Aandeelhouders Activision Blizzard stemmen in met overname door Microsoft

De aandeelhouders van Activision Blizzard hebben ingestemd met de voorgenomen overname door Microsoft. Aandeelhouders goed voor ruim 98 procent van alle aandelen stemden voor. De bedrijven moeten nog wachten op goedkeuring van toezichthouders.

Het akkoord van de aandeelhouders is een relatief kleine stap in de grote overname van Activision Blizzard door Microsoft. Het bestuur van de uitgever was al akkoord en adviseerde zijn aandeelhouders om ook in te stemmen. Microsoft wil 68,7 miljard dollar betalen voor de overname. Dat komt neer op 95 dollar per aandeel en dat is zo'n 24 procent meer dan het aandeel nu waard is.

Microsoft en Activision Blizzard verwachten dat ze de overname voor 30 juni 2023 kunnen afronden, maar de miljardendeal wordt nog onderzocht door toezichthouders wereldwijd. Mededingingsautoriteiten uit de Verenigde Staten, Europa en China kunnen de deal nog blokkeren, of alleen onder bepaalde voorwaarden door laten gaan.

Volgens Bloomberg zijn investeerders bang dat de deal niet doorgaat. Dat komt onder andere door de strenge lijn die de Amerikaanse Federal Trade Commission heeft ingezet. Mede daardoor ging de overname van Arm door Nvidia niet door. Tweakers publiceerde eerder al een achtergrondartikel over de mogelijke gevolgen en bezwaren van de megadeal.

Microsoft en Activision-Blizzard

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

29-04-2022 • 09:50

79

Lees meer

Reacties (79)

Sorteer op:

Weergave:

Nice. Ondanks dat de afronding nog enige tijd op zich laat wachten, kunnen we wel spoedig wat meer Activision Blizzard games verwachten op Game Pass?
Als het Überhaupt doorgaat, het belangrijkste moet nog komen en dat is de FTC en die kan nog wel eens moeilijk gaan doen als ik onderstaande lees. Pas als de deal helemaal afgerond is zal je games op Game Pass terug gaan vinden.
The deal will be reviewed by the Federal Trade Commission, which is led by Lina Khan, who has long advocated for a more forceful approach to reviewing deals, particularly by the biggest technology companies. Under her leadership, the agency has blocked Nvidia Corp.’s acquisition of Arm Ltd. as well as Lockheed Martin Corp.’s deal for Aerojet Rocketdyne Holdings Inc. She also resurrected the FTC’s monopoly case against Meta Platforms Inc., which seeks to split off WhatsApp and Instagram.

Fears of a legal challenge are well-founded, based on Khan’s statements opposing growth via acquisitions by big tech platforms, said Jennifer Rie, an antitrust analyst with Bloomberg Intelligence. Plus, it’s likely the FTC will have a Democratic majority by the time a decision has to be made, alleviating a stalemate that may have caused inaction on the Amazon-MGM merger, Rie said.
Microsoft lijkt groot in gaming, maar eigenlijk nog altijd niet zo groot als je denkt in hun marktaandeel. De kans dat doorgaat is vrij groot. Anders kan heel de tech wereld de schop op...
Activision Blizz is geloof ik wel de grootste 3rd Party Publisher. Meerendeels door het grote success van WoW en Cod in het verleden. Dus als MS dat in handen heeft straks....
Vlak EA ook niet uit. ;)
Waar activsion heel veel geld mee verdient is candy crush, dut is wat veel mensen vergeten meer dan cod en wow.
CoD brengt zo'n $5,2 miljoen per dag op, Candy Crush slechts zo'n $4,2 miljoen per dag. Armoede.
Ok ik hoorde op podcast dat candy crush meer geld binnen haalde, maar het scheelt niet veel. Maar cod kost veel meer om te maken en te onderhouden waar bij ik denk candy crush minder zal kosten te onderhouden.
Ja dat denk ik ook, wel geniaal dat zo'n simpel spel als Candy Crush zoveel kan binnen harken.
Ja ze zeiden op de podcast het print gewoon geld.
Marktaandeel in omzet misschien, maar met Activision erbij hebben ze meer studios dan welk bedrijf dan ook. Dat kan op termijn tot dominantie leiden.
Het marktaandeel van Xbox is heel rap aan het stijgen.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 17:19]

Wat? Embracer Group heeft subdivisies die groter zijn dan Xbox Game Studios. 2 van hun subdivisies samen zijn zelfs al groter dan Xbox Game Studios en Activision Blizzard samen... en ze hebben er 10 in totaal (van variërende grote, maar dan nog). Tencent en Ubisoft zijn ook nog groter. Microsoft komt, post-merger, nog niet eens in de buurt van die 2, laat staan van Embracer Group (als Microsoft Tencent en EA zou overkopen zouden ze nog niet evenveel studios hebben als Embracer).
Hoe kom je erbij dat Ubisoft en Embracer group groter is? Beide hebben een omzet van 2 miljard... Microsoft heeft een omzet van 10 miljard dollar in gaming. Alleen het aantal studio's maakt een uitgever nog niet direct groot. Het gaat om revenue.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:19]

Omzet is niet hetzelfde als aantal studio's, dat is waar de discussie over gaat hier. Dat gezegd hebbende is omzet ook geen eikpunt.
Omzet is nou juist een ijkpunt. Op deze manier wordt o.a. marktaandeel berekend: https://nl.wikipedia.org/wiki/Marktaandeel of de waarde van een bedrijf

Wat maakt het aantal studio's uit? Een studio kan 5 mensen in dienst hebben of duizenden. Het aantal zegt dus helemaal niks over de grote van een uitgever.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:19]

Oeps 8)7
Je hebt gelijk. Maar liefst 111 studios

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 23 juli 2024 17:19]

De FTC zal naar het marktaandeel in de VS kijken en daar wordt Microsoft wel enorm groot. Dat de kans is dat het doorgaat vrij groot is daar zijn onderzoekers het niet mee eens:
Tough-talk from President Joe Biden’s antitrust enforcers is fueling investor fears that the deal could be blocked or subject to delays even if it prevails, said Matt Perault of New Street Research. Plus, the deal will also need approval by other governments including the European Union and China.
Ik snap niet waarom China toestemming moet geven hiervoor. Die hebben toch niks met gaming.
Omdat ze daar ook zaken doen, dan moet China ook goedkeuring geven. Hoezo heeft China niks met gaming? Genoeg gamers daar.
Ik dacht meer de chinese regering, maar je zult wel gelijk hebben. Maar waarom moet Japan dan bijboorbeeld niet ook toestemming geven? Genoeg gamers daar.
Ook die zal er vast naar moeten kijken als ze daar zaken doen. Het gaat er vooral om of ze daar een vestiging hebben met omzet/marktaandeel.
Ik zie net er bestaat een Microsoft Japan in Tokyo, maar dan zullen zij niet voldoende omzet/marktaandeel hebben. Ik wist niet dat dit in China wel zo was. Dank voor de toelichting.

Edit: China zal wel een uitzondering zijn in dat zij alles bekijken.

[Reactie gewijzigd door gelmir op 23 juli 2024 17:19]

Omdat in China de overheid alles bepaald en alle touwtjes in handen heeft? Het is dus eerder het tegenovergestelde van jouw bewering. ;) In Japan is dat (gelukkig maar) niet zo.

[Reactie gewijzigd door CH4OS op 23 juli 2024 17:19]

In China niets met gaming? Kijk voor de grap eens waar Tencent bijvoorbeeld vandaan komt. ;)
Ik geef je het op een blaadje, de constructie gaat waarschijnlijk als volgt, minder exclusives als de overname door gaat als goedmakertje.
Microsoft is niet groot in gaming, maar wel groot in platform. En daar zit hem waarschijnlijk de crux. Meer exclusives betekent minder concurrentie. Wat gebeurt er met de titels voor de PlayStation of de Blizzard games voor de Mac? Dat is nog maar de vraag. Call of Duty blijft wel even, maar over de overige titels is niks gezegd.
Ze zijn nog lang niet groot genoeg om een probleem te zijn. Dit maakt ze nummer 3 of 4 qua marktaandeel. Tencent en Sony zullen eerst moeten worden aangepakt als de FTC actie wil ondernemen.
Gezien de EU ook toestemming moet geven zal het wel loslopen, anders hadden die Sony al lang en breed gedwongen op te splitsen.

Deze situatie is totaal niet te vergelijken met een situatie als met ARM en Nvidia.

[Reactie gewijzigd door Verwijderd op 23 juli 2024 17:19]

Het verschil met al die andere bedrijven is echter wel dat ze allemaal dominant waren in hun markt, (te) dominant werden als de overname er kwam of hun concurrentie een groot nadeel zou kunnen geven, en hoe je het ook draait of keert, noch Microsoft noch Activision is in de positie om dat te doen. Er zijn geen andere studio's afhankelijk van het werk van Microsoft's studio's waarmee ze de concurrentie dwars kunnen zitten, sterker nog: het is juist in Microsoft's eigen belang om andere studio's juist wel te helpen ondanks hun eigen formaat. Aan de andere kant hebben Microsoft en Activision beide zelfs gezamenlijk niet eens een groot deel van de markt in handen.
Maar dan kijk je naar de markt wereldwijd, de FTC zal voornamelijk naar de Amerikaanse markt kijken. Als je kijkt naar de Amerikaanse gaming markt, daar heeft Microsoft al een groot marktaandeel (groter dan bijv. Playstation). Daarnaast hebben ze net Bethesda overgenomen en willen ze nu Activision-Blizzard overnemen. Als je naar de uitgevers in de VS kijkt krijgen ze hiermee toch een aardig deel van de markt in handen daar. Microsoft, Activision-Blizzard en Bethesda hebben een gezamelijke revenue van 18 miljard dollar.

Ter vergelijking:

EA 5,5 miljard
Take Two 3 miljard
Epic 5 miljard

Dat is voor de FTC wel een zorgelijke zaak dat er een speler daar op de markt is met een dergelijk marktaandeel.
De kans dst het door gaat is heel groot, groter dan het niet door gaat hier heeft micro natuurlijk al lang advocaten op laten kijken en de ftc moet een rede hebben om het af te wijzen en die hebben ze nog niet volgens mij. Want micro is niet de grooste op dit moment ook straks niet na deze aankooo is het pas 3. Tencent en sony zijn op dit moment groter en ook na de aankoop nog.
Ik denk dat je daar nog even op moet wachten, volgens de verwachting gaat de overname als alles zonder problemen verloopt in 2023 afgerond worden. Afgezien van de aandeelhouders zijn er ook toezichthouders die hun akkoord moeten geven.
Ik wou net zeggen idd, dat zal nog wel even duren voordat we dus echte veranderingen gaan zien.
Dat aandelhouders en board akkoord zijn zegt nog niks over wat er gebeurd met gamepass en activiosion blizzard games

Als een van de acms ergens een need zegt staat de deal als nog op losse schroeven.

En kan het zomaar zijn dat microsoft activision blizzard niet koopt en er dus ook geen game pass aanpassingen komen
Ik ben benieuwd hoe World of Warcraft speelbaar zal worden op de XBox.
Simpel. Muis en toetsenbord.
Gamepass is meer dan xbox. Gamepass is er ook voor PC's.
Mocht het doorgaan zou het zo vet zijn om oude CoD's op Game Pass te hebben, ik zou niet eens per se de nieuwste willen wat ook tof zou zijn maar gewoon om CoD World at War zombies te kunnen doen of Black Ops 1, 2 of 3 en daar ook de Zombies er van.
Waarom niet direct beginnen? World at war kan je voor 2 euro op marktplaats vinden, de game is BC met de series X.
Ik heb niet over het spel op marktplaats kopen, maar dat het in Game Pass zit en mijn vrienden ook mee kunnen doen.
Je vrienden kunnen de game toch ook kopen? Als je die game allemaal voor een paar euro kan kopen ben je toch goedkoper uit dan gamepass? Waarom wachten tot hij in Gamepass komt?
Snap niet helemaal waarom je zo graag wilt dat de game op marktplaats wordt gekocht. Mijn vrienden hebben X en S dus bij de S gamers valt er niet veel te halen, tevens hebben we allemaal GP al voor 3 jaar dus dan zit het er soort van 'er bij'.

Als Microsoft Activision heeft, zouden ze technisch gezien de oudere CoD's op GP kunnen zetten wat mooi meegenomen zou zijn.

[Reactie gewijzigd door Vagax op 23 juli 2024 17:19]

Je gaat er van uit dat hij een console heeft. Misschien wil hij ze wel op PC spelen.
Hij is redelijk actief in het series X topic, dus hij heeft een console.
Wat gaat er dan met mijn aandelen van Activision Blizzard precies gebeuren?
Als je aandelen hebt krijg je $95,00 per aandeel Activision-Blizzard van Microsoft.
Of een aandelen swap van Activision-Blizzard naar Microsoft tegen de dan geldende koers.
In de aankondiging stond dat het een all cash transactie zou zijn.

https://investor.activisi...pprove-proposed-microsoft
Ik heb een Xbox game pass ultimate en betaal maandelijks voor WoW. Wellicht wordt WoW free-to-play in de game pass. Dit zou een enorme boost geven aan de populatie spelers, dan mogen ze van mij het weer met in-game aankopen proberen te financieren. Ik denk dat dat onder de streep winstgevend is.
Voor mij zou dit voordelig zijn, ik koop geen in-game rommel. Maar ik denk dat juist de wat jongere generatie hier echt heel gevoelig voor zijn.

Kijk maar naar PUBG, populatie was ingekakt, nu free-to-play (had een aankoopprijs) en weer helemaal hot topic.
Ook ESO zit niet bij Gamepass in, dus ga er maar niet van uit.
Eso zit wel bij game pass in, alleen de laatste expansions niet maar er is bergen content te spelen
Laten we eerlijk zijn Activision/Blizzard is aan het sterven. Dat ze nu worden over genomen is alleen maar humaan. Het geeft Microsoft uiteraard een grotere content store, wat goed past bij de strategie van Microsoft want die hebben altijd ingezet op cash cows. Echter nieuwe dingen zullen vooral van elders moeten komen. Microsoft is nog nooit in zijn geschiedenis succesvol geweest in innovatie. Alleen in dingen opkopen, branden, bundelen en verkopen of anders copy/pasten. Voor de consument is dit alleen maar prettig, tegen een laag bedragje een hoop krijgen. Uiteraard zullen andere bedrijven zeuren: 'Maar dat gaat ten kosten van onze cash cows.' Maar goed, de maatschappij kan niet steeds rekening blijven houden met alle wannabe miljardairs. Uiteindelijk is kapitalisme gewoon een leugen. Je kunt alleen maar rijk zijn als er een boel armen zijn, anders krijg je inflatie. Het zou daarom ook geen stand houden.
Op welke manier zet Microsoft precies in op cash cows? Ze maken nog steeds niche games zoals Age of Empires and Flight Simulator.
Niche kwa gameplay Mischien maar beide titels die je noemde zijn echt wel ingezet wat betreft marketing naar de mainstream gamer toe helemaal met de console versie van flight simulator.
Psychonauts 2, Fable, Avowed, Everwild, Grounded, Tell me why etc.

Je doet net of ze alleen Halo, Forza en Gears of War maken.
Technisch gezien heeft Microsoft tell me why ook niet gemaakt. Dat is dontnod studio's.
Je hebt gelijk, het is een Tencent studio.
Tja je noemt zelf alleen die twee titels
Activision is aan het sterven? Ook pre microsoft overname zou dit een opvallende opmerking zijn…
Als ze op een gegeven moment alles op kopen is er niet veel meer te kiezen. Ook niet qua prijs want op een gegeven moment kun je natuurlijk gaan vragen wat je wilt want er is toch geen concurrentie meer. Misschien nu nog niet helemaal het geval maar die kant gaan we wel weer op. En natuurlijk weer een groep die hard roept dat valt wel mee maar evaringen uit het verleden met overnames (in iedere sector) bewijst toch wat anders...
Gelukkig is dat dan een luxe probleem ;)
Zolang phil spencer hier de leiding over heeft zie ik dit niet als probleem. Helaas heeft phil niet het oneidige leven.... Dus ik hoop dat zijn opvolger in zijn zelfde visie staat.
Mooi, nu maar hopen dat ze de skylanders franchise weer nieuw leven inblazen.
StarCraft III pretty please
Als de aandeelhouders positief zijn, dan denk ik dat de overname wel zo goed als rond is. Maar goed, zeg nooit, nooit. Maar deels is het ook wel goed als Phil Spencer straks ook gaat over Activision-Blizzard, dan zal daar hopelijk ook een andere wind gaan waaien, zeker met het image dat Activison-Blizzard momenteel heeft.

Als ik kijk naar alle top mannen aan de hoofd van de consoles, vind ik Phil Spencer de meest sympathieke, maar in het verleden ook veel respect gehad voor Jack Tretton, Reggie Fils-Aime en Satoru Iwata, maar deze zijn helaas niet meer werkzaam in de industrie of leven helaas niet meer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.