken. Vrij snel nadat Sony Other OS verwijderde was dat geregeld. Kwestie van de verkeerde mensen over de zeik helpen.
Of cell was zo revolutionair dat nu alle consoles die architectuur gebruikten. Het blijft een gok met nieuwe technieken. Zo hebben bepaalde data dragers het ook niet gehaald.
Aan de andere kant, er zijn ps3 games uitgekomen die enorm indrukwekkend zijn en dat was vooral te danken aan de cell chip. Dus er is van beide kanten wat te zeggen.
Verspreid je nu nog steeds dat marketingpraatje? Het is bewezen onzin. Cell CPU is architecturaal weinig anders dan de gemiddelde gpu. Dat devs er toch nog degelijke performance uitkregen is te danken aan het talent van de devs, niet aan de cpu.

[Reactie gewijzigd door Krimglas op 25 mei 2022 10:49]

Dat is wat kort door de bocht. First party games op de PS3 zagen er wel een stuk indrukwekkender uit dan first party games op de 360, dus het was wel meer dan 'er toch nog degelijke performance uitkregen'.
Wat mogelijk een nog groter probleem was, was dat de PS3 geen unified RAM had, zoals de 360 dat wel had. De PS3 had 256mb toegewezen aan de GPU en de CPU, terwijl de 360 512mb vrij kon toewijzen. Dat is met multiplatformgames, samen met de cell, wel een lastig ding natuurlijk.

Laten we het er op houden dat Sony geleerd heeft van de keuzes met de PS3 op hardware gebied.
De Xenon in de 360 is niet zo heel veel anders. Microsoft heeft hun software veel beter voor elkaar.
Vandaag de dag kun je dat nog steeds niet consistent emuleren
Dat is niet alleen een issue met de PS3, maar kijk ook eens naar bv. de Xbox, Panzer Dragoon Orta...
Een PS3 is 15 jaar oud en een Xbox is 20 jaar oud. Terwijl de Xbox een x86 met een Geforce 3 en DX8 variant werkte...

Kijk eens naar Rosetta en x86 vs ARM (Intel vs. Apple silicon), daar is heel goed op te emuleren terwijl het heel andere hardware is. Het kan dus wel degelijk, echter heeft Sony natuurlijk super weinig motivatie om daar veel tijd in te steken, want zij hebben daar amper baat bij en juist veel meer kans op nadeel (anderen kunnen bij een lek veel makkelijker emuleren)...

En hoe ver zijn we met PS4 emulatie (x86 based) na 9 jaar? Alleen Sony heeft dat via de PS5 en zelfs daar alleen via patches en games die nog steeds niet goed werken of features compleet ontbreken...
Welke ps4 games werken niet goed op de ps5 dan? Volgens mij kan je die op 1 hand tellen. Volgens mij ontbreken er ook geen features.
Wat ik kon vinden was het twee volle handen games die niet werken. Die issues hebben op de PS5 zijn er een stuk meer, daar heb je een handbal team voor nodig...
https://www.backwards-compatible.com/search/?issues=1&

Horse's mouth:
https://www.playstation.c...ward-compatibility-games/
36 games die kleine issues hebben op een catalogus van bijna 3500 games. Overdrijf je dan niet een beetje met deze zin:
En hoe ver zijn we met PS4 emulatie (x86 based) na 9 jaar? Alleen Sony heeft dat via de PS5 en zelfs daar alleen via patches en games die nog steeds niet goed werken of features compleet ontbreken...
36 games die kleine issues hebben op een catalogus van bijna 3500 games.
Als je even verder had gekeken, dan documenteert die database maar 940 games, waarvan er 36 issues hebben (of ze klein zijn durf ik niets over te zeggen), dat is bijna 4% van die selectie.
Volgens mij zijn dat ook gewoon de games waarbij Sony gecommuniceerd heeft dat ze wat issues kunnen hebben:

https://www.psu.com/news/...rds-compatibility-issues/

Het probleem is echt niet zo groot als je hier voor doet komen.
Van wat ik heb geprobeerd, zijn Lara Croft Temple of Osiris en die AC Syndicate niet goed te spelen door grafische glitches. Dikke combing lijnen in Lara Croft en rare belichting issues in AC Syndicate
Inmiddels te emuleren. Daar wil Sony alleen niets van weten.
Emulatie van ps3 is verre van geweldig. In veel games moeten (grafische) features uitgeschakeld worden omdat dit op de SPE gebeurt en dit problemen veroorzaakt met emulatie.
Met wat hulp van Sony wellicht op te lossen. Alles is nu (geweldig) reverse engineering werk geweest. Als Sony samenwerkt met deze emulatie teams wordt het allemaal geweldig...
Ik zou er weinig van verwachten, de ontwikkelaars van rcps3 beschikken over goede documentatie en toegang tot kennis is geen issue. Het gaat er puur om dat Cell heel lastig performant te emuleren is op x64.
Sony had AMD kunnen vragen om iets van een emulatie in de GPU van de PS5 APU toe te voegen. Ze willen gewoon niet. (of mogen niet van IBM, dat zou ook nog kunnen)

[Reactie gewijzigd door kdeboois op 25 mei 2022 11:33]

De emulatie community hoeft zich niet te verantwoorden als er dingen niet werken. Want PS3 emulatie is op de pc verre van perfect te noemen. Implementatie op een console moet namelijk "perfect" werken. Dat is wat anders dan een clubje tweakers die het leuk vinden hier hun tijd in te steken als hobby project.
PS3 met PS2 emulatie.... drama
PS3 games op de PS4 spelen. Compleet drama
PS4 games op de PS5 spelen weer gedoe

Sony wil het gewoon niet. Microsoft krijgt hier van mij alle credits.

Ik wil gewoon mijn oude games op de nieuwste console spelen. Ik bezit de games en moet nu met veel gedoe de oude consoles in leven houden.
PS3 met PS2 emulatie.... drama
PS3 games op de PS4 spelen. Compleet drama
PS4 games op de PS5 spelen weer gedoe

Sony wil het gewoon niet. Microsoft krijgt hier van mij alle credits.

Ik wil gewoon mijn oude games op de nieuwste console spelen. Ik bezit de games en moet nu met veel gedoe de oude consoles in leven houden.
Heb je wel een PS5? Want ik weet niet hoe je erbij komt dat PS4 spelen op een PS5 gedoe is? Elke game werkt namelijk gewoon...

Ik snap dat je je oude games op je nieuwe console wilt spelen, maar als je dat allemaal zo graag wilt, dan ja hou je PS3 in leven zou ik zeggen.
Zeker. Ik doel daar voornamelijk op het geklungel met de PS4 en PS5 versies van games. Vergelijken met de ervaring op een Xbox is het gewoon gedoe.

Van het weekend CoD Vanguard MP willen installeren. Niet te vinden in de store. Eindelijk iets gevonden met zoeken blijkt het de PS4 versie te zijn. Na een half uur downloaden, weer opnieuw beginnen..... zucht

Ik heb PS2, PS3 en PS5. Voor de Xbox volstaat een Series X om alles te spelen.
Van het weekend CoD Vanguard MP willen installeren. Niet te vinden in de store. Eindelijk iets gevonden met zoeken blijkt het de PS4 versie te zijn. Na een half uur downloaden, weer opnieuw beginnen..... zucht
Deze problemen erken ik eerlijk gezegd niet. Het is vaak heel duidelijk welke game het is en welke je kan installeren. Bij Xbox heb je weinig keuze, je moet de game pakken die Microsoft voor je installeert. Playstation heeft een aparte trophy set per game (ps4 en ps5). Daarom kan je er ook voor kiezen om apart nog de ps4 versie te installeren.
Ik heb PS2, PS3 en PS5. Voor de Xbox volstaat een Series X om alles te spelen.
Dit is niet helemaal waar, de series x kan slechts 56 xbox OG games afspelen en 513 xbox 360 games. Dus als je alle games wilt spelen heb je niet genoeg aan een series X.

In principe zou je met een PS3 BC en een ps5 alle games van Playstation kunnen spelen. Voor alle games moet je bij Microsoft 3 consoles hebben.
Enige gedoe wat ik heb is dat de ps4 disc van elden ring steeds de ps4 versie wil installeren terwijl ik de ps5 upgrade speel.
Mee eens maar ik denk dat ze toen nog niet zo nadachten over "backwards compatibility".

Dat iemand misschien over 20 jaar nog een PS3 spel zou willen spelen kwam niet bij ze op.
Kan ik met zo'n abonnement ook playstation games op PC spelen? :>
Oh, dat vind ik wel interessant. Heb altijd al wat nieuwe playstation titels willen spelen, alleen vond het de prijs van de console absoluut niet waard. Hopelijk is de streaming kwaliteit een beetje degelijk. Tnx.
Hmm ik vind cloud gaming nog niet lekker werken. Verschillende platformen geprobeerd ps now, xbox, stadia, gforce. De eerste die ik ooit probeerde was onlive zelfs. Altijd het geluk gehad dat ik een zeer goede internet snelheid had. Zit nu op 1 gbit up/down met een ping van 1 tot 4ms. Desalniettemin altijd toch een slechte ervaring gehad lag, rare compressie issues of crashes. Het enige wat ik lekker vond werken was het direct streamen vanaf mn console binnenshuis of naar mn vriendin haar huis waar ook glasvezel ligt. Ik laat het voorlopig nog even links liggen.
Tip: sluit de boel bekabeld aan. Met WiFi werkt streaming een stuk slechter. Tenminste, dat is mijn ervaring met GForce Now.
Die DLC kun je wel omstreeks 1€ tot 6€ kopen met hier en daar een uitzondering zoals Mass effect, Dragon age, Fallout, Fable, Sims, Dead or alive, Soulcalibur enz. waarmee je soms met alle DLC tussen de 30€ en 120€ komt maar goed.. dat ligt aan de Uitgever en niet aan Sony of MS.

Op XB heb ik ook de meeste DLC gekocht voor spellen die ik interessant vondt om nog jaren te spelen want als je van een Classic wilt genieten dan neem ik aan dat je de volledige ervaring wilt en ook al zou PS+ de DLC er wel bij geven dan ben je daar afhankelijk van en wie weet wordt de DLC weer van het abo en uit de shop verwijdert.
Wat ik lees is dat je die DLC überhaupt niet kan streamen. Dus leuk dat je ze goedkoop kan kopen maar als je ze niet kan streamen of zoals bij XSX/S kan downloaden en lokaal kan spelen zit je met games die geen DLC mogelijkheid hebben. Misschien dat ze dat ooit nog eens veranderen.
Ah excuus ik las het verkeerd.. bedankt en jammer om te horen want met sommige spellen met name rpg's hoort de DLC er bij..
Anoniem: 221563
25 mei 2022 10:00
Ondertussen bij de concurrent: ik stop mijn originele xbox game in de moderne xbox en ik krijg gratis en voor niks een 4k versie, hogere framerate, HDR én alle DLC...

Blijft een beetje jammer dat het vanuit Sony telkens 'net niet' blijft.
Klopt zeker, alleen je krijgt niet gratis alle DLC. Deze dien je als het goed is nog wel gewoon te kopen.
Ligt eraan. Veel is inmiddels wel degelijk gratis, of het is enorm in prijs gedaald. Maar zelfs dan nog: het is er in ieder geval, en op de PlayStation dus blijkbaar niet en voor PlayStation bezitters is dat jammer en voor Sony zelf lijkt het me een enorme gemiste kans, maar ze zullen er vast wel weer een bepaalde uitleg voor hebben. Het lijkt me alleen niet zo'n klantvriendelijke...
Ik moet nog steeds voor alle dlc betalen op mijn xbox hoor, ook in BC modus. Dus ik weet niet precies waar het vandaan komt dat de DLC ineens gratis is?
Niet alle, maar wel voor meerdere titels. Of, zoals gezegd, is de prijs van de DLC enorm gedaald, naar slechts een paar euro's, in de meeste gevallen, voor deze oude games.
Ik ben heel erg benieuwd naar je bron waarin staat dat de meeste DLC enorm in prijs is gedaald. Ik zie op de xbox store namelijk een heel ander beeld. Paar voorbeelden:

https://marketplace.xbox....Type=GameAddon&noSplash=1

https://marketplace.xbox....Type=GameAddon&noSplash=1

https://marketplace.xbox....Type=GameAddon&noSplash=1

Dat zijn nog gewoon dezelfde prijzen als bij de introductie.
Met alle respect, maar dan pik je er ook wel weer een paar uit die binnen de life cycle van de Xbox 360 allemaal geclassificeerd kunnen worden als titels die in de laatste paar jaar van die console uit kwamen. Als je gaat kijken naar backwards compatible titels die veel ouder zijn gaat kijken, dan zitten daar wel degelijk titels tussen waarvan de DLC veel voordeliger is.

Ik heb in de afgelopen paar maanden nagenoeg iedere keer bij mijn "gratis" games van Games with Gold ook gelijk alle beschikbare DLC gedownload, en ik was in de meeste gevallen nooit meer kwijt dan een paar euro's per download.
Ik heb in de afgelopen paar maanden nagenoeg iedere keer bij mijn "gratis" games van Games with Gold ook gelijk alle beschikbare DLC gedownload, en ik was in de meeste gevallen nooit meer kwijt dan een paar euro's per download.
Maar waren die bij launch niet ook al dezelfde prijs? Want je doet een bewering zonder enige onderbouwing. Het klinkt meer als een onderbuik gevoel.
Nou, het lijkt me toch niet dat als bepaalde titels nu DLC aanbieden voor 2,95 dat dit ook zo was toen de titels net uit kwamen. Volgens mij kan je dat ook gewoon zien op de pagina zelf, want dan is de oude/originele prijs van de DLC volgens mij doorgestreept, net als bijvoorbeeld bij "Deals with Gold".
Het is dus een onderbuik gevoel. Want je doet nu een aanname dat de dlc die nu 2,95 euro kost voorheen meer kost. Deals with gold daar krijg je gewoon korting op dlc omdat je dat abonnement hebt. Net zoals dat je nu dlc bij Playstation voor een lagere prijs kan kopen als je ps plus hebt.
Ik weet dat je bij Deals wit gold gewoon korting krijgt: het heet per slot van rekening niet voor niets zo. Zou een slechte deal zijn als het niet voordeliger dan normaal zou zijn. ;)

Maar even zonder dollen: ik bedoelde alleen maar te zeggen, en daarom gaf ik Deals with Gold enkel even als voorbeeld, dat je in beide gevallen dus ook een oude, doorgestreepte prijs vermeld zou moeten zien staan. waaraan je dus wel degelijk kunt zien dat het goedkoper is geworden.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 25 mei 2022 13:06]

Dan kun je net zo goed deze erbij halen https://www.xbox.com/nl-N...e-collection/c3gdk9qkwlrd maar liefsf 60€ :+ maar wat Rex zegt klopt wel veel DLC is in prijs verlaagt vooral met sales is er een 50% korting.
Volgens mij hadden wij het over de xbox 360 en de ps3. Ik weet niet precies wat voor toegevoegde waarde een xbox one/series x game heeft bij deze discussie.
Omdat de inhoudt hetzelfde blijft en dat is van de generatie van XB360 en PS3 en dat is toch ook zo met PS+ dat is o.a inhoudt van de PS3 op de PS5 ;)
In de meeste gevallen wel inderdaad maar met bepaalde spellen *kucheh* E *kuche* A ben je voor de complete DLC een dikke 100€ kwijt :+ voor spellen van 15 jaar terug + 20€ a 30€ voor spel kom je op omstreeks de 130€ a 150€
Ja, er zitten wat beruchte titels tussen, overigens verdacht vaak EA titels, die je gewoon nog steeds de hoofdprijs kosten... ;)
Lolz inderdaad :+ ergens vorig jaar of het jaar daarvoor was ik met wat XB360 spellen bezig om via de store te kopen want ik was al over naar digitaal maar nog niet met classics en zag de prijzen inclusief DLC die krankzinnig waren terwijl er al geruchten waren van bijv. Mass effect trilogy.

Dus ik dacht wacht wel even en het was het wachten waard! wat een meesterwerk de Trilogy en dat voor 30€ terwijl EA (schatting maar kan straks wel even kijken) voor de XB360 trilogy al 60€ of 90€ vroeg en met de DLC erbij nog iets van 100€ maar EA is niet de enige er zijn genoeg uitgevers die Classic sales niet serieus nemen jammer genoeg...
Wat dat betreft lijken Nintendo en EA wel een beetje op elkaar: oude meuk voor de nieuwe prijs.
Maar zeg dat maar niet tegen die zuurpruim van een CEO van EA, want die wil helemaal geen vriendjes zijn met Nintendo, laat staan met hen vergeleken worden... :P

Maar even serieus: ik vermoedt dat het wel of niet verlagen van de prijzen ook te maken heeft met de kosten voor het ondersteunen van DLC in games. Offline/single player content is doorgaans een eenmalige investering voor bedrijven, maar gaat het om online DLC en wil of kan een bedrijf anders de kosten niet meer rechtvaardigen om een server te laten draaien voor een 15 jaar oude game, dan zullen ze, om die kosten er toch uit te krijgen, wellicht de prijs hoger houden, en wordt de game nog wel volop ondersteund, dan kan het voor minder.

Alleen is dat niet in alle gevallen zo, dus dit is slecht een mogelijk scenario, maar de eventueel echte reden is lang niet altijd zo zwart/wit. Wat meestal wel de gelijkenis is, komt simpelweg neer op "we kunnen er niet genoeg aan verdienen", kortom: zoals bij de meeste bedrijven gaat het uiteindelijk altijd weer om het geld...

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 25 mei 2022 13:16]

Inderdaad :+ maar ik vindt het toch ook wel jammer dat Nintendo geen Classics als koop meer aanbied terwijl tot de WiiU en 3DS het een Classic paradijs was en nu zit bijna alles voor de Switch achter de Online deur..

Dat zou kunnen dat daarom de prijzen niet dalen van bepaalde spellen en DLC maar waarom dalen dan wel nieuwe spellen en DLC ? vaak om de verkoop flow aan de gang te houden dus dan worden oudere spellen bewust doodgebloed ? ach ja in EA hun geval lijkt het hun logisch.

Want o.a Anthem en Mass effect Andromeda kosten bakken met geld en met nog wat extra tijd en geld was er een kleine kans geweest om het om te draaien maar na wat Patches was het gebeurd dus hun namen liever een gegarandeerd verlies dan mogelijk nog meer verlies maar met een kleine kans op succes.. gelukkig dachten Hello games en CDPR er anderd over :)
Misschien komen de "Switch Classics" nog. Ik weet niet hoe ver in de levensloop van de vorige systemen ze met die budget versies van de games kwamen, maar volgens mij was dat ook pas aardig wat jaartjes later.

Nieuwe spellen en de bijbehorende DLC worden natuurlijk nog volop ondersteund, worden meestal ook nog volop verkocht en dus wordt er genoeg aan verdiend, wat het verdienmodel voor een bedrijf ook interessanter/nuttiger maakt. Ondersteunen van 15 jaar oude of nog oudere titels horen daar meestal niet bij.

Wat betreft Anthem is het denk ik wel weer even een ander verhaal, want volgens de officiële cijfers is die game nu niet bepaald een denderen succes voor EA gebleken, dus daar zullen ze wel geld op verliezen, en dan is er natuurlijk sowieso geen prijsverlaging aan de orde.
Ah sorry Rex door een andere topic was ik vergeten te reageren.. net ook even voor het eerst bij de Bijenkorf Cyberpunk 2077 op disc besteld en moet zeggen dat hun tot nu toe de beste transactie ervaring bieden want ik hoefde bij bestellen en betalen niet apart eerst een account aanmaken maar direct bij de bestelling alles invullen en alles werkte in één keer van betaling tot registratie :D

Inderdaad ik denk wel dat er telkens iets van 5 tot 10 jaar er tussen waren bijv. Gameboy en Nes games werden pas digitaal speelbaar op de Wii en daarvoor kon je via de Gameboy player op de Gamecube classics spelen en als Nintendo zo doorgaat dan zat ik er wel over na te denken om een GC + GB player aan te schaffen of een WiiU want er zijn ook nog geen Windwaker en Twilight princess ports..

Hetzelfde met de PS classics persoonlijk denk ik dat een PS2 Phat en of PS3 Phat de beste ervaring geeft omdat je dan de keuze hebt van DLC erbij en via streaming zou je ook een budget PC kunnen samenstellen om PS classics te kunnen spelen dus opties genoeg het is maar net wat iemand liever heeft.

Als een spel tegenvalt en er wordt er het minimale aan gedaan qua tijd en geld om wat bugs en glitches te verhelpen dan is het vrij logisch dat het geen succes gaat worden maar ik heb Anthem compleet met alles voor iets van 10€ a 15€ gekocht en hetzelfde met Dragon age Inquisition GOTY voor iets van 20€ en ook Witcher 3 GOTY voor omstreeks 20€ en deze games zijn nu soms in de aanbieding voor 10€ inclusief alle DLC dus ik denk dat deze nog wel verkopen.
Ah sorry Rex door een andere topic was ik vergeten te reageren..
Haha, maakt niet uit, ik zit niet op een tijdschema, hoor. En zoals je ziet reageer ik nu ook pas een paar dagen later. ;)

Kijk, op zich zullen die titels gerust nog wel een x aantal exemplaren verkopen, en ik bedoelde ook niet te zeggen dat de game niet compleet is, maar volgens de officiële berichten is Anthem zo goed als geflopt. Dan ligt het er uiteindelijk aan of EA het zelf nog de moeite waard vinden om die server(s) voor die game nog langer draaiende te houden, of dat ze die met vervroegd pensioen gaan sturen.

Ik was overigens wel iets te kort door de bocht betreffende die prijzen, want inderdaad gooien ze regelmatig titels in de aanbieding, vooral als ze al een tijdje oud zijn, en dat staat op zich helemaal los van of ze wel of niet succesvol zijn. Sterker nog: de voordeelbak ligt vol met minder succesvolle titels van allerlei consoles... ;)

Maar weer los daarvan is er niet altijd een overeenkomst tussen die "complete" titels in fysieke vorm, en de download versies. Ik ben meer dan eens tegen gekomen dat die Game Of The Year of Director's Cut versies in fysieke vorm goedkoper waren dan de digitale versies, en dat heeft natuurlijk ook weer te maken met de winkel die ze verkoopt en de leveranciers. De downloads zijn natuurlijk rechtstreeks van Microsoft, Nintendo of Sony, dus die hoeven zich (helaas) niet aan externe voordeel acties te houden.

[Reactie gewijzigd door ThanosReXXX op 30 mei 2022 11:27]

Anoniem: 221563
@Ghost babel25 mei 2022 20:00
Niet bij de Xbox originals. Toen ik Star Wars battlefront 2 via de moderne Xbox speelde kreeg ik direct toegang tot alle dlc bijvoorbeeld. (Nee niet de moderne battlefront maar de originele)
VGC merkt op dat Asura’s Wrath heel wat dlc bevat die daardoor niet beschikbaar zal zijn via PlayStation Plus Premium
Zeker voor een game als Asura's Wrath waar belangrijke verhaal elementen in DLC zitten is dit een gemis. In dit geval speel je eigenlijk een incomplete game.
Ben ik even blij dat ik dan de Xbox 360 versie heb... ;)
De dlc voor Asuras Wrath kosten ook geld als je ze niet bezit en het speelt op een Series console.
Ik zei ook niet dat het geen geld kost, ik bedoel dat die DLC tenminste wel beschikbaar is voor de Xbox versie. PlayStation bezitters kunnen dus enkel de standaard game downloaden, maar niet de aanvullende content, en dat is zonde.
PS Now ondersteunde ook geen DLC bij streamen naar mijn weten:
Add-ons en DLC kunnen niet worden gebruikt tijdens het streamen van een PS Now-game
https://www.playstation.c...ble-with-playstation-now/

Gezien Premium gewoon een rebrand van PS Now is vind ik het wel opmerkelijk dat dit opeens als nieuws wordt gebracht. Laat natuurlijk niet weg dat dit jammer is, maar de nieuwswaarde ontgaat mij een beetje.
Omdat velen denk ik dachten dat de service zelf ook een upgrade zou krijgen. Of dat ze het op zijn minst zouden herbekijken.

Niet dus...
Ik verwacht voorlopig weinig spectaculairs/vernieuwends. Sony is ontzettend traag met dit soort ontwikkelingen en heeft de 'gave' om 2 stappen naar voren en 3 stappen terug te doen. De Premium-tier is voor mij persoonlijk nu nog niet interessant genoeg; ook al staan er al een handjevol classics in die ik best wil spelen. Maar goed; mogelijk is men over 6 of 12 maanden een stukje verder; dan zien we dan wel weer.
Het echte nieuws over PS Plus Premium is dat in Korea je de korting terug moet betalen op je PS Plus abonnement als je wilt upgraden naar Premium.
En dit zal naar verwachting ook het geval zijn in andere landen.

Dus je hebt tijdens de kortingsdagen een jaar lang PS Plus voor 40 euro gekocht. En nu wil je upgraden naar PS Plus Premium. Dan moet je naast het hogere bedrag voor Premium ook nog eens de 20 euro bijlappen die je eerder 'kado' hebt gekregen.

Bizar als dit doorgang vind, maar dat is wat er nu aan de hand is.

bron: https://kotaku.com/ps5-ps...-sony-playstat-1848970009

[Reactie gewijzigd door Rivandu op 25 mei 2022 10:46]

En in de tussentijd kan je bij MS voor 1 euro(de eerste keer of 12,99 de andere keren). Van XBLG naar GPU. Of je XBLG nu uit Turkije komt of uit Nederland.
Gelukkig weten ze dat niet als je in die tijd met korting een kaart in de winkel hebt gekocht en die hebt stacked. Dit geldt alleen als je ze digitaal hebt aangeschaft in de playstation store (anders is dat voor sony nooit te controleren)
Jawel, want de kaarten met korting die je in de winkel koopt hebben een andere SKU.
Legitieme kaarten in winkels die met korting werden verkocht weten ze wel degelijk en ook die mensen moeten hun korting terugbetalen als ze willen upgraden. De enige mensen die hier vanaf komen zijn zij die het via de zwarte markt hebben gekocht (of "grijze" zoals sommige het liever noemen), maar ook zij kunnen hier voor komen te staan als de kaarten van het goedkopere type waren.
Aanvullend: https://gamer.nl/artikele...nnees-die-korting-hadden/

Er zijn nog wat problemen bij het overzetten van de abonnementen.
Wanneer men een lopend PlayStation Plus-abonnement dat ooit met korting is gekocht wil upgraden naar het nieuwe PlayStation Plus, moet men het resterende bedrag alsnog aan Sony betalen. Daardoor wordt de eerder verkregen korting dus tenietgedaan.

Daarnaast is er nog een probleem. Mensen die op voorhand voor meerdere jaren een abonnement hebben opgestapeld, hebben geen manier om maar voor drie maanden of één jaar lid te worden van de duurdere Extra- of Deluxe-tiers.
Lijkt me eerder een strategie dan een 'bugje', maar we zullen binnen enkele weken wel zien hoe het werkt als het ook hier uitgerold wordt.
Heb idd al een paar mensen zien zeggen dat dit een "bug" is. Wat natuurlijk lachwekkend is. Ik denk niet dat er veel developers zijn die code schrijven die perongeluk gaat kijken naar de verkoopswaarde van je vorige aankoop, het verschil met de huidige prijs berekent, en dat dan doorrekent aan jou bij het afrekenen. Dat zou een heel bizar ding zijn als een "bug".
Grappig dat Asura's Wrath hier tussen staat. Ik weet nog dat ik die game had gekocht, had uitgespeeld, en toen kwam er DLC met het "echte" einde. En dat zit hier dus niet bij...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee