Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Remaster van Mass Effect-trilogie lijkt in de maak na melding keuringsinstantie

Geruchten dat een remaster van de Mass Effect-trilogie in de maak is, lijken te worden bevestigd door een recente classificatie van een Zuid-Koreaanse keuringsinstantie. Of en zo ja wanneer de remasters precies uitkomen, is nog onbekend, al spreekt een gerucht over begin volgend jaar.

De keuring is te vinden in een lijst van de Zuid-Koreaanse keuringsinstantie, ontdekte Gematsu. Daar wordt specifiek de titel Mass Effect Legendary Edition genoemd. Het gaat om een enkele classificatie, wat kan betekenen dat de drie titels niet los beschikbaar komen, maar alleen als bundel te verkrijgen zijn.

In een gerucht uit augustus ging GamesBeat nog uit van een release in oktober, maar later kwam dat medium op basis van niet nader genoemde bronnen met het gerucht dat Mass Effect: Legendary Edition is uitgesteld tot een release begin volgend jaar. Dat uitstel zou te maken hebben met de vaststelling dat de remaster van de originele Mass Effect-game niet de kwaliteit van de remasters van de andere twee games zou halen, waarbij het om zowel visuele aspecten als gameplay zou gaan. Volgens dit laatste gerucht zal de remaster van de trilogie niet het multiplayergedeelte van Mass Effect 3 bevatten. De bundel zal wel alle downloadcontent van de drie originele games bieden.

Omdat de games tussen 2007 en 2012 uitkwamen en dus nog niet heel oud zijn, gaat het waarschijnlijk om remasters met grafische verbeteringen in plaats van volledige remakes. EA noch BioWare heeft de remastercollectie van de originele drie Mass Effect-games officieel aangekondigd. In een eerder jaarverslag meldde EA wel dat het werkte aan een 'hd-titel' op basis van een bestaande game en dat deze titel voor maart 2021 zou uitkomen, maar het bedrijf noemde verder geen specifieke naam.

Door Joris Jansen

Nieuwsredacteur

15-10-2020 • 10:29

146 Linkedin

Reacties (146)

Wijzig sortering
jippie, nog meer remasters. Deze spellen zien er toch gewoon nog steeds prima uit, speel gewoon de originele als je ze zo graag wilt spelen.

Ben al die remasters nu wel eens zat.
Ik zou het dus wel leuk vinden als ze een echte remake maken in de zin dat je 1 game hebt met het volledige verhaal van 1 2 en 3 met dezelfde gameplay. Laat ze nog wat filler content bedenken om een brug te schrijven die je moet spelen om de gaten tussen de games te overbruggen en je hebt 'het echte verhaal' in 1 game zitten. Hier zou ik makkelijk weer 60 euro voor neerleggen.
Dat zou geniaal zijn en zou ik inderdaad graag willen.
Probleem is dat dit EA is en EA helaas alleen de goedkoopste/zuinigste en moeiteloze route kiest welke hun veel geld oplevert. Dat kunnen we dus wel vergeten, helaas.

Kijk naar Crysis Remastered, ook een cheapass remaster. Echt jammer daar hadden ze zoveel meer mee kunnen doen... maar nee nog steeds 1 core limiet, console port, hier en daar wat textures maar geen extra effecten oid wat makkelijk gekund had aangezien de Crysis engine van toendertij al meer kon.
Hier een petitie om het 1 spel te maken (en ook nog eens op de frostbite engine)
Willen we dat dan op de Frostbite Engine? Ze waren toch gewoon prima met de Unreal Engine?
De Frostbite engine was idd een ramp omdat het bedoeld was voor FPS games en mistte functionaliteit die ze zelf bij hebben moeten programmeren. Ik zou ook niet 123 die engine willen, maar EA heeft natuurlijk al de rechten op de Frostbite engine.

Dragon Age 2 is gemaakt op de Eclipse engine, hadden ze beter die kunnen gebruiken.

[Reactie gewijzigd door RebelwaClue op 15 oktober 2020 13:59]

Willen we dat de Frostbyte engine daar was toch juist ME Andromeda op gemaakt waarvan praktisch iedereen vond dat het een achteruitgang was, houterig lopen slechte gezichten etc. laatsen ze liever teruggaan naar de Unreal engine waar deel 1 t/m 3 op gemaakt zijn.

[Reactie gewijzigd door Tirinium op 15 oktober 2020 13:38]

Zeker als ik die nieuwe PS5 Unreal engine 5 demo bekijk, mogen ze die van mij gebruiken.
We kunnen altijd hopen, Signed! En gedeeld
Denk niet dat BioWare ooit nog iets met Frostbite wil maken gezien het Anthem fiasco en de slechte launch van Mass Effect Andromeda.
Voor EA is het goedkoper omdat ze dan geen licentiekosten hoeven te betalen maar voor BioWare is het niet fijn werken en krijgen wij vooralsnog een onspeelbaar spel.
Dragon Age: Inquisition was ook gebouwd op Frostbite though, ies prima te spelen. :D
Nu heb ik Dragon Age nog nooit gespeeld maar als ik even zo rond neus op Google dan lees ik hier en daar artikels dat BioWare ook al moeite had met Frostbite tijdens het maken van Dragon Age Inquisition.
Vooral door het feit dat de engine nog nooit eerder werd gebruikt bij RPG games en dus alle RPG elementen nog gebouwd moesten worden.
Want Command & Conquer Remastered was ook zo slecht ja! Oh wacht...

Maar alles over één kam scheren is natuurlijk lekker makkelijk :).
Maar het is wel de goedkoopste/zuinigste en moeiteloze route, resolutie opkrikken en done! Uiteraard was dit wel wat lastiger en kwam er iets meer bij kijken maar ze hadden meer kunnen doen, had persoonlijk wel wat meer grafische veranderingen gezien zoals meer diepte erin en wat meer met raytracing of belichting spelen.

Maar ze hebben geluk gehad dat dit was wat een grote groep fans wou.

Persoonlijk zie ik liever een remake van Red Alert 2 maar dat zie ik gewoon niet zo snel gebeuren want stel je voor dat het teveel geld en moeite kost.
Remasteren is gewoon simpel en goedkoop en lekker cashen en dat is wel typisch EA in mijn ogen.
Remasteren is gewoon simpel en goedkoop en lekker cashe
Helemaal gelijk maar er zijn uitzonderingen zoals anderen dat ook al aanhaalde. Je kunt niet alles over één kam scheren. In het geval van C&C Remastered is het een frisse wind vanuit EA. Ere wie ere toe komt. En dat zegt een grote EA criticaster als mij zelf.

Echt een must-watch documentaire van Noclip:
The Remarkable Story Behind Command & Conquer's Remastering

Nu begrijp je dat het niet zomaar resolutie opkrikken is. En omdat het gaat om "remastered" en geen "remake" kun je niet teveel veranderen zonder de originele "gevoel" kwijt te raken.
Goed punt, zoals ik al aangaf hebben ze wel precies gedaan wat fans graag wilden en dat is zeker voor een keer positief. Interessant filmpje ik zal die even kijken wanneer ik thuis ben, dank :)
Raytracing in een 2d-game? Echt? En als je denkt dat ze alleen de resolutie opgekrikt hebben, dan zit je er flink naast. Nieuwe muziek, modsupport, UI-verbeteringen, online mogelijkheden... Maar net als alles over één kam scheren, is het ook heel makkelijk om te klagen over zaken als je niet gehinderd bent door enige kennis van zaken :).
is gewoon een MOD die ze erover heen gooien...over Raytracing dat zal wel een andere punt zijn.

Als ik kijk naar mijn Favo shooter game { stalker...shadow of chernobyl } daar blijven zij ook Mods voor maken.

elke keer word die grafisch mooier.

[Reactie gewijzigd door noway op 15 oktober 2020 16:37]

Moeten ze wel de engine van de remaster aanpassen, want die ondersteund geen raytracing afaik. Zou wel leuk zijn.
En Warcraft 3 dan? oh wacht. nee je moet niet alles over 1 kam scheren maar C&C remastered is gedaan met passie en openheid gedurende het hele project en ook nog eens door een groot aantal van de orginele devs. C&C moet de maatstaaf worden voor dergelijke projecten en niet zoals de vele andere projected die gefaald hebben, kan ik net zo goed via GoG het spel spelen.
En Warcraft 3 dan? oh wacht. nee je moet niet alles over 1 kam scheren
Precies mijn punt, bedankt voor het bevestigen :). Er zijn goede en slechte titels/remakes.
Kijk naar Crysis Remastered, ook een cheapass remaster.
Wat heeft Crysis Remastered te maken met EA? Dat is Crytek, EA was de publisher van de originele Crysis, maar niet van de remaster.

Je kan beter kijken naar de Bioware studio, krijgen we dan ook zo een mooi ogen systeem als bij Andromeda?
Heeft EA niet de rechten op Crysis? Maar goed dan heb je ergens nog steeds gelijk de Bioware studio heeft hier niks mee te maken gehad. Mijn ervaring is alleen vaak dat wanneer EA ergens in relatie staat het het product niet ten goede doet.
Heb ook een beetje spijt van mijn Crysis RM aankoop, wat een aanfluiting..

Kun je trouwens bij games je ook beroepen op 2w niet goed geld terug? Online aankoop btw, via epic.
Command & Conquer Remastered Collection is wel héél snel vergeten, nochtans ook EA. Daar kun je niet van zeggen dat dat de gemakkelijkste oplossing was.

Het hangt sterk van de studio af die de remaster doet, voor Crysis Remastered is EA er nog niet eens tussen gekomen, terwijl C&C Remastered door Petroglyph voor EA gedaan is.
Het idee is gaaf maar het lijkt me moeilijk te realiseren, alleen al omdat bijv. de Citadel er in de drie games volledig anders uitziet en de bewegings-, wapens- en upgradesystemen flink verandert zijn. Dat zou een compleet nieuw spel moeten worden.
Dat zou inderdaad wel een mooie optie zijn, ik heb ze graag gespeeld, goed verhaal, sidequests, etc :)
Maar je weet dat je ze niet hoeft te kopen toch? Er komen genoeg nieuwe games uit, laat je de remasters links liggen en dan is dat klaar toch?
Ik vind sport games ook achterlijk, toch kopen mensen ze blijkbaar. Maar ga ik dan zeuren 'pfoe weer dat voetbal, ga eens orcs slachten joh', nee je kunt gewoon kopen wat je wilt. Vrije keuze is toch mooi.
trust me, ME1 did nog age well.
Niet alleen qua graphics maar voornamelijk gameplay is het echt verouderd.
Ik zie veel reacties klagen over hoe vooral Mass Effect 1 sterk verouderd is, maar heb zo mijn twijfels bij het nut van het aanpassen of opnieuw maken van deze game.

Aan de ene kant ben ik het eens; Mass Effect 1 is niet volmaakt, en is minder toegankelijk dan de latere entries in de serie. Maar dat is nu eenmaal hoe de game destijds ontworpen is. Ik heb me destijds erg vermaakt met deze game, maar zelfs toen was het niet zo soepel als andere shooters die dat jaar uit kwamen op de Xbox 360.(zoals bijvoorbeeld Gears of War) Zeker in vergelijking met 2 en 3 voelt ME1 als een RPG met barebones shooter mechanics, in plaats van een gelikte shooter. Ook de side-quests op copy-paste planeten met copy-paste enemies zijn om te lachen.

Maar de verhalen die daar aanvast zitten zijn bewijs van goede schrijvers die veel tijd hebben gestoken in world-building. Let bijvoorbeeld ook op de elementen waar de game wel goed in was in de context van 2007. Alle interacties met personages zijn voice acted. Key NPCs hebben veel meer detail in hun gezicht dan andere games dat jaar. Het spreekt van een development team wat met een visie en focus. Het resultaat is niet volmaakt, maar je ziet waar de prioriteit lag.

Voor velen wellicht een irrelevant vraagstuk, maar moeten we de oude games wel drastisch willen aanpassen zodat deze toegankelijker zijn voor nieuwe generaties? Dit was de game zoals hij uit kwam, en de verschillen tussen deze games laat een duidelijke progressie en verandering zien. En dat is, in mijn optiek, voor een serie die zo sterk begon, en zo snel de grond in is gedreven, erg belangrijk. Je mist anders een stukje historische context, en hoe verder je gaat met aanpassen, hoe groter het risico dat je de visie van de developers van toen verwaterd.

Dat neemt niet weg dat EA in dit geval waarschijnlijk enkel kijkt naar hoeveel geld er over blijft als ze een volledige remake zouden doen. De groep die na al deze tijd nog zit te wachten op een volledige remake is te klein en te fanatiek om zijn geld terug te verdienen. Veel makkelijker om sterk verouderde custom Unreal Engine 3 code te upgraden voor de moderne tijd. Even wat textures uprezzen en particle effects pimpen en die game kan weer geld harken voor de komende 10 jaar. :+
Niemand heeft over het verhaal van Mass Effect 1. Waar mogelijk wel behoefte aan is:
  • De UI opknappen. Dat werkt betreurend slecht als je spullen moet uitzoeken/verkopen in het spel (wat spelers veel doen).
  • Native xinput ondersteuning toevoegen, zodat je het spel op een PC kan spelen alsof je het op een console speelt (met controller).
  • De belachelijke DLC situatie. Breng de trilogie uit met alle DLC die ooit los werd verkocht inbegrepen. Dat verkoopt ongetwijfeld een stuk beter. Sterker nog, maak iets in de trend van de Halo: Master Chief Collection, zodat alles netjes geïntegreerd is (en toch los gekocht kan worden, indien gewenst).
  • Uniforme ondersteuning voor afwijkende aspect ratios. Zo zou ME2 wel goed om kunnen gaan met ultra widescreen, maar ME3 niet.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2020 12:47]

Ik heb de PC versie ook specifiek buiten beschouwing gelaten, gezien een externe partij destijds die port heeft geleverd. De PC versie was slecht en kwam veel te laat. Dingen als xinput en resolutie zijn technische kleinigheidjes die ze natuurlijk makkelijk op kunnen pakken. Daar zullen weinig mensen bezwaar tegen hebben.

Als je echter begint over UI dan sluipen er echter wel een aantal dingen in. Ja, ook ik herinner me de inventory screens. Nee, ze zijn niet intuitief, maar ze zijn kenmerkend voor de game zoals deze destijds uit kwam. Je maakt het spel makkelijker om te spelen, maar dit gaat ten kosten van een van de veel genoemde aspecten in reviews en discussie in die tijd. Je vergroot juist het gat tussen het verleden en nu en bent in principe de geschiedenis aan het herzien. Dat is wat mij betreft niet wenselijk.
Je maakt het spel makkelijker om te spelen, maar dit gaat ten kosten van een van de veel genoemde aspecten in reviews en discussie in die tijd. Je vergroot juist het gat tussen het verleden en nu en bent in principe de geschiedenis aan het herzien. Dat is wat mij betreft niet wenselijk.
Het originele spel gaat nergens heen en kan nog steeds gespeeld worden, al heb je behoefte aan frusterende UI's. ;)
Ik heb mijn Xbox 360 en Mass Effect nog steeds. Maar als je als nieuwe speler dus echt wil weten hoe het spel was, moet je dus op zoek naar oude games en hardware, of de PC games gaan downloaden uit onbetrouwbare bron.
EA Origin is onbetrouwbaar?
De vraag is of wij als "kenners" het OK vinden dat we het verleden verbloemen voor de volgende generatie. Wat mij betreft is het antwoord "nee" - maar het feit dat je deze vraag specifiek ontwijkt, wekt de indruk dat dit je niets uit maakt. Dat is natuurlijk ook prima.
Je stelde geen vraag in je vorige post, en niet in deze post. Het feit dat je geen vraag stelt maar wel aanvalt wekt de indruk dat je je hier wel heel erg druk over maakt. Dat is natuurlijk ook prima.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 15 oktober 2020 13:01]

Origin is prima. Maar dan ga je ervanuit dat de "oude" PC versie niet vervangen gaat worden wanneer de nieuwe zijn officiele entree maakt. Zoals bijvoorbeeld het geval was bij Warcraft 3. Dat moeten we dus nog zien.
En verwijder die online shizzle for het beste einde in deel 2.
Zelf vond ik de eerste ME verreweg de sterkste game. De latere werden steeds meer hersenloze third person action games. De laatste was een vrij hersenloze shooter, met eigenlijk geen diepgang meer of leuke combo's. Het is steeds minder RPG en steeds meer actie game geworden.

Daarom blijf ik de eerste verreweg het beste vinden, er is een echt verhaal ipv alleen maar oppervlakkig actie.
Hear, hear! Ik ben het helemaal met je eens. Deel 1 was gewoon een volwaardige rpg waarbij de zwaarden waren vervangen door guns. Het verhaal had veel diepgang en je beslissingen deden er echt toe. De verbazing aan het einde van de game wanneer het een stuk duidelijker wordt wat er echt aan de hand is zal me altijd bijblijven. Zonder meer mijn favoriete deel van de trilogie. Deel 2 was veel meer een shooter en daarmee voor een grotere groep gamers toegankelijker. Hoewel vermakelijk was het verhaal eigenlijk heel simpel. Voor mij het minste deel van de trilogie. Deel drie had zoveel potentie waarbij het de toegankelijkere gameplay kon combineren met een diep verhaal waarbij alle beslissingen uit de eerdere game ook meespelen. Ik heb destijds genoten tot de deceptie van het oorspronkelijke einde. Dat is later wel wat verbeterd maar er was zoveel meer mogelijk geweest.
Ze wilden eigenlijk deze oktober gaan releasen maar hebben het uitgesteld tot 2021 juist omdat ze de staat van ME1 niet goed genoeg vonden. Ze werken juist aan het updaten van de gameplay.
De bron is GamesBeat journalist Jeffrey Grubb, maar ik kan niet vinden waar hij zijn informatie vandaan haalt.
Deel 1 wel eens opgestart in het afgelopen jaar?
Ik ben er laatst door heen gegaan, en merkte dat de game erg verouderd is. Vooral de gameplay.
Mee eens: maak gewoon een goede nieuwe game in de serie in plaats van deze kliekjes weer op te warmen.

Het waren fantastische games hoor, maar ze zijn nog prima te spelen en zien er nog mooi genoeg uit.

Ik weet dat het een het ander niet uitsluit, maar ik heb wel het idee dat men nu veel meer en liever remakes van games die al succesvol zijn geweest maakt in plaats van risico te nemen en een nieuwe game te maken.
Dat risico hebben ze genomen met Andromeda en daarmee zijn ze zwaar op het muiltje gegaan. Als je elke 10-15 jaar een game opnieuw kan uitbrengen als een remaster, dan kan je lang teren op een IP... Voor PC vind ik het redelijk onzinnig, maar wellicht interessant voor de enorme lading console spelers, wie koopt er nu nog een PS3 of een Xbox 360 om ME te spelen? Als ze het slim aanpakken is het niet alleen voor de nieuwe Xbox/PS, maar ook voor Switch, iPadOS en Android. Dan kan de volgende generatie console spelers er ook van genieten...

Waar ik echter huiverig voor ben is dat ze de hele game gelijk trekken om zo een breed mogelijk publiek aan te trekken en dat kan flinke impact hebben op de game (ervaring) zelf. En gezien EA/Bioware de laatste 10 jaar, vermoed ik niet positief. Ik hoop niet op een Blizzard situatie waarbij de originele WC3 beter is dan de remaster...
Tja, het is een stuk simpeler om gewoon iets te pakken dat al op de plank ligt, er een strik om te doen, en het weer als nieuw te verkopen. Ik blijf het apart vinden dat er zoveel gedoe is over remasters terwijl FIFA elk jaar een van de best verkopende spellen is waarbij het basically een reshuffle van spelers is en gaan.
De oude games met de ALOT mod op PC is helemaal geweldig.
Ik heb mijn mening verkeerd verwoord: ik ben wel blij dat deze remaster er komt. Wil niet zeggen dat dit de ontwikkeling van een nieuw deel in de weg hoeft/moet staan.

[Reactie gewijzigd door doobieters op 15 oktober 2020 10:38]

Dat mag hij toch vinden? En het valt gewoon op dat er heel veel remasters zijn. Een gebrek aan creativiteit om nieuwe games te verzinnen.

[Reactie gewijzigd door SWworld op 15 oktober 2020 10:37]

lijkt wel een tendens; film aanbod is 0,0 - wat verschijnt zijn recaps/remasters. veelal vergelijkbaar met wat ik produceer na peuk en koffie :+
Maar het film aanbod met remasters vond ik dan bij Disney wel geniaal. Lion King en Junglebook als voorbeeld :)
lion king vond ik echt een aanfluiting; setting matched niet met visueel.

hadden ze beter in deze stijl kunnen maken; https://www.instagram.com...n=embed_video_watch_again

overigens prachtig gemaakt - maar verkeerde stijl voor de film.

[Reactie gewijzigd door himlims_ op 15 oktober 2020 11:13]

Dat is nog eens lelijk zeg.
De gelinkte stijl vind ik ook zoveel beter dan de live action-stijl, veel leukere expressie, die zou ik nu wel eens willen kijken. De gustibus... ;)
Noem je net twee films die ik allebei een absolute aanfluiting vindt en schoolvoorbeelden waarom je niet moet remasteren.

Ieder zijn ding denk ik dan maar!
Die films zijn geen remasters maar remakes.
Remasters en remakes worden vaak door kleine dochterstudiootjes gemaakt, niet door de hoofdstudio's. Die dochterstudio's kunnen zich dan bewijzen en misschien later een creatief nieuw project maken. De hoofdstudio zit waarschijnlijk gewoon aan een nieuw groots project te werken.
Dat zeg ik toch niet. Het is alleen een feit dat sinds deze generatie consoles (ps4 en xbox one) er enorm veel remasters uitkomen, van games die het OF helemaal niet waard zijn, OF niet nodig hebben.

Uiteraard uitzonderingen daargelaten. Heb gewoon liever een nieuw deel van een serie, dan eentje die ik 10 jaar geleden al tig keer uitgespeeld heb.
Nee, Mass Effect zonder mods ziet er niet uit. Vooral niet op 4k op en een grote monitor.

Vergeet niet dat de originele ME indrukwekkende graphics had. Dat was een deel van de ervaring. Om dat opnieuw te beleven heb je een remaster nodig.
Of leg je erbij neer dat je een game gemist heb...
Dit is alleen al een welkome release omdat dit de eerste keer is dat je alle DLC in één keer kan aanschaffen voor een (waarschijnlijk) aantrekkelijke prijs. Er zijn nooit GotY versies van deze games geweest.

Ik hoop dat ME1 wat gepimpt is. De rest speel ik zo nog een keer.
Ze willen waarschijnlijk cashen op de nieuwe consoles waar ze nu op 60FPS 4K kunnen draaien met hogere res textures en beter licht omdat ze meer registers kunnen open draaien.
Ik juich om een ME1 met controller support en betere graphics. Toen ik hem voor de release van ME3 opnieuw speelde(dus circa 8,5 jaar geleden) zag het er al gedateerd uit. En dat van die controller support geldt helaas ook voor deel 2 en 3. Mocht je 1 goed genoeg vinden, dan kan je ook gewoon de oude 1 blijven spelen, dus ik zie het probleem niet. Er zal een heel ander team aan deze titels werken dan aan een ME4/5 dus 'we' verliezen er ook niks aan.

[Reactie gewijzigd door MN-Power op 15 oktober 2020 12:43]

Dan heb ik een tip: koop het NIET.

Voor mensen die niet de afgelopen 20 jaar full-time gegamed hebben, is een goeie oude game in een nieuw jasje een welkome verschijning.
Ik speel nog vaak ME3, niet omdat daar het verhaal het beste is, maar omdat daar de receptuur het meest ontwikkeld is. Ik moest eerst wennen aan al die wapens en upgrades, maar dat heeft zeker de replay waarde verhoogd.
Ik kan mijzelf in ieder geval wel verheugen op een remaster waarbij alle delen even gelikt zijn.
In het bijzonder Mass Effect 1 is niet heel elegant oud geworden.
Daar mag echt wel wat lipstick op.
Bovendien bestaat die hele trilogy niet op bijvoorbeeld de PS4, alleen dit feit al rechtvaardigd mijns inziens een heruitgave wel.

Ik heb al honderden uren in deze games zitten alleen heb ik ze op de PC. Mijn PC game dagen zijn echter al wel enige tijd geschiedenis ten vaveure voor een console. Deels omdat ik tegenwoordig liever op de bank speel, en deels omdat ik een super casual gamer geworden ben die op jaarbasis misschien door 5 games heen fietst.
Bovendien wil ik met mijn vriendin door deze games heen, ze is een backseat gamer maar dat gaat dus niet gebeuren achter een computerbureau. En ik ga geen PC op mijn TV meubel plaatsen.

Dit is één van de weinige remasters waar ik oprecht op zit te wachten. En een gamereeks waarvan ik oprecht vind dat het waard is om op te frissen. Het is echt wel een hoeksteen in het land van goede story driven RPG's en dat die niet gespeeld kan worden op sommige hardware is eigenlijk gewoon jammer.

[Reactie gewijzigd door Polderviking op 15 oktober 2020 13:24]

Volstrekt met je eens. De heren financien en marketing hebben inmiddels wel door dat oude troep opnieuw releasen, over de hele een stuk meer oplevert dan development moeten afwachten.

Ze weten gewoon dat je alvast geld kan vragen voor een release. In ruil voor een jpeg'je van de outfit van je charachter. En guess what, mensen geven er nog geld aan uit ook! Dus die hele remaster shit gooi ik graag op dezelfde hoop: low dev costs en low dev time = easy money. Vooral easy money, niet eens veel/weinig opbrengsten, maar vooral laaghangend fruit plukken.

En dan te bedenken dat games een tientje duurder gaan worden, terwijl de uitgevers hun opbrengsten allang hebben vergroot (bijv. door microtransacties).
Deel 1 voelt wel heel erg droog de eerste paar uur (Pas bij de 3e poging kwam ik voorbij die eerste uren) en gameplay technisch mag die ook wel een update hebben. Ik had ook gehoord dat ze dat gingen aanpakken, maar blijkbaar waren dat enkel geruchten. Ik dacht daar door dat de remaster al lang aangekondigd was :+
Of de ALOT versie.

Scheelt je geld te doneren aan EA.
Remasters zijn juist in de handen van EA wel redelijk veilig denk ik.

In tegenstelling tot nieuwe content.... uitzonderingen daargelaten; Fallen Order, en misschien Squadrons

misschien komen de hele oude games ook nog een keer aan bod, b.v.:

- Earth & Beyond (EMU=bekend, maar dit is vrijwilligerswerk uiteraard)
- C&C Renegade
Inderdaad. Stop met tijd en geld verspillen aan remasters en maak gewoon een leuke Mass Effect 4.
Of een nieuw spel met vergelijkbare gameplay.
Er zijn toch wel games die er goed uitzien voor hun leeftijd maar waarvan de gameplay wat beter kan, Als bijvoorbeeld Dead space 1 remastered uit zou komen met verbeterde besturing dan zou ik hem zeker aanschaffen. Ik begon die trilogie bij deel 2 en als laatste speelde ik deel 1 en die viel toen voornamelijk tegen door de besturing.
Heb de originele trilogie met enorm veel plezier en passie gespeeld. De roleplaying en spelwereld was en is nog steeds een standaard voor action-rpg's.
Ik zou het zonde vinden als de remasters slechts een texture update krijgen. Met name de eerste Mass Effect kan er echt niet mee door met slechts een oppervlakkige update – daarvoor is de gameplay te verouderd. In dat geval zal de remaster slechts bedoeld zijn voor Mass Effect veteranen op zoek naar nostalgie.
Ik zou dus heel graag zien dat ze er echt 1 game van maken, niet een main menu waarin je de 3 games kan kiezen maar gewoon 1 game met dezelfde gameplay voor het volledige verhaal. Schrijf nog wat content om de gaten tussen de games te overbruggen en streamline de 'keuzes' een beetje en je mag van mij de volle mep of zelfs nog iets meer vragen voor 'the complete edition' van het volledige Mass Effect verhaal van Shepard.
en maak de liften ietsje sneller in ME1
Je hebt het hele punt gemist van de liften. Ipv. een suf loading screen, laten ze een lift zien, die naadloos in de rest van de story past. Briljant.

En dan klagen mensen over de langzame liften en krijgen we het suffe loading screen terug... :(

Als je een snellere lift wil, koop dan een ssd. :)
Probleem is dat er een soort van vastgestelde tijd was ingebouwd voor deze momenten, voor zover ik me kan herinneren. Ook de andere animaties als je naar een planeet gaat (de Normady die door de ruimte vliegt) worden minimaal 1x compleet afgespeeld voordat het spel doorgaat.

Op een gewone HDD op een PC anno nu is dat al veel te lang, het spel is allang klaar met laden terwijl de animatie / lift sequence nog doorloopt tot het eind.

(dat van die animaties gaat over Mass Effect 2 https://www.pcgamingwiki....2#Shorter_loading_screens )
Ja er is inderdaad een minimale tijd, de animatie tijd, in bijv de citadel lift in me1. Daarna komt hij in een loop.

Net zoals echt, dan ben je ook niet instantaan boven...

Ik deed gewoon wat ik altijd in een lift deed: even relaxen, lekker naar buiten genieten van het uitzicht (wat best mooi was), koffie leuten, etc.
Dat was destijds volgens mij een nieuw Unreal Engine foefje. In Gears Of War had je die verplichte loopstukken, die ook tergend lang duurden, met als functie laadtijden te verbloemen.
Volgens mij waren dat verkapte loading screens. Ik weet niet of ze een minimale wachttijd hadden maar ik ging vaak wat drinken pakken in de lift :-)
Liften == ‘veredelde‘ laadtijden :)
Dat zou echt top zijn. Ik heb deze games nog nooit gespeeld en deze manier zou mij sneller over de streep trekken.
Ik ben het niet helemaal met je eens,
ik persoonlijk vindt bijvoorbeeld het clip systeem wat ze (als ik me niet vergis) hebben geintroduceerd in Mass Effect 2 echt bagger.
Ik was ZO BLIJ dat ik niet meer door een shooter hoefde te lopen en constant ammo moet oppakken en ze stoppen het er gewoon weer terug in.
in ME1 was wat je weerhield om maar te blijven schieten is hoe lang het duurde voor een wapen gecool downt was en daar kon je mods op zetten om het te verbeteren. Dus ik kwam NOOIT zonder ammo te zitten. Als ik in ME2 te vaak er naast schiet of misschien zelfs de verkeerde wapens kies kan ik vast komen te zitten omdat er geen ammo pickups zijn om door dat stuk heen te komen.

Verder vindt ik de dumb down van de wapens die je kunt kiezen, bij je kunt dragen en de aanpassingen die je kunt doen ook persoonlijk echt jammer.

Verder, kan ik me vinden in wat je zegt en je maakt me echt heel blij als ze het aan durven nog wat aan het einde te doen en aan de in between activities. Ik persoonlijk vondt de mako missies, met je auto'tje op een planeet gedropt worden en daar activiteiten doen echt leuk. Veel mensen vonden dit niks, maar persoonlijk had ik weer niks me het proben van planeten wat ze hadden in ME3.

Het zou inderdaad wel mooi zijn als het een seamless iets is, waarin het echt als 1 grote game voelt, maar... ik vraag me af hoe ze de verschillen in game play gaan integreren als ze dat doen.

Je zou misschien een gulle midde weg moeten vinden tussen alle 3 de games, vanaf de grond opnieuw moeten beginnen, hetzelfde verhaal vertellen, alles wat er aan DLC is er ook in stoppen, daarop nog wat door bouwen en eigenlijk... bouw je een nieuwe game. Misschien zou het dat eer aan kunnen doen.
Dat zal moeilijk worden omdat de post game van ME1 en ME2 beschikbaar moet zijn, maar tergelijk heb ke een timeskip van ME1 naar 2 en ME2 naar ME3. Chronologish zou je in de war komen.
Denk precies hetzelfde. Mass Effect 2 was echt geweldig en 3 was ook redelijk goed. Heb daarna deel 1 gedeeltelijk gespeeld maar die is toch wel erg verouderd, dat gaat een texture update niet verhelpen.

Zou in ieder geval de trilogie graag nog eens spelen, hopelijk komt het ook naar de consoles.

[Reactie gewijzigd door Meessen op 15 oktober 2020 10:42]

En ik vond nou juist alleen deel 1 leuk :P

Overigens is ME1 misschien erg verouderd blabla, ik vind dat wel meevallen. Ik speel ook nog zo KOTOR 1 en 2, dat is vrijwel net als Mass Effect maar dan in Star Wars universe. Liever maken ze daar een remake/remaster van.

(Jouw stelling maakt overigens alleen maar duidelijk dat als je eerst de latere titels gaat spelen, deel1 ineens niet meer in de smaak valt. Was je echter bij deel1 begonnen was je ervaring mogelijk heel anders!)

[Reactie gewijzigd door BruT@LysT op 15 oktober 2020 12:00]

Was graag bij deel 1 begonnen, maar toen niet bekend met het spel. De epische Mass Effect 2 trailer maakte daar verandering in.

https://youtu.be/lx9sPQpjgjU
En dat is precies de reden dat een remaster altijd kritiek krijgt, je kunt het nooit goed doen. Een groep mensen vraagt om een gameplay update om het 'meer modern te maken', de andere groep vindt juist dat het niet aangepast moet worden en vindt een gameplay update juist slecht aan een remaster.

Je ziet dat vaak met dit soort series waar mensen emotionele waarde aan hechten, je krijgt groepen die lijnrecht tegenover elkaar staan en als ontwikkelaar doe je het nooit goed. Ik persoonlijk zou juist liever de game houden zoals hij is, want anders kunnen ze er beter een nieuwe game van maken. Juist de hele ervaring is (in mijn ogen dus) wat een game maakt, als je dan één onderdeel aanpast is die ervaring juist weg.
Daar is een hele makkelijke oplossing voor en dat is het orgineel beschikbaar houden, en een remaster maken voor degene die dat willen.

Je kan nog steeds de og Half Life spelen als je Black Mesa niks aan vind. En hoewel Black Mesa een community project is, is het nog steeds een full remake van HL1.
Nee wat jij beschrijft is juist het probleem, je moet keuzes maken en je kunt het nooit iedereen naar de zin maken (wat een doodzonde is tegenwoordig).

Stel ik wil het spel wel spelen met dezelfde mechanics maar met betere graphics, dat is de keuze waar ik op doel. Natuurlijk kun je het origineel altijd spelen, maar dan heb je achterhaalde graphics. Dus dan moet je kiezen: Originele gameplay en ouder qua uiterlijk of andere gameplay en nieuwer qua uiterlijk. Dan zou ik zeggen, maak met nieuwe gameplay een nieuwe game en houd de game die je remastered hetzelfde. Iemand anders denkt daar weer anders over, aka precies het probleem wat ik beschrijf.
Raytracing enablen en klaar is kees :+
Het enige spel dat een remaster vereist is Mass Effect I. De andere twee delen zagen er meer dan prima uit, en schaalden gewoon mooi mee op hogere resoluties. Als ze iets willen aanpakken, laat dat dan het dramatische einde van deel 3 zijn :+
Ja maar met textures kan er nog veel verbeterd worden.
Dat is echter al lang en breed gedaan door de fans. Het ALOT (a lot of textures) project laat de games er precies zo uit zien als je ze in herinnering hebt.

Zonder mods moet ik zeggen tonen de games hun ouderdom wel.
De graphics van deel 1 maken met niet eens zoveel uit, het is vooral de gameplay
Velen vonden Mass Effect Andromeda waardeloos, echter heb ik daar toch echt van genoten. :) ga zeker het zeker kopen als er een nieuwe komt (geen remaster).
100% met je eens. Toegegeven, in het begin waren er een aantal "bugs" die echt niet konden, maar de game zelf vond ik echt niet onderdoen voor de eerste 3. Het grootste probleem dat mensen er volgens mij (onderhuids, op de bugs na) mee hadden was dat het zonder Shepherd, Tali, Liara, etc was.
Eens, ik heb ook genoten en ben pas gaan spelen nadat de (meeste) bugs eruit waren gehaald. Waar ik me wel ontzettend aan gestoord heb was dat ze de Quarian ark niet hebben meegenomen. Mocht er ooit een nieuw deel van Andromeda komen zal ik deze ongetwijfeld halen, maar wel met een grote dosis scepsis.

Wat betreft deze remaster, speel 'm wel met de HD texture mods. Beetje hetzelfde verhaal als de OG Crysis + mods VS de remaster editie.
Helemaal mee eens. De staat waarin het spel was uitgebracht was natuurlijk geen excuus voor. Er is uiteraard zat op aan te merken, qua verhaallijnen en al helemaal de gezichtsanimaties en laten we eerlijk zijn, de vrouwelijke karakters waren niet echt 'klassiek RPG' geanimeerd. (niet seksistisch bedoelt, maar er is doorgaans een bepaalde tendens voor)
Puur uit nieuwsgierigheid; waarom wordt zoiets aangemeld bij een keuringsinstantie? Is dat verplicht?

Ik vraag dit als software-/elektronica-engineer. Voor mij betekent keuren dat het product in een lab uitvoerig getest wordt, bijvoorbeeld op EMC-compliance.

Welke aspecten van een game kunnen/moeten er gekeurd worden?
Inderdaad zoals @DjKahless zegt leeftijd. Er moet een leeftijdsclassificatie aan elke game worden gehangen. Het kan zijn door de remaster dat het een iets hogere of lagere rating krijgt.
Leeftijd, geweld, anti-staats propaganda / niet tegen het been van het lokale regime - dat soort ongein :)

Elk land / regio heeft zo'n beetje hun eigen rating en standaarden-systeem voor games en andere content (maar ook bijv electronica, autos), sommige landen volgen blind een standaard van andere landen - maar wil je iets legaal verkopen dan zal je door de keuring moeten en de juiste stikkerverzameling moeten overleggen / op je product(-verpakking) plakken.

Al die rating- en keuringsystemen kunnen per stuk ook nog eens heel erg verschillen mbt hun doelstelling; Duitsland ten opzichte van Nederland is een enorm verschil (zombies / groen bloed? bepaalde symbolen mogen niet ook al zijn die geschiedkundig correct), US rating board zit ook vol met (in NL'se ogen) nogal conservatieve bepalingen - geen pretje!

[Reactie gewijzigd door IrBaboon79 op 15 oktober 2020 12:37]

Interessant, ik was net met een ME1 replay bezig en het ziet er toch best wel gedateerd uit. Denk dat ik maar even ga wachten.

Ik vind ook de hele wapenkeuze e.d. met ME1 te ingewikkeld. Er is te veel aan te minmaxen aan al die verschillende wapens, zonder dat je het echt nodig hebt. Dus een ME1 met de gameplay meer in lijn met ME2/3 zou ik wel liever hebben.
Met wat mods ziet hij er prima uit:
https://www.nexusmods.com/masseffect/mods/top/
- MEUITM (textures)
- ALOT (A lot of textures)
- ALOV (voor betere filmpjes tussendoor)
en voor het spel zelf:
- ME1 Recalibrated (bugfixes)
- Faster Elevators (want tsja :) )
en eventueel:
- Same-Gender Romances for ME1 (voor als je iets exotischer wil proberen)

Alleen blijft de gameplay zelf wat houterig, maar niks waar je niet overheen zal komen.
Het zou interessant zijn als ze dingen zoals die side missions in ME1 echt zouden aanpakken ipv een generieke basis met wat vijanden en aan het einde een computer log. Dat brengt dan meer diepte in het spel.
Daarnaast is 1 wel gedateerd, ik hoop dat ze een beetje het combat systeem van ME3 pakken wat het meest vloeiende speelt.

De diepgang van de combat in ME2 was beperkt, met name als je met de classe speelde die stealth had. Het was niet goed mogelijk om achter je vijanden te sneaken zonder een nieuwe lading vijanden te spawnen. Bij ME2 combat heb ik meer het corridor shooting gevoel waar dat bij ME1 en later ook ME3 veel meer open was.

Als ze het allemaal in een vloeidende game kunnen gieten dan zou dat erg mooi zijn. Alleen denk ik dat het een goedkope cashgrab wordt met een paar kleine grafische verbeteringen.
Dat customizen/min-maxen van ME1 wapens vond ik zelf dan weer juist één van de sterkere aspecten van ME1. Die gekke outside the box builds die je in ME1 konden, waren meer niet mogelijk in ME2/3. Daar was het customizen veel te gelimiteerd/gesimplificeerd gemaakt imo.

Ik denk dat de voornaamste reden was dat mensen dit in ME1 dit te ingewikkeld vonden, de slechte interface van ME1 was en niet perse tegen "wat en hoe er te customizen viel". De ME1 interface was gewoon super clunky vergeleken met de interface verbeteringen van ME2/3.
Ander aspect van de ME1 gameplay wat ik beter vond versus 2/3 was de exploration.

Ben ook erg benieuwd wat remasters zullen zijn.
Maar, zoals een paar anderen aangeven, het voelt wel een beetje aan als 'een oude koe van stal halen' na het 'mindere succes' van ME4.

[Reactie gewijzigd door Gkirmathal op 15 oktober 2020 11:55]

Je bedoelt denk ik outside the box, out of the box betekent juist komt standaard zo uit de doos, niks aan aangepast, het tegenovergestelde van wat je volgens mij bedoelt :+

Maar inderdaad, vond dat ook erg leuk aan me1. Die heb ik ook meermaals gespeeld destijds met verschillende builds. De interface heeft inderdaad wel een flinke overhaul nodig.
Oops! Haha dat indd. ja :P
Hoop echt dat ze met een remaster van 1 de customization behouden maar dan met de interface verbeteringen van de delen erna. Dat zou echt mooi zijn.

Krijg zin om m'n originele ME1 is af te stoffen en met Lutris op m'n oude MSI game laptop te gaan installeren.
Niet oud? 13 jaar voor een videogame vind ik echt wel oud.
*schuift atari 2600 met dark chambers onder het bed

Ja oud man... echt oud
Ja er is altijd een oudere game te vinden...
13 jaar oud voor de meeste spellen is inderdaad oud. Maar in dit geval valt dat heel erg mee. Grafisch zijn er wat mods beschikbaar waardoor hij op dat vlak goed meekomt.

Voor heel veel spellen, die puur afhankelijk moeten zijn van actie en grafische hoogstandjes is 13 jaar meestal te oud (er zijn uiteraard zat uitzonderingen), maar deze serie gaat net wat verder dan een actieshooter. Het heeft een goed verhaal, plot, personages, dialogen en een goede sfeer. Dat is tijdloos.
Grafisch kan je hier en daar misschien wat oppoetsen maar qua gameplay is ME1 echt @%*&@.
Hij is qua gameplay wat gedateerd. Het gaat allemaal wat langzamer en minder dynamisch dan moderne spellen, maar ik vind het nog wel gaan. Het is gewoon weer even wennen. Maar goed. Zoveel mensen, zoveel meningen.
Echter, dit laat ook gewoon zien dat een remaster op z'n plaats is.
ME2 is brilliant qua uitvoering en ME3 neemt hopelijk wat gameplay elementen over van ME2.
Ze zullen wel moeten aangezien ze niet in staat zijn een goede opvolger te maken. Dan maar de oude koe blijven uitmelken.
Laat een toekomstig deel aub weer meer richting de originele 3 gaan. Andromeda was niet slecht maar het heeft voor mij nooit de originele trilogie weten te evenaren. Ga van open world ook weer naar semi open, dat maakte de vorige games namelijk zoveel beter en cinematischer dan die saaie quests en lege wereld op veel planeten.
Hopelijk een switch versie, kan ik mijn favoriete game overal spelen!
Daar sluit ik me helemaal bij aan, dat zou echt top zijn! en dan mogen de graphics van mij best wat minder zijn. Ik vermaak me ook prima met Skyrim op de switch


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5 CES 2020 Samsung Galaxy S20 4G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite