Mass Effect Legendary Edition gaat tot 120fps op Xbox Series X en 60fps op PS5

Mass Effect Legendary Edition is op de Xbox Series X met maximaal 120fps te spelen, terwijl dat op de PlayStation 5 niet verder gaat dan 60fps. Dit hangt samen met de manier waarop backward compatibility is geïmplementeerd en de verschillen daarbij tussen de PS4 en de Xbox One.

In een update heeft uitgever EA nadere details bekendgemaakt over de prestaties die mogelijk zijn op de verschillende platforms. Daarbij zijn twee verschillende grafische modi beschikbaar. Met Favor Quality wordt de hoogst mogelijke visuele kwaliteit geboden in ruil voor een lagere framerate. Bij Favor Framerate geldt ongeveer het tegenovergestelde; er wordt naar gestreefd een zo hoog mogelijke framerate te halen, waarbij een lagere resolutie wordt gehanteerd en bepaalde grafische features worden beperkt.

Als op de PlayStation 5 wordt gekozen voor deze frameratemodus, is 60fps nog steeds het maximum, terwijl dat bij de Series X 120fps is. Dit is een opvallend verschil als enkel gekeken wordt naar de grafische rekenkracht, die bij beide consoles grotendeels gelijk is. Mass Effect Legendary Edition is echter niet de eerste game waarbij een dergelijk verschil aanwezig is nadat er update voor de next-gen consoles is doorgevoerd.

PS4 PS4 Pro PS5 Xbox One One X / Series S Series X pc
Favor
Quality
30fps
1080p
30fps
4k
60fps
4k
30fps
1080p
30fps
4k
60fps
4k
Tot 240fps
Favor Framerate 60fps
1080p
60fps
1440p
60fps
1440p
60fps
1080p
60fps
1440p
120fps
1440p

De belangrijkste verklaring hiervoor is de wijze waarop Sony omgaat met backward compatibility. Op de Xbox One is er ondersteuning voor een weergave van 120Hz, ook al is daar weinig gebruik van gemaakt. Alleen Rainbox Six Siege is op de One X met framerates van boven de 60 te spelen. Sony daarentegen ondersteunt geen 120Hz op de PS4 en beperkt dit vooralsnog tot de PS5. Dat betekent dat games die voor de PS4 en Xbox One uitkomen en dus via backward compatibility draaien, op de PS5 dus ook beperkt zijn tot 60fps.

Voorbeeld van andere games waarbij dit ook speelt, zijn Call of Duty: Warzone en Rocket League. De ontwikkelaar van Rocket League, Psyonix, zei daarover vorig jaar tegen Eurogamer dat het mogelijk maken van 120fps een 'volledige native port' zou vergen, gelet op hoe backward compatibility op de PS5 is geïmplementeerd. Op de Xbox Series X en S was er voor 120fps slechts een kleine patch nodig, zei Psyonix.

Overigens leidt dit op de PlayStation 5 tot de wat vreemde situatie dat er ogenschijnlijk geen voordeel op het vlak van de framerate kan worden behaald als de Favor Framerate-modus wordt gebruikt. Aangezien die modus 60fps met 1440p combineert en de andere modus 60fps met 4k, is er waarschijnlijk geen reden om Favor Framerate op de PS5 te kiezen, tenzij er bijvoorbeeld een situatie is waarin er bij de Favor Quality-modus te veel sprake zou zijn van een fluctuerende framerate die niet stabiel op 60fps blijft.

Mass Effect Legendary Edition komt uit op 14 mei. Het is een bundeling van remasters van de eerste drie Mass Effect-games. Tweakers publiceerde in februari een preview van Mass Effect Legendary Edition.

Mass Effect - Legendary Edition (Xbox One)

Door Joris Jansen

Redacteur

06-05-2021 • 15:01

123

Reacties (123)

123
115
48
1
1
44
Wijzig sortering
Zo zie je toch dat Microsoft het beter voor elkaar heeft met hun backwards compatibliteit.
.oisyn Moderator Devschuur® @Dutchzilla6 mei 2021 15:59
Nee, Microsoft betaald dik geld voor deze FPS bonus. [..] Deze games kunnen prima 120hz op de ps5.
Dus MS betaalt dik geld voor iets wat "prima" kan? Waar betaalt MS dan geld voor?

Waar het hier om gaat is dat de PS5 API wezenlijk verschilt van die van de PS4. Om de game als native PS5 versie uit te brengen zijn er behoorlijk wat aanpassingen nodig om het fatsoenlijk te laten werken. En helaas ondersteunt de PS4 API niet 120fps. Op de Xbox is dat hele probleem er niet, en kun je 120 fps mode dus gewoon toevoegen met een simpele patch. Dat alles heeft niets met een zak geld van MS te maken.
Krijgen we die mythe weer over waarneembaarheid... Waarschijnlijk door iemand die partij wil kiezen in deze 'strijd'. Terwijl meer concurrentie uiteindelijk beter is voor alle gamers.

Kijk en vergelijk zelf eens zou ik zeggen, ik zie namelijk weldegelijk verschil.

Mij interesseert het overigens niet zoveel, vind 60FPS ook genoeg.

[Reactie gewijzigd door finsdefis op 23 juli 2024 21:02]

Maar wat krijgt de ps5 nu als hij favor fps kiest? juist een lagere resolutie met de zelfde FPS. en ook het zelfde als bij de ps4 pro. er klopt iets gewoon niet als je het mij vraagt.
Zoals je kunt lezen in het artikel, PS5 gaat 4K @60fps doen, waar de PS4Pro op 30 blijft steken.
ja bij gfx favor. maar bij fps blijft het gelijk..
Lijkt mij dat ze voor FPS favor niets aan hebben gewijzigd t.o.v. de Ps4pro, gezien PS5 niet eens native 1440p kan uitsturen.
waarom bied je dan uberhaupt die optie aan? en ze zullen vast renderen bedoelen.
Omdat het voor de PS4/PS4 Pro wel een belangrijke optie is. En op de PS5 wordt de PS4 game gedraaid via backwards compatability. En omdat de optie er dus inzit voor de ps4 heb je hem ook op de ps5.
Had dan ook gewoon 60 fps 4k gedaan bij fps mode. Als je nu dus niet oplet krijg je een downgrade voor je kiezen die niet nodig is..... Zal toch wel een manier voor te vinden zijn? Bij PS4 krijg je bij genoeg games geen optie en bij PS4 pro wel. Dus onderscheid is mogelijk.
Nuwel het is een simpele kwestie van de juiste optie kiezen en als je ziet dat het er niet goed genoeg uitziet vink je de juiste optie alsnog even aan in het menu. Lijkt me geen reden tot frustratie toch? :)
Maar waarom bestaat er een optie tot downgrade dan? Daar zou je als consument/gamer niet zelf achter moeten komen. Of bied die optie niet aan op PS5.(wat prima mogelijk is). Of laat beide optie het zelfde doen. Maar niet als je toevallig de verkeerde optie kiest je wel in gfx inlevert maar niet de fps voor terug krijgt.
Dat komt omdat je een ps4 spel via backwards compatibility op de ps5 draait. Ze hebben er geen native ps5 game van gemaakt.

De quality mode lijkt een unlocked framerate te hebben waardoor de 60fps op de ps5 mogelijk is, de ps4pro zal dat niet trekken en blijft op 30fps steken.

Het is uiteraard zeer onverstandig om de fps modus te kiezen die in lagere resolutie draait.

Moet toegeven, het is wat verwarrend, zeker bij een "nieuwe" game, maar het komt erop neer dat je moet beseffen dat je hier een backwards compatible game aan het spelen bent op je ps5.
Maar kunnen ze dan niet zoals enkele PS4 dat hadden. Gewoon geen keuze geven? Waarbij PS4 gewoon native was. En je bij PS4 pro kon kiezen tussen gfx of fps?
Ja daar zit bij de ps5 dus een dingetje. Ik geloof dat het spel de ps5 herkend als een ps4pro. De ps5 bestaat voor een ps4 spel/app gewoon niet als platform zeg maar. Exact weten hoe dit nou zit zou een developer verder wellicht kunnen toelichten :)
Zou het niet stabielere 60 fls kunnen zijn? 60 gps stabiel bij 4K is nogal wat, ook voor de laatste generaties consoles, ik vraag me af hoe je daarbij de beeldkwaliteit nog een beetje op peil kunt houden… maar inderdaad, het ziet er wat verdacht uit…
Zou het niet zijn dat de xsx en ps5 bij 4k en prio voor gfx de 60fps niet altijd halen en dat je in de fps modus geen of minder last van lagere fps hebt?

[Reactie gewijzigd door Vizzie op 23 juli 2024 21:02]

Dat is dan ook het enige wat ik kan bedenken. Mag hopen dat de GFX mode er dan ook echt mooi uitziet. We gaan het zien en mag hopen dat ze het dan duidelijk aangeven.
Geen idee, dat zien we later pas denk ik.

Maar MS en Sony stangen elkaar al langer met meerdere dingen zoals timed exclusives en het tegenwerken van crossplay.
Misschien minder kans frame rate drops? Geen idee of de game echt altijd 60fps haalt?
Ik ben een echter barbaar wat dat betreft. Het blijkt dat ik een scherm heb wat iets van 90 FPS aan kan (of zo) maar Windows had bedacht dat 59 meer dan genoeg is voor mij. Dus stond mijn schermpje vrolijk op 59 ingesteld. Ik heb het aangepast en zie werkelijk geen verschil...
Maar bij de oude CRT schermen had ik er wel degelijk last van als de refreshing rate te laag stond. Dus dat gedoe over menselijke waarneembaarheid geloof ik ook niet zo.
Je scherm kan 90hz aan tov. 59hz in Windows.
Ik weet niet of ik dat relatief kleine verschil zou kunnen merken; maar met het schakelen van 60hz naar 120hz merkte ik wel dat de muiscursus bewegen vloeiender werd weergegeven op het scherm.

Wellicht zou je het merken in een spel waar je vsync aan hebt op 59 tov 90; waarvan je weet dat je computer ook continue 90fps kan leveren. Dan laat ik VRR/Gsync/Freesync even buiten beschouwing.
Wat de oude CRT's betrof.. dat was een grote knipper ellende op 60 hz idd :).
Ga maar eens 20 min intens gamen en schakel dan terug naar 60 waarschijnlijk merk je het dan wel. Veel mensen die een 120 gebruiken merken het pas echt bij het terug schakelen naar 60.

[Reactie gewijzigd door Knijpoog op 23 juli 2024 21:02]

Spellen die van 30 naar 60 FPS zijn gegaan zijn echt een verademing.

Stars wars Jedi order en alien isolation zijn in ene keer speelbaar geworden.

120fps merk ik wel ( ik word er misselijk van) maar vind het dus niet fijn :)
"het is voor de mens niet eens waarneembaar"

Hoe kom je aan deze onzin?
In de ps4 generatie was het "meer dan 30 fps is voor de mens niet waarneembaar". Geef het nog 5 jaar en jullie meningen lopen weer gelijk :)
Waar komt deze woede vandaan? Microsoft's Xbox afdeling is gigantisch en ze hebben vele teams die aan verschillende dingen werken, FPS boost is onderdeel van het Back Compat. team en dat is 1 van de dingen waar ze aan werken, ze hebben vele studio's die druk bezig zijn met het ontwikkelen van games.

FPS Boost en andere dingen zijn gevolg van Microsoft's grote inzet op backwards compatibility, iets waar Sony veel minder bezig mee was en het is van wat ik heb gehoord van een developer op Reddit heel makkelijk toe te voegen aan de game, voor de PS5 is er een complete port voor nodig om het werkend te krijgen op PS5 terwijl het bij Xbox ook kan in back compat. mode
Met fps boven de 60 ben ik het wel mee eens. Boven 60fps vind ik het een overbodige luxe. Maar fps boost is ook bedoeld voor games die van 30 naar 60fps gaan. Dat is geen overbodige luxe en gewoon fijn dat het kan. Dat verschil is wel groot dat weet iedereen.
Precies, boven 60fps wordt het een beetje als meer dan 4k (of bij een wat kleiner scherm meer dan full HD of 1440p) resolutie. Leuk, maar niet meer zo'n duidelijke verbering als van SD naar HD. Van 30 naar 60 fps is gewoon erg duidelijk en lekker om te hebben.
Eh... Ik merk zelf dat mijn ervaring staat of valt met de input latency en niet eens zozeer met de frame rate. Bijv. Crysis 2 voelt zó veel slechter aan dan The Witcher 3, terwijl beide op de Xbox met 30 FPS draaien. Ook de ongepatchete Tomb Raider voelt beduidend slechter dan de gepatchete versie, waarin de input latency verminderd is. Ik merk hetzelfde met Overwatch, maar dan tussen Xbox One X en m'n brakke laptop. Op de Xbox draait 'ie op 60 FPS en op m'n laptop noodgedwongen op 30 FPS, maar door de veel lagere input latency (ik gebruik op de laptop ook een controller) voelt het spel op de laptop véél soepeler. Dat was wel even wennen, vooral omdat ik exact dezelfde controller settings op beide platformen gebruik.
Totale onzin wat je daar uitkraamt. Ten eerste betaalt Microsoft helemaal niet extra, de reden is gewoon de reden die vermeld wordt in het artikel, en dat is de andere manier van backwards compatibility die Sony hanteert, waardoor oudere games niet optimaal profiteren van de nieuwere hardware en gewoon alsof op de originele PS4 worden afgespeeld, en dus zònder aanvullende verbeteringen of opties.

En feitelijk is er ook niet echt een frame rate getal aan het menselijk oog te verbinden, aangezien mensen helemaal niet in frame rates zien. Deze fout wordt wel vaker gemaakt. De vergelijking van menselijk zicht en frame rate is er eigenlijk alleen om bij benadering te bepalen waar games en/of film en TV zich op moeten richten, maar het is zeker geen exacte wetenschap, omdat de hersenen en de ogen werken met een constante stroom aan licht en informatie, niet met beeldjes per seconden.

http://www.100fps.com/how_many_frames_can_humans_see.htm
Als je het blijkbaar in jouw geval zelf nog nooit ervaren hebt kun je er ook niet over meepraten of over oordelen. Heb altijd op een 60hz monitor gespeeld maar op mijn nieuwe 165hz freesync monitor is het een wereld van verschil. De gameplay is vele malen vloeiender en dat voegt zeker wat toe aan de beleving.
Microsoft stopt gewoon meer werk in backwards compatibility. Hier zijn ze al jaren mee bezig, zorgen dat games niet alleen werken op nieuwe consoles, maar ook gebruik maken van de nieuwere hardware.

Op de Playstation 5 draaien PS4 games in een soort compatibiliteitsmodus, die ervoor zorgt dat de game niet optimaal gebruik kan maken van de PS5. Dit werkt prima. Bijna alle PS4 games werken op de PS5, dus mission accomplished zou ik zeggen. Het zorgt er alleen wel voor dat ze niet veel beter kunnen draaien dan het origineel.
Mag ik je uitlachen of is dat niet toegestaan op Tweakers?
just this once 😉
"En alles boven de 60hz is onzin."
Damn, I wish. Had me flink wat gelf bespaard als dat waar zou zijn :^)
120hz niet waarneembaar?
Vreemd dat ik dan duidelijk het verschil zie tussen 60hz en 120 (en hoger) op zowel mijn smartphone als pc.... 8)7
Hoe werkt dat dan volgens jou? Hier heb je een zak met geld, zorg ervoor dat de PS5 versie minder goed werkt?

Wat.
Dat is helaas wel wat in de praktijk vaak gebeurd. Of dat ook hier is gebeurd dat zou ik zelf als onwaarschijnlijk achten. Maar niks houd EA tegen om een PS5 variant te maken van de Legendary Edition. Tenzij dit wel met iemand is afgesproken natuurlijk.
Maar niks houd EA tegen om een PS5 variant te maken van de Legendary Edition.
Wat denk je dat de ontwikkeling van een native port kost? Dat kost miljoenen, veel teveel geld voor een oudere game.
Tenzij dit wel met iemand is afgesproken natuurlijk.
Ja, met hun eigen marketing- en ontwikkelafdeling vemoed ik: het is vaak slimmer om die miljoenen in een nieuwe game te steken.
Lees het artikel eens voordat je zoveel onzin blaat.
Leest er IEMAND hier wel het artikel? Daarin staat gedetailleerd uitgelegd hoe dit komt.
Omdat je effectief de PS4 Pro versie draait.
Xbox Series S en X hebben een FPS Boost optie, kan zijn dat het daarom op een hogere refresh rate draait.
[oops]

[Reactie gewijzigd door ShatterNL op 23 juli 2024 21:02]

Wel wat teleurstellend dat men voor een remaster nog niet eens de moeite wil doen de PS5 van een eigen port te voorzien, maar dus kennelijk de makkelijke en goedkope weg heeft gekozen. Niet dat 4k/60 per sé een slechte beleving biedt, maar wanneer dit dus de ultieme Mass Effect ervaring moet worden verwacht je zulke beperkingen niet.

Het is nu niet bepaald een verlieslatend project.
Dat ligt natuurlijk helemaal aan hoeveel werk het is om het werkend te krijgen. Zoveel meerwaarde levert 120fps niet, omdat de meeste mensen helemaal niet zo'n TV hebben en al helemaal geen HDMI2.1. Dus voor een heeeeeeeeeeeeeel kleine groep ga je dan potentieel heel veel werk verzetten? Zolang we geen echt beeld hebben van wat ze allemaal moeten doen om de boel op de PS5 werkend te krijgen op 120fps zou het goed kunnen dat ze er een heel goede reden voor hebben.
Voor 120fps @1440p heb je geen HDMI 2.1 nodig. Dat kan gewoon over HDMI 2.0. Maar ik snap je punt. 120fps biedt niet veel meerwaarde voor een SP game. Overigens wel vreemd dat de PS5 4K60 doet in quality mode en in framerate mode ineens 1440p60. De game wordt minder mooi, maar draait net zo lekker als op de quality mode. Dan hadden ze bij de PS5 de framerate mode net zo goed achterwege kunnen laten.

[Reactie gewijzigd door Hulleman op 23 juli 2024 21:02]

Vergeet niet dat de Quality mode op de PS5 wellicht niet constant op 60fps loopt. Framedrops zullen veel voorkomen. Op de framerate mode zal dat waarschijnlijk wel constant 60fps zijn.
Ik verwacht helemaal geen framedrops voor een opgepoetste unreal engine 3 game uit de beginjaren. Kan me niet voorstellen dat de Xbox of PS5 dit niet stabiel kunnen trekken.
Anoniem: 306567 @Kaasje1236 mei 2021 16:53
Dat is mij niet helemaal duidelijk is dit een remaster of een remake?
Dat had ik ook niet verwacht, maar dat lijkt me de enige logische verklaring.
Nee? Die opties zitten er namelijk in voor de ps4 en xbox one en dat die geen 4k trekken lijkt me aannemelijk. De PS5 draait gewoon dezelfde game dus zitten die opties er ook als je hem daar op speelt maar zal ongetwijfeld gewoon locked 60fps zijn hoor..
Dat zal het enige kunnen zijn inderdaad. Maar blijft een vreemde keuze. Beetje DRS en je kunt die 60fps gewoon borgen.
Kan zijn dat de target 4k 60 is maar hij dit in die mode niet altijd haalt :)
Vreemd is dat niet, want de PS5 heeft of 1080p of 4k als resolutie. 1440p wordt enkel op de Xbox ondersteunt.

Ja, intern renderen op 1440p kan ook op de Playstation maar daar heb je niks aan als het verplicht gedownscaled of geupscaled moet worden.
Wat betreft de tv met HDMI 2.1 zal je ongetwijfeld gelijk heb dat nog niet heel veel mensen deze hebben. Maar een pc monitor met 1440P & 120hz word ook gewoon door de Series X ondersteund.
Misschien zijn het er toch nog meer dat je uiteindelijk verwacht.

Zelf heb ik ook geen tv met HDMI 2.1.
Maar wel HDMI 2.0, welke ook gewoon 1440p bij 120 met vrr doet.
Als ik kan kiezen bij een game kies ik altijd voor de hoogste frame rate omdat dit zoveel vloeiender speelt dan 60fps (dit merk je pas echt goed als je terug gaat van 120naar 60fps)

Dirt 5
Rocket league
Fortnite
COD Black Ops cold war
Zijn titels die heel fijn spelen op 120fps
De PS5 kan geen 1440p uitsturen, dus zit je aan 1080p.
Jammer genoeg niet Idd.
Als ik op de ps5 een game op 120frames wil spelen moet het 'ook' door de HDMI 2.0 beperking van m'n tv op helaas 1080p.

Beide consoles staan hier en begrijp me niet verkeerd:
Maar het zijn dit soort dingen die de series x gewoon een fijner apparaat in gebruik maken dan de PS5.
De lijst met wat de Series X wel doet en de PS5 niet doet, groeit met de maand lijkt het wel.

Ps5:
-Geen VRR (op dit moment)
-Geen 1440p ondersteuning
-Geen gratis frame boost voor oudere titels
-Geen ps3 titles te spelen (xbox 360 games wel op de xbox one en Series consoles)
-Geen makkelijke plug en play ondersteuning voor je foto's en video's. (prik er maar eens een harde schijf met je foto's en video's aan op NTFS bestandsformaat)
-geen gelijkwaardige dienst zoals het goed gewaardeerde Game Pass.
-geen quick resume

Misschien ben ik nog wat vergeten.

Aan de andere kant heb ik heel de ps4 generatie aan exclusive playstation games gemist die ik nu op de ps5 kan inhalen dus wat dat aangaat heb ik niets te klagen.
ik zou dan eerder voor 1080p 120 fps gaan. genoeg cheap monitoren die dat aan kunnen en nu heeft het voor de meeste geen nut.

Favor Quality krijg je 4k 60 fps Favor Framerate krijg je 1440p met nog steeds 60 FPS... en dat krijg je ook op de ps4 pro.....
Anoniem: 306567 @fapkonijntje6 mei 2021 15:58
En ook wat voor game het is. Dit is een game die zich volgens mij ook niet echt leent voor 120fps. De orginele game kwam niet boven de 30fps uit. En al helemaal niet over de framedrops gesproken naar 12fps. Toen was het ook speelbaar, het is nou niet dat je de fps daadwerkelijk nodig hebt bij deze game.
Daar ben ik het wel mee eens, het heeft toch ook niet zoveel zin om te klagen over iets wat we nog niet in werking gezien hebben. Ik denk dat dit sowieso een enorme verbetering is tov het origineel. Ik speelde het zelf overigens op een ouwe laptop destijds, daarna op de ouwe Xbox.
Daarom ook de klemtoon op ultieme Mass Effect ervaring. Het zou voor mij persoonlijk ook zeker geen reden zijn de port dan maar links te laten liggen. Dit is echter de versie die men over 5 of 10 jaar nog steeds prijst als een must play game en dan ziet het TV landschap er dus al weer flink anders uit.

De goede reden is natuurlijk gewoon geld. Vanuit zakelijk perspectief geloof ik ook niet dat ze er een exemplaar minder door zullen verkopen dus ik snap ook volledig dat deze keuze is gemaakt. Vanuit perspectief van een Mass Effect fan met Playstation console kan het desondanks jammer zijn.
Het zijn de beperkingen van de PS5 qua backward compatibility. Sterk versimpeld: de PS5 draait in een begrenste BC-modus met vergelijkbare prestaties als een PS4 Pro.
Een spel kan geen (extra) resources aanspreken als deze buiten de BC-modus vallen. Het hoeft geen betoog dat de resources meer dan ruimschoots aanwezig zijn maar de beperking is een ontwerpkeuze van Sony. Deze keuze garandeert wel dat alle PS4-spellen probleemloos afspelen op een PS5.
De Xbox heeft ook een BC-modus maar deze kan wel alle aanwezige resources aanspreken.
Vandaar dat veel BC-titels een fps, hdr en/of resolutieverhoging kunnen bieden.

Mij lijkt deze remaster meer dan prima te spelen op een PS5, ongeacht de gekozen instelling. Een verhoging van 30 naar 60 fps is een gigantische stap vooruit. Al kan ik mij voorstellen dat 120 fps ook wel prettig zou zijn geweest.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 23 juli 2024 21:02]

Het is sowieso raar dat beide next-gen consoles geen native versies krijgen namelijk. In dat geval hadden ze sowieso beide een 120fps versie gehad. Ik ben zelf benieuwd of Sony nog aanpassingen doet aan de PS4 Devkit in gebruik voor BC met de PS5 of dat in de PS5 devkit heeft waar ze updates uitvoeren. Echter is de vraag hoe interessant die 120fps modus is bij ME. Bij games als Cold War, Dirt 5, Devil May Cry en nog een aantal andere snelle games merk je dat het wel lekker is.

Daarnaast is het nog de vraag in hoeverre de fps zal fluctueren waarbij de kans is dat de 4K/60 versie misschien zelfs stabieler kan aanvoelen. Ik denk dat de meeste al blij zijn dat games überhaupt al 60fps zijn, sinds de meeste mensen toch niet eens 120hz schermen hebben.
Ik had graag een native PS5 versie gezien al was het maar om de dan waarschijnlijk een stuk kleinere installatie-grootte.
Hmmm, nu twijfel ik toch een beetje op welk systeem ik deze game(s) wil gaan spelen.
Als je de luxe hebt te kiezen waarom dan niet gewoon het systeem dat je de mooiste plaatjes het soepelste kan laten zien?

Pc gaat ook controllers ondersteunen dus qua besturing is het allemaal gelijk (tenzij je graag een muis en toetsenbord wilt maar dan twijfelde je niet).
Dan moet je PC het ook aankunnen. Je moet een best recente PC hebben om over de Series X heen te gaan.
Gelukkig valt dat nog mee, een gemiddelde RX 5700 XT of RTX 2070 Super is zat als je rond diezelfde framerates wil zitten.

Echter blijft een (PS5/Series X) console, mistst je die kunt vinden goedkoper.

Al is het met de GPU markt op dit moment al helemaal een zooitje, dus het bovenstaande is meer op basis van "toen de prijzen nog redelijk normaal waren".

Meer een issue in mijn ogen is een goede TV hebben die 120hz ondersteund, 600 euro max vind ik nog wel te doen maar 1000+ euro voor een LG OLED is mij een brug te ver, aangezien de TV hier niet zo vaak aanstaat buitenom een weekendje console gamen, want meeste gamen ook op consoles gebeurt thuis bij ons achter een bureau.

Maar zelfs als wij de TV vaker zouden gebruiken, ik vind de prijzen gewoon te hoog.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 21:02]

Die zijn ook best recent toch? ;)
Ik heb nog een GTX 980 Ti. Doet z'n werk prima maar qua featureset haalt ie het niet bij de Series X.
Ik heb een 1050ti. M'n series x speelt een stuk soepeler daarmee vergeleken.
Klopt maar voor z'n tijd was de 980 Ti top notch, en zelfs nu nog steeds een capabele GPU (al klopt het wel dat de Series X meer rekenkracht heeft)
De tv stond hier ook nauwelijks aan tot we vorig jaar zo’n OLED kochten en uiteindelijk een nieuwe Xbox had gevonden 😉 ik speel eigenlijk nooit meer spellen op de pc. Goede game
Pc had ook 1500€ gekocht, is die tv plus Xbox een stuk betere investering (voor mij dan)
Punt is in mijn geval ook dat ik nooit een console persoon ben geweest, meer een handheld en PC persoon, ik ben ook geen fan van spelen op de bank tenzij op een handheld.

Kans is wel aanwezig dat de PC aangesloten zou worden aan zo'n OLED als wij die hadden, maar dan mogen de prijzen ervan eerst dalen want ik vind ze gewoon te duur (mooi beeld dat wel, maar mijn portemonnee heeft het laatste woord hier)

Mijn partner speelde wel vroeger vaker op consoles, tot ik ineens in beeld kwam en dus als wij samen online spelen is het op PC (en als het al een console is, dan vooral Nintendo)

En buiten gaming om gebruik ik de PC ook vaker, ironisch genoeg is mijn bureaustoel hierdoor ook meer comfortabel dan de bank, mag ook wel als je zo veel achter de PC zit.

niet dat ik altijd achter de PC zit hoor, als ik andere dingen doe zit ik er niet achter maar als ik eenmaal ergens thuis zit is het wel achter het bureau

Ieder zo z'n ding.

[Reactie gewijzigd door Mizgala28 op 23 juli 2024 21:02]

Toch ook herkenbaar, 25 jaar alleen maar pc gespeeld. Had wel een ps3 maar gebruikte eigenlijk alleen blu-ray speler en Netflix app (geen smart gedoe op onze vorige tv 😉). Maar goed, ik speel ook andere dingen nu. Geen Tijd meer om dagenlang WoW te spelen 😇
Dan moet je PC het ook aankunnen. Je moet een best recente PC hebben om over de Series X heen te gaan.
Dat valt heel erg mee, wat je nodig heb voor Mass Effect Legendary Edition.

Minimum Settings

Intel Core i5 3570 of een AMD FX-8350 processor.
Voor grafische weergave heb je een Nvidia GTX 760 of een AMD Radeon 7970 nodig.
Je hebt 8 GB RAM nodig.
Voor opslagruimte heb je 120 GB aan schijfruimte nodig.

Maximale instellingen

Intel Core i7-7700 of een AMD Ryzen 7 3700X-processor.
Voor grafische weergave heb je een Nvidia GTX 1070 of Radeon Vega 56 nodig.
Je hebt 16 GB RAM nodig.
Voor opslagruimte heb je 120 GB aan schijfruimte nodig.

https://www.pcinvasion.co...-legendary-edition-specs/

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 21:02]

Clickbait website met een slechte interpretatie van de gegeven informatie.

Hier de correcte informatie: https://www.ea.com/games/...on/pc-system-requirements

Nergens wordt genoemd of de aanbevolen systeemeisen je in staat stellen het spel op 4k/60, 4k/120 of slechts op 1080p/60 te draaien, laat staan met welke instellingen. Het lijkt me sterk dat het slechts voldoet voor 1080p/60, maar voor maximale instellingen en prestaties (2160p, stabiele 120 fps, maximale settings) ga je met die specs waarschijnlijk niet redden. Al zou het wel mooi zijn.
Vreemd dan dat zijn precies de zelfde PC specs als wat ik hier eerder heb neergezet, maar ok.

Minimum PC Requirements:

OS: 64-bit Windows 10
CPU: Intel Core i5 3570 or AMD FX-8350
RAM: 8 GB System Memory
GPU: NVIDIA GTX 760, AMD Radeon 7970 / R9280X
GPU RAM: 2 GB Video Memory
HARD DRIVE: At least 120 GB of free space
DIRECTX: DirectX 11

Recommended PC Requirements

OS: 64-bit Windows 10
CPU: Intel Core i7-7700 or AMD Ryzen 7 3700X
RAM: 16 GB System Memory
GPU: NVIDIA GTX 1070, AMD Radeon Vega 56.
GPU RAM: 4 GB Video Memory
HARD DRIVE: At least 120 GB of free space
DIRECTX: DirectX 11

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 juli 2024 21:02]

Wanneer je "recommended" naar "maximaal" vertaalt heb ik een slechte mededeling met betrekking tot je kennis van de Engelse taal.
Wanneer je "recommended" naar "maximaal" vertaalt heb ik een slechte mededeling met betrekking tot je kennis van de Engelse taal.
Tjonge jonge o sorry zeg dat ik niet zag dat recommended naar maximaal vertaalt werd, maar verders was het het zelfde, en daar ging het om.
Voor mij hangt dat van game tot game af. Sommige games speel ik liever "lazy on the couch" zonder dat ik op mijn bureaustoel moet zitten, bij anderen zit ik liever op een stoel (FPS). Dat zal voor iedereen anders zijn.
Bij mij gebruik ik voornamelijk of de Steam Controller in 2d platformers met de touch pads, of spellen waar je normaal veel precies/camera richten om dingen te doen (semi toetsenbord en muis met gyroscoop, maar lekker achterover op bank), zoals met een FPS waar niet al te snelle reactie nodig hebt, of Minecraft, of een puzzel spel als Portal of The Talos Principle, of de PC wilt besturen op bank of in bed.

Toetsenbord en muis zijn weer lekker om dingen te typen of meer opties te hebben wat je kan, of als ik heel snel wil reageren in FPS games, waar je anders mogelijk aim assist nodig had, of de camera iets te langzaam beweegt, of net niet fijn voelt en niet genoeg werkt.
Hierbij zou ik liever bij een tafel met stoel en goede houding zitten, maar je kan ook op de grond of kleed bij een tafeltje met toetsenbord en muis en TV gamen.

Xbox Controller is weer fijn als je platformers speelt, of spellen emuleert, meerdere acties tegelijk moet doen en veel achter elkaar op een knop drukt, combos wilt uitvoeren, en uiteraard op de bank wilt spelen, voor een FPS waar je veel met de camera precies moet richten om op dingen te schieten of acties zou ik deze zelf niet zo snel gebruiken, vooral als er geen gyroscoop beschikbaar is, en aim assist ben ik voor mezelf niet zo erg fan.


Het is uiteraard alsnog bij iedereen anders, maar dit kan ik mij beetje voorstellen waar controllers bij kunnen.
Is de vrijheid met PC, kan je elke controller gebruiken dat je wenst en bepalen hoe je speelt, zolang de spel niet te restricted is ofzo of dat de input beperkt is dat het alleen Xinput controllers ondersteund of alleen toetsenbord en muis.
Eventueel kan je in Big Picture van Steam je controller instellen.

[Reactie gewijzigd door TweetCu op 23 juli 2024 21:02]

Ik heb een Series X en PS5. Dat zou dan dus betekenen kiezen tussen 4k en 60fps (PS5) of hem op de xbox halen zodat ik daarnaast ook kan kiezen voor de 1440p 120hz mode :)
Dan zou ik gewoon gaan voor welk platform / controller je het fijnst vind. Al met al zal het niet zo veel verschil maken. Of je moet ook nog eens een 120Hz TV hebben.
Dat is echt precies wat er in het artikel wordt geschreven.
Wat wil je nu precies zeggen met jouw opmerking?
Anoniem: 306567 @FrankoNL6 mei 2021 15:57
Orginele mass effect draaide op de ps3 en xbox 360 soms op 12fps... De vraag is heb je 120fps nodig bij een dergelijke game? Volgens mij is 60fps meer dan voldoende bij deze game.
Natuurlijk is 60FPS meer dan voldoende, maar 120 ziet er vast mooier uit.
Meer fps zorgt niet voor mooiere beelden. Het is gewoon fijner. 120fps is overbodige luxe. Mensen die roepen meer dan 60fps willen omdat ze dat gewend zijn geraakt vind ik altijd dat ze overdrijven. 60fps gaat nooit maar dan ook nooit slecht aanvoelen in de toekomst. Leuk als het kan maar 60fps is de sweetspot.
120fps is er niet voor niets...
Mee eens. Vind 120fps maar iets raars op console als je een 4k tv hebt. Kiezen tussen 4k60fps of 1080p120fps terwijl je een 4k tv hebt. Als je niets moest inleveren voor die extra 60fps meer dan zeg ik ok. Dit is meer in het algemeen niet zo zeer voor mass effect.

[Reactie gewijzigd door MissMe NL op 23 juli 2024 21:02]

Anoniem: 306567 @MissMe NL6 mei 2021 22:54
4k120 is pas interessant bij de volgende generatie. Deze consoles kunnen dat nog niet aan. Een pc heeft daar ook moeite mee. Laten ze eerst maar eens standaard 4k60 bij alle spellen hanteren. En niet weer 30fps zoals geregeld bij de vorige generatie.
Dit is een opvallend verschil als enkel gekeken wordt naar de grafische rekenkracht, die bij beide consoles grotendeels gelijk is.
Ik weet niet hoor, maar er zit ongeveer een hele PS4 aan verschil tussen de twee consoles als je kijkt naar de grafische rekenkracht, in het voordeel van de Xbox Series X.

Ten tijde van de PS4/XBO werden hele heilige oorlogen uitgevochten over een verschil van een kwart daarvan.
Onzin 1.8 tflops verschil heeft er niks mee te maken :-)

60- en 120frames is iets meer teraflopjes ;-)

Gewoon prgrammeurs want uberhaupt heeft dat spel amper wat nodig. remaster is het en meer niet.

Xbox x en pro vergeten denk dat was een groter verschil in die tijd en nog Verkocht ps4 beter.
Enorm teleurstellend van EA. Niet dat het op 60fps op de PS5 draait, dat boeit mij vrij weinig. Maar dat ze dus een game 6 maanden na de release van de nieuwe consoles uitbrengen, en niet de moeite nemen om ook volwaardige versies op de markt te brengen.

Dat de PS5 op 60fps draait ipv 120fps boeit mij niet. Maar gezien het alleen backwards compatible is, wordt er dus ook in geen enkel geval gebruik gemaakt van de verbeteringen van de nieuwe consoles. In het geval van de PS5: snelle SSD (Kraken), goede Dualsense implementatie, Activity menu, 3D audio.

Ik heb de PS5 om games te spelen die bedoeld zijn voor de PS5. Dus ik koop bij voorbaat ook geen games meer die alleen voor de oude gen zijn gemaakt en geen dedicated PS5 versie hebben. Dan speel ik de game maar niet.
Ik heb de PS5 om games te spelen die bedoeld zijn voor de PS5. Dus ik koop bij voorbaat ook geen games meer die alleen voor de oude gen zijn gemaakt en geen dedicated PS5 versie hebben. Dan speel ik de game maar niet.
Dit zijn ook gewoon oude games die opnieuw uitgebracht worden. Niet voor jou bedoeld dus, gewoon verder kijken is niks om teleurgesteld over te zijn, dit is gemaakt voor andere mensen die er wel blij mee zijn. Keuze zat.
Wel bijzonder dat hier het verschil redelijk wordt gebagataliseerd. 120 fps is nu eenmaal gewoon beter dan 60. Dat je er in de praktijk wellicht niet al te veel van merkt doet daar weinig aan af. En het is sowieso krom om vooruitlopend op de release van de game al te denken dat de 60 fps versie wellicht de voorkeur heeft omdat die beter zou draaien, want de 120 fps versie zou wel eens problemen kunnen krijgen... Nog daargelaten dat er niets van bekend is hebben de nieuwere tv’s die 120 fps aan kunnen over het algemeen ook VRR...
Denk op mijn series S met een 1080p 144 Hrtz scherm, dat 30 fps op 4K niet heel veel zin heeft ten opzichte van 60 FPS @ 1440p.

Correct me if im wrong though.

Weet niet welke effecten ze eventueel niet zullen tonen...
Weet iemand toevallig of de legendary editie(pc) ook voice (squad) control ondersteund??
Dit kon vroeger met de kinect volgens mij wel.
Nou, da's mooi, hoef ik ook niet te kiezen op m'n PS5.
Tsja en het blijft een pc game ! :-)

Waar ik al bijna 2 jaar op 144hz/frames draai en hoger !
Ik wacht geduldig op de echte Ps5 console games en Xbox geloof ik wel !
Gamepass pc dan zit je al goed.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.