BioWare kondigt remaster Mass Effect Trilogy aan en werkt aan nieuwe game

BioWare heeft Mass Effect Legendary Edition aangekondigd. Het gaat om een remaster van Mass Effect Trilogy, ofwel de eerste drie delen van de scifi-rpg. Ook werkt de studio aan een nieuwe game in de Mass Effect-serie, maar daarover is nog niets bekend.

Mass Effect Legendary Edition

BioWare laat nog geen gameplaybeelden zien van de Mass Effect-remasters, maar toont wel een kort teaserfilmpje. In de aankondiging schrijft de studio dat er al maanden gewerkt wordt aan het updaten van textures, shaders, modellen, effecten en andere technische features van de eerste drie games uit de serie. Dat werk moet resulteren in remasters van Mass Effect 1, 2 en 3 en de bijbehorende dlc.

De vernieuwde games komen uit als één bundel, onder de naam Mass Effect Legendary Edition. Een exacte verschijningsdatum noemt BioWare nog niet, de bundel moet in het voorjaar van 2021 uitkomen. De remasters komen naar de pc en PlayStation- en Xbox-consoles. Voor de Xbox Series X en PlayStation 5 belooft BioWare verbeteringen, maar details geeft de studio nog niet.

BioWare benadrukt dat het niet om een remake van de games gaat, maar om opgepoetste remasters, die trouw blijven aan de originele games. "Het was niet ons doel om de originele games opnieuw te maken, maar om ze te moderniseren zodat fans en nieuwe spelers het originele werk in de best mogelijke vorm kunnen ervaren", aldus de ontwikkelaars.

Pc-gamers kunnen overigens de bestaande Mass Effect-games al grafisch oppoetsen met mods die door de community zijn gemaakt. Zo is er de mod A Lot Of Textures, ofwel Alot, voor de drie games. Die mod bevat textures in een hoge resolutie, waardoor de beeldkwaliteit toeneemt. In hoeverre de remasters van BioWare verbetering brengen, is nog niet bekend.

Nieuwe Mass Effect-game in de maak

Ook meldt BioWare dat een 'team van veteranen' hard werkt aan een nieuw hoofdstuk in het Mass Effect-universum. Dat project is nog in een vroege fase en de studio wil er verder nog niets over zeggen. BioWare heeft eerder al gehint op werk aan een nieuwe Mass Effect-game.

De eerste Mass Effect-game kwam in 2007 uit. Mass Effect 2 volgde in 2010 en in 2012 verscheen Mass Effect 3. De drie scifi-rpg's werden zowel door recensenten als spelers met hoge cijfers beoordeeld. In 2017 kwam nog een vervolg uit in de vorm van Mass Effect: Andromeda, maar zowel op technisch vlak als op het gebied van gameplay, stelde die game velen teleur.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

07-11-2020 • 17:23

111

Reacties (111)

111
107
69
3
0
31
Wijzig sortering
BioWare benadrukt dat het niet om een remake van de games gaat, maar om opgepoetste remasters, die trouw blijven aan de originele games.
Jammer maar natuurlijk te verwachten. BioWare had hier de kans om dé ultieme trilogie remake te maken: één spel met daarin de verhaallijnen van de drie Mass Effect-games inclusief DLC die soepel op elkaar overgaan. Eventueel met nieuwe content voor de transitie tussen games.
Vind het zelf een beetje een lastige beslissing. Aan de ene kant vind ik oude games oplappen en werkend krijgen voor moderne systemen zonder dagtaak (Red Alert 1 bijvoorbeeld) een goeie zaak. Daarbij stel ik het wel op prijs dat het spel zelf zo origineel mogelijk blijft met hooguit wat 'ease of use' features. Zo zou Mass Effect 1 wel hoognodig wat UI en gameplay aanpassingen kunnen krijgen. ME2 en ME3 zijn wat mij betreft prima en bugfixes en HD "upgrades" zijn voldoende.

De hele boel aan elkaar rijgen en extra content toevoegen zie ik liever niet. Dan liever een nieuw deel in de series. Ze zijn in ieder geval wel duidelijk wat het wel is maar vooral wat het ook niet is. Ik hoop dat het wel iets meer gaat worden dan enkel een bundel met alle DLC en HD-mods, dat zou ik erg jammer vinden. Bashen op EA is erg makkelijk maar zou wel in de noemer 'quick and dirty cashgrab' vallen over de naam van een goeie serie.

Ben ook wel blij dat ze toch een nieuwe game aan het maken zijn afgaande op het nieuws artikel op Bioware zelf. Hopelijk wordt dit weer iets om naar uit te kijken.
Vraag me af hoeveel van het talent van de eerste 3 delen nog bij Bioware zit en of ze in staat zijn om überhaupt een goed nieuw deel te maken. Andromeda was 'm nou ook niet echt, om nog maar te zwijgen over Anthem. Een remake/remaster is in dat geval een veilige keus. Ben er in ieder geval wel blij mee.
Andromeda is een klassiek voorbeeld van een game rushen die nog lang niet klaar is, dat hebben verschillende BioWare devs zelfs publiekelijk hun zorgen over geuit. Na de grote patches heb ik het spel pas gekocht en gespeeld. Moet zeggen als ME1-3 fan vond ik het goed te doen. Zeker geen ME4 maar vond een aantal punten ook veel zeuren om het zeuren. Anthem is hier helaas een kopie van geworden, alleen begrijp ik dat het zelfs nu nog niet echt je-van-het is. Wellicht leuk om een keer te proberen als EA Play straks onderdeel wordt van de Game Pass :P

Hopelijk heeft EA hiervan geleerd, goeie story based games maken is nou eenmaal een kunst en kunst kan je niet rushen.
Zou in dat geval mooi zijn als een of andere partij Bioware bij EA wegkoopt zodat ze wat meer vrijheid hebben.
Het talent is allang weg denk ik, wanneer is het laatste gelikte Bioware spel uitgebracht? 10 jaar geleden? is het niet een beetje naief om te denken dat het talent daar nu nog zit of invloed genoeg heeft op de producties? Voor mij is het na het kopen van Andromeda gewoon RIP Bioware totdat ze zich echt weer bewijzen,
Ook werd Andromeda gepusht om de resources vrij te maken voor Anthem...
Zie trouwens dat er een veteran team bezig is met een nieuwe Mass Effect.
https://www.gamespot.com/...14-11EB-868F-73EC39982C1E
Deel 3 was klaarblijkelijk ook nog niet helemaal goed uitgewerkt. Jammer dat ze dat niet even recht trekken nu. Een product wat afgeraffeld is opleuken maar in dezelfde staat opnieuw uitbrengen vind ik niet echt vakwerk.
Hopelijk heeft EA hiervan geleerd
Kan je rekenen?

Reken er dan maar niet op.
Helemaal mee eens. Ik heb laatst alledrie de delen gespeeld en ik moet toch eerlijk bekennen dat ik afhaakte bij Mass Effect 1 omdat die toch wel gedateerd is. Ik had wat problemen bij het opstarten en vervolgens draaide het spel ook niet vloeiend, naast de bugs, glitches en wat lichte gameplayproblemen die het spel sowieso al had door de suboptimale PC-port en een gebrek aan afwerking. Graphics en geluid zijn, vergeleken met andere games uit die periode, ook niet moeders mooiste.

Bij ME2 en ME3 is dat toch allemaal een stuk beter, die draaien feilloos op Windows 10 en ik geniet er nog steeds evenveel van als toen. Hoe gaaf zou het zijn als we ook van ME1 kunnen genieten zoals het bedoeld was. Eigenlijk zou ik een remake van die eerste niet eens een slecht idee vinden.

[Reactie gewijzigd door Sabas op 22 juli 2024 21:11]

ME1 is inderdaad een "zware pil" zeker als je nieuw bent voor de serie. Heb het gespeeld toen hij net uit was dus dan ben je bekend met de ups and downs van het spel. Hierin is mijn inziens zeer veel winst te halen voor deze release, zeker ook omdat modding qua UI/input zeer beperkt is in deze series/engine.

Voor degene die afhaken en wel ME2 en ME3 willen spelen zou ik aanraden om een van de ME1 samenvattingen op Youtube of op blogs te lezen. Pik je toch het verhaal mee. Al wil ik tegen deze gamers zeggen, even doorbijten bij de minpunten, je wordt beloond :)

Heb het hierbij overigens wel enkel over de PC builds, geen ervaring met de consoles dus daar kan ik geen uitspraken over doen.
Ik weet wel dat het nodig was om de save-game van ME1 over te nemen voor deel 2 en 3 om een specifieke scene in deel 3 te kunnen unlocken, die optie kreeg je simpelweg niet als je die save-game niet had en van tevoren een aantal keuzes moest instellen voor de story-line in deel 2. Kan me niet helemaal herinneren, iets met een vis en/of iets met een amoureuze optie met een van de spelers uit deel 1. Ik kwam daar op de 'tijdrovende manier' achter toen ik het spel voor de zoveelste keer speelde...
Voor degene die afhaken en wel ME2 en ME3 willen spelen zou ik aanraden om een van de ME1 samenvattingen op Youtube of op blogs te lezen
Dit is zelfs niet nodig. Er is (als ik het goed heb) een graties DLC beschikbaar voor ME2 waar je de een samenvatting met keuzes krijgt voor main storyline van ME1. Dezelfde die ze gebruiken bij de Playstation
Is geen DLC, dat is gewoon hoe ME2 begint als je geen save uit ME1 mee over neemt. ;]
Was voor mij een een optioneel DLC toen ik de game herinstalleerde via Origin.

[Reactie gewijzigd door Revassin op 22 juli 2024 21:11]

Al wil ik tegen deze gamers zeggen, even doorbijten bij de minpunten, je wordt beloond :)
Precies dit, ME1 heeft zijn issues en ik denk dat vooral de lange tijd dat je in de Citadel bent zonder echte actie de eerste keer dat je er bent voor de meer ongeduldige types heel zwaar is om door te komen. Maar ME1 is verhaaltechnisch het sterkste deel met toch een paar geweldige "Oh shit" momenten. Ook een hele sterke cast van metgezellen waar je echt om gaat geven. Vooral het einde waarin duidelijk wordt hoe het echt zit vind ik ijzersterk.

Ik zal de reviews afwachten wanneer het zover is om te kijken of ik het de moeite waard vind om, opnieuw, te kopen. Dan moet het wel echt meerwaarde bieden.
Ik hoop oprecht dat EA op z'n minst de nogal kale planeten in deel 1 opleukt, want de groote leeghte waar ik met de mako altijd doorheen reed is echt aan een update toe :)
Als ik het artikel zo lees dan krijg je nu een opgepoetste leegte om van te genieten.
Inderdaad, de stukken gameplay met de mako op die kale planeten zijn met gemak de zwakste momenten van de hele ME trilogie.
Ik heb liever dat ze de resources voor zulk werk in een hele nieuwe game stoppen, en dat doen ze dan ook. Het publiek dat zit te wachten op een Mass Effect trilogy megagame zal echt minuscuul zijn. En over het algemeen worden (goede) remasters meer gewaardeerd dan (over het algemeen slechte) remakes. Zie Command & Conquer.
Het publiek dat zit te wachten op een Mass Effect trilogy megagame zal echt minuscuul zijn.
Gezien de brakke staat van de DLC, denk ik dat er voldoende fans zijn die wachten op een volledige editie. Zeker omdat ze niet de spellen van de grond af aan opnieuw hoeven op te bouwen kan dit best wel eens winstgevend zijn.

Zie ook de Halo Master Chief Collection.
Nou, in de tijd dat het spel op de markt kwam en nu, is er al bijna een nieuwe generatie spelers bij gekomen. Het spel en verhaal zijn zó meesterlijk dat hen dat ook wel zal aanspreken, ondanks de ouderdom. Deze generatie is echter superieure graphics gewend.
[...]


Jammer maar natuurlijk te verwachten. BioWare had hier de kans om dé ultieme trilogie remake te maken: één spel met daarin de verhaallijnen van de drie Mass Effect-games inclusief DLC die soepel op elkaar overgaan.
De Halo Master Chief Collection waren ook losse spellen met een gezamenlijke front. Dat het losse spellen blijven is niet erg. Zolang savegames maar transparant overgenomen kunnen worden van het ene spel naar het andere hoeft men niets te missen.

Liever geven ze Mass Effect 1 een gameplay en interface make over. Die heeft dat het hardst nodig, samen met gamepad ondersteuning voor alle spellen op de PC.
Dat zou EA niet toelaten. Waarom tijd en moeite steken om alles opniew te maken als ze waarschijnlijk net zoveel verdienen met een heruitgave?
Verkoopt wellicht iets minder, maar kost vooral ook een hoop minder.
En een complete nieuwe verschillende einde's was ook beter geweest..
Nou, nee ze zitten dan nog steeds met het legendarisch slechte einde van 3, . Ik kijk wel vooruit naar de opgepoetste campaign versies van deel 1 en 2 en natuurlijk de multiplayer van 2 daar heb ik nog meer uren ingestoken dan in mijn belachelijk veel playthroughs van 1 en 2 (deel 3 maar 2 keer) . Deel 3 en Andromeda zijn in mijn headcannon inuniverse geschreven fanfiction :)
Aan deel 1 zouden ze erg veel kunnen verbeteren wat je wel degelijk onder oppoetsen zou kunnen gooien, zoals de UI, de mako (rijden over lege planeten voegde echt niets toe) en ook andere gameplay, waarbij ze wel degelijk trouw zouden kunnen blijven aan de originele games. Maar het is overduidelijk dat ze het alleen maar grafisch wat gaan oppoetsen.

Ik verwacht natuurlijk niet dat ze overstappen op een modernere engine of iets dergelijks, dan kom je meer in remake gebied, maar de pijnpunten in de spellen zouden ze best wel wat aan kunnen doen met een remaster.

Inderdaar erg jammer, maar van EA wel te verwachten.
Ik ben wel heel erg benieuwd hoe de personages eruit gaan zien. De aankondiging laat high-poly modellen zien van de personages, maar waarschuwt ook dat dat niet ingame is. Ze hebben ze in elk geval opnieuw gemodelleerd en ze zeggen dat nieuwe modellen onderdeel zijn van de remaster.

Die oude Unreal engine kan zoveel detail waarschijnlijk niet aan, maar ik kan me best voorstellen dat het te porten valt naar een nieuwere Unreal engine.

En nieuwe modellen zijn nooit door de modmakers gemaakt. Wel nieuwe textures natuurlijk.
De hele boel over zetten naar een nieuwe engine is een remake. Hier doen ze een remaster, dus ga er maar van uit dat onder de kap wat tweaks zijn dankzij een nieuwere versie van de huidige engine en dat er wat quick wins worden geïmplementeerd zoals textures en wellicht wat geretoucheerde modellen.

Waarschijnlijk ben je op de PC met ALOT net zo goed bediend. Maar ik ben benieuwd naar de vergelijkende tests. Dat lijkt me een mooie voor de redactie.
Dat zeg ik toch. Van de oude Unreal engine naar een nieuwere versie van de Unreal engine.

Nu hoor ik wel eens dat een engine zo ver wordt verbouwd dat het een unieke engine wordt. Voor RPG doeleinden in dit geval. Ze zouden dan waarschijnlijk wel mass effect 3 graphics voor mass effect 1 kunnen gebruiken. Echter, ME3 ziet er niet zoveel beter uit.

ALOT is leuk en aardig, maar dat zijn alleen textures. Nu komen er voor het eerst nieuwe modellen in.

[Reactie gewijzigd door lordawesome op 22 juli 2024 21:11]

En staar je vooral niet blind op ALOT, sub-par kwaliteit van textures, het is leuk bij elkaar geraapt (met de nodige vrijheden als het gaat om credits voor de makers).

Voor een degelijke kwaliteit zal je toch echt naar Ottemis moeten kijken:
https://www.nexusmods.com/masseffect3/users/2682641?tab=user+files
Thanks, daar zit een interessant en helaas ook niet zo positief verhaal achter. ALOT is natuurlijk een goed punt om mee te beginnen maar aanvullende zaken zijn altijd welkom. Het belangrijkste is dat het vrij makkelijk op te zetten is want anders ben je al een dag kwijt aan het opzetten voordat je ook maar een uurtje gespeeld hebt. En juist daarom is ALOT fijn, want niks is frustrerender als eerst uren hebben zitten zoeken, downloaden en installeren om vervolgens op compatibility issues te stoten.
Ben erg benieuwd, vond de drie games geweldig. Andromeda vond ik, in tegenstelling tot de eerste reviews destijds, niet slecht.
Ben benieuwd wat deze remaster gaat doen en uiteindelijk gaat kosten. Hopelijk is de remaster ook een echte remaster met flink opgepoetste textures :)
Ik vond Andromeda tegenvallen op bepaalde vlakken maar ook zeker niet slecht. Zeker een vermakelijke game. Dit komt waarschijnlijk ook omdat toen de game uit kwam er al een day 1 patch beschikbaar was die veel bugs had verholpen waar onder veel van die face animations.

Ik had veel liever Andromeda 2 of een ander vervolg gezien, maar kan mij voorstellen dat Andromeda niet goed verkocht, en dan durft EA natuurlijk geen risico te nemen.

EDIT: Bedankt grondbaviaan! Dat is goed om te weten.

[Reactie gewijzigd door Coevorden op 22 juli 2024 21:11]

Als je het officiële bericht van EA leest staat daar in dat een team van ervaren Bioware medewerkers met de volgende ME bezig is. Vreemd dat dit niet in het artikel genoemd wordt.
Helemaal over die alinea heen gelezen... 8)7 Toegevoegd :)
Ik kon in de teaser al wat low res textures zien op de outfits van de characters. Ben benieuwd of dit dus een slecht voorteken is. Het blijft EA natuurlijk. Kan ook door de blur komen maar bijvoorbeeld krassen op de helmen zien er niet zo scherp uit als je anno 2020 in een pancake game mag verwachten.

[Reactie gewijzigd door Luuk.vanRiel op 22 juli 2024 21:11]

Denk dat ik die dinsdag eens ga proberen als EA Play naar Game Pass komt.
Leuk maar ik ben wel wat klaar met remasters tegenwoordig. Ik heb gewoon veel liever dat ze nieuwe games maken met nieuwe characters, nieuwe verhalen en nieuwe gameplay. Met name de Mass Effect games hadden ze prima kunnen laten waar ze waren. Er is zoveel mogelijk met de nieuwe hardware upgrades.

[Reactie gewijzigd door Chefd op 22 juli 2024 21:11]

Altijd weer hetzelfde carbon copy commentaar... Wat jij en iedereen die dit zelfde maar blijft herhalen lijkt te vergeten is dat dit, het wat oppoetsen van een oude game, veel maar dan ook echt veel minder resources kost dan een nieuwe game maken. Die twee dingen sluiten elkaar niet uit... Het feit dat er wat mensen aan een remaster bezig zijn wil niet zeggen dat er daarom niet aan een nieuwe game gewerkt wordt, die zaken staan volledig los van elkaar.
Het zou eerder nog kunnen dat succes van een remaster aan de uitgever laat zien dat er nog genoeg interesse is in een bepaalde IP en dat het de moeite waard is om een nieuwe game te maken.
Maar heb je geen interesse, prima, dan heb ik hier de oplossing voor je. Koop de game niet. Klaar, niet ingewikkeld, supersimpel, gewoon niks doen.
Nu over simplificeer je de boel natuurlijk enorm. Ik ben ook iemand bij wie de remasters me de neus uitkomen, omdat ik dit voornamelijk een enorm goedkope manier van marketing vind. Wees gerust, ik koop ze dan ook niet.
Maar een bedrijf kan natuurlijk maar 1x geld uitgeven aan resources. De resources kunnen, ipv werken aan een remaster, ook naar een compleet nieuwe game gaan. Of naar een nieuw koffieapparaat, maar je snapt het wel.
Maar het lijkt steeds meer een enorm goedkope manier van aandacht zoeken (zie ook weer dit artikel) om jezelf relevant te houden dan daadwerkelijk een uiting van goede en creatieve game development. Het feit dat er wellicht minder interesse is in een IP ligt meer aan de embarmelijke staat van recente producties dan aan de fans.
Maar je hebt gelijk, beter koop je dit soort troep niet, dan is het vanzelf snel gedaan met de remasters.
Ja, resources kunnen maar een keer gespendeerd worden (ook niet helemaal waar maar voor dit argument... Ok). Maar we hebben het bij een remaster over misschien een paar procent van wat je nodig hebt voor een compleet nieuwe game. En meestal gaat het niet om dezelfde studio die remastert als die wat een nieuwe game maakt dus dan gaat het alleen om het geld, wat meestal geen probleem is voor de uitgever.

Verder wat betreft de aandacht er voor, daar geldt hetzelfde voor als bij het kopen van de games. Tweakers kijkt ook naar wat mensen interessant vinden. Als niemand deze artikelen zou lezen zouden zij ook stoppen met berichten schrijven over remasters. Maar genoeg mensen vinden het wel interessant, net zoals er genoeg mensen zijn die die remaster willen kopen en spelen.
Dat je stelt dat remasters ten koste van investeringen in nieuwe games gaat klopt natuurlijk niet helemaal. Al ze hier een bak makkelijk geld mee verdienen komt er juist meer geld voor nieuwe games.

En ik ben helemaal voor. Ik had niet alle DLC en heb om reasons unknown 3 niet gespeeld. Al ze de trilogie uitbrengen voor een ok prijs. Mogelijk nog iets doen aan die lelijke sidemissies in 1, is het voor mij een instabuy.
Ja, ik denk dat het exact is zoals jij zegt. En het stuk ‘makkelijk een bak geld verdienen’ is exact wat me eraan stoort.
Maar jullie hebben ook wel gelijk dat als er een markt voor is, het gewoon slim is om te doen. Maar niet voor mij iig.
Wees niet bang, Casey Hudson heeft op de bioware blog wel aangegeven dat er wordt gewerkt aan een nieuwe game in de mass effect franchise.
Meanwhile here at BioWare, a veteran team has been hard at work envisioning the next chapter of the Mass Effect universe. We are in early stages on the project and can’t say any more just yet, but we’re looking forward to sharing our vision for where we’ll be going next.
Wijziging : Casey Hudson Quote.

[Reactie gewijzigd door U-235 op 22 juli 2024 21:11]

Het is inderdaad vaak zo dat fan-made mods een stuk meer toevoegen dan de orginele studios. Omdat de fans het doen uit liefde, niet winst. En omdat ze zelf de tijd ervoor kunnen nemen.

Het zou pas cool zijn als studios dit omarmen en 'gratis' updates maken voor de orginele spellen en/of toestemming om het uit te brengen met fan-made improvements. En die makers er dan ook voor te betalen.

[Reactie gewijzigd door Nimja op 22 juli 2024 21:11]

Het is vaak zo dat als de studio het toegevoegd het allemaal een stuk beter geoptimaliseerd is en een stuk beter draait. Ik heb liever originele content van de maker dan van de fan.
*cough* - Behalve Bathesda games... De fan-made fix-packs zijn onmisbaar in veel gevallen.
Ja, maar in alle eerlijkheid maken die het spel niet bepaald stabieler. Met mods heb ik meer issues dan zonder mods.
Die fixen bugs in quedtd en zo, maar het is allemaal Creation kit spul, zeker op de consoles. Daar wordt de game niet stabieler van. Toen de LE van Skyrim uitkwam en ineens 64 bits draaide, werd de boel ineens wél een stuk stabieler, dus zijn punt klopt wel.
En die makers er dan ook voor te betalen.
En helaas kom je dan weer recursief terug op je eerste paragraaf: Zodra de "fans" er voor betaald worden gaat de kwaliteit achteruit aangezien ook die het dan voor het geld zullen doen....

De beste manier om iemand zijn passie af te nemen is hem er voor te betalen....
Achteraf betalen voor werk wat al uit passie gedaan is?
Nee, dat werkt niet. Als je weet dat er geld mee te verdienen valt, liggen de prioriteiten anders.
Betekent dit ook dat de mensen die alle drie de delen al hebben gekocht, een gratis update krijgen voor de remaster editions?

Ik ben namelijk nog niet zo ver met ME1 en zou het zonde vinden als EA mij nog meer geld buit wil maken.
Anoniem: 392841 @Cijborg7 november 2020 20:35
Remasters zijn tot dusver door EA nooit gratis gegeven aan degenen die al de spellen hebben, dus reken er maar niet op.
Waarom denk je dat je daar recht op hebt? Je hebt toch de originelen en kan die spelen dus precies gekregen waarvoor je betaald hebt. EA moet ook ontwikkelaars betalen voor het bouwen van de remaster, dus vind het eigenlijk nogal brutaal om te gaan claimen dat het zonde is dat ze betaald willen worden.

Van alle shitty dingen die EA gedaan heeft is dit er niet een.
Hoewel ik alle drie de games al heb (en vele uren gespeeld) ga ik deze remaster denk ik wel kopen. Gebruik wel ALOT etc, maar als de remaster kwalitatief in de buurt komt, ga ik zelf niet meer lopen tobben met mods (hoewel ALOT niet moeilijk is om te installeren).

Hangt wel van de prijs af. 60 euro vind ik persoonlijk wel aan de hoge kant voor een remaster.
Voor een bundel van 3 games plus alle DLC is €60,- niet heel gek, toch? Ik heb de ME-trilogie nooit gehad of gespeeld, dus voor mij is dit een mooie gelegenheid om dat alsnog te doen.
Gezien de leeftijd van de games en geen remake (zeker deel 1 kan die gebruiken), vind ik alleen een grafische update geen 60 euro waard persoonlijk.
Nou ja, wellicht wacht ik wel tot 'ie een keer in de aanbieding is op Steam of GOG. Ik wacht eerst de release en de reviews wel af ;)

edit: Overigens zie ik alleen hier in de reacties een prijs van €60,- genoemd worden.

[Reactie gewijzigd door PCG2020 op 22 juli 2024 21:11]

Anoniem: 420148 @PCG20208 november 2020 11:41
Niet wanneer je die games zelf voor enkele losse euro’s per stuk kunt krijgen. ME2 en ME3 hebben absoluut geen remaster nodig.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 420148 op 22 juli 2024 21:11]

60 Euro is ook veel te veel. Ik wacht wel tot het een tientje is en dan overweeg ik het pas.
Voor de 60 euro krijg je meer dan honderd uur content; vind dat geen slechte deal maar snap dat als je de games al hebt gespeeld dat veel lijkt.
Als iedereen zou wachten op een prijsverlaging die wel of niet komt zou deze remaster waarschijnlijk nooit gemaakt zijn. 10 euro voor een game met als een relatief klein publiek kan nooit uit qua kosten.
Het probleem is dat Bioware niet meer het Bioware van vroeger is. Ze hadden ook de Andromeda DLC kunnen maken.

Ook de DLC prijzen zijn idioot. Er is nooit korting en moet via die stomme Bioware punten. Vergeet niet dat de fans al het volle pond betaald hebben, zo ook de DLC welke de prijs van het originele product meer dan verdubbeld.
Bioware is altijd nogal op de centen uit geweest. Echter zijn ze in de loop der jaren gaan denken dat het wel kwam aanwaaien als hun stickertje erop zat.
Die content ligt er al een tijdje. Daar hebben ze in een remaster weinig werk aan. Relatief dan. Het is als een oude film opnieuw uitbrengen... Ik heb de originele versies meerdere keren uitgespeeld, ze moeten met iets heel moois komen wil ik er geld voor over hebben.
Ze bundelen in elk geval deze keer alle DLC mee:
Mass Effect Legendary Edition will include single-player base content and DLC from Mass Effect, Mass Effect 2, and Mass Effect 3, plus promo weapons, armors, and packs – all remastered and optimized for 4k Ultra HD.
Dat was zo'n gemiste kans van de Mass Effect Trilogy collectie.
Ah, eindelijk een bundel met alle DLC :) De ME3 DLCs zijn berucht dat ze altijd full price zijn gebleven, je kon er geen kortingscodes ofzo op toepassen.
Vorig jaar na heel erg lang en geduldig wachten waren ze een keer in de aanbieding, kon toen tijdens een sale alle DLC's van ME2&3 kopen voor 11,99.
Ik dacht dat ze sindsdien wel vaker via een sale goedkoper waren, misschien binnenkort als de kerst sales beginnen ;)

[Reactie gewijzigd door shaiwa887 op 22 juli 2024 21:11]

Verrassend...

Ik doel op het "teasen van iets groots" maar wat we al bijna een jaar weten :P

Zal en misschien alsnog halen, mass effect is toch wel keizer van het genre in mijn ogen en zeker in mijn top 3 ooit

[Reactie gewijzigd door dakka op 22 juli 2024 21:11]

Wat al bijna een jaar geruchten zijn! We wisten het niet, want het was nooit echt bevestigd; tot nu toe.
Ook verbeteringen voor Series S? Of staat die console al direct met launch op 0-1 achterstand?
Ten opzichte van de Xbox 360? Vast wel. Alle Series X games komen ook naar de S, dus ook deze remaster.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 22 juli 2024 21:11]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.