Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Anthem-regisseur vertrekt bij BioWare kort na stilleggen werk aan game

Anthem-gameregisseur Jonathan Warner is vertrokken bij BioWare. De spellenmaker zat bijna tien jaar bij de Canadese studio. Zijn vertrekt volgt kort na het compleet stilleggen van het werk aan de Anthem-revisie.

Warner werkte naast Anthem ook aan Mass Effect, Mass Effect 3 en Mass Effect: Andromeda. Wat hij nu gaat doen, meldt hij niet specifiek; hij houdt het bij 'verdergaan om nieuwe dingen te doen'. Verder stelt hij in zijn afscheid op Twitter dat 'Dragon Age, Mass Effect en Star Wars: The Old Republic in goede handen zijn'.

Anthem, zijn recentste game, werd geplaagd door zoveel problemen dat uitgever Electronic Arts na de release in 2019 beloofde om een geheel aangepaste versie van de game op de markt te brengen. Deze zou vrij zijn van de bugs die de game heeft, maar ook de grind verminderen en het gevoel van de wapens verbeteren. Werk aan 'Anthem Next' werd echter vorige maand definitief stilgelegd; BioWare moet door het coronavirus en het vele thuiswerken prioriteiten stellen en Anthem trekt daarbij aan het kortste eind. De aandacht gaat naar de komende Dragon Age- en Mass Effect-games.

Het ontwikkelen van Anthem kostte volgens ontwikkelaars bijna zeven jaar, hoewel de productiefase pas in de laatste achttien maanden werd gestart. Medewerkers van de studio meldden dat de ontwikkeling van het spel werd gekenmerkt door besluiteloosheid, wanbeheer en technische problemen door tekortkomingen van de Frostbite-engine.

In december vertrokken ook general manager Casey Hudson en Dragon Age-producer Mark Darrah bij BioWare. Die twee werkten beide zo'n twintig jaar bij de Canadese gamemaker.

Wat vind je van dit artikel?

Geef je mening in het Geachte Redactie-forum.

Door Mark Hendrikman

Nieuwsposter

28-03-2021 • 11:50

37 Linkedin

Reacties (37)

Wijzig sortering
Warner werkte naast Anthem ook aan Mass Effect, Mass Effect 3 en Mass Effect: Andromeda.
Niet als regisseur.

Daarnaast kan hij niet aan de originele Masse Effect hebben gewerkt omdat hij nog niet voor EA/Bioware werkte op dat moment. ME2 zou me ook sterk lijken, die werd uitgebracht een maand nadat hij voor Bioware ging werken.

Ik snap trouwens die fascinatie niet met bepaalde 'key' personen zoveel aandacht te geven. Tenzij je een spel maakt met een heel klein groepje welke geheel onafhankelijk is, dan zijn er veel meer factoren die een spel maken of breken. Management, sfeer, AL DIE ANDERE MENSEN DIE AAN HET SPEL WERKEN...
Er wordt altijd één eindverantwoordelijke aangewezen voor zo'n project. Dat is doorgaans de best betaalde van het gehele project. Het is niet meer dan logisch dat die gene zijn kop op het hakblok komt bij het falen van het project. Daar worden ze ook naar betaald. Het is alleen spijtig dat die vervolgens gewoon weer aan de bak komen bij een ander project, en er weer zo'n puinhoop van maken. En tegen de tijd dat ze zo'n slechte reputatie hebben opgebouwd dat ze nergens meer aan de bak komen, zijn ze al lang binnen. Dat is overigens niet voorbehouden aan de game industrie. Dat gebeurd overal. 80 tot 90% van al het MT is zo volstrekt incompetent dat ze iedere 4 jaar van werkgever 'wisselen' omdat hun huidige functie onhoudbaar is.

[Reactie gewijzigd door Seth_Chaos op 28 maart 2021 12:41]

Een director/regisseur in gaming:
A game director is the force behind the creative aspects of a video game. You're similar to a film director because your vision shapes and defines the game. Together with a team of game designers, you create a road map for the game at large.
Director/regisseur is geen manager in de bedrijfsstructuur, zelfs al zou het een manager zijn, dan nog is het slechts een werknemer in een veel grotere organisatie, de onderhevig is aan de board of directors, welke weer onderhevig is aan de aandeelhouders...

En hoewel in theorie een manager verantwoordelijk is voor de mensen die onder hem of haar vallen, dat betekend niet dat je volledige controle heb over dat personeel (zeker in Nederland niet). Je zal moeten roeien met de riemen die je krijgt van boven. Dat kan uiteenlopen van een stelletje prutsers die met z'n allen niet eens een gloeilamp zouden kunnen vervangen, tot een super team welke in no time een top product in elkaar kunnen flansen. Meestal zit dat in het midden, soms heb je uitschieters naar boven of naar beneden.

In bv. Nederland kan je niet zomaar je personeel ontslaan, daar zitten keiharde regels aan vast ivm. een CAO/bonden. In de VS kan dat allemaal een heel stuk makkelijker, maar ook daar kan je flink last krijgen met de bonden. Ik kan je vertellen dat het soms jaren kan duren voordat je van slecht personeel afkomt via de correcte wijze die je via een legacy organisatie heb gekregen. Zelfs als je snellere methoden heb om van slecht personeel af te komen, moet je vervangend personeel weten te werven wat wel de gewenste kwaliteiten heeft, daar moet je de kennis voor hebben om te kunnen werven en het budget om een aantrekkelijk positie te kunnen aanbieden. Anders krijg je "Only monekys work for peanuts!"...

In dit geval vraag ik me af of de regisseur ook verantwoordelijk is voor de technische aspecten van de game, want volgens mij waren de eerste klachten over bugs en het niet halen van de beloofde grafische kwaliteit. Pas later kwam men met geen endgame klachten aan.

En ook managers zeggen hun baan niet op als ze de tools niet krijgen/hebben om hun functie uit te voeren, ook zij willen geld verdienen en zullen dat zo lang mogelijk blijven doen, net als de rest van de 'wage slaves' binnen zo een bedrijf. Het personeel wat aan Anthem werkte is immers ook niet collectief opgestaan en weggelopen omdat ze een niet goed product aan het maken waren.

Dus, ja er is een eindverantwoordelijke, maar de praktijk leert dat daar over het algemeen niet het volledige probleem ligt (if at all). En nee ik ben geen manager/leidinggevende, juist omdat je een speelbal wordt van zowel onder (personeel onder je) als boven (management boven je).
Jouw kijk op management is wel erg glas half leeg. De kunst van een goede manager is juist om geen speelbal te zijn en om invloed uit te oefenen zowel naar boven als naar beneden. Door jouw beschouwing heb ik het idee dat je ervaring hebt met leidingsgevende die enkel een doorgeef luik zijn, dat is jammer!

Waar ik het wel mee eens ben is dat met name creatieve organisaties normaal gesproken beter tot hun recht komen in een 'platte' organisatie, en dat EA daar geen recht aan doet. Al jaren niet overigens. Ik denk dat de mening van de gemiddelde gamer over EA daar voldoende over zegt. Dat gemeuk over micro-transacties zijn natuurlijk daar het meest prangende voorbeeld van. Zij bekoren liever aandeelhouders dan gamers.
Mijn ervaring met managers is heel verschillend, geheel afhankelijk van de organisatie en persoon. Echter zijn managers ook gewoon, als je het platslaat, het doorgeefluik van de (uiteindelijke) eigenaren. Zo heeft elke manager een 'hokje' waar hij/zij een bepaalde, doch beperkte verantwoordelijkheid heeft/krijgt. Dat de een er heel anders mee omgaat dan de ander als persoon is een heel ander verhaal. Maar je wordt altijd beperkt door de organisatie, zelfs een directeur wordt beperkt door een board of directors of directe eigenaren. Zeker bij dit formaat/soort organisaties hebben de uiteindelijke eigenaren weinig benul van wat er op de 'vloer' speelt, daarom zitten er lagen management tussen, die zijn ingehuurd om dat wel te kunnen.

Die 'kunst' is ook beperkt, je kan een kudde aapjes beïnvloeden hoe je wil, maar die gaan nooit in een zinnige hoeveelheid tijd MacBeth typen op hun typmachines. En je kan je invloed naar boven reiken, maar die invloed ontstaat niet spontaan, hoe 'boven' op die 'invloed' reageert is ook geheel organisatie afhankelijk.
Helaas nog geen Unions voor game-devs... Vandaar dat ze (de gamedevs) zo makkelijk zijn te misbruiken.
Interessant! Is dit je eigen ervaring of heb je een bron?
Alstublieft:
https://youtu.be/CJkUkA3kqdA

Het hele verhaal van de rise and fall van Anthem
Je kan beter zeggen, al die mensen die NIET aan het spel werkten, maar wel de keuzes hebben gemaakt. Management is wat veel doet falen, elke laag heeft minimaal 3 managers, met nog tussen managers, nog wat leiding, nog wat adviseurs, elk en iedereen met een eigen mening.
Voel me zo kut dat deze game zo is achtergelaten. Had echt een superspel geweest als er gewoon meer tijd in het begin was gestoken. Bioware begint ook langzamerhand verder af te brokkelen
Het vliegen, de combat, de omgevingen, allemaal prima in deze game, maar er zijn gewoon fundamentele fouten gemaakt met deze game en ze hebben gewoon niet kunnen waarmaken wat ze in de demo’s hadden laten zien. Erg, heel erg jammer, want in de basis is het een prima game maar na 30 uurtjes ben je klaar en is er geen endgame content.
De basis was geweldig. Is geen game waar ik in een iron man pak kan rondvliegen in een open world game. Als ze nou wat meer missies maakte, endgame wat uitbreiden was het al denk snel beter
Naar ik las was die demo er pas 6 maanden voor release. Wat we daarvoor hadden gezien was CGI?

Concept was en is nog steedw fantastisch. Voel me alleen enorm opgelicht. Heb 60 euro betaald voor een tech demo.
Dat was al jaren het geval... je kon prima vantevoren ruiken dat Anthem een concept orgie was van gejatte succesjes van anderen. En Bioware bewees met Andromeda en Inquisition al heel goed dat de ziel eruit was

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 maart 2021 13:35]

inquisition ben ik niet met je eens, vind inquisition juist een heel mooi opgezet spel waar ze mijns inzien goede punten van ME in verwerkt hebben wat ik miste in Dragon age 1 en 2. Andromeda is mijns inzien de generals onder ME, zolang je het niet associeert met de naam ME is het geen heel slecht spel maar de naam schepte verwachtingen.
Inquisition is misschien geen slecht spel als het geen Drsgon Age had geheten. Met de voorgangers had het iig weinig meer te maken en dat is ook in deel 2 al zichtbaar: identiteitscrisis. Wat een echte RPG moest zijn in deel 1, werd steeds meer een soort singleplayer action game slash MMO theme park en Andromeda heeft precies hetzelfde probleem. Het gaat niet om diepgang en verhaal meer maar om grinds en unlocks.

DA Origins heeft dat totaal niet. Dat is eerst en vooral een RPG en haalt meerwaarde uit bijvoorbeeld het comcept van (een beetje) vrij bewegen in de wereld. Met grenzen. Bij deel 2 werd dat meer lineair, waardoor de game raar en kaal aanvoelde (en kort!) en toen trad ook de versimpeling in. Skill trees werden meer voor je gemanaged en beperkter in keuzes. Net zoals dat bij Mass Effect zijn intrede deed na deel 1.

In alle gevallen is die versimpeling de ondergang van de franchises, want er moest iets voor in de plaats komen en grinds zijn het geworden. Zielloos, repetitief spul.

Anthem was daarin duidelijk de overtreffende trap. Nog minder smoel en nog meer wortels om als ezels achteraan te rennen. Met mooie plaatjes natuurlijk en veel flitsende vollopende balkjes, want dat is leuk voor de dopamineshotjes. 15-20 minuten gameplay loops voor je volgende lootboxjes... Blegh...

[Reactie gewijzigd door Vayra op 28 maart 2021 14:41]

Naar mijn mening is inquisition een draak van een spel. Mmo sidequests, ongeïnspireerde en zinloze open wereld. Een van de weinig spellen die ik tegen mijn zin heb uitgespeeld.

Zeker geen generaal. Ik vind DAII zelfs leuker en beter om te spelen.
Vond DAII juist het leukste spel uit de 3, zal misschien te maken hebben dat ik geen door en door RPG speler ben. DA Origins heb ik zelf met veel moeite doorgespeeld, vond het namelijk erg langdradig wat ik bij DAII totaal niet had. Zelfde met ME en ME2 waar ik ME2 nog steeds regelmatig speel waar ik ME maar 2 keer heb door gespeeld. Geef uiteraard toe dat Inquisition niet kan tippen aan de eerdere DA spellen maar vond het wel een goed spel wat ik meerdere keren reeds heb doorgespeeld, herken je wel in de side quests maar het open wereld gevoel vond ik juist wel een goede toevoeging waar je in Origins (en ook DAII) vaak zeer beperkt was in de interactie in een map was in Inquisition dit juist goed tot zijn recht gekomen (richting het einde werd ik zelf ook af toe geïrriteerd omdat ik weer dezelfde basic side quests deed zoals in elke andere map), ondanks dit heeft dit het spel geen negatieve ervaring opgeleverd. de DLC waren ook leuk opgezet voor hoever je DLC wilt uiteraard.
Bioware is al sinds 2007 van EA en de twee jaar daarvoor al van een investeringsmaatschappij.

Alles na Jade Empire is uitgegeven onder nieuw management, inclusief de eerste Mass Effect en Dragon Age.
Maar het duurt misschien wel even voordat een grote multinational je bedrijfscultuur kapot heeft gemaakt.
Zo jammer vind ik het allemaal niet. Ze hebben je dit proberen te verkopen aan de volle prijs, en dan vonden ze de 60€ die ze er voor vroegen (geen idee wat de launchprijs is geweest, dit neem ik aan) waarschijnlijk nog te weinig ook.

En dan hopen dat de community, die niet bestaat, zich in een zandbak zonder zand, jaren zouden kunnen bezig houden. Hoe blind moet je zijn, dit is toch hun core businesses of niet?

Die dachten hier mee weg te komen en je nog een reeks microtransacties aan te smeren. Zeer jammer dat dat niet gelukt is :+

Ontopic: De man in kwestie kan me geen zier schelen. Ik kan me volledig vinden in de reactie van @Cergorach.

[Reactie gewijzigd door BlaDeKke op 28 maart 2021 12:24]

spel werd binnen een week helemaal gesloopt op reddit en kwam daarna vrij snel als aanbieding in de playstation store. heb het toen gekocht voor geloof 30 euro en voor die 30 euro heb ik me best vermaakt in Anthem. het vliegen vond ik echt leuk en de wereld zag er prachtig uit maar was alleen dood. Ik had het zeker weer geïnstalleerd als ze hem wel even leuk hadden opgepoetst
Het was gewoon mismanagement slechte leiding etc. Kotaku had geloof ik een artikel. https://kotaku.com/how-biowares-anthem-went-wrong-1833731964

Snap niet dat ze zo hebben zitten kloten. Ook naderhand kwam er nog informatie naar buiten dat er een soort elitisme tussen de studio's was. Wat mij betreft zijn het een stelletje eikels daar die 'managen'. En dat er dan mensen lopen te miepen over CP2077, wat dat betreft was het een (voor mij) goed draaiende titel, met Anthem had ik veel meer problemen in het begin.

Ik had graag gezien dat Anthem next kwam hoor, maar dat is nu gewoon over.
Feit is dat bij beide games is gelogen over wat er in zou zitten/ in zit. Ik vind zelf dat ze beide even fout zitten.
De grap is dat Kotaku een soortgelijk artikel had over Andromeda.
https://kotaku.com/the-st...-troubled-five-1795886428

Ze hebben het twee keer achter elkaar op ongeveer dezelfde manier verkloot. Hoewel ik zelf ME3 en DA:I ook niet al te best vind. Voor mij was de ME2 DLC Lair of the Shadow Broker het hoogtepunt van BioWare. Het team was toen hartstikke ambitieus en geïnspireerd. Vlak daarna is er iets radicaal veranderd binnen de studio. Alsof ze ineens de helft van hun budget kwijt waren en daarom nu overal op moeten besparen.
Teveel "managers" hebben sowieso een ego en teveel trots van heb ik jou daar en willen nogal eens vergeten dat we er zijn om elkaar te helpen. Sturen is een beter woord, zelfs in intonatie t.o.v. van delegeren. Suggesties overleggen i.p.v. "het moet omdat ik", "oneens? Ik ben je leiding" - dat werkt gewoon niet.
Het ontwikkelen van Anthem kostte volgens ontwikkelaars bijna zeven jaar, hoewel de productiefase pas in de laatste achttien maanden werd gestart.
Anderhalf jaar werkelijke productie voor release? Het verloop van dit drama mag dan ook geen echte verrassing zijn.
Dit. En dan de schuld geven aan de engine na 4 jaar lullen, wow..
Ik heb dingen gehoord over Anthem, doch niet gespeeld.
Ik had altijd al het gevoel dat dit het soort project was waarbij iemand niet van te voren goed had bedacht wat hij/zij (niet) wou? Ik kreeg namelijk ook maar een vaag idee van de beschrijvingen.

Een vaag idee heeft zelden goede uitkomst. Samen met projecten die gelijk alles willen, in plaats van zich op een goed basisconcept te richten. Ik weet niet hoe goed/slecht Anthem is, zeker na patches, of dat misschien in deze catagorie valt. Soms is het beter om zo'n project te schrappen/te verkleinen ipv het tot het bittere einde uitzien.
Oftewel bioware is alleen nog bioware in de naam. De ziel is verdwenen. Wordt weer een studio die gesloten gaat worden, zoals al zo vaak is gedaan door EA.
Ja zeker het ligt aan EA als het mis gaat. Waarom lag het succes van Dragon Age en Mass Effect niet aan EA? Het is allemaal niet zo makkelijk als jij denkt. Een studio kan niet voor eeuwig en altijd goede games afleveren. Op een gegeven moment lukt het gewoon niet meer, of valt het niet meer in de smaak van mensen. Dit gebeurt al jaren. En als een bedrijf de verwachtingen niet kan waarmaken, waarom zou EA het draaiend moeten houden? Is EA een goodwill stichting? Nee. Is het niet de taak van ieder bedrijf om voor winst te gaan? Welk bedrijf gaat niet voor winst en verkiest zijn klanten en verlies over winst? Als je de schuld bij iemand wilt leggen, mag je het bij Bioware zelf leggen, ik bedoel, EA heeft ze niet onder geweerschot gedwongen om overgenomen te worden.
Zou EA een wedstrijdje met Google houden wie de langste “killed by” lijst voor elkaar krijgt?

Ik denk de EA op deze manier over niet al te lange tijd bioware aan hun lijstje mag toevoegen.
Zou dan is tijd worden dat die club zichzelf opheft.
Ik weet niet welke beelden uit het filmpje nu bij de oude of de gecancelde nieuwe versie horen, maar het ziet er echt prachtig uit. Wellicht een verkeerde reactie bij een dergelijk slecht nieuws artikel, maar ik had nog nooit van Anthem gehoord en nu ben ik wel nieuwsgierig.
Zijn vertrekt moet zijn Zijn vertrek

[Reactie gewijzigd door hoenens op 28 maart 2021 17:39]

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.


Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True