BioWare werkt met dertig man aan revisie van Anthem en dat is 'langdurig proces'

Het herontwerpen van Anthem gaat lang duren. Dat zegt Christian Daley, de directeur van BioWare Austin. Volgens de topman werkt een team van dertig man aan het vernieuwen van de game en bevindt zich dat nog in een experimentele fase.

Het is voor het eerst dat BioWare een update geeft over de komende grote revisie van Anthem, sinds de studio in februari dit jaar de plannen daarvoor bekendmaakte. De ontwikkelaar beloofde toen de 'game-ervaring te herontwerpen' en ook werd toen al aangegeven dat het team de tijd zou krijgen om nieuwe gameplay te testen.

Christian Dailey, die de leiding heeft over het project, schrijft in een blog dat er een incubatieteam bezig is met de revisie van de game. Dat team is aan het experimenteren en maakt prototypes, om zo uit te proberen hoe de game beter kan.

Volgens Daley werken er nu dertig ontwikkelaars aan de revisie, hij noemt dat een klein team en zegt dat het een langdurig proces zal worden. "Het punt is dat we onze tijd nemen en terug gaan naar de tekentafel. Een klein team geeft ons meer behendigheid dan een groot team zich kan veroorloven", schrijft de studiodirecteur. Daley zegt ook spelers meer te willen betrekken bij het proces en duidelijk te willen communiceren over de komende veranderingen. Dat wil de studio bijvoorbeeld gaan doen met livestreams of het delen van concept art via sociale media.

Anthem kwam begin 2019 uit en werd grotendeels negatief ontvangen vanwege technische problemen en inhoudelijke tekortkomingen. BioWare maakte de game en EA gaf hem uit. De ontwikkeling duurde bijna zeven jaar, maar de productiefase begon pas in de laatste achttien maanden. Voor die tijd werden er volgens medewerkers steeds grote veranderingen gemaakt die de ontwikkeling bemoeilijkten en voor stress zorgden. Ontwikkelaars spraken van besluiteloosheid en wanbeheer.

Door Julian Huijbregts

Nieuwsredacteur

18-05-2020 • 11:15

106 Linkedin

Reacties (106)

106
105
35
0
0
68
Wijzig sortering
Ik moet wel toegeven, knap dat er doorgewerkt wordt aan het spel ondanks alle problemen eromheen.
Normaal had EA er al lang een eind aan gemaakt.
Denk dat ze inzien dat de kern zeker potentie heeft, maar dat het daadwerkelijke product gewoon ronduit kut was toen het uit kwam. Ik ben vooral benieuwd of ze Anthem nog gaan updaten of dat ze met dit team vooral bezig zijn met het salvagen van de goede delen van het spel om die dan te gebruiken voor een nieuwe game. Of dat Anthem 2 wordt of een nieuwe serie zien we dan wel.
Ik gok op een "Anthem Reshaped" waar je dan opnieuw voor mag betalen.
Het zou mij in elk geval heel erg verbazen als het de gebruiker niets extra's gaat kosten.
EA kennende, die gaf je geloof ik een demo van Burnout Paradise als je de oude had geinstalleerd. Niet eens een gratis upgrade,
We roepen het allemaal al jaren, koop geen games meer van EA. En ik zie nog hordes elk jaar FIFA,Madden en NHL kopen.
Tja je hebt gamers en ''gamers'', en helaas is die laatste groep die geen F geven om dit soort dingen simpelweg te groot.

Bovendien wil je niet je vrienden teleurstellen dat je de nieuwste Fifa niet koopt. Stel je toch voor....
Heb zo het gevoel dat degene die zitten te zeuren dat mensen ieder jaar opnieuw fifa kopen geen echte voetbalfans zijn. Het is gewoon zo dat, om met je favoriete team met de laatste spelers zoals je ze ook op tv ziet spelen enz, je de nieuwe game nodig hebt. Ik ben er mee eens dat de game niet ieder jaar anders is maar er is gewoonweg geen alternatief.
Dus je kunt je pas voldoende inleven in een game als die de meest recente officiële licentie heeft?
Voor FIFA/voetbal-fans wel, ja. Daarom is het ook zo'n gouden businessmodel. Elk jaar een nieuwe game á 60-80 euro dat door miljoenen wordt gekocht.
Waarom denk je dat PES een stuk minder verkopen heeft gehad?
Mensen zitten niet te wachten om te spelen met FC Knarre ipv Ajax.

Daarnaast is de echte goudmijn voor EA bij FIFA inmiddels ultimate Team en die modus zit nu pas 1 of 2 jaar in PES.
Dat zal ik nimmer begrijpen.Alsof dat de enigste drijfveer is om de "laatste en nieuwste" FIFA spel te moeten kopen. PES is schijt want geen voldoende licentie ondanks gameplay wellicht verbeterd is en ook leuker is een vreemde logica. Echt verbazingwekkend wanneer er "gamers" zijn die hevig erop los gaan discussiëren FIFA vs PES.
Of pes steunen.
Ik heb dit ook met de SRW spellen van Bandai, komen soms meerdere per jaar uit maar ik koop ze toch want het plot is wat gehusseld en er zitten nieuw units of dergelijken in (ook al heb ik ze al een dozijn keer gezien).

iets over een serie leuk vinden :)
Anoniem: 979365
@Dj Neo Ziggy19 mei 2020 13:30
nhl is al jaren niet meer gemaakt.....
https://en.wikipedia.org/wiki/NHL_20
De laatste versie is van september vorig jaar.....
Anoniem: 979365
@Dj Neo Ziggy19 mei 2020 16:23
mijn antwoord had moeten zijn: niet meer gemaakt voor PC.
Star Wars Battlefront II was ook soort van herbouwd, maar werd niets extra's voor gevraagd.
Battlefield 4 heeft 3 jaar lang fixes en updates gehad en ook hier werd niks extra's voor gevraagd.

Dus ik mag aannemen dat dit bij Anthem ook zo het geval is, EA zou zijn reputatie nou niet echt verbeteren als ze geld gaan vragen voor een update die er allang had moeten zijn.
Het is EA helaas ook niet vreemd om het wel te doen.
Wat betreft Battlefront 2 heeft men het aan moeten passen omdat het geheel werd uitgekotst op Reddit en de AMA daar een complete debacle werd in PR opzichten.

Mijn probleem is dat dit gewoon te laat zal gaan komen om de titel te redden. De achterban zijn ze al kwijt want de eerste maanden hebben ze gewoon de kop in het zand gestoken. Nu vertellen ze eigenlijk dat je de eerste 12 maanden nog niet veel hoeft te verwachten en dan is iedereen het vergeten.

EA moet zichzelf herstructureren en het corporate achter hun laten. Dit geld trouwens ook voor uitgevers als Take-Two, Ubisoft en Activision eens doen. Van Tencent kan je niks anders verachten maar de eerste 4 hebben vroeger gewoon goed spul uitgebracht met een policy van games voor gamers en dan komt de rest vanzelf wel.
Potentie en wellicht voor de verandering misschien, héél misschien ook eens echt geluisterd naar de community?
En naar wie moeten ze precies luisteren dan? Laten we eerlijk zijn er zitten altijd verschillende kampen in een community. De een wil dit en de ander iets anders. Je gaat nooit maar dan ook nooit iedereen helemaal tevreden krijgen.

Daarbij wordt de game gemaakt door ontwikkelaars die echt wel verstand van zaken hebben. Probleem bij deze game is dat ze van alles geprobeerd hebben en dat er gewoon mismanagement was. Er zijn geen knopen doorgehakt en de kwaliteit was ook ver beneden maats.
Daarnaast laten ze prachtige e3 beelden zien van een demo, waarbij de uiteindelijke game niet eens in de buurt kan komen.

Wat mij betreft had dit een onwijs leuke game kunnen worden, maar misschien is de game beter geschikt voor de nieuwe generatie consoles en pc's. Op deze manier hebben ze meer rekenkracht en kan de game er uiteindelijk nog wel beter uit zien dan de oorspronkelijke e3 beelden.
Na het zien van de beelden van de nieuwe Unreal engine moest ik meteen aan Anthem denken, en hoe de game er uit zou kunnen zien wanneer men dezelfde mogelijkheden heeft. Ja het is een andere engine, maar dezelfde resultaten zouden ook op andere engines mogelijk worden in de toekomst.

Laat ze de ontwikkelingen in de ijskast doen en over 1 jaar beginnen aan een compleet nieuwe game in deze franchise en zorgen dat men een goede duidelijke basis heeft men mensen die wel besluiten kunnen nemen.
Eens wat betreft community, eens wat betreft de ontwikkelaars, maar ik heb het specifiek over de uitgever.

De verschillende kampen zijn er zeker, maar je kan beste via wat algoritmes kijken wat het vaakst geroepen wordt, die resultaten eens erbij pakken en zien wat je ermee gaat doen en niet óf je er wat mee gaat doen.

Dit kan wel op last van de uitgever ja of nee, de ontwikkelaar is slechts de uitvoerder van de opdracht in het grote gros van de gevallen.
Ja, dat liet ik maar even in het midden :)
Dat artikel is om depressief van te worden. Westwood doet nog steeds pijn.
Meer pijn dan visceral games? Ik hoop dat er ooit nog een dead space 4 komt..
Ik ook, maar dan wel zonder de inmenging van EA graag. Je zag vooral bij Dead Space 3 ze bij EA niet bepaald altijd met goede ideeën kwamen...
Elke game is beter af zonder inmenging van EA :)
Waarom een dood paard weer tot leven proberen te maken, Anthem is de grootste flop die EA/BioWare ooit gemaakt hebben?!
Wie heeft het hier over Anthem? :+ Of mis ik iets?
Sorry ik dacht dat deze nieuws artikel ging over Anthem en BioWare?
Je reageert op mijn comment, terwijl ik het had over enkel Dead space? :/
Sorry daarvoor dacht dat je het had over Anthem en BioWare, waar deze artikel over gaat.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 18 mei 2020 16:19]

Je reageert op mijn comment, terwijl ik het had over enkel Dead space? :/
Ik niet, want het is en blijft eigendom van EA, niet van de mensen die Dead Space daadwerkelijk zo goed maakten. Het beste wat je kunt verwachten is Dead Space remastered.
EA heeft hier een heleboel geld tegen aan gegooid en zien het als een nieuwe langdurige IP.

De game mechanics zijn naar mijn mening ook gewoon wel tof maar momenteel heel erg repetitive, grinding, de laadtijden, story etc. eigenlijk alles hiernaast moet aan gewerkt worden, zelf denk ik dat het uiteindelijk uit gaat draaien op een volledige re-release.
EA heeft hier een heleboel geld tegen aan gegooid en zien het als een nieuwe langdurige IP.

De game mechanics zijn naar mijn mening ook gewoon wel tof maar momenteel heel erg repetitive, grinding, de laadtijden, story etc. eigenlijk alles hiernaast moet aan gewerkt worden, zelf denk ik dat het uiteindelijk uit gaat draaien op een volledige re-release.
Ik ben benieuwd hoe ze dit gaan promoten. Komt er een gratis update of wordt het gepaard i.c.m. een DLC?
Same here, ben ook erg benieuwd hoe ze een "oud" spel met problematiek helemaal gaan overhaulen en vermarkten.

Het is echter niet onmogelijk, zie No Man's Sky als ik de verhalen mag geloven.

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 18 mei 2020 12:29]

FF14 is een voorbeeld maar iets zegt me dat dit niet zo uitgebreid totaal aangepakt gaat worden
Had het geprobeerd met een vriend, we kwamen niet eens in de gameplay, en na een aantal weken hadden we het opgegeven.
De informatie en video gameplay zag er tof uit, maar wat er uiteindelijk kwam, bleek totale troep te zijn. Als we de game vergeleken met Destiny 2 en Warframe, waren beide games superieur tegenover Anthem, helaas.
Hoop dat ze de game veel beter gaan opbouwen, datgene gaan verwerken wat ze belooft hadden tijdens hun E3 gameplay video's, en dat er meer te doen is in het game. BF4 was tof met laad tijden, en aangezien Anthem met dezelfde engine werkt, hoop ik dat ze de laad tijden drastisch naar beneden gaan maken, want een game als bijvoorbeeld Warframe, laadt gigantisch snel, en het ziet er ook nog eens mooi uit.

Ik wacht het even af tot er reviews komen, en ECHTE gameplay video komt, niet fake gemaakte gameplay wat uiteindelijk niet in de game zit.
In het begin was het echt een drama inderdaad.

Er moet een hoop op de schop, Games op andere Engines is moeilijk technisch te vergelijken, zelfs de vergelijking tussen BF en Anthem is moeilijk.
Klopt, maar ik begreep dat Bioware ook een beetje in het gat gegooid was, en dat de Engine die ze gebruikte, nogal wat haken en ogen had tijdens het developen. Hoop dat ze Anthem nu beter gaan maken, en dat het geen drama sowieso is bij het releasen. Als er ook veel verschillende activiteiten en mechanics in de game komen, wil ik er graag wel naar kijken, zolang het spel niet om de zoveel tijd crashed, of zoals tegenwoordig een trend is, een Ring 0 OS kernel driver geforceerd installeren met alle mogelijke gevolgen van dien.
Oh ja, dat resultaat zagen wij in ME:A, en dit heeft er voornamelijk voor gezorgd dat deze geweldige franchise nu tijdelijk in de koelkast ligt. Tot mijn grote verdriet.

De Frostbite Engine was zeer beperkt en is naar aanleiding van o.a. Bioware devs flink uitgebreid, want EA wilde persee 1 Engine to rule them all maar was hier verre van klaar voor.
Het is een misopvatting dat EA eiste dat BioWare de Frostbite engine zou gebruiken. Uit respect naar andere studio's toe die wel Frostbite opgelegd kregen door EA, heeft BioWare de keuze gemaakt om ook Frostbite te gebruiken. Een domme keuze is het zeker, aangezien het geen engine is voor een looter-shooter.

Overigens denk ik dat ME:A nog steeds de shitstorm die het kreeg niet verdiende. Het is een prima spel, misschien de naam Mass Effect niet 100% waardig, maar zeker geen slechte game zoals het destijds neergezet werd. Als het een SciFi game was geweest in een nieuwe IP, denk ik dat de kritiek een stuk minder was geweest.
Als aanvulling mag er ook bij gezegd worden dat het alternatief, Unreal engine 4 games ook vol zit met texture streaming en/of frame pacing issues op de consoles. Misschien dat er makkelijker mee te werken valt, maar ik denk dat het als nog tot technische problemen had geleidt.
Geen enkele engine is perfect, echter is de Unreal engine stukken diverser.
Noted, dus gewoon geen slimme keuze.

*excuses voor het offtopic gaan*
ME:A tikte bij mij toch wel wat ME kopjes aan alleen de day one versie was echt een drama, de technische fouten waren zo inmens groot, het leek alsof je een pre-alpha release aan het spelen was, dat zelfs ik, een hardcore fan van de serie, hem toch maar heb weg gestopt. Om vervolgens na ongeveer een jaar van fixes hem weer af te stoffen en gaan spelen.

Het is gewoon een goede game en duidelijk een opwarmertje, het doordachte "Paragon/Renegade" keuzes van eerdere serie ontbrak wel meer, aan de andere kant misschien werd hier later meer mee gedaan, we simply dont know. Veel DLC zou nog uitkomen om de story-lines te verdiepen en nieuwe races te introduceren en helaas is dat nooit gebeurt, dat had het spel zeker beter gemaakt.

De Hype was enorm, de fan base van ME is hardcore en de serie is erg gelieft, de bar lag ook hoog. En dan kwam dit, een spel wat duidelijk niet klaar voor release was en daarnaast ook nog eens minder ME verfijning bood en ja dan is de teleurstelling groot. De kritiek was zeker snoei hard maar keuze/gevolg en technische issue waren eigenlijk best terecht, vervolgens wordt het echter door iedereen en alles volledig afgezeken en worden er zelfs bedreigingen geuit en actief mensen online/offline gestalkt, That shit when't too far. En zal ongetwijfeld hebben mee gespeelt in de keuze om alleen te focussen op fixes en de rest te laten voor wat het is. Vervolgens krijgen wij Athem........opzich ook geen slechte game maar het is niet af en wederom hype issue...

[Reactie gewijzigd door Jonathan-458 op 18 mei 2020 17:42]

Het zou knap zijn mochten ze de game binnen hier en zoveel tijd gratis updaten, alleen zie ik de kans heel erg groot dat ze een re-release gaan doen en weer de volle mep gaan vragen ...
Knap? Het was toch bij voorbaat al glashelder dat dit een grote EA clusterfuck ging worden?

Waarom we nu denken dat dat kan veranderen, verbaast mij enorm. De game wordt er iig niet goedkoper door en dat geld moet terugverdiend worden. Ik heb ondertussen wel geleerd om 1+1 bij elkaar op te tellen wat dat betreft. Dit wordt sowieso niets.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 18 mei 2020 14:47]

Heel fijn natuurlijk voor alle mensen die het spel gekocht hebben, maar er zit naar mijn mening niks nobels aan het redesignen van de game. EA probeert het verlies zo veel mogelijk te beperken. Ze hebben zoveel geld uitgegeven aan de ontwikkeling, dat ze de game beter nu kunnen “afmaken” dan de stekker eruit trekken.
Of ze hadden het gewoon vanaf het begin al goed kunnen afleveren en zo veel meer spelers kunnen krijgen, behouden en hun reputatie nog enigszins hoog kunnen houden in plaats van HET bedrijf wat cashgrabs produceert te spelen.

Erg jammer dat er achteraf pas naar wordt gekeken in plaats van voor de release.
Van bizar goede games tot bizar slechte cashgrabs in een aantal jaar...
Lomp gezien, ze hebben alle tools al op tafel, hele grafische kant hebben ze redelijk compleet, nu nog hele zooitje opnieuw gaan gieten in iets beters dan het was. Meer een scenario van FF14 van van NMS (die ging gewoon features toevoegen ipv redesign), jongens achter FF14 hebben dit aardig netjes weten te doen en is een goed succes voor een MMO geworden.

Natuurlijk zou het zonde zijn zoveel assets weg te gooien, blijkbaar is er genoeg 'financiele' hoop in de game dat het nog iets kan worden, ik vond de game qua core best interessant maar een mogelijke uitwerking van de game lijkt mij veel te klein, beetje one-trick-pony met vette graphics. De core was interessant, maar dat hebben veel games (Bulletstorm, Titanfall, unieke mechanics), maar ik zie niet hoe ze hier een fullblown nieuwe wereld van kunnen maken die de negatieve smaak van deze game kunnen omzetten tot weer een gezonde online community (singleplayer moeten ze gewoon schrappen, zijn ze al te laat mee).

Maar dit is toch originele team niet meer? Ik dacht dat de studio al opgeheven was.
Het mass effect andromeda team is opgeheven, niet het anthem team.

Naast de technische problemen, kan ik mij alleen voorstellen dat deze game te redden is door de huidige missies opnieuw op te bouwen. Als ze dat niet willen, zouden ze het ook in een vorm van een expansion kunnen doen, waarin de opbouw van de missies zwaar is verbeterd tegen over de huidige missies. Een beetje zoals de eerste expansion van Destiny 1, die de titel kreeg van 'dit is was Destiny had moeten zijn op launch'.
Een hoop key people zijn wel uit eht team van Anthem vertrokken. Dus er was wel brain drain.
Maar Anthem was een flop dus is het dan wel een brain drain als er mensen weg gaan?
Ja en nee, enigzins zal waarschijnlijk deadlines etc de game ook parten gespeeld hebben. Maar het project was ook daarintegen over tijd al na meerdere project restarts.
Key figures die nu bij de rewrite / redesign van de game niet meer aan de game werken; ja, ik denk het wel.
Zaten wel een paar key personen tussen met een behoorlijke 'my way or the high way' instelling. Ik denk dat het voor het creatieve proces ontzettend goed is dat dergelijke mannen vertrokken zijn.
Ik denk dat je je moet realiseren dat het creatieve proces al in beginsel verstoord was omdat dit onder de EA vlag werd geproduceerd. Bioware is dat lelijke kindje geworden dat af en toe een schop na krijgt zodat het in een rechte lijn blijft lopen. Waarom denk je dat volk vertrekt? De ratten verlaten het zinkende schip.
De meeste zijn 'vertrokken' naar andere projecten binnen EA.
Het gebruik van de Frostbite engine is volgens BioWare de grootste reden waarom Anthem 'mislukt' was.

Engine is vrij gecompliceerd en van origine niet gebouwd voor het maken van games als Mass Effect Andromeda of Anthem.
Vraag me af hoe deze 2 games, vooral Anthem, waren geweest als ze gebruik hadden gemaakt van Unreal 4 i.p.v. Frostbite 3.
Had eigenlijk verwacht dat de nieuwe versie aan het eind van het jaar beschikbaar zou zijn. Lijkt wel een verhaal zonder eind zo als de nieuwe versie er over een jaar nog steeds niet is.
De ontwikkeling duurde bijna zeven jaar, maar de productiefase begon pas in de laatste achttien maanden.
Maar ze zijn nu dus blijkbaar weer terug bij hun versie van ontwikkeling met concept-art van de tekentafel? Daar hadden ze na meer dan 5 jaar nog niet genoeg aan? Dan ben ik heel benieuwd wanneer de productie weer gaat beginnen, dat is het cruciale wat hier juist verkeerd is gegaan blijkbaar.
Het was een vette game, alleen zo slecht afgewerkt en gebalanceerd.
het zou het parade paardje moeten zijn, maar is vanaf dag 1 geflopt.
mijn idee zou zijn om deze game zo snel mogelijk te laten doodbloeden en met een andere naam met het zelfde concept het nogmaals is proberen.

want het idee van het spel is goed, en het ironman kunnen spelen en overall heen vliegen werkte echt top.

Waar ik wel van heb gesmuld toen waren alle verhalen van hoe de game gemaakt is.
dacht dat hun CEO 2 maanden voor release de halve game heeft veranderd omdat hij het ergens niet mee eens was.
waardoor de makers het spel eigenlijk meermaals hebben moeten maken.
wat natuurlijk niet ten goede kwam van de game

[Reactie gewijzigd door Creeperhaze op 18 mei 2020 11:27]

Heeft dit dan nog wel nut? De game is al ruim een jaar oud, is al zo'n 8 maanden een desolate wasteland online. De core gameplay mechanics als het vliegen, schieten, voortbewegen etc is erg koel maar de wereld is kaal, de missies zijn saai. De wereld opbouwen is juist 1 van de grootste elementen van een game en kost jaren werk.
Hier ben ik inderdaad ook bang voor, zij die interesse hadden in deze game hebben hem al gespeeld. Als je nu met een grote patch komt weet ik niet of deze mensen terug komen zoals bij No Man's Sky. Die game had namelijk een gebrek aan content maar wel een goeie structuur om deze content in te plaatsen.

Naar mijn idee kan EA/Bioware beter Anthem 2 aankondigen en dan een zo transparant mogelijke ontwikkeling instarten zonder alle marketing beloften. Zie de remaster van C&C, die aanpak zou hier ook een prachtig resultaat kunnen geven en Anthem de IP maken die het al had moeten zijn!
Dit vroeg ik me dus ook af. De naam Anthem is al bezoedeld en 30 man voor een langere periode betalen voor een project waarvan de opbrengst heel twijfelachtig is lijkt me economisch niet zo'n goed idee. En zo'n game compleet opnieuw opbouwen gaat erg veel tijd en geld kosten.

Het enige wat ik me kan voorstellen is dat ze er een soort "Anthem 2.0" van maken, de huidige gebruikers de update gratis geven en het spel ondertussen compleet opnieuw uitbrengen waarbij ze het onderscheid met de originele game goed uitleggen. Maar dat lijkt me een erg onzeker traject.
Dit is ook ongeveer mijn mening. Wat ik er nog wil bijvoegen is dat volgens mij 30 man een klein team is voor een zogenaamde triple A game als dit. Zulke games hebben tegenwoordig volgens mij wel rond de 100-200 man die er aan werken. Daarom dat het waarschijnlijk een "langdurig proces" gaat worden...
Knap dat ze dit doen, wie weet, misschien gaat het ze zelfs wel lukken.

Ik heb met anthem vooral een probleem dat ik het gewoon nooit lekker aan heb gevoelen.

De verwachting was dat je vanaf het moment dat je met die jetpack voor het eerst de lucht in ging echt een wow effect zou hebben, net als de eerste keer Spider-Man op de ps4. Bij Anthem had ik dat totaal niet.. zou ook niet weten hoe dat er wel zou moeten komen met de huidige look en feel.
Zou je een game na zoveel tegenslagen nog wel goed kunnen krijgen?
Nee, ik vind het trekken aan een dood paard, zeg maar. Game heeft z'n kans gehad. Over en uit.
Ik moet zeggen dat ik er niet op zit te wachten. Van Bioware verwacht ik een goed bedacht Universum, met een goed verhaal. Dit was qua verhaal en universum zo benauwend als Destiny. Prima als je daarvoor gaat, maar mijn verwachting was echt totaal anders.

Wel leuk spel om even de single player door te knallen (op de grind main missions halverwege na).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee