Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

BioWare en EA staken ontwikkeling van Anthem-revisie

BioWare en EA hebben de ontwikkeling van Anthem Next stopgezet. BioWare zal zich naar eigen zeggen volledig richten op het ontwikkelen van de komende Dragon Age en Mass Effect-games. De huidige versie van Anthem blijft online speelbaar.

"In de geest van transparantie wilden we delen dat we de moeilijke beslissing hebben genomen om te stoppen met ons nieuwe ontwikkelingswerk aan Anthem", schrijft producent Christian Daley in een blogpost. "We zullen echter doorgaan met het draaiende houden van Anthem zoals het nu bestaat." Daley schrijft onder andere dat de uitbraak van het nieuwe coronavirus en thuiswerken een impact had op de productiviteit van BioWare-ontwikkelaars.

Er gingen eerder deze maand al geruchten rond dat uitgever Electronic Arts op korte termijn zou beslissen of de revisie van Anthem wordt doorgezet. BioWare kondigde in 2020 aan dat dertig mensen werken aan het vernieuwen van de game en noemde dat toen een 'langdurig proces'. Bloomberg meldde begin februari dat dit team te klein zo zijn om de plannen voor Anthem Next waar te maken. Anonieme bronnen die betrokken waren bij de revisie, stelden dat het team 'minstens verdrievoudigd' zou moeten worden.

BioWare stelt dat de studio zijn inspanningen wil concentreren op de volgende Dragon Age- en Mass Effect-games, terwijl de ontwikkelaar ook de Star Wars: The Old Republic-mmo blijft updaten. BioWare heeft meermaals de komst van Dragon Age 4 geteased. Op 14 mei brengt de ontwikkelaar daarnaast een remaster van de originele Mass Effect-trilogie uit. De studio komt later met een nieuwe Mass Effect-game, hoewel daarover nog weinig details bekend zijn.

Anthem verscheen in 2019 voor de pc, PS4 en Xbox One. De game werd bij release grotendeels negatief ontvangen. Het ontwikkelen van Anthem kostte volgens ontwikkelaars bijna zeven jaar, hoewel de productiefase pas in de laatste achttien maanden werd gestart. Medewerkers van de studio meldden dat de ontwikkeling van het spel werd gekenmerkt door besluiteloosheid, wanbeheer en technische problemen door tekortkomingen van de Frostbite-engine.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Daan van Monsjou

Nieuwsposter

24-02-2021 • 21:09

93 Linkedin

Submitter: Jorrie

Reacties (93)

Wijzig sortering
Wat een geld verspilling, zou wel leuk zijn als ze anthem open source zouden maken, zodat mensen zelf episodes kunnen maken en verkopen via EA . Ongeveer wat Epic doet met de unreal engine.
Toch weer 2 extra jaren over de balk geflikkerd die aan DA4 of een fatsoenlijke ME Remaster besteedt had kunnen worden ipv het huidige slappe aftreksel.
Bioware is einde verhaal, snap dat nou toch eens. DA en ME hebben ons dat uitermate goed laten zien: MMO-single-players met een identiteitscrisis en vooral heel veel dopamine shotjes en completion balkjes en map markers. Verhaaltje en dialogen van kleuterniveau. Gameplay met een diepgang van een plas water.

Talent kun je niet kopen, dat moet je cultiveren en dat is de afgelopen decennia met harde hand weggecultiveerd.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 25 februari 2021 10:31]

Ik vond ME best leuk eigenlijk, ben pas gaan spelen na de eerste patch dat wel.
Vond alleen heel veel van de NPC's er bizar uitzien. Blanke personages met roze afro's e.d. Dat was verder geen groot issue natuurlijk, in de originele reeks waren de NPC's ook soms wat repetetief. Het verhaal had op zich wel wat potentie. Zou de game zelfs overwegen te herspelen!
Ok. Ik vond er weinig aan en totaal niet vergelijkbaar met de trilogie ervoor. Nul diepgang in gameplay of verhaal, en een beetje map markers af rennen. Dat deden we toch al in bijna elke 'open' worldgame?

[Reactie gewijzigd door Vayra op 26 februari 2021 13:40]

Of gewoon een nieuwe game ipv remaster meuk en andere uitgemolken koeien.
Een hele nieuwe Mass Effect is ook onderweg.

Deze specifieke remaster lijkt me verder overigens ook weinig concreet tegenin te brengen.
Ze hebben er best behoorlijk aan lopen sleutelen zo te zien, en deze games zijn er gewoon überhaupt niet op de huidige en vorige generatie consoles wat ik echt een gigantisch gemis vind als iemand die uit het pc landschap komt en op consoles ingestapt is op de PS4.

Meest recente titel is alweer bijna tien jaar oud dus er wordt mede door die slechte beschikbaarheid en leeftijd ook een generatie gamers aangesproken die wellicht heel die Mass Effect reeks niet gespeeld hebben.

Dan ben je voor die omgerekend 20 euro per game + dlc wel even zoet.

Ik vind het een rare remaster om uit te kiezen om een probleem mee te hebben al met al. Ik kan onder weinig andere remasters zoveel argumenten plakken waarom deze heruitgave een goed plan is.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 februari 2021 22:13]

k vind het een rare remaster om uit te kiezen om een probleem mee te hebben al met al. Ik kan onder weinig andere remasters zoveel argumenten plakken waarom deze heruitgave een goed plan is.
De meeste tegen-argumenten komen ook niet verder dan "had die tijd in nieuwe IP gestopt" (ja want Anthem was duidelijk een succes! ) en "lulz remaster; dit is gewoon hetzelfde als de PC versie met wat mods" (wat natuurlijk niet zo is, en hiermee wil ik de PC-modscene zeker niet tekort doen).

Na de tegenvaller die ME:Andromeda was en nu het definitieve einde van Anthem snap ik wel dat Bioware even een pas op de plaats doet. In een ideale wereld lanceert Bioware om de twee of drie jaar een fantastische nieuwe game (danwel IP) maar de realiteit heeft aangetoond dat men dat simpelweg momenteel niet kan. Dan heb ik ook liever dat men zich focust op een toffe nieuwe DA en Mass Effect en terwijl de ME: Remaster ook het financiële plaatje een beetje interessanter voor ze maakt. En als de boel goed op de rit staat zich eens rustig gaat buigen over een nieuwe IP of franchise.

Beetje offtopic, maar overigens denk ik ook dat door de steeds grotere scope van AAA-games en de resources die daar voor nodig zijn er veel studios zijn die dit niet onder commerciële druk kunnen realiseren, ondanks de beste intenties (los van Corona-problematiek). Cyberpunk is een heel recent voorbeeld. Maar Anthem had een "Destiny-killer" moeten worden. Een van studios die het wel lijken te kunnen (bv Rockstar) gooit daar ook immense kapitalen tegenaan (aan RDR2 hebben in 8 jaar tijd ongeveer 2000 mensen gewerkt); en ik vraag me af of dit überhaupt mogelijk was geweest als GTA-Online niet zo'n groot succes was voor ze.

[Reactie gewijzigd door Carn82 op 24 februari 2021 23:31]

Ik denk dat die grote bedrijven zich een beetje vergissen in wat een spel nou echt een klassieker maakt. Natuurlijk, het is leuk als een spel er mooi uitziet. Maar dat kan ook zonder extreem veel mensen in te zetten op de allernieuwste grafische snufjes en de allermeeste details. Het moet echt kunnen zonder zo extreem veel geld te kosten. Dan ziet het er maar ietsje meer 2020 uit, maar wel met super interessante vormen (paddestoelen Morrowind) en bijzondere kleuren e.d. Dat is ook mooi.

En het belangrijkste is dat alle creativiteit uit die extreem dure spellen gaat, met die haast fabrieksmatige productie: het verhaal en de mechanics worden vaak een zwaar ondergeschoven kindje, terwijl dat nou juist de belangrijkste dingen zijn die een spel echt leuk maken. Er zitten meestal de onboeiendste clichés in het verhaal en nul interessante ideeën, terwijl de mechanics een grindfest zijn zonder vernieuwing.

De duurste spellen van nu zullen zeker niet de spellen zijn waar we het over 15 jaar nog over hebben.

[Reactie gewijzigd door Cerberus_tm op 25 februari 2021 01:16]

Dat denk ik ook, enkele uitzonderingen daargelaten. Maar een "klassieker" ontwerpen is sowieso nogal lastig; dat is toch vaak eerder een toevalstreffer dan een vooropgezet plan :o

Maar ik ben het helemaal met je eens, ik denk dat als alles wat kleinschaliger zou worden het de industrie goed zou doen. Hoe groter het budget, hoe meer belangen er zijn, hoe meer de aandeelhouders/financieerders een vinger in de pap willen hebben waardoor er doorgaans minimale risico's worden genomen.. waardoor veel games direct al inboeten aan onderscheidend vermogen (of zoals je zelf al aanhaalt, 'fabrieksmatige productie').

Of bij sommige franchises is dit niet eens relevant meer.. "oude wijn in een nieuwe zak" omdat de fans van de betreffende franchises dat blijkbaar wel prima vinden.

De meest creatieve games komen daarom (nog steeds) uit de indie-hoek. Kleine teams, relatief kleine budgetten, maar om dan juist onderscheidend te zijn worden er grote creatieve risico's genomen met vaak toffe resultaten.
Mee eens inderdaad. Je kunt nooit van tevoren weten welk spel een klassieker zal worden... maar je kunt wel weten welk soort spellen het in elk geval niet zullen worden!
En tegelijkertijd speelt iedereen Valheim.. of Among Us of zo. :9
Vraag is natuurlijk wel hoelang. Valheim, Among Us, Fall Guys, eigenlijk allemaal games die door Streaming even een heel hoge piek hebben gepakt, maar als ik in mijn omgeving kijk speelt 'niemand' meer Fall Guys of Among Us (Uiteraard wordt er nog wel eens een lobby gestart, maar niet meer vergelijkbaar met de hype).

Datzelfde zie ik met Valheim ook wel gebeuren, even heel populair en daarna blijft er een kleine groep 'die hards' over.
de remaster wordt gewoon geboycot,

ze hebben alle bips shots eruit gehaald dit is natuurlijk niet meer te spelen :+
ze hebben alle bips shots eruit gehaald
Mieters!
>Meest recente titel is alweer bijna tien jaar oud

Mass Effect: Andromeda is nog maar 4 jaar geleden uitgebracht.
Mass Effect: Andromeda is nog maar 4 jaar geleden uitgebracht.
Die zit dan ook niet in die remaster van de originele trilogy.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 25 februari 2021 11:08]

Dat is De Mass Effect Die Niet Genoemd Mag Worden :+
Snap de aversie tegen remasters ook niet. Veel oude spellen hebben een geweldig verhaal maar hebben een likje verf nodig.
Yep, likje verf en een flink prijskaartje.

Gevalletje van oude wijn in nieuwe zakken. Zodra je door het laagje vernis heen prikt komen de oude problemen weer boven water drijven. Ik snap dat de fans en Bioware erg hebben genoten van Mass Effect maar ik vind het wel tijd voor iets nieuws eigenlijk. Of een Mass Effect zoals het oorspronkelijk bedacht was. Niet het inconsistente gebeuren wat het nu is geworden.

Heb je je ooit afgevraagd waarom het Mass Effect heet? Wordt niet echt uitgewerkt hè? Dat komt omdat het originele verhaal ging over 'dark matter' en meer van dat... Dat hebben ze echter losgelaten en er een vage shooter van gemaakt met een belabberd einde. (en de mogelijkheid om seks te hebben met al je ondergeschikten) Ach ja, ieder z'n ding natuurlijk... Ik vraag me af of er echt een horde nieuwe fans op de loer ligt, of dat het pure nostalgie is met een prijskaartje.
Er zijn verbazingwekkend weinig space opera RPGs en het is een klassiek Bioware spel. Het derde deel was minder maar nog steeds beter dan wat de rest van de industrie uitbrengt of ooit zal uitbrengen vrees ik.
Nou ja, ik ben groot Commander Keen fan...
Natuurlijk zijn de Mass Effect spellen tof, ik kan alleen niet zo goed tegen die mensen die hun roze brilletje niet af kunnen zetten. Ik heb me al vanaf de eerste speelronde zitten ergeren aan bepaalde zaken en het derde deel spande wel de kroon.
Ik snap gewoon niet (op het financiële gedeelte na dan) waarom Mass Effect opnieuw uitgebracht zou moeten worden als ze niet ook het verhaal 'even' aanpakken. Likje verf, beetje glare hier en daar... Nee, laat maar.
De schrijvers hebben destijds zelf aangegeven dat ze te weinig tijd hadden om het einde goed uit te werken, je zou zeggen dat ze nu voldoende tijd hebben gehad om er wat van te maken.
Ja over besluiteloosheid en wanbeheer gesproken, wanneer is dat eerder gebeurd... ;)
Het is EA, iedere halfgebakken game die ze uitbrengen is het resultaat van wanbeheer.
Ook niet zelf verantwoording nemen.. Direct de medewerkers de schuld geven die door thuiswerken blijkbaar niet productief genoeg waren.. Zegt volgens mij genoeg over EA en BioWare en hoe ze over hun werknemers denken.. 8)7
Ik las eerder dat er maar 35 mensen aan het Next project werken. Kan zijn dat dat de beste mensen van Bioware zijn die niet aan andere projecten hebben kunnen werken, maar ik durf dat niet met zekerheid te zeggen.
Het rare is, ik vond het dus eigenlijk best een leuke game. Alleen iedereen en alles om mij heen stampte het keihard de grond in en op een gegeven moment zat ik er helemaal alleen. Ja toen ging de lol er wel een beetje vanaf. Maar ik persoonlijk vond het best vermakelijk om samen rond te vliegen en missies te doen etc. Ook het schieten en alles speelde lekker weg. Ik had soms een klein beetje het idee dat mensen gewoon erop gingen haten omdat het van EA was en niet genoeg content had voor 14 jarige jongetjes die elke dag 15 uur gamen.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 24 februari 2021 22:24]

Ik ben een 31-jarig jongetje en vond het vooral een zielloos grindfest. De gameplay mechanics vond ik overigens wel prima en kan me voorstellen dat samen gamen het wel leuk maakt, maar voor mij tekende het de teloorgang van BioWare als inhoudelijk sterke studio.
Ik ben het met je eens dat het geen Bioware masterpiece was nee. Maar als casual game om samen met vrienden af en toe te doen vond ik het gewoon prima vertoeven. De game verdiende in mijn opinie niet zoveel haat als dat het kreeg. Ja het kon beter, maar stel ze hadden de game gewoon op een price point van 20 euro gezet ofzo was het gewoon prima geweest.

Waar het fout ging was gewoon dat het als een soort de nieuwe game van de eeuw werd gepresenteerd en vervolgens voor top tier 60 euro in de winkels lag en het op dat niveau inderdaad niet voldeed. Beetje het No man's sky effect.

[Reactie gewijzigd door ro8in op 25 februari 2021 11:03]

Toch erg jammer, want Anthem's "Ironman" mechanics waren best tof, maar daar is dan ook alles mee gezegd, ondanks dat er veel potentie in deze game zit hebben ze vrijwel al het andere slecht gedaan.

Het ontbreken van een fatsoenlijke verhaallijn, totaal geen diepte of binding met characters, en het eindeloos grinden. Meest anticlimactic game ever.

Gelukkig kunnen ze weinig fout doen met "Mass Effect Legendary Edition".*

Ben ook erg benieuwd welke richting ze opgaan met de nieuwe Mass Effect, ik hoop dat de focus gewoon op sterke story line ligt en niet op multiplayer.

*"i hope this ages well"
Alleen een paar mechanics waren oké. Het verhaal ben ik al weer vergeten, veel beloftes gemaakt die net als bij Cyberpunk niet waar gemaakt konden worden, een neppe E3 gameplay trailer etc. Het was een oppervlakkig spel. Grootste probleem was dat er zo weinig content was dat ze die stomme deur waar je achievements voor moest halen maar in het spel stopten om de gametime te padden.

[Reactie gewijzigd door Grotbewoner op 25 februari 2021 09:18]

Is niet raar. Ik heb er ook prima schik mee gehad. Echter geen game die ik voor €60 nieuw zou willen kopen.
Heb hem dan zelf ook vorig jaar in de budgetback voor €12,50 opgepikt.
Toch ruim 60 uur gespeeld.
Het idee was leuk, maar het was verre van af. Main quests die neer kwamen op grinds, bugs, gebrek aan content. Het geheel voelde imo meer aan als de niet af zijnde beta/alpha van een prologue hoofdstuk dan een volledige game.
Hopelijk maken ze het gewoon opensource en releasen ze hun progress thus far..

One could only hope
Ik geloof niet dat veel ontwikkelaars zitten te wachten op Frostbite, ben geen kenner maar ik zie genoeg andere populaire engines op de meeste spellen langskomen.
Absoluut niet. Frostbite is niet een hoogstandje qua programmeer werk.

Het gebruik van zwaar verouderde deprecated/abandoned opensource libraries was mij een doorn in het oog.
Het was dan ook geen wonder dat het spel vol met bugs zit.

Dit kan je zelf goed zien in de credits van Anthem zodra je het spel uitspeelt, daar staat een lijst van alle opensource libraries die zijn gebruikt.

[Reactie gewijzigd door THETCR op 24 februari 2021 22:38]

Als je een lijst plaatst van die open source libraries dan kan iedereen die conclussie voor zichzelf trekken. Daarnaast zou het prima mogelijk zijn dat ze die libraries inhouse verder hebben ontwikkeld.

Daarnaast betekent dat als er niet meer actief wordt gewerkt aan een library dat hij ineens voor bugs gaat zorgen.
Als er niet meer actief aan een library wordt gewerkt zou je die niet moeten willen gebruiken. Een lib van 1 jaar oud waar verder geen alternatief voor is kun ne dan beter volledig incorporeren en inderdaad zelf ontwikkelen.

Libraries van meer dan 3 jaar zonder actieve ontwikkeling moet je gewoon echt links laten liggen. Je haalt je daarmee vaak zoveel meer ellende op de hals dat is niet grappig. Nee het zal niet direct bugs veroorzaken ofzo, maar het voorkomt heel vaak dat je een upgrade path hebt op de lange termijn. Zo heb je bijvoorbeeld libraries die alleen op een specifieke versie van de taal werken. Dan kun je dus nooit meer feature updates meekrijgen.

In de java wereld is dit bijvoorbeeld een dingetje. Libraries die niet mee kunnen naar nieuwere JDK omdat hier bijvoorbeeld een bepaalde package voor nodig is die gedropped is. Of een test framework wat reflectie gebruikt.

Dependencies moet je bijhouden. Bij voorbaat al een lib gaan gebruiken die al 3 jaar niet is bijgewerkt is vragen om problemen down the road.
Precies.

Er zitten libraries tussen die al bijna twee decennia oud zijn. Een reeks van deze libraries heb ik zelf ook mee moeten werken en de outdated versies die in Frostbite/Anthem worden gebruikt zijn een absolute no go.
In dit geval hebben ze dat niet inhouse verder ontwikkeld.
Het gaat dan bijvoorbeeld om openssl 1.0.1h. Libraries waarvan er al meerdere nieuwe iteraties zijn.

Correct, het betekent niet automatisch dat het gelijk voor bugs gaat zorgen, echter met het verloop der tijd en wijzigingen in het platform waarop het moet draaien wordt het zeer aannemelijk. Het zegt ook absoluut iets over hoe de dependencies worden onderhouden.

De statement die ik maakte over de openssl versie is niet correct, de versie die ze gebruiken is namelijk ouder.

Hier alvast een greep uit de 35 libraries die ze gebruiken, met allemaal bekende kwetsbaarheden en bugs:

Openssl 1.0.0 (Hier zit zelfs nog een beroemde bug in)
Zlib 1.2.10
LibJPEG 6b
libpng 1.6.33
Freetype 2.4.8
breakpad 0.1 (uit 2006, een library die door Google is ontwikkeld en onderdeel is van Chromium)

Het zegt iets over de kwaliteit van de Frostbite engine, het is daarmee niet gemakkelijk voor Bioware geweest.

[Reactie gewijzigd door THETCR op 25 februari 2021 00:56]

Gaat nooit gebeuren, alles is proprietary en er zullen zat onderdelen zijn die ook in andere projecten gebruikt worden.

Plus wat is het voordeel om het te releasen voor EA?
Laat het aub een les zijn voor alles studios.... Maar ook voor alle gamers die die shit maar blijven pre-orderen.... KAPPEN!!
O dat doe ik bij EA al jaren niet meer, elke spel van de afgelopen jaren heeft een half jaar tot een jaar nodig om goed speelbaar te zijn.
dan kan je het evengoed via EA Play/access of GP ultimate meepikken, zo goed als elk EA spel verschijnt daar na ongeveer 6 -8 maand (permanent) in.
Ea en bioware zijn wel de voorbeeldredenen waarom ik niets meer pre-order.
Altijdoze beloftes en niks waar kunnen maken de afgelopen jaren.
When a game is made by the board, and not the programmers. Et voila, Anthem.

Het is jammer, potentie heeft het altijd gehad, maar een clusterfuck van random zooi in een game gooien in de hoop dit zo veel mogelijk te hypen zonder maar iets daarvan nog in de game te hebben. En als je dan weer een team erop zet puur 'om het presteren' en niet 'om een game te maken', dan kan je beter direct stoppen. FF Reborn wist wat ze fout deden en hebben met volle overgave een 2.0 gemaakt. No Mans sky wist dat hij het kon maken, alleen kon het gewoon niet op tijd, maar hij bleef geloven in zijn idee van de game.

Star Wars: The Old Republic, ook zo'n mooi voorbeeld voor precies de andere kant. MMO technisch is het een simpele game, trinity met base-spec copies (werking van bv guardian is identiek aan bounty hunter etc), maar er zat een team achter die de lore, de uitwerking, de NPC's, de algemene interactie echt wilde maken, daarom blijft die game nog steeds netjes doordraaien, natuurlijk zal er wat van bovenaf zijn doorgedrukt (hallo microtransacties), maar de core is nog steeds een team dat een SW-themed game wil maken.
Vond de gameplay zelf super tof, het vliegen, de combat loop zelf. Maar de enemy AI was zo slecht (en weinig variatie), saaie planeet, niet uitgewerkt verhaal, saaie missies etc deden de game teniet. Inderdaad wanneer het investeerders etc zijn die een game pushen.
Heel jammer! Was, net als vele, erg gehyped door de fake E3-aankondiging. Als de game op die manier op de markt was gebracht had het waarschijnlijk een klapper geweest.

Had graag gezien dat BioWare niet vrijwillig de keuze had gemaakt voor FrostByte, maar voor Unreal Engine was gegaan.

Nu maar hopen dat de goede ideeen in de volgende Mass Effect of andere game worden toegepast. Het vliegen voelde erg bevredigend aan.
EA pushed toch enkel zijn Frostbite engine? Ik dacht dat EA vrijwel geen enkel spel maakt met een andere engine wegens royalties.
Mass Effect serie is gemaakt up Unreal 3.
Volgens mij was Frostbite rond de tijd van Mass Effect (1 i.i.g.) nog niet echt een ding. Later wel maar niet gebruikt. Die remaster die uit gaat komen hebben ze ook niet naar Frostbite geport.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 24 februari 2021 22:19]

Klopt, Frostbite kwam geloof ik pas om de hoek kijken toen DICE werd overgenomen door EA (medio jaren 2000 ergens). Als je een in-house engine hebt waar al je studios gebruik van kunnen maken en in theorie ook weer input op kunnen leveren dan is dat natuurlijk ontzettend interessant maar voor flink wat games (waaronder Dragon Age en Mass Effect en de sportsgames) was het wel het scenario van "een rondje door een vierkantje proberen te duwen". Vond deze quote van een van de developers die aan ME:A heeft gewerkt wel uh, verhelderend:

'Frostbite is easily the worst, shittiest, most pain in the ass engine I've ever used in my career, and I shipped Wolfenstein off the Doom 3 tech which was 😬
..
The exact same game design in Unreal vs. Frostbite will take dozens more engineers, money, and time on FB because of the way its architected and how far behind it is from Unreal (unless you are making BF).
'
https://twitter.com/KingC...tatus/1083788720459972609
Unreal heeft een legacy sinds mid jaren 90 aan input om game uit op te bouwen. Misschien niet de mooiste engine maar wel 1 van de meest veelzijdige. Maar als investeerders zaken gaan beslissen over materie die zij niet begrijpen hebben gaan zij alleen praten over korte termijns kosten. Frostbite is een mooie engine, maar inderdaad alleen voor BF. Zelfs daarin heeft het nogsteeds vele kuren. Het draait alleen grafisch en qua performance zo lekker soepel.
Volgens mij hadden ze Dice nog niet gekocht dus hadden ze nog geen beschikking over Frostbite.
Klopt tot zekere hoogte. Bij Anthem had BioWare de keuze zelf gemaakt en is dit niet door EA opgelegd, aldus een medewerker (Aaron Flynn) van BioWare een aantal jaar geleden.
De grootste titels wel ja. Dragon age, NFS, Fifa - allemaal frostbite.
Apex Legends en Jedi Fallen Order zijn niet met de Frostbite Engine gemaakt.
Misschien beter zo. Zelfs als de revisie een perfecte game zou zijn, moeten ze nog maar gamers zien te overtuigen. En dat de revisie wél goed is is al een gok. Iedereen wil graag een FFXIV Real Reborn of een No Man's Sky, maar dat blijft een gok bovenop een gok.

Daarnaast leert de geschiedenis dat BioWare vaak faalt zodra ze zich teveel moeten uitsmeren over verschillende projecten. Ik denk dat ze met Mass Effect en Dragon Age genoeg hooi op de vorm hebben. Als ze nog meer dingen gaan doen loopt dat risico weer op. Nee, laat ze het maar bij deze series houden voor nu.
Volgens mij is dat dus het einde van de Anthem-IP. Het heeft niet de (voorgehouden) verwachtingen waargemaakt, en heeft een zodanig slechte naam als start dat ik betwijfel dat Bioware en EA de moeite gaan doen om er alsnog met misschien een nieuw deel er wat te van gaan maken.