Bioware geeft verklaring voor verbindingsproblemen VIP-demo Anthem

De VIP-demo van Anthem heeft geleden onder verbindingsproblemen. Al sinds de eerste dag kunnen veel spelers niet inloggen of krijgen ze geen toegang tot de server. Bioware verklaart dat de problemen verschillende oorzaken hadden.

Chad Robertson, Biowares hoofd live services, meldt dat de ontwikkelaars nog bezig zijn met het oplossen van de problemen met de platformverbindingen, softwarerechten en laadtijden. Robertson verwerpt de claim dat de servers niet voorbereid waren op het verkeer. "Om stabiliteit te garanderen, wilden wij de servers aanpassen aan het groeiende aantal spelers. Over het algemeen hadden wij extra capaciteit gereedstaan voor de groei en we zullen dat behouden", zegt Robertson.

Volgens Robertson deed het probleem met de platformverbindingen zich niet voor bij interne tests. Dit werd veroorzaakt door de toename aan spelers nadat ze hadden ingelogd. Daarnaast was er een bug gevonden in de rechten van spelers. Een aantal spelers die over een bepaalde combinatie van rechten beschikten, konden door de bug geen toegang krijgen tot de demo. Er wordt niet verder toegelicht wat deze combinatie was. Robertson meldt dat de bug grotendeels is opgelost, maar dat de ontwikkelaars nog aan een aantal individuele gevallen werken.

Er zijn ook spelers die te maken hebben gehad met 'oneindige laadschermen'. Aanvankelijk dachten de ontwikkelaars dat dit probleem zich alleen had voorgedaan tijdens de interne tests en dat het was opgelost. "Helaas is het probleem extern groter geworden, waar het verschil tussen de isp's en thuisnetwerken van spelers nieuw gedrag introduceren." verklaart Robertson.

Anthems VIP-demo was van 25 tot en met 27 januari live voor spelers die een preorder hadden geplaatst of toegang hebben tot EA's Origin Access Premier-service. Deze was met een paar uur verlengd in verband met de verbindingsproblemen. Vanaf vrijdag 1 tot en met zondag 3 februari is de demo breed beschikbaar voor Windows, de PlayStation 4 en de Xbox One. Het spel komt op 22 februari uit.

Anthem

Door Loïs Franx

Redacteur

28-01-2019 • 10:55

182

Reacties (182)

182
175
76
10
0
81

Sorteer op:

Weergave:

Ik plaats eigenlijk nooit reacties op Tweakers, maar als iemand die het nieuws en alle dev livestreams rondom Anthem nauwlettend heeft gevolgd wil ik toch een poging toen om tegenwicht te geven aan alle 'typisch EA" reacties die ongetwijfeld zullen volgen.

Door het volgen van al het nieuws en alle livestreams heb ik best een goed beeld opgebouwd van wat het spel wel en vooral niet bied in het online shoot&grind genre. Ik keek dan ook erg uit naar de 'VIP Demo' afgelopen weekend. Ook ik had last van de issues al werd dit gaande weg het weekend steeds beter. Het voor mij persoonlijk duidelijk dat Bioware alles op alles zette om zoveel mogelijk spelers in de game te krijgen. Het enige wat ik Bioware/EA verwijt is dat ze dit hebben neergezet als een VIP demo. Als ze dit gewoon VIP/Private/Closed/Early Beta hadden genoemd was er in mijn ogen helemaal weinig aan de hand geweest.

Dat gezegd hebbende, ik heb me enorm vermaakt met de demo omgeving van Anthem en het overtreft voor mij alle verwachtingen die ik had op basis van al het nieuws en alle livestreams. De story missies, strongholds, vlieg, combo, gear, vanity en andere javelin mechanics zijn erg verslavend en hebben alle twijfels m.b.t. mijn pre-order bij mij weggenomen. Voor mij tikt Anthem alle punten aan die ik op dit moment in spellen als Destiny 2 en The Division mis.

Sorry voor de lange rant. Het enige wat ik eigenlijk wil zeggen is dat ik hoop dat mensen die interesse hebben in Anthem het spel een eerlijke kans geven en verder kijken dan alleen het feit dat EA de uitgever is. Ik hoop dan ook echt dat Bioware de zaken op orde krijgt voor de Open Beta volgend week.
"De story missies, strongholds, vlieg, combo, gear, vanity en andere javelin mechanics zijn erg verslavend en hebben alle twijfels m.b.t. mijn pre-order bij mij weggenomen."

Waarom zou je pre-orderen. Je kunt het spel gewoon op de dag van release kopen, of misschien beter even de reviews afwachten. Dit soort kudde gedrag is exact het probleem dat de gameindustrie zo anti-consumer blijft.
Waarom niet? Ik pre-order graag spellen. Tot nu toe bevalt dat prima, ze zijn niet allemaal even goed, maar dat heb je altijd.

Niks mis met pre-orderen :)
Omdat het geen enkel voordeel heeft en alleen maar nadelen?

Waarom niet?

Omdat je een bedrijf geld geeft zonder dat je het product in handen krijgt, zonder dat je weet wat je koopt?

Het bevalt je prima om geld weg te gooien en er niets voor terug te krijgen? Wat is fysiek het verschil met kopen als het spel uitkomt? In beide gevallen speel je op exact hetzelfde moment het spel, alleen in het laatste geval heb je niet blind geld weggegeven zonder een product te krijgen.

Er is een heleboel mis met pre-orderen, het is anti-consumer en zorgt er voor dat we slechtere spellen op de markt krijgen. Het zorgt ervoor dat de publishers en developers niet meer moeite hoeven te doen, het spel is toch al verkocht voordat het uberhaupt uit is omdat mensen er toch geld naar smijten. Zonder ook maar 1 goede reden notabene.

Van alles mis met pre-orderen, het is anti consumer en gewoon oliedom.
Naja.. ik snap dat je een mening hebt over pre-orderen en ik kan je argumentatie tot zekere hoogte volgen (bij anti consumer en oliedom haakte ik af;))

Zoals in een van de threads hier ook al aangaf is mijn pre-order gebaseerd op nieuws en openheid van de devs in de vorm van Twitter, Reddit en live streams. Met andere woorden, ik heb bewust research gedaan naar het spel en daarop gepre-ordered zodat ik Anthem zo vroeg mogelijk kon uit proberen. De demo van afgelopen weekend heeft bevestigd dat dit een hartstikke goede game voor mij gaat zijn. Was dat niet het geval geweest dan had ik evengoed de pre-order kunnen cancellen. Dankzij de pre-order heb ik dus een maand voor release al kunnen besluiten of Anthem wat voor mij is.

Kort samen gevat: Pre-orderen zonder research is niet slim. Pre-orderen op basis van research kan best en geeft een incentive en bevestiging aan de devs dat ze op de goede weg zitten.
Maar je hebt research gedaan en zegt dat de demo voor jou heeft geconfirmed dat het een harstikke goede game gaat zijn.

Allereerst was van de berichten die ik heb gehoord de hele Demo een drama met behoorlijk wat problemen.
Maar je kunt helemaal niet weten of de game goed gaat zijn of niet, dit is een demo, je kunt alleen maar zien en spelen wat EA en Bioware willen dat je ziet. Je weet nog helemaal niet of dit spel in de lange termijn benen heeft, je weet niet of dit spel goed gaat verkopen en er een beetje een playerbase zal zijn ( De "lack of hype" rondom dit spel voorspelt wat dat betreft niet direct veel goeds). Je weet ook nog niet of dit spel tijdens de release een gigantische bugfest is. Met al je research kun je dit gewoon niet weten. Maar je beloont het bedrijf alvast wel met je geld. En je kunt inderdaad cancellen, maar veel mensen doen dit dus niet, en zoals je net zelf toegaf jij ook niet. Zonder dat je eigenlijk weet of het spel goed zal zijn. Ook al heb je research gedaan.

En dan heb je 2 dagen eerder toegang, 2 dagen eerder toegang tot misschien een slecht spel dat niet de 60 euro waard is die je hebt uitgegeven. En wat is 2 dagen in het grote plaatje?

De reden dat het anti-consumer is, is niet dat jij 2 dagen eerder toegang krijgt, het is dat de rest 2 dagen later toegang krijgt, het is kunstmatige delay waar jij een waarde van 60 euro pre-order aanhangt om te omzeilen.

Jou research is dus niets waard, omdat je simpelweg geen toegang tot het hele spel, of het grotere plaatje hebt. Je kunt denken dat je het spel leuk gaat vinden ( en misschien gaat dat ook zo zijn ). Je kunt het niet weten, en om daar direct dus het bedrijf mee te gaan belonen en jezelf in de voeten te schieten door met 60 euro te gokken is niet slim.

Maar dat is mijn mening ;)
Allereerst was van de berichten die ik heb gehoord de hele Demo een drama met behoorlijk wat problemen

Ik ontken echt nergens dat er issues waren rondom de Demo, echter zou ik naar aanleiding van mijn eigen ervaring niet als een "drama" of "complete failure" willen omschrijven. Ik heb sterk de indruk dat de negativiteit rondom deze issues sterk wordt aangedikt vanwege het feit dat EA in het verhaal voorkomt. Just a gut feeling, helemaal bewijzen kan ik het natuurlijk nooit.

Maar je kunt helemaal niet weten of de game goed gaat zijn of niet, dit is een demo, je kunt alleen maar zien en spelen wat EA en Bioware willen dat je ziet.

Heb je de demo gespeeld? Ik vond het een goede representatieve demo waarin alles terugkwam wat ik daarvoor had gezien van het spel. Meerdere wapens, components, javelins, vanity, story missions, free play en een stronghold zaten er allemaal in.

Je weet nog helemaal niet of dit spel in de lange termijn benen heeft, je weet niet of dit spel goed gaat verkopen en er een beetje een playerbase zal zijn ( De "lack of hype" rondom dit spel voorspelt wat dat betreft niet direct veel goeds). Je weet ook nog niet of dit spel tijdens de release een gigantische bugfest is. Met al je research kun je dit gewoon niet weten

Ik kan inderdaad niet in een glazen bol kijken, daar geef ik je gelijk in. Wat ik wel kan doen is mijn eigen conclusies trekken op basis van de research die ik zelf (unbiased) heb gedaan naar Anthem. Dat mijn research voor jou niks waard is en er niet toe doet, dat kan ik best begrijpen. Maar het feit is dat ik op dag 1 van release, dag 10 van release en dag 100 van release ook weinig kan zeggen over de lange termijn houdbaarheid van Anthem.

En dan heb je 2 dagen eerder toegang, 2 dagen eerder toegang tot misschien een slecht spel dat niet de 60 euro waard is die je hebt uitgegeven. En wat is 2 dagen in het grote plaatje? De reden dat het anti-consumer is, is niet dat jij 2 dagen eerder toegang krijgt, het is dat de rest 2 dagen later toegang krijgt, het is kunstmatige delay waar jij een waarde van 60 euro pre-order aanhangt om te omzeilen.

Dit is natuurlijk niet waarom ik de pre-order heb geplaatst. Het ging me helemaal niet om 2 dagen eerder of later toegang tot de game. Ik wou er zo snel mogelijk achter komen of deze game ook echt bij mij past en ook echt voldeed aan de verwachtingen die ik zelf had opgebouwd. Was dat niet het geval geweest, dan had ik de pre-order geannuleerd en was het verhaal daarmee klaar geweest. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat iemand die ontevreden is na het spelen van de demo de pre-order laat doorgaan.

Maar dat is mijn mening ;)

Snap ik! Niks mis mee ;)
Denk je nou echt dat je op het moment van je pre-order nog invloed hebt op wat de devs vinden/zien/beslissen mbt de game? Pre-orderen is nooit slim, het is gewoon een uiting van je ongeduld. Dat zeg je zelf ook. En omdat jij niet kunt wachten, heb je ook gegarandeerd een lagere kwaliteit game want de developer komt ermee weg om iets met 'nog wat bugjes' af te leveren. De rekening is toch al betaald.

Als je het nou hebt over het juiste signaal afgeven, pre-order is wel precies hoe je dat NIET doet.

Oh en nog wat, Reddit Twitter en live streams over de game volgen is geen research. Dat is entertainment.

Het is echt shocking hoe krom je gedachtengang is.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:46]

Denk je nou echt dat je op het moment van je pre-order nog invloed hebt op wat de devs vinden/zien/beslissen mbt de game?

Ik beweer nergens invloed uit te willen oefenen op basis van mijn pre-order. Mijn pre-order is gedaan op de game zoals die er nu staat, niet zoals die er in de toekomst mogelijk uit komt te zien.

Pre-orderen is nooit slim, het is gewoon een uiting van je ongeduld. Dat zeg je zelf ook.
Ongeduld? Misschien speelt dat mee. Ik kan niet ontkennen dat ik de game graag in een zo vroeg mogelijk stadium wou proberen tijdens de VIP Demo.

Oh en nog wat, Reddit Twitter en live streams over de game volgen is geen research. Dat is entertainment.

Het is echt shocking hoe krom je gedachtengang is.
Die mening mag je hebben natuurlijk. Ik denk dat ik er ook weinig aan kan doen om daar nog iets aan te veranderen ;)

Ik kom niet tot die conclusie. De developers (lees: Bioware) zijn erg open geweest vanaf de closed Alfa. Zowel over de positieve als negatieve aspecten omtrend de game.
Yariva Moderator internet & netwerken @OnlyMe9129 januari 2019 08:05
Hartstikke mooi dat ze zo open zijn geweest. Ik kan me nog een spel herinneren waar de dev's erg open zijn geweest, iets met no man's sky. En kijk wat voor een prullenbak materiaal dat was bij launch. Net zoals de rest zegt, het geld is al binnen. Waarom zouden de dev's er nog extra tijd en geld in pompen?

Precies het zelfde met Mass Effect Andromeda. Als al die mensen die een pre-order hadden gemaakt gewoon de kat uit de boom hadden gekeken bij launch, wat revieuws gecheckt voordat ze kochten etc. had de dev minder geld gekregen, de klanten minder teleurstelling, mogelijk meer werk om het spel zo snel mogelijk te fixen ivm teleurstellende sales en een mooi signaal richting developers dat je voor een hoge prijs ook een mooi, afgerond product mag verwachten.
Denk jij nou echt dat niet preorderen nog enig effect heeft op dat betreffende spel? Dat heeft pas invloed als het massaal en bij meerdere spellen gebeurd.

De aanval op zijn preorder slaat nergens op. Hij doet dit nota bene op basis van werkelijke speeltijd ipv op basis van een leuke commercial of bekende titel (je schrikt je rot over de hoeveelheid fifa pre-orders).

Met de argumenten die aangedragen worden kan je beter een jaar afwachten zodat het zijn patches gehad heeft, de end game duidelijk is en het nog maar twee tientjes kost.
Wat is fysiek het verschil met kopen als het spel uitkomt? In beide gevallen speel je op exact hetzelfde moment het spel, [...]
Dat hoeft dus niet perse. Bij de release van Assassin's Creed Odyssey had je de mogelijkheid om twee dagen eerder te spelen, als je een bepaalde versie pre-orderde.
Dat gaf voor mij de doorslag. (twee dagen lijkt niet veel, maar als je hebt uitgekeken naar een spel kan het wel echt een verschil maken)
Ik snap alle commentaar niet op je preorder. Ik heb hem, na heel wat filmpjes en lezen, ook gepreorderd. De vip demo en gear die je daarvoor krijg waren een leuke bonus.

En hoewel de demo indd slecht begon heeft het heel wat goed gemaakt. Ik heb zaterdag en zondag niet of nauwelijks problemen ondervonden.

Het hele spel zit wat mij betreft erg sterk in elkaar. Microtransacties voor cosmetische dingen boeit mij ook helemaal niet en dat het mogelijk is om het met ingame currency vrij te spelen is alleen maar een leuke bonus.

Tevens is aangegeven dat alle DLC gratis worden en alleen betaalt moet worden als er nieuwe Javelins uit komen. Zolang deze balanced zijn heb ik hier ook niks op tegen.

Al met al is mijn ingame ervaring erg positief en vind ik dat je pas commentaar mag hebben als je daadwerkelijk iets hebt ervaren wat je tegen staat, niet op basis van geklaag. Al moet ik toegeven dat ze er beter een BETA van hadden kunnen maken ipv Demo.

Just my 2 cents
De manier waarop pre-orders dingen zoals marketing spend en support lifecycle sturen krijg je dus juist slechtere spellen waneer mensen niet zouden pre-orderen.

Een spel dat een half jaar voor release niet zijn pre-order nummers haalt ziet b.v. zijn marketing budget gehalveerd en dan worden vervelende microtransacties toegevoegd om de gewenste ROI toch nog te behalen met een kleinere verwachte userbase.

Anti-consumer is onzin, niemand dwingt je om te pre-orderen. De pre-ordered versie draait niet opeens op 60fps waar de release versie maar op 30 fps draait ofzo. Pas waneer er een wezenlijk verschil tussen de versies zou zijn (en dat zijn een paar pre-order skins of een dag of 2 eerdere toegang niet) dan zou het anti-consumer kunnen zijn. In hoeverre dat sowieso zou gelden bij een entertainment product want er zijn plenty anderen games die je kan kopen als deze je niet bevalt.
"Een spel dat een half jaar voor release niet zijn pre-order nummers haalt ziet b.v. zijn marketing budget gehalveerd en dan worden vervelende microtransacties toegevoegd om de gewenste ROI toch nog te behalen met een kleinere verwachte userbase. "

Dit is dus de grootste onzin ooit, alsof een bedrijft gaat zeggen "goh dit spel heeft al 10 miljoen verdiend, dat vind ik wel genoeg". Wat ontzettend naief, een bedrijf is maar geinteresseerd in 1 ding en dat is winst maken. Dus ongeacht hoe goed de pre-order cijfers zijn. Als een bedrijf mogelijkheden ziet voor micro-transactions zullen ze dat doen. Je bent hier de verantwoordelijk aan het doorschuiven naar de consument. Knap eigenlijk hoe marketing je zo ver brengt dat micro-transactions je eigen schuld zijn omdat we het spel niet genoeg gekocht zouden hebben.

En niemand dwingt je te pre-orderen, maar het bedrijf doet er alles aan om je te overtuigen het toch te doen. Net als dat niemand je dwingt te gokken, maar de machines zijn zo gebouwd dat het je beloningcentrum prikkelt. Pre-orders zijn wat dat betreft niet anders.
Ondanks dat je mij dom noemt zal ik toch reageren. Doorgaans weet ik precies wat ik pre-order en wat ik ga krijgen , soms zitten er ook nog pre-order bonussen bij. tevens, goede spellen verkopen zichzelf, een groot deel van de reden dat daardoor meer troep op de markt zou komen is onzinnig. er zijn nu ook gewoon veel meer developers dan vroeger.

Ieder z'n ding , maar ik blijf gewoon lekker pre-orderen voor franchises waar ik fan van ben. tot nu toe zelden spijt van gehad. ook als ik een spel op Launch koop kan het tegenvallen , dat heeft niets te doen met wel of geen pre-order.
Even voor de goede orde, ik noem jou niet dom, dit is geen persoonlijke aanval. De actie van het pre-orderen is wel dom. We doen allemaal domme dingen, dat maakt jou als persoon nog niet dom.

Dat gezegd hebbende.

Nee je weet niet precies wat je pre-ordert, dat kun je simpelweg niet claimen tenzij je letterlijk dat hele spel al uitgespeeld heb voordat je het ge pre-ordert hebt. Het is gewoon simpelweg niet waar dat je precies weet wat je pre-ordert.

En die pre-order bonussen is precies wat hier het probleem is, als consument ben je in alle opzichten benadeeld als je een pre-order plaatst. Maar plaats er een waardeloos in-game item bij en dat vervaagt ineens compleet.

Dat je zelden spijt hebt gehad is mooi, dan heb je geluk gehad maar of een spel tegenvalt bij launch heeft zeker wel wat te maken met een pre-order. Als je op de reviews wacht kun je jezelf een heleboel hoofdpijn besparen door het spel dan simpelweg niet te kopen. Als de reviews het spel compleet afbranden bijvoorbeeld kun je misschien nog een 2e keer nadenken voordat je daadwerkelijk tot de koop overgaat.

En jij kunt simpelweg niet precies weten wat het spel gaat brengen. Tenzij je helderziend bent natuurlijk, dan slik ik mijn woorden in. ;)
Je kan op steam en origin vaak gewoon binnen de normale regels een preorder retourneren na live gang. En gelukkig maar.
Er is zeker weten van alles mis met pre-orderen. Maar ik ga mensen niet beledigen door het oliedom te noemen. Het is niet aan te raden.
ze zijn niet allemaal even goed
Dit is dus reden 1, lees reviews of beter, kijk live streams. Zorg wel dat je een beetje vaste bron van info hebt met personen die een hetzelfde tegen games aankijken als jij dat doet. Zo kun je beter oordelen dan wanneer je iedere keer een andere bron gebruikt. Heeft mij al diversen miskopen verholpen! Of het is gewoon het volle bedrag niet waard en koop ik het wanneer het in de aanbieding is.

Reden 2 is dat uitgevers games releasen die gewoon brak zijn. Onder het mom van, we kijken wel. Daar zijn in het verleden al genoeg voorbeelden van geweest.

En dan denk ik dat ik nog wel wat vergeten ben inmiddels (vul mijn lijstje maar aan zou ik zeggen ), maar er is een tijd terug veel over gesproken en de conclusie is dat het echt niet slim is.
Heb je de reviews gezien van Destiny 2? Super positief bij release. Na enkele weken kwam het echte verhaal pas naar boven, wat gelukkig voor veel veranderingen heeft gezorgd.
Maar het is wel duidelijk dat de review industrie ook niet vertrouwd kan worden bij dergelijke mmo's.
Ben ik niet van op de hoogte, maar waar heeft die industrie dan zijn info vandaan? Beloftes van de uitgever die ze niet waarmaakten? Of was het een gevalletje reviews er uit gooien na een paar uur spelen en dat je het spel na 2 weken wel zo'n beetje uitgespeeld had.
Eerste geval kun je dan weinig aan doen en in het tweede geval, een review kan natuurlijk niet pas na 2 weken uitkomen. Dan kijkt daar bijna niemand meer naar. Dus ja, lastig soms. Maar dit is wel meer een uitzondering dan de regel. Feit blijft dat je beter eerst reviews kunt lezen of wat ik al zei, kijk in een week tijd even een paar keer wat streams.
Maar mensen zijn vaak ongeduldig en pre-orderen het. Game komt brak uit maar er wordt van alles belooft en ze retourneren het daarom maar niet (ook soms deels gemakzucht denk ik). Of het is snel uitgespeeld maar dan kun je niet meer retourneren. Dan is het beter om een tijdje af te wachten op de eerste patches bijvoorbeeld en of de game daar dan ook echt beter van wordt. Ook weet je dan meer welke kant de devs op gaan met de game (luisteren ze naar de community etc.).
Bij EA kan je dan beter Origin Access Basic nemen, 25 euro per jaar (of 4 euro voor een maand) en dan kan je en heel veel EA spellen spelen zonder ze hoeven te kopen en je kan bij hun nieuwe spellen een demo van 10 uur spelen, vaak vanaf een week voor de release van het spel zelf. Waarom zou je dan nog het risico van een pre-order nemen wanneer je ook voor 4 euro 10 uur lang het spel kan proberen, en bevalt het spel niet dan kan je een maand lang zo'n beetje 100 verschillende spellen spelen voor dat bedrag.
Ik wil ze graag een eerlijke kans geven. En ik geloof best dat Bioware hier zeer zijn best op gedaan heeft, en dat het er visueel gelikt uitziet. Maar EA blijft EA, en dit statement van CFO Jorgensen (van Mei 2018) blijft in mijn achterhoofd:

"... we’re careful not to put too large of a forecast in there, and clearly [Anthem] will impact this year as well as next year as we not only continue to sell more into the next year but as we start rolling out the live services associated with that game."

En dat ruikt naar bait-and-switch. Mensen met een redelijke AAA game binnenharken, en dat de microtransacties vol open zetten nadat de initiele playerbase opgebouwd is?
Dit blijft een terugkerend punt.... Hieronder de woorden van Ben Irving, lead designer...

"So there's no random lootboxes. There will be some cosmetic stuff you can pay for. [This content] will always be earnable. So we might give you the opportunity short circuit out of sweat currency--you'll be able to earn sweat currency to buy cosmetics--but we will also let you spend money on those,"

We kunnen wel blijven roepen dat het EA is maar totdat we zien dat we extra Javelins kan kopen die je niet kunt verdienen in de game of enige constructie van pay to win, is het allemaal verspilde moeite lijkt me.
Als ik naar deze bron kijk, willen ze genoeg verdienen met cosmetische spullen. Al kan je zelf kiezen of je cosmetische spullen met coins (ingame te verdienen) of shards (te koop met echt geld) wil kopen. Een gemiddelde armor pack (puur cosmetisch) komt dan op een 20 dollar uit. Een emote kost dan 12 dollar.
Die 20 en 12 dollar waar je het over hebt is een schatting op basis van een gelekte shop screenshot waarop een hoop aannames gemaakt wordt (hoeveel kost in-game currency qua echt geld, kloppen die waarden die we zien nog). Er is dus nog helemaal niks zeker. Het gaat alleen om cosmetics, dus je hoeft helemaal niks maar het geeft mensen die het wel willen een optie.

Het feit dat je het ingame ook kan earnen (zal veel tijd kosten) is goed. In mijn mening precies zoals microtransactions gedaan moeten worden.
Sure als ze te ver gaan en dat je eens per jaar 1 item gratis kan vrijspelen, dan is het waardeloos en dan neem ik mijn woorden terug.
Hoewel ik je help hopen dat dit spel goed wordt kan je wel raden hoe dit eruit komt te zien. Dat al die meuk net effe teveel grinden is zodat je uitwijkt naar de shop. (Dat kan ik fout hebben maar bij EA doen alsof er niets aan te hand is, is wel een klein beetje wishful thinking. Ik bedoel, ze zouden zon streek in ieder geval niet voor het eerst uithalen om eerlijk te zijn).

Maar dat is niet eens mijn probleem. Mijn probleem is dat dit spel een nogal aanzienlijke wow factor heeft. Ik vraag me af wat er over blijft als die wow factor een beetje gezakt is. De bottomline is: Kan dit spel je entertainen van A tot Z. En zou je daarna meer willen? Dan weet je dat je een goede game te pakken hebt.

Er zijn niet heel veel games die dat hebben. Witcher3 was er zo een. Een fantastische ervaring van begin tot eind. Blijft voor mij onovertroffen. Dat was een nagenoeg perfecte combinatie van gameplay. afwisseling en een goed verhaal.

Oh en nog een dingetje over die microtransacties. Als ze dat doen he. Gaan ze de game dan ook blijven supporten? Blijven ze nieuwe content en updates releasen? en voor hoe lang? Als ze na een jaartje klaar zijn en aan Anthem 2 beginnen dan is het dus niet de moeite. Ga dan Warframe spelen ofzo.

Ben misschien nogal sceptisch maar dat is nu eenmaal het gevolg van de reputatie van EA. Ze hebben het klantvertrouwen flink door de pot gespoeld dus ze hebben het aan zichzelf te danken. Eerst maar eens zien wat ze ervan terecht brengen. Dan kijken we verder. Dit pre orderen voelt in ieder geval voor mij een beejte als een ezel die zich 2 keer (of vaker) aan dezelfde steen stoot. Ik ga in ieder geval wel die demo spelen volgend weekend.
Veel mensen snappen de samenwerking van EA en Bioware in deze niet. Bioware is een subsidiary van EA. Onderaan de streep betekend dat dat de dochteronderneming (Bioware) op de balans komt van de moederonderneming (EA). Daarbuiten is Bioware de baas in eigen keuken. Electronic Arts stelt bepaalde middelne ter beschikking zoals bijvoorbeeld een infrastructuur, middelen in development (frostbite) en zaken als sales en marketing. Wat daar tegenover staat, terecht in mijn ogen, is een bepaalde revenue. Het is dan aan de dochteronderneming om daaraan te voldoen.

Bioware zegt zelf gewoon dat ze absoluut geen microtransacties willen die pay to win zijn. Ik hoop ook echt dat ze daar aan vast gaan houden. Speculeren of ze dat niet doen heeft absoluut geen nut.

anthem is geen Multiplayer game zoals een PUBG dat is, of Fortnite, Destiny, GTA etc waar 20 personen om je digitale character gaan staan met grote ogen en denken, WOW, die auto/jas/glow/wat dan ook moet ik ook hebben zodat als anderen mij zien ben ik echt heel stoer. Anthem speel je namelijk maar met 3 vrienden en of 3 vreemden. Bioware weet dit ook en ik verwacht niet dat ze dan veel geld gaan vragen voor cosmetics.

Als ze nu 100 miljoen exemplaren verkopen en daar nog eens 50 miljoen season passen bij verkopen omdat de game gewoon erg goed is dan heb ik daar vrede mee. Waar doorontwikkeld wordt, waar content toegevoegd word daar mag voor betaald worden. En dat is nou net waar ik dan vertrouwen in heb bij Bioware.
Even een dingetje. Warframe is een F2P game met een soortgelijke opzet. 4man teams blabla. En daar wordt flink verkocht aan cosmetica.

Bioware is zover ik weet bekend geworden met Dragon Age en Mass Effect (En terecht). Daarmee hebben ze zich populair gemaakt. Die naam alleen al verkoopt. Maar niet om meteen neerslachtig te doen. Bungie (van Halo natuurlijk) had ook zon naam voordat ze aan Destiny begonnen.

Ik zou eens willen weten hoelang ze dit spel gaan ondersteunen. Dit is namelijk een opzet zoals je die ziet in ESO en dergelijke. Ga je over 4 jaar nog expansions krijgen voor dit spel? Zo ja dan prima. Zo niet dan moet je je afvragen waar dit heen gaat en voor wie die microtransactie shop is. Denk daarbij ook even aan de launchprijs van deze game. je kunt zelf niet voor een dubbeltje op de voorste rang zitten maar dat geldt twee kanten op. Als ze aan alle kanten geld vragen dan ligt de lat heel erg hoog. En dan maakt het echt niet uit of er alleen maar cosmetica in die shop zit of niet.

Ik ga die demo spelen komend weekend. En dan wachten tot de Angryjoeshow een revieuw heeft. Dan kijken we verder.
Bioware is bekend geworden met Baldurs Gate, in mijn ogen de moeder van westerse RPG's. Daarna hebben ze echt alleen maar pareltjes afgeleverd. De laatste geflopte Mass Effect was van een andere studio die onder de naam Bioware opereerde. Van wat ik begrepen heb willen ze om en nabij 8 jaar gaan ondersteunen op deze IP.

Angry Joe was typisch Angry Joe betreffende de connection issues. Maar de gameplay sprak hem erg aan. Hij had veel plezier en denkt dat het wat gaat worden.
Ja dat was een eerste indruk. Echter bij de revieuws moet ik zeggen dat ie heel accuraat is. als die gast een game een hoog cijfer geeft dan is het ook echt een goede game. Krijgt dit spel een 8 van hem (of een badass seal of approval) dan zit je snor.
Is er tegenwoordig echt nog een game die je na 4 jaar nog (wilt) spelen?

De enige game (naast alle andere tig games die ik op PC en consoles gespeeld heb) die dat voor mij persoonlijk tegenwoordig aan die eisen voldoet is The Last of Us. Zelfs een topper als Spider-Man vond ik even tof maar niet echt veel replay waarde meer hebben.
Veel MMO's zoals Elder scrolls online. Warframe is ook een voorbeeld. Daarnaast is dat ook een beetje hetzelfde genre.
Goed punt! Je stipt ook het enige punt van zorgen dat ik op dit moment nog met Anthem heb. Microtransacties zullen aanwezig zijn, de devs hebben in een van de livestreams al aangegeven dat dit met beleid geimplementeerd zal worden. Ik hoop dat ze dit ook doen onder ongetwijfeld hoge druk van EA. De quote die jij aanhaalt geeft dit overigens perfect aan.

Ik zou weinig moeite hebben met een microtransactie implementatie die lijkt op die van Destiny 2. Die items kun je namelijk ook gewoon verdienen door de game te spelen en zijn cosmetic only.
En dat is precies hoe het in Anthem zal zijn want dat hebben ze al gezegd, alles puur cosmetisch en alle items die met mtx gekocht kunnen worden kun je ook gewoon kopen met de ingame te verdienen currency.
Dat is toch best een belangrijk detail lijkt me.
Dat zou wel erg slinks zijn in elk geval.

Is het nog geen tegenwoord op gekomen?


Van wat ik heb gezien ziet het er erg goed uit maar na mijn miskoop op Destiny2 ben ik toch wat terughoudend voor Anthem. Dit is de reden dat ik geen preorder heb gedaan.
Ik doe gewoon een maandje Origin Premiere voor €14,99, kan je het vanaf 15 feb spelen en als het niets is zet je gewoon de betalingen stop.

Heb er ook een hard hoofd in maar ik ga het zeker proberen, die 14,99 is het wel waard om er in een paar weken achter te komen of het m'n geld waard is of niet.
Precies, ondanks dat ik erg geïnteresseerd was in dit spel, kijk ik toch nog wat maandjes de kat uit de boom.
Hopelijk word mijn wantrouwen jegens EA geen waarheid.

En als reactie op iedereen die het heeft over een demo, in mijn ogen is een demo een uitgeklede versie van de volledige game.
Dit was een uitgeklede beta versie.

[Reactie gewijzigd door frakato op 22 juli 2024 23:46]

Wat het bied oneindige laadschermen... Iedereen is ineens een fanboy. Laat me niet lachen.
Ik heb ook alles gevolgt. Het kijkt mij niet dat dit spel maanden plezier levert. Ze hypen dit spel helemaal zonder te laten zien wat het nou echt gaat worden.
Het spel was ook goud gegaan las ik laatst, dit is alles behalve goud...

Remember don't pre-order.
Remember don't pre-order.
Een regel die ik graag en regelmatig breek.
De regel zou moeten zijn "pre-order alleen van studio's/game-series die je vertrouwt". Ik zal zeker alle souls-like titels van From Software pre-orderen. Zelfde geld voor een grote selectie aan nintendo games. Hoe iemand had kunnen kijken naar de matige demo's/interviews van Hello Games en dachten "ja, No Man's Sky lijkt me een goede game" is mij een raadsel.

Mensen blijven EA en Activions titels kopen en doen dan een SurprisedPikachu.jpg waneer ze genaaid worden.

Het enige twijfelgeval voor mij is de komende From Software titel, die door Activision wordt uitgegeven. Maar From accepteert geen microtransacties in het spel, dus dat komt wel goed.
Waarom zou je een game niet pre-orderen als je er een leuke bonus voor krijgt en je weet dat de game goed is? Neem bijvoorbeeld Super Smash Ultimate, waarbij je een extra personage krijgt (die later ook te koop is).

Het is niet zo dat als ik een pre-order plaats het geld direct naar de ontwikkelaar/uitgever gaat. Die krijgen alleen een indicatie van hoe veel exemplaren er op de dag van release verkocht gaan worden. Wanneer ik een pre-order plaats in de winkel betaal ik een kleine aanbetaling en de rest op de dag dat ik de game ophaal.

Mocht er zoals bij Anthem een speciale demo aan vooraf gaan vind ik het des te meer redenen om een reservering te plaatsen. Dan kan ik op basis van de demo alsnog besluiten mijn pre-order te annuleren.
Juist als de intent bij een pre-order is dat je iets extra's krijgt, trek ik een pre-order helemaal in twijfel. Ik ben sowieso tegen pre-orders en doe het nooit. Zelfs bij een game als RDR2 (voor mij een grote titel van een studio waar alle games tot zover eigenlijk wel van bevielen, alhoewel GTA Online te ver is doorgeslagen met prijzen) weiger ik een pre-order te plaatsen.
Wanneer een studio geen pre-orders zou hebben/zien, moeten ze wel een top game afleveren om die te verkopen. En met pre-orders is dat toch anders. Het zou beter zijn als we terug gaan naar een model waar een pre-order niet mogelijk is (als je extra's wilt koop je maar een deluxe versie ofzo). Laat het bedrijf eerst maar eens resultaat tonen voordat ze geld krijgen. En als ze dan toch zo graag een pre-order achtig iets willen, starten ze lekker een croudfunding programma ofzo.
In het huidige systeem met preorders is het niet anders als vroeger mijn inziens. De mensen die de game op dag 1 willen, zullen hem toch wel op dag 1 kopen, pre-order of niet. Dat je wat extras krijgt is mooi meegenomen.

Mensen die recensies willen afwachten zullen een weekje of twee wachten. Dat je dan wel of geen extraatje krijgt is dan jammer.

Ik snap niet waarom kwaliteit en pre-orders een ding zijn, juist om wat ik net al zei: mensen die hem op dag 1 willen zullen hem toch op dag 1 kopen.

Laat ik het zo stellen: denk je echt dat de kwaliteit van games grote vooruitgang boeken als je geen pre-order meer kunt plaatsen? Dat ontwikkelaars/uitgevers beter hun best doen omdat ze niet langer inzicht hebben in hoeveel exemplaren er op dag 1 verkocht zullen gaan worden? Ik denk van niet.

[Reactie gewijzigd door D3F op 22 juli 2024 23:46]

Reviews staan tegenwoordig een dag voor release of de dag van release vroeg in de ochtend al online. Dus dat geeft dag 1 kopers nog steeds meer gelegenheid een keuze te maken dan met een pre-order. Het is ook raar dat we pre-orders bij games gewoon normaal vinden, terwijl het bij vrijwel alle andere producten/diensten niet eens bestaat. Zou je een auto blind voor release al kopen? Ik niet in ieder geval. Ik wil er even in zitten, kijken hoe de kwaliteit is en even stukje in rijden.

Overigens moet iedereen natuurlijk doen wat ze zelf willen hoor. Ik doe vast wel andere dingen waar anderen op tegen zijn. Maar het concept van een pre-order (zeker als de trigger om het te doen iets extra's is wat anderen niet krijgen) vind ik gewoon raar en fout. En vandaar dat ik niets mee pre-order en eerst reviews afwacht, hoe graag ik de game ook wil (daar was ik bij Destiny 2 bijvoorbeeld heel blij mee, want die viel in het begin enorm tegen).
Vraag en aanbod, ook in andere industrieën zie je dat er besteld wordt voor dat het er is. Zie Jaguar I pace, Ford GT, etc.
De hoeveelheid nieuwbouwwoning en die verkocht worden zonder referentiewoning is ook schokkend.

Vroegah reserveerden we ook albums bij de free record shop.

En je voorbeeld van Destiny 2 kan haast niet slechter. Zie mijn eerdere comment.
Dat iets in meer industrieën wordt gedaan maakt het nog niet goed en/of verstandig. Het heeft deels inderdaad met vraag en aanbod te maken, maar ook bij auto's vind ik onverstandig. Bij huizen ook, maar daar kan ik mij nog wel iets bij voorstellen. Alhoewel ik ook daar zat voorbeelden van ken die verkeerd zijn uitgepakt (vooral op omgeving bijvoorbeeld, wat veel te mooi op de computer tekeningen ziet).

De reviews van Destiny 2 waren op sommige sites inderdaad te lovend. Ook hier op Tweakers was dat zo, alhoewel je in het verhaal duidelijk kon lezen dat de reviewer niet objectief was. Ik stelde zelf al vragen bij D2 na de laatste slechte uitbreidingen op D1. En een vriend van mij die het spel wel had gekocht beaamde wat ik al dacht.
In een ideale wereld is een pre-order leuk. Alleen kunnen ontwikkelaars daar blijkbaar niet mee omgaan. Zodra die het geld binnen zullen ze een spel in een halve staat releasen; of nog mooier een maand na release microtransactions toevoegen.
Nintendo is misschien te vertrouwen (die willen voor spellen echt hun best doen, zie ook de Metroid Prime 4 press release), maar andere publishers dus echt niet ;).
En ik hoop dat jij hier over een jaartje terugkomt om te vertellen dat je fout zat, want dat zit je.

We hebben dit riedeltje al een paar keer meegemaakt. Anthem moet je gewoon als de pest mijden want het wordt inderdaad een Destiny all over again. Je weet wel, die persistent MMO die niet persistent is maar in twee delen werd gehakt en nu end of life is. Fijn, die progressie :D Gewoon elke paar jaar een dikke reset op je zoveel honderd uur grinden.

Anthem valt gewoon als dertiende in het dozijn loot shooters met een zeer beperkte houdbaarheidsdatum, always online, MTX/DLC fest en alle andere aspecten die gaming tot in de kern verzieken. En dan gemaakt door een developer met nul komma nul ervaring met persistent online/MMO games, en een publisher met het slechtste track record in de game industrie als het om het in leven houden van communities en franchises gaat.

Als jij dat je pre-order waard vindt, dan weet ik één ding zeker. Je snapt er he-le-maal niets van.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:46]

Ik heb de demo ook gespeeld en al is het af en toe wat hectisch door alle particle effects, is het zeker een gaaf spel. Eigenlijk maar 2 dingen vallen me qua 1e indruk tegen:
  • het rondlopen in de fortress om bepaalde mensen te spreken is saai en traag
  • de load screens duren best lang (ondanks dat ik een snelle SSD heb)
De keren dat het werkte heb ik mij ook vermaakt. Maar de crashes die continue plaatsvinden baart mij heel veel zorgen.

Ik was niet de enige nee onze hele clan had hier last van. Crashes waarbij er geen crash report of melding in beeld komt, het spel sluit gewoon af.

Dit is op PC. Ik ben benieuwd of BioWare hier al iets over heeft gezegd?
Ik vraag me af wat je dan mist in Destiny 2 en Division 2.

Anthem onderscheidt zich wel op een aantal punten maar het is niet genre definiërend. Ik vond juist op basis van de demo de "gameplay-loop" nog wat magertjes. 3 missies en 1 stronghold. En dan zeker kijkende naar de end-game is er voor mij totaal geen duidelijkheid. Wat voor mij wel een stuk beter is dat het aanpassen van je javelin compleet los staat van gear stats en perks t.o.v. Destiny 2.

Maar ik ben bang bij Anthem dat je na de story er weinig meer te doen is behalve de zoveelste stronghold / missie / freeroam. Dat blijft ook beperkt leuk.

Je opmerking dat ze dit meer als Early BETA hadden moeten verkopen is ook een beetje scheef. Want de code is al Gold gegaan. Dit zou dus een representatie moeten zijn hoe het spel over 2 weken (voor de EA Access mensen) en 3 weken live gaat. Dan kan je niet meer wegkomen dat het 2 weken voor livegang nog een beta is.
Deze VIP demo was een 6 weken oudere build dan de Gold, die ze nog Day one kunnen patchen natuurlijk.
Dat klopt. Maar 6 weken aan bugfixes. De game zou aardig feature compleet moeten zijn.
"beta" -> Release minder dan 4 weken later.

Je weet dat de discs voor de consoleversies al zijn gedrukt? Het is een demo, niets meer, niets minder. Mensen moeten stoppen met het pretenderen dat dit soort demos betas zijn. Je zou het nog een stresstest kunnen noemen, maar niet meer dan dat.

Een beta is 6+ maanden voor de release, waar de devs nog tijd hebben om fixes te maken. Niet minder dan 1 maand voor de release.

Daarnaast hoop ik dat deze game gigantisch flopt, en dat EA Bioware gaat sluiten. De mensen die Bioware speciaal hebben gemaakt zijn er al lang niet meer werkzaam, en dit zal hopelijk tot gevolg hebben dat EA gaat stoppen met alles behalve EA sport.

Dat is de enige manier waarop publishers eindelijk eens met de neus in de feiten worden gedrukt en stoppen met hun bullshit.
Dat is best wel zielig. Er werken vele mensen met passie aan een product, die gun je dus de ellende van het verliezen van een baan omdat jij iets hebt tegen de eigenaar? Wat is er mis met je?
1) De goede mensen komen écht snel weer aan een nieuwe baan. Niet echt een tekort aan vraag naar goede gespecialiseerde developers momenteel.
2) De mensen die daadwerkelijk met passie aan het product werken krijgen peanuts betaald. Daarnaast vraag ik me af of ze er echt passie voor hebben als de volgende genoemde groep hun werk steeds te grabbel gooit met twijfelachtige praktijken.
3) De mensen die het product daadwerkelijk in de hand hebben qua leiderschap krijgen grof geld betaald maar hebben er geen enkele passie voor. Dit zijn de mensen die alle eer opstrijken als het goed gaat en alle daadwerkelijk goede developers als eerste op staande voet ontslaan wanneer het fout gaat.

Het management van (het huidige) Bioware en EA zit in die derde groep.

Wat jij nu zegt is dat we "medelijden moeten hebben" met de project managers die er steeds een zootje van maken. Dat we medelijden moeten hebben met die arme bedrijven die anders hun "geliefde" werknemers "moeten" ontslaan. Wat jij hier zegt vind ik toch wel een stuk lachwekkender.

Bioware en EA zijn geen liefdadigheidsinstellingen. Ze buiten hun werknemers uit voor op zijn best middelmatige producten, die ze tegen woekerprijzen verkopen *plus* alle DLC/MTX ongein er bovenop, met als constant excuus dat "ontwikkelingskosten gestegen zijn" terwijl het management 7-8 cijferige lonen opstrijkt voor het spelen van spindokter boven alles, en daarnaast ook nog eens en passant de gehele game industrie verzieken met hun praktijken. Oh ja, en ze hebben schijt aan hun klanten.

En DAAR moet ik medelijden mee hebben volgens jou? In welke wereld verdienen deze bedrijven jouw liefdadigheid? Moeten maar al hun games kopen, plus alle DLC en €50 per maand aan MTX "vanwege die arme developers", en zo tegelijk de positie van het *management* versterken terwijl ze die arme developers er toch gewoon uitgooien als ze weer te duur worden?

Ik wil dat EA oprot en zich lekker gaat verschansen in football/voetbal games. Ik wil dat ze uit elkaar vallen en games niet continu weer een slechte naam geven met hun wanpraktijken. Ze hebben meer dan 35 jaar de kans gehad om zich te bewijzen en hebben vrijwel elke keer bewezen dat ze ons vertrouwen niet waard zijn.

Bullfrog. Origin Systems. Westwood. Visceral. En nu straks Bioware (waar vrijwel niemand nog werkt die er ook tijdens DAO en ME1 nog was overigens, de laatste goede games van die studio). Een publisher die keer op keer weer developers opkoopt en in de verkeerde richting in forceert, en dan verrast is dat die game die volgens hun marktonderzoeken en excel sheets goed zou moeten verkopen slechter is dan gebruikt toiletpapier, om die dev vervolgens te sluiten.

Nee, verlos de naam Bioware uit zijn lijden, want er gaat toch niets goeds meer uit komen. Laat EA oprotten uit gamesland.


Zucht. "Er werken mensen met passie aan een product". Er werken ook mensen met passie aan het maken van AK47's tegen hongerlonen. Laten we allemaal die wapens gaan kopen omdat die arme mensen anders straks hun baan verliezen. Wat een ontzettend kut argument zeg.
Waar zeg ik dat je ze moet ondersteunen? Ik vind je alleen zielig dat jij voor jouw geluk(?) het nodig vindt je wens uit te spreken dat studios moeten sluiten vanwege hetgeen EA deed en doet. Is dat een misplaatst gevoel van rechtvaardigheid? De studio's die ze om zeep geholpen hebben en de eigenaren die jij wellicht hoog hebt zitten hebben stuk voor stuk zelf getekend bij het kruisje.

Mijn advies: laat EA gewoon liggen en negeer al hetgeen er mee te maken heeft als je er zo emotioneel door geraakt wordt.
Games van EA pre-orderen is het beste wat je kan doen om de game industrie een klein beetje verder om zeep te helpen. Nog even en je kan pre-orderen op micro transacties. Waarom betalen voor een product dat je nog niet in handen hebt? Het grenst voor mij aan pure waanzin. Developers moeten het verdienen, net zoals je vertrouwen moet verdienen. Dit zijn zaken die bij EA al een tijdje ver te zoeken zijn. EA, al jaren 1 van de meest gehaatte bedrijven in de VS.

[Reactie gewijzigd door nullbyte op 22 juli 2024 23:46]

Nouja dat is dus wel het hele punt. De beta fase is al lang voorbij. Ze brengen in minder dan een maand de game uit en de game heeft issues waar je U tegen mag zeggen. Ik verwacht ook dat 1 t/ 3 feb het spel belabert gaat werken en veel kritiek zal komen want dan zal de massa die het spel kan proberen nog velen malen groter zijn. Laat staan als het spel uit komt.

Een goeie 1e indruk kun je maar 1 keer achterlaten. En Anthem heeft het daarop echt verpest. Ook dingen zoals controls bij het vliegen met de muis is gewoon VRESELIJK! Het spel is echt verder geweldig gemaakt. Maar ze hebben compleet niet aan de PC gamers gedacht en hebben een slechte port gemaakt zoals het er nu uit ziet.

Loading screens die eeuwig duren en om de 20 sec komen. Heb nauwelijks het spel gespeeld. Ikzelf vond bij Destiny 1 de loading times vreselijk vooral gezien het ook console only was. Maar dit sloeg echt alles en ik heb een gaming PC ter waarde van 2,5k met 2 1080 GTX graphics. Beter is bijna niet te vinden.

Ook de smoes dat de Demo op een oudere build zit en de meeste issues al zijn gefixt vind ik vreselijk dom om te horen, WANT WAAROM SPELEN WIJ DAN NIET OP DIE GOEIE BUILD?

Zoals ik al zei. Je kan maar 1x een goed indruk achterlaten en door zo kort voor launch zo'n slecht werkende demo te tonen is het vertrouwen compleet weg. EA heeft een ontzettend goeie game gepushed en uitgebracht voor het ready is.

Dit is Alpha stage geen Beta. Hoe mooi en geweldig de game mij ook lijkt. Op deze manier kan het niet. Ik hoop dat de game delayed wordt en Bioware hun excuses aanbied voor de problemen en ons iets langer laat wachten maar wel de issues fixt. Want op de PC werkt de game gewoon ontzettend slecht en dat is gewoon een feit. Als ik met mijn computer 50 seconde moet wachten voor loading times. En niet eens normaal kan vliegen zonder dat de game hapert zegt dat veel over de rendering van de game.

Ik hoop werkelijk dat deze game mij weet te overtuigen als het uitkomt maar ik vind het terecht dat ze kritiek krijgen. Hun communicatie is niet eerlijk geweest. Geef gewoon als developer toe dat je fout zit en kom niet met excuusjes.

Kijk dit bijvoorbeeld: https://www.youtube.com/watch?v=00Fv-O103Gw
Mijn respect voor Nintendo is zo extreem hoog hiervoor. Werkelijk het beste wat ooit in gaming is gebeurd is gewoon Nintendo. Niemand kan ze hiervoor kritiek geven. Zo'n hoge respect voor het feit dat kwaliteit voor kwantiteit gaat. Ze straffen zichzelf ervoor dat een game niet minstens beter wordt dan het vorige game en ze zijn kritische naar zichzelf om anderen niet teleur te stellen. Activision, EA en al die vreselijke uitgevers moeten gewoon stoppen met hun timeframes en pas shit anouncen als ze ready zijn. Dit moest een Alpha zijn minstens 5 maanden voor release ipv Demo dan was het allemaal goed geweest.
Vond het niet zo een lange rant, ik heb wel eens langer gezien :)

Ik deel je mening. Ik vond de mobiliteit met de Javeling(power armor) geweldig. De vrijheid bij het rond vliegen, gun- en skillplay waren heerlijk. Tenminste.....dat is mijn mening. Ik had verder ook weinig issues bij het opstarten van het spel. Ik heb ook wel alleen 1 missie gedaan op de vrijdag en daarna zondag pas weer gespeeld, en ja, ik was 1 van de gelukkige die een missie heeft kunnen afmaken.

Ik heb wel de pre-order gedaan. Ik volg dit spel al een aardig tijdje en ik ben toch wel tevreden met de ontwikkelaars van BioWare. Ze lijken te luisteren naar de spelers(zoals bijvoorbeeld wanneer er een community hub werd geintroduceerd) en ze zijn actief in de reddit groep.

Denk dat het grootste probleem de connectie problemen waren, eerlijk gezegd verwacht ik dat altijd met online games, en ik weet dat het ook voorkomt dat er geen problemen zijn, maar bij nieuwe spellen verwacht ik het altijd. Het probleem van Bioware was dat ze het spel al de gold status gaven terwijl er toch wel wat problemen waren. Ik ga er wel van uit dat het per release opgelost is.... Ik denk ook niet dat er een day one patch komt, ze hebben nog wel even voordat je kan preloaden. Ze kunnen denk ik nog wel op tijd de full game client op tijd updaten.
Vrijdagavond was lastig maar de rest van het weekend wel kunnen spelen, zeer verslavend en heb onwijs veel zin in de release.

Ook hebben ze iedereen die meedeed een extra vinyl gegeven voor de uiteindelijke game en in plaats van 2, 4 javelins beschikbaar gesteld zodat je ze volgend weekend allemaal kunt testen ipv alleen de Ranger en diegene die je ernaast bij koos op level 12.

De devs zijn ontzettend open zowel tijdens dit weekend als het hele traject hiervoor en dat stemt me hoopvol voor een succesvolle titel straks.
Sorry maar te zien aan de tag naast je naam, zit je al lang te wachten op deze game, ik kan hierdoor geen waarde hechten aan je woord. Microtransactions zitten er niet (in de demo) hoe leuk is het nog als iemand naast je veel sterkere wapens heeft door transacties, hoe leuk is de game nog na een week. Ik heb destiny 2 een week gespeeld daarna was ik er wel moe van. Het is steeds de zelfde bullit sponges die voorbij komen. Het is gewoon een loot grind, geen verhaal. Na mass effect andromeda wist ik wel hoe anthem zou uitpakken :)

De devs zijn ontzettend open als je positief bent, negatieve kritiek.. not so.
Sorry hoor maar wat een onzin, die badge geeft alleen maar aan dat ik veel informatie deel over dit onderwerp.

De devs reageren netjes op alle vragen en kritiek op Twitter en Reddit, ook de negatieve berichten en ze bieden telkens hun excuses aan als het verkeerd gaat. Sommige mensen vinden het gewoon makkelijker om te haten.

Ik zal gewoon alle beschikbare informatie blijven delen in het daarvoor bestemde topic voor de mensen die wel interesse hebben in deze game en ik hoop dat iedereen gewoon lekker zelf gaat proberen of het iets voor hem/haar is volgend weekend tijdens de open demo.
Die open demo wil ik wel eens proberen. Vraag me alleen af hoelang dit spel mee zal gaan. Anders gaat het allemaal een beetje als met destiny. Zou een 10jarenplan worden. Nou dat viel dus tegen. Daarnaast is endgame ook nog een dingetje. Heb ooit een demo gespeeld van The Crew (is een totaal andere game weetik) En de eerste indrukken waren goed. Maar endgame was bagger. (Dat bleek nadat ik het gekocht had) Dit spel staat of valt uiteindelijk met de content. Als dit spel zn levencyclus volgend jaar al is afgelopen kan je mijns inziens net zo goed Warframe blijven spelen ofzo.

De eerste signalen zijn goed tho. Maar vergeet niet. Dit spel moet een succes worden gezien EA nu niet echt binnengelopen is aan Battlefield 5. En helaas is en blijft het EA. En die staan nu niet echt hoog aangeschreven bij mij.

[Reactie gewijzigd door Torakk op 22 juli 2024 23:46]

Het geeft aan dat je veel interesse hebt in een bepaald onderwerp ja, en dus ik mag twijfelen of jij objectief kan oordelen aan deze titel. Want als dit over voetbal ging en hoe ajax een beste partij gespeeld had tegen Feyenoord en naast je naam een Ajax badge stond jij ook twijfels zou hebben. Ik geloof best dat jij het leuk vind maar het betekent niet dat het een leuke game is. Jij kijkt al langer uit naar deze game en dat mag, ik keek uit naar een nieuwe bioware titel, wat dit niet is.
Ik deel toch ook alleen maar een mening? Ik zeg nergens dat iedereen die game leuk moet vinden, ik snap dat dit niet voor iedereen leuk is.
En ik deel mijn mening waarom ik je woord niet objectief vind. "Zeer verslavend" voor een paar uur misschien. Is dit een reddead, gta, witcher, dragonage killer, nooit.
En hoe weet jij dat het spel maar voor een paar uur zeer verslavend is? Je hebt het spel niet eens gespeeld. En is je ook al bekend hoeveel content er in het spel zal komen, zeker met live services kunnen ze dit elke keer weer uitbreiden.

Sowieso moet het genre (loot/grinder) je liggen maar als ik bv kijk naar Warframe (ook een loot/grinder), heb ik daar al 400 uur inzitten en speel het nog elke dag. En daar blijft de content ook geregeld komen, mede omdat het goed voor de omzet is. Overigens vond ik Dragon Age ook een machtig mooi spel (al heb ik de laatste nooit echt lang gespeeld). Red Dead moet ik nog halen maar die andere 2 boeien me weer niet.

En het is geen bio-ware omdat het niet story driven is en je niet van bil kan met de personages? Ja, BioWare games hebben juist de aantrekkingskracht door het verhaal en karakters die ze neerzetten, maar neemt niet weg dat Anthem een erg leuk spel kan zijn.
Dat wil het ook niet zijn, denk ik?
Red dead vond ik geen reet aan dus ik hoop het niet :+
Nee sorry, ik sluit me bij Dogtag aan. Alle kritiek wuif je weg en alles is hosanna. Ik krijg eerder het idee hier met de EA-PR machine te praten dan met een echte, objectieve gamer die weet hoeveel middelvingers EA alleen al vorig jaar haar klanten heeft laten zien.

Alle reden voor twijfel, maar jij lijkt liever je kop in het zand te steken en die weinige, sporadische positieve geluiden aan te halen.
Kom gewoon eens in het topic kijken, ik vind die bugs met die loadingscreens natuurlijk ook gewoon onwijs klote maar ik ga er vanuit dat ze dat wel op gaan lossen voor release, ze weten immers al wat het is en kunnen het met een patch verhelpen zeiden ze op Twitter.

Verder weet ik dat er een boel dingen die niet in de demo zitten en waar de mensen wel op zitten te wachten zoals meer info over je teammates in de HUD enzo, gewoon al in de final build zitten en dat ze nu al bezig zijn met alle tips en kritiekpunten te verwerken zodat ze na de launch een QoL update uit kunnen rollen.
je gaat er van uit dat ze het wel gaan oplossen, ja nice, je betaald goed geld voor een product. als jij een auto koopt en af en toe werkt het gas pedaal niet of versnellings bak, hou je dan die auto of ga je er dan vanuit dat ze het wel gaan oplossen. Waarom zou dit wel normaal zijn in deze industrie. EA heeft laten zien dat het alleen interesse toont in geld maken. Ze zijn nu gedwongen om te veranderen omdat hun systeem nu begint te breken, maar nog steeds zijn er mensen die hun troep tolereren en pre-orderen. Ik leg de schuld niet bij EA, die maakt gewoon gebruik van de mensen die dit mogelijk maken. Ik pre-order geen EA games meer, eerst de reviews afwachten. EA heeft een trackrecord van list en bedrog, maar jij denkt: ze gaan het wel oplossen.
> maar ik ga er vanuit dat ze dat wel op gaan lossen voor release,

Minder dan een maand voor de release. De console disks zijn al gedrukt en onderweg naar de leverancier, dat weet je toch?

Je straalt hier enorme naïviteit uit.
Ze hebben gewoon gezegd dat ze weten hoe ze het moeten fixen en daarvoor een patch uit kunnen rollen, misschien zelfs voor de open demo.
Niet één keer... EA heeft een lange historie van het vernietigen van franchises, opkopen en wegbezuinigen van game studio's, en een chronische behoefte om winst als enige graadmeter van succes te zien.

Allemaal geen zaken die passen bij een uitgever die een persistent online wereld een serieuze kans geeft. Zelfs al wordt Anthem een goede game, het zal niet lang duren. Succes met farmen! Morgen kan het voorbij zijn. Sterker nog, dit kan weleens Bioware's laatste kans zijn.

[Reactie gewijzigd door Vayra op 22 juli 2024 23:46]

"Sterker nog, dit kan weleens Bioware's laatste kans zijn."
Prima toch? Goede reden om af te wachten hoe de game zal zijn i.p.v. hem van te voren de grond in te trappen wat velen schijnbaar niet kunnen laten.

"Succes met farmen!"
Dankje. Kun je ons vast uitleggen hoe het farmen eruit gaat zien in Anthem?
Wat hebben EA en Bioware recentelijk gedaan om dit soort goodwill te verdienen?

Ik zou even wachten tot 3 maanden na de release, maar ik kan je toch wel vrijwel zeker garanderen dat de game voor halve prijs in de schappen zal liggen, dat er op dat punt microtransactions aankomen of al zijn geïntroduceerd en dat de helft van de grote problemen nog steeds niet zijn opgelost, en de andere helft maar wat pleisters op de wonde heeft gekregen en verder niets.

Dit is EA waar we het over hebben. En dit is hun enige grote kans voor 2019 om buiten hun sport games iets neer te zetten: Ze hébben niets anders. Dat betekent dat het management met hun dikke vingers in de pap heeft zitten roeren.

Als Anthem flopt zal Bioware vrijwel zeker gesloten gaan worden door EA, en dat zou net een goed iets zijn. Aandeelhouders verliezen nóg meer vertrouwen na de 3e grote flop op een rij voor EA, en gamers gaan eindelijk eens inzien dat ze niets van dit bedrijf moeten pre-orderen. Dit kan ook een knock-on effect hebben op hoe mensen andere publishers gaan zien.

Dit heeft me trouwens wel geamuseerd:

> omdat ze een keer zijn teleurgesteld in een andere titel van dezelfde uitgever.

"Een" andere titel. Probeer "elke" andere titel. Wat is er uit EA gekomen wat echt góed was in de afgelopen jaren? Ik kan zo snel eigenlijk alleen aan Titanfall 2 denken, en dat is een game die EA bewust gesaboteerd heeft om de ontwikkelaar veel goedkoper te kunnen overkopen. Dat moet toch wel veel vertrouwen geven in hoe ze over games denken, of niet?
Dat is natuurlijk ook weer wat kort door de bocht. Daarnaast: loot grind vinden sommige mensen juist heel leuk. Ik hoef ook niet per sé een dikke storyline. Lekker grinden houdt ik wel van. En andere dagen een game spelen met bijna niets meer dan storyline vind ik ook prima.

Ontopic: lijkt me een erg leuke game. Was er nog niet van op de hoogte, maar heb vroeger veel Bioware titels gespeeld. Dus stiekem wel wat hoge verwachtingen ;)
Ik zeg nergens dat mensen een loot-grind niet leuk mogen vinden, ik zeg dit is een destiny cloon met ironman suit of masseffect style destiny shooter, what ever maar het is niks wat bioware groot heeft gemaakt. Het is gewoon weer een EA titel. Ieder zijn ding en iedereen moet zijn eigen mening vormen na release, dit is een demo, waarbij EA laat zien wat mensen willen zien. Wacht totdat de game uit is en zelfs dan moet je nog kijken wat EA 3 maanden later gaat toevoegen (aan micro transactions, Zie @Aetje hierboven.).
Dit klinkt als een anti EA rant, maar het boeit mij te weinig om anti EA te zijn, ik koop gewoon geen games die mij niet bevallen. Ik wacht wel op reddead - cyberpunk voor PC.

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 juli 2024 23:46]

...Microtransactions zitten er niet (in de demo) hoe leuk is het nog als iemand naast je veel sterkere wapens heeft door transacties...
De enige micro-transactions in de game gaan over cosmetische items, het is geen Pay2Win.
edit: ik zie dat die discussie elders al gevoerd is :P

[Reactie gewijzigd door Daffie op 22 juli 2024 23:46]

Heb het online proberen te zoeken maar kan niet veel meer vinden. Wat kan je nu eigenlijk allemaal doen straks? Is het enige dat je je suit gaat upgraden en missies/dungeons/raids doet? Ik begrijp dat er geen trading is. De game ziet er erg mooi uit en spreekt me aan, maar ik vraag me echt af waar de speeltijd in gaat zitten.
Ze hebben nog niet alle endgame content bekendgemaakt, maar ik neem aan dat er binnen nu en volgende maand nog wel het een en ander openbaar gemaakt gaat worden.

Voor nu is het inderdaad je javelins unlocken en upgraden, de story spelen en de raids/dungeons doen voor betere gear. Maar dat is toch met alle games hetzelfde uiteindelijk? Je werkt naar de endgame content toe en dan ga je die grinden tot je je perfecte samenstelling hebt :P

Heb echt onwijs genoten van de verschillende speelstijlen die je kunt doen met de javelins, ze hebben allemaal een andere tactiek en als je in een squad zit met verschillende soorten dan completeert dat elkaar ontzettend goed.
Volgend weekend weer lekker verder tijdens de open demo en dan 3 weken wachten op de definitieve release.
Thanks! Wel waar dat het een grind is zoals alle games uiteindelijk. Maar waarbij je bij andere games nog veel tijd kan spenderen in craften, traden en andere non-combat activiteiten lijkt me dat bij Anthem wel erg beperkt. Er zal ook geen PvP komen, dus maak me wel zorgen over de houdbaarheid.

Aangezien het een Pay to Play is (geen monthly sub) denk ik dat events en dergelijken ook snel zullen opdrogen. Ben erg benieuwd hoe het zich gaat houden.
Als aanvulling op @DigitalError:
- Er zit een craftsysteem in op basis van blueprints (zit niet in de demo)
- Het spel bevat 'Dungeons' (Strongholds)
- Raids zullen er niet zijn bij Go-Live, echter hebben de devs wel de ambitie uitgesproken om dit soort end game content in de toekomst toe te voegen.

Bij Go-Live gaat het voornamelijk om de story, javelins unlocken upgraden, stronghold en gear grinden op verschillende difficulty levels. Ik vond ' Normal' in de demo al best pittig soms trouwens!
Wat ik een plus vind van het crafting systeem is dat het heel basic en duidelijk lijkt te zijn. Je moet een x aantal crafting materials hebben en die kun je krijgen door te grinden en door een dismantle van gevonden of gekregen items te doen. In Destiny werdt dit vrij snel een puinhoop en de buffs op je wapens en armor waren compleet random. Hopelijk blijft dat bij Anthem lekker duidelijk zoals het nu is.

Ook denk ik dat we een beste multiply factor op de loot hebben gezien dit weekend. Verwacht toch wel dat dit in de game trager zal gaan. Want anders zit ik in een uurtje of 30 op max level met max gear/weapons. In de demo had ik 4 uur nodig om van 10-15 te gaan met alle gear en weapons op 19. Dat zou met een max level van 30 anders 24 uur duren.
'De devs zijn ontzettend open'... 'ik kreeg zelfs gratis spulletjes'... 'We mogen zelfs andere dingen 'testen''

Hoor je jezelf wel? Dit is precies de hype die men met zo'n demo wil bewerkstelligen en je trapt er met open ogen in. Alles wat je hier hebt gezien en gedaan, buiten de problemen, is van tevoren bedacht en is marketing.
Dit is geen bioware titel, dit is een destiny clone, is destiny jouw ding: lekker spelen. Hou je van verhaal kan je destiny en deze game vergeten. Destiny heeft bijna geen lore (daar komt hopelijk verandering in nu bungie solo gaat) anthem is vergelijkbaar alleen bioware blijft bij EA en dus hopeloos. Terverduidelijking dit is een typische xbox/ps4 game, powerknop en schieten, geen deep gang of nadenken nodig.
Wat was de slogan van bioware ook alweer: BioWare | Rich Stories, Unforgettable Characters, And Vast Worlds, dat laatste is niet gelogen, de rest wel inmiddels.

Vergeten te vertellen: vast world met laadschermen :) En dit is offtopic... hoe?

[Reactie gewijzigd door D0gtag op 22 juli 2024 23:46]

Hahahaha Destiny heeft geen lore? Ik zal de laatste zijn om te zeggen dat Destiny's story campaigns uitstekend zijn en de lore goed benutten, maar die lore is er zeker en is steengoed. Ik raad je aan video's van MyelinGames en MyNameIsByf te checken, anders mis je echt een wereld aan interessante lore.
De lore van Destiny is uitstekend, geen twijfel, maar die vindt je vrijwel alleen maar buiten de game om. Wat er daadwerkelijk in Destiny 1 en 2 zelf gevonden kan worden is extreem middelmatig tot zelfs slecht.
Erg zonde; eens! Maar ze zijn al steeds meer bezig de lore in D2 te verwerken, zowel via de in-game collectible lore books als in gesproken voice-overs. Progress!
Ik had liever gezien dat ze de verhaallijnen waarmee je direct ingame interageert goed aanpakken :)

Het zou niet nodig moeten zijn om de lore op die manier buiten de gameplay om te moeten vertellen, die laat je zien door de acties van de karakters en details in de omgeving imho. Ik hoop echt dat ze met Destiny 3 straks dit grote minpunt aanpakken, de verhaallijn was echt saai en soms gewoon te gek voor worden (in slechte zin).
Sorry, maar je hele betoog is gebaseed op 3 story missions. Hoe kun je nu al roepen dat het verhaal waardeloos is en dat de lore van anthem vergelijkbaar gaat zijn? Ik vond meer lore in de demo van in Anthem dan dat ik ingame in heel destiny heb gezien.

De Rich Stories en Unfrgettable Characters staan gewoon nog steeds. Als je de hele game gespeeld hebt heb je volgens mij pas recht van spreken.
Ik vond de game en gun-play erg leuk. Wel een aantal bugs zoals geluid wat ineens wegviel etc.
Moet zeggen dat ik wel plezier heb gehad met de demo.
Ik ga deze game ook wel spelen, heb ea acces Ea Acces Premium dus kan hem lekker spelen zonder extra te hoeven betalen.

Heb er meer plezier mee gehad dan met Destiny 2.
Er zitten enige overeenkomsten in beide games maar voor mijn gevoel is Anthem net wat leuker en gevarieerder, hoewel een hoop moet worden gezien als alles uit is.

[Reactie gewijzigd door beebie121 op 22 juli 2024 23:46]

Met EA access kon je de demo nu spelen en misschien straks nog tot 10 uur uitproberen, maar je krijgt niet meteen de hele game toch? Meestal duurt het ergens tussen een half en een heel jaar voor nieuwe games in EA access verschijnen.
Er zijn nu 2 access abonnementen, de basic en een duurdere, met de duurdere kan je de volledige games gewoon gelijk spelen met launch, zit dan ook geen timer aan vast.
Dat is origin access premier, de all access dienst voor de pc. Voor zover ik weet is er nog geen premier variant voor EA access (die alleen voor Xbox one is).
ik heb die waarvoor ik €100 voor een jaar heb betaald.
Dacht dat dat ook ea acces was.
Maar dan heb ik inderdaad premium.
ik vind het wel fijn dat ik de spellen kan spelen en ook spellen die ik anders niet zo snel zou kopen (zoals Fifa, en de indie titels) Maar goed we dwalen een beetje af: ik vond de game en gunplay erg leuk van Anthem.
Ben ook benieuwd naar de volledige game.
Heb Destiny 2 ook gespeeld en die vond ik niet zo leuk. Deze game wel.
Ah ja, wist niet dat dat abonnement er niet was op de Xbox One :)
Ik heb de game gespeeld en behalve de bekende verbindingsproblemen vond ik nog meer dingen niet goed. De game zit echt vol met laadschermen ( welke echt te lang duren soms ) Daarnaast is er geen stabiele FPS te vinden op Xbox One X. Dit kan aan de server liggen of gewoon slecht ontwikkeld. Daarnaast vond ik de controls ook niet goed werken.

Ik ga deze game sowieso niet halen.
Ik deel de mening van de laadschermen. Ik hoop dat dat aangepast gaat worden of dat ze die kunnen terugdringen. De entries in dungeons zouden seamless moeten zijn als je het mij vraag.

De controls zijn wel aan te wennen. Ik speelde de afgelopen maanden PUBG en daar moet je vierkantje ingedrukt houden voor een reload. Nu was ik in Anthem dus steeds van wapen aan het wisselen. Gisterne speelde ik weer PUBG en werd ik voor de ballen geschoten omdat ik kort vierkantje indrukte :)
Haha! Ik herken het gevoel! De controls zijn best wennen en ik had er ook moeite mee in het begin. Ging voor mij echter na een paar uurtjes vrij natuurlijk aanvoelen. Ik hoop dat ze nog iets kunnen doen aan de overgangen in de vorm van (lange) statische laadschermen, maar ik heb hier nog niets over gelezen.
Helaas, Frostbite is een waarlijk bar slechte engine als je ook maar iets met streaming wil doen. Die loadscreens gaan nooit worden opgelost.
Ik heb het hele weekend samen met me vriendin de demo gespeeld.

Afgezien van de aangegeven problemen was het erg verslavend en stelde het zeker niet teleur.
De demo was niet alleen voor preorders en bezitters van Origin of Access. Er waren ook massa's losse codes om uit te delen of op internet te verkopen.
Ik probeer de game als ie tien uur gratis te proberen is in Access want er zijn meer problemen. Zo kon ik niet boven level 11 uitkomen en vijanden verdwijnen als sneeuw voor de zon als je op ze afloopt.
Sommige bugs zijn op te lossen tot release zoals server issues en geluidbugs, maar de AI is zo dom dat je er naast kan lopen en ze killen je niet, enemies verdwijnen af en toe terwijl je er op schiet, oneindige laadschermen zijn niet dingen die je op 1,2,3 uit de code kan halen. Als ze deze bugs wel weten op te lossen lijkt het nog een leuk spel om met vrienden te spelen.
Zo zie je maar weer eens hoe belangrijk het is met dit soort games om praktijktesten te doen. Liever dat ze er zo achter komen dan dat deze problemen naar voren komen tijdens de release. Al vindt ik 4 weken tot de release erg weinig gezien de huidige problemen, uit hun reactie lijkt het alsof het niet zomaar een kleine aanpassing is.

Het lijkt me best een interessante game, maar ik wacht toch wel tot na de release om te kijken of de game geen problemen heeft.
1 Feb begint de open-demo(beta).

Eens proberen, wil zelf zien voelen of het 't "waard" is.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.