Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Hoofdproducent Anthem verlaat Bioware na acht jaar

De lead producer van Anthem, Ben Irving, verlaat Bioware. Hij werkte acht jaar bij de Austin-divisie van het Canadese gamebedrijf en was ook een tijdlang de hoofdproducent van Star Wars: The Old Republic.

Irving maakt zijn vertrek bekend via Twitter. Hij meldt aan de slag te gaan bij een niet nader genoemd, ander gamebedrijf. Ook verklaart Irving dat Anthem volgens hem een glanzende toekomst voor zich heeft met een goed team dat aan het spel werkt. Verder geeft hij aan een plezierig contact met de Anthem-gemeenschap te hebben gehad 'tijdens goede en slechte tijden'.

De hoofdproducent verlaat Bioware in een periode van voortdurende kritiek op Anthem. Spelers klaagden na de release onder meer over crashes, bugs, lange laadschermen en de speelbaarheid, hoewel veel reviewers ook van mening waren dat het spel potentie had. Een deel van de problemen heeft de gamemaker met updates kunnen verhelpen.

Ben Irving werkte acht jaar bij Bioware Austin. Voordat hij aan Anthem ging werken, was hij de lead producer van de mmo Star Wars: The Old Republic. Op zijn werk daarvoor kreeg hij wat kritiek. Enkele spelers hielden hem verantwoordelijk voor de in hun ogen verslechtering van dat spel. De andere lead producer van Anthem, Mike Gamble, blijft voor zover bekend wel bij Bioware.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

16-08-2019 • 10:52

67 Linkedin Google+

Reacties (67)

Wijzig sortering
De screenshot.. Ziet de game er echt zo uit?? Dat is wel een enorm verschil met de 'gameplay' zoals deze eerder gepresenteerd werd...
Voor een beter beeld is hier een video van de E3 2017 vs retail
https://m.youtube.com/watch?v=QBcPS6XVABA
Eigenlijk zouden dit soort bedrijven dikke boetes moeten krijgen voor valse reclame
Hopelijk gaat bioware ooit weer op zijn pootjes terecht komen, maar voorlopig komen er geen games van hun in mijn huis
Onzin, er is zat materiaal geweest die bij de release aantoonde wat het spel daadwerkelijk was. Je kunt ook gewoon altijd reviews afwachten.

Of moeten autofabrikanten ook boeten krijgen als hun prototypes niet lijken op de productie exemplaren?

Concept art en pre-release videos zijn al jaren een ding, en twee jaar voor release kun je er van uit gaan dat het misschien niet het zelfde is als het eind product.

Wat wel valse reclame is en waar Activision een boete voor kreeg was het laten zien van graphics die niet op de console te zien waren in een daadwerkelijke reclame voor het uiteindelijke product.

Is het vervelend dat spellen er niet uitzien uiteindelijk zoals van te voren getoond? Ja. Moeten daar boetes op staan? Nee, tenzij het uiteindelijk zo gemarket word.

Je kunt het gewoon afstraffen door het spel niet te kopen.
Misschien moet je het hele verhaal eens achter Anthem lezen, en precies alles rond de E3 trailer en wat er in de maanden erna gebeurde.

Ja, er zijn genoeg trailers waar de graphics achteraf wat teruggeschroefd moeten worden (of pre-renders zijn - maarja, dat is normaal bij mobiele games), maar deze specifieke situatie van Anthem maakt het verhaal toch iets anders.
De PS3 E3 presentatie was niet veel anders herriner ik mij. Complete fake trailers van killzone en motorstorm.
In het geval van Killzone 2 is dat zeker anders aangezien de game er stukken beter uitziet dan de trailer. Ik snap niet wat je dan nog te klagen kan hebben.
Uiteraard is het altijd verstandig om reviews af te wachten maar de trailer werd destijds neergezet alsof het echte gameplay was. Ik weet niet of de game direct na de trailer te pre-orderen was (ik vermoed van wel want je wil meeliften op alle hype) maar als het inderdaad het geval was dan heeft @HADES2001 volledig gelijk. Het is pure oplichterij.

Als jij een product aanschaft wat er significant anders uitziet (hardware maakt geen verschil zoals de vergelijkings video laat zien) dan kun je dit niet goedpraten.

Zie hier de officiele "Anthem Official Gameplay Reveal (2017)" op het officiële Youtube kanaal:
https://www.youtube.com/watch?v=EL5GSfs9fi4
Deze begint met "everything you are about to see was captured in-game running in realtime"
Hoewel ik het gedeeltelijk met je eens ben is dit niets nieuws. The Devision en genoeg andere Ubisoft game hebben dezelfde kwaal. Zelfs The Witcher 3 heeft veel functies moeten schrappen omdat het uiteindelijk te veel van de prestaties vroeg. Het is ook niet dat ontwikkelaars graag willen dat de game er slechter uit ziet, maar men loopt tegen beperkingen aan.

Ontwikkelaars moeten het publiek lekker maken en proberen dit door middel van trailers te doen. Maar meestal zijn de games maar 5 a 10% ontwikkeld. Hoe kan men een trailer maken van een product die nog maar half af is. Inderdaad niet, maar de hoge heren willen graag dat mensen lekker gemaakt worden en dat er geld binnenkomt. Niet zo gek dan dat veel game ontwikkelaars een bepaalde visie hebben die niet helemaal tot hun recht komt door beperkingen van hardware.

Een game ontwikkeld zich gedurende de hele periode, waarbij men functies toevoegt en later toch weer verwijderen. Het probleem is dat wanneer men steeds verder komt in de ontwikkeling, dat men ook steeds meer moet schrappen omdat het technisch gewoon niet mogelijk is of te veel impact heeft op de prestaties.
De trailers die je laat zien waren ook ingame, dus technisch liegen ze niet. Alleen is het geen eerlijke weergave van de uiteindelijke game. Maar het is daarnaast ook geen officiële gameplay video. En men heeft allemaal de beta kunnen spelen. Ik vindt het wel ver gaan om het pure oplichting te noemen, want er is niemand binnen het hele ontwikkelteam die een minder goede game wil maken.

Er zijn daarnaast genoeg verhalen waarom het binnen Anthem allemaal fout is gegaan. Maar de meeste fouten zijn gemaakt door de hoge heren en doordat er van alles door EA opgelegd werd. De game had veel potentie, maar ik ben blij dat ik de game links heb laten liggen.
Ben toch erg benieuwd hoe dat is gegaan bij de eerste gameplay beelden van the division en anthem, beiden zijn eigenlijk gewoon beelden van het concept van de game. Zal mij dan ook niet verbazen als de beelden compleet scripted zijn in de zin dat het eigenlijk een real time rendered cutscene is.

Trouwens een mooi voorbeeld waarvan pre downgraded graphics echt speelbaar waren, was de beta van kingdom come. Deze graphics waren in de beta z'n grote sprong vooruit en te ambitieus, dat het gedowngrade is omdat de game anders op 99 procent van de hardware niet goed draait.
het was ook echte gameplay alleen na gedoe en gezeik werd het kort van te voor nog compleet veranderd.


kijk naar e3 division 1 wat een verschil.
Of moeten autofabrikanten ook boeten krijgen als hun prototypes niet lijken op de productie exemplaren?
Als jij dat prototype besteld en je krijgt iets compleet anders, wellicht ja.
Ik zie geen argument voor waarom het acceptabel is om bij een gigantische presentatie iets anders te presenteren dan iets wat vergelijkbaar is met het uiteindelijke product.
zoals er letterlijk bijstaat in 99% van de situaties "This is not the final product, this could be changed" of een variatie er op? Of is dat niet genoeg?
Ik snap niet wat dat ermee te maken heeft. Als ze bij de God of War trailer zeggen dat het niet "the finished product" is dan mag ik bij een andere game nog wel klagen? Waarom maakt het uit dat ze bij het merendeel van de games waarschuwen?

https://www.youtube.com/w...L5GSfs9fi4&has_verified=1

Het filmpje is getiteld "Anthem Official Gameplay Reveal (2017)" en er wordt nergens gezegd "This is not the final product, this could be changed" of een variatie er op.
... want het stukje Pre Alpha 4k footage staat voor jou gelijk aan "This is the finished product"? Dat staat er gewoon netjes linksonder ;)

Hadden ze het anders moeten aanpakken? Zeker, is het zo'n groot drama als mensen er van maken? Totaal niet
... want het stukje Pre Alpha 4k footage staat voor jou gelijk aan "This is the finished product"? Dat staat er gewoon netjes linksonder ;)
En? Je mag er van uit gaan dat een pre-alpha er niet beter uit ziet dan het finished-product. Dit is gewoon misleidend.
is het zo'n groot drama als mensen er van maken? Totaal niet
Vind jij.
klopt, net zoals jou punt jou mening is. En niet die van iedereen. zo werken discussies
Het verschil is dat jij aanhoudt dat de rechtzaak geen bestaansrecht heeft, en zodoende een oordeel velt over de zaak, terwijl ik vind dat de rechtzaak mag bestaan omdat hij dan bij een rechter komt die een echt oordeel geeft.
Nee, ik vind dat je realistisch moet kijken, en niet met aannames. Net zoals een rechter zou zeggen. Je kan niet blind roepen "Alles wat ik zie is 100% hoe alles gaat zijn! Er zal totaal geen verschil zijn". Na zoveel games, zoveel variaties op deze discussie zal een rechter ook wel verwachten dat mensen zelfstandig kunnen nadenken,
Snap alleen totaal niet wat uitgevers/ontwikkelaars er mee opschieten. Het is alsof je keihard afgetraind bent met je mooiste pakje op je eerste date om na een paar maanden uitgezakt en in je pyjama onder de vetvlekken bij haar aan te kloppen om samen te wonen. Als het gameplay idee mensen aanspreekt dan kan je best wel wat lagere settings tonen i.p.v. wat waarschijnlijk onhaalbaar is.
Helemaal mee eens :) Maar mijn punt is meer dat mensen niet moeten doen alsof het zo verbazingwekkend en speciaal is. Dit speelt al jaren. En nu is het opeens een schokkend drama :+
De meeste uitgevers / ontwikkelaars doen het echter niet eens bewust.

Wat zij tonen is gewoon hoe zij de game eruit willen laten zien. Als dan in de eindfase blijkt dat het met deze instellingen loopt met 1 fps, dan wordt er ingegrepen maar dat is puur om het speelbaar te houden.

Of je moet UbiSoft heten en dan vlak je het af omdat anders je console-versies er te slecht uitzien :)
Net zoals een rechter zou zeggen.
En daarom vind ik dat ze dus een rechtzaak mogen beginnen.
Omdat je dan niets te presenteren hebt zolang je het uiteindelijke product niet af hebt.
Dan moeten ze wachten met presenteren.
Waarom, omdat er een paar dombo's op deze wereld zijn die denken dat een trailer ook het uiteindelijke product is.

Trailer is hoe de makers het willen hebben, uiteindelijke product is wat er van overgebleven is.
Trailer is hoe de makers het willen hebben, uiteindelijke product is wat er van overgebleven is.
Dan moeten ze dat duidelijk maken. Trailers die horen gewoon te tonen wat je koopt, niets anders. Dat het een pre-alpha trailer is is geen goed excuus. Je mag toch verwachten dat een pre-alpha niet beter is dan het finished product.
Waarom, omdat er een paar dombo's op deze wereld zijn die denken dat een trailer ook het uiteindelijke product is.
Argumenten waarbij je mensen dombo's noemt worden heel snel genegeerd.
Ik begrijp je punt heel goed, maar Bioware is 1 van de game studios die mijn favoriete genre heel erg goed doen.
Role Playing Games.
Zij zijn de absolute top waar het op RPG's aankomt.
Ja CD Projekt Red is ook heel goed, maar dat oordeel is alleen gebaseerd op 1 spel dat ik daarvan ken, the Witcher 3.

Tuurlijk er zijn meer studio's die RPG's maken, maar niet zoals Dragon Age en Mass Effect.
Ja ik vind romance opties in een spel erg leuk.

Ik kan niet zeggen dat ik geen games meer van ze koop.
De volgende Dragon Age en Mass Effect pre-order ik.
op het moment verwacht ik weinig nieuws in dit genre van BIOWARE
https://www.pu.nl/artikel...elemaal-opnieuw-beginnen/

eigenlijk alles wat in handen van EA komt geeft een bittere nasmaak (heb tot het F2P werd jaren lang plezier gehad in SWTOR=MOO, toen er geen nieuwe ops/flashpoints meer kwamen voor de betalende spelers en het spel ineens F2P werd met allerlei cosmetische upgrades. SWTOR-1 en 2 waren wel geweldig.

De ontwikkeling van DA-4 is al een keer uigesteld (in 2017 opnieuw gestart omdat er alle energie in Anthem gestoken moest worden) Andromeda was ook met spoed gereleased met nodige bugs en erg slechte reviews zelfs na de nodige bug-fixes. maar de vraag of er nog een vervolg komt op deze standalone game na de mass-effect trilogy (waar het einde van 3 ook erg tegenviel en ze een alternatief einde hebben toegevoegd.

ik kijk dan meer uit naar Baldur's Gate 3 (*nu niet meer geproduceerd door Bioware)
https://baldursgate3.game/
https://www.pcgamer.com/u...ate-3-everything-we-know/
De 'gameplay trailer' die gebruikt werd tijdens de onthulling was volledig gescript en geen gameplay. Leden van het team kregen bij die trailer pas een idee van wat de game moest gaan worden. Als je het hele verhaal wilt lezen, raad ik je aan om dit artikel te lezen.
Daar is Anthem niet de enige in hoor, dit gebeurd al zolang als ik releases volg :P

Zie als voorbeeld een steenoude Penny Arcade:

https://www.penny-arcade....05/09/12/potent-new-lingo
ah ja de coined phrase: BULLSHOT. dat het nog steeds zo is....maar in de filmwereld is hetzelfde met de trailers en uiteindelijke film(suicide squad)
Ik denk dat het een screenshot is waar de textures nog niet zijn ingeladen.

[Reactie gewijzigd door Nieuwevolger op 16 augustus 2019 13:30]

Lijkt meer op motion blur.
Met een bak jpeg compressie eroverheen.
Hij verlaat een, zoals het lijkt, zinkend schip. Bioware en z'n "crunch" cultuur zoals veel developers dat hebben btw. werkt niet meer. Dat geconbineerd met uitgever en geldwolf EA lijkt het een aflopende zaak.

Jammer voor zo'n man maar vooral voor zo'n studio. Hopelijk gaat Ben terug naar zijn roots (ook zoals vele dat nu doen) en gaat hij weer fatsoenlijke goede games maken.
Naast het allombekende verhaal over mismanagement binnen BioWare, denk ik dat BioWare zichzelf in de voet heeft geschoten door gebruik te maken van de Frostbyte-engine. Dit was een keuze van hunzelf. Ik denk dat Anthem een stuk beter had gedraaid met een meer capabele engine voor het soort game dat het is, bijvoorbeeld de Unreal Engine. Die engine heeft wel de mogelijkheden en tools om een third-person looter-shooter met RPG-elementen op een fatsoenlijke manier te draaien.

Als BioWare en EA slim zijn, trekken ze de stekker uit Anthem zoals Square Enix deed met Final Fantasy XIV. Die MMO was ze slecht dat ze terug zijn gegaan naar de tekentafel, waar uiteindelijk Final Fantasy XIV: A Realm Reborn uit ontstaan is. Of BioWare en EA dat gaan doen betwijfel ik ten zeerste... Had zo graag gewild dat Anthem een succes had geworden en had de game bijna gekocht op realease, maar heb de boot gelukkig afgehouden.

[Reactie gewijzigd door D3F op 16 augustus 2019 11:10]

Wat ik lees als grootste klachten van Anthem waren het gebrek aan content, gebrek aan loot en laadtijden. Gebrek en content en loot kun je niet toeschrijven aan Frostbite; sterker nog, veel Frostbite assets kunnen worden hergebruikt. Laadtijden lijkt me hardware-gerelateerd (RAM, CD-streamsnelheid, etc.). Tuurlijk, er waren crashes en stotters, maar dat heeft helaas bijna elk spel tegenwoordig.

Je laat 't klinken alsof het probleem was dat het geen goeie gameplay had. Het is niet mijn type spel, maar de uitstraling, camerawerk en controls waren prima.
De game had ook geen goede gameplay al zijn er altijd mensen die het wel leuk vinden. En dat mag. Helemaal prima. Maar in de basis is er even "vlug" een game in elkaar gezet waarvan de basis elementen gewoon niet goed genoeg zijn.

[Reactie gewijzigd door 8GUS op 16 augustus 2019 14:41]

ligt natuurlijk net aan wat je 'gameplay' vindt, maar ik heb het hierboven verwoord als 'uitstraling, camerawerk en controls', wat in mijn ogen de basiselementen zijn. Van wat ik gezien gehoord en gevoeld heb zit het daarin wel goed, maar was het niet leuk door elke paar minuten lange laadtijden en weinig afwisseling, zoals ik ook heb beschreven.
Laadtijden kun je niet geheel aan de kant van de gebruiker neerleggen.
De momenten dat deze laadtijden nodig zijn worden toch wel zeker medegedicteerd door de engine.
Tuurlijk bepaalt de software/engine gedeeltelijk de laadtijd, maar ik mag hopen dat dit grotendeels hangt op hoe snel je assets kunt inladen, dus hardwaregerelateerd. Daarnaast is ook communicatie met de server een culprit, maar als die verbinding ruk is en daardoor laadtijden te lang zijn, dan had een andere engine daar niks aan veranderd.
De laadtijden hadden er vooral mee te maken dat ze zeer hoge resolutie assets gebruiken om het er allemaal zo mooi uit te laten zien. De main hub heeft tientallen super gedetailleerde characters en ruimtes die niet onder doen aan welke AAA game dan ook. De buiten omgevingen zijn gedetailleerd genoeg om er zo scherp uit te zien als een first person shooter, maar ondertussen kun je kilometers vliegen.

Dat kun je niet allemaal tegelijk ingeladen hebben, en dus hebben ze het allemaal opgebroken in zones met laadschermen ertussen. Je komt niet door de eerste missie heen zonder 5 laadschermen afgewacht te hebben. Daar kwam nog bij dat de servers in de eerste week zwaar belast waren, en het tijdens het laadscherm niet duidelijk was of je aan het wachten was op je eigen HDD of dat de server op zijn gat lag.

In ieder geval had ik met een Samsung EVO 970, 32GB 3200/cl14 ram en een 1080TI 11GB nog steeds bizar veel/lange laadtijden. De gameplay maakte het wachten ook niet goed.

Wat ze wellicht anders hadden kunnen doen is die main hub er tussenuit halen als je meerdere missies achter elkaar doet. Dat je dus gewoon via een menu je volgende missie selecteert en meteen daar heen laadt.

[Reactie gewijzigd door simen op 16 augustus 2019 13:00]

De laadtijden hadden er vooral mee te maken dat ze zeer hoge resolutie assets gebruiken om het er allemaal zo mooi uit te laten zien. De main hub heeft tientallen super gedetailleerde characters en ruimtes die niet onder doen aan welke AAA game dan ook. De buiten omgevingen zijn gedetailleerd genoeg om er zo scherp uit te zien als een first person shooter, maar ondertussen kun je kilometers vliegen.
En hoe dit afgehandeld en uberhaupt nodig is ligt aan de gebruilte engine...
Laten we eerlijk ziujn, bij The Division 2 zijn de graphics en de assets ook wel zwaar, maar als ik van de ene kant naar de andere kant travel (dus laden nieuwe gedeelte spelwereld) gaat dat in 20 seconden, maar ik kan er ook gewoon naartoe lopen waarbij ik geen enkele laadscherm tegenkom... Het inladen van die hele stad is dus ook kwestie van tientallen seconden, en heeeeeeeeeeeeeeeel vaaaaaaaaaaaak minder....
Het verschil is dat je in the Division 2 makkelijk 10-30 minuten in 1 gebied zit en geen laadtijden hebt. En zoals je zelf aangeeft, zolang je geen fast travel optie gebruikt kunnen de assets ongemerkt in gestreamed worden. Maar daar zit het verschil hem dus ook. Zolang jij op de voet door de stad loopt, beweeg je maar op zo'n 10km/u. Genoeg tijd om assets aan de lopende band in te laden.

Bij Anthem is het verschil tussen loopsnelheid en vliegsnelheid gigantisch. En omdat je op ieder punt kunt landen en de blaadjes op de bloemen tellen, heb je dus met een veel meer data te maken.

Ik wil het allemaal niet zomaar goedpraten, ik probeer alleen uit te leggen waarom het (waarschijnlijk) zo is. Er zijn veel keuzes geweest tijdens het ontwikkelproces die veel beter anders hadden gekund, en ik denk dat dat ook te maken heeft gehad met hoe stuurloos de ontwikkeling was.
Niet alleen die punten die jij opnoemt waren het probleem, maar ook optimalisatie van de game en de crashes die voortdurend voorkwamen. Ik speelde de game zelf de eerste weken veel, met een R7 2700X, 16GBDDR4 en een RTX2070 had je de ene moment 70 fps en de andere moment kreeg je framedrops tot in de lage 20 terwijl de game niet persee van situatie wijzigde waar in een keer veel content geladen moest worden enz. Op verschillende streams ook vragen gesteld of zij die problemen ook hadden. Meeste van die lui draaiden due game met 1080Ti of 2080,2080Ti en die hadden precies de zelfde problemen.

Spel was gewoon totaal niet af, en dan nog niet te spreken over alle bugs en crashes op de consoles. De ‘updates’ die de game kreeg waren voornamelijk bug fixes, die overigens de ene bug fixte en er 10 andere bij deed.

Erg jammer want was erg gehyped voor deze game, gelukkig niks voor betaald en via mn CPU cadeau gekregen met de actie van toen.
Ze dachten de assets die ze eerder met Frostbite hadden gebruikt wel te kunnen hergebruiken en om te bouwen om een presisting looter shooter te kunnen maken. Anders hadden ze vanaf nul iets moeten opbouwen en dat was ze in hun huidige cultuur nooit gelukt.

Anthem heeft ook te lijden gehad omdat niemand voor lange tijd wist wat ze uberhaubt gingen maken of hoe het eruit ging zien. Het was een opeenstapeling van fouten, onkunde en geen besluiten nemen van hoger management.

Zonde idd. Anthem had (ik zeg vast had) qua setting wel een dikke streep voor bij me.
De visie was wel dramatisch als je beseft dat het 4 jaar heeft geduurd alvorens het team wist wat precies moesten afleveren. In die tijd zijn ze telkens van visie veranderd en werd er veel tijd gestoken in mechanics, code, design etc. dat niet relevant was voor de game de game dat werd goedgekeurd. Ook hadden de meeste werknemers pas een goed idee van wat ze moesten doen tijdens de E3 reveal. Dat je vervolgens 18 maanden moet crunchen en van alles opnieuw moet doen dan voel je wat er gaat aankomen. Als ze die 5.5 jaar goed hadden gebruikt had je een topgame maar zowel EA als Bioware topmanagement hebben het helemaal verpest.

Nog een studio die we mogen vergeten. Toevallig alweer een EA studio.
Voorbarig om te roepen dat crunch cultuur niet werkt. Notabene the witcher 3, red dead redemption 2 en uncharted 4 zijn met crunch in elkaar gezet, daarnaast is crunch nog meer normaal in Japan.
Die games zijn eerder uitgekomen en hebben niks met het statement te maken dat de crunch cultuur niet meer werkt. Al gebeurd het idd daar ook. Na het artikel van Jason Schreier zijn er veel mensen naar buiten getreden dan het er bij hun studio hetzelfde aan toe gaat.
Ik begrijp niet wat je bedoelt, crunch bestond een half jaar geleden nog met red dead redemption 2 en waarschijnlijk zijn de devs van the last of us 2 en cyberpunk 2077 nu ook hard aan het crunchen om de game begin volgend jaar uit te brengen.
Crunchen heeft hier niets mee te maken.
Gebrek aan visie en leiderschap heeft hier alles mee te maken. Als je weet waar je naartoe werkt en dit einddoel goed in elkaar zet, krijg je potentieel een top game. Dat is hier op geen enkel punt gebeurt.
Crunch time zit niet alleen in de game industrie, ik denk dat de meeste beroepen iets vergelijkbaars hebben.
Stiekem hoop ik nog dat Anthem een No Man's Sky gaat pullen. Ik weet niet in hoeverre het waar is dat er een goed team werkt aan Anthem maar ik hoop het echt.
Dat zal waarschijnlijk niet gaan gebeuren.

No Man's Sky kon dit omdat ze maar 10-15 man in dienst hebben bij Hello Games en vrijwel letterlijk in het geld kunnen zwemmen, omdat ze vrijwel nul overhead hebben aan kosten.

Anthem heeft enkele honderden mensen nodig, en de verkoop loopt écht niet goed. Een NMS pullen is financiëel gewoon niet mogelijk, zeker niet met EA aan het roer.
BioWare was voor mij al een lange tijd geen bijzondere en/of goede studio meer wat betreft kwalitatief goede en leuke games.

De enige games die ik echt goed vond waren de Mass Effect games en de eerste Star Wars RPG.
Het geen wat ik zo jammer vind is, dat ze mass effect andromeda hebben afgeraffeld om aan Anthem te werken. Dan hoop je dat t het waard was. Maar dan krijg je een release als deze, voelde me destijds al genaaid toen ze bij Andromeda besloten geen DLC’s uit te brengen en met Anthem erbij vertrouw ik BioWare totaal niet meer. Wat ik overigens best gek vond want bij Andromeda was de besluit om niet meer aan singleplayer content te werken vrij snel gemaakt, maar in Anthem blijven ze toch meer investeren terwijl t vanaf dag 1 al gebasht wordt.

Hoop dat t een comeback maakt maar denk dat t nog wel even kan duren.
Zo'n beetje alles dat uit EA komt is de laatste jaren middelmatig op z'n best. Ze kregen altijd al een lading kritiek, maar er kwam nog weleens een pareltje uit. Dat geld voor Bioware, maar ook voor DICE bijvoorbeeld. De verkopen zullen ook niet best zijn, dus hopen dat de situatie nog te redden is.
Niet gek na de flop die Anthem heet.
Knights of the Old Republic en The Old Republic zijn twee totaal verschillende games, FYI. Irving was alleen voor die laatste een tijdlang verantwoordelijk.

Daarnaast lijkt hij een vrij slechte invloed te zijn geweest na een vluchtige blik op waar hij precies verantwoordelijk voor is geweest.
Als SWTOR zo groot was als Diablo, hadden we naast 'Do you guys not have phones' zijn befaamde 'RNG is exciting' uitspraak :P
Ja, als ik het zo lees - Niet alleen zijn SWTOR escapades - Geeft het mij de sterke indruk dat het een klassiek verhaal van 'failing upwards' is.
Wow, hij heeft dat gewoon echt gezegd. De community was er terecht allesbehalve blij mee: http://www.swtor.com/community/showthread.php?t=905289
Toevallig de trial van anthem de laatste paar dagen gespeeld. Op zich zijn de missies nog wel leuk, maar na circa 7 uur moest ik opeens een hele lading objectives behalen zoals doe mee met 5 world events. Was er toen in 1x klaar mee.
Ik betwijfel of hij zelf een schip verlaat, of gewoon door z'n crew eruit getrapt wordt.

Dit is dezelfde Ben achter SWTOR, dezelfde 'RNG is exciting' meme, die man staat al jaren niet heel erg populair te boeken bij bv een SWTOR community. Het was juist bij Anthem al de eerste trigger van velen die zijn naam achter dit project zagen, al vooraf wisten dat dit gigantisch verkeerd zou gaan aflopen.

https://twitter.com/BenIrvo/status/1162042498140819456
Reacties van velen zijn ook niet mals :D
Ach met of zonder hem, Anthem komt er wel boven op ik blijf het zolang het kan wel spelen
De Cataclysms zijn gewoon vet een stap in de goede richting langzaam maar cker 🤓
Oh is dit de persoon die open world PvP uit SWTOR heeft gesloopt?

Of iig onder hem? Wat een derp. Weg er mee. Totaal geen medelijden.


Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn


OnePlus 7 Pro (8GB intern) Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 3a XL FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Smartphones

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True